Onderwerpen: Kernenergie

  • Noord-Korea wil zijn nucleaire capaciteiten exponentieel vergroten

    Noord-Korea wil zijn nucleaire capaciteiten exponentieel vergroten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hongarije sluit akkoord met Oekraïne over de rechten van de Hongaarse minderheid

    » Cuba: betalingen via Visa en Mastercard opgeschort vanwege Amerikaanse sancties

    Zijn capaciteiten zijn de laatste vijf jaar meer dan verdubbeld

    De capaciteit van het land om kernwapens te produceren is de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld, zei de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un woensdag. Hij verwees naar ‘bestaande dreigingen die dagelijks verergeren, potentiële dreigingen en onvoorspelbare crises op de lange termijn’ en benadrukte de noodzaak om ‘de nucleaire strijdkrachten van onze staat exponentieel te versterken’, meldde het officiële persbureau KCNA.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Kim Jong-un deed deze uitspraken tijdens een bezoek aan een ‘recent geopende productiefaciliteit voor kernwapens’, aldus The Korea Herald. KCNA gaf geen details over de locatie van de faciliteit, merkte het Zuid-Koreaanse mediakanaal op. Analisten denken dat het waarschijnlijk de onlangs voltooide uraniumverrijkingsinstallatie in Yongbyon betreft.

  • Overlevenden van atoombom op Nagasaki strijden voor erkenning

    Overlevenden van atoombom op Nagasaki strijden voor erkenning

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Manneken Pis krijgt na tachtig jaar eindelijk nieuw kostuum

    » De Ig Nobelprijs beloont grappige wetenschap met een serieuze ondertoon

    Veel slachtoffers komen niet in aanmerking voor een uitkering

    Een kwart miljoen mensen waren in Nagasaki toen de atoombom ontplofte. Een van hen was Chiyoko Iwanaga, toen negen jaar oud. Ze liep geen direct letsel op, maar dagen later zwol haar gezicht op, begon haar tandvlees te bloeden en viel haar haar uit – de symptomen van stralingsziekte. Ze herstelde, maar lijdt al haar hele leven aan schildklierproblemen, vertelt ze aan The Times.

    Toch krijgt ze geen financiële steun van de overheid, in tegenstelling tot veel andere overlevenden van de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki, de zogeheten hibakusha.

    De reden hiervoor is een willekeurig bureaucratisch overheidssysteem dat uitkeringen uitdeelt op basis van de locatie op het moment van de ontploffing. Had ze zich een paar honderd meter meer naar het oosten bevonden, dan zou ze levenslang gratis medische zorg hebben gekregen. Mensen die verder van het epicentrum verwijderd waren dan zij komen wrang genoeg wél in aanmerking voor financiële steun.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Al achttien jaar lang leidt Iwanaga een groep van honderden hibakusha die van de overheid officiële erkenning eisen. De overheid breidde het gebied dat in aanmerking kwam voor financiële steun uiteindelijk uit tot een straal van 12 km vanaf het epicentrum. Degenen die zich aan de buitenranden van deze zone bevonden, moesten echter eerst bewijs leveren voor de gezondheidsschade die ze door de bom hadden opgelopen.

    Iwanaga wees op de bloedingen en het haarverlies waaraan ze in de dagen erna leed, volgens haar symptomen van een stralingsziekte. Japanse rechtbanken zagen dit echter meer als het gevolg van ondervoeding.

    Afgelopen september oordeelde de rechtbank in Nagasaki in het voordeel van vijftien van de vierenveertig eisers die aanspraak maakten op hun rechten als hibakusha. Iwanaga hoorde daar niet bij. ‘Alle overlevenden zijn oud. Als er niet snel iets verandert, is het te laat’, besluit ze.

  • Noord-Korea: Kim Jong-un roept op tot ‘snelle uitbreiding’ van nucleaire capaciteiten

    Noord-Korea: Kim Jong-un roept op tot ‘snelle uitbreiding’ van nucleaire capaciteiten

    De VS en Zuid-Korea zouden Noord-Korea bedreigen

    De Noord-Koreaanse leider heeft opgeroepen tot een ‘snelle uitbreiding’ van de nucleaire capaciteiten van zijn land als reactie op de gezamenlijke militaire manoeuvres van de Verenigde Staten en Zuid-Korea, die volgens hem ‘een oorlog willen ontketenen’. Kim is van mening dat Seoul en Washington openlijk hun intentie hebben uitgesproken om de ‘meest vijandige en conflictueuze’ houding ten opzichte van Noord-Korea te handhaven door grootschalige oefeningen te organiseren, meldt The Korea Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De huidige situatie vereist dat we een radicale en snelle verandering doorvoeren in de bestaande militaire theorie en praktijk, evenals een snelle uitbreiding van de nucleaire bewapening,’ voegde de leider van Noord-Korea, dat over atoomwapens beschikt, eraan toe.

  • Iran schort zijn samenwerking met het IAEA officieel op

    Iran schort zijn samenwerking met het IAEA officieel op

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Vietnam sluit handelsakkoord met Verenigde Staten over douanerechten

    » Gaza: hulporganisatie GHF beschuldigd van het mengen van drugs in hulppakketten

    De VN noemen het besluit van Teheran ‘verontrustend’

    De Iraanse president Massoud Pezeshkian heeft woensdag een wet afgekondigd die op 25 juni door het parlement was aangenomen en die de samenwerking van zijn land met het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA), de nucleaire toezichthouder van de VN, opschort. Dit besluit volgt op de ‘twaalfdaagse oorlog’, zoals Donald Trump het noemde, tussen Israël en Iran, waar de Verenigde Staten zich korte tijd bij aansloten voordat ze een staakt-het-vuren afdwongen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Iran zou de opschorting van de samenwerking met de IAEA kunnen gebruiken als pressiemiddel in toekomstige onderhandelingen over zijn nucleaire programma, hoewel er momenteel geen besprekingen gepland zijn, aangezien Teheran het aanbod van president Donald Trump om de dialoog over deze kwestie onmiddellijk te hervatten, heeft afgewezen’, analyseert Newsweek. De VN noemden het besluit van Teheran ‘verontrustend’. Het Pentagon schatte woensdag dat de Amerikaanse en Israëlische bombardementen op Iraanse installaties het nucleaire programma van het land met ongeveer twee jaar hebben vertraagd.

  • IAEA: Iran kan binnen ‘enkele maanden’ weer uranium gaan verrijken

    IAEA: Iran kan binnen ‘enkele maanden’ weer uranium gaan verrijken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Europa kampt met een ongekende hittegolf

    » Oekraïne slaat grootste Russische droneaanval sinds het begin van de oorlog af

    Er is ‘aanzienlijke, maar geen algehele schade’ aangericht

    Ondanks de Israëlische en Amerikaanse bombardementen op zijn nucleaire installaties zou Iran binnen ‘enkele maanden’ weer uranium moeten kunnen verrijken, aldus Rafael Grossi, directeur-generaal van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA). In een interview met de Amerikaanse zender CBS dat zondag werd uitgezonden, bevestigt de baas van de IAEA dat er ‘aanzienlijke, maar geen algehele schade’ is aangericht aan de Iraanse nucleaire locaties en dat Teheran binnen ‘enkele maanden’ weer ‘centrifuges in gebruik zou kunnen nemen om verrijkt uranium te produceren’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ook de Amerikaanse inlichtingendienst heeft bevestigd dat de schade die door de Israëlische en Amerikaanse bombardementen is aangericht, het Iraanse nucleaire programma slechts enkele maanden zal vertragen. Deze conclusies zijn in tegenspraak met de uitlatingen van de Amerikaanse president Donald Trump, die beweert dat de Iraanse nucleaire faciliteiten bijna volledig zijn vernietigd.

  • Rapport: atoomprogramma Iran maar enkele maanden vertraagd door aanvallen VS

    Rapport: atoomprogramma Iran maar enkele maanden vertraagd door aanvallen VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Balearen: burgerwacht vindt lichamen van migranten met gebonden handen en voeten

    » Oekraïne: Russische aanval op Dnipro veroorzaakt minstens zeventien doden

    Volgens het rapport zijn twee nucleaire locaties niet vernietigd

    Een eerste Amerikaanse beoordeling van de aanvallen van Donald Trump op Iraanse nucleaire faciliteiten afgelopen weekend concludeert dat twee van de locaties niet zijn vernietigd en dat Irans atoomprogramma waarschijnlijk slechts enkele maanden vertraging heeft opgelopen, aldus twee personen die met het rapport bekend zijn.

    Het rapport, opgesteld door de Defense Intelligence Agency – de inlichtingendienst van het Pentagon – concludeerde dat belangrijke onderdelen van het nucleaire programma, waaronder centrifuges, binnen enkele maanden weer opgestart konden worden, schrijft The Guardian.

    Het rapport stelde ook vast dat een groot deel van de Iraanse voorraad hoogverrijkt uranium, dat gebruikt zou kunnen worden voor een mogelijk kernwapen, vóór de aanvallen was verplaatst en mogelijk naar andere geheime nucleaire locaties van Iran was gebracht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De bevindingen van de DIA, die waren gebaseerd op een voorlopige beoordeling van de oorlogsschade door het Amerikaanse Central Command, dat toezicht houdt op de militaire operaties van de VS in het Midden-Oosten, suggereren dat de verklaring van Trump dat de locaties waren ‘vernietigd’ mogelijk overdreven was.

    De berichtgeving in de media over de beoordeling van de DIA leek de woede van Trump te wekken, die dinsdagavond de nieuwsmedia beschuldigde van het kleineren van de militaire aanval door te zeggen dat deze het nucleaire programma van Iran slechts enkele maanden had vertraagd. ‘DE NUCLEAIRE LOCATIES IN IRAN ZIJN VOLLEDIG VERNIETIGD!’, schreef Trump in hoofdletters op zijn Truth Social-platform.

    Karoline Leavitt, persvoorlichter van het Witte Huis, betwistte ook de bevindingen, die voor het eerst werden gemeld door CNN. ‘Het lekken van deze zogenaamde beoordeling is een duidelijke poging om president Trump te kleineren en de dappere gevechtspiloten in diskrediet te brengen die een perfect uitgevoerde missie hebben volbracht om het nucleaire programma van Iran te vernietigen’, aldus Leavitt in een verklaring.

  • Israël voert ongekende aanval uit op nucleaire faciliteiten in Iran

    Israël voert ongekende aanval uit op nucleaire faciliteiten in Iran

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » India: vliegtuig crasht met 242 mensen aan boord

    » Californië: rechter oordeelt dat inzet Nationale Garde in LA onwettig was

    Twee generaals en wetenschappers en een stafchef zijn gedood

    Israël heeft verklaard dat het vrijdag nucleaire locaties, fabrieken voor ballistische raketten en Iraanse militaire commandanten heeft aangevallen in het kader van een operatie om Teheran ervan te weerhouden atoomwapens te ontwikkelen. Door vrijdag 13 juni vroeg in de ochtend het ‘hart van het nucleaire en militaire complex’ van Iran aan te vallen, heeft Israël een ‘ongekende aanval [uitgevoerd] die het Midden-Oosten in een nieuwe gevarenzone stort’, vat CNN samen.

    Volgens een Israëlische militaire bron heeft Israël ‘tientallen’ aanvallen uitgevoerd op installaties van het Iraanse nucleaire programma en andere militaire locaties in het hele land. De uraniumverrijkingsinstallatie in Natanz zou ‘meerdere keren’ zijn aangevallen, aldus de Iraanse staatstelevisie, die dikke zwarte rook uit de installatie liet zien.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Iraanse staatsmedia meldden ook ‘krachtige explosies’ in de hoofdstad, met burgerslachtoffers in woongebouwen en vlammen die uit het commandocentrum van de Revolutionaire Garde, het ideologische leger van het regime, sloegen. Volgens lokale media zijn ten minste twee leiders van dit elite-korps, waaronder het hoofd, generaal Hossein Salami, en generaal Gholam Ali Rachid, evenals twee wetenschappers van het Iraanse nucleaire programma, Mohammad Mehdi Tehranchi en Fereydoun Abbasi, omgekomen. Ook de Iraanse stafchef, generaal Mohammed Bagheri, is overleden, aldus de staatstelevisie. Iran heeft gewaarschuwd dat het het ‘wettelijke en legitieme recht’ heeft om op deze dodelijke aanvallen te reageren.

    ‘De Israëlische veiligheidsdiensten waren van mening dat dit het juiste moment was om toe te slaan, voordat Iran zijn verdedigingswerken had hersteld die tijdens de veel minder spectaculaire Israëlische aanval van afgelopen oktober waren vernietigd, en op een moment dat de inlichtingen over het Iraanse nucleaire programma als bijzonder betrouwbaar worden beschouwd’, aldus David Horovitz, hoofdredacteur van The Times of Israel.

    Hoewel de Israëlische premier Benjamin Netanyahu sprak over de aanstaande bevrijding van het Iraanse volk van de tirannie, is het doel niet om direct een regimewisseling te forceren, meent de journalist. ‘De veiligheidsdiensten hebben het namelijk alleen over het tegengaan van het gevaar van het Iraanse nucleaire programma, zonder te pochen dat ze alle aspecten ervan volledig hebben vernietigd.’

  • Onderhandelingen Iran-VS: Trump gelooft dat nucleaire deal ‘dichtbij’ is

    Onderhandelingen Iran-VS: Trump gelooft dat nucleaire deal ‘dichtbij’ is

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne: Zelensky stuurt delegatie naar Istanboel voor vredesgesprekken

    » Bewijsstukken suggereren dat Iran samenwerkt met criminele organisaties

    Iran is bereid tot beperkingen in ruil voor opheffing van sancties

    Kort voordat hij naar de Verenigde Arabische Emiraten vloog, zei de Amerikaanse president Donald Trump donderdag in Qatar dat hij ‘in zeer serieuze onderhandelingen is met Iran voor een langdurige vrede’, meldt Al-Jazeera. ‘Ik denk dat we dichter bij het sluiten van een overeenkomst komen’ over het nucleaire programma van Iran, zei hij. Hij voegde eraan toe dat de Iraanse autoriteiten ‘tot op zekere hoogte de voorwaarden’ van het akkoord hadden geaccepteerd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Qatarese zender herinnert eraan dat Teheran deze week zei dat het bereid was om ‘vergaande beperkingen van zijn nucleaire programma te accepteren’, zonder te specificeren welke, in ruil voor de onmiddellijke opheffing van sancties. De meest recente onderhandelingen tussen Amerikaanse en Iraanse functionarissen vonden plaats in Oman op 11 mei.

  • Trump stelt voor om Oekraïense kerncentrales ‘in bezit te nemen’

    Trump stelt voor om Oekraïense kerncentrales ‘in bezit te nemen’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Na luchtaanvallen zet Israël nu ook grondoperaties in Gaza voort

    » Trump perkt fondsen voor Voice Of America en Radio Free Asia in

    Volgens Zelensky gaat het alleen om die in Zaporizja

    De Amerikaanse president zei woensdag in een telefoongesprek met zijn Oekraïense ambtgenoot Volodymyr Zelensky dat dit initiatief aan Oekraïne ‘de best mogelijke bescherming en steun zou bieden’. ‘De afgelopen dagen hebben Trump en zijn team herhaaldelijk de nadruk gelegd op het belang van de nucleaire faciliteiten van Oekraïne,’ aldus de Financial Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Toen het Britse dagblad hem hier woensdag naar vroeg, verklaarde de Oekraïense president dat het gesprek met Trump slechts ging over ‘één energiecentrale, die onder Russische bezetting staat’, namelijk de grote nucleaire site van Zaporizja in het zuidoosten van Oekraïne.

    Tijdens het telefoongesprek zei Zelensky dat hij bereid is de aanvallen op civiele en energie-infrastructuur in Rusland op te schorten, na de toezegging van Vladimir Poetin op dinsdag om energielocaties tijdelijk te sparen, ook tijdens een telefoongesprek met de Amerikaanse president.

  • Rapport IAEA: Iraanse voorraden verrijkt uranium blijven stijgen

    Rapport IAEA: Iraanse voorraden verrijkt uranium blijven stijgen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: humanitaire pauzes ingelast om kinderen in te enten tegen polio

    » Oekraïne: F-16 neergestort bij afslaan Russische aanval

    Iran heeft genoeg uranium voor handvol kernwapens

    De Iraanse voorraden hoogverrijkt uranium zijn tussen mei en augustus met 16 procent gestegen, dat blijkt uit een rapport van het Internationaal Atoomagentschap (IAEA) dat Bloomberg donderdag heeft ingezien. ‘Dit zou genoeg zijn om een handvol kernkoppen van brandstof te voorzien als Iran de politieke beslissing zou nemen om zich met kernwapens uit te rusten’, aldus het zakenmedium.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens het rapport bedroegen de Iraanse reserves van tot 60 procent verrijkt materiaal op 17 augustus 164,7 kilogram (vergeleken met 142,1 kilogram in mei). De directeur-generaal van het IAEA, Rafael Grossi, sprak de hoop uit dat hij de nieuwe president, Massoud Pezeshkian, ‘in de nabije toekomst’ zou kunnen ontmoeten om over het atoomprogramma van Iran te praten.

  • Greenpeace waarschuwt voor veiligheid kerncentrale Zaporizja

    Greenpeace waarschuwt voor veiligheid kerncentrale Zaporizja

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » De VS halen de door Noord-Korea vrijgelaten soldaat Travis King terug

    » Duitsland voert controles in aan grens met Polen en Tsjechië

    Te weinig toezicht sinds Russische bezetting

    Internationale toezichthouders zijn niet in staat om de veiligheid van de door Rusland bezette kerncentrale in Zaporizja zorgvuldig te controleren, aldus een kritisch dossier van Greenpeace dat donderdag naar westerse regeringen wordt gestuurd. Zo meldt The Guardian. Greenpeace concludeert dat er te weinig inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) aanwezig zijn in Europa’s grootste kerncentrale en dat er sinds de Russische overname te veel toegangsbeperkingen zijn opgelegd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De enorme kerncentrale van Zaporizja, met zes reactoren, werd begin maart 2022 door Rusland veroverd en ligt sindsdien in de frontlinie van de oorlog. Russische troepen hebben zich in de fabriek gevestigd. De centrale is op meerdere momenten aangevallen, waaronder in augustus 2022 toen het dak van een opslagruimte beschadigd raakte.

    Greenpeace stelt dat de IAEA ‘niet in staat is om aan de eisen van haar mandaat te voldoen’, maar dat de kernenergiewaakhond niet bereid is om dat toe te geven, waardoor Russische schendingen van de veiligheidsprincipes niet aan de kaak worden gesteld.

    Het Greenpeace-dossier werd woensdagavond, voor publicatie, voorgelegd aan een aantal leden van de internationale raad van bestuurders van de IAEA. Onder hen bevinden zich vertegenwoordigers van de VS, het VK, Frankrijk en Duitsland. Naar verluidt heeft Greenpeace ook gesprekken gevoerd met Oekraïne over de situatie in de centrale.

    Lees ook:

  • Geen spoor van radioactiviteit in zee bij Fukushima, beweert Japan

    Geen spoor van radioactiviteit in zee bij Fukushima, beweert Japan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zimbabwe: oppositie spreekt van fraude bij verkiezingen en claimt overwinning

    » Libië: minister van BuZa geschorst na ontmoeting met Israëlische ambtgenoot

    Japan begon donderdag met het lozen van koelwater

    De Japanse autoriteiten verzekerden zondag dat het niveau van radioactiviteit in monsters genomen in de buurt van de kerncentrale van Fukushima ‘niet detecteerbaar’ was. De aankondiging komt een paar dagen nadat Japan begon met het lozen van behandeld water van de centrale in de Stille Oceaan, aldus The Japan Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het dumpen van koelwater werd fel bekritiseerd door China, dat een algeheel verbod instelde op de invoer van vis en schaal- en schelpdieren uit Japan, omdat door het lozen van behandeld water ‘de wereld het risico loopt op nucleaire vervuiling’. Zowel volgens de Japanse regering als de atoomenergiewaakhond van de VN is het koelwater van de kerncentrale van Fukushima op zo’n wijze behandeld dat het geen risico vormt voor het zeeleven of mensen.

    Het water raakte besmet nadat het werd gebruikt om drie kernreactoren te koelen die smolten nadat kerncentrale Fukushima Daiichi in maart 2011 werd getroffen door een krachtige tsunami. De golven schakelden de noodstroomvoorziening van de centrale uit, waardoor 160.000 mensen geëvacueerd moesten worden. Het was het grootste kernongeluk sinds Tsjernobyl.

    Lees ook:

  • Rusland gaat nucleaire wapens in Belarus plaatsen

    Rusland gaat nucleaire wapens in Belarus plaatsen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Grote staking legt trein-, bus- en vliegverkeer in Duitsland grotendeels plat

    » Netanyahu ontslaat defensieminister na kritiek

    Europese Unie dreigt met nieuwe sancties

    Rusland gaat tactische nucleaire wapens in Belarus plaatsen. Dat heeft de Russische president Vladimir Poetin gezegd, meldt The Moscow Times. Volgens Poetin is de stap van Rusland niet ongebruikelijk en doen de Verenigde Staten en andere NAVO-landen al decennialang hetzelfde.

    Desondanks is het besluit van Rusland opmerkelijk, omdat sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie in 1991 geen kernwapens meer in buurlanden waren gestationeerd. De beslissing wordt dan ook gezien als een manier om de dreiging richting Oekraïne op te voeren. Eerder gebruikten Russische strijdkrachten Belarus al om een offensief tegen Oekraïne te lanceren. Ook zijn er al Russische bommenwerpers in het land die tactische nucleaire wapens kunnen afvuren.

    De NAVO ziet echter geen verandering in het Russische kernwapenbeleid. De EU heeft bij monde van EU-buitenlandchef Josep Borrell aangegeven wel te zullen reageren als Rusland de plannen doorzet. Zowel Belarus als Rusland kan dan nieuwe sancties verwachten, zei Borrell.

    Lees ook:

  • Meer dan twee ton natuurlijk uranium vermist in Libië, aldus nucleaire waakhond

    Meer dan twee ton natuurlijk uranium vermist in Libië, aldus nucleaire waakhond

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Chinese miljardair gearresteerd in New York vanwege fraude

    » Spanje: vrouw krijgt factuur van reddingsoperatie na verijdelde zelfmoordpoging

    2,5 ton uranium verdwenen in Libië

    Maar liefst 2,5 ton natuurlijk uranium is verdwenen uit een opslagplaats in Libië, zo heeft het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) woensdag bekendgemaakt. Volgens CNN werden ‘tien eerder gerapporteerde vaten vermist tijdens een inspectie op 14 maart’.

    De IAEA zegt dat het ‘aanvullende’ controles gaat uitvoeren om ‘de omstandigheden van de verdwijning van dit nucleaire materiaal en de huidige locatie ervan op te helderen’. Libië heeft zijn programma voor de ontwikkeling van kernwapens in 2003 stopgezet. Directeur-generaal Rafael Mariano Grossi van de IAEA heeft de lidstaten van het agentschap op de hoogte gesteld van de verdwijning.

    Lees ook: