Tag: Nieuws uit Amerika

  • Wall Streets grootste banken redden First Republic Bank

    Wall Streets grootste banken redden First Republic Bank

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Polen: moordenaar burgemeester Adamowicz tot levenslang veroordeeld

    » De regering-Meloni belooft Italianen een grote belastingklapper

    Onzekere situatie in Amerikaanse bancaire sector

    ‘In een buitengewone poging om financiële besmetting af te wenden en de wereld ervan te overtuigen dat het Amerikaanse financiële systeem stabiel is’, zijn elf van de grootste Amerikaanse banken op donderdag 16 maart overeengekomen 30 miljard dollar te steken in First Republic Bank, schrijft The New York Times. Het gaat om een relatief kleine bank, die op instorten staat na de implosie van Silicon Valley Bank vorige week.

    ‘De val van Silicon Valley Bank heeft een paniek veroorzaakt die waarschijnlijk niet onmiddellijk zal verdwijnen’

    Het plan, dat samen met de Amerikaanse minister van Financiën Janet Yellen is opgesteld, kwam binnen achtenveertig uur tot stand. Elk van de grote banken zal naar verwachting minstens 1 miljard dollar in First Republic steken.

    ‘De regeling was zonder precedent in decennia, en een indicatie van hoe nijpend de situatie van de bancaire sector binnen een week is geworden’, schrijft het New Yorkse dagblad. ‘Met echo’s van de financiële crisis van 2008 hebben de val van Silicon Valley Bank op vrijdag en die van Signature Bank op zondag een paniek veroorzaakt die waarschijnlijk niet onmiddellijk zal verdwijnen.’

    Lees ook:

  • Chinese miljardair gearresteerd in New York vanwege fraude

    Chinese miljardair gearresteerd in New York vanwege fraude

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spanje: vrouw krijgt factuur van reddingsoperatie na verijdelde zelfmoordpoging

    » Meer dan twee ton natuurlijk uranium vermist in Libië, aldus nucleaire waakhond

    Guo Wengui zou duizenden mensen hebben opgelicht

    Miljardair Guo Wengui, een uitgesproken tegenstander van de Chinese regering, is woensdagochtend in New York gearresteerd. Hij wordt beschuldigd van ‘oplichting van duizenden volgers op sociale media’, schrijft The New York Times. Hij werd al eerder in China vervolgd voor financiële fraude.

    Guo, zakenpartner van de controversiële rechtse figuur Steve Bannon, zou gebruik hebben gemaakt van zijn bekendheid op internet om duizenden mensen onder valse voorwendselen aan te moedigen geld te investeren in zijn bedrijven of projecten. Het zou gaan om minstens een miljard dollar.

    Guo was regelmatig te vinden in de entourage van Donald Trump

    Damian Williams, de openbare aanklager in de zaak, zei in een verklaring dat Guo het geld van investeerders besteedde aan persoonlijke uitgaven, waaronder ‘een reusachtige villa voor zichzelf en zijn naaste familieleden, een Ferrari van 3,5 miljoen dollar en zelfs twee matrassen van 36.000 dollar’. Het geld werd ook gebruikt om een luxe jacht van 37 miljoen dollar te financieren.

    In 2017 vroeg Guo asiel aan in de VS omdat hij als een uitgesproken criticus van de Chinese Communistische Partij ‘een politiek tegenstander van het Chinese regime’ was geworden, zoals hij zelf verklaarde. Sindsdien was hij regelmatig te vinden in de entourage van toenmalig president Donald Trump en werd hij een bekend figuur onder conservatieven in de Verenigde Staten.

    Lees ook:

  • Val Silicon Valley Bank: reddingsplan Washington neemt niet alle twijfels weg

    Val Silicon Valley Bank: reddingsplan Washington neemt niet alle twijfels weg

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Malawi: ten minste 99 doden door orkaan Freddy

    » VS: aanslagpleger en IS-sympathisant, veroordeeld tot levenslang

    Faillissementen leidt tot onrust in het financiële systeem

    Amerikanen kunnen ‘vertrouwen hebben’ in een ‘gezond’ bancair systeem, zei Joe Biden maandag tijdens een korte persconferentie in het Witte Huis. Hij beloofde dat de Amerikaanse belastingbetaler niet de dupe zou worden van het faillissement van twee Amerikaanse banken, Silicon Valley Bank en Signiture Bank, dat afgelopen weekend bekend werd gemaakt. Hij waarschuwde echter dat beleggers en aandeelhouders niet tegen hun verliezen zouden worden ‘beschermd’ en zei dat degenen die verantwoordelijk zijn voor het debacle zouden worden ‘gestraft’, bericht The Washington Post.

    Als reddingsmaatregel kondigden de Federal Reserve (de Amerikaanse centrale bank), het ministerie van Financiën en de Federal Deposit Insurance Corporation zondag aan dat zij ervoor zouden zorgen dat alle gedupeerde depositohouders volledig zouden worden terugbetaald. De centrale bank gaat ook leningen aanbieden aan banken die in de problemen zijn gekomen door de faillissementen.

    Op Wall Street zijn de aandelenkoersen van banken gekelderd

    De acties waren bedoeld om een boodschap af te geven: uw deposito’s zijn veilig en er is voldoende financiering. De bedoeling was een bankrun af te wenden waardoor het financiële systeem en de economie in het algemeen zouden kunnen instorten, aldus The New York Times.

    Het ‘reddingsplan neemt echter niet alle twijfels weg over de gezondheid van bepaalde middelgrote banken’, waarschuwt The Washington Post. Op Wall Street zijn de aandelenkoersen van banken gekelderd, waarbij regionale instellingen het zwaarst zijn getroffen. Hetzelfde geldt voor de meeste Europese beurzen. Andere beurzen bleven echter stabiel.

    ‘De salarissen worden betaald in Silicon Valley. Er is geen massale uitstroom van kapitaal die we kunnen zien. Ik denk dat dat betekent dat het plan redelijk effectief is geweest’, zegt Lawrence Summers, voormalig minister van Financiën tegen het dagblad uit Washington. ‘Maar het financiële systeem heeft een schok ondergaan en hoewel de spoedartsen goed werk hebben verricht, is de patiënt nog niet volledig hersteld.’

    Lees ook:

  • VS: aanslagpleger en IS-sympathisant veroordeeld tot levenslang

    VS: aanslagpleger en IS-sympathisant veroordeeld tot levenslang

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Val Silicon Valley Bank: reddingsplan Washington neemt niet alle twijfels weg

    » Malawi: ten minste 99 doden door orkaan Freddy

    Geen doodstraf voor aanslag die acht mensen het leven kostte

    Sayfullo Saipov, een terrorist die beweerde een strijder van Islamitische Staat te zijn, is in New York tot levenslang veroordeeld. Saipov hing de doodstraf boven het hoofd voor het doden van acht mensen door met een busje op Halloweenavond 2017 op een fietspad in te rijden, maar de jury van de federale rechtbank in Manhattan kon daarover niet tot een unaniem oordeel komen.

    Toen de rechter het vonnis bekendmaakte, toonde de veroordeelde, een Oezbeekse onderdaan, ‘geen zichtbare emotie, terwijl hij naar de vertaling luisterde via een koptelefoon van de rechtbank’, aldus The New York Post. Na een ‘dramatisch’ proces van enkele maanden, waarin overlevenden getuigden van de gruwel van de aanval, terwijl familieleden van Saipov de juryleden aanspoorden zijn leven te sparen, beraadslaagden zij twee dagen zonder het unaniem eens te worden – een absolute voorwaarde voor het opleggen van de doodstraf.

    Saipov zou naar eigen verklaring geïnspireerd zijn door IS en diende het verzoek in dat er een IS-vlag zou worden opgehangen in de ziekenhuiskamer waar hij behandeld werd na de aanslag. Volgens zijn advocaat verwachtte Saipov dat hij door de politie zou worden doodgeschoten en was het zijn doel als een martelaar te sterven.

