Tag: Polen

  • Europese Commissie daagt Polen voor Europees Hof van Justitie

    Europese Commissie daagt Polen voor Europees Hof van Justitie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Panama: minstens 38 migranten omgekomen bij busongeluk

    » Nikki Haley wordt de eerste Republikeinse rivaal van Trump

    Het land zou de grondwet voorrang geven boven het EU-recht

    De Europese Commissie heeft gisteren aangekondigd Polen voor het Hof van Justitie van de Europese Unie te dagen wegens twee omstreden vonnissen van het Poolse Constitutioneel Hof. In de uitspraken van die rechtbank wordt de Poolse grondwet boven het EU-recht gesteld. Deze stap betekent een verdere escalatie van het langdurige conflict tussen Brussel en Warschau over het Poolse rechtssysteem, aldus Politico.

    ‘Het Constitutioneel Hof heeft met deze uitspraken de algemene beginselen van autonomie, primaat, doelmatigheid en uniforme toepassing van het Europees recht en de bindende kracht van de arresten van het Hof van Justitie van de Europese Unie geschonden,’ aldus de Europese Commissie in een verklaring.

    Volgens de Commissie voldoet het Constitutioneel Hof niet langer aan de eisen van een onafhankelijke en onpartijdige rechtbank

    Het uitvoerend orgaan van de EU zei dat het de kwestie had proberen op te lossen in een gesprek met Polen vorig jaar, maar Warschau ging niet in op de bezwaren. ‘Daarom heeft de Commissie vandaag besloten Polen voor het Hof van Justitie van de Europese Unie te dagen’, luidt de verklaring.

    De Commissie trok tevens de status van het Poolse hof in twijfel, aangezien verschillende rechters daarvan in strijd met de Poolse grondwet zijn benoemd. ‘De Commissie is ook van mening dat het Constitutioneel Hof niet langer voldoet aan de eisen van een onafhankelijke en onpartijdige rechtbank die eerder in de wet zijn vastgelegd,’ aldus de Commissie.

    Lees ook:

  • Het Poolse leger is bezig aan een opmars

    Het Poolse leger is bezig aan een opmars

    Polen is hard op weg om het grootste leger van Europa op te bouwen. Het land heeft nu al meer tanks en houwitsers dan Duitsland. Maar leidt dat ook tot meer politieke invloed?

    Toen eind november een afgezwaaide raket neerkwam op een Pools grensplaatsje en twee mensen de dood vonden, maakten sommige Europese regeringsleiders zich net zoveel zorgen over de mogelijke reactie van de Poolse regering als over de mogelijkheid dat Rusland achter de aanval zat. Vanwege het diepgewortelde Poolse wantrouwen jegens al wat Russisch is en de hartgrondige afkeer van Moskou die de huidige rechtse Poolse regering koestert, leefde van Brussel tot Berlijn de vrees voor onbesuisde stappen van Warschau. 

    Maar niets van dit alles: Warschau bewaarde de kalmte en bracht weliswaar zijn troepen in verhoogde staat van paraatheid, maar hield zijn kruit droog tot de exacte toedracht was opgehelderd. (De conclusie is dat het een afgezwaaide Oekraïense luchtverdedigingsraket betrof, afgevuurd tijdens een Russische aanval.) Die kalmte berustte op een simpele realiteit waarvan het grootste deel van Europa zich niet bewust is: dat Polen misschien wel het beste leger van Europa heeft. En dat leger wordt alleen maar sterker.

    Een uitdijend leger

    Door zijn paranoia inzake Rusland heeft Polen zich altijd onttrokken aan de tijdgeest van bijna alle Europese landen: de gedachte dat conventionele oorlogvoering tot het verleden behoort. Polen is altijd blijven bouwen aan wat stilaan de grootste landmacht van de EU begint te worden. ‘Het Poolse leger moet zo sterk zijn dat het louter op basis van zijn kracht niet hoeft te vechten,’ zei premier Mateusz Morawiecki dit jaar aan de vooravond van de Poolse onafhankelijkheidsdag. Een standpunt dat de belangrijkste bondgenoot van het land als muziek in de oren klinkt.

    ‘Polen is onze belangrijkste partner op het Europese vasteland geworden,’ zegt een hoge Amerikaanse militair in Europa, die wijst op de cruciale rol van Polen bij de steun aan Oekraïne en de versterking van de NAVO-defensie in de Baltische staten. Duitsland, traditioneel de belangrijkste Amerikaanse bondgenoot in de regio, blijft van cruciaal belang als logistiek knooppunt, maar door het eindeloze Duitse gesoebat over of het weer een leger moet opbouwen en het gebrek aan een cultuur van strategisch denken is Berlijn een minder effectieve partner, zegt dezelfde militair. De Duitsers blijven maar debatteren over de precieze gevolgen van wat zij de Zeitenwende noemen, het door de Russische inval in Oekraïne geforceerde strategische keerpunt, terwijl Polen ondertussen al flink in zijn leger aan het investeren is.

    Warschau heeft gezegd de defensie-uitgaven te willen verhogen van 2,4 naar 5 procent van het bbp. Ondertussen betwijfelt Duitsland, dat vorig jaar circa 1,5 procent van zijn bbp aan defensie uitgaf, of het zich aan de NAVO-doelstelling van 2 procent moet blijven houden als de eerder dit jaar daarvoor gereserveerde pot van 100 miljard euro leeg raakt.

    De Poolse minister van Defensie heeft beloofd dat zijn land ‘de krachtigste landmacht in Europa’ zou krijgen

    De Poolse minister van Defensie Mariusz Błaszczak heeft in juli beloofd dat zijn land ‘de krachtigste landmacht in Europa’ zou krijgen. En het is goed op weg die belofte waar te maken. Polen heeft nu al meer tanks en houwitsers dan Duitsland en ligt op koers om straks ook een veel groter leger te hebben, met een beoogde 300.000 manschappen in 2035 – veel meer dan de huidige 170.000 van Duitsland. Op dit moment is het Poolse leger zo’n 150.000 man sterk, waarvan er 30.000 behoren tot een nieuwe, in 2017 opgezette territoriale verdedigingsmacht. Dat zijn reservisten die na een training van zestien dagen af en toe opfriscursussen krijgen. Het werd aanvankelijk een beetje afgedaan als een schertsleger, maar na het succes dat Oekraïne heeft geboekt met mobiele milities die zijn uitgerust met antitank- en luchtdoelraketten lijkt het idee nu zo gek nog niet. ‘Die twijfels zijn nu wel verdwenen,’ zei Błaszczak onlangs bij een beëdigingsceremonie voor nieuwe rekruten van dit krijgsonderdeel.

    En waar Duitsland moeite heeft om nieuwe militairen te werven, trekt Polen de aandacht met zijn rekruteringscampagnes. ‘De Polen staan veel positiever tegenover hun strijdkrachten dan de Duitsers, omdat ze voor hun vrijheid hebben moeten vechten,’ zegt Gustav Gressel, een Oostenrijkse oud-officier die nu beleidsadviseur is bij de Europese Raad voor Buitenlandse Betrekkingen. ‘In militaire kringen twijfelt niemand aan de kwaliteit van het Poolse leger.’

    Moeizame internationale verhoudingen

    Of die militaire kracht zich ook zal vertalen in politieke invloed in Europa is een ander verhaal. Voorlopig komt daar nog niet veel van, vooral omdat de middenpartijen die in Europa de toon aangeven niet zoveel vertrouwen hebben in de Poolse regering, die gedomineerd wordt door de nationalistische PiS, de partij voor Recht en Rechtvaardigheid. Het aanhoudende conflict over wat Brussel ziet als Poolse minachting voor de democratische rechtsstaat heeft de reputatie van het land in de hele EU geen goed gedaan. ‘Polen heeft minder invloed dan het toekomt, als gevolg van zijn interne conflicten,’ zegt Gressel, waarmee hij doelt op de onenigheid die zelfs binnen de PiS bestaat over de koers die het land moet varen en in hoeverre het Brussel tegemoet moet komen.

    Maar één punt waarop alle politieke kemphanen in Polen elkaar wel kunnen vinden, is de noodzaak om het leger te versterken. Wantrouwen jegens Rusland is de grootste drijfveer, maar Warschau vraagt zich ook af in hoeverre het kan bouwen op Washington. Anders dan in de andere EU-landen is de grootste angst hier echter niet dat Donald Trump weer president wordt, maar juist dat hij het niet wordt. Hoewel Amerika en Polen hun militaire samenwerking bij de hulp aan Oekraïne geïntensiveerd hebben, blijft Warschau wantrouwig tegenover Biden, die de Poolse regering in zijn verkiezingscampagne ‘totalitair’ heeft genoemd.

    Polen heeft in Amerika dit voorjaar een order van 4,9 miljard euro geplaatst voor 250 Abrams-tanks

    En al verwelkomt Washington de beloften over de verhoging van het Poolse defensiebudget, er heerst ook twijfel of Warschau ze echt zal nakomen, en teleurstelling dat het land enkele van zijn grootste aankopen in Zuid-Korea doet. Polen heeft in Amerika dit voorjaar een order van 4,9 miljard euro geplaatst voor 250 Abrams-tanks, ter vervanging van de 240 tanks uit de Sovjettijd die het aan Oekraïne heeft overgedaan. De Poolse luchtmacht, nu nog uitgerust met F-16’s, heeft in 2020 een order van 4,6 miljard dollar geplaatst voor 32 nieuwe JSF-toestellen. Maar de bulk van de recente defensie-uitgaven gaat naar Zuid-Korea, waar Polen een hele reeks tanks, vliegtuigen en ander wapentuig heeft besteld. 

    Het heeft daar nu tussen de tien en twaalf miljard dollar aan wapens besteld, zegt Mariusz Cielma, redacteur en analist bij een website over militaire technologie. Die orders omvatten honderdtachtig K2 Black Panther-tanks, tweehonderd K9 Thunder-houwitsers, 48 aanvalsvliegtuigen van het type FA-50 en 218 K239 Chunmoo-raketwerpers. En dat is alleen nog maar het tweedehandsmaterieel. Nieuw materieel wordt door Polen op nog grotere schaal ingeslagen. Bovenop alles wat meteen geleverd kan worden, moet Korea in de tweede helft van dit decennium ook nog eens in totaal duizend K2-tanks en zeshonderd K9-houwitsers leveren. ‘Er is geen ander westers land dat zijn leger zo sterk en zo snel wil uitbreiden. En als je die Poolse orders binnensleept, kun je daar nog decennia aan blijven verdienen, want dat materieel vergt onderhoud en reparaties,’ zegt Cielma.

    ‘We willen best wapens kopen in andere EU-landen, maar ze moeten ophouden met hun oorlog tegen Polen’

    De Koreanen zijn aantrekkelijke leveranciers omdat hun materieel over het algemeen goedkoper is dan de Amerikaanse en Europese alternatieven en ze snel kunnen leveren. Deze aankopen zijn natuurlijk een klap in het gezicht van de Franse president Macron en zijn droom van ‘strategische autonomie’, een Europa dat zichzelf kan verdedigen met wapens die het zelf (en dan vooral in Frankrijk) produceert.

    De Poolse leiders maken er geen geheim van dat de Europese kritiek op hun omstreden hervorming van de rechtspraak en andere kwesties ook een rol heeft gespeeld in het besluit om in Seoul te gaan shoppen. ‘We willen best wapens kopen in andere EU-landen, maar ze moeten ophouden met hun oorlog tegen Polen,’ zei Jarosław Kaczyński, de leider van de regeringspartij eerder deze maand. ‘We willen wel orders plaatsen en geld uitgeven, maar niet als we te horen krijgen dat Polen geen rechtsstaat is.’ Warschau heeft voor 1,7 miljoen euro aan Italiaanse Leonardo-helikopters besteld, maar volgens het contract moeten die in Polen worden geproduceerd. 

    Niemand twijfelt aan de ambitie van de Polen, maar sommigen vragen zich wel af hoe haalbaar die is en wat de politieke motieven erachter zijn. In 2035 wil het land ruim 110 miljard euro aan defensie hebben uitgegeven. ‘Oké, we hebben tanks en houwitsers nodig, maar hebben we er vanuit strategisch en operationeel oogpunt echt zoveel nodig? Het is niet duidelijk waarom het ministerie ineens al deze orders heeft aangekondigd,’ zegt generaal b.d. Stanisław Koziej, voormalig hoofd van het Nationale Veiligheidsbureau van de Poolse president. Gezien het belang van het thema veiligheid voor de Poolse kiezer denken velen dat de PiS deze defensie-uitgaven doet met het oog op de landelijke verkiezingen volgend jaar, omdat de partij het momenteel wat minder goed doet in de peilingen.

    Als er een andere regering komt, krijgt die te maken met een aantal lastige vragen over de mate waarin Polen die enorme militaire uitbreiding financieel kan dragen, zegt Koziej. De Poolse economie was de afgelopen jaren robuust, maar de hoogte van deze defensie-uitgaven is zonder weerga en zal zwaar op de begroting gaan drukken. ‘De militaire uitgaven en de algehele economische ontwikkeling van het land moeten met elkaar in evenwicht zijn,’ zegt Koziej. ‘Wat de plannen ook zijn, ze moeten een strategische analyse maken van de Poolse veiligheid na de oorlog in Oekraïne.’ 

    Ondertussen lijkt Duitsland de militaire uitbreiding van Polen toe te juichen, ondanks de moeizame onderlinge relatie en de beladen geschiedenis van de twee landen. Berlijn ziet Polen als een buffer tegen de Russische invloedssfeer. Hoe meer tanks en troepen in Polen, hoe veiliger Duitsland. ‘Ik krijg de indruk dat de Duitsers alweer een hangmat zien lonken,’ zegt Gressel, doelend op de reputatie van Berlijn om achterover te leunen terwijl de bondgenoten, met name de VS, op defensiegebied het zware werk opknappen.

  • Rusland voor het eerst niet bij herdenking van bevrijding Auschwitz

    Rusland voor het eerst niet bij herdenking van bevrijding Auschwitz

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Tien doden bij Israëlische inval in vluchtelingenkamp

    » VS doden belangrijke IS-leider tijdens operatie in Somalië

    Het kamp werd 78 jaar geleden bevrijd door de Russen

    In verband met de inval van Oekraïne is de delegatie van de Russische Federatie dit jaar niet uitgenodigd voor de herdenking van de bevrijding van concentratiekamp Auschwitz, zo berichtte Gazeta Wyborcza afgelopen woensdag. Het is vandaag precies 78 jaar geleden dat het kamp bevrijd werd door – ironisch genoeg – de Russen.

    Deze jaarlijkse herdenkingen worden georganiseerd om de herinnering aan de overlevenden, de belangrijkste gasten van de herdenkingsceremonie, levend te houden. Behalve oud-gevangenen zijn ook de belangrijkste Poolse ambtsdragers en diplomatieke vertegenwoordigers uit het buitenland aanwezig.

    Het zal nog een lange tijd duren voordat Rusland weer op het internationale toneel terugkeert

    Normaliter zou Rusland ook uitgenodigd zijn en zou de Russische afgevaardigde tijdens het belangrijkste deel van de ceremonie een toespraak houden. Vanwege de oorlog in Oekraïne is dat dit jaar voor de eerste keer niet het geval. Volgens de directeur van het Auschwitzmuseum zal het nog een lange tijd duren voordat Rusland weer op het internationale toneel terugkeert.

    Op 27 januari 1945 werd Auschwitz-Birkenau door het Rode Leger bevrijd, dat enkele maanden vertraging had opgelopen doordat er in Warschau een opstand uitbrak. Daardoor kregen de nazi’s de kans om het kamp te evacueren en de documentatie te vernietigen. Uiteindelijk troffen de Sovjettroepen in het kamp nog zo’n zevenduizend gevangenen aan, alsook zeshonderd mensen die doodgeschoten of van uitputting gestorven waren. Dezen werden door het Poolse Rode Kruis een maand later in een massagraf vlakbij het kamp begraven.

    Lees ook:

  • Polen wijzigt wet om te voldoen aan Europese normen over onafhankelijke rechtspraak

    Polen wijzigt wet om te voldoen aan Europese normen over onafhankelijke rechtspraak

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: leraren sluiten zich aan bij staking

    » Chinese bevolking is in 2022 voor het eerst in 60 jaar gedaald

    EU reageert positief op hervorming rechterlijke macht

    Het Poolse parlement heeft gestemd voor een amendement op de wet over de bevoegdheden van het Poolse Hooggerechtshof, zo berichtte het Poolse weekblad Tysol afgelopen vrijdag. Dit onder de aanhoudende druk van de EU, waarmee Polen al een tijdlang in de clinch ligt vanwege de omstreden justitiële hervormingen die het land heeft doorgevoerd. Sinds de ultraconservatieve partij Recht en Gerechtigheid (PiS) er aan de macht is, is de onafhankelijkheid van rechters namelijk drastisch ingeperkt, tot ongenoegen van de EU, die dit beschouwt als een schending van democratische beginselen.

    Na de stevige en verhitte debatten van de afgelopen dagen werd het amendement met 203 stemmen voor, 52 tegen en 189 stemonthoudingen uiteindelijk aangenomen. 198 van de 203 stemmen voor waren afkomstig van de regeringspartij PiS, terwijl van de partij Solidarna Polska, coalitiepartner in de regering, iedereen tegenstemde. De oppositie bracht helemaal geen stem uit.

    Europa zal het verloop van de wetswijzigingsprocedure nauwlettend in de gaten houden

    Het aangenomen amendement houdt in dat rechtszaken over tucht en rechterlijke onschendbaarheid niet meer door het Hooggerechtshof, maar door de Hoogste Administratieve Rechtbank worden afgehandeld. Ook krijgt deze rechtbank nu zelf de bevoegdheid om de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van een rechter te toetsen, terwijl daarvoor eerst een rechtszaak gestart moest worden. 

    Hoewel het aangenomen amendement tot vreugde stemt bij de Europese Commissie, die al lange tijd ernaar uitzag dat Polen stappen zou ondernemen om de rechterlijke onafhankelijkheid te waarborgen, is de kous hiermee nog niet af, zo meldde Tysol even later. Europa zal het verloop van de wetswijzigingsprocedure nauwlettend in de gaten houden en, wanneer de wetswijziging in Polen eenmaal doorgevoerd is, nagaan in hoeverre de gewijzigde wet voldoet aan de Europese normen inzake rechterlijke onafhankelijkheid, aldus de woordvoerder van de Europese Commissie, Christian Wigand.

    Lees ook:

  • Oekraïne en Rusland wijzen naar elkaar na raketincident

    Oekraïne en Rusland wijzen naar elkaar na raketincident

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nieuwe doodstraffen uitgedeeld in Iran

    » Extreem weer werkt regeringsonderdrukking in eilandstaten in de hand

    Volgens NAVO-landen werd de raket door Oekraïne afgevuurd

    Een dag nadat een Pools dorp vlak over de grens met Oekraïne werd geraakt door een raket, met twee dodelijke slachtoffers als gevolg, is er nog veel onduidelijk over de herkomst van het projectiel, meldt The Guardian. Volgens de Oekraïense president Volodymyr Zelensky is de raket Russisch en ook Poolse autoriteiten wijzen erop dat de raket van Russische makelij is.

    Dat betekent overigens niet dat de raket uit Rusland werd afgeschoten, zo benadrukken verschillende NAVO-landen, waaronder de VS. Zij zeggen dat de raket waarschijnlijk een raket betreft uit het luchtafweersysteem van Oekraïne, die werd afgeschoten om een Russische aanval te pareren. Het Oekraïense leger werkt, net als zijn vijand, met Russische raketten.

    Desondanks zegt de Poolse premier Mateusz Morawiecki dat de raket als provocatie door Rusland kan zijn afgeschoten. Ondertussen blijft Rusland ontkennen dat het aanvallen op de grensregio heeft afgevuurd en lijken NAVO-landen naar manieren te zoeken om het incident te bagatelliseren en de kalmte te bewaren.

    Lees ook:

  • Twee doden bij raketinslagen in Polen

    Twee doden bij raketinslagen in Polen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Eerste hulpgoederen bereiken Tigray

    » Officieel acht miljard mensen op aarde

    Op dezelfde dag schoot Rusland raketten op doelen in Oekraïne

    Bij een Pools dorp vlak bij de grens met Oekraïne zijn twee doden gevallen door mogelijke raketinslagen. Of de raketten afkomstig zijn uit Rusland wordt nog uitgezocht, meldt Al Jazeera. Russische strijdkrachten voerden dinsdag zeer hevige raketaanvallen uit op verschillende steden in Oekraïne.

    Na de inslagen riep de Poolse premier Mateusz Morawiecki zijn kabinet en de nationale veiligheidsraad bijeen in een spoedberaad en besloot vervolgens de militaire paraatheid in het land te verhogen. Aangezien Polen tot de NAVO behoort, heeft het land het recht om zich te beroepen op artikel 5, wat betekent dat alle NAVO-landen Polen moeten bijstaan waar nodig.

    Het Kremlin ontkent raketten op Polen te hebben afgevuurd. Volgens de Russische regering is er sprake van een provocatie. De Verenigde Staten zeggen eerst onderzoek te willen doen naar de toedracht, maar benadrukken dat de berichtgeving uit Polen zeer zorgwekkend is.

    Lees ook:

  • Iran: negen Europeanen, waaronder Nederlander, gearresteerd tijdens protesten

    Iran: negen Europeanen, waaronder Nederlander, gearresteerd tijdens protesten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Brazilië: Lula wint eerste verkiezingsronde met kleiner verschil dan verwacht

    » Bulgaarse verkiezingen: Borisov aan de leiding, maar regeringsvorming wordt lastig

    Protesten zijn ontstaan na dood van jonge vrouw

    De Iraanse autoriteiten hebben negen Europeanen gearresteerd tijdens straatprotesten, bericht BBC. Deze door het regime als spionnen aangemerkte Europeanen zouden een rol hebben gespeeld bij de demonstraties die het land de afgelopen twee weken hebben opgeschud, beweert het inlichtingenministerie. De arrestanten komen uit Frankrijk, Zweden, Duitsland, Polen, Italië en Nederland. Waar zij zijn gearresteerd is niet bekend.

    BBC wijst erop dat Iran ‘buitenlandse vijanden’ deels de schuld geeft van de chaos die het land in zijn greep houdt sinds de dood van Masha Amini, een tweeëntwintigjarige vrouw die onder onduidelijke omstandigheden stierf nadat ze was gearresteerd door de zedenpolitie. Ten minste tachtig mensen werden gedood tijdens de demonstraties die volgden op haar verdwijning, volgens de Noorse organisatie Iran Human Rights. In Zahedan, nabij Pakistan en Afghanistan, zijn vrijdag bij nieuwe botsingen naar verluidt negentien mensen omgekomen, onder wie een kolonel van de Islamitische Revolutionaire Garde.

    Lees ook:

  • Pools parlement ontmantelt omstreden tuchtkamer voor rechters

    Pools parlement ontmantelt omstreden tuchtkamer voor rechters

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Voormalig bestuursvoorzitter Louvre opgepakt voor illegale handel in antiquiteiten

    » Irak neemt wet aan om betrekkingen met Israël strafbaar te stellen

    Door maatregel heeft Polen nu recht op 35 miljard EU-steun

    Het Poolse parlement heeft donderdag een wetsvoorstel goedgekeurd om een nieuw gerechtelijk orgaan op te richten ter vervanging van de door de Europese Unie aangevochten tuchtkamer, meldt Politico. De controversiële tuchtkamer gaf de Poolse regering de bevoegdheid om zich te bemoeien met de rechtspraak. Zo kon de tuchtkamer onder andere rechters schorsen en hun onschendbaarheid opheffen, zodat ze vervolgd konden worden. Het Hof van Justitie van de Europese Unie oordeelde vorig jaar dat de kamer moest worden geschorst, maar Warschau negeerde de uitspraak en werd veroordeeld tot een boete van 1 miljoen euro per dag.

    ‘Het is een schijnvertoning bedoeld om Brussel te misleiden’

    Met de opheffing van de tuchtkamer wordt de weg vrijgemaakt voor Warschau om miljarden euro’s aan EU-gelden te ontvangen, in het kader van coronasteun. Brussel had het immers een bedrag van meer dan 35 miljard euro aan hulp en leningen aan Polen opgeschort als onderdeel van haar rechtsstaatgeschil met de nationalistische regering.

    Critici zeggen echter dat de nieuwe wet geen oprechte poging is om de hervormingen ongedaan te maken. Laurent Pech, professor in Europees recht aan de Middlesex University in Londen, waarschuwde zelfs dat het wetsvoorstel slechts een naamsverandering is.

    Lees ook:

  • EU zegt klaar te zijn om Russische ‘gaschantage’ tegen te gaan

    EU zegt klaar te zijn om Russische ‘gaschantage’ tegen te gaan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zenders Radio France International en France 24 definitief geschorst in Mali

    » Rapport: onafhankelijke media in Hongkong bijna volledig ontmanteld

    Bulgarije en Polen krijgen gas van ‘hun EU-buren’

    Een dag nadat het Russische Gazprom de gasexport naar Polen en Bulgarije opschortte, heeft de Europese Unie verklaard dat ze klaar is om ‘de gaschantage van Moskou’ tegen te gaan, zo meldt La Libre Belgique. ‘Onze reactie zal onmiddellijk, eensgezind en gecoördineerd zijn’, aldus EU-voorzitter Ursula Von der Leyen. Zij verzekerde dat ‘solidariteit’ tussen de lidstaten de tekorten op korte termijn moet kunnen voorkomen en dat Bulgarije en Polen nu gas krijgen van ‘hun EU-buren’.

    De Europese Commissie wil medio mei voorstellen indienen om de afhankelijkheid van de EU van Russische fossiele brandstoffen te verminderen. ‘Het onderwerp zal aan de orde komen op een speciale Europese top op 30 en 31 mei,’ aldus La Libre Belgique.

    Het sanctiepakket zal ook een verbod op Russische olie inhouden

    Het sanctiepakket zal ook een verbod op Russische olie inhouden, merkt Le Soir op. Volgens het dagblad, dat een diplomatieke bron citeert, hebben de permanente vertegenwoordigers van de EU-lidstaten de kwestie woensdag besproken.

    Sinds het begin van het Russische offensief in Oekraïne vragen Europeanen zich af wie het eerst zou ‘schieten’ door op gas te mikken: Europa met een embargo of Moskou dat de kranen dichtdraait, merkt Le Soir op. Hoe dan ook, ‘aan beide kanten vindt er escalatie plaats’, verklaarde een bron die dicht bij de zaak zit aan het dagblad.

    Lees ook:

  • Gazprom levert geen gas meer aan Polen en Bulgarije

    Gazprom levert geen gas meer aan Polen en Bulgarije

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Japan: oudste persoon ter wereld overleden op 119-jarige leeftijd

    » Finland en Zweden zullen in mei een aanvraag voor NAVO-lidmaatschap indienen

    Beide landen weigeren gas in roebels te betalen

    Het Russische bedrijf Gazprom levert vanaf vanochtend voorlopig geen gas meer aan Polen en Bulgarije. Beide landen zeggen dat ze hierop voorbereid waren, zo melden zij in Varsaw Business Journal en Novinite.

    De opschorting is een gevolg van de escalerende spanningen tussen Moskou en het Westen, schrijft The Telegraph. Het Russische besluit werd genomen nadat de regering in Warschau het verzoek van president Poetin had geweigerd om het gas in roebels te betalen, aldus de Britse krant. De Europese Commissie had gewaarschuwd dat betaling in roebels in strijd zou zijn met de EU-sancties tegen Moskou, merkt Politico Europe op. Het is de eerste keer dat het Kremlin de gastoevoer naar een land heeft afgesneden sinds het begin van de Russische invasie in Oekraïne.

    ‘Rusland begint in Europa “gaschantage” uit te oefenen’

    Gazprom levert meer dan de helft van de gasinvoer van Polen. ‘Dat is een groot gat om te vullen,’ merkt BBC op. ‘Wanneer het stookseizoen in de herfst weer begint en de vraag toeneemt, kan het voor Polen moeilijk zijn om voor een paar maanden aan gas te komen,’ zegt de correspondent van de Britse zender in Warschau. Temeer daar ‘de concurrentie groot is op een reeds krappe gasvoorzieningsmarkt’.

    ‘Rusland begint in Europa “gaschantage” uit te oefenen,’ aldus Andri Jermak, stafchef van de Oekraïense president Zelensky, die dinsdag in The Guardian werd geciteerd. Ook Duitsland en Polen, landen die sterk afhankelijk zijn van Russisch gas, bereiden zich voor op het ergste, aldus de Britse krant.  

    Lees ook:

  • Situatie Pools-Belarussische grens is onmenselijk, aldus Amnesty International

    Situatie Pools-Belarussische grens is onmenselijk, aldus Amnesty International

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Meer overstromingen, droogtes, branden en recordtemperaturen in 2021

    » In Johannesburg moet je betalen om te mogen protesteren

    Vluchtelingen worden gewelddadig behandeld

    Amnesty International publiceerde een nieuw rapport over de onmenselijke omstandigheden van vluchtelingen en migranten aan de grens tussen Polen en Belarus, waar ernstige mensenrechtenschendingen plaatsvinden, aan beide zijden.

    De Poolse krant Gazeta Wyborcza publiceerde een fragment uit het originele rapport dat op 11 april door Amnesty International is uitgebracht. Het rapport beschrijft het schrille contrast tussen de hulpvaardige manier waarop Oekraïense vluchtelingen in Polen worden opgevangen en de vijandelijkheid waarmee mensen die via Belarus het land binnenkomen, worden bejegend. Honderden vluchtelingen die via Belarus zijn gekomen, worden onder erbarmelijke omstandigheden vastgehouden of soms gewelddadig teruggedrongen. Noch in Polen, noch in Belarus krijgen ze de kans op een eerlijke asielprocedure en veilige opvang.

    Vluchtelingen beschrijven sommige centra als ‘Guantánamo’

    In Belarus hebben de autoriteiten veel mensen gedwongen om terug te gaan naar hun land van herkomst, zonder een eerlijk proces. Vluchtelingen en migranten die vanuit Belarus naar Polen vluchten, worden niet toegelaten. Polen negeert routinematig hun verzoek om internationale bescherming en zet velen de grens over naar Belarus. Prikkeldraadomheiningen en zelfs militaire versterking moeten de grens bewaken. Daarmee schendt Polen op flagrante wijze de internationale regelgeving en de EU-wetgeving, aldus Amnesty International.

    Mensen die er toch in slagen om Polen binnen te komen, worden vaak vastgehouden in gesloten centra, zonder juridische of medische bijstand en in troosteloze omstandigheden. Zij beschrijven sommige centra als ‘Guantánamo’, waar de trauma’s die deze mensen in hun thuisland opliepen, nog erger worden.

    Amnesty International zegt dat de Poolse regering onmiddellijk moet stoppen met illegale pushbacks of detentie, en iedereen die op de vlucht is voor gevaar, bescherming en eerlijke procedures moet bieden.

    Lees ook:

  • Poolse organisatie voor ‘traditionele familiewaarden’ struikelt over seksschandaal

    Poolse organisatie voor ‘traditionele familiewaarden’ struikelt over seksschandaal

    Ordo Iuris, een ultraconservatieve Poolse katholieke organisatie die juridische procedures voert om abortus en echtscheidingen te verbieden, en lhbtq-rechten in te perken, dreigt uiteen te vallen. Poolse media onthulden dat twee van haar topleden betrokken waren bij een buitenechtelijke affaire.

    Balkan Insight schreef in juni vorig jaar: ‘Polen heeft onlangs de krantenkoppen gehaald door abortus vrijwel te verbieden, gemeentelijke anti-lhbtq-resoluties aan te nemen en zelfs door te proberen de regionale oppositie tegen vrouwenrechten te coördineren. De ngo Ordo Iuris speelde een belangrijke rol in deze recente conservatieve blitzkrieg. De mensen die de organisatie leiden zijn jong en activistisch. Ze behoren tot de generatie die is geboren in de jaren negentig.’

    Balkan Insight sprak zelfs van een symbiose tussen de conservatief-nationalistische regeringspartij Recht en Rechtvaardigheid (PiS) en Ordo Iuris. ‘Onder PiS-politici heeft Ordo Iuris een luisterend oor gevonden voor haar ideeën. Haar conservatieve pleidoeien heeft de Poolse regering geholpen een verhaal van “verzet tegen het Westen” te construeren, waar Warschau ruimschoots gebruik van maakt in zijn voortdurende confrontatie met de EU.’

    De moederorganisatie van Ordo Iuris wordt er in verschillende landen van beschuldigd een religieuze sekte te zijn

    ‘Ordo Iuris heeft een belangrijke rol gespeeld bij het bijna totale abortusverbod in Polen en invloed gehad op de totstandkoming van “lhbtq-vrijezones”. Nu heeft Ordo Iuris zijn zinnen gezet op het moeilijker maken voor echtparen om te scheiden’, schreef Vice enkele maanden later.

    De organisatie is niet alleen Pools, maar maakt deel uit van een veel groter ultraconservatief netwerk, zo blijkt uit het boek This Is War – Women, Fundamentalists and the New Middle Ages uit 2020, van de Poolse journaliste Klementyna Suchanow. Ze beschrijft hoe Ordo Iuris werd opgericht door leden van de Piotr Skarga-vereniging, de Poolse tak van het ultrakatholieke netwerk Tradition, Family, Property (TFP), dat ontstond in Brazilië en dat er in verschillende landen van wordt beschuldigd een religieuze sekte te zijn.

    ANP 431805346 3
    Een groep TFP-leden heeft zich verzameld voor de kerk van het Heilig Kruis in Warschau in een homofobe religieuze bijeenkomst. – © Piotr Lapinski / NurPhoto / Shutterstock

    Vorig jaar publiceerden wij een artikel over de wereldwijde tentakels van TFP. Volgens Suchanow gebruiken zowel Ordo Iuris als de Piotr Skarga-vereniging het logo met een gouden leeuw van TFP, werken ze gezamenlijk aan acties en zijn enkele individuen actief in beide groepen.

    Hypocrisie

    Polen is inmiddels in de ban van een seksschandaal dat Ordo Iuris op stelten heeft gezet, volgens berichtgeving in de gezaghebbende Poolse krant Gazeta Wyborcza. Gezien de nauwe banden die katholieke fundamentalistische organisatie onderhoudt met toppolitici van de regeringspartij PiS, zullen ook in regeringsgebouwen de wenkbrauwen gefronst worden.

    Volgens de krant vond een paar maanden geleden een stille breuk plaats binnen Ordo Iuris, maar is nu duidelijk geworden dat de belangrijkste reden hiervoor een seksschandaal is. Daarbij zouden de voormalige vicepresident van de organisatie, Tymoteusz Zych en Karolina Pawłowska, de directeur van het Ordo Iuris International Law Centre, betrokken zijn. Als gevolg van het schandaal hebben meer dan een dozijn mensen Ordo Iuris verlaten, waaronder Zych en Pawłowska. Op een persconferentie maakten ze plannen bekend om een nieuwe organisatie te lanceren: The Logos Institute. Ondertussen ontploften sociale media in Polen met grappen, memes en felle discussie over het schandaal.

    Gazeta Wyborcza sprak met een aantal betrokkenen die in de loop der jaren door de mangel zijn gehaald door Ordo Iuris.

    ‘Deze organisatie is medeverantwoordelijk voor de hel die Poolse vrouwen doormaken’

    ‘Hypocrisie is één ding, maar de totale zelfingenomenheid en domheid van deze jonge mensen die menen het recht te hebben om het leven van anderen te regelen, is iets heel anders. Ik hoop dat hun geweten tot hen zal spreken, dat ze bepaalde dingen zullen overdenken. Ze betalen nu de prijs voor hun overmoed. Ik heb er geen enkele moeite mee om ze te veroordelen. Ik heb geen enkele sympathie voor hen. Ze waren het gezicht van Ordo Iuris‘, zegt Klementyna Suchanow tegen Gazeta Wyborcza over Zych en Pawłowska. Ordo Iuris spande een rechtszaak tegen haar aan vanwege haar boek This is War.

    Parlementslid Hanna Gill-Piątek werd vorig jaar aangeklaagd door Zych omdat ze had gewezen op mogelijke belangenverstrengeling. Een van de organisaties onder leiding van Zych had 200.000 zloty, zo’n 45.000 euro, aan subsidies ontvangen van een overheidsinstantie. Zych bleek in de toekennende raad van die instantie te zitten.

    Over de berichtgeving rond het schandaal zegt ze: ‘In dit geval is het moeilijk om van een inbreuk op de privacy te spreken. Ordo Iuris dringt aan op een verbod op echtscheiding en nu blijken ze er zelf mee te maken te hebben: dit is belangrijke informatie voor het algemeen belang want deze mensen beïnvloeden en vormen het recht in Polen.’

    Conventie van Istanboel

    ‘Zych vindt dat het doen van concessies aan lhbtq-gemeenschappen een bedreiging is voor het huwelijk en het traditionele gezinsmodel. Naar mijn mening moet deze hypocrisie openbaar worden gemaakt. Het publiek heeft het recht er kennis van te nemen. Deze organisatie is medeverantwoordelijk voor de hel die Poolse vrouwen doormaken’, zegt activist Bart Staszewski. Hij moest de afgelopen tijd 3,2 duizend kilometer door het land reizen om bij de hoorzittingen te verschijnen voor zaken die Ordo Iuris valselijk tegen hem had aangespannen. Alle zaken werden geseponeerd. ‘Ik hoop dat dit schandaal Ordo Iuris ernstig zal verzwakken. Het zijn gevaarlijke radicalen’, aldus Staszewski.

    ‘Ze zijn in hun eigen val gelopen’, vindt parlementslid Hanna Gill-Piątek. Ik weet niet welke effecten dit op lange termijn zal hebben. In het begin barstte het internet van de grappen over dit hele schandaal, maar het gaat om meer dan alleen memes. Iedereen heeft het er inmiddels over. Het lijkt mij dat Ordo Iuris aan geloofwaardigheid zal inboeten. Misschien moeten ze zelfs hun naam veranderen, omdat dit hen zal blijven aankleven. Dit is hoe je eindigt als je de slaapkamers van mensen probeert binnen te dringen, concludeert ze, verwijzend naar wetgeving die onder invloed van Ordo Iuris is ontstaan.

    ‘Pr-technish is dit een ramp en hun geloofwaardigheid is vrijwel nihil’

    ‘Leden van deze conservatieve netwerken zijn vaak erg jong en onervaren’, zegt Klementyna Suchanow. ‘Ze werden aangeworven tijdens hun studententijd. Ze meenden te weten hoe het leven eruit hoort te zien, maar in de loop der jaren bleek dat ze niet per se gelijk hadden. Ze zijn in de val gelopen van hun eigen makelij. Zo was mevrouw Pawłowska een tegenstander van de Conventie van Istanboel [Het Verdrag van de Raad van Europa inzake het voorkomen en bestrijden van geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld]. Nu gaat ze scheiden. Laat haar zich nu maar even die vrouwen voorstellen die zich in een veel moeilijkere situatie bevinden dan zij en vertel hen dan nog eens dat ze getrouwd moeten blijven.’

    Volgens Klementyna Suchanow is dit niet het einde van de ultraconservatieve beweging: ‘Dit is misschien het begin van het einde, maar het zijn slimme mensen. Ze maken deel uit van een sterk internationaal netwerk. Een plaatselijk schandaal is niet genoeg om ze ten val te brengen. Al zal deze echtscheidingskwestie zeker terugkomen, want pr-technish is dit een ramp en hun geloofwaardigheid is vrijwel nihil.’

    Lees ook:

  • Vijf doden bij zware storm in Europa met Eunice op komst

    Vijf doden bij zware storm in Europa met Eunice op komst

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Colombia: inheemse gemeenschappen in juridisch gevecht met Coca-Cola om speciaal bier

    » Amazon verdubbelt salaris voor management en techmedewerkers

    Stormdoden in Polen en Duitsland

    Als gevolg van storm Dudley stierven er donderdag drie mensen in het Poolse Krakau, ook vielen er twee doden in Duitsland. De storm bereikte windsnelheden van 180 kilometer per uur, ontwrichtte trein- en luchtverkeer en zorgde ervoor dat honderdduizenden huizen zonder elektriciteit zaten. Deze incidenten komen aan de vooravond van de komst van een andere storm, Eunice.

    Terwijl voor Noord- en Noordwest-Frankrijk en vier provincies in het noordwesten van België en het grootste deel van Nederland code oranje geldt, heeft de Britse weerdienst donderdag een zeldzaam code rood afgekondigd. De Britse autoriteiten verwachten dat rukwinden een levensgevaarlijke snelheid van 160 kilometer per uur kunnen bereiken. De bosbeheerdiensten bereiden zich voor op de vernietiging van miljoenen bomen, aldus The Independent.

    Lees ook:

  • Bulgaarse europarlementariër brengt Hitlergroet in Europees Parlement

    Bulgaarse europarlementariër brengt Hitlergroet in Europees Parlement

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gokker in Las Vegas wint jackpot zonder het te weten door storing

    » Brazilië: minstens 94 doden bij overstromingen in Petrópolis

    Eurosceptische parlementariër maakt fascistische groet

    Na woensdag gesproken te hebben in een debat in het Europees Parlement over de rechtsstaat in Polen en Hongarije, stak de Bulgaarse europarlementariër Angel Dzhambazki van de eurosceptische ECR-fractie een paar seconden zijn rechterarm voor zich uit alvorens weg te lopen, meldt Deutsche Welle.

    ‘We zullen nooit toestaan dat u ons vertelt wat te zeggen en wat te doen. Leve Bulgarije, Hongarije, Orbán, Fidesz en het Europa van de natiestaten’, had de politicus eerder gezegd achter het katheder in de vergaderzaal. Ook noemde hij op Twitter het besluit van het Hof van Justitie van de EU van woensdag een ‘gruwel’. Het Hof bekrachtigde een door Polen en Hongarije aangevochten mechanisme op grond waarvan Europese middelen kunnen worden ontnomen aan een land waar schendingen van de rechtsstaat worden vastgesteld.

    De vicevoorzitter van het Europees Parlement, Pina Picierno van Italië, die op dat moment het debat leidde, zei dat het Parlement met behulp van camera’s zou nagaan ‘of er al dan niet sprake was van een fascistische groet’ en dat, indien dit het geval was, er sancties zouden worden genomen.

    Lees ook:

  • Macron, Scholz en Duda zetten zich samen in om ‘een oorlog met Rusland te voorkomen’

    Macron, Scholz en Duda zetten zich samen in om ‘een oorlog met Rusland te voorkomen’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Europese Commissie gaat Polen korten wegens onbetaalde boete

    » VN: extreme armoede in Latijns-Amerika gestegen als gevolg van corona

    Regeringsleiders beloven ‘verstrekkende gevolgen’

    Dinsdagavond hebben de Franse president, de Duitse kanselier en de Poolse president in Berlijn blijk gegeven van hun eensgezindheid en hun gemeenschappelijke doelstelling om een oorlog met Rusland te voorkomen.

    Op een gezamenlijke persconferentie ter afsluiting van ‘twee dagen van allesomvattende diplomatie’ stonden Olaf Scholz van Duitsland, de Franse Emmanuel Macron, en Andrzej Duda uit Polen zij aan zij in Berlijn en ‘onderstreepten hun eenheid’ in de aanpak van Rusland, waarbij zij ‘verstrekkende gevolgen’ beloofden als het Oekraïne zou aanvallen, meldt The New York Times.

    Maar, ‘hoewel vooruitgang bij het de-escaleren van de crisis onzeker blijft’, hebben de drie regeringsleiders tijdens hun toespraken van elk vier minuten niet gespecificeerd ‘wat die gevolgen zouden zijn of welke andere maatregelen tot een de-escalatie van de spanningen zouden kunnen leiden’.

    Lees ook: