Tag: Elon Musk

  • Elon Musk aangeklaagd door Amerikaanse beurswaakhond SEC

    Elon Musk aangeklaagd door Amerikaanse beurswaakhond SEC

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: defensiekandidaat Pete Hegseth stevig aan de tand gevoeld tijdens hoorzitting

    » Zuid-Korea: president Yoon Suk Yeol door politie gearresteerd

    Hij zou te weinig voor Twitter hebben betaald

    De Amerikaanse toezichthouder van effectenbeurzen SEC [Securities and Exchange Commission] heeft besloten om ’s werelds rijkste man voor de rechter te dagen omdat hij niet genoeg openheid van zaken heeft gegeven over zijn aandelen in Twitter voordat hij het platform in 2022 voor 44 miljard dollar overnam, meldt CNN.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze situatie zou Musk in staat hebben gesteld om Twitter-aandelen terug te kopen tegen een ‘kunstmatig lage’ prijs, aldus de SEC. Volgens de aanklacht heeft de ondernemer Twitter meer dan 150 miljoen dollar te weinig betaald. ‘Musk heeft niets verkeerds gedaan,’ aldus zijn advocaat Alex Spiro, die tegen CNN sprak van ‘een intimidatiecampagne’.

  • Elon Musk verandert zijn naam op X in Kekius Maximus

    Elon Musk verandert zijn naam op X in Kekius Maximus

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Korea: politie doorzoekt vliegveld Muan na vliegtuigcrash

    » Montenegro: man doodt tien mensen en pleegt daarna zelfmoord

    Kekius Maximus is de naam van een cryptomunt

    De rijkste man ter wereld veranderde dinsdag ‘bizar genoeg’ de naam van zijn X-profiel in Kekius Maximus, ‘wat een spervuur aan vragen opriep van zowel voor- als tegenstanders’, schrijft New York Post. Kekius Maximus is ook de naam van een cryptomunt. Als gevolg van de naamswijziging is de koers van deze cryptomunt flink omhooggeschoten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Musk veranderde ook zijn profielfoto: op de afbeelding is nu de beroemde stripfiguur Pepe de Kikker te zien, gekleed in het harnas van een gladiator. Pepe werd naar verluidt online geassocieerd met witte supremacisten en de alt-right tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016, aldus het Amerikaanse dagblad.

  • Wereldnieuws: Elon Musk steunt Nigel Farage & meer

    Wereldnieuws: Elon Musk steunt Nigel Farage & meer

    Laatste kolencentrales gaan dicht

    In de energieplannen voor 2025 van de Spaanse regering is de sluiting voorzien van de laatste vier kolencentrales van het land. Dat meldt El País. Hiermee wordt de Spaanse energievoorziening steenkoolvrij, hoewel het niet uitgesloten is dat een kolencentrale op Mallorca (die in heel 2024 nauwelijks het equivalent van tien dagen heeft gedraaid) ook na 2025 aangesloten blijft op het elektriciteitsnet voor het geval zich een noodsituatie voordoet – in elk geval totdat de tweede elektriciteitskabel om de Balearen met het vasteland te verbinden klaar is.

    In 2024 leverde steenkool nog maar 1,1 procent van de elektriciteit in Spanje

    In 2024 leverde steenkool nog maar 1,1 procent van de elektriciteit in Spanje, het laagste percentage sinds het begin van de metingen. Zes jaar geleden, in 2018, was steenkool nog een belangrijk onderdeel van het systeem: het aandeel lag net boven de 14 procent. De snelle afbouw vond plaats vanwege economische redenen – steenkoolcentrales kunnen niet langer concurreren met hernieuwbare energiebronnen – en Europese regelgeving die landen verbood om steenkolencentrales open te houden met subsidie. In 2018 was 38,6 procent van de Spaanse elektriciteitsproductie afkomstig uit hernieuwbare bronnen, in 2024 56,1 procent.

    De sluiting van de laatste kolencentrales stond aanvankelijk gepland voor 2030, maar de Spaanse regering, die geleid wordt door de sociaaldemocraten, besloot die in september naar voren te halen. Er is wel een kleine slag om de arm: de Spaanse stroomnetautoriteit moet nog beoordelen of volledige ontmanteling van de kolencentrales veilig is. 


    Elon Musk steunt Nigel Farage

    Nick Candy, de nieuwe penningmeester van de rechtse Reformpartij van Nigel Farage, zei tegen Financial Times dat Elon Musk van plan is om een donatie te doen aan zijn partij, net als enkele andere miljardairs. ‘We hebben een aantal miljardairs die bereid zijn om aan de partij te doneren, niet alleen Elon,’ zei Candy, die zelf miljardair is geworden door te investeren in vastgoed.

    ‘Velen in Westminster vrezen dat een financiële tussenkomst van Musk een significante en blijvende impact zou kunnen hebben op de Britse politiek, door Reform de middelen te geven om zichzelf om te vormen tot een gevestigd machtsmiddel,’ schrijft de Britse zakenkrant. Reform UK heeft op dit moment slechts 5 zetels in het 650 leden tellende Britse Lagerhuis, maar werd tweede met 98 zetels in de algemene verkiezingen van juli, waarvan er 89 werden gewonnen door Labour. 

    ‘We hebben nog maar één kans om het Westen te redden’

    Farage en Candy hadden begin december een ontmoeting met Musk in het resort Mar-a-Lago van de gekozen president Donald Trump in Florida. Immigratie, cultuurstrijd en inkrimping van de publieke sector zijn onderwerpen waarop Farage en Musk elkaar kunnen vinden. ‘We hebben nog maar één kans om het Westen te redden en we kunnen samen geweldige dingen doen,’ zei Farage na afloop van zijn gesprekken met Musk. Reform-penningmeester Candy, die deze maand overliep van de Tories naar Reform UK, heeft beloofd minstens 1 miljoen pond van zijn eigen geld aan de partij te geven. Volgens Candy, die voorheen een belangrijke donateur was van de Conservatieven, heeft Reform ‘meer conservatieve waarden in haar pink dan de hele Conservatieve Partij’. De projectontwikkelaar vertelde Financial Times dat hij ‘meer geld zou inzamelen dan enige andere politieke partij’ en dat Reform UK binnen drie maanden meer leden zou hebben dan de Conservatieve Partij. In november zei Reform UK dat de partij de grens van 100.000 leden had overschreden. De Conservatieve Partij heeft ongeveer 130.000 leden.

    ANP 515381574
    Reform UK-leider Nigel,Farage (links) met miljardair Nick Candy. – © ANP

    App zorgt voor daling zelfdodingen

    In 2022 ging de regering van de Mexicaanse deelstaat Yucatán een samenwerking aan met een smartphoneapp genaamd MeMind, een therapie-app die AI gebruikt om het suïciderisico van zijn gebruikers in te schatten. In september zei de regering dat de app had bijgedragen aan een daling van 9 procent van het aantal zelfdodingen in de hele staat. De app heeft nu 80.000 gebruikers, vertelde MeMind aan Rest of World.

    Er zijn meer dan tweehonderd gevallen van mensen met een ‘hoog risico op zelfdoding’ geïdentificeerd

    De afgelopen jaren heeft het gebruik van AI wereldwijd een grote vlucht genomen bij de behandeling van psychische aandoeningen. ‘Hoewel de relatieve nauwkeurigheid en effectiviteit van deze tools varieert, kunnen ze mensen bereiken die anders geen toegang tot behandeling zouden hebben,’ schrijft Rest of World. Twee maanden na de lancering in Yucatán zei toenmalig gouverneur van de deelstaat Mauricio Vila Dosal dat er meer dan tweehonderd gevallen van mensen met een ‘hoog risico op zelfdoding’ waren geïdentificeerd via MeMind.

    Denk je aan zelfdoding? Neem dan 24/7 gratis en anoniem contact op met 0800-0113 of chat op 113.nl


    Cholitas

    Generaties lang mochten inheemse Boliviaanse vrouwen zich niet begeven in het welvarende centrum  van de hoofdstad La Paz. Ze werden als lagere klasse beschouwd en geacht thuis te blijven of in de dienstverlening te werken. Maar Aymara- en Quechua-vrouwen hun rechten hebben opgeeïst en teruggenomen. Met hun karakteristieke lange vlechten en kleurrijke sjaals, rokken en onderrokken beklommen zij de 6.962 meter hoge Argentijnse berg Aconcagua. 

    Todd Antony fotografeerde de groep die zich de ‘Klimmende Cholitas’ noemt. Oorspronkelijk was cholos een denigrerende term voor burgers van Spaanse en inheemse afkomst, Tegenwoordig is de verwijzing  juist een trotse viering  van hun identiteit, schrijft It’s Colossal.

    antony 1

    Politici afgeperst met deepfakes

    In Singapore zijn meer dan honderd ambtenaren van dertig overheidsinstellingen, waaronder vijf ministers, afgeperst door middel van gerichte e-mails met compromitterende deepfakeafbeeldingen. Er werd losgeld geëist oplopend tot 50.000 dollar. South China Morning Post sprak met experts op het gebied van cyberbeveiliging, die zeiden dat de zaak de snelle ontwikkeling van deepfaketechnologie onderstreept en laat zien dat er een grotere behoefte is aan publieke bewustwording en detectietools. Zij vrezen dat het cyberafpersingsincident in Singapore een voorbode kan zijn van grootschaligere cyberafpersingszaken in de toekomst.

    ‘Zijn sterke economie en wereldwijde reputatie maken de stadstaat een verleidelijk doelwit voor cybercriminelen’

    ‘Singapore heeft misschien geen duidelijke zwakke plekken, maar zijn sterke economie en wereldwijde reputatie maken de stadstaat een verleidelijk doelwit voor cybercriminelen,’ zegt Ali Fazeli, senior consultant cyberthreat intelligence bij NexVision Lab, tegen het Hongkongse medium. ‘Als centrum voor de financiële sector, handel en bestuur beschikt Singapore over waardevolle informatie en invloedrijke mensen, waardoor de kans op aanvallen groter is.’

    De gemanipuleerde afbeeldingen toonden naar verluidt politieke ambtsdragers en ambtenaren in compromitterende posities, zei het ministerie voor Digitale Ontwikkeling en Informatie van de stad in een verklaring op donderdag. De inhoud van de e-mails en de afbeeldingen die naar de slachtoffers werden gestuurd waren identiek, behalve het gezicht van de persoon in de afbeelding, dat afkomstig leek te zijn van open bronnen zoals LinkedIn, voegde het ministerie eraan toe.


    Massale sterfte zeekoeten

    ‘Het eerste bewijs vormden de gevederde lichamen die aanspoelden op de stranden van Alaska,’ zo opent The New York Times een artikel over de snel geslonken populatie zeekoeten in deze uithoek van de Verenigde Staten. Uit nieuw onderzoek dat is gepubliceerd in Science blijkt dat ongeveer de helft van de zeekoeten in Alaska, zo’n vier miljoen vogels, de laatste tien jaar is gestorven als gevolg van de opwarmende oceaan. Als de boosdoener wijzen de onderzoekers naar een massa warm water in de Grote Oceaan die de afgelopen jaren recordtemperaturen heeft bereikt en die bekendstaat als de Blob. 

    doncoombez tvaZhFq4C9I unsplash
  • VK: Elon Musk is van plan om aan partij Nigel Farage doneren

    VK: Elon Musk is van plan om aan partij Nigel Farage doneren

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spanje wil alle kolencentrales sluiten in 2025

    » Mexico gebruikt een AI-app om zelfdoding te voorkomen

    Farage en Musk delen veel standpunten

    Nick Candy, de nieuwe penningmeester van de rechtse Reformpartij van Nigel Farage, zei tegen Financial Times dat Elon Musk van plan is om een donatie te doen aan zijn partij, net als enkele andere miljardairs. ‘We hebben een aantal miljardairs die bereid zijn om aan de partij te doneren, niet alleen Elon,’ zei Candy, die zelf miljardair is geworden door te investeren in vastgoed.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Velen in Westminster vrezen dat een financiële tussenkomst van Musk een significante en blijvende impact zou kunnen hebben op de Britse politiek, door Reform de middelen te geven om zichzelf om te vormen tot een gevestigde macht’, schrijft de Britse zakenkrant. Reform UK heeft op dit moment slechts vijf zetels in het 650 leden tellende Britse Lagerhuis, maar werd tweede bij 98 zetels in de algemene verkiezingen van juli, waarvan 89 werden gewonnen door Labour.

    Farage en Candy hadden begin december een ontmoeting met Musk in het resort Mar-a-Lago van de gekozen president Donald Trump in Florida. Buitenlanders mogen geld geven aan politieke partijen in het Verenigd Koninkrijk via Britse bedrijven die ze bezitten, maar mogen niet rechtstreeks doneren.

    Immigratie, cultuurstrijd en inkrimping van de publieke sector zijn onderwerpen waarop van Farage en Musk elkaar kunnen vinden. ‘We hebben nog maar één kans om het Westen te redden en we kunnen samen geweldige dingen doen,’ zei Farage na afloop van zijn samenzijn met Musk.

    Reform-penningmeester Candy, die deze maand overliep van de Tories naar Reform, heeft beloofd minstens 1 miljoen pond van zijn eigen geld aan de partij te geven. Volgens Candy, die eerst een belangrijke donateur was van de Conservatieven, heeft Reform ‘meer conservatieve waarden in haar pink dan de Conservatieve Partij’. De projectontwikkelaar vertelde Financial Times dat hij ‘meer geld zou inzamelen dan enige andere politieke partij’ en dat Reform binnen drie maanden meer leden zou hebben dan de Conservatieve partij, omdat het gedesillusioneerde Tory- en Labour-kiezers zou aantrekken. In november zei Reform dat het de grens van 100.000 leden had overschreden. De Conservatieve Partij heeft ongeveer 130.000 leden.

  • Terugkeer van astronauten die vastzitten in het ISS opnieuw uitgesteld

    Terugkeer van astronauten die vastzitten in het ISS opnieuw uitgesteld

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Japanse autofabrikanten Nissan en Honda bespreken mogelijke fusie

    » Syrië: rebellengroepen worden ontbonden om een leger te vormen

    Ze kunnen pas op zijn vroegst eind maart terugkeren

    De twee Amerikaanse astronauten die al zes maanden vastzitten in het internationale ruimtestation (ISS) zullen pas ‘op zijn vroegst eind maart’ naar de aarde kunnen terugkeren, kondigde NASA dinsdag aan. Suni Williams en Butch Wilmore sloten zich begin juni aan bij het ISS, toen ze aan boord stapten van de Boeing Starliner tijdens zijn eerste vlucht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Technische problemen met de capsule dwongen NASA er echter toe SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, te vragen de twee astronauten te repatriëren tijdens de overdracht tussen de missies SpaceX Crew-9 en SpaceX Crew-10 in februari volgend jaar.

    Maar SpaceX heeft de geplande lancering in februari uitgesteld met de uitleg dat het ‘meer tijd nodig had om een nieuwe capsule voor te bereiden’, meldt New York Post. ‘Door de vertraging zal het duo pas eind maart of begin april terugkeren, bijna tien maanden na hun vertrek,’ merkt de tabloid op.

  • Hoe we steeds meer geneigd zijn de oppermacht van techmiljardairs te accepteren

    Hoe we steeds meer geneigd zijn de oppermacht van techmiljardairs te accepteren

    In een Amerika waar rijkdom steeds meer je sociale status bepaalt, worden miljardairs gezien als ondernemende genieën die een uniek niveau van creativiteit, moed, vooruitziendheid en deskundigheid vertonen. Toch zou het duidelijk moeten zijn dat rijkdom een slechte maatstaf is voor wijsheid.

    Technologiemiljardairs zoals Bill Gates, Mark Zuckerberg en Elon Musk behoren niet alleen tot de rijkste mensen in de geschiedenis van de mensheid, ze zijn ook uitzonderlijk machtig – sociaal, cultureel en politiek gezien. Hoewel dit deels een weerspiegeling is van de sociale status die onze maatschappij in het algemeen aan rijkdom verbindt, is dat niet het hele verhaal.

    Wat nog belangrijker is dan rijkdom alleen, is dat deze miljardairs worden gezien als ondernemende genieën die een uniek niveau van creativiteit, durf, vooruitziendheid en deskundigheid op het gebied van uiteenlopende onderwerpen vertonen. Voeg daarbij het feit dat velen van hen de belangrijkste communicatiemiddelen beheersen – namelijk de belangrijkste socialemediaplatforms – en je krijgt een fenomeen dat zijn weerga in de recente geschiedenis bijna niet kent.

    Rijke, technologisch onderlegde vernieuwers die de wereld redden van onheil zijn niet meer weg te denken uit onze populaire cultuur

    Het beeld van de rijke, dappere zakenman die de wereld verandert, gaat op zijn minst terug tot de roofridders uit het tijdperk dat in Amerika bekendstaat als de Gilded Age (eind negentiende eeuw). Maar een van de belangrijkste oorzaken waarom dit beeld tegenwoordig zo populair is, is de roman Atlas Shrugged van Ayn Rand, waarvan de hoofdpersoon, John Galt, slechts gewapend met zijn idealisme en wilskracht het kapitalisme probeert te hervormen.

    Hoewel de roman van Rand al lang een canonieke status heeft bij Silicon Valley-ondernemers en libertaire politici, is het belangrijkste archetype eruit ook buiten die kringen van invloed. Van Bruce Wayne (Batman) en Tony Stark (Iron Man) tot Darius Tanz in de tv-serie Salvation – rijke, technologisch onderlegde vernieuwers die de wereld redden van dreigend onheil zijn niet meer weg te denken uit onze populaire cultuur.

    De macht van de portemonnee

    Sommige individuen zullen altijd meer macht hebben dan andere, maar hoeveel macht is te veel? Ooit was macht gekoppeld aan fysieke kracht of militaire dapperheid, maar nu hangt macht meestal samen met wat Simon Johnson en ik ‘overtuigingskracht’ noemen. Zoals we uitleggen in ons boek Power and Progress, is die macht geworteld in status of prestige. Hoe groter je status, hoe gemakkelijker je anderen kunt overtuigen.

    Waardoor status wordt bepaald, verschilt sterk per samenleving, en de verdeling ervan is ook niet overal even ongelijk. In de Verenigde Staten raakte status tijdens de industriële revolutie sterk gekoppeld aan geld en rijkdom, waardoor de inkomensongelijkheid en de verschillen in rijkdom enorm toenamen. Hoewel er periodes zijn geweest waarin overheidsingrijpen de trend probeerde te keren, is de Amerikaanse samenleving altijd georganiseerd geweest rond een sterke statushiërarchie.

    Deze structuur is om verschillende redenen problematisch. Om te beginnen is de constante strijd om status – en de overtuigingskracht die status oplevert – grotendeels een nulsomspel: meer status voor jezelf betekent minder status voor je buurman, en een sterkere statushiërarchie impliceert dat sommige mensen gelukkig zullen zijn terwijl vele anderen ongelukkig en ontevreden zijn.

    Bovendien zijn investeringen in nulsom-activiteiten meestal inefficiënt en buitensporig in vergelijking met investeringen in non-nulsom-activiteiten. Is het beter om een miljoen dollar uit te geven aan gouden Rolex-horloges of aan het leren van nieuwe vaardigheden? Beide kunnen intrinsieke waarde hebben – de schoonheid van het horloge versus de trots van het verwerven van nieuwe kennis – maar de eerste investering geeft alleen maar aan dat je rijker bent en meer opzichtige consumptiegoederen kunt aanschaffen dan anderen. De tweede daarentegen verhoogt je menselijk kapitaal en kan ook bijdragen aan de maatschappij. Het eerste is grotendeels een nulsom-aangelegenheid en het tweede is grotendeels een niet-nulsom-aangelegenheid. Bovendien kan het eerste gemakkelijk uit de hand lopen als men steeds meer gaat uitgeven aan opzichtige consumptiegoederen om anderen voor te blijven.

    Commentatoren vragen zich vaak af waarom iemand met honderden miljoenen dollars er in godsnaam nog een paar honderd miljoen bij wil hebben. Er zijn maar weinig dingen die je je niet kunt veroorloven als je al 500 miljoen dollar hebt, dus waarom zou je verlangen naar 1 miljard dollar? Omdat ‘miljardair’ een hogere rang is wat status betreft. Wat telt is niet de koopkracht zelf maar het prestige en de macht die die koopkracht oplevert in iemands omgeving. In een ‘rijkdom-is-status’-evenwicht is het onvermijdelijk dat de ultra-rijken hun uiterste best doen om steeds meer rijkdom te vergaren.

    Er zijn zowel evolutionaire als sociale redenen om overtuigingskracht te koppelen aan status en prestige

    Er zijn zowel evolutionaire als sociale redenen om overtuigingskracht te koppelen aan status en prestige. Het is immers op individueel niveau rationeel om te leren van mensen die expertise hebben, en het is redelijk om expertise te koppelen aan succes.

    Bovendien is deze vorm van leren goed voor gemeenschappen omdat die coördinatie en het ontstaan van best practices bevordert. Maar wanneer status gekoppeld wordt aan rijkdom en de verschillen in rijkdom erg groot worden, begint het fundament onder expertise af te brokkelen.

    Neem het volgende gedachte-experiment. Wie is er deskundiger op het gebied van timmerwerk: een goede meester-timmerman of een hedgefondsmiljardair? Het lijkt vanzelfsprekend om voor de eerste te kiezen, maar hoe meer status rijkdom verleent, hoe meer gewicht er wordt toegekend aan de mening van hedgefondsmiljardairs, zelfs als het gaat over timmerwerk. Of neem een relevanter, hedendaags voorbeeld. Wiens mening over vrijheid van meningsuiting weegt tegenwoordig zwaarder, die van een technologiemiljardair of die van een filosoof die lang met dit onderwerp heeft geworsteld en wiens bewijs en argumenten nauwkeurig zijn onderzocht door andere gekwalificeerde experts? Miljoenen mensen op X (Twitter) hebben impliciet voor de eerste gekozen.

    Hoe dieper we worden meegezogen in het ‘rijkdom is status’-evenwicht, hoe meer we misschien geneigd zijn de oppermacht van technologiemiljardairs te accepteren. Toch is het moeilijk te geloven dat rijkdom een goede maatstaf kan zijn voor verdienste of wijsheid, laat staan een bruikbaar bewijs van volmacht op het gebied van timmerwerk of vrijheid van meningsuiting. Bovendien is rijkdom altijd enigszins arbitrair. We kunnen eindeloos discussiëren over de vraag of LeBron James beter is dan Wilt Chamberlain op het hoogtepunt van diens basketbalcarrière, maar in termen van rijkdom is er geen sprake van een wedstrijd. Terwijl Chamberlain een geschatte nettowaarde had van 10 miljoen dollar ten tijde van zijn dood in 1999, wordt James’ nettowaarde geschat op 1,2 miljard dollar.

    Het feit dat Gates en Musk minder belasting betalen maakt hen niet wijzer, maar het heeft hen wel rijker gemaakt

    Dit grote verschil heeft niets te maken met het talent of de werkethiek van beide spelers. Chamberlain leefde in een tijd waarin sportsterren niet zoveel betaald kregen als nu. Dat heeft deels te maken met technologie (iedereen kan James tegenwoordig zien dankzij televisie en digitale media), deels met normen (honderden miljoenen betalen aan supersterren is acceptabeler geworden) en deels met belastingen (als de VS nog steeds een marginaal toptarief voor inkomstenbelasting van meer dan 90 procent had, zou James minder geld hebben en zou de rijkdom gelijker verdeeld zijn).

    Hetzelfde geldt voor de technologiesector: als die niet zo centraal was komen te staan in de economie en niet gedreven werd door zo’n sterke winner-take-all-dynamiek (wat deels een kwestie is van keuze bij de vraag hoe we bepaalde markten willen organiseren), dan zouden de technologiemagnaten van vandaag niet zo rijk zijn geworden. Het feit dat Gates en Musk minder belasting betalen maakt hen niet wijzer, maar het heeft hen wel rijker gemaakt, en dus invloedrijker in het huidige tijdperk van het ‘rijkdom-is-status’-evenwicht.

    Macht corrumpeert

    Zulke figuren profiteren ook van een nog schadelijker dynamiek, die Johnson en ik onderzoeken in Power and Progress, aan de hand van het voorbeeld van Ferdinand de Lesseps. Lesseps verwierf een enorme status in het Frankrijk van eind negentiende eeuw, waar hij bekend stond als Le Grand Français, omdat hij er ondanks langdurige Britse tegenstand in slaagde de aanleg van het Suezkanaal te voltooien.

    Lesseps had een vooruitziende blik en wist met grote vaardigheid politici in Egypte en Frankrijk ervan te overtuigen dat maritieme internationale handel erg belangrijk zou worden. Maar hij had ook enorm veel geluk: de technologieën waar hij op hoopte en die hij nodig had om het kanaal zonder sluizen te kunnen bouwen (wat aanvankelijk onmogelijk was vanwege de hoeveelheid graafwerkzaamheden) werden net op tijd ontwikkeld om het project doorgang te laten vinden.

    Met zijn Suez-overwinning verwierf Lesseps veel prestige. Maar wat hij met zijn nieuwe status deed is veelzeggend. Hij werd roekeloos, dol en verwaand en duwde het Panamakanaalproject in een onwerkbare richting, die uiteindelijk leidde tot de dood van meer dan 20.000 mensen en de financiële ondergang van nog veel meer mensen (onder wie zijn eigen familie). Zoals alle vormen van macht, kan overtuigingskracht iemand overmoedig, ongeremd, onhandelbaar en sociaal onuitstaanbaar maken.

    Het verhaal van Lesseps blijft relevant, omdat je er duidelijk sporen van terugziet in het gedrag van veel miljardairs vandaag de dag. Hoewel sommige van Amerika’s rijkste individuen hun status, die ze danken aan hun rijkdom, niet gebruiken om cruciale openbare debatten te beïnvloeden (denk aan Warren Buffett), doen velen dat wel. Gates, Musk, George Soros en anderen aarzelen niet om zich uit te spreken over zaken die voor hen belangrijk zijn, en hoewel we geneigd zijn de meningen van degenen met wie we het eens zijn positief te ontvangen, moeten we deze verleiding weerstaan. Het is heel zinvol voor de samenleving om gebruik te maken van de kennis en de wijsheid van deskundigen, maar het is contraproductief om de status te versterken van degenen die al veel status hebben (en hun uiterste best doen om die te verhogen).

    We zouden sterkere institutionele middelen moeten inzetten om de macht en invloed te beperken van degenen die al bevoorrecht zijn

    Natuurlijk is het niet helemaal de schuld van de miljardairs dat het Amerikaanse beleid enorme ongelijkheid in de hand werkt (hoewel ze zeker lobbyen voor beleid dat dit effect heeft). Ze zouden echter wel verantwoordelijk gehouden moeten worden als ze misbruik maken van de immense status die rijkdom hun geeft terwijl de ongelijkheid maar blijft toenemen. Dat geldt vooral als ze hun status gebruiken om hun eigen economische belangen te bevorderen ten koste van die van anderen, of om een toch al verdeelde samenleving te polariseren met provocerende retoriek of hun op status beluste gedrag.

    Als onberekenbare miljardairs al te veel onrechtmatige sociale, culturele en politieke invloed hebben, dan is het laatste wat we zouden moeten willen hun nóg grotere publieke platforms geven, bijvoorbeeld in de vorm van een eigen sociaal netwerk, zoals Musk dat nu heeft als eigenaar van X. In plaats daarvan zouden we sterkere institutionele middelen moeten inzetten om de macht en invloed te beperken van degenen die al bevoorrecht zijn en zouden we het belasting-, regelgevings- en uitgavenbeleid moeten heroverwegen dat zulke enorme ongelijkheden in de eerste plaats heeft gecreëerd.

    Maar de belangrijkste stap zal ook de moeilijkste zijn. We moeten met elkaar een serieus gesprek voeren over wat we belangrijk vinden en hoe we de maatschappelijke bijdragen van degenen die niet over een enorm fortuin beschikken, willen erkennen en belonen. Hoewel de meeste mensen onderschrijven dat er veel manieren zijn om bij te dragen aan de maatschappij en dat uitblinken in je beroep niet alleen de waardering van anderen zou moeten opleveren maar ook een bron van persoonlijke voldoening zou moeten zijn, hebben we dit principe veronachtzaamd en lopen we het risico het helemaal te vergeten. Ook dat is een symptoom van het probleem.

    Daron Acemoglu, hoogleraar economie aan het MIT, is co-auteur (met James Robinson) van Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity and Poverty (Profile, 2019; in het Nederlands verschenen als Waarom sommige landen rijk zijn en andere arm, Nieuw Amsterdam, 2012) en co-auteur (met Simon Johnson) van Power and Progress: Our Thousand-Year Struggle Over Technology and Prosperity (PublicAffairs, 2023). 

  • Onderzoek: nepaccounts op X proberen verkiezingen in Ghana te beïnvloeden

    Onderzoek: nepaccounts op X proberen verkiezingen in Ghana te beïnvloeden

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » China opent controversiële megahaven in Peru

    » Zweedse minister verbergt haar bananenfobie niet langer

    Aantal bots op X is toegenomen onder Elon Musk

    Met de presidentsverkiezingen in Ghana op 7 december in aantocht, hebben onderzoekers een netwerk van 171 botaccounts op X ontdekt die ChatGPT gebruiken om berichten te schrijven die gunstig zijn voor de zittende, rechtse politieke partij, de New Patriotic Party (NPP). Dat bericht Rest of World.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens nieuw onderzoek uitgevoerd door NewsGuard, een website die tools biedt om de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van nieuwsbronnen te beoordelen, promoten de botaccounts NPP-kandidaat Mahamudu Bawumia, tevens de zittende president, en zijn rechtse standpunten, waarbij ze vaak de hashtags #Bawumia2024, #NPP en de NPP-slogan #ItIsPossible gebruiken. De accounts lijken actief te zijn sinds februari.

    ‘Het primaire doel van het netwerk lijkt te zijn om pro-NPP berichten te versterken, de regering Bawumia te promoten en de oppositie van het National Democratic Congress aan te vallen,’ vertelde McKenzie Sadeghi, redacteur AI en buitenlandse beïnvloeding bij NewsGuard die bijdroeg aan het onderzoek, aan Rest of World. Volgens NewsGuard is het aantal botaccounts op X die nepnieuws verspreiden toegenomen sinds de overname van Twitter door Elon Musk in 2022.

  • Moeten we X blijven gebruiken of is het beter ermee te stoppen? 

    Moeten we X blijven gebruiken of is het beter ermee te stoppen? 

    Twitter (nu X) was een revolutionair platform voor het verspreiden van informatie. Maar sinds Elon Musk het in 2022 kocht, is het een platform geworden voor het verspreiden van hoaxes en extremistische slogans. Is het de moeite waard om op dit sociale netwerk te blijven? Twee journalisten debatteren over het onderwerp.

    ‘Door te blijven erken je de relevantie van Musk’ 

    Thiage Ferrer Morini is een Spaanse journalist bij El País

    ‘Over Twitter spreken we in de verleden tijd’, en dat zegt volgens de Spaanse journalist Thiage Ferrer Morini erg veel. ‘Toen Elon Musk de naam veranderde van het platform dat hij voor 44 miljard dollar had gekocht, deed hij veel meer dan alleen de naam ervan veranderen. Hij veranderde het doel ervan.’ En daar is het volgens de Spaanse journalist misgegaan. 

    ‘Musk belooft dat zijn doel op de lange termijn is dat X “de app voor alles” wordt, net zoals hij Hyperloop of de kolonisatie van Mars heeft beloofd. Maar tot het zover is, is het doel van de app dat de eigenaar kan opscheppen dat hij het meest invloedrijke platform ter wereld heeft en er zijn ideeën op kan verspreiden.’ Morini gaat verder: ‘En zolang ministers, sporters en beroemdheden allemaal hun nieuws op het netwerk van Musk blijven posten, bevestigt ieder van hen de relevantie van de eigenaar.’ 

    ‘Maar wie leest er mee?’ vraagt Morini zich vervolgens af. ‘Nou, een publiek dat steeds gefrustreerder wordt over de tekortkomingen van het platform, talloze bots, gekwelde journalisten die, om het nieuws te vinden, met een kapmes naar binnen moeten gaan om de berichten tussen advertenties door te vinden, persoonlijkheden gemaakt met AI, en iedereen die verlangt naar de tirades van Musk zelf, die met de dag racistischer, seksistischer en Trumpistischer worden.’ 

    ‘Als je op X publiceert, dwing je iedereen die wil weten wat er gebeurt, al die zooi te slikken’

    ‘Dit is waar X tegenwoordig voor staat’, meent Morini. ‘En als je daarop publiceert, dwing je iedereen die wil weten wat er gebeurt, al die zooi te slikken, of ze het nu leuk vinden of niet. Elke instelling, medium, politicus of journalist zou zich moeten afvragen of dat is wat ze willen. Of ze willen dat hun vrienden, hun klanten, hun lezers, door een deepfake van Kamala Harris en een cryptocurrency advertentie heen moeten om te weten te komen wat ze willen zeggen.’

    Morini stelt dat het niet loont om nog aanwezig te blijven op X. Vervolgens noemt hij als voorbeeld de burgemeesters van Barcelona en Parijs, die zijn gestopt met posten op X. Ook bestaan er volgens Morini goede alternatieven. ‘Sommige, zoals Mastodon, hebben als bijkomend voordeel dat ze verzekerd zijn tegen de mogelijkheid dat er in de toekomst nog een Musk opduikt. Enkele instellingen, zoals de Europese Commissie, zitten er al op. De processen om gemeenschappen te creëren, verhalen te verspreiden, vriendschappen en interesses te vinden, bestaan al.’ 

    ‘Twitter bestaat niet meer’, eindigt Morini zijn artikel. ‘Degenen die het kenden, missen het. Maar we zijn nu op weg naar iets anders.’ 


    ‘Het is nog altijd dé plek waar dingen gebeuren’

    Roger Senserrich is een Amerikaanse politicoloog en essayist

    ‘Om te beginnen was Twitter een leuke plek. De beknoptheid die de karakterlimiet oplegde, stimuleerde vindingrijkheid en snelle, geestige gesprekken’, meent de Amerikaanse politicoloog Roger Senserrich. ‘Het was een plek voor luchtige, directe en botte uitwisselingen, anarchistische explosies van wilde ideeën en bijtende commentaren. Voor elk cultureel festival of sportevenement was het de beste plek om in realtime indrukken, beledigingen en sarcastische opmerkingen met duizenden vrienden te delen.’ 

    Volgens Senserrich is het diezelfde snelheid die Twitter ook tot een ‘ideale plek maakte om nieuws te volgen’. De pagina is immers ontworpen om snel informatie te verspreiden en ‘voor gebruikers was het heel makkelijk om snel meerdere perspectieven en analyses te vinden, zonder filters’. ‘Het was dan ook niet moeilijk om snel te ontdekken wie de beste bronnen waren. Vanaf het begin leek de pagina ontworpen door en voor verslaggevers,’ meent Senserrich.  

    En dus ‘stroomde Twitter al snel vol met journalisten, die de motor van de gemeenschap werden’. En dat is volgens de politicoloog niet vreemd: ‘Journalisten zijn niet alleen bekwame schrijvers, maar ook spraakzame, cynische en humeurige mensen die verslaafd zijn aan drama en grootspraak. Al snel sloten geleerden aan die context konden bieden. Voeg aan deze fauna clowns, komieken en applaudisserende mensen, en we hebben een perfecte pagina om de actualiteit te volgen.’ 

    ‘Niemand heeft de belangrijkste gebruikersgroep, de journalisten, in een vergelijkbaar volume’

    Toch moet Senserrich erkennen dat Twitter niet meer is wat het was. ‘De aandrang van de nieuwe eigenaar om mensen te laten zien die u niet volgt en om inhoud te promoten, is zeer irritant. Sterker nog, het geven van prioriteit aan de stemmen en inhoud van betalende gebruikers en het verzwakken van het verificatiesysteem is nog vervelender.’ Twitter is kapot, meent de Amerikaan. ‘De pagina staat vol met ongewenste advertenties, oplichters, bots en allerlei soorten spam. Debatteren wordt een nutteloze oefening waarbij de slechtste acteurs de luidste stem hebben.’ 

    Maar ondanks dat zal Senserrich X blijven gebruiken. ‘Twitter (nee, ik zal het nooit bij de nieuwe naam noemen) wordt steeds irritanter, maar het heeft nog steeds iets wat geen van zijn concurrenten heeft: het blijft de beste plek op internet om nieuws in realtime te verzamelen en te delen.’ 

    En dus zit er volgens hem niets anders op dan het te blijven gebruiken. ‘Zelfs met zijn gebreken, heeft niets anders hetzelfde niveau van directheid, en wat nog belangrijker is, niemand heeft de belangrijkste gebruikersgroep, de journalisten die verslaafd zijn aan het formaat, in een vergelijkbaar volume. Als je nieuws wilt genereren, moet je dat hier doen, en als je wilt volgen wat er gebeurt, is er geen betere plek. De pagina is een puinhoop, de idioten hebben elk debat geteisterd en niets is logisch, maar het vermogen om stemmen, commentaren, analyses, geschreeuw, gebral en internetabsurditeit te verzamelen blijft onovertroffen.’ 

  • Hooggerechtshof Brazilië: platform X mag activiteiten weer hervatten

    Hooggerechtshof Brazilië: platform X mag activiteiten weer hervatten

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Overstromingen in Bosnië eisen 22 levens, evacuatie afgekondigd

    » Rapport: ‘Klimaatcrisis gaat kritieke en onvoorspelbare nieuwe fase in’

    X kreeg een maand geleden een schorsing opgelegd

    In Brazilië heeft het Hooggerechtshof het sociale netwerk X dinsdag toestemming gegeven voor de hervatting van zijn activiteiten, meldt Folha de São Paulo. De rechter van het Hooggerechtshof, Alexandre de Moraes, gaf toestemming voor de reactivering, iets meer dan een maand nadat hij de schorsing had opgelegd wegens het niet naleven van gerechtelijke uitspraken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Om weer operationeel te worden, moest het platform van Elon Musk zich houden aan de uitspraken, een vertegenwoordiger op nationaal grondgebied aanstellen en de boetes betalen die door de rechter waren vastgesteld’, legt de krant uit.

  • Sociaal netwerk X moet diensten in Brazilië opnieuw opschorten

    Sociaal netwerk X moet diensten in Brazilië opnieuw opschorten

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS beschuldigen sociale netwerken van ‘massasurveillance’

    » Libanon: Hezbollah belooft ‘verschrikkelijke’ reactie na ongekende aanval Israël

    Reden is onder meer dat X te weinig doet tegen desinformatie

    Het bedrijf van Elon Musk moest donderdag ‘zwichten voor de Braziliaanse justitie’, schrijft The Rio Times. X heeft zijn diensten ontoegankelijk moeten maken in Brazilië nadat het een dag eerder voor een verrassing had gezorgd door de blokkade te omzeilen. Sinds woensdag hadden sommige van de ongeveer 22 miljoen gebruikers van het platform in het grootste land van Latijns-Amerika weer toegang tot het platform via de applicatie op hun mobiele telefoon.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op 30 augustus beval rechter Alexandre de Moraes van het Hooggerechtshof echter de blokkering van het sociale netwerk wegens, onder andere, het negeren van een reeks gerechtelijke uitspraken met betrekking tot de strijd tegen desinformatie. Op donderdag moest X stoppen met het gebruik van de diensten van het cyberbeveiligingsbedrijf Cloudflare, het bedrijf waarmee X het blokkadebevel wist te omzeilen, vertelt Basilio Rodriguez Perez van de Braziliaanse Vereniging van Internetproviders (Abrint) aan AFP.

  • X slaagt erin schorsing in Brazilië te omzeilen, service tijdelijk beschikbaar

    X slaagt erin schorsing in Brazilië te omzeilen, service tijdelijk beschikbaar

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Harvey Weinstein pleit onschuldig in nieuwe aanrandingszaak

    » VS: centrale bank voert eerste renteverlaging in sinds 2020

    Het Hooggerechtshof had het platform geschorst

    Het platform van Elon Musk, dat sinds 30 augustus was geschorst door de Braziliaanse rechter, is ‘sinds woensdag weer toegankelijk voor sommige gebruikers in het land’, nadat het ‘gebruik had gemaakt van tussenliggende servers om de operators te omzeilen’, meldt Folha de São Paulo.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Hooggerechtshof, dat X bekritiseerde omdat het desinformatie niet effectief bestreed, oordeelde dat het slechts een geval was van ‘instabiliteit in de blokkering van bepaalde netwerken’ en bevestigde opnieuw dat de opschorting nog steeds van kracht was.

    Volgens de Braziliaanse vereniging van internetproviders (Abrint) maakt X nu gebruik van Cloudflare, een Amerikaans cyberbeveiligingsbedrijf dat wisselende IP-adressen gebruikt, wat het blokkeren veel ingewikkelder maakt. ‘s Avonds verzekerde het platform echter dat het herstel van de service ‘onvrijwillig’ en ‘tijdelijk’ was.

  • Trump wil Musk de leiding geven over drastische hervormingen

    Trump wil Musk de leiding geven over drastische hervormingen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: afname aantal vleermuizen leidt tot meer pesticidegebruik en kindersterfte

    » Politie verijdelt aanslag op Israëlisch consulaat in München

    De presidentskandidaat is erg close met de eigenaar van X

    Tijdens een toespraak over zijn economische programma voor een club economen en zakenmensen in New York verzekerde Donald Trump hun dat de miljardair en X-baas, met wie hij close is, de opdracht had ‘aanvaard’ om een ‘volledige audit’ van de federale overheid uit te voeren als hij de verkiezingen in november wint.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    The Wall Street Journal merkt echter op: ‘De bedrijven van Elon Musk, waaronder Tesla en SpaceX, worden gereguleerd door verschillende federale agentschappen, wat tot belangenconflicten zou kunnen leiden als hij actief betrokken zou raken bij een commissie over overheidsuitgaven.’

  • Elon Musk maakt een einde aan activiteiten van X in Brazilië

    Elon Musk maakt een einde aan activiteiten van X in Brazilië

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: 47.000 doden door hitte in Europa in 2023

    » Duitsland gaat steun aan Oekraïne in 2025 halveren

    X sluit kantoren in Brazilië om rechtszaken te bemoeilijken

    X-eigenaar Elon Musk verklaarde zaterdag dat de kantoren van het sociale netwerk in Brazilië worden gesloten, bericht O Globo. De Amerikaanse miljardair heeft een geschil met een Braziliaanse rechter van het Hooggerechtshof, Alexandre de Moraes. Musk zei dat hij ‘de veiligheid’ van zijn personeel wilde beschermen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Musk beweerde dat de Braziliaanse rechter ‘onze wettelijke vertegenwoordiger in Brazilië had bedreigd met arrestatie’ in het geval van niet-naleving van wat hij ‘censuur’ noemde – volgens de Braziliaanse rechter moet X bepaalde uitingen van het sociale netwerk weren. In zijn strijd tegen desinformatie heeft Alexandre de Moraesde afgelopen jaren de accounts van invloedrijke figuren uit de ultraconservatieve bewegingen in Brazilië laten blokkeren.

    Specialist digitaal recht Larissa Pigão vertelde O Globo dat ‘X zelfs buiten Brazilië onderworpen zal blijven aan de Braziliaanse wetgeving, maar het moeilijker zal zijn om X te dwingen zich aan de wet te houden, vanwege communicatieproblemen of vanwege de traagheid van het internationale rechtssysteem’.

  • Elon Musk verplaatst hoofdkantoor X en SpaceX wegens transgenderwet

    Elon Musk verplaatst hoofdkantoor X en SpaceX wegens transgenderwet

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Biden wil het type geweer verbieden dat werd gebruikt bij de aanslag op Trump

    » Oman: IS eist verantwoordelijkheid op voor aanslag Muscat

    Hij verhuist het hoofdkantoor van Californië naar Texas

    Uit protest tegen een wet over transgenderstudenten heeft Elon Musk besloten om het hoofdkantoor van X en SpaceX te verplaatsen. Deze wet was voor Musk ‘de laatste druppel’, aldus CBS News. De goedkeuring door Californië van een wet die schoolpersoneel verbiedt om de seksuele geaardheid of geslachtsverandering van leerlingen aan iedereen bekend te maken – zelfs aan hun ouders – was voor de miljardair de aanleiding om het hoofdkantoor van zijn sociale netwerk X en zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX te verhuizen van Californië naar Texas.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Een jaar geleden heb ik de Californische gouverneur Gavin Newsom duidelijk gemaakt dat dit soort wetten gezinnen en bedrijven zou dwingen Californië te verlaten om hun kinderen te beschermen,’ verklaarde Musk, die Donald Trump steunt in de presidentsverkiezingen.

  • Wereldbeeld: Tegen nog meer Tesla

    Wereldbeeld: Tegen nog meer Tesla

    De plannen van Elon Musk om de productiecapaciteit te verdubbelen stuiten op felle kritiek. Tijdens een dagenlang verzet werden demonstranten met groene rook uiteengedreven.

    Demonstranten werden met ‘groene rook’ weggejaagd tijdens een dagenlang verzet tegen de uitbreiding van Tesla’s Gigafactory in het Duitse Grünheide. Elon Musks aankondiging de productiecapaciteit meer dan te verdubbelen zou ernstige gevolgen hebben voor het lokale milieu. Grote delen van het omringende bos zouden moeten worden gekapt en de watervoorziening zou door de uitbreiding verder onder druk komen te staan.

    ANP 498173635
    © ANP