Onderwerpen: Wetgeving

  • Biden roept Netanyahu op democratische waarden te respecteren

    Biden roept Netanyahu op democratische waarden te respecteren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Kim Jong-un voert dreigementen van nucleaire aanval op

    » Aanhoudende onrust in Frankrijk na opmerkelijke actie Franse regering

    Biden spreekt zijn zorgen uit in telefoongesprek met Netanyahu

    ‘Democratische waarden moeten een pijler blijven van de relatie tussen de VS en Israël,’ aldus president Biden zondag tijdens een telefoongesprek met de Israëlische premier Benjamin Netanyahu. Er klinkt een verhulde waarschuwing aan Netanyahu in door vanwege zijn controversiële plan om het rechtssysteem van Israël te herzien, schrijft The Washington Post.

    Tijdens het telefoongesprek uitte Biden ‘zijn bezorgdheid’ over Netanyahu’s plan. De Amerikaanse president ‘onderstreepte zijn overtuiging dat democratische waarden altijd een kenmerk van de Amerikaans-Israëlische relatie zijn geweest en moeten blijven, dat democratische samenlevingen worden versterkt door de scheiding der machten en dat fundamentele veranderingen alleen moeten worden nagestreefd wanneer een zo breed mogelijk deel van de bevolking erachter staat’, aldus het Witte Huis in een persbericht.

    Tegenstanders waarschuwen dat de wetswijzigingen het democratische systeem van Israël zullen ondermijnen

    Met de voorgestelde wijzigingen wil Netanyahu de Knesset, het Israëlische parlement, controle geven over de benoeming van rechters. Ook wil hij de rechterlijke toetsing van wetgeving afschaffen en het parlement in staat stellen beslissingen van het Hooggerechtshof weg te stemmen.

    De voorstellen hebben geleid tot massale demonstraties. Tegenstanders waarschuwen dat de wetswijzigingen het democratische systeem van Israël zullen ondermijnen, omdat de rechterlijke macht dan niet langer beschermd zal zijn tegen de grillen van het politieke systeem.

    Biden, die gedurende zijn ruim vijftig jaar lange politieke carrière een trouwe supporter van Israël is geweest en een langdurige relatie met Netanyahu heeft, heeft de Israëlische premier opgeroepen tot een ‘compromis over de voorgestelde justitiële hervormingen dat in overeenstemming is met de genoemde democratische beginselen’, meldt het Witte Huis.

    Lees ook:

  • Spanje: vrouw krijgt factuur van reddingsoperatie na verijdelde zelfmoordpoging

    Spanje: vrouw krijgt factuur van reddingsoperatie na verijdelde zelfmoordpoging

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Chinese miljardair gearresteerd in New York vanwege fraude

    » Meer dan twee ton natuurlijk uranium vermist in Libië, aldus nucleaire waakhond

    De vrouw wilde zelfmoord plegen vanwege geldproblemen

    Het zal je maar gebeuren: je onderneemt een zelfmoordpoging, wordt tegen je zin in door de brandweer gered en vervolgens krijg je een factuur met de kosten van de reddingsoperatie op de deurmat. Het overkwam een vrouw uit de Spaanse stad Alicante, schrijft El Mundo. Toen iemand uit haar omgeving in de gaten kreeg dat ze zelfmoord wilde plegen, belde die persoon het alarmnummer, waarop de brandweer werd ingeschakeld.

    De vrouw moest voor haar redding een rekening van 211 euro betalen, onder andere voor het laten uitrukken van acht brandweermannen, twee bluswagens en twee autoladders. Het wrangst is nog wel dat de vrouw uit het leven wilde stappen vanwege geldnood. Ze kon de factuur dan ook niet betalen.

    ‘Kwetsbare mensen worden onmenselijk behandeld, daardoor worden ze opnieuw slachtoffer’

    De vrouw heeft bezwaar aangetekend bij de afdeling Financiën van de gemeente Alicante, waarvan ze de brief met de factuur ontvangen had. Het gemeentehuis beloofde de zaak te heroverwegen en ervoor te zorgen dat ze het bedrag niet zou hoeven te betalen. Ook zou het protocol van de gemeente worden aangepast om herhaling van dit soort situaties in de toekomst te voorkomen.

    De politieke partij Unides Podem (‘Samen kunnen we het’) heeft het voorval aangegrepen om herziening van de fiscale regelgeving te eisen ‘om wrede sancties tegen kwetsbare mensen te voorkomen’. De regelingen zouden op dit moment nog geen onderscheid maken op grond van de financiële situatie en mentale gezondheid van mensen.

    ‘Kwetsbare mensen worden onmenselijk behandeld, aangezien ze nadat ze een bezwaar hebben ingediend tegen een factuur aan moeten tonen dat ze een laag inkomen hebben en gezondheidsverklaringen moeten laten zien. Daardoor worden ze opnieuw slachtoffer,’ aldus de coalitiepartij.

    Lees ook:

  • Georgië trekt omstreden ‘Russisch’ wetsvoorstel in na grote protesten

    Georgië trekt omstreden ‘Russisch’ wetsvoorstel in na grote protesten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Artsen Zonder Grenzen schaalt activiteiten in Haïti verder af

    » Primeur in Zwitserland: eerste gevangene beëindigt leven onder begeleiding

    Regeringspartij hekelt ‘leugens’ over doel van de wet

    Tienduizenden Georgiërs protesteren al enkele dagen tegen een wetsvoorstel van de regering. Het gaat om een wet waarmee alle organisaties financiële transacties moeten aangeven en als ‘buitenlands agent’ kunnen worden aangemerkt zodra ze meer dan 20 procent van hun financiering uit landen buiten Georgië krijgen.

    De protesten hebben hun doel bereikt. De regeringspartij Georgische Droom heeft de wet teruggetrokken in het parlement. ‘We zien dat het aangenomen wetsontwerp heeft geleid tot meningsverschillen in de samenleving. De leugenmachinerie was in staat het wetsontwerp in een negatief daglicht te stellen en een bepaald deel van het publiek te misleiden. Het wetsontwerp kreeg het valse etiket “Russische wet” opgeplakt en toen de wet in eerste lezing werd aangenomen, werd dat in de ogen van een deel van het publiek voorgesteld als een afwijking van de Europese koers’, aldus de partij in een verklaring, geciteerd door Georgia Today.

    ‘We moeten zeer voorzichtig zijn met vrede en economische ontwikkeling in ons land en met de vooruitgang van Georgië op het pad van Europese integratie. Daarom moet de energie van onze medeburgers niet worden besteed aan confrontatie, maar aan de ontwikkeling van het land in de juiste richting’, verklaart de regeringspartij.

    Dinsdag en woensdag liepen de protesten in de Georgische hoofdstad Tbilisi behoorlijk uit de hand

    Volgens tegenstanders kon de wet gebruikt worden om kritische organisaties de mond te snoeren, omdat de overheid het toezicht zou kunnen verscherpen dankzij het wetsvoorstel. Met name jongere Georgiërs vrezen dat toetreding tot de Europese Unie moeilijker wordt als de wet zou worden aangenomen. Ook de president van Georgië was tegenstander: zij had aangekondigd haar veto uit te spreken.

    Dinsdag en woensdag liepen de protesten in de Georgische hoofdstad Tbilisi behoorlijk uit de hand. Betogers gooiden met stenen naar de politie, die reageerde door het waterkanon in te zetten. Volgens schattingen waren er de afgelopen avonden tienduizenden mensen op de been.

    Lees ook:

  • Primeur in Zwitserland: eerste gevangene beëindigt leven onder begeleiding

    Primeur in Zwitserland: eerste gevangene beëindigt leven onder begeleiding

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Georgië trekt omstreden ‘Russisch’ wetsvoorstel in na grote protesten

    » Artsen Zonder Grenzen schaalt activiteiten in Haïti verder af

    Zwitserse gedetineerden hebben recht op hulp bij zelfdoding

    Praten over (gedachten aan) zelfdoding of hulp op dit gebied? Bel 113 Zelfmoordpreventie: 0900-0113 of neem contact op via 113.nl.

    Op dinsdag 28 februari beleefde Zwitserland een primeur: voor het eerst in de geschiedenis van het land maakte een gevangene een einde aan zijn leven met de hulp van Exit, een organisatie voor hulp bij zelfdoding. Hij was ondergebracht in de penitentiaire inrichting Bostadel en is de eerste gedetineerde in Zwitserland die onder begeleiding zijn leven heeft beëindigd, schrijft Die Wochenzeitung.

    De gedetineerde Peter Vogt stelde bijna vijf jaar geleden in een televisiereportage voor het eerst de vraag of hij zijn leven mocht beëindigen bij Exit. Op dat moment was het nog omstreden of gedetineerden dit recht hadden. Tegenstanders vonden dat zij hun straf zouden ontlopen door een einde te maken aan hun leven.

    Alle gevangenen kunnen contact opnemen met een organisatie voor hulp bij zelfdoding

    Voor veel gevangenen met een doodswens gaat dit argument echter niet op, omdat de meesten hun straf al lang hebben uitgezeten. Zij zitten nog steeds in de gevangenis omdat zij als gevaarlijk worden beschouwd en de bevolking tegen hen moet worden beschermd.

    Inmiddels hebben gedetineerden in Zwitserland in beginsel het recht hebben om begeleiding bij zelfdoding te krijgen. Zo zijn er richtlijnen opgesteld over hulp bij zelfdoding in de gevangenis. Daarin staat dat alle gevangenen die wettelijk veroordeeld zijn, contact kunnen opnemen met een organisatie om begeleiding te krijgen om een einde aan hun leven te maken. Maar uiteindelijk moet de Zwitserse justitie nog steeds toestemming geven voor zelfmoord.

    Peter Vogt hoopt nog steeds op een vrijlating uit de gevangenis, maar heeft al gesproken met vertegenwoordigers van Exit. De organisatie heeft naar eigen zeggen momenteel contact met twee andere gevangenen die overwegen gebruik te maken van de diensten van Exit.

    Lees ook:

  • Primeur in VS: stadsbestuur Seattle verbiedt discriminatie op grond van kaste

    Primeur in VS: stadsbestuur Seattle verbiedt discriminatie op grond van kaste

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zeker tien Palestijnen omgekomen bij inval Israëlische leger

    » Poetin ontvangt Chinese topdiplomaat en maakt nieuwe afspraken

    Eerste stad buiten Zuid-Azië die kaste in de wet opneemt

    Het bestuur van de Amerikaanse stad Seattle heeft discriminatie op grond van kaste in de antidiscriminatiewetgeving opgenomen. Daarmee is Seattle de allereerste niet in Zuid-Azië gelegen stad die officieel zo’n bepaling in de wet opneemt, meldt de Amerikaanse omroep NPR. Het wetsvoorstel werd met een ruime meerderheid van zes tegen één aangenomen. Het stadsbestuur redeneerde dat discriminatie op grond van kaste losstaat van nationaliteit en religie en daarom een speciale vermelding in de wet verdient.

    Volgens Zuid-Aziatische gemeenschappen in de VS komt deze vorm van discriminatie veel voor in het land. Met name op het gebied van huisvesting en onderwijs en binnen de technologiesector, waar Zuid-Aziaten belangrijke functies bekleden, vindt uitsluiting op grond van kaste plaats.

    ‘De wet zou ervoor kunnen zorgen dat werkgevers ervoor terugdeinzen om Zuid-Aziaten in dienst te nemen’

    Er klinken echter ook tegengeluiden. Zo gaan er stemmen op die vinden dat de wetsbepaling te eenzijdig de aandacht vestigt op hindoes en de bevolkingsgroep in een kwaad daglicht stelt. Volgens hen behandelt de wetsbepaling een probleem waarvan nooit officieel is aangetoond dat het bestaat en zou ze weleens een averechtse uitwerking kunnen hebben. ‘Dit zou ervoor kunnen zorgen dat hindoes vaker gediscrimineerd worden en dat werkgevers ervoor terugdeinzen om Zuid-Aziaten in dienst te nemen,’ aldus Sara Nelson, het enige bestuurslid dat tegenstemde.

    Het kastensysteem ontstond drieduizend jaar geleden in India. Het houdt in dat mensen hiërarchisch worden gerangschikt op basis van hun afkomst en geboorte. De laagste kaste zijn de zogeheten dalits, ofwel ‘de onaanraakbaren’, die eeuwenlang werden onderdrukt. In 1948 werd het systeem in India opgeheven. In de VS, de op een na favoriete bestemming voor Indiërs die naar het buitenland vertrekken, wonen naar schatting zo’n 5,4 miljoen Zuid-Aziaten.

    Lees ook:

  • Spanje neemt wet genderzelfbeschikking aan

    Spanje neemt wet genderzelfbeschikking aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS ‘zeer ontzet’ over uitbreiding Israëlische nederzettingen

    » Tesla moet meer dan 360.000 voertuigen met zelfrijdende functie terugroepen

    De Spaanse minister spreekt van ‘historische stap vooruit’

    De Spaanse minister van Gelijkheid Irene Montero is erin geslaagd haar transgenderwet door het Congres heen te loodsen. Dat betekent dat Spanjaarden vanaf nu zelf mogen bepalen welk geslacht op hun identiteitsbewijs zichtbaar is, zonder dat ze daarvoor een medische verklaring moeten laten zien of hormonen hoeven te slikken, schrijft El Mundo. Vanaf twaalf jaar moeten kinderen nog aan bepaalde voorwaarden voldoen, zodra ze zestien jaar zijn vervallen die vereisten.

    De minister verklaarde in het Congres, de Spaanse Tweede Kamer, dat de wet ‘tegen alle verwachtingen in’ erdoorheen is gekomen. Maandenlang zijn er verhitte debatten gevoerd over de implicaties en gevolgen van deze wet. Onder andere de conservatieve partij PP, de rechts-populistische partij Vox en feministische actiegroepen waren fel tegen het wetsvoorstel.

    PP en Vox waarschuwen voor de ‘onomkeerbare problemen’ die de wet zal opleveren

    Zelfs de partij die de meerderheid vormt binnen de regering, de sociaaldemocratische PSOE, bracht stevige bezwaren in tegen het wetsvoorstel. Zo zou het ongrondwettelijk zijn om minderjarigen zulke bevoegdheden te geven. Uiteindelijk moest de partij het afleggen tegen de partijalliantie Unidas Podemos (‘Samen kunnen we het’), waar ook minister Montero met haar partij Podemos deel van uitmaakt.

    Waar de minister van Gelijkheid spreekt over een ‘historische stap vooruit’, waarschuwen onder andere de PP en Vox voor de ‘onomkeerbare problemen’ die de wet zal opleveren. Zo zou met het aannemen van de wet medische en psychologische bescherming wegvallen, wat vooral problematisch zou zijn voor minderjarigen die stappen ondernemen om hun geslacht te veranderen, hormonen slikken en vervolgens spijt krijgen van hun keuze. Ondanks deze kritiek werd de wet met een ruime meerderheid van zo’n 190 stemmen aangenomen.

    Lees ook:

  • Peruaans Congres verwerpt voorstel voor vervroegde verkiezingen

    Peruaans Congres verwerpt voorstel voor vervroegde verkiezingen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Kunsthaus Zürich is twee zeventiende-eeuwse schilderijen kwijt

    » Finse buitenlandminister wijst naar Rusland in Zweedse koranverbranding

    Parlement bereikt geen akkoord over nieuwe verkiezingen

    Het parlement van Peru heeft donderdag een nieuw voorstel verworpen om de verkiezingen te vervroegen naar het einde van dit jaar en ook om een referendum te houden over een grondwetgevende vergadering, bericht La República. De hoop was dat dergelijke voorstellen de huidige golf van protesten tot bedaren zou brengen.

    Het ‘grootste probleem’ met het wetsvoorstel, dat door Perú Libre is ingediend, is dat het opriep tot een referendum, aldus het Peruaanse dagblad. Daar wilde de rechterflank van het parlement – die unaniem tegenstemde – niet aan. Met 47 stemmen voor, 78 tegen en 1 onthouding werd het plan verworpen.

    Sinds de afzetting van voormalig president Pedro Castillo begin december zijn er in Peru felle protesten aan de gang, waarbij de regering van de nieuwe president Dina Boluarte niet schroomt om geweld te gebruiken. Bij botsingen tussen aanhangers van Castillo en veiligheidstroepen zijn al meer dan zestig mensen omgekomen. De demonstranten eisen onder andere nieuwe verkiezingen en het onmiddellijke aftreden van Boluarte.

    Lees ook:

  • Ierland wil gezondheidswaarschuwingen op alcoholische producten

    Ierland wil gezondheidswaarschuwingen op alcoholische producten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Donald Trump trapt nieuwe verkiezingscampagne af

    » Rond de zeshonderd doden sinds begin protesten Iran

    De EC geeft groen licht, de drankindustrie is minder blij

    In Europa woedt een strijd over het Ierse plan om gezondheidswaarschuwingen op flessen wijn, bier en sterke drank verplicht te stellen, zo berichtte Politico Europe vorige week. Ierland wil dat alcoholische producten evenals pakjes sigaretten in de toekomst ook gezondheidswaarschuwingen zullen bevatten waarin staat dat het drinken van alcohol leverziekten veroorzaakt, schadelijk is voor de ongeboren baby en rechtstreeks verband houdt met dodelijke vormen van kanker. Dit om alcoholmisbruik en de belasting die dat voor ziekenhuizen betekent, te verminderen.  

    Hoewel de Europese Commissie de weg voor Ierland heeft vrijgemaakt om de nieuwe etiketten in te voeren, heeft het plan tot verzet geleid in de EU, waar negen lidstaten bezwaar hebben aangetekend en de drankindustrie het een aanval op de interne markt van de sector noemt. De Ierse autoriteiten weten dat het aanbrengen van waarschuwingen voor kanker op alle alcoholische producten een commercieel mijnenveld creëert waardoor de belangen van de volksgezondheid tegenover die van de wijnmakers, brouwers en distilleerders van Europa en de wereld komen te staan.

    ‘De vergelijking tussen alcohol en sigaretten is onterecht. In de juiste hoeveelheid, een glas per maaltijd, is wijn goed voor de gezondheid’

    De drankindustrie heeft ook al van zich laten horen. ‘De vergelijking tussen alcohol en sigaretten is onterecht. In de juiste hoeveelheid, een glas per maaltijd, is wijn goed voor de gezondheid’, aldus de voorzitter van landbouworganisatie Coldiretti. Ook zou er geen onderscheid worden gemaakt tussen gematigd en overdadig drankgebruik en zou het vrij verkeer van goederen en bijgevolg de Europese markt in gevaar komen.  

    Mocht het plan doorgang vinden, dan zal het op z’n vroegst in 2026 doorgevoerd kunnen worden. De lobbyactiviteiten van de drankindustrie zouden dit proces nog verder kunnen vertragen of de invoering zelfs helemaal tegen kunnen houden.

    Lees ook:

  • ‘We zullen de grondwet van Pinochet vastberaden ten grave dragen’

    ‘We zullen de grondwet van Pinochet vastberaden ten grave dragen’

    Het voorstel voor een grondwetswijziging waarover de Chileense bevolking begin vorige maand mocht stemmen, bevatte belangrijke verbeteringen voor de rechten van de vrouw. Kwesties die voorheen domweg onzichtbaar waren.

    Gewapend met een grote collectie feministische boeken installeert Gladys Bustos zich in de foyer van het Teatro Caupolicán, in het centrum van de Chileense hoofdstad Santiago. Omdat het vandaag een ‘speciale dag’ is, vertelt ze, verkoopt ze twee boeken voor 20.000 pesos (22 euro). ‘Het is een historische dag voor feministen en ik ben erg geëmotioneerd.’ Buiten staat een rij mensen te wachten om het gebouw te betreden. 

    Dit tafereel vond plaats op zaterdag 27 augustus, toen duizenden mensen de zogenoemde ‘Caupolicanazo Feminista’ bijwoonden, een evenement dat was voorbehouden aan vrouwen en leden van de lhbti-gemeenschap. Het was georganiseerd door 37 feministische organisaties die goedkeuring van de voorgestelde nieuwe grondwet bepleiten. 

    Op zondag 4 september beslist het Zuid-Amerikaanse land in een referendum of de huidige grondwet, die tijdens de dictatuur van Augusto Pinochet (1973-1990) tot stand is gekomen, moet worden vervangen. Er zijn twee keuzemogelijkheden om te reageren op het nieuwe grondwetsvoorstel: apruebo [ik keur het goed] of rechazo [ik verwerp het]. Uit recente opiniepeilingen blijkt dat de optie ‘rechazo’ wel eens zou kunnen zegevieren, maar volgens deskundigen kan het nog alle kanten op. 

    Het genderperspectief in de tekst

    De woordvoerder van de bijeenkomst, Cynthia Shuffer, verdedigde de voorgestelde tekst als ‘een stap in de goede richting’ en had ‘goed feministisch nieuws’. Ten minste 36 van de 388 artikelen in de nieuwe wet verwijzen expliciet naar gender en naar kwesties die voorheen domweg onzichtbaar waren, aldus een rapport van de taakgroep VN Vrouwen dat door persbureau EFE werd aangehaald. Een baanbrekend aspect is vervat in artikel 1, waarin democratie wordt omschreven als ‘inclusief en paritair’ [uitgaand van gelijke verdeling]. Het artikel bepaalt dat alle staatsinstellingen en -organen, met inbegrip van de politie en de strijdkrachten, voor ten minste 50 procent uit vrouwen moeten bestaan. 

    Democratie wordt omschreven als ‘inclusief en paritair’, uitgaand van gelijke verdeling

    ‘Dit zal de eerste grondwet ter wereld zijn die door een paritair orgaan is opgesteld, en het zal ook de eerste zijn die garandeert dat onze plek in de democratie nooit minder zal zijn dan de plek die wij in de wereld innemen, namelijk: minstens de helft,’ zei Alondra Carrillo (29) van Coordinadora Feminista 8M, een van de organisaties die de manifestatie van 27 augustus organiseerde.

    Het gaat om een gelijke verdeling die geen limiet stelt aan de hoeveelheid vrouwen en die de vertegenwoordiging van transgender en non-binaire personen erkent op alle terreinen van besluitvorming. ‘Deze grote vernieuwing zorgt ervoor dat de ogen van mensen die in constituties geïnteresseerd zijn zich nu wereldwijd op Chili richten,’ aldus Tania Busch, wetenschapper aan de Andrés Bello-universiteit en directeur van de Chileense Vereniging voor Constitutioneel Recht. 

    Weggestemd
    ​Inmiddels is de nieuwe grondwet met een overtuigende meerderheid weggestemd. 61,9 procent van de Chilenen sprak zich uit tegen de nieuwe grondwet, 38,1 procent stemde voor. 

    Het grondwetsvoorstel erkent huishoudelijk werk als werk, legt de basis voor de oprichting van een nationaal zorgstelsel, garandeert seksuele en reproductieve rechten – met inbegrip van abortus, waarvan de goedkeuring in november 2021 nog door het Congres werd verworpen, en beschouwt gender op een intersectionele manier.

    channels4 profile

    In de opsomming van rechten zijn ook onder meer opgenomen: volledige seksuele voorlichting, een leven zonder gendergerelateerd geweld, het recht op identiteit ‘in alle dimensies en uitingsvormen, met inbegrip van geslachtskenmerken, genderidentiteiten en -uitingen, naam en seksuele geaardheid’, erkenning van het gezin ‘in al zijn verschillende vormen en levenswijzen’ en rechtvaardigheid met een genderperspectief. Als de nieuwe grondwet wordt goedgekeurd, zou Chili wel eens een van de meest feministische grondwetten ter wereld kunnen hebben.

    De organisatoren van de manifestatie van 27 augustus namen een voor een de artikelen door die de vooruitgang op het gebied van vrouwenrechten en seksuele diversiteit voorstaan en riepen de bevolking op te gaan stemmen. ‘Wij zullen de grondwet van Pinochet vastberaden en krachtig ten grave dragen,’ zei een van de leden van Coordinadora Feminista 8M. De meer dan vierduizend aanwezigen scandeerden volgens de organisatie slogans als ‘libre y convencida, “apruebo” de salida’ (‘vrij en overtuigd sta ik achter deze verandering’) en ‘aprobar, aprobar, otra forma de luchar’ (‘apruebo is een andere manier om te vechten’), terwijl kunstenaars, comedians en activisten zich op het podium vertoonden. 

    Alle leeftijden

    Het evenement bracht mensen van alle leeftijden samen, die van de gebeurtenis een feest voor goedkeuring van de grondwetswijziging maakten. ‘Vrouwen zijn de sterkste pleitbezorgers voor “apruebo”, want zij hebben het meeste baat bij de nieuwe grondwet,’ zei Aurora Lizama (71), die met haar vriendinnen naar het theater was gekomen. 

    Naast Mapuche-vrouwen [de Mapuche zijn een inheems volk van Centraal- en Zuid-Chili en Zuid-Argentinië] waren ook gemeentebestuurders, parlementsleden, leden van de Constitutionele Conventie die de nieuwe tekst heeft opgesteld, en milieu-, diversiteits-, plattelands- en migrantenactivisten aanwezig. ‘Het is heel mooi om te zien dat zo veel mensen zich hebben verenigd voor goedkeuring, niet alleen uit de feministische beweging, maar ook dissidenten die mensen vertegenwoordigen zoals ik, die strijden voor een betere wereld voor iedereen door middel van de nieuwe grondwet,’ zei Sam (22).

    ‘Veel mensen kijken naar wat er in Chili gebeurt; wij hebben de gelegenheid om de grondwet van Pinochet te laten sneuvelen’ 

    Het Chileense feminisme heeft op 27 augustus een nieuwe mijlpaal bereikt. Het Teatro Caupolicán was net zo vol als op 29 december 1983, toen duizenden vrouwen er bijeenkwamen om het einde van de dictatuur te eisen. ‘De Caupolicán-manifestatie van 1983 was bedoeld om de dictatuur te bestrijden, die van vandaag is bedoeld om een van de meest structurele erfenissen van de dictatuur uit te roeien, namelijk de huidige grondwet,’ zei Cynthia Shuffer. Vicky Quevedo, een legendarische feminist die er in 1983 ook bij was, voegde eraan toe: ‘Zoveel jaar later komen we opnieuw bijeen om de vele misstanden en onrechtvaardigheden aan de kaak te stellen. De kracht van deze bijeenkomst bevestigt dat we gaan winnen.’ 

    De herinnering aan de vrouwen die voorgingen en aan de slachtoffers van femicide en seksistisch geweld was de hele manifestatie al aanwezig, en bereikte een hoogtepunt toen de Argentijnse antropoloog en feministische activist Rita Segato op het podium verscheen. Ze wees op het belang van het Chileense proces voor Latijns-Amerika en de rest van de wereld. ‘Chili vertegenwoordigt ons. Chileense vrouwen zijn wegbereiders, ze zijn het universele “wezen” dat spreekt over wat de mensheid, de hele mensheid, kan redden op dit apocalyptische moment in de geschiedenis.’ Hiphopzangeres Ana Tijoux, die de manifestatie afsloot, voegde daaraan toe: ‘Veel mensen kijken naar wat er in Chili gebeurt; wij hebben de gelegenheid om de grondwet van Pinochet te laten sneuvelen.’ 

  • Canadees Hooggerechtshof schaft extreem lange straffen voor massamoordenaars af

    Canadees Hooggerechtshof schaft extreem lange straffen voor massamoordenaars af

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: beurstoezichthouder vraagt Elon Musk om uitleg over zijn investering in Twitter

    » Colombia: linkse Gustavo Petro ligt mijlenver voor in eerste verkiezingsronde

    Massamoordenaars met levenslang kunnen na 25 jaar vrijkomen

    Het Hooggerechtshof van Canada heeft vrijdag (27 mei) een wetsbepaling uit 2011 die extreem lange gevangenisstraffen voor massamoordenaars mogelijk maakte, ongrondwettig verklaard. Dit betekent dat ‘alle massamoordenaars die op grond van [de bepaling] tot levenslang zonder voorwaardelijke vrijlating zijn veroordeeld, nu de kans krijgen om vrij te komen na vijfentwintig jaar van hun straf te hebben uitgezeten’, aldus The Globe and Mail.

    Het Hooggerechtshof oordeelde dat het veroordelen van massamoordenaars, waaronder terroristen, tot levenslange gevangenisstraffen wreed en ongebruikelijk is. Het is daarom onwettig volgens de grondwet. Volgens de Canadese hoogleraar rechten Adelina Iftene is de uitspraak in overeenstemming is met de internationale normen op het gebied van de mensenrechten en betekende de beslissing van het hof ‘een grote dag voor gerechtigheid’, aldus The Globe and Mail.

    Volgens de krant zijn er ten minste twaalf veroordeelde massamoordenaars in het land die aanspraak kunnen maken op voorwaardelijke vrijlating, ‘waaronder mannen die Mounties, jonge kinderen en bejaarden hebben gedood’.

    Lees ook:

  • Irak neemt wet aan om betrekkingen met Israël strafbaar te stellen

    Irak neemt wet aan om betrekkingen met Israël strafbaar te stellen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Pools parlement ontmantelt omstreden tuchtkamer voor rechters

    » Voormalig bestuursvoorzitter Louvre opgepakt voor illegale handel in antiquiteiten

    Overtredingen kunnen worden bestraft met doodstraf

    Het Iraakse parlement heeft donderdag een wet aangenomen die het normaliseren van de banden met Israël strafbaar stelt. Overtredingen van de wet kunnen worden bestraft met de doodstraf of levenslange gevangenisstraf, meldt Al Jazeera. Irak heeft Israël nooit erkend en Iraakse burgers en bedrijven kunnen Israël niet bezoeken; de twee naties hebben geen diplomatieke betrekkingen.

    ‘Het Iraakse parlement is niet in staat geweest om tot een akkoord te komen over enig ander onderwerp dan de wet die de banden met Israël verbiedt’, merkt het Qatarese medium op, ‘inclusief het kiezen van een nieuwe president en het vormen van een eigen regering, waardoor de politieke impasse in het land is blijven voortduren.’

    ‘De wet is ook van toepassing op buitenlanders die in het land werken’

    De nieuwe wetgeving houdt ook risico’s in voor bedrijven die in Irak actief zijn en de wet overtreden. De wet is van toepassing op alle Irakezen, staats- en onafhankelijke instellingen, evenals buitenlanders die in het land werken, aldus een tekst die door het Iraqi News Agency werd verspreid.

    De wet komt maanden nadat een controversiële conferentie werd gehouden in de autonome regio Koerdistan van Irak, waar werd gepleit voor normalisering van de banden met Israël. De conferentie vond plaats in september vorig jaar. Koerdistan volgde het voorbeeld van andere Arabische landen die de door de VS tot stand gebrachte Abraham-akkoorden over normalisering van de betrekkingen met Israël ondertekenden.

    Lees ook: