Tag: oorlog

  • Inlichtingencommissie VS waarschuwt voor Russische kernwapens in de ruimte

    Inlichtingencommissie VS waarschuwt voor Russische kernwapens in de ruimte

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Schietpartij in Kansas City tijdens parade winnaar Super Bowl

    » Minstens twaalf doden in Libanon door Israëlische bombardementen

    Rusland zou kernwapens willen inzetten tegen satellieten

    Een vage waarschuwing van de voorzitter van de inlichtingencommissie van het Huis van Afgevaardigden, de Republikein Mike Turner, woensdag over een ‘ernstige bedreiging van de nationale veiligheid’ houdt volgens twee mensen die bekend zijn met de zaak verband met pogingen van Rusland om een antisatellietkernwapen te ontwikkelen voor gebruik in de ruimte. Dat schrijft Politico.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hoewel de bronnen van de politieke nieuwssite geen verdere details gaven over de informatie, merkte een van hen op dat de VS zich al meer dan een jaar zorgen maken over de mogelijke ontwikkeling en inzet van een antisatellietkernwapen door Rusland – ‘een wapen waartegen de VS en andere landen zich niet adequaat zouden kunnen verdedigen’.

    ‘Het is mogelijk dat Turner probeerde alarm te slaan over de Russische vorderingen in de ruimte om de noodzaak voor wetgevers om extra hulp aan Oekraïne goed te keuren te onderstrepen’, aldus Politico. De Senaat keurde de aanvullende wet goed met daarin 60 miljard dollar steun voor Kyiv. Over het wetsvoorstel moet nog gestemd worden door het Huis van Afgevaardigden.

  • Estland: Rusland bereidt zich voor op confrontatie met het Westen

    Estland: Rusland bereidt zich voor op confrontatie met het Westen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Ruim 200 miljoen Indonesiërs naar de stembus

    » Huis van Afgevaardigden zet Amerikaanse minister af

    Rusland heeft de Estse premier Kallas op een zwarte lijst gezet

    Rusland bereidt zich voor op een militaire confrontatie met het Westen in de komende tien jaar. Dat hebben de Estse inlichtingendiensten dinsdag gezegd, schrijft Deutsche Welle. Alleen een grote tegenaanval van het Westen zou hen kunnen afschrikken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het hoofd van de inlichtingendienst zei dat hun verwachtingen zijn gebaseerd op Russische plannen om het aantal troepen te verdubbelen langs de grens met NAVO-leden Finland en de Baltische staten Estland, Litouwen en Letland. Een dergelijke troepenopbouw zou ook waarneembaar zijn geweest in aanloop naar de invasie van Oekraïne.

    Intussen heeft het Kremlin de Estse premier, Kaja Kallas, op een lijst van gezochte personen gezet. Volgens de woordvoerder van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken wordt Kallas beschuldigd van het ‘vernietigen van monumenten voor Sovjetsoldaten’.

  • Zelensky vervangt opperbevelhebber Oekraïense strijdkrachten

    Zelensky vervangt opperbevelhebber Oekraïense strijdkrachten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nicaragua wil zich aansluiten bij genocidezaak Zuid-Afrika tegen Israël

    » Tucker Carlson interviewt Vladimir Poetin, onder meer over Oekraïne

    Zaloezjni wordt verantwoordelijk gehouden voor de patstelling

    President Volodymyr Zelensky heeft donderdag de hoogste bevelhebber van Oekraïne, generaal Valeri Zaloezjni, ontslagen. Dat schrijft The Kyiv Independent. De actie wordt gezien als de grootste militaire wissel in Oekraïne sinds het begin van de oorlog twee jaar geleden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het ontslag volgt op spanningen tussen Zelensky en zijn legerchef na het mislukken van het Oekraïense tegenoffensief. Daarnaast heeft Oekraïne te kampen met nieuwe Russische aanvallen, tekorten aan mankracht en munitie, en afnemende steun vanuit het Westen. ‘De tijd voor vernieuwing is nu’, schreef Zelensky op Telegram.

    Zaloezjni’s vervanger wordt Oleksandr Syrsky, die sinds 2019 de bevelhebber van de Oekraïense landmacht is. Zaloezjni – die in juli 2021 door Zelensky was benoemd tot legerleider – kreeg van de president een nieuwe functie aangeboden, die hij zou hebben afgeslagen.

  • Oekraïne beveelt evacuatie dorpen vanwege oprukkende Russische troepen

    Oekraïne beveelt evacuatie dorpen vanwege oprukkende Russische troepen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Daling in wereldwijd aantal rokers, meldt de WHO

    » Eenwording met Zuid-Korea is niet langer mogelijk, zegt Kim Jong-un

    De troepen rukken met name op in de regio Charkiv

    Russische troepen zijn bezig met de verovering van delen van de regio Charkiv. De Oekraïense gouverneur Oleh Synjehoebov heeft inmiddels duizenden mensen in meerdere dorpen bevolen zich te evacueren. Dat meldt The Moscow Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Gezien de veiligheidssituatie introduceren we een verplichte evacuatie van de bevolking’, kondigde de gouverneur van Charkiv op sociale media aan. Het land geeft vaker dergelijke bevelen uit, maar ze worden lang niet altijd opgevolgd door de plaatselijke bevolking. Men vreest echter voor oorlogsmisdaden door Russische troepen.

    Rusland heeft zijn blik gericht op het veroveren van het regionale knooppunt Koepjansk, een belangrijk spoorwegknooppunt, met voor de oorlog zo’n 30.000 inwoners. Oekraïne wordt intussen steeds meer in de verdediging gedwongen, terwijl ze de afgelopen maanden juist bezig waren met een tegenoffensief.

    Lees ook:

  • Kyiv en Charkiv doelwit van grootscheepse Russische aanvallen

    Kyiv en Charkiv doelwit van grootscheepse Russische aanvallen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël doodt hooggeplaatste Hamas-leider bij droneaanval in Beiroet

    » Lijst met namen die banden met Jeffrey Epstein hadden wordt openbaar gemaakt

    Zeker vijf mensen kwamen om bij de Russische raketaanvallen

    De Oekraïense hoofdstad Kyiv, en de op een na grootste stad Charkiv, zijn dinsdag doelwit geworden van zware Russische raketaanvallen. Volgens de BBC zijn daarbij minstens vijf mensen gedood. De aanvallen komen een dag nadat president Vladimir Poetin waarschuwde dat Rusland zijn aanvallen op Oekraïne zou ‘intensiveren’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dinsdagochtend werden in zo goed als alle districten van de Oekraïense hoofdstad explosies gehoord, waardoor gebouwen in het stadscentrum op hun grondvesten schudden. Het was de derde opeenvolgende dag van luchtaanvallen op Oekraïne. Onder meer flats, auto’s en andere infrastructuur werden getroffen door de raketten. De burgemeester van Kyiv, Vitali Klytsjko, zei dat minstens 41 mensen gewond waren geraakt bij het geweld.

    De Oekraïense president Volodymyr Zelensky prees op X de door het Westen geleverde verdedigingssystemen voor het redden van ‘honderden levens, die verloren zouden zijn gegaan als we geen Patriots en andere verdedigingssystemen hadden gehad’. Zelensky lobbyt al langere tijd voor meer wapensteun van westerse bondgenoten.

    Lees ook:

  • Kim Jong-un roept wapenindustrie op zich voor te bereiden op oorlog

    Kim Jong-un roept wapenindustrie op zich voor te bereiden op oorlog

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Honderden apen geëvacueerd uit Duits dierenpark na noodweer

    » Massale demonstraties tegen recent aangetreden president Milei

    Volgens Kim zou sprake zijn van confronterend gedrag van de VS

    De Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un heeft het leger, de wapenindustrie en de kernwapensector van zijn land opgedragen om wat hij ‘oorlogsvoorbereidingen’ noemt te versnellen. Dat schrijft CNN op basis van Noord-Koreaanse staatsmedia. Daarmee zou hij ‘ongekende confronterende stappen van de VS’ willen tegengaan.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Kim Jong-un gaf een toespraak over het beleid voor het nieuwe jaar. Daarin zei hij ook dat Pyongyang de strategische samenwerking met ‘anti-imperialistische onafhankelijke’ landen zou uitbreiden. Noord-Korea heeft onlangs de banden met Rusland versterkt. Het land werkt verder samen met China en zou ook banden onderhouden met Iran.

    Tijdens de vergadering van de partij stelde Kim ook economische doelen voor het nieuwe jaar. Hij noemde het een ‘beslissend jaar’ om het vijfjarige ontwikkelingsplan van het land te verwezenlijken. Onder meer de industrie en de landbouwsector in Noord-Korea zouden zwaar lijden onder de economisch moeilijke tijden in het land.

    Lees ook:

  • Beeldbanken verkopen AI-beelden over Gaza zonder te vermelden dat ze niet echt zijn

    Beeldbanken verkopen AI-beelden over Gaza zonder te vermelden dat ze niet echt zijn

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Roemenië en Bulgarije bereiken akkoord met Oostenrijk over toetreding Schengen

    » Britse pensionado’s in Spanje kampen met eenzaamheid

    Problematische AI-beelden

    Gebombardeerde huizen, vernielde voertuigen, puin op straat. In die chaos lopen twee kinderen in warm avondlicht. Het is een foto die zó genomineerd kan worden voor een persprijs, ware het niet dat hij door AI is gegenereerd. Hoewel Gaza niet expliciet wordt vermeld in de beschrijving van de afbeelding, komt hij bij een zoekopdracht op de site met stockfoto’s van Adobe als een van de eerste naar voren bij het trefwoord ‘Gaza’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het beeld van de twee kinderen is gemaakt door de Iraanse kunstenaar Meysam Azarneshin, die op Adobe Stock nog veel meer werken aanbiedt. Twee daarvan kwamen terecht op de website van het Duitse leger en in een publicatie van het Oostenrijkse ministerie van Defensie, aldus Neue Zürcher Zeitung. Bij de beelden staat niet dat ze met behulp van AI gegenereerd zijn, terwijl dat volgens richtlijnen van Adobe Stock wel zou moeten. Kennelijk handhaaft het bedrijf de eigen regels niet, en het wil ook geen persvragen beantwoorden. Hetzelfde geldt voor Alamy dat, anders dan Adobe Stock, naast stockfoto’s ook echte persfoto’s aanbiedt.

    Sinds de aanval van Hamas op Israël wordt online een grote hoeveelheid onbetrouwbare informatie over het conflict verspreid. Het wordt steeds moeilijker om te zeggen wat waar is en wat niet, vooral als het gaat om AI-afbeeldingen, die steeds vaker rondgaan.

    Het wordt steeds moeilijker om te zeggen wat waar is en wat niet, vooral als het gaat om AI-afbeeldingen

    Het is steeds eenvoudiger om ze te maken, en ze verkopen op Adobe Stock kennelijk beter dan echte foto’s. Volgens informatie van Stockperformers, een analyseportaal voor stockfotografen, verdienen kunstenaars op Adobe Stock gemiddeld 17 cent per maand per AI-afbeelding, vier keer zoveel als het gemiddelde. Toch is het de vraag of het verstandig is om ze te gebruiken, zo merkte Amnesty International in april. Dengo postte AI-afbeeldingen op sociale media ter illustratie van een rapport over politiegeweld in Colombia en vermeldde erbij dat de beelden door AI waren gecreëerd. Desondanks werd Amnesty beschuldigd van valse informatie, omdat de afbeeldingen de waarheid van het rapport geweld aan zouden doen.

    Lees ook:

  • Wie gaat Gaza besturen als de oorlog voorbij is? 

    Wie gaat Gaza besturen als de oorlog voorbij is? 

    Amerikaanse en Arabische diplomaten buigen zich over de vraag hoe het verder moet met de Gazastrook. Maar ook zij tasten vooralsnog in het duister. Israël blijft voorlopig op niets anders gericht dan op de militaire operatie.

    Wie zal het bestuur voeren over Gaza, over de puinhopen, de rouwende en noodlijdende bevolking, wanneer de wapens eenmaal zwijgen? Het is, paradoxaal genoeg, zowel een vruchteloze als een onontbeerlijke exercitie om in tijden van oorlog na te denken over de ‘day after’. Hoe kun je een strategie voor wederopbouw uitzetten als de omvang van de verwoestingen nog niet te overzien is? Hoe ontwikkel je bruikbare ideeën over een post-Hamas-bestuur terwijl Israël zijn doel – vernietiging van de veelvormige islamistische beweging – nog lang niet heeft bereikt? Toch proberen vooral de Verenigde Staten en de Arabische landen nu al een toekomstscenario te bedenken. Vooralsnog blinkt het uit in vaagheid. En de Europeanen spelen in dit alles nauwelijks een rol.

    De kwestie van de ‘day after’ stond centraal in het overleg dat de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken op 4 en 5 november voerde met diverse belanghebbenden in het Midden-Oosten. Zijn Arabische gesprekspartners, en ook Sameh Shoukry, de Egyptische minister van Buitenlandse Zaken, vonden dat voorbarig. Alle aandacht moest wat hen betrof gericht blijven op de totstandbrenging van een staakt-het-vuren in Gaza, waar Israëlische bombardementen volgens het door Hamas gecontroleerde ministerie van Gezondheid al meer dan tienduizend levens hadden geëist, en volgens het Pentagon ‘duizenden’. Washington bepleitte slechts een humanitaire pauze, maar daarmee namen de Arabische leiders geen genoegen. Zij verdenken de Amerikanen ervan het over de lange termijn te willen hebben om tijd te winnen en Israël zo de gelegenheid te bieden zijn militaire operatie af te maken. 

    De Israëlische hardliner

    De Israëlische militair strateeg en hardliner Eitan Shamir vertelde The New Statesman dat Israël nu in Gaza opereert ‘als een python’: eerst Gaza-Stad omsingelen ‘en dan beginnen met knijpen’. Het bezwaar dat daarmee alle Palestijnen worden geraakt en niet alleen Hamas, wuift hij weg. De bevolking in Gaza was ruim van tevoren gewaarschuwd, vindt hij, en: ‘Hamas heeft als expliciete doctrine dat de bevolking hun schild is. Ze geven niets om de bevolking, maar willen die gebruiken en dan roepen dat Israël oorlogsmisdaden begaat.’

    Shamir denkt niet dat Israël Gaza zal bezetten. ‘Hamas zal – net als IS, net als Al-Qaida – niet van de aardbodem verdwijnen. Het is een diepgewortelde ideologie, en slechts één tak van de Moslimbroederschap, die wijdverbreid is in de regio. Maar je moet ervoor zorgen dat Hamas Gaza niet controleert.’

    Shamir maakt een vergelijking met nazi-Duitsland. ‘Als je bij de gemeente wilde werken, moest je lid van de nazipartij zijn. Hetzelfde geldt in Gaza. Ons punt is om de militaire capaciteit van Hamas te vernietigen. En uiteindelijk biedt de egalisering van Gaza – net als destijds die van Duitsland – ook kansen. Ik geloof dat we een Marshallplan nodig hebben voor het Midden-Oosten na deze oorlog. De vrije wereld vecht op meerdere fronten: in Oekraïne, in Taiwan en nu in Gaza. Het is deel van een mondiale strijd.’

    Voor door de wol geverfde diplomaten in de regio roept het post-oorlogdebat sowieso onaangename herinneringen op: tientallen voor Syrië bedachte oplossingen leverden in twaalf jaar burgeroorlog niets bruikbaars op, noch politiek, noch op het gebied van veiligheid.

    Voorlopig blijft Israël op niets anders gericht dan op de militaire operatie. Premier Netanyahu weet dat de uitkomst van deze oorlog zijn eigen lot zal bepalen. Hij weigert toekomstplannen te schetsen en probeert te voorkomen dat hij zich vervreemdt van zijn extreemrechtse, brandgevaarlijke politieke bondgenoten, van wie hij zich afhankelijk heeft gemaakt. ‘Op dit moment zijn we niet in staat de contouren van een militaire overwinning te schetsen, noch de nasleep ervan,’ erkent een hoge Israëlische functionaris. ‘En daar storen de Amerikanen zich aan.’

    Vooruitzicht

    De Israëlische minister van Defensie, Yoav Gallant, de commissie Buitenlandse Zaken van de Knesset weten dat Israël de Gazastrook na de oorlog niet langdurig zal controleren. Wel zal het leger zijn vrijheid van optreden geheel behouden en het gebied blijven binnenvallen als het dat nodig acht, zoals dat met regelmaat op de Westelijke Jordaanoever gebeurt.

    Nu al stellen militairen op zijn minst een maandenlange aanwezigheid in Gaza in het vooruitzicht. Dat zou nodig zijn om de enclave te ‘stabiliseren’ na een eerste fase van gevechten. Een van de mogelijkheden is om daarna gemilitariseerde bufferzones vol mijnen in de Gazastrook te creëren, direct grenzend aan Israël. Dus geen herbezetting van Gaza, wel een inkrimping van het grondgebied.

    De vraag is wat er, onder deze omstandigheden, voor internationale aanwezigheid moet komen, afgezien van de VN-agentschappen. Een interventiemacht, een multinationale macht, vredestroepen: al deze opties zijn de revue gepasseerd. De Arabische wereld zou een belangrijke rol moeten spelen. Hussein Ibish, onderzoeker aan het Arab Gulf States Institute in Washington D.C., heeft er weinig vertrouwen in. ‘Ik zie geen Arabische landen of zelfs de VN bereid om Israël de helpende hand toe te steken. Want als de Israëli’s zelf lang in de Gazastrook blijven, kan het verzet van Hamas weer groeien en zich richten tegen wie er maar in het gebied aanwezig is.’

    Het Witte Huis heeft de inzet van Amerikaanse troepen uitgesloten, en geen enkel ander westers land lijkt daar wél trek in te hebben. Wat de Arabische landen betreft, ‘durft geen van alle als eerste nee te zeggen,’ aldus een westerse bron. Zelfs Egypte, dat van 1948 tot 1967 baas was over de Gazastrook en als enig Arabisch land nog over lokale tussenpersonen beschikt, wil het bestuur over de enclave niet op zich nemen, noch een deel van de bevolking in de Sinaï opvangen. Caïro vreest vooral dat dit zou worden opgevat als een bezetting.

    De VS willen het perspectief op een tweestatenoplossing nieuw leven inblazen, met of zonder Netanyahu

    De regering-Biden beseft wat de beperkingen zijn van een louter op veiligheid gerichte aanpak, en weet dat de Amerikaanse steun aan Israël dit land ook isoleert. In ruil voor militaire en politieke ondersteuning willen de Verenigde Staten het perspectief op een tweestatenoplossing nieuw leven inblazen, met of zonder Netanyahu. Deze toekomst is alleen voor te stellen, zo zei Antony Blinken tijdens een verrassingsbezoek aan Irak op 5 november, als ‘Palestijnse stemmen daarbij centraal staan. De Palestijnse Autoriteit vertegenwoordigt die stemmen, dus die moet een voorname rol spelen.’ De Palestijnse president Mahmoud Abbas had hem kort daarvoor in Ramallah verzekerd dat hij bereid was ‘de volledige verantwoordelijkheid op zich te nemen binnen het raamwerk van een alomvattende politieke oplossing voor de Westelijke Jordaanoever, Oost-Jeruzalem en de Gazastrook’.

    Voor Jordanië is dat laatste een eis; het land ziet zich daarbij gesteund door Saoedi-Arabië, dat onder bepaalde voorwaarden financiële ondersteuning belooft. Amman ziet steun aan de Palestijnse Autoriteit en president Abbas als enige mogelijkheid, ook al is hij impopulair en bezit hij amper legitimiteit. Het land vreest dat milities anders het machtsvacuüm kunnen opvullen, of dat Israël de scheiding handhaaft tussen enerzijds de Westelijke Jordaanoever, bestuurd door de Palestijnse Autoriteit, en anderzijds Gaza, onder het regime van Mohammed Dahlan. Deze voormalige veiligheidschef van de Palestijnse Autoriteit bekleedde die functie ook voordat Hamas in 2007 de macht greep. 

    Dahlan, geboren in Khan Younis in het zuiden van de Gazastrook, is in de loop der jaren namelijk een gezworen vijand geworden van Abbas. Hij woont tegenwoordig in ballingschap in Abu Dhabi en onderhoudt warme banden met de Verenigde Arabische Emiraten. Dahlan probeerde terug te keren in de Palestijnse politiek door te onderhandelen met mogelijke opvolgers van Abbas, onder wie Marwan Barghouti, een verbindende figuur die sinds 2002 in Israël gevangenzit. ‘Mohammed Dahlan wordt door de Emiraten genoemd als alternatief, en ook de Amerikanen fluisteren zijn naam,’ zegt Rana Sabbagh, een onafhankelijke journalist, gevestigd in Amman. De Saoedi’s zouden daarentegen geen enkel vertrouwen in hem hebben.

    Scenario’s

    Er zijn nog meer scenario’s voor het toekomstige bestuur van de enclave. Abbas heeft een ervan al uitgesloten: de onmiddellijke terugkeer van de Palestijnse Autoriteit, omdat het dan zou lijken alsof die Gaza ‘in Israëlische tanks’ zou binnenrijden. Een andere oplossing zou een interim-regering kunnen zijn, bestaande uit Palestijnse technocraten onder auspiciën van de VN. Of dat model toekomst heeft, valt nog te bezien.

    Hoe verder?

    Muhammad Dahlan, voormalig veiligheidschef van de Palestijnse Autoriteit, wordt vaak genoemd als toekomstige leider van de Palestijnen. Maar in gesprek met The Economist ontkent hij die rol te ambiëren.

    Dahlan is uitstekend ingevoerd: hij groeide op in een vluchtelingenkamp in Gaza met een groot deel van de huidige Hamas-leiding, maar heeft ook vrienden (én vijanden) op de Westelijke Jordaanoever en bij de Israëli’s, en hij staat dicht bij Mohammed bin Zayed, de heerser van Abu Dhabi, het emiraat waar hij nu woont.

    Dahlan ziet na de huidige oorlog een overgangsperiode van twee jaar in Gaza en op de Westelijke Jordaanoever voor zich, onder leiding van technocraten. Dat moet tot hereniging van de Palestijnse gebieden leiden na meer dan tien jaar strijd. Daarna wil hij parlementsverkiezingen waaraan alle Palestijnse politieke facties moeten kunnen deelnemen, inclusief Hamas. Want volgens Dahlan is het ook na deze oorlog onmogelijk om Gaza te besturen zonder instemming van die organisatie: ‘Hamas zal niet verdwijnen.’ In het parlementaire systeem dat Dahlan voor ogen staat vervangt een premier het huidige presidentschap van Abbas, want het is een ‘illusie’ dat één man de Palestijnse kwestie kan oplossen: ‘De tijd van de helden is voorbij.’

    De huidige oorlog maakt hem paradoxaal genoeg hoopvol: ‘Wie had het drie maanden geleden over de Palestijnse zaak? Niemand… Nu heeft iedereen het over ons lijden.’

    Volgens Sabbagh hebben de Amerikanen en enkele Arabische partners Mahmoud Abbas gevraagd zijn opvolging voor te bereiden, teneinde de legitimiteit van de Palestijnse Autoriteit te herstellen. De voormalige Palestijnse premier Salam Fayad pleitte in het tijdschrift Foreign Affairs voor een hervorming van de PLO en de Palestijnse Autoriteit. De politieke vleugel van Hamas moet daarin dan ook vertegenwoordigd zijn, zonder de gewapende tak. De politieke leider van Hamas, Ismail Haniyeh, leek daar wel oren naar te hebben; op 1 november verklaarde hij dat de islamistische beweging bereid is een vrede te aanvaarden die gebaseerd is op de tweestatenoplossing.

    Maar stel nu dat de oorlog geen ondubbelzinnige uitkomst heeft? In een artikel op de website van de prestigieuze denktank Carnegie Endowment for International Peace toont Nathan Brown, politicoloog aan de George Washington-universiteit en kenner van de Arabische wereld, zich tamelijk pessimistisch over de ‘day after’. Hij vreest dat de intensieve strijd zal overgaan in een ‘slepend gewapend conflict van lage intensiteit’, en dat de kans op constructieve politieke regelingen klein is. ‘Er is een gerede kans dat de militaire tak van Hamas zijn dominantie binnen de organisatie zal vergroten,’ schrijft hij, ‘en dat die elk naoorlogs bestuur dat de beweging op de korrel neemt, ziet als een handlanger van Israël dat hem wil elimineren.’ 

  • Oekraïne voert droneaanval op Russisch oorlogsschip uit

    Oekraïne voert droneaanval op Russisch oorlogsschip uit

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Netanyahu: drie voorwaarden voor beëindiging oorlog in Gaza

    » Vliegtuig dat vier dagen werd vastgehouden door Frankrijk landt in India

    Het schip lag voor anker in de havenstad Feodosia

    Het Oekraïense leger heeft een Russisch landingsschip vernietigd dat voor anker lag in de havenstad Feodosia, op de door Rusland bezette Krim. Dat meldt The New York Times. Onbevestigde bronnen melden dat het schip is gezonken, maar dat nieuws is niet geverifieerd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Beelden die circuleerden op verschillende Russische nieuwszenders op Telegram toonden explosies en meerdere branden boven het havengebied. Op een niet-geverifieerde foto, waarop volgens Russische pro-oorlogbloggers de resten van het schip stonden, was een verkoold vaartuig te zien.

    Het Russische ministerie van Defensie zei dat het oorlogsschip ‘beschadigd’ was door Oekraïense geleide raketten die door vliegtuigen gelanceerd waren. Bij de aanvallen zou één dode zijn gevallen. Het Oekraïense leger zei dat het schip Shahed-aanvalsdrones van Iraanse makelij aan boord had, die Moskou op grote schaal heeft gebruikt in Oekraïne.

    Lees ook:

  • In het Midden-Oosten staat veel op het spel voor de Verenigde Staten

    In het Midden-Oosten staat veel op het spel voor de Verenigde Staten

    Hoe de Amerikaanse president Joe Biden zich gedraagt in de oorlog tussen Israël en Hamas is niet alleen bepalend voor de toekomst van het Midden-Oosten, maar ook voor die van de VS en voor het mondiale machtsevenwicht.

    Terwijl Israëlische soldaten en masse wachtten op het bevel om Gaza binnen te vallen, stuurde de Amerikaanse marine twee vliegdekschepen om Israël te ondersteunen. Deze moeten voorkomen dat Hezbollah en zijn sponsor Iran het in hun hoofd halen een tweede front te openen bij de Libanese grens. Geen ander land zou tot zoiets in staat zijn. De schepen zijn 200.000 ton zware staaltjes van Amerikaans machtsvertoon, op een moment dat in een groot deel van de wereld wordt gedacht dat de Amerikaanse macht tanende is.

    De komende maanden zal blijken of dat denkbeeld klopt. De inzet is moeilijk te overschatten. Op 20 oktober sprak president Joe Biden van ‘een buigpunt’. Hij waarschuwde dat het even belangrijk was om de terreur van Hamas een halt toe te roepen als de Russische agressie jegens Oekraïne. Over het Chinese dreigement om Taiwan binnen te vallen zweeg hij wijselijk. 

    Complexe en vijandige wereld

    Toch is de situatie nog gevaarlijker dan Biden doet voorkomen. Buiten hun landsgrenzen zien de Verenigde Staten zich geconfronteerd met een complexe en vijandige wereld. Voor het eerst sinds de jaren zeventig, toen de Sovjet-Unie begon te stagneren, stuiten de VS op serieuze, georganiseerde tegenstand, onder leiding van China. Binnenlands kampt het land met een ontwricht politiek systeem en een steeds isolationistischer opererende Republikeinse Partij. Dit moment is niet alleen bepalend voor de toekomst van Israël en het Midden-Oosten, maar ook voor die van Amerika en de wereld.

    De buitenlandse dreiging is drieledig. Allereerst is er de chaos die Iran in het Midden-Oosten creëert, en Rusland in Oekraïne. Agressie en instabiliteit stellen de politieke, financiële en militaire middelen van de VS zwaar op de proef. Als Rusland zijn gang kan gaan in Oekraïne, zal het conflict zich verder over Europa verspreiden. Door het bloedvergieten zouden mensen in het Midden-Oosten kunnen radicaliseren en zich tegen hun regering kunnen keren. Doordat Amerika in oorlogen verwikkeld raakt, wordt het een gemakkelijk doelwit voor beschuldigingen van oorlogshitserij en hypocrisie. Dit alles ondermijnt het idee van een wereldorde.

    Financiering

    Zowel voor- als tegenstanders betogen dat het een illusie is dat Hamas zal verdwijnen. Maar een van de dingen die aangepakt zou kunnen worden is de financiering van de organisatie. De Süddeutsche Zeitung spreekt haar verbazing uit over het feit dat de Duitse regering nu pas wil voorkomen dat overheidsgeld terechtkomt bij terroristen: ‘In de begroting voor 2024 staat dat federale fondsen niet mogen worden gebruikt “om terroristische activiteiten te financieren” en niet mogen worden toegekend aan partijen die terroristische organisaties steunen. Dat roept natuurlijk de vraag op: o, maar was dat tot nu toe dan wel het geval?’ Kennelijk. En dat terwijl ‘geld zuurstof is voor terrorisme’, aldus de voormalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Colin Powell na de aanslagen van 9/11.

    Er gaan aanzienlijke bedragen van Iran en Qatar naar de Gazastrook en dus naar Hamas, en dat gebeurt blijkbaar al jaren met goedkeuring van de Israëlische regering. Volgens SZ meldde de Israëlische krant Ha’aretz in 2019 dat Qatar sinds 2012 ongeveer 1 miljard dollar aan Gaza heeft geschonken, met goedkeuring van Israël. En Majed Al-Ansari, adviseur en woordvoerder van de Qatarese minister van Buitenlandse Zaken, zei onlangs tegen de Duitse krant Die Welt: ‘Wij maken niets over naar Gaza. Al het geld dat we aan Gaza geven gaat naar Israëlische banken en wordt door de Israëli’s nagetrokken.’

    Een tweede dreiging is complexiteit. Een groep landen, waaronder India en Saoedi-Arabië, stelt zich steeds coöperatiever op maar jaagt tegelijkertijd fanatiek zijn eigenbelang na. Anders dan Iran en Rusland willen zulke landen geen chaos, maar ze zijn evenmin bereid naar het pijpen van Washington te dansen. En waarom zouden ze ook? Voor Amerika wordt het zo steeds moeilijker een supermacht te zijn. Neem bijvoorbeeld de Turkse spelletjes met het Zweedse NAVO-lidmaatschap, waaraan pas na zeventien maanden moeizaam touwtrekken een eind lijkt te zijn gekomen.

    De derde dreiging is de grootste. China koestert ambities om een alternatief te creëren voor de in mondiale instituties verankerde waarden. Het wil begrippen als democratie, vrijheid en mensenrechten aanpassen aan zijn eigen voorkeur voor ontwikkeling boven individuele vrijheid en nationale soevereiniteit boven universele waarden. China, Rusland en Iran hebben een losjes gecoördineerd samenwerkingsverband: Iran levert drones aan Rusland en olie aan China, Rusland en China hebben Hamas – een klant van Iran – diplomatieke dekking gegeven binnen de VN.

    Deze dreigingen worden verergerd door de politieke ontwikkelingen in de eigen hoofdstad Washington

    Deze dreigingen worden verergerd door de politieke ontwikkelingen in de eigen hoofdstad Washington. Republikeinse politici nemen op het gebied van handel en buitenlandse betrekkingen opnieuw hun toevlucht tot het isolationisme dat hun partij voor de Tweede Wereldoorlog omarmde. Dit gaat verder dan Donald Trump en roept de vraag op of Amerika nog als supermacht kan opereren als een van zijn partijen volstrekt lak heeft aan het idee van mondiale verantwoordelijkheden. Vergeet niet dat er Pearl Harbour voor nodig was om de VS in 1941 aan de oorlog te laten deelnemen.

    Om te zien hoe dit Amerikaanse belangen kan schaden, hoeven we alleen maar naar Oekraïne te kijken, dat Make America Great Again-Republikeinen niet langer van wapens en geld willen voorzien. Zelfs met de meest bekrompen vorm van eigenbelang valt zoiets niet te rijmen. De oorlog biedt Amerika de mogelijkheid om Vladimir Poetin uit te schakelen en te voorkomen dat China Taiwan binnenvalt zonder dat het zijn eigen troepen in gevaar brengt. Het aan zijn lot overlaten van Oekraïne, daarentegen, kan een Russische aanval op de NAVO uitlokken die veel meer Amerikaanse levens en middelen zou kosten en voor vriend en vijand een teken zou zijn dat de VS geen betrouwbare bondgenoot meer zijn. Als isolationistische Republikeinen het in de kwestie-Oekraïne laten afweten, is het maar de vraag hoe het met de VS zal aflopen bij een terugkeer van Trump in het Witte Huis.

    Hinderpalen

    Dit zijn enorme hinderpalen. Maar de Verenigde Staten beschikken tegelijkertijd ook over enorme krachten. Een ervan is hun militaire gewicht. Het land heeft niet alleen de twee voornoemde vliegdekschepen naar het Midden-Oosten gestuurd, maar levert ook wapens, gevoelige informatie en expertise aan Israël, net als aan Oekraïne. China heeft de begroting voor het Volksbevrijdingsleger in allerijl verhoogd, maar de VS hebben het afgelopen jaar net zo veel aan defensie uitgegeven als de tien navolgende militaire grootmachten samen, en de meeste daarvan kan het land tot zijn bondgenoten rekenen.

    Ook het economische gewicht van de VS is indrukwekkend. Met 5 procent van de wereldbevolking is het land goed voor een kwart van de economische wereldproductie, en dat aandeel is de afgelopen vier decennia onveranderd gebleven, ondanks de opmars van China. Deze krant maakt zich zorgen over de inefficiëntie en het sluipende protectionisme van het industriebeleid van Biden, maar we twijfelen niet aan de technologische spierkracht van de VS en de onderliggende dynamiek – vooral niet als je die afzet tegen China, waar het doel van economische groei steeds duidelijker ondergeschikt is gemaakt aan het maximaliseren van de invloed van de Communistische Partij.

    Misleidende informatie door sociale media

    Na de aanval van Hamas en tijdens de daaropvolgende Israëlische bombardementen op Gaza, werd op platforms als Facebook, X en YouTube een niet-aflatende stroom van desinformatie en ongewenste informatie verspreid, variërerend van wanstaltig tot misleidend.

    Hoogleraar Mediastudies Taylor Owen, oprichter van het Centre for Media, Technology and Democracy in Montreal, betoogt in een gesprek met het Canadese tijdschrift The Walrus dat dat het gevolg is van de wijze waarop sociale media zijn vormgeven. ‘De tools die we gebruiken om ons over de wereld te informeren en over de wereld te praten, creëren perverse prikkels,’ zegt hij. ‘De gebeurtenissen rond Gaza laten heel goed zien dat deze prikkels leiden tot onwenselijk gedrag. We zijn niet de beste versie van onszelf als we dit soort onlineplekken opzoeken om te gaan discussiëren.’

    Het zou heel goed kunnen dat sociale media daarmee hun eigen graf graven: ‘Als je mensen vraagt of ze vinden dat het gebruik van sociale media een beter begrip geeft van de wereld, zeggen ze steeds vaker dat ze er juist boos, ongedurig of onzeker van worden. Dat is vooral te zien op X, maar ook op YouTube: kijk daar eens in de nasleep van een gebeurtenis zoals de aanslag van Hamas, en wat zie je? Mensen die tegenover elkaar staan en ruziemaken, extremen die boven komen drijven door het systeem van algoritmen.

    Een andere onderschatte kracht van de Verenigde Staten is hun weer opgeleefde diplomatie. De oorlog in Oekraïne heeft de waarde van de NAVO bewezen. In Azië hebben de VS het trilaterale vredespact AUKUS in het leven geroepen en hun betrekkingen met tal van landen verstevigd, waaronder Japan, de Filipijnen en Zuid-Korea. In Foreign Affairs legde de Amerikaanse nationale veiligheidsadviseur Jake Sullivan onlangs uit hoe landen die hun eigenbelang najagen nog altijd essentiële partners kunnen zijn. Voorbeeld is India, dat een steeds grotere rol speelt in de Amerikaanse veiligheidsplannen voor Azië, ook al wil het land zich onder geen beding aansluiten bij enig bondgenootschap.

    Bejaarde supermacht

    Wat betekent dit alles voor de Verenigde Staten, die Israël stevig in hun armen sluiten om een oorlog op grotere schaal te voorkomen? Volgens sommigen wordt een bejaarde supermacht opnieuw het Midden-Oosten in gezogen, na bijna vijftien jaar lang te hebben geprobeerd daar weg te komen. Maar deze crisis is niet zo allesoverheersend als destijds de oorlogen in Afghanistan en Irak. En Bidens formulering is beter: dit is inderdaad een buigpunt, dat zal moeten uitwijzen of Amerika zich kan aanpassen aan een complexere en dreigender wereld.

    Het land heeft nog altijd veel te bieden, vooral als het zich samen met zijn bondgenoten inzet voor het verbeteren van de veiligheid en het openhouden van de handelslijnen. De Amerikaanse waarden, hoe onvolmaakt die ook tot uitdrukking worden gebracht, trekken nog steeds mensen van over de hele wereld aan, iets wat je van het Chinese communisme niet kunt zeggen. Als Biden erin slaagt de crisis in Gaza te bezweren, zou dat goed zijn voor de VS, goed voor het Midden-Oosten en goed voor de wereld. 

  • Geen kerstfeest in Bethlehem dit jaar

    Geen kerstfeest in Bethlehem dit jaar

    Bethlehem is sterk afhankelijk van religieus toerisme maar vanwege de oorlog zijn er dit jaar geen buitenlandse pelgrims aanwezig. Het Israëlische leger heeft de toegang tot de stad afgesloten en leiders van de christelijke kerken lieten vanuit Jeruzalem eerder al weten dat er dit jaar geen kerstfestiviteiten zullen zijn.

    Na meer dan twintig jaar blijft het schot in de rug van het beeld van de heilige Hiëronymus, een herinnering aan de Tweede Intifada, onopgemerkt. De honderden katholieken die de zondagse mis bijwonen in de Geboortekerk in Bethlehem, op de door Israël bezette Westelijke Jordaanoever, besteden geen aandacht aan de kogel. Het zijn inwoners die zich niet kunnen verplaatsen vanwege de oorlog. Ze maken deel uit van de 10 procent christenen die de Palestijnse bevolking telt. Zij hebben geen behoefte aan reisleiders, hotels en souvenirs in plaatselijke winkels. En buitenlandse pelgrims – de belangrijkste bron van inkomsten voor Bethlehem met zijn 30.000 inwoners – zijn door het conflict tussen Israël en Hamas uit het gebied verdwenen.

    De stad was pas net weer wat opgekrabbeld na de pandemie. ‘6 oktober was de laatste dag waarop ik toeristen begeleidde. De dag erna sloot het Israëlische leger de toegang af. Toeristen bleven in Jeruzalem om vervolgens terug te keren naar hun eigen land,’ zegt gids Ramsi Al Saadi (36), verwijzend naar de vooravond van het begin van de oorlog.

    Directe gevolgen

    De vooruitzichten voor een mogelijke vrede op korte termijn zijn somber. De leiders van de christelijke kerken lieten op 10 november vanuit Jeruzalem weten dat er dit jaar geen kerstfestiviteiten zullen zijn. ‘Ondanks onze herhaalde oproepen voor een humanitair staakt-het-vuren en een einde aan het geweld, gaat de oorlog door,’ deelden ze in een officiële verklaring mee. Die beslissing is gemaakt vanwege de duizenden onschuldige burgers die zijn gedood of gewond zijn geraakt en degenen die huis en werk zijn kwijtgeraakt of lijden onder de economische crisis.

    ‘De missen en gebeden zullen doorgaan, omdat ik denk dat ze meer dan ooit nodig zijn, maar er zullen geen feesten of gezangen zijn,’ bevestigt pater Rami Asakrieh, een Jordaanse franciscaanse pastoor in de katholieke kerk van Bethlehem. Reisleider Ramsi Al Saadi is zich ervan bewust dat het zonder lichtjes, versieringen, geschenken, straatactiviteiten en vooral zonder toeristische groepen moeilijker zal worden om te overleven. Hij heeft geen exacte cijfers, maar hij weet zeker dat de werkloosheid die vóór het conflict al 20 procent bedroeg, nu de pan uit is gerezen. Op een plek als Palestina, waar voortdurende spanning heerst, moet je voorbereid zijn, zegt hij. ‘Ik kan rondkomen omdat ik wat spaargeld heb. We zijn hier gewend aan oorlog en zijn ons er altijd van bewust dat zoiets hier kan gebeuren,’ zegt de reisleider.

    De weg van Jeruzalem naar Bethlehem, amper tien kilometer, is sinds 7 oktober afgesloten door Israëlische troepen. Dat was de dag van de Hamas-aanval die zo’n twaalfhonderd doden eiste op Israëlisch grondgebied, en waarbij ruim tweehonderd mensen in Gaza werden gegijzeld. Om de Geboortekerk te bereiken, moet je nu meer dan het dubbele aantal kilometers afleggen en de stad vanuit het zuiden benaderen, via een legercontrolepost die niet altijd open is. De bezetting en blokkade, die de bevolking van de Westelijke Jordaanoever al tientallen jaren half geïsoleerd houdt, is nu nog veel strenger. Dat heeft directe gevolgen voor de inwoners van Bethlehem en de omliggende dorpen, die elke dag met een speciale vergunning naar hun werk in Jeruzalem pendelen.

    ‘Ik denk dat ze dit jaar niet eens de kerstboom zullen opzetten’

    Sommigen, zoals Jack Abdallah, die een restaurant runt in de wijk Sheikh Jarrah in Jeruzalem, waar ook zijn drie kinderen naar school gaan, hebben een drastische beslissing moeten nemen – die lang niet voor iedereen is weggelegd. Hij heeft zijn huis in het dorp Beit Yala, net buiten Bethlehem, verlaten en is met het hele gezin verhuisd naar het huis van zijn moeder in de oude stad van Jeruzalem. ‘We wonen nu met z’n zessen op 31 vierkante meter, maar ik kan in ieder geval het restaurant openhouden en mijn kinderen kunnen naar school blijven gaan,’ zegt Abdallah. Op zondagen maken ze meestal een uitstapje naar hun huis in Beit Yala. Onderweg bezoeken ze de Geboortekerk.

    Een stroom Palestijnse gelovigen loopt door de grot onder de kerk waar een zilveren ster de  volgens de overlevering exacte plek van Jezus’ geboorte aangeeft. Ze knielen zonder hun beurt te hoeven afwachten. Pater Rami Asakrieh loopt ondertussen treurig rond, denkend aan de rijen die hier, op een van de meest bezochte christelijke plaatsen in het Heilige Land, tot 7 oktober stonden.

    Voor de tempel mijmert Mahmoud Suleiman, zestig jaar en vader van acht kinderen, over hoe het was. Hij verkoopt niet eens de helft van de souvenirs waarmee hij tot vorige maand nog zijn brood verdiende. Hij opent de kofferbak van zijn auto waarin alle merchandise van Bethlehem en Jeruzalem ligt: koelkastmagneten, tassen, portemonnees… 

    ‘Ik denk dat ze dit jaar niet eens de kerstboom zullen opzetten,’ voorspelt hij, en hij wijst naar het midden van het populaire Kribbeplein. Enkele tientallen meters verderop, in een winkel voor religieuze voorwerpen zonder klanten, slaagt de man die er de leiding heeft nauwelijks in zijn misnoegen te onderdrukken. ‘Ik heb er niks over te zeggen,’ zegt hij, omringd door kerststalfiguren gemaakt van Palestijns olijfhout. ‘Kijk maar om je heen. Dat zegt genoeg.’

    Grote baas

    ‘We tonen ons graag veerkrachtig ten opzichte van de koloniale bezetting,’ zegt George Rishmawi lachend, een enthousiaste ondernemer en leider van het Palestinian Heritage Trail initiatief, dat al twaalf jaar wandelroutes organiseert die de Camino de Santiago moeten evenaren. Hij organiseert groepswandelingen om het bewustzijn over de Palestijnse geschiedenis, cultuur en identiteit te vergroten in een gebied dat wordt gecontroleerd door het Israëlische leger en dat wordt geteisterd door Joodse kolonisten die proberen hun land en manier van leven af te pakken.

    Bij de mis in de Geboortekerk zijn ook twee dozijn kinderen aanwezig, allemaal gekleed in hetzelfde sweatshirt. Ze noemen zichzelf het Leger van God, een beweging die twee of drie maanden geleden is geïmporteerd uit Libanon. Ze pronken met een logo bestaande uit een Bijbel, witte vleugels en een kruis. ‘Onze missie als minderheid is het verdedigen van onze kerken en ons land en het steunen van elkaar,’ zegt Samir Ballout, een eenentwintigjarige universiteitsstudent.

    De oudste van de groep is de vijftigjarige Mike Kanawati. Als hij als leider wordt aangewezen, wijst hij naar de hemel en zegt: ‘De grote baas is daarboven.’ De kalasjnikov die achter zijn linkeroor is getatoeëerd, vertelt hij, is een herinnering aan zijn tijd tussen 1995 en 1998 als lid van de Praetoriaanse Garde van de Palestijnse president Yasser Arafat, beter bekend als Force 17. Kanawati verdient zijn geld nu in het toerisme en lijdt, net als zovelen in Bethlehem, onder de economische crisis als gevolg van de oorlog. ‘Het is verschrikkelijk, een ramp,’ zegt hij als hij de religieuze viering verlaat.

    De ongeveer vijftigduizend christenen vertegenwoordigen ongeveer 1 procent van de Palestijnse bevolking. Ze zijn voornamelijk verspreid over Bethlehem, Ramallah, Jeruzalem en, in sommige gevallen, ook Gaza. De helft van hen is orthodox en ongeveer 40 procent is katholiek. In het gebied rond Bethlehem, inclusief het naburige Beit Yala, Beit Sahur en vluchtelingenkamp Aida, bedraagt het aantal christenen 11 procent. In deze nederzetting, waar duizenden mensen opeengepakt leven in de schaduw van de tien meter hoge betonnen muur die door Israël is opgetrokken, heerst een voortdurende spanning. De laatste dode, een tiener, viel er twee dagen eerder. De zondag erna betuigden tientallen mensen hun condoleances aan de familie. De straten hangen vol met posters met het gezicht van de jongen.

    Maar het zwaartepunt van de huidige oorlog ligt in Gaza, waar al meer dan elfduizend mensen zijn gedood tijdens de Israëlische militaire operatie. De Gazastrook ligt hemelsbreed zo’n 60 kilometer van Bethlehem, en daar wordt de meeste schade toegebracht aan de economie. Het geweld gaat echter ook niet voorbij aan de Westelijke Jordaanoever, waar ten minste 185 Palestijnen werden gedood in wat de grootste geweldsuitbarsting is sinds de Tweede Intifada (2000-2005).

    De oorlogsblokkade die Israël de Palestijnen heeft opgelegd, heeft paradoxaal genoeg geleid tot een verdubbeling van het aantal plaatselijke parochianen die de vieringen in de Geboortekerk bijwonen, zegt pater Asakrieh. De kerk zat vol met piekfijn uitgedoste families tijdens de zondagse mis van 11 uur, die in het Arabisch werd opgedragen door verschillende priesters. De Jordaanse franciscaan is enorm populair en veel mensen komen hem begroeten. Kinderen knuffelen zijn bruine habijt terwijl het koor vanaf het altaar halleluja’s zingt.

    ‘We bespeuren een grotere spiritualiteit; mensen zijn bang voor de toekomst, bang voor hun land en bang voor hun kleintjes,’ zegt de monnik, rondlopend op het terrein dat in 2002 meer dan een maand lang het wereldnieuws haalde. In die tijd verbleven meer dan honderd Palestijnen en verschillende geestelijken zonder voedsel, water of elektriciteit in de door Israëlische troepen belegerde Geboortekerk voordat er een akkoord werd bereikt. Een van de vele schoten die in die dagen werden afgevuurd, is het schot dat de rug van de heilige Hiëronymus trof.

    Lees ook:

  • De vrouwelijke soldaten die waarschuwden voor Hamas – maar genegeerd werden

    De vrouwelijke soldaten die waarschuwden voor Hamas – maar genegeerd werden

    Het afgelopen jaar waarschuwden de spotters van de Israel Defense Forces aan de grens met Gaza – allemaal vrouwen – dat er iets vreemds aan de hand was. Ze werden niet serieus genomen. ‘Het was anders geweest als er mannen achter die schermen hadden gezeten.’

    Drie dagen na het door Hamas aangerichte bloedbad van 7 oktober in het zuiden van Israël kreeg Mai – een spotter in de Gaza-divisie van de Israëlische strijdkrachten (IDF) die de aanval op haar basis nabij de grens overleefde – thuis een telefoontje.

    Aan de lijn was iemand van de personeelsafdeling van het leger. ‘Als je niet terugkeert naar je post,’ kreeg ze te horen, ‘is dat verzuim in oorlogstijd, en dat kan je tien jaar gevangenisstraf opleveren.’ Collega’s van haar kregen hetzelfde bericht. Ook zij hadden op Zwarte Zaterdag op hun legerbasis opgesloten gezeten in een controlekamer, slechts gewapend met hun mobiele telefoons, terwijl Hamas-terroristen amok maakten.

    ‘We probeerden ze aan het verstand te brengen dat we niet meer terug konden,’ vertelt Mai. ‘We zijn onze kameraden kwijtgeraakt, hebben urenlang geschuild tussen dode lichamen in die controlekamer.’

    Volgens Mai (een pseudoniem, net als de namen van alle anderen die in dit verhaal aan het woord komen) krijgen sommige jonge vrouwen die de aanval hebben overleefd psychiatrische zorg; anderen kunnen het nog niet eens aan om zich te laten behandelen. ‘Geen van de bevelhebbers heeft ons tot nu toe bezocht; niemand van het leger is ons komen vragen hoe we ons voelen. Ze negeren simpelweg ons bestaan.’ Misschien moet die laatste verklaring worden aangescherpt: ze negeren niet zozeer hun bestaan als militairen, maar als mensen.

    (De taak van de spotters, tatzpitanit in het Hebreeuws, is om naar ongewenste activiteiten te speuren door urenlang beelden van bewakingscamera’s op een scherm te bekijken. Tegenwoordig doen alleen vrouwelijke soldaten dit werk.)

    De spotters besloten na 7 oktober thuis te blijven. Daar kwam pas half november een reactie op, toen ze allemaal dezelfde brief kregen, waarin hen werd gesommeerd de volgende woensdag weer terug op hun post te zijn, op straffe van ernstige consequenties.

    ‘Ze zeiden tegen me: “Je moet terugkomen, je positie is weer op orde,” aldus een andere spotter, Shir. ‘Het kan niemand iets schelen hoe ik eraan toe ben en of ik nog in staat ben om dit te doen – het belangrijkste voor hen is dat ik mijn dienst weer draai en weer negen uur per dag naar schermen zit te kijken.’

    Shir heeft besloten zich weer op de basis te melden, maar niet vanwege de dreigementen en intimidatie die ze heeft ondervonden.

    ‘Laat vooral duidelijk zijn dat we alleen terugkeren vanwege onze kameraden die zijn vermoord of ontvoerd,’ zegt ze, ‘en niet om al diegenen die ons daar in de steek hebben gelaten.’

    Waarschuwingen

    Shir en haar collega’s zijn niet eens verrast door die houding jegens hen, alleen verontrust door de intensiteit ervan. In al die jaren militaire dienst zijn ze er naar eigen zeggen aan gewend geraakt dat ze ‘niet meetellen’. Er was ook geen aandacht voor hun herhaalde waarschuwingen aan de vooravond van Zwarte Zaterdag dat Hamas iets in zijn schild voerde. Waarschuwingen die, zo is hun indruk, het ene IDF-oor in en het andere weer uit gingen.

    Waaruit die waarschuwingen bestonden? Uit berichten over allerlei voorbereidselen van Hamas nabij het grenshek, de drone-activiteit van de afgelopen maanden, de pogingen om camera’s uit te schakelen, een intensief verkeer van bestelwagens en motorfietsen, en zelfs oefeningen voor het beschieten van tanks.

    Volgens de spotters was Hamas zelfs behoorlijk slordig: de organisatie probeerde niets te verbergen en deed alles vol in het zicht. Maar deze hele periode, zo zeggen spotters, weigerden de hoge officieren van de Gaza-divisie en het Zuidelijk Commando van de IDF naar hun waarschuwingen te luisteren. En dat, zo menen ze, kwam deels voort uit arrogantie, maar ook uit seksisme.

    De spotters, soldaten en commandanten zijn uitsluitend jonge vrouwen, legt een van hen uit. ‘Het zou er nu zeker anders uitzien als er mannen achter die schermen hadden gezeten.’

    De uren die voorafgingen aan de ochtend van 7 oktober verliepen vrijwel als normaal. Noga, een spotter van de IDF-inlichtingeneenheid bij de kibboets Kissufim, dicht bij de grens met Gaza, zag een onbekende, verdacht uitziende man voor een van de poorten van het hek staan dat Gaza omheint.

    Haar verslag bereikte luitenant-kolonel Meir Ohayon, commandant van het 51e bataljon van de Golani Brigade, die zich om drie uur ’s ochtends naar de locatie begaf en traangas op de man afvuurde. Die draaide zich om en ging naar een Hamas-observatiepost op ongeveer 300 meter van het hek, de afstand die Palestijnen moeten bewaren. De spotter zag daar ook andere mensen. Het leek alsof er een briefing werd gehouden.

    Dat alles vond ze ongebruikelijk en verontrustend, en ze vertelde dit aan de andere spotters en de dienstdoende commandant. Na een gesprek van ongeveer een minuut in de controlekamer, werd in overleg met de divisie besloten te doen alsof er niets aan de hand was.

    ‘Het spijt me dat ik je op dit uur wakker moet maken,’ verontschuldigde de spotter zich bij Ohayon, ‘maar ik denk nog steeds dat er hier iets vreemds aan de hand is.’  

    Ohayon maakte zich geen zorgen. Hij zei wel dat het goed is altijd waakzaam te zijn, om verrassingen te voorkomen. Een paar uur later bleek deze ‘waakzaamheid’ niet bestand tegen de verrassing die Hamas in petto had. 

    Dit was slechts het laatste stukje van de puzzel. Achteraf, nadat de omvang van de ramp volledig tot haar was doorgedrongen en ze tientallen kameraden had verloren die Hamas had vermoord of ontvoerd, begreep ze hoe rampzalig de miscommunicatie tussen haar en haar collega’s enerzijds en hun superieuren anderzijds was geweest.

    Terwijl ze erachter probeerde te komen wie de verdachte figuur was en wat hij in zijn schild voerde, hadden de veiligheidsdienst van de IDF en Shin Bet (de Israëlische binnenlandse veiligheidsdienst) al overlegd in verband met een waarschuwing voor terroristische infiltratie. Die vonden de hogere functionarissen ernstig genoeg om op vrijdagavond te besluiten de aanwezigheid van speciale troepen in het zuiden uit te breiden en een team uit te zenden dat getraind was in het bestrijden van terreurgroepen.

    ‘Niemand heeft ons verteld dat er zo’n hoog alarmniveau was’

    Een ander team van de operationele eenheid van Shin Bet en een deel van de commando-eenheid werden ook gemobiliseerd. Een eliteonderdeel van Sayeret Matkal (een speciale commando-eenheid van het Israëlische leger, gericht op infiltraties) werd eveneens naar het gebied gestuurd. Niemand in het Zuidelijk Commando of de Gaza-divisie nam echter de moeite de tientallen jonge vrouwen die als spotters dienstdeden op de legerbases bij de kibboetsen Kissufim en Nahal Oz, hiervan op de hoogte te stellen. Ook niet om vier uur ’s ochtends, toen werd besloten de Israëlische gemeenten en kibboetsen rond Gaza zelf te waarschuwen voor mogelijke infiltratie.

    ‘Als we ervan hadden geweten, zou deze hele ramp anders hebben uitgepakt,’ zegt Yaara tegen Haaretz. ‘Niemand heeft ons verteld dat er zo’n hoog alarmniveau was.’

    Volgens Yaara zouden de jonge spotters aan drie of zelfs twee uur genoeg tijd hebben gehad om zich voor te bereiden. ‘Niemand heeft eraan gedacht het ons te vertellen. De IDF lieten ons als schietschijven achter. De leden van gevechtseenheden hadden tenminste nog wapens en stierven als helden. De door het leger in de steek gelaten spotters werden simpelweg afgeslacht, met niet de minste kans om zich te verdedigen.’

    Rond 06.30 uur kon Noga nog net verslag uitbrengen over het ‘infiltratieprotocol’ voor gemeenten en militaire bases, terwijl het geweervuur en het geschreeuw van de terroristen buiten het commandocentrum waar ze was gestationeerd al te horen waren.

    In de WhatsApp-groep van de spotters meldden collega’s uit Nahal Oz al dat er overal terroristen waren, dat er mensen waren vermoord en ontvoerd, en dat ze nergens heen konden. Om 07.17 uur kwam het laatste bericht in de groep, namens alle spotters van Nahal Oz: ‘Vertel iedereen dat we van ze houden en dankjewel voor alles.’

    De harde woorden van de spotters voor hun superieuren zijn niets nieuws. Haaretz publiceerde vorig jaar een onderzoeksrapport over met name de neerbuigende houding jegens hen van hun bevelhebbers. Destijds sprak deze verslaggever met spotters van bases in heel Israël, waaronder die in de Gaza-divisie.

    Een van de problemen die ze aan de orde stelden, was dat hun stem gewoon niet werd gehoord en dat hun professionele mening onvoldoende gewicht in de schaal legde. Elke onderzoekscommissie die de gebeurtenissen van 7 oktober bestudeert, zou moeten beginnen met de getuigenissen van de overlevende spotters.

    Spotten

    Twee tot drie maanden. Langer heeft een nieuwe spotter niet nodig om haar sector ‘beter te leren kennen dan wie dan ook in de IDF,’ zegt Talia, die zo’n achttien maanden als spotter in de Gaza-divisie diende en daarom als ‘veteraan’ te boek staat. ‘In mijn sector ken ik elke steen, elk voertuig, elke herder, elk Hamas-trainingskamp, alle arbeiders, vogelaars, paden en buitenposten.’ Volgens haar heeft een ervaren spotter ‘8200’ (een befaamde inlichtingeneenheid) niet nodig om meteen te kunnen zeggen of er iets ongebruikelijks in haar sector gebeurt.

    Het is zwaar werk. Vaak sisyfusarbeid. De dienst van een spotter duurt negen uur. Dan zit ze voor een scherm en probeert ze alles in de gaten te houden dat ook maar enigszins ongewoon lijkt, zelfs al is het iets heel kleins. Een dergelijke gebeurtenis moet onmiddellijk worden geregistreerd in een operationeel verslag, dat naar de commandanten van de basis gaat, en van daaruit naar de inlichtingencentra van de relevante divisies en commandocentra.

    Wat gebeurt er in de praktijk met de informatie die ze hebben doorgegeven? Die vraag vinden de spotters lastig te beantwoorden.

    Dit was ook zo toen er Hamas-drones in hun sector begonnen rond te vliegen.

    ‘De afgelopen maanden begonnen ze elke dag, soms twee keer per dag, drones op te laten die heel dicht bij de grens kwamen,’ zegt Ilana, een andere spotter. ‘Tot driehonderd meter van het hek – soms nog minder. Anderhalve maand voor de oorlog zagen we dat ze in een van de trainingskampen een precieze replica hadden gebouwd van een gewapende observatiepost, zoals wij die hebben. Ze gingen daar trainen met drones, om de observatiepost te raken.’

    Ilana vertelt dat ze deze informatie volgens het protocol doorgaven, maar nog verder gingen: ‘We schreeuwden tegen onze commandanten dat ze ons serieuzer moesten nemen, dat hier iets ergs aan de hand was. We beseften dat het gedrag dat we zagen heel vreemd was, dat ze echt aan het trainen waren voor een aanval op ons. Tot nu toe heeft niemand ons verteld wat er met deze informatie is gedaan.’

    Toen ze op Zwarte Zaterdag de drones de ene na de andere (onbemande) elektronische observatiepost zagen opblazen, begrepen de spotters onmiddellijk waar dit heen ging. ‘Dit was precies wat we in de laatste anderhalve maand van hun training hadden gezien,’ zegt Ilana.

    Er waren ook andere tekenen, zeggen de spotters. Er werden meer verslagen geschreven en verzonden. Het is niet bekend waar die zijn beland.

    ‘Ze hebben me nooit verteld wat er gebeurd is met de informatie die we doorgaven,’ zegt spotter Adi. ‘Ons werd steeds voorgehouden dat een terroristische infiltratie tot de mogelijkheden behoorde.’ Het ligt voor de hand dat de IDF daarop voorbereid moesten zijn, maar blijkbaar werd er geen concrete dreiging onderkend – ongeacht hoeveel concrete aanwijzingen de spotters daarvoor hadden aangeleverd.

    ‘Het afgelopen jaar hebben ze stukken ijzer uit het hek verwijderd,’ citeert Adi uit weer een verslag dat misschien onder in een la terecht is gekomen. En er is meer.

    ‘In mijn sector bouwden ze een nauwkeurig model van een Merkava IV-tank en trainden ze er voortdurend mee,’ zegt een spotter van de Gaza-divisie. ‘Ze trainden hoe ze die moesten raken met een granaatwerper, wáár ze hem precies moesten raken, en daarna trainden ze voor onze ogen hoe ze de bemanning gevangen konden nemen.’

    Ze zegt dat de spotters probeerden te waarschuwen dat deze oefeningen in intensiteit toenamen, ‘dat er meer mensen meededen, en dat ze werden uitgevoerd met extra Hamas-eenheden uit andere gebieden’.

    ‘Iedereen die nu zegt dat het onvermijdelijk was of onmogelijk om ervan op de hoogte te zijn – die liegt’

    Ook viel het hun op dat er veelvuldig gebruik werd gemaakt van busjes en motorfietsen. En toen er protesten waren aan de grens (in de maanden voorafgaand aan de aanval), merkten ze dat ‘Hamas-agenten voortdurend de plekken onderzochten waar onze camera’s minder effectief waren. Ze hebben echt alles tot in de kleinste details gepland. Iedereen die nu zegt dat het onvermijdelijk was of onmogelijk om ervan op de hoogte te zijn – die liegt.’

    In april zat Smadar op haar post in Kissufim en merkte iets nieuws op in een van de trainingskampen van Hamas. ‘Ze hadden een nauwkeurig model van het grensgebied gebouwd,’ zegt ze. ‘Daar trainden ze hoe ze door het hek moesten breken. In tegenstelling tot wat de IDF dachten, was hun training bedoeld voor infiltratie bovengronds, niet vanuit tunnels. Naarmate de tijd verstreek, werd hun training intensiever.’

    Ongeveer anderhalve maand voor de aanval schakelde die training zo te zien een versnelling hoger.

    ‘We zagen ze op driehonderd meter afstand van het hek komen, en hun trainers stonden er met stopwatches om te meten hoeveel tijd het kostte om naar het hek te rennen en terug te keren naar hun posities. We wisten dat er iets te gebeuren stond,’ zegt Liat. ‘De troepen die we stuurden deden haast niets, ook al waren er ongeregeldheden bij het hek – zelfs de waarschuwingsschoten hielden op. Er kwamen soldaten, die traangas inzetten en weer vertrokken. Dat was alles.’

    Iemand die de sector minder lang kent – maar wel degelijk diepgaand – is Einat, een spotter van Nahal Oz. Die zaterdag was ze thuis, maar ze wist meteen wat er zou gebeuren.

    Toen begonnen de berichten van kameraden op de basis binnen te druppelen, plus de foto’s en video’s van Palestijnen op Telegram. ‘We zagen hoe ze onze kameraden vermoordden en hoe die naar Gaza werden gebracht,’ vertelt ze. ‘Ik kan de frustratie, het gevoel in de steek te zijn gelaten door hogere officieren niet beschrijven. We hadden gewaarschuwd, we hadden het ze verteld, maar we staan nu eenmaal onderaan de voedselketen van de divisie.’

    In reactie op dit artikel verklaarde een IDF-woordvoerder: ‘De IDF en hun bevelhebbers volgen alle mannelijke en vrouwelijke soldaten die de gebeurtenissen van 7 oktober hebben meegemaakt nauwlettend. Zij worden begeleid door professionals uit de geestelijke gezondheidszorg. Daarnaast is er voortdurend contact met hun oversten, die een ondersteunend systeem vormen en een luisterend oor bieden. De terugkeer naar hun posten zal geleidelijk en zorgvuldig verlopen, onder toezicht en afhankelijk van de persoonlijke toestand van elke soldaat. Het is niet de bedoeling om tegen wie dan ook disciplinaire maatregelen te nemen. Mochten er gesprekken zijn geweest die anders doen vermoeden, dan zijn die in strijd met de richtlijnen en zullen ze dienovereenkomstig worden afgehandeld.’

  • De oorlog in Gaza ontvouwt zich ook op Instagram

    De oorlog in Gaza ontvouwt zich ook op Instagram

    Palestijnen die vastzitten in de enclave documenteren hun schrijnende ervaringen met de Israëlische luchtaanvallen en grondinvasies op Instagram. Hun berichten zijn intiem en rauw, en worden door miljoenen volgers bekeken.

    De oorlog in Gaza ontvouwt zich op je mobiele telefoon. Palestijnen die vastzitten in de belegerde enclave leggen hem vast met hun mobiel en vertellen erover. Ze beheersen de Engelse taal en hebben veel volgers op Instagram. Terwijl Israël en Egypte de meeste journalisten de toegang tot Gaza hebben ontzegd, leggen deze Palestijnen de verwoestingen door de Israëlische luchtaanvallen en grondinvasie vast in verhalen en reportages. Hun berichten zijn intiem en rauw – ze tonen beelden die reguliere media misschien te schokkend vinden om te publiceren.

    Ze maken de oorlog mee die ze verslaan: ze overleven bombardementen, krijgen voedsel en water op rantsoen en moeten schuilen in ziekenhuizen. Het zijn geen neutrale waarnemers, en in hun gepassioneerde berichten pretenderen ze dat ook niet te zijn. Ze worden er door sommigen zelfs van beschuldigd propagandist te zijn voor Hamas, dat Gaza bestuurt.

    Als reactie op de aanvallen van Hamas op 7 oktober begon Israël met intensieve bombardementen in Gaza, die volgens het ministerie van Volksgezondheid van Gaza aan meer dan 10.500 mensen het leven hebben gekost, waaronder meer dan 4300 kinderen. Experts van de VN hebben verklaard dat ‘voor het Palestijnse volk ernstig gevaar van genocide dreigt’. Volgens het Committee to Protect Journalists zijn er minstens 33 Palestijnse medewerkers van de media gedood in Gaza. Toch blijven Palestijnen in Gaza de wrede oorlog documenteren, en miljoenen volgers over de hele wereld vormen hun publiek.

    Motaz Azaiza

    Als Motaz Azaiza (24) op 7 oktober in slaap valt is het 4 uur ’s ochtends. Hij is nog tot laat bezig geweest met de bewerking van een video voor een VN-agentschap waar hij als parttimeproducer voor werkt, en heeft daarna naar een herhaling van Friends gekeken. Twee uur later wordt hij wakker door het geluid van explosies en hij rent naar het dak, waar hij boven zich een spervuur van raketten ziet. Er zijn geen waarschuwingen geweest, en ook geen vuurgevechten die normaal gesproken de komst van een totale oorlog aankondigen. De oorlog is begonnen terwijl hij sliep.

    Strijders van Hamas waren door de barrières gebroken die Gaza van Israël scheidden en hadden soldaten en inwoners van nabijgelegen gemeenschappen aangevallen. Volgens Israëlische functionarissen waren er ongeveer 240 mensen gegijzeld en ongeveer 1400 mensen, voornamelijk burgers maar ook enkele soldaten, in Israël gedood. Als reactie daarop begon Israël een grootschalige oorlog tegen Hamas, waardoor Azaiza en 2 miljoen anderen onder vuur zijn komen te liggen in Gaza, een kruitvat na tientallen jaren van conflict.

    Azaiza, die al vier oorlogen heeft meegemaakt, pakt zijn camera en gaat naar buiten, waar hij een wereld betreedt die op instorten staat. Gewapende Palestijnse mannen zoeven voorbij in een Israëlische militaire jeep met drie gevangenen, van wie twee in uniform, waarmee ze paraderen voor de bewoners, is zijn commentaar. Azaiza herinnert zich de angst in de ogen van een van de gevangenen. Hij filmt de scène en uploadt de video naar zijn 24.000 volgers op Instagram. ‘Ik wist niet eens wat ik moest voelen’, herinnert hij zich. ‘We wisten niet dat deze Jeep zo’n ramp zou ontketenen.’

     ‘Ik post video’s van mijn dagelijks leven net zoals celebrities dat doen’

    Azaiza behaalde zijn bachelor Engelse vertaling aan een universiteit in Gaza en heeft een passie voor reisfotografie. Hij scherpte zijn vaardigheden aan met het vastleggen van de pracht en gruwelen van Gaza. Maar door de oorlog in Gaza is hij nu oorlogscorrespondent in het socialemediatijdperk. Inmiddels heeft hij 13 miljoen volgers op Instagram.

    Azaiza documenteert het effect van de Israëlische bombardementen op een manier die typerend is voor zijn generatie: rauwe beelden, gefilmd in selfiestijl en geüpload als stories. Dankzij zijn Engels heeft hij een wereldwijd bereik. ‘Ik post mijn verhalen gewoon zoals ieder ander,’ zegt hij. ‘Ik post video’s van mijn dagelijks leven net zoals celebrities dat doen.’ Maar zijn video’s zijn heel anders. Op 9 oktober filmt Azaiza zichzelf huilend nadat hij een explosie heeft overleefd. ‘Het raakte iets in me,’ zegt hij. ‘Ik was getraumatiseerd en daarom huilde ik minutenlang.’

    Op 11 oktober vertelt hij dat hij enkele van zijn beste vrienden heeft verloren bij een aanval op hun huis. Daarna worden leden van zijn familie gedood. Op 22 oktober staat hij bij de dode lichamen van dode baby’s. ‘We leven nog,’ zegt hij op 23 oktober terwijl hij over puinhopen loopt. ‘In het begin wist ik niet wat ik deed of wat ik moest verslaan,’ zegt hij. ‘Ik wilde het gewoon vastleggen en mensen vertellen dat we hier zijn. Dat ik hier ben.’

    Zijn verslaggeving en roem eisen hun tol. Hij kan zich moeilijk concentreren, is uitgeput door wat hij allemaal heeft gezien en vreest voor zijn veiligheid. Hij is getuige geweest van de dood van collega’s, zag hoe hun huizen als gevolg van de luchtaanvallen zijn ingestort. Hij vertelt dat hij vrienden uit het puin heeft gehaald. ‘Gisteren sliep ik thuis. Met één been op bed en één been op de vloer,’ zegt Azaiza. ‘Ik weet niet of ik moet blijven of weggaan. Mijn moeder is radeloos.’

    Op 4 november plaatst Azaiza een video waarin hij laat weten dat hij niet langer in Gaza-Stad is en dat het te riskant zou zijn om terug te keren vanwege de omsingeling door Israëlische troepen. Hoewel hij heeft beloofd door te gaan met het documenteren van de oorlog, wijst hij zijn volgers op zijn begrenzingen: ‘Ik ben geen superman.’

    ‘Ik heb het gevoel dat mijn lichaam op instorten staat,’ zegt hij in de camera. ‘Ik zou willen dat ik alles kon verslaan, maar ik zal in plaats daarvan proberen te verslaan wat ik kan, zonder mijn leven te riskeren.’

    Hind Khoudary

    Om verslag te doen van de gewonden en doden die in een ziekenhuis in Gaza-Stad arriveren, verlaat Hind Khoudary aan het begin van de oorlog haar huis. Ze realiseert zich niet dat het de laatste keer zal zijn. Terwijl ze aan het werk is, beveelt Israël de evacuatie van inwoners uit het noorden van Gaza en haar familie sluit zich aan bij de honderdduizenden Palestijnen die naar het zuiden vluchten. Khoudary (28) blijft om de oorlog te documenteren, maar kan niet naar huis terug nadat haar buurt is gebombardeerd.

    Ze heeft in de afgelopen zestien jaar vier van de vijf oorlogen tussen Israël en Hamas meegemaakt. Dit keer is ze dakloos geworden en ze beschikt niet over voldoende kleding. De verslaggeving over het toenemende aantal slachtoffers houdt haar bezig, maar na een week over rokende puinhopen en vloeren vol bloed te hebben gelopen, kan ze de geur van haar sokken niet meer negeren. Het is een opluchting als een andere journalist haar een schoon paar geeft.

    ‘Het was alsof hij me een iPhone gaf, of een MacBook – iets wat ik voor Kerstmis zou wensen,’ zegt ze. Khoudary is freelancejournalist voor Anadolu Agency, een Turkse nieuwsdienst. In het verleden was ze doelwit van Hamas, maar werd ze ook door Israël vanwege haar kritische berichten met argusogen bekeken. Ze doet verslag in vloeiend Engels, is vaak een van de weinige vrouwelijke verslaggevers op de plek van een aanslag en ze documenteert de eindeloze taferelen van verwoesting.

    ‘Er is geen front- of achterlinie in Gaza,’ zegt ze. ‘Het is allemaal frontlinie. ‘We zijn allemaal afgestompt geraakt en hebben allemaal een olifantshuid gekregen – is het een luchtaanval? Oh, oké, een luchtaanval,’ zegt ze. ‘We reageren niet meer.’

    ‘Fysiek gaat het prima. Maar psychologisch zeker niet,’ zegt Khoudary met krakende stem in de telefoon

    Khoudary beschrijft wat er ooit was waar nu puinhopen zijn: een salon, een kinderspeelplaats, een trouwzaal. Ze deelt video’s van haar leven in oorlogstijd: lege schappen, begrafenissen, gezinnen die onderdak zoeken. Zij en haar team leven van dadels om besmet voedsel te vermijden en slapen in een kantoor waar ze neerzijgt op haar rugzak. Sinds Israël met een ‘volledige belegering’ bezig is, is water schaars. ‘Ik ben officieel uitgedroogd’, schrijft ze  op 4 november op het sociale media platform X.

    Khoudary leeft nu gescheiden van haar familie – haar man, moeder, drie broers en vijfjarig neefje – maar is vastbesloten om haar volgers op de hoogte te blijven houden. ‘Mensen willen luisteren. Mensen willen lezen,’ zegt ze. ‘Daardoor voel ik een grote verantwoordelijkheid.’

    Al eerder stond Khoudary in de schijnwerpers. Hamas arresteerde haar in 2019 en beschuldigde haar van spionage omdat ze had gesproken met mensen die waren gearresteerd tijdens demonstraties tegen de stijgende kosten van levensonderhoud. Het jaar daarop verscheen ze in The New York Times vanwege een Facebook-post waarin ze Palestijnse activisten berispte omdat die contact hadden gelegd met Israëliërs, via Zoom. Ze tagde daarin ook functionarissen van Hamas. Critici beschuldigden haar ervan het leven van de activisten in gevaar te brengen. Ze verwijderde het bericht, ontkende dat ze Hamas steunde en herinnerde haar critici eraan dat ze door Hamas gevangen was gezet. Maar ze versterkte haar politieke standpunt: naar de vijand toe bewegen noemde ze op Facebook een ‘zonde’.

    Nu springt Khoudary in het oog omdat ze de onzekerheden documenteert waarmee zij en anderen in deze wrede oorlog mee te maken hebben. Op 3 november staat ze voor een ziekenhuis als het dichtbevolkte gebied wordt opgeschrikt door een explosie. Op video’s zijn minstens een half dozijn lichamen in plassen bloed te zien, en schreeuwende kinderen. Volgens het Israëlische leger was het doelwit een ambulance ‘die werd gebruikt door een terroristische cel van Hamas’, een bewering die niet onafhankelijk geverifieerd kon worden.

    ‘Fysiek gaat het prima. Maar psychologisch zeker niet,’ zegt Khoudary met krakende stem in de telefoon.

    Zij en Motaz Azaiza hebben veel vrienden verloren in deze oorlog, waaronder de fotojournalist Roshdi Sarraj, die op 22 oktober in zijn huis werd gedood. Ook de families van hun collega’s zijn niet gespaard gebleven. Wael al-Dahdouh, hoofd van Al Jazeera Arabic in Gaza, verloor zijn vrouw, zoon, dochter en kleinzoon bij een aanval. Na een aanval op hun huis huilde Mohammed Alaloul, cameraman voor de nieuwsagency Anadolu, bij de lichamen van zijn vier kinderen, vier broers en zussen en drie neven.

    Op 17 november zegt Khoudary op Instagram dat zij en andere journalisten Gaza-Stad zijn ontvlucht uit angst voor hun leven, en zich hebben aangesloten bij de drommen Palestijnen die te voet naar het zuiden vluchten voor de beschietingen en explosies, terwijl Israëlische troepen dichter bij het centrum van de stad komen. Ze heeft geen idee hoe zij en haar collega’s de persoonlijke impact van deze oorlog unnen verwerken nadat ze hun telefoons en camera’s hebben neergelegd. ‘We zijn sprakeloos en verdoofd,’ zegt ze. ‘Het voelt alsof onze zielen zijn uitgeschakeld.’

    Noor Harazeen

    Na een maand oorlog kan Noor Harazeen nog steeds niet bevatten wat er op 7 oktober is gebeurd.

    De avond ervoor bevond ze zich in het gezelschap van vrienden in een hotel met uitzicht op de Middellandse Zee. Daarna hielp ze haar tweeling Sara en Bassam (5) met hun huiswerk en bracht ze naar bed. De aanval op Israël verrast Harazeen (34), maar ze begrijpt al snel de ernst ervan en gaat naar haar werk als tv-correspondent bij CGTN, een Chinees netwerk.

    Tijdens de uitzendingen straalt ze het zelfvertrouwen uit van een doorgewinterde oorlogsverslaggever. Op 8 oktober duikt ze weg als boven haar gevechtsvliegtuigen naderen, maar ze gaat er niet vandoor. Enkele dagen daarna onderbreekt een presentator haar live-uitzending en spoort haar aan om dekking te zoeken voor wat beschietingen in de buurt lijken te zijn.

    Als moeder is veiligheid Harazeens grootste prioriteit. Dus heeft ze de moeilijke beslissing genomen om met haar man en tweeling naar het zuiden te vluchten. Haar ouders weigerden te vertrekken uit angst voor een tweede ‘Nakba’, de vlucht van 700.000 verdreven Palestijnen tijdens de oprichting van de staat Israël. ‘Het ergste is dat je je waardigheid verliest,’ zegt Harazeen. ‘Ik knuffelde mijn kinderen en duwde ze met dekens en kussens en al in de auto, niet wetend wat ons te wachten stond.’

    ‘Ik kon geen woorden vinden om dat tafereel uit te drukken toen ik voor de camera stond.’

    Ze doet nog steeds verslag voor haar netwerk en ze post updates over de oorlog. In één bericht laat ze haar volgers weten dat ze haar ouders, die onderdak hebben gevonden in een ziekenhuis in Gaza-Stad, al twintig dagen niet heeft kunnen zien. In een ander bericht beschrijft ze dat ze hen niet telefonisch kon bereiken omdat het netwerk platligt.

    Harazeen verhuisde met haar ouders van de Verenigde Arabische Emiraten naar Gaza voordat de burgeroorlog plaatsvond tussen Palestijnse facties in 2007, die leidde tot de overname van Gaza door Hamas. Gedurende zestien jaar onderbraken oorlogen vervolgens haar leven. Ze had haar hoop gevestigd op Gaza-Stad en opende in 2019 een cosmeticawinkel in een sjieke wijk. Ze schilderde hem roze en noemde hem ‘Rouh’, wat ziel betekent. Het gebouw staat er nog. Vooralsnog.

    Tegenwoordig verblijft Harazeen in een appartement met ongeveer twintig mensen, waar ze een matras deelt met haar man en tweeling. Ze leven voornamelijk van tonijn uit blik en moeten naar een koffiezaakje om naar de wc te gaan. Maar ze brengt het grootste deel van haar tijd door in een ziekenhuis, waar ze verslag doet van de gewonden daar. En ze post berichten op haar Instagram-pagina, waar ze in minder dan drie weken 100.000 volgers kreeg, mede vanwege haar Engels. ‘Arabieren weten al wat er gebeurt,’ zegt ze. ‘Daarom vind ik dat ik Engels moet spreken.’

    Haar video’s gaan over de jongste slachtoffers, met indringende beelden van gewonde pasgeborenen, getraumatiseerde peuters en angstige kinderen. Ze herinnert zich 15 oktober nog levendig. De meeste slachtoffers die ze in een ziekenhuis ziet, zijn kinderen, zegt ze. Sommigen missen hoofden of armen, anderen liggen in stukken. ‘Het was een van de moeilijkste dagen voor mij,’ zegt Harazeen. ‘Ik kon geen woorden vinden om dat tafereel uit te drukken toen ik voor de camera stond.’

    Telkens als ze een gewond kind ziet, denkt ze aan haar eigen kinderen. Ze maakt zich zorgen om hun veiligheid en hun toekomst. Maar ze hoopt dat haar beroep hen zal inspireren. ‘Ik wil dat ook zij de verantwoordelijkheid dragen die het met zich meebrengt om kind in Gaza te zijn – en hoop dat ze op een dag de stem van Gaza zullen vertegenwoordigen.’

  • Oekraïense leger vraagt om 450.000 nieuwe soldaten

    Oekraïense leger vraagt om 450.000 nieuwe soldaten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bloemen produceren minder nectar vanwege insectentekort

    » Colorado schrapt Donald Trump van het stembiljet

    Zelensky: ‘Mobilisatie ligt erg gevoelig’

    De Oekraïense president Volodymyr Zelensky hield dinsdag zijn eindejaarspersconferentie, waarin hij onder andere vertelde dat het leger om 450.000 nieuwe soldaten had gevraagd, meldt Meduza. Volgens Zelensky is de mobilisatie van nieuwe soldaten een dure en moeilijke kwestie voor Oekraïne. ‘Mobilisatie ligt erg gevoelig,’ zei de president tegen de pers in Kyiv.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zelensky zei dat hij meer argumenten nodig heeft om het verzoek van het leger in te willigen. ‘Ten eerste is het een kwestie van mensen, ten tweede is het een kwestie van eerlijkheid, het is een kwestie van defensiecapaciteit en het is een kwestie van financiën.’ Voor extra mobilisatie op deze schaal is ongeveer 500 miljard hryvnia (12,2 miljard euro) nodig. Het parlement zal zich hierover buigen, maar een definitief besluit is nog niet genomen.

    Het is de vraag hoe honderdduizenden nieuwe soldaten moeten worden gerekruteerd in Oekraïne. Het land heeft nu al moeite om nieuwe strijders voor het leger te werven, aldus Süddeutsche Zeitung. Oekraïne geeft geen informatie over de huidige omvang van het leger. Voor de oorlog had het leger ongeveer 160.000 actieve soldaten. In november schatten Amerikaanse functionarissen dat ten minste 70.000 Oekraïense soldaten zijn omgekomen en 120.000 gewond zijn geraakt.

    Zelensky zei verder dat hij niet verwacht dat de Verenigde Staten Oekraïne zullen ‘verraden’ en dat hij ervan uitgaat dat het Washington Kyiv financieel zal blijven steunen. Ook hoopt hij dat de Europese Unie ‘in de nabije toekomst’ 50 miljard euro aan hulp zal vrijmaken.

    Lees ook:

  • Human Rights Watch: Israël begaat oorlogsmisdaad door Gaza voedsel te ontzeggen

    Human Rights Watch: Israël begaat oorlogsmisdaad door Gaza voedsel te ontzeggen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Het Witte Huis noemt Trumps opmerkingen over immigranten ‘fascistisch’

    » Het Vaticaan staat zegenen van partners van hetzelfde geslacht toe

    HRW roept wereldleiders op zich uit te spreken

    Volgens Human Rights Watch (HRW) begaat Israël een oorlogsmisdaad door de Palestijnen in Gaza de toegang tot voedsel, water en andere basisbehoeften te ontzeggen. Dat schrijft Al Jazeera. De Israëlische regering reageerde op de verklaring en beschuldigde HRW ervan een ‘antisemitische en anti-Israëlische’ organisatie te zijn.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De mensenrechtenorganisatie citeert verklaringen van Israëlische functionarissen, interviews met overlevenden, rapporten van hulporganisaties en satellietbeelden om aan te tonen dat Israël bezig is ‘om Palestijnen doelbewust te beroven van levensmiddelen’. ‘Wereldleiders zouden zich moeten uitspreken tegen deze afschuwelijke oorlogsmisdaad, die verwoestende gevolgen heeft voor de bevolking van Gaza,’ voegde Omar Shakir, directeur Israël en Palestina bij Human Rights Watch, eraan toe.

    De woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Israël, Lior Haiat, zei in reactie op de verklaring tegen AFP: ‘Human Rights Watch (…) heeft de aanval op Israëlische burgers en het bloedbad van 7 oktober niet veroordeeld en heeft geen recht om te veroordelen wat er gaande is in Gaza als ze een oogje dichtknijpen voor het lijden en de mensenrechten van Israëli’s.’