Tag: Elon Musk

  • SpaceX verwacht in juni zijn entree op de beurs te maken

    SpaceX verwacht in juni zijn entree op de beurs te maken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: radiostation maakt per ongeluk de dood van koning Charles bekend

    » Israëlische luchtaanvallen op Libanon eisen negentien levens

    Van de bedrijfsomzet is 69 procent afkomstig van Starlink

    De aankondiging van de beursgang van SpaceX komt niet uit de lucht vallen. Het ruimtevaartbedrijf streeft naar een beursdebuut op 8 juni, meldt CNBC. De financiële nieuwszender omschrijft het als een ‘historische’ beursgang, gezien het feit dat het bedrijf afgelopen februari nog werd gewaardeerd op 1,25 biljoen dollar. Deze beursgang zou Elon Musk, die al de rijkste man ter wereld is, de kans geven zijn fortuin verder te zien groeien.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens gepubliceerde cijfers wordt 69 procent van de omzet van de groep echter gemaakt door Starlink, dat internet levert aan 10 miljoen abonnees. CNBC merkt op dat de groep meer dan 600 miljoen dollar verlies heeft geleden met al zijn pogingen om raketten te lanceren. Het bedrijf blijft ambitieus en streeft ernaar om al in 2028 datacenters in een baan om de aarde te brengen.

  • VS: Elon Musk verliest rechtszaak tegen OpenAI

    VS: Elon Musk verliest rechtszaak tegen OpenAI

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: onderzoekers slaan alarm om PFAS-vervuiling voor Engelse kust

    » Amnesty: aantal doodstraffen in 2025 wereldwijd sterk toegenomen

    Musk heeft zijn aanklachten na de wettelijke termijn ingediend

    Elon Musk heeft maandag zijn spraakmakende rechtszaak in Californië tegen de makers van ChatGPT verloren. Hij beschuldigde hen ervan zijn donaties te hebben misbruikt om een ​​commerciële AI-gigant op te bouwen en hun oorspronkelijke non-profitmissie te hebben verraden.

    Na drie weken van hoorzittingen, waarin vijf miljardairs uit Silicon Valley werden ondervraagd, bereikte een jury binnen twee uur een vonnis in het voordeel van OpenAI en CEO Sam Altman. Daarmee werd ‘een zaak afgesloten die de techwereld in zijn greep hield’, aldus The Wall Street Journal.

    De negen juryleden waren het er unaniem over eens dat de CEO van Tesla al enkele jaren op de hoogte was van de beschuldigingen tegen OpenAI voordat hij zijn rechtszaak aanspande, maar dat hij dit na de wettelijke termijn had gedaan. Musk spande de rechtszaak aan in 2024, vijf jaar nadat OpenAI, dat hij samen met Altman en anderen in december 2015 als non-profitstichting had opgericht, een commercieel bedrijf was geworden.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De jury heeft Elon Musk ‘een lesje gegeven over de gevaren van uitstelgedrag’, grapt The New York Times. Maar voor de Amerikaanse krant betekent deze beslissing vooral dat OpenAI nu ‘vrij is om zijn ontwikkeling voort te zetten’.

    De New York Times merkt op dat de CEO van Tesla ‘150 miljard dollar aan schadevergoeding eiste en wilde dat Sam Altman uit de raad van bestuur van het bedrijf werd gezet. Hij eiste ook dat OpenAI zijn besluit om een ​​winstgevend bedrijf te worden vóór een mogelijke beursgang zou terugdraaien’. Als Musks rechtszaak was geslaagd, zou de miljardair ‘OpenAI een zware klap hebben toegebracht’, wat ‘de koers van de AI-race had kunnen veranderen’, meent de krant.

  • Musk getuigt in rechtszaak: OpenAI was bedoeld ‘ten behoeve van de mensheid’

    Musk getuigt in rechtszaak: OpenAI was bedoeld ‘ten behoeve van de mensheid’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Poetin stelt een wapenstilstand voor in Oekraïne op 9 mei

    » Kosovo: parlement slaagt er niet in president te kiezen, nieuwe verkiezingen nodig

    Musk getuigt tegen Sam Altman, de CEO van OpenAI

    Met de AI-startup OpenAI wilde Elon Musk een bedrijf oprichten ‘ten behoeve van de hele mensheid’, verklaarde hij dinsdag, de tweede dag van zijn proces tegen OpenAI en CEO Sam Altman, die hij ervan beschuldigt het moederbedrijf van ChatGPT in een commerciële onderneming te hebben veranderd, meldt CNBC.

    ‘Het was specifiek ontworpen als een liefdadigheidsproject dat niemand in het bijzonder ten goede zou komen’, pleitte Musk voor een jury in een rechtbank in Oakland, Californië. ‘Ik had het als een winstgevend bedrijf kunnen opzetten, maar ik heb ervoor gekozen dat niet te doen’, voegde hij eraan toe.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De miljardair had 38 miljoen dollar in de startup geïnvesteerd voordat hij in 2018 vertrok toen het bedrijf overstapte op een commercieel model. ‘Ik bedacht het idee, verzon de naam, rekruteerde de belangrijkste mensen, deelde al mijn kennis en zorgde voor de volledige startfinanciering’, aldus de CEO van Tesla en SpaceX.

    De advocaat van OpenAI hekelde op zijn beurt een ‘hypocriete schijnvertoning’ en stelde dat Elon Musk ‘de overgang naar een winstgevend bedrijf alleen steunde op voorwaarde dat hij 55 procent van de aandelen in handen zou hebben’, wat tot verzet leidde bij de andere oprichters. De getuigenis van de miljardair wordt woensdag voortgezet.

  • Elon Musk zegt dat hij ‘te ver is gegaan’ in zijn kritiek op Trump

    Elon Musk zegt dat hij ‘te ver is gegaan’ in zijn kritiek op Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: humanitaire stichting GHF meldt Hamasaanval op enkele medewerkers

    » Polen: regering van premier Donald Tusk wint de vertrouwensstemming

    Het Witte Huis heeft zijn excuses aanvaard

    Elon Musk ‘lijkt weer in de gunst te willen komen bij de Amerikaanse president Donald Trump’, een week na de luidruchtige ruzie tussen de twee mannen, merkt MSNBC op. ‘Ik heb spijt van sommige van mijn berichten over de president van vorige week. Ze gingen te ver’, schreef de miljardair woensdag op zijn sociale netwerk X. Het Witte Huis heeft ‘kennis genomen’ van de spijtbetuiging van de ondernemer en verzekerd dat Trump hem ‘dankbaar’ was.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Musk heeft niet gespecificeerd op welke berichten hij doelde, maar hij had de Amerikaanse president onder meer beschuldigd van directe betrokkenheid bij de zaak rond Jeffrey Epstein, de veelvoudige zedendelinquent die zelfmoord pleegde in de gevangenis voordat zijn proces begon. Trump had op zijn beurt gedreigd de contracten tussen de federale overheid en de bedrijven van de miljardair, met name Tesla en SpaceX, te beëindigen.

  • VS: Donald Trump en Elon Musk verklaren elkaar de oorlog op sociale media

    VS: Donald Trump en Elon Musk verklaren elkaar de oorlog op sociale media

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS leggen sancties op aan vier rechters van het Internationaal Strafhof

    » Gaza: Israël erkent aan IS gelieerde milities te steunen in strijd tegen Hamas

    De reden van hun ruzie is waarschijnlijk Trumps belastingbeleid

    Miljardair Elon Musk heeft een aantal maanden samengewerkt met de Amerikaanse president Donald Trump om de overheidsefficiëntie te verbeteren, wat inhield dat Musk talloze overheidsprogramma’s bevroor of zelfs stopzette. Nu is deze samenwerking tot een onstuimig einde gekomen. Hoewel er eerder al meningsverschillen waren tussen Musk en de regering-Trump, vond dit vooral achter gesloten deuren plaats. Zo nam Musk onlangs nog afscheid uit het Witte Huis met een plechtige bijeenkomst. Nu is hun ruzie echter openbaar gekomen op sociale media, aldus The New York Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De urenlange online vechtpartij is waarschijnlijk ontketend door Trumps binnenlandse beleid. De president wilde namelijk de belastingvoordelen voor elektrische auto’s verminderen, voordelen waar Musk als eigenaar van autofabrikant Tesla veel baat bij had. ‘De vragen suizen in het rond: in hoeverre zal Trump, die al eerder liet zien dat hij niet schroomt om zijn regering als wapen in te zetten, achter Musk aangaan? Komen Tesla en SpaceX op het hakblok van DOGE?’ schrijft The New York Times.

    Beide partijen hebben geen blad voor de mond genomen. Musk schreef op X dat Trump ‘in de Epstein-documenten voorkomt’ en Trump zegt op zijn platform Truth Social dat het schrappen van subsidie voor Musks bedrijven ‘de beste manier is om geld te besparen’ en dat hij ‘verbaasd was dat Biden het niet eerder had gedaan’. Omdat de ruzie op sociale media voornamelijk plaatsvond op Trumps en Musks eigen sociale mediaplatforms ‘gaf geen van beide echt antwoord op de ander’, aldus The New York Times. ‘Iedereen die het thuis volgde (…) moest constant tussen de twee platforms schakelen om het bij te houden.’

  • VS: SpaceX-raket Starship explodeert boven de Indische Oceaan

    VS: SpaceX-raket Starship explodeert boven de Indische Oceaan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: federale rechter blokkeert besluit over buitenlandse studenten aan Harvard

    » Duitsland gaat Oekraïne helpen bij de productie van raketten zonder bereikbeperking

    SpaceX spreekt van een ‘snelle, onvoorziene demontage’

    SpaceX heeft op sociale media bekendgemaakt dat haar nieuwe raket Starship bij een testlancering is kapotgegaan. Hoewel de raket verder vloog dan bij andere soortgelijke tests, faalde een systeem dat een testsatelliet had moeten lanceren. De post spreekt van een ‘snelle, onvoorziene demontage’, wat volgens The Guardian ‘een bekend eufemisme voor mislukking’ is.

    Aanbiedingen 360 artikel

    Elon Musk, CEO van SpaceX, heeft op zijn sociale netwerk X toegezegd dat er meer testvluchten zullen plaatsvinden: ‘Het lanceringstempo zal sneller zijn voor de volgende drie vluchten – eens in de drie, vier weken.’ Een eerder geplande livestream over de planeet Mars is inmiddels afgelast.

    De lancering van Starship was vanwege eerdere ongelukken met SpaceX-raketten uitgesteld. Bij de vorige twee lanceringen is SpaceX ook de controle over haar raketten verloren. Er vielen brokstukken van de ruimteschepen in de Caribische zee, waardoor meerdere commerciële vluchten moesten worden vertraagd. De luchtvaartadministratie in de VS heeft de recente lancering pas kort geleden goedgekeurd, en heeft bij deze test de gevaarzones voor ongelukken vergroot.

  • Elon Musk gaat afstand nemen van DOGE om zich meer op Tesla te richten

    Elon Musk gaat afstand nemen van DOGE om zich meer op Tesla te richten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Donald Trump zou defensieminister Pete Hegseth willen vervangen

    » Oekraïne staat open voor directe onderhandelingen met Rusland

    De winst en omzet van Tesla zijn fors gedaald

    Multimiljardair Elon Musk, eigenaar van Tesla, X en SpaceX, maakte dinsdag bekend dat hij ‘van plan is minder tijd te besteden’ aan zijn werk als hoofd van het Department of Government Efficiency (DOGE) van het Witte Huis, ‘om meer tijd te kunnen besteden aan de fabrikant van elektrische voertuigen [Tesla], waarvan de verkoop in het eerste kwartaal is gedaald’, meldt The Hill.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Vanaf mei volgend jaar zal mijn tijd voor DOGE waarschijnlijk aanzienlijk afnemen,’ zei hij tijdens een conference call over de financiële resultaten van Tesla. ‘Ik zal me er denk ik tot het einde van de presidentiële termijn aan moeten blijven wijden, gewoon om ervoor te zorgen dat verspilling en fraude niet terugkomen,’ benadrukte hij desondanks.

    Tesla’s winst in het eerste kwartaal van 2025 daalde met 71 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024 en de omzet daalde met 9 procent tot 19,3 miljard dollar, ‘ver onder de verwachtingen van analisten’, merkt The Hill op. Elon Musks betrokkenheid bij de Trump-administratie heeft Tesla blootgesteld aan vandalisme, boycots en protesten in de VS en de rest van de wereld.

  • VS: demonstraties tegen de regering verspreiden zich over het hele land

    VS: demonstraties tegen de regering verspreiden zich over het hele land

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Emmanuel Macron op bezoek in Egypte om een top over Gaza bij te wonen

    » São Paulo: Bolsonaro houdt demonstratie om amnestie voor coupplegers te eisen

    Allerlei mensen namen deel aan de ‘Hands Off’ -protesten

    Zaterdag waren er grote protesten tegen de huidige Amerikaanse regering en vooral tegen de acties van de Amerikaanse president Donald Trump en zijn adviseur Elon Musk. De demonstraties waren verspreid over ongeveer 1200 steden in alle vijftig staten van Amerika, van Alaska tot Florida. De demonstranten vormden de grootste oppositiebeweging sinds Trumps inhuldiging en er namen meer dan 150 groepen deel aan de protesten, van mensenrechtenorganisaties tot klimaatactivisten en van oorlogsveteranen tot lhbti-rechtenverdedigers, meldt Associated Press.

    De demonstranten stelden meerdere acties van de regering aan de kaak, zoals de duizenden federale werknemers die ontslagen werden, bijvoorbeeld bij de ontmanteling van USAID, de hevige bezuinigingen op sociale zekerheid, het onwettig deporteren van immigranten en het stopzetten van verschillende zorg- en gezondheidsinitiatieven. In de stad Boston riepen demonstranten ‘Hands off our democracy’ en ‘Hands off our social security’. Michelle Wu, de burgemeester van Boston, zei dat ze niet wil dat haar kinderen of anderen leven in een wereld waar waarden zoals diversiteit en gelijkheid onder vuur liggen, aldus AP.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens The New York Times waren er zelfs protesten in de overzeese Amerikaanse territoria en andere locaties buiten de VS. In Manhattan strekte de stoet zich uit over wel twintig huizenblokken en in de hoofdstad hadden duizenden zich verzameld rondom het Washington Monument. Velen, vooral werknemers van de federale overheid en studenten, wilden enkel anoniem bericht doen aan The New York Times omdat ze bang waren voor vergeldingsacties. Hoewel de demonstranten tegen Trump en zijn regering protesteerden, hadden velen ook kritiek op de oppositie, de Democratische partij, die volgens velen te oud en te passief is. De president gaf weinig commentaar op de protesten; hij was aan het golfen in Florida.

  • Moeten we nog wel een Tesla blijven rijden?

    Moeten we nog wel een Tesla blijven rijden?

    Sinds Elon Musk extreemrechts is geworden en deel uitmaakt van de regering van Donald Trump, is de beurskoers van Tesla dramatisch gekelderd. Mensen doen afstand van hun Tesla of kopen geen auto meer van dit merk. Is dat terecht, of kunnen we gewoon in deze auto blijven rijden? Twee bezitters van een Tesla geven hun mening. 

    ‘Als ik opnieuw mocht beslissen, zou ik weer de Model 3 kopen’

    Dan Neil – The Wall Street Journal

    ‘Nieuwsgierige lezers hebben het altijd al willen weten: in wat voor auto rijdt de autorecensent van The Wall Street Journal?’ schrijft Dan Neil, de man die verantwoordelijk is voor de autorubriek van het Amerikaanse dagblad. Hij geeft op die vraag meestal liever geen antwoord, om te vermijden dat mensen hem in een bepaald hokje plaatsen. Maar nu biecht hij het dan toch op.

    ‘Onlangs heb ik een nieuwe auto gekocht. Maandenlang heb ik allerlei cijfers doorgespit: aankoopprijs, gebruikskosten, geavanceerde veiligheids-, communicatie- en gemaksfuncties. Met mijn levenslange expertise kwam ik tot de meest rationele, redelijke en verantwoorde keuze die ik kon maken. En nu denken mijn buren dat ik een zwak heb voor nazi’s.’ 

    Begin januari kocht Neil een amper gebruikte Tesla Model 3 Standard Range uit 2022 voor 26.400 dollar (24.500 euro). Hij had de aanschaf van een auto al een paar jaar uitgesteld, maar besloot tot aankoop over te gaan voordat de Trump-regering een einde zou maken aan het federale belastingvoordeel voor gebruikte EV’s en tarieven op auto’s en auto-onderdelen zou gaan heffen. Achteraf bezien heeft deze tijdige aankoop hem heel wat geld bespaard.

    ‘De Model 3 is een van de veiligste auto’s op de weg’ 

    Maar toen sloeg de tijdgeest om. ‘In de drie weken tussen het moment dat ik op de koopknop op de website van Tesla klikte en het bericht “Klaar om op te halen” ontving, sloot Tesla-CEO Elon Musk zich officieel aan bij de regering-Trump. Daarmee smeedde hij een alliantie tussen de man die de EV-industrie in de VS in feite heeft gecreëerd en degene die het liefst ziet dat de stekker eruit wordt getrokken.’ 

    Neil zag hoe Musk en Trump tijdens de laatste maanden van de presidentiële campagne naar elkaar toe groeiden en ging ervan uit dat Musks ommezwaai naar rechts het imago van Tesla zou schaden. Zijn vermoedens klopten: in China, de grootste automarkt ter wereld, daalde de verkoop van Tesla’s in februari met 49 procent ten opzichte van een jaar eerder; in Australië in dezelfde periode met 72 procent. In Californië – de grootste markt voor EV’s in de VS – daalde de verkoop van Tesla’s al in 2024 met bijna 12 procent, terwijl de verkoopcijfers binnen de EV-sector als geheel stabiel bleven.

    Maar dat extremisten showrooms van Tesla zouden vernielen, oplaadstations in brand zouden steken en auto’s op straat zouden aanvallen, had hij nooit verwacht. ‘Er zijn al eerder boycots geweest in de auto-industrie, maar de kritiek op Musk is aan het veranderen in een razzia.’ Vorig jaar begonnen mensen zelfs bumperstickers op hun Tesla te plakken met de tekst ‘Ik kocht deze voordat we wisten dat Elon gek was!’

    ‘De Model 3 blijft de juiste keuze, hoeveel saluten Musk ook brengt’

    Ondanks al deze kritiek op Musk heeft Neil geen spijt van zijn aankoop. ‘Als ik opnieuw moest beslissen, zou ik weer de Model 3 kopen. Omdat Musk gelijk had voordat hij de fout in ging. De Model 3 uit 2022 is een fantastische kleine auto: oerdegelijk, snel en sterk, met veel comfort in de cabine en een infotainmentsysteem dat dankzij regelmatige updates met de tijd alleen maar beter wordt. Het is ook een van de veiligste auto’s op de weg, met vijf sterren over de hele linie en een hele reeks geavanceerde rijhulpsystemen, zoals een robuuste rijstrookassistent. Er is niets wat in de buurt komt voor zo weinig geld.’ Tesla kan bovendien bijdragen aan een duurzamere toekomst, aldus Neil. ‘De Model 3 is nog steeds de juiste keuze, hoeveel saluten Musk ook met zijn opgeheven arm brengt,’ concludeert hij.  


    ‘Ik voel me niet meer prettig in een Tesla’

    John Blumenthal – Los Angeles Times

    De voormalige tijdschriftredacteur John Blumenthal schreef eind 2022 in Los Angeles Times over zijn worsteling met het feit dat hij in een Tesla rijdt. Hij kocht een paar jaar geleden een tweedehands exemplaar, naar eigen zeggen omdat hij ‘hypocriet was geweest’. Jarenlang had hij zich uitgesproken over de gevaren van koolstofuitstoot. Maar tegelijkertijd reed hij rond in een oude benzinebak die 1 op 10 reed en elke keer als hij de sleutel in het contactslot draaide ‘het geluid maakte van een raketlancering’.

    ‘Mijn vrienden die zich inzetten voor het milieu waren er niet van onder de indruk dat ik ijverig composteerde in de stad, ledlampen installeerde en energiezuinige apparaten gebruikte. Ik moest meer doen om mijn ecologische voetafdruk te verkleinen. Ze herinnerden me eraan dat de ijsbergen aan het smelten waren en zeiden dat er minstens één ijsbeer dakloos en hongerig rondzwierf door mijn schuld.’ 

    ‘Op den duur raakte ik gehecht aan het gestroomlijnde ontwerp van de auto’

    Omdat Blumenthal vaak om zich heen hoorde dat de Tesla de milieuvriendelijkste auto was, besloot hij afscheid te nemen van zijn benzineslurper en de overstap te wagen. ‘Het duurde een paar weken voordat ik de basis onder de knie had, maar op den duur raakte ik gehecht aan het gestroomlijnde ontwerp en de toeters en bellen van de auto. Dat gevoel was echter van korte duur.’ 

    Toen Elon Musk zijn politieke standpunten naar buiten bracht, begon Blumenthal zich zorgen te maken over het politieke statement dat de auto lijkt af te geven. ‘Zullen mensen me zien als een symbool van rechts milieuactivisme, een levend oxymoron? Toen ik de auto kocht, had ik niet echt een mening over Musks enigszins dubieuze politieke overtuigingen. Nu Musk blijkbaar naar uiterst rechts is gezwaaid – door journalisten van X te verbannen en neonazi’s weer toegang te geven tot het sociale netwerk – vind ik het verschrikkelijk om met zijn merk geassocieerd te worden.’ 

    ‘Zou een dreun voor de Tesla-aandelen echt iets veranderen aan het beleid van Musk?’

    Blumenthal zou zijn Tesla kunnen verkopen als een uiting van protest, maar, legt hij uit, hij gelooft niet dat dit Musk op andere gedachten zou kunnen brengen. ‘Al zou ik deel uitmaken van een grote beweging en zouden veel andere politiek bewuste potentiële Tesla-eigenaren kiezen voor andere, nieuwere EV’s, zou een dreun voor de Tesla-aandelen dan echt iets veranderen aan het beleid van Musk? En hoeveel mensen zouden wel niet hun baan verliezen als mensen geen Tesla’s meer zouden kopen?’ 

    Blumenthal is er nog niet helemaal over uit of hij zijn Tesla van de hand moet doen, al neigt hij daar wel sterk naar. ‘Ik voel me er niet meer prettig in. Het is een prachtig ontworpen auto zonder CO2-uitstoot en aanvankelijk was ik er trots op om te worden gezien in een voertuig dat mijn zorg voor het milieu uitdroeg. Maar ik ben progressief en als de politiek van Musk niet radicaal ten goede verandert, zal het rijden in een Tesla, voor mij althans, net zo hypocriet en onhoudbaar worden als het rijden in een benzineslurper was,’ concludeert hij.  

  • Politico: Elon Musk verlaat mogelijk binnenkort de regering-Trump

    Politico: Elon Musk verlaat mogelijk binnenkort de regering-Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Netanyahu bezoekt Hongarije ondanks arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof

    » India: minstens 21 doden bij een explosie in een clandestiene vuurwerkfabriek

    De onvrede over het werk van Musk voor DOGE groeit

    Volgens de website Politico, die zich baseert op verklaringen van drie bronnen uit de directe omgeving van Donald Trump, heeft de Amerikaanse president zijn entourage laten weten dat de Tesla-baas van plan is om zich aan zijn eigen business te wijden en ergens in de komende weken uit de regering te stappen.

    Het mogelijke vertrek van de miljardair, die als hoofd van het DOGE (Department of Government Efficiency) verantwoordelijk is voor het drastisch verlagen van de overheidsuitgaven, ‘komt op een moment dat sommige leden van de Trump-regering en veel bondgenoten van buitenaf zich ergeren aan zijn onvoorspelbaarheid en de miljardair steeds meer als een politieke lastpost zien’, aldus de Amerikaanse nieuwssite. Dinsdag leed Trump zijn eerste electorale tegenslag met de verkiezing van een Democratische rechter in Wisconsin, een verkiezing die werd gestempeld door de sterke betrokkenheid van Elon Musk.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Witte Huis doet de nieuwsberichten over het vertrek van Musk af als ‘onzin’ en verduidelijkt dat Musk pas zal vertrekken zodra hij ‘zijn ongelooflijke werk’ bij het Department of Government Efficiency (DOGE) heeft voltooid, schrijft Karoline Leavitt, woordvoerster van het Witte Huis, op haar officiële X-account.