    Lees ook:

  • De VS en Canada verbieden ambtenaren om TikTok te gebruiken

    De VS en Canada verbieden ambtenaren om TikTok te gebruiken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Polen krijgt geen aardolie meer van Rusland

    » Afrika getroffen door ‘beangstigende’ cholera-epidemie

    Vrees voor spionage via Chinese app

    Het Witte Huis heeft alle onderdelen van de Amerikaanse federale overheid dertig dagen de tijd gegeven om ervoor te zorgen dat geen van hun werknemers TikTok, de Chinese app voor het delen van video’s, op hun werktelefoons hebben geïnstalleerd. Canada heeft de app onmiddellijk verwijderd van de telefoons van zijn ambtenaren, uit vrees dat Beijing toegang zou kunnen krijgen tot gebruikersgegevens.

    Volgens TikTok worden de zorgen gevoed door verkeerde informatie. Deze acties hebben geen invloed op de meer dan 100 miljoen Amerikanen die het sociale netwerk gebruiken op privé- of bedrijfsapparaten, aldus CNBC.

    Het Amerikaanse Congres stemde in december voor een motie om het gebruik van de Chinese video-app op overheidsapparaten te verbieden voor ambtenaren en gaf de regering-Biden zestig dagen de tijd om richtlijnen uit te vaardigen. De Amerikaanse politiek is er de laatste tijd op gebrand Chinese bedrijven aan te pakken uit vrees dat Beijing ze zou kunnen gebruiken om Amerikanen te bespioneren, schrijft het Amerikaanse nieuwskanaal.

    Lees ook:

  • Mexicaanse ex-minister voor Veiligheid veroordeeld voor drugshandel in VS

    Mexicaanse ex-minister voor Veiligheid veroordeeld voor drugshandel in VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Britse verpleegkundigen schorten staking op en gaan om tafel met regering

    » Biden in Warschau: ‘Steun VS aan Oekraïne zal niet stokken’

    García Luna werkte samen met ‘El Chapo’

    Genaro García Luna is dinsdag in een rechtbank in New York schuldig bevonden aan corruptie en cocaïnehandel. García Luna was minister van Veiligheid, belast met drugsbestrijding, onder de Mexicaanse president Felipe Calderón (2006-2012).

    De vierenvijftigjarige Mexicaan, die in 2019 in Texas werd gearresteerd, zou ‘miljoenen dollars hebben ontvangen van het Sinaloa-kartel’ om de activiteiten van ‘Mexico’s grootste criminele organisatie’ door de vingers te zien, schrijft BBC. Het Sinaloa-kartel werd geleid door Joaquín ‘El Chapo’ Guzmán, die in 2017 door Mexico werd uitgeleverd aan de VS en aldaar veroordeeld is tot levenslang plus dertig jaar.

    Voordat hij Calderóns minister van Veiligheid werd, was García Luna hoofd van de inlichtingendienst tegen corruptie en georganiseerde misdaad. Van 2001 tot 2012 zou hij betrokken zijn geweest bij de smokkel van minstens 53 ton cocaïne van Mexico naar de Verenigde Staten. Zijn vonnis wordt in juni bekendgemaakt. Er wordt levenslang tegen hem geëist.

    Lees ook:

  • New York deelt boetes uit aan luidruchtige voertuigen

    New York deelt boetes uit aan luidruchtige voertuigen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » SUV met pepperspray uitgebracht op Amerikaanse consumentenmarkt

    » Delen van Turkije en Syrië opgeschrikt door zware aardbeving

    Geluidsmeters moeten verkeerslawaai inperken

    Na Parijs, dat er een jaar geleden mee begon, doet nu ook New York pogingen om de onophoudelijke kakofonie van het verkeer tot bedaren te brengen: de stad heeft verkeerscamera’s geïnstalleerd die zijn uitgerust met geluidsmeters. Daarmee kunnen opgevoerde auto’s en motorfietsen worden gesignaleerd die een illegale hoeveelheid straatlawaai produceren, meldt AP News. Tijdens de proefperiode van een jaar hebben inmiddels al zeker eenenzeventig bestuurders een boete gekregen voor het overtreden van de geluidsregels. 

    ‘Voertuigen met illegaal aangepaste dempers en uitlaten die extreem veel lawaai maken zorgden de afgelopen jaren voor een groeiend probleem,’ aldus gemeenteraadslid Erik Bottcher, die de komst van de meters toejuicht. 

    Er zijn duidelijke aanwijzingen dat lawaai niet alleen het gehoor aantast, maar ook het humeur en de geestelijke gezondheid

    Afgelopen voorjaar werd al een wet van kracht die het aanpassen van dempers en knalpijpen verbiedt, maar vanwege ontbrekende handhaving haalde dat niet zoveel uit. Daar moeten de nieuwe geluidsmeters verandering in brengen. Net als bij snelheidsovertredingen registreren de apparaten het nummerbord van de overtreder. Die kan een boete krijgen van 800 dollar [735 euro] tot wel 2625 dollar [ruim 2400 euro].

    Er zijn duidelijke aanwijzingen dat lawaai niet alleen het gehoor aantast, maar ook het humeur en de geestelijke gezondheid; ook bestaat er mogelijk verband met verhoogde risico’s op hart- en vaatziekten. Bedrijven die gespecialiseerd zijn in architectonische akoestiek doen het dan ook goed in New York. Het ontwerpen van nieuwe gebouwen of het uitrusten van oude gebouwen met geluiddempende technologie is inmiddels booming business. 

    Lees ook:

  • SUV met pepperspray uitgebracht op Amerikaanse consumentenmarkt

    SUV met pepperspray uitgebracht op Amerikaanse consumentenmarkt

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » New York deelt boetes uit aan luidruchtige voertuigen

    » Delen van Turkije en Syrië opgeschrikt door zware aardbeving

    Een auto voor angstige Amerikanen

    SUV’s, die behoren tot ’s werelds vervuilendste vervoersmiddelen, riepen altijd al de vraag op waarom burgermannen en voetbalmoeders een halve vrachtwagen nodig hebben om boodschappen te doen en kinderen van school te halen. Maar het kan nog een tandje bruter, bewijst de in Californië geproduceerde Rezvani Vengeance, meldt The Guardian. Deze wagen beschikt over kogelvrij glas, verblindende stroboscooplampen, portiergrepen die onder stroom gezet kunnen worden en buitenspiegels die pepperspray kunnen spuiten. ‘Vengeance is yours’, ronkt de website van Rezvani, alsof je Bruce Willis er gratis bij krijgt. De auto kan een dicht rookgordijn opwerpen om achtervolgers af te schudden en is in staat om elektromagnetische pulsen van kernwapens te detecteren. Altijd handig bij het boodschappen doen. 

    Verder beschikt de auto over een zeer luid intercomsysteem en is hij uitgerust met forse stalen bumpers en banden van militaire kwaliteit. De Vengeance – met een prijskaartje van 285.000 tot 499.000 dollar [ca. 260.000- 458.000 euro] – heeft geen achterruit, want dat voelt voor paranoïde mensen kennelijk onveilig. In plaats daarvan is er een live video-achteruitkijkspiegel en een camera op de voorruit met augmented reality.

    Volgens het Insurance Institute for Highway Safety doden SUV’s twee tot drie keer zo vaak voetgangers als gewone auto’s

    Het Amerikaanse @mobile_mama, recensent van gezinsauto’s, kreeg op TikTok al bijna een miljoen likes voor de video van een moeder die de Vengeance aanprijst, wijzend op de spiegels met pepperspray – ‘mijn favoriet’ – en op de kogelvrije vesten, helmen en gasmaskers voor volwassenen en kinderen, die bij de auto worden geleverd. 

    Dat SUV’s zelf enorme moordwapens zijn wordt niet vermeld: volgens het Insurance Institute for Highway Safety doden SUV’s twee tot drie keer zo vaak voetgangers als gewone auto’s, vanwege hun enorme gewicht, de veel hogere voorkant en het slechtere zicht. Waar een gewone auto voetgangers doorgaans ter hoogte van de benen raakt en ze op de motorkap gooit, raakt een SUV ze tegen het bovenlichaam of hoofd, zodat ze vervolgens onder de wielen worden verpletterd.

    Lees ook:

  • Bolsonaro vraagt toeristenvisum aan om in VS te blijven

    Bolsonaro vraagt toeristenvisum aan om in VS te blijven

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Drie brandweerlieden en zeven politieagenten gestraft voor dood zwarte Amerikaan

    » Zelfmoordaanslag in Pakistan eist ten minste 83 levens

    Oud-president Brazilië keert nog niet terug

    Jair Bolsonaro heeft een aanvraag ingediend voor een toeristenvisum voor de VS, zodat hij nog zes maanden extra in het land mag verblijven. Het verzoek van de voormalige Braziliaanse president werd op vrijdag 27 januari ingediend, aldus CNN. Het voormalige staatshoofd is sinds 30 december 2022 in Florida. Hij had Brazilië verlaten enkele dagen voor de inauguratie op 1 januari van zijn opvolger, de huidige president Luiz Inácio Lula da Silva. Volgens CNN was Bolsonaro de VS binnengekomen met een visum dat alleen geldig is voor staatshoofden.

    ‘Zijn aanwezigheid in Florida leverde kritiek op van de Democraten in het Huis van Afgevaardigden, die er half januari bij de Amerikaanse president Joe Biden op aandrongen geen “onderdak” te bieden aan Bolsonaro nadat zijn aanhangers de Braziliaanse democratische instellingen in de hoofdstad Brasília hadden bestormd‘, schrijft de Amerikaanse zender.

    De voormalige leider veroordeelde de aanval, maar deskundigen zeggen dat zijn herhaalde en ongegronde beweringen over verkiezingsfraude in de aanloop naar de verkiezingen van oktober de woede van zijn aanhangers hebben aangewakkerd.

    Op 13 januari aanvaardde het Braziliaanse Hooggerechtshof een verzoek van het Openbaar Ministerie om een onderzoek naar Bolsonaro te starten vanwege vermeende betrokkenheid bij de bestorming van 8 januari in Brasilia.

    Lees ook:

  • Drie brandweerlieden en zeven politieagenten gestraft voor dood zwarte Amerikaan

    Drie brandweerlieden en zeven politieagenten gestraft voor dood zwarte Amerikaan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zelfmoordaanslag in Pakistan eist ten minste 83 levens

    » Bolsonaro vraagt toeristenvisum aan om in VS te blijven

    Tyre Nichols overleed na een gewelddadige aanhouding

    In de Verenigde Staten zijn drie brandweerlieden en twee andere zeven politieagenten aansprakelijk gesteld voor de dood van Tyre Nichols. Nichols werd aangehouden in Memphis op verdenking van roekeloos rijden op 7 januari. Op een politievideo is te zien hoe hij werd geslagen door agenten. Drie dagen later overleed hij in het ziekenhuis.

    In het onderzoek naar de dood van de Afro-Amerikaanse man worden in totaal zeven politieagenten – van wie er vijf zijn ontslagen en beschuldigd van moord – disciplinair gestraft, zo heeft de politie van de stad maandag bevestigd. ‘De zeven agenten werden aanvankelijk op 8 januari geschorst,’ zei de politie. ‘Het is onduidelijk waarom de stad tot maandag heeft gewacht om de schorsingen van de zevende agent bekend te maken’, schrijft NPR. De brandweer maakte maandag ook bekend dat drie medewerkers die ‘talrijke protocollen hebben geschonden’ in de zaak, na een intern onderzoek zijn ontslagen.

    Sinds de politievideo van de aanhouding op 26 januari naar buiten werd gebracht door het stadsbestuur van Memphis, is in de VS een nieuwe golf van Black Lives Matter-protesten ontstaan. De afgelopen dagen gingen door het hele land duizenden mensen de straat op om gerechtigheid te eisen voor de dood van Nichols, aldus The Hill.

    Lees ook:

  • Donald Trump trapt nieuwe verkiezingscampagne af

    Donald Trump trapt nieuwe verkiezingscampagne af

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Ierland wil gezondheidswaarschuwingen op alcoholische producten

    » Rond de zeshonderd doden sinds begin protesten Iran

    Trump wil in 2024 weer president worden

    Donald Trump heeft zaterdag officieel zijn campagne voor de presidentsverkiezingen van 2024 afgetrapt. Trump moet eerst nog wel de nominatie voor de Republikeinse Partij in de wacht slepen. Verschillende partijgenoten, waardoor zijn grote uitdager Ron DeSantis, gouverneur van Florida, moesten het volgens Politico ontgelden.

    Sinds het tegenvallende resultaat voor de Republikeinen bij de tussentijdse verkiezingen, is de steun binnen die partij voor Trump afgebrokkeld, met name omdat door hem gesteunde kandidaten verloren. Dat er verschillende onderzoeken naar Trump lopen, onder meer voor zijn rol bij de bestorming van het Capitool, maakt dat enkele Republikeinse kopstukken zoeken naar alternatieven voor de volgende presidentsverkiezingen.

    De 76-jarige Trump ziet zichzelf echter nog als dé kandidaat voor de Republikeinen. Tijdens zijn rally in New Hampshire trok de oud-president van leer tegen de huidige president Joe Biden, tegen Republikeinen die niet op hem stemmen, tegen ‘marxisten’ en de ‘transgenderbeweging’. Of Trump mag meedoen hangt af van het ministerie van Justitie, dat hem mogelijk strafrechtelijk vervolgt voor de Capitoolbestorming.

    Lees ook:

  • Rechtszaak tegen Mexicaanse ex-minister voor steun aan drugskartel begonnen

    Rechtszaak tegen Mexicaanse ex-minister voor steun aan drugskartel begonnen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Superjachten uitgezonderd van nieuwe Europese CO2-heffing

    » Opnieuw schietincident in Californië, zeven mensen omgekomen

    Genaro García Luna zou miljoenen dollars hebben aangenomen

    In New York begint het proces tegen de voormalige Mexicaanse veiligheidschef die wordt beschuldigd van het beschermen van een van de grootste drugskartels van Mexico. Genaro García Luna, directeur van Mexico’s equivalent van de FBI voordat hij van 2006 tot 2012 werd aangesteld als hoofd van het Mexicaanse ministerie van Veiligheid – en dus van de strijd tegen drugshandelaars – wordt beschuldigd van ‘het aanvaarden van miljoenen dollars aan steekpenningen in ruil voor bescherming aan het gewelddadige Sinaloa-kartel’, meldt The Guardian.

    Volgens Amerikaanse aanklagers heeft deze bescherming de misdaadorganisatie onder leiding van Joaquín ‘El Chapo’ Guzmán in staat gesteld vele tonnen drugs de Verenigde Staten in te smokkelen, terwijl het uit de handen van de autoriteiten kon blijven. De beschuldigingen tegen García Luna doken op tijdens El Chapo’s eigen proces, dat in 2019 eindigde.

    Bij de opening van de rechtszaak, dat naar verwachting twee maanden zal duren en in Mexico op de voet wordt gevolgd, pleitte de verdachte niet schuldig aan alle vijf aanklachten. Mocht hij schuldig worden bevonden, dan hangt García Luna een straf van tien jaar tot levenslang boven het hoofd.

    Lees ook:

  • Tien doden bij schietpartij nachtclub Californië

    Tien doden bij schietpartij nachtclub Californië

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Toeristen vast op Machu Picchu vanwege protesten

    » Duitsland laat andere landen vrij in levering Leopard-tanks

    De dader is gevonden door de politie en inmiddels overleden

    Een schutter heeft zaterdag tien mensen doodgeschoten in een nachtclub in Monterrey Park, in de Amerikaanse staat Californië. Het was druk in het stadje met een grote Aziatische minderheid, vanwege het Chinees Nieuwjaar dat er gevierd werd. Een dag later werd de dader door veiligheidsdiensten gevonden in een wit busje, zo schrijft Los Angeles Times.

    De verdachte, die zelf van Aziatische afkomst zou zijn geweest, opende het vuur met een semiautomatisch wapen toen veel mensen aanwezig waren. Vijf mannen en vijf vrouwen kwamen ter plekke om het leven, nog zeker vier anderen liggen in kritieke toestand in het ziekenhuis. Over een motief is niets bekend.

    Na de schietpartij vluchtte de man weg in een wit bestelbusje. Op zondag werd het busje op 40 kilometer van de plek des onheils gesignaleerd. Het voertuig werd vervolgens klemgereden door politievoertuigen en een militair interventieteam haalde het levenloze lichaam van de man live op televisie uit de bus. De schutter heeft zichzelf waarschijnlijk om het leven gebracht.

    Lees ook:

  • Republikein Kevin McCarthy eindelijk verkozen tot voorzitter Huis

    Republikein Kevin McCarthy eindelijk verkozen tot voorzitter Huis

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Senegal in rouw na zwaar busongeluk

    » Bolsonaro-aanhangers bestormen parlement in Brasilia

    McCarthy wordt voorzitter van een zeer verdeelde fractie

    De Republikein Kevin McCarthy is zaterdagnacht eindelijk verkozen tot voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. Daar waren vijftien stemrondes, verdeeld over vier dagen, voor nodig, schrijft CNN. Het is voor het eerst in honderd jaar dat een kandidaat-speaker meer dan één stemronde nodig had om verkozen te worden door zijn fractie.

    De Republikeinse partij heeft sinds dit jaar de meerderheid in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. De fractie zelf is echter tot op het bot verdeeld tussen enkele radicale parlementariërs en meer traditionele politici. De eerste groep van ultraconservatieve afgevaardigden eisten verschillende concessies van McCarthy voordat ze hem hun stem toevertrouwden.

    Normaal gesproken heeft de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden een leidende rol in welke wetten worden behandeld. Omdat de Republikeinen in het Huis in de meerderheid zijn, kunnen daardoor enkele belangrijke projecten van de regering van president Biden getorpedeerd worden.

    Lees ook:

  • VS: boete voor vliegen met vuurwapens verhoogd in 2023

    VS: boete voor vliegen met vuurwapens verhoogd in 2023

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Tunesische vakbond waarschuwt president na lage opkomst verkiezingen

    » Indonesië: nieuwe wet verbiedt online beledigen van de president

    Vliegen met een geladen pistool

    De Transportation Security Administration (TSA), die zorg draagt voor de binnenlandse veiligheid in het luchtverkeer in de Verenigde Staten, liet deze maand weten dat de maximumstraf voor overtredingen met vuurwapens zal worden verhoogd, nadat medewerkers in 2022 een recordaantal vuurwapens onderschepten bij veiligheidscontroles op luchthavens. TSA-agenten namen meer dan 6301 vuurwapens in beslag, en daarvan was meer dan 88 procent geladen, schrijft BuzzFeed News.

    Dat aantal overtreft het vorige record van 5072 uit 2021, en volgens TSA zullen er in de laatste weken van dit jaar nog eens zo’n driehonderd wapens in handbagage worden gevonden. Dat betekent dat TSA dit jaar dagelijks bijna 16 geladen vuurwapens aantrof. Als reactie daarop zal de TSA de maximumboete voor overtredingen met vuurwapens verhogen tot 14.950 dollar, ruim 14.000 euro.

    Lees ook: