Tag: Ierland

  • Iers dorp stelt smartphoneverbod in voor kinderen onder de twaalf

    Iers dorp stelt smartphoneverbod in voor kinderen onder de twaalf

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland maakt nepvideo’s met AI om militaire successen te claimen

    » Franse filmproducent Canal+ verbreekt banden met 600 filmartiesten

    Ouders, leraren en leerlingen zijn erg blij met de maatregel

    Greystones, een Ierse kustplaats net ten zuiden van Dublin, heeft zich wereldwijd op de kaart gezet met het radicale initiatief It Takes a Village. Het doel daarvan is kinderen te beschermen tegen sociale media door smartphones te verbieden voor kinderen onder de twaalf jaar. Ouders tekenen een contract met hun basisschool waarin ze beloven hun kinderen geen mobiel te geven totdat ze rond hun dertiende naar de middelbare school gaan, schrijft The Telegraph.

    ‘Het gaat erom dat we het moment waarop ze een smartphone krijgen, uitstellen totdat we ze de vaardigheden hebben bijgebracht die ze nodig hebben om in de online wereld te navigeren,’ aldus Rachel Harper, basisschooldirecteur in Greystones, die het initiatief heeft opgezet.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ze bedacht het concept toen leerlingen na de covid-lockdowns weer naar school gingen. ‘Ouders vertelden me hoe hun zoon of dochter, die het op school goed deed, ’s avonds thuis helemaal de controle verloor. Kinderen hadden moeite met slapen na tot in de late uurtjes op hun telefoon te hebben gezeten. Door berichten van de avond ervoor kwamen ze dermate uitgeput of overstuur op school dat ze zich niet konden concentreren.’

    Op het eerste gezicht klinkt het initiatief draconisch en onwerkbaar, maar ouders, leerkrachten en vooral de kinderen zijn er zeer over te spreken. Zo vertelt een moeder: ‘Ik zag enorm op tegen de dag dat mijn dochter thuis zou komen smeken om een ​​smartphone, omdat iedereen er al een had. Maar dankzij dit schoolinitiatief hebben ouders zoals ik daar geen last meer van.’

    Een jongen verklaart: ‘Wat ik tot nu toe van de workshops heb geleerd, is dat socialemediaplatforms zo zijn ontworpen dat ze een eindeloze hoeveelheid content bieden, waardoor het moeilijk is er afstand van te nemen. Ze zijn verslavend en ik wil niet dat mij dat overkomt.’

  • Bracht de moderne presidentscampagne van Connolly haar terecht naar de overwinning?

    Bracht de moderne presidentscampagne van Connolly haar terecht naar de overwinning?

    Twee columnisten van The Irish Times zagen hoe de winnaar van de Ierse presidentsverkiezingen Catherine Connolly sociale media behendig wist in te zetten tijdens haar campagne. Hoewel dat volgens Una Mullally toegejuicht mag worden, vraagt Breda O’Brien zich af of het zich ook kan doorvertalen naar serieus presidentschap.

    Ja: ‘Catherine Connolly vond haar publiek en sprak een taal die ze begrepen’

    Het ambt van een president in Ierland is grotendeels ceremonieel. Je bent een soort boegbeeld dat het geweten van de Ierse samenleving weerspiegelt, legt Irish Times-redacteur Una Mullally uit in een stuk dat door The Guardian werd gepubliceerd. ‘Mijn theorie is dat de winnaar van de Ierse presidentsverkiezingen degene is die thematisch aansluit bij de (op dat moment) heersende maatschappelijke waarden: Robinson de feminist, McAleese de bruggenbouwer tussen noord en zuid, Higgins de socialistische dichter, en nu Catherine Connolly, de anti-oorlogspresident.’

    Connolly is niet verbonden aan een politieke partij, maar wordt gesteund door de grote linkse partijen in Ierland, waaronder Sinn Féin. Ze won met 60 procent van de stemmen van de centrumrechtse Heather Humphreys. 

    Connolly sprak zich tijdens haar campagne herhaaldelijk uit tegen oorlog en militarisering, is zeer kritisch over de reactie van de EU op wat in Ierland wordt beschouwd als de genocide op Palestijnen en ze steunde het referendum over het homohuwelijk in 2015 en het referendum over abortusrecht in 2018. Ook kaartte ze herhaaldelijk de klimaatcrisis, de rechten van mensen met een beperking, de Ierse woningcrisis en het belang van de Ierse taal aan. ‘Ze voerde een positieve campagne en bleef altijd kalm in debatten,’ aldus The Guardian

    De doorgewinterde politicus en advocaat trok de aandacht van de kiezers met virale video’s waarin ze pronkte met haar voetbal- en basketbalvaardigheden. Ook nam ze deel aan populaire podcasts voor lange interviews. ‘Catherine Connolly vond haar publiek en sprak een taal die ze begrepen’, concludeert de Ierse columnist. 

    ‘Ze heeft de klassieke methoden van het politieke establishment op hun kop gezet’

    Volgens Mullally begreep Connolly’s campagneteam hoe belangrijk beeldtaal is in de online communicatie van nu. Het campagnelogo bevatte Keltische motieven en was geïnspireerd op traditionele Ierse winkelpuien. 

    ‘Ze zal niet de macht hebben om de huizencrisis aan te pakken, het grootste politieke en sociale probleem in Ierland. Maar ze bracht het wel onder de aandacht. Door haar slimme inzet van moderne communicatiemiddelen, waar ze een enorm publiek mee bereikte, heeft ze de klassieke methoden van het politieke establishment op hun kop gezet en laten zien hoe je door middel van een positieve, geraffineerde campagnevoering een oprechte band opbouwt met de kiezer.’

    Una Mullally is een Ierse journalist en presentator uit Dublin. Ze is columniste bij The Irish Times.


    Nee: ‘Sociale media lenen zich niet voor serieuze analyse, ook niet als ze geen opzettelijke desinformatie bevatten’

    ‘Jongeren geven openlijk toe dat ze last hebben van “brain rot” door het constant scrollen en kampen met een telefoonverslaving. Maar wanneer een presidentskandidaat erin slaagt hun aandacht een paar seconden te trekken, wordt dat beschouwd als een geweldige prestatie in plaats van een verergering van het probleem’, schrijft Breda O’Brien in The Irish Times. ‘Blijkbaar zorgt die aanpak ervoor dat Connolly herkenbaar is. Maar dit is ook de vrouw die lastige vragen systematisch ontweek. Herkenning is blijkbaar belangrijker dan verantwoording’, hekelt de vaste columnist. 

    Ook O’Brien haalt de podcasts aan waar Connolly te gast was. ‘Afgezien van een aflevering met de journalist Sean O’Rourke in februari, voordat ze haar kandidatuur aankondigde, waren deze interviews niet bepaald kritisch.’ De zeer succesvolle podcaster David Chambers, bekend onder zijn professionele pseudoniem Blindboy Boatclub, bevestigde de ‘vibe-theorie’ van Financial Times-columnist Janan Ganesh, waarbij kiezers hun steun baseren op gevoel en uitstraling in plaats van op inhoud of beleid. Het kiezen van een president, zo stelde Chambers, draait allemaal om ‘het gevoel dat de kandidaat een fatsoenlijk persoon is, iemand die oprecht om je geeft en niet achterbaks is’. Zijn podcast trekt naar schatting honderdduizenden tot een miljoen luisteraars per aflevering. ‘Tijdens de show– die een enorm luisterpubliek heeft – werd geen enkele lastige vraag gesteld,’ benadrukt O’Brien.

    ‘Een vibe kan binnen enkele seconden veranderen’

    Je stem laten afhangen van ‘vibes’ is gevaarlijk, stelt de columnist. ‘Een vibe kan binnen enkele seconden veranderen. Sociale media lenen zich niet voor serieuze analyse, omdat elk medium dat afhankelijk is van click altijd op het randje van excessen balanceert.’

    Het symbolische karakter van het ambt doet niets af aan O’Briens argumentatie. ‘Ja, het is grotendeels ceremonieel, maar het heeft echte functies.’ De president brengt bijvoorbeeld staatsbezoeken en ontvangt buitenlandse staatshoofden in eigen land. ‘Hoe ongemakkelijk zal het bijvoorbeeld voor Connolly zijn om de Duitse bondskanselier te begroeten nadat ze het herbewapeningsbeleid van zijn land heeft vergeleken met dat van het Duitsland van de jaren dertig?’

    De verkiezingen werden ontsierd door een lage opkomst van 46,3 procent en maar liefst een op de acht kiezers diende een ongeldig stembiljet in. ‘Er waren ruim tweeduizend ongeldige stemmen, het hoogste aantal in een moderne Ierse verkiezing, omdat veel kiezers ontevreden waren met de keuze van kandidaten op het stembiljet’, aldus The Irish Times.

    De lage opkomst en vele proteststemmen duiden volgens de columnist op een diepe kloof tussen de Ierse bevolking en de politiek. ‘Er is veel meer nodig dan handigheid met digitale media om president te zijn voor iedereen.’

    Breda O’Brien is een Ierse docent en columnist die wekelijks een column schrijft voor The Irish Times. O’Brien is een veelgevraagd woordvoerder van katholieke standpunten over politieke kwesties, zoals het verzet tegen abortus en het homohuwelijk.

  • Ierland: linkse kandidaat Catherine Connolly verkozen tot president

    Ierland: linkse kandidaat Catherine Connolly verkozen tot president

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Argentinië: Milei wint met overmacht de tussentijdse verkiezingen

    » OpenAI schroeft beveiliging op voor AI-video’s met historische figuren erin

    Maar liefst 13 procent van de stembiljetten was ongeldig

    De 68-jarige voormalige advocaat behaalde zaterdagavond een ‘verpletterende overwinning’ bij de presidentsverkiezingen in Ierland, meldt The Irish Times. De linkse onafhankelijke kandidaat, die in 2016 parlementslid werd, kreeg meer dan 63 procent van de stemmen, vergeleken met 29,5 procent voor Heather Humphreys, van de centrumrechtse Fine Gael-partij in de regering, haar enige echte rivaal in deze verkiezingen.

    Hoewel de opkomst bijna 46 procent bedroeg, onverwacht hoger dan bij de vorige presidentsverkiezingen in 2018, werd deze verkiezing ontsierd door het recordaantal ongeldige stembiljetten, ongeveer 13 procent van het totaal, waarvan sommige anti-immigratieboodschappen of de woorden ‘geen democratie’ bevatten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De conservatieve kandidaat, Maria Steen, had niet genoeg steun onder parlementariërs verzameld om zich kandidaat te kunnen stellen. Catherine Connolly, bekend om haar uitgesprokenheid, werd gesteund door de belangrijkste oppositiepartijen, waaronder de Groenen en de nationalistische Sinn Féin.

    Als campagnevoerder voor de hereniging van het eiland verzet ze zich tegen hogere defensie-uitgaven en steunt ze het behoud van de Ierse traditie van neutraliteit. Commentatoren voorspellen dat haar sterke standpunten over buitenlands beleid, defensie en zelfs huisvesting tot spanningen met de regering zouden kunnen leiden.