    Trump heeft in het openbaar alleen maar bewondering getoond voor Musk, die miljoenen in zijn verkiezingscampagne heeft gepompt. Hij prijst DOGE vaak omdat het verspilling, fraude en misbruik aan het licht zou hebben gebracht en noemt Musks werk revolutionair, aldus Politico. Maar tegelijkertijd houdt Trump zich naar verluidt steeds meer bezig met de tussentijdse verkiezingen van volgend jaar en wil hij zijn meerderheid in het Huis van Afgevaardigden niet in gevaar brengen. Hij merkt dat er in het Huis toenemende onvrede is over DOGE, wat een eventueel besluit om Musk weg te sturen zou kunnen verklaren, aldus de nieuwssite.

  • Betekent Trump het einde voor de ‘Land of The Free’?

    Betekent Trump het einde voor de ‘Land of The Free’?

    De vele decreten van Trump en de normalisering van extreemrechts gedachtegoed hebben een directe impact op het leven van de Amerikaanse burgers, en bij uitstek op het leven van minderheidsgroepen. De Duitse VS-correspondent voor Der Spiegel vertelt hoe zijn leven in de VS als getrouwde buitenlandse homo steeds onveiliger wordt.

    Buiten sneeuwt het, we zitten met wat vrienden om een tafel in een woning in Brooklyn. We vieren een verjaardag en eten chicken wings, chips en kaaskoekjes. Sommige gasten kennen elkaar al 25 jaar.

    Alles lijkt normaal, maar dat is het niet.

    We hadden afgesproken het niet over politiek te hebben, maar dat lukt niet. Zo groot zijn de angst en onzekerheid die ons al weken wakker houden. Iedereen aan tafel, onder wie een immigrant, een zwarte man en twee homostellen, is tenminste deel van één minderheid, soms van meerdere. Wij worden vaak nog harder getroffen door de storm die in Washington waait en onze zekerheden probeert weg te vagen.

    Wat zal de toekomst brengen? Wat zal er met onze levens gebeuren, en met de rechten waarvoor we generaties lang hebben gevochten? Een vriend heeft zijn kiezersregistratie van ‘democraat’ naar ‘onafhankelijk’ veranderd om niet op te vallen. Een ander hoopt dat hij dankzij zijn Ierse afkomst misschien een EU-paspoort kan bemachtigen. Weer een ander is van plan een cursus zelfverdediging te volgen. ‘We moeten ons voorbereiden,’ zegt hij.

    Overdrijven we? Staat het er echt zo slecht voor? Of zijn we hysterisch en wakkert onze reactie juist nog meer verachting aan?

    De nieuwe VS

    Welkom in het Amerika van het jaar 2025. Het feestje vindt plaats in het appartement waar mijn Afro-Amerikaanse man en ik wonen. Het is de eerste keer dat deze groep samenkomt sinds het opnieuw aantreden van Donald Trump, en de eerste keer dat we het er hardop over hebben.

    Sinds eind januari vliegen de verontrustende berichten ons om de oren. Er worden geen vluchtelingen meer toegelaten, behalve witte Zuid-Afrikaners. Er wordt een tentenstad voor immigranten opgezet in Guantanamo Bay. Antidiscriminatieprogramma’s zijn plotseling illegaal geworden en Elon Musk, de naar extreemrechts neigende rijkste man ter wereld, zit als Trumps handhaver onverkozen in het machtscentrum. 

    De nieuwe regering neemt minderheden in het vizier: zwarte, latino-, inheemse en lhbti-mensen. Het is een patroon dat doet denken aan de duistere perioden uit de geschiedenis van de VS, toen het vaak draaide om witte overheersing. 

    We werken, we doen boodschappen, we kijken tv, we sporten. Toch wordt alles bedekt door een sluier van onzekerheid. Niets lijkt zeker in het nieuwe Amerika. Het werkt verlammend. Is mijn zelfgekozen familie in gevaar? Kan ons huwelijk nietig worden verklaard? Wordt mijn visum wel verlengd? We zijn niet zomaar een homostel. Een van ons is zwart, de ander een buitenlander.  

    Trump probeert burgerrechten in de VS in te perken, decennia aan vooruitgang terug te draaien en het karakter van de Verenigde Staten fundamenteel te veranderen. Waarom? De georganiseerde demonisering van minderheden is een beproefd middel om de samenleving tegen een denkbeeldige vijand te verenigen en macht te consolideren. 

    ‘Zo’n vaart zal het vast niet lopen,’ zegt een kennis. Ik snap dat hij dat zegt, hij heeft als rijke, heteroseksuele, witte man veel privileges. Het is natuurlijk nog niet zeker in hoeverre Trump daadwerkelijk zal slagen, maar het ondenkbare lijkt opeens mogelijk.

    Tot de Donald u scheidt

    Darren en ik zijn in de coronaherfst van 2020 getrouwd. In de woonkamer, met vier getuigen, een hond en 64 virtuele gasten, die het via een webcam konden meemaken. We wilden dit huwelijk snel afsluiten voordat Trump mogelijk herkozen werd en wij dit recht, dat het hooggerechtshof vijf jaar daarvoor had bevestigd, misschien weer zouden verliezen.

    Trump heeft tijdens zijn eerste ambtsperiode drie nieuwe conservatieve rechters beëdigd, waardoor het hooggerechtshof stevig in rechtse handen is. In 2022 kwam er een eind aan het federale recht op abortus. Op dezelfde manier kan de beslissing over het homohuwelijk weer aan de deelstaten overgelaten worden. In ruim dertig staten was een huwelijk tussen twee personen van hetzelfde geslacht verboden vóór de uitspraak in 2015. 

    De federale rechters Clarence Thomas en Samuel Alito hadden het homohuwelijk al in 2020 op losse schroeven gezet. Nu doet het parlement van Idaho een beroep op Washington om het homohuwelijk te herzien. Experts gaan ervan uit dat deze zaak via lobbyisten en juridische processen naar de hoogste instantie gebracht kan worden. 

    Als er een eind komt aan het homohuwelijk staat het de VS ook vrij om ons huwelijk niet langer te erkennen – en ons meer dan duizend civiele rechten te ontnemen, zoals erfrecht, belastingvoordeel en familiebezoek in het ziekenhuis. Een roadtrip door de VS zou een risico zijn. We moeten vooral geen auto-ongeluk krijgen in Mississippi, waar de lhbti-gemeenschap al nauwelijks rechten heeft en wij elkaar niet eens in het ziekenhuis zouden mogen bezoeken. 

    Er wordt niet alleen getornd aan ons huwelijk maar aan ons hele leven. Overal in het staatsapparaat verdwijnen de steunbetuigingen aan onze gemeenschap. Musks opruimpatrouille, het Department of Government Efficiency (DOGE), pronkt ermee dat alle informatie over lhbti van overheidswebsites zou zijn gehaald. De Pride Month (die in juni gevierd wordt) is uit de officiële kalenders geschrapt. In veteranenklinieken worden pridevlaggen verwijderd. Het National Endowment for the Arts (NEA), het federale kunst- en cultuurbureau, heeft alle programma’s voor benadeelde groepen afgelast. Er circuleert bij overheidsinstanties een lijst met ‘ongewenste woorden’ met onder andere ‘diversiteit’, ‘ondergerepresenteerd’, ‘discriminatie’, ‘lhbti’, ‘transgender’ en ‘non-binair’.

    In januari riep een rechtse activist bij een gemeenteraadsvergadering in Florida indirect op tot het lynchen van homoseksuelen

    ‘Visibility’, zichtbaarheid, is ontzettend belangrijk voor onze community. Onzichtbaarheid leidt ertoe dat het op een dag niet meer opvalt als onze rechten ons worden afgenomen; als we verdwijnen.

    Het aantal haatmisdrijven was al voor Trumps herverkiezing aan het stijgen. Na de verkiezingen in november stuurden onbekende gebruikers racistische en homofobe sms-berichten naar tientallen zwarte, latino en lhbti-mensen; zwarten moesten maar ‘katoen gaan plukken’, latino’s en lhbti-mensen werden met deportatie bedreigd. Zelfs doodsbedreigingen zijn niet meer taboe. In januari riep een rechtse activist bij een gemeenteraadsvergadering in Florida indirect op tot het lynchen van homoseksuelen. 

    De zorgen om ons bestaan zitten diep in ons verankerd. Tijdens het naziregime zouden wij waarschijnlijk in een concentratiekamp terecht zijn gekomen. In Duitsland was een relatie als de onze tot in de jaren zestig illegaal; in een groot deel van de VS tot aan 2003. De aidscrisis heeft bijna een hele generatie uitgeroeid. Degenen die gespaard zijn gebleven hebben vaak blijvende schade opgelopen: overlevingsschuld, verlatingsangst, maar ook het onvermogen om hechte banden te vormen. 

    Al jaren kijken we toe terwijl onze wereld steeds kleiner wordt. Terwijl bijvoorbeeld in Rusland homoseksuelen worden gemarginaliseerd en vervolgd. Terwijl in Afrika land na land drastische anti-lhbti-wetten invoert. Terwijl in Azië homo’s worden vermoord. Nu zijn ook in het ‘vrije’ Westen onze rechten in gevaar. Onze toevluchtsoorden dreigen te verdwijnen. 

    ‘Ik ben te oud voor dit soort shit,’ zei mijn vriend Richard altijd lachend. Hij was een gepassioneerde democraat uit het zuiden van het land en heeft al deze narigheid meegemaakt. Hij is in 2023 gestorven. Gelukkig hoeft hij deze ontwikkelingen niet meer mee te maken.

    Een uitgewiste identiteit

    Opnieuw worden zij die als zwak worden beschouwd als eerste getroffen. Binnen de lhbti-gemeenschap zijn dat transgenders. 

    ‘Gelukkig is mijn paspoort nog tot 2033 geldig,’ zegt mijn vriendin Melissa Sklarz, die in 1999 als eerste transvrouw verkozen werd in de New Yorkse politiek. 

    In een van de vele decreten gericht tegen iedereen die niet in de conventionele genderhokjes past, heeft Trump verordend dat er in VS-paspoorten voortaan nog maar twee geslachten mogen staan. Deze moeten overeenkomen met de geboortegegevens: ‘M’ (male) of ‘F’ (female). De ‘X’, die in 2022 is ingevoerd, wordt weer afgeschaft. Het gevolg is dat de gedupeerden zichzelf weer moeten verloochenen of hun paspoort moeten opgeven – in een land waarvan de regering hun bestaan niet erkent. 

    ‘Ze willen ons bestaan uitwissen,’ zegt Sklarz. 

    In de VS identificeren naar schatting 1,3 miljoen volwassenen en 300.000 minderjarigen zich als transgender. Dat is nog geen 0,5 procent van de totale bevolking. Ze vormen voor niemand een bedreiging en willen enkel in rust en vrede leven. Toch hebben Trump en zijn republikeinen hun de oorlog verklaard. Transpersonen mogen niet meer in het leger dienen, mogen bij sportcompetities op de universiteit niet meer bij de vrouwen meedoen en mogen per direct geen medische of psychologische ondersteuning meer krijgen op school. In de gevangenis worden ze vanaf nu op de afdeling geplaatst die overeenkomt met hun geboortegeslacht, wat transvrouwen in acuut gevaar brengt. In het militaire decreet staat dat transmensen geen ‘eerbare, eerlijke en gedisciplineerde levensstijl’ kunnen leiden omdat ze ‘geestelijk en psychisch’ ongeschikt zijn – een echo uit de tijd waarin afwijking van heteronormativiteit als psychische afwijking gold. 

    Waarom wordt deze groep gedemoniseerd?

    ‘Zodra je besluit dat één kwetsbare minderheid kan worden opgeofferd, werk je binnen een fascistisch gedachtegoed,’ aldus de Amerikaanse filosoof en genderwetenschapper Judith Butler in een interview met de Spaanse krant El País. Daarmee wordt gesuggereerd dat er ook een tweede, derde of vierde groep kan komen die men zou opofferen. Met andere woorden: transmensen zijn nog maar het begin, om de bevolking voor te bereiden op meer onderdrukking. Dit interview vond plaats op de dag dat Mike Johnson, de voorzitter van het huis van afgevaardigden, die pro-Trump is, Sarah McBride, de eerste en enige transgender afgevaardigde in het Amerikaanse Congres, verbood om de damestoiletten in het Capitool te gebruiken. 

    ‘Het is ongelooflijk gevaarlijk. Het luidt een nieuw tijdperk in, waarin geprobeerd wordt onze samenleving te segregeren’

    De parlementaire haatcampagne tegen McBride werd wekenlang voortgezet door aanhangers van de MAGA-beweging [Make America Great Again]. Laatst beledigde de republikein Mary Miller haar collega bij een commissievergadering door haar ‘de gentleman uit Delaware, Mr. McBride’ te noemen. 

    De extremismeonderzoeker Hanah Stiverson waarschuwt voor deze ontwikkeling: ‘Het is ongelooflijk gevaarlijk. Het luidt een nieuw tijdperk in, waarin geprobeerd wordt onze samenleving te segregeren.’ Stiverson herinnert luisteraars van radio-omroep NPR aan een vroege geweldactie van de nazi’s in 1933 in Berlijn: de vernietiging van Magnus Hirschfields Institut für Sexualwissenschaft (Instituut voor Seksuologie), dat inter- en transseksualiteit onderzocht. ‘Dit werd gezien als een makkelijk doelwit om steun te werven en sociaal acceptabel geweld te escaleren.’ In de Verenigde Staten kunnen we een soortgelijke strategie zien ontstaan.

    Een to-do-lijst voor noodgevallen

    Ondertussen gaat de politiek in Washington rustig door met haar toespraken, verhoren en stemmingen, terwijl Trump & co. zich erop voorbereiden ministeries, de rechterlijke macht, inlichtingendiensten en toezichthoudende instanties te ontmantelen. De eerste rechtbanken verzetten zich nu weliswaar tegen Trumps plannen, maar de ‘MAGA’-propaganda overstemt het protest tegen de uitholling van de democratische scheiding der machten. 

    Ook hier in New York City zie je steeds vaker Trump-petjes, een beeld dat een paar jaar geleden nog ondenkbaar was. Trump heeft hier in november bijna 100.000 stemmen bemachtigd. Op de ‘verkiezingskaart’ van de University of New York City kleurt mijn blok in Brooklyn donkerblauw (democratisch dus), terwijl je een paar straten verderop felrood ziet. 

    Niet te geloven, dacht ik in oktober, toen Trump zijn duistere visie in Madison Square Garden bij een laatste generale repetitie nog eens uit de doeken deed voor ruim 19.000 uitzinnige aanhangers. De rode petjes met wie ik uren in de rij had gestaan waren vrolijk, gezellig en beleefd. Maar zodra ze binnen waren, veranderden ze plotseling in een krijsende menigte, opgehitst door tientallen demagogen, met vooraan een brullende Trump – een horrorshow waarvan men nog steeds niet wilde geloven dat het de dominante werkelijkheid zou worden. 

    Nu voelt het alsof we in een koortsdroom zijn beland. 

    Op ons takenlijstje staan nu niet alleen dingen als boodschappen doen, maar ook juridische zaken zoals testamenten, volmachten en beschikkingen regelen: het soort juridische constructies die ontworpen zijn om een huwelijk te kunnen vervangen. Een advocatenkantoor dat zich hierin specialiseert, biedt dergelijke veiligheidspakketten nu voor 500 dollar aan. 

    Als we ons huis verlaten, hebben we nu ook altijd kopieën van al onze documenten bij ons: paspoort, visum, geboorteakte en huwelijksakte. 

    Sommige adviezen die de ronde doen klinken als voorbereidingen op een burgeroorlog: zorg dat je genoeg eten, drinkwater, handdoeken en toiletpapier in huis hebt. Pak alvast een tas in met documenten, contant geld en kleding. Koop een papieren wegenatlas. Regel veilige ontmoetingsplaatsen. 

    In het ergste geval verlaten we het land. De bekende talkshowhost Ellen DeGeneres en haar vrouw, Portia de Rossi, zijn na – en waarschijnlijk vanwege – Trumps herverkiezing van Californië naar het Verenigd Koninkrijk verhuisd. 

    Na het verjaardagsetentje in Brooklyn stappen we weer de ijzige sneeuw in om ons hoofd leeg te maken. De nachtelijke straten zijn leeg en het is stil. Je hoort enkel het geschraap van sneeuwscheppen. Even voelt het net als vroeger, toen we ons nog veilig voelden in de stad.

  • Amerikaanse rechter oordeelt: ‘Elon Musks DOGE moet informatie vrijgeven’

    Amerikaanse rechter oordeelt: ‘Elon Musks DOGE moet informatie vrijgeven’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » DR Congo: rechtstreekse onderhandelingen gepland tussen Kinshasa en M23

    » Roemenië: extreemrechts schuift twee nieuwe kandidaten naar voren

    Het is een eerste stap om de instantie transparanter te maken

    Christopher Cooper, een rechter op federaal niveau, oordeelde dat Elon Musks Department of Government Efficiency (DOGE) te machtig is en dus volgens federale wetgeving informatie over de interne werking van de overheidsinstantie moet vrijgeven aan de bevolking. Cooper zegt dat het ‘ongeëvenaarde’ gezag en de ‘abnormale geheimhouding’ vraagt om het direct beschikbaar stellen van interne documenten volgens de Wet openbaarheid van bestuur.

    De Amerikaanse president Trump heeft DOGE ondergebracht in het Uitvoerend Bureau van de President, omdat dit gedeeltelijk de transparantiewet ondermijnt, vermoedt Cooper. Op papier is Musk een persoonlijke adviseur van Trump en zou hij geen deel uitmaken van de nieuwe overheidsinstantie. Het is echter duidelijk dat de rijkste man ter wereld veel meer doet dan enkel adviseren.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zo heeft zijn afdeling veel overheidsmedewerkers ontslagen en USAID bijna volledig ontmanteld. Daarbij heeft het team van Musk toegang tot de databanken van de overheid. Vanuit wettelijk oogpunt horen relatief normale burgers geen toegang te hebben tot deze vorm van staatsinformatie, meldt Politico.

    Het oordeel van de rechter is een eerste significante stap om DOGE’s ondernemingen transparanter te maken. In een 37 pagina’s tellend opiniestuk schrijft Cooper dat ‘het hoge tempo waarmee DOGE beslissingen maakt ook vraagt om de spoedige vrijlating van interne informatie over de werking van de overheidsinstantie’. ‘Het vrijgeven van informatie draagt bij aan een goed geïnformeerde bevolking die meningen kan vormen en delen met haar verkozen leiders,’ aldus de Amerikaanse rechter.

  • VS: Trump-regering ontmantelt agentschap USAID

    VS: Trump-regering ontmantelt agentschap USAID

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland: conservatieve CDU/CSU van Friedrich Merz wint de verkiezingen

    » Zelensky gaat niet akkoord met deal Washington over mineralen

    Trump wil bijna alle werknemers ontslaan of op non-actief stellen

    Onder leiding van het Department of Government Efficiency van Elon Musk heeft de regering van Donald Trump maatregelen genomen om USAID (het agentschap voor internationale ontwikkeling van de Verenigde Staten) te ontmantelen, meldt Al Jazeera. De website van de humanitaire organisatie meldde dat op zondag 23 februari om 11:59 PM EST alle werknemers wereldwijd ‘in administratief verlof’ zullen gaan, met uitzondering van mensen in kritieke functies.

    De maatregel volgt nadat een Amerikaanse rechter de regering-Trump vrijdag de bevoegdheid gaf om een plan door te voeren om duizenden USAID-medewerkers binnen dertig dagen uit het buitenland terug te roepen. ‘Voor personeel in het buitenland heeft USAID een vrijwillig, door het agentschap gefinancierd terugkeerreisprogramma en andere voordelen in gedachten,’ meldde het agentschap. Voor de 1600 werknemers op Amerikaanse bodem volgde het ontslag per direct na de melding.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens Musk en andere Trump-aanhangers is het agentschap een frauduleuze organisatie en een ‘addersnest van radicaal-linkse marxisten die Amerika haten’. USAID-functionarissen en humanitaire hulpverleners hebben de beslissing bekritiseerd en gewaarschuwd dat het verdwijnen van de hulporganisatie miljoenen kwetsbare mensen wereldwijd zal schaden. Marcia Wong, voormalig adjunct-assistent-directeur van het Bureau voor Humanitaire Hulp van USAID, noemde het besluit ‘een kortzichtige, risicovolle en eerlijk gezegd domme daad’.

    USAID werd opgericht in 1961 door de toenmalige Amerikaanse president John F. Kennedy en is de grootste donor van humanitaire hulp ter wereld.

  • Elon Musk en investeerders doen bod om OpenAI over te nemen

    Elon Musk en investeerders doen bod om OpenAI over te nemen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » New York: proces tegen de vermeende aanvaller van Salman Rushdie begonnen

    » Trump ontzegt Palestijnen terugkeerrecht en wil Gaza omtoveren tot luxeoord

    Het aanbod werd door OpenAI al snel afgewezen

    Een consortium van investeerders onder leiding van zakenman Elon Musk maakte maandag bekend dat het 97,4 miljard dollar (ongeveer 94,5 miljard euro) had geboden om de non-profitentiteit die OpenAI bestuurt te kopen, ‘waardoor de inzet in de strijd met Sam Altman over het bedrijf achter ChatGPT hoger werd’, aldus The Wall Street Journal. ‘Het is tijd dat OpenAI weer de open-source, op veiligheid gerichte kracht in dienst van het goede wordt die het ooit was,’ zei Musk in een verklaring. ‘We zullen ervoor zorgen dat dat gebeurt.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Sam Altman, de baas van OpenAI, wees dit ongevraagde aanbod snel van de hand. ‘Nee bedankt,’ antwoordde hij op X, ‘maar we kopen Twitter voor 9,74 miljard dollar over als je dat wilt.’ In een Slack-bericht aan medewerkers schreef Altman: ‘De structuur van ons bedrijf maakt het onmogelijk voor wie dan ook om de controle over OpenAI over te nemen. Dit zijn tactieken [van Musk] om te proberen ons te verzwakken omdat we grote vooruitgang boeken.’

    Altman en Musk richtten OpenAI in 2015 samen op als liefdadigheidsinstelling. In 2019, nadat Musk het bedrijf verliet en Altman CEO werd, creëerde OpenAI een dochteronderneming met winstoogmerk die als vehikel diende om geld op te halen bij Microsoft en andere investeerders. Altman is bezig de dochteronderneming om te vormen tot een traditioneel bedrijf en de non-profit te verzelfstandigen, die aandelen zou bezitten in de nieuwe for-profit. Musk heeft meermaals laten merken niet blij met deze gang van zaken te zijn.

  • Duitsland: ministerie van Defensie stopt met het actieve gebruik van X

    Duitsland: ministerie van Defensie stopt met het actieve gebruik van X

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italië: musea bieden gratis hondenoppas aan om bezoekersaantal te verhogen

    » Thailand erkent als eerste land in Zuidoost-Azië het homohuwelijk

    Het account blijft nog wel bestaan

    Sinds de Amerikaanse miljardair Elon Musk het sociale medium X in handen heeft, is de kritiek op het platform steeds luider geworden. Het Duitse ministerie van Defensie is het eerste federale ministerie in Duitsland dat besloten heeft zijn kanaal tot nader order ‘te laten rusten’. Dat houdt in dat het zijn account niet verwijdert, maar er geen actief gebruik meer van maakt. ‘We hebben besloten deze stap te nemen omdat een objectieve uitwisseling hier steeds moeilijker wordt,’ aldus het ministerie in een recente post.

    In de toekomst zal het een WhatsApp-kanaal als alternatief gebruiken om informatie te verstrekken over relevante data en beslissingen van de minister en nieuws van het ministerie. Het ministerie behoudt zich echter het recht voor om in uitzonderlijke gevallen – bijvoorbeeld in het geval van desinformatiecampagnes – te reageren op X, aldus Tagesschau.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Elon Musk heeft als eigenaar van X de afgelopen weken herhaaldelijk leden van de Duitse regering beledigd op zijn netwerk. Ook riep hij mensen op om op de extreemrechtse AfD te stemmen, mede naar aanleiding van de aanslag op de kerstmarkt in Maagdenburg. X wordt er ook al lange tijd van beschuldigd dat het niet doortastend genoeg optreedt tegen desinformatie en haatberichten.

    Begin januari kondigden meer dan zestig Duitse en Oostenrijkse wetenschappelijke organisaties aan X te verlaten. Volgens hen was ‘de huidige koers van het platform onverenigbaar met de fundamentele waarden van de regering: openheid naar de wereld, wetenschappelijke integriteit, transparantie en democratisch discours’. Diezelfde week riep de federale commissaris voor discriminatiebestrijding, Ferda Ataman, de Duitse regering ook op om X te verlaten. Ze hekelde X ‘als een instrument waarmee de rijkste man ter wereld politieke invloed uitoefent’. Kanselier Olaf Scholz, ministers en ministeries zouden X alleen maar versterken door hun aanwezigheid op het platform, aldus Ataman.