Tag: oorlog

  • Jihadisme, goudsmokkel, migratie: de ernstige gevolgen van de oorlog in Soedan

    Jihadisme, goudsmokkel, migratie: de ernstige gevolgen van de oorlog in Soedan

    De oorlog woedt al een jaar in Soedan en heeft een van de ernstigste humanitaire crises ter wereld veroorzaakt. Volgens deskundigen reiken de gevolgen van het conflict veel verder dan de grenzen van het Afrikaanse land.

    Zelfs Oekraïne bemoeit zich er nu mee. Eind februari bevestigde het hoofd van de Oekraïense militaire inlichtingendienst dat Oekraïense speciale eenheden actief waren in Soedan. Ze zouden daar op jacht zijn naar Russische strijders. Volgens hem is het doel om de vijand op elke denkbare plek in de wereld te ‘vernietigen’.

    De oorlog in Soedan heeft het op één na grootste land in Afrika ten zuiden van de Sahara het afgelopen jaar in een puinveld veranderd. Tegelijkertijd is Soedan een geopolitieke speeltuin geworden. Veel landen streven hun belangen in de regio na, en meestal niet op een manier die de vrede bevordert. Hieronder vallen buurland Egypte, zes andere buurlanden met hun eigen belangen, het nabijgelegen Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. Dan zijn er nog de Verenigde Staten en de Europese Unie. En Rusland en Oekraïne.

    Ondanks dit geopolitieke gedrang heeft de oorlog weinig media-aandacht gekregen. Dit komt deels door de oorlogen in Gaza en Oekraïne, en deels door de complexiteit van het conflict. De belangrijkste strijdende partijen zijn het reguliere Soedanese leger en de Rapid Support Forces, een meedogenloze en goed bewapende militie waarin mogelijk zo’n honderdduizend strijders actief zijn.

    De oorlog heeft enorme proporties aangenomen. In maart omschreef het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken het als ‘de grootste humanitaire crisis ter wereld’. Meer dan 8 miljoen Soedanezen (op een totaal van 45 miljoen) zijn ontheemd. Meer dan 1 miljoen mensen zijn over de grenzen van het land gevlucht. De staat is ingestort. Slechts ongeveer een kwart van alle gezondheidszorgfaciliteiten functioneert nog.

    Ondanks de omvang van het conflict zijn er nog geen vredesinspanningen geweest waarbij alle belangrijke spelers betrokken waren. De meeste staten die in het land actief zijn, streven hun eigen beperkte individuele belangen na – Rusland smokkelt bijvoorbeeld goud uit Soedan en lijkt niet van plan daarmee te stoppen.

    Waarom is Soedan zo belangrijk? 

    Het ontbreken van een vredesproces is gevaarlijk. De oorlog in Soedan kan een enorme, toch al onstabiele regio die zich uitstrekt van de Hoorn van Afrika tot de zwakke Sahelstaten en het Middellandse Zeegebied volledig destabiliseren. Experts hebben het over een nieuw Libië of Somalië – alleen dan mogelijk met nog meer ontwrichtende gevolgen.

    Soedan ligt op het kruispunt van verschillende door conflicten verscheurde regio’s, tussen de Arabische wereld en Afrika ten zuiden van de Sahara. Het maakt deel uit van de Sahel-regio, waar de afgelopen jaren een reeks militaire coups heeft plaatsgevonden en waar jihadistische groeperingen grote stukken land aan de controle van de staat hebben onttrokken. Soedan ligt ook dicht bij de Hoorn van Afrika, waar al tientallen jaren de ene oorlog de andere opvolgt.

    Het land heeft een lange kustlijn aan de Rode Zee, die dienstdoet als scheepvaartkanaal voor een groot deel van het wereldwijde goederenverkeer en voor veel landen van groot strategisch belang is. Daarnaast stroomt de Nijl door Soedan. Tientallen miljoenen mensen zijn afhankelijk van het water. Buurland Egypte, dat stroomafwaarts ligt, houdt om die reden nauwlettend in de gaten wat er in Soedan gebeurt.

    Het strategische belang van Soedan verklaart waarom zoveel staten betrokken zijn bij het land

    Soedan is ook rijk aan grondstoffen, zoals goud. Het land heeft een enorm landbouwpotentieel. Golfstaten als Saoedi-Arabië hebben grote stukken land opgekocht om er bijvoorbeeld veevoer te verbouwen.

    Soedan heeft een traumatische geschiedenis. Miljoenen mensen zijn omgekomen tijdens verschillende burgeroorlogen en talloze militaire coups. De islamistische militaire dictator Omar al-Bashir regeerde – en ruïneerde – het land van 1989 tot 2019. Hij bood onder andere Osama bin Laden in de jaren negentig onderdak terwijl deze bezig was met het opzetten van de terroristische organisatie Al-Qaida. Bashir kwam in 2019 na massale protesten ten val. Maar de overgang naar een burgerregering mislukte. De twee machtige legers van het land, de nationale strijdkrachten en de Rapid Support Forces (RSF), wilden hun economische privileges of straffeloosheid voor misdaden uit het verleden niet opgeven. Uiteindelijk keerden ze zich tegen elkaar.

    Wie is betrokken bij Soedan en hoe?

    Het strategische belang van Soedan verklaart waarom zoveel staten betrokken zijn bij het land. Slechts weinigen handelen op een manier die vrede in de regio kan brengen.

    De Verenigde Arabische Emiraten hebben de afgelopen jaren een zeer invloedrijke rol gespeeld in Soedan, onder andere door enkele miljarden dollars steun toe te zeggen aan de door militairen gedomineerde overgangsregering na de val van al-Bashir. De rijke Golfstaat heeft zijn invloed in Afrika de afgelopen jaren voortdurend uitgebreid, met het Rode Zeegebied als belangrijkste focus. Eind 2022 tekenden de Emiraten een overeenkomst met Soedan ter waarde van 6 miljard dollar voor de bouw van een nieuwe haven.

    Tijdens de oorlog hebben de VAE de kant van de RSF gekozen. Volgens VN-rapporten bevoorraden de VAE deze groep met geheime wapenleveranties. De Golfstaat heeft deze bewering ontkend. De VAE zijn ook economisch belangrijk voor de RSF en zijn leider, een generaal die bekend is onder de bijnaam Hemeti. De RSF exporteert – of smokkelt – grote hoeveelheden goud het land uit, het meeste via Dubai.

    Egypte heeft een lange geschiedenis met Soedan. Tot de onafhankelijkheid in 1956 stond Soedan onder controle van Egypte en het Verenigd Koninkrijk. De Egyptische en Soedanese legers zijn tot op de dag van vandaag nauw met elkaar verbonden. De Egyptische strijdkrachten steunen de Soedanezen met geld en materiaal. De militaire regering van Egypte vreest de volledige ineenstorting van de Soedanese staat. Bijna een half miljoen Soedanezen zijn al gevlucht naar het buurland in het noorden.

    Rusland is, net als veel andere landen, geïnteresseerd in de Rode Zee. In 2020 kreeg Moskou toestemming voor de bouw van een marinebasis aan de Soedanese kust. De overgangsregering in Khartoem heeft het project het jaar daarop tijdelijk stopgezet. Net als de Emiraten heeft Rusland banden met de RSF. In samenwerking met de RSF controleert de paramilitaire groep Wagner goudmijnen en smokkelt ze goud het land uit. Sommige experts geloven dat de goudexport uit Soedan Rusland heeft geholpen om de economische sancties na de aanval op Oekraïne het hoofd te bieden.

    Het is waarschijnlijk dat de situatie nog verwarrender zal worden door de grote hoeveelheid gewapende groepen

    De VS en de EU vrezen de schokgolven die de ineenstorting van Soedan teweeg zou kunnen brengen, waaronder de mogelijke verspreiding van jihadistische groeperingen. De EU vreest dat een deel van de Soedanese vluchtelingen naar de Middellandse Zee zou kunnen vertrekken.

    En de lijst van betrokken landen is nog veel langer. Iran levert sinds kort bewapende drones en ander militair materieel aan het Soedanese leger. Saoedi-Arabië heeft banden met beide strijdende partijen en heeft samen met de Verenigde Staten geprobeerd een staakt-het-vuren tot stand te brengen. Buurlanden, waaronder het fragiele Zuid-Sudan, dat zich in 2011 heeft afgescheiden van het noorden, volgen de situatie met bezorgdheid.

    Wat gaat er nu gebeuren?

    Het is onwaarschijnlijk dat een van beide partijen een volledige militaire overwinning zal behalen. Het land is verdeeld in twee invloedssferen. De RSF controleert de meeste gebieden ten westen van de Nijl, terwijl het leger het oosten controleert. De zwaarste gevechten vinden momenteel plaats in de hoofdstad Khartoem en in de Gezira-regio ten zuidoosten van Khartoem.

    Maandenlang was de RSF sterker op het slagveld en behaalde het daardoor territoriale overwinningen. Meer recentelijk heeft het reguliere leger van het land echter geïsoleerde successen kunnen boeken, mede dankzij het gebruik van Iraanse drones. Het leger probeert ook bestaande en nieuwe milities als bondgenoten voor zich te winnen in de strijd tegen de RSF.

    Het is waarschijnlijk dat de situatie nog verwarrender zal worden door de grote hoeveelheid gewapende groepen. De RSF zelf is geen homogene groep – en haar troepen zijn moeilijk te controleren gebleken voor haar leiders. Overal waar de RSF is opgerukt, hebben ontheemden melding gemaakt van plundering en verkrachting.

    Zelfs als een van de twee partijen militair zou winnen, is het onwaarschijnlijk dat er vrede komt in Soedan. Het land is enorm in omvang, etnisch versplinterd en overspoeld met wapens. Zowel de RSF als het leger wordt in grote delen van het land verafschuwd.

    Tot nu toe zijn vredesinspanningen vooral mislukt vanwege de afwezigheid van een van de partijen van het conflict of van belangrijke externe actoren. In de Saoedische stad Jiddah onderhandelden de VS en Saoedi-Arabië met de strijdende partijen over een staakt-het-vuren en toegang voor humanitaire organisaties. De gesprekken in Saoedi-Arabië worden binnenkort hervat. Ze hebben echter te lijden onder het feit dat de VAE, die een sleutelrol heeft gespeeld in de oorlog, er niet bij betrokken is.

    Veel Soedanexperts geloven dat de VS een belangrijke rol kunnen spelen, omdat ze met bijna alle spelers betrekkingen onderhouden

    Een aantal andere vredesinitiatieven heeft tot nu toe weinig vooruitgang geboekt. De inspanningen van de Intergouvernementele Autoriteit voor Ontwikkeling, een regionale organisatie in de Hoorn van Afrika, worden verzwakt doordat Ethiopië en Kenia elk een leidende rol proberen te veroveren.

    Veel Soedanexperts geloven dat de VS een belangrijke rol kunnen spelen, omdat ze met bijna alle belangrijke spelers betrekkingen onderhouden. Maar ook de VS zouden volgens de meeste deskundigen tot nu toe niet doortastend genoeg hebben opgetreden.

    En als de vredesinspanningen stokken?

    Deskundigen stellen sombere scenario’s op die voorspellen wat er zou kunnen gebeuren als de situatie in Soedan uit de hand blijft lopen. De denktank International Crisis Group schrijft bijvoorbeeld: ‘Een stuurloos Soedan zou de deur openzetten voor krijgsheren en milities van diverse pluimage, waaronder mogelijk jihadisten, om het vacuüm op te vullen. Instabiliteit zou dan kunnen uitstralen naar de Hoorn van Afrika, de Sahel, Noord-Afrika en het Rode-Zeebekken, terwijl nog meer migranten naar al overbelaste buurlanden worden gedreven of gedwongen worden een gevaarlijke tocht over de Middellandse Zee, naar de Golf en de Levant, of zelfs nog verder weg naar de VS te ondernemen.’ 

    Hoewel dit een extreem scenario is, is het toch plausibel. Doordat de oorlog in Soedan zo weinig aandacht krijgt, wordt het geopolitiek ontwrichtende potentieel ervan onderschat. Misschien komt daar op middellange termijn verandering in en zullen beter gecoördineerde vredesinspanningen de strijdende partijen overhalen om serieuze onderhandelingen aan te gaan. Voorlopig zou de situatie echter verder kunnen escaleren – ten koste van de lijdende burgerbevolking. Humanitaire organisaties waarschuwen dat in Soedan de grootste hongercrisis ter wereld dreigt te ontstaan.

  • Hoofd Israëlische inlichtingendienst dient ontslag in

    Hoofd Israëlische inlichtingendienst dient ontslag in

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK keurt wetsvoorstel om asielzoekers naar Rwanda te deporteren goed

    » EU dreigt TikTok Lite met verbod op reward-to-watch-functie

    Er wordt verwacht dat meer prominenten snel zullen aftreden

    Generaal Aharon Haliva, hoofd van de Israëlische inlichtingendienst, heeft zijn ontslag ingediend en neemt ‘de verantwoordelijkheid’ voor de Hamas-aanval van 7 oktober 2023 op zich. Dat meldt Ha’Aretz.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Naarmate de omvang van de ramp en de systematische tekortkomingen die leidden tot 7 oktober duidelijker werden, werd ook duidelijk dat geen van de betrokken hoge functionarissen nog langer in functie kon blijven’, schrijft het Israëlische dagblad.

    Na meer dan zes maanden van gevechten in Gaza is Haliva de eerste prominente figuur die aftreedt, maar Ha’Aretz voorspelt dat anderen snel zullen volgen. Benjamin Netanyahu is momenteel de enige die nog steeds weigert ‘enige verantwoordelijkheid te nemen’.

  • Zeker 17 doden bij Russische raketaanval op Tsjernihiv

    Zeker 17 doden bij Russische raketaanval op Tsjernihiv

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Regeringspartij Kroatië wint bij parlementsverkiezingen

    » Amerikaanse regering legt opnieuw sancties op aan Venezuela

    Tientallen mensen raakten gewond bij de luchtaanval

    Bij een Russische raketaanval op de stad Tsjernihiv in het noorden van Oekraïne zijn zeker zeventien mensen gedood. Dat schrijft The Moscow Times. Volgens president Volodymyr Zelensky had de aanval voorkomen kunnen worden als Oekraïne van een betere luchtverdediging was voorzien door westerse bondgenoten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zeker 61 mensen raakten gewond, een aantal dat nog kan oplopen, omdat tot laat reddingsoperaties aan de gang waren waarbij onder het puin naar overlevenden werd gezocht. Drie raketten raakten rond 09.00 uur de buitenwijken van Tsjernihiv, ten noorden van de hoofdstad Kyiv. Meerdere gebouwen, een ziekenhuis en een universiteit raakten daarbij beschadigd.

    Oekraïne kampt al langere tijd met problemen aan de frontlinie vanwege een tekort aan militair materieel en munitie, mede door een gebrek aan daadkracht bij westerse bondgenoten. Experts waarschuwen zelfs dat het land dit jaar nog de oorlog kan verliezen als ze niet meer wapenleveringen krijgen.

  • Bevelhebber zegt dat Israël zal reageren op raketaanval Iran

    Bevelhebber zegt dat Israël zal reageren op raketaanval Iran

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zorg voor minderjarige transgenders tijdelijk verboden in Idaho

    » Nieuwe steekpartij in Sydney, politie spreekt van terreurdaad

    Het is nog onduidelijk welke vorm de reactie zal aannemen

    De hoogste generaal van Israël heeft gezegd dat het land zal reageren op de raket- en droneaanval van Iran, meldt The Guardian. Het blijft onduidelijk welke vorm die reactie zal aannemen en of deze zo krachtig zal zijn dat het een verslechterende spiraal van geweld zou kunnen doen omslaan in een grootschalige regionale oorlog.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Amerikaanse functionarissen zeiden maandag dat een vorm van tegenaanval op de aanval van Iran, waarbij meer dan driehonderd raketten en drones betrokken waren, bijna onvermijdelijk was. Toch hoopte de regering-Biden nog steeds dat het een beperkte tegenaanval zou zijn en dat deze niet gericht zou zijn op Iraans grondgebied.

    De stafchef van het Israëlische leger, luitenant-generaal Herzi Halevi, gaf hiermee de tot nu toe duidelijkste bevestiging dat Israël zal terugslaan sinds de aanval van Iran.

  • ‘De Israëlisch-Iraanse oorlog komt uit de schaduw’

    ‘De Israëlisch-Iraanse oorlog komt uit de schaduw’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Tientallen mensen urenlang vast in kabelbaan Turkije na dodelijk ongeluk

    » Zes doden bij massale steekpartij in Sydney

    Teheran lanceert een ongekende drone- en raketaanval op Israël

    ‘Het Midden-Oosten heeft de hele nacht niet geslapen’, vat het Libanese dagblad L’Orient-Le Jour samen. ‘Na twee weken van spanning na de Israëlische aanval op het Iraanse consulaat in Damascus, voerde Iran zijn langverwachte en aangekondigde reactie uit (…). Voor de eerste keer in haar geschiedenis lanceerde de Islamitische Republiek een directe aanval op Israël.’

    In totaal lanceerde Teheran in de nacht van zaterdag 13 op zondag 14 april meer dan 200 drones en raketten tegen Israël. Tegelijkertijd hebben de Iraanse bondgenoten, de Libanese Hezbollah en de Jemenitische Houthi-rebellen anti-Israëlische aanvallen uitgevoerd, waarbij de eerstgenoemden raketten afvuurden op de door Israël bezette Golan, en de laatstgenoemden drones lanceerden richting Israëlisch grondgebied.

    ‘Zaterdagavond loeiden sirenes door heel Israël’, meldt de Jerusalem Post. De Amerikaanse president Joe Biden, die aan de telefoon sprak met de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, verklaarde zaterdagavond dat Amerikaanse troepen hadden geholpen bij het neerschieten van ‘bijna alle’ drones en raketten die op het grondgebied van de Hebreeuwse staat werden afgevuurd. Slechts één militaire basis liep ‘kleine schade op’, kondigde een woordvoerder van het Israëlische leger van zaterdag op zondag aan.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Een ‘surrealistische’ scène, zo beschrijft columnist en hoofdredacteur van de Times of Israel David Horovitz, die eraan herinnert dat ‘Iran Israël nog nooit rechtstreeks op deze manier heeft aangevallen’. Voor de journalist markeert dit een ‘overgang van de oorlog tussen Israël en Hamas (…) naar een regionaal conflict. Het is is nu afwachten wat Hassan Nasrallah, de leider van Hezbollah, vervolgens gaat doen.’

    L’Orient–Le Jour is genuanceerder over de kwestie van de regionale impact van deze aanval: ’terwijl het zijn kracht als nooit tevoren toont om te voorkomen dat Israël zich blijft richten op zijn hoge officieren, lijkt de reactie van Iran niettemin strategisch berekend te zijn om een echte regionale escalatie. Met een paar uur reizen liet Teheran de Hebreeuwse staat en zijn bondgenoten de mogelijkheid over om de projectielen te onderscheppen voordat ze hun doelen bereikten’, analyseert het Libanese dagblad.

    ‘Ondanks de enscenering en de talrijke waarschuwingen om elk verrassingselement te vermijden, vormt de Iraanse aanval niettemin een precedent en een keerpunt. De Israëlisch-Iraanse oorlog komt officieel uit de schaduw zonder dat we op dit moment weten met welke intensiteit deze openlijk zal worden gevoerd. Alles zal nu afhangen van de intensiteit en omvang van de Israëlische reactie.’

    ‘Aanzienlijke slijtage’ van de IDF-troepen

    ‘Heeft Israël de manoeuvreerruimte die nodig is om de huidige situatie om te zetten in een regionale oorlog die enkele maanden zal duren?’, vraagt ​​Maariv-journalist Ben Caspit zich af.

    L’Orient – Le Jour voorspelt dat Israël ‘disproportioneel wraak zal nemen om Iran en zijn andere vijanden ervan te weerhouden dit soort aanvallen opnieuw op zijn grondgebied uit te voeren. (…) In hoeverre zal Washington in staat zijn controle te houden over zijn Israëlische bondgenoot, die misschien in de verleiding komt om op een regionale oorlog te wedden? Dat is het belangrijkste wat momenteel speelt.’

  • Washington legt mobiliteit van diplomaten in Israël aan banden

    Washington legt mobiliteit van diplomaten in Israël aan banden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Europarlement stemt voor opname toegang tot abortus in ‘Europese Grondwet’

    » Inval in ambassade van Quito: Mexico brengt zaak voor Internationaal Gerechtshof

    De spanningen tussen Iran en Israël blijven oplopen

    De Verenigde Staten maakten donderdag bekend dat Amerikaanse diplomaten en hun familieleden tot nader order niet buiten de gebieden Tel Aviv, Jeruzalem en Beersheba mogen reizen. Dat schrijft The Times of Israel. Dit besluit komt tegen de achtergrond van de angst voor Iraanse vergelding, als reactie op de aanval van Israël op het Iraanse consulaat in Damascus.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Iran heeft gedreigd Israël aan te vallen na een luchtaanval op 1 april op een Iraans consulaatsgebouw in de Syrische hoofdstad Damascus, waarbij verschillende commandanten van de Islamitische Revolutionaire Garde omkwamen, waaronder twee generaals.

    De Amerikaanse president Joe Biden zei woensdag dat Iran dreigde een belangrijke aanval te lanceren op de Joodse staat. ‘Blijkbaar in een poging de vlammen te temperen, vertelden Iraanse bronnen donderdag aan Reuters dat Teheran aan Washington had laten weten dat het op een bepaalde manier zou reageren om een ​​grote escalatie te voorkomen en dat het niet overhaast zou handelen’, merkt The Times of Israel op.

  • Myanmarese junta evacueert personeel via Thailand

    Myanmarese junta evacueert personeel via Thailand

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Haïtiaanse leiders sluiten politiek akkoord voor overgangsregering

    » VS: nieuw incident met Boeing-vliegtuig

    De evacuatie volgde na een overgave van honderden troepen

    Thailand heeft de junta van Myanmar toestemming gegeven om een speciale vlucht uit te voeren om haar personeel te evacueren nadat honderden troepen in de buurt van het strategische Myanmarese grenshandelscentrum Myawaddy zich hadden overgegeven aan het verzet. Dat schrijft The Strait Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De verliezen in de Myanmarese deelstaat Kayin zijn de laatste in een reeks nederlagen sinds oktober 2023 die het militaire regime – dat de macht greep via een staatsgreep in 2021 – dwong om de controle af te staan in belangrijke grensgebieden zoals de deelstaten Rakhine en Shan, aldus de Singaporese krant.

  • Tienduizenden Israëliërs de straat op tegen de regering-Netanyahu

    Tienduizenden Israëliërs de straat op tegen de regering-Netanyahu

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nationalistische regering Slowakije wint bij presidentsverkiezingen

    » President Rwanda wijst naar westerse wereld bij herdenking genocide

    De betogers eisten dat de regering aftreedt

    Duizenden Israëlische betogers zijn zaterdag in Tel Aviv en andere delen van het land de straat op gegaan, om de regering op te roepen meer te doen om de 130 gijzelaars die door Hamas worden vastgehouden vrij te krijgen, en om vervroegde verkiezingen te houden. Dat schrijft The Times of Israel.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Er werd geroepen om het aftreden van Netanyahu. Tijdens de protestmars in Tel Aviv liep het meerdere malen uit de hand, en oproerpolitie moest ingrijpen met onder meer traangas en een waterkanon. Dergelijke protesten op zaterdag zijn een regelmatig voorkomend verschijnsel geworden in Tel Aviv en andere delen van het land, sinds de oorlog die begon op 7 oktober.

    Organisatoren van de antiregeringsprotesten in Tel Aviv zeiden dat honderdduizend mensen deelnamen aan de betogers. Een dag na de enorme protesten was het zes maanden geleden dat de oorlog in Gaza begon. Israël heeft aangekondigd troepen terug te trekken uit het zuiden van Gaza, terwijl in Egypte wordt onderhandeld tussen Hamas en Israël over een mogelijk staakt-het-vuren.

  • Poetin roept 150.000 Russen op voor militaire dienstplicht

    Poetin roept 150.000 Russen op voor militaire dienstplicht

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Enorme demonstratie in Tel Aviv tegen Israëlische regering

    » Grote nederlaag partij Erdogan bij lokale verkiezingen in Turkije

    De dienstplicht werd al eerder verhoogd door Rusland

    De Russische president Vladimir Poetin heeft een decreet ondertekend waarmee 150.000 burgers worden opgeroepen voor militaire dienstplicht. Dat schrijft Deutsche Welle. Alle mannen in Rusland zijn verplicht om vanaf hun 18e een jaar in militaire dienst te gaan. Eerder werd de maximumleeftijd waarop mannen dienstplichtig kunnen worden al verhoogd van 27 naar 30 jaar.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dienstplichtigen kunnen wettelijk niet worden ingezet om buiten Rusland te vechten en werden vrijgesteld van een beperkte mobilisatie in 2022, waarbij minstens 300.000 mannen met een eerdere militaire opleiding werden opgeroepen om in Oekraïne te vechten – hoewel sommige dienstplichtigen ‘per vergissing’ naar het front werden gestuurd.

    In september ondertekende Poetin een bevel om 130.000 mensen op te roepen voor een herfstoffensief en afgelopen voorjaar was Rusland van plan om 147.000 mensen op te roepen. De dienstplicht is een gevoelig thema in Rusland, en een van de weinige redenen waardoor Russen de straat op gaan om te demonstreren.

  • Iran gaat Hamas niet redden. ‘Teheran wil een totale oorlog vermijden’

    Iran gaat Hamas niet redden. ‘Teheran wil een totale oorlog vermijden’

    Regionale milities zoals Hamas hebben Teheran voor een dilemma gesteld: is het nog wel mogelijk om aan de zijlijn te blijven staan, zodat de oorlog tussen Israël en Gaza niet uitmondt in een regionaal conflict?

    Enkele weken nadat Israël Gaza was binnengevallen als reactie op de dodelijke aanval van Hamas op 7 oktober, riep ayatollah Ali Khamenei, de Iraanse opperste leider, op tot een bijeenkomst van militieleiders van een alliantie die Teheran de ‘as van verzet’ noemt. De aanval, die Khamenei publiekelijk had geprezen als een ‘epische overwinning’, markeerde een hoogtepunt in vier decennia aan Iraanse inspanningen om een netwerk van niet-gouvernementele militante groepen te trainen en te bewapenen, om zo zijn vijanden af te schrikken en zijn invloed in het Midden-Oosten uit te breiden. 

    Maar achter gesloten deuren vertelde de Iraanse leider aan vooraanstaande Hamas-vertegenwoordigers, alsook aan Libanese, Iraakse, Jemenitische en andere Palestijnse militieleiders, dat Teheran niet van plan was om zich rechtstreeks in het conflict te mengen en de oorlog uit te breiden, aldus twee hooggeplaatste functionarissen van Hamas en twee van Hezbollah. Aanvullende gevechten, zo vertelde hij de afgevaardigden, zouden de wereld kunnen afleiden van de verwoestende invallen van Israël in Gaza. Met andere woorden: Hamas stond er alleen voor. 

    De as staat voor een beslissend moment. Nu Irans bondgenoten nog meer brand stichten in de regio – van aanvallen op schepen in de Rode Zee tot de droneaanval waarbij drie Amerikaanse soldaten omkwamen in Jordanië – brengen ze hun weldoener dichter bij de rand van een direct conflict met Washington dat het al zo lang probeert te vermijden. 

    De militaire en financiële macht van Iran vormt de ruggengraat van de alliantie, waar Teheran evenwel geen volledig commando en controle over uitvoert. Niet elk lid hangt de sjiitische ideologie van Iran aan en de verschillende groepen hebben binnenlandse agenda’s die soms in strijd zijn met die van Teheran. Sommige opereren in geografisch geïsoleerde gebieden, waardoor het voor Iran lastig is om wapens, adviseurs en training te leveren. Dat geldt ook voor Hamas, een soennitische beweging, of voor de Houthi’s in Jemen, die met hun aanvallen op schepen de wereldwijde handelsstromen hebben verstoord en tegenaanvallen van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk hebben uitgelokt. 

    Kracht van de as

    Amerikaanse functionarissen gaven een door Iran gesteunde groep de schuld van de droneaanval en het Witte Huis zei te geloven dat de daders werden gesteund door Kataib Hezbollah, een Iraanse militie in Irak met troepen in Syrië. Iran wees alle mogelijke betrokkenheid van de hand. 

    Voor Teheran ligt de kracht van de as in het feit dat elk lid operationele en territoriale autonomie geniet, wat een plausibele ontkenning mogelijk maakt. Iran kan zich distantiëren van de milities, ook al dienen die de strategische belangen van Iran door de macht van de VS en Israël in de regio tegen te gaan. 

    Deze aanpak heeft Teheran in staat gesteld vergeldingsacties van Israël en de VS te voorkomen die het geestelijke bewind zouden kunnen destabiliseren, aldus Norman Roule, een voormalig Midden-Oostenexpert van de CIA. Iraanse agressie, zei hij, ‘omvat nu steevast acties die kunnen worden toegeschreven aan Teheran, maar die Iran voldoende kan ontkennen’. 

    Teheran is voor groot dilemma gesteld

    Dat model wordt als nooit tevoren op de proef gesteld door de aanslag van 7 oktober. Door Israël de grootste klap aller tijden uit te delen – met meer dan 1200 slachtoffers, veelal burgers – is er een reusachtige Israëlische militaire campagne op gang gebracht die is gericht op het uitroeien van Hamas. Israël heeft grote delen van de Gazastrook verwoest en heeft het gemunt op Hamas-leiders, wat het duidelijk liet zien bij de luchtaanval in Beiroet in januari; daarbij kwam Saleh al-Arouri om het leven, de politieke adjunct van de groep, die enkele weken daarvoor had deelgenomen aan de ontmoeting met Khamenei in Teheran.

    Dat heeft Teheran voor een groot dilemma gesteld: zijn Palestijnse bondgenoot verdedigen, met het risico op een regionale oorlog waarin het zou kunnen worden meegesleept, of aan de kant blijven staan en toezien hoe een cruciale partner in de alliantie wordt gedecimeerd? 

    De aanval van 7 oktober was in het belang van Teheran, omdat een diplomatieke toenadering tussen Israël en Saoedi-Arabië – een andere regionale rivaal – hierdoor werd onderbroken en Iran de kans kreeg zich op te werpen als voorvechter van de Palestijnse zaak. De leiding van Iran probeerde vergelding door Israël of de VS te voorkomen door snel elke betrokkenheid bij de planning of uitvoering van de aanval te ontkennen. Functionarissen van Hamas en Hezbollah gaven tegenstrijdige verklaringen over de mogelijke voorkennis van Iran. The Wall Street Journal meldde dat sommigen van hen zeiden dat Iraanse veiligheidsfunctionarissen groen licht hadden gegeven voor de aanval, terwijl anderen dat verhaal in twijfel trokken. 

    De aanval had niet kunnen plaatsvinden zonder jarenlange Iraanse steun aan Hamas in de vorm van wapens, geld en training

    Hoe dan ook, de aanval had niet kunnen plaatsvinden zonder jarenlange Iraanse steun aan Hamas in de vorm van wapens, geld en training, aldus Afshon Ostovar, universitair docent aan de Naval Postgraduate School in Monterey (Californië), die gespecialiseerd is in de militaire ondernemingen van Iran in het Midden-Oosten. ‘Of ze nu in de pas lopen met deze of gene actie is minder belangrijk dan hoe ze collectief bewegen in de loop van de tijd,’ stelt Ostovar. ‘Iran gaf hun de wapens om de oorlog naar Israël te brengen op een manier waarop Iran dat zelf niet kon.’ 

    De as van verzet is ontstaan uit de zoektocht van Iran om na de Islamitische Revolutie van 1979 zijn militaire en ideologische invloed in het Midden-Oosten uit te breiden. Het door Iran opgebouwde netwerk van extremistische militante groeperingen heeft door de jaren heen gebruikgemaakt van zwakke staten en instabiliteit om militaire en vaak ook politieke macht te verwerven. De alliantie, van Irak, Syrië en Jemen tot Libanon en de Palestijnse gebieden, gaf Iran relatieve bewegingsvrijheid van Teheran tot aan de Middellandse en de Rode Zee. 

    Vergelding VS

    Als reactie op de drone-aanval van een door Iran gesteunde militie op 28 januari in Jordanië, waarbij drie Amerikaanse militairen omkwamen, hebben de VS op 2 februari bombardementen uitgevoerd in Irak en Syrië. Daarbij zijn meer dan 85 doelen geraakt op 7 locaties die werden gebruikt door Iraanse troepen en door Iran gesteunde milities.

    Het zou gaan om commando- en controleoperaties, inlichtingencentra, wapenfaciliteiten en bunkers die worden gebruikt door de Iraanse Revolutionaire Garde en aanverwante milities. Er zijn naast militairen en strijders ook burgers omgekomen.

    Na de aanval van 28 januari zijn er geen Amerikaanse militairen meer omgekomen bij het conflict in het Midden-Oosten.

    In 1982 begon de Quds-brigade, een tak van de Iraanse Revolutionaire Garde, tijdens de chaos van de Libanese burgeroorlog betrekkingen aan te knopen met jonge Libanese militanten, die werden getraind en bewapend om Israëlische soldaten lastig te vallen en guerrillaoorlogen te voeren. De militie die daaruit ontstond, Hezbollah, werd de machtigste bondgenoot van Iran; ze trainde Palestijnse groepen, waaronder Hamas en de Palestijnse Islamitische Jihad, terwijl Iran financiële hulp en wapens naar hen doorsluisde. 

    Qassem Soleimani, een charismatische Iraanse commandant, nam eind jaren negentig de Quds-brigade over. Hij sluisde geld, wapens en militaire adviseurs door naar een reeks sjiitische milities in Irak, nadat de VS dat land in 2003 waren binnengevallen. De milities doodden volgens het Amerikaanse ministerie van Justitie meer dan zeshonderd Amerikaanse soldaten. Soleimani werd in de hele regio bekend als het brein achter de Iraanse schaduwoorlogen. 

    Eigen agenda

    Irans bondgenoten waren weliswaar afhankelijk van Teheran, maar hadden allemaal hun eigen agenda, die de as van Soleimani soms uit zijn voegen deed barsten. Jemenitische Houthi-rebellen namen de hoofdstad Sana’a in, tegen Iraans advies. De Iraakse militieleider Qais al-Khazali sloeg Iraanse bevelen om de Amerikaanse troepen niet aan te vallen in de wind met de woorden ‘de Amerikanen bezetten ons land, niet dat van jullie’. Toen Hezbollah een van de grootste politieke partijen van Libanon werd, werd het gedwongen de eisen van de Libanese kiezers in evenwicht te brengen met de plannen van Soleimani voor de milities in het buitenland. 

    Tijdens de burgeroorlog in Syrië zette Soleimani Hezbollah in, samen met milities van Irakezen, Afghanen en anderen, om een opstand tegen president Bashar al-Assad te helpen verslaan. Dat bracht Soleimani’s strijdkrachten in conflict met Hamas, dat de voornamelijk soennitische opstanden van de Arabische Lente steunde. Hamas trainde Syrische rebellen in guerrilla-oorlogstactieken en veel van haar leden verdwenen in de gevangenissen van Assad. 

    Onder Qaani begon Iran steeds meer het idee te promoten van een verenigd front met zijn militiebondgenoten

    Nadat Yahya Sinwar, een hooggeplaatste Hamas-functionaris, in 2017 het roer had overgenomen in Gaza, na te zijn vrijgelaten uit de Israëlische gevangenis tijdens een gevangenenruil in 2011, werden de verschillen gladgestreken. Begin 2020 werd Soleimani gedood bij een Amerikaanse droneaanval in de buurt van de internationale luchthaven van Bagdad. De VS en Israël hoopten dat de dood van Soleimani, die een bijna mythische status had verworven onder zijn volgelingen, de regionale macht van de Quds-brigade zou inperken. Dat gebeurde niet. Soleimani’s opvolger en jarenlange plaatsvervanger Esmail Qaani was minder bekend bij het publiek, maar hij nam al snel de rol over. ‘De Quds-brigade is een onderneming, en hij is de CEO. Uiteindelijk is hij degene die hun salarissen betaalt,’ zegt Afshon Ostovar.

    ANP 481356327
    Palestijnse vlaggen naast logo’s van Hamas en Hezbollah op het ‘Palestinaplein’ in Teheran. – © ANP

    Onder Qaani begon Iran steeds meer het idee te promoten van een verenigd front met zijn militiebondgenoten. Ook de Palestijnse groepen kwamen intern meer op één lijn te staan. Onder leiding van Hamas begonnen zo’n twaalf Palestijnse groeperingen oorlogsoefeningen te houden, die gepubliceerd werden op een kanaal op de berichtenapp Telegram. De Israëlische inlichtingendienst merkte de oefeningen op, maar nam ze niet serieus, zeggen huidige en voormalige Israëlische veiligheidsfunctionarissen. 

    In mei 2021 bestormden Israëlische politietroepen het terrein van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, waarbij ze traangas en stungranaten afvuurden na confrontaties met Palestijnen die protesteerden tegen de uitzetting van bewoners in het oostelijke deel van de stad. De brand bij de moskee, die voor zowel sjiitische als soennitische moslims een centrale plaats inneemt, leidde tot een brede regionale veroordeling van Israël. 

    Eind 2021 ontmoetten Hamas-functionarissen Hezbollah-leider Nasrallah en zijn plaatsvervanger Naim Qassem in Beiroet om te bespreken hoe ze wraak zouden kunnen nemen op Israël, zeggen de twee functionarissen van Hamas en de twee van Hezbollah. Iraanse veiligheidsfunctionarissen namen volgens hen niet deel aan de bijeenkomst. 

    Diplomatieke herschikking

    In de zomer van 2022 kwamen functionarissen van Hamas, de Quds-brigade en Hezbollah regelmatig bijeen om scenario’s op te stellen voor een aanval op Israël, onder meer vanuit Gaza, Zuid-Libanon en Syrië. Dat laatste scenario werd al snel uitgesloten, volgens de twee Hamas- en twee Hezbollah-functionarissen. Een vierde optie omvatte volgens hen een gelijktijdige infiltratie vanuit Zuid-Libanon, Gaza en de Westelijke Jordaanoever. Volgens een andere hoge Hamas-functionaris werden er algemene plannen voor een actie tegen Israël besproken, maar er werd geen tijdschema afgesproken voor een aanval. 

    Hezbollah was een centrale rol gaan spelen in de coördinatie van de activiteiten binnen de alliantie, vooral sinds de moord op Soleimani. Het hielp de Iraanse Revolutionaire Garde bij het trainen van milities om Islamitische Staat te bestrijden in Irak en Syrië, waar militaire bases doorgaans op de ene verdieping Iraniërs huisvesten en op de andere Hezbollah-strijders, aldus een veiligheidsinsider van Hezbollah. Het stelde Palestijnse militanten ook in staat om Israël te beschieten vanaf door Hezbollah gecontroleerd grondgebied in het zuiden van Libanon. 

    Toch bleef Israël ervan overtuigd dat de echte dreiging aan zijn noordgrens lag

    Iran maakte zich afgelopen jaar steeds meer zorgen over een bredere diplomatieke herschikking in het Midden-Oosten, nadat Israël in 2020 al een belangrijke overeenkomst had ondertekend met de Verenigde Arabische Emiraten en Bahrein, bekend als de Abraham-akkoorden, om de diplomatieke betrekkingen te normaliseren. De overeenkomst was bedoeld om de regionale machtsdynamiek te herstellen en Teheran buitenspel te zetten. Er werd nu gewerkt aan een nog grotere overeenkomst tussen Israël en Saoedi-Arabië, in wat het meest gedenkwaardige vredesakkoord voor het Midden-Oosten in jaren zou worden. 

    Tegen september begonnen de Israëlische inlichtingendiensten een toename in vijandigheid te bespeuren van Palestijnse militanten, waaronder Hamas, dat een video plaatste met een oefening voor een commando-operatie met onder meer een amfibische aanval met duikers. Het bouwde zelfs een replica van een Israëlische kibboets en bestormde die tijdens trainingen in het volle zicht van Israëlische veiligheidstroepen – een scenario dat griezelig veel leek op wat er op 7 oktober zou gebeuren. Toch bleef Israël ervan overtuigd dat de echte dreiging aan zijn noordgrens lag. In een toespraak op 3 oktober waarschuwde Khamenei, de opperste leider van Iran, Arabische regeringen die proberen de banden met Israël aan te halen dat ze verkeerd bezig waren. Op een islamitische eenheidsconferentie in Teheran zei hij dat ‘verzetskrachten uit de hele regio’ Israël zouden uitroeien: ‘Hun wacht een nederlaag.’ 

    In de vroege ochtend van 7 oktober regende er in een tijdsbestek van ongeveer twintig minuten een spervuur van ruim drieduizend raketten over Israël. Bijna drieduizend Palestijnse militanten, overwegend leden van Hamas, doorbraken vanuit Gaza op pick-uptrucks, motoren en in paragliders de grens. Zwaar bewapend en in zwarte uniformen drongen ze kibboetsen in het zuiden van Israël binnen en schoten ongewapende burgers neer, terwijl ze de gruweldaden vastlegden met bodycams. Ze staken Israëlische militaire voertuigen in brand en hielden auto’s aan op snelwegen, waarna ze de inzittenden executeerden. Op een muziekfestival in de buurt van Re’em richtten militanten een bloedbad aan en doodden minstens 360 bezoekers. Toen ze vertrokken, namen de leden van Hamas en de Palestijnse Islamitische Jihad meer dan tweehonderd gijzelaars mee naar Gaza. Het was de ernstigste schending van de Israëlische grenzen sinds de Jom Kippoeroorlog van 1973. 

    De omvang en de schaal van de aanval riepen bij regeringen over de hele wereld de vraag op hoe Hamas erin was geslaagd om door de verdediging van een van de machtigste legers van het Midden-Oosten te breken, hoewel het al bijna twee decennia zucht onder een strenge blokkade. 

    Buitengewone actie

    ‘Iedereen was zich bewust van de noodzaak een buitengewone actie uit te voeren,’ zei Husam Badran, een hooggeplaatst lid van de politieke vleugel van Hamas in Doha, in een interview. Maar ‘de details van de militaire operatie werden overgelaten aan de Qassam Brigades’, zei hij, verwijzend naar de militaire vleugel. 

    Sommige partijen in de alliantie hebben er belang bij om de oorlog uit te breiden door Iran erbij te betrekken, terwijl anderen, waaronder Iran zelf, verdere escalatie willen voorkomen. Door de gefragmenteerde aard van het contact tussen de leden van de alliantie hebben zelfs hoge functionarissen niet altijd een volledig beeld van de gebeurtenissen. 

    Hoewel Iran de aanval van 7 oktober aanvankelijk begroette als een enorme overwinning voor zijn as van verzet, distantieerden de leiders van het land zich al snel van elke suggestie dat ze erbij betrokken zouden zijn. Ook andere bondgenoten ontkenden voorkennis te hebben gehad. Hezbollah-chef Nasrallah was woedend over het nieuws van de aanslag, aldus een westerse functionaris die contact heeft met hooggeplaatste Hezbollah-figuren. Na bijna een maand te hebben gezwegen hield Nasrallah een toespraak waarin hij benadrukte dat Hezbollah niet had meegedaan. Hij zei dat de tijd nog niet rijp was voor een totale oorlog van Hezbollah tegen Israël, maar waarschuwde dat dat wel zou kunnen veranderen. 

    Ze raakten bevolkte gebieden, waarmee ze Israël dwongen om steden te evacueren en tienduizenden mensen uit het grensgebied ontheemd raakten

    Commandant Qaani van de Quds-brigade pendelde tussen Iran, Syrië en Libanon om te voorkomen dat de acties van Iraanse bondgenoten uit de hand zouden lopen, vertellen een westerse veiligheidsfunctionaris, een hoge Libanese functionaris en de adviseur van de Revolutionaire Garde. Vanuit Libanon beschoten Palestijnse groepen en Hezbollah het noorden van Israël met raketten en handvuurwapens. Ze raakten bevolkte gebieden, waarmee ze Israël dwongen om steden te evacueren en tienduizenden mensen uit het grensgebied ontheemd raakten. 

    In een zeldzame actie tegen Israël vuurden de Houthi’s in Jemen raketten af op de Zuid-Israëlische stad Eilat en vielen ze aan Israël gelinkte schepen aan in de Rode Zee. In de afgelopen weken hebben de Houthi’s nieuwe aanvallen uitgevoerd op commerciële schepen rond Jemen. De VS en het Verenigd Koninkrijk hebben gereageerd met luchtaanvallen op Houthi-bases in Jemen. De regering-Biden zei dat ze de Houthi’s opnieuw zou aanmerken als een terroristische organisatie, na jarenlange afwezigheid op de terreurlijst. 

    Deze acties over en weer hebben wereldwijd markten door elkaar geschud en internationale scheepvaartroutes overhoop gehaald, en hebben de regering-Biden betrokken bij een breder conflict dat de spanningen in de regio dreigt te vergroten. Toch zijn de schermutselingen niet uitgelopen op een directe confrontatie tussen Iran en de VS en is een grote regionale oorlog op het nippertje voorkomen. 

    Laag pitje

    Analisten zeggen dat de aanval van Hamas inging tegen de manier waarop Iran al vier decennia lang het conflict met zijn vijanden op een laag pitje houdt, om een vergelding te voorkomen die de Islamitische Republiek ten val zou kunnen brengen. ‘Iran heeft zo lang overleefd, in tegenstelling tot Saddam Hoessein en andere autoritaire regimes, omdat het land het machtsevenwicht in de regio begrijpt,’ aldus Hage Ali van denktank Carnegie in Beiroet. Hij noemde de strategie van Iran er een van ‘langdurige uitputting’. 

    Toen de politiek leider van Hamas, Ismail Haniyeh, en zijn plaatsvervanger Saleh al-Arouri in november naar Teheran reisden voor een ontmoeting met Khamenei, werd hun verteld dat Iran Hamas steunde, maar geen rol speelde in de verrassingsaanval van de militanten op Israël, zo meldden Iraanse staatsmedia. Haniyeh en Arouri verlieten de ontmoeting teleurgesteld, maar gaven Iran een lijst met wapens, waaronder antitankraketten en draagbare luchtdoelraketten, die ze nodig zouden kunnen hebben als de oorlog langer dan zes maanden zou duren, aldus Hamas-functionarissen. 

    Kort na dit bezoek vond volgens hoge Hamas- en Hezbollah-functionarissen een grotere bijeenkomst van Iraanse bondgenoten plaats in Teheran. Onder de aanwezigen bevonden zich Haniyeh en Arouri, evenals Quds-brigadecommandant Qaani, de hooggeplaatste Hezbollah-functionaris Hashem Safi al-Din, Houthi-ambassadeur in Teheran Ibrahim al-Dulaimi en de leider van de Palestijnse Islamitische Jihad, Ziyad al-Nakhalah. Tijdens de vergadering deelde Khamenei de groep mee dat hij zich bewust was van de groeiende ontevredenheid over de toespraak waarin Nasrallah had gezegd dat de tijd niet rijp was voor een breder conflict, aldus de functionarissen van Hamas en Hezbollah. Volgens hen verdedigde Khamenei de strategie om een totale oorlog te vermijden door te zeggen dat hij de aandacht niet wilde afleiden van de Palestijnse strijd, die volgens hem in het voordeel van Hamas zou zijn, ondanks de aanhoudende verliezen in Gaza.

    Iran had zijn as van verzet opgebouwd om zijn eigen voortbestaan te garanderen, niet dat van Hamas. Hoewel de Palestijnse groep een belangrijke bondgenoot is, zou Iran de vernietiging van zijn sterkste partner, Hezbollah, niet riskeren om Hamas te redden, stelt Emile Hokayem, een expert op het gebied van veiligheid en non-gouvernementele actoren in het Midden-Oosten bij het International Institute for Strategic Studies. ‘Ze gaan Hezbollah niet inzetten in een oorlog die de Iraniërs niet als existentieel zien,’ luidde zijn commentaar. 

    Dov Lieber, Max Colchester, Adam Chamseddine en Fatima Abdul Karim hebben bijgedragen aan dit artikel. 

  • Pro-Oekraïense milities voeren aanvallen uit in Rusland

    Pro-Oekraïense milities voeren aanvallen uit in Rusland

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Surinaamse oud-president Bouterse op internationale opsporingslijst gezet

    » Losgeld geëist voor bijna 300 ontvoerde schoolkinderen uit Nigeria

    In zeker twee regio’s hebben de milities dorpen in handen

    Pro-Oekraïense milities hebben dinsdag en woensdag meerdere aanvallen uitgevoerd in Rusland. Dat schrijft de BBC. Het gaat om zeker drie onafhankelijke groepen, bestaande uit Russen die de wapens tegen hun regering hebben opgenomen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Legioen van de Vrijheid voor Rusland – een groep Russische dissidenten die voor Oekraïne strijdt en die eerder de verantwoordelijkheid opeiste voor invallen in Rusland – zei het dorp Tyotkino in de Russische regio Koersk volledig onder controle te hebben. Een andere pro-Oekraïense groep met Russische strijders, het Siberische Bataljon, schreef dinsdag op Telegram: ‘Nou, we zijn eindelijk thuis. Zoals beloofd, brengen we vrijheid en gerechtigheid naar ons Russische land.’

    Een derde groep, het Russische Vrijwilligerskorps (RDK), beweerde ook betrokken te zijn bij de strijd. Het Russische ministerie van Defensie zei dat ‘Oekraïense terroristische formaties’ met tanks en pantservoertuigen dinsdag vroeg vanuit drie richtingen probeerden de grens over te steken, maar beweerde dat de aanvallen ‘verijdeld’ waren.

  • Biden ongekend fel over oorlog Israël in Gaza: ‘Aanval Rafah is rode lijn’

    Biden ongekend fel over oorlog Israël in Gaza: ‘Aanval Rafah is rode lijn’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zeven vermisten in Frankrijk door aanhoudend noodweer

    » VS beginnen met evacuatie ambassadepersoneel uit Haïti

    De Amerikaanse president is klaar met het geweld van Israël

    De Amerikaanse president Joe Biden heeft dit weekend benadrukt dat Israël zijn beleid rond de oorlog tegen Hamas in Gaza moet aanpassen. Dat schrijft The Wall Street Journal. Biden zei open te staan voor een bezoek aan Israël om deze beleidswijziging erdoorheen te drukken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens Biden doet de Israëlische premier Benjamin Netanyahu zijn land meer kwaad dan goed doet. Ook zei Biden dat de geplande operatie in Rafah in het zuiden van Gaza ‘een rode lijn’ is. De president zei niet wat er zou gebeuren als Israël deze rode lijn zou overschrijden.

    De relatie tussen Biden en Netanyahu is de afgelopen weken steeds meer onder druk komen te staan vanwege het torenhoge aantal burgerdoden in Gaza. Er zou hard worden gewerkt aan een nieuwe wapenstilstand tussen Hamas en Israël, waarbij gijzelaars zouden moeten worden vrijgelaten en een begin zou moeten worden gemaakt met de wederopbouw van Gaza.

  • Aleksej Navalny’s laatste maanden in zijn eigen woorden. ‘Hoop. Ik heb er geen probleem mee’

    Aleksej Navalny’s laatste maanden in zijn eigen woorden. ‘Hoop. Ik heb er geen probleem mee’

    Trump. Indiaas eten. Matthew Perry. En boeken, boeken, boeken. Fragmenten uit brieven die The New York Times in handen kreeg, geven een inkijk in de onverminderd actieve geest van Navalny, te midden van barre gevangenisomstandigheden.

    Opgesloten in koude, betonnen cellen en vaak alleen met zijn boeken, zocht Aleksej A. Navalny troost in brieven. Hij schreef in juli aan een kennis dat niemand het Russische gevangenisleven kon begrijpen ‘zonder hier geweest te zijn’, en voegde er met zijn gortdroge humor aan toe: ‘Maar je kunt hier beter niet zijn.’

    ‘Als ze morgen opdracht krijgen je kaviaar te eten te geven, zullen ze dat doen’, schreef de Russische oppositieleider Navalny in augustus aan dezelfde kennis, Ilja Krasilsjtsjik. ‘Als ze te horen krijgen dat ze je in je cel moeten wurgen, dan wurgen ze je.’

    Veel details over zijn laatste maanden – evenals de omstandigheden van zijn dood, die de Russische autoriteiten vrijdag bekendmaakten – blijven onbekend; zelfs de verblijfplaats van zijn lichaam is onduidelijk.

    Navalny’s assistenten hebben weinig laten horen nu ze het verlies aan het verwerken zijn. Maar zijn laatste levensmaanden zijn gedetailleerd beschreven in eerdere verklaringen van hem en zijn assistenten, zijn getuigenissen voor de rechtbank, interviews met mensen dicht bij hem en uittreksels uit privébrieven die verschillende vrienden, waaronder Krasilsjtsjik, deelden met The New York Times.

    Symbool van verzet

    De brieven onthullen de intense ambitie, vastberadenheid en nieuwsgierigheid van een leider die de oppositie tegen president Vladimir V. Poetin nieuw leven inblies en die, zo hopen zijn aanhangers, zal voortleven als een verbindend symbool van hun verzet. Ze laten ook zien hoe Navalny – met een gezond ego en onophoudelijk vertrouwen dat wat hij deed het juiste was – worstelde om in contact te blijven met de buitenwereld.

    Zelfs toen de brute omstandigheden in de gevangenis hun fysieke tol eisten – medische en tandheelkundige behandelingen werden hem vaak geweigerd – was er geen aanwijzing dat Navalny zijn helderheid van geest had verloren, zo blijkt uit zijn geschriften.

    Hij pochte dat hij in één jaar vierenveertig boeken in het Engels had gelezen en bereidde zich methodisch voor op de toekomst: hij stelde zijn agenda bij, bestudeerde politieke memoires, discussieerde met journalisten, gaf vrienden carrièreadvies en deelde zijn mening over virale berichten op sociale media die zijn team hem stuurde.

    In zijn openbare berichten noemde Navalny, die zevenenveertig was toen hij stierf, zijn gevangenschap sinds januari 2021 zijn ‘ruimtereis’. In de herfst van vorig jaar was hij eenzamer dan ooit, moest hij een groot deel van zijn tijd in eenzame opsluiting doorbrengen en moest hij het stellen zonder drie van zijn advocaten, die waren gearresteerd wegens betrokkenheid bij een ‘extremistische groepering’.

    Toch bleef hij op de hoogte van de actualiteit. Aan een andere vriend, de Russische fotograaf Evgeny Feldman, vertrouwde Navalny toe dat de verkiezingsagenda van de voormalige Amerikaanse president Donald J. Trump er ‘echt eng’ uitzag.

    ‘Mocht president Biden problemen krijgen met zijn gezondheid, dan zal Trump president worden’, schreef Navalny vanuit zijn zwaarbeveiligde gevangeniscel. ‘Maken de Democraten zich geen zorgen over deze voor de hand liggende gevolgtrekking?’

    Navalny vertelde zijn vriend dat hij genoot van de hoorzittingen, ondanks het routineuze karakter van het Russische rechtssysteem

    Dat Navalny in staat was om honderden handgeschreven brieven te versturen was dankzij de merkwaardige digitalisering van het Russische gevangenissysteem, een overblijfsel van een korte opleving van liberale hervormingen in het midden van de vierentwintigjarige heerschappij van Poetin. Via een website konden mensen hem schrijven voor 40 cent per pagina en scans van zijn antwoorden ontvangen, meestal een week of twee nadat hij ze had verstuurd en nadat ze door een censor waren gegaan.

    Navalny communiceerde ook met de buitenwereld via zijn advocaten, die documenten omhooghielden tegen het raam dat hen scheidde nadat hun was verboden om papieren door te geven. Op een gegeven moment, meldde Navalny in 2022, bedekten gevangenisbeambten het raam met folie.

    Dan waren er nog de frequente rechtszittingen over nieuwe strafzaken die de staat had aangespannen om zijn gevangenschap te verlengen, of over klachten die Navalny had ingediend over de manier waarop hij werd behandeld. Navalny vertelde Krasilsjtsjik, een mediaondernemer die nu in ballingschap in Berlijn woont, dat hij genoot van deze hoorzittingen, ondanks het routineuze karakter van het Russische rechtssysteem.

    ‘Ze bieden afleiding en zorgen ervoor dat de tijd sneller voorbij gaat’, schreef hij. ‘Bovendien zorgen ze voor enige opwinding en veroorzaken ze dat gevoel van strijd, en achtervolging.’

    Ook boden de rechtszaken hem de gelegenheid om zijn minachting voor het systeem te tonen. Afgelopen juli, aan het einde van een proces dat resulteerde in nog eens een veroordeling van negentien jaar, vertelde Navalny de rechter en de officieren in de rechtszaal dat ze ‘gek’ waren.

    ‘Je hebt één door God gegeven leven, en is dit waar je het aan wijdt?’ zei hij, volgens de tekst van de toespraak die door zijn team is gepubliceerd.

    In een van zijn laatste hoorzittingen, uitgezonden via videoverbinding in januari, pleitte Navalny voor het recht op langere maaltijdpauzes om de ‘twee mokken kokend water en twee stukken smakeloos brood’ te kunnen nuttigen waar hij recht op had.

    Het beroep werd afgewezen; tijdens zijn hele gevangenschap leek Navalny via anderen van eten te genieten, zo blijkt uit interviews. Hij vertelde Krasilsjtsjik dat hij in Berlijn de voorkeur gaf aan döner kebab boven falafel en zich interesseerde voor het Indiase eten dat Feldman in New York uitprobeerde.

    De rechtbank verwierp ook zijn klacht over de eenzame ‘strafcellen’ in de gevangenis, waarin Navalny zo’n driehonderd dagen doorbracht. De cellen waren meestal koude, vochtige en slecht geventileerde betonnen ruimtes van 2 bij 3 meter. Maar Navalny protesteerde tegen iets anders: gevangenen die in deze cellen moesten verblijven, mochten maar één boek bij zich hebben.

    ‘Ik wil tien boeken in mijn cel,’ deelde hij de rechtbank mee.

    ‘Men schijnt te denken dat ik meelevende en hartverscheurende woorden nodig heb. Maar ik mis juist de dagelijkse sleur’

    Boeken leken het middelpunt te zijn van het gevangenisleven van Navalny, tot aan zijn dood toe.

    In een brief van april vorig jaar aan Krasilsjtsjik legde Navalny uit dat hij het liefst tien boeken tegelijk las en ‘ze afwisselde’. Hij zei dat hij van memoires was gaan houden: ‘Om de een of andere reden heb ik ze altijd veracht. Maar ze zijn eigenlijk geweldig.’

    Hij vroeg vaak om leestips, en deelde ze zelf ook uit. In een brief aan Krasilsjtsjik van juli beschreef hij het gevangenisleven en beval hij negen boeken over dit onderwerp aan, waaronder een driedelige serie van 1012 pagina’s van de Sovjet-dissident Anatoly Marchenko.

    Navalny voegde er in die brief aan toe dat hij Een dag uit het leven van Ivan Denisovitsj, de aangrijpende roman van Aleksandr Solzjenitsyn over de goelag van Stalin, had herlezen. Nadat hij een hongerstaking had overleefd en maandenlang ‘in de toestand van “ik wil eten”’ had verkeerd, zei Navalny dat hij nu pas de gruwelijkheid van de werkkampen uit het Sovjettijdperk begon te begrijpen.

    ‘Je begint je te realiseren hoe gruwelijk het is geweest’, schreef hij.

    Rond dezelfde tijd las Navalny ook over het moderne Rusland. Michail Fishman, een liberale Russische journalist en televisiepresentator die nu in ballingschap werkt vanuit Amsterdam, hoorde van een assistent van Navalny dat de oppositieleider zijn nieuwe boek over de vermoorde oppositiefiguur Boris J. Nemtsov had gelezen.

    Fishman vertelt te hebben gehoord dat Navalny het boek goed vond, maar dat hij het te positief vond over Boris N. Jeltsin, de voormalige Russische president.

    Fishman schreef Navalny dat hij zijn woorden terug moest nemen, onder andere met het argument dat Jeltsin een hekel had aan de KGB, de gevreesde geheime politie van de Sovjet-Unie die andersdenkenden het zwijgen oplegde. Navalny antwoordde dat hij ‘bijzonder verontwaardigd’ was over die bewering.

    ‘De gevangenis, het onderzoek en de berechting zijn nu nog precies hetzelfde als in de boeken’ van Sovjetdissidenten, schreef Navalny en hij benadrukte dat de voorganger van Poetin er niet in was geslaagd om het Sovjetsysteem te veranderen. ‘Dit is wat ik Jeltsin niet kan vergeven.’

    Maar Navalny bedankte Fishman ook voor de details over zijn leven in Amsterdam.

    ‘Men schijnt te denken dat ik meelevende en hartverscheurende woorden nodig heb’, schreef hij in een fragment dat Fishman deelde met The New York Times. ‘Maar ik mis juist de dagelijkse sleur – nieuws over het leven, eten, salarissen, roddels.’

    Ook Kerry Kennedy, een mensenrechtenactiviste en de dochter van de Democratische politicus Robert F. Kennedy, die in 1968 werd vermoord, wisselde brieven uit met Navalny. Hij vertelde haar dat hij ‘twee of drie keer’ had gehuild tijdens het lezen van een boek over haar vader dat een vriend hem had aanbevolen. Na zijn dood plaatste Kennedy een kopie van een brief, handgeschreven in het Engels, op Instagram.

    Navalny bedankte Kennedy voor het sturen van een poster met een citaat uit de toespraak van haar vader over hoe een ‘sprankeltje hoop’, als het een miljoen keer vermenigvuldigd wordt, ‘de sterkste muren van onderdrukking en verzet kan neerhalen’.

    ‘Ik hoop dat ik het op een dag aan de muur van mijn kantoor kan hangen’, schreef Navalny.

    Friends

    De vriend die het Kennedy-boek aanraadde was Feldman, de Russische fotograaf die verslag deed van de poging van Navalny om zich kandidaat te stellen voor het presidentschap in 2018. Feldman, nu in ballingschap in Letland, vertelt dat hij ten minste zevenendertig brieven naar Navalny heeft gestuurd sinds zijn arrestatie in 2021 en dat hij op bijna alle brieven antwoord heeft gekregen.

    ‘Ik hou echt van je brieven’, schreef Navalny in het laatste bericht dat Feldman ontving, gedateerd 3 december, waarvan hij uittreksels deelde met The New York Times. ‘Ze bevatten alles wat ik graag bespreek: eten, politiek, verkiezingen, schandalige onderwerpen en etnische kwesties.’ 

    Dat laatste, zei Feldman, was een verwijzing naar hun uitwisselingen over antisemitisme en de Gaza-oorlog. Navalny beschreef ook zijn hernieuwde waardering voor de acteur Matthew Perry, die in oktober overleed; hoewel hij nooit naar Friends had gekeken, was Navalny ontroerd door een overlijdensbericht dat hij las in The Economist.

    De brief van december eindigde met de gedachten van Navalny over een punt van zorg dat hij deelde met Feldman – de Amerikaanse politiek. Na te hebben gewaarschuwd voor een mogelijk presidentschap van Trump, sloot Navalny af met een vraag: ‘Noem één hedendaagse politicus die je bewondert.’

    Drie dagen nadat Navalny die brief had verstuurd, verdween hij. Tijdens een verwoede zoektocht van twintig dagen zeiden bondgenoten van Navalny in ballingschap dat ze meer dan zeshonderd verzoeken naar gevangenissen en andere overheidsinstanties hadden gestuurd.

    Op 25 december verklaarde de woordvoerster van Navalny dat hij was gevonden in een afgelegen Arctische gevangenis die bekendstaat als Polar Wolf.

    ‘Ik ben jullie nieuwe Kerstman’, postte Navalny de volgende dag op sociale media, nadat zijn advocaat hem had bezocht. ‘Ik zeg geen “ho-ho-ho”, maar ik zeg “oh-oh-oh” als ik uit het raam kijk, waar het nacht is, dan avond en dan weer nacht.’

    Op de Noordpool

    Navalny zei in zijn bericht dat hij via een omweg door het Oeralgebergte naar zijn nieuwe gevangenis werd gebracht, die te boek staat als een zwaardere faciliteit met een ‘speciaal regime’.

    Zelfs tijdens die reis las Navalny boeken. Hij schreef aan de journalist Sergei Parkhomenko dat hij tegen de tijd dat hij aankwam in Polar Wolf alles gelezen had wat hij mee kon nemen en dat hij gedwongen was om te kiezen uit de klassiekers in zijn nieuwe gevangenisbibliotheek: Tolstoj, Dostojevski of Tsjechov.

    ‘Had niemand me kunnen vertellen dat Tsjechov de meest deprimerende Russische schrijver is?’ schreef Navalny in een brief die Parkhomenko deelde op Facebook.

    Parkhomenko vertelt dat hij een brief ontving op 13 februari. In tegenstelling tot de vorige brieven van Navalny, was de brief met de hand geschreven op eenvoudig, ruitvormig notitiepapier en als foto naar hem doorgestuurd door Joelja Navalnaja, Navalny’s vrouw. Polar Wolf stond de elektronische schrijfservice die zijn vorige gevangenis bood niet toe.

    Het was duidelijk geworden dat het Kremlin van plan was om Navalny het zwijgen op te leggen. De advocaten die hem het grootste deel van zijn tijd achter de tralies hadden vertegenwoordigd, zaten in de gevangenis, en brieven en bezoekers zouden er langer over doen om hem in zijn nieuwe gevangenis te bereiken.

    De moeder van Navalny, Ljoedmila Navalnaja, vloog naar de Noordpool na de aankondiging van zijn dood en ontving zaterdag een officieel bericht dat hij de dag ervoor om 14:17 uur was overleden.

    De nalatenschap van Navalny zal voortleven, zeggen vrienden en bondgenoten, mede door zijn geschriften in de gevangenis. Feldman, de fotograaf, vertelt van het juridische team van Navalny te hebben gehoord dat de oppositieleider had gereageerd op ten minste enkele van de brieven die Feldman de afgelopen weken had gestuurd.

    ‘Om eerlijk te zijn vind ik dit nogal een naar idee,’ zei Feldman. ‘Als ze door de censuur heen komen, krijg ik de komende maanden nog brieven van hem.’

    Krasilsjtsjik, de mediaondernemer, vertelt dat de laatste brief die hij ontving, in september, hem veel stof tot nadenken gaf. Navalny sloot de brief af met de stelling dat als Zuid-Korea en Taiwan in staat waren om de overgang van dictatuur naar democratie te maken, Rusland dat misschien ook zou kunnen.

    ‘Hoop. Ik heb er geen probleem mee’, schreef Navalny.

    Hij tekende af: ‘Blijf schrijven! A.’

  • Zeker zestig doden bij Oekraïense luchtaanval op Russische troepen

    Zeker zestig doden bij Oekraïense luchtaanval op Russische troepen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek naar dood Chileense dichter Pablo Neruda heropend

    » Ook in Spanje protesteren de boeren: tractors rijden door Madrid

    De aanval vond plaats op een oefenterrein in het bezette Donetsk

    Bij een Oekraïense aanval op een oefenterrein in het door Rusland bezette Donetsk zijn minstens zestig Russische militairen om het leven gekomen. Dat meldt de BBC. De militairen stonden in het open veld op een oefenterrein opgesteld om een Russische generaal te verwelkomen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Oekraïne heeft nog niet gereageerd op de berichten. Rusland erkent dat de aanval heeft plaatsgevonden, maar noemt de berichten over de dodentallen overdreven. Op pro-Russische socialemediakanalen verschenen video’s en foto’s waarop tientallen geüniformeerde dode lichamen te zien waren.

    Pro-Russische bloggers noemden de aanval ‘zelfmoord’, omdat de brigade een makkelijk doelwit zou zijn geweest door zich in het open veld op te stellen. Op de dag van de aanval had Poetin een ontmoeting met zijn minister van Defensie om de inname van de stad Avdiivka te vieren.

  • Verenigde Staten spreken opnieuw veto uit over staakt-het-vuren in Gaza

    Verenigde Staten spreken opnieuw veto uit over staakt-het-vuren in Gaza

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Twee aanhoudingen voor dodelijke schietpartij na Super Bowl

    » Rusland bestempelt Radio Free Europe/Radio Liberty als ‘ongewenst’

    Het is de derde keer dat de VS een veto over Gaza uitspreken

    De Verenigde Staten hebben dinsdag hun veto uitgesproken over VN-resolutie waarin een onmiddellijk humanitair staakt-het-vuren werd geëist in de oorlog tussen Israël en Hamas in de Gazastrook. Dat meldt Al Jazeera. De stemming in de vijftien leden tellende VN-Veiligheidsraad was dertien tegen een, met een onthouding van het Verenigd Koninkrijk.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De stemming weerspiegelt volgens Al Jazeera de brede steun voor het beëindigen van de meer dan vier maanden durende oorlog . Het was het derde veto van de VS tegen een resolutie van de Veiligheidsraad waarin een staakt-het-vuren in Gaza werd geëist. Volgens de Amerikaanse regering zou de resolutie de pogingen om een deal te sluiten tussen de strijdende partijen belemmeren.

    ‘We geloven nog steeds niet dat dit het juiste moment is voor een algemeen staakt-het-vuren dat Hamas de controle laat behouden en de verantwoordelijkheid voor het vrijlaten van de gijzelaars wegneemt,’ zei John Kirby, woordvoerder van de Nationale Veiligheidsraad van het Witte Huis, na de stemming. Dit terwijl de resolutie een oproep tot de ‘onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van de gijzelaars’ bevatte.