Tag: Elon Musk

  • Elon Musk laat rechtszaak tegen OpenAI vallen

    Elon Musk laat rechtszaak tegen OpenAI vallen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Colombia versterkt politiebeveiliging met het oog op VN-top

    » Frankrijk: akkoord bereikt tussen RN en LR

    De zaak zou op een ‘twijfelachtige juridische basis’ steunen

    Elon Musk heeft dinsdag de rechtszaak tegen het kunstmatige intelligentiebedrijf OpenAI en zijn baas Sam Altman ingetrokken, meldt CNBC. De miljardair – die de start-up in 2015 mede oprichtte en in 2018 vertrok – beschuldigde Altman ervan dat hij het ‘oprichtingshandvest’ van OpenAI had verraden, een onderneming die was opgericht ‘voor het welzijn van de mensheid’ maar verworden is tot ‘een entiteit met winstoogmerk die grotendeels wordt gecontroleerd door grootaandeelhouder Microsoft’, legt het Amerikaanse nieuwsnetwerk uit.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De advocaten van Musk hebben niet gezegd waarom de zaak tegen de uitvinders van ChatGPT is ingetrokken, maar de Amerikaanse zender wijst erop dat ‘de zaak een twijfelachtige juridische basis had, omdat het handvest dat de kern van de rechtszaak vormde, geen formele schriftelijke overeenkomst was die door alle betrokken partijen was ondertekend’.

  • Elon Musk krijgt toch geen salarispakket van 55 miljard dollar van Tesla

    Elon Musk krijgt toch geen salarispakket van 55 miljard dollar van Tesla

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spanje: Catalaanse separatisten stemmen tegen omstreden amnestiewet

    » Myanmar: drie jaar na de staatsgreep boekt het verzet vooruitgang

    De aandeelhouders zouden onvoldoende geïnformeerd zijn

    Elon Musk heeft toch geen recht op een salarispakket van 55 miljard dollar van Tesla, zo heeft een rechter in Delaware bepaald. Aandeelhouders hadden een rechtszaak aangespannen om het oorspronkelijke plan te blokkeren, aldus The Verge. Dit betekent dat het bestuur van Tesla gedwongen is met een nieuw voorstel te komen. 

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In 2018 stemden de aandeelhouders van Tesla in met het pakket, dat Musk zou helpen om specifieke mijlpalen te bereiken, waaronder een marktwaarde van 650 miljard dollar. De rechtszaak draaide voornamelijk om de vraag of Musk de aandeelhouders had misleid bij het presenteren van het plan.

    De rechter oordeelde dat de verweerders niet konden aantonen dat de aandeelhouders volledig geïnformeerd waren. ‘De verweerders hebben bewezen dat Musk uniek gemotiveerd was door ambitieuze doelstellingen, maar deze feiten rechtvaardigen niet het grootste compensatieplan in de geschiedenis van een beursgenoteerd bedrijf,’ aldus de rechter. De uitspraak vormt een bedreiging voor Musks fortuin indien deze standhoudt in hoger beroep, merkt Bloomberg op. Zonder dit salarispakket is Musk nog maar de op twee na rijkste persoon ter wereld.

  • Deze oorlog laat zien dat sociale media niet langer werken

    Deze oorlog laat zien dat sociale media niet langer werken

    Sinds de aanval van Hamas op Israël worden sociale media overspoeld met beelden, meningen en informatie over de oorlog. Maar niet alle informatie is betrouwbaar. Volgens techjournalist Charlie Warzel laat deze onjuiste berichtgeving op platforms met dubieuze algoritmes en filterbubbels zien dat sociale media niet langer functioneren.

    Keuze uit het archief

    Afgelopen week werd in Israël en andere landen de Hamasaanval van 7 oktober 2023 herdacht, die het begin markeerde van de huidige Gaza-oorlog. Later deze week gingen Israël en Hamas akkoord met de eerste fase van Trumps vredeplan voor Gaza.
    De oorlog in Gaza wordt niet alleen uitgevochten met wapens, maar vooral ook met sociale media. Dit artikel van The Atlantic van twee jaar geleden laat zien hoe sociale media steeds meer verworden zijn tot fora waar iedereen maar wat kan roeptoeteren en alleen die dingen ziet die hem bevestigen in zijn eigen gelijk.

    Sociale media vormen opnieuw het venster waardoor de wereld het onvoorstelbaar wrede geweld in een oorlogsgebied kan zien. Duizenden mensen, waaronder kinderen en ouderen, zijn gedood of gewond geraakt in Israël en de Gazastrook sinds Hamas zaterdag 7 oktober een verrassingsaanval uitvoerde – je hebt het bloedbad vast en zeker gezien op X, TikTok of Instagram.

    De taferelen zijn ons inmiddels bekend maar daarom niet minder afschuwelijk. En toch zijn we ermee vertrouwd geraakt. Zoals mijn collega Kaitlyn Tiffany vorig jaar schreef, is oorlogsgeschiedenis ook een geschiedenis van de media. De Golfoorlog toonde de kracht van CNN en 24/7-nieuwskanalen en was een voorbode van de manier waarop politiek en cultuur de twintig jaar die volgden doordrongen raakten van infotainment. Enkele controversiële verkiezingen tussen 2008 en 2020 lieten zien hoe socialemediaplatforms de rol van experts en journalisten democratiseerden, zowel in positieve als in negatieve zin. Hetzelfde gebeurde tijdens de Arabische Lente, de Syrische burgeroorlog en de opkomst van Islamitische Staat. Commentatoren noemden de Russische invasie in Oekraïne al snel de ‘eerste TikTok-oorlog’, doordat het internet werd overspoeld met video’s van Oekraïners die de gruwelen van de oorlog op een zeer persoonlijke, vaak surrealistische manier documenteerden.

    Minder relevant

    Als dergelijke conflicten helpen onze informatieomgeving te kunnen begrijpen, dan moeten we vaststellen dat die laatste momenteel niet langer functioneert. Onze informatievoorziening steunt op een slecht onderhouden infrastructuur van sociale media. Ze wordt aangestuurd door miljardairs voor wie het niet langer vanzelfsprekend is dat hun platform gebruikers moet informeren. Tijdens de eerste dagen van de oorlog tussen Israël en Hamas onderhield Elon Musk, eigenaar van X, contact met accounts die vervalste video’s op zijn platform publiceerden. Ook heeft hij expliciet accounts erkend waarvan bekend is dat ze valse informatie delen en antisemitisch zijn. In een interview met The New York Times liet een functionaris van Hamas weten dat zijn organisatie gebruikmaakt van het gebrek aan moderatie op X om gewelddadige, expliciete video’s op het platform te posten en zo Israëlische burgers te terroriseren. 

    Ondertussen kreeg Adam Mosseri, hoofd van Instagram en de onofficiële leider van Threads – de Twitter-kloon van Instagram/Meta – het verzoek van journalisten, academici en nieuwsjunkies om zijn product geschikter te maken om oorlogen te kunnen volgen. Hij reageerde met de boodschap dat zijn team de nieuwsmedia op het platform niet wil ‘versterken’. ‘Het platform heeft de volwassenheid bereikt, er kleven nadelen aan het doen van beloftes, en er staat veel op het spel – daarom is het te riskant,’ schreef hij. (Zowel Meta als X reageerden niet op verzoeken om meer informatie over hun plan met betrekking tot het posten van conflict-gerelateerde berichten.)

    Het zijn allemaal nieuwe barsten in de toch al afbrokkelende bouwwerken: de grote sociale platforms zijn het afgelopen jaar steeds minder relevant geworden. Als reactie hierop zijn sommige gebruikers overgestapt naar kleinere concurrenten als Bluesky of Mastodon. Anderen hebben er helemaal de brui aan gegeven. Het internet heeft nog nooit zo overvol aangevoeld. Tegelijk is het steeds moeilijker om te midden van alle ruis een betrouwbaar signaal op te pikken. Als informatiebronnen behoren Facebook en Twitter tot het verleden. Het mondiale stadsplein – zoals socialemediaplatforms ons ooit zo ambitieus voorschotelden – ligt in puin. Zijn architectuur is overwoekerd door de lianen en welig tierende vegetatie van de informatiejungle. Misschien is dit op de lange termijn ook wel het beste, maar voor de intensieve gebruikers van de noodlijdende platforms komt de huidige situatie over als een complete chaos.

    Musk heeft X veranderd in een deepfake van Twitter – een facsimile van het ooit zo bruikbare sociale netwerk

    Het is geen toeval dat de platforms zijn veranderd. Bijna een jaar lang is Musk bezig geweest met het ontmantelen van de bestaande architectuur van zijn site, inclusief het verificatiesysteem voor publieke figuren, waaronder ook journalisten. Zijn capriolen en ontslagrondes hebben bijgedragen aan de inkrimping van het team dat is belast met betrouwbaarheid en veiligheid. Nu kan iedereen tegen betaling een verificatiebadge krijgen om de zichtbaarheid van berichten te vergroten. (Sommige gebruikers met die nieuwe verificatie zijn oplichters of verspreiders van desinformatie. Een deel van hen verspreidt vals, oud of misleidend beeldmateriaal als ‘geverifieerde’ verslaglegging uit Gaza.) 

    Musk heeft ook accounts toegelaten die eerder waren verbannen omdat ze de regels overtraden. En vorige week, een uiterst slechte timing, heeft het platform de mogelijkheden voor het maken van koppen voor nieuwsverhalen verwijderd, met als gevolg dat de leesbaarheid er fors op achteruit is gegaan. Betrouwbare mediabronnen op het platform raken steeds verder uitgehold. Musk heeft X veranderd in een deepfake van Twitter – een facsimile van het ooit zo bruikbare sociale netwerk. Het is desoriënterend en zelfs angstaanjagend geworden.

    Newsfeed

    Sinds 2018 hebben Facebook en moederbedrijf Meta het algoritme van hun newsfeed veranderd en en krijgen persoonlijke berichten voorrang op die van nieuwsmedia. Na de bestorming van het Amerikaanse Capitool op 6 januari 2021 is het bedrijf minder voorrang gaan geven aan links politiek nieuws; volgens The Wall Street Journal heeft dat gezorgd voor een stroom aan klachten over desinformatie. Tegelijkertijd viel de gebruikersbasis van Facebook uit elkaar, en rapporten over transparantie van het bedrijf onthullen dat de populairste inhoud op het platform inmiddels weinig meer is dan virale bagger; het is een woestenij vol CBD-reclames en clickbait van buitenlandse roddelmedia. Wat overblijft is gefragmenteerd. Nieuws en informatie van experts staat her en der online verspreid, en het publiek is in silo’s verdeeld; podcasts zijn als nieuwsbron populairder dan ooit en miljoenen jongeren richten zich vooral op influencers en creators op Instagram en vooral TikTok – alsof dat betrouwbare nieuwsbronnen zijn.

    Zeker, de situatie daarvoor was ook niet ideaal. Sociale media, vooral Twitter, waren een fantastisch hulpmiddel om nieuws te vergaren, maar konden ook verschrikkelijk inefficiënt zijn. Het leek wel een ‘doe je eigen onderzoek’-spel, waarbij experts nodig waren om onzin, halve waarheden, hyperbolen en regelrechte leugens te scheiden van buitengewoon relevante informatie. De grootste kracht van sociale media is dus ook hun erfzonde: ze zijn er heel goed in je verbonden en geïnformeerd te laten voelen, maar dat gaat vaak ten koste van daadwerkelijk geïnformeerd zijn. En dan heb ik het nog niet eens over de psychologische tol die het staren naar een ongefilterde tijdlijn eist. Zo heb ik de nodige onthoofdingen en oorlogsmisdaden gezien via mijn scherm terwijl ik alleen maar op de hoogte wilde blijven van gebeurtenissen in de wereld.

    Grootschalige reclame

    Het gehakketak met Mosseri over nieuws op Threads illustreert de huidige situatie nog eens. Mosseri’s uitgangspunt is redelijk en het is echt een kwestie van cognitieve dissonantie als je Meta vraagt een veilige ruimte voor journalistiek te scheppen – het bedrijf heeft tenslotte een gruwelijke staat van dienst als het aankomt op het aanwakkeren van politieke onrust en het verspreiden van propaganda. Toch is het ook begrijpelijk dat mensen in turbulente tijden iets verlangen van deze bedrijven die om onze aandacht bedelden, geld aan ons verdienden en na verloop van tijd de manier waarop we informatie zochten beïnvloed hebben. Centraal in de pleidooien voor een alternatief voor Twitter, staat het gevoel dat een fundamentele belofte is verbroken. In ruil voor onze tijd, onze gegevens en zelfs ons welzijn uploadden we onze belangrijkste conversaties naar platforms die ontworpen zijn voor grootschalige reclame – en dat alles onder de impliciete veronderstelling dat sociale media ons een ongeëvenaard venster op de wereld zouden bieden.

    Sociale media zijn niet alleen een vergaarbak voor informatie. Of verkeerde informatie. Ze zijn ook een plek om getuigenis af te leggen, solidariteit te betuigen en te vechten voor verandering. Dat is moeilijker geworden dan een jaar geleden. We kunnen niet voorspellen wat er nu gaat komen. Wel is het zinvol om te bedenken dat de centrale rol van sociale media zoals we die de afgelopen vijftien jaar hebben gekend misschien ten einde is gekomen. Misschien is dit specifieke venster op de wereld nu gesloten.

  • Meldingen nepnieuws nemen toe sinds conflict tussen Israël en Hamas

    Meldingen nepnieuws nemen toe sinds conflict tussen Israël en Hamas

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Libanon, Syrië en Jemen dreigen met aanvallen vanwege rol VS

    » Finland meldt sabotage aan onderzeese pijpleiding

    Met name op X zou er sprake zijn van veel nepnieuws

    Het conflict tussen Israël en Hamas heeft gezorgd voor een enorme stroom aan nepnieuws, nepvideo’s en nepberichten. Met name op X zou er sprake zijn van veel nepnieuws. Volgens NBC News zou een netwerk van tientallen accounts zich daar bezighouden met de verspreiding van verdraaide feiten en neppe video’s over het conflict.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op dinsdag haalde EU-commissaris Thierry Breton uit naar X-eigenaar Elon Musk en zei hij dat Musk de verspreiding van desinformatie op zijn platform harder moet aanpakken. In een reactie op de X-post van Breton zei Musk dat het beleid van zijn bedrijf is dat alles open source en transparant is. Hij vroeg Breton om bewijzen van de verspreiding van nepnieuws.

    Door het beleid van Musk, waarbij mensen betalen om geverifieerd te worden en zo meer bereik krijgen, kan nepnieuws makkelijker rondgaan. Accounts gelieerd aan Hamas zijn volgens X verwijderd. Video’s en artikelen met nepnieuws over het conflict zouden nog wel online staan. Op maandag schreef X dat er in het weekend meer dan vijftig miljoen berichten over het conflict op het platform waren geplaatst.

    Lees ook:

  • Miljoenen volgers van Musk op X lijken nep

    Miljoenen volgers van Musk op X lijken nep

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italiaanse regering voldoet openstaande rekening van toeristen in Albanië

    » Marokko accepteert hulp van vier landen na aardbeving

    Sterke aanwijzingen dat zo’n 40 procent nepaccounts of bots zijn

    Elon Musk is veruit de meest gevolgde gebruiker op X, het vroegere Twitter, dat hij oktober vorig jaar overnam voor 44 miljard dollar. Zijn account @ElonMusk – dat meer dan 153 miljoen volgers telt – is een soort van microversie van het socialemediaplatform als geheel. Maar wie zijn die volgers? Hoe actief zijn ze? Hoe vaak posten ze? En: zijn ze echt? Nieuwssite Mashable bekeek nieuwe gegevens die werden verzameld door de Amerikaanse programmeur en onderzoeker Travis Brown. Welke volgers van Musk nep zijn werd daaruit niet duidelijk, maar uit de gegevens blijkt wel dat heel veel ervan inactief zijn: veel volgers van Musk hebben eigenschappen op basis waarvan je kunt vaststellen ‘dat ze de site niet daadwerkelijk gebruiken’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Van de 153.209.283 X-accounts die Musk half augustus volgden, wordt ongeveer 42 procent – oftewel meer dan 65,3 miljoen gebruikers – op hun eigen account door niemand gevolgd. Iets meer dan 72 procent – dat komt neer op bijna 112 miljoen gebruikers – heeft minder dan tien eigen volgers. 

    Als het gaat om het creëren van content op het platform, blijkt dat meer dan 62,5 miljoen gebruikers die Musk volgen inactief zijn: ze hebben nul tweets gepost. Dat aantal omvat gebruikers die de afgelopen weken mogelijk hun tweets hadden verwijderd op het moment dat de gegevens werden verzameld, of het zijn accounts die nog nooit eerder hebben getweet. En dan zijn er nog eens ruim 100 miljoen volgers die minder dan tien tweets hebben gepost.

    Een ander interessant detail dat uit de gegevens naar voren komt is de datum waarop volgers hun account hebben aangemaakt. De overname van Twitter werd op 27 oktober 2022 voltooid. Van zijn huidige volgers maakte meer dan 25 procent, oftewel 38,9 miljoen gebruikers, een account aan op of na die datum. Overigens bevatten het uiterlijk of het gebruik van de accounts die hem volgen sterke aanwijzingen dat zo’n 40 procent – oftewel bijna 50 miljoen accounts – nepaccounts of bots zijn.

    Lees ook:

  • Limiet voor Twittergebruikers na ‘noodmaatregel’ Elon Musk

    Limiet voor Twittergebruikers na ‘noodmaatregel’ Elon Musk

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bolivia sluit miljardendeal met Rusland en China om lithium

    » Onrust in Frankrijk houdt aan, huis burgemeester aangevallen

    Volgens Musk is de maatregel nodig om ‘scraping’ te voorkomen

    Gebruikers op Twitter kunnen de komende tijd maar een beperkte hoeveelheid tweets per dag zien. Dat heeft Elon Musk, CEO van het bedrijf, bekendgemaakt. Volgens Musk gaat het om een tijdelijke noodmaatregel om te zorgen dat bedrijven niet langer automatisch data van zijn platform kunnen halen, zogeheten data scraping, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    The Wire meldt echter dat een betalingsconflict met Google Cloud ten grondslag ligt aan de nieuwe limieten. Wie een geverifieerd account heeft of betaalt voor een blauw vinkje, kan momenteel nog maximaal tienduizend berichten per dag zien. Wie niet geverifieerd is kan tussen de duizend en vijfhonderd berichten zien. Na de aankondiging werd de hashtag #RIPTwitter trending.