  • Ierland: centrist Micheál Martin opnieuw tot premier gekozen

    Ierland: centrist Micheál Martin opnieuw tot premier gekozen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: moordenaar Southport veroordeeld tot minimaal 52 jaar gevangenisstraf

    » VS: rechter verklaart decreet van Trump inzake burgerschap ongrondwettelijk

    Hij is de leider van de centrumrechtse partij Fianna Fáil

    Bijna twee maanden na de algemene verkiezingen werd Micheál Martin, de leider van de centrumrechtse partij Fianna Fáil, donderdag gekozen door de leden van de Dail, het Ierse parlement, met 95 stemmen voor en 76 tegen. Hij werd vervolgens officieel benoemd tot Taoiseach (‘premier’ in Gaelic) door de president van Ierland, Micheál Higgins.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dit is de tweede keer dat deze centrist, wiens partij in november de beste was in de peilingen, de post van premier bekleedt. Donderdag nam hij het roer over van een coalitie die gedomineerd wordt door de twee grote centrumrechtse partijen. Deze partijen bundelden hun krachten met een groep onafhankelijke parlementsleden, omdat ze er niet in slaagden een meerderheid in het parlement te behalen.

    De verkiezing van de premier zou aanvankelijk woensdag plaatsvinden, maar moest worden uitgesteld vanwege een geschil tussen de coalitie en de oppositie over de spreektijd voor onafhankelijke parlementsleden. ‘Deze ongekende vuurproef toont aan dat de nieuwe coalitie op wankele grond staat,’ aldus Politico.

  • Spanje, Noorwegen en Ierland erkennen de staat Palestina

    Spanje, Noorwegen en Ierland erkennen de staat Palestina

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël zet offensief in Rafah voort na dodelijke luchtaanval

    » Parlement Georgië schuift presidentieel veto omstreden wet opzij

    Israël heeft woedend gereageerd op de erkenning

    Spanje, Ierland en Noorwegen hebben dinsdag officieel de Palestijnse staat erkend. Dat meldt The Times of Israel. De erkenning leidde tot een woedende reactie van Israël, dat zich steeds meer isoleert vanwege de mogelijke genocide in Gaza. De stap betekent dat 146 van de 193 lidstaten van de Verenigde Naties nu een Palestijnse staat erkennen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De regeringen in Madrid, Dublin en Oslo zeiden dat ze met hun erkenning de inspanningen om een staakt-het-vuren te bereiken in Gaza wilden versnellen. De drie landen zeggen te hopen dat hun besluit andere landen van de Europese Unie zal aansporen om hun voorbeeld te volgen.

    ‘Het is de enige manier om verder te komen in de richting van wat iedereen erkent als de enige mogelijke oplossing om een vreedzame toekomst te bereiken, een toekomst van een Palestijnse staat die zij aan zij leeft met de Israëlische staat’, zei de Spaanse premier Pedro Sanchez in een televisietoespraak. Spanje erkent een verenigde Palestijnse staat, inclusief de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever, onder de Palestijnse Nationale Autoriteit met Oost-Jeruzalem als hoofdstad, zei hij.

    Het Ierse ministerie van Buitenlandse Zaken zei vorige week dat het zijn vertegenwoordiging in Ramallah op de Westelijke Jordaanoever zou opwaarderen tot een ambassade, daar een ambassadeur zou benoemen en de status van de Palestijnse missie in Ierland zou opwaarderen tot een ambassade. Israël heeft het besluit herhaaldelijk veroordeeld en gezegd dat de landen Hamas steunen.

  • Moet Ierland het aantal datacenters beperken?

    Moet Ierland het aantal datacenters beperken?

    Dataopslag slurpt elektriciteit. In Ierland zou dat haast evenveel zijn als de hele stedelijke bevolking verbruikt. Zijn nieuwe datacenters echt nodig voor de economische groei van het land?

    JA: ‘Het systeem is verzadigd’

    ‘Hoe meer we te weten komen over de werkelijke impact van datacenters, hoe kortzichtiger het Ierse beleid van de afgelopen twintig jaar lijkt,’ schrijft de The Irish Times in een redactioneel. Begin juni onthulde het Ierse Centraal Bureau voor de Statistiek dat de 75 datacenters in 2022 bijna een vijfde van de elektriciteitsproductie van het land hadden verbruikt, het equivalent van wat alle stedelijke huishoudens in Ierland verbruiken. Dat is 30 procent meer dan in 2021. En in 2015 was het verbruik slechts 5 procent van de totale elektriciteitsproductie; oftewel een exorbitante toename van 400 procent in minder dan tien jaar. ‘Deskundigen en de nationale elektriciteitsleverancier EirGrid hebben herhaaldelijk gewaarschuwd dat het nationale elektriciteitsnet steeds meer onder druk komt te staan, niet in de laatste plaats door datacenters. Deze zijn bijzonder energie-intensief en kunnen tientallen of zelfs honderden computerservers van stroom voorzien.’ De krant wijst erop dat ze bovendien niet werken zonder koelsysteem en een enorme hoeveelheid water verbruiken. ‘Grote datacenters verbruiken evenveel energie en water als een kleine stad.’

    Met de dertig nieuwe datacenters die gepland staan, waarvan er acht al in aanbouw zijn, zal de sector in 2030 volgens EirGrid waarschijnlijk tussen de 23 procent en 30 procent van het nationale verbruik voor zijn rekening nemen. ‘EirGrid heeft een moratorium ingesteld op de bouw van nieuwe centra in de toch al verzadigde regio Dublin.’ Verspreiding van de centra lost de onderliggende problemen met de elektriciteitsvoorziening echter niet op. ‘De regering herhaalde in juni nogmaals dat ze de groei van de sector niet zou beperken,’ aldus The Irish Times.

    ‘Ierland heeft al meer datacenters per hoofd van de bevolking dan 99 procent van de rest van de wereld‘

    De krant geeft toe dat het land deze centra nodig heeft. Ze zijn essentieel voor de opslag en het beheer van gegevens voor Ierse particulieren en bedrijven, maar ook voor de internationale activiteiten van internetgiganten zoals Google en Amazon. ‘Door deze onstuimige groei niet af te remmen, geeft Ierland toe aan de multinationals die op zijn grondgebied zijn gevestigd, terwijl zijn elektriciteitsnetwerk onder druk staat en het land zijn klimaatverplichtingen niet nakomt.’

    Ministers hebben benadrukt dat de centra de economische groei ondersteunen en hebben de belofte gedaan dat ze groener zullen worden. Maar dergelijke beweringen zijn grotendeels gebaseerd op oncontroleerbaar bewijs van een van de meest gesloten bedrijfstakken binnen de technologische industrie. ‘Over de hele wereld hebben journalisten en burgergroepen juridische stappen moeten ondernemen tegen politici en datacenterbedrijven (soms verborgen achter lege vennootschappen) om de waarheid over hun bouwvergunningen en hun enorme water- en energieverbruik aan het licht te brengen.’

    Er lijkt geen milieuvriendelijke oplossing te zijn. ‘De meeste hernieuwbare energie in Ierland wordt opgewekt door wind, en de in juni 2023 door EirGrid aangekondigde onderbrekingen in het elektriciteitsnet herinneren ons eraan dat er geen windenergie is zonder wind.’ Het zal jaren duren om andere oplossingen te ontwikkelen, zoals windmolenparken op zee of golfenergie.

    ‘Ierland heeft al meer datacenters per hoofd van de bevolking dan 99 procent van de rest van de wereld. Het klinkt logisch om hun wildgroei te reguleren. De industrie moet transparanter worden, net als de overheid.’

    Lees hier het origineel

    ANP 62180520 1
    Bouw van een nieuwe datacenter van Facebook in Damastown, Dublin. – © Niall Carson / ANP

    NEE: ‘Niet minder datacenters, maar meer elektriciteit’

    ‘Onlangs werd de aandacht gevestigd op het feit dat deze “satanische fabrieken” (zoals de dichter William Blake de eerste fabrieken van de industriële revolutie in Groot-Brittannië noemde) evenveel elektriciteit verbruiken als alle stedelijke huishoudens in Ierland bij elkaar. Een opvallend gegeven. Tegelijkertijd is het moeilijk om dit als een existentiële bedreiging te zien,’ opent columnist John McManus zijn opiniestuk in The Irish Times. ‘Volgens de laatste cijfers van het Ierse Centraal Bureau voor de Statistiek, die dateren uit 2021, zijn stedelijke huishoudens goed voor minder dan 18 procent van het elektriciteitsverbruik.’ Huishoudens op het platteland verbruiken ongeveer 10 procent en straatverlichting 1 procent. ‘De rest – 70 procent van het elektriciteitsverbruik – wordt opgeslokt door wat we ruwweg economische activiteit kunnen noemen. Oftewel, de plaatsen waar mensen een activiteit uitvoeren en daarvoor worden betaald. Dit varieert van politiebureaus tot datacenters.’ In Ierland is de verdeling van het energieverbruik tussen huishoudens en de rest van de economie volgens Eurostat vergelijkbaar met die in de rest van Europa.

    Er worden volgens McManus terechte vragen gesteld over het energieverbruik van datacenters en de noodzaak om over te stappen op hernieuwbare energiebronnen. Maar hetzelfde kan volgens hem gezegd worden van de enorme Duitse auto-industrie, die veel energie verbruikt. ‘Weinig mensen vinden dat Duitsland te veel autofabrieken heeft, maar Duitsland heeft zijn elektriciteitsvoorziening dan ook iets beter geregeld dan wij.’

    ‘Veel Ieren hebben het gevoel dat ze aan de kant worden gezet in een tijd waarin het land steeds rijker wordt’

    ‘Ons probleem (ervan uitgaande dat je denkt dat we er een hebben) is niet wat we met onze elektriciteit doen. Het probleem is dat we er niet genoeg van produceren,’ stelt hij daarom. ‘Toen de Ierse economie de afgelopen decennia in hoog tempo groeide – gedreven door investeringen van techbedrijven, met name in datacenters – hebben we niet genoeg geïnvesteerd in elektriciteitsopwekking.’ Daar zijn volgens hem verschillende redenen voor, ‘maar het grootste probleem was dat we de stijgende vraag niet hebben zien aankomen en onze verouderde inventaris van conventionele energiecentrales niet hebben vernieuwd en vervangen.’ Daarmee bedoelt hij energiecentrales die fossiele brandstoffen verbranden.

    McManus vraagt zich af waarom de datacenters dan de schuld krijgen van tientallen jaren slecht energiebeleid van opeenvolgende regeringen. ‘Veel Ieren hebben het gevoel dat ze aan de kant worden gezet in een tijd waarin het land steeds rijker wordt. Ze zijn in opstand gekomen en hun woede zoekt nog steeds een uitweg.’ En daar komt de kritiek op datacenters volgens hem vandaan. ‘Technologie en haar satanische nakomelingen – sociale netwerken – worden bestempeld als parasieten en zijn hier de ideale boosdoeners. Niets geeft de Ieren meer het gevoel buitengesloten te zijn dan een datacentrum dat alle elektriciteit opslurpt en zakken vult die niet de hunne zijn. Vooral als er een in de buurt van hun dorp staat en grasmaaien op het aangelegde terrein de enige baan is die het biedt.’

    Dat is volgens McManus niet juist. ‘Voordat we onze fakkels en hooivorken tevoorschijn halen en naar het dichtstbijzijnde datacenter marcheren, is het misschien goed om te bedenken dat ze deel uitmaken van wat bekendstaat als de “industriële basis” van dit land,’ schrijft hij. Het is volgens hem het equivalent van Volkswagen of BMW. ‘Laten we datacenters niet afschaffen, maar laten we meer elektriciteit produceren.’

    Lees hier het origineel.

  • Ierse regeringpartij schuift Simon Harris naar voren als nieuwe premier

    Ierse regeringpartij schuift Simon Harris naar voren als nieuwe premier

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Honderden ontvoerde kinderen in Nigeria weer vrijgelaten

    » IS brengt beelden van bloederige aanslag Moskou uit

    Harris moet Leo Varadkar opvolgen, die vorige week aftrad

    De Ierse regeringspartij Fine Gael heeft Simon Harris benoemd tot nieuwe leider, wat waarschijnlijk betekent dat hij Leo Varadkar zal gaan opvolgen. Dat meldt The Guardian. Varadkar kondigde woensdag zijn aftreden aan om ‘persoonlijke maar vooral politieke redenen’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Harris was sinds 2020 de Ierse minister voor voortgezet en hoger onderwijs. Eerder was hij minister van Volksgezondheid van 2016 tot 2020. Tijdens zijn acceptatiespeech roemde Harris uitgebreid het nalatenschap van Varadkar. Ook keek hij vooruit naar zijn termijn.

    ‘Ik wil jullie bedanken voor jullie vertrouwen. En ik wil jullie vandaag beloven en toezeggen dat ik dat vertrouwen zal terugbetalen met hard werken, met bloed, zweet en tranen, dag in dag uit, met verantwoordelijkheid, met nederigheid en beleefdheid’, aldus Harris tijdens zijn toespraak.

  • Ierse premier Varadkar treedt verrassend af

    Ierse premier Varadkar treedt verrassend af

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Vietnamese president Thuong dient jaar na aantreden ontslag in

    » Hof van Justitie verwerpt beroep celstraf Bouterse

    Volgende maand moet de opvolger van Varadkar bekend worden

    Leo Varadkar heeft woensdag onverwachts aangekondigd dat hij aftreedt als premier van Ierland. Volgens Varadkar maakt de coalitieregering van het land meer kans op herverkiezing onder een andere leider. Dat meldt de BBC.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Varadkars partij Fine Gael ontvangt vanaf donderdag de nominaties voor een nieuwe leider en de resultaten worden op 5 april bekendgemaakt. Het parlement zal dan stemmen over de opvolging van Varadkar als premier, na terugkeer van het paasreces op 9 april.

    Het verrassende vertrek van Varadkar, die in 2017 de eerste homoseksuele premier werd van het ooit zo streng katholieke land en slechts vijftien maanden geleden opnieuw premier werd, leidt niet tot algemene verkiezingen. ‘Mijn redenen om af te treden zijn zowel persoonlijk als politiek van aard’, zei Varadkar tijdens een haastig belegde persconferentie in Dublin.

  • Ierse schrijver Paul Lynch wint de Booker Prize met politieke roman

    Ierse schrijver Paul Lynch wint de Booker Prize met politieke roman

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Verdachte van schietpartij op drie Palestijnse studenten gearresteerd

    » Avondklok in Sierra Leone na aanval op gevangenis

    In Prophet Song is Ierland ten prooi gevallen aan het fascisme

    De Ierse schrijver Paul Lynch heeft zondag de Booker Prize van 2023 gewonnen voor zijn roman Prophet Song. De jury beschijft het boek als ‘hartverscheurend’ en ‘een groot succes’. De 46-jarige schrijver is de vijfde Ierse auteur die de prestigieuze Britse literaire prijs wint. Lynch treedt daarmee ‘in de voetsporen van Iris Murdoch, John Banville, Roddy Doyle en Anne Enright’, aldus Irish Independent. Het prijzengeld bedraagt £50.000 (ongeveer €57.000).

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Met Prophet Song van Paul Lynch hebben de juryleden misschien wel het meest actuele en urgente boek op de shortlist gekozen – een roman die expliciet ingaat op wereldwijde conflicten en tektonische krachten in de politiek. Maar het is ook het zeer intieme, elementaire verhaal van de liefde van één vrouw voor haar familie en haar wanhopige pogingen om vast te houden aan de directe wereld om haar heen in het aangezicht van toenemende chaos’, schrijft criticus Justine Jordan van The Guardian. In Lynch’ roman heeft Ierland een fascistische regering gekregen en breekt er een burgeroorlog uit.

    Lees ook:

  • Ierland wil gezondheidswaarschuwingen op alcoholische producten

    Ierland wil gezondheidswaarschuwingen op alcoholische producten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Donald Trump trapt nieuwe verkiezingscampagne af

    » Rond de zeshonderd doden sinds begin protesten Iran

    De EC geeft groen licht, de drankindustrie is minder blij

    In Europa woedt een strijd over het Ierse plan om gezondheidswaarschuwingen op flessen wijn, bier en sterke drank verplicht te stellen, zo berichtte Politico Europe vorige week. Ierland wil dat alcoholische producten evenals pakjes sigaretten in de toekomst ook gezondheidswaarschuwingen zullen bevatten waarin staat dat het drinken van alcohol leverziekten veroorzaakt, schadelijk is voor de ongeboren baby en rechtstreeks verband houdt met dodelijke vormen van kanker. Dit om alcoholmisbruik en de belasting die dat voor ziekenhuizen betekent, te verminderen.  

    Hoewel de Europese Commissie de weg voor Ierland heeft vrijgemaakt om de nieuwe etiketten in te voeren, heeft het plan tot verzet geleid in de EU, waar negen lidstaten bezwaar hebben aangetekend en de drankindustrie het een aanval op de interne markt van de sector noemt. De Ierse autoriteiten weten dat het aanbrengen van waarschuwingen voor kanker op alle alcoholische producten een commercieel mijnenveld creëert waardoor de belangen van de volksgezondheid tegenover die van de wijnmakers, brouwers en distilleerders van Europa en de wereld komen te staan.

    ‘De vergelijking tussen alcohol en sigaretten is onterecht. In de juiste hoeveelheid, een glas per maaltijd, is wijn goed voor de gezondheid’

    De drankindustrie heeft ook al van zich laten horen. ‘De vergelijking tussen alcohol en sigaretten is onterecht. In de juiste hoeveelheid, een glas per maaltijd, is wijn goed voor de gezondheid’, aldus de voorzitter van landbouworganisatie Coldiretti. Ook zou er geen onderscheid worden gemaakt tussen gematigd en overdadig drankgebruik en zou het vrij verkeer van goederen en bijgevolg de Europese markt in gevaar komen.  

    Mocht het plan doorgang vinden, dan zal het op z’n vroegst in 2026 doorgevoerd kunnen worden. De lobbyactiviteiten van de drankindustrie zouden dit proces nog verder kunnen vertragen of de invoering zelfs helemaal tegen kunnen houden.

    Lees ook:

  • Siofra O’Leary eerste vrouw aan hoofd van Europees mensenrechtenhof

    Siofra O’Leary eerste vrouw aan hoofd van Europees mensenrechtenhof

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van deze week:

    » Mexico: krachtige aardbeving schudt het westen van het land op

    » Meer dan 200 Armeense soldaten gedood in grensconflict met Azerbeidzjan

    Ierse O’Leary volgt Robert Spano op

    De Ierse rechter Siofra O’Leary wordt de eerste vrouw aan het hoofd van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Zij volgt de IJslandse rechter Robert Spano op, die sinds het voorjaar van 2020 in functie is. Siofra O’Leary (53) werd in 2015 rechter bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, waarna ze in januari vicevoorzitter werd.

    De vrouw uit Dublin ‘aanvaardt haar functie op een moment dat het Hof voor grote uitdagingen staat, waaronder de niet-uitvoering van sommige arresten door lidstaten en spanningen met het Verenigd Koninkrijk, waar de regerende Conservatieve Partij sommige uitspraken van het Hof heeft beknot’, aldus The Irish Times.

    Lees ook:

  • Ierse pubs worstelen met personeelstekorten

    Ierse pubs worstelen met personeelstekorten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïense leger verdreven uit centrum van Sjevjerodonetsk

    » Onderzoek: opwarming van aarde veroorzaakt slaaptekort

    Een derde van het personeel zou de sector hebben verlaten

    In Ierland zien veel pubs zich genoodzaakt om twee dagen per week te sluiten als gevolg van personeelstekorten, meldt RTÉ. Die tekorten zijn vanwege de pandemie nog groter geworden dan ze al waren. Dat heeft een delegatie van Ierse publicans, caféhouders, laten weten aan een speciale commissie van de Oireachtas, het Ierse parlement.

    ‘Twee jaar van sluitingen en beperkingen hebben een verwoestend effect gehad op het behoud van personeel’

    Volgens Donall O’Keeffe, voorzitter van de Licensed Vintners Association, de organisatie van publicans in Dublin, hebben twee jaar van sluitingen en beperkingen een verwoestend effect gehad op het behoud van personeel in de sector. Hij schat dat ongeveer een derde van het personeel de sector heeft verlaten. Er waren volgens hem al tekorten aan geschoold personeel voordat corona uitbrak, en het vertrek van chef-koks, managers en hoger barpersoneel tijdens de pandemie heeft die situatie verergerd. Sinds de pubs weer open mogen is de beschikbaarheid van personeel de grootste remmende factor voor een volledig herstel, aldus O’Keeffe.

    Lees ook:

  • Wereldnieuws: Pubs in Ierland worstelen met personeelstekorten & Meer

    Wereldnieuws: Pubs in Ierland worstelen met personeelstekorten & Meer

    Pubs in Ierland worstelen met personeelstekorten

    In Ierland zien veel pubs zich genoodzaakt om twee dagen per week te sluiten als gevolg van personeels-tekorten, meldt RTÉ. Die tekorten zijn vanwege de pandemie nog groter geworden dan ze al waren. Dat heeft een delegatie van Ierse publicans, caféhouders, laten weten aan een speciale commissie van de Oireachtas, het Ierse parlement.

    Volgens Donall O’Keeffe, voorzitter van de Licensed Vintners Association, de organisatie van publicans in Dublin, hebben twee jaar van sluitingen en beperkingen een verwoestend effect gehad op het behoud van personeel in de sector. Hij schat dat ongeveer een derde van het personeel de sector heeft verlaten. Er waren volgens hem al tekorten aan geschoold personeel voordat corona uitbrak, en het vertrek van chef-koks, managers en hoger barpersoneel tijdens de pandemie heeft die situatie verergerd. Sinds de pubs weer open mogen is de beschikbaarheid van personeel de grootste remmende factor voor een volledig herstel, aldus O’Keeffe.

    leonhard niederwimmer unsplash
    © Unsplash


    Niet echt een verbetering

    De regering van New South Wales in Australië introduceerde eind 2019 de DDL (digital driver’s licence), oftewel het digitale rijbewijs. Mensen kunnen sindsdien hun iPhone of Android-telefoon gebruiken om hun identiteits- en leeftijdsbewijs te tonen bij politiecontroles langs de weg of in cafés, aldus Ars Technica. De overheid beloofde dat het digitale rijbewijs een ‘hoger niveau van veiligheid en bescherming tegen identiteitsfraude zou bieden dan het plastic rijbewijs’ dat decennialang werd gebruikt.

    Maar onderzoek wijst nu uit dat het een eitje is om identiteitsbewijzen te vervalsen met behulp van de DDL. Mensen die wettelijk geen alcohol mogen drinken, kunnen simpelweg hun geboortedatum veranderen en fraudeurs kunnen valse identiteiten aanmaken. Dat proces neemt nog geen uur in beslag, vereist geen speciale hard- of software en levert valse id-bewijzen op die moeiteloos de controle doorstaan van het elektronische verificatiesysteem dat door de politie en deelnemende cafés wordt gebruikt.


    Sky Bridge 721

    Niet ver van de Poolse grens en het skigebied Dolní Morava beschikt Tsjechië sinds kort over de langste voetgangersbrug ter wereld, meldt Colossal. De ‘Sky Bridge 721’ is zo smal (1,20 meter) dat er geen tegenliggers kunnen passeren en voetgangers maar in één richting over de brug kunnen lopen. Omkeren kan dus niet. 721 slaat op het aantal meters dat de hangbrug lang is. De brug verbindt twee bergkammen op meer dan 1100 meter boven de zeespiegel met elkaar en zou met zijn 8 centimeter dikke stalen kabels vijfhonderd mensen tegelijkertijd moeten kunnen dragen. De bouw van de toeristische attractie kostte ruim 8 miljoen euro. Er staat ook nog een uitkijktoren naast, die uitzicht biedt op de vallei van de Morava en het Králicky Snezník-gebergte.

    sky 1 640x426@2x
    © via designboom

    Sokken verdringen T-shirts

    De belangrijkste kledingstukken die Amerikanen kochten tijdens de pandemie waren… sokken. Volgens marktonderzoekbureau NPD Group zijn sokken sinds twee jaar de belangrijkste kledingaankoop en hebben ze de aankoop van T-shirts verdrongen, aldus Quartz. Een op de vijf kledingitems die in 2020 en 2021 in de VS werden gekocht, was een paar sokken. Sokken om mee te slapen vertegenwoordigen slechts 3 procent van de sokkenmarkt, maar de verkoop van slaapsokken groeide wel vier keer zo snel als die van sokken in het algemeen. Volgens de marketeers kwam dat doordat mensen tijdens de pandemie meer tijd doorbrachten in bed. Een verklaring voor de verkoopgroei ligt mogelijk ook in de explosieve groei van e-commerce: sokken zijn relatief goedkoop en worden gemakkelijk aan een bestelling toegevoegd als een klant nog maar een paar dollar verwijderd is van gratis verzending, aldus NPD.

    tai s captures kBGVM2mVgcI unsplash
    © Unsplash


    Opwarming van de aarde veroorzaakt slaaptekort

    Door stijgende temperaturen als gevolg van klimaatverandering wordt de nachtrust van mensen wereldwijd korter, zo blijkt uit de grootste studie naar dit onderwerp tot nu toe, dat aangehaald wordt door The Guardian. Door de opwarming van de aarde stijgen de nachttemperaturen sneller dan die overdag. Naarmate de aarde verder opwarmt zal slaapverlies verder toenemen, maar sommige mensen worden meer getroffen dan andere. Het slaapverlies per graad opwarming is bij vrouwen ongeveer een kwart hoger dan bij mannen, twee keer zo hoog bij 65-plussers en drie keer zo hoog bij mensen in minder welvarende landen. 

    Eerdere studies toonden al aan dat stijgende temperaturen schadelijk zijn voor de gezondheid

    Het onderzoek is gebaseerd op gegevens van 47.000 mensen in 68 landen, gedurende in totaal 7 miljoen nachten. Uit het onderzoek bleek dat de gemiddelde burger per jaar nu al 44 uur minder slaapt. Dat komt neer op elf nachten met minder dan zeven uur slaap. Eerdere studies toonden al aan dat stijgende temperaturen schadelijk zijn voor de gezondheid, onder meer door toename van het aantal hartaanvallen, zelfmoorden en psychische crises, door ongevallen en verwondingen, maar ook door een verminderd vermogen om te werken. De onderzoekers vinden het verontrustend dat hun gegevens niet aantonen dat mensen in staat zijn om zich aan te passen aan warmere nachten. 

    Volgens Kelton Minor van de Universiteit van Kopenhagen, die het onderzoek leidde, ‘slapen wereldwijd steeds meer mensen onvoldoende.’ Hij voegde eraan toe dat het onderzoek het topje van de ijsberg kan zijn, ‘want zeer waarschijnlijk zijn onze schattingen aan de conservatieve kant’.


    Xi wil zwaargewicht als mediabaas

    De huidige Chinese onderminister van Buitenlandse Zaken Le Yucheng wordt volgens ingewijden het nieuwe hoofd van de Nationale Radio en Televisie Administratie (NRTA) van China, de organisatie die toezicht houdt op de staatstelevisie en -radio in China, aldus South China Morning Post. Zijn benoeming lijkt een gevolg van de eis van president Xi Jinping om de positie van China in de mediaoorlog met de VS en diens bondgenoten te versterken. Xi riep vorig jaar op tot een ‘sterk Chinees narratief’ en keerde zich tegen westerse media die ‘alle middelen aanwenden’ om China te belasteren en te demoniseren. Berichtgeving over mensenrechten in Xinjiang, het Chinese standpunt over de oorlog in Oekraïne en het politieke systeem van China leidden sindsdien meermaals tot boze reacties van Chinese diplomaten en in de propaganda van de staatsmedia.

    De laatste jaren legde Le al vaker openbare verklaringen af over de diplomatieke positie van China

    Le wordt als hoofd van de NRTA ook adjunct-directeur van de Centrale Propaganda-afdeling, die toezicht houdt op informatieverspreiding, media en film. De laatste jaren legde hij al vaker openbare verklaringen af over de diplomatieke positie van China. Na de ontmoeting van Xi Jinping met Vladimir Poetin op 4 februari in Beijing, bijvoorbeeld, was het Le die de staatsmedia informeerde over de gesprekken en die vertelde dat de banden tussen de twee landen ‘geen bovengrens’ hebben.

    Le begon zijn diplomatieke loopbaan in de jaren tachtig op een afdeling van het ministerie van Buitenlandse Zaken die verantwoordelijk was voor de relatie met de Sovjet-Unie en het Oostblok. Hij werkte twee keer op de Chinese ambassade in Moskou en diende later als ambassadeur in Kazachstan en India. In 2018 werd hij onderminister van Buitenlandse Zaken, de op twee na hoogste amb-telijke functie van het ministerie. In een recent interview zei hij dat Washington moet accepteren dat ‘de Amerikaanse hegemonie’ afneemt, ook al zal het voor China ‘voorlopig moeilijk zijn’ om de VS in te halen.

    ANP 430214085
    De Chinese minister van Buitenlandse Zaken Le Yucheng tijdens een interview waarin hij zei dat Washington moet accepteren dat ‘de Amerikaanse hegemonie’ afneemt. © Mark Schiefelbein / AP

  • Britse regering dreigt Noord-Ierlandprotocol te veranderen

    Britse regering dreigt Noord-Ierlandprotocol te veranderen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Biden spreekt zich uit tegen het ‘gif’ van witte suprematie na terreuraanslag

    » Venezuela: VS versoepelt oliesancties in ruil voor dialoog met oppositie

    Nieuwe wet belemmert goederenverkeer Noord-Ierland

    De Britse regering wil het Noord-Ierlandprotocol wijzigen, dat sinds brexit het goederenverkeer regelt tussen de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk en de Britse provincie Noord-Ierland. Brussel waarschuwt dat elk eenzijdig initiatief onaanvaardbaar is.

    Het nieuwe wetsvoorstel voorziet in een ‘groene corridor’, waardoor goederen uit het Verenigd Koninkrijk, die uitsluitend bestemd zijn voor de Noord-Ierse markt, niet gecontroleerd worden. Voor goederen naar Ierland, en in het verlengde daarvan de EU, zou een ‘rode corridor’ gelden met controles, schrijft The Irish Times.

    Het voorstel, dat de minister van Buitenlandse Zaken, Liz Truss, gisteren in het Britse Parlement toelichtte, zou een grote verandering teweegbrengen, merkt BBC op. Het zou betekenen dat het goederenverkeer in Noord-Ierland niet meer volgens de Europese regels verloopt.

    De regering van Boris Johnson neemt het risico om ‘een handelsoorlog te ontketenen’

    Volgens het huidige protocol wordt de controle op alle goederen die uit het VK komen, uitgevoerd in de havens van Noord-Ierland. Dat verhinderde het herstel van een fysieke grens tussen de Republiek Ierland en Noord-Ierland, maar creëerde een feitelijke grens tussen de Britse provincie en de rest van het VK. De pro-Britse unionisten in Noord-Ierland, die hun lidmaatschap met het VK fel verdedigen, hebben deze situatie steeds onaanvaardbaar geacht en weigeren met de pro-Ierse partij Sinn Féin te regeren zolang de problemen rond het protocol niet zijn opgelost, onderstreept Belfast Telegraph.

    Volgens The Guardian neemt de regering van Boris Johnson het risico om ‘een handelsoorlog te ontketenen’, terwijl de Britten nu al moeite hebben met in hun levensonderhoud te voorzien. Ook Financial Times is niet erg enthousiast, aangezien door het nieuwe protocol ‘de VK zijn reputatie van betrouwbare partner zal verliezen, de EU gedwongen wordt de vrijhandelsovereenkomst met het VK te annuleren en het Ierland zal verdelen’. De conservatieve The Sun daarentegen grijpt de kans om de EU nog weer eens aan te vallen: ‘Ze willen ons straffen voor brexit.’

    Lees ook:

  • Ierse politie zoekt naar mannen die pensioen probeerden te innen met lijk

    Ierse politie zoekt naar mannen die pensioen probeerden te innen met lijk

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Resistente bacteriën zorgen wereldwijd voor 1,27 miljoen doden

    » Moederbedrijf Facebook kampt met winstdaling en minder gebruikers

    Poging pensioen te innen met lijk

    De politie in Ierland is een onderzoek begonnen na berichten dat het lichaam van een dode man naar een postkantoor was gebracht in een poging zijn pensioen te innen. Volgens The Irish Times werd het lichaam van een man die in de zestig leek te zijn naar het postkantoor van de stad Carlow gesleept, ondersteund door twee jongere mannen. Toen ze door het personeel werden ondervraagd, vluchtten de twee, met achterlating van de oudere man, die dood bleek te zijn.

    Een van de jongere mannen had eerder geïnformeerd naar het innen van iemands pensioen en kreeg toen te horen dat de begunstigde aanwezig moest zijn, aldus de krant. Geholpen door een metgezel zou hij zijn teruggekeerd met het lichaam van de dode man. De politie laat autopsie verrichten om de doodsoorzaak en het tijdstip van overlijden vast te stellen. Burgemeester Murnane van Carlow zegt dat inwoners in shock zijn. ‘Niet te geloven,’ aldus Murnane. ‘Het is net een Hitchcock-film.’

    Lees ook: