Tag: oekraïne

  • De ‘afgeraden’ maar luxueuze vakanties van de Russische elite

    De ‘afgeraden’ maar luxueuze vakanties van de Russische elite

    Na een reeks schandalen worden Russische ambtenaren en volksvertegenwoordigers ‘aangemoedigd’ om hun vakantie niet in het buitenland door te brengen. Maar dit lijkt alleen te gelden voor bestuurders van de tweede garnituur.

    ‘Mi amigos, como estas? Mando felicidad, mando salud en año nuevo!’ De man in zwembroek, bloemetjeshemd en strohoed spreekt krakkemikkig Spaans, maar wel met de perfecte ongedwongen air van een vakantieganger. Meer op zijn gemak gaat hij verder in het Russisch: ‘Hallo broeders, gelukkig nieuwjaar! Ik wens jullie veel geld toe, veel geluk, en ik neem een kleine cocktail…’ Hij voegt de daad bij het woord en giet twee flesjes bier bij een onbekende vloeistof in een grote pul. De camera toont daarna het aanlokkelijke Mexicaanse strand waarop dit tafereel zich afspeelt.

    De eerste week van januari, van oudejaarsavond tot het orthodoxe kerstfeest, is heilig in Rusland. Het hele land is in winterslaap, bedrijven en overheidsdiensten zijn dicht. Iedereen voelt zich even vrij om te doen wat hij wil: een week lang drinken, zich tegoed doen aan een [traditionele Russische] salade Olivier, oude Sovjetfilms kijken op televisie of wandelen over de ideale stranden van de Caraïben of Thailand…

    de1bb35 1673939293424 vassilev
    Maksim Vasiljev, een parlementslid uit de regio Koersk (Rusland) op een strand in Mexico, in een video op Telegram, 7 januari 2023.

    Maar de huidige periode in Rusland is helemaal zoals anders en onze Mexicaanse cocktailliefhebber is niet zomaar iemand. Het betreft Maksim Vasiljev, afgevaardigde in het parlement voor de regio Koersk. Zijn vrouw Svetlana, die hem filmt, is gemeenteraadslid in de dezelfde stad en ook lid van de regerende partij Verenigd Rusland.

    Dergelijke luchtigheid is in deze periode van de ‘speciale operatie’ in Oekraïne niet echt welkom. Reizen in bepaalde delen van de wereld is een logistieke krachttoer geworden. De overgrote meerderheid van de Russen worstelt al een decennium met dalende koopkracht en sommige Russen slapen voornamelijk in bevroren loopgraven aan het Oekraïense front. De regio Koersk wordt bijna dagelijks beschoten.

    ‘Wraak van Wagner’

    Deze video van Vasiljev, die op 7 januari verscheen op een lokaal Telegram-kanaal, veroorzaakte tandengeknars bij de bevolking, maar leidde vooral tot felle reacties van politiek leiders. De gouverneur van Koersk eiste sancties en zei dat hij ‘extreem pissig’ was. De secretaris-generaal van Verenigd Rusland, Andrej Toertsjak, eiste zonder meer dat Vasiljev zou aftreden.

    Het publieke debat in Rusland kan bijzonder heftig verlopen. Toertsjak bedreigde parlementslid Vasiljev geheel in stijl ‘met de wraak van Wagner’, een verwijzing naar de buitengerechtelijke executies die door het huurlingenbedrijf worden gefilmd en verspreid. Even kenmerkend was de verdediging van Vasiljev. De gekozen functionaris verontschuldigde zich, maar schreef de verspreiding van de video toe aan ‘een vertegenwoordiger van West-Oekraïne’.

    Voor de Russische regering is momenteel alles schadelijk wat het idee kan versterken dat de elite het beter heeft dan het volk

    Voor de Russische regering is momenteel alles schadelijk wat het idee kan versterken dat de elite het beter heeft dan het volk. Vergelijkbare schandalen deden zich in verschillende regio’s voor. Twee leden van de lokale overheid hadden het nieuwe jaar in Thailand en Sri Lanka doorgebracht. Als reactie hierop dreigde de gouverneur van Oeljanovsk zelfs ambtenaren te verbieden op vakantie in het buitenland te gaan.

    Op 17 januari meldde dagblad Kommersant dat ambtenaren en gekozen vertegenwoordigers in meerdere regio’s een informeel verbod (een ‘dringende aanbeveling’) hebben gekregen. Officieel mogen militairen, politie, medewerkers van verschillende veiligheidsdiensten en burgers met schulden voorlopig niet naar het buitenland reizen. Het verbod treft in totaal ongeveer 10 miljoen mensen.

    Het lijkt erop dat de vakantiegangers die in deze controverse verwikkeld zijn de fout hebben gemaakt iets te luidruchtig hun geluk te verkondigen – met zelfs foto’s als bewijs. En dat terwijl ze slechts tweederangs leden van het Russische staatsapparaat zijn. Andrej Toertsjak staat dicht bij Vladimir Poetin en heeft dan ook nooit hoeven verantwoorden dat zijn familie een villa aan de Côte d’Azur bezit die nergens in officiële documenten staat vermeld.

    Dubai, Bali of Californië

    Het onderzoeksteam van Alexei Navalny signaleerde onder meer dat het privévliegtuig van de president van Tatarstan, Rustam Minnikhanov, tijdens de vakantieperiode een week op de Malediven stond. Minnikhanov had eerder een tussenstop in Dubai gemaakt voor een officiële afspraak met de Wereldraad voor Vrede en Tolerantie. Het vliegtuig van de Tsjetsjeense president Ramzan Kadyrov maakte op 31 december en 8 januari twee retourvluchten naar Dubai om niet-geïdentificeerde passagiers af te zetten en op te halen.

    Het team van Navalny had vlak voordat de vakantie aanbrak al een diepgaand onderzoek gepubliceerd naar de fabelachtig luxe levensstijl van onderminister van Defensie Timoer Ivanov. Hij is onder meer belast met de wederopbouw van de Oekraïense stad Marioepol. En daarnaast groot liefhebber van vakanties in Saint-Tropez.

    De Russische onderzoeksjournalistieke website The Insider, die nu in ballingschap opereert, besteedde begin januari aandacht aan de vakanties van de kinderen van de elite, uitgaande op wat gepubliceerd is op sociale netwerken. Foto’s die door haar metgezel werden geplaatst, onthulden dat de dochter van de minister van Defensie, Sergej Sjojgoe, het nieuwe jaar doorbracht in een luxehotel in Dubai. Ksenia Sjojgoe staat dan ook bekend als een zeer rijke zakenvrouw… vooral dankzij de toekenning van tal van overheidsopdrachten.

    Tussen andere bekende namen valt in Marokko de aanwezigheid op van de zoon van Sergej Chemezov, baas van Rostech en verantwoordelijk voor het toezicht op de productie van wapenfabrieken. De dochter van Sergej Narisjkin, directeur van de buitenlandse inlichtingendienst, nam enkele dagen de tijd om uit te rusten op Bali en daarna in Turkije – het land dat lid is van de Atlantische Alliantie en dat door haar vader vol overgave wordt beschimpt. Ook de dochter van Alexander Zhukov, vicevoorzitter van de Doema, werd op Bali gespot.

    De zoon van de zeer anti-Amerikaanse senator Vladimir Dzjabarov bracht zijn vakantie door in Californië. En de zoon van Valentina Matvijenko, voorzitter van de Federatieraad, koos voor de Malediven, waar hij verbleef in een hotel met kamerprijzen van 3000 euro. Deze Sergej Matvijenko bemachtigde in het verleden enorme stukken land in Sint-Petersburg, het bolwerk van zijn schoonmoeder, en haalde contracten ter waarde van miljarden roebels binnen voor de renovatie van de riolering in vele Russische steden.

    Lees ook:

  • Duitsland laat andere landen vrij in levering Leopard-tanks

    Duitsland laat andere landen vrij in levering Leopard-tanks

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Toeristen vast op Machu Picchu vanwege protesten

    » Tien doden bij schietpartij nachtclub Californië

    Niets staat export in de weg, aldus de minister van BuZa

    Landen mogen ook zonder de goedkeuring van Duitsland Leopard-tanks aan Oekraïne leveren, zo heeft de Duitse minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock bekendgemaakt. ‘Tot nu toe heeft niemand het aan ons gevraagd en (…) mocht iemand het aan ons vragen, dan zullen we hem niet tegenhouden’, zo citeerde Die Zeit haar woorden vandaag. Daarmee antwoordde ze op de vraag wat er zou gebeuren wanneer Polen Leopard-tanks aan de Oekraïne zou leveren. Officieel behoort Duitsland toestemming te geven aan andere landen om de Duitse tanks te kunnen leveren.

    ‘Oekraïne en Europa zullen deze oorlog winnen, met of zonder Duitsland’

    De Poolse premier Mateusz Morawiecki heeft aangekondigd desnoods ook zonder Duitslands toestemming de tanks aan Oekraïne te leveren. ‘Wij zullen niet werkeloos toezien hoe Oekraïne doodbloedt. Oekraïne en Europa zullen deze oorlog winnen, met of zonder Duitsland.’ Wanneer Duitsland niet spoedig zijn toestemming geeft, zal Polen samen met andere landen een ‘kleine coalitie’ vormen om daarmee een aantal Leopards aan Oekraïne te leveren.

    De Bondskanselier Olaf Scholz heeft zich ook na de Duits-Franse top in Parijs van afgelopen weekend nog niet erover uitgelaten wanneer hij het besluit over de levering van Duitse tanks aan Oekraïne zal nemen en waarop hij deze beslissing zal baseren.

    Er wordt verschillend gereageerd op het geaarzel van de bondskanselier. Sommigen vinden dat hij een geweldige kans heeft laten liggen om samen met Macron een statement te maken voor het leveren van tanks aan Oekraïne. Anderen, onder wie defensieminister Boris Pistorius, zijn van mening dat dit besluit nauwkeurig afgewogen dient te worden en hebben dan ook alle begrip voor de bondskanselier. Ook onder de Duitse bevolking zijn de meningen over deze kwestie verdeeld, aldus Pistorius.

    Lees ook:

  • Impasse in Europese wapenleveringen aan Oekraïne

    Impasse in Europese wapenleveringen aan Oekraïne

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland erkent misdrijven IS tegen Jezidi’s als genocide

    » Braziliaanse regering maakt jacht op coupplegers

    Oekraïne wil tanks van Europese landen, Duitsland ligt dwars

    Nu de oorlog in Oekraïne een beslissende fase in gaat, blijft het land wapenleveringen vragen aan westerse bondgenoten. Donderdag werden twaalf bondgenoten, waaronder Nederland, specifiek gevraagd om Leopard-tanks te sturen. Omdat deze tanks echter in Duitsland gemaakt worden, is toestemming van de Duitse bondskanselier Olaf Scholz nodig om de wapenleveringen door te laten gaan, schrijft The Guardian.

    Hoewel landen als Finland en Polen zeggen open te staan voor het leveren van tanks, blijft het afwachten of Scholz toestemming geeft voor de leveranties. Het Verenigd Koninkrijk heeft al wel veertien tanks toegezegd. Volgens de Oekraïense legerleiding zijn er circa driehonderd tanks nodig om de oorlog tegen Rusland te kunnen winnen.

    Een land wat wel doorlopend militaire steun blijft geven is de Verenigde Staten. Het land maakte dinsdag bekend voor 2,5 dollar aan militaire hulp naar Oekraïne te sturen. Het gaat om legervoertuigen en luchtverdedigingssystemen. Daarmee komt het totale aantal militaire hulp vanuit de VS op bijna 27 miljard dollar.

    Lees ook:

  • Oekraïense minister omgekomen bij helikoptercrash

    Oekraïense minister omgekomen bij helikoptercrash

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » President Vietnam opgestapt vanwege corruptieverleden

    » Wrocław meest beschaafde stad van Polen

    Denys Monastyrsky was sinds 2021 minister

    Bij een zware helikoptercrash in het oosten van de Oekraïense hoofdstad Kyiv zijn zeker 18 mensen om het leven gekomen, schrijft de Kyiv Post. Daarbij is onder meer de Oekraïense minister van Binnenlandse Zaken Denys Monastyrsky en onderminister van Binnenlandse Zaken Jevhen Jenin omgekomen. De helikopter stortte neer vlak bij een school.

    Alle negen inzittenden van de helikopter kwamen om bij het ongeluk. Waardoor de helikopter neerstortte is onbekend, er zou niet direct relatie zijn met een Russische aanval. Het voertuig was geleverd door Frankrijk en zou in goede staat zijn geweest.

    Monastyrsky was een van de meest prominente politici sinds de Oekraïne-oorlog en was een zeer zichtbare bondgenoot van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. Hij was sinds juli 2021 minister van Binnenlandse Zaken. Hoeveel kinderen van de kleuterschool zijn omgekomen bij de crash is nog onzeker: wel tonen foto’s dat er sprake is van zware schade in de woonwijk waar de school stond.

    Lees ook:

  • Kans op het vinden van overlevenden bombardement Dnipro ‘minimaal’

    Kans op het vinden van overlevenden bombardement Dnipro ‘minimaal’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: man gearresteerd met uranium op luchthaven Heathrow

    » Peru: president Dina Boluarte denkt niet aan aftreden

    Ten minste dertig mensen omgekomen, tientallen vermist

    Volgens de burgermeester van de Oekraïense stad Dnipro is de kans op het vinden van overlevenden in na het bombardement van zondag ‘minimaal’, zo meldt de BBC. Reddingswerkers zoeken nog steeds naar overlevenden in de ruïnes van een gebouw in de Oost-Oekraïense stad, dat een dag eerder door een raketaanval was verwoest.

    Bij het bombardement, dat de ingang van het negen verdiepingen tellend appartementencomplex trof, kwamen ten minste dertig mensen om het leven en werden tientallen mensen vermist. In zijn toespraak zondagavond zei de Oekraïense president Volodymyr Zelensky dat hij vele berichten van medeleven uit de hele wereld had ontvangen.

    Tijdens zijn boodschap schakelde hij over op het Russisch en veroordeelde hij het ‘laffe stilzwijgen’ van het Russische volk over de aanslag. ‘Dezelfde terroristen zullen op een dag voor u komen,’ waarschuwde hij. Ook voegde hij eraan toe dat onder de slachtoffers van de aanslag een vijftienjarig meisje was en dat twee kinderen wees zijn geworden.

    Lees ook:

  • Vrouwelijke Oekraïense sluipschutters gaan de strijd aan met Poetin

    Vrouwelijke Oekraïense sluipschutters gaan de strijd aan met Poetin

    Naast mannen vechten ook vrouwen mee in Oekraïne, met alle risico’s van dien. ‘Als een vrouwelijke sluipschutter wordt gevangengenomen, wordt ze verkracht, vernederd, gemarteld – en vervolgens geëxecuteerd.’

    ‘Sultan’, een 24-jarige met blonde lokken en met siliconen ingespoten lippen, hurkt om een scherpschuttergeweer, een Amerikaanse Barrett, uit de draagtas te halen. ‘De liefde van mijn leven,’ zegt ze, terwijl ze het geweer in vuurpositie zet. Een bebaarde instructeur achter haar blaft instructies: ‘Drie doelen, afstand 186 meter, schiet om te doden!’ Sultan gaat liggen, trekt haar paardenstaart achter haar hoofd. Ta. Ta. Ta. De kogels belanden niet meer dan een centimeter naast de roos. Ze lijkt niet verrast. ‘Je moet doden zonder dat het je iets kan schelen. En ik geef er niets om.’

    Sultan – ze koos die naam omdat ze van Turkse soaps houdt – is een van de drie scherpschutters die door de speciale strijdkrachten van haar land zijn geselecteerd om een geavanceerde training voor sluipschutters te volgen in de bossen van West-Oekraïne. Net als haar collega’s ‘Phoenix’ (onverwoestbaar, zoals de vogel) en ‘Oksana’ (omdat een bezorger haar zo noemde, bleef de bijnaam hangen), onderscheidde Sultan zich als vrijwillige soldaat bij de eenheid voor territoriale verdediging. Maar de eisen aan het Oekraïense front, in dit door mannen gedomineerde, gespecialiseerde beroep, zullen veel zwaarder zijn. De eerste fase van het aanpassingsproces speelt zich in het bos af.

    Deputy zegt dat hij aanvankelijk sceptisch stond tegenover het idee om vrouwelijke sluipschutters te trainen. Nu gelooft hij dat ze geschikter zijn voor het beroep dan mannen

    De training is opgezet door een zwijgzame commandant met de schuilnaam ‘Deputy’ – het enige biografische detail dat hij prijsgeeft. Naast schietoefeningen omvatten de sessies van Deputy lessen in tactiek, ballistiek en beweging. Onder normale omstandigheden zou de training anderhalf jaar duren. In Oekraïne, waar de cyclus van leven en dood sneller verloopt, worden de vrouwen al binnen enkele weken ingezet. Hun eerste standplaats is de noordelijke grens met Belarus, waar Russische troepen mogelijk een tweede aanval op Kyiv voorbereiden, of er althans mee dreigen.

    Deputy zegt dat hij aanvankelijk sceptisch stond tegenover het idee om vrouwelijke sluipschutters te trainen. Nu gelooft hij dat ze geschikter zijn voor het beroep dan mannen. Vrouwen zijn licht en wendbaar, zegt hij; ze kunnen zich terugtrekken zonder geluid te maken. Over het algemeen zijn ze ook ‘geduldiger’ en nemen ze minder snel onberekende risico’s. Maar hij raakte pas echt overtuigd toen hij zag hoe de vrouwen een zware militaire overlevingstest doorstonden die door ingewijden ‘Fizo’ wordt genoemd. Uit een groep van negentig kandidaten bleven er aan het eind van de test slechts vijf over. Twee van hen zijn mannen. ‘De andere drie zie je voor je.’

    Anders dan mannen in de dienstplichtige leeftijd mogen Oekraïense vrouwen het land verlaten. Een initiatief om de dienstplicht uit te breiden tot vrouwen met een cruciaal beroep stond gepland voor oktober vorig jaar, maar werd uitgesteld na protesten van de bevolking. Dat betekent, voorlopig althans, dat de vrouwen die vechten dat vrijwillig doen. Dat heeft de Oekraïense strijdkrachten er niet van weerhouden een steeds vrouwelijker aanblik te krijgen.

    Een groeiend aantal vrouwen, zeker vijfduizend, vervult een functie aan het front

    Volgens Anna Malyar, onderminister van Defensie van Oekraïne, dienen nu ‘minstens dertigduizend’ vrouwelijke soldaten in het leger, ofwel een op de vijf van het officiële, pre-mobilisatie-aantal. (Tegenwoordig is het exacte aantal een goed bewaard geheim.) Meestal vervullen vrouwelijke soldaten een functie op de achtergrond, zoals medicus, persvoorlichter, kok, geheime communicatiemedewerker, of ze worden belast met sensitieve taken als het evacueren en verzorgen van lichamen, dood of levend. Maar een groeiend aantal vrouwen, zeker vijfduizend, vervult een functie aan het front. Vele tientallen van hen zijn sluipschutter. 

    De vrouwelijke cursisten zeggen dat ze in elke fase van de route hier naartoe op weerstand stuitten, meestal van mannen die vinden dat vrouwen fundamenteel ongeschikt zijn voor het vak als sluipschutter. ‘We hebben niet voor de makkelijke weg gekozen,’ zegt Phoenix, ‘maar we bewijzen ons wanneer het moet.’ Ze zegt zich geen illusies te maken over de gevaren. In de militaire psychologie nemen sluipschutters een bijzondere plek in, en als ze ooit gevangen worden genomen, fungeren ze als voorbeeld. Daarbij is het geen voordeel vrouw te zijn. ‘Als een vrouwelijke sluipschutter gevangen wordt genomen, wordt ze verkracht, vernederd, gemarteld en vervolgens geëxecuteerd,’ zegt Oksana. ‘Een sluipschutter moet altijd bereid zijn zichzelf op te blazen met een granaat.’

    De welbegrepen risico’s leggen een zware druk op hun naasten. Niet iedereen is open tegenover de familie over wat ze doen. Oksana zegt dat toen de oorlog uitbrak haar moeder haar geld aanbood om naar Europa te vluchten – het lijkt erop dat ze niet eens weet dat haar dochter in het leger zit. Zowel Phoenix als Sultan hebben jonge kinderen en voormalige echtgenoten achtergelaten.

    ‘Een sluipschutter moet altijd bereid zijn zichzelf op te blazen met een granaat’

    Sultan zegt dat haar achtjarige dochter er al rekening mee houdt dat ze zou kunnen sterven. ‘Ze vertelde me dat als dat gebeurt ze verdrietig zal zijn, maar altijd een plekje in haar hart zal hebben voor mij.’ Een zweem van emotie is zichtbaar in de ogen van de koelbloedige scherpschutter. Dan schudt ze haar hoofd en benadrukt dat er geen weg terug is. Haar kind is de reden dat ze moet vechten, zegt ze: ‘Ik doe er alles aan om ervoor te zorgen dat haar generatie niet te maken krijgt met Poetin en zijn idiote wereld.’

    Lees ook:

  • Januarinummer | Rebel Rebel

    Januarinummer | Rebel Rebel

    » Lees dit nummer online

    Met onder andere:

    » Gelijke rechten hebben is iets anders dan gelijk zijn

    » Je schulden aflossen door aan het klimaat bij te dragen, het kan

    » China’s wrede internetverslavingsklinieken

    Redactioneel

    Anders

    Behalve het recht om vergeten te worden, waarover wij in een eerdere editie al eens een artikel publiceerden (april 2022), bestaat er ook zoiets als het recht om anders te zijn. Birgit Schmid legt het haarfijn uit in de Neue Zürcher Zeitung: gelijke rechten betekent niet dat we allemaal gelijk moeten zijn. Want, zoals ze onder andere duidelijk maakt aan de hand van een zelfverklaarde inclusieve dj die álle muziek goed vindt, wordt het dan ‘ongelofelijk saai’. Ze spreekt van een doorgeslagen individualiteit die nivelleert in plaats van erkent, en waarvan de eisen soms wat overgevoelig en misschien zelfs, voeg ik eraan toe, verwend aan kunnen doen.

    Ook in ons dossier in samenwerking met Amnesty International wordt gestreden voor gelijke rechten, maar dan meer fundamentele, zoals vrijheid van meningsuiting, het recht om te demonstreren. De discussie in Paraguay gaat niet over of een transvrouw met baard en een lage stem het vrouwenzwembad in mag, maar of het gender van transpersonen überhaupt moet worden erkend. Shahnewaz Chowdhury uitte zijn zorgen over de bouw van een nieuwe kolencentrale in zijn dorp op Facebook en werd vanwege deze post gearresteerd; hij is in afwachting van zijn vonnis. Mensenrechtenadvocaat Chow Hang-tung moedigde op social media aan om de repressie op het Tiananmenplein te herdenken door middel van het aansteken van kaarsjes. Ze zit nu een straf van 22 maanden uit. En Aleksandra Skotsjilenko plakte in Sint-Petersburg stickers op producten in de supermarkt met informatie over de oorlog in Rusland. Na elf dagen werd ze gearresteerd, nu wacht ze onder erbarmelijke omstandigheden haar vonnis af en riskeert ze tien jaar gevangenisstraf.

    Reken niet op geïdealiseerde ‘goede Russen’, nu niet en later ook niet

    Over de repressie in Rusland schrijft Anne Applebaum krachtig en informatief, zoals we van haar gewend zijn. Van de drie kampen die zich rondom de oorlog in Oekraïne hebben gevormd, uiteengezet door de Bulgaarse politicoloog Ivan Krastev, bevindt zij zich duidelijk in het derde: degenen die vinden dat het Russische imperium moet sterven. Reken niet op geïdealiseerde ‘goede Russen’ – er komt geen redder die het land gaat repareren, nu niet en later ook niet, aldus Applebaum. Nederlaag is de enige weg naar moderniteit, militair falen is noodzakelijk voor het ontstaan van een welvarender, open samenleving.

    Over het einde van deze oorlog zullen we in 2023 hopelijk wijzer worden. Ook hopen we dat de eisen van Amnesty International, vermeld bij de zeven portretten, zo snel mogelijk worden ingewilligd. U wensen we een mooi en breed geïnformeerd nieuwjaar toe.

    Laura Weeda

    weeda@360international.nl

    Schermafbeelding 2023 01 04 om 11.46.20
  • Tientallen, mogelijk honderden, Russische doden bij Oekraïense raketaanval

    Tientallen, mogelijk honderden, Russische doden bij Oekraïense raketaanval

    » Overleden paus Benedictus XVI opgebaard in Rome

    » Eeuwenoude sarcofaag keert terug naar Egypte na teruggave museum VS

    Een school, gebruikt als kazerne, werd zondag geraakt

    Bij een raketaanval op een gebouw in de Oekraïense stad Makijivka, in door Rusland bezet gebied, zijn volgens het Russische staatspersbureau Interfax 63 militairen om het leven gekomen. Oekraïense autoriteiten spreken van zeker 400 doden en honderden gewonden. Het zou gaan om een van de grootste troepenverliezen aan Russische kant sinds het begin van de oorlog in Oekraïne.

    De aanval werd uitgevoerd door de Oekraïense strijdkrachten op nieuwjaarsdag. Zij zouden het schoolgebouw waarin de Russische militairen – naar verluid voornamelijk gemobiliseerde soldaten – op dat moment waren hebben geraakt met HIMARS-raketten uit door de VS geleverde wapensystemen.

    Naast dat de school werd gebruikt als kazerne, werd er mogelijk munitie opgeslagen. Foto’s op sociale media tonen een volledig verwoest gebouw: mogelijk liggen er nog militairen onder het puin. Dat zelfs het Russische leger erkent dat de aanval, met het hoge dodental, heeft plaatsgevonden is zeldzaam. Russische bloggers erkennen ook er veel doden zijn gevallen en noemen het Kremlin medeschuldig.

    Lees ook:

  • NYT: Russische eenheid doodde burgers Boetsja

    NYT: Russische eenheid doodde burgers Boetsja

    » Commissie: Trump medeschuldig aan bestorming Capitool

    » Venezolaanse oppositie stemt Guaidó weg

    In Boetsja werden in april honderden doden gevonden

    Onderzoeksjournalisten van The New York Times hebben ontdekt wie er deels verantwoordelijk is voor de massaslachting in het Oekraïense dorpje Boetsja. In Boetsja werden in april van dit jaar de lichamen van honderden burgers ontdekt die waren doodgeschoten. Volgens het onderzoek van The New York Times is een regiment parachutisten uit Rusland verantwoordelijk voor zeker dertig doden.

    Alle executies vonden volgens de krant plaats in dezelfde straat, met als doel de weg richting Kiev vrij te houden. Mannen, vrouwen en kinderen werden volgens het onderzoek op willekeurige wijze doodgeschoten. Het zou gaan om een systematische manier van executeren, schrijft de krant. Tegenwoordig refereren burgers in het dorp aan de straat waar de moorden plaatsvonden als ‘weg des doods’.

    The New York Times kon de details en de identiteit van de parachutisten-eenheid achterhalen omdat zij met afgepakte telefoons naar het thuisfront belden. Die gegevens werden geanalyseerd, net als de militaire kleding die zij droegen en de voertuigen waarin zij reden, op basis van videobeelden en getuigenverslagen.

    Lees ook:

  • Zelensky brengt bliksembezoek aan de VS

    Zelensky brengt bliksembezoek aan de VS

    » Elon Musk gaat opstappen als CEO van Twitter

    » Netanyahu vormt nieuwe Israëlische regering

    Het is voor het eerst sinds de oorlog dat Zelensky zijn land verliet

    De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft woensdag een bliksembezoek aan de Verenigde Staten gebracht. Het is de eerste keer sinds het uitbreken van de oorlog dat Zelensky zijn land verliet. Naast een overleg met Biden gaf Zelensky een toespraak in het Congres, schrijft persbureau AP.

    Zelensky was door Biden uitgenodigd om naar Washington te komen en hij werd met een Amerikaans legervliegtuig vanuit Polen naar de Amerikaanse hoofdstad gevlogen. Daar sprak hij met president Biden over nieuwe wapenleveringen ter waarde van 1,85 miljard dollar door de Amerikanen, waaronder een Patriot-luchtafweersysteem.

    In het Congres, waar enkele Republikeinen in toenemende mate kritiek hebben op de niet-aflatende wapensteun aan Oekraïne, ging Zelensky in op de kritiek van sommige afgevaardigden. Hij zei dat hun geld niet naar goede doelen ging, maar moest worden gezien als een investering in globale veiligheid.

    Lees ook:

  • Poetin bezoekt bondgenoot Loekasjenka in Belarus

    Poetin bezoekt bondgenoot Loekasjenka in Belarus

    » Commissie: Trump moet vervolgd worden

    » Harvey Weinstein schuldig aan verkrachting

    Oekraïne vreest dat de twee landen samen een invasie lanceren

    De Russische president Vladimir Poetin heeft maandag voor het eerst in drie jaar een bezoek gebracht aan Belarus. Daar ontmoette Poetin met zijn bondgenoot Aleksandr Loekasjenka. Rusland en Belarus houden al lange tijd intensieve militaire oefeningen en in Oekraïne wordt gevreesd dat Belarus verder betrokken zal worden bij de oorlog.

    Poetin hintte er tijdens het bezoek aan Loekasjenka op dat de landen gezamenlijke vijanden hebben. Naast een nauwere economische samenwerking willen de twee voormalige Sovjetlanden nog meer samenwerken op militair gebied. Rusland wil het land echter zeker niet absorberen, zo stelde Poetin volgens het Russische persbureau Interfax.

    Loekasjenka benadrukte de vriendschap tussen de twee landen en bedankte Poetin voor het feit dat Rusland Belarus van goedkope gas en olie voorziet. Volgens de Belarussische dictator kan zijn land niet zonder de hulp van Rusland. Tijdens de grootschalige protesten in 2020 zou Rusland Loekasjenka ook indirect hebben bijgestaan, om te voorkomen dat de leider werd afgezet.

    Lees ook:

  • Rusland bereidt groot offensief tegen Oekraïne voor

    Rusland bereidt groot offensief tegen Oekraïne voor

    » ‘Qatargate’ in Europees Parlement dijt verder uit

    » Prominente journalisten geschorst van Twitter

    De Russen zouden 200.000 man klaarstomen voor een invasie

    Rusland heeft de Oekraïense stad Cherson donderdag zestien keer gebombardeerd. Dat zegt de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. Met name de energievoorziening in de stad is doelwit van Russische aanvallen. Ook in de regio’s Donbas en Charkov liggen dergelijke voorzieningen onder vuur. Met de aanvallen hoopt het Russische leger de Oekraïense bevolking extra hard te raken, omdat het momenteel zeer koud is in het land vanwege de winter.

    De Oekraïners verwachten dat begin volgend jaar een nieuw offensief wordt gelanceerd door de Russen. Volgens The Economist zouden er zeker 200.000 Russische militairen getraind worden voor de nieuwe aanvallen. Deze 200.000 Russen komen bovenop de ruim 300.000 reservisten die al zijn gemobiliseerd. De VS heeft al nieuwe wapensteun beloofd en veel ook meer militairen gaan trainen om met de westerse wapens om te gaan.

    Ook de Europese Unie blijft proberen Rusland te raken, zij het via sancties. Donderdag werden de landen het eens over een negende pakket sancties, met daarop tientallen personen en organisaties wiens tegoeden in Europa worden bevroren. Deze sancties zijn met name gericht op mensen die actief zijn in het Russische leger, de defensie-industrie en politieke partijen. Ook mag er niet meer in Russische mijnbouw geïnvesteerd worden.

    Lees ook:

  • Hoe het spookbeeld van nucleaire vernietiging weer opdoemde – maar veelal wordt genegeerd

    Hoe het spookbeeld van nucleaire vernietiging weer opdoemde – maar veelal wordt genegeerd

    Terwijl de wereld Hiroshima gedenkt, moet ze ook het steeds brozere Non-proliferatieverdrag herzien. Een alternatief is ondenkbaar.

    Keuze uit het archief

    Met de aanvallen van Israël op nucleaire faciliteiten in Iran dreigt de oorlog in het Midden-Oosten zich uit te breiden. Iran geldt vanouds als een gezworen vijand van Israël en is bezig met de ontwikkeling van een kernbom. Om Iran van dit nucleaire programma af te doen zien, heeft Israël deze aanvallen uitgevoerd.
    Het atoomprogramma van Iran past in een wereldwijde trend, zo blijkt uit deze analyse van The Observer uit 2022. Steeds meer landen breiden hun nucleaire arsenaal uit, ook landen die hun handtekening hebben gezet onder het verdrag uit 1968 dat de verspreiding van kernwapens wil tegengaan. Zal deze toename van het aantal kernwapens een kernoorlog voorkomen of zal ze er juist een veroorzaken?

    Afgelopen augustus vond in het VN-hoofdkwartier in New York een conferentie plaats die van cruciaal belang was voor de vrede en veiligheid – en de gezondheid – van de wereld, al was ze gemakkelijk over het hoofd te zien vanwege de geringe aandacht van politiek en media. Onderwerp was de herziening van het belangrijke Verdrag inzake de niet-verspreiding van kernwapens, oftewel het Non-proliferatieverdrag (NPV) uit 1968, dat door 191 landen is ondertekend. Maar weinig internationale verdragen worden zo breed gesteund. De kernmachten Israël, India, Pakistan en Noord-Korea hebben zich schandelijk genoeg van ondertekening onthouden.

    Eenvoudig gezegd heeft het NPV tot doel een kernoorlog te voorkomen door het aanmoedigen van ontwapening, het tegengaan van verbreiding van kernwapens en het bevorderen van een vreedzaam gebruik van nucleaire wetenschap en technologie. Tot nu toe heeft het verdrag in elk geval een nieuwe kernramp weten te voorkomen.

    Oorlogsmachine in Rusland draait op volle toeren

    Moskou heeft voor meer dan 8 miljard euro bestellingen gedaan bij het Russische militair-industriële complex. Bovendien wil Rusland het aantal manschappen verhogen.

    Op 15 augustus heeft de Russische president Vladimir Poetin de vertegenwoordigers van 72 Zuid-Amerikaanse, Aziatische en Afrikaanse landen die aanwezig waren bij de opening van het militaire en technische internationale forum Armia 2022, in de buurt van Moskou, met open armen ontvangen. ‘Rusland staat klaar om zijn bondgenoten en partners de modernste wapens te leveren,’ verklaarde hij volgens dagblad Izvestia. ‘Door het bundelen van onze krachten en capaciteiten zullen we veiligheid en duurzame stabiliteit voor onze landen en de wereld kunnen garanderen.’

    Na afloop van het forum, op 21 augustus, maakte het agentschap Rosoboronexport, dat het Russische monopolie op de export van wapens bezit, echter maar twee contracten met buitenlandse afnemers bekend, voor een bedrag van 387 miljoen euro. Een spectaculaire tegenvaller, aldus de Engelstalige Moskouse krant The Moscow Times, die eraan herinnert dat er in 2021 nog voor 2 miljard euro aan contracten werd afgesloten. Volgens gegevens van het Internationaal Instituut voor Vredesonderzoek van Stockholm (SIPRI) blijft Rusland desondanks de tweede wapenexporteur van de wereld.

    Sarmat-raketten

    Maar de grootste afnemer van Russische wapens blijft het Russische ministerie van Defensie, dat voor meer dan 500 miljard roebel (8,3 miljard euro) aan contracten heeft getekend met ondernemingen van het Russische militair-industriële complex, meldt Izvestia. De grootste bestellingen van de staat betreffen strategische intercontinentale Sarmat-raketten, C-500-luchtdoelraketten, hypersonische Tsirkon-raketten voor de vloot en Kinzhal-raketten voor vliegtuigen en drones. ‘Tijdens deze eerste editie van Armia sinds het begin van de “speciale operatie” ging de aandacht vooral uit naar wapens die nodig zijn om de technische superioriteit ten opzichte van Oekraïne en de NAVO-landen te garanderen,’ meldt Dmitri Boltenkov, de militair expert van het dagblad.

    Direct na afloop van het forum, op 25 augustus, heeft Vladimir Poetin een decreet getekend voor de werving van 137.000 extra militairen, waarmee de omvang van het Russische leger op 1,15 miljoen manschappen komt (het burgerpersoneel niet meegerekend), aldus de pro-Kremlinsite Vzglyad. ‘Gezien de huidige militaire operatie zal bij toekomstige conflicten grote vraag zijn naar tanksoldaten, artilleristen, vliegers en cyberspecialisten,’ zegt Aleksandr Bartosj van de Russische Academie voor Krijgswetenschappen. Hij is er bovendien van overtuigd dat er binnenkort permanente Russische garnizoenen zullen worden geïnstalleerd in de door de Russen bezetten Oekraïense gebieden.

    ‘Het luchtafweersysteem moet weer op het niveau van de Sovjettijd worden gebracht, want de provo-caties komen voornamelijk uit de lucht’, zegt generaal Ajtetsj Bitsjek tegen Vzglyad. ‘Ook moeten we weer posities innemen in regio’s die we hebben verwaarloosd, zoals Moermansk in Noord-Europa. Dat is de kwetsbaarste regio, want hij ligt niet ver van de Verenigde Staten, en het naburige Finland heeft besloten NAVO-lid te worden.’ Sinds het begin van de onderhandelingen over het NAVO-lidmaatschap van Finland en Zweden, heeft de Russische minister van Defensie Sergej Sjojgoe als reactie inderdaad twaalf nieuwe legereenheden op de been gebracht.

    Dat ‘een nieuwe’ is waar het om draait. De 77ste verjaardag van de eerste ramp van deze aard werd op 6 augustus herdacht in Hiroshima, waar op één dag in 1945 naar schatting 140.000 burgers omkwamen of tot een gruwelijke dood werden veroordeeld. Ter vergelijking: in Oekraïne zijn in bijna zes maanden naar schatting tienduizend burgerslachtoffers gevallen.

    De westerse publieke opinie, in slaap gesust door het einde van de Koude Oorlog, lijkt geen oog meer te hebben voor de onmetelijke gruwelen van een kernoorlog. Massale betogingen blijven uit, ook al neemt het aantal nieuwe kernraketten snel toe.

    ‘We hebben tot dusver uitzonderlijk veel geluk gehad. Maar geluk is geen strategie’

    Als de recente gebeurtenissen die zelfgenoegzaamheid doorprikken, is dat zo slecht nog niet. VN-secretaris-generaal António Guterres luidde begin augustus de noodklok bij het openen van de conferentie. ‘Momenteel is de mensheid maar één misverstand, één misrekening verwijderd van nucleaire vernietiging,’ waarschuwde hij. ‘We hebben tot dusver uitzonderlijk veel geluk gehad. Maar geluk is geen strategie. Evenmin kan het voorkomen dat geopolitieke spanningen in een nucleair conflict ontaarden.’

    Rusland is een angstwekkend voorbeeld van Guterres’ betoog. Nadat het land eerst de kerncentrale bij Zaporizja in het zuiden van Oekraïne had bezet, de grootste van Europa, gebruikt het die nu als een vesting van waaruit het ongestraft artilleriebeschietingen kan uitvoeren. Volgens de nucleaire waakhond van de VN staat er een ramp te gebeuren. Toen hij zijn invasie begon, bracht Vladimir Poetin zijn nucleaire apparaat in staat van paraatheid en wond hij er geen doekjes om. Elke westerse poging om in te grijpen, zei hij, ‘zal gevolgen hebben die ongekend zijn in de geschiedenis’.

    Nucleaire chantage

    Of hij nu bluft of niet, Poetins nucleaire chantage heeft ongetwijfeld voorkomen dat de VS en de NAVO rechtstreeks in Oekraïne hebben ingegrepen, waardoor de oorlog langer duurt. Nu zijn er zorgen dat China dezelfde tactiek zal toepassen in het geval van Taiwan.

    Tegenstanders van kernwapens zeggen dat de NPV-afspraken moeten worden nageleefd en aangescherpt, en de meeste landen zijn het daarmee eens. Toch verkeert het verdrag in moeilijkheden. In de praktijk geven de erkende kernmachten – de Verenigde Staten, Rusland, China, Frankrijk en Groot-Brittannië – alle vijf een abominabel voorbeeld door het schenden van Artikel VI van het door hen ondertekende verdrag, dat hen ertoe verplicht ‘in goed vertrouwen’ ontwapening na te streven. In plaats daarvan voltrekt de nucleaire wapenwedloop zich steeds sneller: in het geval van de VS en Rusland omdat Trump en Poetin uit de Koude Oorlog daterende bilaterale verdragen over wapenbeheersing aan hun laars hebben gelapt, in het geval van China omdat Beijing neo-imperiale ambities heeft.

    ‘Alle staten die over kernwapens beschikken, vergroten of verbeteren hun arsenaal; de meeste verscherpen hun nucleaire retoriek en kennen kernwapens een steeds grotere rol toe in hun militaire strategie,’ schreef het Internationaal Instituut voor Vredesonderzoek van Stockholm in zijn gezaghebbende jaarverslag.

    Hoewel de VS en Rusland beweren dat ze achter verdere inkrimping staan, bezitten ze respectievelijk nog altijd 3708 en 4477 kernwapens. China heeft er 350, Frankrijk 290 en Groot-Brittannië 225. Het arsenaal van Beijing zal volgens voorspellingen het komende decennium meer dan verdubbelen. En dan hebben we het niet alleen maar over een armageddon; de toenemende voorraad zogeheten tactische of gevechtswapens en nieuwe hypersonische raketten maakt ‘beperkte’ nucleaire oorlogvoering alleen maar waarschijnlijker.

    Nieuwe generatie wapens

    Rusland, China en de Verenigde Staten geven astronomische bedragen uit aan deze wapens, waarvan de onvoorspelbare baan onderschepping voorkomt.

    Op 18 augustus zijn op het militaire vliegveld van Tsjkalovsk in de enclave Kaliningrad, de meest westelijk gelegen regio van Rusland, die grenst aan Polen en Litouwen, drie MiG-311-vliegtuigen geland met hypersonische Kinjal-raketten, meldt dagblad Izvestia. Tot dusver was het wapen met het grootste bereik in Kaliningrad de ‘intelligente’ Iskander-M-raket, die over een zeer hoge precisie beschikt. Die kwam 500 kilometer ver. De hypersonische Kinjal-raketten hebben volgens het Russische ministerie van Defensie een bereik van 2000 kilometer, een afstand die ze afleggen met meer dan tienmaal de geluids-snelheid. Bovendien kunnen ze niet bijtijds worden ontdekt door de huidige luchtafweersystemen. Zodoende ‘kunnen ze de grenzen van veel vijandige staten bereiken,’ onderstreept de Moskouse krant. Met dergelijke eigenschappen vormen de Kinjals op zichzelf al een geducht wapen. En ze kunnen nog angstaanjagender worden doordat ze, zoals Vladimir Poetin heeft bevestigd, ook met kernkoppen kunnen worden uitgerust.

    Deze ‘onoverwinnelijke’ raketten zijn het experimentele stadium voorbij. Ze zijn in Oekraïne al driemaal gebruikt: op 19 maart om een ondergrondse raketopslag in Deliatyn te vernietigen, de volgende dag voor een brandstofdepot van het Oekraïense leger in de regio Mykolajiv en op 11 april voor een Oekraïense commandopost in de Donbas. Volgens het Oekraïense leger heeft er op 7 augustus een vierde beschieting plaatsgevonden op een militair doel in de buurt van Vinnytsja. The Daily Telegraph spreekt zelfs van beschietingen van de haven van Odessa in mei. Hoeveel het er ook zijn, ‘het is voor het eerst dat een staat hypersonische wapens inzet tijdens een oorlog’.In augustus 2021 heeft China een hypersonische raket gelanceerd die de hele aarde is rondgegaan. Deze proef verraste de hele wereld, inclusief de Amerikaanse generale staf. Veel landen steken al jarenlang miljarden in de ontwikkeling van deze raketten. Maar, schrijft The Daily Telegraph, terwijl er een oorlog woedt in Oekraïne en Taiwan zich in een nooit eerder vertoonde crisis bevindt, ‘maakt de planeet zich op om het tijdperk van de hypersonische raketten in te gaan’. Hoewel diverse landen, waaronder India, Australië, Japan, Frankrijk en Noord-Korea, in deze techniek investeren, meldt de Australische televisiezender ABC op zijn site, ‘speelt de hypersonische wedloop zich voornamelijk af tussen de drie militaire grootmachten: Rusland, China en de Verenigde Staten’.

    Maar, wordt er meteen aan toegevoegd, in deze hypersonische wedloop ‘lijken de Verenigde Staten voor het eerst in tientallen jaren op achterstand te geraken’. In oktober 2021, enkele dagen na de Chinese proef, maakte CNN melding van een mislukte lancering. Op 19 juli maakte The Washington Post daaren-tegen bekend dat ‘Washington, dat moeite heeft zijn tegenstanders bij te houden, met succes een hypersonische raket heeft gelanceerd’.

    De term ‘hypersonisch’ is van toepassing op ieder vliegend toestel, in dit geval een raket, dat zich verplaatst met minstens vijf keer de geluidssnelheid, die 5600 kilometer per uur bedraagt. De technologie is ontwikkeld in de jaren vijftig en ‘de intercontinentale ballistische raketten, die een snelheid van 24.000 kilometer per uur kunnen halen, maken sinds enkele tientallen jaren deel uit van het militaire arsenaal,’ zegt Iain Boyd, lucht- en ruimtevaartingenieur en hoogleraar aan de Universiteit van Colorado.

    Wat deze nieuwe generatie wapens zo angstwekkend maakt, is hun ‘onvoorspelbare baan, waardoor ze moeilijk te lokaliseren zijn’, schrijft The Daily Telegraph. ‘Omdat deze nieuwe bestuurbare instrumenten gemakkelijk van koers of hoogte kunnen veranderen, zijn hun bewegingen veel moeilijker te voorspellen,’ legt Boyd uit. ‘Snel, doeltreffend, nauwkeurig en niet te stoppen,’ schreef New York Times Magazine in 2019. Volgens dit Amerikaanse blad stelde hun baan ze in staat hun doel te bereiken op een hoogte van ‘20 tot 80 kilometer boven het aardoppervlak’, wat te laag is voor onderscheppingssystemen voor ballistische raketten en te hoog voor eenvoudiger raketschilden zoals het Amerikaanse Patriot-systeem.

    Onderscheppen

    Het is dan ook niet verwonderlijk dat generale staven alles in het werk stellen om systemen te ontwikkelen die ze neutraliseren. Het Britse ‘QinetiQ werkt aan een laserwapen, de Dragonfire, dat deze raketten moet kunnen onderscheppen’, schrijft The Daily Telegraph, waarvan een verslaggever een interview had met Simon Prince, aerodynamisch onderzoeker aan de Britse Cranfield-universiteit en specialist op het gebied van hypersonische snelheid. ‘Hoe hoger de snelheid, des te sneller er moet worden gereageerd. Het zou dus heel interessant zijn om op een knop te kunnen drukken die een bundel laserstralen in werking stelt, in plaats van een toestel te lanceren dat er enkele seconden over doet om zijn doel te bereiken.’Gezien de voorsprong van China en Rusland, schrijft The Washington Post, heeft het Pentagon ‘een budget van 1,3 miljard dollar bedongen voor de ontwikkeling van afweersystemen tegen deze raketten’.

    Een deel van dit bedrag zal worden besteed aan de financiering van 28 satellieten. ‘Deze satellieten zijn speciaal ontwikkeld om deze nieuwe dreiging tegen te gaan,’ zegt Derek Tournear, directeur van SDA, het Amerikaanse agentschap voor ruimtedefensie. Met dit leger van satellieten, die zijn uitgerust met thermische detectoren en op verschillende hoogten in een baan worden gebracht, hopen de Verenigde Staten te zien wanneer en hoe de hypersonische raketten van koers veranderen. De lancering is voorzien voor 2025. Volgens The Washington Post overweegt het Pentagon al een bestelling van 54 extra satellieten

    Hypocrisie en dubbelzinnigheid beperken zich niet tot de grote spelers. Net als Israël, India en Pakistan zijn Groot-Brittannië en Frankrijk hun arsenaal aan het moderniseren. President Emmanuel Macron wil als een ware Napoleon het Franse nucleaire schild zodanig uitbreiden dat het heel Europa beslaat.

    Cruciaal

    In een gezamenlijke verklaring noemden Groot-Brittannië, Frankrijk en de VS het NPV afgelopen augustus ‘onvervangbaar’ en ‘cruciaal’. Ze zeiden ‘er voortdurend naar te streven’ hun Artikel VI-verplichtingen na te komen. Maar vorig jaar zwakte de regering-Johnson de Britse ‘no first use-doctrine’ (het verbod om als eerste een kernwapen in te zetten) nog af om een Britse nucleaire reactie op een niet-nucleaire aanval mogelijk te maken. Ook verhoogden ministers de limiet voor het aantal Trident-kernkoppen en werd de hoeveelheid publiekstoegankelijke informatie verminderd. ‘Beide beslissingen hebben ertoe geleid dat velen de ontwapeningsbereidheid van de regering in twijfel trekken,’ constateert een onderzoeksrapport van het Lagerhuis wrang.

    Hoewel de gezamenlijke verklaring hoog opgaf van samenwerking, werd Rusland gehekeld vanwege zijn ‘onverantwoorde nucleaire retoriek en zijn roekeloze aanvallen die kernreactoren in gevaar brengen’. De verklaring vervolgde: ‘Wij veroordelen diegenen die kernwapens gebruiken of met het gebruik ervan dreigen omwille van militaire dwang, intimidatie en chantage.’ Terecht. Maar zulke kritiek laat zich moeilijk rijmen met de waarschuwing van Stephen Lovegrove, de Britse nationale veiligheidsadviseur, dat het huidige gekrakeel tussen het Westen en Rusland en China te gemakkelijk ‘kan escaleren tot een strategisch conflict’, oftewel een kernoorlog.

    Tot overmaat van ramp zal het Noord-Koreaanse boevenbewind naar verwachting binnenkort een geopolitiek (en fysiek) destabiliserende ondergrondse kernproef doen. Maar ook zijn er sprankjes hoop. De onderhandelingen om het nucleaire programma van Iran aan banden te leggen worden hervat. Meer dan 86 landen hebben inmiddels het symbolische maar desondanks belangrijke Verdrag inzake het verbod op kernwapens uit 2021 ondertekend.

    Waarom balanceert de wereld, zoals het geval lijkt, nu nog hachelijker op de rand van een nieuwe kernramp? Er zijn vele oorzaken. Toegenomen onveiligheid, toenemend nationalisme, zwakke en stompzinnige leiders, gevestigde commerciële belangen. Toch is het weer opgedoemde spookbeeld van nucleaire vernietiging evenzeer het gevolg van een typisch eenentwintigste-eeuws verschijnsel: de steeds anarchistischer weigering van staten om zich aan de internationale wet en de door de VN onderschreven wereldorde van na 1945 te houden.

  • Winnaars Nobelprijs krijgen prijs uitgereikt

    Winnaars Nobelprijs krijgen prijs uitgereikt

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek naar corruptie in Europees Parlement

    » Mediamagnaat Jimmy Lai krijgt bijna zes jaar

    De Nobelprijs voor de Vrede ging naar een drietal uit Sovjetlanden

    De winnaars van de Nobelprijs voor de Vrede hebben zaterdag bij een ceremonie in de Noorse hoofdstad Oslo hun prijs in ontvangst genomen, schrijft Deutsche Welle. De winnaars uit drie voormalige Sovjetlanden konden niet allemaal aanwezig zijn bij de uitreiking: de Belarussische mensenrechtenactivist Ales Bialiatski werd opgepakt in de nasleep van de protesten tegen de Belarussische leider Aleksandr Loekasjenko en zit in de gevangenis. Zijn vrouw verving hem tijdens de uitreiking.

    De twee andere winnaars kwamen uit Rusland en Oekraïne. De Russische mensenrechtenorganisatie Memorial zet zich in voor mensenrechten in meerdere voormalige Sovjetlanden, waar het Oekraïense Center for Civil Liberties (CCL) zich bezighoudt met het verdedigen van de democratische rechtstaat in Oekraïne. De oorlog tussen Rusland en Oekraïne speelde vanzelfsprekend een rol bij de uitreiking. Alle prijswinnaars refereerden aan de Russische agressie en riepen op om mensenrechtenschendingen door het land te vervolgen.

    De Nobelprijs wordt ieder jaar uitgereikt in Oslo, alleen in 2021 en 2020 vond er vanwege de pandemie geen ceremonie plaats. De prijswinnaars uit dit jaren waren er deze zaterdag ook bij. Ook de andere Nobelprijzen werden dit weekend uitgereikt. Alle winnaars ontvangen 900.000 euro aan prijzengeld, een medaille en een diploma.

    Lees ook:

  • De wapenindustrie floreert: van oorlog houdt niemand, van veel verdienen wel

    De wapenindustrie floreert: van oorlog houdt niemand, van veel verdienen wel

    De internationale wapenbeurs in het Franse Villepinte profiteerde dit jaar van de oorlog in Oekraïne. ‘Natuurlijk wil niemand hier doden, maar men prijst wel de “veel hogere letaliteit” van het nieuwe model.’

    ‘Oorlog, oorlog, weet jij waar dat begint, een oorlog?’ De tong van Hanspeter Fäh is al een beetje zwaar. Het is de rode wijn, het zijn de lange dagen, de vele vragen. Soms verliest hij zijn geduld. Nu steekt hij een wijsvinger op. ‘De oorlog begint tussen de dorpelingen van boven en die van beneden. Dit hier is allemaal nodig omdat de mens zich nu eenmaal niet laat veranderen, begrijp je?’

    Om deze reden beheert Hanspeter Fäh uit Schaffhausen al tweeëntwintig jaar het paviljoen van de Zwitserse wapenindustrie op de wapenjaarbeurzen van deze wereld – Abu Dhabi, Brazilië, Kuala Lumpur, Parijs – omdat de mens zich op geen enkele manier laat veranderen. Maar Fäh verloor de laatste jaren met elke editie een beetje terrein, samen met de Zwitserse wapenindustrie. Ooit beschikte hij over 1300 vierkante meter tentoonstellingsruimte, nu is het misschien nog 125 vierkante meter. Oerlikon Contraves is nu onderdeel van het Duitse Rheinmetall, Vectronix uit Heerbrugg zie je bij de Franse stand van Safran helemaal niet meer. Mowag is van het Amerikaanse wapenconcern General Dynamics.

    Tenhemelschreiend is het, de vertegenwoordigers van de wapenindustrie zijn in Zwitserland de zondebokken, zegt Fäh. ‘Terwijl de meeste Zwitserse industrieën het leven alleen maar beschermen!’ Als hij deze woorden roept, klinkt hij een beetje versleten, alsof hij die al vele jaren lang heeft herhaald. Die luide verdediging van de wapenindustrie leek ooit haast als vanzelf in de reclamefolder van zijn tentoonstellingsaanbod te zijn geslopen. Fäh moest tweeënzestig jaar oud worden voordat alles nog een keer veranderde: dit jaar is het oorlog in Europa. Dit jaar kunnen alleen wapens nog een democratie beschermen. Hanspeter Fäh wint weer wat terrein.

    Sinds kort zonder vredesdemo’s

    Villepinte, een klein uurtje rijden buiten Parijs. De eerste dagen van de zomer beginnen erg warm te worden. De hotelprijzen in de hele regio zijn geëxplodeerd. Bijna honderdduizend bezoekers zijn deze week naar de wapenjaarbeurs Eurosatory afgereisd. 260 delegaties uit 92 landen. Discrete chauffeurs openen portiers met donkergetinte ruiten, op de uniformen van militaire vertegenwoordigers uit alle windstreken strekt zich een zee van eretekenen uit. Bagagecontroles, fouilleren, scannen, het is als de aankomst op een luchthaven. Met elke controle wordt het gewichtiger. Het tenue van de gebruikelijke jaarbeursbezoekers bestaat uit een pak, een wit overhemd, zwarte rugzak en leren schoenen – geen sneakers. Niemand mag op het idee komen dat men deze zaken niet serieus neemt. Het gaat hier om ‘veiligheid’ en niet om ‘oorlog’, om ‘verdediging’, niet om ‘aanval’.

    Oorlog wordt om te beginnen gevoerd in pak, en met juten tasjes

    Niemand verheugt zich over de toestand in Oekraïne, maar natuurlijk is die goed voor de business, al zal niemand dat zo openlijk zeggen. Men is hier om zich te informeren en mensen te ontmoeten, de contracten worden later getekend. Het Franse wapenconcern Arquus deelt juten tasjes uit met een opdruk van het nieuwste pantservoertuig ‘Scarabee’, hoe trendy wil je het hebben? De massa’s schuifelen door de entreesluizen en verspreiden zich over een tentoonstellingsruimte van 22 voetbalvelden groot: mortieren, tankcolonnes, apparaten om radar te verstoren en drones tussen kaaskoekjes en frisdrank. Oorlog wordt om te beginnen gevoerd in pak, en met juten tasjes.

    Dodelijke drones

    ‘Sneller, minder duur en dodelijker.’ Het tijdschrift bij Financial Times wijdt de voorpagina van zijn editie van 27 en 28 augustus aan ‘goedkope drones die overal ter wereld de oorlogsvoering veranderen’, en met name aan de Turkse drone Bayraktar TB2, ‘de voorbode van een verontrustend nieuw tijdperk‘.

    ‘Hij is er, hij is er.’ Twee leden van het marketingteam van de wapenbeurs turen naar de stands van het Franse ministerie van Defensie. President Macron is er. Een dag later al reist hij naar Roemenië, en vandaar per trein naar Oekraïne. Het is de eerste keer dat een Franse president deze tentoonstelling bezoekt. Het is ook voor het eerst dat er bij de ingang geen vredesdemonstraties plaatsvinden. ‘Er bestaat geen vrede zonder grondtroepen,’ zegt Macron, en het is alsof de pacifisten dat hebben geaccepteerd. Hij bezweert de aanwezige industrie dat het een sector is met toekomst: ‘Ga zo door, blijf je verbeteren!’ roept hij de bazen, onderzoekers, exposanten en oprichters van start-ups toe. Macron wil een weerbaar Frankrijk, met militaire innovatie. Meteen daarna maken beveiligers ruim baan voor hem. Met ogen die niets uitdrukken, maar desondanks zeer alert zijn.

    Defensiebudget

    Europa bewapent zich. Duitsland wil de komende vijf jaar 100 miljard euro meer uitgeven aan de Bundeswehr, Frankrijk maakt plannen om het jaarlijkse defensiebudget tot 2025 met 50 miljard te verhogen. In Zwitserland besluit de Nationalrat tot een stapsgewijze verhoging van de militaire uitgaven met ongeveer 7 miljard frank per jaar. Bij de bedrijven hier zullen de regeringen hun geld uitgeven. De VS zijn vertegenwoordigd met een enorm oppervlak, Duitsland ook, Israël is gekomen met talloze drones, de landen van het Oosten willen verkopen omdat ze geld nodig hebben voor nieuwe wapens en meer dan een kwart van de stands is Frans. Oekraïne is zeer aanwezig. Rusland was hier voor het laatst in 2014, voor de crisis in de Donbas.

    Achter beurshal 5B begint de woestenij. Wie de shows wil komen zien, moet minstens twintig minuten lopen. Hier verkennen drones als insecten het vijandelijke gebouw voor het grote filmscherm. Stof waait op de tribunes, een Leclerc-tank van het Franse wapenbedrijf Nexter davert bijna loodrecht van een heuvel naar beneden. Een Caesar-houwitser simuleert een schot. De mensen in het publiek halen hun smartphones tevoorschijn; ze maken geen geluid, willen zich niet al te enthousiast tonen. Toch heeft Frankrijk juist een dozijn van deze houwitsers geleverd voor de echte oorlog. Ze treffen tot op 40 kilometer afstand nauwkeurig ieder doel.

    Natuurlijk wil niemand hier doden, maar men looft toch de ‘veel hogere letaliteit’ van het nieuwe model

    Een zweem van dezelfde terughoudendheid glijdt over het gezicht van Armin Papperger, de topman van Rheinmetall, als hij op het terrein tussen de hallen staat te midden van de rook van het vuurwerk. Misschien wenst hij op dit moment dat men de show toch iets ingetogener had gemaakt. De Panther, het nieuwste lid van de tankfamilie van Rheinmetall, werd zojuist met een dreunende bas onthuld vanonder een blauwsatijnen doek. Dienbladen vol prosecco wiegen vanuit het wit-blauwe paviljoen naar buiten. Rheinmetall heeft een heel gebouw meegebracht naar de jaarbeurs. Natuurlijk wil niemand hier de oorlog vieren, maar deze tanks toch wel. Natuurlijk wil niemand hier doden, maar men looft toch de ‘veel hogere letaliteit’ van het nieuwe model. Natuurlijk is de Panther het antwoord op de Russische T-14 Armata – je moet er toch iets tegen doen. Die uit het bovendorp tegen die uit het benedendorp – misschien tonen de tegenstrijdigheden van het menselijk bestaan zich nergens duidelijker dan op een wapenjaarbeurs.

    Hanspeter Fäh steekt zijn hand in een schotel met gehaktballen. Nu moet alles kloppen: Ghackets und Hörnli [Zwitserse specialiteit met gehakt en macaroni], fondue en Aziatische noedelsalade. Het is woensdagmiddag en zo dadelijk komt het hoofd Bewapening op bezoek in het Zwitserse paviljoen. ‘Een arme stakker’, als je het Fäh vraagt, omdat hij voor veel te veel moet opdraaien, terwijl hij er helemaal niets aan kan doen. In het paviljoen hebben nu de Zwitserse wapenbedrijven hun stands mooi gemaakt. De verkoopteams van Victorinox, Saltech, Huber+Suhner, IVF Hartmann, SSZ Camouflage en Symlab staan klaar. In totaal zijn er 22 bedrijven uit Zwitserland. Er zijn messen, munitie, kabels, drukverbanden, stoorzenders, camouflage en ook apparatuur om mijnen op te ruimen. Het Zwitserse paviljoen staat bij de jaarbeurs bekend om de kwaliteit en de goede sfeer, zegt Fäh.

    +434%

    bedroeg de toename van de militaire uitgaven van Qatar tussen 2010 en 2021.

    De militaire uitgaven van het emiraat bedroegen vorig jaar 10,9 miljard euro, waarmee het een van de grootste investeerders op dit gebied is in de Arabische wereld, meldt de Qatarese site Doha News. Inmiddels bezet het land qua militaire uitgaven de vijfde plaats in het Midden-Oosten, aldus het Internationaal Instituut voor Vredesonderzoek van Stockholm (SIPRI), dat dit als resultaat ziet van de regionale spanningen in 2017. Verscheidene Arabische landen, waaronder Saoedi-Arabië, hadden het emiraat destijdss een blokkade opgelegd vanwege de onenigheid over Iran en de Moslimbroederschap.

    Hij roert nog even in de fondue, als daar opeens Martin Sonderegger in het paviljoen staat, het hoofd van Armasuisse, het departement voor bewapening. Armasuisse kan hier in drie dagen twintig tot dertig bedrijven bezoeken. Dertig tot veertig minuten per afspraak. Sonderegger is ontspannen. Vandaag is een goede dag. Vanmorgen vroeg ging in Emmen een van de nieuwe verkenningsdrones uit Israël voor het eerst met succes het Zwitserse luchtruim in. Het is een van de vele projecten die jaren langer duurden dan oorspronkelijk gepland was. In Zwitserland vallen aankoopprojecten van Armasuisse steeds weer op door vertragingen of budgetoverschrijdingen. Sonderegger laat een filmpje op zijn telefoon zien: ‘Dat is echte innovatie,’ zegt hij, en hij glimlacht. Deze drone zou zich op een dag autonoom in het civiele luchtruim moeten bewegen. ‘U kunt zich niet voorstellen wat er nodig is om zoiets te certificeren.’ Op de vraag of het ongelofelijke geduld voor zulke aanschafprojecten hem gewoon is aangeboren, moet hij een beetje lachen. ‘Dat is ons systeem: elk land heeft zijn eigen procedures.’

    In Zwitserland hebben de dingen hun tijd nodig. Maar de oorlog in Oekraïne zet ook de Zwitsers onder druk. De NAVO oefent druk uit op de regering om met het oog op de strijd in Oekraïne de bepalingen voor de wapenexport te versoepelen. Indirect gaf Zwitserland toe. Duitsland mag bijvoorbeeld Leopard-tanks, die vroeger van het Zwitserse leger waren, verder exporteren. Maar Zwitserse munitie voor de Gepard-tank mag niet in Oekraïne terechtkomen. De neutraliteit roept plotseling vragen op: zou je niet ook Oekraïne moeten helpen, als je Rusland betaalt voor olie? En hoe neutraal kun je zijn ten aanzien van bedreigde democratieën?

    De vertegenwoordigers van de wapenindustrie doen zich wat deze vragen betreft graag net zo apolitiek voor als verder alleen voetbalofficials dat kunnen. ‘Wij worden sterk gereguleerd en daar houden we ons aan,’ zegt bijvoorbeeld Roger Berger van de Ruag. ‘Misschien zijn een paar mensen wakker geworden, misschien zijn we nu wat minder verdacht. Maar ik verwacht niet dat die verandering lang blijft hangen.’ Wat dat betreft klinkt het hoofd Bewapening toch wat optimistischer: ‘Het zou mij natuurlijk heel wat waard zijn als er weer meer begrip komt voor veiligheid en de behoefte aan veiligheid,’ zegt Sonderegger. ‘Men heeft die thema’s lang verwaarloosd en ons ervan beschuldigd dat we ons voorbereiden op de scenario’s van gisteren.’ Nu is het leger plotseling weer iets van vandaag. En hoe zal het morgen zijn?

    Nieuw ontworpen drukverband

    Sonderegger schudt handen. Soms klopt men elkaar op de schouder. De bezoekers kennen elkaar deels al langer, en deels nog helemaal niet. Ze hechten beslist aan een zekere distantie, een nauwe band tussen leger en industrie zoals in Frankrijk zou in Zwitserland nauwelijks denkbaar zijn. Ten slotte blijft de Zwitserse delegatie lange tijd bij Hartmann hangen. Het bedrijf toont zijn nieuw ontworpen drukverband. Een weldadig simpel product, eenvoudig te gebruiken en onmiddellijk levensreddend. Ze krijgen bedankbrieven uit Oekraïne, zegt de verkoper. Zulk materiaal is uitgezonderd van de Wet op oorlogsmaterieel. En Hartmann kon direct leveren.

    ’s Avonds worden in het Zwitserse paviljoen schlagers gedraaid. De belangrijkste dag zit erop. De sfeer is ontspannen. Omdat we zo vaak vijandig behandeld worden, trekken we wellicht bijzonder naar elkaar toe, zegt een verkoopster van SSZ Camouflage. Misschien maakt Zwitserland in de wereld een beetje dezelfde indruk als de hier getoonde camouflageponcho: ze horen er wel bij, maar goed verdekt. Een beetje op de achtergrond, en daarom niet zo in het schootsveld. ‘En dat is toch ook goed.’

    In de jaarbeurshal wordt het langzaam stiller. Vanaf vijf uur is de airco uitgeschakeld, de natuurlijke warmte keert terug. Met de dag maken de wapens en de tanks in deze koele hallen een kunstmatigere indruk. Wat ontbreekt is de verschrikking van de oorlog, de geur, het geschreeuw van mensen. ‘Geen centimeter’ van haar territorium zal de NAVO opgeven, zei een generaal-majoor op het podium in een van deze hallen. De Franse commandant en de Ruslandkenners knikten geestdriftig. De wapenindustrieën van de landen zouden zich nu weer verregaand onafhankelijk moeten maken. Deglobalisering is het parool van de dag. De temperatuur in Europa is veranderd, dat merk je ook in het Zwitserse paviljoen.

    ‘Hoe meer wapens ze in deze oorlog pompen, des te meer de bevolking van Oekraïne er uiteindelijk onder lijdt’ 

    Iemand hier zegt dat hij zich eigenlijk helemaal niet interesseert voor al die spullen die ze iedere keer weer hebben uitgevonden om elkaar de hersens in te slaan. Uiteindelijk profiteren de VS het meest, omdat ze in Europa kunnen verkopen en olie kunnen leveren als het niet meer uit Rusland komt, zegt een ander. Hij zit in het Zwitserse leger en kwam hier als vip. ‘Hoe meer wapens ze in deze oorlog pompen, des te meer de bevolking van Oekraïne er uiteindelijk onder lijdt.’ 

    Je kunt het ook anders zien. De antwoorden zijn zelden eenvoudig. Hanspeter Fäh heeft er ook geen meer. Hij heeft een sigaret opgestoken en haalt nog een fles wijn. Alsof dat ook een antwoord is. Toch ziet hij er wel een beetje tevreden uit.