Tag: Twitter

  • Elon Musk en investeerders doen bod om OpenAI over te nemen

    Elon Musk en investeerders doen bod om OpenAI over te nemen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » New York: proces tegen de vermeende aanvaller van Salman Rushdie begonnen

    » Trump ontzegt Palestijnen terugkeerrecht en wil Gaza omtoveren tot luxeoord

    Het aanbod werd door OpenAI al snel afgewezen

    Een consortium van investeerders onder leiding van zakenman Elon Musk maakte maandag bekend dat het 97,4 miljard dollar (ongeveer 94,5 miljard euro) had geboden om de non-profitentiteit die OpenAI bestuurt te kopen, ‘waardoor de inzet in de strijd met Sam Altman over het bedrijf achter ChatGPT hoger werd’, aldus The Wall Street Journal. ‘Het is tijd dat OpenAI weer de open-source, op veiligheid gerichte kracht in dienst van het goede wordt die het ooit was,’ zei Musk in een verklaring. ‘We zullen ervoor zorgen dat dat gebeurt.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Sam Altman, de baas van OpenAI, wees dit ongevraagde aanbod snel van de hand. ‘Nee bedankt,’ antwoordde hij op X, ‘maar we kopen Twitter voor 9,74 miljard dollar over als je dat wilt.’ In een Slack-bericht aan medewerkers schreef Altman: ‘De structuur van ons bedrijf maakt het onmogelijk voor wie dan ook om de controle over OpenAI over te nemen. Dit zijn tactieken [van Musk] om te proberen ons te verzwakken omdat we grote vooruitgang boeken.’

    Altman en Musk richtten OpenAI in 2015 samen op als liefdadigheidsinstelling. In 2019, nadat Musk het bedrijf verliet en Altman CEO werd, creëerde OpenAI een dochteronderneming met winstoogmerk die als vehikel diende om geld op te halen bij Microsoft en andere investeerders. Altman is bezig de dochteronderneming om te vormen tot een traditioneel bedrijf en de non-profit te verzelfstandigen, die aandelen zou bezitten in de nieuwe for-profit. Musk heeft meermaals laten merken niet blij met deze gang van zaken te zijn.

  • Elon Musk aangeklaagd door Amerikaanse beurswaakhond SEC

    Elon Musk aangeklaagd door Amerikaanse beurswaakhond SEC

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: defensiekandidaat Pete Hegseth stevig aan de tand gevoeld tijdens hoorzitting

    » Zuid-Korea: president Yoon Suk Yeol door politie gearresteerd

    Hij zou te weinig voor Twitter hebben betaald

    De Amerikaanse toezichthouder van effectenbeurzen SEC [Securities and Exchange Commission] heeft besloten om ’s werelds rijkste man voor de rechter te dagen omdat hij niet genoeg openheid van zaken heeft gegeven over zijn aandelen in Twitter voordat hij het platform in 2022 voor 44 miljard dollar overnam, meldt CNN.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze situatie zou Musk in staat hebben gesteld om Twitter-aandelen terug te kopen tegen een ‘kunstmatig lage’ prijs, aldus de SEC. Volgens de aanklacht heeft de ondernemer Twitter meer dan 150 miljoen dollar te weinig betaald. ‘Musk heeft niets verkeerds gedaan,’ aldus zijn advocaat Alex Spiro, die tegen CNN sprak van ‘een intimidatiecampagne’.

  • Moeten we X blijven gebruiken of is het beter ermee te stoppen? 

    Moeten we X blijven gebruiken of is het beter ermee te stoppen? 

    Twitter (nu X) was een revolutionair platform voor het verspreiden van informatie. Maar sinds Elon Musk het in 2022 kocht, is het een platform geworden voor het verspreiden van hoaxes en extremistische slogans. Is het de moeite waard om op dit sociale netwerk te blijven? Twee journalisten debatteren over het onderwerp.

    ‘Door te blijven erken je de relevantie van Musk’ 

    Thiage Ferrer Morini is een Spaanse journalist bij El País

    ‘Over Twitter spreken we in de verleden tijd’, en dat zegt volgens de Spaanse journalist Thiage Ferrer Morini erg veel. ‘Toen Elon Musk de naam veranderde van het platform dat hij voor 44 miljard dollar had gekocht, deed hij veel meer dan alleen de naam ervan veranderen. Hij veranderde het doel ervan.’ En daar is het volgens de Spaanse journalist misgegaan. 

    ‘Musk belooft dat zijn doel op de lange termijn is dat X “de app voor alles” wordt, net zoals hij Hyperloop of de kolonisatie van Mars heeft beloofd. Maar tot het zover is, is het doel van de app dat de eigenaar kan opscheppen dat hij het meest invloedrijke platform ter wereld heeft en er zijn ideeën op kan verspreiden.’ Morini gaat verder: ‘En zolang ministers, sporters en beroemdheden allemaal hun nieuws op het netwerk van Musk blijven posten, bevestigt ieder van hen de relevantie van de eigenaar.’ 

    ‘Maar wie leest er mee?’ vraagt Morini zich vervolgens af. ‘Nou, een publiek dat steeds gefrustreerder wordt over de tekortkomingen van het platform, talloze bots, gekwelde journalisten die, om het nieuws te vinden, met een kapmes naar binnen moeten gaan om de berichten tussen advertenties door te vinden, persoonlijkheden gemaakt met AI, en iedereen die verlangt naar de tirades van Musk zelf, die met de dag racistischer, seksistischer en Trumpistischer worden.’ 

    ‘Als je op X publiceert, dwing je iedereen die wil weten wat er gebeurt, al die zooi te slikken’

    ‘Dit is waar X tegenwoordig voor staat’, meent Morini. ‘En als je daarop publiceert, dwing je iedereen die wil weten wat er gebeurt, al die zooi te slikken, of ze het nu leuk vinden of niet. Elke instelling, medium, politicus of journalist zou zich moeten afvragen of dat is wat ze willen. Of ze willen dat hun vrienden, hun klanten, hun lezers, door een deepfake van Kamala Harris en een cryptocurrency advertentie heen moeten om te weten te komen wat ze willen zeggen.’

    Morini stelt dat het niet loont om nog aanwezig te blijven op X. Vervolgens noemt hij als voorbeeld de burgemeesters van Barcelona en Parijs, die zijn gestopt met posten op X. Ook bestaan er volgens Morini goede alternatieven. ‘Sommige, zoals Mastodon, hebben als bijkomend voordeel dat ze verzekerd zijn tegen de mogelijkheid dat er in de toekomst nog een Musk opduikt. Enkele instellingen, zoals de Europese Commissie, zitten er al op. De processen om gemeenschappen te creëren, verhalen te verspreiden, vriendschappen en interesses te vinden, bestaan al.’ 

    ‘Twitter bestaat niet meer’, eindigt Morini zijn artikel. ‘Degenen die het kenden, missen het. Maar we zijn nu op weg naar iets anders.’ 


    ‘Het is nog altijd dé plek waar dingen gebeuren’

    Roger Senserrich is een Amerikaanse politicoloog en essayist

    ‘Om te beginnen was Twitter een leuke plek. De beknoptheid die de karakterlimiet oplegde, stimuleerde vindingrijkheid en snelle, geestige gesprekken’, meent de Amerikaanse politicoloog Roger Senserrich. ‘Het was een plek voor luchtige, directe en botte uitwisselingen, anarchistische explosies van wilde ideeën en bijtende commentaren. Voor elk cultureel festival of sportevenement was het de beste plek om in realtime indrukken, beledigingen en sarcastische opmerkingen met duizenden vrienden te delen.’ 

    Volgens Senserrich is het diezelfde snelheid die Twitter ook tot een ‘ideale plek maakte om nieuws te volgen’. De pagina is immers ontworpen om snel informatie te verspreiden en ‘voor gebruikers was het heel makkelijk om snel meerdere perspectieven en analyses te vinden, zonder filters’. ‘Het was dan ook niet moeilijk om snel te ontdekken wie de beste bronnen waren. Vanaf het begin leek de pagina ontworpen door en voor verslaggevers,’ meent Senserrich.  

    En dus ‘stroomde Twitter al snel vol met journalisten, die de motor van de gemeenschap werden’. En dat is volgens de politicoloog niet vreemd: ‘Journalisten zijn niet alleen bekwame schrijvers, maar ook spraakzame, cynische en humeurige mensen die verslaafd zijn aan drama en grootspraak. Al snel sloten geleerden aan die context konden bieden. Voeg aan deze fauna clowns, komieken en applaudisserende mensen, en we hebben een perfecte pagina om de actualiteit te volgen.’ 

    ‘Niemand heeft de belangrijkste gebruikersgroep, de journalisten, in een vergelijkbaar volume’

    Toch moet Senserrich erkennen dat Twitter niet meer is wat het was. ‘De aandrang van de nieuwe eigenaar om mensen te laten zien die u niet volgt en om inhoud te promoten, is zeer irritant. Sterker nog, het geven van prioriteit aan de stemmen en inhoud van betalende gebruikers en het verzwakken van het verificatiesysteem is nog vervelender.’ Twitter is kapot, meent de Amerikaan. ‘De pagina staat vol met ongewenste advertenties, oplichters, bots en allerlei soorten spam. Debatteren wordt een nutteloze oefening waarbij de slechtste acteurs de luidste stem hebben.’ 

    Maar ondanks dat zal Senserrich X blijven gebruiken. ‘Twitter (nee, ik zal het nooit bij de nieuwe naam noemen) wordt steeds irritanter, maar het heeft nog steeds iets wat geen van zijn concurrenten heeft: het blijft de beste plek op internet om nieuws in realtime te verzamelen en te delen.’ 

    En dus zit er volgens hem niets anders op dan het te blijven gebruiken. ‘Zelfs met zijn gebreken, heeft niets anders hetzelfde niveau van directheid, en wat nog belangrijker is, niemand heeft de belangrijkste gebruikersgroep, de journalisten die verslaafd zijn aan het formaat, in een vergelijkbaar volume. Als je nieuws wilt genereren, moet je dat hier doen, en als je wilt volgen wat er gebeurt, is er geen betere plek. De pagina is een puinhoop, de idioten hebben elk debat geteisterd en niets is logisch, maar het vermogen om stemmen, commentaren, analyses, geschreeuw, gebral en internetabsurditeit te verzamelen blijft onovertroffen.’ 

  • X slaagt erin schorsing in Brazilië te omzeilen, service tijdelijk beschikbaar

    X slaagt erin schorsing in Brazilië te omzeilen, service tijdelijk beschikbaar

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Harvey Weinstein pleit onschuldig in nieuwe aanrandingszaak

    » VS: centrale bank voert eerste renteverlaging in sinds 2020

    Het Hooggerechtshof had het platform geschorst

    Het platform van Elon Musk, dat sinds 30 augustus was geschorst door de Braziliaanse rechter, is ‘sinds woensdag weer toegankelijk voor sommige gebruikers in het land’, nadat het ‘gebruik had gemaakt van tussenliggende servers om de operators te omzeilen’, meldt Folha de São Paulo.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Hooggerechtshof, dat X bekritiseerde omdat het desinformatie niet effectief bestreed, oordeelde dat het slechts een geval was van ‘instabiliteit in de blokkering van bepaalde netwerken’ en bevestigde opnieuw dat de opschorting nog steeds van kracht was.

    Volgens de Braziliaanse vereniging van internetproviders (Abrint) maakt X nu gebruik van Cloudflare, een Amerikaans cyberbeveiligingsbedrijf dat wisselende IP-adressen gebruikt, wat het blokkeren veel ingewikkelder maakt. ‘s Avonds verzekerde het platform echter dat het herstel van de service ‘onvrijwillig’ en ‘tijdelijk’ was.

  • X staat voortaan pornografische inhoud toe

    X staat voortaan pornografische inhoud toe

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Damdoorbraken door hevige regenval in Zuid-Duitsland

    » G7 roept Hamas op om door Biden gepresenteerde plan te steunen

    Gebruikers mogen het bijvoorbeeld niet in hun profielfoto plaatsen

    Het sociale netwerk X, voorheen Twitter, heeft maandag officieel toestemming gegeven voor de publicatie van erotische en pornografische inhoud op het platform. Tot nu toe was dit niet expliciet verboden, merkt The Verge op. Nu is het ook echt officieel toegestaan.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De site wijst erop dat er beperkingen zijn wat betreft de plaatsen waar dergelijke inhoud kan worden gedeeld. Gebruikers kunnen het bijvoorbeeld niet in hun profielfoto of op de banner bovenaan hun account laten staan.

  • Miljoenen volgers van Musk op X lijken nep

    Miljoenen volgers van Musk op X lijken nep

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italiaanse regering voldoet openstaande rekening van toeristen in Albanië

    » Marokko accepteert hulp van vier landen na aardbeving

    Sterke aanwijzingen dat zo’n 40 procent nepaccounts of bots zijn

    Elon Musk is veruit de meest gevolgde gebruiker op X, het vroegere Twitter, dat hij oktober vorig jaar overnam voor 44 miljard dollar. Zijn account @ElonMusk – dat meer dan 153 miljoen volgers telt – is een soort van microversie van het socialemediaplatform als geheel. Maar wie zijn die volgers? Hoe actief zijn ze? Hoe vaak posten ze? En: zijn ze echt? Nieuwssite Mashable bekeek nieuwe gegevens die werden verzameld door de Amerikaanse programmeur en onderzoeker Travis Brown. Welke volgers van Musk nep zijn werd daaruit niet duidelijk, maar uit de gegevens blijkt wel dat heel veel ervan inactief zijn: veel volgers van Musk hebben eigenschappen op basis waarvan je kunt vaststellen ‘dat ze de site niet daadwerkelijk gebruiken’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Van de 153.209.283 X-accounts die Musk half augustus volgden, wordt ongeveer 42 procent – oftewel meer dan 65,3 miljoen gebruikers – op hun eigen account door niemand gevolgd. Iets meer dan 72 procent – dat komt neer op bijna 112 miljoen gebruikers – heeft minder dan tien eigen volgers. 

    Als het gaat om het creëren van content op het platform, blijkt dat meer dan 62,5 miljoen gebruikers die Musk volgen inactief zijn: ze hebben nul tweets gepost. Dat aantal omvat gebruikers die de afgelopen weken mogelijk hun tweets hadden verwijderd op het moment dat de gegevens werden verzameld, of het zijn accounts die nog nooit eerder hebben getweet. En dan zijn er nog eens ruim 100 miljoen volgers die minder dan tien tweets hebben gepost.

    Een ander interessant detail dat uit de gegevens naar voren komt is de datum waarop volgers hun account hebben aangemaakt. De overname van Twitter werd op 27 oktober 2022 voltooid. Van zijn huidige volgers maakte meer dan 25 procent, oftewel 38,9 miljoen gebruikers, een account aan op of na die datum. Overigens bevatten het uiterlijk of het gebruik van de accounts die hem volgen sterke aanwijzingen dat zo’n 40 procent – oftewel bijna 50 miljoen accounts – nepaccounts of bots zijn.

    Lees ook:

  • Saoedi-Arabië: broer van prominente geestelijke ter dood veroordeeld

    Saoedi-Arabië: broer van prominente geestelijke ter dood veroordeeld

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hoogleraar klaagt Harvard-onderzoekers aan voor laster na beschuldigingen van fraude

    » VK: kwart van de Britse muzikanten heeft geen werk in de EU sinds Brexit

    Al-Ghamdi tweette over corruptie

    De Saoedische rechtbank heeft de broer van een prominente geestelijke ter dood veroordeeld vanwege tweets over corruptie en het verdedigen van andere geestelijken, aldus Middle East Monitor. Het Gespecialiseerde Strafhof in Riyad heeft mijn broer, Mohammad al-Ghamdi, ter dood veroordeeld na vijf tweets waarin hij kritiek uitte op corruptie en mensenrechtenschendingen,’ twitterde de Saoedische geestelijke Saeed bin Nasser al-Ghamdi eind augustus. Mohammad, een gepensioneerde leraar, zou tijdens zijn verhoor ook vier Saoedische geleerden hebben verdedigd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De uitspraak stamt al van begin juli, bijna een jaar nadat hij werd gearresteerd. Volgens Saeed heeft de rechtbank geen rekening gehouden met medische rapporten en de chronische neurologische aandoeningen van zijn broer, ‘noch met zijn hoge leeftijd en ziekte, noch met het feit dat zijn account slechts negen volgers heeft’.

    Lees ook:

  • Wereldnieuws: Saoedische geestelijke ter dood veroordeeld & meer

    Wereldnieuws: Saoedische geestelijke ter dood veroordeeld & meer

    Wetenschapsfraude

    Drie onderzoekers van Harvard Business School ontdekten gesjoemel met de data die de basis vormen van artikelen over menselijk gedrag waarvan professor Francesca Gino coauteur is. Onderzoek in opdracht van Harvard onthulde hetzelfde, schrijft Vox. De opleiding wil nu rectificatie van de artikelen en verder onderzoek. Gino is inmiddels geschorst. Maar nu heeft zij de drie onderzoekers aangeklaagd voor ‘niet minder dan 25 miljoen dollar’, wegens ‘laster’.

    ‘Het systeem is zo kapot dat een zaak als deze honderdduizenden dollars gaat kosten en jaren zal duren’

    Gezien de manier waarop de wet in de VS werkt kan het lang duren en veel geld kosten voordat de gedaagden zich kunnen verdedigen met inmiddels bewezen feiten. ‘Het systeem is zo kapot dat een zaak als deze honderdduizenden dollars gaat kosten en jaren zal duren,’ zegt smaadadvocaat Ken White. ‘Zelfs als ze de zaak winnen, kunnen ze er uiteindelijk aan onderdoor gaan.’ De verdediging van de onderzoekers is daarom een GoFundMe gestart om het geld bijeen te brengen dat nodig is voor de rechtszaak.

    2464009 1655142152351 16x9 6499fe83de623 1
    Francesca Gino

    Verlaten theaters

    De bioscopen en theaters in de serie Abandoned Theatres van Ben Geier zijn niet alleen beelden van ambachtelijke red brick-architectuur, maar roepen ook nostalgie op naar de tijd van knipperend neon en het geluid van de projector achter in de zaal. Grote kans dat er straks alleen nog foto’s en herinneringen bestaan van deze gebouwen in het midwesten van de Verenigde Staten. Aangezien de economie de klap van de pandemie nog niet te boven is, werden veel bioscopen na een maandenlange lockdown gedwongen hun deuren te sluiten. Geier had het rijk alleen en kon de serie schieten zonder dat er ook maar iemand in de buurt was, zodat de theaters alle aandacht krijgen. Hij legde inmiddels twintig locaties vast, maar blijft de serie uitbreiden.

    Schermafbeelding 2023 08 31 om 13.34.26
    © Ben Geier

    Brexit treft Britse muzieksector 

    Sinds Brexit heeft bijna de helft van de Britse muzikanten en werknemers in de sector minder werk in de EU dan voorheen, meldt The Guardian. Meer dan een kwart kreeg er zelfs helemaal geen werk meer, aldus een enquête van de Independent Society of Musicians (ISM). De gevolgen van Brexit zijn ronduit verwoestend, aldus ISM: allerlei beperkingen tasten het bestaan van muzikanten aan. Volgens mezzosopraan Jennifer Johnston heeft Brexit ‘in stilte onze muzieksector van wereldklasse om zeep geholpen’ en kunnen de gevolgen niet worden overschat.

    ‘Van de Britse markt kan mijn band niet rondkomen, dus het is in feite afgelopen’

    ‘Werk is tot stilstand gekomen,’ zegt een andere deelnemer aan het onderzoek. ‘Het aanbod om op te treden in Europa is opgedroogd. Van de Britse markt kan mijn band niet rondkomen, dus het is in feite afgelopen.’ ISM sprak meer dan vierhonderd muzikanten en mensen in de sector over hun ervaringen sinds Brexit tussen 1 januari 2021 en april 2023. Gevolgen door corona werden buiten beschouwing gelaten.


    Saoedische geestelijke ter dood veroordeeld

    De Saoedische rechtbank heeft de broer van een prominente geestelijke ter dood veroordeeld vanwege tweets over corruptie en het verdedigen van andere geestelijken, aldus Middle East Monitor. ‘Het Gespecialiseerde Strafhof in Riyad heeft mijn broer, Mohammad al-Ghamdi, ter dood veroordeeld na vijf tweets waarin hij kritiek uitte op corruptie en mensenrechtenschendingen,’ twitterde de Saoedische geestelijke Saeed bin Nasser al-Ghamdi eind augustus. Mohammad, een gepensioneerde leraar, zou tijdens zijn verhoor ook vier Saoedische geleerden hebben verdedigd.

    De uitspraak stamt al van begin juli, bijna een jaar nadat hij werd gearresteerd. Volgens Saeed heeft de rechtbank geen rekening gehouden met medische rapporten en de chronische neurologische aandoeningen van zijn broer, ‘noch met zijn hoge leeftijd en ziekte, noch met het feit dat zijn account slechts negen volgers heeft’.

    Schermafbeelding 2023 08 31 om 13.35.47 1
    ©

    Italiaanse regering voldoet de rekening

    Je zou het een daad van uitzonderlijke diplomatie kunnen noemen: de Italiaanse regering heeft de rekening voldaan van vier Italiaanse toeristen die in Albanië waren vertrokken uit een restaurant zonder te betalen. Het gevalletje eten-en-wegwezen in de stad Berat haalde de pers in zowel Albanië als Italië. De berichtgeving leidde ertoe dat Edi Rama, premier van Albanië, het ter sprake bracht tijdens een bezoek van zijn Italiaanse collega Giorgia Meloni. Meloni reageerde door haar ambassadeur op te dragen ‘de rekening voor deze idioten te gaan betalen’. In een verklaring bevestigde de Italiaanse ambassade in Albanië dat de rekening, die naar verluidt ongeveer 80 euro bedroeg, was betaald, aldus de BBC. ‘Italianen respecteren de regels en betalen wat ze verschuldigd zijn en we hopen dat dit soort voorvallen zich niet meer zullen voordoen,’ aldus de ambassade.

    ‘Een paar oneerlijke individuen mogen een natie van fatsoenlijke mensen niet in verlegenheid brengen’

    Francesco Lollobrigida, de Italiaanse minister van Landbouw en zwager van Meloni, die ook aanwezig was bij het bezoek aan Albanië, vertelde persbureau Reuters dat het betalen van de rekening een kwestie van trots is. ‘Een paar oneerlijke individuen mogen een natie van fatsoenlijke mensen niet in verlegenheid brengen,’ zei hij.

    Het is niet duidelijk wanneer het incident precies plaatsvond, maar beveiligingsbeelden van de groep die het restaurant uitloopt en verdwijnt gingen viraal op sociale media. De restauranteigenaar zei tegen het Albanese Report TV dat het de eerste keer was dat klanten zijn zaak hadden verlaten zonder te betalen en dat de vier Italianen zelfs complimenteus waren over het eten.


    Miljoenen volgers van Musk op X lijken nep

    Elon Musk is veruit de meest gevolgde gebruiker op X, het vroegere Twitter, dat hij oktober vorig jaar overnam voor 44 miljard dollar. Zijn account @ElonMusk – dat meer dan 153 miljoen volgers telt – is een soort van micro-versie van het socialemediaplatform als geheel. Maar wie zijn die volgers? Hoe actief zijn ze? Hoe vaak posten ze? En: zijn ze echt? Nieuwssite Mashable bekeek nieuwe gegevens die werden verzameld door de Amerikaanse programmeur en onderzoeker Travis Brown. Welke volgers van Musk nep zijn werd daaruit niet duidelijk, maar uit de gegevens blijkt wel dat heel veel ervan inactief zijn: veel volgers van Musk hebben eigenschappen op basis waarvan je kunt vaststellen ‘dat ze de site niet daadwerkelijk gebruiken’.

    Van de 153.209.283 X-accounts die Musk half augustus volgden, wordt ongeveer 42 procent – oftewel meer dan 65,3 miljoen gebruikers – op hun eigen account door niemand gevolgd. Iets meer dan 72 procent – dat komt neer op bijna 112 miljoen gebruikers – heeft minder dan tien eigen volgers. 

    Overigens bevatten het uiterlijk of het gebruik van de accounts die hem volgen sterke aanwijzingen dat zo’n 40 procent nepaccounts of bots zijn

    Als het gaat om het creëren van content op het platform, blijkt dat meer dan 62,5 miljoen gebruikers die Musk volgen inactief zijn: ze hebben nul tweets gepost. Dat aantal omvat gebruikers die de afgelopen weken mogelijk hun tweets hadden verwijderd op het moment dat de gegevens werden verzameld, of het zijn accounts die nog nooit eerder hebben getweet. En dan zijn er nog eens ruim 100 miljoen volgers die minder dan tien tweets hebben gepost.

    Een ander interessant detail dat uit de gegevens naar voren komt is de datum waarop volgers hun account hebben aangemaakt. De overname van Twitter werd op 27 oktober 2022 voltooid. Van zijn huidige volgers maakte meer dan 25 procent, oftewel 38,9 miljoen gebruikers, een account aan op of na die datum. Overigens bevatten het uiterlijk of het gebruik van de accounts die hem volgen sterke aanwijzingen dat zo’n 40 procent – oftewel bijna 50 miljoen accounts – nepaccounts of bots zijn.

    Schermafbeelding 2023 08 31 om 13.41.19
    © Getty Images

  • Trump Organization is het meest gehate bedrijf van de VS

    Trump Organization is het meest gehate bedrijf van de VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Ontwikkelingsbanken geven miljarden klimaatsteun aan bioindustrie

    » Onderzoek: In 2050 heeft 1 op de 10 mensen wereldwijd diabetes

    De meest gehate bedrijven van de VS

    De Trump Organization is het meest gehate bedrijf van de VS volgens de 2023 Axios Harris Poll, schrijft het Amerikaanse nieuwsnetwerk CNBC. Ook drie sociale­mediabedrijven – Twitter, Meta en TikTok – prijken in de top 7 van deze lijst, die reputaties van bedrijven meet. Ruim 16.000 Amerikanen wijzen daarvoor honderd van de ‘zichtbaarste’ bedrijven aan, waaraan ze vervolgens scores toekennen. De top 7 bestaat uit de Trump Organization, FTX, Fox Corporation, Twitter, Meta, Spirit Airlines en TikTok.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Meta en Twitter scoren slecht op ‘cultuur’ en ‘ethiek’: beide kregen onlangs zware kritiek na het ontslag van duizenden werknemers per e-mail. Voor Twitter, dat nog slechts een derde waard is van de 44 miljard dollar die Elon Musk ervoor betaalde, was dat slechts één drama in een lange reeks. TikTok presteert ondermaats op ‘burgerschap’ en ‘karakter’. De Trump Organization scoorde vooral slecht op ‘karakter’, ‘vertrouwen’ en ‘ethiek’.

    Lees ook:

  • Limiet voor Twittergebruikers na ‘noodmaatregel’ Elon Musk

    Limiet voor Twittergebruikers na ‘noodmaatregel’ Elon Musk

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bolivia sluit miljardendeal met Rusland en China om lithium

    » Onrust in Frankrijk houdt aan, huis burgemeester aangevallen

    Volgens Musk is de maatregel nodig om ‘scraping’ te voorkomen

    Gebruikers op Twitter kunnen de komende tijd maar een beperkte hoeveelheid tweets per dag zien. Dat heeft Elon Musk, CEO van het bedrijf, bekendgemaakt. Volgens Musk gaat het om een tijdelijke noodmaatregel om te zorgen dat bedrijven niet langer automatisch data van zijn platform kunnen halen, zogeheten data scraping, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    The Wire meldt echter dat een betalingsconflict met Google Cloud ten grondslag ligt aan de nieuwe limieten. Wie een geverifieerd account heeft of betaalt voor een blauw vinkje, kan momenteel nog maximaal tienduizend berichten per dag zien. Wie niet geverifieerd is kan tussen de duizend en vijfhonderd berichten zien. Na de aankondiging werd de hashtag #RIPTwitter trending.

    Musk zou een rekening van 1 miljard dollar bij Google Cloud weigeren te betalen, waardoor het dataverkeer van Twitter nu streng beperkt is. Zelf zegt Musk dat hij het verkeer inperkt omdat data scraping leidt tot vertraging voor reguliere gebruikers. Hij zegt op korte termijn met een permanente oplossing te komen.

    Lees ook:

  • Elon Musk gaat opstappen als CEO van Twitter

    Elon Musk gaat opstappen als CEO van Twitter

    » Zelensky brengt bliksembezoek aan de VS

    » Netanyahu vormt nieuwe Israëlische regering

    Recent stemde een meerderheid op Twitter voor zijn vertrek

    Elon Musk heeft aangekondigd op te stappen als CEO van Twitter. Hoewel Musk al eerder hintte op een vertrek als topman van zijn recent aangeschafte socialemediaplatform, gaf een peiling op Twitter, waarbij een overweldigende meerderheid stemde voor zijn vertrek, wellicht de doorslag.

    Musk zegt te vertrekken zodra hij een vervanger heeft gevonden. Ik vertrek zodra ik iemand heb gevonden die gek genoeg is om deze baan aan te nemen’, schreef Musk op Twitter.  Wel zal hij als eigenaar betrokken blijven bij het bedrijf en zich meer focussen op de software die het platform gebruikt.

    Sinds de overname ter waarde van 44 miljard dollar door Musk is het bedrijf door een zeer turbulente periode gegaan. Eerst werd bijna de helft van het personeel ontslagen, vervolgens probeerde Musk de blauwe vinkjes voor geverifieerde accounts betaald te maken. Ook meldde Twitter dat men niet langer naar concurrerende socialemediaplatforms kon linken, een beleidsmaatregel die welgeteld een dag standhield.

    Lees ook:

  • Prominente journalisten geschorst van Twitter

    Prominente journalisten geschorst van Twitter

    » Rusland bereidt groot offensief tegen Oekraïne voor

    » ‘Qatargate’ in Europees Parlement dijt verder uit

    Meerdere journalisten zijn zonder uitleg van Twitter gegooid

    De Twitter-accounts van meerdere prominente journalisten zijn donderdag opgeheven. Het gaat onder meer om techjournalisten van CNN, The New York Times en The Washington Post, schrijft de TNYT zelf. Twitter zelf weigert te reageren waarom de accounts van deze journalisten zonder enige uitleg uit de lucht zijn gehaald.

    Een groot deel van deze journalisten schreef over de schorsing van een Twitteraccount dat de privéjet van Elon Musk volgde. Dit account mocht volgens de nieuwe Twitterbaas actief blijven, maar woensdag werd het account alsnog geschorst. Ook kondigde Musk aan de eigenaar van het account, een student uit de VS, te zullen aanklagen.

    Volgens Musk is het verboden de livelocatie van Twitter-gebruikers te delen. Of de geschorste journalisten, onder wie ook de onafhankelijke journalisten Aaron Rupar en Keith Olbermann en Micah Lee van The Intercept, deze regelgeving hebben overtreden, is onduidelijk. Wel toont de actie aan hoe Musk zijn eigen belofte over het naleven van de vrijheid van meningsuiting niet consequent nakomt.

    Lees ook:

  • Wereldnieuws: Musk jaagt adverteerders weg & Meer

    Wereldnieuws: Musk jaagt adverteerders weg & Meer

    Tweeling uit oudste embryo’s

    Ongeveer een maand geleden, op 31 oktober, werden Lydia en Timothy Ridgeway geboren. Die dag kwamen er wel meer kinderen ter wereld, maar wat deze tweeling zo bijzonder maakt is dat ze zijn geboren uit wat volgens het Amerikaanse National Embryo Donation Center de langst bevroren embryo’s zijn die ooit tot een levende geboorte hebben geleid, meldt CNN. De embryo’s werden op 22 april 1992 ingevroren. Ze waren afkomstig van een anoniem echtpaar dat in-vitrofertilisatie (ivf) had ondergaan. Bijna drie decennia lang werden de embryo’s bewaard in een tank met vloeibare stikstof van bijna 200 graden onder nul.

    ‘Het is verbazingwekkend’

    ‘Het is verbazingwekkend,’ zegt vader Philip Ridgeway, die met zijn vrouw en kinderen in Portland, Oregon, woont. ‘Ik was vijf jaar oud toen God Lydia en Timothy het leven schonk, en sindsdien heeft Hij dat leven in stand gehouden.’ Het stel heeft nog vier andere kinderen, van acht, zes, drie en bijna twee jaar oud, die geen van allen via ivf of donoren zijn verwekt.

    221119112545 04 twins 30 year old embryos
    Rachel en Philip Ridgeway kregen een tweeling uit embryo’s die bijna dertig jaar bevroren waren geweest. – © Courtesy Philip & Rachel Ridgeway

    Snacks en honden

    Een opgraving in het riool van het Colosseum in Rome heeft half opgegeten snacks opgeleverd van toeschouwers die ooit keken hoe gladiatoren vochten op leven en dood, aldus Ansa. Ook werden er resten gevonden van dieren die in de arena werden opgejaagd. Onder de gevonden hapjes zijn stukjes gegrild vlees, pizza, groenten en fruit, aldus archeologe Federica Rinaldi, die de werkzaamheden leidde. De opgraving bracht botten aan het licht van leeuwen, luipaarden, beren en honden, die gedwongen werden met elkaar te vechten of gedood werden door jagers. 

    Ook zijn er munten gevonden, waaronder een sestertie met het hoofd van Marcus Aurelius, vertelt archeologe Francesca Ceci. ‘Met een beetje fantasie kun je je voorstellen hoe deze glimmende munten naar beneden werden gegooid, in het zand van de arena terechtkwamen en wegstroomden met het bloed van mensen en dieren.’

    andrei popescu i7M726ZcwlE unsplash
    © Unsplash

    Grotere Hockney en dichterbij

    Met Bigger & Closer (not smaller & further away) maakt de wereldberoemde kunstenaar David Hockney een zogenaamde immersive ervaring van zijn werken, schrijft It’s Nice That. In plaats van ervoor te staan, kan de bezoeker de afbeeldingen werkelijk binnentreden. Het wordt de eerste tentoonstelling in Lightroom, een vier verdiepingen hoge ruimte in Kings Cross die is uitgerust met de nieuwste digitale projectie- en audiotechnologie. De reis door zijn werk kan bovendien gemaakt worden met commentaar van Hockney zelf, waarin hij uitlegt hoe hij fotografie gebruikt als een manier om te tekenen met een camera. Hockney werkte drie jaar lang met Lightroom  samen om de tentoonstelling technisch te vervolmaken. Van 25 januari tot 23 april 2023.

    david hockney lightroom bigger a.format webp.width 2880 4xDTe0nBGV6DyLyo
    David Hockneys The Arrival of Spring in Woldgate, East Yorkshire in 2011. – © David Hockney / Collection Centre Pompidou, Parijs

    Poetins energiewapen

    Volgens The Economist dient de beste kans voor Poetin om een wig te drijven tussen Oekraïne en het Westen zich deze winter aan. Vóór de oorlog leverde Rusland 40 tot 50 procent van het aardgas dat de EU importeert. In augustus draaide Poetin de kraan van een grote pijpleiding naar Europa dicht en schoten de brandstofprijzen omhoog.

    Meer kou betekent dat meer mensen sterven

    Tot nu toe heeft Europa deze schok goed doorstaan door voldoende gas op te slaan. Maar ook al zijn de marktprijzen voor brandstoffen in-middels gedaald, de reële gemiddelde kosten voor gas en elektriciteit voor huishoudens in Europa liggen veel hoger dan voorheen. Modellen die The Economist maakte, suggereren dat dat weleens grote gevolgen zou kunnen hebben. Meer kou betekent dat meer mensen sterven. Gegeven de relatie tussen sterfte, weersomstandigheden en energiekosten zou het aantal slachtoffers van Poetins ‘energiewapen’ in Europa weleens hoger kunnen uitvallen dan het aantal soldaten dat tot nu toe in Oekraïne is omgekomen.


    Amsterdam op ‘No List 2023’

    Fodor’s, het bedrijf voor reisinformatie dat groot werd door mensen te vertellen waar ze heen moeten om te slapen, eten en drinken, heeft nu een lijst gepubliceerd met plekken wereldwijd waar je in 2023 juist níét heen moet gaan, schrijft Grist. Hun ‘No List 2023’ adviseert niet om deze bestemmingen te vermijden vanwege het slechte eten, de slechte bezienswaardigheden of gevaar, maar omdat een teveel aan toeristen op deze plekken ecologische, culturele en sociale schade veroorzaakt. 

    De lijst richt zich op de impact van het wereldwijde toerisme op drie specifieke gebieden: unieke natuurlijke omgevingen die steeds verder worden aangetast door toeristen, culturele hotspots die te kampen hebben met grote drukte en een overbelaste infrastructuur, en bestemmingen die te maken hebben met een watercrisis.

    Na een korte onderbreking vanwege de pandemie is het toerisme weer explosief gestegen

    Lake Tahoe in Californië en Antarctica haalden de lijst van natuurwonderen die vanwege hun kwetsbaarheid het wegblijven van toeristen verdienen. Op de lijst met culturele bestemmingen waar de infrastructuur onder hoogspanning staat en stijgende kosten van levensonderhoud de plaatselijke bevolking verjagen, wordt Amsterdam genoemd, naast Venetië en de Amalfikust in Italië, Cornwall in Engeland en Thailand.

    Door een combinatie van voedselconsumptie, accommodatie, vervoer en de aankoop van souvenirs draagt het wereldwijde toerisme voor 8 procent bij aan de mondiale uitstoot van broeikasgassen. Na een korte onderbreking vanwege de pandemie is het toerisme weer explosief gestegen en inmiddels worden de cijfers van voor de pandemie zelfs overtroffen. 


    Musk jaagt adverteerders weg

    Het is een understatement om te zeggen dat het niet echt lekker gaat met Twitter sinds miljardair Elon Musk het platform op 27 oktober voor 44 miljard dollar overnam. Eind november had ruim eenderde van de honderd grootste marketeers al gedurende twee weken niet meer geadverteerd op het platform, zo blijkt uit een analyse door The Washington Post. Dat geeft aan dat adverteerders sinds de overname terughoudend zijn geworden. Tientallen topadverteerders, waaronder veertien bedrijven uit de top-50, stopten met adverteren, aldus de analyse van de krant op basis van van gegevens van Pathmatics, een bedrijf dat gespecialiseerd is in merkanalyses en digitale marketingtrends. 

    Advertenties van A-merken zoals Jeep en snoepfabrikant Mars, die in de zes maanden vóór de overname door Musk tot de top-100 van Amerikaanse adverteerders op Twitter behoorden, zijn in elk geval sinds 7 november niet meer op de site te zien geweest. ‘We zijn eind september begonnen met het opschorten van reclameactiviteiten op Twitter, toen we hoorden van enkele belangrijke ontwikkelingen op onder meer het gebied van merkveiligheid, die gevolgen hadden voor onze merken,’ aldus een verklaring van Mars, dat naast het gelijknamige snoepgoed ook voedingsmiddelen en producten voor huisdieren maakt. 

    Het gevaar voor hen en voor Twitter is dat Musk ‘zelf een heel sterk merk wordt’

    Ook farmaceut Merck, ontbijtgranenproducent Kellogg’s, telecommunicatiereus Verizon en bierbrouwer Boston Beer hebben de afgelopen weken hun advertenties stopgezet, volgens gegevens van Pathmatics.

    Volgens Matthew Quint, directeur van het Center on Global Brand Leadership aan de Columbia Business School in New York, zijn veel bedrijven zich bewust van ‘de mogelijke druk van belanghebbenden en consumenten, wanneer ze zich verbinden met inhoud die als opruiend wordt gezien.’ Het gevaar voor hen en voor Twitter is dat Musk ‘zelf een heel sterk merk wordt, een controversieel merk zelfs,’ aldus Quint. ‘Hoe meer hij op de voorgrond treedt, des te meer adverteerders er waarschijnlijk voor kiezen om niet geassocieerd te worden met een Elon Musk-platform.’

    Elon Musk at a Press Conference
    © Daniel Oberhaus / Wikimedia
  • Wat zij zeggen over Elon Musk en het vrije woord

    Wat zij zeggen over Elon Musk en het vrije woord

    Internationale commentatoren en opiniemakers over de nieuwe eigenaar van Twitter en de algehele vrijheid van meningsuiting.

    Elon Musk – eigenaar Twitter

    Twitter

    ‘Met vrije meningsuiting bedoel ik gewoon datgene wat overeenkomstig is met de wet.

    Ik ben tegen censuur die veel verder gaat dan de wet

    Als mensen minder vrije meningsuiting willen, zullen ze de regering wel vragen om wetten in die zin aan te nemen.

    Daarom is voorbijgaan aan de wet in strijd met de wil van het volk.’


    Nesrine Malik – columnist The Guardian

    The Guardian

    ‘Absolutisten van het vrije woord zijn als verwaand sportpubliek dat denkt het beter te kunnen dan de spelers. Voor hen moet het woord zo vrij mogelijk zijn. Nergens wordt deze simplificatie duidelijker dan op sociale media. Deze onoprechte strijders voor het vrije woord zijn zo ontwend dat hun daden consequenties hebben, dat ze de mythe hebben geschapen van een censurerende ‘woke’ orthodoxie, die een bedreiging zou vormen voor vrije meningsuiting. Musk is een van hen.’


    Rakhi Bose – redacteur The New Yorker

    The New Yorker

    ‘Dit is een goed moment voor de Tesla CEO om zijn kennis van het moderne liberale politieke denken op te frissen. Om zijn absolutisme van het vrije woord te laten werken, zal Musk een manier moeten vinden om op Twitter de vrijheid van meningsuiting te koppelen aan het ‘schadeprincipe’ – de vrijheid om je mening te geven zolang het de rechten en vrijheden van een ander niet schaadt – en een evenwicht moeten vinden tussen rechten en realiteit, zodat de vrijheid van meningsuiting iedereen ten goede komt.’


    Jelani Cobb – redacteur Outlook India

    Outlook India

    ‘Musk heeft de ban op de meest rabiate gebruikers van Twitter opgeheven. Dat leidde tot de angst bij adverteerders dat hun producten kunnen verschijnen naast homofobe, racistische, seksistische of misantropische tweets. De wens van Musk verloren advertentie-inkomsten te compenseren met abonnementen, terwijl hij tegelijk moderatie van de inhoud terugschroeft, is hetzelfde als mensen vragen tegen betaling lid te worden van een gemeenschap waar ze nog meer kans lopen om misbruikt te worden.’

  • Twitter-implosie neemt ongekende vormen aan

    Twitter-implosie neemt ongekende vormen aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Controversieel WK eindelijk van start gegaan

    » Meesteroplichter Elizabeth Holmes veroordeelt tot

    Een mail van Musk aan al het Twitter-personeel zorgde voor onrust

    De rappe ineenstorting van sociaal medium Twitter lijkt ongekende vormen aan te nemen. Eind vorige week was de hashtag #RIPTwitter trending, nadat bekend was geworden dat er nieuwe massaontslagen hadden plaatsgevonden en enkele sleutelmedewerkers afscheid hadden genomen van het door Elon Musk overgenomen bedrijf, meldt NPR.

    Aanleiding was een brief die op donderdag 17 november werd verstuurd door Musk naar alle nog overgebleven Twitter-medewerkers. Een ‘hardcore’ mentaliteit met extreem lange werkdagen zouden de norm worden en wie daartoe bereid was, moest onderaan in de mail op ‘ja’ klikken. Wie dat niet deed, kon vertrekken, met drie maanden aan ontslagvergoeding.

    Veel werknemers gingen niet mee in de werkethiek van Musk en zegden hun baan op deze onconventionele manier op. Steeds meer gebruikers zien het einde van Twitter naderen en melden zich bij alternatieven als Mastodon en Koo. Musk zelf reageerde op Twitter door een meme te plaatsen waarmee hij lijkt te zeggen ‘de dood van Twitter wordt op Twitter aangekondigd’.

    Lees ook: