Onderwerpen: Ontwikkelingshulp

  • Spanje gaat humanitaire hulp aan Cuba verlenen, maar geen olie

    Spanje gaat humanitaire hulp aan Cuba verlenen, maar geen olie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italië: beroemde ‘liefdesboog’ stort in, nota bene op Valentijnsdag

    » Iran houdt militaire oefeningen in aanloop naar nieuwe gesprekken met VS

    Sinds de val van Maduro krijgt Cuba geen olie meer binnen

    De Spaanse minister van Buitenlandse Zaken beloofde zijn Cubaanse ambtgenoot, die maandag Madrid bezocht, dat Spanje humanitaire hulp zou leveren ‘in de vorm van voedsel en essentiële hygiëneproducten’ in een poging ‘de dramatische situatie van de bevolking van het eiland te verlichten’, meldt El País.

    Deze hulp zal via de Verenigde Naties worden geleverd. ‘Het hulppakket zal echter geen olie omvatten, de grondstof die Cuba het hardst nodig heeft na de volledige stopzetting van de ruwe olieleveringen door de regering-Trump’, specificeert de Madrileense krant.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Door de arrestatie van de Venezolaanse president Nicolás Maduro door de Verenigde Staten op 3 januari werden de leveringen van Venezolaanse ruwe olie aan Cuba ‘abrupt onderbroken’. En de Amerikaanse dreiging ‘om tarieven te heffen op landen die olie aan Havana leveren, heeft de opkomst van alternatieve leveranciers belemmerd, de Cubaanse economie verstikt en op de rand van de afgrond gebracht’, voegt de Spaanse krant eraan toe.

  • Gaza: grensovergang bij Rafah gaat waarschijnlijk zondag open

    Gaza: grensovergang bij Rafah gaat waarschijnlijk zondag open

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Jemen: militaire leider van de Houthi’s gedood bij Israëlische aanval

    » Trump kondigt nieuwe top aan tussen hem en Poetin ‘binnen twee weken’

    Er komt weer humanitaire hulp Gaza binnen

    Het Israëlische leger heeft donderdag verklaard dat er ‘voorbereidingen worden getroffen’ voor de opening van de grensovergang van Rafah tussen Egypte en Gaza ‘voor personenverkeer’, schrijft Haaretz. Een ‘Europese diplomatieke bron’ heeft aan het Israëlische dagblad verteld dat de grensovergang ‘waarschijnlijk zondag’ zal openen. Het Israëlische leger zal er niet aanwezig zijn, maar ‘het verkeer zal onder Israëlisch toezicht staan’, aldus een Israëlische bron.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Haaretz benadrukt dat de Joodse staat ‘eerder had gewaarschuwd dat het Rafah gesloten zou kunnen houden en de [humanitaire] hulp aan de Palestijnse enclave zou kunnen verminderen, omdat Hamas volgens Israël te traag was met het teruggeven van de lichamen van de gijzelaars’.

    Cogat, de tak van het Israëlische leger die toezicht houdt op de humanitaire hulp naar de Gazastrook, verklaarde dat de hulp niet alleen via Rafah, maar ook via Kerem Shalom in Israël en via andere grensovergangen het gebied blijft binnenkomen.

  • Gaza: Israël zet opvarenden Madleen op het vliegtuig naar huis

    Gaza: Israël zet opvarenden Madleen op het vliegtuig naar huis

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: Hamas ‘open’ voor nieuwe gesprekken over een permanent staakt-het-vuren

    » VS: Californië klaagt de regering-Trump aan voor optreden van de nationale garde in LA

    De boot was op weg naar Gaza om de blokkade te doorbreken

    De passagiers van het zeilschip Madleen, dat door Israël werd gekaapt toen het probeerde Gaza te bereiken, zijn maandagavond aangekomen in de Israëlische havenstad Asjdod. Vervolgens zijn ze overgebracht naar de luchthaven Ben Goerion in Tel Aviv om vanaf daar naar hun thuisland te worden gevlogen, zo maakte het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken dinsdag bekend.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Degenen die weigeren de uitzettingsdocumenten te ondertekenen en Israël te verlaten, zullen overeenkomstig de Israëlische wet voor de rechter worden gebracht’, aldus het ministerie op X. Het zeilschip met aan boord twaalf activisten, waaronder de Zweedse Greta Thunberg, was op 1 juni vanuit Italië vertrokken met humanitaire hulpgoederen aan boord om ‘de Israëlische blokkade’ van Gaza, dat in een rampzalige humanitaire situatie verkeert, te doorbreken.

    ‘De activisten zullen als helden naar huis terugkeren, trots dat ze de Israëlische blokkade hebben getrotseerd (…) De Israëlische regering zal de zaak beschouwen als een overwinning van de hasbara – een onbloedige onderschepping van ijdele maar ongevaarlijke vijanden’, merkt Haaretz op. ‘Iedereen heeft zijn rol gespeeld en iedereen krijgt zijn boeket bloemen en zijn applaus. En de inwoners van Gaza zullen morgenochtend weer hongerig wakker worden’, aldus het linkse Israëlische dagblad.

  • Niet iedereen in het Globale Zuiden is rouwig om de teloorgang van USAID

    Niet iedereen in het Globale Zuiden is rouwig om de teloorgang van USAID

    Volgens de Keniaanse opinieschrijver Patrick Gathara heeft ontwikkelingshulp altijd in dienst gestaan van een wereldwijd koloniaal systeem. De implosie van deze bedrijfstak, waar de ontmanteling van USAID een voorbeeld van is, biedt de kans om een ​​nieuwe wereldorde te scheppen met meer onafhankelijkheid en gelijkheid.

    De bliksemcampagne van Donald Trump tegen het US Agency for International Development (USAID) heeft deze organisatie, die als ‘grootste donor ter wereld’ te boek staat, te gronde gericht. Aan de betrokkenen de ondankbare taak het internationale systeem voor ontwikkelings- en humanitaire hulp van de totale ondergang te redden. Velen betreuren de ernstige gevolgen van dit ongeëvenaarde besluit van de Amerikaanse president, die hierin overigens niet helemaal alleen staat, want ook andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, willen bezuinigen op ontwikkelingshulp.

    Ontwikkelingswerker Luca Crudeli, naar eigen zeggen sinds 2003 gepassioneerd bezig met zijn vak, schreef op LinkedIn dat hij gebukt gaat onder het gevoel ‘dat de morele kern van ons werk geruisloos uit onze handen glipt’ en onder het verontrustende besef ‘dat de humanistische essentie van ontwikkelingshulp zoek kan raken in een wirwar van contracten en strategische statistieken’.

    Maar die omschrijving van ontwikkelingshulp als iets essentieel humanistisch zal veel mensen in het Globale Zuiden nogal wrang in de oren klinken. Ongetwijfeld zijn veel ontwikkelingswerkers fatsoenlijke mensen met moreel besef die zich oprecht bekommeren om het welzijn van hun medemensen wereldwijd. Ook staat vast dat de hulpindustrie ervoor zorgt dat miljoenen mensen kunnen overleven.

    Desalniettemin is de essentie van ontwikkelingshulp altijd al veel minder humanistisch geweest dan de pleitbezorgers ervan beweren. In werkelijkheid is de hulpindustrie een instrument voor geopolitiek beheer geweest, een middel om wereldwijde ongelijkheid en de onttrekking van middelen die deze voedt in stand te houden in plaats van tegen te gaan. De afgelopen dagen, na de teloorgang van USAID, heeft deze realiteit steeds meer aandacht gekregen ​​– bewust of onbewust.

    Amerikaanse belangen

    Een verklaring van InterAction, een alliantie die ‘de stemmen van Amerika’s leidende humanitaire en ontwikkelingsorganisaties bundelt en versterkt’, maakte dat heel duidelijk. Deze organisaties, zo stond er vóór een haastige herschrijving, ‘werken onvermoeibaar om levens te redden en de Amerikaanse belangen wereldwijd te bevorderen’. Met de toevoeging dat de aanval op USAID ‘programma’s ter ondersteuning van Amerikaans mondiaal leiderschap’ heeft opgeschort en ‘gevaarlijke vacuüms heeft gecreëerd die China en onze tegenstanders snel zullen opvullen’. Klinkt dit ‘humanistisch’?

    Marina Kobzeva, die bijna twintig jaar als hulpverlener heeft gewerkt, schreef in een reactie hoe verschillend er op de verklaring is gereageerd. Collega’s uit het Globale Noorden repten van een ‘slechte formulering’ en ‘een oprechte vergissing’, terwijl die uit het Globale Zuiden een soort genoegdoening leken te voelen: ‘Eindelijk laten ze hun ware aard zien.’

    Goed beschouwd was de hulpindustrie een rechtstreeks vervolg op de ‘beschavingsmissie’ van het kolonialisme

    Het westerse humanitarisme is vanaf het begin nauw verbonden geweest met westers kolonialisme. Zo werd de Berlijnse Conferentie van 1884-1885, die de opmaat vormde voor de verovering van Afrika door Europa, als een humanitaire aangelegenheid gepresenteerd. En hoewel de eerste humanitaire organisaties werden opgericht om de gruwelijke gevolgen van conflicten in Europa aan te pakken toen wederopbouwprojecten na de Tweede Wereldoorlog op een lager pitje kwamen te staan, begonnen veel organisaties zich te roeren in het Globale Zuiden, waar ze het westerse hegemonisme actief ondersteunden.

    Goed beschouwd was de hulpindustrie een rechtstreeks vervolg op de ‘beschavingsmissie’ van het kolonialisme. Het weldoenersimago verdoezelt de uitbuitende natuur van het internationale systeem, en probeert de ergste excessen te verzachten zonder daadwerkelijk aan dat systeem te tornen. Feitelijk is er sprake van een symbiotische relatie. De hulpindustrie legitimeert wereldwijd op exploitatie gerichte handels- en bestuursstelsels, en wat die opleveren legitimeert weer het bestaan ​​van hulporganisaties.

    Structurele transformatie

    Hierdoor is de geracialiseerde wereldorde nauwelijks veranderd en blijft er diepe ongelijkheid bestaan, ondanks de groei van hulp- en ontwikkelingsorganisaties. Een onderzoek uit 1997 van het Amerikaanse Congressional Budget Office concludeerde dat buitenlandse hulp hooguit een marginale rol speelde in economische ontwikkeling en het menselijk welzijn, en die ontwikkeling zelfs kon belemmeren, afhankelijk van plaats en omstandigheden.

    Het is daarom niet verrassend dat nu de hulpsector bezig is om te vallen, sommige zogenaamde begunstigden daar niet zo rouwig om zijn. Heba Aly, voormalig directeur van het persbureau The New Humanitarian, merkte op dat tijdens een recente bijeenkomst ‘sommige activisten uit het Globale Zuiden zich minder zorgen maakten over bezuinigingen op hulp dan de donoren. Het zou hun eigen leiders misschien dwingen verantwoordelijkheid te nemen en niet langer afhankelijk te zijn van ondersteuning.’ Hieruit blijkt hoe hulpverlening fundamentele hervormingen van zowel mondiale als nationale systemen van koloniale exploitatie vervangt door liefdadigheid.

    ‘Als dit het begin is van het einde van hulp, moeten we ons richten op een structurele transformatie’

    De uitholling van westerse hulp zal ongetwijfeld tragisch en pijnlijk zijn. Sommige van ’s werelds meest kwetsbaren zullen lijden, velen zullen sterven. Dit aspect verdient een belangrijke plaats in discussies over de rechtvaardigheid of kwalijkheid van hulp in het algemeen. We moeten de wereld tegemoet treden zoals die is, niet zoals we willen dat die is, en al het mogelijke in het werk stellen om ongunstige effecten te verzachten.

    Maar dit is ook een kans om een wereld zonder ontwikkelingshulp op te bouwen. ‘Als dit het begin is van het einde van hulp,’ schrijft Aly, ‘moeten we ons richten op een structurele transformatie’: de hervorming van mondiale handels- en financiële systemen die ervoor hebben gezorgd dat de armsten hebben betaald voor de levensstijl van de rijken.

    Dat betekent niet dat we een Hobbesiaanse wereld krijgen zonder solidariteit. Wel een wereld waarin liefdadigheid geen dekmantel is voor onrechtvaardigheid. Het einde van hulp betekent idealiter ook het einde van ’ontwikkeling’, een verderfelijke ideologie die ervan uitgaat dat de ‘ontwikkelde wereld’, waarvan de welvaart stoelt op de ruïnering van andere samenlevingen en van de aarde, een voorbeeld is dat navolging verdient. We moeten werken aan een wereldorde die werkelijk humanistisch is.

  • Biedt de ontmanteling van USAID behalve problemen ook nieuwe kansen voor arme landen?

    Biedt de ontmanteling van USAID behalve problemen ook nieuwe kansen voor arme landen?

    President Trumps recente besluit om USAID, de Amerikaanse organisatie voor internationale ontwikkelingshulp, drastisch af te bouwen heeft wereldwijd schokgolven veroorzaakt. Zijn de zorgen terecht of was de industrie van ontwikkelingshulp al fundamenteel gebrekkig? Twee opiniemakers gaan in debat.

    ‘Het schaadt Amerika en het zal ons uiteindelijk allemaal schaden’

    ‘Het terugdraaien van USAID heeft nu al een groot effect op een aantal van de armste plekken op de planeet. Het schaadt Amerika en het zal ons uiteindelijk allemaal schaden’, schrijft Gordon Brown, de speciale gezant van de VN voor wereldwijd onderwijs en voormalig premier van het VK, in The Guardian. ‘Net als het plan van president Trump om Gaza over te nemen, geeft het besluit van de Amerikaanse regering om haar internationale hulporganisatie te sluiten een duidelijk signaal af dat het tijdperk waarin Amerikaanse leiders hun soft power naar waarde schatten, ten einde loopt.’

    Maar terwijl het plan voor Gaza nog op de tekentafel ligt, zijn de bezuinigingen bij USAID al begonnen. Volgens The New York Times blijven slechts 290 van de meer dan tienduizend werknemers wereldwijd werkzaam. ‘Door de bezuinigingen is het opruimen van landmijnen in Azië gestopt, net als de steun voor oorlogsveteranen en onafhankelijke media in Oekraïne, en de hulp aan Rohingya-vluchtelingen aan de grens met Bangladesh. Ook is de levering van medicijnen tegen de huidige uitbraken van mpox en ebola in Afrika stopgezet en zijn er bezuinigingen op initiatieven die de handel in drugs, zoals fentanyl, moeten bestrijden.’

    De VS heeft hiermee volgens Brown tientallen jaren goodwill kweken in een paar dagen tenietgedaan. ‘Ook blijkt Trumps bewering dat Amerika te vrijgevig is geweest, overdreven.’ Noorwegen is met 1,09 procent de grootste donor van officiële ontwikkelingshulp (ODA) naar percentage van het bruto nationaal inkomen (bni); Groot-Brittannië zit op iets meer dan 0,5 procent en van alle rijke landen staan de VS onderaan de lijst met 0,24 procent – naast Slovenië en Tsjechië. ‘Het komt gewoon door de omvang van de Amerikaanse economie – 26 procent van de wereldproductie – dat 0,24 procent bij elkaar opgeteld meer hulp betekent dan welk ander land ook biedt.’ 

    ‘Deze nieuwe houding is niet America first maar America first and only’

    ‘Deze nieuwe houding is niet America first maar Amerika first and only – en dat is een geschenk voor Hamas, IS, de Houthi-rebellen en iedereen die wil laten zien dat samenleven met de VS onmogelijk is.’ Het besluit van Trump is volgens Brown ook goed nieuws voor China, wiens eigen wereldwijde ontwikkelingsinitiatief nu zal worden versterkt. ‘Wanhopige mensen zullen zich tot extremisten wenden die beweren dat de VS nooit meer te vertrouwen zijn. Dus in plaats van Amerika weer groot te maken, zal de annulering van ontwikkelingshulp Amerika enkel verzwakken.’

    De vrijgevigheid van de VS wordt vaak gezien als liefdadigheid, aldus Brown. ‘Maar we hebben er allemaal baat bij als USAID de verspreiding van besmettelijke ziekten kan beperken, ondervoeding in de Democratische Republiek Congo en Soedan kan voorkomen, de opleving van IS in Syrië een halt kan toeroepen en een eerlijke, humanitaire wederopbouw van Gaza en Oekraïne kan ondersteunen. Alleen de meest bekrompen kijk op wat America first is, kan de ramp rechtvaardigen die Amerika over de wereld heeft uitgestort.’


    ‘De ontmanteling van ontwikkelingshulp kan een kans zijn om een nieuwe orde te vormen’

    ‘De industrie van de ontwikkelingshulp heeft altijd de imperiale overheersing in stand gehouden. De ontmanteling ervan kan een kans zijn om een nieuwe orde te vormen’, schrijft Patrick Gathara, senior redacteur voor inclusieve verhalen bij The New Humanitarian, een onafhankelijk non-profit persbureau, in Al Jazeera. ‘In de afgelopen dagen, na het verdwijnen van USAID, is er meer openheid gekomen over deze praktijk – al dan niet bewust.’

    Hij doelt daarmee onder andere op de verklaring die is afgegeven door InterAction. ‘Deze organisatie, zo stond er voordat de verklaring werd herschreven, “werkt onvermoeibaar om levens te redden en de belangen van de VS wereldwijd te bevorderen”.’ InterAction voegde eraan toe dat de aanval op USAID-programma’s gevaarlijke leemtes creëert die China en andere tegenstanders snel zullen opvullen. ‘Dat klinkt niet erg humanistisch, of wel?’

    ‘Het westerse humanisme is vanaf het begin nauw verbonden geweest met het westerse kolonialisme’, vervolgt hij. ‘De Conferentie van Berlijn van 1884-’85 bijvoorbeeld, die de aanzet gaf tot Europa’s verovering van Afrika, werd gezien als een humanitaire gebeurtenis. En hoewel de eerste humanitaire organisaties werden opgericht om de barbaarse gevolgen van conflicten in Europa op te vangen toen de wederopbouwprojecten na de Tweede Wereldoorlog werden stopgezet, begonnen veel van deze organisaties ook een actieve rol te spelen in het Zuiden, waar ze de imperiale overheersing actief ondersteunden.’ Volgens Gathara erfde de industrie van de ontwikkelingshulp in feite de beschavingsmissie van het kolonialisme. 

    ‘Sommigen hopen dat de bezuinigingen hun eigen leiders zullen dwingen om verantwoordelijkheid te nemen’

    ‘Als gevolg hiervan is er vandaag de dag nauwelijks beweging gekomen in de geracialiseerde wereldorde en blijven de relaties tussen landen gekenmerkt door diepe ongelijkheid.’ Een studie van het US Congressional Budget Office uit 1997 stelde vast dat ontwikkelingshulp in het beste geval een marginale rol speelt in het bevorderen van economische ontwikkeling en het verbeteren van menselijk welzijn en in sommige gevallen zelfs ontwikkeling in de weg kan staan. ‘Het is dan ook niet verwonderlijk dat, nu de hulpsector aan de rand van de afgrond staat, niet iedereen er niet rouwig om zou zijn als het stopt. Sommigen hopen dat de bezuinigingen hun eigen leiders zullen dwingen om verantwoordelijkheid te nemen en niet langer afhankelijk te zijn van de hulp van andere landen.’

    Hij beaamt dat de uitholling van de westerse hulp ongetwijfeld tragische en pijnlijke gevolgen zal hebben. ‘Sommige van ‘s werelds meest kwetsbare mensen zullen hierdoor lijden en velen zullen sterven. Dit mag niet worden vergeten in discussies over rechtvaardigheid of de impact van ontwikkelingshulp in het algemeen.’ 

    Toch gelooft hij dat dit ook een kans is om een wereld zonder ontwikkelingshulp op te bouwen. ‘Als dit het begin is van het einde van ontwikkelingshulp, moeten we ons richten op structurele verandering’, schrijft Gathara. ‘Oftewel de hervorming van de wereldwijde handel en financiële systemen die ervoor hebben gezorgd dat de armsten betalen voor de levensstijl van de rijken.’ Het einde van ontwikkelingshulp zou volgens hem ook het einde moeten betekenen van de schadelijke overtuiging dat ‘de welvarende wereld die haar rijkdom heeft opgebouwd ten koste van andere samenlevingen en de planeet’ een voorbeeld is voor andere landen. ‘We moeten toewerken naar een wereldorde die echt een humanistische ziel heeft.’