Tag: WHO

  • WHO slaat alarm over de ebola-uitbraak: ‘meteen actie ondernemen’

    WHO slaat alarm over de ebola-uitbraak: ‘meteen actie ondernemen’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Turkije: politie bestormt hoofdkwartier van oppositiepartij CHP

    » Recordaantal pelgrims bezoekt de hadj in Mekka, ondanks Iranoorlog

    ‘Momenteel ligt de epidemie nog op ons voor’

    ‘We breiden onze activiteiten met spoed uit, maar op dit moment ligt de epidemie nog op ons voor’, gaf Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie, begin deze week toe. Voordat hij dinsdag naar de Democratische Republiek Congo reisde, riep hij ‘buurlanden op om meteen actie te ondernemen’, meldt The Guardian.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Tijdens een online bijeenkomst van de Afrikaanse Unie over de uitbraak maakte hij ook bekend dat er tot nu toe naar verluidt 220 mensen zijn gestorven door de huidige ebola-uitbraak en dat hij dinsdag naar de Democratische Republiek Congo zou reizen met Chikwe Ihekweazu, uitvoerend directeur van het WHO-programma voor gezondheidsnoodsituaties.

    Pogingen om het virus in te dammen worden belemmerd door de aanvallen van dit weekend op zorginstellingen in de Congolese provincies Ituri en Noord-Kivu en het gebrek aan een goedgekeurd vaccin, aldus Ghebreyesus, geciteerd door de Britse krant.

  • WHO-lidstaten bereiken akkoord over voorzorg tegen toekomstige pandemieën

    WHO-lidstaten bereiken akkoord over voorzorg tegen toekomstige pandemieën

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Servische studenten houden fietstocht om corruptie in Servië aan te kaarten

    » Rusland veroordeelt vier journalisten die banden zouden hebben met Navalny

    ‘Een belangrijke mijlpaal,’ aldus de WHO-directeur-generaal

    Na meer dan drie jaar onderhandelen hebben de lidstaten van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) woensdag met consensus een ‘historische’, wettelijk bindende wettekst goedgekeurd die voorziet in een versterking van de bescherming tegen nieuwe ziekteverwekkers, aldus Al-Jazeera. ‘Deze avond markeert een belangrijke mijlpaal in onze gezamenlijke reis naar een veiligere wereld,’ zei Tedros Adhanom Ghebreyesus, de directeur-generaal van de WHO.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De onderhandelingen boekten dinsdag echter minder vooruitgang dan verwacht, na een onderbreking van drie dagen. Het belangrijkste struikelblok was de overdracht aan ontwikkelingslanden van technologie waarmee gezondheidsproducten kunnen worden geproduceerd die pandemieën kunnen tegengaan, zoals vaccins. Het was vooral deze kwestie die de ergernis van de armste landen opwekte tijdens de covid-19-pandemie, toen ze zagen dat rijke landen doses vaccins oppotten zonder dat ze zelf daartoe in staat waren bij gebrek aan de daarvoor vereiste technologie.

    Washington ‘nam geen deel aan de meest recente onderhandelingsronden’, aangezien Donald Trump in februari een decreet uitvaardigde om het Amerikaanse lidmaatschap van de WHO op te zeggen, zoals Al-Jazeera opmerkt.

  • Milei trekt Argentinië terug uit de WHO

    Milei trekt Argentinië terug uit de WHO

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verenigde Staten en Panama in de clinch over tolgelden voor Panamakanaal

    » VS: eerste vlucht illegale migranten op weg naar Guantánamo Bay

    Hij zou ook uit het klimaatakkoord willen stappen

    ‘In lijn met de beslissing die Donald Trump een paar dagen geleden nam,’ merkt Clarín op, maakte de regering van Javier Milei woensdag bekend dat Argentinië uit de WHO stapt. Het besluit komt niet bepaald als een verrassing. Het dagblad wijst erop dat ‘Milei een fel criticus van de WHO was, zelfs voordat hij president werd’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Verder was de leider geen voorstander van de maatregelen tegen covid-19. Tijdens de pandemie stierven 130.000 mensen in een land waar in 2020 vijf maanden lang een bijzonder strenge lockdown van kracht was. Volgens Clarín overweegt de Argentijnse president ook om zijn land terug te trekken uit de klimaatakkoorden van Parijs, opnieuw in navolging van zijn Amerikaanse tegenhanger.

  • Onderzoek: vakantie heeft geen blijvend effect bij burn-out

    Onderzoek: vakantie heeft geen blijvend effect bij burn-out

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Californië wil bosbranden voorkomen door brand te stichten

    » Hongkong: ‘systematische’ intimidatie van grote groep journalisten

    Na twee tot vier weken is het vakantie-effect verdwenen

    Uit een meta-analyse gepubliceerd in het Journal of Occupational Health blijkt dat vakantie een lichte vermindering van burn-out en werkgerelateerde aandoeningen tot gevolg heeft. Maar de effecten nemen af zodra werknemers weer een voet op kantoor zetten, totdat ze na twee tot vier weken volledig verdwenen zijn, stellen de onderzoekers van onder meer de Radboud Universiteit vast.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Psychologen beschrijven burn-out als een aanhoudend gevoel van uitputting en vervreemding van het werk. De WHO beschouwt het als een beroepsfenomeen en niet als een psychische aandoening. ‘Dit betekent niet dat het minder belangrijk is, alleen dat het niet te wijten is aan een interne aandoening van een individu. Het ligt niet aan jou, het ligt aan je baas’, schrijft El País die het onderzoek aanhaalt. De WHO schat dat er elk jaar 12 miljard werkdagen verloren gaan door depressie en angststoornissen, wat de wereldeconomie bijna een biljoen dollar kost. ‘Niet alle gevallen zijn zo extreem, er zijn mensen die geen burn-out hebben, die niet depressief zijn, die gewoon niet willen werken’, concludeert de Spaanse krant.

  • WHO waarschuwt voor het risico van geïmporteerde mpox-gevallen in Europa

    WHO waarschuwt voor het risico van geïmporteerde mpox-gevallen in Europa

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne zegt nog altijd vooruitgang te boeken in Rusland

    » VS: farmaceutische bedrijven gaan prijzen van meerdere medicijnen verlagen

    In Zweden is een gevaarlijker variant van de ziekte opgedoken

    De WHO, gezondheidsagentschap van de VN, waarschuwde donderdag dat er waarschijnlijk ‘in de komende dagen en weken’ nieuwe gevallen in Europa van het mpox-virus zullen worden ontdekt, nadat woensdag in Zweden de eerste patiënt werd gemeld die besmet was met een besmettelijker en gevaarlijker variant van de ziekte. ‘De getroffen persoon werd besmet tijdens een verblijf in een regio van Afrika waar een grote mpox-epidemie heerst,’ verklaarde Olivia Wigzell, het waarnemend hoofd van het Zweedse agentschap, tijdens een persconferentie.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens The Guardian is dit de eerste keer dat een geval buiten Afrika is ontdekt. Mpox, vroeger bekend als apenpokken, heeft sinds het begin van het jaar ten minste 548 levens geëist in de Democratische Republiek Congo (DRC), het zwaarst getroffen land. Op woensdag activeerde de WHO haar hoogste internationale alarmniveau als reactie op de opleving van het aantal gevallen op het Afrikaanse continent.

  • Mexico: eerste mens overleden aan vogelgriepvirus H5N2

    Mexico: eerste mens overleden aan vogelgriepvirus H5N2

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: gerechtshof Georgia schort strafzaak tegen Trump op

    » Poetin dreigt westerse landen met vergelding wegens wapenleveranties

    De patiënt had last van koorts, kortademigheid en diarree

    De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft woensdag bekendgemaakt dat in Mexico voor het eerst een mens is overleden aan het vogelgriepvirus H5N2. Dat meldt Time. ‘Dit is het eerste door een laboratorium bevestigde sterfgeval van een mens als gevolg van een besmetting met griepvirus A (H5N2)’, aldus de VN-organisatie in een epidemiologisch bulletin.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het virus werd ontdekt bij een 59-jarige patiënt die was opgenomen in het ziekenhuis in Mexico-Stad. De patiënt overleed een week nadat hij koorts, kortademigheid en diarree had gekregen.

  • Daling in wereldwijd aantal rokers, meldt de WHO

    Daling in wereldwijd aantal rokers, meldt de WHO

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Eenwording met Zuid-Korea is niet langer mogelijk, zegt Kim Jong-un

    » Oekraïne beveelt evacuatie dorpen vanwege oprukkende Russische troepen

    Een op de vijf mensen rookt nog, tegen een op de drie in 2000

    Slechts een op de vijf mensen in de wereld rookt nog. Dat heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dinsdag gezegd, volgens Voice of America. Sommige landen zien echter nog steeds een stijging in het tabaksgebruik, meldt de organisatie.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In haar mondiale rapport zegt de WHO dat in 2022 1,25 miljard mensen van 15 jaar of ouder tabak gebruikten, tegenover 1,36 miljard in 2000. De WHO verwacht dat het tabaksgebruik in 2030 verder zal dalen tot ongeveer 1,2 miljard mensen, ondanks de verwachte groei van de wereldbevolking. Volgens het rapport hebben Zuidoost-Azië en Europa het grootste aandeel rokers. Ongeveer een kwart van de bevolking is daar nog steeds verslaafd is aan tabak.

    De WHO ziet een toename in het tabaksgebruik in een aantal landen, waaronder Egypte, Jordanië en Indonesië. Een andere zorgwekkende statistiek uit het rapport toont dat gemiddeld ongeveer 10 procent van de 13- tot 15-jarigen wereldwijd een of meer soorten tabak gebruikt.

    Lees ook:

  • Wordt Zweden het eerste rookvrije land van Europa?

    Wordt Zweden het eerste rookvrije land van Europa?

    Zweden is met een rokerspercentage van 5,6 procent het Europese land waar het minst gerookt wordt en hard op weg om het eerste rookvrije land van Europa te worden. Maar het lijkt erop dat met die cijfers enigszins wordt gesmokkeld.

    De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vierde op 31 mei de Werelddag zonder tabak. Op dat moment was Zweden – dat het laagste percentage rokers in de Europese Unie telt – dicht bij de status ‘rookvrij’, een definitie die geldt voor een bevolking met minder dan 5 procent dagelijkse rokers. 

    Veel deskundigen schrijven het lage percentage van Zweden toe aan tientallen jaren van antirookcampagnes en -wetgeving. Anderen wijzen op de prevalentie van snus, een rookloos tabaksproduct dat elders in de EU verboden is maar dat in Zweden verkrijgbaar is als alternatief voor sigaretten. Wat de reden ook is, de mijlpaal van 5 procent is binnen bereik. 

    Slechts 6,4 procent van de Zweden boven de vijftien jaar rookte dagelijks in 2019. Dat is het laagste percentage in de EU en ligt volgens statistiekbureau Eurostat ver onder het gemiddelde van 18,5 procent in het blok van 27 landen. Uit cijfers van het Zweedse Bureau voor de Volksgezondheid blijkt dat het percentage rokers sindsdien is blijven dalen, tot 5,6 procent vorig jaar.

    ‘We houden van een gezonde manier van leven, ik denk dat dat de reden is,’ zegt Carina Astorsson, die in Stockholm woont. Roken heeft haar nooit geïnteresseerd, voegt ze eraan toe. ‘Ik houd niet van de geur en ik ben zuinig op mijn lichaam.’

    Gezondheidsvoordelen

    De gezondheidsbewuste Zweden lijken de risico’s van roken goed te begrijpen, en dat geldt ook voor de jongere generaties. Twintig jaar geleden rookte bijna 20 procent van de bevolking, wat toen wereldwijd een laag percentage was. Sindsdien hebben maatregelen om roken te ontmoedigen – zoals een rookverbod in restaurants – het aantal rokers in heel Europa omlaaggebracht.

    Frankrijk zag tussen 2014 en 2019 een recorddaling van het aantal rokers, maar dat succes bereikte een plateau op het hoogtepunt van de pandemie, die wordt aangewezen als een van de oorzaken van de stress die mensen ertoe aanzette om te gaan roken. Ongeveer een derde van de mensen in de leeftijdscategorie van 18 tot 75 jaar in Frankrijk verklaarde in 2021 te hebben gerookt – een lichte stijging ten opzichte van 2019. Ongeveer een kwart rookt dagelijks.

    Zweden is verder gegaan dan de meeste andere landen met het uitbannen van sigaretten en zegt dat dit heeft geresulteerd in een reeks gezondheidsvoordelen, waaronder een relatief laag aantal gevallen van longkanker. ‘We waren vroeg met het beperken van roken in openbare ruimtes – eerst op schoolpleinen en naschoolse opvang, en later in restaurants, openluchtcafés en openbare gelegenheden zoals busstations,’ zegt Ulrika Årehed, secretaris-generaal van de Zweedse Kankerbestrijding. ‘Tegelijkertijd hebben belastingen op sigaretten en strenge beperkingen op de marketing van deze producten een belangrijke rol gespeeld.’ Ze voegt eraan toe dat ‘Zweden er nog niet is’, en dat het percentage rokers in achtergestelde sociaaleconomische groepen hoger is.

    Het is steeds zeldzamer om mensen te zien roken in dit land van 10,5 miljoen inwoners. Roken is verboden bij bushaltes, op treinperrons en bij de ingangen van ziekenhuizen en andere openbare gebouwen. Net als in het grootste deel van Europa is roken in cafés en restaurants niet toegestaan, maar sinds 2019 geldt het rookverbod in Zweden ook voor zitgedeeltes buiten.

    Op de avond van 30 mei zaten de terrassen van Stockholm vol met mensen die genoten van eten en drinken in de laat ondergaande zon. Van sigaretten was geen spoor te bekennen, maar op sommige tafels stonden wel blikjes snus. Tussen de biertjes door drukten sommige gasten kleine zakjes met de vochtige tabak onder hun bovenlip.

    De WHO merkt wel op dat meer dan 20 procent van de volwassen bevolking in Zweden tabak gebruikt

    Zweedse producenten van snus hebben hun product lange tijd aangeprezen als een minder schadelijk alternatief voor roken en eisen de eer op voor het dalende aantal rokers in het land. Maar Zweedse gezondheidsautoriteiten zijn huiverig om rokers te adviseren over te stappen op snus, dat een ander zeer verslavend nicotineproduct is. ‘Ik zie geen reden om twee schadelijke producten tegenover elkaar te zetten,’ zegt Årehed. ‘Het is waar dat roken schadelijker is dan de meeste andere producten, inclusief snus. Maar ook met snus zijn er veel gezondheidsrisico’s.’ Sommige onderzoeken brengen snus in verband met een verhoogd risico op hartaandoeningen, diabetes en met vroeggeboorten bij gebruik tijdens de zwangerschap.

    Zweden zijn zo dol op hun snus – een verre neef van Amerikaanse diptabak – dat ze een uitzondering eisten op het EU-verbod op rookloze tabak toen ze in 1995 toetraden tot de Unie. ‘Het is een deel van de Zweedse cultuur en het Zweedse equivalent van Italiaanse parmaham of andere culturele gewoonten,’ zegt Patrik Hildingsson. Hij is woordvoerder van Swedish Match, de belangrijkste Zweedse producent van snus, die vorig jaar werd overgenomen door tabakgigant Philip Morris. Volgens hem zouden beleidsmakers de tabaksindustrie moeten aanmoedigen om minder schadelijke alternatieven voor roken te ontwikkelen, zoals snus en e-sigaretten. ‘Er zijn nog steeds 1,2 miljard rokers in de wereld. Zo’n honderd miljoen mensen in de EU roken dagelijks. Ik denk dat er een grens is aan hoever we kunnen gaan met beleidsregels,’ zegt hij. ‘Je zult de rokers een reeks andere, minder schadelijke alternatieven moeten bieden.’

    De WHO zegt dat Turkmenistan, met een tabaksgebruik van minder dan 5 procent, voorligt op Zweden als het gaat om het uitbannen van roken. Maar de WHO voegt eraan toe dat dit grotendeels komt door het feit dat daar bijna niet gerookt wordt door vrouwen. Van de mannen rookt 7 procent.

    De WHO schrijft het dalende percentage rokers in Zweden toe aan een combinatie van ontmoedigingsmaatregelen – zoals voorlichtingscampagnes en een verbod op reclame – en ondersteuning voor mensen die willen stoppen met roken. De WHO merkt wel op dat meer dan 20 procent van de volwassen bevolking in Zweden tabak gebruikt, als je snus en soortgelijke producten meetelt. Dat komt neer op het wereldwijde gemiddelde.

    Wie weet morgen

    ‘Overschakelen van het ene schadelijke product op het andere is geen oplossing,’ schrijft de WHO in een e-mail. ‘Door een zogenaamd minder schadelijke variant van het roken te promoten, probeert de tabaksindustrie mensen te misleiden wat betreft de inherent gevaarlijke aard van deze producten.’

    Tove Marina Sohlberg, onderzoeker aan het departement Volksgezondheid van de Universiteit van Stockholm, zegt dat het antirookbeleid in Zweden heeft geleid tot de stigmatisering van roken en rokers die uit openbare ruimten zijn verjaagd naar achtertuinen en speciale rookzones. ‘We geven aan rokers signalen af dat het niet wordt geaccepteerd door de samenleving,’ zegt ze.

    Paul Monja, een van de weinige overgebleven rokers in Stockholm, zegt, terwijl hij op het punt staat om een sigaret op te steken, na te denken over zijn gewoonte. ‘Het is een verslaving waar ik op een gegeven moment mee wil stoppen,’ zegt hij. ‘Vandaag nog niet, wie weet morgen.’

  • Afrika getroffen door ‘beangstigende’ cholera-epidemie

    Afrika getroffen door ‘beangstigende’ cholera-epidemie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Polen krijgt geen aardolie meer van Rusland

    » De VS en Canada verbieden ambtenaren om TikTok te gebruiken

    Vaccintekort is grote oorzaak

    Verschillende Afrikaanse landen kampen momenteel met een cholera-uitbraak. Afrika kent een ‘exponentiële toename van het aantal choleragevallen’, waarschuwde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) op 9 februari. ‘Het adjectief “exponentieel” is beangstigend, aangezien tien Afrikaanse landen te kampen hebben met epidemieën van uiteenlopende omvang’, schrijft Le Monde. Alleen al in januari ligt het aantal cholerabesmettingen in Afrika op ‘al meer dan 30 procent van het totale aantal geregistreerde gevallen voor heel 2022’, aldus de WHO.

    Terwijl in het westen momenteel alleen Nigeria en Kameroen zijn getroffen, hebben Centraal- en Oost-Afrika meer te lijden: de Democratische Republiek Congo (DRC), Burundi, Kenia, Ethiopië, Somalië, Mozambique, Zambia – en vooral Malawi.

    Een overgrote meerderheid van de farmaceutische industrie beschouwt het choleravaccin als onrendabel

    Dat Zuid-Afrikaanse land met twintig miljoen inwoners is alleen al goed voor bijna de helft van de besmettingen op het continent, met 49.207 gemelde gevallen en 1564 doden sinds maart 2022. Begin december omschreef de regering van Malawi de epidemie als een noodsituatie.

    Volgens Marion Pechayre, missiehoofd in Malawi voor Artsen zonder Grenzen, is de ergste cholera-epidemie in de geschiedenis van het land ontstaan door een gebrek aan toegang tot schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen. Malawi is het armste land ter wereld waar geen oorlog is.

    Ook is het tekort aan choleravaccins een groot probleem, zei Pechayre tegen Le Monde. Een overgrote meerderheid van de farmaceutische industrie beschouwt dit vaccin als onrendabel.

    Lees ook:

  • India onderzoekt doden door hoestsiroop

    India onderzoekt doden door hoestsiroop

    » Onrust in Bolivia na arrestatie oppositieleider

    » Lula benoemt laatste ministers en voltooit kabinet

    18 Oezbeekse kinderen mogelijk overleden aan hoestdrank

    Autoriteiten in India zijn een onderzoek gestart naar het grote farmaceutisch bedrijf Marion Biotech. Volgens Hindustan Times zou er een verband zijn tussen hoestdrank van Marion Biotech en de dood van zeker achttien kinderen in Oezbekistan. Het is niet voor het eerst dat de hoestdrank van een Indiaas bedrijf in verband wordt gebracht met de dood van meerdere kinderen.

    Volgens experts uit Oezbekistan zitten er giftige stoffen in de drank, waaronder ethyleenglycol, een chemische stof die wordt gebruikt bij de productie van antivries. Het bedrijf heeft de productie van de hoestsiroop in afwachting van het onderzoek stopgezet. Daarnaast zijn er zeker zeven werknemers van het bedrijf ontslagen.

    Twee maanden geleden waarschuwde de Wereldgezondheidsorganisatie al voor een andere Indiase hoestdrank, gemaakt door fabrikant Maiden Pharmaceuticals. Ook in hun siroop zou ethyleenglycol hebben gezeten, wat zou hebben gezorgd voor de dood van 66 kinderen in Gambia. De meeste slachtoffers waren onder de vier jaar oud. Het onderzoek naar deze zaak loopt nog.

    Lees ook:

  • Hoop op vrijstelling patent coronavaccins na akkoord binnen WTO

    Hoop op vrijstelling patent coronavaccins na akkoord binnen WTO

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nieuwe aanval van Al-Shabaab in Somalië

    » Haast om noodanticonceptie in Oekraïne te krijgen na toename meldingen verkrachting

    Productie coronavaccins zonder betaling licenties

    De machtigste leden van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) verklaarden dinsdag dat zij een overeenstemming hebben bereikt over een voorstel tot de vrijstelling van de intellectuele-eigendomsrechten voor Covid-19-vaccins, in de hoop de wereldwijde uitrol ervan te versnellen, meldt The Guardian. De directeur-generaal van de WTO, Ngozi Okonjo-Iweala, heeft sinds zij in 2021 in functie trad van vaccinatiegelijkheid haar topprioriteit gemaakt.

    Het voorstel van de zogenaamde Quad (de Europese Unie, India, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten) moet nog aan de voltallige Raad worden voorgelegd, maar China heeft aangegeven dat het bereid is voor te stemmen. Als het voorstel wordt aangenomen, zouden de ontwikkelingslanden Covid-vaccins kunnen produceren zonder licenties te hoeven betalen aan Pfizer, Moderna en andere farmaceutische bedrijven.

    Meer dan dertig landen hebben minder dan 10 procent van hun bevolking ingeënt

    De vaccinatiegraad in rijke landen ligt nu tussen 70 procent en 90 pocent, en in veel landen wordt gesproken over een vierde ronde injecties. In armere landen blijft de vaccinatiegraad laag, als gevolg van de kosten en een gebrek aan aanbod. Meer dan dertig landen hebben minder dan 10 procent van hun bevolking ingeënt, volgens de Multilateral Leaders Taskforce on Covid-19.

    Lees ook:

  • Oekraïense coronapatiënten mijden schuilkelders

    Oekraïense coronapatiënten mijden schuilkelders

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland investeert 200 miljard euro in ‘transformatie’ van de economie

    » Ex-premier van Bulgarije gearresteerd voor corruptie met EU-gelden

    Dilemma: in isolatie of naar de schuilkelder?

    ‘Eind februari stond Serhii Fokin, inwoner van Kyiv, voor een moeilijke keuze: tijdens een luchtaanval een schuilkelder binnengaan en het risico lopen dat hij de mensen om hem heen besmet, of thuisblijven en het risico lopen dat hij door een Russische raket wordt gedood’, schrijft The Kyiv Independent.

    Fokin koos ervoor om thuis te blijven en zocht een plek op in zijn appartementencomplex die hem het meest veilig leek, naast een dragende muur. Andere Oekraïense coronapatiënten waarmee The Kyiv Independent sprak hebben er wel voor gekozen om hun toevlucht te zoeken tot een schuilkelder, maar proberen hun omgeving te beschermen door constant een mondkap te dragen.

    Volgens de WHO heeft Oekraïne te kampen met een van de ergste golven van het coronavirus sinds het begin van de pandemie

    Slechts 38 procent van de Oekraïners is volledig gevaccineerd en bij het begin van de Russische invasie werden er meer dan 646.000 actieve gevallen geregistreerd. Op dat moment was 60 procent van de tests die in het land werd uitgevoerd positief.

    Volgens de WHO heeft Oekraïne te kampen met een van de ergste golven van het coronavirus sinds het begin van de pandemie. WHO-experts vrezen dat de oorlogsomstandigheden de uitbraak zullen verhevigen. Door de grote vluchtelingenstroom uit Oekraïne zou het virus ook in andere delen van Europa weer kunnen oplaaien.

    Lees ook:

  • WHO: Afrika is klaar om te leren leven met het virus

    WHO: Afrika is klaar om te leren leven met het virus

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Afrikaanse president belooft actieplan tegen corruptie

    » Nederlandse CEO Brisbane Airport: ‘Australië met 1-0 achter’

    Toegang tot vaccins blijft probleem

    ’Bijna twee jaar nadat Afrika zijn eerste coronabesmetting registreerde, zei een topambtenaar van de Wereldgezondheidsorganisatie dat het agentschap erop vertrouwt dat het continent de volgende fase van de pandemie aankan: leren leven met het coronavirus, ondanks het feit dat het de laagste vaccinatiegraad heeft van alle continenten’, schrijft The New York Times. De ongelijke wereldwijde distributie van coronavaccins is voor veel landen een probleem.

    Matshidiso Moeti, regiodirecteur van de WHO voor Afrika, verklaarde dat het continent ervaren is in het beheersen van grote virusuitbraken.

    Tijdens de pandemie heeft Afrika minder gevallen per hoofd van de bevolking gemeld dan andere regio’s, volgens cijfers van de Johns Hopkins University. Volgens deskundigen wordt er in Afrika veel te weinig getest, dus is het aantal tot nu toe gemelde coronagevallen een onderrapportage, aldus NYT. Daarnaast is slechts ongeveer 10 procent van de Afrikaanse bevolking volledig gevaccineerd.

    Lees ook:

  • Spanje doneert in totaal 50 miljoen vaccins aan ontwikkelingslanden

    Spanje doneert in totaal 50 miljoen vaccins aan ontwikkelingslanden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Drama tijdens Africa Cup: acht doden bij gedrang rond wedstrijd Kameroen

    » Taliban brengen controversieel bezoek aan Noorwegen

    Spanje haalt belofte eerder dan gepland

    Spanje heeft inmiddels 50 miljoen coronavaccins gedoneerd aan ontwikkelingslanden. Ze worden verspreid via Covax, een wereldwijd initiatief onder leiding van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), de Verenigde Naties en vaccinalliantie Gavi. De organisaties zetten een gezamenlijk project op om lage-inkomenslanden toegang te bieden tot coronavaccins.

    In november beloofde de Spaanse premier Pedro Sánchez dat Spanje in het eerste kwartaal van 2022 50 miljoen doses zou doneren, een doel dat het land dus eerder heeft bereikt dan gepland, schrijft El País. Spanje heeft tot dusver het op drie na grootste aantal vaccindoses ter wereld geschonken, na de VS (193 miljoen), Duitsland (99 miljoen) en Frankrijk (64 miljoen), die alledrie een grotere populatie hebben.

    Lees ook:

  • Pandemie leidt tot meer armoede wereldwijd door hogere zorgkosten

    Pandemie leidt tot meer armoede wereldwijd door hogere zorgkosten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Korea: Ex-president Park Geun-hye krijgt gratie

    » Catalonië voert avondklok in vanwege omikron

    In 2020 belandde een half miljard mensen in extreme armoede

    Wereldwijd geraakten vorig jaar een half miljard mensen verder in extreme armoede vanwege de kosten voor gezondheidszorg. De pandemie zal de komende tijd de zaken nog erger maken, zo verwachten de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Wereldbank. Volgens een gezamenlijke verklaring verstoorde de pandemie de gezondheidszorg wereldwijd en veroorzaakte de ergste economische crisis sinds de jaren dertig, waardoor het voor veel mensen nog moeilijker werd om voor gezondheidszorg te betalen, schrijft Reuters.

    ‘Regeringen moeten onmiddellijk hun inspanningen hervatten en versnellen om ervoor te zorgen dat al hun burgers toegang hebben tot gezondheidszorg zonder angst voor de financiële gevolgen,’ zei WHO-directeur-generaal Tedros Adhanom Ghebreyesus. Tedros drong er bij regeringen op aan om te blijven streven naar universele dekking van de gezondheidszorg. Wereldwijd heeft de pandemie de leefomstandigheden voor veel mensen verergerd. Zo is de vaccinatiegraad voor het eerst in tien jaar gedaald, waardoor het aantal sterfgevallen als gevolg van tuberculose en malaria toenam.

    Lees ook: