Tag: Tesla

  • BYD onttroont Tesla als grootste EV-fabrikant ter wereld

    BYD onttroont Tesla als grootste EV-fabrikant ter wereld

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Mexico: twee doden bij aardbeving met magnitude 6,5

    » Berlijn getroffen door een massale stroomstoring

    BYD verkocht in 2025 2,26 miljoen elektrische voertuigen

    Tesla moest vrijdag zijn titel als ‘s werelds grootste fabrikant van elektrische voertuigen afstaan aan het Chinese bedrijf BYD, merkt Wired op. ‘In tegenstelling tot [Tesla-CEO] Elon Musk en zijn lange lijst van gebroken beloftes, liegen de cijfers niet’, grapt de website.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Chinese groep verkocht in 2025 wereldwijd 2,26 miljoen elektrische voertuigen (tegenover 1,76 miljoen in 2024), aanzienlijk meer dan zijn Amerikaanse concurrent, die er slechts 1,64 miljoen verkocht. Een jaar eerder waren dat er nog 1,79 miljoen. ‘De waarschuwingssignalen waren er al een tijdje, aangezien BYD de verkoopcijfers van Tesla in Europa in 2025 meerdere keren overtrof’, aldus Wired.

  • Elon Musk zegt dat hij ‘te ver is gegaan’ in zijn kritiek op Trump

    Elon Musk zegt dat hij ‘te ver is gegaan’ in zijn kritiek op Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: humanitaire stichting GHF meldt Hamasaanval op enkele medewerkers

    » Polen: regering van premier Donald Tusk wint de vertrouwensstemming

    Het Witte Huis heeft zijn excuses aanvaard

    Elon Musk ‘lijkt weer in de gunst te willen komen bij de Amerikaanse president Donald Trump’, een week na de luidruchtige ruzie tussen de twee mannen, merkt MSNBC op. ‘Ik heb spijt van sommige van mijn berichten over de president van vorige week. Ze gingen te ver’, schreef de miljardair woensdag op zijn sociale netwerk X. Het Witte Huis heeft ‘kennis genomen’ van de spijtbetuiging van de ondernemer en verzekerd dat Trump hem ‘dankbaar’ was.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Musk heeft niet gespecificeerd op welke berichten hij doelde, maar hij had de Amerikaanse president onder meer beschuldigd van directe betrokkenheid bij de zaak rond Jeffrey Epstein, de veelvoudige zedendelinquent die zelfmoord pleegde in de gevangenis voordat zijn proces begon. Trump had op zijn beurt gedreigd de contracten tussen de federale overheid en de bedrijven van de miljardair, met name Tesla en SpaceX, te beëindigen.

  • VS: Donald Trump en Elon Musk verklaren elkaar de oorlog op sociale media

    VS: Donald Trump en Elon Musk verklaren elkaar de oorlog op sociale media

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS leggen sancties op aan vier rechters van het Internationaal Strafhof

    » Gaza: Israël erkent aan IS gelieerde milities te steunen in strijd tegen Hamas

    De reden van hun ruzie is waarschijnlijk Trumps belastingbeleid

    Miljardair Elon Musk heeft een aantal maanden samengewerkt met de Amerikaanse president Donald Trump om de overheidsefficiëntie te verbeteren, wat inhield dat Musk talloze overheidsprogramma’s bevroor of zelfs stopzette. Nu is deze samenwerking tot een onstuimig einde gekomen. Hoewel er eerder al meningsverschillen waren tussen Musk en de regering-Trump, vond dit vooral achter gesloten deuren plaats. Zo nam Musk onlangs nog afscheid uit het Witte Huis met een plechtige bijeenkomst. Nu is hun ruzie echter openbaar gekomen op sociale media, aldus The New York Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De urenlange online vechtpartij is waarschijnlijk ontketend door Trumps binnenlandse beleid. De president wilde namelijk de belastingvoordelen voor elektrische auto’s verminderen, voordelen waar Musk als eigenaar van autofabrikant Tesla veel baat bij had. ‘De vragen suizen in het rond: in hoeverre zal Trump, die al eerder liet zien dat hij niet schroomt om zijn regering als wapen in te zetten, achter Musk aangaan? Komen Tesla en SpaceX op het hakblok van DOGE?’ schrijft The New York Times.

    Beide partijen hebben geen blad voor de mond genomen. Musk schreef op X dat Trump ‘in de Epstein-documenten voorkomt’ en Trump zegt op zijn platform Truth Social dat het schrappen van subsidie voor Musks bedrijven ‘de beste manier is om geld te besparen’ en dat hij ‘verbaasd was dat Biden het niet eerder had gedaan’. Omdat de ruzie op sociale media voornamelijk plaatsvond op Trumps en Musks eigen sociale mediaplatforms ‘gaf geen van beide echt antwoord op de ander’, aldus The New York Times. ‘Iedereen die het thuis volgde (…) moest constant tussen de twee platforms schakelen om het bij te houden.’

  • Elon Musk gaat afstand nemen van DOGE om zich meer op Tesla te richten

    Elon Musk gaat afstand nemen van DOGE om zich meer op Tesla te richten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Donald Trump zou defensieminister Pete Hegseth willen vervangen

    » Oekraïne staat open voor directe onderhandelingen met Rusland

    De winst en omzet van Tesla zijn fors gedaald

    Multimiljardair Elon Musk, eigenaar van Tesla, X en SpaceX, maakte dinsdag bekend dat hij ‘van plan is minder tijd te besteden’ aan zijn werk als hoofd van het Department of Government Efficiency (DOGE) van het Witte Huis, ‘om meer tijd te kunnen besteden aan de fabrikant van elektrische voertuigen [Tesla], waarvan de verkoop in het eerste kwartaal is gedaald’, meldt The Hill.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Vanaf mei volgend jaar zal mijn tijd voor DOGE waarschijnlijk aanzienlijk afnemen,’ zei hij tijdens een conference call over de financiële resultaten van Tesla. ‘Ik zal me er denk ik tot het einde van de presidentiële termijn aan moeten blijven wijden, gewoon om ervoor te zorgen dat verspilling en fraude niet terugkomen,’ benadrukte hij desondanks.

    Tesla’s winst in het eerste kwartaal van 2025 daalde met 71 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024 en de omzet daalde met 9 procent tot 19,3 miljard dollar, ‘ver onder de verwachtingen van analisten’, merkt The Hill op. Elon Musks betrokkenheid bij de Trump-administratie heeft Tesla blootgesteld aan vandalisme, boycots en protesten in de VS en de rest van de wereld.

  • Moeten we nog wel een Tesla blijven rijden?

    Moeten we nog wel een Tesla blijven rijden?

    Sinds Elon Musk extreemrechts is geworden en deel uitmaakt van de regering van Donald Trump, is de beurskoers van Tesla dramatisch gekelderd. Mensen doen afstand van hun Tesla of kopen geen auto meer van dit merk. Is dat terecht, of kunnen we gewoon in deze auto blijven rijden? Twee bezitters van een Tesla geven hun mening. 

    ‘Als ik opnieuw mocht beslissen, zou ik weer de Model 3 kopen’

    Dan Neil – The Wall Street Journal

    ‘Nieuwsgierige lezers hebben het altijd al willen weten: in wat voor auto rijdt de autorecensent van The Wall Street Journal?’ schrijft Dan Neil, de man die verantwoordelijk is voor de autorubriek van het Amerikaanse dagblad. Hij geeft op die vraag meestal liever geen antwoord, om te vermijden dat mensen hem in een bepaald hokje plaatsen. Maar nu biecht hij het dan toch op.

    ‘Onlangs heb ik een nieuwe auto gekocht. Maandenlang heb ik allerlei cijfers doorgespit: aankoopprijs, gebruikskosten, geavanceerde veiligheids-, communicatie- en gemaksfuncties. Met mijn levenslange expertise kwam ik tot de meest rationele, redelijke en verantwoorde keuze die ik kon maken. En nu denken mijn buren dat ik een zwak heb voor nazi’s.’ 

    Begin januari kocht Neil een amper gebruikte Tesla Model 3 Standard Range uit 2022 voor 26.400 dollar (24.500 euro). Hij had de aanschaf van een auto al een paar jaar uitgesteld, maar besloot tot aankoop over te gaan voordat de Trump-regering een einde zou maken aan het federale belastingvoordeel voor gebruikte EV’s en tarieven op auto’s en auto-onderdelen zou gaan heffen. Achteraf bezien heeft deze tijdige aankoop hem heel wat geld bespaard.

    ‘De Model 3 is een van de veiligste auto’s op de weg’ 

    Maar toen sloeg de tijdgeest om. ‘In de drie weken tussen het moment dat ik op de koopknop op de website van Tesla klikte en het bericht “Klaar om op te halen” ontving, sloot Tesla-CEO Elon Musk zich officieel aan bij de regering-Trump. Daarmee smeedde hij een alliantie tussen de man die de EV-industrie in de VS in feite heeft gecreëerd en degene die het liefst ziet dat de stekker eruit wordt getrokken.’ 

    Neil zag hoe Musk en Trump tijdens de laatste maanden van de presidentiële campagne naar elkaar toe groeiden en ging ervan uit dat Musks ommezwaai naar rechts het imago van Tesla zou schaden. Zijn vermoedens klopten: in China, de grootste automarkt ter wereld, daalde de verkoop van Tesla’s in februari met 49 procent ten opzichte van een jaar eerder; in Australië in dezelfde periode met 72 procent. In Californië – de grootste markt voor EV’s in de VS – daalde de verkoop van Tesla’s al in 2024 met bijna 12 procent, terwijl de verkoopcijfers binnen de EV-sector als geheel stabiel bleven.

    Maar dat extremisten showrooms van Tesla zouden vernielen, oplaadstations in brand zouden steken en auto’s op straat zouden aanvallen, had hij nooit verwacht. ‘Er zijn al eerder boycots geweest in de auto-industrie, maar de kritiek op Musk is aan het veranderen in een razzia.’ Vorig jaar begonnen mensen zelfs bumperstickers op hun Tesla te plakken met de tekst ‘Ik kocht deze voordat we wisten dat Elon gek was!’

    ‘De Model 3 blijft de juiste keuze, hoeveel saluten Musk ook brengt’

    Ondanks al deze kritiek op Musk heeft Neil geen spijt van zijn aankoop. ‘Als ik opnieuw moest beslissen, zou ik weer de Model 3 kopen. Omdat Musk gelijk had voordat hij de fout in ging. De Model 3 uit 2022 is een fantastische kleine auto: oerdegelijk, snel en sterk, met veel comfort in de cabine en een infotainmentsysteem dat dankzij regelmatige updates met de tijd alleen maar beter wordt. Het is ook een van de veiligste auto’s op de weg, met vijf sterren over de hele linie en een hele reeks geavanceerde rijhulpsystemen, zoals een robuuste rijstrookassistent. Er is niets wat in de buurt komt voor zo weinig geld.’ Tesla kan bovendien bijdragen aan een duurzamere toekomst, aldus Neil. ‘De Model 3 is nog steeds de juiste keuze, hoeveel saluten Musk ook met zijn opgeheven arm brengt,’ concludeert hij.  


    ‘Ik voel me niet meer prettig in een Tesla’

    John Blumenthal – Los Angeles Times

    De voormalige tijdschriftredacteur John Blumenthal schreef eind 2022 in Los Angeles Times over zijn worsteling met het feit dat hij in een Tesla rijdt. Hij kocht een paar jaar geleden een tweedehands exemplaar, naar eigen zeggen omdat hij ‘hypocriet was geweest’. Jarenlang had hij zich uitgesproken over de gevaren van koolstofuitstoot. Maar tegelijkertijd reed hij rond in een oude benzinebak die 1 op 10 reed en elke keer als hij de sleutel in het contactslot draaide ‘het geluid maakte van een raketlancering’.

    ‘Mijn vrienden die zich inzetten voor het milieu waren er niet van onder de indruk dat ik ijverig composteerde in de stad, ledlampen installeerde en energiezuinige apparaten gebruikte. Ik moest meer doen om mijn ecologische voetafdruk te verkleinen. Ze herinnerden me eraan dat de ijsbergen aan het smelten waren en zeiden dat er minstens één ijsbeer dakloos en hongerig rondzwierf door mijn schuld.’ 

    ‘Op den duur raakte ik gehecht aan het gestroomlijnde ontwerp van de auto’

    Omdat Blumenthal vaak om zich heen hoorde dat de Tesla de milieuvriendelijkste auto was, besloot hij afscheid te nemen van zijn benzineslurper en de overstap te wagen. ‘Het duurde een paar weken voordat ik de basis onder de knie had, maar op den duur raakte ik gehecht aan het gestroomlijnde ontwerp en de toeters en bellen van de auto. Dat gevoel was echter van korte duur.’ 

    Toen Elon Musk zijn politieke standpunten naar buiten bracht, begon Blumenthal zich zorgen te maken over het politieke statement dat de auto lijkt af te geven. ‘Zullen mensen me zien als een symbool van rechts milieuactivisme, een levend oxymoron? Toen ik de auto kocht, had ik niet echt een mening over Musks enigszins dubieuze politieke overtuigingen. Nu Musk blijkbaar naar uiterst rechts is gezwaaid – door journalisten van X te verbannen en neonazi’s weer toegang te geven tot het sociale netwerk – vind ik het verschrikkelijk om met zijn merk geassocieerd te worden.’ 

    ‘Zou een dreun voor de Tesla-aandelen echt iets veranderen aan het beleid van Musk?’

    Blumenthal zou zijn Tesla kunnen verkopen als een uiting van protest, maar, legt hij uit, hij gelooft niet dat dit Musk op andere gedachten zou kunnen brengen. ‘Al zou ik deel uitmaken van een grote beweging en zouden veel andere politiek bewuste potentiële Tesla-eigenaren kiezen voor andere, nieuwere EV’s, zou een dreun voor de Tesla-aandelen dan echt iets veranderen aan het beleid van Musk? En hoeveel mensen zouden wel niet hun baan verliezen als mensen geen Tesla’s meer zouden kopen?’ 

    Blumenthal is er nog niet helemaal over uit of hij zijn Tesla van de hand moet doen, al neigt hij daar wel sterk naar. ‘Ik voel me er niet meer prettig in. Het is een prachtig ontworpen auto zonder CO2-uitstoot en aanvankelijk was ik er trots op om te worden gezien in een voertuig dat mijn zorg voor het milieu uitdroeg. Maar ik ben progressief en als de politiek van Musk niet radicaal ten goede verandert, zal het rijden in een Tesla, voor mij althans, net zo hypocriet en onhoudbaar worden als het rijden in een benzineslurper was,’ concludeert hij.  

  • Wereldbeeld: Tegen nog meer Tesla

    Wereldbeeld: Tegen nog meer Tesla

    De plannen van Elon Musk om de productiecapaciteit te verdubbelen stuiten op felle kritiek. Tijdens een dagenlang verzet werden demonstranten met groene rook uiteengedreven.

    Demonstranten werden met ‘groene rook’ weggejaagd tijdens een dagenlang verzet tegen de uitbreiding van Tesla’s Gigafactory in het Duitse Grünheide. Elon Musks aankondiging de productiecapaciteit meer dan te verdubbelen zou ernstige gevolgen hebben voor het lokale milieu. Grote delen van het omringende bos zouden moeten worden gekapt en de watervoorziening zou door de uitbreiding verder onder druk komen te staan.

    ANP 498173635
    © ANP
  • Elon Musk krijgt toch geen salarispakket van 55 miljard dollar van Tesla

    Elon Musk krijgt toch geen salarispakket van 55 miljard dollar van Tesla

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spanje: Catalaanse separatisten stemmen tegen omstreden amnestiewet

    » Myanmar: drie jaar na de staatsgreep boekt het verzet vooruitgang

    De aandeelhouders zouden onvoldoende geïnformeerd zijn

    Elon Musk heeft toch geen recht op een salarispakket van 55 miljard dollar van Tesla, zo heeft een rechter in Delaware bepaald. Aandeelhouders hadden een rechtszaak aangespannen om het oorspronkelijke plan te blokkeren, aldus The Verge. Dit betekent dat het bestuur van Tesla gedwongen is met een nieuw voorstel te komen. 

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In 2018 stemden de aandeelhouders van Tesla in met het pakket, dat Musk zou helpen om specifieke mijlpalen te bereiken, waaronder een marktwaarde van 650 miljard dollar. De rechtszaak draaide voornamelijk om de vraag of Musk de aandeelhouders had misleid bij het presenteren van het plan.

    De rechter oordeelde dat de verweerders niet konden aantonen dat de aandeelhouders volledig geïnformeerd waren. ‘De verweerders hebben bewezen dat Musk uniek gemotiveerd was door ambitieuze doelstellingen, maar deze feiten rechtvaardigen niet het grootste compensatieplan in de geschiedenis van een beursgenoteerd bedrijf,’ aldus de rechter. De uitspraak vormt een bedreiging voor Musks fortuin indien deze standhoudt in hoger beroep, merkt Bloomberg op. Zonder dit salarispakket is Musk nog maar de op twee na rijkste persoon ter wereld.

  • Tesla moet meer dan 360.000 voertuigen met zelfrijdende functie terugroepen

    Tesla moet meer dan 360.000 voertuigen met zelfrijdende functie terugroepen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS ‘zeer ontzet’ over uitbreiding Israëlische nederzettingen

    » Spanje neemt wet genderzelfbeschikking aan

    Tesla’s rijondersteuning blijkt gevaarlijk

    Tesla moet meer dan 360.000 elektrische auto’s terugroepen om de software bij te werken, meldt CNBC. De beslissing komt nadat de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) verschillende storingen in de zelfrijdende functie aan het licht bracht.

    Volgens de bevindingen van de toezichthouder kunnen de voertuigen ongelukken veroorzaken doordat ze ‘onveilig handelen bij kruispunten’, stopborden negeren of niet afremmen bij een oranje stoplicht. De aandelenkoers van de fabrikant van elektrische auto’s daalde met iets meer dan 1 procent na de aankondiging, maar herstelde zich daarna snel.

    Het bedrijf van Elon Musk laat duizenden bestuurders nieuwe en onvoltooide software voor rijondersteuning uitproberen op de openbare weg in de VS via ‘Full Self Driving Beta’, zoals Tesla de zelfrijdende functie noemt. De technologie maakt elektrische auto’s van Tesla niet zo zelfrijdend en veilig dat niemand meer achter het stuur hoeft te zitten om te remmen en te sturen – ondanks de merknaam.

    Lees ook:

  • ‘Welkom in de hel, Elon. Wat je stuk maakt moet je betalen’

    ‘Welkom in de hel, Elon. Wat je stuk maakt moet je betalen’

    De plannen die Elon Musk heeft met Twitter zullen het platform niet verbeteren. Sterker nog, ze kunnen Twitter en de andere bedrijven die Musk bezit juist beschadigen. Dat schrijft Nilay Patel, hoofdredacteur van The Verge.

    Twitter is een clownesk bedrijf dat succesvol is ondanks zichzelf, en er is geen enkele manier om gebruikers en inkomsten te laten groeien zonder gigantische compromissen te sluiten. Die zullen je uiteindelijk je reputatie kosten en brengen waarschijnlijk ook nog eens ernstige schade toe aan je andere bedrijven. 

    Ik zeg dit in het volste vertrouwen omdat de problemen met Twitter niet van technische maar van politieke aard zijn. Het bedrijf Twitter maakt weinig interessante technologie; de waarde zit niet in de tech-afdeling maar in het gebruikersbestand: hopeloos verslaafde politici, verslaggevers, beroemdheden en andere mensen die blijven posten tegen beter weten in. Jij, Elon Musk! Jij bent verslaafd aan Twitter. Jij bent de aanwinst, en je hebt jezelf net gekocht voor 44 miljard dollar.

    En als mensen de waarde vertegenwoordigen, dan blijken mensen ineens intens ingewikkeld te zijn. Dat is het probleem. Proberen te regelen hoe mensen zich moeten gedragen, is historisch gezien een ellendige ervaring, vooral wanneer de autoriteit daartoe berust bij één enkel, machtig individu.

    Wat ik bedoel is dat jij nu de Twitterkoning bent, en mensen denken dat jij nu persoonlijk verantwoordelijk bent voor alles wat er op Twitter gebeurt. En je weet dat absolute monarchen meestal worden vermoord als er stront aan de knikker is.

    Het is domweg de realiteit is dat je nog steeds een hoop legale meningsuitingen zal zult moeten verbieden, als je geld wilt verdienen

    Een paar voorbeelden: je kunt zoveel beleefde brieven aan adverteerders schrijven als je wilt, maar verwacht niet dat je substantiële reclame-inkomsten vergaart als je de adverteerders geen ‘merkzekerheid’ biedt. Dat betekent dus dat je racisme, seksisme, transfobie en allerlei andere uitingen – die in de Verenigde Staten volkomen legaal zijn, en die laten zien dat mensen volslagen klootzakken zijn – moet verbieden. Dus je kunt zoveel beloftes doen over ‘vrije meningsuiting’ als je maar wilt, maar het is domweg de realiteit dat je nog steeds een hoop legale meningsuitingen zult moeten verbieden, wil je geld verdienen. En als je dat doet, gaan je griezelige, nieuwe, rechtse fanboys zich boosaardig tegen je keren, net zoals ze zich tegen elk ander sociaal netwerk keren dat dezelfde fundamentele waarheid ontdekt.

    Disney World

    Eigenlijk is er nog een stap voordat je bij de advertentiegelden komt: de meeste mensen willen helemaal geen deel uitmaken, zo blijkt, van verschrikkelijke, moderatieloze plekken op internet die vol zitten met strontracisten en onbehouwen reaguurders. (Daarom is Twitter zo klein in vergelijking met zijn soortgenoten!) Wat de meeste mensen willen van sociale media is leuke dingen beleven en zich voortdurend gewaardeerd voelen. Ze willen leven in Disney World. Dus als je meer Twitterleden wilt die daadwerkelijk gaan tweeten, dan moet je de beleving honderd keer aangenamer maken. En dat betekent: agressiever modereren! Nogmaals, elk ‘alternatief’ sociaal netwerk heeft die les met schade en schande geleerd. Echt. Steeds opnieuw en opnieuw en opnieuw.

    Iedereen die ‘vrijheid van meningsuiting’ brult, negeert daarbij gemakshalve dat de grootste bedreiging van vrije meningsuiting in Amerika de verdomde regering is, die helemaal klaar lijkt te zijn met het Eerste Amendement [dat vrijheid van meningsuiting garandeert]. Ze verbieden boeken, Elon! President Joe Biden en voormalig president Donald Trump hebben dezelfde standpunten over Sectie 230 [dat stipuleert dat – met enkele uitzonderingen – een ‘interactieve computerservice’ niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor de inhoud van derden op hun platform]: allebei pleiten ze voor intrekking ervan. Weet je waarom? Omdat het Eerste Amendement hen verbiedt om expliciete regels voor meningsuiting op te stellen, dus blijven ze ermee dreigen de wet in te trekken die sociale netwerken toestaat te bestaan, om zo indirecte druk uit te kunnen oefenen op het beleid ten aanzien van de inhoud. Zo subtiel is het allemaal niet!

    De regering van sommige staten is nog minder subtiel: zowel Texas als Florida hebben voorschriften voor meningsuiting uitgevaardigd die sociale-mediabedrijven ronduit vertellen hoe ze moeten modereren. Dat is openlijk strijdig met het Eerste Amendement. Uitzoeken hoe je aan die wetten kunt voldoen, is geen technisch probleem (niet in het minst omdat naleving onmogelijk is). Het is een juridisch probleem. Die wetten zijn namelijk flagrant ongrondwettelijk, en de enige gepaste reactie erop is de regering te vertellen dat ze er haar mond over moet houden. (Een groot probleem hier is dat de rechtbanken behoorlijk achterlijk zijn wat het internet betreft!) Een aanvechting van deze wetten, gedeeltelijk gefinancierd door Twitter, is op weg naar het Hooggerechtshof, dat zo’n beetje het tegenovergestelde belichaamt van een voorspelbaar systeem: het is een stelletje onhippe mafkezen met levenslange benoeming die het Amerikaanse leven naar eigen inzicht radicaal kan veranderen. 

    Bij dit probleem kun je niet de hulp van AI inroepen: je moet het echte Eerste Amendement gaan verdedigen tegen de slechte wetten in Texas en Florida, staten waarvan jij de belastingen wel lekker vindt en waarvan je de gouverneurs wel lijkt te mogen. Ben je er klaar voor? Ben je bereid om voor het Congres te verschijnen en beleefd te weigeren om urenlang mee te doen aan hun content-capture-sessies? Ben je bereid om dat alles te doen zonder de hulp van ongelooflijk gerespecteerde beleidsdeskundigen wiens leider je eerst lastigviel en vervolgens ontsloeg? Dat is waar je voor getekend hebt. Het is veel saaier dan raketten en auto’s, of raketten met auto’s erop.

    Ben je bereid om voor het Congres te verschijnen en beleefd te weigeren om urenlang mee te doen aan hun content capture-sessies?

    Het wordt nog erger zodra je een voet buiten de Verenigde Staten zet! Duitsland is een enorme markt voor Tesla. Ga je de Duitse wetten voor meningsuiting aan je laars lappen? Ik durf te wedden van niet. En de Indiase regering, die in feite eist dat sociale-mediabedrijven potentiële gegijzelden leveren om in dat land te mogen opereren; daar ga je je niet uit redden. Bent je klaar voor de druk waarmee Twitter in het Midden-Oosten wordt geconfronteerd om accounts te blokkeren en te beperken? Ben je klaar voor het feit dat de Iraanse regering, verdomme, mensen godbetert vanwege hun sociale-mediaberichten? (Ben je klaar voor hoe Twitter op dit moment wordt gebruikt door Iraniërs die tegen die regering protesteren?) Ben je er klaar voor dat de Chinese regering manieren zal vinden om Tesla’s enorme belang in dat land te bedreigen vanwege content die op Twitter verschijnt? Reken maar dat dat gaat gebeuren.

    Contentmoderatie

    De fundamentele waarheid van elk sociaal netwerk is dat het product om contentmoderatie draait, en iedereen haat de mensen die besluiten hoe dat eruit moet zien. Contentmoderatie is wat Twitter vormt – het is wat de gebruikerservaring bepaalt. Het is wat YouTube vormt. Instagram. TikTok. Allemaal proberen ze om toffe dingen te stimuleren, slechte dingen te ontmoedigen en de echt slechte dingen te verwijderen. Weet je waarom alle YouTube-video’s acht tot tien minuten duren? Omdat ze met die lengte in aanmerking komen voor een tweede advertentieblok in het midden. Dat is contentmoderatie, baby – YouTube wilde een bepaald soort video en het bedacht prikkels om die te krijgen. Dat is de business waar je nu in zit. Hoe langer je je ertegen verzet of doet alsof je iets anders hebt te bieden, hoe meer Twitter je door de diepst mogelijke stront sleurt om onverdedigbare uitingen te verdedigen. En mocht je nu plots als een blad aan de boom omdraaien en aanvaarden dat groei agressieve contentmoderatie vereist en dat je overheidsvoorschriften inzake meningsuiting moet bevechten, hier en in de rest van de wereld, dan zal je nog wel eens zien hoe jouw fans daarop gaan reageren.

    Hoe dan ook, welkom in de hel. Het was je eigen idee.

    Lees ook:

  • VS: beurstoezichthouder vraagt Elon Musk om uitleg over zijn investering in Twitter

    VS: beurstoezichthouder vraagt Elon Musk om uitleg over zijn investering in Twitter

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Colombia: linkse Gustavo Petro ligt mijlenver voor in eerste verkiezingsronde

    » Canadees Hooggerechtshof schaft extreem lange straffen voor massamoordenaars af

    Elon Musk verzweeg aanzienlijk belang

    De Amerikaanse toezichthouder van de effectenbeurzen, de SEC, heeft bevestigd dat het onderzoek doet naar de investeringen van Elon Musk in Twitter. De toezichthouder publiceerde vrijdag een brief aan Elon Musk gedateerd op 4 april met de vraag waarom de multimiljardair niet binnen tien dagen na het overschrijden van de drempel van 5 procent voor zijn belang in Twitter de vereiste verklaring heeft afgelegd, meldt The Wall Street Journal.

    Musks belang in het bedrijf passeerde 5 procent op 14 maart, schrijft de krant, en hij kondigde het bedrag van zijn belang aan in een verklaring op 4 april, toen het 9 procent passeerde. Maar hij ‘heeft niet publiekelijk uitgelegd waarom hij zijn documenten niet op tijd heeft ingediend’.

    Musk heeft waarschijnlijk meer dan 140 miljoen dollar bespaard door de aankoop niet te vermelden

    Musk heeft waarschijnlijk meer dan 140 miljoen dollar bespaard door niet te melden dat zijn transacties de drempel van 5 procent hadden overschreden, aldus Daniel Taylor, hoogleraar accountancy aan de Universiteit van Pennsylvania, omdat de aandelenkoers hoger had kunnen zijn als de markt op de hoogte was geweest van het groeiende belang van de miljardair.

    Vorige maand ging Musk akkoord met de aankoop van Twitter voor 44 miljard dollar. Musk, die ook Tesla Inc. leidt, heeft sindsdien gezegd dat de deal ‘tijdelijk on hold’ stond. Twitter zei dat het doorging met de transactie zoals afgesproken.

    Lees ook:

  • Musk houdt traditie in stand

    Musk houdt traditie in stand

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Digitale reddingsactie Oekraïne

    » Gestegen winst voor Berlusconi

    FSD komt dit jaar écht

    Tijdens de presentatie van de winstcijfers van Tesla vorige week, was het bedrijf niet alleen tevreden over de productie van Model Y in de nieuwe fabriek in Texas en over de recordomzet – de verkoop bereikte 4,1 miljard dollar, tegen 26,4 miljard in 2020 en 19,4 miljard in 2019. Maar CEO Elon Musk hield zich ook aan wat inmiddels een traditie lijkt te zijn geworden. Voor het negende jaar op rij voorspelde hij namelijk dat ‘volledig zelf rijden’, ofwel FSD, naar het Engelse Full Self-Driving, hetgeen betekent dat er geen controle of input nodig is van wie dan ook in de auto, over minder dan een jaar mogelijk zal zijn.

    ‘Ik denk dat FSD de belangrijkste winstbron voor Tesla zal worden’, zei hij bij de presentatie, geciteerd door Jalopnik. ‘Het is mijn persoonlijke gok dat we FSD dit jaar zullen bereiken, met een aanzienlijk hoger veiligheidsniveau dan we momenteel hebben.’

  • Zijn Elon Musk en zijn broer schuldig aan handel met voorkennis?

    Zijn Elon Musk en zijn broer schuldig aan handel met voorkennis?

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gebroeders Klytsjko, oud-bokskampioenen, nemen de wapens op voor Oekraïne

    » Canada keurt een vaccin op plantaardige basis goed

    Speelden Elon en Kimbal Musk onder één hoedje?

    Volgens The Wall Street Journal heeft de SEC, de Amerikaanse toezichthouder op de aandelenmarkt, een onderzoek geopend naar Elon Musk en zijn broer Kimbal. De commissie wil meer te weten komen over de omstandigheden rond de verkoop door Kimbal van 88.500 Tesla-aandelen (voor 108 miljoen dollar), een dag voordat Elon publiekelijk op Twitter vroeg of hij 10 procent van zijn belang in de fabrikant van elektrische voertuigen moest opgeven. De aandelenkoers daalde sterk in de nasleep van de Twitter-poll.

    Toezichthouders willen nu onderzoeken of Musk zijn broer heeft verteld over zijn aanstaande tweet of over de timing van zijn verkoop voordat Kimbal Musk op 5 november handelde, of dat Kimbal Musk anderszins op de hoogte raakte van de poll en vervolgens handelde. Kimbal Musk zit in de raad van bestuur van Tesla, schrijft WSJ.

    De beurstransactie van Kimbal Musk zou een overtreding kunnen zijn van regels die werknemers en bestuursleden in het algemeen verbieden om te handelen op basis van niet-openbare bedrijfsinformatie. Werknemers en bestuurders van beursgenoteerde ondernemingen mogen over het algemeen geen aandelen kopen of verkopen wanneer zij op de hoogte zijn van dergelijke bedrijfsinformatie.

    Lees ook:

  • Chinezen moeten maanden wachten op nieuwe auto

    Chinezen moeten maanden wachten op nieuwe auto

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zes kinderen uit Fukushima met schildklierkanker eisen schadevergoeding

    » Antarctica: reusachtige ijsberg loost meer dan 150 miljard ton zoet water in zee

    Chiptekort leidt tot lange wachttijden

    Door het aanhoudende wereldwijde tekort aan chips moeten autokopers in China inmiddels maanden wachten op de komst van nieuwe voertuigen. Automerken en fabrikanten van onderdelen hebben moeite om de vraag bij te houden, schrijft South China Morning Post.

    Vooral de markt voor elektrische voertuigen (EV’s) wordt extra hard getroffen omdat EV’s meer halfgeleiders gebruiken dan traditionele modellen. Verkoopmanagers van Tesla, de wereldwijde marktleider op het gebied van EV’s, zeiden dat kopers die in Shanghai geproduceerde Model 3- en Model Y-voertuigen bestellen, hun nieuwe auto’s pas aan het einde van het eerste kwartaal zullen ontvangen.

    Het chiptekort dwong Chinese autofabrikanten vorig jaar om de productie met ruim 1 miljoen eenheden te verlagen

    Ook de levering van modellen die meer chips gebruiken voor hulpsystemen en andere elektronische snufjes, lijdt onder het tekort aan chips. De bevoorradingsproblemen blijven de auto-industrie teisteren nadat 2021 al een problematisch jaar was. Het chiptekort dwong Chinese autofabrikanten vorig jaar om de productie met ruim 1 miljoen eenheden te verlagen. Wereldwijd zorgde het chiptekort ervoor dat er 11 miljoen minder auto’s werden geproduceerd.

    Lees ook:

  • Tesla bekritiseerd om openen showroom in Chinese regio Xinjiang

    Tesla bekritiseerd om openen showroom in Chinese regio Xinjiang

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » GitHub sluit Indiase website die moslima’s ‘ter veiling’ aanbiedt

    » Polen en Hongarije kochten Pegasus-spyware kort na bezoek Netanyahu

    Woede om Tesla-vestiging in controversiële regio

    De aankondiging van Tesla dat het een showroom heeft geopend in Urumqi, de regionale hoofdstad van Xinjiang, wordt fel bekritiseerd door Amerikaanse mensenrechten- en handelsorganisaties, schrijft Al Jazeera. Xinjiang is de afgelopen jaren een belangrijk conflictpunt tussen westerse regeringen en China; de VN en mensenrechtenorganisaties schatten dat meer dan een miljoen mensen, voornamelijk Oeigoeren en leden van andere moslimminderheden, er in kampen worden vastgehouden.

    De grootste Amerikaanse moslimorganisatie zegt dat Tesla met deze stap ‘genocide steunt’

    ‘Op de laatste dag van 2021 ontmoeten we elkaar in Xinjiang’, kondigde Tesla aan op zijn officiële Weibo-account. De Council on American-Islamic Relations, de grootste Amerikaanse belangenbehartigingsorganisatie voor moslims, zegt dat Tesla met deze stap ‘genocide steunt’.

    Lees ook:

  • Tesla roept bijna half miljoen auto’s terug na gevaarlijk defect

    Tesla roept bijna half miljoen auto’s terug na gevaarlijk defect

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Voormalige Oekraïense president beschuldigd van hoogverraad

    » Vluchten massaal geannuleerd tijdens de feestdagen vanwege omikron

    Voorklep Model 3 en Model S sluit niet goed

    De elektrische-autofabrikant Tesla roept bijna een half miljoen voertuigen terug. Defecten in de voorklep van zijn Model S- en Model 3-auto’s hebben Tesla gedwongen om bijna vijfhonderdduizend voertuigen terug te roepen die tussen 2017 en 2020 zijn geproduceerd, meldt The Verge.

    Bij Tesla Model 3 zal het sluiten van de voorklep waarschijnlijk de achteruitkijkcamera beschadigen, aldus de site. Bij Model S-auto’s is het probleem ‘bijzonder zorgwekkend’ omdat de voorste kofferbak niet goed sluit en ‘het zicht van de bestuurder op de weg kan blokkeren als hij tijdens het rijden opengaat’.

    Lees ook: