Tag: wapens

  • Verenigde Staten zetten levering van bepaalde wapens aan Oekraïne stop

    Verenigde Staten zetten levering van bepaalde wapens aan Oekraïne stop

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Macron en Poetin bespreken situatie in Oekraïne en Iran in zeldzaam telefoongesprek

    » Gaza: Israël akkoord met bestand van zestig dagen, Hamas vooralsnog niet

    De VS maken zich zorgen over hun eigen wapenvoorraden

    De Verenigde Staten zijn een van de belangrijkste wapenleveranciers voor Oekraïne, dat zich verweert tegen de Russische aanvalsoorlog. Na de machtswisseling in Washington wordt het voor Kyiv echter steeds moeilijker om steun te krijgen, en die steun wordt ook nog eens aan voorwaarden gebonden. Nu stoppen de VS met de levering van een aantal eerder toegezegde wapens aan Oekraïne, schrijft Der Spiegel. Volgens berichtgeving waren de wapens aan Oekraïne beloofd onder Trumps voorganger Joe Biden.

    Het gaat om raketten en munitie, zo meldden Politico en NBC News op basis van informatie van personen die bekend zijn met de zaak, zoals defensieambtenaren en congresleden. Het gaat onder andere om Patriot-systemen waarmee Russische raketten onschadelijk kunnen worden gemaakt. President Donald Trump verklaarde onlangs tijdens de NAVO-top dat deze raketten ‘zeer moeilijk te verkrijgen zijn. En we hebben ze zelf ook nodig’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De achtergrond van het besluit van het Pentagon is dan ook de bezorgdheid over te kleine Amerikaanse wapenvoorraden. Eerder was er een controle van de voorraden geweest, meldden de media unaniem. In een verklaring van de plaatsvervangend woordvoerder van het Witte Huis, Anna Kelly, stond echter: ‘Deze beslissing is genomen om de belangen van Amerika voorop te stellen, nadat het ministerie van Defensie de militaire steun en hulp van ons land aan andere landen over de hele wereld had geëvalueerd.’ De kracht van de Amerikaanse strijdkrachten blijft onbetwist, benadrukte Kelly. ‘Vraag dat maar aan Iran.’

  • Zelensky roept Westen op meer hulp en troepen te leveren voordat Trump aantreedt

    Zelensky roept Westen op meer hulp en troepen te leveren voordat Trump aantreedt

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nieuw onderzoek wijst uit dat dodental Gaza waarschijnlijk te laag wordt ingeschat

    » VS: Hooggerechtshof verwerpt hoger beroep van Trump in zwijggeldzaak

    ‘De terugkeer van Trump zal een nieuw hoofdstuk inluiden’

    Tijdens zijn bezoek aan de Amerikaanse luchtmachtbasis Ramstein in Duitsland nam de Oekraïense president Volodymyr Zelensky samen met de Amerikaanse minister van Defensie Lloyd Austin deel aan de laatste bijeenkomst van de ‘contactgroep’ van Kyivs militaire medestanders voor de inauguratie van Donald Trump op 20 januari.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De terugkeer van Trump in het Witte Huis zal een ‘nieuw hoofdstuk’ inluiden voor de Europeanen, verklaarde Zelensky. Hij spoorde zijn bondgenoten aan om ‘nog actiever deel te nemen’ aan de ontwikkeling van een ‘arsenaal drones’ voor Oekraïne, wapens die essentieel zijn geworden in de oorlog in Oekraïne. Lloyd Austin riep de aanwezige landen op niet te verslappen in hun steun voor Kyiv en verzekerde hen ervan dat de Verenigde Staten ‘een betrouwbare partner’ binnen de NAVO zouden blijven.

    ‘Donald Trump zei niet dat hij Oekraïne in de steek zou laten, maar hij werd verkozen met de belofte dat hij de oorlog in minder dan een dag zou beëindigen,’ merkt The Independent op. ‘De bondgenoten van Kyiv vrezen dat hij Zelensky zal dwingen om de ongeveer 18 procent van Oekraïne die momenteel door Rusland wordt bezet, af te staan, wat zou neerkomen op het belonen van Poetin voor de inbeslagname van dat land,’ aldus het Britse dagblad.

  • VS: Senaat verwerpt voorstel van Sanders om geen wapens aan Israël te verkopen

    VS: Senaat verwerpt voorstel van Sanders om geen wapens aan Israël te verkopen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nicaragua: Ortega voert nieuwe hervorming door om zijn macht te vergroten

    » Gaza: Netanyahu biedt een bonus van 5 miljoen dollar voor elke bevrijde gijzelaar

    Er is nog steeds brede steun voor Israël in de VS

    De Amerikaanse Senaat verwierp woensdag een initiatief van Bernie Sanders, een onafhankelijke senator uit Vermont, om de geplande verkoop van Amerikaanse wapens aan Israël te blokkeren.

    ‘Het mislukken van deze poging, die weinig kans van slagen had, laat zien dat, ondanks kritiek van links dat de regering-Biden en Israël niet genoeg doen om burgers in Gaza te beschermen, er nog steeds brede steun is op Capitol Hill voor Amerikaanse militaire hulp aan [de Joodse staat]’, merkt CNN op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Verenigde Staten zijn de belangrijkste bondgenoot van de Israëlische staat en voorzien het land geregeld van wapens. Aangezien Donald Trump een uitgesproken voorstander is van de Joodse staat, is het niet te verwachten dat de steun van de VS de komende vier jaar zal verminderen of wegvallen.

    Wel is het maar de vraag of het land onder Trump nog wapens zal verkopen aan Israël. Hij heeft meerdere malen beloofd dat hij het conflict in Gaza spoedig zal oplossen zodra hij president wordt en bovendien heeft hij importheffingen aangekondigd.

  • Poetin waarschuwt voor NAVO-conflict door westerse raketten

    Poetin waarschuwt voor NAVO-conflict door westerse raketten

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » OpenAI lanceert een ‘met rede begiftigd’ nieuw AI-model

    » Zweden wil toelage bij terugkeer van migranten aanzienlijk verhogen

    De levering van langeafstandsraketten is onderwerp van debat

    De Russische president dreigde donderdag met een ‘oorlog met NAVO-landen’ als westerse landen Kyiv zouden toestaan om met langeafstandsraketten diep in Russisch grondgebied toe te slaan. Deze kwestie staat momenteel centraal in de debatten tussen Oekraïense bondgenoten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Oekraïne wil met name meer vrijheid om de Storm Shadow-raketten te gebruiken die door het Verenigd Koninkrijk zijn geleverd en de ATACMS die door de Verenigde Staten zijn geleverd. Deze wapens hebben een maximaal bereik van enkele honderden kilometers en kunnen logistieke locaties van het Russische leger en vliegvelden waar zijn bommenwerpers opstijgen bereiken.

    De uitspraken van Poetin komen op het moment dat het Russische leger een tegenoffensief is begonnen in de Russische regio Koersk en beweert dat het de Oekraïense troepen in twee dagen tijd uit tien steden die begin augustus werden ingenomen, heeft verdreven. ‘Keert het tij voor de Oekraïense troepen in de regio?’ vraagt Le Temps.

    ‘Iets meer dan een maand na hun verrassingsinvasie in deze oblast in het zuiden van Rusland, worden ze geconfronteerd met de eerste serieuze poging van het Russische leger om een eind te maken aan deze blamage’. Het Zwitserse dagblad merkt echter op dat westerse raketten de Oekraïense strijdkrachten ‘op beslissende wijze kunnen helpen om Rusland in de Koersk-regio te blijven uitdagen’.

  • Poetin dreigt Noord-Korea te bewapenen als het Westen Oekraïne wapens blijft leveren

    Poetin dreigt Noord-Korea te bewapenen als het Westen Oekraïne wapens blijft leveren

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Scheepswrak van meer dan 3000 jaar oud ontdekt voor Israëlische kust

    » Verenigde Staten verbieden Russische antivirussoftware Kaspersky

    Hij uitte het dreigement kort na zijn bezoek aan Vietnam en Noord-Korea

    De Russische president Vladimir Poetin waarschuwde donderdag ‘de Verenigde Staten en haar bondgenoten dat hij bereid is Noord-Korea te bewapenen als zij doorgaan Kyiv te voorzien van de geavanceerde wapens die Russisch grondgebied treffen’, meldt The New York Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De uitspraken van de leider van het Kremlin kwamen aan het einde van zijn officiële bezoek aan Vietnam en daags na zijn ontmoeting met de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un, met wie hij een wederzijdse defensieovereenkomst ondertekende.

    ‘Hoewel Poetin niet aangaf welke wapens hij Noord-Korea zou kunnen geven, probeert Kim zijn kernkoppen, raketten, onderzeeërs en satellieten te ontwikkelen – allemaal gebieden waarop Rusland enkele van de meest geavanceerde en gevaarlijke technologieën ter wereld bezit’, schreef het Amerikaanse dagblad.

  • Oekraïne krijgt toestemming Rusland aan te vallen met Amerikaanse wapens

    Oekraïne krijgt toestemming Rusland aan te vallen met Amerikaanse wapens

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Trump schuldig gevonden op 34 punten vanwege vervalsen belastingpapieren

    » Iran zet criminelen in Zweden in om geweld te plegen

    Eerder wilden de VS niet dat Oekraïne Rusland daarmee aanviel

    President Biden heeft Oekraïne toestemming gegeven om met wapens van Amerikaanse makelij aanvallen uit te voeren binnen Rusland. Dat meldt Politico. Volgens de site is de beslissing van Biden de eerste keer dat een Amerikaanse president militaire acties toestaat op raketbases en commandocentra binnen de grenzen van een andere kernmacht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Witte Huis benadrukt echter dat de toestemming alleen geldt voor wat zij omschrijven als zelfverdediging, zodat Oekraïne Charkiv, de op één na grootste stad van het land, en de omliggende gebieden kan beschermen tegen raketten, bommen en artilleriegranaten die van net over de grens worden afgevuurd.

    ‘Ons beleid met betrekking tot het verbieden van het gebruik van ATACMS of langeafstandsaanvallen binnen Rusland is niet veranderd,’ zegt het Witte Huis, verwijzend naar een artilleriesysteem dat aan Oekraïne is geleverd en dat tot diep in Russisch grondgebied kan reiken.

  • ‘Europa heeft een Eurocommissaris voor Bewapening nodig’

    ‘Europa heeft een Eurocommissaris voor Bewapening nodig’

    Nationale defensieaanbestedingen – zoals in Nederland met de nieuwe onderzeeboten – zijn onnodig inefficiënt, schrijft hoogleraar Guntram Wolff. Het wordt tijd dat Europa gezamenlijk wapens gaat inkopen.

    De situatie in Oekraïne is zeer zorgwekkend: terwijl de Russische troepen blijven oprukken, lijkt Europa niet in staat om Kyiv de hulp te bieden die het nodig heeft. En hoewel de Duitse bondskanselier Olaf Scholz in februari nog beweerde dat ‘zonder veiligheid al het andere niets is’, blijven de wapenleveranties onvoldoende. Verandering laat lang op zich wachten.

    In Europa blijft de productie van munitie achter omdat politieke leiders na het begin van de grootschalige oorlog in februari 2022 hier geen prioriteit aan gaven. Ondertussen krijgt president Biden in de Verenigde Staten steeds moeilijker steun in het Congres voor militaire hulp aan Oekraïne – een situatie die alleen maar erger wordt met Donald Trump als president.

    En toch gaven Europese landen — zowel EU-leden als Navo-bondgenoten — in 2022 in totaal 350 miljard dollar uit aan defensie. Dit betekent dat de Europese defensie-uitgaven al veel groter zijn dan die van Rusland. Rusland heeft als doel om de uitgaven voor defensie dit jaar op te voeren tot 30 procent van de begroting. Aangezien de Russische begroting ongeveer 390 miljard dollar bedraagt, betekent dit dat zelfs met een oorlogseconomie de Russische uitgaven voor defensie in 2024 slechts een derde van die van Europa zullen bedragen; rond de 120 miljard dollar.

    De Europese defensieindustrie is gefragmenteerd en wapensystemen zijn vaak incompatibel

    Waarom zijn de Europese defensie-uitgaven dan onvoldoende? Allereerst moet worden benadrukt dat niet alle Europese landen Oekraïne in dezelfde mate helpen. Terwijl de recente aankondiging van Denemarken dat het zijn volledige artillerievoorraad aan Kyiv zal overdragen indrukwekkend is, blijven andere landen achter.

    Daarnaast is er een dieper, structureel probleem. De Europese defensieindustrie is gefragmenteerd, wapensystemen zijn vaak incompatibel en de geproduceerde hoeveelheden zijn klein, waardoor de productie relatief inefficiënt en duur is.

    Ook zijn aanbestedingen in veel landen bureaucratisch en loodzwaar. Neem Duitsland: het afgelopen decennium probeerde het met weinig succes de aanbestedingsafdeling van de Bundeswehr te hervormen. Er werkten in 2010 8500 medewerkers; momenteel zijn dat er 11.000 — een enorme stijging sinds de Koude Oorlog, toen méér materiaal werd aangeschaft door aanzienlijk minder medewerkers.

    Tegen deze achtergrond veroorzaakte Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, opschudding tijdens de Veiligheidsconferentie van München in februari met een voorstel: een EU-commissaris voor Defensie. Aangezien die waarschijnlijk toch niet het bevel over de krijgsmacht zal voeren, kan Von der Leyen beter een EU-commissaris voor Defensieaankopen aanwijzen.

    Het vaccininkoopprogramma geldt als voorbeeld van zo’n gezamenlijke inkoop. Tijdens de coronapandemie stonden de EU-lidstaten hun soevereiniteit voor de inkoop van vaccins af aan de Europese Commissie. Deze kreeg een budget en kocht centraal in. Hierdoor kon de EU snel en in grote hoeveelheden vaccins veiligstellen én deze eerlijk verdelen. Het vergrootte de onderhandelingsmacht en verhinderde dat lidstaten elkaar beconcurreerden.

    Of dit model ook geschikt en haalbaar is voor defensie blijft een cruciale vraag. Er was veel moed nodig om de gezondheid van de eigen bevolking in handen van de Europese Commissie te leggen — een echte overdracht van soevereiniteit. In het geval van bewapening zal dit nog uitdagender zijn. De relatie tussen wapenfabrikanten en regeringen is zeer nauw, en is de afgelopen decennia verder versterkt.

    De existentiële dreiging waarmee we ons geconfronteerd zien, helpt hopelijk de geesten rijp te maken

    Een betere analogie voor het instellen van een gemeenschappelijk defensieinkoop is ons bankwezen. De relatie tussen overheden en banken is in de loop der eeuwen gegroeid. Het bankwezen is tot kerngebied van de nationale soevereiniteit geworden. En toch besloot de EU op het hoogtepunt van de financiële crisis een bankenunie te creëren. Zij had geen keus: door de verregaande omhelzing tussen de overheden en de financiële sector was de eurozone kwetsbaar geworden.

    De bankenunie is echter nooit helemaal voltooid. Overheden vonden het moeilijk om de koppeling tussen binnenlandse financiering en garanties voor banken en de eigen schatkist te verbreken.

    Net zoals bij de bankenunie zal er waarschijnlijk ook grote weerstand bestaan tegen het europeaniseren van de defensieinkoop. De onderlinge strijd zal aanzienlijk zijn en de obstakels voor integratie zullen niet gemakkelijk worden overwonnen. En hoewel sommige van de zorgen legitiem zullen klinken, zullen de meeste vooral bureaucratische van aard zijn.

    De existentiële dreiging waarmee we ons geconfronteerd zien, helpt hopelijk de geesten rijp te maken. Het is voor iedereen duidelijk dat ons huidige inkoopmodel niet alleen duur, gefragmenteerd en bureaucratisch is, maar bovenal niet voldoet om de Russische dreiging het hoofd te bieden.

    Het is tijd om serieus — en snel — na te denken over het verbeteren van de Europese defensiecapaciteiten, zodat we ook Oekraïne beter kunnen helpen. Een Eurocommissaris voor Bewapening is precies wat we nodig hebben.

    Guntram Wolff is directeur van de Deutsche Gesellschaft für Auswartige Politik, en hoogleraar aan de Willy Brandt School of Public Policy in Erfurt.

  • Canada stopt met het leveren van wapens aan Israël

    Canada stopt met het leveren van wapens aan Israël

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Donald Trump kan boete van 454 miljoen dollar voor fraude niet betalen

    » Atleten uit Rusland en Belarus uitgesloten van opening Olympische Spelen

    Trudeau is steeds kritischer op de Gaza-oorlog

    De Canadese regering van Justin Trudeau heeft aangekondigd te stoppen met het sturen van wapens naar Israël. Deze beslissing volgt op een niet-bindende motie van het Canadese parlement. De minister van Buitenlandse Zaken, Mélanie Joly, vertelde dinsdag aan Toronto Star dat haar regering toekomstige wapenleveranties aan het land dat een controversiële oorlog voert in Gaza zal stopzetten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hoewel Trudeau heeft verklaard te geloven in het recht van Israël om zichzelf te verdedigen, is hij steeds kritischer geworden over de huidige militaire operaties van Israël in Gaza, aldus The Guardian. Deze nieuwe stap is daar getuige van.

    Canadians for Justice and Peace in the Middle East noemde de motie van het Canadese parlement in een verklaring ‘verwaterd’ maar zei dat het een ‘kleine stap voorwaarts was om een einde te maken aan de Canadese medeplichtigheid aan Israëls genocidale oorlog in Gaza’. De lobbygroep Centre for Israel and Jewish Affairs sprak van een ‘misplaatste en onoprechte’ motie. ‘Het [besluit] zal de humanitaire crisis niet effectief aanpakken. Het zal de Gazanen niet bevrijden van de tirannieke heerschappij van de Iraanse proxy, Hamas. Het zal de vrede niet bevorderen.’

  • Wie gaat Gaza besturen als de oorlog voorbij is? 

    Wie gaat Gaza besturen als de oorlog voorbij is? 

    Amerikaanse en Arabische diplomaten buigen zich over de vraag hoe het verder moet met de Gazastrook. Maar ook zij tasten vooralsnog in het duister. Israël blijft voorlopig op niets anders gericht dan op de militaire operatie.

    Wie zal het bestuur voeren over Gaza, over de puinhopen, de rouwende en noodlijdende bevolking, wanneer de wapens eenmaal zwijgen? Het is, paradoxaal genoeg, zowel een vruchteloze als een onontbeerlijke exercitie om in tijden van oorlog na te denken over de ‘day after’. Hoe kun je een strategie voor wederopbouw uitzetten als de omvang van de verwoestingen nog niet te overzien is? Hoe ontwikkel je bruikbare ideeën over een post-Hamas-bestuur terwijl Israël zijn doel – vernietiging van de veelvormige islamistische beweging – nog lang niet heeft bereikt? Toch proberen vooral de Verenigde Staten en de Arabische landen nu al een toekomstscenario te bedenken. Vooralsnog blinkt het uit in vaagheid. En de Europeanen spelen in dit alles nauwelijks een rol.

    De kwestie van de ‘day after’ stond centraal in het overleg dat de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken op 4 en 5 november voerde met diverse belanghebbenden in het Midden-Oosten. Zijn Arabische gesprekspartners, en ook Sameh Shoukry, de Egyptische minister van Buitenlandse Zaken, vonden dat voorbarig. Alle aandacht moest wat hen betrof gericht blijven op de totstandbrenging van een staakt-het-vuren in Gaza, waar Israëlische bombardementen volgens het door Hamas gecontroleerde ministerie van Gezondheid al meer dan tienduizend levens hadden geëist, en volgens het Pentagon ‘duizenden’. Washington bepleitte slechts een humanitaire pauze, maar daarmee namen de Arabische leiders geen genoegen. Zij verdenken de Amerikanen ervan het over de lange termijn te willen hebben om tijd te winnen en Israël zo de gelegenheid te bieden zijn militaire operatie af te maken. 

    De Israëlische hardliner

    De Israëlische militair strateeg en hardliner Eitan Shamir vertelde The New Statesman dat Israël nu in Gaza opereert ‘als een python’: eerst Gaza-Stad omsingelen ‘en dan beginnen met knijpen’. Het bezwaar dat daarmee alle Palestijnen worden geraakt en niet alleen Hamas, wuift hij weg. De bevolking in Gaza was ruim van tevoren gewaarschuwd, vindt hij, en: ‘Hamas heeft als expliciete doctrine dat de bevolking hun schild is. Ze geven niets om de bevolking, maar willen die gebruiken en dan roepen dat Israël oorlogsmisdaden begaat.’

    Shamir denkt niet dat Israël Gaza zal bezetten. ‘Hamas zal – net als IS, net als Al-Qaida – niet van de aardbodem verdwijnen. Het is een diepgewortelde ideologie, en slechts één tak van de Moslimbroederschap, die wijdverbreid is in de regio. Maar je moet ervoor zorgen dat Hamas Gaza niet controleert.’

    Shamir maakt een vergelijking met nazi-Duitsland. ‘Als je bij de gemeente wilde werken, moest je lid van de nazipartij zijn. Hetzelfde geldt in Gaza. Ons punt is om de militaire capaciteit van Hamas te vernietigen. En uiteindelijk biedt de egalisering van Gaza – net als destijds die van Duitsland – ook kansen. Ik geloof dat we een Marshallplan nodig hebben voor het Midden-Oosten na deze oorlog. De vrije wereld vecht op meerdere fronten: in Oekraïne, in Taiwan en nu in Gaza. Het is deel van een mondiale strijd.’

    Voor door de wol geverfde diplomaten in de regio roept het post-oorlogdebat sowieso onaangename herinneringen op: tientallen voor Syrië bedachte oplossingen leverden in twaalf jaar burgeroorlog niets bruikbaars op, noch politiek, noch op het gebied van veiligheid.

    Voorlopig blijft Israël op niets anders gericht dan op de militaire operatie. Premier Netanyahu weet dat de uitkomst van deze oorlog zijn eigen lot zal bepalen. Hij weigert toekomstplannen te schetsen en probeert te voorkomen dat hij zich vervreemdt van zijn extreemrechtse, brandgevaarlijke politieke bondgenoten, van wie hij zich afhankelijk heeft gemaakt. ‘Op dit moment zijn we niet in staat de contouren van een militaire overwinning te schetsen, noch de nasleep ervan,’ erkent een hoge Israëlische functionaris. ‘En daar storen de Amerikanen zich aan.’

    Vooruitzicht

    De Israëlische minister van Defensie, Yoav Gallant, de commissie Buitenlandse Zaken van de Knesset weten dat Israël de Gazastrook na de oorlog niet langdurig zal controleren. Wel zal het leger zijn vrijheid van optreden geheel behouden en het gebied blijven binnenvallen als het dat nodig acht, zoals dat met regelmaat op de Westelijke Jordaanoever gebeurt.

    Nu al stellen militairen op zijn minst een maandenlange aanwezigheid in Gaza in het vooruitzicht. Dat zou nodig zijn om de enclave te ‘stabiliseren’ na een eerste fase van gevechten. Een van de mogelijkheden is om daarna gemilitariseerde bufferzones vol mijnen in de Gazastrook te creëren, direct grenzend aan Israël. Dus geen herbezetting van Gaza, wel een inkrimping van het grondgebied.

    De vraag is wat er, onder deze omstandigheden, voor internationale aanwezigheid moet komen, afgezien van de VN-agentschappen. Een interventiemacht, een multinationale macht, vredestroepen: al deze opties zijn de revue gepasseerd. De Arabische wereld zou een belangrijke rol moeten spelen. Hussein Ibish, onderzoeker aan het Arab Gulf States Institute in Washington D.C., heeft er weinig vertrouwen in. ‘Ik zie geen Arabische landen of zelfs de VN bereid om Israël de helpende hand toe te steken. Want als de Israëli’s zelf lang in de Gazastrook blijven, kan het verzet van Hamas weer groeien en zich richten tegen wie er maar in het gebied aanwezig is.’

    Het Witte Huis heeft de inzet van Amerikaanse troepen uitgesloten, en geen enkel ander westers land lijkt daar wél trek in te hebben. Wat de Arabische landen betreft, ‘durft geen van alle als eerste nee te zeggen,’ aldus een westerse bron. Zelfs Egypte, dat van 1948 tot 1967 baas was over de Gazastrook en als enig Arabisch land nog over lokale tussenpersonen beschikt, wil het bestuur over de enclave niet op zich nemen, noch een deel van de bevolking in de Sinaï opvangen. Caïro vreest vooral dat dit zou worden opgevat als een bezetting.

    De VS willen het perspectief op een tweestatenoplossing nieuw leven inblazen, met of zonder Netanyahu

    De regering-Biden beseft wat de beperkingen zijn van een louter op veiligheid gerichte aanpak, en weet dat de Amerikaanse steun aan Israël dit land ook isoleert. In ruil voor militaire en politieke ondersteuning willen de Verenigde Staten het perspectief op een tweestatenoplossing nieuw leven inblazen, met of zonder Netanyahu. Deze toekomst is alleen voor te stellen, zo zei Antony Blinken tijdens een verrassingsbezoek aan Irak op 5 november, als ‘Palestijnse stemmen daarbij centraal staan. De Palestijnse Autoriteit vertegenwoordigt die stemmen, dus die moet een voorname rol spelen.’ De Palestijnse president Mahmoud Abbas had hem kort daarvoor in Ramallah verzekerd dat hij bereid was ‘de volledige verantwoordelijkheid op zich te nemen binnen het raamwerk van een alomvattende politieke oplossing voor de Westelijke Jordaanoever, Oost-Jeruzalem en de Gazastrook’.

    Voor Jordanië is dat laatste een eis; het land ziet zich daarbij gesteund door Saoedi-Arabië, dat onder bepaalde voorwaarden financiële ondersteuning belooft. Amman ziet steun aan de Palestijnse Autoriteit en president Abbas als enige mogelijkheid, ook al is hij impopulair en bezit hij amper legitimiteit. Het land vreest dat milities anders het machtsvacuüm kunnen opvullen, of dat Israël de scheiding handhaaft tussen enerzijds de Westelijke Jordaanoever, bestuurd door de Palestijnse Autoriteit, en anderzijds Gaza, onder het regime van Mohammed Dahlan. Deze voormalige veiligheidschef van de Palestijnse Autoriteit bekleedde die functie ook voordat Hamas in 2007 de macht greep. 

    Dahlan, geboren in Khan Younis in het zuiden van de Gazastrook, is in de loop der jaren namelijk een gezworen vijand geworden van Abbas. Hij woont tegenwoordig in ballingschap in Abu Dhabi en onderhoudt warme banden met de Verenigde Arabische Emiraten. Dahlan probeerde terug te keren in de Palestijnse politiek door te onderhandelen met mogelijke opvolgers van Abbas, onder wie Marwan Barghouti, een verbindende figuur die sinds 2002 in Israël gevangenzit. ‘Mohammed Dahlan wordt door de Emiraten genoemd als alternatief, en ook de Amerikanen fluisteren zijn naam,’ zegt Rana Sabbagh, een onafhankelijke journalist, gevestigd in Amman. De Saoedi’s zouden daarentegen geen enkel vertrouwen in hem hebben.

    Scenario’s

    Er zijn nog meer scenario’s voor het toekomstige bestuur van de enclave. Abbas heeft een ervan al uitgesloten: de onmiddellijke terugkeer van de Palestijnse Autoriteit, omdat het dan zou lijken alsof die Gaza ‘in Israëlische tanks’ zou binnenrijden. Een andere oplossing zou een interim-regering kunnen zijn, bestaande uit Palestijnse technocraten onder auspiciën van de VN. Of dat model toekomst heeft, valt nog te bezien.

    Hoe verder?

    Muhammad Dahlan, voormalig veiligheidschef van de Palestijnse Autoriteit, wordt vaak genoemd als toekomstige leider van de Palestijnen. Maar in gesprek met The Economist ontkent hij die rol te ambiëren.

    Dahlan is uitstekend ingevoerd: hij groeide op in een vluchtelingenkamp in Gaza met een groot deel van de huidige Hamas-leiding, maar heeft ook vrienden (én vijanden) op de Westelijke Jordaanoever en bij de Israëli’s, en hij staat dicht bij Mohammed bin Zayed, de heerser van Abu Dhabi, het emiraat waar hij nu woont.

    Dahlan ziet na de huidige oorlog een overgangsperiode van twee jaar in Gaza en op de Westelijke Jordaanoever voor zich, onder leiding van technocraten. Dat moet tot hereniging van de Palestijnse gebieden leiden na meer dan tien jaar strijd. Daarna wil hij parlementsverkiezingen waaraan alle Palestijnse politieke facties moeten kunnen deelnemen, inclusief Hamas. Want volgens Dahlan is het ook na deze oorlog onmogelijk om Gaza te besturen zonder instemming van die organisatie: ‘Hamas zal niet verdwijnen.’ In het parlementaire systeem dat Dahlan voor ogen staat vervangt een premier het huidige presidentschap van Abbas, want het is een ‘illusie’ dat één man de Palestijnse kwestie kan oplossen: ‘De tijd van de helden is voorbij.’

    De huidige oorlog maakt hem paradoxaal genoeg hoopvol: ‘Wie had het drie maanden geleden over de Palestijnse zaak? Niemand… Nu heeft iedereen het over ons lijden.’

    Volgens Sabbagh hebben de Amerikanen en enkele Arabische partners Mahmoud Abbas gevraagd zijn opvolging voor te bereiden, teneinde de legitimiteit van de Palestijnse Autoriteit te herstellen. De voormalige Palestijnse premier Salam Fayad pleitte in het tijdschrift Foreign Affairs voor een hervorming van de PLO en de Palestijnse Autoriteit. De politieke vleugel van Hamas moet daarin dan ook vertegenwoordigd zijn, zonder de gewapende tak. De politieke leider van Hamas, Ismail Haniyeh, leek daar wel oren naar te hebben; op 1 november verklaarde hij dat de islamistische beweging bereid is een vrede te aanvaarden die gebaseerd is op de tweestatenoplossing.

    Maar stel nu dat de oorlog geen ondubbelzinnige uitkomst heeft? In een artikel op de website van de prestigieuze denktank Carnegie Endowment for International Peace toont Nathan Brown, politicoloog aan de George Washington-universiteit en kenner van de Arabische wereld, zich tamelijk pessimistisch over de ‘day after’. Hij vreest dat de intensieve strijd zal overgaan in een ‘slepend gewapend conflict van lage intensiteit’, en dat de kans op constructieve politieke regelingen klein is. ‘Er is een gerede kans dat de militaire tak van Hamas zijn dominantie binnen de organisatie zal vergroten,’ schrijft hij, ‘en dat die elk naoorlogs bestuur dat de beweging op de korrel neemt, ziet als een handlanger van Israël dat hem wil elimineren.’ 

  • Maakt Rusland raketten van wasmachines uit Europa? 

    Maakt Rusland raketten van wasmachines uit Europa? 

    Ondanks de sancties slaagt Rusland erin via derde landen huishoudelijke apparaten uit de EU te importeren. Voor de sloop, welteverstaan, zodat de onderdelen gebruikt kunnen worden voor Russisch oorlogstuig.

    Het verhaal dat al een tijdje de ronde doet klinkt te bizar om waar te zijn: Rusland zou het gemunt hebben op westerse koelkasten, vaatwassers en wasmachines. Niet omdat ze nu meer wassen dan voor de oorlog tegen Oekraïne, maar om de toestellen, die onder andere uit Duitsland komen, te slopen. Door de sancties komt het land veel spullen tekort, en halfgeleiders, transistors, weerstanden, spoelen en condensatoren kunnen gemakkelijk uit de apparaten worden gehaald. Die kan Rusland dan, in theorie althans, gebruiken als reserveonderdelen voor zijn oorlogstuig.

    Het Bijbelse citaat ‘van zwaarden tot ploegscharen’ was een motto van de vredesbeweging in de jaren tachtig. Gebeurt hier het tegenovergestelde? Van koelkasten en wasmachines naar tanks en raketten? Een raar idee misschien, maar het is niet onmogelijk. Feit is dat deze apparaten naar Rusland gaan.

    De export van elektrische apparaten uit de Europese Unie naar Russische buurlanden floreert. Vooral Kazachstan springt eruit. Volgens cijfers van Eurostat, het bureau voor de statistiek van de EU, doen wasmachines en koelkasten uit het Westen het daar momenteel buitengewoon goed. In 2022 steeg de waarde van geëxporteerde wasmachines met maar liefst 5172 procent ten opzichte van 2021. In de voormalige Sovjetrepubliek Armenië steeg de waarde in dezelfde periode met 450 procent. En in 2023 waren er maanden waarin het exportvolume van wasmachines naar Kazachstan zelfs nog sterker steeg.

    Van koelkasten steeg de export ook aanzienlijk, hoewel minder dramatisch. De waarde van koelkasten die naar de twee landen werden geëxporteerd, steeg in 2021 en 2022 drie tot vier keer, aldus Eurostat. Het is onwaarschijnlijk dat Kazachen en Armeniërs opeens veel meer zijn gaan wassen. Dus wat is er aan de hand? Fungeren landen als Kazachstan in deze oorlog als draaischijf voor nieuwe Russische handel? Als een hub, een eldorado voor clandestiene tussenpersonen en verkopers van koelkasten?

    Raadsel

    Het in München gevestigde bedrijf BSH Hausgeräte maakt wasmachines en koelkasten voor Bosch en Siemens en stopte na het uitbreken van de oorlog met de productie in Rusland. Het bedrijf leverde ook geen apparaten meer aan het land – ook al viel dat niet onder de sancties. In ieder geval staan hightechproducten zoals geavanceerde halfgeleiders en speciale elektronische componenten wel op de sanctielijst, wat de zaak minder eenvoudig maakt. In München hebben ze geprobeerd om het pad van koelapparatuur en vaatwassers te volgen, maar ze staan voor een raadsel. 

    ‘We keken naar onze verkooptrends in landen als Kazachstan en zagen geen grote schommelingen in de verkoop buiten de normale marktgroei,’ zegt het bedrijf. Ze kijken nu ‘veel nauwkeuriger’ naar nieuwe handelaren en leveranciers en houden hun handels- en distributienetwerken in de gaten. Maar zodra een handelaar de goederen heeft gekocht, is het traject ‘niet meer controleerbaar’. Bovendien komen de halfgeleiders in BSH-toestellen voornamelijk uit Azië, vooral uit China. China heeft zich niet aangesloten bij de Russische sancties. Is die route niet veel makkelijker voor raketreparateurs? Is het wel nodig om nieuwe wasmachines te slopen voor het interieur?

    We bellen met Erlend Bollmann Bjørtvedt in Oslo. Bjørtvedt werkt voor het Noorse adviesbureau Corisk als risico-expert en hij heeft de westerse export naar buurlanden van Rusland geëvalueerd. Het gedoe met de keukenapparatuur komt hem ‘nogal vreemd’ voor, zegt hij. Op het eerste gezicht.

    Het is wel zo dat ‘de Russen momenteel alles hamsteren wat ze kunnen’. Hij ziet dat ‘veel zaken nu via derde landen gaan – via Kazachstan, Wit-Rusland of Armenië’. Voor hem is dit het bewijs dat de westerse sancties tegen Rusland worden omzeild, want goederen vinden via ingewikkelde routes toch hun weg naar Russische klanten. Bjørtvedt zegt dat alleen al vanuit Duitsland goederen ter waarde van ongeveer twee miljard euro op deze manier Rusland hebben bereikt: ‘De sancties werken vaak niet omdat er in veel landen nog steeds mazen in de wet zijn.’

    Dat wordt al langer erkend in Brussel, waar de EU-lidstaten al weken onderhandelen over een elfde sanctiepakket, zonder dat er noemenswaardige vooruitgang wordt geboekt. Er zit geen rek meer in de bereidheid om compromissen te sluiten over nieuwe, strengere sancties tegen Rusland, en economische strafmaatregelen vereisen consensus van de zevenentwintig EU-staten. Daarom richten diplomaten in Brussel zich nu op de nieuwe toeleveringsketens en de omzeiling van eerdere sancties via derde landen, want die moeten worden voorkomen.

    Het oorspronkelijke idee om deze derde landen direct te sanctioneren is mislukt door verzet van onder andere Duitsland

    Deskundigen van de EU-Commissie hebben hiervoor handelsgegevens bestudeerd, net als Bjørtvedt. Telkens weer duiken Turkije en Kazachstan op, evenals Georgië, Armenië, de Verenigde Arabische Emiraten en Oezbekistan. Gegevens over de export en import van grotere productgroepen, geven geen duidelijk antwoord, zegt een EU-diplomaat. Maar ze laten wel zien dat deze staten als doorvoerlanden fungeren en het mogelijk maken om EU-sancties te omzeilen. Hoogtechnologische onderdelen die ook worden gebruikt in moderne wapens, kunnen op deze manier nog steeds Rusland bereiken.

    Het oorspronkelijke idee om deze derde landen direct te sanctioneren is mislukt door verzet van onder andere Duitsland. De EU wil namelijk ook met deze landen partnerschappen aangaan.

    In wezen komt het daarom nu neer op drie maatregelen. Ten eerste moet de doorvoer van gevoelige producten – zoals vliegtuigonderdelen – naar Rusland worden beperkt; goederen bestemd voor export naar derde landen blijven nu vaak in Rusland hangen. Een tweede maatregel die wordt besproken is het aan banden leggen van de export van bepaalde goederen naar derde landen als laatste redmiddel, als die landen betrokken zijn bij het omzeilen van sancties en diplomatieke druk niets uitricht. Ten derde zou de EU doelgericht sancties kunnen opleggen aan bedrijven die betrokken zijn bij het omzeilen van sancties. Dat is omstreden omdat er in de huidige stand van zaken nog steeds enkele Chinese bedrijven op de lijst staan.

    Het is interessant om te zien wat er behalve wasmachines en koelkasten nog meer in derde landen terechtkomt. Een groot deel van de export bestaat uit auto’s en vrachtwagens, zegt Bjørtvedt. ‘We zien vrachtwagens van alle grote fabrikanten, MAN, Daimler, Iveco, Volvo – ze zijn er allemaal.’

    Uit cijfers van Eurostat blijkt dat er in 2022 bijna twee keer zoveel transportvoertuigen vanuit de EU naar Kazachstan werden geëxporteerd als in het jaar ervoor. Naar Armenië waren het er zelfs meer dan drie keer zoveel. Dat is in de eerste maanden van 2023 opnieuw toegenomen. Kazachstan importeerde in het eerste kwartaal vrachtwagens ter waarde van bijna 23 miljoen euro uit de EU: zes keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. In Armenië steeg de waarde anderhalf keer. 

    Nieuw Kazachstan

    Wasmachines en vaatwassers, halfgeleiders en vrachtwagens voor Poetins oorlog? Daimler is net zo verbijsterd als koelkastfabrikant BSH Hausgeräte. Ook bij Daimler is ‘geen buitengewone toename in de verkoop van vrachtwagens aan Kazachstan waargenomen’, aldus een woordvoerder. Aangenomen wordt dat het vaak om Jahreswagen gaat, voertuigen die binnen twaalf maanden door de eerste eigenaar zijn doorverkocht.

    Als derden zoals Kazachstan zich nu aanbieden voor een soort omweg, roept dat een heel andere vraag op. Dat wordt duidelijk aan de hand van de website van het Oost-Europa Comité voor de Duitse economie, dat bedrijven vertegenwoordigt die actief zijn in de betreffende landen.

    Daar wordt momenteel gesproken over een ‘nieuw Kazachstan’. Want het land zal in de toekomst een nieuwe rol spelen als belangrijke handelspartner voor westerse landen nu Rusland is afgehaakt vanwege de oorlog. ‘Door de Russische oorlog tegen Oekraïne en de gevolgen ervan staan de schijnwerpers nu gericht op het economisch sterkste land van Centraal-Azië’, staat op de website van het Oost-Europa Comité. Kazachstan presenteert zichzelf ‘vol vertrouwen als een alternatieve leverancier van energie en grondstoffen, als knooppunt tussen Europa en Azië en als een geopolitieke speler’.

    Als de bevindingen van Bjørtvedt en anderen kloppen, dan heeft de term ‘draaischijf’ mogelijk een heel speciale betekenis. Michael Harms, directeur van het Oost-Europa Comité, is voorzichtig. ‘De Duitse exportgroei naar landen als Kazachstan kan niet automatisch worden geïnterpreteerd als het ontduiken van sancties,’ zegt hij.

    ‘Het zijn kleinere, vaak pas opgerichte bedrijven of individuen die via derde landen zakendoen met Rusland’

    In veel gevallen zijn de distributiekanalen door de oorlog veranderd – wat niet betekent dat deze producten automatisch in Rusland terechtkomen. Er zijn ‘natuurlijk bedrijven die op criminele wijze de sancties proberen te omzeilen’. Maar het zijn ‘kleinere, vaak pas opgerichte bedrijven of individuen die via derde landen zakendoen met Rusland’. Harms wil dan ook dat ‘dergelijke tussenpersonen die betrokken zijn bij het omzeilen van sancties door de EU, publiekelijk op een zwarte lijst worden gezet, die als leidraad kan worden gebruikt door serieuze bedrijven’.

    Er bestaat al een controversiële zwarte lijst, ‘Internationale Sponsors van Oorlog’ genaamd, die is samengesteld door een afdeling van het anticorruptieagentschap in Kyiv. Op deze lijst staan bedrijven die Rusland zouden helpen. De lijst is het grootste twistpunt geworden in de zware onderhandelingen over het elfde sanctiepakket. ‘We boeken eigenlijk goede vooruitgang,’ zegt een EU-diplomaat. ‘Maar er zijn nog steeds twee landen die alles blokkeren.’ Met zeldzame eensgezindheid verhinderen de Hongaarse en Griekse regering dat er een compromis wordt bereikt zolang Oekraïne bedrijven uit hun landen aanklaagt als sponsors van Poetins oorlog. De Hongaren maken zich zorgen over de OTP-bank en de Grieken over hun reders die met hun tankers Russische olie vervoeren. De lijst en de EU-strategie tegen het omzeilen van sancties zijn weliswaar twee verschillende dingen, maar beide landen gebruiken de onderhandelingen om Kyiv zover te krijgen dat hun bedrijven van de sanctielijst worden geschrapt.

    Van Duitsland staat alleen Metro AG op de lijst. Deze levensmiddelengroothandel is een van de weinige bedrijven die nog volhardt in zijn Russische activiteiten. Net als chocoladeproducent Ritter Sport. De meeste Duitse bedrijven hebben hun activiteiten in Rusland allang gestaakt en leveren er geen producten meer aan.

    Wie zaken blijft doen met het oorlogvoerende Rusland, wordt al snel aan de schandpaal genageld. Maar zakendoen met en in Rusland gaat verder dan chocoladerepen. Je ziet het alleen niet op de verpakking.

    Lees ook:

  • Impasse in Europese wapenleveringen aan Oekraïne

    Impasse in Europese wapenleveringen aan Oekraïne

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland erkent misdrijven IS tegen Jezidi’s als genocide

    » Braziliaanse regering maakt jacht op coupplegers

    Oekraïne wil tanks van Europese landen, Duitsland ligt dwars

    Nu de oorlog in Oekraïne een beslissende fase in gaat, blijft het land wapenleveringen vragen aan westerse bondgenoten. Donderdag werden twaalf bondgenoten, waaronder Nederland, specifiek gevraagd om Leopard-tanks te sturen. Omdat deze tanks echter in Duitsland gemaakt worden, is toestemming van de Duitse bondskanselier Olaf Scholz nodig om de wapenleveringen door te laten gaan, schrijft The Guardian.

    Hoewel landen als Finland en Polen zeggen open te staan voor het leveren van tanks, blijft het afwachten of Scholz toestemming geeft voor de leveranties. Het Verenigd Koninkrijk heeft al wel veertien tanks toegezegd. Volgens de Oekraïense legerleiding zijn er circa driehonderd tanks nodig om de oorlog tegen Rusland te kunnen winnen.

    Een land wat wel doorlopend militaire steun blijft geven is de Verenigde Staten. Het land maakte dinsdag bekend voor 2,5 dollar aan militaire hulp naar Oekraïne te sturen. Het gaat om legervoertuigen en luchtverdedigingssystemen. Daarmee komt het totale aantal militaire hulp vanuit de VS op bijna 27 miljard dollar.

    Lees ook:

  • Wereldnieuws: Toenemende censuur in Indonesië & meer

    Wereldnieuws: Toenemende censuur in Indonesië & meer

    Toenemende censuur in Indonesië

    Eerder deze maand nam het parlement van Indonesië een wet aan die veel kritiek oogst omdat daarmee onder meer seks voor het huwelijk en samenwonen buiten het huwelijk strafbaar worden. Minder aandacht kreeg het feit dat diezelfde wet, die bekendstaat als KUHP, ook de greep van de regering op online-uitingen sterk vergroot, schrijft Rest of World. Dat betreft berichtgeving door traditionele media, maar ook uitingen van particulieren op sociale media. De wet beperkt een breed scala aan uitingen, uiteenlopend van het verspreiden van nepnieuws en marxistisch-leninistische ideologieën tot het beledigen van de president. Techbedrijven kunnen worden gedwongen om inhoud te verwijderen die de Indonesische regering onwelgevallig is.

    AMSI, de Indonesische vereniging voor onlinemedia, deelt zijn bezorgdheid, evenals online-uitgevers, gebruikers van sociale media en activisten

    Hoofdstuk 241 van de KUHP is bijvoorbeeld gericht tegen critici van de regering en betreft ‘verspreiding van vernederingen van de regering of staatsinstellingen’. Hoofdstuk 218 richt zich op degenen die ‘de eer en waardigheid’ van de president of vicepresident aantasten, behalve als dat gebeurt in ‘het algemeen belang of uit zelfverdediging’. Gebruikte termen als ‘vernedering’, ‘kritiek’ en ‘nepnieuws’ zijn uiterst vaag en rekbaar, is de klacht van onder meer Damar Juniarto, van het Southeast Asia Freedom of Expression Network (SAFEnet). Dat stelt de regering in staat dergelijke termen naar believen te interpreteren. De zinsnede ‘elke vorm van informatietechnologie’ betekent dat de wet kan worden toegepast op alle vormen van kritiek op sociale media. ‘Iedereen kan gecriminaliseerd worden,’ aldus Juniarto. AMSI, de Indonesische vereniging voor onlinemedia, deelt zijn bezorgdheid, evenals online-uitgevers, gebruikers van sociale media en activisten. 

    De nieuwe wet volgt op de eerdere zogenoemde PSE-verordening die digitale platforms verplicht zich in Indonesië te registreren, waarna de platforms zijn gehouden om alle inhoud te verwijderen die de regering ‘onwettig’ acht – een brede term die van toepassing kan zijn op van alles, variërend van pornografie tot grappen over de president. 

    hobi industri 7tXqXcVcLDM unsplash
    © Unsplash

    Tunesische vakbond waarschuwt president

    De UGTT, de machtigste vakbond van Tunesië, heeft de Tunesische president Kais Saied gewaarschuwd dat een tweede ronde van de omstreden parlementsverkiezingen moet worden uitgesteld om chaos te voorkomen, aldus Al Jazeera. Volgens de UGTT zal het nieuwe parlement geen legitimiteit hebben, gezien de absurd lage opkomst bij de eerste verkiezingsronde eerder deze maand, toen uit protest slechts 11,2 procent van de kiesgerechtigden stemde. ‘Ik verwachtte dat de president de boodschap van die lage opkomst zou hebben begrepen… maar hij gaat door met zijn plannen,’ aldus UGTT-voorman Noureddine Taboubi. Zijn vakbond met meer dan een miljoen leden wist eerder door stakingen de economie stil te leggen en speelde een belangrijke rol in de revolutie van 2011.

    In Tunesië is het onrustig sinds Saied vorig jaar het door de oppositie gedomineerde parlement ontbond en de grondwet zodanig wijzigde dat die ondergeschikt werd aan het presidentschap. De oppositie beschuldigt hem ervan een ‘staatsgreep’ te hebben gepleegd.

    Kais Said 2
    Kais Saied – © Houcemmzoughi / Wikimedia

    Vliegen met een geladen pistool

    De Transportation Security Administration (TSA), die zorg draagt voor de binnenlandse veiligheid in het luchtverkeer in de Verenigde Staten, liet deze maand weten dat de maximumstraf voor overtredingen met vuurwapens zal worden verhoogd, nadat medewerkers in 2022 een recordaantal vuurwapens onderschepten bij veiligheidscontroles op luchthavens. TSA-agenten namen meer dan 6301 vuurwapens in beslag, en daarvan was meer dan 88 procent geladen, schrijft BuzzFeed News. Dat aantal overtreft het vorige record van 5072 uit 2021, en volgens TSA zullen er in de laatste weken van dit jaar nog eens zo’n 300 wapens in handbagage worden gevonden. Dat betekent dat TSA dit jaar dagelijks bijna 16 geladen vuurwapens aantrof. Als reactie daarop zal de TSA de maximumboete voor overtredingen met vuurwapens verhogen tot 14.950 dollar, ruim 14.000 euro.

    patrick campanale oCsQLKENz34 unsplash
    O’Hare International Airport Chicago, VS – © Unsplash

    Opgedragen aan sekswerkers 

    Jaarkalenders hebben vaak een thema. Dat zette Playbabe-oprichters Aurélia Majean en Lucy Owen Jones aan het denken: waarom niet de 2023-editie opdragen aan sekswerkers? Playbabe is een non-profitproject dat verschillende feministische verenigingen steunt en kalenders gebruikt om geld in te zamelen.

    Vorig jaar zamelden zij geld in voor En Avant Toutes, dat zich inzet voor gendergelijkheid en het einde van geweld tegen vrouwen en mensen uit de lgbtqia+-gemeenschap. De Playbabe-kalender van 2023 doneert 100 procent van de verkoopwinst aan Hydra Berlin, dat opkomt voor de rechten van sekswerkers. Tot nu toe is er 1200 euro ingezameld, aldus Itsnicethat.


    Griekenland presteerde het best in 2022

    The Economist stelde een lijst samen van landen die het best en landen die het slechtst presteerden in 2022, dat als een slecht jaar de boeken in gaat. Door sterke inflatie gingen de meeste inkomens in rijke landen erop achteruit en aandelenmarkten kelderden wereldwijd met 20 procent. Verrassend genoeg heeft vooral het Middellandse Zeegebied reden voor een economisch feestje. Bovenaan de lijst staat Griekenland, en ook Portugal en Spanje scoren hoog. Ondanks de politieke chaos deed Israël het goed.

    In Zwitserland bleef de inflatie laag en stegen de consumentenprijzen met slechts 3 procent. Landen met niet-Russische energiebronnen, zoals Spanje, dat een groot deel van zijn gas uit Algerije betrekt, scoorden bovengemiddeld. Duitsland had een slecht jaar ondanks de politieke stabiliteit, en Estland en Letland – die werden geprezen om hun hervormingen – staan nu onderaan. Nederland eindigt op de 19e plek van de 34 geanalyseerde landen.


    Bedrijven bemoeien zich met uiterlijk Schotse binnensteden

    Meer dan drie van de vier grootste winkelcentra in Schotland zijn geregistreerd in belastingparadijzen, zo blijkt uit onderzoek door de Schotse onderzoeksjournalistieke site The Ferret. Het onderzoek maakt deel uit van de serie Who Owns Urban Scotland?, waarin de site oproept tot meer transparantie over de belangen van eigenaren en hun betrokkenheid bij Schotse steden. Gekeken werd naar 23 grote winkelcentra in Glasgow, Edinburgh, Dundee, Aberdeen, Inverness, Perth, Stirling en Dunfermline. Daarvan hebben 18 winkelcentra eigendomsstructuren die gebruik maken van in belasting-paradijzen geregistreerde bedrijven.

    Veel winkelcentra worstelen met de klappen die de retailmarkt vooral sinds de pandemie kreeg te verwerken

    Veel winkelcentra worstelen met de klappen die de retailmarkt vooral sinds de pandemie kreeg te verwerken. Tussen 2016 en 2021 ging 83 procent van de winkels failliet, waaronder grote warenhuizen als BHS en Debenhams – ‘ankerpunten’ waar winkelcentra traditioneel van afhankelijk waren. Hun verdwijnen bemoeilijkt het bestrijden van de huidige leegstand. Sommige buurten zullen worden omgevormd tot ‘stadswijken’ met nieuwe straten, kantoren, woningen en openbare ruimte. Critici betogen dat de ‘onzichtbare’ eigenaren van dergelijke winkelcentra een ‘onhoudbare invloed’ hebben op de ontwikkeling van Schotse stedelijke centra en pleiten voor wetgeving die een einde maakt aan het gebruik van belastingparadijzen. Registratie in een belastingparadijs is niet illegaal, maar organisaties als het Tax Justice Network, menen dat overheden hierdoor inkomsten mislopen en dat het kleinere, binnenlandse bedrijven ondermijnt.

    Billy Wilson Jenners Department Store Edinburgh Scotland
    Billy Wilson Jenners Department Store Edinburgh Scotland

  • Zelensky brengt bliksembezoek aan de VS

    Zelensky brengt bliksembezoek aan de VS

    » Elon Musk gaat opstappen als CEO van Twitter

    » Netanyahu vormt nieuwe Israëlische regering

    Het is voor het eerst sinds de oorlog dat Zelensky zijn land verliet

    De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft woensdag een bliksembezoek aan de Verenigde Staten gebracht. Het is de eerste keer sinds het uitbreken van de oorlog dat Zelensky zijn land verliet. Naast een overleg met Biden gaf Zelensky een toespraak in het Congres, schrijft persbureau AP.

    Zelensky was door Biden uitgenodigd om naar Washington te komen en hij werd met een Amerikaans legervliegtuig vanuit Polen naar de Amerikaanse hoofdstad gevlogen. Daar sprak hij met president Biden over nieuwe wapenleveringen ter waarde van 1,85 miljard dollar door de Amerikanen, waaronder een Patriot-luchtafweersysteem.

    In het Congres, waar enkele Republikeinen in toenemende mate kritiek hebben op de niet-aflatende wapensteun aan Oekraïne, ging Zelensky in op de kritiek van sommige afgevaardigden. Hij zei dat hun geld niet naar goede doelen ging, maar moest worden gezien als een investering in globale veiligheid.

    Lees ook:

  • Hoe het spookbeeld van nucleaire vernietiging weer opdoemde – maar veelal wordt genegeerd

    Hoe het spookbeeld van nucleaire vernietiging weer opdoemde – maar veelal wordt genegeerd

    Terwijl de wereld Hiroshima gedenkt, moet ze ook het steeds brozere Non-proliferatieverdrag herzien. Een alternatief is ondenkbaar.

    Keuze uit het archief

    Met de aanvallen van Israël op nucleaire faciliteiten in Iran dreigt de oorlog in het Midden-Oosten zich uit te breiden. Iran geldt vanouds als een gezworen vijand van Israël en is bezig met de ontwikkeling van een kernbom. Om Iran van dit nucleaire programma af te doen zien, heeft Israël deze aanvallen uitgevoerd.
    Het atoomprogramma van Iran past in een wereldwijde trend, zo blijkt uit deze analyse van The Observer uit 2022. Steeds meer landen breiden hun nucleaire arsenaal uit, ook landen die hun handtekening hebben gezet onder het verdrag uit 1968 dat de verspreiding van kernwapens wil tegengaan. Zal deze toename van het aantal kernwapens een kernoorlog voorkomen of zal ze er juist een veroorzaken?

    Afgelopen augustus vond in het VN-hoofdkwartier in New York een conferentie plaats die van cruciaal belang was voor de vrede en veiligheid – en de gezondheid – van de wereld, al was ze gemakkelijk over het hoofd te zien vanwege de geringe aandacht van politiek en media. Onderwerp was de herziening van het belangrijke Verdrag inzake de niet-verspreiding van kernwapens, oftewel het Non-proliferatieverdrag (NPV) uit 1968, dat door 191 landen is ondertekend. Maar weinig internationale verdragen worden zo breed gesteund. De kernmachten Israël, India, Pakistan en Noord-Korea hebben zich schandelijk genoeg van ondertekening onthouden.

    Eenvoudig gezegd heeft het NPV tot doel een kernoorlog te voorkomen door het aanmoedigen van ontwapening, het tegengaan van verbreiding van kernwapens en het bevorderen van een vreedzaam gebruik van nucleaire wetenschap en technologie. Tot nu toe heeft het verdrag in elk geval een nieuwe kernramp weten te voorkomen.

    Oorlogsmachine in Rusland draait op volle toeren

    Moskou heeft voor meer dan 8 miljard euro bestellingen gedaan bij het Russische militair-industriële complex. Bovendien wil Rusland het aantal manschappen verhogen.

    Op 15 augustus heeft de Russische president Vladimir Poetin de vertegenwoordigers van 72 Zuid-Amerikaanse, Aziatische en Afrikaanse landen die aanwezig waren bij de opening van het militaire en technische internationale forum Armia 2022, in de buurt van Moskou, met open armen ontvangen. ‘Rusland staat klaar om zijn bondgenoten en partners de modernste wapens te leveren,’ verklaarde hij volgens dagblad Izvestia. ‘Door het bundelen van onze krachten en capaciteiten zullen we veiligheid en duurzame stabiliteit voor onze landen en de wereld kunnen garanderen.’

    Na afloop van het forum, op 21 augustus, maakte het agentschap Rosoboronexport, dat het Russische monopolie op de export van wapens bezit, echter maar twee contracten met buitenlandse afnemers bekend, voor een bedrag van 387 miljoen euro. Een spectaculaire tegenvaller, aldus de Engelstalige Moskouse krant The Moscow Times, die eraan herinnert dat er in 2021 nog voor 2 miljard euro aan contracten werd afgesloten. Volgens gegevens van het Internationaal Instituut voor Vredesonderzoek van Stockholm (SIPRI) blijft Rusland desondanks de tweede wapenexporteur van de wereld.

    Sarmat-raketten

    Maar de grootste afnemer van Russische wapens blijft het Russische ministerie van Defensie, dat voor meer dan 500 miljard roebel (8,3 miljard euro) aan contracten heeft getekend met ondernemingen van het Russische militair-industriële complex, meldt Izvestia. De grootste bestellingen van de staat betreffen strategische intercontinentale Sarmat-raketten, C-500-luchtdoelraketten, hypersonische Tsirkon-raketten voor de vloot en Kinzhal-raketten voor vliegtuigen en drones. ‘Tijdens deze eerste editie van Armia sinds het begin van de “speciale operatie” ging de aandacht vooral uit naar wapens die nodig zijn om de technische superioriteit ten opzichte van Oekraïne en de NAVO-landen te garanderen,’ meldt Dmitri Boltenkov, de militair expert van het dagblad.

    Direct na afloop van het forum, op 25 augustus, heeft Vladimir Poetin een decreet getekend voor de werving van 137.000 extra militairen, waarmee de omvang van het Russische leger op 1,15 miljoen manschappen komt (het burgerpersoneel niet meegerekend), aldus de pro-Kremlinsite Vzglyad. ‘Gezien de huidige militaire operatie zal bij toekomstige conflicten grote vraag zijn naar tanksoldaten, artilleristen, vliegers en cyberspecialisten,’ zegt Aleksandr Bartosj van de Russische Academie voor Krijgswetenschappen. Hij is er bovendien van overtuigd dat er binnenkort permanente Russische garnizoenen zullen worden geïnstalleerd in de door de Russen bezetten Oekraïense gebieden.

    ‘Het luchtafweersysteem moet weer op het niveau van de Sovjettijd worden gebracht, want de provo-caties komen voornamelijk uit de lucht’, zegt generaal Ajtetsj Bitsjek tegen Vzglyad. ‘Ook moeten we weer posities innemen in regio’s die we hebben verwaarloosd, zoals Moermansk in Noord-Europa. Dat is de kwetsbaarste regio, want hij ligt niet ver van de Verenigde Staten, en het naburige Finland heeft besloten NAVO-lid te worden.’ Sinds het begin van de onderhandelingen over het NAVO-lidmaatschap van Finland en Zweden, heeft de Russische minister van Defensie Sergej Sjojgoe als reactie inderdaad twaalf nieuwe legereenheden op de been gebracht.

    Dat ‘een nieuwe’ is waar het om draait. De 77ste verjaardag van de eerste ramp van deze aard werd op 6 augustus herdacht in Hiroshima, waar op één dag in 1945 naar schatting 140.000 burgers omkwamen of tot een gruwelijke dood werden veroordeeld. Ter vergelijking: in Oekraïne zijn in bijna zes maanden naar schatting tienduizend burgerslachtoffers gevallen.

    De westerse publieke opinie, in slaap gesust door het einde van de Koude Oorlog, lijkt geen oog meer te hebben voor de onmetelijke gruwelen van een kernoorlog. Massale betogingen blijven uit, ook al neemt het aantal nieuwe kernraketten snel toe.

    ‘We hebben tot dusver uitzonderlijk veel geluk gehad. Maar geluk is geen strategie’

    Als de recente gebeurtenissen die zelfgenoegzaamheid doorprikken, is dat zo slecht nog niet. VN-secretaris-generaal António Guterres luidde begin augustus de noodklok bij het openen van de conferentie. ‘Momenteel is de mensheid maar één misverstand, één misrekening verwijderd van nucleaire vernietiging,’ waarschuwde hij. ‘We hebben tot dusver uitzonderlijk veel geluk gehad. Maar geluk is geen strategie. Evenmin kan het voorkomen dat geopolitieke spanningen in een nucleair conflict ontaarden.’

    Rusland is een angstwekkend voorbeeld van Guterres’ betoog. Nadat het land eerst de kerncentrale bij Zaporizja in het zuiden van Oekraïne had bezet, de grootste van Europa, gebruikt het die nu als een vesting van waaruit het ongestraft artilleriebeschietingen kan uitvoeren. Volgens de nucleaire waakhond van de VN staat er een ramp te gebeuren. Toen hij zijn invasie begon, bracht Vladimir Poetin zijn nucleaire apparaat in staat van paraatheid en wond hij er geen doekjes om. Elke westerse poging om in te grijpen, zei hij, ‘zal gevolgen hebben die ongekend zijn in de geschiedenis’.

    Nucleaire chantage

    Of hij nu bluft of niet, Poetins nucleaire chantage heeft ongetwijfeld voorkomen dat de VS en de NAVO rechtstreeks in Oekraïne hebben ingegrepen, waardoor de oorlog langer duurt. Nu zijn er zorgen dat China dezelfde tactiek zal toepassen in het geval van Taiwan.

    Tegenstanders van kernwapens zeggen dat de NPV-afspraken moeten worden nageleefd en aangescherpt, en de meeste landen zijn het daarmee eens. Toch verkeert het verdrag in moeilijkheden. In de praktijk geven de erkende kernmachten – de Verenigde Staten, Rusland, China, Frankrijk en Groot-Brittannië – alle vijf een abominabel voorbeeld door het schenden van Artikel VI van het door hen ondertekende verdrag, dat hen ertoe verplicht ‘in goed vertrouwen’ ontwapening na te streven. In plaats daarvan voltrekt de nucleaire wapenwedloop zich steeds sneller: in het geval van de VS en Rusland omdat Trump en Poetin uit de Koude Oorlog daterende bilaterale verdragen over wapenbeheersing aan hun laars hebben gelapt, in het geval van China omdat Beijing neo-imperiale ambities heeft.

    ‘Alle staten die over kernwapens beschikken, vergroten of verbeteren hun arsenaal; de meeste verscherpen hun nucleaire retoriek en kennen kernwapens een steeds grotere rol toe in hun militaire strategie,’ schreef het Internationaal Instituut voor Vredesonderzoek van Stockholm in zijn gezaghebbende jaarverslag.

    Hoewel de VS en Rusland beweren dat ze achter verdere inkrimping staan, bezitten ze respectievelijk nog altijd 3708 en 4477 kernwapens. China heeft er 350, Frankrijk 290 en Groot-Brittannië 225. Het arsenaal van Beijing zal volgens voorspellingen het komende decennium meer dan verdubbelen. En dan hebben we het niet alleen maar over een armageddon; de toenemende voorraad zogeheten tactische of gevechtswapens en nieuwe hypersonische raketten maakt ‘beperkte’ nucleaire oorlogvoering alleen maar waarschijnlijker.

    Nieuwe generatie wapens

    Rusland, China en de Verenigde Staten geven astronomische bedragen uit aan deze wapens, waarvan de onvoorspelbare baan onderschepping voorkomt.

    Op 18 augustus zijn op het militaire vliegveld van Tsjkalovsk in de enclave Kaliningrad, de meest westelijk gelegen regio van Rusland, die grenst aan Polen en Litouwen, drie MiG-311-vliegtuigen geland met hypersonische Kinjal-raketten, meldt dagblad Izvestia. Tot dusver was het wapen met het grootste bereik in Kaliningrad de ‘intelligente’ Iskander-M-raket, die over een zeer hoge precisie beschikt. Die kwam 500 kilometer ver. De hypersonische Kinjal-raketten hebben volgens het Russische ministerie van Defensie een bereik van 2000 kilometer, een afstand die ze afleggen met meer dan tienmaal de geluids-snelheid. Bovendien kunnen ze niet bijtijds worden ontdekt door de huidige luchtafweersystemen. Zodoende ‘kunnen ze de grenzen van veel vijandige staten bereiken,’ onderstreept de Moskouse krant. Met dergelijke eigenschappen vormen de Kinjals op zichzelf al een geducht wapen. En ze kunnen nog angstaanjagender worden doordat ze, zoals Vladimir Poetin heeft bevestigd, ook met kernkoppen kunnen worden uitgerust.

    Deze ‘onoverwinnelijke’ raketten zijn het experimentele stadium voorbij. Ze zijn in Oekraïne al driemaal gebruikt: op 19 maart om een ondergrondse raketopslag in Deliatyn te vernietigen, de volgende dag voor een brandstofdepot van het Oekraïense leger in de regio Mykolajiv en op 11 april voor een Oekraïense commandopost in de Donbas. Volgens het Oekraïense leger heeft er op 7 augustus een vierde beschieting plaatsgevonden op een militair doel in de buurt van Vinnytsja. The Daily Telegraph spreekt zelfs van beschietingen van de haven van Odessa in mei. Hoeveel het er ook zijn, ‘het is voor het eerst dat een staat hypersonische wapens inzet tijdens een oorlog’.In augustus 2021 heeft China een hypersonische raket gelanceerd die de hele aarde is rondgegaan. Deze proef verraste de hele wereld, inclusief de Amerikaanse generale staf. Veel landen steken al jarenlang miljarden in de ontwikkeling van deze raketten. Maar, schrijft The Daily Telegraph, terwijl er een oorlog woedt in Oekraïne en Taiwan zich in een nooit eerder vertoonde crisis bevindt, ‘maakt de planeet zich op om het tijdperk van de hypersonische raketten in te gaan’. Hoewel diverse landen, waaronder India, Australië, Japan, Frankrijk en Noord-Korea, in deze techniek investeren, meldt de Australische televisiezender ABC op zijn site, ‘speelt de hypersonische wedloop zich voornamelijk af tussen de drie militaire grootmachten: Rusland, China en de Verenigde Staten’.

    Maar, wordt er meteen aan toegevoegd, in deze hypersonische wedloop ‘lijken de Verenigde Staten voor het eerst in tientallen jaren op achterstand te geraken’. In oktober 2021, enkele dagen na de Chinese proef, maakte CNN melding van een mislukte lancering. Op 19 juli maakte The Washington Post daaren-tegen bekend dat ‘Washington, dat moeite heeft zijn tegenstanders bij te houden, met succes een hypersonische raket heeft gelanceerd’.

    De term ‘hypersonisch’ is van toepassing op ieder vliegend toestel, in dit geval een raket, dat zich verplaatst met minstens vijf keer de geluidssnelheid, die 5600 kilometer per uur bedraagt. De technologie is ontwikkeld in de jaren vijftig en ‘de intercontinentale ballistische raketten, die een snelheid van 24.000 kilometer per uur kunnen halen, maken sinds enkele tientallen jaren deel uit van het militaire arsenaal,’ zegt Iain Boyd, lucht- en ruimtevaartingenieur en hoogleraar aan de Universiteit van Colorado.

    Wat deze nieuwe generatie wapens zo angstwekkend maakt, is hun ‘onvoorspelbare baan, waardoor ze moeilijk te lokaliseren zijn’, schrijft The Daily Telegraph. ‘Omdat deze nieuwe bestuurbare instrumenten gemakkelijk van koers of hoogte kunnen veranderen, zijn hun bewegingen veel moeilijker te voorspellen,’ legt Boyd uit. ‘Snel, doeltreffend, nauwkeurig en niet te stoppen,’ schreef New York Times Magazine in 2019. Volgens dit Amerikaanse blad stelde hun baan ze in staat hun doel te bereiken op een hoogte van ‘20 tot 80 kilometer boven het aardoppervlak’, wat te laag is voor onderscheppingssystemen voor ballistische raketten en te hoog voor eenvoudiger raketschilden zoals het Amerikaanse Patriot-systeem.

    Onderscheppen

    Het is dan ook niet verwonderlijk dat generale staven alles in het werk stellen om systemen te ontwikkelen die ze neutraliseren. Het Britse ‘QinetiQ werkt aan een laserwapen, de Dragonfire, dat deze raketten moet kunnen onderscheppen’, schrijft The Daily Telegraph, waarvan een verslaggever een interview had met Simon Prince, aerodynamisch onderzoeker aan de Britse Cranfield-universiteit en specialist op het gebied van hypersonische snelheid. ‘Hoe hoger de snelheid, des te sneller er moet worden gereageerd. Het zou dus heel interessant zijn om op een knop te kunnen drukken die een bundel laserstralen in werking stelt, in plaats van een toestel te lanceren dat er enkele seconden over doet om zijn doel te bereiken.’Gezien de voorsprong van China en Rusland, schrijft The Washington Post, heeft het Pentagon ‘een budget van 1,3 miljard dollar bedongen voor de ontwikkeling van afweersystemen tegen deze raketten’.

    Een deel van dit bedrag zal worden besteed aan de financiering van 28 satellieten. ‘Deze satellieten zijn speciaal ontwikkeld om deze nieuwe dreiging tegen te gaan,’ zegt Derek Tournear, directeur van SDA, het Amerikaanse agentschap voor ruimtedefensie. Met dit leger van satellieten, die zijn uitgerust met thermische detectoren en op verschillende hoogten in een baan worden gebracht, hopen de Verenigde Staten te zien wanneer en hoe de hypersonische raketten van koers veranderen. De lancering is voorzien voor 2025. Volgens The Washington Post overweegt het Pentagon al een bestelling van 54 extra satellieten

    Hypocrisie en dubbelzinnigheid beperken zich niet tot de grote spelers. Net als Israël, India en Pakistan zijn Groot-Brittannië en Frankrijk hun arsenaal aan het moderniseren. President Emmanuel Macron wil als een ware Napoleon het Franse nucleaire schild zodanig uitbreiden dat het heel Europa beslaat.

    Cruciaal

    In een gezamenlijke verklaring noemden Groot-Brittannië, Frankrijk en de VS het NPV afgelopen augustus ‘onvervangbaar’ en ‘cruciaal’. Ze zeiden ‘er voortdurend naar te streven’ hun Artikel VI-verplichtingen na te komen. Maar vorig jaar zwakte de regering-Johnson de Britse ‘no first use-doctrine’ (het verbod om als eerste een kernwapen in te zetten) nog af om een Britse nucleaire reactie op een niet-nucleaire aanval mogelijk te maken. Ook verhoogden ministers de limiet voor het aantal Trident-kernkoppen en werd de hoeveelheid publiekstoegankelijke informatie verminderd. ‘Beide beslissingen hebben ertoe geleid dat velen de ontwapeningsbereidheid van de regering in twijfel trekken,’ constateert een onderzoeksrapport van het Lagerhuis wrang.

    Hoewel de gezamenlijke verklaring hoog opgaf van samenwerking, werd Rusland gehekeld vanwege zijn ‘onverantwoorde nucleaire retoriek en zijn roekeloze aanvallen die kernreactoren in gevaar brengen’. De verklaring vervolgde: ‘Wij veroordelen diegenen die kernwapens gebruiken of met het gebruik ervan dreigen omwille van militaire dwang, intimidatie en chantage.’ Terecht. Maar zulke kritiek laat zich moeilijk rijmen met de waarschuwing van Stephen Lovegrove, de Britse nationale veiligheidsadviseur, dat het huidige gekrakeel tussen het Westen en Rusland en China te gemakkelijk ‘kan escaleren tot een strategisch conflict’, oftewel een kernoorlog.

    Tot overmaat van ramp zal het Noord-Koreaanse boevenbewind naar verwachting binnenkort een geopolitiek (en fysiek) destabiliserende ondergrondse kernproef doen. Maar ook zijn er sprankjes hoop. De onderhandelingen om het nucleaire programma van Iran aan banden te leggen worden hervat. Meer dan 86 landen hebben inmiddels het symbolische maar desondanks belangrijke Verdrag inzake het verbod op kernwapens uit 2021 ondertekend.

    Waarom balanceert de wereld, zoals het geval lijkt, nu nog hachelijker op de rand van een nieuwe kernramp? Er zijn vele oorzaken. Toegenomen onveiligheid, toenemend nationalisme, zwakke en stompzinnige leiders, gevestigde commerciële belangen. Toch is het weer opgedoemde spookbeeld van nucleaire vernietiging evenzeer het gevolg van een typisch eenentwintigste-eeuws verschijnsel: de steeds anarchistischer weigering van staten om zich aan de internationale wet en de door de VN onderschreven wereldorde van na 1945 te houden.

  • De wapenindustrie floreert: van oorlog houdt niemand, van veel verdienen wel

    De wapenindustrie floreert: van oorlog houdt niemand, van veel verdienen wel

    De internationale wapenbeurs in het Franse Villepinte profiteerde dit jaar van de oorlog in Oekraïne. ‘Natuurlijk wil niemand hier doden, maar men prijst wel de “veel hogere letaliteit” van het nieuwe model.’

    ‘Oorlog, oorlog, weet jij waar dat begint, een oorlog?’ De tong van Hanspeter Fäh is al een beetje zwaar. Het is de rode wijn, het zijn de lange dagen, de vele vragen. Soms verliest hij zijn geduld. Nu steekt hij een wijsvinger op. ‘De oorlog begint tussen de dorpelingen van boven en die van beneden. Dit hier is allemaal nodig omdat de mens zich nu eenmaal niet laat veranderen, begrijp je?’

    Om deze reden beheert Hanspeter Fäh uit Schaffhausen al tweeëntwintig jaar het paviljoen van de Zwitserse wapenindustrie op de wapenjaarbeurzen van deze wereld – Abu Dhabi, Brazilië, Kuala Lumpur, Parijs – omdat de mens zich op geen enkele manier laat veranderen. Maar Fäh verloor de laatste jaren met elke editie een beetje terrein, samen met de Zwitserse wapenindustrie. Ooit beschikte hij over 1300 vierkante meter tentoonstellingsruimte, nu is het misschien nog 125 vierkante meter. Oerlikon Contraves is nu onderdeel van het Duitse Rheinmetall, Vectronix uit Heerbrugg zie je bij de Franse stand van Safran helemaal niet meer. Mowag is van het Amerikaanse wapenconcern General Dynamics.

    Tenhemelschreiend is het, de vertegenwoordigers van de wapenindustrie zijn in Zwitserland de zondebokken, zegt Fäh. ‘Terwijl de meeste Zwitserse industrieën het leven alleen maar beschermen!’ Als hij deze woorden roept, klinkt hij een beetje versleten, alsof hij die al vele jaren lang heeft herhaald. Die luide verdediging van de wapenindustrie leek ooit haast als vanzelf in de reclamefolder van zijn tentoonstellingsaanbod te zijn geslopen. Fäh moest tweeënzestig jaar oud worden voordat alles nog een keer veranderde: dit jaar is het oorlog in Europa. Dit jaar kunnen alleen wapens nog een democratie beschermen. Hanspeter Fäh wint weer wat terrein.

    Sinds kort zonder vredesdemo’s

    Villepinte, een klein uurtje rijden buiten Parijs. De eerste dagen van de zomer beginnen erg warm te worden. De hotelprijzen in de hele regio zijn geëxplodeerd. Bijna honderdduizend bezoekers zijn deze week naar de wapenjaarbeurs Eurosatory afgereisd. 260 delegaties uit 92 landen. Discrete chauffeurs openen portiers met donkergetinte ruiten, op de uniformen van militaire vertegenwoordigers uit alle windstreken strekt zich een zee van eretekenen uit. Bagagecontroles, fouilleren, scannen, het is als de aankomst op een luchthaven. Met elke controle wordt het gewichtiger. Het tenue van de gebruikelijke jaarbeursbezoekers bestaat uit een pak, een wit overhemd, zwarte rugzak en leren schoenen – geen sneakers. Niemand mag op het idee komen dat men deze zaken niet serieus neemt. Het gaat hier om ‘veiligheid’ en niet om ‘oorlog’, om ‘verdediging’, niet om ‘aanval’.

    Oorlog wordt om te beginnen gevoerd in pak, en met juten tasjes

    Niemand verheugt zich over de toestand in Oekraïne, maar natuurlijk is die goed voor de business, al zal niemand dat zo openlijk zeggen. Men is hier om zich te informeren en mensen te ontmoeten, de contracten worden later getekend. Het Franse wapenconcern Arquus deelt juten tasjes uit met een opdruk van het nieuwste pantservoertuig ‘Scarabee’, hoe trendy wil je het hebben? De massa’s schuifelen door de entreesluizen en verspreiden zich over een tentoonstellingsruimte van 22 voetbalvelden groot: mortieren, tankcolonnes, apparaten om radar te verstoren en drones tussen kaaskoekjes en frisdrank. Oorlog wordt om te beginnen gevoerd in pak, en met juten tasjes.

    Dodelijke drones

    ‘Sneller, minder duur en dodelijker.’ Het tijdschrift bij Financial Times wijdt de voorpagina van zijn editie van 27 en 28 augustus aan ‘goedkope drones die overal ter wereld de oorlogsvoering veranderen’, en met name aan de Turkse drone Bayraktar TB2, ‘de voorbode van een verontrustend nieuw tijdperk‘.

    ‘Hij is er, hij is er.’ Twee leden van het marketingteam van de wapenbeurs turen naar de stands van het Franse ministerie van Defensie. President Macron is er. Een dag later al reist hij naar Roemenië, en vandaar per trein naar Oekraïne. Het is de eerste keer dat een Franse president deze tentoonstelling bezoekt. Het is ook voor het eerst dat er bij de ingang geen vredesdemonstraties plaatsvinden. ‘Er bestaat geen vrede zonder grondtroepen,’ zegt Macron, en het is alsof de pacifisten dat hebben geaccepteerd. Hij bezweert de aanwezige industrie dat het een sector is met toekomst: ‘Ga zo door, blijf je verbeteren!’ roept hij de bazen, onderzoekers, exposanten en oprichters van start-ups toe. Macron wil een weerbaar Frankrijk, met militaire innovatie. Meteen daarna maken beveiligers ruim baan voor hem. Met ogen die niets uitdrukken, maar desondanks zeer alert zijn.

    Defensiebudget

    Europa bewapent zich. Duitsland wil de komende vijf jaar 100 miljard euro meer uitgeven aan de Bundeswehr, Frankrijk maakt plannen om het jaarlijkse defensiebudget tot 2025 met 50 miljard te verhogen. In Zwitserland besluit de Nationalrat tot een stapsgewijze verhoging van de militaire uitgaven met ongeveer 7 miljard frank per jaar. Bij de bedrijven hier zullen de regeringen hun geld uitgeven. De VS zijn vertegenwoordigd met een enorm oppervlak, Duitsland ook, Israël is gekomen met talloze drones, de landen van het Oosten willen verkopen omdat ze geld nodig hebben voor nieuwe wapens en meer dan een kwart van de stands is Frans. Oekraïne is zeer aanwezig. Rusland was hier voor het laatst in 2014, voor de crisis in de Donbas.

    Achter beurshal 5B begint de woestenij. Wie de shows wil komen zien, moet minstens twintig minuten lopen. Hier verkennen drones als insecten het vijandelijke gebouw voor het grote filmscherm. Stof waait op de tribunes, een Leclerc-tank van het Franse wapenbedrijf Nexter davert bijna loodrecht van een heuvel naar beneden. Een Caesar-houwitser simuleert een schot. De mensen in het publiek halen hun smartphones tevoorschijn; ze maken geen geluid, willen zich niet al te enthousiast tonen. Toch heeft Frankrijk juist een dozijn van deze houwitsers geleverd voor de echte oorlog. Ze treffen tot op 40 kilometer afstand nauwkeurig ieder doel.

    Natuurlijk wil niemand hier doden, maar men looft toch de ‘veel hogere letaliteit’ van het nieuwe model

    Een zweem van dezelfde terughoudendheid glijdt over het gezicht van Armin Papperger, de topman van Rheinmetall, als hij op het terrein tussen de hallen staat te midden van de rook van het vuurwerk. Misschien wenst hij op dit moment dat men de show toch iets ingetogener had gemaakt. De Panther, het nieuwste lid van de tankfamilie van Rheinmetall, werd zojuist met een dreunende bas onthuld vanonder een blauwsatijnen doek. Dienbladen vol prosecco wiegen vanuit het wit-blauwe paviljoen naar buiten. Rheinmetall heeft een heel gebouw meegebracht naar de jaarbeurs. Natuurlijk wil niemand hier de oorlog vieren, maar deze tanks toch wel. Natuurlijk wil niemand hier doden, maar men looft toch de ‘veel hogere letaliteit’ van het nieuwe model. Natuurlijk is de Panther het antwoord op de Russische T-14 Armata – je moet er toch iets tegen doen. Die uit het bovendorp tegen die uit het benedendorp – misschien tonen de tegenstrijdigheden van het menselijk bestaan zich nergens duidelijker dan op een wapenjaarbeurs.

    Hanspeter Fäh steekt zijn hand in een schotel met gehaktballen. Nu moet alles kloppen: Ghackets und Hörnli [Zwitserse specialiteit met gehakt en macaroni], fondue en Aziatische noedelsalade. Het is woensdagmiddag en zo dadelijk komt het hoofd Bewapening op bezoek in het Zwitserse paviljoen. ‘Een arme stakker’, als je het Fäh vraagt, omdat hij voor veel te veel moet opdraaien, terwijl hij er helemaal niets aan kan doen. In het paviljoen hebben nu de Zwitserse wapenbedrijven hun stands mooi gemaakt. De verkoopteams van Victorinox, Saltech, Huber+Suhner, IVF Hartmann, SSZ Camouflage en Symlab staan klaar. In totaal zijn er 22 bedrijven uit Zwitserland. Er zijn messen, munitie, kabels, drukverbanden, stoorzenders, camouflage en ook apparatuur om mijnen op te ruimen. Het Zwitserse paviljoen staat bij de jaarbeurs bekend om de kwaliteit en de goede sfeer, zegt Fäh.

    +434%

    bedroeg de toename van de militaire uitgaven van Qatar tussen 2010 en 2021.

    De militaire uitgaven van het emiraat bedroegen vorig jaar 10,9 miljard euro, waarmee het een van de grootste investeerders op dit gebied is in de Arabische wereld, meldt de Qatarese site Doha News. Inmiddels bezet het land qua militaire uitgaven de vijfde plaats in het Midden-Oosten, aldus het Internationaal Instituut voor Vredesonderzoek van Stockholm (SIPRI), dat dit als resultaat ziet van de regionale spanningen in 2017. Verscheidene Arabische landen, waaronder Saoedi-Arabië, hadden het emiraat destijdss een blokkade opgelegd vanwege de onenigheid over Iran en de Moslimbroederschap.

    Hij roert nog even in de fondue, als daar opeens Martin Sonderegger in het paviljoen staat, het hoofd van Armasuisse, het departement voor bewapening. Armasuisse kan hier in drie dagen twintig tot dertig bedrijven bezoeken. Dertig tot veertig minuten per afspraak. Sonderegger is ontspannen. Vandaag is een goede dag. Vanmorgen vroeg ging in Emmen een van de nieuwe verkenningsdrones uit Israël voor het eerst met succes het Zwitserse luchtruim in. Het is een van de vele projecten die jaren langer duurden dan oorspronkelijk gepland was. In Zwitserland vallen aankoopprojecten van Armasuisse steeds weer op door vertragingen of budgetoverschrijdingen. Sonderegger laat een filmpje op zijn telefoon zien: ‘Dat is echte innovatie,’ zegt hij, en hij glimlacht. Deze drone zou zich op een dag autonoom in het civiele luchtruim moeten bewegen. ‘U kunt zich niet voorstellen wat er nodig is om zoiets te certificeren.’ Op de vraag of het ongelofelijke geduld voor zulke aanschafprojecten hem gewoon is aangeboren, moet hij een beetje lachen. ‘Dat is ons systeem: elk land heeft zijn eigen procedures.’

    In Zwitserland hebben de dingen hun tijd nodig. Maar de oorlog in Oekraïne zet ook de Zwitsers onder druk. De NAVO oefent druk uit op de regering om met het oog op de strijd in Oekraïne de bepalingen voor de wapenexport te versoepelen. Indirect gaf Zwitserland toe. Duitsland mag bijvoorbeeld Leopard-tanks, die vroeger van het Zwitserse leger waren, verder exporteren. Maar Zwitserse munitie voor de Gepard-tank mag niet in Oekraïne terechtkomen. De neutraliteit roept plotseling vragen op: zou je niet ook Oekraïne moeten helpen, als je Rusland betaalt voor olie? En hoe neutraal kun je zijn ten aanzien van bedreigde democratieën?

    De vertegenwoordigers van de wapenindustrie doen zich wat deze vragen betreft graag net zo apolitiek voor als verder alleen voetbalofficials dat kunnen. ‘Wij worden sterk gereguleerd en daar houden we ons aan,’ zegt bijvoorbeeld Roger Berger van de Ruag. ‘Misschien zijn een paar mensen wakker geworden, misschien zijn we nu wat minder verdacht. Maar ik verwacht niet dat die verandering lang blijft hangen.’ Wat dat betreft klinkt het hoofd Bewapening toch wat optimistischer: ‘Het zou mij natuurlijk heel wat waard zijn als er weer meer begrip komt voor veiligheid en de behoefte aan veiligheid,’ zegt Sonderegger. ‘Men heeft die thema’s lang verwaarloosd en ons ervan beschuldigd dat we ons voorbereiden op de scenario’s van gisteren.’ Nu is het leger plotseling weer iets van vandaag. En hoe zal het morgen zijn?

    Nieuw ontworpen drukverband

    Sonderegger schudt handen. Soms klopt men elkaar op de schouder. De bezoekers kennen elkaar deels al langer, en deels nog helemaal niet. Ze hechten beslist aan een zekere distantie, een nauwe band tussen leger en industrie zoals in Frankrijk zou in Zwitserland nauwelijks denkbaar zijn. Ten slotte blijft de Zwitserse delegatie lange tijd bij Hartmann hangen. Het bedrijf toont zijn nieuw ontworpen drukverband. Een weldadig simpel product, eenvoudig te gebruiken en onmiddellijk levensreddend. Ze krijgen bedankbrieven uit Oekraïne, zegt de verkoper. Zulk materiaal is uitgezonderd van de Wet op oorlogsmaterieel. En Hartmann kon direct leveren.

    ’s Avonds worden in het Zwitserse paviljoen schlagers gedraaid. De belangrijkste dag zit erop. De sfeer is ontspannen. Omdat we zo vaak vijandig behandeld worden, trekken we wellicht bijzonder naar elkaar toe, zegt een verkoopster van SSZ Camouflage. Misschien maakt Zwitserland in de wereld een beetje dezelfde indruk als de hier getoonde camouflageponcho: ze horen er wel bij, maar goed verdekt. Een beetje op de achtergrond, en daarom niet zo in het schootsveld. ‘En dat is toch ook goed.’

    In de jaarbeurshal wordt het langzaam stiller. Vanaf vijf uur is de airco uitgeschakeld, de natuurlijke warmte keert terug. Met de dag maken de wapens en de tanks in deze koele hallen een kunstmatigere indruk. Wat ontbreekt is de verschrikking van de oorlog, de geur, het geschreeuw van mensen. ‘Geen centimeter’ van haar territorium zal de NAVO opgeven, zei een generaal-majoor op het podium in een van deze hallen. De Franse commandant en de Ruslandkenners knikten geestdriftig. De wapenindustrieën van de landen zouden zich nu weer verregaand onafhankelijk moeten maken. Deglobalisering is het parool van de dag. De temperatuur in Europa is veranderd, dat merk je ook in het Zwitserse paviljoen.

    ‘Hoe meer wapens ze in deze oorlog pompen, des te meer de bevolking van Oekraïne er uiteindelijk onder lijdt’ 

    Iemand hier zegt dat hij zich eigenlijk helemaal niet interesseert voor al die spullen die ze iedere keer weer hebben uitgevonden om elkaar de hersens in te slaan. Uiteindelijk profiteren de VS het meest, omdat ze in Europa kunnen verkopen en olie kunnen leveren als het niet meer uit Rusland komt, zegt een ander. Hij zit in het Zwitserse leger en kwam hier als vip. ‘Hoe meer wapens ze in deze oorlog pompen, des te meer de bevolking van Oekraïne er uiteindelijk onder lijdt.’ 

    Je kunt het ook anders zien. De antwoorden zijn zelden eenvoudig. Hanspeter Fäh heeft er ook geen meer. Hij heeft een sigaret opgestoken en haalt nog een fles wijn. Alsof dat ook een antwoord is. Toch ziet hij er wel een beetje tevreden uit.