    Musk zou een rekening van 1 miljard dollar bij Google Cloud weigeren te betalen, waardoor het dataverkeer van Twitter nu streng beperkt is. Zelf zegt Musk dat hij het verkeer inperkt omdat data scraping leidt tot vertraging voor reguliere gebruikers. Hij zegt op korte termijn met een permanente oplossing te komen.

    Lees ook:

  • Starship ontploft vlak na lancering in Texas

    Starship ontploft vlak na lancering in Texas

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » President Biden gaat voor herverkiezing in 2024

    » President Oeganda wil aanpassingen homowet na internationale druk

    De raket van SpaceX knalde na vier minuten uit elkaar

    De eerste ruimtereis van de Starship van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX is donderdag op een grote teleurstelling uitgelopen. De raket ontplofte vier minuten na de lancering om nog onbekende reden, terwijl de bedoeling was dat het enorme schip een vlucht van anderhalf uur zou maken, schrijft CNN.

    Met een totale lengte van 120 meter is de Starship van het bedrijf van Elon Musk de langste raket ter wereld. Het dient uiteindelijk om mensen naar de maan en naar Mars te brengen. Maar voorlopig moet het bedrijf het bij testvluchten laten. De verwachtingen van buitenstaanders rondom de vlucht van donderdag waren ook al sceptisch.

    In het ruimteschip passen honderd passagiers die het in de toekomst naar de ruimte moet kunnen vervoeren. De raket bestaat uit twee onderdelen: een onderdeel van 70 meter dat de raket lanceert, en passagiersgedeelte van 50 meter. Ondanks de snelle ontploffing heeft Elon Musk gezegd trots te zijn op het SpaceX-team.

    Lees ook:

  • Tesla moet meer dan 360.000 voertuigen met zelfrijdende functie terugroepen

    Tesla moet meer dan 360.000 voertuigen met zelfrijdende functie terugroepen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS ‘zeer ontzet’ over uitbreiding Israëlische nederzettingen

    » Spanje neemt wet genderzelfbeschikking aan

    Tesla’s rijondersteuning blijkt gevaarlijk

    Tesla moet meer dan 360.000 elektrische auto’s terugroepen om de software bij te werken, meldt CNBC. De beslissing komt nadat de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) verschillende storingen in de zelfrijdende functie aan het licht bracht.

    Volgens de bevindingen van de toezichthouder kunnen de voertuigen ongelukken veroorzaken doordat ze ‘onveilig handelen bij kruispunten’, stopborden negeren of niet afremmen bij een oranje stoplicht. De aandelenkoers van de fabrikant van elektrische auto’s daalde met iets meer dan 1 procent na de aankondiging, maar herstelde zich daarna snel.

    Het bedrijf van Elon Musk laat duizenden bestuurders nieuwe en onvoltooide software voor rijondersteuning uitproberen op de openbare weg in de VS via ‘Full Self Driving Beta’, zoals Tesla de zelfrijdende functie noemt. De technologie maakt elektrische auto’s van Tesla niet zo zelfrijdend en veilig dat niemand meer achter het stuur hoeft te zitten om te remmen en te sturen – ondanks de merknaam.

    Lees ook:

  • Deepfakes van beroemdheden verschijnen in advertenties, met of zonder toestemming 

    Deepfakes van beroemdheden verschijnen in advertenties, met of zonder toestemming 

    Digitale simulaties van Elon Musk, Tom Cruise, Leo DiCaprio en anderen zijn opgedoken in advertenties. De technologie voor het samenvoegen van beelden wordt steeds populairder en stelt de marketingindustrie voor nieuwe juridische en ethische vragen.

    Celebrity deepfakes duiken op in reclames. Tot de recente inzendingen behoort de vorig jaar uitgebrachte commercial van het Russische telecommunicatiebedrijf MegaFon, waarin een schijnbeeld van Hollywoodlegende Bruce Willis helpt een bom onschadelijk te maken.

    In oktober nog leek Elon Musk de hoofdrol te spelen in een marketingvideo van reAlpha Tech Corp., een start-up voor vastgoedinvesteringen. En een maand later toonde een promotievideo voor machinelearningbedrijf Paperspace sprekende schijngestalten van de acteurs Tom Cruise en Leonardo DiCaprio.

    Geen van deze beroemdheden heeft ooit een moment besteed aan de opnames van deze campagnes. In het geval van Musk, Cruise en DiCaprio geldt zelfs dat ze nooit toestemming hebben gegeven aan het bedrijf in kwestie.

    Alle video’s van digitale simulaties werden gemaakt met zogenaamde deepfaketechnologie, die met de computer gegenereerde beelden gebruikt om bekende personen uit Hollywood en de zakenwereld dingen te laten zeggen en doen die ze in werkelijkheid nooit hebben gezegd of gedaan.

    Grijs gebied

    Sommige advertenties zijn duidelijk parodieën, en de combinatie van het digitale met het analoge zou een alerte kijker in het beste geval niet voor de gek moeten kunnen houden. Desondanks kan het toenemende gebruik van deepfakesoftware uiteindelijk een diepgaande impact op de branche hebben en daarmee nieuwe juridische en ethische vragen oproepen, aldus deskundigen.

    Geautoriseerde deepfakes zouden marketeers in staat stellen om grote sterren in advertenties te gebruiken zonder dat ze daadwerkelijk op de set of voor de camera’s hoeven te verschijnen, waardoor de kosten dalen en nieuwe creatieve mogelijkheden ontstaan.

    Maar ongeautoriseerd creëren ze juridisch gezien een grijs gebied. Sterren kunnen het volgens deskundigen lastig krijgen met het indammen van een wildgroei aan ongeoorloofde digitale reproducties en de manipulatie van hun merk en reputatie. ‘We hebben het al moeilijk genoeg met nepinformatie. En nu zijn er deepfakes, die er steeds overtuigender uitzien,’ aldus Ari Lightman, hoogleraar digitale media en marketing aan het Heinz College of Information Systems and Public Policy van Carnegie Mellon University.

    Deskundigen zeggen dat ze geen wetten kennen die specifiek betrekking hebben op het gebruik van deepfakes in reclamespots

    Amerikaanse wetgevers zijn inmiddels begonnen met het aanpakken van het deepfakefenomeen. Virginia verbood in 2019 het gebruik van deepfakes in zogenaamde wraakporno, Texas verbood ze in politieke campagnes en Californië verbood ze in beide. Vorig jaar gaf de Amerikaanse National Defense Authorization Act het ministerie van Binnenlandse Veiligheid de opdracht om jaarlijks een rapport op te stellen over bedreigingen door de technologie.

    Maar deskundigen zeggen dat ze geen wetten kennen die specifiek betrekking hebben op het gebruik van deepfakes in reclamespots.

    Beroemdheden hebben met enig succes adverteerders aangeklaagd voor het ongeoorloofd gebruik van hun afbeeldingen op grond van het zogenaamde recht op publiciteit, zegt Aaron Moss, hoofd procesvoering bij advocatenkantoor Greenberg Glusker. Hij noemde de schikking van Woody Allen voor 5 miljoen dollar met American Apparel in 2009 over zijn niet-geautoriseerde verschijning op een billboard van het gedurfde kledingmerk.

    Zowel Paperspace als reAlpha lieten advocaten de video’s beoordelen. Ook namen ze maatregelen die ervoor moesten zorgen dat kijkers begrepen dat de afgebeelde beroemdheden niet daadwerkelijk de producten van de bedrijven aanprezen of hadden deelgenomen aan het maken van de video’s, aldus de bedrijven.

    De Paperspace-video verscheen oorspronkelijk op de eigen website en was bedoeld om gebruikers te informeren over deepfaketechnologie, zegt chief operating officer Daniel Kobran.

    De video met Musk van reAlpha bevatte ‘stevige disclaimers’, waarin stond dat het om satire ging, zegt Christie Currie, chief marketing officer van het bedrijf. Hetzelfde geldt voor een soortgelijke video die reAlpha vorig jaar uitbracht, waarin een namaakversie van de Tesla-baas in een bubbelbad zit en het concept van Regulation A+-investeringen, zogenaamde equity crowdfunding, uitlegt.

    Overspoeld

    De eerste video met Musk ging kort nadat reAlpha in 2021 naar de beurs was gegaan live. De video werd uiteindelijk 1,2 miljoen keer bekeken op YouTube, en wekte actieve interesse in reAlpha bij ‘22K mensen in 83 landen’, aldus Currie in een e-mail. Ze voegt eraan toe dat het bedrijf de video niet direct gebruikte voor fondsenwerving.

    ‘Met elke vorm van parodie bestaat er natuurlijk altijd een beetje een risico,’ zei Currie in een interview, ‘maar over het algemeen, zolang het educatief of satirisch bedoeld is en er disclaimers bij staan, zou er geen probleem moeten zijn zolang je niet probeert iets te verkopen.’

    De kans dat iemand van het kaliber Musk een start-up aanklaagt voor een deepfakevideo is klein, en dergelijke bedrijven zouden kunnen besluiten dat het risico de aanzienlijke publiciteit die het voor hen genereert waard is, zegt Moss. ‘Veel van deze bedrijven zoeken doelbewust zo dicht mogelijk de grens op om de beroemdheden waar ze zich op richten nagenoeg te trollen.’

    Het gemak waarmee deepfakes kunnen worden gemaakt betekent dat sommige beroemdheden binnenkort kunnen worden overspoeld door advertenties met hun ongewenste, maar zeer overtuigende evenbeelden, aldus Moss. Verwijzend naar de Chinese foltermethode, zou het dan ‘dood door duizend sneden’ worden als beroemdheden proberen achter elk klein bedrijf of individuele maker aan te gaan die de software gebruikt, voegt hij eraan toe.

    Tegelijkertijd is de taal waarin contracten werden opgesteld, jaren voordat de technologie bestond, soms vaag genoeg om marketeers de mogelijkheid te geven bestaand beeldmateriaal te gebruiken voor nieuwe deepfakevideo’s. Acteurs, atleten en andere beroemdheden zullen op een gegeven moment dus in alle commerciële contracten die ze ondertekenen clausules laten opnemen die dergelijk gebruik van hun beeltenis verbiedt, aldus Lightman van Carnegie Mellon.

    Tesla reageerde niet op verzoeken om commentaar op de video’s.

    De Bruce Willis-commercial leidde onlangs tot berichten dat de acteur een contract had getekend waardoor Deepcake, een digitaal productiebedrijf dat gevestigd is in Tbilisi te Georgië, rechten op zijn beeltenis had verkregen. Deepcake zegt dat die berichten onjuist zijn.

    Deepcake werd in 2020 ingehuurd door MegaFon en werkte samen met andere reclamebureaus en productiebedrijven om een deepfakecampagne te ontwikkelen op basis van een contract tussen Willis en MegaFon dat inmiddels is verlopen, aldus een woordvoerder van Deepcake. Deepcake was volgens deze woordvoerder geen partij bij dat contract. De vraag om meer details werd doorverwezen naar MegaFon.

    Volgens Biggs vroeg een klant onlangs om een video met voormalig president Donald Trump in de rol van Mr. Potter

    Vertegenwoordigers van MegaFon reageerden niet ondanks verschillende verzoeken om commentaar. De persagent van Willis reageerde niet op vragen of hij inderdaad een contract had met MegaFon. De familie Willis kondigde in maart aan dat hij gediagnosticeerd is met de hersenaandoening afasie en gaat stoppen met acteren.

    Bedrijven vragen meestal om deepfakevideo’s van beroemdheden voor intern gebruik voor training, communicatie, feestjes of andere doeleinden – maar niet voor advertenties, zegt Daynen Biggs, eigenaar van Slack Shack Films, die de video’s met Elon Musk produceerde. Volgens Biggs vroeg een klant onlangs om een video met voormalig president Donald Trump in de rol van Mr. Potter, de rijke schurk in de klassieke film It’s a Wonderful Life.

    ‘Deepfaketechnologie kan zeer schadelijk zijn,’ volgens Biggs. ‘Daarom letten we er altijd op dat wat we creëren niet schadelijk of misleidend is, maar een onderhoudende en leuke boodschap overbrengt.’

    Experts en makers zeggen dat deepfaketechnologie steeds populairder zal worden in de reclame, omdat deze merken en bureaus kan helpen om sneller meer inhoud te produceren, zonder de hoge kosten die bij producties komen kijken.

    ‘In zes maanden tijd hebben we tien totaal verschillende creaties en concepten gemaakt met verschillende regisseurs die allemaal met een digitale Bruce Willis werkten,’ zegt de Deepcake-woordvoerder. ‘Het is moeilijk om je dergelijke producties voor te stellen met een echte acteur.’

  • Elon Musk gaat opstappen als CEO van Twitter

    Elon Musk gaat opstappen als CEO van Twitter

    » Zelensky brengt bliksembezoek aan de VS

    » Netanyahu vormt nieuwe Israëlische regering

    Recent stemde een meerderheid op Twitter voor zijn vertrek

    Elon Musk heeft aangekondigd op te stappen als CEO van Twitter. Hoewel Musk al eerder hintte op een vertrek als topman van zijn recent aangeschafte socialemediaplatform, gaf een peiling op Twitter, waarbij een overweldigende meerderheid stemde voor zijn vertrek, wellicht de doorslag.

    Musk zegt te vertrekken zodra hij een vervanger heeft gevonden. Ik vertrek zodra ik iemand heb gevonden die gek genoeg is om deze baan aan te nemen’, schreef Musk op Twitter.  Wel zal hij als eigenaar betrokken blijven bij het bedrijf en zich meer focussen op de software die het platform gebruikt.

    Sinds de overname ter waarde van 44 miljard dollar door Musk is het bedrijf door een zeer turbulente periode gegaan. Eerst werd bijna de helft van het personeel ontslagen, vervolgens probeerde Musk de blauwe vinkjes voor geverifieerde accounts betaald te maken. Ook meldde Twitter dat men niet langer naar concurrerende socialemediaplatforms kon linken, een beleidsmaatregel die welgeteld een dag standhield.

    Lees ook:

  • Prominente journalisten geschorst van Twitter

    Prominente journalisten geschorst van Twitter

    » Rusland bereidt groot offensief tegen Oekraïne voor

    » ‘Qatargate’ in Europees Parlement dijt verder uit

    Meerdere journalisten zijn zonder uitleg van Twitter gegooid

    De Twitter-accounts van meerdere prominente journalisten zijn donderdag opgeheven. Het gaat onder meer om techjournalisten van CNN, The New York Times en The Washington Post, schrijft de TNYT zelf. Twitter zelf weigert te reageren waarom de accounts van deze journalisten zonder enige uitleg uit de lucht zijn gehaald.

    Een groot deel van deze journalisten schreef over de schorsing van een Twitteraccount dat de privéjet van Elon Musk volgde. Dit account mocht volgens de nieuwe Twitterbaas actief blijven, maar woensdag werd het account alsnog geschorst. Ook kondigde Musk aan de eigenaar van het account, een student uit de VS, te zullen aanklagen.

    Volgens Musk is het verboden de livelocatie van Twitter-gebruikers te delen. Of de geschorste journalisten, onder wie ook de onafhankelijke journalisten Aaron Rupar en Keith Olbermann en Micah Lee van The Intercept, deze regelgeving hebben overtreden, is onduidelijk. Wel toont de actie aan hoe Musk zijn eigen belofte over het naleven van de vrijheid van meningsuiting niet consequent nakomt.

    Lees ook:

  • Wereldnieuws: Musk jaagt adverteerders weg & Meer

    Wereldnieuws: Musk jaagt adverteerders weg & Meer

    Tweeling uit oudste embryo’s

    Ongeveer een maand geleden, op 31 oktober, werden Lydia en Timothy Ridgeway geboren. Die dag kwamen er wel meer kinderen ter wereld, maar wat deze tweeling zo bijzonder maakt is dat ze zijn geboren uit wat volgens het Amerikaanse National Embryo Donation Center de langst bevroren embryo’s zijn die ooit tot een levende geboorte hebben geleid, meldt CNN. De embryo’s werden op 22 april 1992 ingevroren. Ze waren afkomstig van een anoniem echtpaar dat in-vitrofertilisatie (ivf) had ondergaan. Bijna drie decennia lang werden de embryo’s bewaard in een tank met vloeibare stikstof van bijna 200 graden onder nul.

    ‘Het is verbazingwekkend’

    ‘Het is verbazingwekkend,’ zegt vader Philip Ridgeway, die met zijn vrouw en kinderen in Portland, Oregon, woont. ‘Ik was vijf jaar oud toen God Lydia en Timothy het leven schonk, en sindsdien heeft Hij dat leven in stand gehouden.’ Het stel heeft nog vier andere kinderen, van acht, zes, drie en bijna twee jaar oud, die geen van allen via ivf of donoren zijn verwekt.

    221119112545 04 twins 30 year old embryos
    Rachel en Philip Ridgeway kregen een tweeling uit embryo’s die bijna dertig jaar bevroren waren geweest. – © Courtesy Philip & Rachel Ridgeway

    Snacks en honden

    Een opgraving in het riool van het Colosseum in Rome heeft half opgegeten snacks opgeleverd van toeschouwers die ooit keken hoe gladiatoren vochten op leven en dood, aldus Ansa. Ook werden er resten gevonden van dieren die in de arena werden opgejaagd. Onder de gevonden hapjes zijn stukjes gegrild vlees, pizza, groenten en fruit, aldus archeologe Federica Rinaldi, die de werkzaamheden leidde. De opgraving bracht botten aan het licht van leeuwen, luipaarden, beren en honden, die gedwongen werden met elkaar te vechten of gedood werden door jagers. 

