Tag: Rusland

  • Hoe kom je van een dictator af?

    Hoe kom je van een dictator af?

    Dictators, van Poetin tot Kim Jong-un, lijken steviger in het zadel te zitten dan ooit. ‘De eenentwintigste eeuw zal in het teken staan van de confrontatie tussen dictatuur en democratie’, schrijft Marcel Dirsus, politicoloog en de auteur van het boek How Tyrants Fall.

    Vorige zomer reden duizenden Russische soldaten met zware wapens ‘in de verkeerde richting’ over de weg van Oost-Oekraïne naar Moskou. Militieleider Jevgeni Prigozjin was in opstand gekomen en rukte met Poetins eigen strijdkrachten tegen hem op. Heel even leek het alsof dit de val van het regime kon inluiden. De dreiging was zo reëel dat Poetin-getrouwe strijdkrachten aan de rand van Moskou versterkingen aanlegden en met gepantserde voertuigen in de stad patrouilleerden. Toen de luchtmacht de opmars van de rebellen probeerde te stuiten, haalden Prigozjins mannen enkele helikopters en een vliegtuig neer.

    Maar nog geen vierentwintig uur later was het alweer gedaan met de muiterij. En nog twee maanden later was Prigozjin dood. Het had Poetin niet zijn ambt, zijn vrijheid of zijn leven gekost, vanuit zijn paleis regeert hij nog steeds en lijkt hij zelfs steviger in het zadel te zitten dan ooit. De prijs voor zijn machtsbehoud wordt betaald door de Russen die hij onderdrukt en de Oekraïners die hij de dood in jaagt.

    Bepalende factoren

    Veel dictators hebben in het verleden minder geluk gehad. De Tunesische oud-president Ben Ali werd uit zijn land verdreven. Nicolae Ceaușescu, die meer dan twintig jaar de scepter zwaaide over Roemenië, werd terechtgesteld. Welke factoren bepalen of een tiran aan de macht blijft dan wel wordt afgezet?

    Dictators worden dagelijks wakker met een hoofd vol zorgen over iedereen die hen naar het leven staat. Van buitenaf kan het lijken alsof ze hun land in een ijzeren greep hebben, maar intern woedt er in zulke regimes een voortdurende strijd tegen het verval, want overal zitten vijanden en de hele boel kan ieder moment instorten.

    Het komt er simpelweg op neer dat tirannen die aan de macht willen blijven, moeten zorgen dat ze de steun behouden van de mensen met geld (de elites) en de mensen met wapens (de generaals). Poetin had de greep op Prigozjin misschien verloren, maar de elite en de generaals bleven hem trouw en daarom zit hij er nog. Toen de crisis tot uitbarsting kwam, lukte het Prigozjin niet om andere hoofdrolspelers van Poetin los te weken. Was hij daar wel in geslaagd, dan had niet hem maar Poetin zelf een voortijdige dood gewacht. Nu heeft de leider van de Wagner-groep aan den lijve ondervonden dat er geen grotere gok bestaat dan een opstand tegen een dictator. Als je die verliest, verlies je ook alles.

    Het constante probleem voor Poetin en andere dictators is dat ze nooit echt veilig zijn

    Het constante probleem voor Poetin en andere dictators is dat ze nooit echt veilig zijn. De steun van de elite en de loyaliteit van de generaals is duur en vereist vaak strategieën waarmee de machthebbers het volk van zich vervreemden. Dan kan de ontevreden massa in opstand komen. En als dat gebeurt, zoals in Tunesië in 2011 en Roemenië in 1989, kan het in een oogwenk voorbij zijn.

    De Tunesiërs en de Roemenen hadden iets heel belangrijks begrepen: om van een dictator af te komen, moet je de verdeeldheid binnen het regime opstoken. Als de straten vol burgers staan en de tiran bevel geeft het vuur te openen, staan de loyalisten voor een keuze: volgen ze die orders op en doden ze hun eigen burgers, of weigeren ze dat? Met scherp schieten op ongewapende burgers kan een opstand ontketenen die niet meer te stuiten is. Anderzijds is elk bevel dat niet wordt opgevolgd een duidelijk signaal van zwakte en interne verdeeldheid. In zo’n situatie zullen hoofdrolspelers binnen het regime zich soms op hun rol bezinnen. Iedereen staat het liefst aan de kant van de winnaar.

    Opties

    Om een regime omver te werpen moet je zelf macht hebben en niet te ver van het centrum van de macht staan. In Rusland kan het hoofd van de Nationale Garde meer bereiken dan een lagere ambtenaar in de hoofdstad, die op zijn beurt weer meer invloed heeft dan een winkelier in Jekaterinenburg of in het Aziatische deel van het land. Het buitenland heeft niet veel invloed, maar kan meehelpen door de positie van de dictator te verzwakken, het volk te steunen en sleutelfiguren die het systeem overeind houden enerzijds het leven zuur te maken en anderzijds een uitweg te bieden.

    Dat betekent brede sancties die de dictator beroven van de mogelijkheid om geld uit te delen aan de elite en de generaals, en maatregelen die de aanschaf bemoeilijken van de wapens waarmee protesten worden neergeslagen en de technologie waarmee tegenstanders worden bespioneerd. Als revolutionairen een plek nodig hebben om hun beweging te organiseren vanuit het buitenland, moeten ze die krijgen. Leden van het regime moeten worden gestimuleerd om over te lopen door geld en veiligheidsgaranties te bieden. Dissidenten moeten een brede coalitie smeden en de straat opgaan. Als ze zich kunnen mobiliseren, met name in de hoofdstad en andere grote steden, dan kan het systeem daaronder bezwijken.

    Zo’n aanpak haalt helaas weinig uit bij de diepst verankerde en meest gewelddadige regimes, zoals in het Rusland van Poetin, het Noord-Korea van Kim Jong-un en het China van Xi Jinping. Daar valt het volk nauwelijks nog te mobiliseren. Zelfs al zouden grote aantallen Russen, Noord-Koreanen of Chinezen hun leiders willen afzetten, het is daar praktisch onmogelijk om grote demonstraties te organiseren. En als demonstraties wel mogelijk waren, zouden ze het regime niet per se aan het wankelen brengen. Dat zou waarschijnlijk reageren met grof geweld, zodat het uitloopt op een bloedbad, maar geen verandering teweegbrengen.

    Als je maar geduld oefent, zullen zulke regimes op den duur vanzelf gaan wankelen

    Buitenstaanders hebben dan twee opties: geweld gebruiken, of geduld oefenen en zich voorbereiden op de dag dat de dictator een fout maakt die kan worden uitgebuit. Geweld, zowel openlijk als achter de schermen, is meestal geen aantrekkelijke optie, het kan contraproductief zijn of zelfs rampzalig uitpakken. Zelden is een democratie voortgekomen uit de loop van een buitenlands geweer. Maar alle dictators maken fouten, omdat het ook maar mensen zijn en omdat ze werken in een systeem waarin ze vaak van slecht nieuws worden afgeschermd: niemand wil de boodschapper zijn wiens slechte nieuws hem de kop kost. Als je maar geduld oefent, zullen zulke regimes op den duur vanzelf gaan wankelen. En als het zover is, kan een uitgekiende combinatie van steun geven en druk zetten net het zetje geven dat van een wankele despoot een oud-dictator maakt.

    De eenentwintigste eeuw zal in het teken staan van de confrontatie tussen dictatuur en democratie. De dictaturen maken nu nog een sterke indruk. Maar alle mensen verdienen inspraak in de manier waarop ze worden bestuurd. Waar mogelijk moeten democratieën steun geven aan dappere burgers die zich verzetten tegen onderdrukking en alle beschikbare middelen inzetten om dictaturen het leven zo moeilijk te maken dat ze sneller bezwijken onder de druk. Het lijkt er nu misschien niet op, maar vaak is het slechts een kwestie van tijd voordat tirannen – en de standbeelden die ze voor zichzelf oprichten – ten val komen.

  • Poetin waarschuwt voor NAVO-conflict door westerse raketten

    Poetin waarschuwt voor NAVO-conflict door westerse raketten

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » OpenAI lanceert een ‘met rede begiftigd’ nieuw AI-model

    » Zweden wil toelage bij terugkeer van migranten aanzienlijk verhogen

    De levering van langeafstandsraketten is onderwerp van debat

    De Russische president dreigde donderdag met een ‘oorlog met NAVO-landen’ als westerse landen Kyiv zouden toestaan om met langeafstandsraketten diep in Russisch grondgebied toe te slaan. Deze kwestie staat momenteel centraal in de debatten tussen Oekraïense bondgenoten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Oekraïne wil met name meer vrijheid om de Storm Shadow-raketten te gebruiken die door het Verenigd Koninkrijk zijn geleverd en de ATACMS die door de Verenigde Staten zijn geleverd. Deze wapens hebben een maximaal bereik van enkele honderden kilometers en kunnen logistieke locaties van het Russische leger en vliegvelden waar zijn bommenwerpers opstijgen bereiken.

    De uitspraken van Poetin komen op het moment dat het Russische leger een tegenoffensief is begonnen in de Russische regio Koersk en beweert dat het de Oekraïense troepen in twee dagen tijd uit tien steden die begin augustus werden ingenomen, heeft verdreven. ‘Keert het tij voor de Oekraïense troepen in de regio?’ vraagt Le Temps.

    ‘Iets meer dan een maand na hun verrassingsinvasie in deze oblast in het zuiden van Rusland, worden ze geconfronteerd met de eerste serieuze poging van het Russische leger om een eind te maken aan deze blamage’. Het Zwitserse dagblad merkt echter op dat westerse raketten de Oekraïense strijdkrachten ‘op beslissende wijze kunnen helpen om Rusland in de Koersk-regio te blijven uitdagen’.

  • Letland: ‘Russische drone neergestort op NAVO-grondgebied’

    Letland: ‘Russische drone neergestort op NAVO-grondgebied’

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verenigd Koninkrijk: prinses Kate is klaar met chemotherapie

    » Draghi roept op tot extra investeringen om EU-economie op te krikken

    Russische drones zijn al meermaals Roemenië binnengedrongen

    De Letse minister van Defensie Andris Spruds zei dat de drone zondag vanuit Wit-Rusland het luchtruim van het Baltische land was binnengedrongen en was neergestort in de gemeente Rezekne in het oosten van Letland. ‘Het aantal incidenten van dit type neemt toe langs de oostflank van de NAVO en we moeten ze collectief aanpakken’, zei de Letse president Edgars Rinkevics op X.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze ‘inval van een Russische drone is de tweede dit weekend op grondgebied van de Europese Unie’, merkt Politico op, dat erop wijst dat Roemenië zaterdagavond F-16 moest sturen toen een Shahed-drone zijn grondgebied binnendrong. Volgens de nieuwswebsite zijn Russische drones deze zomer al meerdere keren Roemeens grondgebied binnengedrongen, ‘terwijl Moskou doorgaat met het bombarderen van de naburige Odessa-regio in Oekraïne’.

  • Oekraïne: Lviv getroffen door dodelijke aanvallen

    Oekraïne: Lviv getroffen door dodelijke aanvallen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verenigde Staten: tiener doodt vier mensen op een middelbare school in Georgia

    » Canada: linkse bondgenoot laat regering-Trudeau vallen

    De stad staat bekend om haar historische centrum

    Oekraïne werd woensdag getroffen door nieuwe bombardementen op Lviv, waarbij zeven doden vielen, waaronder drie kinderen, op bijna duizend kilometer van de frontlinie. De aanvallen kwamen een dag na een bijzonder dodelijke raketaanslag op Poltava. Lviv, bekend om zijn Pools en Oostenrijks-Hongaars erfgoed, heeft een historisch centrum dat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Ten minste zeven architecturale gebouwen daarvan werden woensdag getroffen, volgens de militaire autoriteiten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De aanval, vlakbij de westelijke grens van Oekraïne, was voor buurland Polen een spoorslag om zijn luchtafweer op scherp te zetten,’ meldt The New York Times. Lviv ligt ver van de gevechten en is relatief gespaard gebleven van Russische raketten in vergelijking met andere steden in het land, maar het is nog steeds zo nu en dan een doelwit. Moskou heeft zijn aanvallen op zijn buurland opgevoerd sinds Kyiv vorige maand een verrassingsoffensief lanceerde op de Russische regio Koersk.

  • Oekraïne: minstens 51 doden bij Russische aanval op stad Poltava

    Oekraïne: minstens 51 doden bij Russische aanval op stad Poltava

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne: ministers stappen op om plaats te maken voor nieuwe regering

    » Nicaragua neemt wet aan die berechting oppositie in buitenland mogelijk maakt

    Meer dan tweehonderd mensen raakten bij de aanval gewond

    Oekraïne heeft dinsdagmiddag een van de dodelijkste aanvallen van de oorlog meegemaakt. Een Russische raketaanval op de centrale stad Poltava trof een militair trainingsinstituut en een nabijgelegen ziekenhuis. Daarbij kwamen ten minste 51 mensen om en raakten meer dan 200 anderen gewond, schrijft The Guardian.

    De Oekraïense president Volodymyr Zelensky zei in een videotoespraak dat, volgens voorlopige informatie, twee ballistische raketten een van de gebouwen van het Poltava Militair Instituut voor Communicatie ‘gedeeltelijk hadden verwoest’, waardoor mensen onder het puin lagen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Een verklaring van het Oekraïense ministerie van Defensie zei dat ‘de tijd tussen het afgaan van het luchtalarm en de inkomende dodelijke raket zo kort was dat de raket de mensen trof op het moment dat ze naar de schuilkelder wilden evacueren’. En voegde eraan toe dat reddingsteams en medici ter plekke 25 mensen hadden gered, waaronder 11 die vanonder het puin waren gehaald.

    Russische Telegram-kanalen beschreven de plaats van de aanslag als een militaire trainingsfaciliteit. Het was niet meteen duidelijk hoeveel slachtoffers militairen of burgers waren. Rusland heeft tijdens de tweeënhalf jaar durende oorlog herhaaldelijk burgerdoelen getroffen en heeft de luchtaanvallen op Oekraïne de afgelopen weken opgevoerd.

  • Poetin veilig en wel aangekomen in Mongolië ondanks arrestatiebevel

    Poetin veilig en wel aangekomen in Mongolië ondanks arrestatiebevel

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Volkswagen is van plan fabrieken in Duitsland te sluiten, een historische primeur

    » Rechtbank Venezuela vaardigt arrestatiebevel uit tegen oppositiekandidaat Urrutia

    Mongolië is een lidstaat van het Internationaal Strafhof

    De Russische president stapte maandagavond uit zijn vliegtuig op de luchthaven van Ulaanbaatar, de Mongoolse hoofdstad, zonder onderweg te worden aangehouden, zo blijkt uit beelden van de Russische televisie. Dit was zijn eerste reis naar een land dat lid is van het Internationaal Strafhof (ICC) sinds er een arrestatiebevel tegen hem is uitgevaardigd voor het illegaal deporteren van Oekraïense kinderen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De woordvoerder van het Oekraïense ministerie van Buitenlandse Zaken, Georgiï Tykhiï, beschrijft de nalatigheid van Mongolië om het hoofd van het Kremlin te arresteren als een ‘klap’ voor de legitimiteit van het ICC. ‘Er zijn momenteel geen aanwijzingen dat Mongolië van plan is Poetin te arresteren,’ merkt Politico op. ‘Als het dat niet doet, zal het waarschijnlijk worden vervolgd voor zijn passiviteit’, vertelt juridisch expert Tamás Hoffmann aan de nieuwswebsite, terwijl hij eraan toevoegt dat er geen ‘ernstige gevolgen, zoals sancties, zullen volgen voor het overtredende land’.

  • Oekraïne: F-16 neergestort bij afslaan Russische aanval

    Oekraïne: F-16 neergestort bij afslaan Russische aanval

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rapport IAEA: Iraanse voorraden verrijkt uranium blijven stijgen

    » Gaza: humanitaire pauzes ingelast om kinderen in te enten tegen polio

    De piloot is bij de crash om het leven gekomen

    ‘Een van de F-16-gevechtsvliegtuigen die het Westen onlangs aan Oekraïne heeft geleverd is dinsdag neergestort, waarbij de piloot om het leven kwam, terwijl hij een massale Russische aanval afsloeg’, schrijft The Kyiv Independent. De Oekraïense generale staf bevestigde op donderdag dat het vliegtuig, voordat het werd aangevallen door Russische troepen, ‘vier Russische kruisraketten had neergeschoten’, waarmee de ‘grote effectiviteit’ van het vliegtuig werd aangetoond.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Oekraïne ontving begin augustus zijn eerste tien F-16’s van de 79 die waren beloofd door Nederland, Denemarken, Noorwegen en België.

  • Spanje spreekt veto uit over Hongaarse investering in Spaanse spoorwegsector

    Spanje spreekt veto uit over Hongaarse investering in Spaanse spoorwegsector

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: tientallen doden na instorting dam

    » VS: aanklagers herzien aanklacht tegen Trump inzake verkiezingsuitslag

    Reden voor het veto was de ‘nationale veiligheid’

    Afgelopen dinsdag blokkeerde de Spaanse regering een poging van het aan de Hongaarse regering gelieerde bedrijf Ganz Mavag om de Spaanse treinfabrikant Talgo over te nemen. Ze nam dit besluit omwille van de ‘nationale veiligheid’ van het land. Talgo is de belangrijkste leverancier van de Spaanse nationale spoorwegmaatschappij Renfe. De Spaanse regering gaf geen uitleg over de exacte redenen voor de weigering en zei alleen dat de informatie waarop de beslissing was gebaseerd door de Ministerraad ‘geheim’ was verklaard.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Hongaarse premier Viktor Orbán, wiens land het roulerend voorzitterschap van de Raad van de EU bekleedt, heeft nooit een geheim gemaakt van zijn nauwe banden met Moskou. ‘De uitvoerende macht is van mening dat de technologie van Talgo te gevoelig is om in Hongaarse handen te laten’, aldus ABC.

    Volgens de Spaanse krant kan de beslissing van Madrid ‘een conflict veroorzaken met een partnerland van de Europese Unie zoals Hongarije. Terwijl de uitvoerende macht de nationale veiligheid aanvoert als reden om de operatie af te wijzen, heeft het tegelijkertijd andere buitenlandse biedingen aangemoedigd.’

  • Hoe Rusland en Belarus illegale migratie als pressiemiddel inzetten

    Hoe Rusland en Belarus illegale migratie als pressiemiddel inzetten

    Het aantal vluchtelingen dat via Belarus Europa binnenkomt neemt toe. Bij de Duitse veiligheidsautoriteiten groeit de vrees dat de Russische president in het verkiezingsjaar opnieuw zijn toevlucht neemt tot een verraderlijke strategie om Europa’s stabiliteit te ondermijnen.

    Het is nog niet zo lang geleden dat de beelden van deze grens dramatisch waren. Drieënhalf jaar geleden hielden soms alleen kettingen van politie-eenheden groepen migranten tegen aan de Pools-Belarussische grens. Gezinnen zwierven dagenlang rond in het gebied. Sommigen overleefden de omstandigheden niet. De presidenten van Rusland en Belarus, Vladimir Poetin en Alexander Loekasjenka, streefden een meedogenloos doel na: West-Europa onder druk zetten door migranten doelbewust via de route Moskou-Minsk te leiden.

    Tegenwoordig is het nieuws minder groot en zijn de beelden minder verontrustend. Toch baart de situatie aan de buitengrens van de EU Duitsland opnieuw zorgen. Zo meldde het federale politiebureau in Pasewalk vrijdag dat politieagenten vier asielzoekers hadden opgepakt. De drie Iraniërs en een Syriër beweerden via Belarus en Polen naar Duitsland te zijn gereisd. Twee dagen eerder waren op dezelfde locatie al vier mensen aangehouden, twee Jemenieten en twee Syriërs. Reisroute: via Rusland en Belarus naar Duitsland. Hoewel het aantal aankomsten via deze route intussen sterk was gedaald, mede door de strenge grensbewaking in Polen, hoort de federale politie sinds kort vaker dat migranten via Moskou of Minsk naar Duitsland zijn gereisd.

    Hybride oorlogsvoering

    Volgens informatie van Süddeutsche Zeitung, WDR [Westdeutscher Rundfunk] en NDR [Norddeutscher Rundfunk] zijn Rusland en Belarus opnieuw in toenemende mate bezig om migranten uit arme en door crises geteisterde regio’s via hun eigen land naar de Europese Unie te smokkelen – vooral naar Duitsland. Volgens statistieken van de federale politie was de migratie via deze route in januari en februari 2024 zo sterk gedaald, met telkens minder dan dertig aankomsten, dat ze nauwelijks waarneembaar was. Maar nu stijgen de aantallen weer aanzienlijk. Er waren al 412 nieuwkomers in maart, 670 in april en 416 medio mei. Poolse grenswachten hebben de afgelopen weken ook een toename geregistreerd van het aantal mensen dat vanuit Belarus reist. Veiligheidskringen hebben het opnieuw over ‘hybride oorlogvoering’.

    Het aantal vluchtelingen dat via verschillende vluchtroutes reist, neemt meestal toe aan het begin van de zomer. Veiligheidsautoriteiten zien echter een systeem achter deze ontwikkeling, want zonder tussenkomst van de respectieve regeringen zou een toegenomen gebruik van de route via Moskou en Minsk nauwelijks mogelijk zijn: volgens de federale politie komen de meeste mensen de Russische Federatie binnen via de lucht en vervolgen ze hun reis over land. De gevonden documenten met een verwijzing naar Belarus zijn vaak Russische kortetermijnvisa, zoals die voor toeristen, ondernemers of studenten.

    Volgens het onderzoek heeft de helft van de migranten dat deze reisroute volgde een Russisch visum dat in hun thuisland is afgegeven. Volgens de informatie geeft Rusland in sommige landen vrijwillig inreisvisa af om migranten aan te trekken. Deze migranten vliegen vaak naar Moskou of Sint-Petersburg, vanwaar ze doorreizen naar Wit-Rusland, waar ze vervolgens proberen de EU binnen te komen, aldus de veiligheidsmensen over de modus operandi.

    Het totale aantal mensen dat via de Belarussische route vlucht is voor 2024 1549, wat nog steeds aanzienlijk lager is dan het totale aantal voor voorgaande jaren (2022: 8511, 2023: 11.881). Het is echter goed mogelijk dat de cijfers de komende maanden flink zullen stijgen, zeggen ze. Niet de huidige cijfers zijn het probleem, maar de prognoses, zei een hooggeplaatste veiligheidsfunctionaris. Poetin zou kunnen proberen de stemming in Duitsland  met een geplande toename van het aantal vluchtelingen te beïnvloeden in dit verkiezingsjaar, met de Europese verkiezingen in juni en de deelstaatverkiezingen in Brandenburg, Saksen en Thüringen in september.

    Omdat dit een dure route is, worden vaak sociale uitkeringen gebruikt om schulden aan smokkelaars af te betalen

    Ook het federale ministerie van Binnenlandse Zaken vermoedt een stijgende trend in de vluchtelingenroute via Rusland en Belarus. Nadat het ministerie van Nancy Faeser (SPD) begin dit jaar nog minder ongeoorloofde binnenkomsten aan de grens met Polen registreerde dan het jaar daarvoor, keerde het tij in maart. Deze maand registreerden de autoriteiten plotseling een totaal van 1650 gevallen, meer dan in het voorgaande jaar (1580 gevallen). Volgens de bevindingen van de politie zou de geregistreerde stijging voornamelijk te wijten zijn aan de ‘seizoensgebonden toename van het aantal migranten met betrekking tot Belarus’, aldus een woordvoerder van het federale ministerie van Binnenlandse Zaken. 

    Duitse veiligheidsautoriteiten merken ook dat de herkomst van de vluchtelingen is veranderd. In tegenstelling tot een paar jaar geleden komen de meeste migranten die nu via Rusland en Belarus binnenkomen niet uit Irak. Volgens de federale politie zijn de belangrijkste landen van herkomst Syrië en Afghanistan. Volgens het onderzoek komen er ook veel mensen uit Somalië, Jemen en Eritrea.

    Volgens de veiligheidsautoriteiten kan de route meestal worden afgelegd door een vlucht en visum voor Rusland of Belarus en vervolgens via smokkel – vaak met gevolgen voor de migranten zelf, die dan bijvoorbeeld bij de smokkelaar in het krijt staan. Omdat dit een dure route is, worden vaak sociale uitkeringen gebruikt om schulden aan smokkelaars af te betalen.

    Pressiemiddel

    Ook in Finland is de bezorgdheid over gerichte smokkel vanuit Rusland de afgelopen maanden toegenomen. Zoals het Finse ministerie van Binnenlandse Zaken verklaarde, begon Rusland in de herfst van 2023 migranten zonder Schengenvisa aan de grens met Finland af te leveren. Slechts een paar weken na een toename tot meer dan vijfhonderd mensen binnen een week, sloot Finland de grensovergangen. Finland had vernomen dat enkele duizenden mensen bij de grens waren gearriveerd, met de hulp van officiële Russische agentschappen. Volgens Finland is deze informatie onder andere afkomstig uit gesprekken met migranten uit Belarus. 

    In een vertrouwelijke risicoanalyse van het EU-agentschap voor grensbeheer Frontex voor 2023/’24 staat dat de ‘waarschijnlijkheid dat illegale migratie als pressiemiddel wordt gebruikt’ is toegenomen. Frontex ziet ook de rol van Rusland hierin: volgens het rapport heeft het Kremlin de mogelijkheid om vliegroutes te beïnvloeden. Ook zouden de officiële Russische autoriteiten routes over Russisch land kunnen organiseren.

    Een bezoek van de Poolse premier Donald Tusk aan de grens met Belarus iets meer dan een week geleden laat zien hoe serieus de situatie wordt genomen in de politiek. Volgens persbureau AP beschuldigde Tusk Ruslands bondgenoot Belarus ervan een hybride oorlog tegen het Westen te voeren door migranten aan te moedigen de grens naar de EU over te steken. Er komen elke dag meer grensovergangen, waarschuwde Tusk. De premier heeft sindsdien aangekondigd dat Polen kosten noch moeite zal sparen om zijn grensfaciliteiten uit te breiden. Zijn land zal 2,3 miljard euro investeren om de grens verder te beveiligen.

  • Rusland: meerdere doden bij gijzeling in gevangenis

    Rusland: meerdere doden bij gijzeling in gevangenis

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Robert F. Kennedy Jr. stapt uit presidentsrace en kiest kant van Trump

    » VS: voorzitter centrale bank zegt dat ‘de tijd is gekomen’ om rente te verlagen

    De gijzelnemers zouden gelieerd zijn aan IS

    In Rusland hebben vier gedetineerden van een gevangenis in de regio Volgograd vrijdag enkele uren lang de controle over de gevangenis overgenomen en verschillende medewerkers en gevangenen gegijzeld. ‘Minstens drie gevangenisbewakers werden gedood en de vier aanvallers werden uitgeschakeld door speciale eenheden’, meldt The Moscow Times. Verschillende mensen raakten ook gewond.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Video’s van de gijzeling, gezien door verschillende media maar niet geverifieerd, lijken erop te wijzen dat de gijzelnemers gelieerd zijn aan de terreurgroep Islamitische Staat (IS). Half juni werden verschillende leden van deze jihadistische organisatie gedood nadat ze twee gevangenisbewaarders hadden gegijzeld in een gevangenis in de regio Rostov, naast Volgograd.

  • Moskous nieuwe spionagestrategie in het hart van Europa

    Moskous nieuwe spionagestrategie in het hart van Europa

    Europa heeft sinds het begin van de aanvalsoorlog tegen Oekraïne bijna vijfhonderd Russische diplomaten uitgewezen en vier consulaten in Duitsland zijn gesloten. Maar Moskou laat zich niet zo gemakkelijk van informatie afsluiten. Het Kremlin verlegt zijn kanalen – bijvoorbeeld in Bonn en in Wenen.

    Het Palais Hohenzollern aan de Maria-Theresia-Straße in de chique wijk Bogenhausen in München heeft betere dagen gekend. De rolluiken op de begane grond van het honderdtwintig jaar oude, prachtige gebouw zijn naar beneden gelaten, er staat een afgedankte koelkast bij de achterdeur en het bronzen uithangbord van de voormalige huisbaas is losgeschroefd. De afdrukken van bloedrode verfzakken op de okergele gevel en de verwelkte bloemen ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de terroristische aanslag in de buurt van Moskou zijn de enige tekenen dat het consulaat van de Russische Federatie hier tot begin dit jaar gehuisvest was. Tegen de muur op de binnenplaats staan twee bezems, alsof de consul en zijn personeel zijn weggeveegd.

    Toch was het Russische consulaat in München ooit een kind van de vrede, van glasnost en perestrojka. In juli 1986 kwamen de toenmalige minister van Buitenlandse Zaken van de Sovjet-Unie, Eduard Shevardnadze, en zijn Duitse ambtgenoot, Hans-Dietrich Genscher, in Münster plechtig overeen om de diplomatieke betrekkingen tussen de twee landen uit te breiden – en nog meer vertegenwoordigingen te openen.

    IJstijd

    Vandaag, bijna veertig jaar later en twee jaar na het begin van de Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne, heerst er een diplomatieke ijstijd tussen de twee landen. Vorig jaar beperkte Moskou het aantal Duitse diplomaten, leraren en medewerkers van politieke stichtingen en van het Goethe-Institut tot driehonderdvijftig personen.

    De Duitse regering reageerde prompt: Rusland moest rond de jaarwisseling zijn vertegenwoordigingen in München, Frankfurt, Hamburg en Leipzig sluiten. Sindsdien wordt Rusland in Duitsland alleen nog vertegenwoordigd door de ambassade in Berlijn, Unter den Linden, en het consulaat-generaal in Bonn. Met gevolgen voor het consulaire werk – maar ook voor de spionnen van Moskou.

    Volgens onderzoek van Süddeutsche Zeitung, WDR en NDR zijn er nu nog maar ongeveer twintig Russische agenten geaccrediteerd als diplomaat in Duitsland – voor de oorlog in Oekraïne waren dat er ongeveer honderd. De Duitse regering heeft in april 2022 veertig Russische diplomaten uitgewezen. Het jaar daarop werden nog eens dertig Russische ambassademedewerkers tot ongewenst personeel verklaard – de meesten van hen waren waarschijnlijk agenten. Ze moesten Duitsland binnen een paar dagen verlaten. Ondertussen zou de voorzitter van het bureau voor de bescherming van de grondwet, Thomas Haldenwang, een weddenschap hebben afgesloten met zijn Britse collega over wie uiteindelijk meer Russische spionnen het land uit zou zetten. 

    Spionnen die voorheen op ambassades in Afrika werden ingezet, worden nu in Europa geplaatst

    Het is onwaarschijnlijk dat de overgebleven Kremlin-agenten in staat zijn om complexe inlichtingenoperaties uit te voeren, vooral omdat de Duitse veiligheidsautoriteiten denken dat ze een goed overzicht hebben over deze overgebleven personeelsleden. De als diplomaten geaccrediteerde spionnen zijn beschermd tegen vervolging en worden daarom gebruikt om bronnen te werven en informatie te verzamelen uit de politiek, het bedrijfsleven, de wetenschap en het leger.

    Volgens de vuistregel onder defensie-experts is tot een derde van het diplomatieke personeel van Rusland daadwerkelijk op geheime missies. Dit betekent dat Poetins geheime diensten het nu met veel minder agenten moeten doen. Het Kremlin heeft hier echter op gereageerd – en heeft onlangs gekozen voor een ‘robuustere aanpak’, zoals defensie-experts het omschrijven: ‘Ze gebruiken momenteel alle opties die ze tot hun beschikking hebben.’

    Moskou vertrouwt steeds meer op wat inlichtingendiensten hybride oorlogvoering noemen. Ze onderscheppen vertrouwelijke gesprekken en publiceren die, zoals onlangs het geval was met het zogenaamde Taurus-lek, ze vervalsen nieuwswebsites om desinformatiecampagnes te lanceren. Of ze bestoken socialemediakanalen met propaganda met behulp van zogenaamde bots. In Polen en Tsjechië werden onlangs ook netwerken voor het uitoefenen van politieke invloed blootgelegd – naar verluidt met inbegrip van steekpenningen aan politici, waaronder die van de AfD.

    Traditie

    Het inlichtingenapparaat van het Kremlin gebruikt nu andere methoden om het door Duitsland uitgewezen personeel te vervangen. Spionnen die voorheen op ambassades in Afrika werden ingezet, worden nu in Europa geplaatst – veel agenten opereren nu gewoon vanuit Oostenrijk. Wenen werd altijd al beschouwd als een broeinest van Russische inlichtingendiensten. Het is geen wonder dat voortvluchtig Wirecard-bestuurslid en vermoedelijk Russisch spion Jan Marsalek blijkbaar dubbelagenten heeft in de Oostenrijkse inlichtingendienst.

    In tegenstelling tot de meeste Europese landen heeft de regering in Wenen vrijwel geen Russisch ambassadepersoneel uitgewezen sinds het begin van de oorlog in Oekraïne. Tot nu toe hebben slechts acht spionnen het land moeten verlaten – hoewel er naar schatting wel honderd agenten als diplomaat geaccrediteerd zijn in Wenen. Naar verluidt zijn er tot zevenduizend inlichtingenagenten van alle kleuren in de Alpenrepubliek gelegerd.

    Onlangs waarschuwde de Nederlandse inlichtingendienst dat Moskouse agenten met valse biografieën en vermomd als zakenmensen of bedrijfsmedewerkers werden binnengesmokkeld. Daarnaast vertrouwt Rusland blijkbaar ook steeds meer op helpers en informanten die geen directe connectie hebben met de Russische staat – de samenwerking tussen de drie diensten FSB (binnenlands), GRU (buitenlands) en SWR (militair) met vertegenwoordigers van de georganiseerde misdaad is bijna een traditie.

    In het diplomatieke getouwtrek over de resterende officiële vertegenwoordigingen in Duitsland was Rusland vastbesloten om vast te houden aan de locatie in Bonn. In Duitse veiligheidskringen wordt aangenomen dat dit vooral te maken heeft met de nabijheid van Hardthöhe, waar nog steeds een groot deel van het federale ministerie van Defensie is gevestigd. De voormalige Duitse hoofdstad is ook de thuisbasis van veel internationale organisaties, waaronder de VN, waarvan het werk interessant is voor Moskou.

    Op het dak van het consulaat in Bonn of de ambassade in Berlijn vermoeden inlichtingenofficieren allerlei soorten bewakingstechnologie

    Tegelijkertijd kan personeel vanuit Bonn snel buurlanden als Frankrijk, Nederland en Luxemburg bereiken. En Brussel. Als zetel van de Europese Unie en de NAVO is de stad een van de belangrijkste spionagedoelwitten van Moskou. Lange tijd hielden de Belgische autoriteiten de Russische agenten in de gaten, maar nu verdedigen ze zich steeds meer tegen het gesnuffel van Moskou. De agenten uit Bonn staan echter niet noodzakelijkerwijs op de radar van de Belgische diensten.

    Duitse veiligheidsdiensten zijn er ook van overtuigd dat Moskou zich sinds de sluiting van de consulaten steeds meer richt op technische verkenning: onder de vele superstructuren op het dak van het consulaat in Bonn of de ambassade in Berlijn vermoeden inlichtingenofficieren allerlei soorten bewakingstechnologie en systemen voor informatie-uitwisseling met andere Russische locaties.

    Het belang van de technologie onder de superstructuren werd onlangs aangetoond in Frankfurt: het consulaat daar zou uitgebreid zijn verbouwd en zijn ontmanteld voordat het werd gesloten. De apparatuur van de Russische vertegenwoordiging daar werd blijkbaar verplaatst naar Bonn. Het klopt dat bijna al het Russische technische personeel samen met de uitgewezen diplomaten de Bondsrepubliek moest verlaten. Maar de bewakingstechnologie kan blijkbaar ook vanuit Moskou worden aangestuurd – met de afstandsbediening.

  • Oekraïne neemt wet aan die aan Rusland gelieerde orthodoxe kerk verbiedt

    Oekraïne neemt wet aan die aan Rusland gelieerde orthodoxe kerk verbiedt

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Mensenrechtenrapporteur VN mag Afghanistan niet meer in

    » DRC: minstens 20 doden en meer dan 100 vermisten bij schipbreuk

    De kerk zou nog steeds onder Russische invloed staan

    Dinsdag stemde het Oekraïense parlement over de laatste lezing van een wetsontwerp dat de Orthodoxe Kerk verbiedt die verbonden is aan het patriarchaat van Moskou, dat vaak wordt gezien als een kanaal van invloed voor het Kremlin. Deze Russische tak, die ooit de populairste was in Oekraïne, verbrak in 2022 de banden met de Russische patriarch Kirill omdat hij het Russische offensief op Oekraïens grondgebied steunde.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Oekraïense autoriteiten zijn echter van mening dat de kerk nog steeds onder Russische invloed staat en hebben het aantal juridische maatregelen tegen de kerk verhoogd. Sommige van haar ‘priesters en financiële helpers zijn betrapt op het helpen van het Russische leger in Oekraïne’, meldt de Europese editie van het tijdschrift Politico. De toepassing van de nieuwe wet zal waarschijnlijk veel tijd in beslag nemen, omdat het verbod voor elke parochie of bisdom door een rechtbank moet worden bekrachtigd.

    De aan Rusland gelieerde Orthodoxe Kerk heeft de afgelopen jaren veel van haar volgelingen in Oekraïne verloren naarmate het Oekraïense nationale sentiment groeide. Dit proces versnelde met de oprichting van een onafhankelijke Oekraïens-orthodoxe kerk in 2018.

  • Oekraïne zegt nog altijd vooruitgang te boeken in Rusland

    Oekraïne zegt nog altijd vooruitgang te boeken in Rusland

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: farmaceutische bedrijven gaan prijzen van meerdere medicijnen verlagen

    » WHO waarschuwt voor het risico van geïmporteerde mpox-gevallen in Europa

    Oekraïne zou 82 plaatsen totaal onder controle hebben

    Oekraïne maakte donderdag bekend dat het verdere vooruitgang had geboekt op de negende dag van zijn offensief in Russisch grondgebied in de regio Koersk. De Oekraïense legercommandant Oleksandr Syrsky claimde een opmars van 35 kilometer en totale controle over 1150 km2 en 82 plaatsen, acht meer dan dinsdag. President Volodymyr Zelensky verklaarde dat zijn troepen Soedzja, een Russische stad op ongeveer tien kilometer van de grens, volledig hadden ‘bevrijd’, de belangrijkste verovering van de Oekraïense troepen in dit offensief tot nu toe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Generaal Syrsky kondigde de oprichting aan van een militair bestuur in de regio, verantwoordelijk voor dagelijkse zaken, logistiek en veiligheid. Michailo Podoljak, een adviseur van Zelensky, gaf in een interview met de onafhankelijke Russische website Meduza aan dat Kyiv niet van plan is ‘om oorlog te voeren tegen de burgerbevolking’, benadrukte hij. ‘Onze prioriteit is het bereiken van militaire doelen, dat wil zeggen het vernietigen van militaire installaties.’

  • Mark Rutte, ofwel de Trump-fluisteraar

    Mark Rutte, ofwel de Trump-fluisteraar

    Mark Rutte wordt secretaris-generaal van de NAVO, al is Oost-Europa het er niet mee eens. Maar de ex-premier weet hoe om te gaan met de grootste dreiging voor het bondgenootschap: Donald Trump.

    Er zijn maar weinig landen waar je zulke sympathieke beelden kunt verwachten van een vreedzame machtsoverdracht: Mark Rutte, aftredend premier van Nederland, ontving zijn opvolger Dick Schoof vorige week in het Torentje, de ambtswoning van Den Haag, overhandigde hem de rituele houten voorzittershamer voor de kabinetsvergaderingen, en zwaaide vervolgens naar de camera om op zijn fiets zijn nieuwe avontuur tegemoet te gaan – zonder helm, zonder bewaker, een burger als alle andere.

    In zijn dertien jaar als premier heeft Mark Rutte een imago verworven dat perfect balanceert tussen benaderbaarheid en eigenzinnigheid, en dat hem tot een van de populairste politici van zijn land heeft gemaakt: hij is altijd correct gekleed, woont altijd in hetzelfde bescheiden huis en gaat elk jaar met dezelfde vriend op vakantie naar New York. Hagenaars konden hem op de fiets naar kantoor zien gaan, bijtend in een appel. Vaak stopte hij onderweg even voor een praatje.

    Deze nabijheid tot de mensen is binnenkort verleden tijd, aangezien Rutte de nieuwe secretaris-generaal van de NAVO wordt. De alliantie had nog vóór de top ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum, die van 9 tot 11 juli in Washington plaatsvindt, hierover overeenstemming bereikt. De ex-minister-president zal zich moeten voorbereiden op een leven in een streng beveiligde vleugel.

    Rutte is niet alleen populair in zijn thuisland, maar ook onder zijn collega’s. Dat bleek uit de spontane knuffel van Emmanuel Macron op de laatste EU-top, die meteen viraal ging. Rutte was bezig een menigte Brusselse journalisten te woord te staan toen Macron vanaf de achtergrond in beeld verscheen. De Fransman onderbrak het interview van zijn collega. ‘Sorry, ik heb dorst’, zei Macron in het Engels tegen de camera’s. Daarom zou hij Rutte meevoeren. ‘We zijn hier allemaal verdrietig omdat we een geweldige kameraad en premier verliezen,’ voegde hij eraan toe. Emotie, knuffel, schouderklopje. Een perfect moment voor op TikTok en een onverwacht coole meme voor de NAVO.

    Dit ontroerende tafereel kon de bittere waarheid niet verdoezelen: Mark Rutte staat, net als Emmanuel Macron, voor een liberaal centrum dat momenteel door nationalisten overal in het Westen wordt verdrongen. In Parijs grijpt het Rassemblement National van Marine Le Pen de macht. In Den Haag droeg Rutte de macht over aan een regering onder leiding van nationaal-populist Geert Wilders.

    Mark Rutte leidde zijn land bijna veertien jaar lang, ruim vijfduizend dagen, in vier verschillende coalities. Hij is wat je in Duitsland een neoliberaal zou noemen. Hoewel zijn kabinetten allerlei politieke smaken combineerden, waaronder de sociaaldemocratie, bleef Rutte altijd vasthouden aan het ideaal van een niet al te aanwezige overheid. In zijn ogen was de staat iets waarvan burgers bevrijd moesten worden, zodat ze ‘met verve konden leven’. Zelfs toen Europa achtereenvolgens te maken kreeg met de financiële crisis, de migratiecrisis en vervolgens de pandemie, bleef Rutte onverschrokken. 

    Het feit dat de terugtrekking van de staat onder zijn bewind de burgers een gevoel van onveiligheid bezorgde, kwam tot uiting in steeds nieuwe regeringscrises – en in de winst die rechts-extremistische en nationaal-populistische partijen boekten.

    Aan het einde van zijn liberale tijdperk staat, paradoxaal genoeg, het verlangen naar veiligheid vanuit de staat nu voorop. Het beheersen van migratie, het verlagen van de kosten van levensonderhoud, het beschermen tegen oorlog in Europa – het zijn vragen waarop het liberalisme van Mark Rutte geen antwoord kon geven. De illiberale krachten rondom Wilders namen de macht over – tegen de immigratie, tegen de EU en lange tijd ook tegen Oekraïne.

    Wat heeft de opkomst van de illiberalen te maken met de recordtermijn van aartsliberaal Rutte? Of fundamenteler: hoe verdedig je de democratie vandaag de dag tegen haar vijanden? Dit zijn vragen waar Mark Rutte mee te maken krijgt als hij binnenkort leiding geeft aan de militaire alliantie, die zichzelf ziet als een paraplu en een schild van de liberale democratie tegen autocratie.

    Volgens een inside joke verdient de Russische president eigenlijk de onderscheiding ‘Verkoper van het Jaar’

    De nieuwkomer treft een NAVO aan die op haar 75ste verjaardag zowel van buitenaf als van binnenuit onder druk staat zoals misschien wel nooit eerder in haar geschiedenis. Het is goed mogelijk dat Rutte de alliantie niet alleen ten opzichte van Vladimir Poetin zal moeten herpositioneren, maar ook tegen de aanvallen van Donald Trump.

    De nieuwe zoektocht van Rusland naar wijdverbreide macht is, hoe paradoxaal het in eerste instantie ook klinkt, geen al te grote uitdaging voor het zelfbeeld van de NAVO. De Russische oorlog brengt hen terug naar het oorspronkelijke doel van de Koude Oorlog, toen het Westen probeerde de agressieve expansiedrift van de Sovjet-Unie in toom te houden. Vladimir Poetin heeft de NAVO versterkt (in tegenstelling tot zijn bedoeling uiteraard); de organisatie is recentelijk uitgebreid met Zweden en Finland en telt nu 32 lidstaten. Volgens een inside joke verdient de Russische president eigenlijk de onderscheiding ‘Verkoper van het Jaar’. De bestaansreden van de NAVO is lang niet zo onbetwist geweest als nu – althans vanuit Europees perspectief.

    En juist op dit punt worden de zaken lastig voor de toekomstige secretaris-generaal. Zijn moeilijkste taak zal zijn om de NAVO door een tweede presidentschap van Trump te leiden. De existentiële dreiging voor het huidige bondgenootschap komt van binnenuit. Trump gebruikt de alliantie al jarenlang als iets om mee te schermen. Ofwel de Europeanen betalen meer, snoeft hij tijdens verkiezingscampagnes, ofwel ik laat Poetin met hen doen wat hij wil.

    Niemand binnen de NAVO spreekt dit openlijk uit, al was het maar om Joe Biden niet af te vallen, maar Mark Rutte is gekozen met de terugkeer van Trump al in gedachten. Financial Times heeft onlangs onthuld dat Rutte de NAVO al eens van zijn toorn heeft gered. Tijdens een top in juli 2018 in Brussel verraste Trump de verzamelde regeringsleiders met een ultimatum. De verdeling van de lasten is oneerlijk, was zijn klacht. De VS betalen een onevenredig hoog bedrag voor een bondgenootschap dat in de eerste plaats dient om Europa te verdedigen.

    Vooral de toenmalige Duitse president werd volgens het FT-artikel op haar stuk gezet. De Bondsrepubliek gaf aanzienlijk minder dan de afgesproken twee procent uit aan defensie en kocht grote hoeveelheden gas van Rusland. Trump sprak Angela Merkel sarcastisch toe: ‘Wij verdedigen jou tegen Rusland, maar jij betaalt miljarden dollars aan Rusland?’ Het toenmalige (en huidige) hoofd van de NAVO, Jens Stoltenberg, probeerde Trump van repliek te dienen. Tijdens de Koude Oorlog, zei hij, hebben we geleerd dat we ‘samen sterker’ zijn. Trump antwoordde: ‘Hoe kun je samen sterk zijn als een land zijn energie bij de persoon vandaan haalt waartegen het ook beschermd wil worden?’ Ofwel iedereen zou zijn defensie-uitgaven verhogen, dreigde Trump, ofwel de VS zouden zich terugtrekken op nieuwjaarsdag 2019.

    In de paniek die volgde kwam het moment van Mark Rutte. Merkel, Macron en Stoltenberg stuurden hem naar voren om Trump te sussen met een drievoudige tegemoetkoming: u heeft gelijk als u ons bekritiseert; jullie hebben al voor hogere militaire uitgaven gezorgd; wij zullen in de toekomst veel meer doen. Trump stemde ermee in en dat leverde Rutte sinds 12 juli 2018 de reputatie op een Trump-fluisteraar te zijn.

    De chantage van Trump werkte (samen met de aanval van Poetin). De defensie-uitgaven van de NAVO-leden (exclusief de VS) zijn sinds de crash op de top met 55 procent gestegen. Destijds voldeden twee leden aan de doelstelling van twee procent; nu zijn dat er tweeëntwintig.

    Onconventionele ideeën

    Mark Rutte hoeft op het gebied van de lastenverdeling dus niet helemaal van voren af aan te beginnen wanneer hij straks opnieuw tegenover president Trump komt te staan. Maar rondom de belangrijkste kwestie is de situatie anders: de steun aan Oekraïne. Trump heeft hierover eveneens onconventionele ideeën: hij wil de oorlog snel beëindigen door Amerikaanse militaire hulp te gebruiken om beide partijen tot een deal te bewegen. Aan Zelensky wil Trump het signaal geven dat hij hiermee zal stoppen als de Oekraïense president bereid is te onderhandelen. Poetin daarentegen dreigt hij dat hij zijn steun anders zal verhogen.

    De NAVO bereidt zich voor op dit scenario door de coördinatie van de steun aan Oekraïne over te dragen van de door de VS gecontroleerde Ramstein-groep aan het bondgenootschap. Het idee is dat in de toekomst een NAVO-missie de levering van wapens en de training van Oekraïense soldaten zal controleren. (Waarschijnlijk zal de missie niet zo worden genoemd omdat de Duitse regering de naam afwijst; mensen in Berlijn vrezen dat het de indruk zou kunnen wekken dat de NAVO de troepen stuurt.)

    Rutte is een sympathieke stuurman die met veel mensen overweg kan en niet bang is voor contact met rechtspopulisten

    Vanuit Midden- en Oost-Europa werd de kandidatuur van Mark Rutte sterk bekritiseerd. Niet zonder reden: Rutte was lange tijd een van de voorstanders van de Nord Stream 2-Oostzeepijpleiding; Nederland heeft de doelstelling van twee procent niet gehaald; en eigenlijk zouden de nieuwe frontlijnstaten van het bondgenootschap eindelijk het voortouw moeten nemen. Dit was de reden voor de kandidatuur van de Estse premier Kaja Kallas voor de functie van secretaris-generaal van de NAVO.

    En toch is Rutte een goede keuze vanuit het perspectief van degenen die krachtige steun voor Oekraïne willen. Tijdens zijn ambtsperiode werd in juli 2014 vlucht MH17 van Malaysia Airlines boven Oekraïne door Rusland neergehaald, aan het begin van de eerste invasie door de Russen. Er kwamen 298 mensen om het leven, waaronder 192 Nederlanders. De Russische regering probeerde de misdaad te verdoezelen met eindeloze propagandaleugens. Het was Mark Rutte die de nabestaanden moest troosten en hen van informatie moest voorzien.

    Het betekende het einde van zijn naïviteit ten aanzien van het Ruslandbeleid en het verklaart ook waarom Nederland keer op keer een voortrekkersrol speelde bij de wapenleveranties aan Oekraïne met bijvoorbeeld de zelfrijdende houwitser uit 2000 en de F-16-straaljager.

    Als je tegenwoordig naar NAVO-insiders luistert, ontstaat het volgende beeld: als regeringsleider heeft Mark Rutte met zijn pragmatische onderhandelingsvaardigheden vier kabinetten van alle politieke smaken bij elkaar gehouden. Geen slechte training om de westerse alliantie van nu 32 landen te leiden. Rutte is een sympathieke stuurman die met veel mensen overweg kan – van extreemrechts tot centrumlinks – en niet bang is voor contact met rechtspopulisten. Dit is niet alleen belangrijk met betrekking tot Trump, maar mogelijk ook in de omgang met Frankrijk.

    En dat de liberaal Rutte het naïeve geloof van veel West-Europeanen heeft belichaamd dat zij de veiligheid volledig aan de VS kunnen uitbesteden, hoeft geen nadeel te zijn als hij straks de taak op zich neemt om dit decennialange misverstand recht te zetten.

  • Rusland: journalist Alsoe Koermasjeva veroordeeld tot 6,5 jaar gevangenisstraf

    Rusland: journalist Alsoe Koermasjeva veroordeeld tot 6,5 jaar gevangenisstraf

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Kamala Harris stelt haar nominatie veilig en doet mee aan de race

    » Spanje: premier Sánchez gedagvaard in het onderzoek naar zijn vrouw

    Ze werd op dezelfde dag veroordeeld als Evan Gershkovich

    Tijdens een hoorzitting achter gesloten deuren op vrijdag in de Russische stad Kazan werd de Amerikaans-Russische journalist Alsoe Koermasjeva schuldig bevonden aan het verspreiden van valse informatie over het Russische leger. Ze woont in Praag, waar ze werkt voor Radio Free Europe / Radio Liberty, een radiostation dat sinds de Koude Oorlog wordt gesteund door de Verenigde Staten. Ze werd in oktober 2023 gearresteerd nadat ze zich niet had geregistreerd als buitenlands agent toen ze op reis was om haar moeder in Rusland te bezoeken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op dezelfde dag, vrijdag, ‘veroordeelde een rechtbank in Jekaterinenburg journalist Evan Gershkovich van The Wall Street Journal tot 16 jaar gevangenisstraf wegens spionage, na een proces dat door zijn krant en de Verenigde Staten als een farce werd beschreven’, merkt CNN op. De gelijktijdigheid en snelheid van deze twee processen ‘roepen vragen op over de intentie van het Kremlin om journalisten te gebruiken als onderdeel van een gevangenenruil’ met Washington, aldus de nieuwszender.