Tag: oostenrijk

  • Magyar wil historische banden tussen Oostenrijk en Hongarije weer aanhalen

    Magyar wil historische banden tussen Oostenrijk en Hongarije weer aanhalen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » China dwarsboomt de reis naar Afrika van de president van Taiwan

    » Onderzoek: door opwarming klimaat duurt pollenseizoen twee weken langer

    De twee landen vormden van 1867 tot 1918 één staat

    De nieuwe leider van Hongarije wil de invloed van Centraal-Europa nieuw leven inblazen door gebruik te maken van het imperiale verleden. De verkozen premier Péter Magyar zegt dat hij de banden met buurlanden, met name Oostenrijk, wil verdiepen, voortbouwend op de sterke economische banden en een gedeelde geschiedenis die geworteld is in het Oostenrijks-Hongaarse Rijk van eind negentiende eeuw. Dat meldt Politico.

    ‘We deelden ooit een land en Oostenrijk is een belangrijke economische partner van Hongarije’, zei Magyar na zijn overwinning op Viktor Orbán bij de Hongaarse verkiezingen eerder deze maand. ‘Ik wil de relatie tussen Hongarije en Oostenrijk versterken, niet alleen om historische, maar ook om culturele en economische redenen.’

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De aanstaande Hongaarse leider heeft al publiekelijk uiteengezet hoe hij zijn visie voor een Centraal-Europees blok wil verwezenlijken. Tijdens een persconferentie eerder deze maand stelde hij voor om de Visegrádgroep – een informeel bondgenootschap van Hongarije, Polen, Tsjechië en Slowakije – samen te voegen met het Slavkov-formaat, een samenwerkingsverband tussen Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije.

    ‘Ik geloof dat dit in het belang is van elk land, inclusief Oostenrijk en Hongarije,’ aldus Magyar. ‘Ik hoop dan ook dat we hier vooruitgang kunnen boeken.’ Als duidelijk signaal van die strategie zei Magyar dat hij als nieuwe leider van Hongarije zijn eerste bezoeken begin mei aan Warschau en Wenen zal brengen.

  • Oostenrijk verbiedt hoofdbedekking voor meisjes onder de veertien

    Oostenrijk verbiedt hoofdbedekking voor meisjes onder de veertien

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Mark Rutte: ‘De NAVO is het volgende doelwit van Rusland’

    » Iran: kindbruid ontsnapt aan de dood dankzij betaling van bloedgeld

    De oppositie noemt de wet ‘ongrondwettelijk’

    Oostenrijk heeft een wet aangenomen die hoofddoeken op scholen verbiedt voor meisjes onder de veertien jaar. De maatregel geldt voor meisjes op zowel openbare als particuliere scholen. De bepalingen van de nieuwe wet houden in dat meisjes onder de veertien jaar geen ‘traditionele islamitische hoofdbedekking’ zoals hijabs of boerka’s mogen dragen. In 2020 werd een soortgelijk hoofddoekverbod voor meisjes onder de tien jaar door het Constitutionele Hof nietig verklaard, omdat het specifiek gericht was op moslims.

    Als een leerling de nieuwe wet overtreedt, volgt een reeks gesprekken met de schoolautoriteiten en haar wettelijke voogden. Bij herhaalde overtredingen moet de kinderbescherming worden ingeschakeld. Als laatste middel kunnen gezinnen of voogden een boete krijgen van maximaal 800 euro, meldt de BBC.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Leden van de regering zeggen dat het hier gaat om het versterken van de positie van jonge meisjes, met het argument dat de wet bedoeld is om hen te beschermen ‘tegen onderdrukking’. Sigrid Maurer van de oppositionele Groenen noemde de nieuwe wet juist ‘duidelijk ongrondwettelijk’.

    De officiële islamitische gemeenschap in Oostenrijk, de IGGÖ, zei dat het verbod in strijd is met de grondrechten en de samenleving zal verdelen. In een verklaring op haar website zei zij: ‘In plaats van kinderen mondiger te maken, zullen zij worden gestigmatiseerd en gemarginaliseerd.’ De IGGÖ zei dat zij ‘de grondwettelijkheid van de wet zal onderzoeken en alle nodige stappen zal ondernemen’.

  • Een bezoek aan de luxe vastenkliniek van de elite

    Een bezoek aan de luxe vastenkliniek van de elite

    Sjeiks en aristocraten, managers en politici en zelfs Hollywoodsterren: de vastenkliniek Buchinger Wilhelmi aan het Bodenmeer is een bedevaartsoord voor de rijken en superrijken.

    Zwarte chocolade. Een klein stukje. Dat is haar grootste wens, zegt een oudere dame met een aristocratische uitstraling. Met trage passen loopt ze over het terrein. Daar beneden golft het Bodenmeer zachtjes. De dame heeft wekenlang bijna niets gegeten en daar veel geld voor betaald.

    De Buchinger Wilhelmi-vastenkliniek is een opmerkelijke plek. De sfeer op het complex houdt op het eerste gezicht het midden tussen [de Duitse televisieseries] Bergdoktor en Traumschiff. Het is er stil als in een klooster: spreken vervalt bijna onvermijdelijk in gefluister. Het is er allesbehalve spartaans en luxueuzer dan in de meeste tophotels. Rijken en superrijken, mooie en niet meer zo mooie mensen zijn hier om aan te sterken. Ze mediteren en lezen, doen aan lichte sporten en lange wandelingen, lepelen bouillon en nippen thee.

    Soms lijkt het er zo gezond, gepolijst en schoon dat je verwacht dat iemand weldra de dubbelzinnigheid ervan blootlegt. Dit zou met een beetje fantasie ook het decor kunnen zijn van een misdaadserie op Netflix, waarin de heilzame façade van het therapeutische vasten instort en met elke volgende slok vruchtensap de afgrond van het afzien duidelijker zichtbaar wordt.

    Mal

    Leonard Wilhelmi belichaamt deze ideale wereld als geen ander. Hij is de vierde generatie die het familiebedrijf leidt, en als je hem ontmoet krijg je het gevoel dat de erfgenamen van de Buchinger Wilhelmi onthoudingsdynastie uit een mal komen. Zo perfect past hij in zijn rol. Hij groeide hier op en nam de kliniek over van zijn ouders. Hij kreeg het vasten mee met de moedermelk, zogezegd.

    Ooit maakte hij zijn huiswerk in de kliniek. Om de hoek, een paar honderd meter heuvelopwaarts, ging hij naar school. Zoals het toeval en de ongeschreven wet van het Duitse familieondernemerschap het wilden, was die school hét Duitse elite-internaat bij uitstek: kasteel Salem. Hij woonde er ook, ondanks de nabijheid van zijn ouderlijk huis.

    Zijn ouders stuurden hem tussendoor ook nog twee jaar naar een elite-internaat in Schotland. Hij studeerde bedrijfskunde in Sankt Gallen, aan de dichtstbijzijnde, internationaal goed aangeschreven universiteit. Maar als je naar hem luistert was hij nooit zo’n turbokapitalist, maar eerder iemand met geweten en hersens. ‘Ik vond managementconsultancy en investment banking niet creatief,’ zegt hij over zijn studententijd aan de andere kant van het Bodenmeer.

    Toch maakte hij carrière, bij een telecommunicatieconcern en ook bij een managementadviesbureau. Daarnaast richtte hij een sociale onderneming op voor gehandicapten die appelsap produceren. Maar hij nam altijd de tijd om zijn rust te nemen, zegt hij. ‘Ik had de neiging om eerder te vasten dan antibiotica te nemen.’ Hij liet zijn medestudenten kennismaken met vasten en overtuigde hen van het Tupperware-systeem dat de familie Wilhelmi toepast om hun ochtendmuesli efficiënt en gedisciplineerd te bereiden. Zelf eet hij meestal pas rond elf uur, omdat intervalvasten een lange pauze tussen avondeten en ontbijt vereist. Als je hem vraagt of hij nooit uit deze ideale wereld heeft willen breken, kijkt hij je met grote donkere ogen aan: hij heeft er nooit enige reden toe gehad.

    Wilhelmi vervult vele functies. Hij is tegelijkertijd abt van het vastenklooster, directeur, manager van het hotel en van de kliniek en familieondernemer. ’s Avonds geeft hij soms lezingen en de meeste gasten ontvangt hij persoonlijk.

    Deze kliniek is onderdeel van een internationale industrie die zorgt voor de rijkste mensen ter wereld, en vertrouwelijkheid is er het hoogste goed

    Het is een illustere omgeving. De namen van een gravin en verschillende andere aristocraten die belang lijken te hechten aan hun blauwe bloed en ook namen van buitenlandse politici zijn te vinden op de naambordjes die de plaats van de gasten aangeven in de eetzaal van de vastenkliniek. Deze schijnbare tegenstelling van ‘eetzaal’ en ‘vasten’ wordt in de stijl van de jaren vijftig opgelost. De welgestelde gasten worden teruggevoerd naar de tijd waarin de kliniek werd opgericht: wie toch iets wil eten omdat het vasten te inspannend is, krijgt bijvoorbeeld een carpaccio van rode biet of gegrilde savooiekool voorgeschoteld.

    Niet zelden bevinden zich beroemdheden onder de gasten: zelfs Hollywoodsterren komen naar Überlingen of naar de tweede Buchinger-kliniek in het Spaanse Marbella, die Wilhelmi’s grootouders in de jaren zeventig openden en die nu door zijn neef wordt geleid. Ook Saoedische sjeiks, gestreste managers of politici met lijfwachten vasten volgens de Buchinger-regels: Josef Ackermann herstelde hier van de stress die hij ervoer door het najagen van rendement en Eckart von Hirschhausen van de beproevingen van het talkshowcircuit.

    Vasten-kok Hubert Hohler, al sinds geruime tijd coryfee in zijn vakgebied en door menige superrijke vereerd als goeroe, is speciaal ingevlogen voor de luxe catering. Hij vertelt over zijn mountainbiketocht in gezelschap van een tv-dokter en vraagt zich dan plots af of hij daarmee niet een ijzeren wet van de kliniek overtreedt: niet spreken over de gasten. Want deze kliniek is onderdeel van een internationale industrie die zorgt voor de rijkste mensen ter wereld, en vertrouwelijkheid is er het hoogste goed.

    Als er televisieploegen komen om verslag te doen van de geheimen van het vasten, zijn er elke keer klachten, zegt Wilhelmi. Tegelijkertijd is publiciteit nodig. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat artikelen over de kliniek aan het begin van het jaar verschijnen – wanneer mensen nog zo veel geloof hechten aan hun goede voornemens dat ze er ook geld aan willen spenderen – en kort voor de vastentijd voorafgaand aan Pasen. Een pr-adviseur die al lang in het vak zit, cultiveert het imago van de vastenclan.

    Jaarsalaris

    Afzien heeft zijn prijs. Het kortste vastenprogramma duurt volgens de brochure tien dagen en kost tussen de 3550 en 24.850 euro, afhankelijk van de kamer. Wie achtentwintig nachten wil blijven is minstens een kleine auto kwijt (9940 euro), maar kan ook aanzienlijk meer dan een gemiddeld jaarsalaris neertellen (69.580 euro). Die suite heeft dan wel een eigen sauna, een jacuzzi, een regendouche, een kleedkamer en natuurlijk uitzicht op het meer. Vasten, maar vorstelijk.

    Dit alles is voor Wilhelmi slechts ogenschijnlijk een tegenstelling. ‘In welke omgeving wordt een mens weer gezond?’ vraagt hij retorisch. In dit bijna kloosterachtige complex met reguliere zorg? Of in een gewoon ziekenhuis dat alleen maar diepvriesmaaltijden voorschotelt?

    De gezondheidswijsheden van Wilhelmi, zijn kok of zijn hoofdarts hebben steeds weer hetzelfde effect. Enerzijds voel je je schuldig dat je je lichaam mishandelt met stoffen die in de vastenwereld als gif worden beschouwd. En ook omdat het je niet vaak genoeg lukt om voor jezelf de strengheid en discipline op te brengen die deze kliniek uitstraalt. Aan de andere kant is hun overtuigde – zelfs autoritaire – benadering wel erg streng. Koffie met muesli is een zonde, zegt chef Hohler, alsof het een vanzelfsprekendheid is. En dan begint hij een voordracht over de vitaminen in muesli en het looizuur in koffie, terwijl de meeste mensen slechts geïnteresseerd zijn in de cafeïne.

    De familie Wilhelmi is nogal terughoudend als het over haar economische situatie gaat. Het aardse verstoort de schoonheid. Maar in de geconsolideerde jaarrekening in de Bundesanzeiger is de belangrijkste informatie te vinden, al is die niet heel recent. De kliniek kwam in 2021 samen met die in Marbella, die ongeveer een derde kleiner is dan die in Überlingen, uit op een winst van een kleine vijf miljoen euro, na een min van een kleine driehonderdduizend euro in het coronajaar 2020. De familie Wilhelmi haalde daarmee bijna het niveau van voor de pandemie in 2019, toen ze een winst boekten van ruim zes miljoen euro. Ze mikten vorig jaar op een winst van ongeveer zeven en een half miljoen euro. De omzet bereikte in 2021 met ruim vierenveertig miljoen euro bijna de waarde van voor de pandemie. Ze hoopten daar in 2022 overheen te gaan. De klinieken hebben samen zo’n vijfhonderdvijftig mensen in dienst.

    Opgeruimd

    Wilhelmi wil verder uitbreiden en zijn bijdrage leveren aan de dynastie. Zijn overgrootvader, de arts Otto Buchinger, richtte de kliniek op. Zijn grootouders breidden uit naar Marbella, vergrootten het kameraantal en ontwikkelden therapieën. Zijn ouders werkten aan de wetenschappelijke basis. Nu is het aan hem om een nalatenschap te scheppen: hij heeft een ‘vastenbox’ ontwikkeld waarmee klanten thuis kunnen vasten. ‘Zo blijven we het hele jaar door met elkaar in contact.’

    Het programma duurt vijf dagen en de box bevat onder meer verschillende soorten thee, soepen, olie en een meetlint. De inhoud is goed voor meer dan twee keer zo veel calorieën per dag als het strenge regime in Überlingen toestaat; daar komt het neer op 250 kilocalorieën per dag. Er zit een app bij die video’s bevat over meditatie en medische lezingen. De box kost 199 euro.

    Economisch gezien mogen ze de pandemie dan lang achter zich hebben gelaten, ze zien de naweeën ervan nog regelmatig bij hun patiënten. ‘Af en aan behandelen we long covid,’ zegt Wilhelmi. Hij is ervan overtuigd dat vasten daarbij helpt, wat hij verklaart aan de hand van ontstekingsparameters en de activiteit van de mitochondriën. Patiënten boeken ook vaker een psychotherapeut. Wilhelmi heeft speciaal daarvoor nieuwe specialisten aangesteld.

    Zijn relatie met andere medewerkers is opmerkelijk. De hoofdarts, chef Huber en de masseur werken al tientallen jaren in de kliniek. ‘Leo’, zoals ze hem noemen, kennen ze al sinds hij als klein kind tussen de vastende clientèle speelde. Is het niet vreemd dat die jongen nu hun baas is? O nee, geen probleem, zeggen ze. En hun vriendschappelijke omgang oogt inderdaad niet als een toneelstukje voor de pers, maar eerlijk en harmonieus. Dit is de opgeruimde wereld van het therapeutische vasten.

    Het is alsof de kliniek de deur wil openhouden naar alle milieus

    De kliniek in Überlingen heeft ongeveer twee keer zoveel medewerkers als kamers. De meeste medewerkers die je op het terrein ziet zijn jong en sportief, zoals je van een goed hotel mag verwachten. Jonge mensen uit de regio doen hier vakantiewerk. Deze medewerkers zorgen voor de grijzende gasten die hun baantjes trekken in het zwembad, fitnessoefeningen doen met uitzicht op het Bodenmeer of mediteren in de gebedsruimte.

    Dertig jaar geleden hadden gasten nog het gevoel dat ze in hun doen en laten werden beperkt als ze naar de kliniek kwamen, zegt Wilhelmi. Nu beschouwen ze een verblijf hier als een investering in zichzelf. Een psychische aandoening als burn-out behoort tot een van de vier diagnosegroepen waarin de kliniek haar gasten indeelt. Wilhelmi noemt ook het metabool syndroom, dus hart- en vaatziekten en ontstekingsziekten. Ziekten die moeilijk te genezen zijn, zoals multiple sclerose, Parkinson of kanker, vallen onder het kopje ‘veelbelovend’ – een gebied dat nog in ontwikkeling is. Met het vasten hopen ze een bijdrage te leveren aan de genezing.

    De methode die de Buchinger Wilhelmi-kliniek hanteert staat historisch gezien niet ver af van andere alternatieve geneeswijzen die in het zuidwesten van Duitsland populair zijn. Wilhelmi’s overgrootvader Otto Buchinger, die door een vastenkuur van zijn artritis genas, was eerst quaker en daarna streng katholiek en wilde de patiënten in zijn kliniek tot inkeer brengen. Wilhelmi zelf noemt hem een oerdwarsdenker uit een breder spiritueel milieu, waarin bijvoorbeeld ook Rudolf Steiner, de grondlegger van de antroposofie, actief was.

    Wilhelmi neemt afstand van dat milieu, maar ook weer niet te veel. De esoterie die veel van deze bewegingen kenmerkt, past niet echt in de elitaire vastenkliniek van nu. Het is koorddansen, zegt hij. Hij noemt zijn aanpak complementaire in plaats van alternatieve geneeskunde en hij benadrukt dat wordt samengewerkt met zorgverzekeraars en dat de kliniek gecertificeerd is. Zijn streven naar wetenschappelijke erkenning blijkt ook uit zijn woordkeuze. Als hij bijvoorbeeld zegt ‘Vasten is de grootste niet-farmacologische interventie’, dan klinkt hij als een arts.

    Tegelijkertijd zegt hij ook dat sommige natuurlijke geneeswijzen wonderen doen. Er staan nog altijd dikke homeopathische boekwerken in de bibliotheek van de kliniek. De hoofdarts zegt niets met antroposofie te hebben, maar ze zweert bij Kneipp en natuurgeneeskunde en is sceptisch over de motieven van de farmaceutische industrie, die voor van alles geneesmiddelen probeert te maken en blij is met veel diabetici. Het is een beetje alsof de kliniek de deur wil openhouden naar alle milieus of, in zakelijke termen uitgedrukt, geen enkele klantengroep van zich wil vervreemden.

    En/en

    Het is een strategie van zo min mogelijk aanstoot geven, een voortdurend en/en. Daarin past ook de omgang van Wilhelmi met de traditie, die hij benadrukt waar hij maar kan. Zo staat er een standbeeld in de tuin: Otto Buchinger tijdens een van zijn geliefde wandelingen met zijn teckel. En bij de ingang en in het trappenhuis van de kliniek hangen familiefoto’s uit verschillende decennia, waarop alle mooie, gezonde familieleden van Wilhelmi te zien zijn. De meeste vrouwen zijn blond, de donkerharige mannen tonen Spaanse invloed. Ze zien eruit als de familie in een Spaanse telenovela [een uit Latijns-Amerika afkomstig televisiegenre].

    Aan de andere kant, zo zegt Wilhelmi, doen ze niets ‘enkel omdat Otto Buchinger het heeft gezegd’. En daarom streven ze, ondanks de associatie met natuurgeneeskunde en het Demeter-voedsel dat in overeenstemming met de maanstanden wordt gekweekt, naar wetenschappelijke erkenning. De kliniek werkt samen met wetenschappers van de Charité [een van de grootste universitaire ziekenhuizen van Europa in Berlijn] en publiceert studies in wetenschappelijke tijdschriften. Al die onderzoeken hebben één ding gemeen: ze zijn betaald door de Wilhelmi-familie. Aan onderzoek geven ze een bedrag uit van zeven cijfers per jaar, zegt Leonard Wilhelmi. De onderzoeksafdeling, opgebouwd door zijn moeder, telt zeven vaste medewerkers.

    Is dat eigenlijk niet gewoon een succesvolle marketingcampagne? Wilhelmi verwerpt dat. ‘Wij doen dit niet vanwege commerciële doeleinden.’ Ze willen ‘de pioniers van het vasten’ blijven en conclusies kunnen trekken als iets niet werkt, zegt hij. De kliniek is met zes- tot zevenduizend gasten per jaar het grootste onderzoekslaboratorium voor therapeutisch vasten ter wereld.

    Maar zouden ze ook onderzoeksresultaten publiceren waaruit blijkt dat vasten niet werkt? De erfgenaam van de vastendynastie geeft een ontwijkend antwoord. ‘Tot nu toe heeft het altijd gewerkt,’ zegt hij met vriendelijke glimlach. Hij gelooft hoe dan ook dat er duidelijk bewijs is: ‘We beschikken over een stroom aan wetenschappelijke documentatie. Het wordt steeds moeilijker om de werking van vasten te ontkennen.’

  • Oostenrijk: extreemrechtse FPÖ ziet af van coalitie met conservatieve ÖVP

    Oostenrijk: extreemrechtse FPÖ ziet af van coalitie met conservatieve ÖVP

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël dreigt met nieuwe oorlog als Hamas gijzelaars niet voor zaterdagmiddag vrijlaat

    » Rio de Janeiro: fabriek voor carnavalskostuums gaat in vlammen op

    De ÖVP verwijt de FPÖ gebrek aan compromisbereidheid

    Woensdag gaf de Oostenrijkse Vrijheidspartij (FPÖ) onder leiding van Herbert Kickl het idee op om een regering te vormen met de conservatieve Oostenrijkse Volkspartij (ÖVP), waarmee een einde kwam aan dagen van spanning en beschimpingen. Iets meer dan een maand geleden begonnen de onderhandelingen tussen de extreemrechtse partij, die voor het eerst aan het langste eind trok met bijna 29 procent van de stemmen bij de parlementsverkiezingen in september, en de rechtse partij (26,3 procent). De conservatieven van de ÖVP verweten Kickl woensdag ‘machtswellust’ en ‘onverzettelijkheid’ tijdens de gesprekken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Hij werd waarschijnlijk geïnspireerd door zijn grote rolmodel Donald Trump, die momenteel meedogenloos het principe van het Anglo-Amerikaanse meerderheidssysteem (‘The winner takes it all’) toepast,’ analyseert Der Standard. ‘Maar Kickl vergeet één ding: zo werkt het in Oostenrijk niet. Tachtig jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog kan het niet vaak genoeg herhaald worden: dit land is gebouwd en herbouwd op basis van compromissen,’ benadrukt het Oostenrijkse dagblad. ‘s Avonds riep Herbert Kickl op tot ‘zo snel mogelijke nieuwe verkiezingen’. Links en de liberalen hebben al voorgesteld dat de conservatieven opnieuw met extreemrechts om tafel gaan om een terugkeer naar de stembus te voorkomen.

  • Roemenië en Bulgarije treden officieel toe tot Schengenverdrag

    Roemenië en Bulgarije treden officieel toe tot Schengenverdrag

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada: regering-Trudeau overleeft derde motie van afkeuring

    » Zelensky oppert opnieuw het idee om Europese troepen in Oekraïne in te zetten

    Oostenrijk heeft zijn veto ingetrokken

    Oostenrijk heft zijn veto op tegen een volledig Schengenlidmaatschap voor Roemenië en Bulgarije. Daarmee is het ‘nu officieel’, meldt het Oostenrijkse regionale dagblad Die Kleine Zeitung: Boekarest en Sofia zullen begin volgend jaar toetreden tot de Europese ruimte van vrij verkeer, na lang wachten. Oostenrijk, dat tegen hun toetreding was, maakte maandag bekend dat het geen veto tegen het lidmaatschap zou uitspreken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Terwijl donderdag in Brussel een vergadering van Europese ministers wordt gehouden om de toetreding van de twee landen begin 2025 te ratificeren, bevestigde minister van Binnenlandse Zaken Gerhard Karner in een persbericht: ‘De landgrenzen zullen nu open zijn voor Roemenië en Bulgarije.’ Wenen rechtvaardigde zijn beslissing met een beroep op de versterking van zijn buitengrenzen, die geleid heeft tot een ‘massale vermindering van illegale migrantenstromen’.

  • De winst van de FPÖ markeert het begin van een nieuw tijdperk in Oostenrijk

    De winst van de FPÖ markeert het begin van een nieuw tijdperk in Oostenrijk

    Voor het eerst heeft de uiterst rechtse FPÖ de Oostenrijkse verkiezingen gewonnen. Dat ze nog eens tot zulke hoogten zou stijgen, dat hadden ze in de partij zelf waarschijnlijk nooit gedacht. Toespelingen op het nationaalsocialisme, democratievijandigheid: er is op dit moment weer veel denkbaar in Oostenrijk.

    Gemma, gemma, hop, hop, hop!’ schreeuwt John Otti in de congreshal van Graz. Heel Oostenrijk kent hem als bandleider, leadzanger en stemmingmaker van de FPÖ, maar het ‘hop, hop, hop!’ wil op deze septemberdag niet zo veel uithalen. De stemming is lauw, het publiek heeft geen zin om op afroep geestdriftig te zijn, de kopstukken zijn er nog niet, en het is ook nog ondraaglijk heet. ‘Borden omhoog!’ brult Otti. En omdat de camera’s lopen, omdat de livestream van de officiële aftrap van de verkiezingscampagne vanuit Graz in het hele land stormen van enthousiasme moet ontketenen, steken de wachtenden, conform hun figurantenrol, hun bordjes omhoog waarop ‘Kickl kan het’ staat. Dat hebben de populisten van rechts weleens beter gekund.

    Het duurt bijna een uur van geforceerde warming-up, een promofilm over een gelukkige FPÖ-republiek, over een ‘vesting Oostenrijk’, het land van ‘volkskanselier’ Herbert Kickl, tot die, voorzien van een map met papieren, het podium beklimt en de hal nog eens extra opwarmt: hij wil ‘de rood-wit-rode boog spannen en de blauwe pijl van de vrijheid afschieten – recht in de roos’. Gemma, gemma, hop, hop, hop!

    Zwelgen in het verleden

    Dat is de ene FPÖ. De andere verzamelt zich in wijnlokalen en plattelandscafés, in openluchtzwembaden en buurthuizen. Daar waar de ‘heimatzomer’ wordt gevierd, die voorafgaat aan de officiële, agressieve verkiezingscampagne van de partij op straat en in de media. Daar zitten dertig, of soms vijftig mensen met een witte spritz en pretzels, of met pastasalade en limonade bij elkaar, die al zolang ze zich kunnen herinneren op rechtse populisten stemmen. Hier kennen de mensen elkaar, hier zwelgen ze in het verleden en kijken ze niet naar de toekomst.

    Dat is de ook reden waarom twee oude heren in een met wijnranken versierd wijnlokaal in het stadje Mödling, niet ver van Wenen, heel snel bij Jörg Haider uitkomen. Dat is bij politieke bijeenkomsten in Oostenrijk ook zestien jaar na de dood van de legendarische stemmentrekker en politicus uit Karinthië nog niet veranderd. Haider, die getalenteerd, van kleur wisselend en schaamteloos populistisch de FPÖ groot maakte en de partij in het jaar 2000 zelfs een bondsregering binnenloodste. Op zeker moment gaat het altijd weer over Jörg Haider.

    Voor in het restaurant wordt nog aan de techniek gesleuteld, want zo dadelijk gaat de lokale minister over ‘veiligheid en asiel’ spreken en zal ze eraan herinneren dat niets anders dan een ‘totale asielstop’ de natie kan redden. Bovendien staat de lokale kandidaat voor de parlementsverkiezingen klaar, een zorgvuldig opgemaakte presentatrice van de eigen zender van de FPÖ die eruitziet als een model, evenals Europarlementariër Petra Steger, in een staalblauwe zomerjurk die past bij de partijkleur, wier spreektempo past bij haar verleden als voormalige topsporter.

    Ze is al lang bezig met leuzen als ‘Vaderlandsliefde in plaats van Marokkaanse dieven’ en ‘Meer moed voor ons Weense bloed’

    Een tamelijk uitgebreid programma voor een kleine, ‘traditionele zomerse wijnproeverij’ op loopafstand van het station, waarbij de stamgasten meer lokale overlijdensberichten en ziektegeschiedenissen uitwisselen dan politieke leuzen, en de door de partij betaalde drankjes drinken. Maar in de gemeenteraad ligt de FPÖ ver achter op de ÖVP, de Groenen en de sociaal-democraten. Dat is haast pijnlijk; eerder haalde de FPÖ in de hele deelstaat Neder-Oostenrijk uiteindelijk 25 procent van de stemmen.

    En deze keer mag er niets fout gaan, alles moet uit de kast worden gehaald. Na het succes bij de verkiezingen voor het Europees Parlement, waarbij de FPÖ eveneens met een kwart van de stemmen net voor de conservatieven en de sociaal-democraten eindigde, moet het bij de landelijke verkiezingen op 29 september definitief gebeuren. De deels extreemrechtse FPÖ wil de grootste partij worden en de kanselier leveren.

    In de Tweede Republiek veroorzaakt dat veel minder opschudding dan bijvoorbeeld het idee van een Björn Höcke als bondskanselier in Duitsland zou veroorzaken. Een paar burgerinitiatieven, een paar open brieven: daar blijft het bij. Want de FPÖ is er al decennialang bij; ze is al te lang bezig met leuzen als ‘Vaderlandsliefde in plaats van Marokkaanse dieven’ en ‘Meer moed voor ons Weense bloed. Te veel vreemds doet niemand goed’, om nog een golf van verontwaardiging op te wekken wanneer iemand als Herbert Kickl het land definitief los wil maken uit zijn liberaal-conservatieve verankering in Europa. In drie deelstaten maken de FPÖ’ers sowieso al deel uit van de regering. En waarschuwingen voor een politiek isolement van Oostenrijk onder een zelfbenoemde ‘volkskanselier’ Kickl vinden in een EU vol grote radicale partijen ook steeds minder gehoor.

    Teloorgang van het vak

    De twee vriendelijke oude heren die zich voorstellen als Peter en Walter – hier tutoyeert iedereen elkaar – hebben een gezellig hoekje gevonden op de houten banken in de overdekte tuin en wisselen anekdotes uit. Walter had vroeger een taxibedrijf; intussen is hij 85, maar nog altijd mobiel, met een knalblauw hoedje. Verontwaardigd vertelt hij over de teloorgang van het vak: te veel Turken, die alle tarieven verpesten, geen Duits kennen en ‘zich tijdens het rijden voortdurend omdraaien naar de achterbank; zo stapt er geen vrouw meer in als ze voortdurend wordt aangesproken’. De concurrentie uit het buitenland is überhaupt te veel, te lawaaiig, te corrupt, te duur. ‘Ze maken de hele business kapot.’ Walter heeft zijn bedrijf allang overgedaan aan zijn zoon; dat de zaken goed lopen zou ook aan de ‘vertrouwde Oostenrijkse naam’ te danken zijn.

    Zijn gesprekspartner stelt zich bescheiden voor als ‘maaltijdbezorger’; toch was hij zelfs ooit bedrijfsleider in een restaurant – in Beieren weliswaar, waar ‘de mensen me kwalijk namen dat ik het witbier voor 10 pfennig meer verkocht, maar wel met een tafelkleedje en een bloemetje’. In Beieren was hij de buitenlander, maar de ‘inheemsen’ hadden voor hem ook ‘alles kapotgemaakt’, daarom was hij naar huis gekomen. Naar waar hij thuishoorde.

    Herbert Kickl geeft leiding aan een daadkrachtige, gewetenloze troep rechtsextremisten

    Walter heeft een petje met Haider-opschrift, maar dat draagt hij niet in het openbaar, zeker niet bij de FPÖ, ‘want dan wil iedereen het meteen hebben’. Dat komt door de mythe van de man die de groep van voormalig nazi’s, die na de oorlog was gevormd, in de jaren negentig omvormde tot een nieuwe machtsfactor met agressieve retoriek, een opdringerig volks karakter en seksueel getint machogedrag. Dat fascineerde, al werkte het ook afstotend. Haiders opkomst duurde bijna twee decennia, zijn val slechts een paar jaar: de eerste regering van ÖVP en FPÖ werd rond de eeuwwisseling zonder hem gevormd; een door hem gestichte concurrerende partij had vooral succes in zijn thuisland Karinthië. Ten slotte racete hij zich dood in zijn limousine. 

    Tegenwoordig heeft de partij Herbert Kickl: ook een Karinthiër, ook een machtspoliticus, maar van een heel ander slag. Hij verandert niet van kleur, rijdt geen snelle auto’s, maar maakt graag trektochten te voet en leeft sober; hij deelt geen bankbiljetten uit op straat – een beroemde actie van Haider – en geldt als onbenaderbaar en arrogant. Maar hij heeft de partij na een terugval weer teruggebracht op 30 procent, hij geeft leiding aan een daadkrachtige, gewetenloze troep rechtsextremisten en zijn retoriek is nog agressiever dan die van Haider. 

    Democratisch gekkenhuis

    Intussen staat op het podium de 36-jarige Europarlementariër Steger achter de microfoon, en die geeft ze een uur lang niet meer af: het Europees Parlement zou een ‘democratisch gekkenhuis’ zijn, Viktor Orbán is met zijn reis naar Vladimir Poetin en Donald Trump een ‘voorbeeld’, en de oorlogshitserij van het Westen moet stoppen. Waar je ook kijkt, overal klimaatcommunisme, welvaartsvernietiging en criminele buitenlanders. Dat de wereld nog overeind staat is een wonder. 

    In het wijnlokaal van Mödling wordt de met water aangelengde sommerspritzer langzaam maar zeker vervangen door een paar kwartliters huiswijn. De eerste bezoekers vertrekken, Peter en Walter zijn moe, en de keurig gekapte persvoorlichter, wiens propagandamateriaal in de kartonnen doos niemand wil hebben, staart op zijn mobieltje. De spreekster benadrukt nu voor de tiende keer: ‘Zodra onze Herbert Kickl volkskanselier wordt, gaat alles anders worden.’ Dat duurt nog vier weken en de stemming is eh… goed. 

    De FPÖ is zeker van de overwinning, meer dan ooit. Al bijna zeventig jaar is ze politiek actief, altijd aan de uiterst rechtse rand, verankerd in het milieu van corpsleden en in nationalistische kringen. Maar dat een partij die zich decennialang moest rechtvaardigen wegens nationaalsocialistische toespelingen en antidemocratische gezindheid, en die elk schandaal tot ‘incident’ verklaarde, door de tijdgeest omhoog gestuwd zou worden, dat hadden zelfs notoire woordvoerders van de ‘blauwen’ niet durven hopen.

    Ze nemen propagandavideo’s op voor het zogeheten ‘Hitlerbalkon’ aan de Hofburg en juichen de ‘remigratie’ toe.

    Blauw als partijkleur past ook goed bij de AfD, waarvan regelmatig vertegenwoordigers te zien zijn in het hoofdkantoor van de FPÖ in de Weense binnenstad, en die denkrichting past weer goed bij de opkomst van de rechtse populisten, nationalisten en racisten in heel Europa, die staan te popelen om ‘het systeem’ en ‘de elites’ te bestrijden. De FPÖ geldt in het concert van de ‘patriotten’, zoals de nieuwe Europese fractie heet, als het model voor succes – ervaren in de defensieve strijd tegen ‘het linkse establishment’ en in de strijd tegen de liberale democratie. 

    Schreeuw van verzet

    Dit jaar ontstond er in Turkije flinke ophef over een ceremonie op 30 augustus, de dag waarop ieder jaar de overwinning van het Turkse leger – in 1922, onder leiding van Atatürk – in de strijd om de onafhankelijkheid wordt gevierd. President Erdogan was present om de diploma-uitreiking van leerling-officiers bij te wonen.

    De scène die de controverse veroorzaakte was niet op de officiële beelden van het ministerie van Defensie te zien. Buiten het protocol om begonnen bijna alle studenten aan het einde van de ceremonie te zingen: ‘Wij zijn de soldaten van Mustafa Kemal!’ Deze slogan wordt al jaren massaal door de seculiere oppositie ingezet als een strijdkreet en een schreeuw van verzet tegen de religieus-nationalistische regering van Erdogan. Vervolgens haalden de leerling-officiers hun ceremoniële zwaarden tevoorschijn en legden ze samen de eed af om een ‘seculier en democratisch’ Turkije te beschermen.

    Het leger, dat altijd zeer gehecht is geweest aan de figuur van Atatürk, heeft tientallen jaren lang staatsgrepen in zijn naam gepleegd om zichzelf op te werpen als beschermer van de orde en het secularisme. Bij de recentste staatsgreep, in 1997, werd de islamistische regering van Necmettin Erbakan, mentor van Erdogan, omvergeworpen. Laatstgenoemde, destijds burgemeester van Istanboel, kreeg vier maanden gevangenisstraf. De verhouding tussen het leger met zijn vele ‘Kemalisten’ – aanhangers van Kemal Atatürk – en Erdogan is dan ook slecht. Erdogan probeert nog altijd militairen voor het gerecht te slepen wegens betrokkenheid bij de staatsgreep in 2016 en wil meer moslims en aanhangers van hemzelf in het leger krijgen.

    De gezichten van de nieuwe FPÖ achter Herbert Kickl hebben kaalgeschoren koppen, ze nemen propagandavideo’s op voor het zogeheten ‘Hitlerbalkon’ aan de Hofburg, waarop de dictator uit Braunau voor een jubelende mensenmenigte de Anschluss vierde, en juichen de ‘remigratie’ toe. Het verkiezingsprogramma van deze nieuwe FPÖ had misschien zelfs Haider, die het antibuitenlandersentiment en de slogan ‘Österreich zuerst’ uitvond, zenuwachtig gemaakt: het recht op asiel moet door een soort wet op de noodtoestand worden uitgehold, migranten dienen nog nauwelijks medische zorg te krijgen, ‘politiek bedrijvende leraren’ moeten worden aangegeven, culturele en etnische homogeniteit moet worden afgedwongen. 

    De kansen op een verkiezingsoverwinning waren nog nooit zo groot. Maar voor een regeringsdeelname zou de ÖVP veel moeten verliezen. Bondskanselier Karl Nehammer benadrukt intussen dagelijks dat met de FPÖ zeker een coalitie te vormen valt, maar in geen geval met voorman Kickl. De ÖVP wil de grootste partij worden en voorwaarden stellen – FPÖ: ja, Kickl als ‘veiligheidsrisico’ voor de republiek: nee.

    Desinformatie

    In de eetzaal van een degelijk restaurant in de minstens zo degelijke Weense wijk Hietzing hebben zich, in het kader van de aftrap van de ‘heimatzomer’-verkiezingscampagne, een paar dozijn zwetende FPÖ-aanhangers verzameld om een voordracht over ‘desinformatie en fake nieuws door de mainstreammedia’ te horen. De ORF, de door de FPÖ bijzonder gehate publieke omroep, zit maar een paar straten verderop. De spreker is Leo Lugner, en die heeft als prominent figuur ondubbelzinnig een extra voordeel. De advocaat is de schoonzoon van Richard Lugner, de bouwondernemer die het Weense Operabal regelmatig heeft verrijkt met sterren – en de lokale society met steeds nieuwe echtgenotes. Richard Lugner is een paar dagen eerder overleden. 

    In Hietzing, bij zijn korte voordracht, beantwoordt de zevendertigjarige de bezorgde vragen naar zijn welbevinden steeds met een kleine buiging en een terloops ‘naar omstandigheden goed’. Dan gaat hij los, hij is daar tenslotte als mediaspecialist, want ‘als linkse mensen waarschuwen voor fake nieuws en ons dat verwijten, maken ze er meestal zelf gebruik van’.

    Leo Lugner, die graag tegen de ‘globohomo-ideologie’ van de lhbti-gemeenschap tekeergaat, raadt met klem aan om alles wat de mainstreammedia schrijven te bevragen; er zijn immers zo veel goede, interessante bronnen – zoals Compact, een extreemrechts tijdschrift waartegen in Duitsland een verbodsprocedure loopt. En het kan helemaal geen kwaad als ook eens een paar Russische meningen zouden worden verdedigd.

    De bondskanselier in spe, Herbert Kickl, beschouwt de klimaatpolitiek van de zittende kanselier van de ÖVP als ‘volledig over de top’

    Trouwens, wat Duitsland aangaat: Solingen. De mainstreammedia hadden het gebagatelliseerd, de herkomst van de dader verzwegen. Nu komt Lugner met de Lügenpresse, en met buitenlanders, en dan met criminaliteit, vervolgens met uitzetting. De stemming zou hier ook uitstekend zijn, als het niet zo heet was. Maar de klimaatverandering en de heetste zomer aller tijden zijn ook nu weer geen thema. In het FPÖ-programma heeft het klimaat alleen een plekje in het hoofdstuk ‘Thuisland, identiteit en milieu’, omdat de bondskanselier in spe, Herbert Kickl, de klimaatpolitiek van de zittende kanselier van de ÖVP, die voor verbrandingsmotoren kiest en zich verzet tegen de natuurherstelwet van de EU, als ‘volledig over de top’ beschouwt.

    Ook de spreekwoordelijk ‘hete aftrap’ van de verkiezingscampagne in Graz wordt overschaduwd door de hitte. Er resteren nu nog drie weken tot de verkiezingen. De heimatzomer is voorbij, Kickl verwacht een ‘hete herfst’ – en dat een ‘frisse blauwe wind van verandering de drek zal terugblazen in het gezicht van degenen die hem over ons willen uitstorten’. De partijleider en opperretoricus was weleens stijlvaster met zijn metaforen.

    Op het moment dat hij ‘een nieuw tijdperk, een koersbepalende verkiezing’ aankondigt, is de aandacht al dramatisch verslapt. Ook Kickl, die die middag in nog het westen van het land heeft gesproken, is duidelijk moe, en moet steeds weer op zijn papier kijken. En als hij ‘de wind van verandering’ belooft, verlangt menigeen naar de avondlucht buiten de deur. Gemma, gemma, gemma liever naar huis. 

  • Weens theater voert strijd tegen radicaal-rechts: ‘Stop de FPÖ!’

    Weens theater voert strijd tegen radicaal-rechts: ‘Stop de FPÖ!’

    ‘Dus deze mensen willen over ons heersen. Dat kunnen we onmogelijk accepteren.’ (Nobelprijswinnaar Elfriede Jelinek bij de proclamatie van de ‘Vrije Republiek Wenen’, mei 2024)

    Van Hongarije tot Slowakije zitten radicaal-rechtse partijen in de regering die geleidelijk de burgerlijke vrijheden, persvrijheid en artistieke vrijheid afschaffen. De algemeen directeur van het Slowaakse nationale theater is zojuist ontslagen – door een minister die ‘gendergekte’ wil vervangen door ‘nationale cultuur’. Het Vienna Festival protesteerde in een open brief aan de Slowaakse premier Fico, die tot nu toe door duizenden Europese burgers is ondertekend.

    Burgtheater

    In mei 2025, precies honderd jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog, zal Elfriede Jelineks toneelstuk Burgtheater, dat 45 jaar verboden was in Oostenrijk, eindelijk worden opgevoerd – in het Burgtheater zelf! Het stuk wordt geregisseerd door Milo Rau en Mavie Hörbiger, Birgit Minichmayr en Caroline Peters vertolken de hoofdrollen. Het toneelstuk van de Nobelprijswinnaar, dat bij de première in Bonn in 1985 leidde tot het grootste theaterschandaal van de Republiek, beschrijft de schandelijke rol die de culturele en vooral de theatersector speelde onder het nationaalsocialisme en fascisme – zowel voor als na de oorlog –, of het nu uit onverschilligheid of medeplichtigheid was. Nooit meer, zegt het artistieke team van het Burgtheater. Met die boodschap richt het zich vandaag, drie weken voor de Oostenrijkse nationale verkiezingen [deze vinden plaats op 29 september jl.], tot het publiek.

    Wat deze zomer in Slowakije gebeurt, zou al in de herfst werkelijkheid kunnen worden in Oostenrijk als daar de Vrijheidspartij van Oostenrijk (FPÖ, Freiheitliche Partei Österreichs) aan de macht komt. De Vrijheidspartij en haar ‘Volkskanselier’ eisen een onmiddellijke stopzetting van ‘verplichte staatsheffingen’ (dat wil zeggen subsidies) voor ‘woke evenementen’ zoals het Eurovisie Songfestival en het Vienna Festival. En dat is nog maar één absurd punt in een verkiezingsprogramma waarvan de titel ‘Fort Oostenrijk’ verwijst naar Joseph Goebbels’ ‘Fort Europa’ en oproept tot de transformatie van de Republiek Oostenrijk in een soort corporatieve staat 2.0 met een autoritaire regering en een radicaal-nationalistische ‘Oostenrijk eerst’-ideologie.

    Dit verkiezingsprogramma, dat culturele en etnische homogeniteit tot doel heeft, doet klassieke extreemrechtse partijen zoals de Duitse AfD of het Franse Rassemblement National gematigd overkomen. De FPÖ bespreekt meer dan 100 pagina’s lang openlijk waar je in de verbloemde taal van hun Europese broederpartijen nog naar moet zoeken: de ‘twee geslachten’ moeten in de grondwet worden verankerd, het minimuminkomen mag alleen aan burgers worden uitbetaald, ‘remigratie’ moet radicaal worden uitgevoerd en een tweedeling in de samenleving is wenselijk. In het geval van een verkiezingsoverwinning wil de FPÖ ‘volledige macht krijgen over de drie essentiële elementen – regering, ruimte en het volk’. Meer antidemocratisch en openlijk nationaalsocialistisch kan een retoriek niet zijn!

    Laten we niet toestaan dat zelfgenoegzaamheid en onverschilligheid – opnieuw – omslaan in meeloperij!

    Waarom zouden ze hun intenties ook verbergen? De FPÖ heeft al een meerderheid behaald bij de EU-verkiezingen, en voor de Oostenrijkse nationale verkiezingen eind september wordt dezelfde uitkomst verwacht. Het is echter niet alleen deze voorspelling die verontrustend is, maar ook de onverschilligheid waarmee de kunst- en cultuurwereld zwijgt – alsof het krankzinnige verkiezingsprogramma niet zou worden uitgevoerd in geval van een overwinning op 29 september, alsof een EU die al voor onze ogen aan het afbrokkelen is, deze aanval nog zou overleven. Het zou niet de eerste keer zijn dat we ons door misplaatste redelijkheid en arrogantie laten misleiden over de ware bedoelingen van rechts.

    Laten we niet toestaan dat zelfgenoegzaamheid en onverschilligheid – opnieuw – omslaan in meeloperij! Want, zoals al is gebeurd in Slowakije en Hongarije, zal de FPÖ precies doen wat ze zegt te zullen doen in Oostenrijk: miljoenen mensen tot tweederangsburgers verklaren, ze verdrijven, de republikeinse instellingen vernietigen, een divers artistiek en cultureel landschap ‘homogeniseren’. Kortom: ze zullen de democratie en een vrije samenleving doen verdwijnen.

    Wij zeggen: tot hier en niet verder! Op naar nul stemmen voor de FPÖ!

    Het Burgtheater-team: Mavie Hörbiger, Elfriede Jelinek, Birgit Minichmayr, Caroline Peters, Claus Philipp & Milo Rau

    Vertaald in samenwerking met De Balie, Amsterdam.

  • Roemenië en Bulgarije sluiten akkoord met Oostenrijk over toetreding Schengen

    Roemenië en Bulgarije sluiten akkoord met Oostenrijk over toetreding Schengen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Roemenië en Bulgarije bereiken akkoord met Oostenrijk over toetreding Schengen

    » Britse pensionado’s in Spanje kampen met eenzaamheid

    Oostenrijk was het enige EU-land dat toetreding nog tegenhield

    Roemenië en Bulgarije zijn met Oostenrijk overeengekomen om in maart 2024 toe te treden tot de Europese ruimte van vrij verkeer over zee en door de lucht, aldus de Roemeense regering woensdag. De kwestie van het openen van de landgrenzen is uitgesteld tot volgend jaar. Dat meldt ORF.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Roemenië en Bulgarije zijn al sinds 2007 lid van de EU, maar nog niet toegelaten tot het Schengengebied, ook al zegt de Europese Commissie al sinds 2011 dat beide landen aan alle Schengencriteria voldoen om toe te treden tot deze enorme ruimte waarbinnen meer dan 400 miljoen mensen vrij kunnen reizen zonder controles aan de binnengrenzen.

    Hun aanvragen werden tegengehouden door Oostenrijk, ‘het enige land’ in de EU dat tegen de toetreding van Roemenië en Bulgarije was, aldus de Oostenrijkse publieke omroep. Nederland heeft zijn veto tegen het Schengenlidmaatschap van Bulgarije voor Kerstmis al ingetrokken. Wenen klaagt al jaren over dat het een onevenredig grote hoeveelheid illegale immigratie te verduren krijgt door de onvoldoende beschermde Schengen-buitengrenzen.

    Lees ook:

  • In het Oostenrijkse Vorarlberg sluit binnenkort de laatste abortuskliniek

    In het Oostenrijkse Vorarlberg sluit binnenkort de laatste abortuskliniek

    In Vorarlberg is nog maar één arts te vinden die abortussen uitvoert. En ook hij sluit binnenkort zijn praktijk. ‘Ik hoopte eigenlijk dat dit debat snel voorbij zou zijn, maar het wordt alleen maar heftiger.’

    Uiteindelijk had hij geen andere keuze dan zelf een woning kopen. Hij nam zijn spaargeld op, verzilverde zijn particuliere pensioenverzekering en kocht een appartement dat als praktijk kon worden gebruikt. ‘Want anders,’ zegt Benedikt Hostenkamp, ‘was het waarschijnlijk niet gelukt.’

    Er waren vijf appartementen die hij had kunnen huren, zegt de arts. Maar zodra de verhuurders erachter kwamen dat hij ook abortussen wilde uitvoeren in zijn praktijk, ging de verhuur niet door. Over het algemeen is abortus mogelijk binnen de eerste drie maanden, ‘na voorafgaand medisch overleg met een arts’, zo luidt de Oostenrijkse wet sinds 1975. Benedikt Hostenkamp werd desondanks gemaand om ook zijn laatste praktijkpand te verlaten; de buren vonden het ‘bord’ dat hij buiten had hangen niet mooi, vertelt hij.

    Toch is dat bord zo onopvallend als maar kan: ‘Benedikt-Johannes Hostenkamp, specialist in gynaecologie en verloskunde. Poliklinische operaties’, staat bij de toegang tot een binnenplaats in het centrum van Bregenz. Via een deur op de binnenplaats, naast vuilnisbakken en fietsen, ga je naar de tweede verdieping. Hier hebben ook de vereniging van veehouders en het vakantiefonds voor bouwvakkers hun kantoor. Zo kun je niet weten of een vrouw naar haar gynaecoloog gaat voor een kankerscreening of een abortus – of naar de ‘Vereniging van veehouders van Vorarlberg’.

    In Duitsland moeten vrouwen die een abortus overwegen, advies inwinnen. In Oostenrijk mag de behandelend arts advies geven, en natuurlijk doet hij dat onbevooroordeeld, zegt Hostenkamp, en hij verheft zijn stem. Hij heeft moeite zijn boosheid binnen te houden. ‘Vijftien procent van de patiënten die bij mij komen voor een abortus bedenkt zich na het consult. Vijf procent komt later niet op de afspraak.’ Er staat geen foto van hem op zijn website. Wat er wel staat: ‘Wat je van ons kunt verwachten: een luisterend oor. Advies over hoe het verder gaat. Bemiddelende hulp.’ Hostenkamp krijgt regelmatig doodsbedreigingen.

    Conflictzwangerschappen

    Benedikt Hostenkamp is nu eenenzeventig jaar oud, hij is Duitser en doet ongeveer driehonderd abortussen per jaar. Het gesprek met hem vindt telefonisch plaats omdat hij in Freiburg im Breisgau woont. Sinds een paar jaar gaat hij om de week naar zijn praktijk in Bregenz. Aan het eind van dit jaar komt hij helemaal niet meer, want hij wil nu eindelijk echt met pensioen. Zoals het ernaar uitziet, hebben vrouwen in Vorarlberg binnenkort geen aanspreekpunt meer voor wat deskundigen ‘conflictzwangerschappen’ noemen.

    Er is nog geen opvolger. Er zijn open brieven van artsen en oproepen van burgemeesters, en sommigen van hen worden nu ook bedreigd: nog een reden waarom geen enkele gynaecoloog in deze kleine, conservatieve deelstaat een ‘bord’ bij zijn privépraktijk wil ophangen. 

    In Oostenrijk wordt het steeds moeilijker om iemand te vinden die abortussen uitvoert. In Burgenland kun je nergens terecht. In Tirol is er nog maar één wat oudere arts die abortussen doet. Ook hij gaat ook binnenkort met pensioen. Na lang zoeken zijn er drie collega’s in privépraktijken gevonden om hem op te volgen, maar het is onduidelijk wanneer ze zullen beginnen. Het plan van de SPÖ in Tirol om abortussen toe te staan in openbare ziekenhuizen werd gedwarsboomd door hun coalitiepartner, de ÖVP. In Salzburg willen ÖVP en FPÖ een campagne starten om in plaats van abortussen nu adoptie en pleegouders te promoten. In Duitsland is de situatie niet veel beter. Daar is het aantal praktijken waar vrouwen terecht kunnen de afgelopen twintig jaar bijna gehalveerd.

    In de zomer van 2022 vernietigde het Amerikaanse Hooggerechtshof na vijftig jaar de uitspraak Roe vs. Wade, waardoor het federale recht op abortus kwam te vervallen. Ook voor die tijd waren zogenaamde pro-lifeactivisten wereldwijd al in opmars. Sinds de overwinning op de pro-choiceaanhangers in de VS zijn ze ook in het meer verlichte West-Europa meer te zien en te horen. In Vorarlberg troffen ze een overzichtelijk werkterrein aan: een samenleving waarin abortus nog altijd wordt gestigmatiseerd. Al tientallen jaren is er een conservatieve regeringspartij aan de macht, die nu bang is voor rechts-populisten, die volgens de peilingen sterk aan het winnen zijn. En er is een medische beroepsgroep die van slag is. De zelfbenoemde ‘levensredders’ oefenen druk uit, ook op de politiek. En hun methoden worden steeds heftiger.

    ‘Veilige abortus is een mensenrecht – ook in Vorarlberg’

    Johannes Gasser, fractievoorzitter van de liberale partij Neos, doet regelmatig mee aan tegenbetogingen. ‘Ik dacht altijd dat het na een lange fase van maatschappelijke liberalisering op een gegeven moment geen thema meer zou zijn,’ zegt hij. ‘Maar je ziet in de VS, Polen, en Hongarije hoe sterk het taboe nog steeds is.’

    In januari diende Gasser samen met de SPÖ namens Neos een motie in het deelstaatparlement in: ‘Veilige abortus is een mensenrecht – ook in Vorarlberg.’ Kort daarna ontvingen parlementsleden plastic zakjes bij de post met daarin plastic embryo’s drijvend in rode vloeistof. In een debat in de Landtag sprak een parlementslid van de Groenen over het ‘niet nader te noemen pakketje’ dat was verstuurd ‘zonder aanziens des persoons’. Ze had jaren geleden een kind verloren en raakte opnieuw getraumatiseerd. Een ander vertelde over haar angst om een gehandicapt kind ter wereld te brengen, een derde over wat het met haar doet als ze ervan beschuldigd wordt kinderen ‘aan de lopende band te vermoorden’.

    Er waren veel tranen die dag in het parlement. En er was ook veel lof voor de oplossing die binnen handbereik leek. Want het staatsraadslid voor Gezondheid van Vorarlberg, Martina Rüscher, had een plan voor wanneer dokter Hostenkamp ermee ophield. Rüscher vertelt in haar kantoor dat ze wil dat ‘vrouwen zonder druk kunnen beslissen. Dat is mijn verantwoordelijkheid.’ Rüscher is eenenvijftig, heeft zelf drie zonen en behoort tot de liberale vleugel van de ÖVP.

    Het oorspronkelijke idee om in de nabije toekomst abortussen te laten uitvoeren in het provinciale ziekenhuis van Bregenz was al eerder afgewezen door regeringsleider Markus Wallner: ‘We kiezen noch voor het ene, noch voor het andere extreme uiterste.’ Op de vraag van de oppositie wat er extreem aan is om een contactpunt in een openbare instelling aan te bieden aan vrouwen in conflictsituaties, kwam geen antwoord.

    Dus richtte Rüscher zich op de op een na beste oplossing: op het ziekenhuisterrein, waar ook een babyluik is en een stillcafé – een ontmoetingsruimte voor prille moeders – is, zou een praktijk worden opgezet in een voormalige privékliniek. Het moest een half private kliniek worden, waar artsen van het ziekenhuis toegestane nevenactiviteiten zouden uitoefenen. Sommige artsen waren hiertoe bereid. 

    ‘Ik hoopte eigenlijk dat dit debat afgelopen zou zijn, maar het wordt steeds erger’

    Voorlopig komt daar echter niets van terecht. Officieel wordt gezegd dat het ombouwen te duur en te complex is. Maar waarschijnlijker is dat de ÖVP gedraaid is onder druk van de abortustegenstanders en de kerk. Gouverneur Wallner verzekert dat er een oplossing komt. Alleen niet in het komende jaar. Want het is belangrijk om zowel voor- als tegenstanders van abortus ‘bij deze kwestie te betrekken’. Bisschop Benno Elbs van Vorarlberg vertelde aan Vorarlberger Nachrichten dat een embryo ‘iets heel kostbaars en waardevols’ is. En hij betwijfelt of een staatsziekenhuis de ‘juiste plek’ voor abortussen is.

    Staatsraadslid Rüscher, die vroeger communicatieadviseur was, probeert haar teleurstelling te verbergen achter optimisme. Dit is slechts uitstel, zegt ze, geen afstel. Het komt goed. Binnenkort. Maar volgend jaar zijn er regionale en nationale verkiezingen. En Rüscher weet: ‘De stemming is heftiger dan in voorgaande jaren. Ik hoopte eigenlijk dat dit debat afgelopen zou zijn. Maar het wordt steeds erger.’ Dan opent ze een kast en pakt een doos van de bovenste plank. Er zit een klein doosje in waarin een plastic embryo ligt. ‘Ik ben twaalf weken oud’, heeft iemand op een papiertje geschreven en in het doosje geplakt.

    Bij het plastic poppetje zat een petitie van Citizen Go, een christelijke, fundamentalistische groepering die de ‘strijd om leven en dood in Vorarlberg’ verder wil opvoeren. De stichting, opgericht in Spanje, noemt zichzelf een volksbeweging en mengt zich in de cultuuroorlogen die wereldwijd woeden. Uit meer dan zeventienduizend documenten die in 2017 naar Wikileaks werden gelekt, wordt duidelijk dat de stichting samenwerkt met rechts-populistische partijen. De financiering komt officieel van donaties, maar uit de gelekte gegevens blijkt dat een Russisch-orthodoxe vriend van Poetin, de oligarch Konstantin Malofejev, ook achter het initiatief van de Spaanse oprichter Ignacio Arsuaga zit. Citizen Go ontkent dat. De groep heeft een tak in Oostenrijk en ageert in verschillende deelstaten tegen ‘prenatale kindermoord’.

    Martina Rüscher kreeg onlangs tijdens kantooruren herhaaldelijk bezoek van christelijke groeperingen, waaronder de evangelische Alliance Defending Freedom – oorspronkelijk uit de VS – en van Citizen Go. Een van de bezoekers, zegt ze, noemde abortusklinieken ‘slachthuizen’.

    Een van de lokale voorvechters van de pro-lifebeweging is de gepensioneerde leraar Christoph Alton. Hij is de oprichter van ‘WIR – Platform voor Gezinnen en Kinderbescherming’, waarvoor hij in de gemeenteraad van Feldkirch zit. Alton, een magere tweeënzestigjarige man, woont met zijn vrouw in een huis aan de rand van de stad. Hun kleinkinderen spelen in de tuin. In zijn woonkamer, voor een boekenwand vol christelijke literatuur, betoogt hij waarom hij het woord abortus niet gebruikt. ‘Het zou “vermoord in de moederschoot” moeten zijn.’

    Alton is ook tegen abortus als er twijfel is of de zwangerschap het gevolg is van verkrachting. Dat wordt gewoon vaak misbruikt om de eigen agenda door te drukken, zegt hij. Zijn vrouw zit naast hem en knikt. ‘Een tiener gaat naar de disco, raakt zwanger en begint dan over misbruik.’ Zo ziet hij het. Over vrouwen wier leven wordt bedreigd door hun zwangerschap, wil hij zich niet uitlaten. ‘Getalsmatig gaat dat om zeer kleine aantallen.’

    Trottoiradviseur

    Voor de rest is de vader van vijf kinderen niet alleen actief als ‘gezins- en relatieconsulent’, maar ook als ‘Gehsteigberater’ [trottoiradviseur], zoals de activisten zichzelf noemen. Het zijn antiabortusactivisten die vrouwen de weg naar klinieken versperren, hen moordenaars noemen, eeuwige verdoemenis voor ze voorspellen en flyers uitdelen over adoptie en pleeggezinnen. In Bregenz zijn de Gehsteigberater al jaren bezig. Alton zegt dat hij altijd kiest voor een benadering ‘met respect’. ‘Ik veroordeel niemand.’

    Samen met activisten van Citizen Go staat hij ook regelmatig voor de praktijk van Benedikt Hostenkamp en spreekt hij vrouwen aan. ‘We vragen of we voor ze kunnen bidden of ze iets mogen geven. Dan overhandigen we ze een plastic embryo.’ Af en toe slaagt een ‘bekering’, zegt Alton. ‘Sommige kinderen mochten blijven leven na onze gebeden.’

    Benedikt Hostenkamp heeft aan de telefoon moeite om rustig te blijven als hij het heeft over de ‘zogenaamde levensbeschermers’ bij de toegang tot de binnenplaats. ‘Niet zij, maar wij, de artsen, beschermen levens,’ zegt hij. ‘Omdat we vrouwen een alternatief bieden. Vaak kunnen ze het immers even niet helder denken, geen opties afwegen en ook niet pro-kind denken – totdat ze inzien dat ze in geval van twijfel geholpen kunnen worden.’ Als die zelfbenoemde hulpverleners bij hem op de stoep staan, komen zijn patiënten geagiteerd naar hem toe, sommigen in tranen. ‘Velen hebben dan eerst een kalmerend middel nodig.’

    Hostenkamp noemt het een hedendaagse schandpaal. Lange tijd vroeg hij de autoriteiten om de tegenstanders van abortus op afstand te houden, zodat ze zijn patiënten niet konden lastigvallen. Tevergeefs. Als het inloopcentrum voor abortussen in de voormalige privékliniek er volgens het plan van Rüscher komt, dan zijn vrouwen minder herkenbaar en worden ze beter beschermd. 

    Nu moeten vrouwen die hulp zoeken soms zelfs de provincie uit. Totdat er in Vorarlberg een oplossing wordt gevonden. Ook al kan dat even duren.

    Lees ook:

  • Hoe extreemrechts in Europa steeds normaler wordt

    Hoe extreemrechts in Europa steeds normaler wordt

    De populariteit van extreemrechtse politieke partijen neemt in steeds meer Europese landen toe. In onder andere Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Spanje is de grens tussen reguliere politieke partijen en extreemrechts aan het vervagen. Normalisering ligt op de loer.

    Keuze uit het archief

    Afgelopen week presenteerde de aankomende coalitie – bestaande uit de PVV, BBB, NSC en VVD – het hoofdlijnenakkoord dat de basis moet vormen voor een nieuwe regering. De oppositie stak haar teleurstelling en bezorgdheid over het akkoord niet onder stoelen of banken: er vielen woorden als ‘luchtkastelen op financieel drijfzand’, ‘rampzalig akkoord’ en ‘een zwarte dag voor Nederland’. Esther Ouwehand van de PvdD zei zelfs dat radicaal-rechtse partijen ‘niks te zoeken hebben in het centrum van de macht’.
    Dit artikel uit The Guardian van een jaar geleden laat zien hoe extreemrechtse partijen in Europa en de VS het zover hebben kunnen schoppen dat ze op het regeringspluche beland zijn. Journalist Owen Jones wijst op het gevaar van het imiteren van extreemrechtse retoriek door reguliere partijen en stelt dat we er alles aan moeten doen om normalisering van ultrarechts gedachtegoed te voorkomen.

    Normalisering is het proces waardoor iets ongewoons of extreems deel wordt van het leven van alledag. Wat ooit afschuw en woede wekte, wordt algauw nauwelijks meer opgemerkt. Het bekendste voorbeeld is misschien wel de manier waarop de aanwezigheid van Donald Trump een doodgewoon politiek gegeven werd. Maar deze normalisering van uiterst rechts voltrekt zich op meer plekken in de democratische wereld.

    Toen Trump eenmaal ‘normaal’ was geworden, werden gebeurtenissen die nog extremer leken dat ook. Een enquête uit 2022 wees uit dat twee op de vijf Amerikanen de kans groot achten dat het komende decennium een burgeroorlog zal uitbreken. Eén politicoloog oppert de mogelijkheid dat er in 2030 een rechtse dictator aan het hoofd van de VS zal staan.

    Dezelfde griezelige normalisering zien we ook in de Europese politiek. Rond de afgelopen eeuwwisseling, toen de rechts-populistische Freiheitliche Partei Österreichs (FPÖ) – geleid door Jörg Heider, die had laten doorschemeren dat hij sympathie koesterde voor het naziregime – een coalitie aanging met de christendemocratische Volkspartei, braken er niet alleen massale protesten uit in Wenen maar ook elders in Europa en in de VS. De EU legde Oostenrijk zelfs diplomatieke sancties op. Iedereen was het erover eens dat er een grens was overschreden; dat gezien de met bloed doordrenkte geschiedenis van Europa uiterst rechts met ferme hand buiten de deur moest worden gehouden.

    Dat gaat niet langer op. Toen de FPÖ in 2017 een nieuwe coalitie vormde, klonk er al veel minder protest. Momenteel boekt de partij winst bij gemeenteraadsverkiezingen en gaat ze aan kop in de Oostenrijkse opiniepeilingen. Als belangrijkste politieke partij maakt de FPÖ grote kans de nieuwe regering te zullen leiden. Ondertussen staat de Volkspartei, onder druk van haar rechterflank, een nog strenger antimigratiebeleid voor.

    Patroon

    En dan is er Spanje. Nog jaren na de financiële crisis leek dat land, in tegenstelling tot veel andere Europese landen, niet te worden geconfronteerd met een opkomende uiterst rechtse partij. Kopstukken van de linkse Podemos-partij hadden daarvoor een verklaring: de massale Indignados-protesten tegen de bezuinigingen, die uitbraken in 2011, leken te garanderen dat de onvrede tegen machtige belangengroeperingen was gericht in plaats van tegen kwetsbare groepen als migranten. 

    Maar bij de algemene verkiezingen van 2019 eindigde de uiterst rechtse Vox-partij als derde en ook bij de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen 28 mei boekte ze een onverwacht succes. Deze partij is migranten vijandig gezind en verzet zich tegen regionale autonomie in Spanje. Voor komende juli zijn er vervroegde verkiezingen uitgeschreven, waarmee de kans groter wordt dat uiterst rechts voor het eerst sinds de val van Franco op het Spaanse regeringspluche zal belanden.

    De Duitse Brandmauer begint te verbrokkelen.

    Het patroon is overduidelijk. In Duitsland is het uiterst rechtse Alternative für Deutschland (AfD) sterk in opkomst: volgens een recente peiling zou de partij bij algemene verkiezingen als tweede eindigen, vóór de regerende sociaaldemocraten. Hoewel andere partijen verklaren dat ze op nationaal niveau zullen weigeren met de AfD samen te werken, gebeurt dat op gemeentelijk niveau al regelmatig. Het toonaangevende blad Foreign Policy verklaarde onlangs dan ook dat de Duitse Brandmauer (brandmuur) begint te verbrokkelen.

    Dat is tenslotte ook in Zweden gebeurd, waar andere partijen weigerden samen te werken met Zweden Democraten, een partij met neonazistische wortels. In 2016 maakte Anna Kinberg Batra, de leider van de conservatieve Moderata samlingspartiet, Zweden Democraten nog uit voor racistisch. Maar bij de laatste verkiezingen eindigde de partij als tweede en verleende ze gedoogsteun aan de vorming van een centrumrechts minderheidskabinet.

    Zondebok

    In Frankrijk behaalde Marine Le Pen met haar partij Rassemblement national bij zowel de presidentiële als de parlementsverkiezingen van vorig jaar de beste resultaten uit de geschiedenis. De Italiaanse premier Giorgia Meloni is van de uiterst rechtse partij Fratelli d’Italia. In Oost-Europa hebben we Hongarije, waar een de facto uiterst rechtse autocratie de macht heeft en een nog extremere partij, de Ons Vaderland-beweging (Mi Hazánk Mozgalom, MHM), stijgt in de peilingen. En vergeet Polen niet, bestuurd door een radicaal rechtse regering die momenteel de Oekraïnecrisis misbruikt om een commissie in het leven te roepen die zogenaamd de Russische invloed in het land moet onderzoeken. In de praktijk is dit niet meer dan een slap excuus om de oppositie te dwarsbomen.

    Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Het lijdt geen twijfel dat uiterst rechtse partijen de groeiende economische onzekerheid en ongelijkheid graag aangrijpen om regerende partijen tot zondebok te maken. Als linkse bewegingen er beter in waren geslaagd de woede daarover naar de ware schuldigen te verleggen – zoals politici die de sociale voorzieningen uitkleden, werkgevers die slecht betaalde banen aanbieden en een financieel systeem dat de wereld in een crisis heeft gestort – dan zou uiterst rechts misschien minder aantrekkelijk zijn geweest.

    Overal in de westerse wereld imiteren reguliere partijen de retoriek en het beleid van uiterst rechts in plaats van daar krachtig tegenin te gaan en een alternatieve kijk op de toekomst te bieden

    Maar ook de reguliere partijen zijn medeplichtig. Trump is het monster dat is gecreëerd door dezelfde gevestigde Republikeinse orde, met haar anti-Obamaretoriek, haar islamofobie en haar op niets gebaseerde anticommunisme, die hem nu lijkt te verafschuwen. Overal in de westerse wereld imiteren reguliere partijen de retoriek en het beleid van uiterst rechts in plaats van daar krachtig tegenin te gaan en een alternatieve kijk op de toekomst te bieden. Het enige wat ze daarmee hebben bereikt is dat de fanatiekelingen worden gelegitimeerd en in staat zijn de discussie te bepalen.

    We dachten te hebben geleerd van de donkerste momenten van onze geschiedenis. Maar zolang we het er niet over eens worden dat uiterst rechts opnieuw de politieke perken te buiten gaat, wachten ons nieuwe gruwelen.

    Lees ook:

  • Na vliegschaamte ontdekt Oostenrijk nu skischaamte

    Na vliegschaamte ontdekt Oostenrijk nu skischaamte

    Sinds enige tijd lijkt zich bij wintersportliefhebbers in Oostenrijk een gevoel te ontwikkelen dat ze nog niet eerder kenden: Skischam, oftewel de schaamte om te skiën, ingegeven door klimaatverandering. Het fenomeen raakt steeds meer wijdverbreid.

    Het is een onderwerp waar Oostenrijkers alleen in versluierde bewoordingen over praten, een beetje zoals over aambeien bij de dokter, schrijft het Oostenrijkse conservatieve dagblad Die Presse. ‘Je kent het wel, dat je sommige woorden niet wilt uitspreken. Dan zeg je tegen de receptioniste dat je graag “ergens naar wilt laten kijken” zodat je het woord aambeien niet hoeft te fluisteren, omdat iedereen in de wachtkamer je zou kunnen horen’, schrijft Erich Kocina in een column voor de krant. ‘Vooral als het over de intieme zones gaat, worden kinderachtige formuleringen gebruikt, misschien met wat gegiechel erbij.’

    Waar Kocina op doelt is het gegeven dat op wintersport gaan in Oostenrijk en elders, synoniem is geworden met ‘schaamte’. In het Duits wordt dat fenomeen aangeduid met het neologisme Skischam. Vergelijkbaar met het uit het Zweeds afkomstige Flygskam, het schuldgevoel dat je voelt als je op een groot vervuilend vliegtuig stapt om op vakantie te gaan, heeft ook Skischam alles te maken met klimaatverandering. Het neologisme is samengesteld uit het woord ‘Ski’ en ‘Scham’, ‘een term die zelf is afgeleid van de Germaanse wortel ‘Skamo’, wat ‘schaamte’ of ‘schande’ betekent, aldus Kocina.

    Après-ski is door corona nogal beladen geworden

    ‘Interessant genoeg’, voegt hij er aan toe, ‘is daaruit in Duitstalige landen ook de versluierende term voor de geslachtsdelen uit voortgekomen. Wat gemeengoed is geworden in uitdrukkingen als ‘bedek je schaamte’ en in samenstellingen zoals schaamhaar en dergelijke.’

    Maar goed, terug naar Skischam. Kocina doelt daarmee op het soort schaamte dat skiërs voelen als ze denken ‘aan het klimaat, aan de sneeuwkanonnen en hun ecologische voetafdruk, aan de witte stroken van kunstmatige sneeuw in een landschap dat voor de rest voornamelijk groenbruin is’.

    Misschien, oppert hij, betreft Skischam ook nog wel de après-ski, die door corona nogal beladen is geworden? Niet per se een hele rare gedachte.

    Ischgl

    Het zijn zeker niet alleen milieuargumenten die worden ingebracht tegen wintersport. In Oostenrijk, een land dat erg gehecht is aan allerhande activiteiten gedurende de winter, heeft het imago rond skiën een forse knauw gekregen sinds het fiasco van Ischgl in 2020. Het Oostenrijkse resort was destijds een van de eerste grote besmettingshaarden van covid-19 in Europa.

    Sindsdien zijn er veel collectieve en individuele klachten ingediend tegen de autoriteiten van het land en is de reputatie van de steden in het hooggebergte aanzienlijk verslechterd.

    Mensen zeggen ‘We zijn in een chalet’ of ‘We zijn in de bergen’

    Daarom, zo betoogt Kocina in zijn column voor Die Presse, gebruiken Oostenrijkse vakantiegangers inmiddels wat vage of versluierende termen om te zeggen dat ze van wintersport houden of dat ze op wintersport zijn. Waaraan dat te merken is? Volgens Kocina blijkt het uit formuleringen in e-mails of via WhatsApp. Mensen zeggen ‘We zijn in een chalet’ of ‘We zijn in de bergen’, of ze sturen ‘Kusjes en liefs vanaf de berg’, volgens Kocina.

    De mogelijkheden tot versluierd formuleren zijn overvloedig. Misschien wordt er zelfs nog een beetje verlegen bij gegiecheld, denkt hij. ‘Natuurlijk weet je meteen wat er wordt bedoeld’, is zijn conclusie. ‘Het is allemaal een beetje omslachtig.’

  • Hoe vaccinpolitiek Europa uiteendrijft

    Hoe vaccinpolitiek Europa uiteendrijft

    Rusland, China en Israël proberen onderlinge vaccindeals te sluiten met Europese landen om zo het gezamenlijke aankoopbeleid van de Europese Unie te ondermijnen, waarschuwen verschillende Europese commentatoren.

    Geconfronteerd met het trage vaccinatietempo in Europa, hebben verschillende EU-lidstaten besloten zich tot andere partners te wenden, zoals Israël, Rusland of China. Deze zware klap voor de Europese solidariteit ondermijnt de vaccinatiestrategie van de EU, aldus de Belgische krant L’Echo in een commentaar.

    ‘Eendracht maakt macht als het leidt tot doeltreffend beleid, dat is de raison d’être van de Europese club. (…) Het is dan ook begrijpelijk dat, als dat doeltreffende beleid in twijfel wordt getrokken, deze eenheid begint te barsten’, schrijft El País in een redactioneel commentaar.

    En reden voor twijfel is er genoeg. De Europese Unie heeft het moeilijk in de vaccinatiestrijd. Europese bedrijven, zoals BioNTech of CureVac, produceren vaccins, maar deze worden vooral in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Israël gedistribueerd door farmaceutische reuzen die hun besluitvormingscentra niet in Europa hebben, aldus L’Echo. ‘Intussen zullen de coronamaatregelen en de gevolgen ervan waarschijnlijk nog maanden aanhouden.’

    Servië

    Het eerste Europese land dat begon te flirten met China was geen lidstaat van de Europese Unie, maar het aangrenzende Servië, schrijft het Poolse weekblad Polityka. Toen president Aleksandar Vucic zag dat de EU geen oog had voor het Slavische land, besloot hij direct contact op te nemen met Beijing.

    En met succes. In de eerste twee maanden van 2020 heeft China 1,5 miljoen doses van het Sinopharm-vaccin naar Servië gestuurd, genoeg om de twee benodigde doses aan 10 procent van de 7 miljoen inwoners toe te dienen. En deze maand zal nog een levering van zeker een half miljoen vaccins volgen. Ook het Russische Spoetnik V-vaccin is al geleverd aan het Balkanland.

    Voor deze overwinning klopt Vucic zichzelf opzichtig op zijn borst, schrijft Polityka: ‘“Als je ziet hoeveel we voor de vaccins hebben betaald, wil je een monument voor mij oprichten”, vatte hij in ware trumpiaanse stijl samen, dodelijk serieus en zonder een spoor van bescheidenheid.’

    Het partnerschap tussen Servië en China zou, als je kijkt naar de bredere geopolitieke context, geen verrassing moeten zijn, volgens Polityka. Zowel Beijing als Moskou proberen al jarenlang hun invloed uit te breiden in dit Balkanland. Het was slechts een kwestie van tijd voordat hun vaccins daar beschikbaar zouden komen.

    ‘Deze vaccin-geopolitiek, soms uitgevoerd ten nadele van hun eigen bevolking, zal China en Rusland in staat stellen hun invloed in de wereld te versterken’

    ‘Maar het is gevaarlijk dat de Europese Unie – dat verlamd is door gebrek aan daadkracht, door landen die op eigen houtje vaccins aankopen en vertragingen in de levering – niet over de capaciteit of middelen beschikte om hulp te bieden aan landen in haar directe nabijheid, zoals Servië’, schrijft het Poolse weekblad.

    Ook L’Echo vreest hoe Rusland en China, bij gebrek aan daadkracht van de EU, hun invloed in de wereld versterken: ‘Intussen scoren Rusland en China punten door hun vaccin over de hele wereld te exporteren en zelfs aan de armste landen aan te bieden. Maar dat heeft altijd een prijs. Deze vaccin-geopolitiek, soms uitgevoerd ten nadele van hun eigen bevolking, zal hen in staat stellen hun invloed in de wereld van morgen te versterken.’

    Hongarije en Slowakije

    De echte politieke dreiging is de levering van Sinopharm en Spoetnik V aan EU-lidstaten, schrijft Polityka. De Hongaren waren de eersten die het Russische en Chinese vaccin bestelden. En er zijn genoeg andere gegadigden. Op 31 januari zei de Duitse minister van Volksgezondheid Jens Spahn dat hij ‘open’ stond voor vaccins uit Rusland en China, aldus het Poolse weekblad. Duitse lokale politici herhaalden zijn woorden en beweerden dat de Europese en Amerikaanse voorraden die door de EU zijn besteld niet voldoende zijn om het hele continent te vaccineren.

    De Tsjechen overwegen ook om bij Sinopharm te kopen, aldus Polityka. Het land is recentelijk zwaar getroffen door de pandemie – gekeken naar het aantal nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners belandt Tsjechië in februari op de eerste plaats in de wereld. Bovendien is de Tsjechische president Miloš Zeman enthousiast over het Spoetnik V-vaccin, hoewel premier Andrej Babiš eerst nog de goedkeuring van de EMA wil afwachten.

    ‘Hebben we echt farmaceutische goedkeuring nodig voor Spoetnik? Is het niet genoeg dat het staatshoofd ervoor instaat?’

    Het openlijke enthousiasme van Zeman voor Spoetnik V brengt de hele vaccinatiecampagne in diskrediet, schrijft de Tsjechische krant Seznam Zprávy: ‘Zeman werpt zich op als expert. Hij roept dingen als: “Hebben we echt farmaceutische goedkeuring nodig voor Spoetnik? Is het niet genoeg dat het staatshoofd ervoor instaat?” (…) De president schaadt het vertrouwen van de mensen in de hele vaccinatiecampagne. Zijn opmerking dat het vaccin van AstraZeneca veel slechter is dan dat van Spoetnik klinkt als sabotage van het huidige vaccinatiebeleid.’

    Het Tsjechische dagblad ziet dit als teken van de vergaande invloed van Rusland op de president van het land: ‘Twee van Zemans ergste trekken worden hier gecombineerd: onbewezen zaken of zelfs nepnieuws veranderen in feiten, en het behartigen van de belangen van Rusland. Zijn opmerkingen werden onmiddellijk opgepikt door de officiële Russische media.’

    ‘Matovič heeft toegegeven dat hij de doses in het geheim heeft moeten kopen, zodat niemand hem kon tegenhouden’

    Slowakije is na Hongarije het tweede land in de EU dat kiest voor het Spoetnik V-vaccin, dat niet is goedgekeurd door het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA), schrijft Polityka. Het contract met Moskou betreft 2 miljoen doses – genoeg om meer dan 20 procent van de bevolking in te enten – en werd lange tijd geheimgehouden. De regering in Bratislava, die door de coronacrisis steun verloor en aanvallen van de oppositie moest afweren, kon niet langer wachten op leveringen volgens EU-afspraken, aldus Polityka.

    De Slowaakse krant Sme vreest dat het toedienen van een vaccin dat niet goedgekeurd is door het EMA zal leiden tot nog meer verwarring in het Oost-Europese land: ‘Het is triest dat premier Igor Matovič zich aansluit bij Viktor Orbán, die de pandemie op cynische wijze politiseert. Spoetnik V moet de tragische situatie oplossen die is ontstaan door het falende coronabeleid. Matovič hoopt dat Spoetnik zijn redding zal zijn. De komende dagen zullen meer vragen dan antwoorden opleveren. Wie moet worden ingeënt met een vaccin dat in Europa niet is goedgekeurd? Zal het mogelijk zijn de Spoetnik-vaccinatie te weigeren? Krijgen degenen die met de Spoetnik zijn ingeënt een Europees vaccinatiebewijs?’

    De krant voegt eraan toe: ‘Matovič heeft toegegeven dat hij de doses in het geheim heeft moeten kopen, zodat niemand hem kon tegenhouden. Hoe tragisch kenmerkend voor de situatie waarin Slowakije zich bevindt.’

    Ook de regeringspartners van premier Igor Matovič stellen vraagtekens bij de aankoop van het Spoetnik V-vaccin, meldt Euronews. Vooral het feit dat Matovič de vaccins in het geheim kocht, kan mogelijk leiden tot een breuk in de coalitie van het Centraal-Europese land.

    Beloftes

    Zowel de Hongaren als Slowaken wachten dus niet op de goedkeuring van het EMA. Toen Orbán werd gevraagd naar de mogelijke repercussies van de EU, leken die hem niet veel te kunnen schelen. Zoals de premier op de radio zei, gelooft hij niet dat ‘Britse, Amerikaanse of Europese specialisten meer gekwalificeerd zijn dan Hongaarse’ in het beoordelen van de effectiviteit van vaccins, aldus Polityka. ‘De Europese Unie beloofde injecties, ze heeft de belofte niet waargemaakt. We moeten het zelf oplossen,’ voegde de Hongaarse premier daaraan toe.

    Vandaag (4 maart) maakt het EMA bekend dat de versnelde beoordeling van het Spoetnik V-vaccin er gaat komen, meldt de Süddeutsche Zeitung. Het agentschap in Amsterdam heeft aangekondigd dat het is begonnen met een zogenaamde ‘rolling review’. Als het vaccin positief wordt beoordeeld, kan de producent, het Gamaleja-Instituut voor Epidemiologie en Microbiologie dat valt onder het Russische ministerie van Volksgezondheid, officieel een aanvraag om goedkeuring indienen bij de Europese Unie. De beoordeling gaat waarschijnlijk enkele maanden duren.

    ‘Het meest interessante is dat de EU tot dusverre geen kritiek heeft geuit op de vaccin-afvalligen’

    Ook Polen overweegt om het Sinopharm-vaccin aan te kopen, aldus Polityka. De Poolse premier Andrzej Duda en de Chinese president Xi Jinping bespraken onlangs deze mogelijkheid, en de Poolse president ‘was verheugd te horen dat Beijing bereid was de door China geproduceerde vaccins in te zetten als wereldwijd publiek goed’.

    Over eventuele leveringen van het Chinese vaccin aan Polen is niets bekend. Maar minister van Volksgezondheid Adam Niedzielski verklaarde dat zonder Europese goedkeuring het Chinese vaccin niet naar Poolse burgers zal gaan, schrijft Polityka.

    ‘Het meest interessant is nog dat de EU tot dusverre geen kritiek heeft geuit op de vaccin-afvalligen en waarschijnlijk niet weet hoe ze hiertegen moet optreden. Hoewel de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, alle vaccinfabrikanten uitnodigde om EMA-goedkeuring aan te vragen, zette ze vraagtekens bij de effectiviteit van Spoetnik V (zonder wetenschappelijk bewijs te leveren). De chaos wordt ook verergerd door de Franse president Emmanuel Macron, die op zijn beurt twijfelt aan de soepele werking van AstraZeneca’, analyseert Polityka.

    ‘Nogmaals, op EU-niveau is er geen eensgezinde strategie om de pandemie aan te pakken’, schrijft het Poolse weekblad. ‘Als Hongarije, Slowakije en andere landen die vaccins gebruiken zonder goedkeuring van het EMA, niet door Brussel worden gestraft of zelfs maar bekritiseerd, zal dat een nieuwe klap zijn voor Von der Leyen en de Europese solidariteit. Het was de bedoeling dat er één gezamenlijk aankoopbeleid zou komen, maar achter de schermen werd er op individuele basis onderhandeld. Nu koopt elke staat elk vaccin dat hij kan bemachtigen. De ene mislukking volgt na de andere voor de Europese Unie’, aldus Polityka.

    Driekoppige alliantie

    Ook Israël, dat wereldwijd vooroploopt met vaccineren, gaat allianties aan met Europese landen buiten de EU om. Denemarken en Oostenrijk gaan samen met het Midden-Oosterse land een ‘vaccinatie-alliantie’ beginnen, meldt de Oostenrijkse krant Kurier. Het zou gaan om zogenoemde tweedegeneratievaccins, die bescherming moeten bieden tegen nieuwe varianten.

    ‘De EU kan het niet voor elkaar krijgen, we moeten het heft in eigen handen nemen – dat is het signaal dat Oostenrijk en Denemarken afgeven’, schrijft de Süddeutsche Zeitung.

    De Deense krant Politiken neemt fel stelling tegen het verbond met Israël. ‘Denemarken mag geen coronavaccins van Israël kopen. (…) In plaats van zich te laten omkopen met vaccins, zou Mette Frederiksen deze gelegenheid moeten aangrijpen om Benjamin Netanyahu duidelijk te maken dat Denemarken de Palestijnen niet vergeten is, en geen vaccins zal aanvaarden die eigenlijk naar hen zouden moeten gaan. Ook bij pandemieën moeten er grenzen zijn aan nationaal eigenbelang – ook al lijkt het erop dat Israël die uit het oog heeft verloren’, concludeert het Deense dagblad.

    Pas op

    L’Echo blikt terug op hoe het Europese vaccinatiebeleid ooit begon: ‘Op het hoogtepunt van de crisis begon men te dromen van Europese en zelfs mondiale samenwerking bij de productie van een vaccin dat de meest geavanceerde technologieën van de eenentwintigste eeuw in dienst van de mensheid zou stellen.’

    Toch lijkt veel van het optimisme dat hieraan ten grondslag lag, uitgedoofd. ‘Nationaal egoïsme, geostrategische reflexen, het onvermogen van politici om een visie te ontwikkelen die verder reikt dan hun achterban, of gewoonweg twijfels over de vaccins, verhinderen dat deze droom werkelijkheid wordt’, analyseert L’Echo. ‘Het is echter nooit te laat om een dergelijke eenheid tot stand te brengen, door een bredere industriële samenwerking en door de aandacht te richten op succesvolle voorbeelden’, besluit de Belgische krant.

    ‘De verleiding om er afzonderlijk uit te komen is de kiem van andere toekomstige crises, van wrok en verdeeldheid. Pas op’, waarschuwt El País.

  • Scholiere klaagt Oostenrijkse staat aan

    Scholiere klaagt Oostenrijkse staat aan

    Een middelbare scholiere uit het Oostenrijkse Stiermarken bestrijdt dat er bewijs is dat mondkapjes besmetting met het coronavirus voorkomen. Ze klaagt daarom de staat aan omdat het verplichte gezichtsmasker ‘ernstige gevolgen kan hebben voor de psyche’.

    De coronacijfers in Oostenrijk ontwikkelden zich dusdanig dat de overheid de teugels enigszins heeft laten vieren. Zo zijn sinds een week de scholen weer open, maar wel met de verplichting voor leerlingen om in de klas een mondkapje te dragen. De Oostenrijkse krant Die Presse schreef op maandag dat een vijftienjarige gymnasiaste een rechtszaak heeft aangespannen tegen de staat vanwege die mondkapjesplicht.

    De scholiere wordt in haar zaak gesteund door het coronasceptische ‘Initiatief voor op bewijs gebaseerde corona-informatie’ (ICI). ICI heeft in Oostenrijk al meerdere demonstraties georganiseerd met coronasceptici die ageren tegen beperkende maatregelen door de overheid. De groep is tevens initiatiefnemer van een referendum over een ‘Wiedergutmachungsgesetz zu den Covid-19-Maßnahmen’, waarin herstelbetalingen worden geëist voor de gevolgen van alle coronamaatregelen door de Oostenrijkse regering.

    In de aanklacht tegen de staat stelt de scholiere dat er geen bewijs bestaat dat het dragen van maskers besmetting met covid-19 kan voorkomen. Tegelijkertijd kunnen psychische en fysieke gevolgen niet worden uitgesloten wanneer mondkapjes permanent moeten worden gedragen, aldus de klacht. ICI heeft een video op YouTube gezet (zie boven) waarin Michaela Hämmerle, de advocaat van de studente, de maatregel strijdig met het proportionaliteitsbeginsel noemt. Ze noemt de mondkapjesplicht ‘een schending van rechtmatige belangen als leven en gezondheid, aangezien ernstige gevolgen voor de psyche van kinderen en jongeren niet kunnen worden uitgesloten’.

    Hämmerle verwijst naar een Deens onderzoek waaruit zou blijken dat het dragen van een mondkapje geen significante bescherming biedt tegen besmetting. De scholiere eist in haar zaak dan ook dat ze geen gezichtsbescherming hoeft te dragen. Blijft de staat daar toch aan vasthouden, dan wil ze de federale overheid aansprakelijk stellen voor alle gevolgschade die wordt veroorzaakt door het dragen van een mondkapje. Mocht de rechtszaak van de scholiere succesvol zijn, dan is ICI van plan een grote collectieve procedure tegen de staat aan te spannen.

    Popper suggereert vooral de ontwikkelingen in het grote buurland in de gaten te houden

    Der Standard, een andere Oostenrijkse krant, schreef maandagmiddag dat de coronacijfers in Oostenrijk zich ondertussen niet ontwikkelen zoals gehoopt. In plaats van substantieel verder te dalen, blijkt het aantal nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners de afgelopen zeven dagen te zijn gestegen. Desondanks houdt de regering vooralsnog vast aan versoepeling van allerlei maatregelen. Zo is er van een eventuele hernieuwde schoolsluiting geen sprake, zo liet het ministerie van Onderwijs aan de krant weten. Volgens het ministerie is het reguliere onderwijs net weer hervat na een harde lockdown en het klassikale onderwijs zal zeker worden voortgezet tot 23 december. 

    De regering zegt ook vast te houden aan het plan om hotels en restaurants vanaf 7 januari onder bepaalde voorwaarden weer te openen. Simulatieonderzoeker Niki Popper vraagt zich af of dat voornemen wel zo verstandig is. ‘Als we in de kerstvakantie niet de waarde van minder dan 1000 nieuwe besmettingen per dag halen, moeten we goed nadenken of verdere versoepelingsstappen mogelijk zijn na de vakantie.’ Sterker nog: in plaats van heropening van hotels en restaurants vanaf 7 januari te overwegen, zouden besluitvormers beter kunnen gaan nadenken over hoe verder te gaan als het aantal besmettingen blijft stijgen. Met nieuwe beperkingen, of door beter en vaker te testen en te traceren, of door implementatie van isolatiestrategieën? Duitsland gaat woensdag over op een strikte lockdown en Popper suggereert dan ook vooral de ontwikkelingen in het grote buurland in de gaten te houden. 

  • Hillary Van der Bellen en Donald Hofer

    Hillary Van der Bellen en Donald Hofer

    De Oostenrijkse presidentsverkiezingen, die op 4 december middels een herstemming moeten worden beslist, vertonen grote overeenkomsten met de Amerikaanse, aldus de krant Die Presse.

    Hij kon het zonder Jay Z en J.Lo, zei Donald Trump aan het eind van de Amerikaanse verkiezingsstrijd. We do it the old fashioned way. Zoiets had ook Norbert Hofer kunnen zeggen.

    Want niet alleen Amerikaanse celebrity’s als rapper Jay Z of zangeres en actrice Jennifer Lopez zetten zich in voor Hillary Clinton, maar vrijwel het gehele establishment en vooral de artistieke elite. Voor Trump zat er weinig anders op dan zich te presenteren als kandidaat van het gewone volk. Zoals Norbert Hofer dat ook in Oostenrijk doet – of doen moet.

    Als er één parallel tussen deze beide verkiezingen bestaat, dan is het wel deze: aan de ene kant zijn er kandidaten (Hillary Clinton en Alexander van der Bellen) die door een brede coalitie van het maatschappelijke midden, maar ook van de maatschappelijke elites werden en worden gesteund. Aan de andere kant de buitenstaanders die geen grote namen achter zich hebben en in plaats daarvan verbonden zijn met het ‘gewone volk’.

    Deze bijna een jaar oude moeder aller verkiezingsstrijden heeft nogal wat gevergd van de kandidaten

    Een rol die Donald Trump en Norbert Hofer door de omstandigheden werd opgedrongen, maar ook door hen bewust gekozen werd. Want natuurlijk maken ook de miljardair Donald Trump en de derde voorzitter van de Oostenrijkse Nationalrat [de Tweede Kamer], Norbert Hofer, deel uit van het establishment van hun land. Maar niet van de wereldbeschouwelijke mainstream waartoe de meerderheid van opinievormers behoort, die er een soortgelijke culturele levensstijl, een soortgelijke politieke denkwijze op nahouden.

    De Weense wijk Leopoldstadt ligt zo gezien dichter bij het New Yorkse Williamsburg dan bij het in Burgenland gelegen stadje Pinkafeld [waar Hofer opgroeide]. Wat velen in Donald Trump aantrok was de respectloze manier waarop hij omging met (overtrokken) politieke correctheid en de vertegenwoordigers daarvan, die vaak aan bovenstaande karakterisering voldoen.

    Maar verder dan deze duidelijke polarisering willen we de vergelijking tussen de Verenigde Staten en Oostenrijk niet doortrekken. De Amerikaanse verkiezingen zijn beslist. De nieuwe ronde voor de Oostenrijkse presidentsverkiezingen staat voor de deur. Althans, daar heeft het alle schijn van. Want ook de recent naar buiten gekomen problemen – kieskaarten [om in het buitenland of per brief te kunnen stemmen] bleken met onjuiste paspoortnummers aangevraagd te kunnen worden – lijken niet zodanig dat ze opnieuw voor uitstel zouden kunnen zorgen.

    Desperate koers

    Dus zou het moeten lukken om op 4 december een nieuwe Oostenrijkse president te kiezen. Deze bijna een jaar oude moeder aller verkiezingsstrijden heeft nogal wat gevergd van de kandidaten. Alexander Van der Bellen, de intellectueel uit de stad, had heel wat uit te leggen toen de plattelandswortels werden opgerakeld die hij in zijn jonge jaren had achtergelaten in Tirol [hij was in de jaren zeventig lid geweest van de vrijmetselarij]. En Norbert Hofer moest de goedmoedige FPÖ-politicus spelen, wat hem bij de eerste verkiezingen in mei al niet goed af ging. Met zijn uitspraak ‘U zult nog opkijken van wat er allemaal kan’, heeft hij dat beeld zelf voorgoed verstoord. Norbert Hofer leek ineens gevaarlijker dan hij waarschijnlijk is.

    Het zal voor de FPÖ toch al moeilijk worden om nog eens – nu voor de derde keer – haar aanhangers te mobiliseren. Dan heeft Van der Bellen het met zijn brede coalitie die maar één doel kent – het voorkomen van een FPÖ-president – gemakkelijker.

    De koers die de FPÖ aan het eind van haar verkiezingscampagne voert, maakt dan ook een ietwat desperate indruk. Aan de ene kant probeert de partij haar kandidaat – die immers ook kiezers uit het midden nodig heeft om 50 procent van de stemmen plus 1 te krijgen – een respectabeler aanzien te geven door bezoeken aan het buitenland (zoals aan de Servische president Tomislav Nikolic) of het organiseren van symposia (zoals met Israëlische aanwezigheid ter herdenking van de novemberpogroms) [Kristallnacht, 9 november 1938]. Aan de andere kant gedraagt de partij zich dan weer als een olifant in een porseleinkast: met retoriek over een burgeroorlog of toespraken op manifestaties van radicaal rechts.

    Alexander van der Bellen doet vooral aan contrastwerking: een aardige vent, erudiet, geen scherpslijper. Motto: vooral geen fouten maken. Misschien kom je er daarmee ook.

    Auteur: Oliver Pink

    De kandidaten Hofer (l.) en Van der Bellen (r.) tijdens een recent verkiezingsdebat. – © HH
    De kandidaten Hofer (l.) en Van der Bellen (r.) tijdens een recent verkiezingsdebat. – © HH

    CONTEXT: Hofer dreigt niet langer met Öxit

    Zondag 4 december kunnen de 6,2 miljoen Oostenrijkse kiesgerechtigden voor de tweede maal dit jaar een nieuwe bondspresident kiezen.

    Dat deden zij in mei ook al eens, maar de uitslag van die verkiezing werd op 
1 juli door het Constitutionele Hof ongeldig verklaard omdat er van alles was misgegaan met het stemmen per post. De uitslag van die stemronde 
was nipt in het voordeel van de onafhankelijke kandidaat Alexander Van der Bellen (72), die 50,35 procent van de stemmen kreeg tegen de kandidaat van de ultrarechtse FPÖ, Norbert Hofer (45), die 49,65 procent behaalde.

    De verliezende partij tekende protest aan. Na onderzoek werden meer dan 40.000 per brief uitgebrachte stemmen ongeldig verklaard omdat óf de handtekening op het stembiljet ontbrak, óf de stem te vroeg op de post was gedaan, óf in een verkeerde envelop was verstuurd (er waren door het ministerie van Binnenlandse Zaken duizenden stembiljetten verstuurd 
zonder retourenvelop).

    Opmerkelijk is wel het verschil in toon tijdens de debatten. Die was in de eerste ronde buitengewoon onhoffelijk, maar Hofer probeert zich ditmaal salonfähig te gedragen

    Aanvankelijk was de datum voor de reprise op 2 oktober gesteld, maar dat bleek praktisch niet haalbaar. In de nieuwe peilingen ontlopen beide kandidaten elkaar weer niet veel. Sommige geven Hofer een lichte voorsprong, andere Van der Bellen. Opmerkelijk is wel het verschil in toon tijdens de debatten. Die was in de eerste ronde buitengewoon onhoffelijk, maar Hofer probeert zich ditmaal salonfähig te gedragen en heeft ook sommige standpunten gewijzigd. Zo bepleit hij ditmaal niet een onmiddellijke Öxit: ‘Het Europese project is bij lange na nog niet mislukt,’ luidde onlangs zijn verrassende uitspraak in een televisiedebat.

    Vertaler: Marten de Vries

    Die Presse
    Oostenrijk | dagblad | oplage 98.000

    Deze serieuze krant is opgericht in 1848 en richtte zich op industriëlen in de conservatief-christelijke hoek. Nog steeds noemt Die Presse zich ‘de krant van de elite’.

  • 2. Antikapitalist? Ik?

    2. Antikapitalist? Ik?

    De Oostenrijkse bankier Robert Moser kon zijn goedbetaalde baan niet langer verenigen met zijn principes. Hij nam ontslag en ging bij een coöperatieve bank werken.

    Meneer de directeur is Robert Moser alleen nog voor de grap. Een pak hoeft de bankier niet meer te dragen, laat staan de gehate stropdas. Er is veel veranderd sinds hij zijn baan opgaf om iets heel anders te gaan doen – en toen toch weer bij een bank terechtkwam. Maar dan wel bij een bank die een alternatief voor het financiële kapitalisme wil zijn: zonder winstoogmerk, zonder rentes, zonder speculatie.

    Dit is de grootste uitdaging van mijn leven

    Moser zit in zijn kantoor in een winkelruimte in het vijfde district van Wenen. De wanden zijn gewit en kaal. De verf op de verwarmingsradiatoren is hier en daar al afgebladderd, en met zwarte schoenzoolstrepen ziet de vloer eruit als die van een oude gymzaal. Eerder een start-up dan een bank. Hier is het nog maar een coöperatie, die een bank wil opzetten. Duizend leden en een miljoen euro als startkapitaal zijn er al. Vijf miljoen euro wil de coöperatie nog bijeenbrengen, dan kan de Bank für Gemeinwohl in 2016 starten. Robert Moser leidt het project als directeur van de coöperatie, samen met zijn collega Christine Tschütscher. ‘Dit is de grootste uitdaging van mijn leven,’ zegt hij.

    Robert Moser
    Robert Moser

    Als hij uit het raam van zijn kantoor kijkt, ziet hij een betonnen binnenplaats. Vroeger mocht hij genieten van het uitzicht op de Kitzbüheler Horn. Tot januari 2014 werkte de 58-jarige als directeur bij de Spaarbank Kitzbühel, een royaal betaalde functie, maar die wilde hij niet meer. Moser heeft een zongebruinde teint, en een nog zonniger karakter. Hij lacht graag en veel, waarbij de rimpels rond zijn ogen zich duidelijk aftekenen. Als hij spreekt over wat hem bewoog om ermee te stoppen, verdwijnen de lachrimpels. ‘Het was alleen nog een casino,’ zegt hij. ‘Zolang je in het systeem blijft zitten, kun je er als eenling niets tegen doen.’

    Speculaties, managersbonussen, reddingsplannen: tijdens de financiële crisis verloren banken en bankiers hun aanzien. ‘Mijn vrienden maakten voortdurend grappen. Dat was wel leuk bedoeld, maar ik trok het me aan.’ Moser wilde niet langer deel uitmaken van die wereld.

    Coöperatieve bank

    In die tijd wilden een paar activisten in Oostenrijk diezelfde wereld veranderen: met een bank die volgens andere regels moest functioneren. Een bank die gefinancierd zou worden door leden van een coöperatie, die kredieten verstrekt aan de regionale economie en afziet van speculatie, evenals van dividenden voor de deelnemers. De belangrijkste man daarachter is Christian Felber, een van de oprichters van Attac Österreich en een kwelgeest van de economische elite.

    Ook Robert Moser hoorde daarbij, al zou hij het zelf nooit zo zeggen. Na de Handelsacademie stapte hij op zijn negentiende de bankwereld in, en op zijn eenendertigste werd hij al directeur van de Sparkasse Tamsweg, als jongste directeur in de hele Spaarbankgroep. Vijf jaar later, in 1993, stapte hij over naar de directie van de Sparkasse Kitzbühel, een bank met een rijke traditie in Tirol, met een balanstotaal van rond 800 miljoen euro. Hoe belandt een zo succesvolle bankier in een project als de Bank für Gemeinwohl?

    Zolang je in het systeem blijft zitten, kun je er als eenling niets tegen doen

    ‘Antikapitalist? Ik?’ Robert Moser, op deze warme nazomerdag gehuld in 
een lichtblauw polohemd van Boss, haalt zijn schouders op. ‘Ik ben ook geen uitgesproken kapitalist.’

    Hij ziet er sportief uit, bijna mager. Hij is geen theoreticus, Marx heeft hij nooit gelezen. Wat hij in zijn functie meemaakte beviel hem eenvoudig niet: ‘Er waren zaken die niet strookten met mijn principes.’ Adviseurs die hun klanten producten moeten aansmeren die ze zelf niet begrijpen. Afgesloten bouwspaarcontracten wegen zwaarder dan het bedrijfsresultaat. Financiële adviseurs die aanzetten tot speculaties met aandelen. ‘Ik heb niets tegen aandelen,’ zegt Moser. ‘Maar wel wanneer ze de volgende dag weer verkocht worden omdat de koers is gestegen.’

    Niet zijn wereld

    ‘Van Saulus tot Paulus als bankier’, schreef een krant eens over hem. Maar Moser beleefde geen bekering. Innerlijk nam hij steeds meer afstand van zijn beroep. Hij hield zich altijd al afzijdig van de Kitzbüheler elitekringen. ‘Dat was mijn wereld niet, ik wilde niet doen alsof.’ Mensen die hem nog uit die tijd kennen, waarderen hem om zijn vakkennis en zijn vriendelijke aard.

    Moser is vegetariër, hij koopt in wereldwinkels, rijdt bewust weinig auto. Maar een levenshouding maakt hij er niet van. De wereld van Attac, de groep die in Davos met spandoeken demonstreert tegen geldbeluste bankiers, was ook niet de zijne. ‘Maar ik vond het prima dat men een tegengeluid liet horen,’ vertelt Moser. Hij heeft zich er niet bij aangesloten, hij werkte liever aan zijn heel persoonlijke exitstrategie. Op congressen hield hij voordrachten met de titel ‘Heeft het zin om bij een bank te werken?’ Hij wilde graag een boerderij, bezocht zelfs de landbouwschool, maar gaf zijn baan nog niet op. ‘Dat doe je niet zo makkelijk, daar hangt te veel van af.’

    Zijn streekaccent is nog altijd duidelijk hoorbaar. Zijn ouders bezaten een modezaak in Lienz. ‘Dat was meer kindermode, en zo werden wij ook aangekleed,’ zegt Moser. ‘Rode schoenen, gele broek. Wij werden er vaak mee geplaagd op school.’ Hij groeide op met vijf broers en zussen. Met zijn drie broers leefde hij zich in zijn jonge jaren uit in een band; de Beatles waren hun helden.

    Op zijn negentiende werd hij vader, zijn vrouw was zeventien. Haar moeder wilde haar naar een school in Innsbruck sturen; het paar besloot een kind te krijgen om samen te kunnen blijven. ‘Een besluit uit jeugdige overmoed,’ zegt Moser. Maar hij heeft er geen spijt van. Vijf jaar later werd hun tweede dochter geboren. Nu leeft hij met zijn vrouw in Kirchberg in Tirol. Voor zijn nieuwe baan vond hij een woning in Wenen, niet ver van het Prater. Zo kan hij ’s morgens joggen, voordat hij op de fiets naar zijn werk rijdt.

    Voor sommige mensen is het werk alles. Die storten dan vroeg of laat in

    Het is belangrijk er iets naast te doen. ‘Voor sommige mensen is het werk alles. Die storten dan vroeg of laat in.’ Moser had daarentegen naast zijn baan bij de spaarbank nog de energie om zich verder te ontwikkelen. Op zijn veertigste begon hij aan een dissertatie over economie. Aansluitend schreef hij zich in voor een psychologiestudie. Het plan om eruit te stappen werd concreter: op zijn zestigste wilde hij als psychotherapeut aan de slag.

    Ver van de mensen af

    In januari 2014 werd de directie van de Kitzbüheler Sparkasse teruggebracht tot twee functies. Dat was de kans om eruit te stappen. ‘Het was mijn hartewens om ermee te stoppen.’ Dat was het einde van zijn carrière als bankier.

    Dacht hij. Moser begon zijn opleiding tot psychotherapeut met een practicum. Een bevriende arts vertelde hem over de Bank für Gemeinwohl, die een projectleider zocht. Hij solliciteerde om zijn vriend een plezier te doen.

    Christian Felber herinnert zich dat Moser de meest alerte sollicitant was; hij had korte, pregnante statements afgegeven. ‘Hij was heel sympathiek, maakte de indruk dat hij met zichzelf in het reine was.’

    Moser is onder de indruk van de vele vrijwilligers die zich voor het project inzetten. Als hij over zijn werk praat, doet hij dat met enthousiasme, als iemand die onverhoopt eindelijk iets gevonden heeft dat bij hem past.

    In augustus 2014 begon hij als onbezoldigd projectleider; sinds november wordt hij betaald: 3800 euro voor een werkweek van vier dagen. Vroeger verdiende hij vier keer zoveel. ‘Ik dacht: veel is het niet, maar het is voldoende. Sommigen zeiden toen tegen mij dat dat waanzinnig veel geld was. Toen realiseerde ik me weer hoe ver ik in de bank van de mensen af stond.’


    Moser wende snel aan de nieuwe cultuur. Natuurlijk spreekt hij de i in ‘Genossenschafterinnen’ ook uit. Hij laat mensen uitpraten, wacht op het juiste moment om iets te zeggen. Dat werkt. ‘Van hem heb ik veel geleerd over leiderschapskwaliteit,’ zegt Christian Felber. In het begin waren er spanningen geweest tussen degenen die het principe van de geweldloze communicatie hooghouden, en degenen die uit de harde zakenwereld komen. ‘Dat was bij Moser niet zo. Die zat mentaal allang op onze lijn.’

    Wat anderen vermoeiend vinden, neemt Moser met plezier op zich. 
De besluitvorming verloopt sociocratisch: ieder spreekt op zijn beurt, geen alfadier dringt voor. Als ook maar één persoon zwaarwegende bedenkingen heeft, begint alles opnieuw. ‘Dat kan langer duren, maar er worden fantastische besluiten genomen.’ Soortgelijke procedures had hij in zijn tijd bij de Sparkasse ingevoerd, zonder theoretische onderbouwing. Hij haalde zijn inspiratie uit de muziek, bij het Vienna Art Orchestra. Dirigent Mathias Rüegg stond op het podium steeds terzijde, alleen moeilijke delen dirigeerde hij frontaal voor zijn musici.

    Het ergert hem een beetje dat de bank er niet eerder was. ‘Dan had ik meer energie gehad.’ De lange dagen zijn uitputtend: hij moet gesprekken voeren, voordrachten houden, overtuigen. Felber noemt hem ‘een minister van buitenlandse zaken’. De vele onbezoldigde medewerkers komen meestal 
pas ’s avonds naar de vergaderingen, het wordt vaak laat.

    Er is één ding dat Moser niet opgeeft: het plan om als psychotherapeut te werken. ‘Ik heb het alleen uitgesteld.’ Tot hij 62 is, wil hij bij de Bank für Gemeinwohl blijven. Het is de opstartfase, die ook voor hem nieuw is. Moser grijnst: ‘Dat is de spannende tijd. Daarna kan ik vertrekken, voordat het saai wordt.’

    Auteur: Christian Bartlau
    Vertaler: Piet Meeuse

    Beeld bovenaan: © Hajo

    Die Zeit
    Duitsland | dagblad | oplage 540.000
    De krant van de Duitse intelligentsia is tolerant en liberaal en biedt iedere donderdag grote politieke analyses. Bij controversiële thema’s worden verschillende meningen en auteurs tegenover elkaar gezet. Voormalig bondskanselier Helmut Schmidt levert regelmatig bijdragen.