Tag: Verenigde Staten

  • VS: Trump dreigt controle over het Panamakanaal naar zich toe te trekken

    VS: Trump dreigt controle over het Panamakanaal naar zich toe te trekken

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » NASA-sonde Parker gaat de zon van heel dichtbij bestuderen

    » Slowaakse premier Fico brengt een verrassingsbezoek aan Moskou

    Hij hekelt de tol die Amerikaanse schepen moeten betalen

    Tijdens een bijeenkomst van jonge conservatieven in Phoenix op zondag 22 december haalde de verkozen Amerikaanse president Donald Trump uit naar wat hij de ‘belachelijke en totaal oneerlijke’ toltarieven noemde die worden opgelegd aan Amerikaanse schepen die gebruik maken van het Panamakanaal. Als dit niet verandert, donderde de voormalige vastgoedmagnaat, ‘zullen we eisen dat het kanaal (…) onmiddellijk wordt teruggegeven aan de Verenigde Staten’.

    Volgens Politico is dit de tweede keer dat Trump zijn intentie uitspreekt om de controle over de waterweg terug te krijgen. Hij had het Latijns-Amerikaanse land zaterdag al bedreigd op zijn sociale netwerk Truth. ‘We weten niet echt waarom Trump zijn pijlen de afgelopen dagen op deze cruciale zeepassage heeft gericht,’ merkt de nieuwssite op, die erop wijst dat Panama altijd een bondgenoot van Washington is geweest sinds de Verenigde Staten in 1989 dictator Manuel Noriega verdreven.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Republikein suggereerde zaterdag dat Beijing steeds meer invloed uitoefent op het kanaal, waar 5 procent van het wereldwijde zeeverkeer doorheen gaat. ‘Het beheer van het kanaal behoort alleen toe aan Panama, niet aan China of iemand anders,’ schreef de miljardair zaterdag. ‘We willen en zullen het NOOIT in verkeerde handen laten vallen!’ voegde hij eraan toe.

    De controle over het Panamakanaal, dat in 1914 door de Verenigde Staten werd voltooid, werd in 1999 volledig teruggegeven aan het Centraal-Amerikaanse land krachtens een overeenkomst die in 1977 werd ondertekend door de Democratische Amerikaanse president Jimmy Carter.

  • VS: Joe Biden hoopt in januari paus Franciscus te bezoeken

    VS: Joe Biden hoopt in januari paus Franciscus te bezoeken

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nigeria: vijfendertig kinderen omgekomen door verdrukking op school

    » Poetin: ‘Het einde van de oorlog in Oekraïne is nabij’

    Het is waarschijnlijk zijn laatste internationale reis als president

    De Amerikaanse president Joe Biden zal van 9 tot 12 januari in Italië zijn voor een ontmoeting met paus Franciscus en de Italiaanse autoriteiten, meldt USA Today. Dit wordt ‘waarschijnlijk de laatste internationale reis van zijn ambtstermijn’, die op 20 januari afloopt, aldus het Amerikaanse dagblad.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Joe Biden zal de paus op 10 januari ontmoeten, gevolgd door persoonlijke ontmoetingen met de Italiaanse president Sergio Mattarella en premier Giorgia Meloni. De Amerikaanse president en de paus zullen ‘inspanningen bespreken om de wereldvrede te bevorderen’, aldus het Witte Huis.

  • Terugkeer van astronauten die vastzitten in het ISS opnieuw uitgesteld

    Terugkeer van astronauten die vastzitten in het ISS opnieuw uitgesteld

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Japanse autofabrikanten Nissan en Honda bespreken mogelijke fusie

    » Syrië: rebellengroepen worden ontbonden om een leger te vormen

    Ze kunnen pas op zijn vroegst eind maart terugkeren

    De twee Amerikaanse astronauten die al zes maanden vastzitten in het internationale ruimtestation (ISS) zullen pas ‘op zijn vroegst eind maart’ naar de aarde kunnen terugkeren, kondigde NASA dinsdag aan. Suni Williams en Butch Wilmore sloten zich begin juni aan bij het ISS, toen ze aan boord stapten van de Boeing Starliner tijdens zijn eerste vlucht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Technische problemen met de capsule dwongen NASA er echter toe SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, te vragen de twee astronauten te repatriëren tijdens de overdracht tussen de missies SpaceX Crew-9 en SpaceX Crew-10 in februari volgend jaar.

    Maar SpaceX heeft de geplande lancering in februari uitgesteld met de uitleg dat het ‘meer tijd nodig had om een nieuwe capsule voor te bereiden’, meldt New York Post. ‘Door de vertraging zal het duo pas eind maart of begin april terugkeren, bijna tien maanden na hun vertrek,’ merkt de tabloid op.

  • Canada: vicepremier stapt op wegens onenigheid met premier Trudeau

    Canada: vicepremier stapt op wegens onenigheid met premier Trudeau

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Witte Huis: mysterieuze drones in New Jersey vliegen daar legaal

    » VS: tienermeisje neemt school in Wisconsin onder vuur

    Het geschil betrof de omgang met Amerikaanse importtarieven

    Vicepremier Chrystia Freeland ‘heeft zojuist de pin uit een granaat getrokken’, vat The Globe and Mail het samen. Ottawa bevindt zich ‘in een totale crisis’ nadat Freeland maandag ontslag nam vanwege meningsverschillen met premier Justin Trudeau over hoe om te gaan met de dreigende handelsoorlog met de Verenigde Staten, meldt het Canadese dagblad.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In een brief aan de premier verwijst Freeland naar de mogelijke ‘tarievenoorlog’ van Trump – hij heeft aangekondigd dat hij de tarieven met Canada wil verhogen tot 25 procent – en zegt ze dat ‘we dure politieke trucs moeten vermijden die we ons niet kunnen veroorloven’. Dit is waarschijnlijk een toespeling op de belastingvoordelen die de Canadese regering onlangs aan particulieren heeft toegekend.

    Net als Freeland hebben ‘de conservatieve oppositie en ontevreden Canadezen’ kritiek op Trudeau ‘omdat hij vooral bezig is met zijn politieke overleving op korte termijn’, schrijft The Globe and Mail. ‘In Mar-a-Lago zal Trump in zijn handen wrijven als hij de premier zo zichtbaar ziet aftakelen en hij zal zichzelf vast en zeker wijsmaken dat hij gehakt zal maken van zo’n slecht bestuurd land,’ concludeert Le Devoir.

  • VS: tienermeisje neemt school in Wisconsin onder vuur

    VS: tienermeisje neemt school in Wisconsin onder vuur

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada: vicepremier stapt op wegens onenigheid met premier Trudeau

    » Witte Huis: mysterieuze drones in New Jersey vliegen daar legaal

    Na de schietpartij heeft ze zelfmoord gepleegd

    Een tiener opende maandag het vuur op de private Abundant Life Christian School in Madison in de staat Wisconsin, in het noorden van de Verenigde Staten, waarbij een leraar en een leerling werden gedood en zes andere mensen werden verwond. Daarna werd de schutter zelf dood aangetroffen, aldus de autoriteiten. Een politiebron vertelde aan CNN dat de verdachte een tienermeisje was en dat ze stierf aan een zelf toegebrachte schotwond.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens de politie bevonden twee van de zes gewonde leerlingen zich maandagavond nog tussen leven en dood. In een verklaring noemde vertrekkend president Joe Biden de schietpartij ‘schokkend’ en ‘zinloos’. Hij drong er bij het Congres op aan om actie te ondernemen en strengere wetten aan te nemen in een land dat meer individuele vuurwapens dan inwoners telt.

  • Witte Huis: mysterieuze drones in New Jersey vliegen daar legaal

    Witte Huis: mysterieuze drones in New Jersey vliegen daar legaal

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: tienermeisje neemt school in Wisconsin onder vuur

    » Canada: vicepremier stapt op wegens onenigheid met premier Trudeau

    Mensen zijn bezorgd over de mysterieuze drones

    John Kirby, woordvoerder van de Nationale Veiligheidsraad, zei maandag dat de drones ‘door geautoriseerde personen’ werden bestuurd. Hij gaf aan dat de apparaten die in het noordoosten van het land waren gezien drones, vliegtuigen, helikopters en zelfs sterren waren die voor drones werden aangezien. Hij benadrukte dat de autoriteiten geen ‘anomalieën of veiligheidsrisico’s’ hadden ontdekt.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De FBI meldde op haar beurt dat piloten de afgelopen dagen met lasers in de ogen zijn geraakt door mensen op de grond die dachten dat ze een drone hadden gedetecteerd, meldt ABC News. Maandag vroeg de gekozen president Donald Trump de regering-Biden om meer te zeggen over het fenomeen van de drones, dat veel commentaar krijgt op sociale netwerken.

    ‘De regering weet wat er aan de hand is,’ zei de Republikein tijdens een persconferentie in zijn woning in Florida. Trump zei dat hij uit voorzorg volgend weekend niet naar zijn golfbaan in Bedminster, ten oosten van New York, zou gaan, omdat de drones erg dicht bij het gebied zouden vliegen. Kirby wees erop dat er voor de drones een verbod gold om over de golfbaan te vliegen.

  • Antony Blinken bezoekt Jordanië om te spreken over de situatie in Syrië

    Antony Blinken bezoekt Jordanië om te spreken over de situatie in Syrië

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Niger stelt de BBC voor drie maanden op non-actief

    » Trump uit felle kritiek op gebruik Amerikaanse ATACMS-raketten in Rusland

    Zaterdag houdt het land een top over de toekomst van Syrië

    Tijdens een bezoek aan Jordanië riep de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken op tot ‘een inclusieve overgang’ naar een ‘verantwoordelijke en representatieve’ regering. Verwijzend naar de Israëlische en Turkse militaire activiteiten in Syrië sinds de overwinning van de rebellen, zei hij dat het ‘echt belangrijk’ is voor iedereen om ‘ervoor te zorgen dat we geen nieuwe conflicten beginnen’. Daarna hield hij besprekingen in Ankara met president Recep Tayyip Erdogan, wiens land rebellen steunt die vechten tegen de Koerdische controle in het noordoosten van Syrië.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zaterdag wordt in Jordanië een top georganiseerd waarop vergaderd zal worden over de situatie in Syrië. Aan de vergadering, die voor zaterdag gepland staat, zullen vertegenwoordigers van Jordanië, Saoedi-Arabië, Irak, Libanon, Egypte, de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein en Qatar deelnemen, evenals hun Turkse en Amerikaanse tegenhangers, het hoofd van de diplomatie van de Europese Unie en de speciale gezant van de VN voor Syrië. Dat maakte het Jordaanse ministerie van Buitenlandse Zaken donderdag bekend. ‘De wereldmachten zijn al begonnen met het sturen van afgezanten naar de regio om te proberen de toekomst van Syrië en hun relaties met de rebellen vorm te geven,’ aldus The New York Times.

  • Trump uit felle kritiek op gebruik Amerikaanse ATACMS-raketten in Rusland

    Trump uit felle kritiek op gebruik Amerikaanse ATACMS-raketten in Rusland

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Antony Blinken bezoekt Jordanië om te spreken over de situatie in Syrië

    » Niger stelt de BBC voor drie maanden op non-actief

    ‘We maken deze oorlog alleen maar erger’

    ‘Waarom doen we dit? (…) We escaleren deze oorlog en maken hem alleen maar erger,’ zei de gekozen president in een interview met Time Magazine. Donald Trump maakte deze opmerkingen op 25 november, voor zijn ontmoeting met de Franse en Oekraïense presidenten, Emmanuel Macron en Volodymyr Zelensky, ter gelegenheid van de heropening van de Notre-Dame in Parijs, aldus de krant.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Nadat Kyiv in november groen licht kreeg van Washington en Londen om Amerikaanse ATACMS- en Britse Storm Shadow-langeafstandsraketten af te vuren op Russisch grondgebied, voerde het land aanvallen uit in Rusland met deze precieze wapens, wat telkens weer de woede van Moskou opwekte.

  • Ruimteprogramma van Verenigde Staten loopt verdere vertraging op

    Ruimteprogramma van Verenigde Staten loopt verdere vertraging op

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Korea: president Yoon afgezet door zijn partij, die zijn vertrek eist

    » Bedrijven in Duitsland uiten zich minder terughoudend tegenover de AfD

    Het land wil weer astronauten naar de maan sturen

    De Verenigde Staten moeten de terugkeer van astronauten naar de maan voorlopig nog uitstellen. NASA’s Artemis-programma, het ‘vlaggenschip van de Amerikaanse ruimteverkenning’, kampt met verdere vertragingen, meldt The Wall Street Journal.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Terwijl het ruimteteam van Donald Trump vorm begint te krijgen’, heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie aangekondigd dat de volgende maanmissie, Artemis 2, wordt uitgesteld tot april 2026, en de daaropvolgende missie, die astronauten voor het eerst sinds de laatste Apollo-missie in 1972 weer naar de maan moet sturen, tot medio 2027. NASA loopt dus enkele maanden achter op schema.

  • Biden kondigt meer dan een miljard dollar aan humanitaire hulp voor Afrika aan

    Biden kondigt meer dan een miljard dollar aan humanitaire hulp voor Afrika aan

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Mensenrechtencommissaris Georgië: ‘Politie martelt demonstranten’

    » Syrië: rebellen staan voor de poorten van de belangrijke stad Hama

    Hij is voor de eerste keer op bezoek in Angola

    Tijdens een bezoek aan Angola heeft Joe Biden meer dan een miljard dollar aan humanitaire hulp voor Afrika aangekondigd. In een toespraak op dinsdag in het Nationaal Slavernijmuseum in de Angolese hoofdstad Luanda zei de Amerikaanse president dat dit bedrag bestemd was voor ‘Afrikanen die ontheemd zijn geraakt door historische droogte’ in eenendertig landen over het hele continent.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zijn reis naar Afrika is het eerste bezoek van een Amerikaans staatshoofd aan het continent sinds 2015 en het eerste bezoek aan Angola. Met zijn Angolese ambtgenoot, João Lourenço, sprak Biden uitvoerig over de ‘Lobito-corridor’, een gigantisch spoorwegproject en een ‘enorme en zeer ambitieuze’ Amerikaanse investering, op een moment dat China veel investeert op het continent.

    Maar de Amerikaanse president ‘zal binnenkort plaats moeten maken voor (…) Donald Trump, die al lang bestaande allianties en handelsovereenkomsten (tussen de Verenigde Staten en andere landen) ter discussie heeft gesteld, waardoor sommigen vrezen dat de Amerikaanse steun voor de Lobito-corridor en andere projecten zal afnemen als hij zijn ambt aanvaardt’, schrijft The Washington Post.

  • Venezuela zet 25 tot 30 jaar gevangenisstraf op steun aan internationale sancties

    Venezuela zet 25 tot 30 jaar gevangenisstraf op steun aan internationale sancties

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » NASA volgt minimaan in haar weg naar de zon

    » Australië verbiedt sociale netwerken voor jongeren onder de 16 jaar

    De wet is een reactie op een Amerikaans wetsvoorstel

    Het parlement van Venezuela, dat door de regering wordt gecontroleerd, heeft donderdag een wet aangenomen die voorziet in zeer zware straffen ‘voor degenen die oproepen tot of steun verlenen aan internationale sancties tegen de regering van Nicolás Maduro’, meldt Efecto Cocuyo.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De wet bevat een verbod tot 60 jaar om een openbaar ambt te bekleden, gevangenisstraffen van 25 tot 30 jaar en inbeslagname van eigendommen’, aldus de Venezolaanse website.

    Op deze manier wil president Maduro reageren op het wetsvoorstel dat onlangs is goedgekeurd door het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden, dat Amerikaanse overheidsinstellingen verbiedt om personen of bedrijven in dienst te nemen die commerciële banden hebben met de Venezolaanse regering.

  • Kamp-Trump maakt melding van bedreigingen tegen verschillende regeringsleden

    Kamp-Trump maakt melding van bedreigingen tegen verschillende regeringsleden

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zwitserland: regering blijft bij flexibele interpretatie van neutraliteit

    » Aanklager ICC dient aanvraag in voor arrestatiebevel tegen Birmese juntaleider

    De FBI spreekt van bommeldingen en swatting-incidenten

    Het Trump-kamp heeft melding gemaakt van ‘bedreigingen’ tegen verschillende leden van zijn toekomstige regering. De FBI zei woensdag dat het ‘op de hoogte was gesteld van talrijke bommeldingen en swatting-incidenten, gericht tegen individuen’ die door de Republikein waren gerekruteerd voor zijn nieuwe presidentiële team.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Swatting is het uitlokken van politie-invallen in huizen van slachtoffers onder het voorwendsel dat daar een misdaad wordt gepleegd. Onder andere voormalig congreslid Lee Zeldin, door de verkozen president gekozen om het Environmental Protection Agency te leiden, en gekozen ambtenaar Elise Stefanik, door Trump genomineerd om ambassadeur van de VS bij de VN te worden, hebben beweerd het doelwit te zijn geweest van bedreigingen.

    Andrew McCabe, voormalig adjunct-directeur van de FBI, vertelde CNN dat hij niet verrast was. ‘Het is een heel normaal onderdeel van het leven geworden voor iedereen in een belangrijke positie (…) Het is al jaren aan de gang,’ zei hij woensdag.

  • Israël gaat akkoord met staakt-het-vuren in Libanon

    Israël gaat akkoord met staakt-het-vuren in Libanon

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » EU wil de inmenging van TikTok bij Roemeense verkiezingen onderzoeken

    » Politierapport Brazilië: Bolsonaro zat achter de couppoging in 2022

    De wapenstilstand gaat voor zestig dagen in

    Het staakt-het-vuren tussen Israël en Hezbollah in Libanon, dat bedongen werd door de Verenigde Staten en Frankrijk, trad woensdagochtend om 4 uur in werking (Libanese tijd). Volgens Benyamin Netanyahu zal dit bestand van zestig dagen, dat permanent moet worden, de Hebreeuwse staat in staat stellen om zijn inspanningen te concentreren op Hamas en Iran.

    Het akkoord, dat dinsdagavond werd bekrachtigd door de Israëlische regering op aanbeveling van premier Benyamin Netanyahu, werd vervolgens bevestigd door de Amerikaanse en Franse presidenten Joe Biden en Emmanuel Macron. In een gezamenlijke verklaring zeiden ze dat hun twee landen zouden samenwerken met Israël en Libanon ‘om ervoor te zorgen dat deze regeling volledig wordt uitgevoerd en gehandhaafd’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De wapenstilstand ‘is een belangrijke overwinning voor het Witte Huis, dat tijdens de laatste weken van Bidens presidentschap een detente met Hezbollah probeerde te bereiken’, analyseert Politico. ‘Het akkoord werd bereikt na een reeks onderhandelingen in het Midden-Oosten vorige week’ tussen de speciale gezant van de VS, Amos Hochstein, en Libanese en Israëlische functionarissen, voegt de site eraan toe.

    De wapenstilstandsovereenkomst ‘voorziet in een overgangsperiode van zestig dagen waarin het Israëlische leger zich moet terugtrekken uit Zuid-Libanon, het Libanese leger zich moet opstellen in gebieden dicht bij de grens en Hezbollah zijn zware wapens ten noorden van de Litani-rivier moet verplaatsen’, voegt Axios toe.

  • Washington: ‘Een staakt-het-vuren in Libanon is dichtbij’

    Washington: ‘Een staakt-het-vuren in Libanon is dichtbij’

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Donald Trump kondigt tariefverhogingen aan voor China, Canada en Mexico

    » Duitsland inventariseert zijn schuilkelders met het oog op een eventuele aanval

    ‘Maar niets is afgerond zolang niet alles is afgerond’

    Een staakt-het-vuren in Libanon is ‘dichtbij’, zegt Washington. ‘We denken dat de besprekingen in een zeer positieve richting gaan. Maar niets is afgerond zolang niet alles is afgerond,’ merkte John Kirby, woordvoerder van de Nationale Veiligheidsraad van het Witte Huis, voorzichtig op tijdens een persbriefing op maandag.

    De Franse president Macron, die ook nauw betrokken is bij de kwestie, zei dat de gesprekken over een staakt-het-vuren ‘aanzienlijke vooruitgang’ hadden geboekt. Het Israëlische veiligheidskabinet zal dinsdag ook stemmen over een staakt-het-vuren in de oorlog tegen het Libanese Hezbollah, zei een ambtenaar maandag.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘In Libanon zijn ambtenaren op de hoogte gebracht van deze vooruitgang in de gesprekken en velen van hen geloven dat Benjamin Netanyahu het akkoord al heeft goedgekeurd, maar dat hij tijd nodig had om de ministers in zijn regering te overtuigen: vooral de meest extremistische die tegen het staakt-het-vuren zijn,’ merkt L’Orient-Le Jour op.

    ‘Libanese functionarissen blijven daarom voorzichtig en willen zich niet laten meeslepen door deze wind van optimisme. Ze vrezen dat het een valstrik van Netanyahu zou kunnen zijn om Libanon de schuld te geven van het mislukken van de onderhandelingen,’ aldus het Libanese dagblad.

  • Donald Trump kondigt tariefverhogingen aan voor China, Canada en Mexico

    Donald Trump kondigt tariefverhogingen aan voor China, Canada en Mexico

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland inventariseert zijn schuilkelders met het oog op een eventuele aanval

    » Washington: ‘Een staakt-het-vuren in Libanon is dichtbij’

    Economen verwachten een inflatiestijging in de VS

    ‘Op 20 januari zal ik, in een van mijn vele eerste executive orders, alle benodigde documenten ondertekenen om tarieven van 25 procent op te leggen aan Mexico en Canada op ALLE producten die de Verenigde Staten binnenkomen,’ schreef de gekozen president Donald Trump in een post op zijn sociale netwerk Truth.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Deze belasting zal van kracht blijven totdat drugs, vooral fentanyl, en alle illegale immigranten stoppen met deze invasie van ons land!’ voegde hij eraan toe, waarbij hij Canada en Mexico opriep om op te treden. In een aparte post kondigde hij een tariefsverhoging van 10 procent aan, bovenop de tarieven die al van kracht zijn en extra tarieven waartoe hij kan besluiten, op ‘al de vele producten die vanuit China de Verenigde Staten binnenkomen’.

    ‘Hoewel Trump herhaaldelijk heeft gezegd dat de beoogde buitenlandse landen de tarieven zouden betalen, worden ze in feite betaald door de bedrijven die de geïmporteerde producten kopen – en deze kosten worden over het algemeen doorberekend aan Amerikaanse consumenten,’ merkt CNN op. De Amerikaanse nieuwszender wijst er verder op dat ‘de meeste economen’ geloven dat deze verhoging van de douanerechten ‘een inflatoir effect’ zal hebben.