Tag: ongeluk

  • Zeker acht seizoenarbeiders omgekomen bij busongeluk in Florida

    Zeker acht seizoenarbeiders omgekomen bij busongeluk in Florida

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zoektocht in Frankrijk na dodelijke gevangenenbevrijding op snelweg

    » Duitse rechtbank geeft boete voor nazi-uitlatingen AfD-kopstuk

    De bus botste met een man die te veel gedronken had

    Bij een busongeluk in Florida in de VS zijn minstens acht mensen om het leven gekomen. Tientallen anderen raakten gewond. Volgens NBC News werd het ongeluk veroorzaakt door een man onder invloed van alcohol, die met zijn auto op een bus met seizoenarbeiders uit Midden-Amerika botste.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De schoolbus vervoerde 53 migranten op weg naar een boerderij, toen een tegemoetkomende Ford pick-up truck op het voertuig botste. Meerdere mensen raakten zwaargewond en volgens autoriteiten is het aannemelijk dat het dodental nog zal stijgen.

    De bestuurder van de auto, een man van 41, werd gearresteerd op acht aanklachten van doodslag onder invloed, zeiden de autoriteiten dinsdagmiddag. In Florida staat op een veroordeling voor doodslag onder invloed een minimum gevangenisstraf van vier jaar.

  • Zuid-Afrika: gebouw in aanbouw ingestort, meerdere doden en tientallen vermisten

    Zuid-Afrika: gebouw in aanbouw ingestort, meerdere doden en tientallen vermisten

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Macron en Xi pleiten voor wapenstilstand tijdens Olympische Spelen

    » Nieuw vaccin kan mogelijk beschermen tegen toekomstige coronavirussen

    Een bouwploeg van 70 mensen was tijdens de instorting aan het werk

    In de Zuid-Afrikaanse kuststad George is een gebouw in aanbouw ingestort, terwijl er een bouwploeg van 70 mensen aan het werk was. Er zijn meerdere doden gevallen en tientallen arbeiders worden nog vermist. Dat meldt het Zuid-Afrikaanse dagblad The Daily Maverick.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De sfeer op de bouwplaats in George is ‘erg somber’, verklaarde de NGO Gift of the Givers, die hulp biedt aan slachtoffers van rampen. Inmiddels zijn er 22 mensen uit de puin gehaald en per ambulance naar verschillende ziekenhuizen in de regio gestuurd. Vier mensen zouden het niet hebben overleefd.

    Hoe het gebouw van vijf verdiepingen hoog, inclusief een ondergronds parkeergarage, heeft kunnen instorten, is nog niet duidelijk.

  • Tientallen mensen urenlang vast in kabelbaan Turkije na dodelijk ongeluk

    Tientallen mensen urenlang vast in kabelbaan Turkije na dodelijk ongeluk

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zes doden bij massale steekpartij in Sydney

    » Spanning stijgt rond mogelijke aanval Iran op Israël

    Het ongeluk gebeurde buiten Antalya, midden in het hoogseizoen

    Bij een ongeluk met een kabelbaan in Turkije is zaterdag een persoon omgekomen en zijn tientallen mensen uren vast komen te zitten vlak bij een gebergte. Dat meldt Al Jazeera. De reddingsoperatie duurde bijna 23 uur, nadat een pod van een kabelbaan een paal raakte en openbrak, waardoor de inzittenden naar beneden vielen en op de rotsen daaronder stortten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Honderden mensen bleven vastzitten en meer dan veertig mensen zaten 19 uur na het incident nog steeds vast boven de berg. Het ongeluk gebeurde met de Tunektepe-kabelbaan, net buiten de stad Antalya tijdens de drukke Eid al-Fitr vakantie.  Er waren in totaal 607 zoek- en reddingswerkers en tien helikopters bij de reddingsactie betrokken.

    Autoriteiten hebben een onderzoek ingesteld naar mogelijk wanbeleid en slecht onderhoud van de kabelbaan, en dertien mensen zijn aangehouden.

  • Griekenland: motie van wantrouwen tegen regering verworpen

    Griekenland: motie van wantrouwen tegen regering verworpen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Afrika: ex-president Zuma uitgesloten van parlementsverkiezingen

    » Onderzoek: gebruik buitenlandse media onder Noord-Koreanen afgelopen 10 jaar toegenomen

    Aanleiding voor de motie was de treinramp van vorig jaar

    De motie van wantrouwen die door verschillende oppositiepartijen tegen de regering in Griekenland was ingediend, haalde het donderdagavond niet. De regering was onder vuur komen liggen omdat ze mogelijk haar verantwoordelijkheid bij de dodelijke treinramp van februari vorig jaar wilde verdoezelen. De motie van wantrouwen werd met 159 stemmen tegen 141 verworpen, meldt I Kathimerini.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De goedkeuring ervan zou ‘een enorme verrassing’ zijn geweest, aangezien de conservatieven een absolute meerderheid in het parlement hebben, onderstreept het Griekse dagblad. De oppositie beschuldigde de regering ervan haar politieke verantwoordelijkheid voor de botsing tussen een passagierstrein en een goederentrein op 28 februari 2023, waarbij 57 mensen om het leven kwamen, te verdoezelen.

    De regering wijt de tragedie aan een menselijke fout, maar de oppositie en een groot deel van de bevolking wijzen met de vinger naar de gapende gaten in de veiligheid van de Griekse spoorwegen, in het bijzonder de veroudering van de signaleringssystemen.

  • Drama in Venetië: ruim twintig doden bij busongeluk

    Drama in Venetië: ruim twintig doden bij busongeluk

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Pakistan wil ruim 1,7 miljoen Afghanen uitzetten

    » Voorzitter Huis van Afgevaardigden afgezet na motie partijgenoot

    De bus zat vol met buitenlandse toeristen en viel van een viaduct

    Zeker eenentwintig mensen zijn dinsdag om het leven gekomen toen hun bus in de buurt van de Italiaanse stad Venetië van een viaduct viel. Nog eens achttien mensen raakten gewond. Er zaten veel buitenlandse toeristen in het voertuig, schrijft La Repubblica. De krant maakt melding van Oekraïeners, Duitsers en Fransen. De bus was op weg naar een camping in de gemeente Mestre.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De bus zou rijden op methaan en daardoor problemen hebben gekregen. Nadat het voertuig ontspoorde, viel het een paar meter naar beneden en stortte het neer bij een treinspoor, waar het in brand vloog. In ziekenhuizen in de omgeving werd de capaciteit opgeschaald om de toestroom aan patiënten aan te kunnen.

    Burgemeester Luigi Brugnaro van Venetië schreef op X dat er sprake was van ‘apocalyptische’ taferelen op de plek van het ongeluk en dat zijn stad in rouw was. Ook de Italiaanse premier Giorgia Meloni reageerde. Zij zei mee te leven met de nabestaanden van de slachtoffers.

    Lees ook:

  • Ten minste 34 doden bij treinongeluk in Pakistan

    Ten minste 34 doden bij treinongeluk in Pakistan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Indiase ruimtemissie op schema: Chandrayaan-3 in baan om de maan

    » Niger: junta sluit luchtruim vanwege dreigende militaire interventie

    Dodelijk ongeluk in Zuid-Pakistan met de Hazara Express

    Een trein van de Hazara Express ontspoorde zondag in de buurt van de stad Sahara, in het zuiden van Pakistan, waarbij ‘ten minste 34 passagiers omkwamen en meer dan honderd gewond raakten,’ bericht het Pakistaanse dagblad The News International. Acht wagons ontspoorden om nog onbekende redenen, aldus de spoorwegmaatschappij. Er waren ongeveer duizend passagiers aan boord.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Hazara Express vertrekt dagelijks voor een 33 uur durende reis van de havenstad Karachi in het zuiden van Pakistan naar Havelian, zestienhonderd kilometer verder naar het noorden. Spoorwegongelukken komen regelmatig voor in Pakistan. In 2021 botsten twee treinen op elkaar in het zuiden van het land, waarbij minstens 65 mensen om het leven kwamen.

    Lees ook:

  • ‘Er was alleen duisternis’. Hoe het voelt om kortstondig dood te zijn

    ‘Er was alleen duisternis’. Hoe het voelt om kortstondig dood te zijn

    Peter Jakubowicz kreeg een hartaanval tijdens een ijshockey­wedstrijd in Oregon en stierf in het harnas. Alleen duurde zijn dood maar 20 seconden. Herinneringen heeft hij niet, maar op liveopnames ziet hij zichzelf ineenklappen en plat op z’n gezicht vallen.

    Op 7 november 2022 ging ik dood. Eerst had ik het niet in de gaten. Ik kreeg pas door wat er aan de hand was toen een stem me uit de diepten van het niets vroeg of ik wist waar ik was. Met veel moeite lukte het me die ene lettergreep te produceren: ‘Nee.’ De stem antwoordde: ‘Je ligt op de intensive care. Je hebt een hartaanval gehad tijdens je ijshockeywedstrijd gisteravond. Een speler van het andere team heeft je leven gered.’ Ik herinnerde me niet dat ik de avond ervoor een wedstrijd had gespeeld. Het laatste wat ik me herinnerde… Ik kon me niet herinneren wat ik me als laatste herinnerde. Ik had geen idee hoe een hartaanval voelde. Verdere vragen hoorde ik niet. Er was alleen duisternis en de stem van mijn grootvader die een deuntje zong: ‘In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier…’ De stem kreeg iets dreigends, Luke Skywalker die in de Joker was veranderd, en toen zakte ik weg. Zelfs toen ik besefte dat ik in een kunstmatig verlichte kamer lag, had ik nog lange tijd het gevoel dat ik me helemaal alleen in het donker bevond.

    Mijn dood voltrok zich tijdens een amateurijshockeywedstrijd in het Winterhawks Skating Center in Beaverton, Oregon. Al mijn vitale functies – ademhaling, hartslag, beweging, het vermogen om waar te nemen en herinneringen aan te maken – lieten me in de steek. Toen ik weer bijkwam, raakte ik geobsedeerd door de tijd die ik kwijt was, wat er met me was gebeurd en waar ik was beland. Ik ontdekte meer dan me lief was. Dit is het vergeten verhaal van mijn vergeten dood.

    Ik werd vliegensvlug naar het Legacy Emanuel Medical Center in Portland gebracht en kwam net na middernacht op de IC terecht. Ik was buiten bewustzijn toen ik op het ijs klapte en kwam ook bewusteloos aan in het ziekenhuis. De artsen stelden een acute hartingreep uit omdat ze dachten dat mijn hersenen bezig waren af te sterven en ik nooit meer zou bijkomen. De eerste aantekeningen in het medisch dossier zijn schokkend: ‘Patiënt speelde ijshockey toen hij plotseling dood bleef. Een ambulancebroeder uit het andere team paste reanimatie en defibrillatie toe. Deze patiënt is er ongelooflijk slecht aan toe en loopt extreem veel risico op een levensbedreigende achteruitgang in meerdere orgaanstelsels waarvan sommige al tekenen van falen vertonen.’ De officiële diagnose luidde een ‘STEMI in de dalende kransslagader links (LAD)’. Een STEMI is zo’n hartinfarct dat je liever niet krijgt. Het staat ook wel bekend als een ‘massieve hartaanval’.

    Hypoxie

    Ik was in shock, mijn lever begaf het, ik kreeg geen lucht. De dokters waren gespitst op mijn ‘non-verbale’ toestand. Het woord ‘hypoxie’ dook alarmerend vaak in de aantekeningen op. Ik kreeg een beademingsbuis ingebracht. Een verpleegster noteerde dat ik geen wilsbeschikking had en geen familie of vrienden om te raadplegen over de vraag of de stekker eruit moest.

    Mijn hartstilstand werd veroorzaakt door een bijna altijd fatale volledige afsluiting van de kransslagader. Maar de testen wezen uit dat mijn hersenen gek genoeg wel functioneerden. Via de lies werd een stent geplaatst om de falende slagader te helpen: ‘Prognose niet veel over te zeggen’.

    Ik kroop als een hoofd zonder romp uit een konijnenhol waar ik mijn zelfbewustzijn was kwijtgeraakt

    Vreemd genoeg reageerde mijn lichaam nog steeds nergens op. ‘Algeheel beeld: rustig, geen pijn of ongemak.’ Bijna negen uur na het infarct begon ik onvoorstelbaar genoeg ‘te reageren op opdrachten’. Ik herinner me helemaal niets van dit alles. Iets elementairs in mij hield stand, een spoor van de gedachten die normaal door mijn flipperkastbrein en uit mijn mond stroomden. Ik ontwaakte niet alleen in een verontrustende duisternis, maar kreeg het gevoel dat ik een diep gat was gevallen. Ik werd gewekt door stemmen maar zag niemand praten. Ik zag alleen maar zwart – niet het ontbreken van licht, maar het ontbreken van alles. Ik deed mijn uiterste best om terug te komen en probeerde iedere keer steeds langer bij te blijven. Ik kroop als een hoofd zonder romp uit een konijnenhol waar ik mijn zelfbewustzijn was kwijtgeraakt.

    Toen mijn levensvonk terugkeerde, ervoer ik mijn lichaamsdelen los van elkaar. Ik zweefde tussen bewustzijn en vergetelheid. Hooguit zag ik vertrouwde gezichten die weer uiteenvielen voor ik ze kon thuisbrengen en ik hoorde dat deuntje dat veranderde in een remix van Trent Reznor. Ik zat onder de kalmeringsmiddelen.

    De stem stelde meer vragen, die ik naar tevredenheid beantwoordde, zodat ik van de beademing werd gehaald.

    Mijn ex bracht onze twee kinderen (een meisje van veertien en een jongen van vijftien, allebei ijshockeyers) bij me. Ik herinner me hun bezoek niet. Mijn zoon zei dat mijn haar als in een tekenfilm overeind stond. Ik zei steeds dat ik niets kon zien en vroeg waarom het licht uit was. Het licht was aan, zei hij.

    Geen herinneringen

    Op een gegeven moment zag ik slangen en buisjes uit mijn borst, armen en lies steken, overblijfselen van de noodingrepen. De verpleegkundigen en artsen die me behandelden waren voor mij een waas. Er was één opvallende aantekening die steeds terugkeerde: ‘Patiënt vraagt wanneer hij weer kan ijshockeyen.’

    Ik begreep wat er was gebeurd, maar had geen herinneringen die het verhaal konden staven. Ik greep instinctief naar mijn telefoon om mijn moeder te bellen. Misschien kon zij een paar sluimerende herinneringen bij me wakker maken. Vlak voordat ik op ‘pap en mam’ drukte, schoot me te binnen dat mijn moeder tien dagen voor míjn dood was doodgegaan. Een week geleden had mijn vader kort gebeld om te zeggen dat ze was overleden. Botte pech en moeilijke tijden waren er de oorzaak van dat ik mijn moeder de laatste jaren van haar leven niet in Massachusetts had opgezocht. Een jaar geleden, de laatste keer dat ik haar sprak, had ze niet geweten wie ik was. Ik hing op en begon te huilen.

    Mijn moeder stierf na een reeks toevallen. Ze werd herhaaldelijk gereanimeerd en steeds weer aan haar lot overgelaten tot ze opnieuw naar de intensive care moest. Ze herstelde, maar werd nooit beter. Ik wilde niet eindigen als mijn moeder. Ik wilde over het ijs flitsen zoals Sidney Crosby.

    Door stom geluk was er iemand die mensen van ‘weduwemakers’ kon redden

    De artsen zeiden dat mijn hart ernstig en merkbaar beschadigd zou zijn. In het beste geval zou ik een defibrillator geïmplanteerd krijgen. De duisternis kwam terug. Er werden nog twee stents in de weerspannige slagader geplaatst. Ik kreeg te horen dat ik een hartonderzoek zou krijgen voordat ze besloten wat er verder moest gebeuren, misschien nog meer ingrepen. De dag erna vertelde een arts me verbaasd dat mijn hart normaal functioneerde. Geen littekenweefsel, geen onregelmatige bloedstroom. Ze was de enige arts die haar oordeel niet van tevoren klaar leek te hebben.

    Widowmaker is een informele naam voor dit soort hartaanvallen, vanwege de geringe overlevingskans. Je hebt 5 procent kans op overleving als je er een buiten het ziekenhuis krijgt. Ik bevond me laat op de avond op een ijshockeybaan. Door stom geluk was er 10 meter van mij vandaan iemand die mensen van ‘weduwemakers’ kon redden. Ik raakte geobsedeerd door de lacune van 72 uur in mijn langetermijngeheugen en probeerde me voor te stellen wat er gebeurd was. Ik herinner me niets van de wedstrijd of de gebeurtenissen erna. Toen schoot me iets te binnen: de ijsbaan maakte van alle wedstrijden opnames. Ik was ineens ziekelijk opgewonden. Ik had lang genoeg geleefd om mezelf te zien sterven.

    Ik, maar niet ik

    Keek ik, dan raakte ik misschien overstuur, maar deed ik het niet, dan zat ik met een schimmig verhaal van het kloterigste dat me ooit was overkomen. De eerste dood waarvan ik getuige was, zou die van mijzelf zijn, in een film. De avond dat ik naar huis mocht, legde ik de hand op de liveopnames van de wedstrijd en bekeek ze op mijn laptop.

    Het beeld is korrelig. Tijdens de hele video hoor je een zachte mechanische ruis. De stemmen van de spelers echoën alsof ze door een metalen buis gaan. De meeste woorden kan ik niet verstaan. Het andere team, in het roze, heeft zojuist gescoord.

    Er is precies twaalf en een halve minuut zuivere speeltijd geweest wanneer het gebeurt. Een man schaatst naar het midden van het ijs. De rechtsvoor van het team in het grijs, de speler met rugnummer 37, heeft precies mijn speelstijl. Ik ben duizelig terwijl ik naar mijn laptop kijk: het aanhoudende effect van alle verdovingsmiddelen die ik heb geslikt. Deze arme jongen – ik, maar niet ik – staat op het punt onderuit te gaan. Hij moet zich opstellen voor de face-off, maar hij houdt zich niet aan het scenario. Hij brengt zijn rechterhand naar zijn kooi, klapt ineen en valt in slow motion plat op z’n gezicht. Hij probeert niet eens zijn val te breken.

    Na een minuut of tien is het met je gedaan. De ambulancedienst had negen minuten nodig om bij me te komen nadat ik tegen het ijs was geklapt

    De andere spelers kijken naar de roerloze rechtsvoor en vragen of hij in orde is. Een stem doorbreekt het geruis op de achtergrond: ‘We hebben een arts nodig.’ Het voelt helemaal fout. Ik heb me losgemaakt van de bijna-ik die deze hartaanval in de meeste van de denkbare werelden niet overleeft. Ik kán die rechtsvoor met zijn falende hart niet zijn. Ik dwing mezelf om mijn ongeloof op te schorten en stel me voor dat ik het wel ben, maar dan in een film.

    Mijn dood voltrekt zich plotseling. Ik neem de tijd op. Een speler van het andere team, met rugnummer 12, schaatst op mij af. Amper 25 seconden na mijn val meet hij mijn hartslag in mijn hals. Ik bekijk deze beelden keer op keer. Na een paar minuten zonder zuurstof zijn je hersenen hoogstwaarschijnlijk onherstelbaar beschadigd. Na een minuut of tien is het met je gedaan. De ambulancedienst had negen minuten nodig om bij me te komen nadat ik tegen het ijs was geklapt.

    Nr. 12 reanimeert me. Op het beeld lijken zijn bewegingen soepel, vloeiend. Hij drukt mijn borst naar beneden en laat hem weer opkomen, en dat herhaalt hij snel achter elkaar, op z’n knieën, terwijl zijn schaatsen elke keer dat hij mijn rubberen borstpantser neerdrukt van het ijs komen. Een man in gewone kleren komt aanrennen over het ijs en helpt bij de reanimatie. De rechtsvoor wordt op een brancard gelegd en naar de uitgang van de ijsbaan gereden. Ik zie voor het eerst duidelijk een gezicht, dat van de brug van de neus tot de kin is bedekt met een zuurstofmasker om de mond tot ademen te dwingen. Het lichaam is bewegingloos, de ogen zijn gesloten; het gezicht is onmiskenbaar het mijne. Ik ben dood. Ik verdwijn door de opening van de boarding in het niets.

    Na mijn hartstilstand

    Twee weken na mijn hartstilstand speelde ik weer ijshockey, in de hervatting van de wedstrijd die vanwege mijn schijnbare dood was gestaakt.

    Een paar spelers waren bezorgd. Gaat goed, zei ik. Mijn arts vond het prima – ik zou hoogstens een beetje pijn in mijn ribben hebben door de reanimatie. Ook had ik steeds een flesje nitroglycerine-pillen bij me. Een verpleegkundige had me uitgelegd dat ik een pil onder mijn tong moest leggen als ik dacht dat ik een hartaanval had. Ik had nog steeds geen idee hoe een hartaanval voelde, maar ik hield het spul bij de hand. Als iemand in mijn buurt ooit het gevoel had dat hij een hartaanval kreeg, kon ik diegene een pilletje geven.

    Derek, de tweede held uit de film, een EHBO’er, kwam naar me toe. ‘Ik hoop dat je weet hoe zeldzaam het is dat iemand zoiets overleeft. Je bent een uniek geval,’ zei hij. ‘We hebben je tot twee keer toe teruggehaald. Je was paars. Je was weg. Ik ben echt verrast je te zien.’ Ik probeerde hem onhandig te bedanken.

    IJshockeyen was mijn enige sociale vertier. Ik heb geen goede vrienden en maak moeilijk nieuwe. De wedstrijden brachten het plezier terug dat ik als kind beleefde op de bevroren vijvers en de kunstijsbanen in onbekende stadjes in New England en de staat New York. Een weduwemaker zou mij niet weerhouden van een potje ijshockey.

    Ik was totaal niet bang, misschien omdat mijn geheugen was gewist

    Ik was totaal niet bang, misschien omdat mijn geheugen was gewist. Liever denk ik dat het kwam omdat ik een ijshockeyer ben. Ik ging neer met rugnummer 37, hetzelfde nummer als Patrice Bergeron, de taaiste speler ooit.

    Bij de warming-up schaatste ik precies over de plek waar ik mezelf had zien vallen. We wonnen 5-1 en ik scoorde één keer, van een afstandje, waarbij ik verdekt stond opgesteld achter nr. 12.

    Na de wedstrijd stelde ik me voor aan nr. 12: Steve, al dertig jaar ambulancebroeder bij de Tualatin Valley Brandweer- en Ambulancedienst, en de eerste held op de video. Ik kon geen woord uitbrengen. Hij was de man die zo snel en professioneel had gezorgd dat mijn hersens weer zuurstof kregen, en ik wilde hem vertellen hoe dankbaar ik hem daarvoor was. ‘Bedankt dat je m’n leven hebt gered,’ bracht ik met moeite uit. Snel bracht ik het gesprek op mijn nieuwe favoriete onderwerp: de gebeurtenissen rond mijn dood.

    ‘Dat is niet iets wat je wilt onthouden, hoor. Je zag er trouwens beroerd uit,’ zei hij. Ik had mijn reanimatie als film gezien, maar maakte me plotseling zorgen over degenen die haar in het echt hadden gezien.

    Ik bleef de hele tijd buiten bewustzijn, wat hoogst ongewoon is

    ‘Reanimatie is een hardhandig gebeuren,’ zei Steve. ‘We drukken uit alle macht op je borst. Daar komt geen zachtzinnigheid aan te pas. Als je reanimeert, plet je het hart tussen het borstbeen en de ruggengraat zo veel mogelijk om te zorgen dat het bloed blijft stromen. Daar heb je aan te danken dat je in zo’n goede gezondheid verkeert, omdat wij zorgden dat er voedingsstoffen en zuurstof naar je hersenen bleven gaan.’

    Hij zei dat mijn hersens waarschijnlijk maar 15 of 20 seconden geen zuurstof hadden gekregen. Ik bleef de hele tijd buiten bewustzijn, wat hoogst ongewoon is. ‘Ik was verbaasd dat de reanimatie werkte. Kennelijk stonden de sterren goed die dag.’ Twee van de ambulancebroeders die me in vliegende vaart naar het ziekenhuis hadden gebracht, klommen na de wedstrijd uit hun rode wagen bij de ingang van de ijsbaan en kwamen eveneens naar me toe. Iemand maakte een foto van hen met Steve en mij. Toen we weggingen, mompelde ik iets over mijn moeder proberen te bellen. Steve zei dat ik altijd hém mocht bellen.

    Staren in de afgrond

    Na verloop van tijd kreeg ik er genoeg van iedereen te vertellen wat me was overkomen. Een paar mensen vroegen of ik een wit licht of een ander teken van genade of voorzienigheid had gezien. Nee, ik staarde (letterlijk) in de afgrond, hoorde een deuntje, zag mezelf in een film sterven, werd gered door twee ijshockeyspelers, en ik voelde de duisternis nog steeds, zei ik. Dat was niet wat ze hadden gehoopt te horen. Mensen reageerden vreemd, aarzelend. Misschien beschouwde het land der levenden me als beschadigd en wilde me niet opnieuw toelaten. Ik bleef de telefoon oppakken om mijn dode moeder te bellen, het lukte me maar niet om die eigenaardige gewoonte te doorbreken. Ik deed mijn best om werk te vinden en overleefde door overdag als freelancer schrijf- en redactiewerk te verrichten en ’s nachts in een computeronderdelenfabriek te werken.

    Ik vond niemand die bij benadering zo lang morsdood was geweest als ik 

    Ik vertelde verder niemand over mijn hartaanval of mijn verblijf in de vergetelheid. Omdat mijn zoon mijn aanhoudende angst voor het donker opmerkte, hing hij kerstlichtjes voor mijn slaapkamerraam. Ik keek vaak naar de foto van mij en Steve en de twee ambulancebroeders. Ik moest soms zomaar huilen. Ik verzamelde verhalen van mensen die een hartaanval hadden overleefd en degenen die hen hadden geholpen. Ik vond niemand die bij benadering zo lang morsdood was geweest als ik, die niet morsdood was. Ik was verbijsterd. Was ik uniek, een medisch wonder? Waarom ik? Ik hoop dat mijn flipperkastbrein het waard was om gered te worden.

    Mijn herinneringen werden met een dosis geluk, ketamine, fentanyl, midazolam en propofol gewist. Ik heb de angst en de pijn die andere overlevenden plagen doorstaan en ben herrezen zonder dat mijn verstand of ijshockeyslag eronder hebben geleden. Ik realiseer me dat mezelf zien sterven bevrijdend is geweest, zoiets als kijken naar de dood van mijn stand-in, die later werd gemonteerd tot een nieuwe versie van mijzelf.

    Ik ben nog altijd onrustig, maar ik ben er. Bij de play-offs dit seizoen heb ik mijn team, de Boston Bruins, onderuit zien gaan, maar mijn hart is in orde. De video van mijn wedstrijd zal ik blijven bekijken. Het is mijn memento mori. Hij herinnert me eraan hoe onwerkelijk het is om in leven te zijn, helemaal dankzij Derek en Steve.

    Op het ijs is mijn gemiddelde aantal gescoorde punten dit seizoen 1,75 per wedstrijd. 

    Lees ook:

  • Bedrijf achter geïmplodeerde duikboot stopt met activiteiten

    Bedrijf achter geïmplodeerde duikboot stopt met activiteiten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS gaan controversiële clusterbommen leveren aan Oekraïne

    » ‘NAVO-lidmaatschap Zweden lijkt kwestie van tijd’

    OceanGate kreeg na het ongeluk zeer negatieve publiciteit

    OceanGate, het bedrijf achter de duikexcursies naar de Titanic, stopt voorlopig met alle activiteiten. Dat laat de onderneming volgens persbureau Reuters weten. Hoewel er geen reden wordt genoemd, lijkt de opschorting te maken te hebben met de nasleep van het tragische ongeluk met de duikboot de Titan.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Titan werd afgelopen maand wereldnieuws nadat het vermist was geraakt op weg naar het wrak van de Titanic. Later bleek dat de onderzeeër, met vijf passagiers aan boord, was geïmplodeerd in de buurt van het wrak. Vervolgens bleek dat al lange tijd twijfels bestonden over de veiligheid van de duikboot.

    Naar aanleiding van het ongeluk zijn zowel de Amerikaanse als Canadese autoriteiten een onderzoek begonnen naar de toedracht van het incident. Mogelijk wil OceanGate die onderzoeken afwachten voordat het verder gaat met toeristische expedities. Voor volgend jaar stonden er nog twee tochten gepland.

    Lees ook:

  • Zeker 100 doden bij bootongeluk in noorden van Nigeria

    Zeker 100 doden bij bootongeluk in noorden van Nigeria

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oud-president Donald Trump formeel aangehouden in de federale rechtbank

    » Reeks gewelddadigheden in Nottingham kost aan drie mensen het leven

    Het gaat om mensen die terugkeerden van een bruiloft

    Bij een zwaar bootongeluk op de rivier de Niger in het noorden van Nigeria zijn zeker honderd mensen om het leven gekomen, meldt Al Jazeera. Het gaat volgens de website om mensen die terugkeerden van een bruiloft. Nog niet alle lichamen van de slachtoffers zijn gevonden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De opvarenden, waaronder veel vrouwen en kinderen, waren in een dorp vlak bij het land Niger op een bruiloft geweest. Waardoor de boot zonk is nog onduidelijk, maar volgens autoriteiten was het zicht op de rivier mogelijk slecht en was de boot overvol en daardoor te zwaar.

    Voor een groot deel van de drenkelingen zouden al begrafenissen worden gehouden, zo zegt een lokale bron tegen Al Jazeera. In de regio, waar de rivieren de Niger en de Benue samenvloeien, komen regelmatig zware bootongelukken voor. Zo kwamen in 2021 op dezelfde rivier, in dezelfde regio, zeker honderzestig mensen om het leven toen hun boot zonk.

    Lees ook:

  • China: 27 doden bij busongeluk met coronacontacten

    China: 27 doden bij busongeluk met coronacontacten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Joe Biden: ‘Coronapandemie is in de VS voorbij’

    » Porsche gaat naar de beurs

    Ongeluk leidde tot woede over zero-covidbeleid

    In China zijn zevenentwintig doden gevallen bij een ongeluk met een bus die mensen die in contact waren geweest met coronapatiënten naar quarantaine vervoerde. Het voertuig was gecharterd door de regering van de provincie Guizhou en reisde van Guiyang naar Libo. Het ongeval, waarbij ook twintig mensen gewond raakten, ‘leidde tot onlinewoede over de strenge regels die de autoriteiten opleggen’ als onderdeel van hun zero-covidbeleid, schrijft South China Morning Post.

    De regering zei in een verklaring dat zij ’lering zal trekken uit dit ongeval en de voorwaarden voor het in quarantaine houden en vervoeren van mensen die door de epidemie zijn getroffen zal onderzoeken, evenals kwesties in verband met de verkeersveiligheid’.

    Lees ook:

  • China: Meer dan 50 doden bij instorting woongebouw

    China: Meer dan 50 doden bij instorting woongebouw

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Geen Harry, Meghan en Andrew op balkon bij jubileum Elizabeth II

    » Poetin biedt excuses aan voor nazi-opmerkingen Sergej Lavrov

    Reddingswerkers hebben week gezocht naar slachtoffers

    Er zijn meer dan vijftig mensen omgekomen bij de instorting van een gebouw in China, aldus China Daily. Het woongebouw in het district Wangcheng in de provinciale hoofdstad Changsha was onlangs, op 29 april, ingestort. De autoriteiten hebben nog een week gezocht naar overlevenden.

    Volgens een persconferentie die vrijdag werd gehouden, is bevestigd dat bij het instorten van het wooncomplex in totaal drieënvijftig mensen zijn omgekomen. Tien mensen zijn gered, aldus de autoriteiten.

    De Chinese overheid heeft een onderzoeksteam opgericht om de instorting van het gebouw te onderzoeken.

    Lees ook:

  • Zijn zelfrijdende auto’s gevaarlijk?

    Zijn zelfrijdende auto’s gevaarlijk?

    Na het dodelijke ongeluk met een zelfrijdende auto van Uber in Arizona, laait het debat over de veiligheid van de voertuigen weer op.

    JA

    Voor het eerst heeft een zelfrijdende auto een voetganger doodgereden. Een vrouw in Arizona overleed nadat ze was aangereden door een Uber-auto. Hoe kon dat gebeuren? Zelfrijdende auto’s waren toch veiliger dan auto’s bestuurd door feilbare mensen? Of zijn ze dat ook? Zoals veel mensen schreven op sociale media, werden er in 2016 meer dan 37.000 mensen gedood door auto’s met menselijke bestuurders. Daarbij vergeleken is één dode voetganger, hoe droevig ook, nog niet zo’n slechte score. Maar hoe aantrekkelijk dit argument misschien ook klinkt, het is helaas onjuist.

    Dodelijke auto-ongelukken worden berekend op basis van afgelegde ‘voertuigkilometers’. In 2016 was er 0,73 dode te betreuren voor elke 100 miljoen kilometer die Amerikaanse auto’s reden. Dat klinkt als heel weinig, maar aangezien alle Amerikaanse auto’s in dat jaar samen zo’n 5 biljoen kilometer aflegden, komt dat toch neer op tienduizenden doden. Om uit te vinden of zelfrijdende auto’s veiliger zijn dan traditionele, moeten we weten hoeveel kilometers zij reden voordat ze hun eerste dodelijke ongeluk maakten. Het antwoord is: veel minder dan 100 miljoen. Marktleider Waymo maakte kort geleden bekend zijn 6 miljoenste kilometer op de weg te hebben afgelegd. Die ritjes vonden veelal plaats in westelijke Amerikaanse staten, waar de rijomstandigheden gunstig zijn. Uber haalde onlangs met zijn autonome programma de 3 miljoen kilometer. Er werken ook andere bedrijven aan autonome voertuigen, maar al hun ritjes bij elkaar opgeteld komen lang niet aan de 100 miljoen.

    Eén dode bij dit geringe aantal gereden kilometers wijst er niet bepaald op dat zelfrijdende auto’s veiliger zijn dan mensen. Integendeel: het lijkt eerder een flinke stap terug te zijn

    Eén dode bij dit geringe aantal gereden kilometers wijst er niet bepaald op dat zelfrijdende auto’s veiliger zijn dan mensen. Integendeel: het lijkt eerder een flinke stap terug te zijn.

    Dat wil niet zeggen dat we het autonome rijden maar beter kunnen vergeten. Er zijn allerlei andere voordelen aan verbonden, en het is de moeite waard om daaraan te blijven werken, ongeacht of deze auto’s op het moment misschien minder veilig zijn dan auto’s met menselijke chauffeurs.

    We weten niet eens goed welke veiligheidsrisico’s er aan deze manier van rijden verbonden zijn. De veelgehoorde bewering dat zelfrijdende auto’s veiliger zijn dan door mensen bestuurde auto’s mag dan ongefundeerd zijn – maar een tegenreactie die roept dat ze duidelijk gevaarlijker zijn, is dat evengoed.

    Gelukkig kan software verbeterd worden, en als zelfrijdende auto’s momenteel nog niet veiliger zijn dan door mensen bestuurde, dan zijn ze dat op een dag zonder twijfel wel. We hebben die toekomst alleen geen dienst bewezen door de indruk te wekken alsof we al zo ver zijn. Als we mensen gaan vertellen dat zelfrijdende auto’s hartstikke veilig zijn, en dat blijkt dan niet het geval, dan kan dat een felle tegenreactie uitlokken. Het uiteindelijk resultaat kan zijn dat zij, nog voordat ze zichzelf kunnen bewijzen, van de weg gehaald worden.

    Auteur: Megan McArdle

    The Washington Post   | Washington D.C.

    Megan McArdle werkt voor de opinieredactie van The Washington Post. Eerder schreef ze voor onder meer The Economist, The Atlantic, Newsweek/The Daily Beast en Bloomberg View.

    1. Megan McArdle; 2. Michael Krüger.
    1. Megan McArdle; 2. Michael Krüger.

    NEE

    Vroeger of later moest het gebeuren. Voor het eerst heeft een zelfrijdende auto een mens gedood. Een testauto van het taxibedrijf reed een vrouw op de fiets aan, die kort daarna overleed. Software-ontwikkelaars en managers waarschuwden al lang dat dit stond te gebeuren, al schreeuwden ze het niet van de daken. De interactie tussen de vele verkeersdeelnemers is immers zo complex dat een ongeluk onmogelijk valt uit te sluiten.

    Degenen die sceptisch zijn over zelfrijdende auto’s zullen dit als een bevestiging zien. Ze kunnen zelfs nog een argument aan hun principiële bezwaren toevoegen. Hier ging het immers niet om de situatie waar ethici zo vaak over spreken, dat de computer moet beslissen of een onvermijdelijke botsing nu de overstekende vrouw, een willekeurige omstander of de passagier zelf treft.

    Toch bewijs je de verkeerszekerheid geen dienst als je dit ongeval aangrijpt om nu een kruistocht tegen de zelfrijdende auto te beginnen. Want over één ding zijn ingenieurs, verkeersveiligheidsexperts en verzekeringswiskundigen het eens: de sensoren of de software van een robotauto maken misschien wel fouten, maar de kans dat een menselijke bestuurder dat doet ligt dramatisch veel hoger.

    Experts gaan ervan uit dat het aantal ongelukken met negentig procent zou dalen als alleen computers auto’s zouden besturen

    Experts gaan ervan uit dat het aantal ongelukken met negentig procent zou dalen als alleen computers auto’s zouden besturen. Aan dit cijfer ligt een simpele observatie ten grondslag: negentig procent van alle ongelukken zijn te wijten aan menselijke fouten.

    Een computerchauffeur is zo veel betrouwbaarder dan zijn menselijke tegenhanger dat je je eigenlijk niet moet afvragen of computers auto’s mogen besturen, maar waarom ze dat nog steeds niet doen.

    Bij het recente ongeluk met de Uber-testauto uitte de politie na een eerste inspectie van het bewijsmateriaal twijfel of een menselijke bestuurder dit ongeluk wel had kunnen verhinderen. De vrouw duikt op de beelden van de camera van de Uber-auto pas in de allerlaatste seconde op. Politiechef Sylvia Moir vertelde de San Francisco Chronicle dat de video laat zien dat ‘de vrouw direct uit de schaduw de rijweg’ op kwam. ‘Het is duidelijk dat deze botsing in alle gevallen, of het nou met een autonome of een door een mens bestuurde auto was, moeilijk te voorkomen was geweest.’ Het is overigens ook aan de moderne techniek te danken dat de oorzaken van dit ongeluk precies kunnen worden opgehelderd (en in de toekomst in vergelijkbare situaties met extra programmaregels eventueel verhinderd). Een bestuurder van vlees en bloed was waarschijnlijk pas na ruggespraak met zijn advocaat met een zorgvuldig geformuleerde statement gekomen, om zo te proberen zijn verantwoording voor het ongeluk te ontlopen.

    Auteur: Michael Krüger

    Der Spiegel | Hamburg

    Michael Krüger is journalist van Der Spiegel.

    Vertaler: Valentijn van Dijk