Tag: Verenigde Staten

  • Zwitserland: ‘aanzienlijke vooruitgang’ geboekt tijdens eerste gesprekken VS-Iran

    Zwitserland: ‘aanzienlijke vooruitgang’ geboekt tijdens eerste gesprekken VS-Iran

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bolivia: president Paz kondigt noodtoestand af om wegen vrij te maken

    » Colombia: extreemrechtse kandidaat De la Espriella wint presidentsverkiezingen

    Het heikelste agendapunt is de situatie in Libanon

    Pakistaanse en Qatarese bemiddelaars meldden maandag dat er ‘bemoedigende stappen vooruit’ waren gezet tijdens de eerste onderhandelingsronde in Zwitserland tussen de VS en Iran, gericht op het tot stand brengen van duurzame vrede in het Midden-Oosten. De Iraanse zijde prees de ‘aanzienlijke’ vooruitgang in de Libanese kwestie.

    De gesprekken, die plaatsvonden in Bürgenstock in de Zwitserse Alpen, begonnen zondag en duurden tot maandagavond, in het kader van het memorandum van overeenstemming dat donderdag tussen beide partijen werd ondertekend. De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Abbas Araghchi, lid van de door Teheran gestuurde delegatie, meldde dat er ‘aanzienlijke vooruitgang’ was geboekt bij het oplossen van de ‘oorlog in Libanon’, aldus Al Jazeera.

    ‘Iraanse olie- en petrochemische exporten zijn vrijgesteld [van sancties], de blokkade is opgeheven, sommige bevroren tegoeden zijn vrijgegeven en er is een omvangrijk wederopbouw- en ontwikkelingsplan voor Iran van start gegaan’, schreef hij op X.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hij benadrukte echter dat de eerste ‘echte test’ voor het succes van de onderhandelingen de ontwikkelingen in Libanon zouden zijn, waar Iran een definitief einde eist aan de vijandelijkheden tussen Israël en Hezbollah – een onderwerp dat uitgebreid aan bod kwam tijdens de gesprekken van zondag.

    Over de Straat van Hormuz, die Iran naar eigen zeggen zaterdag opnieuw had afgesloten uit protest tegen de aanhoudende confrontaties in Libanon, kwamen de partijen overeen een ‘communicatielijn’ in te stellen om ‘incidenten en communicatieproblemen’ te voorkomen en ‘een veilige doorgang voor commerciële schepen die door de straat varen’ te garanderen, meldt de BBC.

    De gesprekken verliepen echter niet zonder spanning en de discussie dreigde eerder op de dag bijna te ontsporen, aldus CNN. Iran verliet de onderhandelingen iets meer dan een uur na aanvang, ‘naar aanleiding van de dreigementen’ van Donald Trump, die Teheran als ‘beledigend’ beschouwde.

  • Iran: ayatollah Khamenei keurt de overeenkomst met de VS goed

    Iran: ayatollah Khamenei keurt de overeenkomst met de VS goed

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Niger: aanval op luchthaven van Niamey kost 35 mensen het leven

    » China: onderzoekers ontwikkelen extreem zwarte autolak

    Republikeinen zijn niet allemaal blij met het akkoord

    De Iraanse opperleider Mojtaba Khamenei legde donderdag in een schriftelijke verklaring uit dat hij het memorandum van overeenstemming aanvankelijk niet acceptabel vond. Ondanks zijn bedenkingen aanvaardde hij het ‘nadat hij de verzekering had gekregen van de Iraanse leiders dat de belangen van het land beschermd zouden worden’, meldt Al-Jazeera.

    Het verkeer in de Straat van Hormuz wordt geleidelijk hervat, maar de voortzetting van de onderhandelingen, die vrijdag in Zwitserland zouden beginnen, is uitgesteld. JD Vance, de Amerikaanse vicepresident, heeft de Verenigde Staten nog niet verlaten.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Beide kampen beschikken over een verlengbare periode van zestig dagen om alle details van een definitieve overeenkomst op te helderen, in de wetenschap dat de huidige voorwaarden van de overeenkomst met Teheran sommige Republikeinen niet lijken te bevallen. Senator Bill Cassidy uit Louisiana – die zich niet meer kandidaat zal stellen nadat hij zijn voorverkiezingen tegen een door Donald Trump gesteunde kandidaat heeft verloren – gelooft dat ‘Iran er sterker uitkomt en wij zwakker’, onderstreept CNN.

    Israël lijkt ook niet erg ingenomen te zijn met de uitkomst van de onderhandelingen. Maar JD Vance adviseerde leden van de regering van Benjamin Netanyahu ten overstaan van de pers om ‘de enige machtige bondgenoot die hij in de hele wereld nog heeft, niet aan te vallen’.

  • Oorlog met Iran: Trump kondigt opnieuw een akkoord aan, Teheran ontkent

    Oorlog met Iran: Trump kondigt opnieuw een akkoord aan, Teheran ontkent

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: Starmer verder verzwakt na het ontslag van zijn minister van Defensie

    » Onderzoek: Rusland breidt militaire bases uit aan de Finse en Baltische grens

    Alle geplande aanvallen op Iran zijn geannuleerd

    ‘De enige constante in de oorlog met Iran is dat Trump zegt dat het bijna voorbij is’, grapt Rolling Stone. Donderdagavond, na voor de derde dag op rij gedreigd te hebben Iran ‘zeer hard’ aan te vallen, maakte Donald Trump opnieuw een draai van 180 graden. Hij annuleerde abrupt de geplande aanvallen en kondigde aan dat een vredesakkoord met Teheran al dit weekend getekend zou kunnen worden.

    ‘We hebben zojuist een zeer goed akkoord bereikt om de oorlog met Iran te beëindigen en zodra de papieren rond zijn, wat de komende dagen zou moeten gebeuren, zullen we waarschijnlijk een ondertekening hebben, misschien in Europa’, verklaarde de Amerikaanse president vanuit het Witte Huis.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens Amerikaanse media omvat het akkoord een verlenging van het staakt-het-vuren, de heropening van de Straat van Hormuz en de start van zestig dagen onderhandelingen over het Iraanse nucleaire programma.

    Maar opnieuw temperden de Iraanse autoriteiten Trumps triomfalisme door te verduidelijken dat ze nog niet hadden besloten of ze klaar waren om te tekenen. Ze vroegen zich af of de Amerikanen het deze keer ‘serieus’ meenden, of dat ze ‘plotseling van gedachten zouden veranderen’ en ‘een nieuwe koers zouden varen’, zoals ze ‘de afgelopen maanden al meerdere keren hadden gedaan’, aldus Al Jazeera.

  • De VS voeren weer bombardementen uit om Iran tot concessies te dwingen

    De VS voeren weer bombardementen uit om Iran tot concessies te dwingen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bill Gates voor het Congres over banden met Epstein: ‘Ik heb nooit iemand kwaad gedaan’

    » Oekraïne voert ‘behoorlijk succesvolle’ test uit met nieuwe afweerraket

    Trump is gefrustreerd over het trage tempo van de onderhandelingen

    Afgelopen nacht rond 00:45 uur begonnen de Verenigde Staten voor de tweede nacht op rij met bombardementen op Iran. Het aantal slachtoffers is nog niet bekendgemaakt. De aanval van de vorige nacht was een reactie op het neerhalen van een Amerikaanse helikopter. Deze keer maakten Donald Trump en minister van Defensie Pete Hegseth duidelijk dat de recente aanvallen geen vergelding waren voor een militaire operatie, maar bedoeld waren om druk uit te oefenen op Teheran, aldus The New York Times.

    ‘Het Pentagon presenteerde de aanvallen als een daad van dwangdiplomatie om de Iraniërs te dwingen concessies te doen aan de onderhandelingstafel’, bevestigde The Wall Street Journal, die Hegseths uitspraken aan de pers citeerde: ‘Als we met bommen moeten onderhandelen, zullen we met bommen onderhandelen. We zijn er meesters in. Beter dan welk ander land ter wereld ook.’

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Eerder had Trump ‘zijn frustratie geuit over het trage tempo van de onderhandelingen’, meldde CNN. Hij waarschuwde dat Iran ‘de prijs zou betalen’ voor de te moeizame onderhandelingen. Het enige wat Teheran hoeft te doen is ‘een stuk papier ondertekenen’, hield de Amerikaanse president vol. Dezelfde president die de afgelopen maanden ‘herhaaldelijk heeft gezegd dat een akkoord nabij was’, merkt The Wall Street Journal op. Hij ‘heeft de diplomatie niet opgegeven, maar zijn geduld heeft zijn grenzen’, voegt de krant eraan toe.

    ‘De kansen op een diplomatieke doorbraak namen af ​​toen een delegatie van Qatarese bemiddelaars woensdagavond Teheran verliet zonder enige vooruitgang te hebben geboekt’, vat The New York Times samen. Maar juist deze aanvallen zouden ‘een toch al fragiel staakt-het-vuren van twee maanden kunnen ondermijnen’, waarschuwt CBS News.

  • Bill Gates voor het Congres over banden met Epstein: ‘Ik heb nooit iemand kwaad gedaan’

    Bill Gates voor het Congres over banden met Epstein: ‘Ik heb nooit iemand kwaad gedaan’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne voert ‘behoorlijk succesvolle’ test uit met nieuwe afweerraket

    » De VS voeren weer bombardementen uit om Iran tot concessies te dwingen

    Gates ontkent iets van Epsteins misdaden te hebben geweten

    De medeoprichter van Microsoft besprak zijn relatie met Jeffrey Epstein achter gesloten deuren met leden van het Congres. Bill Gates probeerde afstand te nemen van de veroordeelde zedendelinquent, aldus The Washington Post. De krant kreeg zijn voorlopige verklaring voor de commissie in handen.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Ik heb nooit gezien of geweten dat Epstein zich bezighield met criminele activiteiten. Ik ben nooit op zijn eiland, op zijn ranch of in zijn huis in Florida geweest. Ik heb nooit iemand kwaad gedaan. En als hij al een persoonlijke relatie met mij probeerde aan te knopen, dan was ik daar nooit in geïnteresseerd,’ verklaarde de miljardair.

    Gates omschreef zijn ontmoeting met de veroordeelde zedendelinquent als een ‘ernstige inschattingsfout’. Hij vertelde ook dat Epstein had geprobeerd zijn ontrouw uit te buiten.

  • De VS lanceren aanvallen op Iran als vergelding voor helikoptercrash

    De VS lanceren aanvallen op Iran als vergelding voor helikoptercrash

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Paus Leo zegent kerktoren Sagrada Familia in op Gaudí’s honderdste sterfdag

    » NASA onthult namen van deelnemers aan de Artemis III-maanmissie

    Iran ontkent verantwoordelijk te zijn voor de crash

    Het Amerikaanse militaire commando voor het Midden-Oosten bevestigde dat de Verenigde Staten ‘dinsdag doelen in Iran hebben aangevallen nadat het land een Amerikaanse Apache-helikopter had neergeschoten die boven de Straat van Hormuz vloog’. De operatie vormt ‘een proportionele reactie op een ongerechtvaardigde Iraanse agressie’, aldus het Amerikaanse leger.

    Rond het middaguur beschuldigde Donald Trump Iran ervan achter de helikoptercrash te zitten, die plaatsvond tussen maandag en dinsdag, en waarschuwde hij op zijn sociale media dat de Verenigde Staten ‘noodzakelijkerwijs wraak zouden nemen voor deze aanval’. Om 17.00 uur (Washingtonse tijd) zette hij zijn woorden om in daden en gaf hij zijn leger opdracht tot ‘zelfverdedigingsaanvallen’ op Iran.

    In een telefonisch interview met ABC News, terwijl de aanvallen nog gaande waren, herhaalde de Amerikaanse president dat de Amerikaanse aanval op Teheran ‘een reactie was op wat ze gisteravond met onze helikopter hebben gedaan’.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Iran lanceerde onmiddellijk vergeldingsaanvallen. De Islamitische Revolutionaire Garde (IRGC) meldde dat het ‘drone-aanvallen had uitgevoerd op de Amerikaanse vloot in Bahrein’ en raketten had afgevuurd op een luchtmachtbasis in Jordanië. De IRGC ‘waarschuwde’ voor een ‘zwaardere reactie’ mochten de Amerikaanse aanvallen doorgaan, meldt Middle East Eye.

    Rond 21:00 uur kondigde het Amerikaanse leger aan dat de operatie voorbij was. Het leger specificeerde dat het ‘Iraanse luchtafweerinstallaties, grondcontroleposten en radarstations in de buurt van de Straat van Hormuz’ had aangevallen.

    Donald Trump ‘gaf geen verdere details over de crash van de Apache-helikopter’, waaruit de twee inzittenden zich op tijd konden katapulteren, aldus The New York Times. Iran ‘eiste geen verantwoordelijkheid voor de aanval op en de staatsomroep IRIB citeerde een anonieme militaire functionaris die verklaarde dat het land de afgelopen 24 uur geen militaire operaties boven de Straat van Hormuz had uitgevoerd’.

  • De Verenigde Staten overwegen naar verluidt de Chagos-eilanden te kopen

    De Verenigde Staten overwegen naar verluidt de Chagos-eilanden te kopen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Filipijnen getroffen door een aardbeving met een magnitude van 7,8

    » Spanje: paus Leo XIV ontmoet slachtoffers van misbruik door geestelijken

    De eilanden maken deel uit van Mauritius

    Het Witte Huis bestudeert een plan om de archipel in de Indische Oceaan van Mauritius over te nemen, meldde The Telegraph zondag. Volgens de krant hebben Amerikaanse functionarissen een voorstel opgesteld om het Verenigd Koninkrijk te omzeilen en zelf tot een overeenkomst te komen om de controle over het belangrijkste Chagos-atol, Diego Garcia, over te nemen. Op dit atol bevindt zich een strategisch belangrijke Amerikaans-Britse militaire basis.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    The Telegraph beweert dat het plan een van de verschillende opties is die de regering-Trump ontwikkelt om ze voor te leggen aan de Britse premier Keir Starmer bij zijn overweging om de Chagos-archipel aan Mauritius terug te geven. Het Witte Huis heeft regelmatig contact met Downing Street over de toekomst van Diego Garcia, aldus het artikel.

    In april schortte Londen de overeenkomst op om de soevereiniteit over de Chagos-eilanden af ​​te staan, iets wat Donald Trump scherp had bekritiseerd en een ‘ernstige fout’ noemde.

  • VS: Republikeinse staten dopen Pride Month om tot ‘maand van het gezin’

    VS: Republikeinse staten dopen Pride Month om tot ‘maand van het gezin’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: toezichthouder waarschuwt voor hightech fraude bij schoolexamens

    » Oorlog in Oekraïne: Poetin wijst voorstel van Zelensky af

    De lhbtiq+-gemeenschap ziet er een aanval op hen in

    Juni wordt algemeen beschouwd als Pride Month, de maand waarin lhbtiq+-gemeenschappen demonstreren tegen discriminatie en hun identiteit vieren. Het is de maand waarin de moderne Amerikaanse homobevrijdingsbeweging ontstond na de opstand in de Stonewall Inn in New York in 1969.

    Sommige Republikeinse staten in de VS willen het dit jaar echter anders doen. Een aantal Republikeinse gouverneurs heeft namelijk alternatieve benamingen voor de maand bedacht, die zowel voor- als tegenstanders zien als een manier om de lhbtiq+-gemeenschap tegen te werken, schrijft The Guardian.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zo hebben de gouverneurs van Indiana en Tennessee juni omgedoopt tot ‘maand van het kerngezin’, expliciet om gezinnen te vieren die bestaan ​​uit ‘één man, één vrouw en eventuele biologische, geadopteerde of pleegkinderen’. De gouverneurs van Utah en Arkansas hebben juni uitgeroepen tot ‘maand van de trouw’, waarmee de nadruk ligt op trouw aan geloof, land en gezin, zonder echter te specificeren hoe dat gezin eruit zou moeten zien.

    De gouverneurs hebben niet gespecificeerd dat deze benamingen bedoeld zijn om de Pride-maand voor lhbtiq+-gemeenschappen te vervangen, maar de sociaal-politieke boodschap is voor de meesten luid en duidelijk.

    Tijdens de tweede regering-Trump is er een toename te zien in aanvallen op de rechten van transgenders, met name als het gaat over de toegang tot genderbevestigende medische zorg, pogingen om de wettigheid van het homohuwelijk te ondermijnen en verboden op lhbtiq+-pridevlaggen.

  • VS leggen nieuwe sancties op aan Cubaanse president Miguel Díaz-Canel

    VS leggen nieuwe sancties op aan Cubaanse president Miguel Díaz-Canel

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zelensky schrijft brief aan Poetin voor een ontmoeting onder vier ogen

    » Hezbollah verwerpt het akkoord over een wapenstilstand in Libanon

    De VS willen zo het communistische regime omverwerpen

    De Cubaanse president is het doelwit van nieuwe Amerikaanse sancties. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft donderdag economische sancties opgelegd aan de Cubaanse president Miguel Díaz-Canel en zijn familie, evenals aan verschillende leden van de familie Castro, waaronder Alejandro Castro Espín, zoon van voormalig president Raúl Castro.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze ‘nieuwe sancties’ komen op een moment dat de Verenigde Staten ‘de druk op Cubaanse leiders opvoeren’ in een poging het communistische regime omver te werpen, aldus de Miami Herald.

    Castro Espín speelde een sleutelrol in het herstel van de diplomatieke betrekkingen tussen Cuba en de Verenigde Staten in 2015. Het feit dat hij nu gesanctioneerd wordt, suggereert dat Washington hem nu beschouwt als ‘een obstakel voor de lopende gesprekken met Cuba’, analyseert de krant.

  • Cuba: betalingen via Visa en Mastercard opgeschort vanwege Amerikaanse sancties

    Cuba: betalingen via Visa en Mastercard opgeschort vanwege Amerikaanse sancties

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Noord-Korea wil zijn nucleaire capaciteiten exponentieel vergroten

    » Hongarije sluit akkoord met Oekraïne over de rechten van de Hongaarse minderheid

    Volgens de VS vormt Cuba ‘een buitengewone bedreiging’ voor hun veiligheid

    ‘De Cubaanse revolutionaire leider Raúl Castro kreeg woensdag op zijn vijfennegentigste verjaardag slecht nieuws: nieuwe bedrijven verlaten het Caribische land onder Amerikaanse druk’, meldt het bureau Bloomberg.

    Havana maakte woensdag bekend dat er vanaf dit weekend geen betalingen met Visa en Mastercard meer mogelijk zijn op het eiland, na de verbreking van de relatie tussen een buitenlandse bank en Fincimex, de financiële tak van het Cubaanse economisch-militaire conglomeraat Gaesa.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Sinds januari voert de regering-Trump een beleid van maximale druk tegen Cuba, waarbij ze beweert dat het communistische eiland, gelegen op 150 km van de kust van Florida, ‘een buitengewone bedreiging’ vormt voor de nationale veiligheid van de Verenigde Staten.

  • Trumps ruzie met Netanyahu laat afnemende steun van de VS voor Israël zien

    Trumps ruzie met Netanyahu laat afnemende steun van de VS voor Israël zien

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: video van arrestatie van doodgestoken student zorgt voor veel ophef

    » Oekraïne: massale Russische aanval eist minstens drieëntwintig mensenlevens

    Met zijn kritiek wil Trump een sterkere indruk maken in eigen land

    Toen details over het laatste telefoongesprek tussen Donald Trump en Benjamin Netanyahu uitlekten, ging de aandacht van de kranten uit naar de scheldtirade van de Amerikaanse president. ‘Wat ben je in godsnaam aan het doen?’ schreeuwde Trump, verwijzend naar de aanhoudende bombardementen van de Israëlische premier op Libanon. ‘Je bent fucking gestoord. Zonder mij had je in de gevangenis gezeten.’

    Veel verontrustender voor Israël zijn de woorden van Trump die daarop volgden: ‘Iedereen haat jullie nu. Iedereen haat Israël hierdoor.’ De steun in de VS voor Israël lijkt namelijk af te nemen. Onderzoek van het Pew Research Center, een denktank gevestigd in Washington D.C., wijst uit dat het aantal Amerikanen met een negatieve mening over Israël tussen maart 2022 en maart vorig jaar met 11 procentpunten was gestegen tot 53 procent.

    Veel commentatoren, met name op links, hebben erop gewezen dat dit niet de eerste keer is dat een Amerikaanse president zijn geduld verliest met een Israëlische leider. Toch is het veelzeggend dat Trump voor het eerst zulke stevige kritiek uit op het Israëlische militaire optreden, schrijft The Telegraph.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hij is namelijk de eerste Amerikaanse president die aan de macht is in een tijd waarin ruim de helft van de Amerikaanse bevolking Israël negatief beoordeelt. En hij is de enige Amerikaanse president met een kerngroep kiezers – MAGA – waarvan velen antisemitische stereotypen en complottheorieën aanhangen, aldus de rechtse Britse krant.

    Het mislukken van de oorlog met Iran dreigt Trump een zwak aanzien te geven. Elke dag probeert hij volgens The Telegraph daarom iets nieuws uit om dat aanzien te verbeteren. ‘Zijn aanval op Netanyahu heeft hem al lof opgeleverd. Israël en de Israëliërs zouden het volgende doelwit kunnen zijn.’

  • VS: kunstenaar vraagt met naaiactie aandacht voor doodgevlogen vogels

    VS: kunstenaar vraagt met naaiactie aandacht voor doodgevlogen vogels

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bengaalse regering redt albinobuffel ‘Donald Trump’ op de valreep van de slacht

    » Anthropic haalt 65 miljard dollar op en overtreft de waarde van OpenAI

    Per jaar vliegen in de VS duizenden vogels zich te pletter

    Elk jaar sterven naar schatting zo’n miljard vogels in Noord-Amerika omdat ze tegen ramen aan vliegen, meldt Colossal. Dat komt volgens de vogelbescherming omdat de meeste vogels hun spiegelbeeld niet herkennen of zelfs denken dat hun rivaal recht voor ze vliegt.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Kunstenaar en docent Holly Greenberg raakt gefascineerd door dit treurige fenomeen. Nadat bijna duizend vogels omkwamen in een botsing met één gebouw in Chicago, lanceerde ze een initiatief om precies 10.863 stoffen vogels te maken, het aantal dat in 2023 dood werd aangetroffen in de straten van de stad.

    Via meer dan 140 workshops verspreid over de VS en Canada naait een groeiende gemeenschap met de hand vogels na op basis van echte exemplaren. Uiteindelijk zullen alle vogels samen één groot tapijt vormen.

  • De VS herzien hun plan en sturen tóch vijfduizend troepen naar Polen

    De VS herzien hun plan en sturen tóch vijfduizend troepen naar Polen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Air France en Airbus schuldig bevonden aan vliegtuigcrash in 2009

    » Oekraïne versterkt zijn verdediging aan de Belarussische grens

    Trump heeft een goede relatie met de Poolse president

    Donald Trump kondigde donderdag op zijn mediaplatform Truth Social de inzet van ‘vijfduizend extra troepen’ in Polen aan, ‘een week nadat het Pentagon de geplande inzet van vierduizend troepen in het land had geannuleerd’, meldt de BBC. De Amerikaanse president verklaarde dat deze beslissing was ingegeven door de goede relatie die hij onderhoudt met zijn Poolse ambtgenoot, Karol Nawrocki.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De president ‘gaf geen verdere details over de vraag of deze extra troepen deel uitmaakten van de oorspronkelijk geplande inzet of een aparte operatie betroffen’, aldus de Britse omroep. Op 1 mei kondigden de Verenigde Staten de terugtrekking van vijfduizend troepen uit Duitsland aan, na een verbale escalatie tussen Donald Trump en de Duitse bondskanselier Friedrich Merz over de oorlog in Iran.

  • Top Trump-Xi legt ondanks uiterlijke harmonie forse meningsverschillen bloot

    Top Trump-Xi legt ondanks uiterlijke harmonie forse meningsverschillen bloot

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » DR Congo: M23 wil mineralendeal sluiten met Donald Trump

    » Letland: premier Evika Silina treedt af om drone-incident

    Met name over Iran en Taiwan lopen de meningen ver uiteen

    Donald Trump begon zijn laatste dag in Beijing vandaag met een bericht op sociale media dat Xi Jinping hem had gefeliciteerd met zijn ‘vele enorme successen’ en dat ‘de relaties tussen de twee grootste wereldmachten goed waren en bleven verbeteren’, aldus Channel News Asia. ‘Er blijven echter aanzienlijke verschillen bestaan ​​met betrekking tot Iran, Taiwan en andere kwesties’, merkt de Singaporese televisiezender op.

    Om deze spanningen te begrijpen, hoeft men alleen maar ‘de verklaringen van China en de Verenigde Staten’ van donderdagavond te vergelijken: ze onthullen ‘scherpe contrasten in de prioriteiten van beide partijen’, aldus South China Morning Post. ‘Washington richt zich op handel, fentanyl en Iran, terwijl Beijing de nadruk legt op Taiwan, de stabilisatie van de bilaterale betrekkingen en Trumps lof voor president Xi Jinping’, vat de Hongkongse krant samen.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Iraanse kwestie is met name een goed voorbeeld van de verschillende aanpak van de twee landen. In haar verslag noemde het Witte Huis de Verenigde Staten en China ‘eensgezind over de noodzaak om de Straat van Hormuz te heropenen en vrij te houden van Iraanse tolheffingen’, schrijft The New York Times.

    Maar het verslag van de Chinese regering vermeldt slechts, in vage bewoordingen, dat de twee presidenten ‘van gedachten wisselden over belangrijke internationale en regionale kwesties, zoals de situatie in het Midden-Oosten, de Oekraïense crisis en het Koreaanse schiereiland’, aldus China Daily.

    Het verslag van het Witte Huis gaat daarentegen volledig voorbij aan ‘de nadrukkelijke bewering van Beijing dat de Taiwankwestie, indien verkeerd aangepakt, de gehele Chinees-Amerikaanse relatie in gevaar zou kunnen brengen’, merkt The Straits Times op.

    ‘Amerikaanse functionarissen en politici vreesden dat Trump zou zwichten voor de druk van Xi Jinping en zou afwijken van zijn Taiwanbeleid’, maar gezien de samenvatting van het Witte Huis ‘lijkt dit niet het geval te zijn geweest’.

  • VS: neonazi krijgt vijftien jaar cel wegens het aanzetten tot geweld tegen Joden

    VS: neonazi krijgt vijftien jaar cel wegens het aanzetten tot geweld tegen Joden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Afrikaans lab gaat nieuwe hiv-behandeling voor Afrika produceren

    » Israël: nieuw rapport over 7 oktober legt seksuele gruweldaden van Hamas bloot

    Zo wilde hij kinderen vergiftigen door snoepgoed uit te delen

    Een leider van een Oost-Europese neonazistische groepering is veroordeeld tot vijftien jaar gevangenisstraf wegens het aanzetten tot gewelddadige aanvallen op de Joodse gemeenschap en leden van minderheidsgroepen, meldt NBC News. Michail Chkhikvishvili, tweeëntwintig jaar, bekend als ‘Commandant Slager’, bekende vorig jaar schuld aan het aanzetten tot haatmisdrijven en het verspreiden van instructies voor het maken van bommen en ricine.

    Hij verscheen woensdag voor de federale rechtbank in Brooklyn, New York, waar districtsrechter Carol Bagley Amon hem twee gelijktijdige gevangenisstraffen van 180 maanden oplegde voor de twee aanklachten. ‘De verdachte wordt niet veroordeeld vanwege zijn verwrongen ideeën’, zei Amon. ‘Hij wordt veroordeeld vanwege zijn oproepen tot actie.’

    Federale aanklagers beschreven hem als de leider van een extremistische groepering genaamd de Maniac Murder Cult, die racistisch gemotiveerd geweld promoot. De groep, gevestigd in Rusland en Oekraïne, huldigt neonazistische ideologie en heeft leden in de VS en over de hele wereld, aldus gerechtelijke documenten.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens de aanklagers gebruikte Chkhikvishvili berichtenplatforms zoals Telegram om aan te zetten tot aanslagen en verspreidde hij een manifest getiteld Handboek voor Haatzaaiers, waarin hij zijn volgelingen aanmoedigde om schietpartijen op scholen en terroristische aanslagen te plegen.

    Een van de plannen hield in dat hij leden van etnische minderheidsgroepen en anderen in New York City op oudejaarsavond zou vermoorden door zich als kerstman te verkleden en snoepgoed met gif uit te delen, aldus de aanklagers. Dit plan evolueerde tot een poging om kinderen op Joodse scholen in Brooklyn te vergiftigen.

    ‘De uitspraak van vandaag stuurt een krachtige boodschap naar haatzaaiende extremisten, waar ze zich ook bevinden, die angst willen zaaien door middel van onbeschrijfelijk geweld: we zullen jullie vinden en vervolgen met de volle kracht van de wet’, aldus openbaar aanklager Joseph Nocella in een verklaring op woensdag.