Tag: Marokko

  • Marokko: ontdekking fossielen werpt nieuw licht op oorsprong mensheid

    Marokko: ontdekking fossielen werpt nieuw licht op oorsprong mensheid

    Lees ook het andere korte nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » De Trump-regering overweegt Groenland te kopen

    » VS: agent schiet vrouw dood tijdens ICE-operatie

    De fossielen zijn naar schatting 773.000 jaar oud

    De onlangs in Marokko ontdekte fossielen, die onlangs gedateerd zijn op 773.000 jaar geleden,
    zouden toebehoord hebben aan een gemeenschappelijke voorouder van Neanderthalers,
    Denisovamensen en moderne mensen. Dat concludeert een onderzoek dat woensdag in het tijdschrift Nature is gepubliceerd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze ontdekking in Marokko versterkt de hypothese ‘van een diep Afrikaanse oorsprong van de homo
    sapiens en spreekt de Euraziatische oorsprongsscenario’s tegen die door sommige auteurs worden
    geopperd’, legt Jean-Jacques Hublin, een van de auteurs van het onderzoek, uit aan New Scientist.
    Verschillende pogingen om deze fossielen te dateren waren eerder mislukt. Totdat in 2022 een
    methode werd gebruikt die gebaseerd is op de omkering van de magnetische polariteit van de aarde.

    773.000 jaar geleden keerde het magnetische veld van de aarde om. Gesteenten over de hele wereld
    hebben sporen van deze verandering bewaard. De Marokkaanse fossielen werden precies gevonden
    in de lagen die ontstaan zijn bij deze omkering, waardoor een ‘zeer, zeer exacte’ datering mogelijk
    was, aldus Hublin.

  • Marokko: servers van sociale zekerheidsdienst aangevallen door hackers

    Marokko: servers van sociale zekerheidsdienst aangevallen door hackers

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » New York: zes doden bij helikopterongeluk, waaronder een Spaans gezin

    » Palestijn die als 13-jarige onredelijk werd veroordeeld, vrij na negen jaar

    De gegevens van politici, zakenmensen en leden van het koningshuis zijn gelekt

    De Marokkaanse sociale zekerheidsdienst is slachtoffer geworden van een grootschalige cyberaanval. De persoonlijke data op de servers van de sociale zekerheid zijn gestolen door hackers en daarna op de communicatieapp Telegram verspreid. De dienst zei niet wie verantwoordelijk was voor de aanval en beweert dat veel van de gelekte documenten foutief, nep of onvolledig zijn, meldt Euronews.

    De gelekte documenten bevatten de vermogens en inkomens van Marokkaanse burgers. Ze leggen de financiële ongelijkheid binnen de Marokkaanse maatschappij bloot, een probleem waar het land al langere tijd mee te kampen heeft. Tussen de gestolen documenten bevonden zich de gegevens van politici, zakenmensen en leden van het koningshuis.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De hackers hebben verklaard dat hun aanval een reactie was op de Marokkaanse intimidatie van Algerije op sociale media. Ze waarschuwden dat eventuele vergeldingsacties op Algerijnse systemen zouden leiden tot nieuwe aanvallen op het Marokkaanse netwerk. De politieke relatie tussen Marokko en Algerije is de laatste tijd erg gespannen door het dispuut over de Westelijke Sahara, een regio waarvan beide landen beweren dat het onderdeel is van hun grondgebied. In 2020 steunde de Amerikaanse president Donald Trump Marokko’s claim en recent heeft de Amerikaanse staatssecretaris Marco Rubio aangegeven dat hij de Marokkaanse plannen in de regio steunt, een aankondiging waar veel Algerijnse kritiek op volgde.

  • Wereldnieuws: Nieuwe hittekaart moet sterfgevallen voorkomen & meer

    Wereldnieuws: Nieuwe hittekaart moet sterfgevallen voorkomen & meer

    Traditionele zaden voor een drogere toekomst

    De Marokkaanse landbouwsector heeft het zwaar. Al zes jaar kampt Marokko met droogte, waaronder twee jaar van ernstige droogte. En dat heeft grote gevolgen voor dit Noord-Afrikaanse land, waar 14 procent van de export uit de landbouw afkomstig is en de sector goed is voor een kwart van de werkgelegenheid. De droogte treft vooral kleine boeren, die na een mislukte oogst bijna volledig zijn aangewezen op dure, geïmporteerde en genetisch gemodificeerde zaden die niet toegerust zijn op het Marokkaanse droge klimaat, waardoor de kans op een misoogst nog groter wordt.

    Om dit te verhelpen heeft de Dar Si Hmad-stichting, een non-profit die zich inzet voor het verbeteren van de leefomstandigheden in Zuidwest-Marokko, sinds 2021 een biologische zaadbank opgezet. Dat schrijft de Engelse nieuwssite Reasons to be Cheerful. Door zich te richten op traditionele, droogteresistente zaden helpt de zaadbank – en een bijbehorend trainingsprogramma voor boeren – de grond nieuw leven in te blazen en de bestaanszekerheid van boeren te vergroten.  

    roman synkevych fjj7lVpCxRE unsplash
    © Unsplash

    Geluid en licht

    De Britse kunstenaar en filmmaker Steve McQueen exposeert een nieuwe installatie in de 30.000 vierkante meter grote kelder van museum Dia Beacon in de Hudson Valley, New York. Dit keer geen lange shots met bewegende beelden zoals in zijn documentaire Occupied City (2023), sterker nog, er is helemaal niks te zien, behalve zestig lichtbakken aan het plafond die langzaam van kleur veranderen.

    De focus ligt op geluid, niet op beeld

    De titel Bass is de hint; de focus ligt op geluid, niet op beeld. De soundscape werd geproduceerd door vijf Afrikaanse musici, die twee dagen lang onder McQueens leiding improviseerden. Het 189 minuten durende eindresultaat is door McQueen minimaal bewerkt.


    Waar komt de kakkerlak vandaan? 

    Dat mysterie is eindelijk opgelost door een groep internationale wetenschappers, aldus The Washington Post. Al 250 jaar hebben entomologen zich over deze vraag gebogen omdat de soort nergens in het wild voorkomt.

    De mens is dan ook de sleutel tot het ontstaan van de Duitse kakkerlak, de meest voorkomende kakkerlakkensoort. Wij hebben de kakkerlak namelijk gecreëerd, stellen de wetenschappers aan de hand van DNA-onderzoek. De soort splitste zich pas zo’n 2100 jaar geleden – een oogwenk in de evolutiebiologie – af van zijn naaste verwant en is volledig aangepast aan het leven naast mensen. 

    Vanuit India of Myanmar zou de kakkerlaksoort, die dus foutief tot ‘Duits’ is bestempeld, zich over de wereld hebben verspreid. 

    alles over kakkerlakken

    Knuffels in plaats van katten

    In veel Aziatische landen zijn er rituelen om de goden te vragen om regen in tijden van droogte, schrijft South China Morning Post. Zo ook in Thailand, waar naar een eeuwenoude traditie die bekendstaat als hae nang maew, of ‘vrouwtjeskattenoptocht’, zwarte poezen in een kooi door het dorp werden gedragen. Om regen aan te trekken, gieten dorpelingen tijdens de optocht water op de poes, zodat deze gaat janken.

    Vanwege de toenemende bezorgdheid over dierenmishandeling zijn sommige dorpen overgestapt op het gebruik van knuffels

    Maar in de noordelijke provincie Nakhon Sawan vonden ze dit ritueel niet meer van deze tijd. Vanwege de toenemende bezorgdheid over dierenmishandeling zijn sommige dorpen in die regio in 2015 overgestapt op het gebruik van knuffels met figuren uit Japanse strips, zoals Doraemon en Hello Kitty. In het dorp Phongphan Kerdkham, waar eind april een knuffeloptocht plaatsvond, bleek het ritueel al snel te werken toen de provincie op 2 mei door stormen werd geteisterd. 


    Nieuwe hittekaart moet sterfgevallen voorkomen

    Vorige maand heeft het Spaanse ministerie voor Volksgezondheid voor het twintigste jaar op rij een nationaal hitteplan gelanceerd. Het ministerie begon daarmee in 2004 na het hoge aantal sterfgevallen in bloedhete zomer van 2003, waarin 6500 mensen overleden als gevolg van hitte. 

    Dit jaar is een nieuwe, preciezere waarschuwingskaart ingevoerd die het land opdeelt in 182 zones om de temperaturen vast te stellen waarboven sterfgevallen significant toenemen, laat El País weten. Want de temperatuur waarop het sterftecijfer de lucht in schiet, de drempeltemperatuur, is niet overal hetzelfde, blijkt uit onderzoek van het gezondheidsinstituut Carlos III. Zelfs binnen dezelfde provincie zijn er grote verschillen. Dit is het geval in de provincie Lugo: de drempel in A Mariña, aan de noordkust, is 25,5 graden, terwijl die in het zuiden van de provincie is vastgesteld op 37,1 graden.

    Zelfs binnen dezelfde provincie zijn er grote verschillen

    Die grote verschillen hangen samen met veel factoren, zoals hoe goed de bevolking zich aan de hitte heeft aangepast. Het platteland van Córdoba heeft bijvoorbeeld de hoogste drempeltemperatuur van het land: 40,4 graden. Totdat tijdens een periode van hitte die temperatuur bereikt wordt, is er geen statistisch significante toename van het aantal sterfgevallen. Asturië heeft de laagste drempeltemperatuur in Spanje: 23,9 graden. Deze cijfers zijn tot stand gekomen door gegevens van honderden weerstations te vergelijken met de sterftecijfers in de gebieden tijdens extreme perioden van hitte tussen 2009 en 2018, legt Julio Díaz, onderzoeker van Carlos III, uit. 

    Dat dit waarschuwingssysteem hard nodig is, blijkt uit de weersverwachtingen van het Europese programma Copernicus, dat satellietdata over het klimaat verzamelt. Onderzoekers van Copernicus stellen namelijk dat er een hoge kans (zo’n 70 procent) is dat in Europa deze zomer weer bovengemiddeld warm wordt. 

    chris weiher rdlY8Zwyee0 unsplash
    © Unsplash

    Seksstaking onder orthodox joodse vrouwen

    Een groep orthodox joodse vrouwen in de Verenigde Staten is begonnen met een ‘seksstaking’ om een lid van hun gemeenschap te helpen een religieuze scheiding van haar man te verkrijgen. In de Chassidische enclave Kiryas Joel in het noorden van de staat New York protesteren deze vrouwen tegen de orthodox joodse wet die van Malky Berkowitz (29) een agunah of ‘geketende vrouw’ maakt. Berkowitz’ echtgenoot, Volvy, blijft naar verluidt weigeren om de get – de scheidingspapieren – te tekenen die hun scheiding zouden voltooien en haar zouden toestaan om te hertrouwen.

    Seksstakingen zijn in het verleden succesvol gebleken

    Zolang Volvy de papieren niet tekent of totdat Malky van de rabbinale rechtbank toestemming krijgt om te scheiden, zullen de vrouwen weigeren het badritueel mikwa uit te voeren, waardoor ze niet rein zijn en geen seks mogen hebben met hun echtgenoot. Berkowitz, die in 2020 haar man verliet, is naar vijf verschillende rabbinale rechtbanken geweest en ze hebben allemaal ‘betekenisloze’ documenten van excommunicatie voor de echtgenoot of ‘afsluitende documenten’ uitgegeven waarin staat dat de relatie effectief is beëindigd, maar dit heeft niet tot gevolg gehad dat het huwelijk werd ontbonden.

    Seksstakingen zijn in het verleden succesvol gebleken, schrijft The Jewish Chronicle. In 2003 hielden Liberiaanse vrouwen een seksstaking om een einde te maken aan de burgeroorlog in het land en in 2011 dwongen Filipijnse vrouwen vrede af in hun dorp door middel van een seksstaking.

  • Kinderen van Marokkaanse immigranten keren terug naar Marokko

    Kinderen van Marokkaanse immigranten keren terug naar Marokko

    Steeds meer kinderen van Marokkaanse immigranten uit Frankrijk, België en Nederland kiezen ervoor om naar Marokko te verhuizen. Ontmoedigd door discriminatie in Europa, zoeken ze naar een beter leven in het land van hun ouders.

    Volgens de laatste cijfers van het ministerie van Buitenlandse Zaken zijn 5,1 miljoen afstammelingen van Marokkaanse migranten woonachtig in het buitenland. Bij dit cijfer, dat ongeveer 15 procent van de Marokkaanse bevolking vertegenwoordigt, komt nog het aantal mensen dat in het buitenland woont en niet geregistreerd staat bij de consulaten, evenals degenen die in Marokko geboren en geëmigreerd zijn. De Marokkaanse gemeenschap in het buitenland kan dus worden geschat op ongeveer 6 miljoen mensen.

    Veel van deze immigranten, kinderen of kleinkinderen van immigranten, willen nu precies de andere kant op gaan dan de eerste generatie in de jaren 1960, om zich in Marokko te vestigen en te ontsnappen aan een ‘angstaanjagend’ politiek klimaat en ‘de racistische en islamofobe retoriek die het moreel ondermijnt’, zoals Ghizlane*, een zevenentwintigjarige Frans-Marokkaanse die momenteel op zoek is naar werk, het omschrijft.

    ‘Een kater bij terugkomst’

    ‘Tussen 2015 en 2017 was ik al eens naar Marokko gekomen om te werken. Door die ervaring ben ik van het leven in Marokko gaan houden. Ik moest om gezondheidsredenen terugkeren naar Troyes, maar nu denk ik er serieus over om terug te komen, om voor de hand liggende economische, sociale en politieke redenen,’ legt ze uit. Ghizlane zegt dat ze zelfs bereid is om een baan te accepteren die minder betaalt dan een baan in Frankrijk; het belangrijkste voor haar is een betere kwaliteit van leven.

    Hetzelfde geldt voor Fatima, wier ouders in de jaren zestig naar Frankrijk emigreerden. Ze is zevenenveertig en had ook al vier jaar werkervaring in Marokko opgedaan voordat ze in 2018 om persoonlijke redenen terugkeerde naar Frankrijk. ‘Ik heb altijd in Frankrijk gewoond, behalve die vier jaar in Marokko. En ik moet zeggen dat ik van een koude kermis thuiskwam. Fascisme, racisme, sociale ongelijkheid en politiegeweld namen toe,’ aldus de journalist, die spreekt van een ‘forse kater bij terugkomst’. 

    Meer sociale vooruitgang

    Maar naast het verlangen om aan deze spanningen te ontsnappen, is het verlangen om de economische situatie te verbeteren vaak een van de redenen die genoemd worden door Marokkanen in het buitenland die een betere financiële en professionele toekomst ambiëren. Deze mensen, die soms het slachtoffer zijn van stigmatisering en essentialisme, ‘worden gereduceerd tot stereotypen en steevast geconfronteerd met hun afkomst, ongeacht hun carrière’, legt Yassine Ben Mokhtar uit, doctoraalstudent politieke wetenschappen aan de Internationale Universiteit van Rabat.

    Voor deze mensen wordt het steeds moeilijker om een baan te vinden, verantwoordelijke posities te bekleden of een eigen bedrijf op te zetten. Marokko heeft dan de voorkeur.

    ‘Ik ben in 2002 naar Nederland geëmigreerd en sindsdien ben ik genaturaliseerd, getrouwd en heb ik twee kinderen gekregen, die nu achttien en eenentwintig jaar oud zijn. Nu denk ik dat ik genoeg geld heb gespaard om terug te kunnen gaan naar Marokko en van mijn gezin te genieten,’ zegt een opgetogen Omar, een Marokkaans-Nederlandse vader die zich opmaakt om terug te keren naar het koninkrijk na eenentwintig jaar trouwe dienst bij een bedrijf in de Nederlandse hoofdstad dat gespecialiseerd is in voedselverwerking.

    Hij zegt dat hij, gedreven door een diepe culturele verbondenheid, zijn steentje wil ‘bijdragen aan de ontwikkeling van zijn land van herkomst’, dat nu ‘geweldige investeringsmogelijkheden’ biedt, door zijn eigen restaurant te beginnen. ‘Ik heb lang geaarzeld om terug te gaan, omdat mijn kinderen nog jong waren en ik vreesde voor hun toekomst. Ze zijn nu oud genoeg om hun eigen keuzes te maken en er gaat niets boven de warme sfeer van het land.’

    In de media en op sociale netwerken is dit verlangen om terug te keren naar de andere kant van de Middellandse Zee duidelijk zichtbaar.

    Een goed voorbeeld is de Facebookgroep ‘J’ai décidé de m’installer au Maroc’ (Ik heb besloten om naar Marokko te verhuizen), die maar liefst 150.000 leden telt, voor het merendeel MRE’s [Marokkanen die in het buitenland wonen] die hun ervaringen en tips over de terugkeer naar Marokko delen, of de Instagrampagina ‘Vivre au Maroc’ (Leven in Marokko), die 8000 abonnees heeft en regelmatig advies en tips deelt.

    ‘Het Marokko van de vakanties is heel anders dan het Marokko van alledag’

    Maar dit zichtbare verlangen om terug te keren wordt deels ingegeven door ‘de politieke manipulatie die om zich heen grijpt en de angstwekkende sfeer die het publieke debat in Europa domineert’, legt Driss El-Yazami, voorzitter van de Raad van de Marokkaanse Gemeenschap in het Buitenland (CCME), uit. Hij voegt daar echter een nuance aan toe: er moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan voordat mensen van een wens tot actie kunnen overgaan.

    Volgens Driss El-Yazami hangt het bereiken van zo’n doel af van een aantal factoren: beroepssituatie, burgerlijke staat, sociale banden aan beide kanten van de Middellandse Zee en daarnaast de mogelijkheden en de leefomgeving die men in Marokko zoekt.

    Vandaar de noodzaak om ‘je goed voor te bereiden en rekening te houden met de radicale veranderingen waaraan het dagelijks leven soms onderhevig is’, benadrukt Jamal Belahrach, voorzitter van het Maison de la diaspora, een vereniging die als doel heeft steun te verlenen aan leden van de Marokkaanse diaspora die ervoor kiezen om tijdelijk of permanent naar Marokko terug te keren.

    ‘Wanneer we benaderd worden, dringen we sterk aan op dit aspect van de voorbereiding, omdat we willen dat de terugkeer een succes wordt,’ legt hij uit. ‘De culturele kloof is een echte handicap voor sommige mensen, want het Marokko van de vakanties is heel anders dan het Marokko van alledag en daar moet je goed rekening mee houden.’ 

    Hoewel de terugreis voor leden van de Marokkaanse diaspora bezaaid kan zijn met valkuilen, zijn velen de uitdaging aangegaan en hebben ze absoluut geen spijt van hun keuze. Dit geldt bijvoorbeeld voor Hakim, een jonge IT-consultant die drie jaar geleden naar Marokko verhuisde om aan de slag te gaan bij de vestiging van een internationaal adviesbureau in Casablanca.

    ‘De coronacrisis was voor mij het keerpunt. Ik bracht die tijd alleen door in een klein appartement in Parijs, ver van mijn familie, en dat een erg zware tijd (…) Toen me een baan in Casablanca werd aangeboden, aarzelde ik geen moment. Mijn eigen flat, auto en het hele jaar door zon klonk als een luxe voor mij,’ vertelt hij.

    Op tweeëndertigjarige leeftijd bereidt de jonge man uit Bordeaux zich voor op het opzetten van zijn eigen bedrijf, een ondernemersavontuur dat hij in Frankrijk waarschijnlijk nooit zou zijn aangegaan.

    ‘Mijn ouders emigreerden begin jaren tachtig naar Frankrijk om ons een betere kwaliteit van leven te kunnen bieden. Ik ben opgegroeid en heb gestudeerd in Frankrijk, en daar ben ik heel dankbaar voor, maar er zijn daar nog steeds weinig mogelijkheden voor ons en ik zou er mijn hele leven in loondienst zijn gebleven. In Marokko vertrouwen ze ons en worden we met open armen ontvangen,’ vertelt hij enthousiast.

    ‘Over een paar weken open ik mijn webdesignbureau, mijn team bestaat voor 100 procent uit Marokkanen en ik heb al klanten in Marokko. Ik ben er erg trots op dat ik deel uitmaak van het Marokkaanse ecosysteem. Vandaag de dag ligt hier de beste toekomst.’

    Hij keerde eerst alleen terug, maar kreeg al snel gezelschap van zijn ouders, die zeggen dat ze blij zijn weer thuis te zijn na tientallen jaren hard werken. Zijn jongere zus, die nog steeds aan een universiteit in Frankrijk studeert, denkt erover hetzelfde pad te volgen.

    Religieuze motivatie

    Hun keuze was niet alleen ingegeven door pragmatisme. Het waren vooral het gevoel van verbondenheid en de wens om terug te keren naar een meer gastvrije, vertrouwde omgeving en om hun religie vrij te kunnen belijden die Myriams familie ertoe aanzetten om vijf jaar geleden naar huis terug te keren.

    ‘Mijn vader is een bekeerde Belg en mijn moeder is Marokkaans. Toen we jonger waren, hadden we nooit problemen, maar bij het opgroeien trof het mij en mijn zus hoe anderen naar ons keken en ons beoordeelden. De toenemende islamofobie maakte ons dagelijks leven moeilijk. Vanaf het moment dat we een hoofddoek gingen dragen, voelden we ons niet echt meer thuis.’

    Daarom besloten de ouders van Myriam in 2019, toen ze op vakantie waren in Tanger, om te investeren in onroerend goed en zich permanent te vestigen in de stad aan de zeestraat. Het gezin heeft ook het agentschap Immo Monfort opgericht, dat gespecialiseerd is in vastgoedmakelaardij in Tanger, en is van plan om zijn activiteiten uit te breiden naar Marrakech of Casablanca.

    ‘In Marokko is het anders, de mensen zijn warm en respectvol, en ik maak me geen zorgen meer over hoe anderen naar me kijken. Vroeger kon ik nooit onopgemerkt over straat gaan,’ vertelt de vierentwintigjarige vrouw aan de telefoon. Myriam maakt geen geheim van haar enthousiasme voor de toekomst, ondanks de moeilijkheden tijdens haar eerste maanden in Marokko en bij het opstarten van het familiebedrijf.

    Een beter leven

    ‘De investeringsmogelijkheden hier zijn enorm en we voelen ons nuttig als we meehelpen banen en welvaart te creëren in Marokko. Maar het is waar dat het niet altijd gemakkelijk is,’ geeft ze toe, verwijzend naar de administratieve rompslomp, de langdurige procedures en het gebrek aan heldere informatie.

    Sara Tamimy, medeoprichtster van een opleidingscentrum voor bedrijfspsychologie in Frankrijk, besloot in 2020 om haar activiteiten uit te breiden naar Marokko. Na een paar missies kwam ze erachter hoe complex het Marokkaanse ecosysteem is en hoe moeilijk het was om aan betrouwbare en relevante informatie te komen.

    ‘We constateerden een algemeen verlangen onder Marokkanen die in het buitenland wonen om naar huis terug te keren. Marokko heeft een metamorfose ondergaan en onbewust slaan we dezelfde weg in als onze ouders, maar dan in omgekeerde richting, om onze kinderen een beter leven te bieden,’ legt ze uit.

    * De voornamen in dit artikel zijn veranderd.

  • Slachtoffers aardbeving worden in de steek gelaten. ‘Zijn wij niet ook deel van Marokko?’

    Slachtoffers aardbeving worden in de steek gelaten. ‘Zijn wij niet ook deel van Marokko?’

    De aardbeving in Marokko brengt de ellende aan het licht van de mensen die niets hebben in een land waar het bbp voortdurend groeit. Volgens de Marokkaanse schrijver Abdellah Taïa moet de manier waarop de machthebbers er naar burgers kijken veranderen.

    De verschrikkelijke aardbeving deed zich vrijdagavond [8 september] voor in de regio rond Marrakech. Om 23.11 uur werd de beving zelfs in Fez gevoeld. Ik hoorde het nieuws pas op zaterdagochtend. Ik nam onmiddellijk contact op met mijn familie en vrienden in Rabat, Salé, Casablanca, Azilal, Marrakech en Agadir. Ze waren in orde, al was het een eindeloze nacht geweest vol verschrikkingen. We waren heel erg bang, zeiden ze, we brachten het grootste deel van de nacht op straat door, op trottoirs, in tuinen, op lapjes grond, op pleinen, bij stoplichten. We begrepen het lot van vluchtelingen op de ijzige wegen van hun ballingschap, slechts beschikkend over hemel en aarde. We voelden ons ontworteld in ons land. Verlaten. We gaven ons over aan de onzichtbare en zeer destructieve macht van de nacht. We zijn niets, slechts nietig op aarde. We waren heel dicht bij het einde, voelden de dood naderen. We hebben die nacht veel gehuild, maar we zijn er nog, we leven nog. We zijn nog steeds bang.

    Ik was opgelucht, gerustgesteld. Ik bood mijn dierbaren de meest liefdevolle woorden en de sterkste aanmoedigingen die ik in mijn hart kon vinden. Maar toen begon ik het nieuws te volgen, op televisie en op sociale media. Net als veel anderen wilde ik beelden zien van deze catastrofe: de nasleep, de schade, de tragedies. Ik heb de hele zaterdag aan schermen gekluisterd gezeten. En hoe meer ik keek, hoe meer ik me schaamde voor mezelf. Uiteindelijk was ik niets meer dan een egoïstische man die in de eerste plaats denkt aan degenen die het dichtst bij hem staan, aan de mensen die hij kent. Met mijn familie en vrienden gaat het goed, dat is het enige wat telt. De anderen? Die zijn altijd abstract, vreemden.

    De beelden tonen overlevenden die dwalen, zoeken, niet weten wat ze moeten zeggen en huilen

    Alleen daar, in de korte video’s die circuleren op Instagram, Facebook, YouTube, zien we de naakte waarheid, een verschrikkelijk overweldigende waarheid. We zien het Marokko van de vergeten mensen die lijden, die vallen en die onophoudelijk huilen. Deze verschrikkelijke beving heeft inderdaad het grote Marrakech getroffen, maar de meeste slachtoffers zijn gevallen in de dorpen en kleine steden: Iguil, Moulai Brahim, Amizmiz, rond de stad Tarudant. De beelden tonen afschuwelijke taferelen: dorpen die volledig zijn verwoest, gebouwen die als kaartenhuizen in elkaar zijn gestort, moskeeën in puin, minaretten die in tweeën zijn gebroken. De beelden tonen overlevenden die dwalen, zoeken, niet weten wat ze moeten zeggen, huilen en vertwijfeld rondlopen. Ze hopen dat de regering en de strijdkrachten hen komen redden. Om hen te troosten, om met hen te praten. De overlevenden in de video’s hebben nog steeds hoop.

    J’accuse

    Op deze zwarte zaterdagmiddag is die hoop volledig vervlogen. De onvrede neemt toe. We ontdekken de levens en verhalen van dit achtergelaten Marokko dat op nauwelijks 100 kilometer van Marrakech en zijn luxueuze paleizen ligt. Ze moeten zich uiten. Een leraar post deze tweet: ‘Al mijn leerlingen zijn dood’. Nog een tweet, een andere leraar: ‘Al mijn leerlingen zijn dood.’ Een video van een vader die steun zoekt bij een muur. Hij heeft net zijn vrouw en al zijn kinderen verloren. Hij wil schreeuwen, hij kan het niet, hij wil praten over het onrecht arm te zijn in Marokko, iemand te zijn die niet meetelt. Hij beeft als een kind en schreeuwt dan uiteindelijk: ‘Zijn wij niet ook deel van Marokko?’

    Een vraag waar extreme pijn, extreme zachtheid en extreme hulpeloosheid in schuilen.

    De vraag zit veel Marokkanen dwars, achtervolgt mij, zit nu in ieders hoofd, in alle harten, in alle gewetens. Als een j’accuse van Émile Zola. We kunnen niet langer doen alsof we niet op de hoogte zijn van de levensomstandigheden van de allerarmsten, van de mensen die verborgen moeten blijven. We dachten dat ze ver weg waren, in plaats daarvan zijn ze heel dichtbij. De aardbeving toont hun ellende aan de hele wereld, via video’s die ver en wijd reizen en veel mensen aan het huilen maken.

    Maar tot nu toe is er geen reactie gekomen van degenen aan wie deze vraag wordt gericht.

    Het bbp van Marokko groeit al enkele jaren gestaag, maar de economische groei komt niet iedereen ten goede. Dat wisten we. Nu, door deze aardbeving, zien we het pas echt, begrijpen we de uitsluiting, de marginalisatie. En die is ondraaglijk, onhoudbaar.

    Ook ik heb bijgedragen aan het lijden van het arme Marokko. Ik vergat te denken aan degenen die altijd weer vergeten worden

    We voelen schaamte, ik voel schaamte. Toen ik zaterdagochtend het nieuws hoorde, kon ik alleen maar aan mijn eigen wereldje denken. De levens van anderen telden niet zo zwaar als die van mijn dierbaren. Ook ik heb bijgedragen aan het lijden van het arme Marokko. Ik vergat te denken aan de mensen die altijd weer vergeten worden.

    Anderhalf jaar geleden viel de kleine Rayan in een klein dorpje in het noorden van Marokko in een put. Zijn tragedie schokte de hele wereld. Zijn trieste lot onthulde het harde leven en de absolute onzekerheid van de armen in Marokko.

    Sinds vrijdagavond dwingt de verschrikkelijke aardbeving ons opnieuw te kijken naar dit andere Marokko, het Marokko van de ellende. Het Marokko dat niets heeft. Wallou [‘niets’, in Marokkaans-Arabisch dialect]. Maar deze keer mogen we geen genoegen nemen met oppervlakkige solidariteit. Wat nu moet veranderen is de blik van de macht op haar eigen burgers.

    Lees ook:

  • Marokko accepteert hulp van vier landen na aardbeving

    Marokko accepteert hulp van vier landen na aardbeving

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italiaanse regering voldoet openstaande rekening van toeristen in Albanië

    » Miljoenen volgers van Musk op X lijken nep

    Het dodental is inmiddels opgelopen tot meer dan 2100

    Drie dagen na de zwaarste aardbeving ooit in Marokko hebben buitenlandse hulp- en reddingsteams zich maandag gevoegd bij de zoektocht naar overlevenden tussen het puin van verwoeste dorpen in het Atlasgebergte. De aardbeving, met een kracht van 6,8 op de schaal van Richter, vond plaats op vrijdag en had zijn epicentrum onder een afgelegen cluster van bergdorpjes 70 kilometer ten zuiden van Marrakech. De beving deed de infrastructuur tot aan de noordkust van het land schudden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De regering meldt dat minstens 2122 mensen zijn omgekomen en meer dan 2421 gewond zijn geraakt, van wie velen zich in kritieke toestand bevinden. In Marrakech sliepen veel mensen buiten op trottoirs en pleinen uit angst om terug te keren naar hun huizen.

    Verschillende landen hebben aangeboden om het zwaar getroffen Noord-Afrikaanse land te hulp te schieten, maar de Marokkaanse autoriteiten zijn tot nu toe alleen ingegaan op het aanbod van Spanje, het VK, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten. Hulp wordt mondjesmaat geaccepteerd omdat het Marokkaanse ministerie van Buitenlandse Zaken vreest dat ‘een gebrek aan coördinatie contraproductief zou kunnen zijn. Volgens het Marokkaanse tijdschrift TelQuel hebben de Marokkaanse autoriteiten ‘niet uitgesloten dat ze indien nodig een beroep doen op andere landen’.

    Lees ook:

  • Qatargate: Europees Parlement herziet lobbyregels voor ex-leden

    Qatargate: Europees Parlement herziet lobbyregels voor ex-leden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Tunesië: oppositieleider Rached Ghannouchi gearresteerd

    » Amerikaanse justitie treedt op tegen Chinese inmenging

    EP voert afkoelperiode van zes maanden in

    Het Europees Parlement heeft maandag besloten voormalige EP-leden te verbieden om bij het parlement te lobbyen voor een periode van zes maanden vanaf het einde van hun mandaat. Deze afkoelperiode is de ‘eerste maatregel in reactie op Qatargate’, schrijft Le Soir.

    Na Qatargate, het corruptieschandaal dat in december aan het licht kwam, ontstond de noodzaak voor het aanscherpen van de lobbyregels. Verschillende EP-leden zijn in deze zaak aangeklaagd, evenals voormalig Italiaans EP-lid Antonio Panzeri, nu hoofd van een ngo, die toegaf ‘een van de leiders van een criminele organisatie te zijn (…), die banden heeft met Qatar en Marokko’, aldus de Belgische krant.

    Lees ook:

  • ‘Deze vloedgolf van smaad is georkestreerd’

    ‘Deze vloedgolf van smaad is georkestreerd’

    Hoe de zoveelste diplomatieke crisis tussen Marokko en Algerije Abdeslam Ouaddou, voormalig aanvoerder van het Marokkaanse voetbalelftal, tot slachtoffer maakte van een grimmige lastercampagne.

    Het is een kerel wiens bescheidenheid en eenvoud door iedereen, zijn vijanden in-begrepen, worden geprezen. Een uitstekende voetballer die zijn berichten, brieven en e-mails altijd beëindigt met hoffelijke ‘sportieve groeten’. Abdeslam Ouaddou, voormalig aanvoerder van het Marokkaanse voetbalelftal, houdt zich totaal niet bezig met de politiek in zijn land. Hij heeft geen ideologische voorkeur en wanneer hij het over de koning heeft, bezigt hij het eer-biedige en gebruikelijke predicaat ‘Zijne Majesteit’.

    Nooit heeft hij onderwerpen aangeroerd als ernstige mensenrechtenschendingen door het Marokkaanse regime, de onderdrukking van de Sahrawi (het volk van de Westelijke Sahara), de wandaden tegen de mijnwerkers van Jerada, de activisten van Sidi Ifni, de leden van de protestbeweging Hirak in het noordelijke Rifgebied, die werden gemarteld en in de cel gegooid, de zware gevangenisstraffen voor journalisten, youtubers of doodgewone internetters, enkel omdat zij zogeheten gevoelige onderwerpen durfden aan te snijden.

    ‘We hebben niemand die ons vertegenwoordigt in het parlement’

    ‘Ik ben sportman, ik heb geen verstand van dat soort dingen,’ zegt hij, en daarmee is voor hem de kous af. Hij benadrukt dat hij zich als MRE (Marocain résidant à l’étranger, Marokkaan die in het buitenland woont) niet al te bewust is van wat er in zijn land gebeurt. ‘We hebben niemand die ons vertegenwoordigt in het parlement.’

    Als het om liefdadigheidsactiviteiten gaat, is het een ander verhaal. Toen Marokko in 2020 hard werd getroffen door corona, schonk Ouaddou 1 miljoen dirham (bijna 100.000 euro) aan een bijzonder fonds voor de beheersing van de pandemie. Hij is ook bepaald niet te beroerd om computers en tablets te schenken aan schoolkinderen in zijn douar (dorp) of andere gebieden in Marokko, om benefietwedstrijden ter plaatse te organiseren of om een gezin in financiële nood te helpen.

    Alles gegeven 

    Abdeslam was twee jaar oud toen zijn vader, die zich in 1970 in Frankrijk vestigde, hem in 1980 in het kader van de gezinshereniging liet overkomen. Zijn integratie in Frankrijk verliep naar verluidt voorspoedig. In een lokaal pupillenteam, werd hij opgemerkt door AS Nancy-Lorraine, dat hem inlijfde. Later speelde hij in Frankrijk onder meer voor Stade Rennais en Valenciennes FC. Ook in het buitenland bouwde hij een mooi cv op: hij kwam uit voor het Londense Fulham, voor Olympiakos Piraeus en voor andere grote clubs.

    Zijn carrière in Marokko begon in 1998 bij het Olympisch team dat deelnam aan de Spelen van Sydney, in de zomer van 2000. Daarna maakte hij zijn debuut voor het Marokkaanse elftal. ‘Tien jaar international, tachtig keer geselecteerd, een jaar lang aanvoerder: ik heb alles gegeven voor mijn team, voor mijn land,’ meldt hij telefonisch vanuit Nancy, zijn woonplaats in Frankrijk.

    Tijdens het toernooi om de Afrika Cup in 2004, in het Taïeb Mhiri-stadion in Sfax, Tunesië, scoorde de jonge Ouaddou in de 75ste minuut een doelpunt tegen Benin. Dat was een moment van groot geluk en trots. Een paar dagen later won zijn team in hetzelfde stadion afgetekend met 3-1 van Algerije. Marokko bereikte de finale, maar moest daarin buigen voor Tunesië: 1-2. 

    De eer was echter gered. Iedereen in Marokko besefte dat het nationale team een uitstekende prestatie had geleverd. Koning Mohammed VI nodigde staf en spelers uit in het koninklijk paleis in Agadir.

    In het vliegtuig naar Marokko viel het Ouaddou op dat de meeste van zijn teamgenoten een brief aan het schrijven waren

    Eén gebeurtenis uit die periode staat hem nog levendig bij. In het vliegtuig naar Marokko viel het Ouaddou op dat de meeste van zijn teamgenoten, ‘minstens 80 procent van de aanwezigen’, een brief aan het schrijven waren. Hij vroeg wat er aan de hand was en kreeg te horen dat de ontmoeting met de vorst een ideale gelegenheid was om een ‘verzoek’ in te dienen. Hij begreep er niets van. Desgevraagd legde een van zijn medespelers uit dat dit het moment was om het staatshoofd een gunst te vragen: onroerend goed, een licentie voor een taxi- of busbedrijf, een vergunning voor het een of ander, een voordeeltje.

    Deed hij mee aan deze bedelactie? ‘Nee!’ klinkt het stellig. ‘Ik had geen douceurtjes nodig. Ik verdiende goed bij mijn club (Stade Rennais) en van de Marokkaanse voetbalbond kon ik een bonus tegemoet zien voor mijn deelname aan de Afrika Cup. Ik vond toen, net als nu, dat er mensen waren die het harder nodig hadden dan ik.’

    Bovendien, benadrukt hij, was hij bereid om onbetaald voor Marokko te spelen. ‘De ontmoeting met Zijne Majesteit, die zei erg trots te zijn op de wijze waarop wij het land hadden vertegenwoordigd, was al een grote eer voor mij.’

    Belangeloze houding

    Deze in Marokko zeldzame belangeloze houding, zijn toewijding aan zijn team en zijn bescheidenheid konden hem in 2021 echter niet behoeden voor een agressieve campagne in de Marokkaanse pers en op sociale media. Hem werd verweten de kandidatuur van [de Algerijn] Kheireddine Zetchi voor hoofd van de Confédération Africaine de Football (CAF, de Afrikaanse voet-balbond) te hebben gesteund, in plaats van die van [zijn landgenoot] Fouzi Lekjaa. Hij werd gesommeerd zijn voorkeur voor de voorzitter van de Algerijnse voetbalbond boven de machtige baas van de Marokkaanse voetbalbond toe te lichten, maar weigerde tekst en uitleg te geven.

    En dat om één simpele reden: van Marokkaanse supporters wilde hij kritiek voor deze keuze naar eigen zeggen wel accepteren, maar de wekenlange belastering door een georganiseerde bende die ertoe opriep zijn Marokkaanse paspoort in te trekken en hem zijn Marokkaanse nationaliteit te ontnemen – dat ging hem veel te ver.

    Aan deze golven van haat heeft Ouaddou onprettige ‘herinneringen’ over-gehouden. Zo worden er online allerlei berichten gepost en opmerkingen geplaatst, vaak met kwaadaardige beelden en kwetsende woorden: ‘verrader’, ‘buitenlandse agent’, ‘klootzak’ en andere fraaie teksten – als hij al niet wordt vergeleken met een ‘aap’.

    8a32f734 7517 4270 b26c 6336f2d4c559Ik kon niet bevroeden dat onverdraagzaamheid en boosaardig racisme zo ingebakken, zo virulent zijn in mijn land’

    ‘Ik verkeer nog steeds in shock. Het is alsof mijn wereld is ingestort,’ klinkt het verbluft. ‘Ik kon niet bevroeden dat onverdraagzaamheid en boosaardig racisme zo ingebakken, zo virulent zijn in mijn land.’ En dan hij heeft nog niet eens gelezen wat er in het Arabisch over hem is geschreven.

    Net als zijn ouders is Ouaddou Berbertalig. Het Darija, een mix van Arabisch, Berbers, Frans en Spaans die de lingua franca is van veel Marokkanen, verstaat hij wel maar beheerst hij niet tot in de puntjes. Het Arabisch schrift kan hij al helemaal moeilijk ontcijferen. 

    Adressenlijst

    Om de lawine aan haat tot stilstand te brengen zocht Ouaddou in zijn adressenlijst de namen op van enkele Marokkaanse sportjournalisten, maar geen van hen reageerde. ‘Ze lieten me allemaal barsten. Niemand wilde me vragen stellen of was geïnteresseerd in mijn reactie of mijn kant van de zaak. Het was alsof ik van de ene op de andere dag niet meer voor hen bestond,’ verzucht hij.

    De honderden trollen op internet hebben maar één doel: hem vernederen

    Op sociale media probeert hij het gesprek aan te gaan met zijn criticasters, ook als ze hem hebben geschoffeerd. Tevergeefs: door het grote aantal tegenstanders ziet hij zich gedwongen de strijd te staken. De honderden trollen, de accounts van Moorish – een racistische en extreemrechtse clandestiene organisatie die zou zijn voort-gekomen uit de Marokkaanse geheime diensten – hebben maar één doel: hem vernederen.

    Maar vanwaar dan al dit tumult – vooral als je bedenkt dat de voormalige Algerijnse international Lakhdar Belloumi zichzelf zonder problemen kon uitroepen tot ‘ambassadeur van Marokko’ voor het WK van 2026?

    Antwoord: omdat Ouaddou in de zoveelste politieke en diplomatieke crisis tussen Marokko en Algerije beland raakte, over een eeuwigdurend conflict: dat van de Westelijke Sahara. Met deze keer als pikant extraatje het Marokkaanse besluit om de diplomatieke betrekkingen met Israël te normaliseren. Een soeverein besluit van het koninkrijk, dat door het buurland als een bedreiging wordt gezien, wegens – in de woorden van de Algerijnse regering – de ‘installatie’ van Israël voor haar deur. 

    Nog zo’n onderwerp dat, net als de mensenrechten, zijn pet te boven gaat, maar waarvan hij het belang wel degelijk inziet, gezien het enorme aantal bots onder zijn lasteraars. Het feit dat hij in de pers hevige kritiek te verduren kreeg van voormalige Marokkaanse internationals, bevestigt zijn bange vermoeden dat deze vloedgolf van smaad is georkestreerd.

    Deze oud-spelers, met wie hij ooit goed meende te kunnen opschieten, geeft hij lik op stuk. Noureddine Naybet? ‘Welk opleidingsniveau heeft deze meneer en wat doet hij tegenwoordig precies?’ Youssef Chippo? ‘Welke meerwaarde heeft hij gehad voor het Marokkaanse voetbal?’ Mustapha El Haddaoui? ‘Die is al vijftien jaar coach van het nationale beachvoetbalteam en voorzitter van de Marokkaanse Unie van Professionele Voetballers [UMFP]. Op welke resultaten mag hij zich laten voorstaan?’

    Wat Mohammed Sahil en anderen betreft: die zegt hij niet te kennen, maar hij neemt aan dat ze verplicht zijn hem aan te vallen om de ontvangen voordeeltjes te rechtvaardigen – dezelfde voordeeltjes die hij weigerde op te strijken na de wedstrijd tegen Tunesië in 2004.

    Ontslag

    Direct na zijn aankomst in Oujda kreeg Ouaddou te maken met spelers die staakten omdat ze hun loon niet uit-betaald kregen. Pijnlijker nog is dat hij beweert te zijn ‘geïntimideerd’ door de bestuurder van de regio Oriental, Mouaad Jamai, die hem naar verluidt tijdens een door de club georganiseerde lunch verweet dat hij de spelers steunde en ‘de club gijzelde’. 

    ‘De club gijzelen omdat spelers uit hun woning worden gezet vanwege een huurachterstand die ze buiten hun schuld niet meer konden ophoesten?’ vraagt hij ironisch. ‘Sommigen hadden niet eens genoeg te eten,’ zegt Ouaddou, die erop wijst dat ook hij en zijn staf niet werden betaald. Dit wordt bevestigd door de uitgebreide correspondentie tussen zijn Parijse advocaat, Alexis Rutman, en de directie van MCO.

    Zijn weigering om de plaatselijke bestuurder en de voorzitter van Mouloudia ter wille te zijn en te aanvaarden dat zijn contract van vier naar één jaar werd teruggebracht, leidde uiteindelijk tot zijn ontslag. Hij verliet de stad met een bittere smaak in zijn mond en nog een laatste leuke ‘herinnering’: een door de chauffeur van de spelersbus uitgelokt handgemeen, waardoor hij vijfentwintig dagen niet kon werken.

    ‘Waarom steun je de Algerijnen?’ ‘Ben je tegen de Marokkaanse Sahara?’

    Steunde Ouaddou daarom Zetchi in plaats van Lekjaa? De oud-international ontkent het ten stelligste. Bovendien, zo rechtvaardigt hij zichzelf, had hij ruim voor zijn aanstelling bij Mouloudia d’Oujda de Marokkaanse bond gevraagd of hij ergens stage mocht lopen om zo een trainersdiploma te kunnen behalen. Diverse keren schreef hij de bond aan, maar zonder resultaat.

    Daarop wendde hij zich tot de Algerijnse voetbalbond (FAF), via Djamel Belmadi, de coach van het Algerijnse nationale team. En zie, de deuren van de deze bond zwaaiden wél voor hem open. Dat viel niet goed bij een aantal bobo’s van het Marokkaanse voetbal. 

    De beschuldigingen op sociale media konden natuurlijk niet uitblijven: ‘Waarom steun je de Algerijnen?’ ‘Ben je tegen de Marokkaanse Sahara?’ 

    Maar, zo bezweert hij, hij wil echt een einde te maken aan deze zaak. Dat hij Zetchi steunde en niet Lekjaa, is niet uit ressentiment of wraak, maar puur uit sportieve overwegingen. Voor hem heeft de Algerijn een project in gedachten, een visie voor het Afrikaanse voetbal die hij volledig onderschrijft. Algerije won in 2019 de Afrika Cup met een nationaal team dat voor 70 procent bestond uit spelers uit de Algerijnse competitie; de Marokkaanse kampioen telde voor 98 procent spelers die in het buitenland actief waren. Van een jeugdopleiding die de kans op toekomstig succes van het Marokkaanse voetbal kon vergroten, was geen sprake. 

    Verduistering

    Daarnaast wijst Ouaddou erop dat Fouzi Lekjaa de secondant was van de Malagassiër Ahmad Ahmad, de voorzitter van de CAF die werd geschorst wegens ‘het aanvaarden en uitdelen van geschenken en andere voordelen’, ‘machtsmisbruik’ en ‘verduistering’. Die veroordeling maakte zijn herverkiezing onmogelijk.

    ‘Lekjaa heeft veel gedaan voor infrastructuur en stadions in Marokko, maar vergeten wordt dat hij voor Ahmad werkte, die een tekort van 10 miljoen euro in de schatkist van de CAF achterliet. Als we daarbij optellen dat er in Marokko duizend profspelers zijn uit de eerste en tweede divisie die geen sociale zekerheid hebben, dan geeft dat te denken,’ zo stelt een sportjournalist die anoniem wenst te blijven uit angst voor represailles. 

    En zoals Abdeslam Ouaddou hardop zegt, wekt dit enkel wrevel bij de Marokkaanse voetbalbond.

    En verder, zegt hij, terwijl hij zich excuseert omdat hij zijn vliegtuig moet halen: ‘Als Zijne Majesteit of de hoge autoriteiten van mijn land van mening zijn dat ik een verrader ben en dat ik het niet verdien om Marokkaan te zijn, dan ben ik bereid mijn paspoort bij het dichtstbijzijnde consulaat in te leveren’. 5ebda3b7 9ec1 4dd6 bb03 8006a0efa7b7

  • Waarom heeft het Europees Parlement een corruptieprobleem?

    Waarom heeft het Europees Parlement een corruptieprobleem?

    Elke week pluist de redactie van 360 een nieuwsgebeurtenis uit de internationale pers voor je uit. Deze week gaan we dieper in op het recente corruptieschandaal in het Europees Parlement dat bekendstaat als ‘Qatargate’. Zo zou onder andere de Griekse vicevoorzitter van het EP, Eva Kaili, steekpenningen hebben aangenomen afkomstig uit Qatar en Marokko.

    Dit artikel verscheen woensdag in de tweede editie van de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €4 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Wat is er gebeurd? 

    9 december 2022. Het WK in Qatar nadert de beslissende fase met de kwartfinales. De meeste westerse landen kijken de andere kant op. Het WK wordt gehouden in een land dat de mensenrechten schendt, maar waarvan zij voor hun energie afhankelijk zijn. Hoe sneller de toernooi voorbij is, hoe sneller de controverse verdwijnt, is de gedachte. Maar het tegendeel gebeurt: de Belgische autoriteiten slaan een gerechtelijke slag in het politieke hart van de EU door verscheidene personen te arresteren die betrokken zijn bij een corruptieregeling die rechtstreeks verband houdt met Qatar, aldus de Spaanse onlinekrant El Diario

    Een maandenlang onderzoek van de Belgische positie naar omkoping van Europarlementariërs door Qatar en Marokko resulteerde die dag in een inval in twintig woningen in en nabij Brussel. Daarbij werden zo’n 150.00 euro in contanten gevonden in de Brusselse woning van een van de vicevoorzitters van het Europees Parlement, de Griekse socialiste Eva Kaili. Ook haar vader werd met honderdduizenden euro’s in een koffer opgepakt. Haar daaropvolgende arrestatie onder verdenking van omkoping en witwassen ‘heeft een aardbeving in Brussel veroorzaakt’, aldus de Spaanse krant El País

    Naast Kaili zijn ook haar partner, Francesco Giorgi, en voormalig Europarlementariër Pier Antonio Panzeri gearresteerd – in zijn woning werd 600.000 euro aan cash gevonden. Giorgi was voorheen de assistent van Panzeri en samen werken ze nu voor de ngo Fight Impunity. Zowel Kaili als Panzeri maakt deel uit van De Progressieve Alliantie van Socialisten en Democraten (S&D), waartoe ook de PvdA behoort. Door verschillende media wordt Panzeri en zijn ngo beschreven als de spin in het web van het omkopingsschandaal. 

    Marokko en Qatar zouden via Panzeri invloed hebben willen krijgen in het Europees Parlement. ‘De belangrijkste kwesties waarop Marokko invloed wilde uitoefenen waren de rol van Rabat in de Westelijke Sahara [een gebied dat door het koninkrijk wordt opgeëist] en het beheer van de migratiestromen’, onthult La Repubblica. Om deze doelstellingen te bereiken zouden leden van de buitenlandse inlichtingendienst van het land, de DGED, in contact zijn gekomen met enkele van de personen die vanwege hun betrekkingen met Qatar werden gearresteerd.

    Afbeelding met tekst, binnen

Automatisch gegenereerde beschrijving
    Het geld dat op 8 december in beslag is genomen. Het totale bedrag is zo’n 1,5 miljoen. – © Federale Gerechtelijke Politie van België

    Hoe heeft het kunnen gebeuren? 

    Volgens El País zijn de onthullingen in Qatargate slechts ‘het puntje van de ijsberg’. Zowel internationale organisaties als veel leden van het Europees Parlement waarschuwen dat verschillende landen al jaren de grenzen van legitiem lobbyen overschrijden en roepen op tot duidelijkere transparantieregels voor alle partijen, bericht de Spaanse krant. ‘Soms gaat het om een duur geschenk, dat niet altijd binnen de grens van 150 euro valt die een Europese ambtenaar mag ontvangen zonder het te hoeven aangeven. Andere keren is het een reis, misschien vermomd als een zakelijk bezoek – een tripje naar een centrum, een conferentie –, maar met betaalde uitgaven voor luxe verblijven van meerdere dagen, soms zelfs met het gezin of meerdere gasten.’

    Wat niemand in Brussel heeft verbaasd, is het feit dat buitenlandse staten hebben geprobeerd de leden van het Europees Parlement te beïnvloeden om – in dit geval – een beleid te bereiken dat gunstig is voor hun belangen. In andere gevallen gaat het er bijvoorbeeld om kwesties als mensenrechtenschendingen niet aan bod te laten komen tijdens de vele debatten in het Europees Parlement, vervolgt El País.

    Zo verklaart voormalig socialistisch Europarlementariër Ana Gomes tegen de krant dat ze zich altijd bewust was van een sterke lobby van Marokko als het aankwam op de Westelijke Sahara, waarmee het land een grensconflict heeft. Zo zou Panzeri volgens Gomes altijd resoluties die de Westelijke Sahara steunen, hebben tegengehouden. ‘Ik heb altijd al vermoedens gehad dat Rabat Europarlementariërs omkocht,’ aldus een anoniem parlementslid tegen El País. Een ander parlementslid twijfelt er niet aan dat Qatar ook leden van andere organisaties en instituties van de EU heeft benaderd. ‘Deze zaak is een doos van Pandora.’

    Volgens Politico heeft het Europees Parlement dit schandaal aan zichzelf te danken. ‘Keer op keer hebben de leden van het Parlement zich verzet tegen voorstellen om meer licht op hun werk te werpen en hun schouders opgehaald over het gebrek aan handhaving van de bestaande regels. Ondertussen profiteren ze allemaal van extraatjes en privileges.’

    ‘Europarlementariërs verdienen een brutosalaris van ongeveer 9400 euro per maand, maar ze mogen ook een tweede (en derde en vierde et cetera) baan hebben. En ongeveer een kwart van de parlementsleden maakt daar gebruik van, volgens een EU-analyse van Transparency International uit 2021. Eén parlementslid – de Italiaanse Sandro Gozi – had twintig bijbaantjes, waarmee hij volgens zijn vrijwillige financiële verklaringen minstens 360.000 euro per jaar binnenhaalde (en misschien wel het dubbele)’, vervolgt Politico. Ook treedt de commissie die belast is met de naleving van de eigen gedragscode niet altijd op bij overtredingen.

    Afbeelding met persoon, person, binnen, kostuum

Automatisch gegenereerde beschrijving
    Het voormalige Italiaanse parlementslid Pier Antonio Panzeri, die sinds 9 december wordt vastgehouden, heeft op 17 januari toegezegd om samen te werken met de Belgische justitie en alles te zeggen wat hij weet over het schandaal. – © IPA / ABACAPRESS.COM

    Wat gaat het EP doen om corruptie in de toekomst te voorkomen? 

    In een interview met El País deed parlementsvoorzitter Roberta Metsola veertien voorstellen om ‘de integriteit, onafhankelijkheid en verantwoordingsplicht’ van de instelling te waarborgen. Hierover moet nog wel worden gestemd. Zo moet er volgens haar een nieuw ‘ethisch orgaan’ komen voor alle EU-instituties. Daarnaast moet er een afkoelingsperiode komen voor vertrekkende Europarlementariërs, zodat ze zich niet meteen kunnen inzetten voor een lobbyorganisatie en moeten zogenaamde ‘vriendschapsgroepen’ met landen buiten de EU verboden worden. Verder moet elk parlementslid potentiële belangenconflicten registreren als het lid wordt van een van de vele Europese commissies. 

    Of al deze maatregelen worden doorgevoerd is nog maar de vraag. Bij haar aantreden was Ursula von der Leyen al van plan om een onafhankelijk orgaan voor ethische kwesties op te richten, maar dit plan heeft vooralsnog op veel tegenstand kunnen rekenen. Ook veel voorgestelde transparantiemaatregelen zijn niet nieuw en werden tot nu toe altijd tegengehouden door het parlement zelf. Wellicht komt daar verandering in nu Qatargate de kwetsbaarheden wat betreft omkoping en beïnvloeding van de Europese instellingen heeft aangetoond.  

    Lees ook:

  • 1. Riffijns in hart en nieren

    1. Riffijns in hart en nieren

    In 2016 deed de Riffijnse opstand het Marokkaanse gezag wankelen. Nasser Zefzafi, een gevangengenomen en gemartelde activist, is uitgegroeid tot het symbool van dit maatschappelijke en politieke protest.

    Wie binnenkomt bij de familie Zefzafi betreedt een andere wereld, een wereld die in het teken staat van een voorbije tijd. De meubels staan nog bijna net zoals toen Nasser Zefzafi er woonde, benadrukt zijn vader, Ahmed Zefzafi, terwijl hij ons verschillende plekken in het huis laat zien. Zwarte vlaggen wapperen al op hun dak sinds 29 mei 2017, de dag waarop Nasser werd gearresteerd omdat hij aan het hoofd stond van Hirak, de grootste protestbeweging die er deze eeuw in het Rifgebied is geweest. ‘Deze deur is door de nationale politie ingetrapt,’ zegt Ahmed, wijzend naar de hoofdingang van het huis, ‘en toen zijn ze met 54 man binnengestormd.’ Het zijn de laatste herinneringen die hij nog heeft aan zijn zoon, die sindsdien wereldwijd als de bekendste Berber uit het Rifgebied geldt.

    Nasser Zefzafi heeft zich tijdens de Riffijnse opstand, die duurde van 2016 tot 2017, ontpopt als een van de felste activisten. Aanleiding was de dood van een visverkoper, Mouhcine Fikri, die werd vermalen door een vuilniswagen waaruit hij zijn door de autoriteiten in beslag genomen koopwaar probeerde terug te pakken.

    MAROKKO

    NASSER ZEFZAFI

    Nasser Zefzafi is veroordeeld tot twintig jaar gevangenisstraf wegens het eisen van meer sociale gerechtigheid. Als boegbeeld van de Riffijnse Hirak, een volksbeweging die in 2016 in de gemarginaliseerde regio in het noorden van Marokko is ontstaan, is hij in mei 2019 gearresteerd wegens het verstoren van een preek in een moskee, waarbij hij de imam ervan beschuldigde zich als spreekbuis van de autoriteiten te lenen. Al vóór zijn veroordeling is hij tijdens zijn gevangenschap gemarteld en ook op andere manieren slecht behandeld door de politie. Hij zit al sinds zijn arrestatie in isolatie en krijgt niet de medische zorg die hij nodig heeft.

    WAT EIST AMNESTY?

    Dat er een eind komt aan de slechte behandeling en dat Zefzafi onvoorwaardelijk in vrijheid wordt gesteld.

    Het oproer dat ontstond was niet alleen een teken van solidariteit met de ongelukkige visverkoper. De dood van Mouhcine Fikri was het uitvloeisel van een beleid dat het Rifgebied en zijn inwoners al jarenlang doelbewust marginaliseerde. Nasser was nog geen activist op het moment dat dit incident zich voordeed. Zoals veel gewone Riffijnen van die tijd was hij werkloos en waren zijn vooruitzichten slecht omdat de streek steeds verder in het slop raakte, in tegenstelling tot andere regio’s in Marokko die zich allengs moderniseerden. ‘Pas op die dag begon hij de straat op te gaan om deel te nemen aan de vreedzame marsen door Al Hoceima waarbij bloemen en kaarsen werden neergezet,’ vertelt Ahmed.

    Opkomen voor waardigheid

    Ondanks zijn bescheiden afkomst groeide Nasser al snel uit tot een van de boegbeelden van de verzets-beweging Hirak: hij hield toespraken, organiseerde wekelijkse bijeenkomsten en riep zijn mensen vooral op om met vreedzame betogingen voor hun waardigheid op te komen. ‘Ik zou Nasser geen leider of haantje de voorste willen noemen, maar hij wist Hirak meer aanzien te geven,’ zegt Ahmed. ‘Als Nasser er niet was geweest was er op de avond dat Mouhcine om het leven kwam niets gebeurd.’

    Maar Nasser heeft zijn moed duur moeten betalen. ‘Op 26 mei kwamen ze hem halen en trapten ze onze deur in, maar hij was niet thuis, hij was ondergedoken,’ vertelt Ahmed. ‘Op 29 mei om zes uur ’s ochtends is Nasser in handen van de nationale brigade van de gerechtelijke politie (BNPJ) gevallen. Ze hebben hem meegenomen in een helikopter en hem gemarteld totdat hij in de gevangenis van Casablanca arriveerde.’

    Hoge tol

    Nasser Zefzafi werd gearresteerd wegens ‘schending van de binnenlandse staatsveiligheid’, aldus een communiqué dat de procureur-generaal van het gerechtshof van Al Hoceima na zijn gevangenneming deed uitgaan. Ook zou hij gevangen zijn gezet op verdenking van ‘inbreuk op de vrijheid van godsdienst’ wegens het verstoren van een preek tijdens het vrijdaggebed in een plaatselijke moskee waarin de betogingen van Hirak werden bekritiseerd. In juni 2018 veroordeelde een Marokkaanse rechtbank Nasser tot twintig jaar gevangenisstraf wegens verstoring van de openbare orde en bedreiging van de nationale eenheid.

    ‘Al sinds 1956 doen ze voortdurend alsof wij het regime omver willen werpen’

    ‘Al sinds 1956 doen ze voortdurend alsof wij het regime omver willen werpen,’ zegt Ahmed. Hij verwijst naar de periode die volgde toen Marokko officieel onafhankelijk werd van Frankrijk, wat binnenslands gepaard ging met een reeks aanvaringen met de Riffijnen die zichzelf altijd als een ondergeschoven kindje hebben beschouwd.

    Nasser zit nu al meer dan vier jaar in de gevangenis en hij moet nog vijftien jaar uitzitten. Ondanks de afstand die alles ingewikkeld maakt belt hij zijn ouders bijna elke dag, waarbij hij zijn best doet zo gelukkig mogelijk over te komen. Maar Ahmed vertelt dat de toestand van zijn zoon met de dag achteruitgaat. ‘Bij aankomst in de gevangenis was hij kerngezond, maar nu lijdt hij aan drie chronische ziektes. En van de week hebben ze microben in zijn maag aangetroffen. Ook heeft hij ademhalingsproblemen.’

    GettyImages 988619914
    Een groep vrouwen houden de foto va n Nasser Zefzafi omhoog, de leider van de opstanden in de Rif die veroordeeld
    is tot 20 jaar gevangenisstraf. – © Lito Lizana / SOPA Images / LightRocket via Getty Images

    Nasser heeft een hoge tol moeten betalen voor zijn protest, maar hetzelfde geldt voor zijn ouders. Desondanks verzekert Ahmed dat als hij de tijd kon terugdraaien hij niet zou proberen Nasser te weerhouden van wat hij heeft gedaan. ‘Ik zou het precies zo laten als nu,’ zegt hij.

    Hij is trots op wat zijn zoon heeft volbracht en hoezeer het hem ook verdriet dat Nasser nu in de gevangenis zit, toch vindt hij dat hij heeft gedaan wat hij moest doen om de al zo lang vergeten rechten van de Riffijnse Berberbevolking te verdedigen. ‘Wij willen maar één ding: leven onder een regime dat de rechten van de mens respecteert, leven als vrije mensen, profiteren van het geluk dat onze aarde ons brengt. Maar er is niemand tot wie wij ons kunnen richten,’ legt Ahmed uit. Hij verzekert dat de beweging die door zijn zoon werd geleid alleen maar eiste dat de Riffijnen op een waardige manier werden behandeld, met respect en aandacht.

    Woordvoerder der Riffijnen

    Tot de verzoeken die aan de regering werden gericht behoorden heel concrete en simpele dingen, zoals de bouw van een ziekenhuis, meer scholen en meer initiatieven om de plaatselijke economie te ontwikkelen. Nasser Zefzafi wordt nog altijd als de woordvoerder van talloze Riffijnen beschouwd. Natuurlijk zit hij achter de tralies, maar voor veel Riffijnen is het een beetje alsof ze samen met hem in de cel zitten.

    ZIMBABWE

    CECILLIA CHIMBIRI, JOANAH MAMOMBE EN NETSAI MAROVA

    Op 13 mei 2020, na hun deelname aan een betoging tegen de regering, werden Joanah, Netsai en Cecillia volstrekt willekeurig gearresteerd. Twee dagen later werden ze met tal van verwondingen teruggevonden. Ze werden in het ziekenhuis opgenomen en beschuldigd van overtreding van de wet door deelname aan een betoging, ‘samenscholing met de bedoeling openbaar geweld uit te lokken’ en ‘verstoring van de op enbare orde’. Het proces tegen Joanah, Netsai en Cecillia is begonnen in
    januari 2022 en nog niet afgerond.

    WAT EIST AMNESTY?

    Onmiddellijke en onvoorwaardelijke intrekking van de aanklachten tegen hen.

    ‘In de moslimwereld worden deze zwarte vlaggen op twee verschillende manieren opgevat,’ legt Ahmed uit terwijl hij de twee grote vaandels toont die aan het dak van zijn huis zijn bevestigd. ‘Voor sommigen betekent het dat we sjiieten zijn en voor anderen dat we IS-aanhangers zijn. Maar wat zijn we echt? Geen van beiden. We zijn alleen maar in rouw, en zolang mijn zoon niet uit de gevangenis komt, zullen we deze vlaggen laten wapperen om hem te gedenken.’ f3f26a87 a60d 4b25 8a26 c6bd358b32c5

  • Geronseld bij de kapper: zo worden migranten gesmokkeld naar de Canarische Eilanden 

    Geronseld bij de kapper: zo worden migranten gesmokkeld naar de Canarische Eilanden 

    Uit onderzoek blijkt dat Marokkaanse grenswachten zich laten omkopen om bootjes met migranten op deze uiterst gevaarlijke route te laten passeren. ‘Bij mijn zevende poging gaven de smokkelaars ongeveer 1500 euro smeergeld aan een agent die op zee patrouilleerde. Daardoor hebben we het gehaald.’

    Het eerste contact van Khalid met het smokkelnetwerk dat hem naar Europa bracht, vond plaats bij een bushalte in Gambia. Daar ontmoette hij een Gambiaanse man die zijn reis naar Senegal en vandaar naar de Canarische Eilanden plande. Taxi’s, bushaltes, stations, cafés, pleinen en kapsalons zijn enkele van de plekken die door mensenhandelaars worden gebruikt om migranten te ronselen.

    Legaal vanuit Afrika naar Spanje reizen is voor velen een mission impossible. Door bureaucratische belemmeringen en gebrek aan mogelijkheden hebben meer dan vijftigduizend migranten de laatste jaren ervoor gekozen om in vissersbootjes en rubberboten in handen van criminelen te stappen. Sommigen van hen zijn zich bewust van de risico’s die ze te wachten staan, maar anderen bewandelen blindelings een pad waarop ze worden geconfronteerd met fraude, agressie, seksueel misbruik en zelfs de dood. 

    De laatste studie van het Waarnemingscentrum voor migrantensmokkel van de VN-organisatie UNODC, getiteld Northwest African (Atlantic Route). Migrant smuggling from the Northwest African coast to the Canary Island (Spain), heeft de modus operandi blootgelegd van smokkelaars die duizenden mensen naar Europa hebben gebracht via de Canarische migratieroute, de dodelijkste ter wereld. Aan de kusten van Marokko en de Westelijke Sahara zijn georganiseerde smokkelnetwerken geïdentificeerd. In andere landen, zoals Senegal, is het gebruikelijk dat migranten hun eigen overtocht organiseren met gemeenschappelijk beschikbare middelen.

    ‘Op het strand bedekken organisatoren hun gezicht en gebruiken ze schuilnamen om identificatie te voorkomen’

    ‘Het eerste contact is vaak met de man of vrouw die klanten in contact brengt met vervoerders en organisatoren van boten. Vaak ontmoeten migranten en vluchtelingen de organisator van de boot vaak pas bij het vertrek’, aldus het onderzoek. Zelfs dan zijn ze onherkenbaar: ‘Op het strand bedekken organisatoren hun gezicht en gebruiken ze schuilnamen om identificatie te voorkomen’, aldus de studie.

    Zodra het contact is gelegd, krijgen de migranten de opdracht om op eigen gelegenheid naar de plaats van vertrek te reizen. Mensen reizen met het openbaar vervoer of in voertuigen die bekendstaan als ‘taximaffia’, meldt het rapport. De volgende stap is wachten tot het netwerk voldoende mensen heeft verzameld om de boot te vullen, en op een nacht met gunstige weersomstandigheden.

    Het wachten op de boot naar de eilanden gaat niet voor alle migranten hetzelfde. Het onderzoek bracht verschillen tussen nationaliteiten aan het licht. ‘Marokkanen verblijven in goedkope hotels in kleine dorpjes aan de kust van Marokko en de Westelijke Sahara. Ze delen vaak kamers met mensenhandelaren of met andere klanten om de kosten te drukken. Sommigen wachten een maand’, aldus het rapport. Mensen uit Afrika ten zuiden van de Sahara brengen hun wachttijd door op afgelegen plekken die worden omschreven als ‘woestijnen’. Onder gevaarlijke omstandigheden in huizen met beperkte toegang tot water, voedsel en minimale hygiënische omstandigheden.

    Korting voor het besturen van de boot

    De organisatoren van de overtocht leggen de route bijna nooit zelf af. Vaak kiezen de smokkelaars mannen met vaarervaring om de bootjes te besturen. En vaak worden daarvoor vissers gebruikt. In ruil daarvoor verminderen of schrappen de netwerken voor hen de kosten van de reis, die variëren van 1000 tot 3000 euro.

    Volgens het onderzoek heeft de Spaanse politie tussen januari en november vorig jaar honderdvijftig bootbestuurders op Gran Canaria gearresteerd voor smokkel van migranten. ‘De meeste bootbestuurders die in Spanje worden vervolgd, worden beschuldigd van zware misdrijven die samenhangen met mensensmokkel en worden veroordeeld tot gevangenisstraffen van vier tot acht jaar. Hun handelen wordt geacht het leven en de veiligheid van de passagiers ernstig in gevaar te hebben gebracht’, aldus de studie.

    Soms laten de bestuurders het roer los als een andere boot hun vaartuig nadert

    Als er onderweg doden vallen, wordt de bestuurders moord of doodslag ten laste gelegd; de straffen voor schippers nemen toe met één tot vier jaar voor elk dodelijk ongeval. Soms laten de bestuurders het roer los als een andere boot hun vaartuig nadert, ook al zou dat de dood kunnen betekenen voor de stuurman en de andere inzittenden.

    Agenten identificeren betrokkenen in centra waar migranten 72 uur in hechtenis doorbrengen. Volgens de studie voldoen de voorzieningen in die centra niet aan de minimale kwaliteitsnormen. Burgerbewegingen en gezondheidsorganisaties hebben herhaaldelijk de erbarmelijke omstandigheden in deze voorzieningen aan de kaak gesteld. 

    In november 2020 vond ondervraging door de politie plaats in de haven van Arguineguín, in het zuiden van Gran Canaria. Daar zaten duizenden mensen wekenlang opeengepakt, zonder douches, slapend op de grond. Op Lanzarote werd een schip ingericht als CATE (Centro de Atención Temporal de Extranjeros, ofwel: tijdelijke opvang voor buitenlanders). Er waren zes chemische toiletten voor de honderden mensen die er kwamen toen de stroom mensen naar het eiland toenam. Bij elke storm kwam de vloer onder water te staan en er waren niet genoeg bedden voor iedereen.

    Corrupte grenswachten

    ‘Bij mijn zevende en laatste poging betaalden de smokkelaars uit de Westelijke Sahara smeergeld van ongeveer 1500 euro aan iemand van de militaire basis die op zee patrouilleerde. Daardoor hebben we het gehaald,’ vertelde een Marokkaanse man aan de auteurs van het onderzoek. De smokkel van migranten langs de Noordwest-Afrikaanse route ‘lijkt geen verband te houden’ met andere vormen van smokkel en illegale handel. Er is echter wel sprake van een ander misdrijf: corruptie door grenswachten. ‘Zij zijn vaak van fundamenteel belang voor een succesvolle overtocht.’

    Dit mechanisme, leiden dit jaar, samen met de onmogelijkheid om via legale kanalen toegang tot Europa te krijgen, al tot de dood van achthonderd mensen op de migratieroute naar de Canarische Eilanden, volgens de laatste gegevens van Caminando Fronteras.

    Vrouwen en meisjes worden ook mishandeld en seksueel misbruikt door smokkelaars en bewakers

    Wanneer migranten de kosten van de boot niet kunnen betalen, maken zij met de mensenhandelaars afspraken over andere vormen van compensatie. Zij werken dan ‘gratis voor smokkelaars in omstandigheden die op uitbuiting wijzen, voor lage lonen, vernederende behandeling en slechte huisvesting’. Dat gebeurt vooral in Marokko en Algerije.

    Vrouwen en meisjes worden ook mishandeld en seksueel misbruikt door smokkelaars en bewakers. ‘Een vrouw uit Ivoorkust probeerde zes keer de zee over te steken voordat het haar lukte. Telkens werd ze onderschept en vastgehouden door de Marokkaanse autoriteiten, en werd ze blootgesteld aan mishandeling door ordehandhavers en gevangenisbewakers.’

    Lees ook:

  • Marokko: vijf jaar gevangenisstraf voor journalist Soulaimane Raissouni

    Marokko: vijf jaar gevangenisstraf voor journalist Soulaimane Raissouni

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Poetin: ‘Rusland wil Oekraïne niet bezetten.’ Biden: ‘Ongerechtvaardigde aanval’

    » Nieuwe wet moet Italiaanse stranden weer vrij toegankelijk maken

    Kritische journalist veroordeeld

    De Marokkaanse journalist Soulaimane Raissouni werd woensdag in hoger beroep veroordeeld wegens ‘aanranding’, aldus Le Desk. De voormalige hoofdredacteur van de krant Akhbar Al Yaoum, die zeer kritisch staat tegenover het Marokkaanse regime, heeft de beschuldigingen altijd met kracht ontkend.

    Raissouni werd in mei 2020 gearresteerd, waarna hij ‘een hongerstaking begon om de omstandigheden van zijn detentie aan te klagen’, schrijft de Marokkaanse nieuwssite.

    Lees ook:

  • Marokko streeft naar ‘normale’ betrekkingen met Duitsland

    Marokko streeft naar ‘normale’ betrekkingen met Duitsland

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israëlische vrouwen verdienen bijna 30 procent minder na geboorte eerste kind

    » Indonesië begint met bouw van ’s werelds grootste ‘groene’ industriepark

    Na maanden van diplomatieke crisis zoekt Marokko toenadering

    Na enkele maanden van diplomatieke crisis overweegt de Marokkaanse regering de ‘hervatting van de bilaterale samenwerking en de normalisering’ van de betrekkingen met Duitsland, aldus Arab News.

    In mei jongstleden had Marokko zijn ambassadeur in Duitsland teruggeroepen uit protest tegen de kritiek van Berlijn op de erkenning door de Verenigde Staten van de soevereiniteit van Marokko over de Oostelijke Sahara. Maar Duitsland zwakte vorige week zijn standpunt af en beschreef het door Marokko bepleite autonomieplan voor de regio als een ‘belangrijke bijdrage’ tot de oplossing van het conflict.

    Lees meer:

  • Spanje ziet gasprijs verder stijgen door conflict Algerije-Marokko

    Spanje ziet gasprijs verder stijgen door conflict Algerije-Marokko

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » China wil nog geen expats

    » VS tegen ontbossing Amazone

    Sluiting gaspijpleiding Maghreb-Europa heeft grote gevolgen voor Spanje

    De ruzie tussen Algerije en Marokko heeft gevolgen voor Spanje. Tegen de achtergrond van de spanningen met Rabat heeft Algiers besloten het contract voor de exploitatie van de gaspijpleiding Maghreb-Europa (GME) na 31 oktober niet te verlengen. Madrid is op zijn beurt verstoken van een essentiële aardgasvoorziening, schrijft Courrier International.

    Lees ook:

    Via de GME gaat jaarlijks tot 11 miljard kubieke meter gas van Algerije, via Marokko, naar de gemeente Zahara de los Atunes, in de provincie Cádiz, in het zuiden van Spanje, om te worden verdeeld over het Iberisch Schiereiland (ook Portugal wordt getroffen door de sluiting van de pijpleiding).

    Spanje heeft nu al te lijden onder de sterke stijging van de energieprijzen

    ‘Spanje loopt voorlopig geen gevaar op tekorten, maar het zal wel te maken krijgen met een stijging van de gasprijs, die zal worden doorberekend in de elektriciteitsprijs’, aldus de liberaal-conservatieve website El Confidencial, terwijl het Zuid-Europese land nu al te lijden heeft onder de sterke stijging van de energieprijzen.

    De ontbrekende energie zal worden onder andere worden verkregen ‘door meer brandstof over zee aan te voeren’, aldus El País. Die operatie blijkt echter ingewikkeld te zijn. Niet alleen de prijs van aardgas is gestegen, ook de vrachtkosten zijn hoger. ‘Er is een tekort aan LNG-tankers [die vloeibaar aardgas vervoeren] in deze periode van economisch herstel’, zegt El Confidencial. Het gevolg is dat ‘de vervoerskosten zeer hoog zijn’.

  • Egypte ‘is gewelddadige politiestaat geworden’ | Markt voor oude games explodeert

    Egypte ‘is gewelddadige politiestaat geworden’ | Markt voor oude games explodeert

    Egypte beschuldigd van buitengerechtelijke executies

    Een ‘verontrustend rapport’ dat blootlegt hoe Egypte onder onder het bewind van Abdul Fatah Al-Sisi, die sinds 2014 aan de macht is, een ‘steeds gewelddadigere politiestaat‘ is geworden. Zo omschrijft The Washington Post het vernietigende rapport dat op dinsdag 7 september werd gepubliceerd door Human Rights Watch (HRW), waarin de Egyptische veiligheidstroepen ervan worden beschuldigd tientallen buitengerechtelijke executies van vermoedelijke ‘terroristen’ te hebben uitgevoerd.

    Tussen 2015 en 2020 zijn volgens het Egyptische ministerie van Binnenlandse Zaken ten minste 755 mensen gedood bij 143 schietpartijen. Volgens de autoriteiten werden alle slachtoffers gezocht wegens terrorisme en hadden de meesten banden met het Moslimbroederschap. Maar uit een onderzoek naar veertien van de slachtoffers die tijdens vermeende vuurgevechten zijn omgekomen, blijkt dat velen van hen op het moment van hun dood werden vastgehouden na te zijn gearresteerd. Sommigen vertoonden tekenen van marteling.

    De Egyptische veiligheidsdiensten hebben de volledige vrijheid om alle vormen van oppositie te elimineren’

    ‘Onder het mom van de strijd tegen het terrorisme’, schrijft HRW, heeft de regering van Sisi ‘de veiligheidsdiensten volledige vrijheid’ gegeven ‘om alle vormen van oppositie te elimineren, met inbegrip van vreedzame dissidentie’.

    Human Rights Watch heeft de internationale gemeenschap opnieuw opgeroepen om sancties op te leggen aan Egyptische veiligheidsfunctionarissen en om wapenzendingen naar Egypte op te schorten.


    Verkiezingsnederlaag voor regerende islamitische partij in Marokko

    ‘Het einde van het avontuur voor de PJD, na tien jaar regeren’, schrijft Telquel. De Partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling (PJD), die sinds 2011 aan de macht is, is bij de Marokkaanse parlementsverkiezingen van woensdag op de achtste plaats geëindigd met slechts twaalf zetels, tegenover 125 in 2016, volgens de voorlopige resultaten die donderdag door de minister van Binnenlandse Zaken zijn bekendgemaakt.

    De Nationale Rally van Onafhankelijken behaalde het grootste aantal zetels (97), ‘nek aan nek’, in de woorden van de krant, met de Partij voor Authenticiteit en Moderniteit (82). In totaal telt het Marokkaanse Huis van Afgevaardigden 395 zetels.


    Markt voor oude games explodeert

    Twee jaar geleden werd voor het eerst een bedrag van zes cijfers betaald voor een vintagevideogame. Bij een privéverkoop werd toen 100.150 dollar betaald voor een verzegeld exemplaar van Super Mario dat in 1985 voor de testmarkt in de VS was gemaakt. De prijzen zijn sindsdien rap gestegen. Vorige maand werd het voorlopige recordbedrag voor ’s werelds duurste videogame neergeteld: 2 miljoen dollar voor een ongebruikt exemplaar van Super Mario uit 1985, schrijft ArtNews. Experts verwachten dat dit pas het begin is van een trend die in 2020 op stoom kwam, toen tijdens de pandemie de vraag begon te stijgen naar verzamelobjecten zoals Nintendo-producten en Pokémon-kaarten.

    In de eerste drie maanden van de pandemie steeg de verkoop van videogames op eBay met meer dan 110 procent. De verkoop van producten die worden beoordeeld door Wata Games, een bedrijf dat videogames controleert op conditie en authenticiteit, steeg tussen februari 2020 en juni 2021 met 330 procent.