    Ook zijn er munten gevonden, waaronder een sestertie met het hoofd van Marcus Aurelius, vertelt archeologe Francesca Ceci. ‘Met een beetje fantasie kun je je voorstellen hoe deze glimmende munten naar beneden werden gegooid, in het zand van de arena terechtkwamen en wegstroomden met het bloed van mensen en dieren.’

    andrei popescu i7M726ZcwlE unsplash
    © Unsplash

    Grotere Hockney en dichterbij

    Met Bigger & Closer (not smaller & further away) maakt de wereldberoemde kunstenaar David Hockney een zogenaamde immersive ervaring van zijn werken, schrijft It’s Nice That. In plaats van ervoor te staan, kan de bezoeker de afbeeldingen werkelijk binnentreden. Het wordt de eerste tentoonstelling in Lightroom, een vier verdiepingen hoge ruimte in Kings Cross die is uitgerust met de nieuwste digitale projectie- en audiotechnologie. De reis door zijn werk kan bovendien gemaakt worden met commentaar van Hockney zelf, waarin hij uitlegt hoe hij fotografie gebruikt als een manier om te tekenen met een camera. Hockney werkte drie jaar lang met Lightroom  samen om de tentoonstelling technisch te vervolmaken. Van 25 januari tot 23 april 2023.

    david hockney lightroom bigger a.format webp.width 2880 4xDTe0nBGV6DyLyo
    David Hockneys The Arrival of Spring in Woldgate, East Yorkshire in 2011. – © David Hockney / Collection Centre Pompidou, Parijs

    Poetins energiewapen

    Volgens The Economist dient de beste kans voor Poetin om een wig te drijven tussen Oekraïne en het Westen zich deze winter aan. Vóór de oorlog leverde Rusland 40 tot 50 procent van het aardgas dat de EU importeert. In augustus draaide Poetin de kraan van een grote pijpleiding naar Europa dicht en schoten de brandstofprijzen omhoog.

    Meer kou betekent dat meer mensen sterven

    Tot nu toe heeft Europa deze schok goed doorstaan door voldoende gas op te slaan. Maar ook al zijn de marktprijzen voor brandstoffen in-middels gedaald, de reële gemiddelde kosten voor gas en elektriciteit voor huishoudens in Europa liggen veel hoger dan voorheen. Modellen die The Economist maakte, suggereren dat dat weleens grote gevolgen zou kunnen hebben. Meer kou betekent dat meer mensen sterven. Gegeven de relatie tussen sterfte, weersomstandigheden en energiekosten zou het aantal slachtoffers van Poetins ‘energiewapen’ in Europa weleens hoger kunnen uitvallen dan het aantal soldaten dat tot nu toe in Oekraïne is omgekomen.


    Amsterdam op ‘No List 2023’

    Fodor’s, het bedrijf voor reisinformatie dat groot werd door mensen te vertellen waar ze heen moeten om te slapen, eten en drinken, heeft nu een lijst gepubliceerd met plekken wereldwijd waar je in 2023 juist níét heen moet gaan, schrijft Grist. Hun ‘No List 2023’ adviseert niet om deze bestemmingen te vermijden vanwege het slechte eten, de slechte bezienswaardigheden of gevaar, maar omdat een teveel aan toeristen op deze plekken ecologische, culturele en sociale schade veroorzaakt. 

    De lijst richt zich op de impact van het wereldwijde toerisme op drie specifieke gebieden: unieke natuurlijke omgevingen die steeds verder worden aangetast door toeristen, culturele hotspots die te kampen hebben met grote drukte en een overbelaste infrastructuur, en bestemmingen die te maken hebben met een watercrisis.

    Na een korte onderbreking vanwege de pandemie is het toerisme weer explosief gestegen

    Lake Tahoe in Californië en Antarctica haalden de lijst van natuurwonderen die vanwege hun kwetsbaarheid het wegblijven van toeristen verdienen. Op de lijst met culturele bestemmingen waar de infrastructuur onder hoogspanning staat en stijgende kosten van levensonderhoud de plaatselijke bevolking verjagen, wordt Amsterdam genoemd, naast Venetië en de Amalfikust in Italië, Cornwall in Engeland en Thailand.

    Door een combinatie van voedselconsumptie, accommodatie, vervoer en de aankoop van souvenirs draagt het wereldwijde toerisme voor 8 procent bij aan de mondiale uitstoot van broeikasgassen. Na een korte onderbreking vanwege de pandemie is het toerisme weer explosief gestegen en inmiddels worden de cijfers van voor de pandemie zelfs overtroffen. 


    Musk jaagt adverteerders weg

    Het is een understatement om te zeggen dat het niet echt lekker gaat met Twitter sinds miljardair Elon Musk het platform op 27 oktober voor 44 miljard dollar overnam. Eind november had ruim eenderde van de honderd grootste marketeers al gedurende twee weken niet meer geadverteerd op het platform, zo blijkt uit een analyse door The Washington Post. Dat geeft aan dat adverteerders sinds de overname terughoudend zijn geworden. Tientallen topadverteerders, waaronder veertien bedrijven uit de top-50, stopten met adverteren, aldus de analyse van de krant op basis van van gegevens van Pathmatics, een bedrijf dat gespecialiseerd is in merkanalyses en digitale marketingtrends. 

    Advertenties van A-merken zoals Jeep en snoepfabrikant Mars, die in de zes maanden vóór de overname door Musk tot de top-100 van Amerikaanse adverteerders op Twitter behoorden, zijn in elk geval sinds 7 november niet meer op de site te zien geweest. ‘We zijn eind september begonnen met het opschorten van reclameactiviteiten op Twitter, toen we hoorden van enkele belangrijke ontwikkelingen op onder meer het gebied van merkveiligheid, die gevolgen hadden voor onze merken,’ aldus een verklaring van Mars, dat naast het gelijknamige snoepgoed ook voedingsmiddelen en producten voor huisdieren maakt. 

    Het gevaar voor hen en voor Twitter is dat Musk ‘zelf een heel sterk merk wordt’

    Ook farmaceut Merck, ontbijtgranenproducent Kellogg’s, telecommunicatiereus Verizon en bierbrouwer Boston Beer hebben de afgelopen weken hun advertenties stopgezet, volgens gegevens van Pathmatics.

    Volgens Matthew Quint, directeur van het Center on Global Brand Leadership aan de Columbia Business School in New York, zijn veel bedrijven zich bewust van ‘de mogelijke druk van belanghebbenden en consumenten, wanneer ze zich verbinden met inhoud die als opruiend wordt gezien.’ Het gevaar voor hen en voor Twitter is dat Musk ‘zelf een heel sterk merk wordt, een controversieel merk zelfs,’ aldus Quint. ‘Hoe meer hij op de voorgrond treedt, des te meer adverteerders er waarschijnlijk voor kiezen om niet geassocieerd te worden met een Elon Musk-platform.’

    Elon Musk at a Press Conference
    © Daniel Oberhaus / Wikimedia
  • Wat zij zeggen over Elon Musk en het vrije woord

    Wat zij zeggen over Elon Musk en het vrije woord

    Internationale commentatoren en opiniemakers over de nieuwe eigenaar van Twitter en de algehele vrijheid van meningsuiting.

    Elon Musk – eigenaar Twitter

    Twitter

    ‘Met vrije meningsuiting bedoel ik gewoon datgene wat overeenkomstig is met de wet.

    Ik ben tegen censuur die veel verder gaat dan de wet

    Als mensen minder vrije meningsuiting willen, zullen ze de regering wel vragen om wetten in die zin aan te nemen.

    Daarom is voorbijgaan aan de wet in strijd met de wil van het volk.’


    Nesrine Malik – columnist The Guardian

    The Guardian

    ‘Absolutisten van het vrije woord zijn als verwaand sportpubliek dat denkt het beter te kunnen dan de spelers. Voor hen moet het woord zo vrij mogelijk zijn. Nergens wordt deze simplificatie duidelijker dan op sociale media. Deze onoprechte strijders voor het vrije woord zijn zo ontwend dat hun daden consequenties hebben, dat ze de mythe hebben geschapen van een censurerende ‘woke’ orthodoxie, die een bedreiging zou vormen voor vrije meningsuiting. Musk is een van hen.’


    Rakhi Bose – redacteur The New Yorker

    The New Yorker

    ‘Dit is een goed moment voor de Tesla CEO om zijn kennis van het moderne liberale politieke denken op te frissen. Om zijn absolutisme van het vrije woord te laten werken, zal Musk een manier moeten vinden om op Twitter de vrijheid van meningsuiting te koppelen aan het ‘schadeprincipe’ – de vrijheid om je mening te geven zolang het de rechten en vrijheden van een ander niet schaadt – en een evenwicht moeten vinden tussen rechten en realiteit, zodat de vrijheid van meningsuiting iedereen ten goede komt.’


    Jelani Cobb – redacteur Outlook India

    Outlook India

    ‘Musk heeft de ban op de meest rabiate gebruikers van Twitter opgeheven. Dat leidde tot de angst bij adverteerders dat hun producten kunnen verschijnen naast homofobe, racistische, seksistische of misantropische tweets. De wens van Musk verloren advertentie-inkomsten te compenseren met abonnementen, terwijl hij tegelijk moderatie van de inhoud terugschroeft, is hetzelfde als mensen vragen tegen betaling lid te worden van een gemeenschap waar ze nog meer kans lopen om misbruikt te worden.’

  • ‘Banen verdwijnen niet door technologie, maar door hebzucht’

    ‘Banen verdwijnen niet door technologie, maar door hebzucht’

    Sommige economen, technologiefreaks en CEO’s zijn zo vol van de geautomatiseerde wereld dat ze zich niet kunnen herinneren wat mensen doen of waarom. Maar volgens Harvard-professor Shoshana Zuboff is het allerminst onvermijdelijk dat menselijke arbeid in de toekomst overbodig wordt. 

     

    Keuze uit het archief

    In 2014 publiceerden we dit artikel uit de Frankfurter Allgemeine Zeitung over hoe CEO’s in de techwereld niet in lijken te zien hoe belangrijk menselijke arbeidskrachten zijn. Acht jaar later tonen de acties van Elon Musk als nieuwe baas bij Twitter en Mark Zuckerberg recent bij Meta dat ze nog steeds geloven dat technologie mensen overal kan vervangen. Zoals Shoshana Zuboff hier schrijft: ‘Businessmodellen die kortetermijnmaatregelen voor kostenverlaging belonen, zijn een uitgeholde karikatuur van de “grote productkennis en de continue ontwikkeling van productspecifieke vaardigheden van managers en werknemers” die bedrijven ooit groot hebben gemaakt.’

    Volgens de legende keek Newton hoe de appel uit de boom viel, maar zag hij eigenlijk iets heel anders: een onzichtbare kracht die sterk genoeg was om de appel naar zich toe te trekken. Was hij een ingenieur of econoom uit Silicon Valley geweest, dan was hij waarschijnlijk in de ban geraakt van het vallende voorwerp: ‘Wow, moet je die appel zien!’ Hij had een algoritme kunnen ontwikkelen om de beweging van de appel te simuleren, of de efficiëntie van zijn naar de aarde gerichte beweging kunnen berekenen.

    In plaats daarvan formuleerde hij zijn theorie van de universele zwaartekracht, een onzichtbare kracht die aanwezig is in elk materieel lichaam, en in staat is zijn invloed over honderden miljoenen kilometers uit te oefenen. Soms helpt het om te denken als Newton – vooral wanneer het de economie en onze vooruitzichten voor de toekomst betreft. Net als de zwaartekracht trekken verborgen krachten digitale technologieën aan en bepalen ze hoe deze in onze economie en onze banen ‘vallen’. Om ze op de proef te stellen en vorm te geven moeten we deze krachten opsporen en benoemen.

    Ons publieke debat wordt beheerst door een gevoel van onheil en hulpeloosheid. Als herten verblind door koplampen kijken we toe hoe economen, technologiefreaks en CEO’s in vervoering raken van de nieuwe digitale mogelijkheden. Ze zeggen dat de machines bijna al ons werk zullen kunnen overnemen en dat de onverbiddelijke wetten van de markt gebieden dat mensen worden vervangen door almaar goedkoper wordende digitale krachten in de vorm van robots en algoritmen.

    Hierdoor raakt de mens verwikkeld in een dodelijke race tegen de machine. Sommige van deze lieden lijken zich zelfs af te vragen in hoeverre de mens nog een bijdrage kan leveren aan deze gerobotiseerde toekomst. *Ze zijn zo vol van de geautomatiseerde wereld dat ze zich niet kunnen herinneren wat mensen doen of waarom.

    Er is niets onvermijdelijks aan de manier waarop digitale technologie wordt gebruikt

    42 57317248

    Eerder deze maand namen Google-oprichters Sergey Brin en Larry Page deel aan een zeldzame publieke ‘chat’ met medemiljardair en durfkapitalist Vinod Khosla. Daarbij bleek dat Page een wereld voorziet waarin machines bijna al het werk doen. Mensen, die in deze situatie niets meer te doen hebben, zullen volgens hem blij zijn ‘dat ze meer tijd met hun gezin kunnen doorbrengen of zich aan hun eigen interesses kunnen wijden’.

    In zijn utopische visie ziet Page echter één punt over het hoofd: de meesten van ons zijn geen miljardair. Zullen de kapitaalbezitters hun winsten werkelijk herverdelen zodat we allemaal voorgoed afscheid kunnen nemen van banen die, althans naar de mening van Page, meestal toch onnodig zijn? Als Page zijn roze wolk een dag zou verlaten, zou hij ontdekken dat voor de rest van ons werkloosheid geen vrije tijd betekent; het betekent strijd, onzekerheid en almaar toenemende sociale ongelijkheid. Zelfs degenen die boven aan de banenladder staan ontkomen niet aan deze nieuwe angst. Zoals Bill Gates het onlangs formuleerde: ‘Over twintig jaar zal de vraag van werkgevers naar veel vaardigheden aanmerkelijk lager zijn.’

    Er is maar één probleem met dit perspectief: het is een goocheltruc. Er is in feite niets onvermijdelijks aan de manier waarop digitale technologie wordt gebruikt. Net als bij elke goede truc leidt het verhaal onze aandacht af naar de digitale appel, terwijl de werkelijke krachten die de baan van de appel bepalen aan het oog worden onttrokken. Wat zijn deze verborgen krachten? Het zijn bekrompen businessmodellen en economische aannames die kostenbesparing boven alles stellen, vooral als het om lonen gaat.

    In veel gevallen gaat het alleen maar om vormen van bijgeloof waarop de machtigen een beroep doen om de status quo te handhaven. Er bestaat niet maar één beste manier om markten of technologieën te laten werken. Integendeel, er zijn gegronde redenen om te denken dat deze toekomstvisie evolutionair gezien een doodlopende straat is, net als een vogel met tanden. In plaats van de Apocalyps kunnen digitale technologieën een nieuwe menselijke wending in de economische geschiedenis aankondigen.

    Vaak gaat het om bijgeloof waarmee de machtigen de status quo proberen te handhaven

    Laten we even inzoomen op de taal van onvermijdelijkheid en digitaal determinisme, zodat we later weer kunnen uitzoomen om te zien welke verborgen krachten aan deze formuleringen ten grondslag kunnen liggen. Het proces van misleiding blijkt alleen al uit de koppen en de sleutelpassages van veel artikelen die op mijn bureau liggen. De auteurs daarvan wijzen ‘technologie’ aan als de drijvende kracht achter automatisering, in plaats van ‘kapitaal’ of ‘zakelijke belangen’.

    In een recente studie bijvoorbeeld van economen van de Universiteit van Chicago, waarbij vijftien jaar lang gegevens van 56 landen zijn onderzocht, wordt geconstateerd dat in 47 van die landen het arbeidsaandeel in het inkomen is afgenomen. De auteurs concluderen dat hun resultaten ‘de visie ondersteunen dat technologische veranderingen, die waarschijnlijk verband houden met het computer- en informaticatijdperk, belangrijke factoren zijn voor het verklaren van langetermijnveranderingen’ in het arbeidsaandeel.

    Een andere veelgeciteerde studie van twee Oxford-onderzoekers betoogt dat ‘computers steeds meer cognitieve taken overnemen van de menselijke werknemer’. Een artikel in de Technology Review van het Massachusetts Institute of Technology [MIT] is getiteld ‘Hoe technologie banen vernietigt’. Een boek van twee MIT-hoogleraren, The Second Machine Age, voorspelt een nieuwe economie van ‘winnaars en verliezers’: ‘Sommige mensen zullen achterblijven terwijl de technologische vooruitgang voortraast, misschien zelfs heel veel mensen (…); digitale technologie heeft de neiging de economische baten voor winnaars te vergroten, terwijl andere mensen minder nodig worden, en daarom minder goed beloond.’

    Hogere goochelkunst

    Een veel geciteerd artikel uit The Economist stelt dat een nieuw automatiseringstijdperk, ‘mogelijk gemaakt door steeds krachtiger en capabeler computers’, tot massale werkloosheid kan leiden. ‘De combinatie van “big data” en slimme machines zal sommige beroepen in hun geheel overnemen; in andere gevallen zal ze bedrijven in staat stellen meer te doen met minder werknemers.’

    Een ander voorbeeld komt van het World Economic Forum van dit jaar, waar Google-CEO Eric Schmidt een ‘haardvuurgesprek’ voor vijftig uitverkorenen organiseerde, waarin hij verkondigde dat de ‘technologisch gerelateerde banenvernietiging nog maar net begint, dat de ongelijkheid erger zal worden en dat de oplossing is dat de bevolking zich tot ondernemers omschoolt om in dit nieuwe tijdperk te kunnen overleven’. Schmidt waarschuwde: ‘De race gaat tussen computers en mensen, en de mensen moeten winnen (…). In deze wedstrijd is het heel belangrijk dat we de dingen ontdekken waarin mensen echt goed zijn.’

    Volgens The Economist zullen Big Data en slimme machines beroepen geheel overnemen

    Schmidts woorden suggereren dat hij de CIA-handboeken van John Mulholland heeft gelezen, ‘de goochelaar aller goochelaars’. Hoewel hij minder bekend is dan Harry Houdini, genoot Mulholland veel respect binnen het goochelvak vanwege de verfijnde precisie waarmee hij te werk ging, vooral zijn vingervlugheid – het vermogen om mensen van dichtbij te misleiden.

    ‘Alle goochelaars’, schreef Mulholland, ‘zijn voor een groot deel afhankelijk van het feit dat ze niet bekendstaan als goochelaars, of daar zelfs maar van verdacht worden (…); ze moeten zo normaal te werk gaan, en hun handelingen moeten zo natuurlijk zijn, dat niets aan hen argwaan wekt (…). Goochelen staat of valt met een bepaalde manier van denken. Het is een geacteerde leugen (…). Het doel van de goochelaar is eerder om de geest te misleiden dan het oog.’

    Mulholland werd in 1953 ingehuurd om een uiterst geheim officieel CIA-handboek voor list en bedrog te schrijven en agenten te trainen. Mulholland benadrukte dat bedrog afhankelijk was van het vermogen om te verwarren, met de bedoeling om te misleiden. Hij hamerde op het belang van ensceneringstechnieken en de manipulatie van zichtlijnen om de aandacht strategisch te af te leiden. Met de juiste enscenering en afleiding, stelde hij, konden feiten worden vervangen door plausibele redenen om echte bedoelingen te camoufleren en de aandacht van de toeschouwer af te leiden van de leugen.

    De triomf van Schmidts haardvuurenscenering, vermoedelijk bedoeld om associaties te wekken met de wekelijkse radiopraatjes van Franklin Delano Roosevelt, duidt erop dat hij de goochelkunst machtig is. Wat zit er verstopt onder zijn mantel? Om te beginnen, denk aan Newton, de taal die de aandacht naar ‘de computer’ trekt in plaats van naar de verborgen businessmodellen, aannames en keuzes van leidinggevenden die bepalen hoeveel computers er zullen worden gebruikt.

    Dan is er nog een andere vorm van misleiding: het idee dat we er op de een of andere manier achter moeten zien te komen ‘waar mensen echt goed in zijn’. De implicatie is dat mensen te slordig, dom, onvoorspelbaar en onbeheerst zijn om in de toekomst nog een rol van betekenis te kunnen spelen. Onze talenten zijn Schmidt een raadsel.

    Wordt dit soort handwerk in de toekomst alleen nog maar door robots verricht?
    Wordt dit soort handwerk in de toekomst alleen nog maar door robots verricht?

    Ten slotte is er het beroep op de elite om iets te vinden om de massa’s bezig te houden, te vermaken en bovenal af te leiden van het geheim dat de kern vormt van de truc. Schmidts commentaren roepen een angst op die mensen afleidt van woede. In plaats van naar de leugen te zoeken, vragen we ons bezorgd af hoe we onszelf en onze kinderen kunnen behoeden voor deze onontkoombare golf van verdringing en verbanning.

    Men herinnere zich dat de vingervlugheid van de goochelaar afhankelijk is van de nabijheid van de toeschouwer. Wat gebeurt er met deze argumenten wanneer we uitzoomen om de cyaankalikogels en giftige pennen te zien die verborgen liggen achter de zichtlijnen van de truc? Wat voor geheimen gaan er schuil in deze elektronische hoge hoed? Als we naar het grotere plaatje kijken, is een eerste voor de hand liggende vraag: wie profiteert van de schijnbaar onontkoombare digitale krachten die klaarstaan om je baan over te nemen?

    U hebt waarschijnlijk gehoord dat de bedrijfswinsten naar recordhoogte zijn gestegen terwijl het arbeidsaandeel afneemt en de inkomensongelijkheid groeit. Maar al sinds Henry Fords ‘vijf dollar per dag’ gaan economische modellen ervan uit dat bedrijven liever een grote vraag hebben, ook al moet daarvoor een hoger loon worden betaald. Deze aanname maakt het idee dat de technologie de schuldige is geloofwaardig. Lage lonen zouden immers nooit het resultaat kunnen zijn van keuzes van het management.

    Maar econoom Paul Krugman vraagt zich af of ‘een bescheiden crisis bedrijven misschien niet in de kaart speelt’. Hij stelt dat elke werkgever zijn winst probeert te maximaliseren door lonen te verlagen of banen af te schaffen. Collectief leiden deze individuele keuzen tot meer werkloosheid, aangezien bedrijven liever investeren in goede hardware die kan worden afgeschreven dan in het aannemen van mensen.

    Karikatuur van bedrijven

    Wat Krugmans hypothese plausibeler maakt, is de wetenschap dat CEO’s volgens de regels van het huidige businessmodel van het financieel kapitalisme worden beloond voor het verlagen van de kosten, vooral arbeidskosten. Dit is een van die onzichtbare krachten achter onze zichtlijn. Het zou ook kunnen verklaren waarom, blijkens een antitrustonderzoek uit 2010 door het Amerikaanse ministerie van Justitie, Steve Jobs van Apple en Eric Schmidt van Google in het geheim afspraken de werknemerssalarissen kunstmatig te verlagen door geen mensen bij elkaar te rekruteren en door informatie over inkomens uit te wisselen. Deze illegale deal, door Michael Bloomberg gekarakteriseerd als ‘onvoorstelbare overmoed’, strekte zich uiteindelijk ook uit tot Adobe, Pixar, Intel en Intuit en reduceerde de loonkosten met meer dan 9 miljard dollar, geld dat ten goede kwam aan de bedrijfswinsten.

    Bestuursvoorzitters zijn verplicht de aandeelhouderswaarde te maximaliseren

    Hier nog zo’n exploderende zeeschelp: de betaling van CEO’s wordt vaak gelinkt aan de aandelenkoers van hun bedrijven, en analisten taxeren de koersen van bedrijven hoger naarmate ze de kosten en salarissen verder verlagen. Dit verklaart mede waarom volgens het Institute for Policy Studies Amerikaanse CEO’s die ‘het diepst in hun loonkosten hadden gesneden’ in 2009 met 42 procent meer compensatie naar huis gingen dan het dat jaar toch al ijzingwekkend hoge CEO-gemiddelde.

    NBC News maakte dit verhaal wereldkundig en voegde er een nadere verklaring aan toe: ‘Er mag niet worden vergeten dat de bestuursvoorzitter van een bedrijf de fiduciaire verplichting heeft de aandeelhouderswaarde van zijn bedrijf te maximaliseren.’ Dat mag tegenwoordig gebruikelijk zijn, het is een nieuwe wending in de geschiedenis van het kapitalisme. Volgens economisch historicus Alfred Chandler is dit nieuwe financieel kapitalisme een uitzondering op de aloude logica van industrieel succes.

    Volgens zijn lezing is de veronderstelde onvermijdelijkheid van grootscheepse arbeidsvervanging het resultaat van een specifieke en recente geschiedenis die sterk afwijkt van wat eerder gebruikelijk was. Businessmodellen die kortetermijnmaatregelen voor kostenverlaging belonen, zijn een uitgeholde karikatuur van de ‘grote productkennis en de continue ontwikkeling van productspecifieke vaardigheden van managers en werknemers’ die bedrijven ooit groot hebben gemaakt.

    Vluchtelingen in eigen land

    Dit alles suggereert dat banen niet door de technologie worden vernietigd, maar door mensen. Door businessmodellen en economische aannames. Hebzucht speelt een rol. Automatisering hoeft het belang van de aanwezigheid van mensen en hun probleemoplossend vermogen niet per se in de weg te staan. Evenmin worden winnaars er onvermijdelijk door beloond en zogeheten ‘verliezers’ uitgerangeerd. Denk aan de luchtvaartmaatschappijen en de gevolgen van hun businessmodel.

    Luchtvaartmaatschappijen zijn voorbeelden van economische modellen die erop vertrouwen dat de automatisering van menselijke arbeid kostenbesparend werkt. Van het kopen van tickets tot aan vertrek en aankomst heeft men niet langer met luchtvaartpersoneel te maken, maar met een gigantisch computersysteem. Reizigers onderhandelen met een anonieme kolos, waarbij het menselijk contact is beperkt tot enkele personeelsleden die de sociale orde moeten handhaven.

    De luchtvaartmaatschappijen hebben de kosten verlaagd door ze op de reiziger af te wentelen. Men moet zelf online gaan om tickets aan te schaffen en informatie te verwerken, krijgt te maken met substantiële en niet onderhandelbare extra kosten wanneer wordt afgeweken van systeemregels en ondervindt stress op de luchthaven wanneer er in het geval van problemen, veranderde omstandigheden of onzekerheid letterlijk niemand is tot wie men zich kan wenden.

    Banen worden niet door technologie vernietigd, maar door mensen

    The New York Times berichtte onlangs over de situatie op de luchthaven van Atlanta, waar 225.000 dagelijkse passagiers geen enkele hulp krijgen. Hun behoefte daaraan is zo groot dat vrijwilligers van lokale kerken zich ermee zijn gaan bemoeien, in weerwil van het businessmodel. Zij hebben de klantenservice op zich genomen die de luchtvaartmaatschappijen niet langer geven en verlenen bijstand bij alles wat varieert van gemiste vluchten tot discussies aan de ticketbalie. De onnodige ‘verliezers’ bij het businessmodel van de luchtvaartmaatschappijen – de werknemers – waren in feite nog de enigen die de verder gerobotiseerde ervaring een menselijk tintje gaven.

    De luchthaven van Atlanta is een concreet voorbeeld van het soort wereld dat sommige CEO’s, economen en beursanalisten voor onze toekomst in gedachten hebben. In zo’n wereld zijn we vluchtelingen in ons eigen land, uitgesloten van de activiteiten die de kwaliteit en effectiviteit van ons leven bepalen. Er dreigt een soortgelijke situatie in de onderwijssector, waar online leren als een manier wordt gezien om kosten te besparen en docenten te ontslaan.

    Technologische netwerken zullen ons in staat stellen in elke uithoek van de aarde veel meer mensen op te leiden tegen veel geringere kosten, maar onderzoek toont aan dat het een misvatting is te denken dat dit met minder docenten kan worden gedaan. Een onlangs gepubliceerde studie van Gallup-Purdue wees de drie universitaire ervaringen aan die succes in leven en werk het beste voorspellen: 1) een docent door wie je leren leuk ging vinden, 2) een docent die om je gaf als persoon en 3) een mentor die je aanmoedigde om je dromen na te volgen. Geen van deze ervaringen kun je bij geautomatiseerd onderwijs opdoen. Er zullen vele nieuwe manieren komen om les te geven, te leren en hulpmiddelen te configureren, maar die zullen stuk voor stuk mensen vereisen – docenten, facilitators, begeleiders, opvoeders, coördinators, visionairs, integrators, ondersteunende gemeenschappen en medestudenten. Het zal geen robotwereld van winnaars en verliezers zijn zoals de modellen suggereren, maar eerder een rijke menselijke wereld met vele winnaars.

    Begrip te boven

    Hier nog zo’n leugen van de goocheltruc: kunstmatige intelligentie vraagt niet om minder menselijke vaardigheden – maar juist om meer. Of het nu om geprogrammeerde financiële producten of militaire drones gaat, complexe systemen verhogen de behoefte aan mensen die kritisch kunnen redeneren en strategisch overzicht hebben. Dit is een van de meest beangstigende lessen van de financiële crisis geweest. Het eindrapport van de Amerikaanse commissie die de oorzaken van de financiële en economische crisis in de VS onderzocht, beschrijft de wankele fundamenten van de industrie van subprime-hypotheken: ‘Deze gehele markt was afhankelijk van vernuftige computermodellen – die los bleken te staan van de realiteit (…). Toen die zeepbel barstte, barstte ook de zeepbel van de complexiteit: de schuldbrieven die bijna niemand begreep (…) waren de eerste dominostenen die omvielen.’

    Bedrijven op Wall Street vertrouwden op quants, wiskundigen die complexe financiële producten en handelsalgoritmes ontwierpen. De managers zelf begrepen de producten of de werking daarvan niet, evenmin als de financiële toezichthouders die ‘het steeds meer aan de banken overlieten om hun eigen risico’s te managen’.

    Kunstmatige intelligentie vraagt niet om minder menselijke vaardigheden, maar om meer

    Deze menselijke fouten stortten de wereld in een nachtmerrie waarvan de meesten van ons nog niet geheel zijn bekomen. Toen de mantel van de goochelaar werd weggerukt, bleek er een wezenloze blik en een vraagteken achter schuil te gaan. De bedrijven op Wall Street vertrouwden op hun gerobotiseerde digitale circuits. Ze koesterden de algoritmes en lieten het menselijk systeem tot verontrustende passiviteit en afhankelijkheid vervallen. Economische waarde werd vernietigd, en de menselijke tol bestond uit chaos en pijn. Het komt goed uit om deze feiten over het hoofd te zien, maar rationeel is het beslist niet.

    Wat blijft er ten slotte over onder de mantel van de goochelaar? Louter één doorklinkende gedachte: dezelfde technologieën waarmee ze ons wilden verbannen, kunnen ons in staat stellen om de oude businessmodellen aan flarden te schieten. ‘Alles wat we hebben bereikt wordt door de machine bedreigd, zolang die het waagt als Idee te bestaan, en niet als een gehoorzaam hulpmiddel,’ schreef Rilke.

    De door velen voorspelde robotinvasie gaat uit van een economie van minachting die leidt naar een doodlopende straat van uitsluiting en stagnatie. In plaats daarvan kunnen we een nieuwe, menselijke economie opzetten. Ze zal nieuwe beroepen ontsluiten, nieuwe relaties kweken en nieuwe vormen van participatie voorstaan. Onder de goochelaarsmantel zal de valse dichotomie van winnaars en verliezers verdwijnen.

    We kunnen het ons niet veroorloven alle informatierijkdom en de activiteiten die daarmee gepaard gaan over te laten aan een elite. We kunnen de technologie allemaal vooruithelpen en er ons voordeel mee doen. Belangrijke nieuwe onderzoeksliteratuur over ‘neurale plasticiteit’ [veranderingen in de organisatie van de hersenen als gevolg van ontwikkeling, leren of ervaring] suggereert dat ieder van ons in staat is om veel meer te begrijpen, te voelen en te presteren dan de wereld ons ooit heeft gevraagd of toegestaan. En toch blijven we ons lichaam en onze geest opsluiten in werkplekken, scholen en ziekenhuizen waarvan de organisatieprincipes eeuwenlang nauwelijks veranderd zijn.

    Er is niets onvermijdelijks of noodzakelijks aan de huidige regels van het marktspel

    Ik zie een wereld waarin nog maar een fractie van het menselijk potentieel wordt benut. De digitale technologie kan ons helpen een nieuwe menselijke wending in de economische geschiedenis te bewerkstelligen en onze hardnekkigste problemen in elke sector aan te pakken, vooral op het gebied van klimaat, onderwijs en gezondheid. Elk daarvan zal vereisen dat mensen elkaar op nieuwe manieren steunen om moeilijke problemen op te lossen.

    Er is geen andere reden dan de gewoonte om te veronderstellen dat markteconomieën maar op één manier kunnen werken. In feite is juist het tegendeel het geval. Ons kapitalisme is defect geraakt. De vroegere successen van het kapitalisme waren het gevolg van zijn vermogen om zich voortdurend aan te passen aan de nieuwe behoeften van nieuwe mensen. Er is niets onvermijdelijks of noodzakelijks aan de huidige regels van het marktspel of de politiek die daardoor wordt ingegeven. Dit is geen utopische gedachte. Integendeel, het zou onrealistisch zijn te denken dat het huidige bestel niet kan en moet worden uitgedaagd.

    De meesten van ons hoeven geen ‘dingen te zoeken waar mensen echt goed in zijn’. Dat weten we al: we zijn goed in het mens zijn. Op die manier maken we de wereld menselijker, en dat gaat beter als we in de gelegenheid zijn om te leren en een bijdrage te leveren. We hebben lief, en dat doen we beter als we zelf worden liefgehad en op waarde geschat. Het sonnet van Rilke vervolgt: ‘Maar ons kan het bestaan nog altijd bekoren; op een honderdtal plekken is het nog altijd de Oorsprong.’ Laat dit onze elektronische wereld zijn. ‘Ik bezing het elektrische lichaam,’ schreef [de Amerikaanse dichter] Whitman, ‘de legers van degenen die ik liefheb omgorden mij en ik omgord hen…’ Laat ook dit onze elektronische wereld zijn.

  • Twitteraars nemen de benen naar Mastodon

    Twitteraars nemen de benen naar Mastodon

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Russische zakenman geeft inmenging verkiezingen VS toe

    » Tien Franse bisschoppen en kardinaal beschuldigd van seksueel misbruik

    Het kleinschalige medium zegt een flinke groei te zien deze weken

    Sinds Twitter in handen is gevallen van Tesla-oprichter Elon Musk, is het aantal aanmeldingen bij het sociale netwerk Mastodon enorm gestegen. Honderdduizenden twitteraars zouden inmiddels de overstap gemaakt hebben, schrijft CNN. Elon Musk zelf heeft inmiddels gereageerd op de toenemende bekendheid van het kleine sociale medium, op een voor hem kenmerkende manier.

    De oprichters van Mastodon, dat grotendeels hetzelfde functioneert als Twitter, melden dat sinds de overname van Musk het platform er 230.000 gebruikers bij heeft gekregen. Momenteel zijn er 655.000 actieve gebruikers op Mastodon, een schijntje vergeleken met de circa 450 miljoen gebruikers die op Twitter zitten. Toch kan het aantal de komende tijd flink stijgen, zeker gezien de plannen die Musk met zijn nieuwe aankoop heeft en het feit dat Mastodon volledig gratis en gedecentraliseerd is.

    Zo zou hij minder snel controversiële en radicale gebruikers willen weren. Daarnaast wil hij geverifieerde gebruikers laten betalen voor hun “blauwe vinkje”. Musk reageerde op de toestroom van gebruikers naar Mastodon door een screenshot te delen met technische problemen waarmee het kleine platform kampte. Daarboven schreef hij cynisch: ‘Als je niet meer van Twitter houdt, is er een geweldige site genaamd Masterbatedone.‘ Later werd de tweet verwijderd.

    Lees ook: