Tag: sekse

  • ‘Verschillen tussen man en vrouw zijn niet alleen met Darwin te verklaren’

    ‘Verschillen tussen man en vrouw zijn niet alleen met Darwin te verklaren’

    Over de verschillen tussen mannen en vrouwen is al heel wat gefilosofeerd. Toch blijft de seksuele-selectietheorie van Darwin dominant. Wie zich ertegen verzet, wordt al snel beschuldigd van feminisme.

    Als kind deed Holly Dunsworth aan basketbal en droomde ze ervan zo groot te worden dat ze moeiteloos naar de basket zou kunnen springen. ‘Ik was al een flink eind op weg,’ vertelt ze. ‘En toen werd ik ongesteld. Ik zag jongens doorgroeien terwijl mijn eigen groei stopte.’

    De jeugdige basketballer, die hoogleraar biologische antropologie zou worden aan de Amerikaanse Universiteit van Rhode Island, kon niet vermoeden dat ze enkele decennia later een artikel zou publiceren waarin ze biologische redenen aanvoerde voor haar te geringe groei en vraagtekens zette bij de al anderhalve eeuw vigerende theorie van seksuele selectie op grond waarvan het verschil in grootte tussen mannen en vrouwen werd verklaard.

    Seksuele dimorfie

    Deze theorie, in 1871 geïntroduceerd door de Britse natuuronderzoeker Charles Darwin in zijn boek De afstamming van de mens, wordt ook nu nog het meest gehanteerd als verklaring voor seksuele dimorfie [dat wat mannen mannelijk maakt en vrouwen vrouwelijk].

    ‘De verschillen tussen mannen en vrouwen worden verklaard op grond van de seksuele selectie, waarin twee belangrijke mechanismen werkzaam zijn: 
    de competitie tussen de mannetjes en de keus van de vrouwtjes,’ bevestigt Michel Raymond, hoogleraar menselijke evolutiebiologie aan de Universiteit van Montpellier.

    Zodoende zouden de grootste, sterkste en strijdbaarste mannetjes zich kunnen laten gelden tegenover hun zwakkere soortgenoten om met de vrouwtjes ‘aan de haal te gaan’, terwijl de vrouwtjes een natuurlijke aantrekkingskracht zouden uitoefenen op de mannetjes die groter zijn dan zijzelf. Door de combinatie van deze twee elementen zouden de kleinste mannen zijn geofferd op het altaar van de evolutie.

    Maar is deze verklaring afdoende? Louise Barrett, als antropoloog verbonden aan de Universiteit van Lethbridge in Canada en auteur van diverse artikelen over seksuele dimorfie, meent dat er ‘overtuigender bewijs nodig is om met een evolutietheorie te komen die is gebaseerd op de selectie van mannetjes aan de hand van hun specifieke gedragingen en karaktertrekken. Maar in wat ik tot nu toe gelezen heb zijn de argumenten dikwijls zwak. Dat wil niet zeggen dat we de seksuele selectie volledig uit de evolutie moeten schrappen, maar bewijs is er momenteel nog niet voor.’

    Oestrogeen

    Holly Dunsworth zegt een betere verklaring te hebben gevonden. Haar onderzoek, waarvan de uitkomst afgelopen mei is gepubliceerd in het tijdschrift Evolutionary Anthropology, spitst zich toe op de ontwikkeling van de botten en die van oestrogeen, een geslachtshormoon dat onder andere door de eierstokken wordt geproduceerd en, in mindere mate, door de testikels. Oestrogeen is van beslissende invloed op de botgroei.

    Tijdens de kinderjaren groeien jongens en meisjes door de bank genomen even snel. Maar in de puberteit verandert alles: de eierstokken voeren de oestrogeenproductie aanzienlijk op om de eerste menstruatie voor te bereiden, wat gepaard gaat met een hogere ontwikkeling van het groeikraakbeen en een versnelde verlenging van de botten, reden waarom meisjes in het begin van de puberteit meestal groter zijn dan jongens.

    Maar omdat het zeer hoge hormoonniveau ook de botvorming vanuit het kraakbeen versnelt, is de groeispurt bij de meisjes maar van korte duur, terwijl de jongens hun oestrogeen in een regelmatig tempo blijven produceren, en dus nog een aantal jaren doorgroeien. Dit verklaart het verschil in grootte op volwassen leeftijd.

    Michel Raymond is niet overtuigd door de argumenten van Dunsworth: ‘Ze legt goed uit hoe de hormonen de grootte beïnvloeden, maar op geen enkele manier waarom dat zo is.’ Volgens hem kan, evolutionair gesproken, ‘het verschil in grootte niet los van het geslacht worden gezien. In iedere populatie is de man groter dan de vrouw, dus daar moet een reden voor zijn.’

    Het simpele feit dat ze het woord van Darwin in twijfel trekt wordt al als een rebelse daad beschouwd, waaraan een ‘feministisch’ tintje kleeft

    Marcia Ponce de León, paleoantropoloog aan de Universiteit van Zürich, deelt die mening niet. ‘Onderzoekers hebben nog wel eens de neiging hypotheses die veel voorkomen als “dit of dat dier is om deze of gene reden geëvolueerd” te accepteren vanwege hun schijnbare eenvoud, in plaats van echt wetenschappelijk bewijs te eisen,’ zegt ze. ‘Op een vraag over de evolutie is nooit maar één antwoord te geven. We hebben echt behoefte aan verschillende standpunten en betrouwbare gegevens.’ 

    Zoals Holly Dunsworth zelf benadrukt, is het maar een hypothese, maar het simpele feit dat ze het woord van Darwin in twijfel trekt wordt al als een rebelse daad beschouwd, waaraan een ‘feministisch’ tintje kleeft, de term die Michel Raymond gebruikte om Dunsworths artikel te omschrijven. ‘Zo veel wetenschappers houden vast aan de theorie volgens welke seksuele selectie de enige verklaring is,’ zegt Dunsworth spijtig.

    Louise Barrett van haar kant is van mening dat ‘zodra men de manier bestudeert waarop mannen en vrouwen van elkaar verschillen, het politiek wordt’. Volgens haar gaan de simplistische verklaringen voor de evolutie ‘uit van de hersenschim van de orde der dingen. We zouden geprogrammeerd zijn om zo te worden.’

    Aldus redenerend verval je algauw in de gebruikelijke clichés: ‘Vrouwen zijn attenter, dus willen ze verpleegkundige worden. En het is niet erg als een vrouwelijke IT’er minder verdient dan een mannelijke. Dan heeft ze gewoon het verkeerde vak gekozen.’

    In een wetenschappelijke wereld die nog grotendeels wordt gedomineerd door mannen ‘wint het vrouwelijke perspectief terrein, zij het langzaam en onder sterk verzet van mannen en, helaas, ook bepaalde vrouwen’, zegt Marcia Ponce de León. ‘Als vrouwelijke wetenschapper moet je echt knokken om de bestaande gewoonten te veranderen en nieuwe manieren te introduceren om vragen te stellen.’ 

  • Aparte treinwagons voor vrouwen. Het overwegen waard?

    Aparte treinwagons voor vrouwen. Het overwegen waard?

    In het Verenigd Koninkrijk is het aantal aanrandingen in het openbaar vervoer de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld. Wordt het tijd dat mannen en vrouwen gescheiden gaan reizen?

    JA

    Labour-parlementslid Chris Williamson plaatste zich in de vuurlinie door te zeggen dat er misschien ‘advies moest worden ingewonnen’ over dit controversiële idee, nadat de BBC had bericht dat aanrandingen in het openbaar vervoer in de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld waren. Hij werd op de korrel genomen door collega’s plus vele journalisten en commentatoren die zeiden dat zo’n beleid de schuld bij het slachtoffer legde.

    Laten we duidelijk zijn: de aandacht moet gericht zijn op gedragsverandering en het straffen van misbruikers, niet op een advies aan vrouwen om zich anders te gedragen om te voorkomen dat ze worden lastiggevallen.

    Tegelijkertijd heeft de kwestie een discussie uitgelokt op sociale media waarin vrouwen op schrille wijze kleur verleenden aan de 1448 incidenten van het afgelopen jaar. Het zijn verhalen van dertienjarigen die betast werden, mannen die het geen punt vonden om in overvolle wagons te masturberen en slachtoffers die te bang waren om ’s avonds alleen te reizen.

    Wanneer je het idee van vrouwenwagons zomaar afwijst zonder met een alternatief te komen, dan neem je het aantal aanrandingen op dit moment niet serieus noch de mate waarin dit vrouwen dwingt hun gedrag te veranderen.

    Wie tegen dat beleid is, negeert het feit dat veel vrouwen zich gedwongen voelen zich anders te gaan gedragen

    Vorig jaar zag ik hoe een tiener laat in de avond in een trein werd belaagd door een groep dronken mannen. Natuurlijk stapte ze zo snel mogelijk uit. Ik deed aangifte van het incident, omdat zij te bang was om dat zelf te doen. Waarschijnlijk zal het meisje ’s avonds laat niet meer met de trein gaan.

    Het is misschien niet dé oplossing, maar er zijn pragmatische redenen voor vrouwenwagons als interim-maatregel. Wie tegen dat beleid is, negeert het feit dat veel vrouwen zich gedwongen voelen zich anders te gaan gedragen.

    Toen Corbyn het idee opperde, maakte hij duidelijk dat het ten doel had vrouwen méér vrijheid te geven, niet minder. ‘Het is onaanvaardbaar dat veel vrouwen hun dagelijks leven aanpassen om te voorkomen dat ze op openbare plekken worden lastiggevallen.’ Bovendien stelde hij ook voor een dag en nacht bereikbare hotline in te stellen waarop vrouwen incidenten konden melden. Door de komst van wagons voor vrouwen zouden meer mensen zich bewust worden van het probleem en zou de maatschappij gedwongen worden om aanranding serieuzer te nemen. Daders zouden dan als schuldigen worden aangewezen, en niet de slachtoffers.

    Het is mogelijk dat vrouwenwagons niet te verwezenlijken zijn. Misschien kan er niet worden toegezien op de naleving of zijn ze te onpopulair om effect te hebben. Maar er dient genuanceerd over te worden gesproken en we moeten ook andere radicale alternatieven overwegen, want de felheid van het debat over deze kwestie toont aan hoe serieus het probleem is.

    Auteur: Charlotte England

    Charlotte England schrijft voor onder meer The Guardian en The Independent over onderwerpen als gender, migratie en activisme.

    The Independent
    Verenigd Koninkrijk | dagblad | oplage 75.600

    Opgericht 1986 in het Thatcher-tijdperk, politiek neutraal. De kleinste kwaliteitskrant van Engeland is sinds 2002 in handen van de Rus Alexander Lebdedev (eveneens eigenaar van The London Evening Standard) maar nog altijd onafhankelijk en pro-Europees.

    1. Charlotte England; 2. Laura Bates.
    1. Charlotte England; 2. Laura Bates.

    NEE

    Toen ik begin 2012 werd aangerand in een bus, voelde ik me niet in staat om aangifte te doen. Ik wist niet aan wie ik het moest vertellen. Ik dacht niet dat iemand naar me zou luisteren. Ik besefte niet dat de gebeurtenis (een man die mijn benen betastte en met zijn hand in mijn kruis ging) in feite een aanranding was. En ik dacht zeker niet dat ik serieus genomen zou worden.

    Vijf jaar later, na een campagne van de Britse transportpolitie, is de situatie langzaam aan het veranderen. Het aantal aanrandingen in het openbaar vervoer is nog steeds schokkend hoog, maar agenten worden getraind om slachtoffers te steunen en het beleid richt zich terecht op de daders. Er worden extra agenten in burger ingezet om meer arrestaties te verrichten, wat slachtoffers meer vertrouwen geeft om aangifte te doen.

    Nu steekt het spook van alleen voor vrouwen bestemde treinwagons weer de kop op. Labour-parlementslid Chris Williamson heeft voorgesteld daarover advies in te winnen als mogelijke manier om een ‘veilige ruimte’ te creëren voor vrouwen, nu cijfers aantonen dat het aantal gemelde seksuele overtredingen in treinen de afgelopen vijf jaar gestegen is.

    Het straalt uit dat mannen altijd vrouwen zullen blijven lastigvallen en misbruiken, en dus is de oplossing het inperken van de vrijheid van vrouwen “voor hun eigen veiligheid”

    Hoewel de suggestie begrijpelijk en vast goedbedoeld is, nemen we daarmee het risico een stap terug te doen op het moment dat we juist vooruitgang boeken. Want we zien dat meer slachtoffers zich, dankzij de campagne, in staat voelen om aangifte te doen. Het zou dus schadelijk zijn om nu over te schakelen op een minder progressief beleid.

    Als je segregatie invoert in het openbaar vervoer, suggereer je dat aanrandingen onvermijdelijk zijn. Het straalt uit dat mannen altijd vrouwen zullen blijven lastigvallen en misbruiken, en dus is de oplossing het inperken van de vrijheid van vrouwen ‘voor hun eigen veiligheid’.

    Als vrouwen in de trein apart worden gezet, wordt daarmee de boodschap afgegeven dat niemand mannen van hun misdaden zal weerhouden. Dus wachten die tot in het station of bij de bushalte. Het grotere probleem van seksuele intimidatie wordt daarmee niet aangepakt. Bovendien is het zeer beledigend voor de grote meerderheid van de mannen, die ten onrechte het stempel opgedrukt krijgen van aangeboren seksuele roofdieren die geen controle hebben over hun eigen gedrag.

    Zijn we bereid dit soort verstrekkende maatregelen te nemen die invloed hebben op een hele sekse? Of zou het misschien verstandiger zijn ons vooral te richten op de daders?

    Diegenen die werkelijk denken dat aparte wagons het antwoord zijn, moeten eens nadenken over wagons die alleen bestemd zijn voor mannen. Wanneer dit als een bespottelijk idee klinkt, dan moeten we ons afvragen waarom het als redelijk wordt beschouwd met een oplossing te komen die vrouwen beperkt, terwijl de daders ongestraft blijven.

    Auteur: Laura Bates

    Laura Bates is een feministische schrijfster en oprichter van de website Everyday Sexism Project. 
Ze publiceerde twee boeken: Everyday Sexism (2014) en Girl Up (2016).

    Left Foot Forward
    VK | leftfootforward.org

    Brits blog voor progressieven. Richt zich op politiek, nieuws en beleid. In 2009 opgericht door Will Straw, zoon van Labour-politicus Jack Straw.

  • De Arabische man verkeert in crisis

    De Arabische man verkeert in crisis

    Uit nieuw onderzoek blijkt 
dat veel Arabische mannen lijden aan stress en depressie. Hun chauvinisme zou wel eens aangedreven kunnen worden door een gevoel van zwakte, niet van kracht.

    Ahmed woont in Caïro en heeft zijn vrouw toestemming gegeven om buitenshuis te werken. ‘Eerst wilde ik dat ze thuisbleef, maar het lukte haar om de kinderen op te voeden, voor het huishouden te zorgen en toch nog tijd over te houden om te gaan werken,’ zegt hij. Toch is hij daar kennelijk niet echt van onder de indruk. ‘Natuurlijk blijf ik als man wel de hoofdkostwinner. Dat kunnen vrouwen gewoon niet, volgens mij.’

    Dat is de algemene opvatting in deze regio, waar mannen nog steeds de dienst uitmaken in het gezin, in het parlement en op kantoor. Het chauvinisme komt tot uiting in de wetgeving, waarin vrouwen worden behandeld als tweederangsburgers. Onlangs verscheen een rapport van de VN en lobbyorganisatie Promundo over een onderzoek naar de kijk van Arabische mannen 
op de relatie tussen man en vrouw. 
Volgens dat onderzoek vindt 90 procent van de mannen in Egypte dat de man het laatste woord hoort te hebben bij de beslissingen in het huishouden, en dat vrouwen de meeste huishoudelijke taken moeten uitvoeren.

    Minstens twee derde van deze mannen meldt zich grote zorgen te maken om de veiligheid en het welzijn van hun gezin. In Egypte en Palestina zeggen de meeste mannen dat ze last hebben van stress of depressie als gevolg van een gebrek aan werk of inkomen

    Geen verrassing, tot nu toe. Maar het onderzoek werpt wel nieuw licht op de worsteling van de Arabische mannen in de vier landen waar het is gehouden (Egypte, Libanon, Marokko en Palestina) en laat zien hoe die worsteling de ontwikkeling naar meer gelijkheid belemmert. Minstens twee derde van deze mannen meldt zich grote zorgen te maken om de veiligheid en het welzijn van hun gezin. In Egypte en Palestina zeggen de meeste mannen dat ze last hebben van stress of depressie als gevolg van een gebrek aan werk of inkomen. De cijfers over de gemoedstoestand van vrouwen zijn nog ernstiger, maar volgens dit onderzoek verkeren Arabische mannen in een ‘mannelijkheidscrisis’.

    Arabische mannen verzachten hun patriarchale houding niet, integendeel: ze klampen zich eraan vast. In alle landen behalve Libanon denken jongere mannen niet wezenlijk anders over sekserollen dan oudere mannen. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, maar volgens het rapport zou het feit dat jonge Arabische mannen moeite hebben om werk te vinden, zich een huwelijk te veroorloven en de status van kostwinner te krijgen, zich wel eens tegen mondige vrouwen kunnen keren. Met andere woorden, mannelijk chauvinisme zou wel eens aangedreven kunnen worden door een gevoel van zwakte, niet van kracht.

    Mannen en vrouwen gebroederlijk naast elkaar bij de bibliotheek van Alexandrië. – © Soeren Stache / HH
    Mannen en vrouwen gebroederlijk naast elkaar bij de bibliotheek van Alexandrië. – © Soeren Stache / HH

    Een andere verklaring is dat het religieus conservatisme dat overal heerst, de mannen wantrouwig maakt tegenover nieuwerwetse vrijheden. Islamitische geestelijken zijn voorstander van quwamah, een soort voogdijschap dat mannen gezag geeft over vrouwen. In conservatieve landen als Saoedi-Arabië is dit officieel beleid. Maar de opvatting leeft ook in relatief liberale delen van de Arabische wereld, zoals Marokko, waar 77 procent van de mannen vindt dat het hun plicht is om het voogdijschap te voeren over vrouwelijke familieleden.

    In zo’n sfeer komt geweld tegen vrouwen, al dan niet seksueel, veel voor. 
In de vier landen waar het onderzoek werd gehouden, gaf 10 tot 45 procent van de mannen die ooit getrouwd waren geweest toe hun vrouw te hebben geslagen. Tussen 31 en 64 procent van de mannen gaf toe vrouwen op straat te hebben lastiggevallen. Minder dan de helft van de Marokkaanse mannen vindt dat verkrachting binnen het huwelijk strafbaar gesteld moet worden, de meesten vinden dat een echtgenote verplicht is seks te hebben als haar man dat wil. Zo’n 70 procent van de Egyptische mannen staat nog steeds positief tegenover vrouwenbesnijdenis.

    Overigens keurt ook meer dan de helft van de Egyptische vrouwen vrouwenbesnijdenis goed. Arabische vrouwen tonen in veel opzichten zelfs dezelfde opvattingen als de mannen. In Egypte en Palestina zegt meer dan de helft van de mannen en vrouwen dat een vrouw die verkracht is, met haar verkrachter moet trouwen. In minstens drie van de onderzochte landen zeggen meer vrouwen dan mannen dat een vrouw die zich provocerend kleedt, er zelf om vraagt lastig gevallen te worden. De meeste vrouwen in het onderzoek zeggen achter het idee van mannelijke voogdij te staan.

    Psychologische hulp

    Actievoerders hebben hard hun best gedaan om Arabische vrouwen aan te moedigen voor zichzelf op te komen. Maar ze hebben weinig gedaan om de houding van mannen te verzachten. Daar komt verandering in. Een van de ngo’s in de regio die het opnemen tegen de strenge mannelijkheidsnormen is het Libanese ABAAD; deze organisatie voert bewustwordingscampagnes en biedt psychologische hulp. De auteurs van het rapport, onder wie voormalig Economist-journalist Shereen El Feki, signaleren dat mannen relatief liberaler zijn geworden als het gaat om vaderschap en werkende vrouwen. Ze pleiten er ook voor dat jongens thuis en op school niet langer worden geslagen, want dat maakt de kans groter dat ze zelf later vrouwen zullen mishandelen.

    Uit onderzoeken blijkt dat grotere gelijkheid tussen man en vrouw de Arabische landen rijker en eerlijker zou maken – geëmancipeerde vrouwen verdienen meer. Toch komt daarvoor vanuit de overheid maar weinig steun, al is er wel iets veranderd aan sommige wetten die vrouwen achterstelden. ‘We hebben nog geen Justin Trudeau in de Arabische wereld,’ zegt El Feki, in een verwijzing naar de sexy premier van Canada met zijn feministische ideeën. Maar Libanon heeft onlangs wel voor het eerst in zijn geschiedenis een minister voor vrouwenzaken aangesteld – een man.

    Vertaler: Annemie de Vries

    The Economist
    Verenigd Koninkrijk | weekblad, | oplage 1.337.180

    Sinds jaar en dag de bijbel voor iedereen die zich interesseert voor internationaal nieuws. Liberaal, niet te verwarren met conservatief.