Tag: Israël

  • Palestijnse Autoriteit schorst Al Jazeera op de Westelijke Jordaanoever

    Palestijnse Autoriteit schorst Al Jazeera op de Westelijke Jordaanoever

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Venezuela looft 100.000 dollar uit voor gevangenneming van oppositielid Urrutia

    » FBI: ‘Aanslagpleger in New Orleans handelde waarschijnlijk alleen’

    De zender zou ‘provocerend materiaal’ verspreiden

    ‘De Palestijnse Autoriteit (PA) heeft Al Jazeera geschorst op de bezette Westelijke Jordaanoever, maanden nadat Israël zijn kantoor in Ramallah om veiligheidsredenen sloot,’ aldus Euronews. De PA beschuldigt de zender ervan ‘provocerend materiaal’ te verspreiden. Ook zou ze misleidende verslagen produceren. Hoelang de schorsing duurt is nog onduidelijk. Israël viel maanden geleden al kantoren van Al Jazeera binnen met het argument dat de nieuwszender ‘een spreekbuis van Hamas’ was.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Al Jazeera spreekt in een reactie van ‘een poging om de waarheid te verbergen over wat er in de bezette gebieden plaatsvindt, vooral over wat er in Jenin en de kampen daar gebeurt’. Ook geeft ze aan dat de PA volledig verantwoordelijk is voor de veiligheid van de journalisten.

    Al Jazeera kreeg eerder al een verbod van de PA om verslag te doen in Jenin, een stad in de Westelijke Jordaanoever. Euronews meldt dat Al Jazeera verslag blijft doen in Gaza, waar minstens 45.000 Palestijnen om het leven zijn gebracht door Israël sinds het de oorlog verklaarde aan Hamas na de dodelijke aanslagen op 7 oktober.

  • Te midden van de oorlog in Gaza vinden mensen een houvast in freelancen

    Te midden van de oorlog in Gaza vinden mensen een houvast in freelancen

    Met haperend internet en gebrekkige elektriciteit zoeken deze Palestijnen hun heil in coworkingruimtes, waar ze ondanks de Israëlische aanvallen hoop vinden.

    Het kostte meer dan twintig minuten en acht afgebroken WhatsAppgesprekken voordat we eindelijk contact hadden met Farida Algoul in Gaza. De internetverbinding is nergens in het gebied betrouwbaar, ook niet in de provisorische coworkingruimte in de stad Deir al-Balah, van waaruit zij en zo’n vijftig anderen werken. Als bevoegd lerares Engels verdeelt Algoul haar tijd tussen een geïmproviseerd klaslokaal in een tent, waar ze gratis lesgeeft, en een tafel in dit tot werkruimte omgebouwde café, waar ze documenten van het Arabisch naar het Engels vertaalt. Op het korrelige beeld zijn naast haar andere freelancers aan het werk te zien, die noodgedwongen naar de stad in Centraal-Gaza zijn verhuisd. Allemaal strijden ze om de felbegeerde internetverbinding.

    Algoul brengt zes uur per dag door in deze werkruimte, waar ze opdrachten uitvoert die ze binnenkrijgt via Upwork, een marktplaats voor freelance werk. Het is een van de drie gratis werkplekken die zijn opgezet door Hope Hub, een initiatief dat een paar maanden na het begin van de Israëlische aanvallen op Gaza werd opgezet in een tent in Rafah. Ze verdient 200 dollar per maand, waarvan Upwork 10 procent inhoudt en geldwisselkantoren nog eens 20 tot 30 procent.

    Verwoesting

    ‘Alles om ons heen is verwoest’, zegt Algoul. ‘Dit heeft de economische kansen voor mensen in Gaza verkleind. Ik ben al acht maanden op zoek naar een baan. Ik ben in mijn eentje geëvacueerd, zonder mijn ouders. Ik had geen inkomen waarmee ik mezelf kon onderhouden. Nu klap ik gewoon mijn laptop open en ga aan het werk als freelancer.’

    Algoul heeft, net als veel anderen, qua werk weinig andere opties. De zeventien jaar durende land- en zeeblokkade van Gaza door Israël heeft de economische mogelijkheden in de Gazastrook lange tijd beperkt, een van de redenen waarom ten minste 12.000 werkenden in het gebied zich hebben gewend tot online freelance werk om in hun levensonderhoud te voorzien, volgens de VN. Als gevolg van de Israëlische bombardementen na 7 oktober 2023 op de toch al bezette Gazastrook zijn er bijna geen banen meer, volgens een schatting van de Internationale Arbeidsorganisatie.

    Ondertussen heeft een jaar van luchtaanvallen de infrastructuur van Gaza gedecimeerd, waardoor de twee zaken waarvan freelancers afhankelijk zijn – een goede internetverbinding en betrouwbare elektriciteit – moeilijk te krijgen zijn. Als het internet al werkt, is het traag of instabiel; de stroom valt om de haverklap uit.

    ‘Problemen van dit kaliber ervaart niemand in de hele wereld. Deze situatie heb je alleen in Gaza’

    En dan is er nog de kwestie van hun veiligheid. Algoul en andere werkenden die met The Guardian spraken, zeggen dat ze een aanzienlijk risico nemen wanneer ze zich op straat begeven om naar coworkingruimtes of provisorische internethotspots te gaan. ‘Werknemers in Gaza leven in constante angst voor luchtaanvallen,’ aldus Algoul, die het afgelopen jaar driehonderd familieleden heeft verloren. ‘Problemen van dit kaliber ervaart niemand in de hele wereld. Deze situatie heb je alleen in Gaza.’

    Voordat Algoul meer kan zeggen, wordt ze onderbroken door een plotseling rumoer om haar heen. Ze zegt dat ze het gesprek moet afbreken. Delen van de stad worden gebombardeerd en iedereen in de coworkingruimte moet vertrekken. Algoul, die geëvacueerd is uit het noorden van Gaza en haar ouders heeft achtergelaten, weet niet waar ze heen moet. Maar het komt wel goed, zegt ze zelfverzekerd. Ze is alleen bezorgd om de veiligheid van de kinderen aan wie ze lesgeeft. ‘Het valt niet mee om onder deze omstandigheden te werken,’ zegt ze. ‘Ik weet niet of ik over één minuut nog leef, of dat ik dan een martelaar zal zijn.’

    Wanneer Waleed Iky met potentiële klanten praat op Upwork of Mostaql, een populair freelanceplatform in het Midden-Oosten en Noord-Afrika, vertelt hij er niet altijd bij dat hij in Gaza woont. Iky, een ondernemer die een eenmansmarketingbedrijf is begonnen, zegt dat hij zich zorgen maakt dat klanten zijn situatie of zelfs zijn achtergrond als een risico zien. ‘Het is soms riskant voor bedrijven om met ons te werken,’ zegt hij. ‘Soms weten de klanten ervan en steunen ze ons. En anders beginnen we er niet over. We proberen ervoor te zorgen dat het ons werk niet beïnvloedt.’

    Overleven

    Verstoringen van het werk zijn onvermijdelijk, zegt Iky. Hij studeerde krap twee maanden voor het begin van de oorlog af aan de Islamitische Universiteit van Gaza (IUG) en moest gedurende de eerste vijf maanden van de Israëlische aanval telkens evacueren naar steden waarvan hem en zijn familie was verteld dat ze veilig zouden zijn voor luchtaanvallen. Een van die steden, Al-Zahra, werd om hem heen kapotgebombardeerd. ‘Ze hebben de hele stad verwoest,’ vertelt hij. ‘Vierentwintig gebouwen stortten voor onze ogen in. Voor mijn familie was het een zware nacht.’

    In die paar maanden richtten Iky en zijn gezin zich puur op overleven. Zijn bedrijf hervatten was het laatste waar hij aan dacht. Maar nu werkt hij, net als Algoul, vanuit de werkplek van Hope Hub. Momenteel heeft hij via Upwork twee klanten voor wie hij de marketing doet.

    Het is gevaarlijk om deze tenten waar veel freelancers zich schuilhouden te verlaten. Je weet vaak niet wanneer of waar er bommen zullen vallen, of er op je geschoten zal worden of dat je op een andere manier wordt aangevallen. Maar voor Iky is het beter dan zitten wachten tot de volgende bom afgaat. ‘Ik heb besloten om weer online te gaan,’ zegt hij. ‘Toen ik weer aan het werk ging, ging mijn mentale gezondheid erop vooruit. Thuisblijven en niets doen, niet doen waar je van houdt, is verschrikkelijk. Liever werk ik en riskeer ik daarmee mijn leven dan dat ik thuisblijf.’

    Voor veel klanten is het business as usual; veel oog voor de omstandigheden waaronder de mensen die in Gaza hun werk moeten doen hebben ze niet. Zo vroeg een potentiële klant aan Iky of hij voor een Israëlische organisatie wilde werken. Toen hij zei dat hij dat niet wilde, besloten ze hem niet in te huren. Anderen bieden weinig flexibiliteit rond de deadlines die ze stellen voor de projecten die hij aanneemt. ‘Soms zitten ze in het buitenland en begrijpen ze niet in welk gevecht wij verwikkeld zijn,’ aldus Iky.

    In een poging niet te veel elektriciteit te verbruiken laden de freelancers hun laptop om de beurt op

    In een poging niet te veel elektriciteit te verbruiken laden de freelancers hun laptop om de beurt op. Na een uur opladen kan Iky vier tot vijf uur werken. Als er geen elektriciteit is, probeert hij zijn klanten updates te sturen via WhatsApp of gaat hij naar een café in de buurt en betaalt hij voor de internetverbinding.

    En als het ze lukt om te werken, dan nog hebben veel freelancers moeite om bij hun geld te komen. Bankfilialen en geldautomaten zijn verwoest, PayPal is gestopt met zijn diensten aan Palestijnen in de bezette gebieden en wisselkantoren vragen een vergoeding van 15 tot 30 procent, afhankelijk van de vraag. Iky, een van de weinigen met een bankrekening, kiest er vaak voor om te wachten met geld opnemen om exorbitante kosten te vermijden.

    Iky is een van de ruim 1300 freelancers en studenten die gebruikmaken van de flexibele werkruimtes van Hope Hub in Gaza, Egypte en sinds kort ook Libanon. De uit Gaza afkomstige Salah Ahmad en zijn medeoprichter Fady Issawi lanceerden het initiatief in januari 2024. Hoewel er sindsdien ook andere coworkingruimte zijn geopend, was Hope Hub de eerste die van start ging tijdens de oorlog en het is nog steeds een van de weinige die gratis te gebruiken is. Vanwege de beperkte middelen verdeelt Hope Hub de dag in vier shifts: de eerste voor telewerkers, de tweede en derde voor freelancers en de laatste voor studenten.

    Ahmad werkt al minstens vier jaar met freelancers. In 2020 opende hij zijn eerste coworkingruimte, die in samenwerking met internationale universiteiten en organisaties mentorschap en training aanbood voor werknemers op afstand. Maar na 7 oktober werd hij, net als honderdduizenden andere Palestijnen, gedwongen zijn leven en zijn dromen achter te laten. Het gebouw dat ooit zijn ruim 1000 vierkante meter grote werkruimte huisvestte, werd twee keer getroffen door luchtaanvallen, zegt hij; daardoor werd het bedrijf dat hij met zijn team had opgebouwd volledig vernietigd. Video’s van het kantoor van voor en na de bombardementen laten puin en verbrijzeld glas zien op de plek waar zich voorheen strakke en moderne vergaderzalen en cafés bevonden. Ahmad sloeg vier keer op de vlucht, voordat hij uiteindelijk Rafah bereikte, waarvan hem en anderen was verteld dat het een veilig gebied zou zijn.

    Hope Hub

    Daar, in het vluchtelingenkamp Tal al-Sultan, richtte hij vanuit een tent samen met vijf anderen Hope Hub op. Hij wilde mensen helpen hun bedrijf weer op te starten, of op zijn minst iets te vinden om de tijd mee te verdrijven en het gezoem van de drones om hen heen te verdringen. ‘Veel mensen vinden het heel moeilijk om niets anders te doen dan wachten, in een gebied dat elke minuut gebombardeerd wordt. Dan zit je gewoon te wachten tot je bij de volgende bom doodgaat,’ vertelt hij. ‘Maar wij proberen juist te overleven.’

    Issawi en hij begonnen fondsen te werven om Hope Hub uit te breiden. Ze zochten naar de meest rendabele manier om aan elektriciteit te komen in zo’n penibele situatie. Ze huurden een voormalig café en kochten zonnepanelen, tafels en stoelen. Toegang tot internet was moeilijker te regelen. De belangrijkste telecomprovider van Palestina, Paltel, was op dat moment niet operationeel. De kantoren en 80 procent van de vijfhonderd zendmasten waren verwoest. Ahmad was in het begin afhankelijk van een draadloze verbinding van een lokale provider die zich richtte op internationale hulporganisaties in Gaza. Het was duur en ingewikkeld, vertelt hij. ‘Het werd op dat moment niet gestimuleerd om mensen of projecten van internet te voorzien, omdat internetnetwerken het doelwit waren [van Israël],’ zegt hij.

    Na drie maanden afhankelijk te zijn geweest van instabiel draadloos internet en na meerdere gesprekken met het Palestijnse ministerie van Communicatie en Digitale Economie slaagde Ahmad erin om snelle internetlijnen van Paltel te bemachtigen. Hope Hub opende in april een tweede locatie in Deir al-Balah en in mei een derde in Khan Younis. Eind mei begon Israël evenwel aan de invasie van het als veilig bestempelde Rafah. Het café waar de eerste Hope Hub-locatie was gevestigd, werd verwoest en Ahmad moest opnieuw evacueren. ‘We konden onze apparatuur nog redelijk ongeschonden meenemen, maar de eigenaar [van het café] was alles kwijt,’ vertelt hij.

    Nu de winter eraan komt, zullen de zonnepanelen die Hope Hub van stroom voorzien minder opleveren

    In de locaties van Hope Hub die nu nog overeind staan, is de elektriciteitsvoorziening nog altijd beperkt en is de internetverbinding, hoewel sneller dan elders in Gaza, nog steeds instabiel. Nu de winter eraan komt, zullen de zonnepanelen die Hope Hub van stroom voorzien minder opleveren.

    Othman Shbeir zou vorig jaar afstuderen in computerwetenschappen aan de IUG. Maar de colleges werden maandenlang uitgesteld. Nu loopt hij elke dag twee uur naar Hope Hub, waar hij online college volgt. Er is geen plek dichter bij zijn woonplaats waar hij zijn studie kan afmaken. ‘Het is de enige keuze die ik heb,’ zegt Shbeir. ‘Ik moet dit doen omdat we geld nodig hebben. We leven in een rampzalige situatie met hoge prijzen. We moeten in ons eigen levensonderhoud voorzien. We moeten onze levensdoelen blijven halen. Het leven stopt niet voor ons. Het leven is niet gestopt met de oorlog, het leven moet doorgaan.’

    Er zijn veel gebieden waar helemaal geen coworkingruimtes zijn. Daar wenden studenten zich tot internetcafés of scharen zich rond wat zij ‘straatinternet’ noemen – een provisorische hotspot midden op straat waar ze per uur voor betalen. Ze zitten in de open lucht en lopen daarmee het risico om beschoten te worden, terwijl ze hun opdrachten maken of onlinecolleges volgen.

    Shbeir heeft meer vragen dan antwoorden. Hij weet niet wanneer hij kan afstuderen.

    Hij weet niet of hij aangevallen zal worden terwijl hij naar Hope Hub loopt. Hij weet niet of hij een baan zal vinden als hij eenmaal is afgestudeerd. Maar hij weet dat hij moet afstuderen om een baan te krijgen. Hoewel hij al meerdere stages heeft gelopen, zijn lokale organisaties die datawetenschappers zoals hij nodig hebben, niet bereid om iemand zonder diploma aan te nemen.

    Veerkracht

    Andere studenten in Gaza hebben met dezelfde obstakels te maken. Aya Esam zit in het laatste jaar van haar studie tandheelkunde. Maar als student moeten zij en haar klasgenoten eerst het praktijkgedeelte afmaken voordat ze kunnen afstuderen. Ze weten niet wanneer het veilig genoeg zal zijn voor de universiteit om fysieke praktijklessen te geven of wanneer ze Gaza kunnen verlaten om elders hun opleiding af te ronden. ‘Het is moeilijk om grote dromen te hebben in Gaza,’ zegt Esam. ‘Als mens heb ik in dit leven het recht om mijn studie af te maken. Vroeger droomde ik over mijn toekomst.’

    Bij deze toekomstige generatie computerwetenschappers, dokters en freelancers hebben ambities plaatsgemaakt voor zorgen over de vraag waar ze hun volgende maaltijd vandaan moeten halen, zegt Algoul. Voor veel van de vijftig studenten in de onderwijstent die ze heeft opgezet, is Engels leren een kwestie van overleven. Ze willen een beroep kunnen doen op mensen in het buitenland om voedsel te sturen of geld te doneren, zegt ze. Toch geeft ze niet op. ‘Ondanks alles, wallah, blijf ik manieren vinden die hoop en veerkracht bieden, niet alleen voor mezelf maar ook voor de mensen om me heen,’ zegt ze. ‘We zullen de wereld laten zien wat veerkracht betekent.’

  • Activist Samer Sinijlawi: ‘Er is nog hoop voor Palestina’

    Activist Samer Sinijlawi: ‘Er is nog hoop voor Palestina’

    Er is nog steeds een weg naar duurzame vrede in Israël en Palestina, schrijft de Palestijnse politiek activist Samer Sinijlawi. ‘Maar om daar te komen, zullen beide partijen hun manier van denken radicaal moeten omgooien – evenals hun leiderschap.’

    Vaak wordt aangenomen dat het conflict tussen Israëliërs en Palestijnen onmogelijk op te lossen is, dat het een kwestie is van twee nationale bewegingen met onverzoenlijke wensen voor één klein stukje land. Zo voelt het al bijna een eeuw, en misschien is dat gevoel nog nooit zo sterk geweest als in het afgelopen jaar, een jaar van woede en verdriet.

    Maar als Palestijn die geboren is in de Oude Stad van Jeruzalem, die de bezetting heeft meegemaakt en die vijf jaar in een Israëlische gevangenis heeft gezeten, zie ik een uitweg. Zelfs nu, terwijl de pijn nog zo vers is, geloof ik dat de Palestijnen een eigen staat kunnen stichten en dat de twee volken naast elkaar kunnen bestaan. Maar om daar te komen zullen beide partijen hun manier van denken radicaal moeten omgooien – evenals hun leiderschap.

    De toekomst die ik me voorstel is in sommige opzichten geworteld in een verleden dat ik me herinner uit mijn jeugd in het begin van de jaren tachtig. In de drukke straten van de Oude Stad wist iedereen tot welke gemeenschap hij behoorde, maar deelden de mensen samen de ruimte. Als jongetje begreep ik nog niet wie boven wie stond; ik wist alleen dat iedereen aan het eind van de week druk in de weer was: joden gingen naar de synagoge, christenen naar de kerk en moslims volgden de roep van de muezzin om te gaan bidden. Mijn familie is islamitisch, maar ik ging naar een christelijke school. Ik vroeg me nooit af hoe natuurlijk deze gelaagde realiteit was.

    Maar toen, in 1987, begon de eerste intifada. Ik was veertien. Ineens werd ik het conflict in gezogen, aangetrokken tot wat ik op straat hoorde en op televisie zag, en wat een eenvoudiger verhaal was dan wat ik in Jeruzalem had gekend – de strijd van mijn volk, dat het gewapend met stenen opnam tegen tanks. Ik wilde ook stenen gooien, erbij horen. En dus deed ik dat. En net als veel van mijn vrienden werd ik als tiener uiteindelijk gearresteerd en door een militaire rechtbank veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf.

    Begrip

    Dit was het pijnlijkste moment van mijn leven. Mijn jeugd was voorbij. Ik kon de middelbare school niet afmaken. Maar mijn ervaring in de gevangenis heeft me op een onverwachte manier veranderd. Ik leerde er andere dingen. Ik werd verkozen tot woordvoerder en moest onderhandelen met de gevangenisautoriteiten, of het nu ging om beter eten of om speciale toestemming voor familiebezoek. En ik kreeg meer begrip voor mijn vijand.

    Op straat bedekten wij ons gezicht met een keffiyeh, en de vijand zag ons alleen door het vizier van een geweer. Maar nu leerde ik een paar Israëliërs kennen, ik kon hun ogen zien en zij de mijne. Ik leerde Hebreeuws, ik leerde hun naam. En ik zag voor het eerst dat deze mensen, de onderdrukkers voor wie ik bang was geweest, zelf hun eigen angsten hadden. Ze waren bang voor ons, de Palestijnen, voor het geweld dat wij hun zouden kunnen aandoen, voor het geweld dat wij hun al aandeden. Voor mijn eigen volk, dat door Israël wordt onderdrukt, is het moeilijk om dit te begrijpen, maar de angst van Israëliërs is reëel en oprecht, en niet overdreven of verzonnen. De beelden van 7 oktober staan in hun geheugen gegrift. Vooral sinds dat bloedbad verlangen zij naar het soort veiligheid waar ieder van ons naar verlangt, en zij zullen de veiligheid van hun familie nooit op het spel zetten. Het is geen suïcidaal volk.

    Ik heb ook geleerd hoe ik met Israëliërs moet onderhandelen. Ze kunnen koppig zijn, misschien vanwege hun eigen geschiedenis van overleven. Je hoeft niet te verwachten dat je iets bereikt door druk uit te oefenen. Geloof me, de Palestijnen hebben het geprobeerd: de strategie is al tientallen jaren om geweld te gebruiken tegen Israëlische burgers en de wereld te smeken om Israël te dwingen concessies te doen. Maar dit heeft niet gewerkt. Proberen de Amerikaanse president zover te krijgen dat hij de Israëliërs behandelt met de wortel en de stok is zinloos. Wij moeten zelf met ze dealen, dat is de enige manier. En net zoals wij onze behoeften hebben – waardigheid, rechten, onafhankelijkheid – hebben ook zij hun behoeften; we moeten manieren vinden om hen gerust te stellen over hun veiligheid, om hun angst weg te nemen.

    Het lijkt alsof we de helft van ons leven in de rij staan te wachten terwijl er een Israëlische soldaat met een geweer naast ons staat

    Ik zie het conflict vaak als iets wat DNA bezit. De ene streng is de behoefte aan veiligheid en de andere een verlangen naar waardigheid. Ik heb geen speciale opleiding hoeven volgen om dit te leren; het hoort bij de realiteit van het Palestijnse leven. Wij leven in een staat van constante vernedering: bij elk checkpoint, elke keer als we een grens over moeten, als kolonisten op de Westelijke Jordaanoever onze mensen aanvallen en vermoorden en ongestraft onze akkers verbranden. Het lijkt wel alsof we de helft van ons leven in de rij staan te wachten terwijl er een Israëlische soldaat met een geweer naast ons staat. We hebben geen vrijheid. Elke vorm van menselijke waardigheid wordt ons ontzegd. En dit bestaan, het gevoel om voor altijd vertrapt te worden, is nu al minstens drie generaties lang ons deel.

    Dit is het DNA, een verlangen naar zowel veiligheid als zelfbeschikking. Door deze twee verlangens te erkennen en ernaar te luisteren – in plaats van steeds over goed en slecht te spreken of telkens weer de geschiedenis te herhalen – kunnen mensen van goede wil het conflict oplossen. Ik maak deel uit van een initiatief – georganiseerd door Ehud Olmert, de voormalige premier van Israël, en Nasser al-Kidwa, de voormalige Palestijnse minister van Buitenlandse Zaken – dat precies dat wil bereiken. Wij streven naar een staakt-het-vuren in Gaza en naar de terugkeer van de gijzelaars die Hamas al sinds 7 oktober vasthoudt; daarnaast hebben we de details van een tweestatenoplossing uitgewerkt, met een plan voor het trekken van de grenzen, het bepalen van de status van Jeruzalem en de wederopbouw van Gaza.

    De contouren zijn niet zo moeilijk te bedenken, maar er staan veel dingen in de weg. Ik zie vier belangrijke obstakels, twee binnen de Israëlische en de Palestijnse samenleving en twee van buitenaf.

    Concessies

    De Israëlische premier Benjamin Netanyahu en zijn rechtse regering willen geen concessies doen aan de Palestijnen. Ze hebben nauwelijks oog voor ons en zijn vastbesloten om onze eisen voor onbepaalde tijd te negeren. Maar ik denk niet dat zij de meerderheid van de Israëliërs vertegenwoordigen; velen hebben een hekel aan Netanyahu en willen dat er een einde komt aan zijn bewind. Ik denk dat degenen die elke week met tienduizenden tegelijk protesteren in Tel Aviv en Jeruzalem wel weten dat de status quo voor geen van beide volkeren acceptabel is.

    Dus dit is het eerste obstakel: Netanyahu en zijn reactionaire, racistische bondgenoten. De Israëliërs moeten een manier vinden om hem en de extremisten weg te stemmen. Zolang de Israëlische leiders het nut van de oprichting van een Palestijnse staat niet inzien en zich onverschillig opstellen tegenover ons leven en onze behoeften, zal er niets veranderen. Maar het tweede obstakel dat ik zie, ligt voor mij dichter bij huis en is net zo cruciaal: het corrupte en incompetente leiderschap van Mahmoud Abbas, de president van de Palestijnse Autoriteit.

    Ik ontmoette Abbas voor het eerst als lid van een Fatah-jongerendelegatie, kort na het einde van de eerste intifada. Na mijn vrijlating uit de gevangenis, in 1993, raakte ik betrokken bij de partij, destijds de grootste in de Palestijnse politiek. Mijn medeafgevaardigden en ik waren in de twintig; Abbas, destijds de tweede man van Fatah, was in de vijftig. ‘Jullie zijn de leiders van morgen,’ zei hij tegen ons. Inmiddels is Abbas bijna negentig en zijn wij in de vijftig. Door de jaren heen heeft hij ervoor gezorgd dat de ‘morgen’ die hij beloofde nooit kwam. Hij werd in 2005 tot president gekozen voor een ambtstermijn van vier jaar. Hij heeft er inmiddels bijna twintig uitgezeten, zonder ook maar één herverkiezing. In die periode heeft hij onze democratie, onze veiligheid, onze economie en onze waardigheid in gevaar gebracht.

    Abbas verloor de parlementsverkiezingen van 2006 van Hamas en moest het jaar daarop het leiderschap over Gaza aan hen overlaten. Maar hij had de afgelopen twee decennia kunnen gebruiken om de Westelijke Jordaanoever op te bouwen en transparante, controleerbare instellingen te creëren die een bloeiend alternatief voor Hamas zouden vormen. Dat heeft hij niet gedaan, en daardoor kregen extremisten de kans om het vacuüm op te vullen. In 2021 annuleerde Abbas nog geplande verkiezingen, dit keer nadat Fatah zich in drie partijen had opgesplitst. Jongere, hervormingsgezinde Fatah-leiders stonden klaar om te proberen dat alternatief te realiseren; zij hadden een tegenwicht kunnen bieden aan het extremisme dat uiteindelijk leidde tot de aanslagen van 7 oktober. Maar Abbas stond hun in de weg.

    Netanyahu en Abbas zijn de grootste interne obstakels

    Palestijnen willen verandering. Uit opiniepeilingen blijkt dat ongeveer 90 procent van de bevolking wil dat Abbas aftreedt. Maar hem afzetten is niet alleen belangrijk voor de Westelijke Jordaanoever en voor de mogelijkheid om met de Israëliërs te onderhandelen, het is ook essentieel voor de toekomst van Gaza. Hoe wreed en onderdrukkend het Hamas-regime ook is geweest, de inwoners van Gaza willen niet dat het wordt vervangen door Abbas.

    In plaats daarvan zouden Palestijnse politieke leiders een eenheidsregering moeten vormen die bestaat uit niet-partijgebonden nationale figuren; hervormers van Fatah zoals Nasser al-Kidwa, de voormalige veiligheidschef Mohammed Dahlan en, met een beetje geluk, de gevangen Fatah-leider Marwan Barghouti; en zelfs leden van niet-extremistische islamistische facties zoals de Ra’am-partij uit het Israëlische parlement. Deze brede coalitie zou dan verantwoordelijk zijn voor de wederopbouw van Gaza en het verenigen ervan met de Westelijke Jordaanoever. Ze zou de steun nodig hebben van Arabische landen en de internationale gemeenschap – en natuurlijk erkenning door Israël.

    Dit is allemaal onmogelijk zolang Netanyahu en Abbas aan de macht blijven, en daarom zijn zij de grootste interne obstakels. Maar er zijn ook twee externe struikelblokken.

    Het eerste is duidelijk: Iran is de vijand van zowel Israëliërs als Palestijnen die vrede willen, en van alle gematigde krachten in het Midden-Oosten. Iran heeft Hamas en Hezbollah gesteund, groeperingen waarvan de ideologie en het handelen tot niets anders zullen leiden dan tot eindeloze oorlog. De beste manier om Iran tegen te gaan is om Israël relaties te laten opbouwen met de Emiraten en de Saoedi’s en met een hervormde Palestijnse Autoriteit. Maar daarvoor moeten Abbas en Netanyahu eerst weg. 

    Het Westen

    Het tweede externe struikelblok lijkt misschien verrassend, maar is daarom niet minder belangrijk om te onderkennen: de extreme sentimenten in het Westen. Ik begrijp wat de motivatie was voor de protesten op Amerikaanse universiteiten. Ik heb getreurd om de dood van elke Gazaan en ik ben zeker niet tegen vreedzaam demonstreren. Maar ik denk dat sommigen die zichzelf pro-Palestina noemen en onder de Palestijnse vlag meedoen aan demonstraties, ons echt kwaad doen – en ik zou hetzelfde willen zeggen over sommigen die onder de Israëlische vlag demonstreren en zichzelf pro-Israël noemen.

    Deze protesten hebben de standpunten van Hamas en Netanyahu alleen maar verhard. Ze oefenen de verkeerde druk uit, namelijk die tegen het sluiten van compromissen. Tegen het zien van elkaar en het vinden van manieren om dichter bij elkaar te komen. Ze vervreemden de gewone Israëliërs en Palestijnen van elkaar. Wat mij betreft is er maar één idee waar we ons achter kunnen scharen, maar één pro-Israëlische, pro-Palestijnse slogan: ‘Stop de oorlog en bevrijd de gijzelaars’. Iets anders gaat niet helpen, zeker geen slogan als ‘From the river to the sea, Palestine will be free’.

    Ik weet hoe moeilijk deze obstakels te overwinnen zijn; als Palestijn ben ik gewend aan eindeloze teleurstellingen. Het is veel gemakkelijker om zelfingenomen te blijven, om te geloven dat met genoeg geschreeuw of raketten de dingen vanzelf ten goede zullen veranderen. Maar dat zal niet gebeuren – dat kan pas als de twee partijen bereid zijn oprecht naar elkaar te kijken.

    Ik heb in de loop der jaren met veel Israëliërs gesproken, eerst nadat ik was gekozen tot internationaal secretaris voor Fatah-jongeren en daarna als hoofd Israëlische betrekkingen voor de partij. Met velen van hen ben ik goed bevriend geraakt, niet alleen met mensen ter linkerzijde en in het midden, maar ook met mensen ter rechterzijde. Van al deze gesprekken heb ik een aantal lessen geleerd.

    Haat heeft de Palestijnen nooit iets opgeleverd, behalve nog meer ellende

    Ik heb allereerst besloten de ander niet te haten. Om een eenvoudige reden: wij hebben mensen van hen gedood en zij hebben mensen van ons gedood. Haat heeft de Palestijnen nooit iets opgeleverd, behalve nog meer ellende. Daarnaast heb ik besloten om Israëliërs nooit de les te lezen over moraliteit, over wat ze wel en niet moeten doen. In plaats daarvan heb ik ervoor gekozen me te richten op mijn eigen kant, op het voorbeeld dat ík geef.

    Daarom ging ik begin dit jaar voor een condoleancebezoek naar Kfar Aza, een van de kibboetsen die op 7 oktober werd aangevallen. Ik heb er voor de camera’s de daden van Hamas veroordeeld. Ik wilde niet dat de geschiedenis zou vastleggen dat geen enkele Palestijn zich tegen deze gruweldaad zou uitspreken. In Kfar Aza, op zo’n anderhalve kilometer van de stad Beit Hanoun in Gaza, kon ik rook zien en bommen horen; ik wist wat daar gebeurde, maar ik was alleen gekomen om te veroordelen wat Hamas in naam van de Palestijnen, in mijn naam, had gedaan. Op een dag zal er een Israëliër voor ons staan en veroordelen wat er in Gaza is gebeurd. Ik hoef hun niet de les te lezen; het enige wat ik kan doen is mijn voorbeeld geven.

    Ik weet dat het controversieel is om te zeggen, maar ik denk dat de Palestijnen de eerste stap moeten zetten. Voor ons is er meer urgentie dan voor de Israëliërs. Zij lijden onder het conflict, maar niet zo erg als wij. Zij kunnen nog eens 75 jaar wachten tot het voor hen noodzakelijk wordt om het land te delen, maar wij kunnen niet nog eens 75 uur wachten. Zij hebben een luchtmacht, wij niet. Zij hebben tanks, wij niet. We hebben decennium na decennium doorgebracht zonder met hen enige vooruitgang te boeken. Als praktisch ingestelde persoon ben ik tot de conclusie gekomen dat we iets anders moeten proberen.

    Prioriteit

    Als Palestijnen moeten wij een strategie opzetten die prioriteit geeft aan de veiligheid van de Israëliërs – niet in het belang van de Israëliërs, maar in ons eigen nationale belang. We moeten ervoor zorgen dat de Palestijnse Autoriteit geweld door Palestijnen naar behoren strafbaar stelt – net zoals Israël een einde moet maken aan het geweld van kolonisten op de Westelijke Jordaanoever en moet respecteren dat het leven van Palestijnen net zo heilig is als dat van Israëliërs. Beide partijen in dit conflict moeten hun gewelddadige neigingen in bedwang houden. En dan zal onze boodschap aan de Israëliërs zijn: voor wat, hoort wat. Als wij ervoor zorgen dat jullie je veiliger voelen, als wij instituties opbouwen die het geweld effectief beteugelen, die een succesvolle economie voor de Palestijnen opbouwen, die stabiliteit en transparantie creëren, dan verwachten wij van jullie meer waardigheid, vrijheid en vertrouwen.

    De tweestatenoplossing lijkt op dit moment onmogelijk, dus moeten we die stap voor stap opbouwen door aan beide kanten een bijdrage te leveren – zodat we uiteindelijk klaar zijn voor de moeilijke beslissingen. Dit moet van bovenaf beginnen, en daarom hecht ik zo veel waarde aan nieuw leiderschap. Mensen moeten zien hoe vertrouwen kan ontstaan. Als ik de premier van de toekomstige staat Palestina was, zou ik willen dat de Israëlische premier mijn beste vriend was. Ik zou hem en zijn gezin uitnodigen voor een etentje en ze kennis laten maken met mijn vrouw en kinderen. Wederzijds vertrouwen tussen de hoogste leiders zal het vertrouwen tussen de mensen bevorderen.

    Zelfs nu, nadat er in het afgelopen jaar tienduizenden doden zijn gevallen in Gaza, blijf ik erbij dat de meerderheid van de gewone Palestijnen en de gewone Israëliërs een uitweg willen vinden.

    Ik heb onlangs besloten een master in conflictoplossing te volgen aan de Hebreeuwse Universiteit in Jeruzalem. Elke maandag als ik naar college ga, krijg ik een levendige illustratie van hoe de toekomst eruit zou kunnen zien. Toen ik jonger was, leek de Hebreeuwse Universiteit verboden terrein voor Palestijnen; het voelde zelfs verkeerd om langs de poorten van de campus te lopen. Maar tegenwoordig bestaat de studentenpopulatie voor bijna 20 procent uit Arabieren en dragen veel jonge vrouwen een hidjab.

    Ik zie dat velen, zowel Israëliërs als Palestijnen, bijna dezelfde hangertjes dragen waarop hetzelfde gebied staat afgebeeld

    Als ik naar deze studenten kijk, zie ik dat velen van hen, zowel Israëliërs als Palestijnen, bijna dezelfde hangertjes dragen waarop hetzelfde gebied staat afgebeeld – het gebied tussen de Jordaan en de Middellandse Zee – dat beide partijen in zijn geheel opeisen voor hun eigen volk. (En ik durf te wedden dat beide hangertjes in dezelfde fabriek in China zijn gemaakt.) Maar vervolgens gaan ze naar dezelfde colleges en luisteren ze naar dezelfde professoren, en soms wijst een docent twee Israëlische studenten en twee Palestijnse studenten toe aan dezelfde onderzoeksgroep en werken die studenten, elk met hun eigen kettinkje, samen. Op dat moment zijn de verschillen tussen hen niet meer van belang; ze proberen allemaal gewoon hun studie af te ronden. En ik beloof je: ze willen elkaar echt niet de zee in gooien.

    Ze dragen die hangertjes omdat ze in de war zijn, omdat hun geest is vergiftigd door hun politieke leiders. Deze jonge mensen, die weten hoe ze zo goed moeten samenwerken, die weten hoe ze moeten geven en nemen, weten allang hoe ze elkaars buren moeten zijn. Ze hebben alleen nog leiderschap nodig dat de kans daarop vergroot. Dat leiderschap is er nu niet, en dat is de echte vijand voor zowel Israëliërs als Palestijnen.

    Samer Sinijlawi is een Palestijnse politieke activist en de oprichter van het Jerusalem Development Fund.

  • Wanneer is protest tegen Israël antisemitisch?

    Wanneer is protest tegen Israël antisemitisch?

    Op 7 november nam de Duitse Bondsdag een resolutie aan met als doel het ‘Joodse leven in Duitsland’ beter te beschermen. Tegenstanders vrezen dat deze resolutie zal worden gebruikt om critici van Israël de mond te snoeren. Een overzicht van reacties in de Duitse pers.

    Sinds 7 oktober 2023 is het aantal antisemitische aanvallen in Duitsland sterk gestegen. De Nie wieder ist jetzt-resolutie (‘Nooit meer is nu’) eist onder meer dat er geen overheidsgeld gaat naar organisaties die antisemitisme verspreiden. 

    De regeringscommissaris voor Joods leven in Duitsland en antisemitismebestrijding, Felix Klein, noemde de resolutie een ‘zeer belangrijk signaal’, bericht Frankfurter Allgemeine Zeitung. De duidelijke uitspraken zullen ertoe leiden dat het debat objectiever wordt, aldus Klein. De ­Beierse commissaris voor antisemitisme, Ludwig Spaenle, beschouwt de resolutie ook als een sterk politiek signaal, ‘omdat ze een stevige basis heeft in de definitie van antisemitisme van de International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) en duidelijke aanbevelingen doet voor actie’.

    Redacteur Mark Siemons reageert in diezelfde krant: ‘De resolutie over antisemitisme die nu door de Bondsdag is aangenomen, is een daad van goede wil om niet op te geven in de strijd tegen antisemitisme. Maar ze ontwijkt een cruciale vraag: onder welke voorwaarden is protest tegen het beleid van Israël precies legitiem? En wanneer is het antisemitisch?’

    Geen afgebakende definitie

    Volgens Siemons geeft de resolutie geen afgebakende definitie van antisemitisme, en bevatten de woorden ‘een bepaalde perceptie van Joden (…) die zich kan uiten als haat jegens Joden’ en bieden ze ruimte aan instanties om elke kritiek op Israël als antisemitisme te bestempelen. Siemons vreest dat hierdoor de vrijheid van meningsuiting en het recht op demonstratie in gevaar komen. ‘Net zoals de strijd tegen racisme nooit misbruikt mag worden om antisemitisme te rechtvaardigen, mag de strijd tegen antisemitisme niet gebruikt worden om grondrechten in te perken.’

    Ook politiek redacteur Heike Schmoll toont zich in FAZ kritisch over het nieuwe besluit, dat na lang gesteggel tussen politieke partijen tot stand kwam: ‘Het is meer dan teleurstellend dat, na ruim een jaar van getouwtrek over een resolutie tegen antisemitisme, het resultaat een tekst is die grotendeels ­zonder verplichtingen blijft. Critici nemen terecht aanstoot aan het feit dat de staat bepaalt wat er onder antisemitisme wordt verstaan, vooral omdat dit zelf een onderwerp van onderzoek is.’

    Toch beroept de Duitse Bondsdag zich wel op een bepaalde definitie van antisemitisme die al langer bestaat, namelijk die van de IHRA. Ronen Steinke van Süddeutsche Zeitung houdt deze antisemitisme­definitie tegen het licht. ‘Het is geen precieze, korte formulering, maar een die een heel A4’tje vult. Strikt genomen is deze werkdefinitie meer een reeks van talloze voorbeelden. De IHRA somt een aantal uitspraken op die antisemitisch “kunnen” zijn, maar dat niet per se hoeven te zijn. Een voorbeeld? “Het ontkennen van het zelfbeschikkingsrecht van het ­Joodse volk, bijvoorbeeld door te beweren dat het bestaan van de staat Israël een racistisch streven is.” Of ook: “Vergelijkingen van het huidige Israëlische beleid met het beleid van de nationaalsocialisten.” Omdat veel van deze voorbeelden te maken hebben met een mogelijke demonisering van Israël, is dit de definitie die de Israëlische regering vandaag voorstaat.’ 

    ‘Deze resolutie zou Joden identificeren met het Israël waartegen honderdduizenden de straat op gaan in Tel Aviv en Jeruzalem’

    De Duits-Israëlische Vereniging en de regering-Netanyahu hebben dan ook jubelend gereageerd, aldus Stephan Detjen van Deutschlandfunk, omdat de resolutie de Duitse regering ‘verplicht tot onvoorwaardelijke solidariteit met Israël’ en ‘vooral dient om kritiek op de Israëlische oorlogsvoering en bezetting, die in strijd is met het internationaal recht, te delegitimeren’. Maar, schrijft Detjen, ‘met deze resolutie zou de Bondsdag niet solidair zijn met Israël, maar alleen met het deel van het land dat wordt vertegenwoordigd door Netanyahu en Ben Gvir. Erger nog, deze resolutie, die beweert de diversiteit van het Joodse leven in Duitsland te beschermen, zou Joden identificeren met het Israël waartegen honderdduizenden de straat op gaan in Tel Aviv en Jeruzalem.’

    Detjen vervolgt: ‘De vele Israëliërs en Joden die vorig jaar in Duitsland werden getroffen door laster en door afgezegde optredens en uitnodigingen, kunnen alleen maar spottend lachen om deze belofte van bescherming door Duitse politici. Velen van hen – evenals voormalige rechters van het Federale Constitutionele Hof, antisemitismeonderzoekers, internationaal gerenommeerde academici en bekende intellectuelen – hebben brieven en verklaringen ondertekend met als doel de Bondsdag ervan te overtuigen af te zien van de verdeeldheid zaaiende retoriek van deze resolutie.’ 

    Hoewel zij zowel de terreurdaden van Hamas als het geweld in Gaza veroordelen, wijzen die ondertekenaars erop dat deze maatregelen de vrijheid van meningsuiting inperken en de rechten van Palestijnse en Arabische gemeenschappen in Duitsland schenden. Zij roepen op tot respect voor democratische vrijheden en benadrukken dat kritiek op Israël niet gelijkstaat aan antisemitisme. Filosoof Susan Neiman spreekt over ‘verplicht filosemitisme’, aldus Berliner Zeitung, dat een negatieve tegenreactie kan uitlokken. 

    Ook verschillende (Israël-kritische) Joodse organisaties wereldwijd hebben hun kritiek. In een gezamenlijke verklaring schrijven zij: ‘De resolutie bewijst lippendienst aan “alle facetten” van het Joodse leven, maar beperkt dat leven tot één element: de staat Israël.’ De ondertekenaars verwerpen de verwarring van hun Joodse identiteit met de ‘koloniale ideologie van het ­zionisme en de genocidale daden van Israël’, een verwarring die ze als antisemitisch beschouwen, en tonen zich solidair met de Palestijnen.

    Migratie

    Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch publiceerde ook een verklaring waarin ze de aanname van de resolutie bekritiseert: ‘Er is in het geheim over onderhandeld, zonder brede deelname van het maatschap­pelijk middenveld.’ Bovendien erkent de resolutie weliswaar extreemrechts antisemi­tisme, maar wordt de toe­name van antisemitisme toegeschre­ven ‘aan de toegenomen migratie uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten’.

    Martin Bernstein van Süddeutsche Zeitung reageert op dat vermeende verband en op uitspraken van rechtse politici dat het huidige antisemitisme in Duitsland vooral ‘geïmporteerde Jodenhaat’ betreft: ‘Antisemitisme in Duitsland heeft geen immigratie uit moslim­landen nodig. Het is net andersom: mensen die gesocialiseerd zijn om Joden te haten, stuiten in dit land op een rechts milieu waarin antisemi­tisme nog altijd een bepalend element is. Een giftig mengsel.’ 

  • Israël gaat akkoord met staakt-het-vuren in Libanon

    Israël gaat akkoord met staakt-het-vuren in Libanon

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » EU wil de inmenging van TikTok bij Roemeense verkiezingen onderzoeken

    » Politierapport Brazilië: Bolsonaro zat achter de couppoging in 2022

    De wapenstilstand gaat voor zestig dagen in

    Het staakt-het-vuren tussen Israël en Hezbollah in Libanon, dat bedongen werd door de Verenigde Staten en Frankrijk, trad woensdagochtend om 4 uur in werking (Libanese tijd). Volgens Benyamin Netanyahu zal dit bestand van zestig dagen, dat permanent moet worden, de Hebreeuwse staat in staat stellen om zijn inspanningen te concentreren op Hamas en Iran.

    Het akkoord, dat dinsdagavond werd bekrachtigd door de Israëlische regering op aanbeveling van premier Benyamin Netanyahu, werd vervolgens bevestigd door de Amerikaanse en Franse presidenten Joe Biden en Emmanuel Macron. In een gezamenlijke verklaring zeiden ze dat hun twee landen zouden samenwerken met Israël en Libanon ‘om ervoor te zorgen dat deze regeling volledig wordt uitgevoerd en gehandhaafd’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De wapenstilstand ‘is een belangrijke overwinning voor het Witte Huis, dat tijdens de laatste weken van Bidens presidentschap een detente met Hezbollah probeerde te bereiken’, analyseert Politico. ‘Het akkoord werd bereikt na een reeks onderhandelingen in het Midden-Oosten vorige week’ tussen de speciale gezant van de VS, Amos Hochstein, en Libanese en Israëlische functionarissen, voegt de site eraan toe.

    De wapenstilstandsovereenkomst ‘voorziet in een overgangsperiode van zestig dagen waarin het Israëlische leger zich moet terugtrekken uit Zuid-Libanon, het Libanese leger zich moet opstellen in gebieden dicht bij de grens en Hezbollah zijn zware wapens ten noorden van de Litani-rivier moet verplaatsen’, voegt Axios toe.

  • Washington: ‘Een staakt-het-vuren in Libanon is dichtbij’

    Washington: ‘Een staakt-het-vuren in Libanon is dichtbij’

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Donald Trump kondigt tariefverhogingen aan voor China, Canada en Mexico

    » Duitsland inventariseert zijn schuilkelders met het oog op een eventuele aanval

    ‘Maar niets is afgerond zolang niet alles is afgerond’

    Een staakt-het-vuren in Libanon is ‘dichtbij’, zegt Washington. ‘We denken dat de besprekingen in een zeer positieve richting gaan. Maar niets is afgerond zolang niet alles is afgerond,’ merkte John Kirby, woordvoerder van de Nationale Veiligheidsraad van het Witte Huis, voorzichtig op tijdens een persbriefing op maandag.

    De Franse president Macron, die ook nauw betrokken is bij de kwestie, zei dat de gesprekken over een staakt-het-vuren ‘aanzienlijke vooruitgang’ hadden geboekt. Het Israëlische veiligheidskabinet zal dinsdag ook stemmen over een staakt-het-vuren in de oorlog tegen het Libanese Hezbollah, zei een ambtenaar maandag.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘In Libanon zijn ambtenaren op de hoogte gebracht van deze vooruitgang in de gesprekken en velen van hen geloven dat Benjamin Netanyahu het akkoord al heeft goedgekeurd, maar dat hij tijd nodig had om de ministers in zijn regering te overtuigen: vooral de meest extremistische die tegen het staakt-het-vuren zijn,’ merkt L’Orient-Le Jour op.

    ‘Libanese functionarissen blijven daarom voorzichtig en willen zich niet laten meeslepen door deze wind van optimisme. Ze vrezen dat het een valstrik van Netanyahu zou kunnen zijn om Libanon de schuld te geven van het mislukken van de onderhandelingen,’ aldus het Libanese dagblad.

  • ICC vaardigt arrestatiebevelen uit tegen Netanyahu, Gallant en Hamas-leider

    ICC vaardigt arrestatiebevelen uit tegen Netanyahu, Gallant en Hamas-leider

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Poetin: ‘Conflict in Oekraïne heeft een mondiaal karakter gekregen’

    » Zweden: batterijontwikkelaar Northvolt vraagt faillissement aan

    Netanyahu spreekt van een ‘antisemitisch besluit’

    Het Internationaal Strafhof (ICC) heeft de arrestatiebevelen uitgevaardigd vanwege oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid, schrijft Le Monde. Het gaat om bevelen tegen de premier van Israël Benjamin Netanyahu, voormalig minister van Defensie Yoav Gallant en Hamas-leider Mohammed Deif, wiens dood nog onzeker is.

    Alle 124 lidstaten van het hof kunnen deze personen volgens de internationale wetgeving arresteren als ze een voet op hun bodem zetten. Netanyahu reageerde woedend op het arrestatiebevel. Het ICC zou zich met deze beslissing schuldig maken aan antisemitisme, stelde hij. De Palestijnse autoriteit vindt dat het bevel het internationaal recht waarborgt.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Internationaal Strafhof spreekt over ‘rechtmatige gronden’. Deze rechtmatige gronden zijn gebaseerd op de criminele verantwoordelijkheid die zowel Netanyahu als Gallant draagt voor grofweg twee zaken. Hieronder vallen de oorlogsmisdaden, waaronder de uithongering van de burgerbevolking van Gaza als een oorlogstactiek. Daarnaast hebben Netanyahu en Gallant willens en wetens de bevolking aangevallen door haar cruciale levensmiddelen te onthouden, aldus het ICC.

  • VS: Senaat verwerpt voorstel van Sanders om geen wapens aan Israël te verkopen

    VS: Senaat verwerpt voorstel van Sanders om geen wapens aan Israël te verkopen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nicaragua: Ortega voert nieuwe hervorming door om zijn macht te vergroten

    » Gaza: Netanyahu biedt een bonus van 5 miljoen dollar voor elke bevrijde gijzelaar

    Er is nog steeds brede steun voor Israël in de VS

    De Amerikaanse Senaat verwierp woensdag een initiatief van Bernie Sanders, een onafhankelijke senator uit Vermont, om de geplande verkoop van Amerikaanse wapens aan Israël te blokkeren.

    ‘Het mislukken van deze poging, die weinig kans van slagen had, laat zien dat, ondanks kritiek van links dat de regering-Biden en Israël niet genoeg doen om burgers in Gaza te beschermen, er nog steeds brede steun is op Capitol Hill voor Amerikaanse militaire hulp aan [de Joodse staat]’, merkt CNN op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Verenigde Staten zijn de belangrijkste bondgenoot van de Israëlische staat en voorzien het land geregeld van wapens. Aangezien Donald Trump een uitgesproken voorstander is van de Joodse staat, is het niet te verwachten dat de steun van de VS de komende vier jaar zal verminderen of wegvallen.

    Wel is het maar de vraag of het land onder Trump nog wapens zal verkopen aan Israël. Hij heeft meerdere malen beloofd dat hij het conflict in Gaza spoedig zal oplossen zodra hij president wordt en bovendien heeft hij importheffingen aangekondigd.

  • Gaza: Netanyahu biedt een bonus van 5 miljoen dollar voor elke bevrijde gijzelaar

    Gaza: Netanyahu biedt een bonus van 5 miljoen dollar voor elke bevrijde gijzelaar

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Senaat verwerpt voorstel van Sanders om geen wapens aan Israël te verkopen

    » Nicaragua: Ortega voert nieuwe hervorming door om zijn macht te vergroten

    Ook biedt hij een veilig uitgeleide uit Gaza aan

    Benjamin Netanyahu maakte deze week bekend dat hij een bonus van 5 miljoen dollar aanbiedt voor elke gijzelaar die bevrijd wordt. ‘Na alle stokken waarmee Israël heeft gezwaaid, heeft het land besloten om te kijken of wortels een verschil kunnen maken,’ schrijft The New York Times met een zinspeling op de wortel-en-stokmethode.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Israëlische premier weerstond de druk om een staakt-het-vuren te bereiken waardoor de gijzelaars zouden vrijkomen, maar beloofde dinsdag dat de Joodse staat ‘een royale beloning zou uitloven voor iedereen die een gijzelaar terugbrengt, door 5 miljoen dollar te betalen en een veilige doortocht door en uitgeleide uit Gaza aan te bieden’.

  • HRW-rapport: Israël pleegt misdaden tegen de menselijkheid

    HRW-rapport: Israël pleegt misdaden tegen de menselijkheid

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Kim Jong-un geeft opdracht tot massaproductie van explosieve drones

    » VS: Trump benoemt Robert F. Kennedy Jr. tot minister van Volksgezondheid

    De gedwongen verplaatsing van burgers is een misdaad

    Human Rights Watch (HRW) beschuldigt Israël van misdaden tegen de menselijkheid in een nieuw rapport. Daarin beweert het dat Israël oorlogsmisdaden heeft gepleegd, waaronder de gedwongen verplaatsing van Palestijnse burgers in Gaza. De handelingen van Israël zouden in strijd zijn met het internationaal recht, zoals de Conventie van Genève en het Statuut van Rome, meldt The Guardian. Het Statuut van Rome is het verdrag dat het Internationaal Strafhof (ICC) heeft opgericht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Israël beweert dat de verplaatsing van bijna de gehele bevolking van Gaza gerechtvaardigd is omwille van de veiligheid van de bevolking en om dwingende militaire redenen,’ zo is te lezen in het HRW-rapport. Israël zou de Palestijnse burgers willen beschermen tijdens de evacuaties.

    Verder staat er in het rapport dat terwijl mannen worden ondervraagd, vrouwen en kinderen naar het zuiden worden verplaatst. HRW beschouwt de acties van Israël als strategische zetten om hun controle over Gaza te vergroten. Door de acties van het Israëlische leger is meer dan 90 procent van de Palestijnen – 1,9 miljoen – ontheemd geraakt, aldus The Guardian.

  • Netanyahu geeft toe: hij gaf groen licht voor de pieperaanval op Hezbollah

    Netanyahu geeft toe: hij gaf groen licht voor de pieperaanval op Hezbollah

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran zit zonder brandstof en rantsoeneert zijn elektriciteit

    » Trump waarschuwt Poetin voor escalatie tijdens eerste gesprek na verkiezingen

    De aanval veroorzaakte 39 doden en 3000 gewonden

    Tijdens de wekelijkse kabinetsvergadering op zondag zei de Israëlische premier dat hij toestemming had gegeven voor de operatie, die tot dan toe nog door niemand was opgeëist. Dat verklaarde zijn woordvoerder Omer Dostri, middels een bericht in de Israëlische media, die dat bevestigde.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op 17 en 18 september ontplofte zendapparatuur, zoals piepers en walkietalkies. Deze werden gebruikt door leden van Hezbollah in de zuidelijke buitenwijken van Beiroet. Het zendapparatuur ontplofte tevens in het zuiden en oosten van Libanon , waarbij 39 mensen omkwamen en bijna 3000 gewond raakten.

    Netanyahu beweerde op zondag dat de operatie tegen Hezbollah was uitgevoerd, ondanks verzet van het leger en hoge politici in het ministerie van Defensie. Een opmerking die duidelijk gericht was op de onlangs ontslagen minister van Defensie Yoav Gallant, aldus The Times of Israel.

  • Rellen in Amsterdam na wedstrijd Ajax – Maccabi Tel Aviv

    Rellen in Amsterdam na wedstrijd Ajax – Maccabi Tel Aviv

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zelensky verwerpt staakt-het-vuren of concessies aan Rusland

    » VS: Donald Trump benoemt Susie Wiles tot zijn stafchef

    Israëlische fans raakten slaags met pro-Palestina demonstranten

    Gisteravond in Amsterdam braken er ongeregeldheden uit tussen pro-Palestina demonstranten en Israëlische voetbalfans, na afloop van de Europa League-wedstrijd tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv, die de Amsterdammers met 5-0 wonnen. Er zouden diverse fans belaagd zijn door demonstranten, meldt Der Tagesspiegel.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Naar aanleiding van de rellen heeft premier Netanyahu twee vliegtuigen naar Amsterdam gestuurd. ’Premier Netanyahu neemt het verschrikkelijke incident zeer serieus en roept de Nederlandse regering en veiligheidstroepen op om krachtig en snel op te treden tegen de relschoppers en de veiligheid van de Israëlische burgers te waarborgen‘, berichtte Der Tagesspiegel vanochtend.

    The Times of Israël meldde over provocatie: Israëlische fans zouden Arabieren en Palestijnen in Amsterdam benaderen door het roepen van anti-Palestijnse leuzen: ’We‘ll fuck the Arabs‘ en ’Fuck you Palestine‘.

  • Israël vaardigt dienstplichtorders uit voor 7000 ultraorthodoxe Joden

    Israël vaardigt dienstplichtorders uit voor 7000 ultraorthodoxe Joden

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland: coalitie-Scholz stort in, vervroegde verkiezingen in zicht

    » VS: Kamala Harris geeft nederlaag toe in toespraak

    De dienstplicht van ultraorthodoxe Joden ligt zeer gevoelig

    Het doel van deze oproepen voor tweeëndertig maanden verplichte militaire dienst voor mannen is om de ’rekruteringsdoelen te halen‘, aldus het leger, op een moment dat de strijdkrachten onder druk staan na meer dan een jaar oorlog in Gaza.

    De dienstplicht van ultraorthodoxe Joden is een zeer gevoelige kwestie in het land: deze geestelijken, die ongeveer 14 procent van de Joodse bevolking van Israël uitmaken, zijn vrijgesteld van de dienstplicht omdat ze zich wijden aan het bestuderen van de heilige teksten van het Jodendom.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze regel werd ingevoerd bij de oprichting van de staat in 1948. Maar in juni maakte het Hooggerechtshof een einde aan deze regel. De terughoudendheid van de ultraorthodoxen ten opzichte van militaire dienst heeft deels te maken met de angst dat het hen zal verhinderen hun religie te beoefenen, legt Israel Hayom uit.

    ’De huidige strategie van het Israëlische leger is erop gericht om deze opvattingen te bestrijden door middel van een dialoog met religieuze leiders en door het creëren van infrastructuren die zijn aangepast aan de religieuze gebruiken van deze gemeenschap,‘ aldus de nieuwssite.

  • Israël: duizenden mensen demonstreren tegen ontslag defensieminister

    Israël: duizenden mensen demonstreren tegen ontslag defensieminister

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Donald Trump claimt overwinning van de presidentsverkiezing in speech

    » Autoriteiten doen inval in Netflix-kantoren in Parijs en Amsterdam

    Oppositiegroepen roepen op tot massademonstraties

    Op de avond van dinsdag 5 november vonden er in Israël demonstraties plaats in Tel Aviv en voor het huis van premier Benjamin Netanyahu in Jeruzalem. Reden voor de protesten was het ontslag eerder op de dag, midden in de oorlog, van de minister van Defensie Yoav Gallant, meldt Ha’Aretz.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In Tel Aviv probeerden politieagenten dinsdagavond de demonstranten uiteen te drijven, waarbij ze voor het eerst waterkanonnen gebruikten in de stad en probeerden brandjes te blussen die door de demonstranten op de weg werden aangestoken. Benjamin Netanyahu ’heeft een risico genomen‘ met dit ontslag, analyseert de krant, die opmerkt dat ’oppositiegroepen oproepen tot massademonstraties‘.

  • Benjamin Netanyahu bezoekt Libanese grens, Hezbollah neemt Israël onder vuur

    Benjamin Netanyahu bezoekt Libanese grens, Hezbollah neemt Israël onder vuur

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Pro-Europese president Maia Sandu wint verkiezingen in Moldavië

    » Iran arresteert vrouw die halfnaakt protesteert tegen strenge kledingvoorschriften

    Langs de grens met Libanon staan veel Hezbollah-bolwerken

    Tijdens een bezoek aan de Libanese grens op zondag verklaarde de Israëlische premier Netanyahu dat Israël door middel van onderhandelingen of militair geweld de voorwaarden zal verkrijgen die nodig zijn om de veiligheid in de regio te herstellen en Hezbollah op afstand te houden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De reis die Netanyahu zondag maakte met de topcommandanten van het leger vond plaats op het moment dat het Israëlische leger meldde dat er zondag honderd projectielen vanuit Libanon zijn afgevuurd, schrijft The Times of Israel.

    Langs de grens met Libanon staan veel bolwerken van de pro-Iraanse Libanese beweging Hezbollah, die door het Israëlische leger steeds meer onder vuur wordt genomen, met vele doden tot gevolg. Begin oktober viel Israël Zuid-Libanon binnen om een grondoffensief te lanceren tegen Hezbollah.