Het tijdperk Trump is voor zeker vier jaar ten einde, met als treurig slotakkoord de bestorming van het Capitool door zijn aanhangers. Zowel Vladimir Poetin als diens opponent Aleksj Navalny volgden de ontwikkelingen met argusogen. Volgens analisten betrekken ze de gebeurtenissen van 6 januari in Washington vooral op zichzelf.
‘Aanhangers van Donald Trump gingen tekeer in het Capitool, en het is je vergeven als je denkt dat de Russische president Vladimir Poetin zich opgetogen in de handen wreef’, schrijft journalist Leonid Ragozin in een analyse voor de politieke website Politico. ‘De chaos, verwarring en vernietiging kunnen tenslotte worden gezien als het hoogtepunt van de langlopende pogingen van het Kremlin om de Amerikaanse democratie te ondermijnen.’
‘De gebeurtenissen in Washington laten zien dat het Amerikaanse verkiezingsproces archaïsch is, niet aan moderne eisen voldoet en vatbaar is voor schendingen’
Natuurlijk was er nogal wat Russisch leedvermaak, aldus Ragozin. Zo liet Maria Zakharova, woordvoerder van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken weten: ‘De gebeurtenissen in Washington laten zien dat het Amerikaanse verkiezingsproces archaïsch is, niet aan moderne eisen voldoet en vatbaar is voor schendingen’, zo schreven The Moscow Times en Al Jazeera.
Ragozin haalt de hooggeplaatste medewerker Buitenlands Beleid Konstantin Kosachev aan die op Facebook schreef: ‘De VS hebben het vermogen verloren om hun eigen koers uit te stippelen en daarmee om dat voor anderen te doen.’ Kosachev trok ook vergelijkingen met de revolutie van 2014 in Oekraïne, die president Viktor Janoekovitsj verdreef en Poetin ertoe bracht de Krim te annexeren.
Herinnerend aan de toenmalige Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken Victoria Nuland, die koekjes uitdeelde aan demonstranten in het centrum van Kiev, vroeg Kosachev zich af wat Amerikanen ervan zouden vinden als buitenlandse functionarissen nu hetzelfde zouden doen met Trump-aanhangers op de trappen van het Capitool. Zouden ze nog steeds zeggen: ‘Het volk heeft altijd gelijk?’
Dubbelhartigheid
In zijn analyse stelt Ragozin dat dergelijke overpeinzingen louter op het Russische thuisfront zijn gericht, met als doel om de schijnbare dubbelhartigheid van het Amerikaanse politieke establishment aan te tonen. Enerzijds steunden Amerikanen immers de Oekraïne-revolutie in 2014 en werd een oogje dichtgeknepen voor de extreemrechtse radicalen die daarbij een rol speelden. Anderzijds worden Trump-aanhangers die het resultaat van de Amerikaanse presidentsverkiezingen aanvechten nu bestempeld tot ‘criminelen en terroristen’.
Maar dergelijke Kremlin-propaganda is een valse vergelijking, vindt Ragozin, bedoeld om het verhaal van de opstand in Oekraïne af te schilderen als een door de VS gesteunde fascistische coup, die de Russische interventie daarna rechtvaardigde. Hoe dan ook, schrijft hij, hoezeer het Kremlin ook plezier beleefde aan het drama in Amerika, de scènes van de gewelddadige chaos in Washington zijn ook de ergste nachtmerrie voor de Russische machtshebbers.
Onder de aanhangers van Poetin in Moskou bleef de reactie dan ook gematigd, omdat staatspropagandisten op een dun koord balanceren. Uiteraard omhelzen ze alle mogelijkheden om Amerika te ontregelen, maar tegelijkertijd doen ze er alles aan om soortgelijke onrust in hun eigen land te voorkomen.
Paranoïde over ‘kleurenrevoluties’
Van Poetin is bekend dat hij paranoïde is over ‘kleurenrevoluties’, zoals die in Oekraïne. Sterker nog, volgens Ragozin bepaalt die angst zijn buitenlandse en binnenlandse beleid. In de bestorming van het Capitool in Washington zag Poetin dan ook het bewijs dat marginale, extreemrechtse aanhangers van een partij of een politieke leider zomaar kunnen toeslaan en chaos en wanorde aanrichten.
In de afgelopen twee decennia heeft Poetin ultranationalistische groepen en denkers het hof gemaakt. Om zich van hun steun te verzekeren heeft hij aspecten van hun extreemrechtse ideologie overgenomen, inclusief de retoriek van ‘traditionele christelijke waarden’ en anti-LGBTQ-standpunten. De steun van deze groepen voor Poetin is ondertussen altijd twijfelachtig en ongrijpbaar geweest, aldus Ragozin.
Poetin zag tijdens de revolutie in Oekraïne tot zijn schrik dat extreemrechts zeer efficiënte milities kan vormen
Bij antiregeringsprotesten in Moskou in 2011 en 2012 sloot een groot aantal prominente extreemrechtse figuren zich aan. Poetin zag tijdens de revolutie in Oekraïne tot zijn schrik dat extreemrechts zeer efficiënte milities kan vormen, die de doorslag kunnen geven in tijden van onzekerheid en wanorde. Daarom werden in Moskou prominente Russische extreemrechtse figuren gearresteerd of gedwongen naar Oekraïne te vluchten, waar ze zich aansloten bij nationalistische vrijwilligerseenheden zoals het Azov-bataljon.
Maar ook degenen die Poetin trouw bleven en zich bij de door Rusland ondersteunde strijdkrachten in Donbas voegden, werden argwanend bekeken, in de wetenschap dat de alliantie tussen het Kremlin en extreemrechts afhangt van tal van voorwaarden en zeker niet onbreekbaar is. Illustratief is dat Igor Girkin, een malafide Russische huurling die actief is in Oost-Oekraïne, in een interview in 2017 naar Poetin verwees als ‘de hoer van Amerika’.
Reagerend op de gebeurtenissen in Washington schreef de rechtse denker Dmitry Olshansky, een verstokt aanhanger van Poetins oorlog in Oekraïne, dat ‘mensen met hoorns en geschilderde gezichten’ in het Capitool in feite westerse kernwaarden verdedigden tegen het ‘Sovjet-kalifaat’. Leedvermaak van het Kremlin, zei ook hij, was voorbarig omdat soortgelijke gebeurtenissen net zo goed in Rusland zouden kunnen voorkomen.
‘Net als Trump heeft Poetin nauwelijks de controle over de dreiging die hij heeft helpen ontketenen’
Ultranationalisten en neonazi’s die Rusland zijn ontvlucht en dus niet worden geremd door angst voor vervolging, waren nog uitgesprokener in hun steun voor de acties van de Amerikaanse extremisten. Zo verklaarde Wotanjugend, een neonaziplatform van voortvluchtige Russen in Oekraïne: ‘Fashington is in beslag genomen’.
Kortom, concludeert Ragozin, ‘Amerika is uiteindelijk niet het enige land dat kampt met een golf van rechtsextremisme dat gedijt op politieke onrust en dromen van een gewapend conflict. Net als Trump heeft Poetin geprobeerd hun woede ten eigen voordele te gebruiken. En net als Trump heeft hij nauwelijks de controle over de dreiging die hij heeft helpen ontketenen.’
Muilkorving
Ook Poetins luis-in-de-pels Aleksej Navalny, die deze week onmiddellijk bij zijn terugkeer in Moskou werd gearresteerd, betrok de gebeurtenissen in Washington op zijn eigen situatie. In zijn opinieartikel voor TwinCitiesPioneerPress schrijft columnist Leonid Bershidsky dat Navalny zich zorgen maakt over het besluit van Twitter om het account van Donald Trump te sluiten.
‘Navalny is geen Trump-fan’, aldus Bershidky. ‘De reden dat hij zich zorgen maakt, is dat de manier waarop Amerikaanse techbedrijven Trump en zijn meest radicale aanhangers hebben aangepakt, kan leiden tot zijn eigen muilkorving in Rusland, waar hij al geen toegang heeft tot door de staat gecontroleerde media. Hij moet vertrouwen op voornamelijk in de VS gevestigde sociale netwerken als YouTube, Facebook, Twitter om zijn boodschap te verspreiden.’
‘Ik krijg hier jarenlang elke dag doodsbedreigingen en niemand wordt door Twitter aangepakt’
Die zorgen van Navalny zijn terecht, volgens Bershidsky. ‘Naar mijn mening was de beslissing om Trump te verbieden gebaseerd op emoties en persoonlijke politieke voorkeuren’, schreef Navalny op Twitter. ‘Vertel me niet dat hij is verbannen wegens het overtreden van Twitter-regels. Ik krijg hier jarenlang elke dag doodsbedreigingen en niemand wordt door Twitter aangepakt (niet dat ik erom vraag).’
5. Don't tell me he was banned for violating Twitter rules. I get death threats here every day for many years, and Twitter doesn't ban anyone (not that I ask for it).
Navalny voegt eraan toe: ‘Twitter is natuurlijk een privébedrijf, maar we hebben in Rusland en China veel voorbeelden gezien van dergelijke privébedrijven die de beste vrienden en supporters van de staat worden als het gaat om censuur. (…) Dit precedent zal worden uitgebuit door vijanden van de vrijheid van meningsuiting in de hele wereld. Ook in Rusland. Elke keer dat ze iemand het zwijgen willen opleggen, zullen ze zeggen: “Dit is gewoon een gangbare praktijk, zelfs Trump werd geblokkeerd op Twitter”.’
De bestorming van Capitol Hill in Washington door een meute Trump-aanhangers vorige week, heeft ertoe geleid dat Trump en zijn medestanders het digitale zwijgen is opgelegd door zo’n beetje alle online platforms waar hij gebruik van maakte. Parler, een van zijn laatste serieuze mogelijkheden, is nu ook weggevallen.
Volgens The Guardian besloot Twitter op zaterdag het account van Donald Trump definitief te verwijderen, vanwege zijn herhaalde schendingen van de regels en het risico dat zijn Twitter-gedrag zou leiden tot ‘verder aanzetten tot geweld’. Op grond van twee tweets die Trump op vrijdagochtend had verzonden, oordeelde Twitter dat die hoogstwaarschijnlijk waren bedoeld om ‘mensen aan te moedigen en te inspireren om de criminele handelingen die plaatsvonden in het Capitool op 6 januari 2021, te herhalen’, zo liet het bedrijf in een verklaring weten.
Plannen voor ‘toekomstige gewapende protesten’ verspreidden zich via Twitter en elders, waarschuwde het bedrijf, ‘inclusief het voorstel tot een tweede aanval op het Amerikaanse Capitool en de staatsgebouwen op 17 januari 2021’.
‘Deze buitengewone beslissing van Twitter om het persoonlijke account van Trump te verbieden, is duidelijk een symbolische vingerwijzing naar de omstreden president, wiens gebruik van sociale media om haat en angst aan te wakkeren zorgden voor zowel zijn onwaarschijnlijke politieke opkomst, als voor het schandelijke einde van zijn presidentschap’, zo meent de Britse krant
De lijst
Het bleef niet bij de permanente ban door Twitter, zo blijkt uit een overzicht van de Amerikaanse politieke website Axios. ‘Platforms verwijderen in snel tempo het account van Donald Trump en accounts die zijn gelieerd aan pro-Trump-geweld en samenzweringstheorieën, zoals QAnon en #StoptheSteal’, aldus Axios-redacteuren Sarah Fischer en Ashley Gold. Ze presenteerden afgelopen zaterdag een ‘voorlopige’ lijst van alle platforms met daarbij hun verklaring voor de ban.
Reddit:
WAT: Reddit heeft de subreddit-groep ‘r / DonaldTrump’ verboden.
COMMENTAAR: ‘Het beleid van Reddit verbiedt inhoud die haat aanmoedigt of verheerlijkt, die aanzet of oproept tot geweld tegen groepen mensen of individuen. In overeenstemming hiermee hebben we proactief contact opgenomen met moderators om hen te herinneren aan ons beleid’, aldus een woordvoerder.
CONTEXT: Hoewel het geen officiële groep of pagina betreft die wordt gehost door de president, is deze steungroep voor Trump een van de grootste politieke gemeenschappen op Reddit.
Twitch:
WAT: Twitch blokkeerde het kanaal van Trump.
COMMENTAAR: ‘In het licht van de schokkende aanval op het Capitool hebben we het Twitch-kanaal van president Trump uitgeschakeld. Gezien de huidige buitengewone omstandigheden en de opruiende retoriek van de president, zijn we van mening dat dit een noodzakelijke stap is om onze gemeenschap te beschermen en te voorkomen dat Twitch wordt gebruikt om aan te zetten tot verder geweld’, aldus een woordvoerder.
CONTEXT: Twitch was in juni een van de eerste platforms die het kanaal van Trump tijdelijk verbood vanwege haatdragende inhoud rond de Black Lives Matter-protesten deze zomer.
Shopify:
WAT: Shopify sloot twee onlinewinkels die zijn gelieerd aan Trump en zijn organisatie. Het gaat om de merchandise-sites van de Trump-campagne.
COMMENTAAR: ‘Shopify tolereert geen acties die uitnodigen tot geweld. Op basis van recente gebeurtenissen hebben we vastgesteld dat de acties van president Donald J. Trump in strijd zijn met ons beleid voor acceptabel gebruik. Dat beleid verbiedt promotie of ondersteuning van organisaties, platforms of mensen die met geweld dreigen of dat goedkeuren om hun zaak te bevorderen. Als gevolg hiervan hebben we winkels die zijn gelieerd met president Trump beëindigd’, aldus een woordvoerder, zo liet The Financial Times op Twitter weten.
CONTEXT: Op vrijdag was Shopify het eerste van alle platforms die Trumps aanwezigheid daadwerkelijk uitschakelden, aangezien zijn winkels permanent werden verwijderd en niet tijdelijk.
YouTube:
WAT: YouTube vervroegt de handhaving van de regels met betrekking tot verspreiding van onjuiste verkiezingsinformatie en beweringen van vermeende kiezersfraude door Trump en anderen.
COMMENTAAR: ‘Vanwege de buitengewone gebeurtenissen die gisteren plaatsvonden, en aangezien de verkiezingsresultaten zijn gecertificeerd, zal elk kanaal dat nieuwe video’s plaatst met valse claims die in strijd zijn met ons beleid, nu een waarschuwing krijgen die het uploaden of livestreaming tijdelijk beperkt. Kanalen die in een periode van negentig dagen drie waarschuwingen ontvangen, worden definitief van YouTube verwijderd’, aldus een YouTube-woordvoerder.
CONTEXT: YouTube is doorgaans langzaam met het ondernemen van actie tegen slechte inhoud en accounts. Deze reactie is, hoewel snel, enigszins mild in vergelijking met concurrenten die het account van Trump verwijderden of uitschakelden. YouTube verwijderde wel de video die Trump woensdag plaatste, waarin hij het Capitool-geweld besprak zonder het volledig te veroordelen.
Facebook & Instagram:
WAT: Facebook verbiedt Donald Trump ten minste de komende twee weken om op Facebook te posten, totdat de machtsoverdracht aan Joe Biden een feit is.
COMMENTAAR: ‘Wij zijn van mening dat de risico’s gewoon te groot zijn om de president onze diensten te laten gebruiken tijdens deze periode’, aldus CEO Mark Zuckerberg.
CONTEXT: Op woensdag verwijderde Facebook de video van Trump waarin hij het geweld besprak zonder het volledig te veroordelen; donderdag volgden de aanvullende stappen.
Snapchat:
WAT: Snapchat heeft het account van Trump geblokkeerd omdat het vindt dat het account haat verspreidt en aanzet tot geweld.
OPMERKING: ‘We kunnen bevestigen dat we eerder vandaag het Snapchat-account van president Trump hebben vergrendeld’, aldus woordvoerder Rachel Racusen van Snap tegen Axios.
CONTEXT: Snapchat was een van de eerste grote sociale platforms die in juni serieuze actie ondernam tegen Trumps account wegens ‘bedreiging van de democratie’. Het bedrijf besloot toen zijn account niet langer aan te bevelen in de sectie ‘Ontdekken’, waarin professionele inhoud en prominente mensen worden aanbevolen.
TikTok:
WAT: Op grond van zijn richtlijnen verwijdert TikTok doorverwijzingen en hashtags zoals #stormthecapitol en #patriotparty.
COMMENTAAR: ‘Hatelijk gedrag en geweld horen niet thuis op TikTok. Accounts of berichten die proberen geweld te stichten, te verheerlijken of aan te moedigen, schenden onze communityrichtlijnen en zullen worden verwijderd’, aldus een TikTok-woordvoerder.
CONTEXT: Andere hashtags zoals #stopthesteal en #QAnon werden sinds vorig jaar al omgeleid.
Discord:
WAT: Discord zegt dat het de server The Donald heeft verboden, volgens journalist Casey Newton op Twitter.
COMMENTAAR: ‘Hoewel er geen bewijs is dat de server werd gebruikt om de rellen van 6 januari te organiseren, besloot Discord de hele server vandaag te verbieden vanwege de openlijke band met een onlineforum dat wordt gebruikt om tot geweld aan te zetten en een gewapende opstand in de Verenigde Staten te plannen’, aldus journalist Ali Breland van Mother Jones op Twitter.
CONTEXT: Het Discord-account was verbonden met het pro-Trump netwerk TheDonald.Win.
Pinterest:
WAT: Al sinds de verkiezingen in november beperkt Pinterest hashtags met betrekking tot pro-Trump-onderwerpen zoals #StopTheSteal, aldus een woordvoerder.
COMMENTAAR: ‘Pinterest is geen plek voor bedreigingen, promotie van geweld of haatdragende inhoud’, zo zei de woordvoerder. ‘Ons team gaat door met het controleren en verwijderen van schadelijke inhoud, inclusief verkeerde informatie en complottheorieën die tot geweld kunnen aanzetten.’
CONTEXT: Trump heeft geen Pinterest-account en het platform heeft geprobeerd weg te blijven van politieke inhoud, maar Pinterest heeft die niet volledig kunnen onderdrukken.
Axios concludeert het overzicht met de opmerking dat Trump weliswaar in korte tijd de toegang kwijtraakte tot alle platforms waar hij ooit zijn boodschap vrijelijk kon verspreiden, maar dat zijn supportersgroepen nog steeds online bijeen kunnen komen.
Parler
Een van de plekken waar dat makkelijk kan is Parler, een socialmediaplatform, dat geen enkele beperking oplegt aan zijn gebruikers en waar veel extremisten dus een account openden, aldus The New York Times gisteren.
‘In de afgelopen maanden is Parler een van de snelstgroeiende apps in de VS geworden. Miljoenen aanhangers van president Trump trokken er massaal naartoe toen Facebook en Twitter de afgelopen week steeds vaker optraden tegen berichten die verkeerde informatie verspreiden en aanzetten tot geweld, door bijvoorbeeld de accounts van Trump te verwijderen. Apple noemde Parler zaterdagochtend nog de nummer 1 gratis app voor iPhones.’ Maar, vervolgt NYT, ‘nog geen dag later vecht Parler voor zijn voortbestaan.’
‘Op de eerste plaats omdat Apple en Google de Parler-app uit hun app-winkels hebben verwijderd, aangezien ze van mening zijn dat de berichten van de gebruikers niet voldoende zijn gecontroleerd, waardoor er te veel waren die geweld en misdaad aanmoedigden. Later op zaterdag liet Amazon aan Parler weten het bedrijf op zondagavond van zijn webhostingservice te verwijderen vanwege het herhaaldelijk schenden van de regels. De stap van Amazon betekent dat Parler dus offline moet gaan, tenzij het snel een nieuwe hostingservice kan vinden.’
Later op zaterdag liet Amazon aan Parler weten het bedrijf op zondagavond van zijn webhostingservice te verwijderen vanwege het herhaaldelijk schenden van de regels
‘Big Tech wil de concurrentie om zeep helpen’, laat John Matze, de CEO van Parler, in een sms aan NYT weten. ‘Ik moet de komende 24 uur heel veel werk verzetten om ervoor te zorgen dat ieders gegevens niet definitief van het internet worden verwijderd.’
Matze beticht de tech-bedrijven van een ‘gecoördineerde poging’ om ‘de vrijheid van meningsuiting volledig van het internet te verwijderen’. Parler zal volgens hem met ingang van zondag waarschijnlijk een week lang niet beschikbaar zijn. Maar hij zegt ook dat zijn bedrijf zich heeft voorbereid door niet uitsluitend te vertrouwen op de infrastructuur van Amazon en op zoek te zijn naar een nieuwe hostingservice.
Hoe dan ook, schrijft The Times, een dag eerder leek Parler te zullen profiteren van de groeiende woede in conservatieve kringen over Silicon Valley en de logische keuze te zijn om de volgende megafoon van Trump te worden nadat hij van Twitter was getrapt. ‘Nu ziet de toekomst er somber uit.’
Dat klopt, want niet veel later, op zondagavond, trok Amazon als host van Parler de stekker eruit en ging het platform op zwart. Daarmee was de gifbeker voor de extreemrechtse aanhangers van Trump nog niet leeg, want op maandagmiddag meldde het Twitter-account van @donk_enby in een tweet maar liefst 70 terabyte aan data van Parler te hebben gehackt, hetgeen tech-website Gizmodo later bevestigde. ‘De overdaad aan gegevens zal kunnen dienen als een vruchtbaar jachtgebied voor wetshandhavers’, aldus Gizmodo.
Nu de overwinning van Joe Biden op Donald Trump is bevestigd door het Amerikaanse Kiescollege, lijkt niets de inauguratie van Biden op 20 januari meer in de weg te staan. Al Jazeera laat zien hoe het verkiezingsresultaat leidt tot een wraaktocht van Trump, waarin voormalige vrienden in een maand tijd plots veranderen in grote vijanden.
‘Na het verlies van de verkiezingen wordt de lijst met vijanden van Trump steeds groter’, is de kop boven het artikel van Emily Sumlin. Let wel, het gaat hier om voormalige meelopers, steunbetuigers en ja-knikkende mogelijkmakers, die Trump nu als zijn vijanden beschouwd. Trump, zo schrijft Sumlin, ‘heeft een lange geschiedenis in het tot vijand maken van mensen die hij eerder de hemel in prees’. Die lange lijst loopt uiteen van zijn oude advocaat en ‘fixer’ Michael Cohen tot allerlei regeringslieden die hij bij voorkeur per tweet ontsloeg. Tot zover niets nieuws, want Trump pakte altijd al mensen aan die hem onrecht zouden hebben aangedaan.
Maar nu hij halsstarrig blijft weigeren om de overwinning van Joe Biden te erkennen, ontstaat er een nieuwe lijst van ooit-vrienden-nu-vijanden, volgens Sumlin. Het gaat inmiddels om uiterst loyale Republikeinen, die niet langer meegaan in zijn mythe van ‘gestolen’ verkiezingen. Trump voelt zich door hen verraden en maakt daar geen geheim van. Sumlin presenteert een handig overzicht dat zeker niet uitputtend is, maar goed laat zien hoe hard het spel wordt gespeeld.
Minister van Justitie Bill Barr
Enkele minuten nadat de overwinning van Biden was bevestigd, liet Trump weten dat Barr zijn ontslag had ingediend als justitieminister, met ingang van aanstaande woensdag 23 december. Alles in goede harmonie, aldus Trump. Maar het hing volgens waarnemers al langer in de lucht, zeker nadat Barr begin december aan Associated Press liet weten dat hij, na grondig onderzoek door het OM en de FBI, geen fraude heeft kunnen waarnemen ‘op een schaal die tot een andere uitkomst van de verkiezingen had kunnen leiden’. Kort na dat interview werd Trump gevraagd of hij ‘vertrouwen’ in Barr had. Hij weigerde te antwoorden. Daar lag ook nog een andere irritatie onder volgens Sumlin: ‘Vlak voordat Barr zijn ontslagbrief indiende, bekritiseerde Trump hem op Twitter omdat hij niet genoeg had gedaan inzake een onderzoek naar de buitenlandse zakelijke activiteiten van Bidens zoon, Hunter.’
Why didn’t Bill Barr reveal the truth to the public, before the Election, about Hunter Biden. Joe was lying on the debate stage that nothing was wrong, or going on – Press confirmed. Big disadvantage for Republicans at the polls!
Om te zeggen dat Trump een warme band had met Fox News is een understatement, schrijft Sumlin. Maar ondanks dat hij onophoudelijk werd gesteund door veel van de presentatoren en jarenlang exclusieve interviews gaf aan het rechtse netwerk, heeft Trump nu besloten om Fox News in diskrediet te brengen ten faveure van nog veel conservatievere kanalen.
Trumps woede begon nadat het netwerk op de verkiezingsavond als eerste meldde dat Joe Biden Arizona zou winnen. Sindsdien richt hij zijn pijlen vooral op de meer op nieuws gerichte dagprogramma’s van Fox News, dan op de late night-opinieprogramma’s van zijn nog immer trouwe aanhangers Sean Hannity en Tucker Carlson. Hoe dan ook, de president raadt zijn fans aan om hun nieuws te halen bij Newsmax en OANN, twee netwerken die hem nog steeds helpen met het promoten van de mythe dat de verkiezingen door de Democraten zijn ‘gemanipuleerd’ en ‘gestolen’.
.@FoxNews daytime is virtually unwatchable, especially during the weekends. Watch @OANN, @newsmax, or almost anything else. You won’t have to suffer through endless interviews with Democrats, and even worse!
Republikein Brian Kemp, de gouverneur van Georgia, werd in 2018 gesteund door Trump en voerde op zijn beurt campagne voor Trump in 2020. ‘Veel goede dingen. Goed gevoel tussen mij en Brian Kemp. Ik mag hem graag’, liet Trump in april weten. Maar bij de verkiezingen op 3 november stemde Georgia voor het eerst sinds 1992 op een democratische presidentskandidaat. Als gouverneur certificeerde Kemp die uitslag en dat was tegen het zere been:
How does Governor @BrianKempGA allow certification of votes without verifying signatures and despite the recently released tape of ballots being stuffed? His poll numbers have dropped like a rock. He is finished as governor! @RepDougCollins
Het blijft echter niet bij dergelijke tweets. Trump is inmiddels begonnen een van zijn onwankelbare donateurs, de Republikeinse afgevaardigde Doug Collins, te paaien. Hij dringt erop aan dat Collins zich als tegenstander van Kemp verkiesbaar stelt voor de gouverneursverkiezingen in 2022. Tijdens een bijeenkomst in Valdosta, Georgia, zei Trump eerder deze maand: ‘Doug, stel jij je over twee jaar kandidaat als gouverneur?’, eraan toevoegend dat Collins ‘een good-looking gouverneur zou zijn’.
De toorn van Trump is in Georgia ook gericht tegen andere vooraanstaande Republikeinen, zoals plaatsvervangend gouverneur Geoff Duncan en staatssecretaris Brad Raffensperger, die allebei ‘onvoldoende loyaal’ waren. Dit omdat zij, samen met Kemp, keurig alle procedures hebben gevolgd bij het tellen en certificeren van de stemmen.
Gouverneur Doug Ducey
Voor hetzelfde ‘vergrijp’ krijgt gouverneur Doug Ducey van Arizona net zo’n behandeling als Brian Kemp. Ducey bekrachtigde de resultaten van het doorgaans Republikeinse Arizona, waar Biden er met de winst vandoor ging. November 2018 tweette Trump nog enthousiast:
Governor @DougDucey of Arizona is doing a great job. Doug is strong on Crime, the Border, and our Second Amendment. Loves our Military & our Vets. Vote for Doug, he has my full and Complete Endorsement!
Ducey was toen nog ‘een van de beste gouverneurs van het land’, en: ‘er is waarschijnlijk geen ander mens op aarde dan wellicht Doug Ducey, die de zooi aankan die ik te verwerken kreeg’. Twee jaar later later veranderde dat in:
Why is he rushing to put a Democrat in office, especially when so many horrible things concerning voter fraud are being revealed at the hearing going on right now. @OANN What is going on with @dougducey? Republicans will long remember! https://t.co/XILGaHcyw7
Ducey verweerde zich overigens tegen Trumps aantijgingen met: ‘Wil je de resultaten betwisten, dan is dit het juiste moment. Toon bezwaren. Dat is de wet. Ik heb een eed gezworen om die na te leven en ik neem mijn verantwoordelijkheid serieus.’
Voormalig minister van Defensie Mark Esper
Mark Esper werd in juni 2019 aangesteld als minister van Defensie. ‘Ongetwijfeld zal hij fantastisch werk leveren!’, bazuinde Trump. Een jaar later braken protesten en plunderingen uit in verschillende Amerikaanse steden na de moord op George Floyd door de politie. Trump twitterde dat de federale regering moest ingrijpen en bepleitte ‘het gebruik van de onbeperkte macht van ons leger’. Esper was het daarmee publiekelijk oneens. Het leger ‘mag alleen als laatste redmiddel worden gebruikt en alleen in de meest urgente en nijpende situaties’, zo zei hij tegen journalisten. Niemand twijfelde er meer aan dat hij daarmee zijn lot had bezegeld. En inderdaad, zes dagen na de verkiezingen, op 9 november, werd ook hij per tweet ontslagen:
…Chris will do a GREAT job! Mark Esper has been terminated. I would like to thank him for his service.
President Xi Jinping is een nieuwe campagne gestart tegen onlinekritiek van Chinese burgers. Vooral Twitteraars worden opgepakt, bedreigd en zelfs gevangengezet. ‘Met Twitter verliezen we een van de laatste plekken waar we ons nog kunnen uitspreken.’
Sjanghai. Eén man zat vijftien dagen in de cel. De familie van een ander werd door de politie bedreigd. Een derde zat acht uur vastgeketend in de verhoorkamer. Hun misdaad: iets op Twitter zetten. In een fikse aanscherping van de Chinese internetcensuur wordt een groeiend aantal twitteraars door de politie opgepakt voor verhoor. Ook al is Twitter in China geblokkeerd en voor de overgrote meerderheid van de internetters daar dus onzichtbaar. Deze harde politieaanpak is de nieuwste uiting van Xi Jinpings campagne tegen ongewenste internetactiviteiten. De autoriteiten verstevigen hun greep op het onlineleven van de Chinese burgers, ook als de berichten die zij posten in het land zelf nauwelijks te zien zijn. ‘Met Twitter verliezen we een van de laatste plekken waar we ons nog kunnen uitspreken,’ zegt mensenrechtenactivist Wang Aizhong, die zegt dat de politie hem opdroeg berichten met kritiek op de Chinese overheid te verwijderen.
Als de regering de activisten er niet toe kan bewegen zelf de tweets te verwijderen, wordt het wel door anderen gedaan. Zo weigerde Wang zijn tweets te wissen, maar toen hij vorige maand een boek zat te lezen, meldde zijn telefoon ineens dat hij berichten binnenkreeg met backupcodes voor zijn Twitter-account. Een uur later waren drieduizend van zijn tweets gewist, zegt hij. Hij ziet er de hand in van aan de overheid gelieerde hackers, al valt dat niet te verifiëren. Een woordvoerder van Twitter wilde geen commentaar geven op de nieuwe overheidscampagne.
China oefent natuurlijk al sinds jaar en dag strenge controle uit op wat zijn burgers mogen zien en zeggen, ook online. Maar uit dit nieuwe offensief blijkt dat de regering wereldwijd toezicht op sociale media wil houden. Tekstberichten op het in China eveneens geblokkeerde WhatsApp beginnen nu gebruikt te worden als bewijsmateriaal in rechtszaken. Steeds vaker eist de Chinese overheid dat Google en Facebook bepaalde inhoud offline halen, ook al zijn de sites van beide bedrijven op het Chinese internet niet te vinden. Toen de verbannen Chinese miljardair Guo Wengui op internet hooggeplaatste Chinese politici begon te beschuldigen van corruptie, werden zijn accounts op Facebook en Twitter tijdelijk afgesloten. Volgens de bedrijven gebeurde dit naar aanleiding van klachten van gebruikers en omdat hij persoonlijke informatie over anderen had verspreid.
Debat
Ondanks het Chinese verbod op Twitter speelt het platform een belangrijke rol in het politieke en maatschappelijke debat van het land. Een kleine maar actieve gemeenschap van internetters gebruikt speciale software om de overheidsrestricties te omzeilen en Twitter toch te kunnen bereiken. Op basis van een enquête onder 1627 Chinese internetters schat Daniela Stockmann, hoogleraar aan de Berlijnse Hertie School of Governance, dat slechts 0,4 procent van de Chinese internetters gebruikmaakt van Twitter, oftewel zo’n 3,2 miljoen mensen.
En Twitter mag voor normale burgers dan verboden zijn, officiële media zoals de partijkrant People’s Daily en persbureau Xinhua maken er wel gebruik van om de beeldvorming over China in het buitenland te beïnvloeden. ‘Aan de ene kant benutten de staatsmedia alle mogelijkheden van die platforms om miljoenen mensen te bereiken,’ zegt Sarah Cook, Oost-Azië-analist van Freedom House, een Amerikaanse onderzoeksgroep die ijvert voor de democratie in de wereld. ‘En aan de andere kant riskeren gewone Chinezen arrestatie en een gevangenisstraf als ze diezelfde platforms gebruiken om met elkaar en de buitenwereld te communiceren.’
Het zakelijke netwerk LinkedIn, een van de weinige Amerikaanse sociale media die in China zijn toegestaan, schikt zich al lang naar de censor. Zo sloot het vorige maand korte tijd de account af van Peter Humphrey, een Britse bedrijfsrechercheur die ooit in China in de cel heeft gezeten, en deze maand die van Zhou Fengsuo, een mensenrechtenactivist. De mails waarin ze dit van LinkedIn te horen kregen, leken sterk op de mail die gebruikers krijgen als berichten worden verwijderd op grond van de Chinese censuurwetgeving. ‘Wat we de laatste weken zien, is een drastische verscherping van de censuur op sociale media door de autoriteiten,’ zegt Humphrey. ‘Ik vind het verbluffend dat LinkedIn aan dat achterbakse muilkorven van burgers meewerkt en probeert te voorkomen dat hun berichten in China gelezen kunnen worden.’ Beide accounts zijn inmiddels weer hersteld en LinkedIn heeft een verklaring uitgestuurd waarin het bedrijf excuses aanbiedt en zegt dat de accounts per ongeluk waren afgesloten. ‘Ons Trust and Safety Team buigt zich over de interne processen om dergelijke fouten in de toekomst te voorkomen,’ stelde de verklaring.
Met Twitter richten de Chinese autoriteiten zich nu op een vitaal medium voor Chinese activisten. Uit gesprekken met negen door de politie verhoorde twitteraars en een vier uur durende geluidsopname van één zo’n verhoor komt een bepaald patroon naar voren: de politie legt de gebruikers een print met tweets voor en spoort ze aan die specifieke berichten of zelfs hun hele account te deleten. Dat betreft vaak berichten met kritiek op de Chinese overheid of op president Xi. De opgepakte twitteraars zeggen door de politie bedreigd of zelfs vastgeketend te zijn. Huang Chengcheng, een activist met meer dan achtduizend volgers op Twitter, zegt dat hij tijdens zijn verhoor in Chongqing acht uur lang met handen en voeten aan zijn stoel geketend zat. Na afloop heeft hij een schriftelijke toezegging getekend dat hij niet meer zal twitteren.
De politie heeft de activisten ervan doordrongen dat ze misschien wel berichten langs de Chinese censor kunnen smokkelen, maar dat deze toch meeleest
De nieuwe aanpak is een initiatief van het machtige ministerie van Openbare Veiligheid, dat toeziet op justitie en de politieke veiligheid. Volgens diverse twitteraars werd in de verhoren expliciet verwezen naar de internetpolitie, de tak van het ministerie die het internetverkeer controleert. Die internetpolitie, die dit soort lokale acties omschrijft als ‘acties in het veld’, staat sinds afgelopen zomer onder leiding van een hardliner die bekend is geworden met zijn harde aanpak van telecomfraude in de zuidoostelijke kuststad Xiamen. Het ministerie en de Cyberspace Administration of China, de Chinese internetwaakhond, hebben niet op onze gefaxte vragen gereageerd.
De politie heeft de activisten ervan doordrongen dat ze misschien wel berichten langs de Chinese censor kunnen smokkelen, maar dat deze toch meeleest. Een twitteraar met een klein aantal volgers die online over milieuvervuiling had geklaagd, kreeg na een verhoor van vier uur een dringend advies van een politieagent. Deze twitteraar, die uit angst voor represailles niet bij naam genoemd wil worden, had een opname van het verhoor gemaakt, die hij ons liet horen.
‘Verwijder al je tweets en sluit je account af,’ zei de agent. ‘Alles op internet kan worden gevolgd, zelfs ongepaste opmerkingen in WeChat-groepen.’ WeChat is een populaire Chinese berichtendienst. ‘Ik geef je dit welgemeende advies,’ zei de agent. ‘Als dit nog een keer gebeurt, zullen de gevolgen ernstiger zijn. Dan krijgen je ouders er ook mee te maken. Je bent nog zo jong. Als je later trouwt en kinderen krijgt, houden die er ook last van.’
Deze harde aanpak zet een domper op het Chinese debat op Twitter, zegt Yaqiu Wang van Human Rights Watch, die in november over het offensief berichtte. Maar nog niet alle gebruikers laten zich het zwijgen opleggen. ‘Veel activisten willen vrijheid van meningsuiting,’ zegt Wang. ‘Ook al worden ze lastiggevallen en geïntimideerd, ze blijven dapper tweeten. Als daad van verzet tegen censuur en onderdrukking.’
Het zijn niet alleen de twitteraars met de meeste volgers die voor verhoor worden opgepakt. Pan Xidian, een 47-jarige werknemer van een bouwbedrijf in Xiamen, heeft er zo’n vierduizend. Hij tweette een strip van de dissidente cartoonist Rebel Pepper met kritiek op het mensenrechtenbeleid. In november werd hij door de politie twintig uur lang verhoord. Na enkele tweets te hebben verwijderd mocht hij naar huis en dacht hij dat de kous af was. Maar kort daarna werd hij op zijn werk bezocht door agenten die hem in een auto smeten. Ze vroegen hem een document te ondertekenen waarin hij bekende dat hij de maatschappelijke orde had verstoord. Dat deed hij. Toen toonden ze hem een ander document op basis waarvan hij werd aangehouden. Hij heeft twee weken in een cel gezeten met tien anderen, waar ze propagandafilmpjes te zien kregen.
‘In deze tijd zijn we wel bang, maar ik kan mezelf niet bedwingen,’ zei een huilende Pan na zijn vrijlating over de telefoon. ‘We leven in onderdrukking.’ En hij voegde eraan toe: ‘We zijn net lammetjes. De een na de ander wordt opgepakt. We kunnen ons niet verweren.’
De handhavingscampagne is buitengemeen breed en hard. Bij het censureren van binnenlandse sociale media namen de autoriteiten in het verleden vooral prominente gebruikers op de korrel. Slechts sporadisch werden gewone burgers opgepakt en ondervraagd. Bij het huidige offensief lijken de inspanningen van lokale en nationale opsporingsinstanties ook goed op elkaar afgestemd, zegt Xiao Qiang, hoogleraar aan de University of California. ‘Zo’n landelijke actie, waarbij zo veel mensen echt worden opgepakt, dat hebben we nog nooit gezien,’ zegt hij.
Verreweg de grootste en meest gezaghebbende krant van Amerika, met 1300 journalisten, 13 buitenlandredacties en reeds 125 Pulitzer-prijzen op zijn naam. Opgericht in 1851 en sinds 1896 in handen van de familie Ochs Sulzberger. De krant is links van het midden georiënteerd.
Hoe een politiek satirische site de draak steekt met extremistische ideeën en maandelijks zes miljoen bezoekers trekt die denken dat ze waar zijn.
Keuze uit het 360-archief
Hoe makkelijk het is om miljoenen lezers je meest bizarre verzinsels te doen geloven, bewees Christopher Blair al in 2016 met zijn satirische Facebookpagina. Ondanks de disclaimer ‘Niets op deze pagina is waar’ bracht wat voor Blair als één grote grap begon, iets sinisters aan het licht waarmee we de afgelopen jaren maar al te vertrouwd zijn geraakt.
North Waterboro, Maine. Het enige licht in het huis was de gloed van drie computerschermen. Christopher Blair (46) ging achter zijn toetsenbord zitten en begon te typen. Zijn vrouw was naar haar werk en zijn kinderen waren onderweg naar school, maar online wachtte zijn andere community, een virtuele, waar niets was wat het leek. Hij logde in op zijn website en verzon zijn eerste nieuwsbericht van die dag.
‘BREAKING’, schreef hij, met zijn wijsvingers de ene na de andere letter kiezend terwijl hij verschillende opties overwoog. Hij kon melden dat Hillary Clinton was overleden tijdens een geheime buitenlandse missie met als doel vluchtelingen Amerika binnen te smokkelen. Of hij kon president Trump de Nobelprijs voor de Vrede toekennen omdat hij het had aangedurfd de klimaatverandering te ontkennen. Op Blairs scherm verscheen een mailtje van een vriend die hem met zijn site hielp. ‘Wat voor debiels zullen we vandaag weer eens viral laten gaan?’ schreef hij. ‘Hoe extremer we worden, hoe meer mensen erin trappen’, antwoordde Blair.
Bij wijze van grap was hij hier tijdens de verkiezingscampagne voor het presidentschap van 2016 mee begonnen: een politiek satirische site op Facebook waarop hij samen met andere linkse bloggers de draak stak met de extremistische ideeën die zich volgens hen onder ultrarechts verspreidden. In het tweejarige bestaan van zijn Facebookpagina, genaamd America’s Last Line of Defense, had Blair verhalen verzonnen over de invoering van de sharia in Californië, over Bill Clinton die een seriemoordenaar was gebleken, over illegale immigranten die Mount Rushmore hadden beschadigd en over Barack Obama, die op zijn negende, tijdens de Vietnamoorlog, een oproep voor militaire dienst had ontdoken.
‘Deel dit als ook jij woedend bent!’ stond er meestal boven zijn berichten, en duizenden mensen op Facebook hadden ze geliket en gedeeld, van wie de meesten niet doorhadden dat het om satire ging. Sterker nog: Blairs Facebookpagina was uitgegroeid tot een van de populairste onder Trump-aanhangers van boven de 55.
‘Niets op deze pagina is waar’, luidt een van de veertien disclaimers op Blairs site, maar anno 2018 worden de verhalen die erop staan in Amerika werkelijkheid, versterken ze de vooroordelen van mensen, komen ze terecht op Macedonische en Russische sites met nepnieuws en bereiken ze maandelijks maar liefst zes miljoen bezoekers die denken dat ze waar zijn. Wat voor Blair als één grote grap begon, brengt iets sinisters aan het licht.
‘Hoe racistisch, bekrompen, aanstootgevend of “nep” we het ook maken, de mensen blijven maar terugkomen’, schreef hij een keer op zijn persoonlijke Facebookpagina. ‘Waar ligt de grens? Komt er ooit een punt waarop mensen beseffen dat ze alleen maar rotzooi voorgeschoteld krijgen en besluiten terug te keren naar de werkelijkheid?’
Schreeuwende hoofdletters
Blairs eigen werkelijkheid lag buiten, achter de gesloten gordijnen van zijn kantoor, een driekamerwoning in de bossen van Maine, waar de verharde weg overging in grind; niet zijn huis, maar een huurhuis. De afgelopen tien jaar was hij een keer of vijf, zes met zijn gezin verhuisd, het hele land door op zoek naar vast werk, terwijl hij intussen baantjes in de bouw en de horeca met elkaar afwisselde. Soms leefden ze noodgedwongen van voedselbonnen. Tijdens de economische crisis van 2008 was hij voor [fastfoodketen] Wendy’s gaan werken om de schuld op hun creditcard af te lossen.
Ook begon Blair, die al zijn hele leven Democraat was, online zijn politieke gal te spuwen. Hij kreeg het aan de stok met onbekenden op een internetforum genaamd Brawl Hall [to brawl betekent ‘knokken’]. Soms deed hij zich op Facebook voor als iemand van de extreemrechtse Tea Party, om beheerder van een besloten groep te kunnen worden en hun site met linkse ideeën te bestoken alvorens hem op zwart te zetten.
De afgelopen jaren had hij meer dan tien onlineprofielen aangemaakt. Soms deed hij zich op de bijbehorende foto’s voor als een aantrekkelijk blondine uit een zuidelijke staat of als een bandana dragende conservatief die luisterde naar de naam Flagg Eagleton. Zo verleidde hij mensen ertoe racistische of seksistische opmerkingen te maken, om hen vervolgens openlijk aan de schandpaal te nagelen. Blairs lange stukken waren bot en geestig tegelijk. Geleidelijk aan verwierf hij een linkse aanhang op het internet en werd hij fulltime politiek blogger. Nergens kon hij beter zeggen wat hij dacht en zich voordoen als wie hij maar wilde.
‘Wat voor debiels zullen we vandaag weer eens viral laten gaan?’
Nu hing hij over zijn bureau, tussen een loopband en twee terraria, en browste langs conservatieve forums op Facebook, op zoek naar inspiratie voor zijn volgende bericht. Hij was 1 meter 98, woog bijna 150 kilo en typte elke dag duizenden woorden in schreeuwende hoofdletters. Hij zag een foto van Trump op een ceremonie in het Witte Huis. Achter de president stonden verschillende hoogwaardigheidsbekleders, onder wie een witte en een zwarte vrouw. Blair kopieerde de foto, zette een rode kring om de twee vrouwen en typte het eerste wat in hem opkwam.
‘President Trump reikte de verzoenende hand en nodigde Michelle Obama en Chelsea Clinton uit’, schreef Blair. ‘Ze bedankten hem door tijdens het volkslied hun middelvinger op te steken. Hoogverraad! Achter de tralies ermee!’ Blair hield op met typen en keek nog eens naar de foto. De witte vrouw was Chelsea Clinton helemaal niet, het was Hope Hicks, de voormalige communicatieadviseur van het Witte Huis.
De zwarte vrouw was niet Michelle Obama, maar voormalig Trump-medewerker Omarosa Newman. Obama noch Clinton was voor de ceremonie uitgenodigd. Niemand had een middelvinger naar de president opgestoken. Het hele idee was volslagen belachelijk, en dat was precies het punt dat Blair wilde maken.
‘We leven in een idiocratie’, stond ergens in een lijstje op Blairs bureau, en hij voer er wel bij. In een goede maand leverden de advertenties op zijn site hem maar liefst 15.000 dollar op, en hij had een schare trouwe online fans. Honderden mensen bezochten America’s Last Line of Defense om conservatieven te vernederen die Blairs nepverhalen deelden omdat ze dachten dat ze echt waren. Op Blairs eigen Facebookpagina maakte hij in zijn contacten met linkse aanhangers de conservatieve lezers uit voor ‘schapen’, ‘boerenpummels’, ‘STrumperds’, ‘aardappelkoppen’ en ‘leeghoofden.’
‘Hoe kan een weldenkend mens al die flauwekul geloven?’ schreef hij. Hij drukte op ‘verzenden’ en keek toe terwijl zijn leugen zich begon te verspreiden.
Shirley Chapian
De zon was nog maar net op in Pahrump, Nevada, toen Shirley Chapian (76) op Facebook inlogde voor haar eerste potje Criminal Case van die ochtend. Een vriendin had haar op het Facebookspelletje met 65 miljoen spelers gewezen. Een uur lang was ze een detective uit de jaren dertig; ze verhoorde getuigen en probeerde feit van fictie te onderscheiden totdat ze zaak nr. 48 uiteindelijk oploste en haar Facebook-newsfeed aanklikte. ‘Goedemorgen, Shirley! Fijn dat je er weer bent’, luidde het automatisch gegenereerde bericht bovenaan haar pagina.
Ze legde haar vinger op de muis en begon naar beneden te scrollen. Het huis was leeg en stil, op het geklik van de muis na. Ze woonde in haar eentje en had soms dagenlang alleen hier contact, op Facebook. In haar newsfeed van die ochtend zaten ook foto’s en berichtjes van haar ongeveer driehonderd vrienden, maar de meeste posts kwamen van politieke groeperingen die Chapian volgde: ‘Patriotten voor vrije meningsuiting’, ‘Verbied de islam’, ‘Trump 2020’ en ‘Rebel Life’. Elke politieke pagina postte dagelijks verschillende berichten, waarvan vele onder het kopje ‘BREAKING NEWS’. Op haar computer lag Amerika permanent onder vuur.
Links beperkte de vrije meningsuiting, immigranten bestormden de grens en brachten illegaal hun stem uit, politici smeedden plannen om iedereen zijn wapens af te pakken. ‘Je let even niet op of er gebeurt weer iets bezopens in dit land’, had Chapian een keer op haar Facebook-pagina geschreven. Vandaar dat ze had besloten altijd op te letten en soms uren achtereen scrolde en berichten deelde.
‘BREAKING: Democratische megadonor beschuldigd van seksueel misbruik!!!’
‘Heeft Michelle Obama echt iets met Bruce Springsteen?’
‘Boer uit Iowa beweert dat Bill Clinton seks had met koe op “cokefeestje”’
Boven Chapians scherm hingen borduurwerkjes die ooit een groot deel van haar tijd hadden opgeslokt, kunststukjes waar ze honderden uren in had gestoken. Maar nu kon ze er het geduld niet meer voor opbrengen. Buiten lag een doodlopende weg met identiek beigebruine rotstuintjes rond dubbele, vaste stacaravans, dezelfde als de hare, de meeste met buren die ze nog nooit had ontmoet. Daarachter alleen maar cactussen, zo ver het oog reikte, en hitte.
Shirley Chapian, 76. Meestal had ze op de Republikeinen gestemd, net als haar ouders, maar op Facebook werd ze pas echt conservatief. – Jabin Botsford / Getty
Nadat haar moeder was overleden, had Chapian besloten te stoppen met werken en was ze naar Las Vegas verhuisd om bij een vriendin te gaan wonen. Toen Las Vegas te duur werd, vertelde een makelaar haar over Pahrump. Ze kocht een stacaravan met drie kamers voor nog geen 100.000 dollar en schilderde hem paars. Ze maakte een paar vrienden in het plaatselijke ouderencentrum en ging vaak uit eten in het Thaise restaurant in de stad. In 2009, een paar jaar nadat ze in Pahrump was komen wonen, kocht ze een nieuw computerscherm en werd lid van Facebook. Haar profielfoto was er een van haar kat. ‘Kom graag in contact met vrienden en gelijkgestemden’, had ze destijds geschreven.
Meestal had ze op de Republikeinen gestemd, net als haar ouders, maar op Facebook werd ze pas echt conservatief. In de maanden nadat Obama was gekozen, begon ze hem te wantrouwen. Ze vond hem arrogant en onervaren, en op Facebook stuitte ze op een stortvloed aan informatie die haar ergste vermoedens bevestigde, zonder dat ze besefte dat een deel van al die berichten onwaar was. Obama was niet alleen links, las ze, hij was zelfs een socialist. Zijn politieke verdiensten waren niet alleen schamel, hij had ze uit zijn duim gezogen, net als zijn bul van de universiteit en wie weet zelfs zijn geboorteakte.
Deelgenoot
Chapian had jarenlang naar de grote tv-zenders gekeken, maar ze verbaasde zich voortdurend over de steeds grotere kloof tussen wat ze op internet las en wat ze op die zenders zag. ‘Wat houden ze nog meer voor ons achter?’ schreef ze een keer op Facebook. En als zij vond dat de media tekortschoten of bevooroordeeld waren, dan was het haar eigen verantwoordelijkheid om op zoek te gaan naar alternatieven.
Ze abonneerde zich op zo’n tien conservatieve nieuwsbrieven en begon naar Alex Jones op InfoWars te kijken. De ene ultrarechtse Facebookgroep leidde haar met gerichte advertenties naar de andere, en voordat ze het wist volgde Chapian ruim 2500 conservatieve pagina’s, een ideologische echokamer die grossierde in scepsis. Klimaat- verandering was nep. De media waren gecensureerd of voorgekookt. De politiek in Washington was in de greep van een ‘deep state’.
Chapian geloofde niet alles wat ze online las, maar vertrouwde factcheckers en de verslaggeving van de media evenmin. Ze dacht weleens dat de harde feiten niet te achterhalen waren, dat de waarheid ergens in het midden lag. Het meest vertrouwde ze op haar vermogen kritisch te denken en de waarheid te onderscheiden, en haar eerste ingevingen vielen steeds vaker samen met die van de onlinecommunity, waar ze het grootste deel van haar tijd rondhing.
Het aantal keren dat ze iets op Facebook likete of deelde nam elk jaar toe, en ze reageerde soms tot midden in de nacht op de tientallen berichten die dagelijks binnenkwamen. Ze had het idee dat ze deelgenoot werd gemaakt van allerlei duistere geheimen en dat het haar plicht was die te doorzien en te delen.
‘Hoe overduidelijk nep ook, ze klikken nog steeds op “like”’
‘Ik ben niet van de samenzwerings-theorieën, maar…’ schreef ze voordat ze een link deelde over een uit de lucht gegrepen verhaal waarin de Democratische geldschieter George Soros een fanatieke nazi was geweest en een overlevende van de schietpartij in Parkland een betaalde acteur bleek.
Nu kwam er weer een bericht binnen, afkomstig van de Facebookpagina America’s Last Line of Defense, die Chapian al ruim een jaar volgde. Er stond een foto in van Trump op een ceremonie in het Witte Huis. Twee vrouwen op de achtergrond, een zwarte en een witte, waren omcirkeld.
‘President Trump reikte de verzoenende hand en nodigde Michelle Obama en Chelsea Clinton uit’, luidde het bericht. ‘Ze bedankten hem door tijdens het volkslied hun middelvinger op te steken. Hoogverraad! Achter de tralies ermee!’
Chapian keek naar de foto. Het verbaasde haar niets. Natuurlijk had Trump Clinton en Obama op het Witte Huis uitgenodigd: een ruimhartige, vaderlandslievende daad. Natuurlijk hadden de Democraten – of ‘Demonrats’, zoals Chapian ze weleens noemde – zich slecht gedragen en geen respect voor Amerika getoond. Het was hetzelfde verhaal dat ze elke dag honderden keren op het scherm voorbij zag komen, en deze keer besloot ze te liken en een bericht achter te laten. ‘Ach, ze hadden toch al geen klasse’, schreef ze.
Nu-heb-ik-je
Blair had de afgelopen jaren duizenden van dit soort verhalen verzonnen, altijd met dezelfde stereotyperingen om dezelfde mensen uit de tent te lokken, maar hij kreeg er nooit genoeg van om een bericht te zien rondzingen: acht keer gedeeld in de eerste minuut, 160 keer binnen een kwartier, meer dan duizend naar een uur.
‘En… we gaan viral!’ schreef hij in een bericht aan zijn aanhangers op zijn persoonlijke Facebookpagina. ‘Zo langzamerhand heb ik de absurditeit van de dingen die ik post niet meer in de hand. Hoe belachelijk ook, hoe overduidelijk nep ook, en hoe vaak je het ook tegen die leeghoofden zegt, ze klikken nog steeds op “like” en ze blijven die berichten maar delen.’ Honderden of misschien wel duizenden mensen in het hele land geloofden werkelijk dat Obama en Clinton hun middelvinger naar de president hadden opgestoken.
‘Walgelijk. Het ontbreekt die vrouwen totaal aan zelfrespect’, schreef een vrouw in Fort Washakie, Wyoming. ‘Ze verdienen het om publiekelijk te schande te worden gemaakt’, zei een man in Gainesville, Florida. ‘Geen verrassing met zulk brutaal uitschot.’
Blair had ze voor de gek gehouden. Nu kwam zijn favoriete deel, het ‘nu-heb-ik-je’, wanneer hij zijn slachtoffers liet zien dat het een grap was. ‘Oké, stomkoppen, wakker worden’, schreef hij op America’s Last Line of Defense, zijn eigen reactie prominent naast het oorspronkelijke bericht. ‘Dat zijn Omarosa en Hope Hicks, niet Michelle Obama en Chelsea Clinton. Ze zouden niet dood op de foto gevonden willen worden met dit stelletje pseudopatriottistische, nationalistische geteisem.’
Behalve geld verdienen met zijn site, was dit wat hij wilde: in contact komen met mensen die onware, extremistische verhalen verspreidden en laten zien dat die nep waren. Als zulke mensen publiekelijk voor paal werden gezet, zouden ze misschien kritischer worden over wat ze online deelden. Blair had geen tijd om op ieder van zijn honderdduizenden conservatieve volgers te reageren, en daarom beschikte hij over een community met meer dan honderd geestverwanten die zijn pagina samen met hem onderhielden.
Ze hielden de reacties in de gaten, zetten conservatieven in hun hemd, maakten hen belachelijk en verleidden hen ertoe racistische opmerkingen te maken zodat ze bij Facebook konden worden aangeven. Volgens Blair hadden ze honderden mensen van Facebook weten te weren en waren sommigen zelfs ontslagen of in functie teruggezet vanwege opruiend onlinegedrag.
Ook had hij Facebook gedwongen 22 sites met nepnieuws te sluiten omdat ze zijn content hadden geplagieerd, waaronder veel Macedonische sites, die zijn verhalen overnamen zonder erbij te vermelden dat het satire betrof. Blair wist niet of hij ooit iemand op andere gedachten had gebracht. Hij had nóg meer disclaimers in koeienletters boven zijn berichten gezet en woorden opzettelijk verkeerd gespeld om te laten zien dat het allemaal maar flauwekul was, maar er bleven almaar meer reacties komen.
Chapian las de reacties op haar bericht en vroeg zich af, zoals zo vaak wanneer ze werd aangevallen: wie zijn die mensen, waar hebben ze het over? Natuurlijk hadden Michelle Obama en Chelsea Clinton de president geschoffeerd. Het was waar, op grond van wat ze van hen wist. In plaats van rechtstreeks te reageren op America’s Last Line of Defense, schreef Chapian iets op haar eigen Facebookpagina.
‘Vervelende linkse lui’, typte ze, waarna ze weer terugkeerde naar haar eigen newsfeed. Een islamitische vrouw in een brandende boerka: like. Een politieman die met een stok op een gemaskerde antifascistische demonstrant inslaat: like. Een zorgelijke, pipse Hillary Clinton: like. Een legerhelikopter met machinegeweren onderweg naar de vluchtelingenkaravaan: like.
Op een middag had ze uren zitten scrollen, toen ze buiten een geluid hoorde. Ze draaide zich om en keek naar buiten. Een buurman veegde de witte steentjes op zijn stoep terug de rotstuin in. De lucht was strak blauw. Een postbode deed zijn ronde in de verder lege straat. Geen tekenen van een dreigende sharia. De migranten-karavaan was nog steeds honderden kilometers ver van de grens met Mexico. Antifascistische demonstranten moesten Pahrump nog ontdekken.
Chapian kneep haar ogen toe tegen het zonlicht, deed het rolgordijn omlaag en richtte zich weer op het scherm. Een foto van illegale immigranten, lachend in een stemhokje: like. Ze scrolde naar nog een bericht van America’s Last Line of Defense, niet bewust van de waarschuwingen dat het satire betrof. Een groepje kinderen op gebedskleedjes in een klas. ‘Leerlingen in Californië gedwongen tot sharia’, stond er. ‘Ze eten geen bacon meer. Twee roepen Allah al aan. Laat kinderen geen nepgoden aanbidden!!’
Chapian deinsde terug van het scherm. ‘Nee, toch!’ zei ze. ‘Als mijn kind op zo’n school zat, zou ik het er meteen vanaf halen.’ Ze had op Facebook honderden verhalen gelezen over de dreiging van de sharia en dit bevestigde bijna alles wat ze geloofde. Het zag er echt genoeg uit. ‘Weten de mensen wel dat er zulke dingen in dit land gebeuren?’ schreef ze. Ze klikte het bericht aan, wat werd opgemerkt achter een computer in Maine, waar Blair alweer een verhaal viral zag gaan en zich afvroeg of zijn lezers de grap doorhadden.
Suggesties voor een ander sociaal netwerk, en meer.
Belastingen: Brussel komt in actie
Op 21 maart presenteerde de Europese Commissie een plan om de internetreuzen zwaarder te gaan belasten. Een dergelijke belasting zou de Europese Unie bij een tarief van 3 procent jaarlijks 5 miljard euro kunnen opleveren, zo bericht de Financial Times.
Brussel probeert door deze maatregelen de grote internetbedrijven, die van belastingontduiking worden beschuldigd en inderdaad weinig aan de fiscus in Europa afdragen, alsnog te laten dokken. Het plan maakt deel uit van een veel breder initiatief, geleid door de OESO, om de belastingwetgeving te hervormen in een sector waarvan de activiteiten nu veelal nog tussen de mazen van het net van nationale belastingwetgevingen door glippen.
De Commissie wil met name ‘de regels met betrekking tot het belasten van ondernemingen zodanig aanpassen dat de winsten worden geregistreerd en belast daar waar de ondernemingen een belangrijke interactie hebben met de gebruikers’.
Voorlopige belasting
De Europese Commissie is overigens van plan een voorlopige belasting te gaan opleggen voor activiteiten op het internet die vandaag de dag nog onbelast zijn. Dat betreft dan de opbrengsten uit reclame, de kosten die door gebruikers voor diensten worden betaald zoals bij Apple en Spotify het geval is, en ook het geld dat de verkoop van persoonsgegevens aan derden oplevert. De belasting zou alleen gelden voor ondernemingen met een bruto jaaromzet van ten minste 750 miljoen euro wereldwijd, en 50 miljoen euro binnen de EU.
‘Wij nemen absoluut niet speciaal Amerikaanse ondernemingen op de korrel,’ bezwoer de Eurocommissaris voor Economische Zaken en Financiën, de Fransman Pierre Moscovici, bij de presentatie van de nieuwe belastingmaatregelen. In dezelfde week onderhandelden de Europeanen met de Amerikanen over een uitzonderingspositie bij de heffing van invoerrechten op staal en aluminium, die door Donald Trump in het leven zijn geroepen. Maar Brussel moet toegeven dat van de 120 tot 150 ondernemingen die te maken krijgen met de gevolgen als de voorstellen van de Commissie worden aangenomen, de helft Amerikaans is en eenderde Europees.
Geen hamerstuk
Onder de grote namen uit Silicon Valley bevinden zich bijvoorbeeld Google en Facebook, maar van Europese kant alleen het Zweedse Spotify. De internethandel – dus Amazon – zou in eerste instantie deels worden gevrijwaard van de nieuwe belasting, meldt de Financial Times.
Het aanvaarden van de maatregelen die de Commissie voorstelt, wordt overigens geen hamerstuk. Alle 28 lidstaten van de EU moeten hun akkoord geven. Maar de landen die tot dusverre een fiscale politiek hebben gevoerd die zeer gunstig is voor het bedrijfsleven, zoals met name Ierland en Luxemburg, zouden wel eens dwars kunnen gaan liggen.
Mark Zuckerberg, oprichter en hoogste baas van Facebook, ligt zwaar onder vuur sinds het aan het licht treden van de affaire- Cambridge Analytica.
Maar al op 17 maart verwierp hij categorisch het idee om terug te treden. ‘Ik heb dit bedrijf opgezet. Ik heb de leiding. En ik ben verantwoordelijk voor wat hier gebeurt,’ verklaarde hij. ‘Ik probeer niet de schuld te leggen bij wie dan ook.’
Het sociale netwerk wilde een paar dagen later, op 4 april, ternauwernood toegeven dat de gegevens van mogelijk wel 87 miljoen Facebookgebruikers terecht waren gekomen bij Cambridge Analytica, een adviesbureau dat in 2016 had gewerkt voor de campagne van Donald Trump. Aanzienlijk meer dus dan de 50 miljoen die waren genoemd door The New York Times en The Observer, de Amerikaanse krant en het Britse weekblad die op 17 maart de affaire hadden onthuld.
De nummer twee van Facebook, Sheryl Sandberg, die zoals de Financial Times in herinnering roept, bij Google en voor het Amerikaanse ministerie van Financiën heeft gewerkt, erkende dat het bedrijf ‘vergissingen’ heeft begaan en te lang heeft gewacht met een reactie op de onthullingen. Terwijl op de beurs de aandelen Facebook omlaag denderden en de politiek uitleg eiste, wachtten Zuckerberg en Sandberg vijf dagen eer ze iets van zich lieten horen.
Als gevolg van de onthullingen heeft Facebook maatregelen genomen om de toegang van ontwikkelaars van apps tot gebruikersgegevens te beperken. Een instrument voor adverteerders is eveneens geblokkeerd en de onderneming heeft haar beleid op het punt van vertrouwelijkheid herzien.
Suggesties voor een ander sociaal netwerk
Nationalisatie
Facebook vaarwel zeggen is een luxe die niet iedereen zich kan permitteren, betoogt Blayne Haggart, hoogleraar Politicologie aan Brock University in St. Catharines (Canada) op de website The Conversation. Of het nu om persoonlijke of professionele redenen is, sommige mensen hebben bijna een levensbehoefte aan de sociale media. Maar ‘een organisatie die voortdurend problemen schept en waarvan de verdwijning de maatschappij in een chaos zou storten, is duidelijk geen normale onderneming. Facebook is een essentieel onderdeel geworden van onze communicatieve infrastructuur, en als zodanig zullen we het verschijnsel moeten behandelen.’
Haggart vindt dat Facebook daarom genationaliseerd moet worden. Wie anders, zo luidt zijn argument, dan de democratische staat heeft de legitimiteit om regels vast te stellen inzake expressiviteit en gegevensbeheer voor de maatschappij als geheel?
Maar, zo moet Haggart toegeven, het is een voorstel dat in de Verenigde Staten moeilijk serieus zal worden genomen. ‘Daar staat ingrijpen door de staat in een kwade reuk.’ In het merendeel van de overige landen daarentegen meent men ‘dat het staatstoezicht meer rechtvaardigheid en gelijkheid garandeert op gebieden waar de sociale stabiliteit belangrijker is dat het monopolistische streven naar geldelijk gewin’.
Een organisatie zonder winstoogmerk
‘Facebook in in wezen een controleapparaat, en hopen dat dit verandert, getuigt van een misplaatst optimisme’, schrijft Tim Wu in een column in The New York Times. Volgens deze advocaat en hoogleraar Rechten aan de Columbia-universiteit in New York, een erkend specialist op het gebied van internet en schrijver van het boek The Attention Merchants (in Nederland verschenen onder de titel Aandacht is het nieuwe goud) is het onbegonnen werk Facebook te willen ‘repareren’: het moet vervangen worden. Maar door wat?
Om te kunnen concurreren met de schepping van Mark Zuckerberg en die vervolgens te overvleugelen, zal het nieuwe sociale netwerk een kritische massa gebruikers moeten zien aan te trekken. Volgens Wu zou dat nieuwe netwerk op poten kunnen worden gezet door oud-medewerkers van Facebook – van wie velen zich hebben aangesloten bij het Center for Humane Technology, een beweging die tot doel heeft de cultuur van Silicon Valley te veranderen – in de vorm van een organisatie zonder winstoogmerk.
Wikipedia, dat evenveel gebruikers – ‘traffic’ in vaktermen – trekt als Facebook, kan daarbij als model dienen. En het project zou gefinancierd kunnen worden door de Corporation for Public Broadcasting, een niet-gouvernementele organisatie in de Verenigde Staten die tot doel heeft de Amerikaanse publieke media te ondersteunen.
De gebruikers aan de macht
Het zal Mark Zuckerberg, die zo ‘hard gevochten heeft om de controle over Facebook te behouden’, allerminst bevallen, maar waarom niet gedacht aan een sociaal netwerk dat wordt beheerd door de gebruikers zelf, stelt columnist Kevin Roose in The New York Times voor.
Nathan Schneider, hoogleraar Mediastudies aan de Universiteit van Colorado, opperde in 2016 al dat de gebruikers van Twitter het platform zouden moeten opkopen om het verder zelf te gaan beheren, een manier om te laten zien dat het sociale netwerk ‘de democratie serieus neemt’.
Het zou mogelijk moeten zijn dat bestanden van gebruikers automatisch worden gewist na een bepaald aantal maanden of desnoods jaren, tenzij die gebruiker formeel aangeeft dat de gegevens bewaard moeten blijven
Een federatie
In plaats van ‘een dik, vet Facebook’ zou het ook een idee kunnen zijn een federatie van sociale netwerken in het leven te roepen die ‘een gemeenschappelijk protocol’ overeenkomen, volgens het model dat ook gebruik wordt voor e-mail, zo luidt een ander idee van Kevin Roose. Dan zou bijvoorbeeld Mammabook kunnen ontstaan, en Sportbook of Gamebook, die onafhankelijk zouden opereren en zich zouden aanpassen aan de behoeften van hun gebruikers. En als een van die netwerken ‘zich verkeerd zou ontwikkelen’, zou het uit de federatie gezet kunnen worden ‘zonder dat men genoodzaakt zou zijn het hele netwerk te sluiten’.
Een resetknop
Nog een suggestie van Kevin Roose, en wel de meest radicale: bied de gebruikers van sociale netwerken de mogelijkheid hun sporen uit te wissen, een soort ‘zelfreinigingsoptie’, zodat iedereen zijn profiel kan wissen, of applicaties die niet meer worden gebruikt, ‘vrienden’ kan verwijderen die geen vrienden meer zijn of bestanden kan wissen waaraan de gebruiker geen behoefte meer heeft. Of het zou mogelijk moeten zijn dat bestanden van gebruikers automatisch worden gewist na een bepaald aantal maanden of desnoods jaren, tenzij die gebruiker formeel aangeeft dat de gegevens bewaard moeten blijven.
De valstrik
‘Nog niet zo heel lang geleden stonden de sociale media bekend als fantastische wapens voor het verspreiden van liberale waarden,’ schrijft het Duitse weekblad Der Spiegel. De baas van Facebook, Mark Zuckerberg, bleef maar uitventen dat zijn onderneming als ‘missie’ had ‘de wereld open te breken’ en ‘de mensen tot elkaar te brengen’.
Maar nu blijkt het een valluik te zijn dat zich boven ons sluit, aldus het blad op 24 maart, enkele dagen na de onthulling van het schandaal rond Cambridge Analytica. Facebook is ‘een gevaar voor de democratie geworden’. ‘Iedere gebruiker moet zelf beslissen of hij dit systeem wil blijven voeden met zijn eigen gegevens’, aldus het blad, dat blijft aandringen op de noodzaak om regels voor de sociale media op te stellen.
Het monopolie van de titanen
‘Hoe temmen we de titanen van de technologie?’ vroeg The Economist zich op 20 januari af. Het Britse weekblad komt tot de bittere constatering dat de overheersing door giganten als Google, Facebook en Amazon niet goed is voor de consument, noch voor de concurrentie, en dat er geen eenvoudige oplossingen voorhanden zijn om aan die hegemonie een einde te maken.
‘Het ontbreken van een eenvoudige oplossing berooft politici van gemakkelijke slogans, maar niet in die mate dat de tegenstanders van de monopolisten nu alle wapens uit handen geslagen zijn’, schrijft het blad, dat meent dat een beter gebruik van het concurrentiebeding Facebook bijvoorbeeld had kunnen beletten Instagram op te slokken, of Google om de navigatie-app GPS Waze op te kopen.
In deze categorie wordt journalistieke vernieuwing bekroond. Denk aan nieuwe vertelvormen, grensoverschrijdende samenwerkingen, maar ook aan ideeën die de financiële basis van kwaliteitsjournalistiek zelf versterken.
Jailed for a Like ( Gevangen voor een Like)
De ‘Gevangen voor een Like’-videoreeks vertelt de indrukwekkende verhalen van gewone Russen die vervolgd worden of zelfs gevangen gezet zijn voor hun socialemediagebruik. De video’s, waarin beeld en kunst worden gecombineerd, laten zien hoe het Kremlin probeert de vrije meningsuiting online te onderdrukken.
Enslaved Land (Onderworpen land)
‘Enslaved Land’ onthult de schadelijke praktijken achter de productie van vijf verschillende gewassen die in Europa op grote schaal worden geconsumeerd – palmolie, suiker, koffie, cacao en bananen. Een belangrijk project dat laat zien wat de consequenties zijn van het eten op ons bord.
Finding Bana; Proving the existence of a 7-year-old girl in Eastern Aleppo (Op zoek naar Bana: het bestaan bewijzen van een zeven jaar oud meisje in Aleppo)
Te midden van de fysieke oorlog in Syrië ontstond een informatieoorlog over het Twitteraccount @AlabedBana. Het account beweerde te tweeten namens Bana, een zevenjarig meisje in belegerd Oost-Aleppo. Kan het echt waar zijn dat Bana bestaat?
The Smuggling Game (Het smokkelspel)
Miljoenen mensen ontvluchten conflicten en armoede. Ze leggen hun lot in de handen van mensensmokkelaars die gevaarlijke kat-en-muisspelletjes spelen met grensautoriteiten, bekend als ‘het spel’. ‘Het smokkelspel’ onthult het proces achter de gevaarlijke reis die ondernomen wordt door mensen op zoek naar een veilig leven, en diegenen die daarvan profiteren.
Fake News is de schuld van het internet, de Russen en Donald Trump, toch? Zo simpel is het niet, zegt de Britse journalist Matthew d’Ancona, die er een boek over schreef. ‘De mondialisering heeft de aard van ons bestaan veranderd.’
Er is momenteel zo veel te doen over fake news dat het wel een moeras lijkt. Hoe vinden we daarin onze weg?
‘Allereerst moet je, zoals altijd, de term definiëren. Voor mij betekent “fake news” het opzettelijk verspreiden van foutieve informatie voor politieke of commerciële doeleinden. Het slaat zeker niet op nieuws dat me niet bevalt of waarmee ik het niet eens ben, of analyses die me ergeren. Maar in een heel interessant voorbeeld van wat psychologen het “spiegeleffect” noemen heeft Trump de term vrijwel geannexeerd om de media aan te duiden die kritiek op hem hebben. En de mensen zijn de term “fake news” gaan gebruiken om media aan te duiden waarvan de artikelen hun niet bevallen of waarmee ze het niet eens zijn.
Je kunt het ook “post-waarheid” noemen, de mantel die alles bedekt. De post-waarheid begint op het moment dat leugens niet belangrijk meer zijn of wanneer de consumenten van die leugens ermee onder één hoedje spelen, wanneer de emotionele weerklank van die beweringen belangrijker is dan hun feitelijke juistheid. Ik denk dat de term “post-waarheid” het afgelopen jaar zo veel succes heeft gehad vanwege twee specifieke en overweldigende gebeurtenissen, de Brexit en de verkiezing van Trump. Die hebben een zeer sterke emotionele weerklank gevonden, die belangrijker lijkt dan het steekspel van feitelijke beweringen.’
Het is fascinerend om de resultaten te zien die je krijgt als je de term ‘fake news’ googelt. Of het nu om de gebeurtenissen in Myanmar gaat of om het Equifax-schandaal, het is bijna choquerend. Het is alsof zowel links als rechts zich ervan bedient om hun respectievelijke identiteit te bewaren. Zou het kunnen dat als je maar lang genoeg beweert dat iets fake news is, het vanzelf fake news wordt?
‘Tja, dat is me nogal een vraag. Het eerste wat we moeten benadrukken is dat het rampzalig zou zijn als we dit probleem aan de politiek overlieten en als politici de termen “fake news” en “post-waarheid” zouden gaan gebruiken om hun eigen programma erdoor te drukken. Daarvoor staat er veel te veel op het spel. Het is in een liberale maatschappij oneindig veel belangrijker de waarde en het primaat van de waarheid te beschermen dan te weten of we een linkse of rechtse regering hebben. Dat is fundamenteel. Daarom denk ik dat we een stapje terug moeten doen en ons moeten afvragen waarom de informationele ecosfeer veranderd is. Dat heeft niet echt te maken met rechts of links. Natuurlijk is er een groot debat gaande over de relatie tussen de opkomst van populistisch rechts en dit probleem, maar naar mijn mening zijn de oorzaken veel algemener. Er spelen talrijke factoren mee, maar ik denk dat er twee hoofdfactoren zijn.
De eerste is dat we een afnemend vertrouwen zien in de bestaande instituties. Het eclatantste voorbeeld was de financiële crisis van 2008/2009, waardoor wereldwijd het vertrouwen verdween in de banken die sinds het einde van de Koude Oorlog de wereldorde hadden ondersteund. Die schokgolf is momenteel in de hele wereld voelbaar. Maar er bestaat in de media en elders een tendens om te denken dat, omdat het acht of negen jaar geleden is gebeurd, de crisis ten einde is en de recessie verleden tijd. Het wordt tijd voor iets anders. Maar het was zo’n ingrijpende gebeurtenis dat de gevolgen naar mijn mening nog altijd enorm zijn.
We zien in de informatiewereld een radicaal linkse beweging opkomen die niet minder gevaarlijk is dan haar tegenstander
De tweede factor is de digitale revolutie. In het begin, toen rond 2004 het zogeheten “Web 2.0” zijn intrede deed en steeds meer mensen supersnel internet kregen, werd gedacht dat de tweede fase van de internetrevolutie wereldwijd een verbindende factor zou vormen. En dat is natuurlijk ook gebeurd: de obstakels bij het verspreiden van informatie zijn weggenomen, mensen kunnen overal ter wereld met elkaar communiceren, we hebben een ongeëvenaarde toegang tot informatie. Maar deze revolutie heeft ook een tegengesteld effect gehad: ze heeft mensen in hokjes geduwd waarin iedereen dezelfde overtuigingen is toegedaan. Er treedt een soort balkaniseringseffect op. Mensen kruipen bijeen in sociale of ideologische bubbels. En essentieel daarbij is dat dit fenomeen niet te wijten is aan een onvolkomenheid in het web. In feite zijn de algoritmen van de sociale netwerken juist voor dat doel ontworpen: om ons altijd meer te geven van wat we willen, waarvan we houden, en ons in contact te brengen met mensen die we aardig vinden. Dat is een erg plat voorbeeld, maar uiterst belangrijk voor de manier waarop de geloofssystemen zich momenteel vermengen en groeien.’
Een van de dingen die me fascineren in het fakenewsprobleem is dat de indruk wordt gewekt dat links de waarheid in pacht heeft – we moeten die waarheid absoluut terugveroveren, wij zijn er de bewakers van en als we haar laten ontsnappen zullen de rechtse en conservatieve krachten ermee doen wat ze willen.
‘Nou, om terug te echoën wat u zegt, ik denk dat rechts gelijk heeft wanneer het betoogt dat echokamers als Antifa en SJW (Social Justice Warriors) even venijnig zijn. Probeer bijvoorbeeld maar eens op de sociale media een zinnig gesprek te beginnen over transgenders en zie hoe je bestookt wordt met stompzinnige opmerkingen als: “Geen enkele mannelijke cisgender heeft het recht een mening te verkondigen over transgenderisme.” Dat is de keerzijde van de medaille: we zien in de informatiewereld een radicaal linkse beweging opkomen die niet minder gevaarlijk is dan haar tegenstander. Ik kan me moeiteloos een links populisme voorstellen dat de precieze tegenhanger is van het fenomeen-Trump.
Ik zie heel goed dat sommige mensen ons proberen wijs te maken dat de progressieve elite het begrip waarheid weer in haar macht probeert te krijgen, maar het gaat om een veel groter fenomeen. De vraag is in feite de volgende: willen we doorgaan met een systeem van informatie-uitwisseling, diepgaande analyse en feitenonderzoek, of willen we ons in een onmetelijk emotioneel moeras storten waar we zullen worden gebombardeerd met digitale beweringen en waar we bijeen schuilen in defensieve bubbels waarin het democratisch discours geen enkele betekenis meer heeft? Dat laatste lijkt me nog veel angstaanjagender.
Een van de dingen waar degenen die echt betrokken zijn bij dit fundamentele debat over de post-waarheid naar mijn mening voortdurend op moeten blijven hameren om het in het hoofd van de mensen te laten doordringen, is precies wat u betoogt: we kunnen niet simpelweg zeggen dat de progressieve elite iedereen de mond probeert te snoeren. We kunnen het fenomeen niet afdoen als een poging om de fabuleuze vrijheid en variëteit die het internet ons biedt te verstikken. Dat zou rampzalig zijn.
Om te beginnen is er geen enkele kans dat zoiets gebeurt; daar is het veel te laat voor. Zelfs als je veronderstelt dat een progressieve elite daarop uit zou zijn, zou het haar niet lukken. En we zijn dat stadium in elk geval allang voorbij.
De vraag die we ons nu moeten stellen, is de volgende: is het, in het licht van de technologische en institutionele werkelijkheid van dit moment, nog mogelijk de waarheid als het belangrijkste uitgangspunt te beschouwen?’
Ik vind het fascinerend hoe sommige regeringen, zoals die van Rusland, hun voordeel doen met fake news. Zal dit fenomeen om zich heen grijpen, als dat al niet is gebeurd?
‘De precieze omvang van het fenomeen kennen we niet. Er spelen duidelijk twee belangrijke factoren mee: allereerst de uiterst geraffineerde strategieën waarmee Rusland informatie manipuleert, zowel langs menselijke als langs geautomatiseerde weg, maar ook het ontstaan van bedrijven die in staat zijn fenomenale hoeveelheden informatie aan de sociale netwerken te onttrekken, informatie die vervolgens verkocht wordt om tijdens verkiezingscampagnes te worden gebruikt. Je hoeft maar naar Cambridge Analytica te kijken, een bedrijf dat is gespecialiseerd in electoraatsprofielen en is opgericht door miljardair Robert Mercer, een goede vriend van Steve Bannon, om te zien wat voor rol zulke bedrijven hebben gespeeld bij het Brexit-referendum en bij de verkiezingen in Amerika en andere landen.
We beginnen nu pas doordrongen te raken van de ernst van het probleem, van het feit dat er enorm veel universitair en journalistiek onderzoek nodig is en dat dat er snel moet komen omdat dit alles zich nu, op dit moment afspeelt. We moeten eerst de manier analyseren waarop het zich voltrekt, de omvang van het probleem bepalen en daarna een beetje gas terugnemen en bedenken hoe we dit fenomeen aan regels kunnen onderwerpen zonder inbreuk te maken op de vrijheid van meningsuiting. Dat wordt een bijzonder hachelijke onderneming, want het ergste resultaat zou een ministerie van Waarheid zijn. Dat zou nog erger zijn dan de huidige status quo. Het idee dat een overheidsinstantie voor ons zou gaan bepalen wat waar is en wat niet is precies het tegengestelde van wat een moderne democratische orde zou moeten zijn.
Als het doemdenken en de morele afkeer ons tot overregulering zouden dwingen, zouden we met een ongelooflijk verkrampt systeem komen te zitten waarin alle energie van het web teniet zou worden gedaan door een paniekerige autoritaire reactie. We moeten tussen deze twee klippen door zien te manoeuvreren.’
Dus het is allemaal de schuld van het web?
‘Nee, helemaal niet, want het web is alleen maar een doorgeefluik. De technologie heeft een dominante rol gespeeld, maar alleen omdat de aard van het menselijk bestaan is veranderd. We leven in een gemondialiseerd bestel en hoezeer de mensen zich daar ook tegen proberen te verzetten, onze grenzen worden steeds poreuzer. We vermengen ons als soort en worden economisch en cultureel steeds afhankelijker van elkaar. Natuurlijk, als je de internetkabels zou weghalen zou er geen Twitter of Facebook meer zijn waarmee informatie met de snelheid van het licht kan worden verspreid. Maar er is een bepaalde soort-zoekt-soorttendens: op momenten van extreme spanning en grote veranderingen zoeken mensen het gezelschap van anderen met dezelfde denkbeelden. Op die manier vinden ze andere uitdrukkingsvormen die misschien minder heftig zijn, maar die wel bestaan. Daarom wijs ik ouderwetse reacties op dit probleem af: ik denk dat het internet een positieve uitwerking heeft gehad en dat als het niet zou bestaan, er aan het eind van de Koude Oorlog wel iets overeenkomstigs zou zijn uitgevonden. Het ontstaan van een wereld die niet langer in de ban zou zijn van wederzijdse angst voor vernietiging zou in elk geval een enorme invloed hebben gehad op de manier waarop we ons gedragen als soort. En dat is ook gebeurd. Een van de gevolgen is dat alles ter discussie wordt gesteld, en dat is absoluut essentieel.
We hebben een stadium bereikt waarin iedereen kan beweren dat hij de waarheid in pacht heeft – en dan niet alleen maar in het domein van de politiek. Ik denk dat de opkomst van pseudowetenschappen, het herleven van complottheorieën en het ontkennen van de holocaust en dergelijke daar allemaal verband mee houden. Die moet je als één geheel zien. Een van de dingen die ik in mijn boek duidelijk heb willen maken is dat mijn standpunt absoluut niet politiek gemotiveerd is, of in elk geval niet ingegeven door politieke hokjesdenkerij: het is een epistemologisch standpunt over de manier waarop we omgaan met kennis en informatie en waarop we de waarheid beoordelen. Dat heeft niets te maken met links of rechts.’
Mensen zijn niet alleen sterker geneigd zich een op maat gemaakte identiteit aan te meten, maar menen ook recht te hebben op een op maat gemaakte waarheid
Ik heb de indruk dat door het fenomeen van desinformatie het belang van het individu toeneemt. Vroeger had je alleen maar de staat en jijzelf, en tegen de staat kon je niets terugzeggen, terwijl we nu dankzij het internet en de technologie in staat zijn om ons uit te drukken, waarbij we niet alleen de waarheid verkondigen, maar om het even wat.
‘U legt de vinger op de zere plek. Ik ben het honderd procent met u eens. Toen ik in 1991 journalist werd, moest je over een eigen drukkerij of zender beschikken om je standpunt kenbaar te maken. De enigen die het systeem tartten waren piratenzenders en radioprogramma’s op cd. Maar tegenwoordig kan iedereen zijn standpunt bijna voor niets over het voetlicht brengen. Dat is een goede zaak als je in de vrijheid van de mens gelooft, maar het betekent ook dat mensen niet alleen sterker geneigd zijn zich een op maat gemaakte identiteit aan te meten, maar ook recht menen hebben op een op maat gemaakte waarheid. Dat is begrijpelijk, maar tegelijkertijd is het een sociale onmogelijkheid omdat de waarheid een verbindende kracht bezit. Het is uiteindelijk de erkenning van onveranderbare feiten die een samenleving mogelijk maakt. Als we allemaal solipsisten zouden zijn, zouden we niet kunnen functioneren. Nu begeven we ons op het terrein van de sciencefiction, maar als iedereen in “alternative facts” zou geloven, om de onsterfelijke formule van Trumps woordvoerder Kellyanne Conway te citeren, of in een volledig alternatief universum, zou iedere sociale interactie onmogelijk zijn.
Dus u heeft gelijk, we hebben nu de mogelijkheid om een volstrekt persoonlijke werkelijkheid te creëren, en we moeten realistisch zijn over de gevolgen die dat kan hebben.’
Dit gesprek doet denken aan beelden uit Mad Max. Bent u een aanhanger van de dystopie? Hoe zal het er volgens u over tien jaar uitzien?
‘Nee, ik ben niet dystopisch. Ik denk dat alles op zijn pootjes terechtkomt. Laten we zeggen dat ik dit boek heb willen schrijven om iedereen wakker te schudden, omdat ik me zorgen maakte over wat ik als de ernstigste weerslag van Brexit en Trump beschouwde. Volgens velen vormden die twee gebeurtenissen alleen maar een verstoring van de natuurlijke orde en zou die natuurlijke orde zich uiteindelijk weer herstellen, anders zouden we in uw woestenij van Mad Max belanden. Maar ik denk dat het zo helemaal niet werkt. Ik denk dat het in de geschiedenis vaak is voorgekomen dat mensen voor dezelfde extreme uitdagingen werden gesteld als wij nu, en dat je daarvoor niet moet terugdeinzen.
Ik ben een optimist: we zullen spectaculaire veranderingen meemaken in de manier waarop we omgaan met de technologische reuzen, in de manier waarop we het manipuleren van informatie doorzien, bijvoorbeeld door Rusland, zoals u noemde, maar ook door mensen als Robert Mercer. Ik denk dat er veranderingen komen die afzonderlijk misschien onbeduidend lijken, maar die als je ze bij elkaar optelt belangrijke gevolgen zullen hebben.’
Welke concrete stappen kunnen we zetten?
‘Sommige stappen zijn heel eenvoudig, maar desondanks nog niet gezet. Waarom geven we kinderen vanaf vijf jaar geen digitaal onderwijs, als volwaardig schoolvak? Ik heb het niet over internetveiligheid, maar over de manier waarop je het web op een intelligente en kundige manier kunt gebruiken. Dat zou echt een stap vooruit zijn. Ik denk dat tech-giganten aan strengere regelgeving zullen worden gebonden. Wanneer we meer van hen weten, zullen er maatregelen worden genomen tegen figuren als Mercer en zal de internationale diplomatie die ter harte nemen. Voorlopig staan we nog maar aan het begin. De kranten schrijven erover, de veiligheidsdiensten doen onderzoek maar het probleem heeft in het internationale discours nog niet het belang dat het naar mijn mening uiteindelijk zal krijgen.
Er is tenslotte geen oplossing die van bovenaf kan worden opgelegd. Dat is de kern van het probleem en niemand weet of de mensen bereid zijn te accepteren dat democratie een recht is dat ook plichten met zich meebrengt. Hoe zullen de mensen, nu we hun de krachtigste informatietools uit de geschiedenis ter beschikking hebben gesteld, die tools willen gebruiken? Meestal gebruiken ze die voor doeleinden die niets te maken hebben met waar we hier over spreken: om te weten wat er vanavond op de televisie komt, of om iets te kopen op Amazon. Maar wat hun informatieconsumptie op het gebied van de belangrijke dingen des levens betreft, zullen ze moeten besluiten of die hun aan het hart gaan. Het gevaarlijkste van deze hele geschiedenis is in mijn ogen de infantilisering van de burger. Wil de burger zich al dan niet als volwassene gedragen? Op die vraag bestaat geen eenvoudig antwoord.’
We hebben niet echt rolmodellen op dit gebied.
‘Nee, daar heeft u gelijk in. Alle grote retoriek uit het verleden betekende een uitdaging voor de burger. Of je nu naar Lincoln en Martin Luther King kijkt of naar John F. Kennedy en zelfs homoactivist Harvey Milk, al die grote verdedigers van de burgerrechten hadden met elkaar gemeen dat ze betrokkenheid eisten van degenen tot wie ze zich richtten.
Op dit moment lijkt onze voorkeur naar amusement uit te gaan – het verontrustendste aan Trump is mijns inziens dat hij in wezen een entertainer is die politiek tot entertainment heeft gedegradeerd. Wat in zijn ogen het belangrijkst is zijn de kijkcijfers – u heeft gezien hoe hij de Emmy Awards neersabelde omdat ze geen goede kijkcijfers hadden, hij heeft Arnold Schwarzenegger bekritiseerd omdat die lagere kijkcijfers had dan hijzelf met zijn The Celebrity Apprentice. Wat hem het meest heeft dwarsgezeten sinds hij president is, is volgens mij het idee dat er bij de inauguratie van Barack Obama in 2009 meer mensen aanwezig waren dan bij die van hem. De politiek dreigt op dit moment eenvoudigweg een tak van de showbusiness te worden, en dat is angstaanjagend.
Maar het is niet onontkoombaar. Als we de afgelopen achttien maanden iets hebben geleerd, dan is het dat niets onvermijdelijk is. We leven in roerige tijden, en daar moeten we gebruik van maken. Dit is een geweldige kans voor mensen met goede bedoelingen om gezamenlijk actie te ondernemen, maar dan moeten ze dat wel doen. Er is geen hogere macht die dit probleem zal oplossen – de mensen moeten het zelf doen.’
Uw opmerking dat ‘iedereen kan beweren dat hij de waarheid in pacht heeft’ laat me nog steeds niet los.
‘Toch is dat zo. De vraag is, om uw gedachtegang over te nemen, of mensen meer bereid zijn zich aan hun ofwel tribale ofwel geïndividualiseerde idee van de waarheid vast te klampen of dat ze de waarde erkennen van dingen die waar zijn omdat ze nu eenmaal waar zijn. En dat hoeft niet per se een offer te zijn, omdat je geen beleid op het gebied van gezondheidszorg of welke vorm van sociale organisatie dan ook kunt ontwikkelen zonder een algemeen aanvaard idee van de waarheid. Dat bestaat niet. Dus hoe aantrekkelijk het ook mag lijken om te zeggen: “Ze kunnen de pot op, ze mogen geloven wat ze willen maar wij hebben tenminste onze eigen versie van de waarheid”, die vlieger gaat gewoon niet op.’
Vertaler: Peter Bergsma
Het kudde-instinct
Als bepaalde informatie maar vaak genoeg gelezen en gedeeld wordt op de sociale netwerken, hoef je niet te controleren of die klopt, want dat heeft vast iemand anders al gedaan, toch? Zo denken velen van ons erover, volgens een studie die is verschenen in Proceeding of the National Academy of Sciences (PNAS). Met andere woorden, ‘als groep zijn we minder geneigd de feiten te verifiëren’, schrijft de Harvard Business Review. ‘Zoals dieren in de natuur zich veilig voelen in een kudde, zo voelen wij ons veilig in een menigte,’ zegt Gita Johar van Columbia University, die het onderzoek heeft geleid, tegen Science. ‘Als je datzelfde instinct toepast op de informatie die we tot ons nemen via de sociale netwerken, leidt het tot het minder checken van feiten.’ Daarom heeft fake news de neiging online om zich heen te grijpen, aldus de studie.
De website 52 Insights werd in 2015 opgericht en wil mensen informeren over de ingrijpende veranderingen die plaatsvinden in de wereld. Dit doet men door het wekelijks publiceren van interviews met schrijvers, onderzoekers, creatieven, uitvinders en anderen die ons leven veranderen.
Dat seksueel misbruik en seksuele intimidatie verwerpelijk zijn, daar is vrijwel iedereen het over eens. Maar helpt het om op Twitter actie te gaan voeren?
JA
De hashtag #MeToo laat zien hoe vaak aanranding voorkomt. ‘Als alle vrouwen die ooit aangerand of verkracht zijn hun status zouden veranderen in “me too”, zouden we pas een goed beeld van het probleem krijgen’, schreef actrice Alyssa Milano. En nu zijn ze overal op sociale media: vrouwen die ‘me too’ zeggen en vertellen over hun eerste aanranding, soms toen ze nog geen twaalf jaar oud waren. Sommigen reageren woedend op het nieuws over Weinstein, aan anderen vreet het. Elke dag wordt er meer ‘bekend’. Hoe meer blijkt dat anderen zich terdege van zijn gedrag bewust waren – zijn assistenten, grote sterren, kleine sterren – des te meer de schandaalpers het beschrijft als de fouten van één man. De tabloids noemen hem een beest of een monster, maar het nieuws staat doodleuk naast afbeeldingen van jonge, halfnaakte vrouwen.
Door wie zijn al die vrouwen die ‘ik ook’ zeggen eigenlijk aangerand? Niet door bekende mensen. Niemand die hun een Oscar beloofde. Geen grote, machtige mannen, maar doodgewone mannen met meer macht dan vrouwen. Genoeg macht om hun de mond te snoeren. Want zo werkt het in de wereld. Valt daar verandering in te brengen? Gebeurt er nu iets? Ik betwijfel het, maar het lijkt me wel duidelijk dat het tekort aan vrouwen achter de camera veel te maken heeft met de manier waarop ze worden geportretteerd als ze ervoor staan.
Er zijn mannen die de ogen er opeens voor openen omdat ze een dochter hebben. Er is Woody Allen, die de adoptiedochter van zijn ex-partner trouwde en nu opeens zo “verdrietig” is voor Harvey
De scheve machtsverhouding aan de top van de droomfabriek is helaas geen nieuws. Maar ‘me too’ brengt het ook het huis binnen, de school, de winkel, de straat en het kantoor, waar vrouwen zijn lastiggevallen. Dat maakt het werkelijk en alledaags. Er zijn er ook die het weigeren te zien. Er zijn mannen die de ogen er opeens voor openen omdat ze een dochter hebben. Er is Woody Allen, die de adoptiedochter van zijn ex-partner trouwde en nu opeens zo ‘verdrietig’ is voor Harvey omdat zijn leven ‘overhoop’ ligt. Of Tarantino, die 25 jaar lang met Weinstein samenwerkte maar nooit iets heeft gemerkt. Nu heeft hij het te stellen met zijn ‘pijn’ en ‘woede’.
We zien ze uitvluchten verzinnen. Weinsteins broer beschrijft de ‘nachtmerrie’ waar hij doorheen gaat. James Corden biedt zijn verontschuldigingen aan nadat hij grapjes maakte over de affaire. Zo veel mannen die nog steeds niet luisteren. De macht van mannen tast je niet aan door één man te breken. Zolang Donald Trump in het Witte Huis zit, blijven de gelederen gesloten. Maar toch is er eventjes een breuk ontstaan, die laat zien dat het ook anders kan. Hier hebben we lang op gewacht, laat die kans niet voorbijgaan. Blijf ‘me too’ zeggen, want we hebben hier niet met maar één kerel te maken maar met een heel systeem. Dat kan alleen met collectieve razernij veranderd kan worden, niet met individuele schaamte.
Suzanne Moore is een Engelse journaliste. Ze schreef onder meer voor Marxism Today,The Mail on Sunday,Daily Mail,The Independent,The Guardian en New Statesman.
(The Guardian | Londen)
1. Suzanne Moore; 2. Matilda Dixon-Smith
NEE
Natuurlijk is het goed dat de hashtag #MeToo ons weer herinnert aan de omvang van dit probleem. Maar niemand kan doen alsof hij van niets weet. We weten allemaal dat seksueel wangedrag in de hele wereld een epidemie is. Waarom verlangen we dan van vrouwen en andere slachtoffers dat ze hun wonden openrijten, alleen maar om te bewijzen dat dit probleem bestaat? En wanneer gaan we het probleem eindelijk neerleggen bij degenen die het moeten oplossen – mannen – in plaats van degenen ermee te belasten die er al zo veel onder te lijden hebben gehad?
Twitter heeft in zijn geschiedenis vaak mensen onder een gemeenschappelijk doel verenigd. Hashtag-activisme wordt wel eens weggezet als als een goedkope manier om je deugden uit te venten, zonder je werkelijk voor een zaak te willen inzetten. Maar het heeft zijn nut, en een van de positiefste dingen van internet is dat het groepen mensen in staat stelt om lang genegeerde onderwerpen aan de kaak te stellen.
Ik ben er ziek van dat van vrouwen verwacht wordt dat ze een probleem oplossen dat ze niet zelf geschapen hebben, een probleem waar ze al genoeg onder geleden hebben
De intenties achter #MeToo zijn op zich nobel genoeg: de epidemie van seksueel geweld tegen vrouwen zichtbaar maken. Toch ben ik ambivalenter over de oorsprong en mogelijkheden van #MeToo dan over andere hashtags. Ik heb namelijk het gevoel dat vrouwen hier opnieuw het werk van anderen moeten opknappen… het werk van mannen. Seksuele geweldsmisdaden worden vrijwel alleen door mannen begaan, tegen vrouwen en soms ook tegen andere mannen. Laat er geen misverstand over bestaan: giftig mannelijk geweld en een patriarchaal rechtssysteem zijn er de oorzaak van. Dit probleem moeten mannen zelf oplossen, ze komen er al veel te lang mee weg. Ja, seksueel geweld is een epidemie – maar we hebben geen hashtag nodig om ons daaraan te herinneren.
Ik ben er ziek van dat van vrouwen verwacht wordt dat ze een probleem oplossen dat ze niet zelf geschapen hebben, een probleem waar ze al genoeg onder geleden hebben. Men kan niet van ons verlangen dat we in een solidariteitsritueel onze wonden openrijten en trauma’s herbeleven, om eindelijk erkend te krijgen dat seksueel geweld van mannen tegen vrouwen een probleem is. Dit roepen we al eeuwen. Een nieuwe smeekbede zal niemand die dat niet wil erkennen daar nu wel van overtuigen.
Auteur: Matilda Dixon-Smith
Matilda Dixon-Smith schrijft over popcultuur, politiek, gezondheidszorg en feminisme. Haar werk verscheen onder meer in The Sydney Morning Herald,The Guardian AU,Junkee en Time Out Melbourne.
De Turkse presidentsvrouw Ermine Erdogan prees de Ottomaanse harems als ‘leerscholen voor vrouwen’. Het kwam haar ook in eigen land op veel kritiek te staan.
Emine Erdogan, de first lady van Turkije, deed vorige maand van zich spreken. Op een evenement in Ankara prees zij de zogenaamde valide sultans – ofwel de wettige moeders van sultans – als ‘pioniers van hun generatie, voorbeelden voor onze moeders’.
Ook bestreed ze het westerse beeld van de harem als een plek waar ambitieuze vrouwen het wapen van hun seksualiteit inzetten om zich een weg omhoog te banen. ‘Voor leden van de Ottomaanse familie was de harem een school,’ zei ze, ‘een centrum van onderwijs, waar vrouwen werden voorbereid op het leven en op georganiseerde vrijwilligersactiviteiten.’
Afrodisiaca uit het Ottomaanse tijdperk hebben een krachtige comeback gemaakt en zijn reguliere handel geworden
Zoals Erdogans toespraak liet zien roept het begrip ‘harem’ vragen op bij het hedendaags publiek. In zijn oorspronkelijke betekenis (‘verboden’ of ‘heilig’) was het woord van toepassing op vrouwelijke familieleden. In samenlevingen waar mannen en vrouwen gescheiden zijn, hebben vrouwen hun eigen verblijf: de harem. In Ottomaanse paleizen was dit de plek waar alle slavinnen, concubines, eunuchen en vrouwelijke familieleden van de sultan woonden. Welk soort onderwijs de harembewoners kregen hing af van de heerser en van de periode in kwestie, maar de voornaamste rol van de jonge vrouwen die als slavinnen werden binnengebracht was toch om de sultan te behagen en mannelijke baby’s op de wereld te zetten. Dit bood hun de kans om op een dag valide sultan te worden, ofwel de vrouw die het hof bestierde.
Erdogans geestdriftige aanprijzing van de harem als school leidde zowel in binnen- als buitenland tot stevige reacties. De laatste werden door neo-Ottomaanse groepen – conservatieven, islamisten, maar ook commentatoren die op de hand zijn van Erdogans Partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling (AKP) – afgedaan als oriëntalisme. Maar uit discussies op de Turkse sociale media blijkt dat het populaire beeld van haremconcubines bij Turkse burgers zowel afschuw als fascinatie opwekt.
Ondank de scherpe afkeuring van de regeringspartij AKP, zijn series als Muhteşem Yüzyıl (De schitterende eeuw) – over het leven van prominente sultans en hun geliefden – zeer populair in Turkije. Ze hebben zelfs een niche gecreëerd voor neo-Ottomaanse producten. Geurtjes vernoemd naar machtige vrouwen aan het Ottomaanse hof, alsmede badjassen, badkameraccessoires, sieraden en zelfs haarverf met een Ottomaans thema gaan als warme broodjes over de toonbank.
Afrodisiaca uit het Ottomaanse tijdperk hebben een krachtige comeback gemaakt en zijn reguliere handel geworden. Ook kun je als consument zelf een paleiservaring opdoen, afgestemd op je voorkeur en wat je te besteden hebt. Zo biedt het chique hotel Les Ottomans aan de Bosporus kamers die zijn ingericht naar de smaken van tien verschillende sultans en de unieke sfeer van hun tijd. De Amerikaanse Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump was er reeds te gast.
Het linkse kamp
Niet iedereen was ingenomen met het positieve beeld dat mevrouw Erdogan van de harem schetste. Met name vrouwen uit het linkse kamp namen haar onder vuur. ‘Graag wijs ik mevrouw Erdogan erop dat de harem die zij een school noemt, leerlingen of concubines telde die met geweld naar het paleis werden gebracht,’ aldus Yasemin Cankurtaran, vicevoorzitter van de Republikeinse Volkspartij. ‘Het waren minderjarigen die tot geestelijke en lichamelijke slavernij werden gedwongen… Ik begrijp niet hoe een presidentsvrouw een deel van onze cultuur kan aanprijzen dat van Byzantijnse oorsprong is. Je verstand staat erbij stil.’ Een groepering met de naam Communistische Vrouwen was nog feller. Deze verklaarde de first lady de oorlog en riep het publiek op de familie Erdogan van haar monarchie- en haremwanen te verlossen.
‘Seksuele intriges maakten wel degelijk deel uit van het haremleven,’ zegt een cultuurhistorica die anoniem wenst te blijven uit angst haar baan te verliezen. ‘Iedereen had een specifieke taak, waarbij leeftijd, seksuele identiteit en de specifieke rol die je werd toebedeeld cruciaal waren,’ verklaart ze. ‘Zo speelden lesbische relaties tussen concubines en homoseksuele neigingen van sommige sultans of zonen van sultans een belangrijke rol in het overlevingsysteem van de harem, samen met de verhalen van de eunuchen. Het was een plek waar je tamelijk jong terechtkwam en van je hele identiteit werd beroofd. Dus moest je die zelf, binnen de muren van de harem, opnieuw uitvinden. Seksualiteit was de kern van deze identiteit.’
Waar journalisten van regeringsgezinde media hun best deden de educatieve waarde van de harem aan te tonen, vroegen anderen zich af of je de harem een school kon noemen, simpelweg omdat de bewoners bepaalde beroepen werd geleerd. Historicus Ozlem Kumrular tweette een plaatje van een schilderij met naakte vrouwen rond een zwembad, en schreef: ‘Dit haremtafereel is geschilderd door de laatste kalief, Abdülmecid. Raar maar waar.’ Opmerkelijk is dat Kumrulars tweet honderden keren werd geretweet, maar dat niemand uit het kamp van Ermine Erdogan inging op de betekenis van het schilderij. De meeste retweets waren voorzien van satirisch commentaar, zoals: ‘Zou [Sultan] Abdülmecid de harem beter hebben gekend dan mevrouw Erdogan? Ik vraag me af wat voor klas dit was.’
Een andere persoon tweette een foto van twee schoolgebouwen met als bijschrift: ‘Masteropleiding Kamasutra’ en ‘Academie van Flirten en Hofmakerij, Paleisintriges en Vergiftiging’. Bij weer een tweet, van een schilderij van een koninklijk hof met dansende vrouwen, luidde de tekst: ‘Dus de harem was een school. Vandaar dat we analfabeet zijn gebleven.’ Sefer Selvi, vooraanstaand cartoonist voor de krant Evrensel Daily, tekende mevrouw Erdogan met een bord waarop stond: ‘Hé meiden, laten we naar de Harem gaan.’
Vrouwelijke slavernij
Veel reageerders en commentatoren bekritiseerden de familie Erdogan ook om het feit dat ze heeft geprofiteerd van westers, seculier onderwijs – de kinderen van Erdogan zijn alle vier westers opgeleid –, terwijl ze in eigen land een ander onderwijssysteem propageert. Vandaar dat de meest voorkomende en meest afgezaagde vraag op sociale media was of Erdogan een harem wilde vestigen in het presidentiële paleis van meer dan duizend kamers.
In sommige landen zou een simpele opmerking over een historische periode geen beroering hoeven wekken, maar in Turkije zijn de maatschappelijke verhoudingen vertroebeld door de pogingen van de islamisten om de plaats en de rol van de vrouw in het publieke domein opnieuw te definiëren. Daarbij gaat het niet langer om het dragen van een hoofddoek, maar om de wens vrouwenrechten terug te draaien en om het verheerlijken van vrouwelijke slavernij.
Website die is opgericht door Jamal Daniel en zijn basis heeft in Washington DC. Nieuws en analyses uit het Midden-Oosten in zowel eigenhandige als vertaalde artikelen. Werkt samen met de grootste nieuwsorganisaties in het Midden-Oosten.
Deze website gebruikt cookies. Door de site te gebruiken gaan we er vanuit dat je ze accepteert. OK
Manage consent
Over onze cookies
Deze website gebruiks cookies die de gebruikservaring verbeteren. De cookies die we als noodzakelijk categoriseren worden opgeslagen door je browser en zijn essentiëel voor een goede werking van de basisfuncties van deze website. We gebruiken ook third-party cookies die ons helpen te analyseren hoe deze website gebruikt wordt. Deze cookies kunnen ook voor marketingdoeleinden worden gebruikt. Ze worden alleen door je browser opgeslagen als je daar toestemming voor geeft.
Onze noodzakelijke cookies zijn essentiëel voor het goed functioneren van deze website. De basisfuncties en beveiliging van deze website zijn hiervan afhankelijk. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.