Tag: nieuws uit de Verenigde Staten

  • Eerste sneeuwstormwaarschuwing in Los Angeles sinds 1989

    Eerste sneeuwstormwaarschuwing in Los Angeles sinds 1989

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VN-resolutie eist ‘onmiddellijke’ terugtrekking van Rusland uit Oekraïne

    » Catalaanse stichting verspreidt ‘handleiding’ om Catalaans te promoten

    Westkust VS heeft te maken met zware sneeuwval

    Delen van het normaal gesproken tropische zuiden van Californië hebben te maken met de eerste sneeuwstormwaarschuwing sinds 1989, bericht de BBC. Meteorologen voorspellen dat tot aan zaterdag er een recordhoeveelheid sneeuw van tot wel 2,4 meter in de bergen ten oosten van Los Angeles kan vallen.

    De zware storm heeft al voor zware sneeuwval en temperaturen onder het vriespunt gezorgd in een groot deel van het noorden van de VS. Tegelijkertijd kampen delen van het zuidoosten van het land met een ongekende hittegolf, aldus de BBC.

    Het ijzige weerfront strekt zich uit langs de hele westkust van de VS en de Canadese provincie British Columbia. De National Weather Service (NWS) heeft nu een weerwaarschuwing afgegeven voor de bergen rondom de stad Los Angeles in Los Angeles County en Ventura County. De NWS zei dat de zware sneeuw gepaard zal gaan met harde wind en ‘bijna nul zichtbaarheid’.

    Lees ook:

  • Mexicaanse ex-minister voor Veiligheid veroordeeld voor drugshandel in VS

    Mexicaanse ex-minister voor Veiligheid veroordeeld voor drugshandel in VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Britse verpleegkundigen schorten staking op en gaan om tafel met regering

    » Biden in Warschau: ‘Steun VS aan Oekraïne zal niet stokken’

    García Luna werkte samen met ‘El Chapo’

    Genaro García Luna is dinsdag in een rechtbank in New York schuldig bevonden aan corruptie en cocaïnehandel. García Luna was minister van Veiligheid, belast met drugsbestrijding, onder de Mexicaanse president Felipe Calderón (2006-2012).

    De vierenvijftigjarige Mexicaan, die in 2019 in Texas werd gearresteerd, zou ‘miljoenen dollars hebben ontvangen van het Sinaloa-kartel’ om de activiteiten van ‘Mexico’s grootste criminele organisatie’ door de vingers te zien, schrijft BBC. Het Sinaloa-kartel werd geleid door Joaquín ‘El Chapo’ Guzmán, die in 2017 door Mexico werd uitgeleverd aan de VS en aldaar veroordeeld is tot levenslang plus dertig jaar.

    Voordat hij Calderóns minister van Veiligheid werd, was García Luna hoofd van de inlichtingendienst tegen corruptie en georganiseerde misdaad. Van 2001 tot 2012 zou hij betrokken zijn geweest bij de smokkel van minstens 53 ton cocaïne van Mexico naar de Verenigde Staten. Zijn vonnis wordt in juni bekendgemaakt. Er wordt levenslang tegen hem geëist.

    Lees ook:

  • New York deelt boetes uit aan luidruchtige voertuigen

    New York deelt boetes uit aan luidruchtige voertuigen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » SUV met pepperspray uitgebracht op Amerikaanse consumentenmarkt

    » Delen van Turkije en Syrië opgeschrikt door zware aardbeving

    Geluidsmeters moeten verkeerslawaai inperken

    Na Parijs, dat er een jaar geleden mee begon, doet nu ook New York pogingen om de onophoudelijke kakofonie van het verkeer tot bedaren te brengen: de stad heeft verkeerscamera’s geïnstalleerd die zijn uitgerust met geluidsmeters. Daarmee kunnen opgevoerde auto’s en motorfietsen worden gesignaleerd die een illegale hoeveelheid straatlawaai produceren, meldt AP News. Tijdens de proefperiode van een jaar hebben inmiddels al zeker eenenzeventig bestuurders een boete gekregen voor het overtreden van de geluidsregels. 

    ‘Voertuigen met illegaal aangepaste dempers en uitlaten die extreem veel lawaai maken zorgden de afgelopen jaren voor een groeiend probleem,’ aldus gemeenteraadslid Erik Bottcher, die de komst van de meters toejuicht. 

    Er zijn duidelijke aanwijzingen dat lawaai niet alleen het gehoor aantast, maar ook het humeur en de geestelijke gezondheid

    Afgelopen voorjaar werd al een wet van kracht die het aanpassen van dempers en knalpijpen verbiedt, maar vanwege ontbrekende handhaving haalde dat niet zoveel uit. Daar moeten de nieuwe geluidsmeters verandering in brengen. Net als bij snelheidsovertredingen registreren de apparaten het nummerbord van de overtreder. Die kan een boete krijgen van 800 dollar [735 euro] tot wel 2625 dollar [ruim 2400 euro].

    Er zijn duidelijke aanwijzingen dat lawaai niet alleen het gehoor aantast, maar ook het humeur en de geestelijke gezondheid; ook bestaat er mogelijk verband met verhoogde risico’s op hart- en vaatziekten. Bedrijven die gespecialiseerd zijn in architectonische akoestiek doen het dan ook goed in New York. Het ontwerpen van nieuwe gebouwen of het uitrusten van oude gebouwen met geluiddempende technologie is inmiddels booming business. 

    Lees ook:

  • SUV met pepperspray uitgebracht op Amerikaanse consumentenmarkt

    SUV met pepperspray uitgebracht op Amerikaanse consumentenmarkt

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » New York deelt boetes uit aan luidruchtige voertuigen

    » Delen van Turkije en Syrië opgeschrikt door zware aardbeving

    Een auto voor angstige Amerikanen

    SUV’s, die behoren tot ’s werelds vervuilendste vervoersmiddelen, riepen altijd al de vraag op waarom burgermannen en voetbalmoeders een halve vrachtwagen nodig hebben om boodschappen te doen en kinderen van school te halen. Maar het kan nog een tandje bruter, bewijst de in Californië geproduceerde Rezvani Vengeance, meldt The Guardian. Deze wagen beschikt over kogelvrij glas, verblindende stroboscooplampen, portiergrepen die onder stroom gezet kunnen worden en buitenspiegels die pepperspray kunnen spuiten. ‘Vengeance is yours’, ronkt de website van Rezvani, alsof je Bruce Willis er gratis bij krijgt. De auto kan een dicht rookgordijn opwerpen om achtervolgers af te schudden en is in staat om elektromagnetische pulsen van kernwapens te detecteren. Altijd handig bij het boodschappen doen. 

    Verder beschikt de auto over een zeer luid intercomsysteem en is hij uitgerust met forse stalen bumpers en banden van militaire kwaliteit. De Vengeance – met een prijskaartje van 285.000 tot 499.000 dollar [ca. 260.000- 458.000 euro] – heeft geen achterruit, want dat voelt voor paranoïde mensen kennelijk onveilig. In plaats daarvan is er een live video-achteruitkijkspiegel en een camera op de voorruit met augmented reality.

    Volgens het Insurance Institute for Highway Safety doden SUV’s twee tot drie keer zo vaak voetgangers als gewone auto’s

    Het Amerikaanse @mobile_mama, recensent van gezinsauto’s, kreeg op TikTok al bijna een miljoen likes voor de video van een moeder die de Vengeance aanprijst, wijzend op de spiegels met pepperspray – ‘mijn favoriet’ – en op de kogelvrije vesten, helmen en gasmaskers voor volwassenen en kinderen, die bij de auto worden geleverd. 

    Dat SUV’s zelf enorme moordwapens zijn wordt niet vermeld: volgens het Insurance Institute for Highway Safety doden SUV’s twee tot drie keer zo vaak voetgangers als gewone auto’s, vanwege hun enorme gewicht, de veel hogere voorkant en het slechtere zicht. Waar een gewone auto voetgangers doorgaans ter hoogte van de benen raakt en ze op de motorkap gooit, raakt een SUV ze tegen het bovenlichaam of hoofd, zodat ze vervolgens onder de wielen worden verpletterd.

    Lees ook:

  • Bolsonaro vraagt toeristenvisum aan om in VS te blijven

    Bolsonaro vraagt toeristenvisum aan om in VS te blijven

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Drie brandweerlieden en zeven politieagenten gestraft voor dood zwarte Amerikaan

    » Zelfmoordaanslag in Pakistan eist ten minste 83 levens

    Oud-president Brazilië keert nog niet terug

    Jair Bolsonaro heeft een aanvraag ingediend voor een toeristenvisum voor de VS, zodat hij nog zes maanden extra in het land mag verblijven. Het verzoek van de voormalige Braziliaanse president werd op vrijdag 27 januari ingediend, aldus CNN. Het voormalige staatshoofd is sinds 30 december 2022 in Florida. Hij had Brazilië verlaten enkele dagen voor de inauguratie op 1 januari van zijn opvolger, de huidige president Luiz Inácio Lula da Silva. Volgens CNN was Bolsonaro de VS binnengekomen met een visum dat alleen geldig is voor staatshoofden.

    ‘Zijn aanwezigheid in Florida leverde kritiek op van de Democraten in het Huis van Afgevaardigden, die er half januari bij de Amerikaanse president Joe Biden op aandrongen geen “onderdak” te bieden aan Bolsonaro nadat zijn aanhangers de Braziliaanse democratische instellingen in de hoofdstad Brasília hadden bestormd‘, schrijft de Amerikaanse zender.

    De voormalige leider veroordeelde de aanval, maar deskundigen zeggen dat zijn herhaalde en ongegronde beweringen over verkiezingsfraude in de aanloop naar de verkiezingen van oktober de woede van zijn aanhangers hebben aangewakkerd.

    Op 13 januari aanvaardde het Braziliaanse Hooggerechtshof een verzoek van het Openbaar Ministerie om een onderzoek naar Bolsonaro te starten vanwege vermeende betrokkenheid bij de bestorming van 8 januari in Brasilia.

    Lees ook:

  • Drie brandweerlieden en zeven politieagenten gestraft voor dood zwarte Amerikaan

    Drie brandweerlieden en zeven politieagenten gestraft voor dood zwarte Amerikaan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zelfmoordaanslag in Pakistan eist ten minste 83 levens

    » Bolsonaro vraagt toeristenvisum aan om in VS te blijven

    Tyre Nichols overleed na een gewelddadige aanhouding

    In de Verenigde Staten zijn drie brandweerlieden en twee andere zeven politieagenten aansprakelijk gesteld voor de dood van Tyre Nichols. Nichols werd aangehouden in Memphis op verdenking van roekeloos rijden op 7 januari. Op een politievideo is te zien hoe hij werd geslagen door agenten. Drie dagen later overleed hij in het ziekenhuis.

    In het onderzoek naar de dood van de Afro-Amerikaanse man worden in totaal zeven politieagenten – van wie er vijf zijn ontslagen en beschuldigd van moord – disciplinair gestraft, zo heeft de politie van de stad maandag bevestigd. ‘De zeven agenten werden aanvankelijk op 8 januari geschorst,’ zei de politie. ‘Het is onduidelijk waarom de stad tot maandag heeft gewacht om de schorsingen van de zevende agent bekend te maken’, schrijft NPR. De brandweer maakte maandag ook bekend dat drie medewerkers die ‘talrijke protocollen hebben geschonden’ in de zaak, na een intern onderzoek zijn ontslagen.

    Sinds de politievideo van de aanhouding op 26 januari naar buiten werd gebracht door het stadsbestuur van Memphis, is in de VS een nieuwe golf van Black Lives Matter-protesten ontstaan. De afgelopen dagen gingen door het hele land duizenden mensen de straat op om gerechtigheid te eisen voor de dood van Nichols, aldus The Hill.

    Lees ook:

  • Rechtszaak tegen Mexicaanse ex-minister voor steun aan drugskartel begonnen

    Rechtszaak tegen Mexicaanse ex-minister voor steun aan drugskartel begonnen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Superjachten uitgezonderd van nieuwe Europese CO2-heffing

    » Opnieuw schietincident in Californië, zeven mensen omgekomen

    Genaro García Luna zou miljoenen dollars hebben aangenomen

    In New York begint het proces tegen de voormalige Mexicaanse veiligheidschef die wordt beschuldigd van het beschermen van een van de grootste drugskartels van Mexico. Genaro García Luna, directeur van Mexico’s equivalent van de FBI voordat hij van 2006 tot 2012 werd aangesteld als hoofd van het Mexicaanse ministerie van Veiligheid – en dus van de strijd tegen drugshandelaars – wordt beschuldigd van ‘het aanvaarden van miljoenen dollars aan steekpenningen in ruil voor bescherming aan het gewelddadige Sinaloa-kartel’, meldt The Guardian.

    Volgens Amerikaanse aanklagers heeft deze bescherming de misdaadorganisatie onder leiding van Joaquín ‘El Chapo’ Guzmán in staat gesteld vele tonnen drugs de Verenigde Staten in te smokkelen, terwijl het uit de handen van de autoriteiten kon blijven. De beschuldigingen tegen García Luna doken op tijdens El Chapo’s eigen proces, dat in 2019 eindigde.

    Bij de opening van de rechtszaak, dat naar verwachting twee maanden zal duren en in Mexico op de voet wordt gevolgd, pleitte de verdachte niet schuldig aan alle vijf aanklachten. Mocht hij schuldig worden bevonden, dan hangt García Luna een straf van tien jaar tot levenslang boven het hoofd.

    Lees ook:

  • Republikein Kevin McCarthy eindelijk verkozen tot voorzitter Huis

    Republikein Kevin McCarthy eindelijk verkozen tot voorzitter Huis

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Senegal in rouw na zwaar busongeluk

    » Bolsonaro-aanhangers bestormen parlement in Brasilia

    McCarthy wordt voorzitter van een zeer verdeelde fractie

    De Republikein Kevin McCarthy is zaterdagnacht eindelijk verkozen tot voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. Daar waren vijftien stemrondes, verdeeld over vier dagen, voor nodig, schrijft CNN. Het is voor het eerst in honderd jaar dat een kandidaat-speaker meer dan één stemronde nodig had om verkozen te worden door zijn fractie.

    De Republikeinse partij heeft sinds dit jaar de meerderheid in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. De fractie zelf is echter tot op het bot verdeeld tussen enkele radicale parlementariërs en meer traditionele politici. De eerste groep van ultraconservatieve afgevaardigden eisten verschillende concessies van McCarthy voordat ze hem hun stem toevertrouwden.

    Normaal gesproken heeft de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden een leidende rol in welke wetten worden behandeld. Omdat de Republikeinen in het Huis in de meerderheid zijn, kunnen daardoor enkele belangrijke projecten van de regering van president Biden getorpedeerd worden.

    Lees ook:

  • VS: boete voor vliegen met vuurwapens verhoogd in 2023

    VS: boete voor vliegen met vuurwapens verhoogd in 2023

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Tunesische vakbond waarschuwt president na lage opkomst verkiezingen

    » Indonesië: nieuwe wet verbiedt online beledigen van de president

    Vliegen met een geladen pistool

    De Transportation Security Administration (TSA), die zorg draagt voor de binnenlandse veiligheid in het luchtverkeer in de Verenigde Staten, liet deze maand weten dat de maximumstraf voor overtredingen met vuurwapens zal worden verhoogd, nadat medewerkers in 2022 een recordaantal vuurwapens onderschepten bij veiligheidscontroles op luchthavens. TSA-agenten namen meer dan 6301 vuurwapens in beslag, en daarvan was meer dan 88 procent geladen, schrijft BuzzFeed News.

    Dat aantal overtreft het vorige record van 5072 uit 2021, en volgens TSA zullen er in de laatste weken van dit jaar nog eens zo’n driehonderd wapens in handbagage worden gevonden. Dat betekent dat TSA dit jaar dagelijks bijna 16 geladen vuurwapens aantrof. Als reactie daarop zal de TSA de maximumboete voor overtredingen met vuurwapens verhogen tot 14.950 dollar, ruim 14.000 euro.

    Lees ook:

  • Biden optimistisch ondanks verlies in midterms

    Biden optimistisch ondanks verlies in midterms

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland kondigt terugtrekking uit Cherson aan

    » Leger Brazilië: geen bewijs voor verkiezingsfraude

    Biden zegt zich mogelijk opnieuw verkiesbaar te willen stellen

    Joe Biden heeft de Congresverkiezingen in de Verenigde Staten ‘een goede dag voor de democratie’ genoemd, meldt CNN. Met haar stem heeft de Amerikaanse bevolking gesproken en opnieuw bewezen dat we wel degelijk een democratie zijn, aldus de Amerikaanse president.

    Hoewel de Democratische partij verloor en de meerderheid in het Huis van Afgevaardigden kwijtraakte, is er volgens Biden reden voor optimisme. Hij wees erop dat een rode golf, oftewel een reeks overwinningen voor de Republikeinen, was uitgebleven. Hoewel elke verloren zetel pijnlijk is (…) hadden de Democraten een sterke nacht, zei hij.

    Of zijn partij ook de meerderheid in de Senaat kwijtraakt, moet nog bekend worden. In de staten Nevada en Arizona worden de stemmen nog geteld, in Georgia komt er een tweede ronde. Biden ging ook kort in op de presidentsverkiezingen in 2024. Hij zei dat hij erover denkt zich opnieuw verkiesbaar te stellen, ondanks het feit dat hij deze maand tachtig jaar wordt.

    Lees ook:

  • Russische zakenman geeft inmenging verkiezingen VS toe

    Russische zakenman geeft inmenging verkiezingen VS toe

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Tien Franse bisschoppen en kardinaal beschuldigd van seksueel misbruik

    » Twitteraars nemen de benen naar Mastodon

    De Russen zouden actief de midterms hebben beïnvloed

    Russische groepen hebben zich actief ingemengd in de Amerikaanse Congresverkiezingen, die vandaag in de Verenigde Staten worden gehouden. Dat heeft de Russische zakenman Jevgeni Prigozjin volgens Al Jazeera gezegd. Prigozjin is oprichter van de beruchte huurlingengroep Wagner. Hij werd eerder door Amerikaanse inlichtingendiensten in verband gebracht met inmenging tijdens de verkiezingen van 2016.

    ‘We hebben ons ermee bemoeid, we bemoeien ons ermee en we zullen ons ermee blijven bemoeien,’ zei Prigozjin in een filmpje dat op Russische sociale media verscheen. ‘Zorgvuldig, nauwkeurig, en op onze eigen manier, zoals we weten hoe het moet.’

    De Wagner Group van Prigozjin is in het verleden ingezet in Syrië, Afrika en andere brandhaarden waar deze Russische belangen verdedigt of lokale machtshebbers helpt, tegen betaling. De groep, wiens huurlingen momenteel ook actief zijn in Oekraïne, is in het verleden in verband gebracht met mensenrechtenschendingen. Prigozjin zou in 2016 zogeheten ‘troll farms‘ hebben betaald om leugens over Trump-rivaal Hillary Clinton te verspreiden.

    Lees ook:

  • Verenigde Staten maken zich op voor midterms

    Verenigde Staten maken zich op voor midterms

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Klimaattop COP27 van start in Egypte

    » Italië weigert alle migranten van schip te halen

    Republikeinse Partij kan meerderheid in Huis heroveren

    De Verenigde Staten maken zich op voor de Congresverkiezingen op dinsdag. De Republikeinse partij verwacht de meerderheid in het Huis van Afgevaardigden en mogelijk ook in de Senaat te heroveren. Ruim 39 miljoen mensen hebben volgens The Washington Post hun stem al uitgebracht.

    De verkiezingen worden gezien als een test voor de regering van Joe Biden, die de afgelopen twee jaar wisselende successen heeft gekend met zijn wetsvoorstellen, mede door de pandemie en de daaropvolgende economische crisis. Met een meerderheid in het Huis voor de Republikeinse Partij wordt verwacht dat de tweede helft van zijn ambtstermijn nog uitdagender wordt.

    Een grote rol is bij de campagnes weggelegd voor Biden, maar ook oud-presidenten Barack Obama en Bill Clinton hebben zich bij verschillende rally’s laten zien. De Republikeinse Partij heeft Donald Trump, die nog steeds immens populair is bij de achterban, op verschillende plekken campagne laten voeren. Trump zal naar verwachting deze maand nog bekendmaken dat hij zal meedoen aan de volgende presidentsverkiezingen.

    Lees ook:

  • VS: grootschalige fraude met corona-uitkeringen 

    VS: grootschalige fraude met corona-uitkeringen 

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Datacenters Duitse overheid moeten duurzamer worden

    » Lula wordt opnieuw president van Brazilië ‘dat niet meer hetzelfde is’

    45,6 miljard dollar is onterecht uitgekeerd

    Larry D. Turner, de inspecteur-generaal van het ministerie van Arbeid in de VS, die de uitbetalingen onderzoekt van hulpfondsen tijdens de pandemie, heeft zijn schattingen sterk moeten bijstellen. Fraude met de uitkeringen blijkt drie keer zo hoog te zijn als werd gedacht, bericht The New York Times. Turner verwachtte ongeveer 16 miljard dollar te moeten toeschrijven aan dubbele betalingen of onterechte uitkeringen aan doden, gevangenen of mensen met verdachte e-mailaccounts. Maar nu blijkt dat de overheid waarschijnlijk 45,6 miljard dollar onterecht heeft uitgekeerd. ‘De honderden miljarden aan hulpgelden hebben fraudeurs aangetrokken, met historische niveaus van fraude tot gevolg,’ aldus Turner in een verklaring.

    Er worden nu ruim duizend mensen strafrechtelijk vervolgd

    Zijn onderzoek heeft betrekking op betalingen die werden gedaan van maart 2020 tot april 2022, toen de federale overheid een stortvloed aan hulpgelden naar bedrijven en particulieren stuurde, met de bedoeling de economie te ondersteunen in de periode dat het coronavirus om zich heen sloeg. De steun omvatte in totaal 3,1 biljoen dollar die voormalig president Trump in 2020 goedkeurde, gevolgd door een pakket van 1,9 biljoen dollar waaraan president Biden in 2021 zijn goedkeuring gaf.

    Er worden nu ruim duizend mensen strafrechtelijk vervolgd, maar de fraude is zo omvangrijk dat federale onderzoekers na twee jaar werk nog maar net zijn begonnen met de aanpak van fraudeurs. Inmiddels werken in het hele land honderden mensen aan de fraudezaken en ook de FBI, de geheime dienst en de Amerikaanse FIOD worden erbij betrokken.

    Lees ook:

  • Elon Musk neemt Twitter over en ontslaat bedrijfstop

    Elon Musk neemt Twitter over en ontslaat bedrijfstop

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Vladimir Poetin: ‘Wereld staat voor gevaarlijkste decennium sinds Tweede Wereldoorlog’

    » Canada treedt toe tot Amerikaanse anti-Chinese alliantie

    Twitter gaat ‘nieuw tijdperk’ in na overname

    Een ‘nieuw tijdperk’ breekt aan bij Twitter, in de woorden van The Washington Post. Elon Musk is nu de eigenaar van het sociale netwerk, nadat hij op donderdag 27 oktober zijn overname voor 44 miljard dollar heeft afgerond. De deal is het einde van ‘een maandenlange saga waarin hij een vijandig overnamebod leidde om [Twitter] tegen een exorbitante prijs te kopen voordat hij op zijn beslissing terugkwam en een bittere juridische strijd aanging’ met het bedrijf.

    Volgens informatie van het Amerikaanse dagblad was een van de eerste maatregelen die de baas van Tesla en SpaceX nam het ontslaan van verschillende topmanagers, die ‘in allerijl uit het hoofdkantoor in San Francisco [werden] geëscorteerd’. ‘CEO Parag Agrawal, CFO Ned Segal en Vijaya Gadde, hoofd juridisch beleid, vertrouwen en veiligheid, zijn allen ontslagen’, aldus bronnen ‘bekend met de situatie’. ‘Juridisch directeur Sean Edgett is er ook uitgezet’. De beslissingen die de rijkste man ter wereld donderdag nam, tonen ‘zijn voornemen om zijn stempel te drukken op een van de meest invloedrijke sociale netwerken’, aldus The Washington Post.

    Hij neemt ‘de controle over een van de machtigste megafoons ter wereld’, aldus USA Today. De 51-jarige miljardair ‘belooft het socialemediaplatform te transformeren’, met name door ‘de moderatieregels te versoepelen, het algoritme transparanter te maken en abonnementsmodellen uit te rollen’, aldus The New York Times. Hij heeft ook aangekondigd dat het account van voormalig president Donald Trump te herstellen.

    Lees ook:

  • Vuurwapens belangrijkste doodsoorzaak voor Amerikaanse jongeren

    Vuurwapens belangrijkste doodsoorzaak voor Amerikaanse jongeren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Reserveren voor Venetië wordt verplicht

    » Arbeidsmigranten in China vinden werk in groeiende coronasector

    In 2020 overleden meer dan 4300 jongeren door vuurwapens

    Niet auto-ongelukken maar vuurwapens waren de belangrijkste doodsoorzaak voor Amerikaanse kinderen en tieners in 2020, zo blijkt uit nieuw onderzoek, aldus BBC. Gegevens van de Centers for Disease Control and Prevention wijzen uit dat in 2020 meer dan 4300 jonge Amerikanen zijn overleden aan vuurwapen-gerelateerde verwondingen. In dat aantal zijn ook zelfmoorden verdisconteerd, maar moorden vormen de meerderheid van deze sterfgevallen. 

    Volgens het onderzoek, dat onlangs werd gepubliceerd in het New England Journal Medicine, maakt de stijging van het aantal sterfgevallen door vuurwapens onder Amerikanen tussen één en negentien jaar, deel uit van de algehele stijging met 33,4 procent van het aantal vuurwapen-gerelateerde sterfgevallen in het land, maar worden jonge Amerikanen onevenredig zwaar getroffen.

    Het totale aantal doden onder kinderen en tieners door alle oorzaken van vuurwapengebruik – zelfmoord, doodslag, onopzettelijk en toedracht onbekend – steeg met 29,5 procent. Dat is ruim twee keer zoveel als onder de rest van de bevolking. Inmiddels zijn ruim 390 miljoen vuurwapens in de VS in omloop.

    Lees ook: