Tag: Verenigde Staten

  • Verenigde Staten: Trump tekent einde van de shutdown

    Verenigde Staten: Trump tekent einde van de shutdown

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Irak: coalitie van aftredende premier Al-Soudani wint parlementsverkiezingen

    » Oekraïne: twee ministers treden af na corruptieschandaal

    Het is onzeker of zorgsubsidies worden verlengd

    De Amerikaanse president ondertekende woensdag een wet die een einde maakt aan de langste shutdown ooit in het land en maakte meteen van de gelegenheid gebruik om zijn gram te spuien op de Democratische oppositie. ‘We zullen nooit toegeven aan chantage’, verklaarde hij toen hij de wet ondertekende die kort daarvoor door het Congres was aangenomen.

    Door de shutdown, die drieënveertig dagen duurde, werden verschillende sectoren van de Amerikaanse economie ontwricht. In een poging om als overwinnaar uit deze langdurige patstelling te komen, viel Trump ‘extremisten in de andere partij’ aan en beschuldigde hen ervan de overheid te hebben stilgelegd om ‘puur politieke redenen’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Na een begrotingsdebat van meer dan veertig dagen gaf een handvol Democratische senatoren zich maandag uiteindelijk over en sloot zich aan bij hun Republikeinse collega’s om een ​​wetsvoorstel goed te keuren dat de vorige begroting verlengt tot eind januari. Het wetsvoorstel laat echter onduidelijkheid bestaan ​​over de verlenging van de subsidies voor Obamacare, de ziektekostenverzekering voor huishoudens met een laag inkomen.

    ‘De Democratische basis, maar ook tientallen leden van het Congres, zijn woedend op de [Democratische] senatoren die ermee instemden de overheid samen met de Republikeinen weer open te stellen, zonder dat er een akkoord was bereikt over de verlenging van de subsidies’, merkt The Washington Post op.

  • Colombia zet uitwisseling van inlichtingen met de VS tijdelijk stop

    Colombia zet uitwisseling van inlichtingen met de VS tijdelijk stop

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » COP30: inheemse demonstranten raken slaags met de veiligheidsdiensten

    » Verkiezingen in Irak: opkomst fors gestegen ten opzichte van vier jaar terug

    Reden is de Amerikaanse aanvallen op mogelijke drugsschepen

    De Colombiaanse president Gustavo Petro nam het besluit dinsdag naar aanleiding van de Amerikaanse bombardementen op schepen die verdacht worden van drugshandel in het Caribisch gebied en de Stille Oceaan. Bij deze aanvallen zijn minstens 76 mensen om het leven gekomen.

    ‘Op alle niveaus van de inlichtingendiensten is opdracht gegeven om het verzenden van communicatie en andere operaties naar Amerikaanse veiligheidsdiensten op te schorten’, maakte de leider bekend op X. Hij voegde eraan toe dat dit besluit ‘van kracht blijft zolang de raketaanvallen op schepen voortduren’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Samenwerking met de Verenigde Staten’ op het gebied van inlichtingen is echter ‘cruciaal voor Colombia, met name vanwege de wijdverbreide georganiseerde misdaad die het land teistert’, benadrukt El País. Het Amerikaanse vliegdekschip Gerald R. Ford is dinsdag aangekomen voor de kust van Latijns-Amerika. Dit markeert een aanzienlijke toename van de militaire middelen die Washington in de regio inzet en een toename van de spanningen met Venezuela, dat spreekt van een ‘imperialistische’ dreiging.

  • VS: Senaat stemt voor een einde aan de shutdown

    VS: Senaat stemt voor een einde aan de shutdown

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hongaars-Britse auteur David Szalay wint Booker Prize met roman Flesh

    » BBC geschokt door vertrek van twee prominente medewerkers

    Het Huis van Afgevaardigden moet nog stemmen

    De overeenkomst die zondag werd bereikt tussen Republikeinse senatoren en acht Democratische senatoren, werd maandagavond in de Eerste Kamer goedgekeurd met een stemming van 60 tegen 40 stemmen. Het ‘maakt de weg vrij voor het einde van de langste shutdown in de geschiedenis’, meldt Politico. Het Huis van Afgevaardigden moet nu stemmen, waarschijnlijk woensdag, en dan moet Donald Trump het wetsvoorstel ondertekenen. Maar de Democratische Partij is verdeeld over de beslissing van acht van haar leden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op CBS zei Bernie Sanders dat hij ‘zeer teleurgesteld’ was, omdat hij vond dat zijn partij niet genoeg terugkreeg voor de overeenkomst. ‘Een ramp’, zei hij, aangezien de prioriteit van de Democraten – het verlengen van de Obamacare-belastingkredieten tot na het einde van het jaar – geenszins gegarandeerd is.

    De Republikeinen hebben alleen een stemming in de Senaat beloofd, maar zelfs als deze verlenging ‘honderd stemmen in de Senaat krijgt, zal het nergens toe leiden in het Huis van Afgevaardigden en zal de president het niet ondertekenen’. De positie van Chuck Schumer als leider van de Democratische Senaat is verzwakt. De linkervleugel van de partij eist zijn aftreden.

  • Bolivia en de VS kondigen herstel van hun diplomatieke betrekkingen aan

    Bolivia en de VS kondigen herstel van hun diplomatieke betrekkingen aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Turkije vaardigt arrestatiebevel uit tegen Netanyahu en andere Israëliërs

    » Portugal: tienduizenden protesteren tegen hervorming van arbeidswetten

    Sinds 2008 hebben beide landen geen ambassadeur meer van elkaar

    De nieuwe president van Bolivia, Rodrigo Paz, maakte de aankondiging zaterdag bekend tijdens een ontmoeting met de Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken Christopher Landau, kort nadat hij in La Paz was beëdigd in bijzijn van meer dan zeventig internationale delegaties.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Verenigde Staten en Bolivia hebben geen ambassadeurs meer in hun respectievelijke hoofdsteden gehad sinds 2008, toen de regering van Evo Morales de toenmalige Amerikaanse afgevaardigde Philip Goldberg uitzette op verdenking van steun aan een rechtse samenzwering, meldt El Deber. De Verenigde Staten namen vervolgens een soortgelijke stap.

    De nieuwe centrumrechtse president beloofde zaterdag in zijn inauguratietoespraak dat Bolivia ‘nooit meer’ ‘geïsoleerd’ zal worden van de wereld. Zijn inauguratie maakt een einde aan twintig jaar socialistische regeringen in een land dat in een ernstige economische crisis verkeert.

  • Washington vermindert vliegverkeer met 10 procent vanwege shutdown

    Washington vermindert vliegverkeer met 10 procent vanwege shutdown

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Tsjechië: leider van extreemrechtse SPD verkozen tot parlementsvoorzitter

    » Mexico: president Sheinbaum dient klacht in na aanranding op straat

    De shutdown is de langste uit de geschiedenis van de VS

    De Amerikaanse overheid kondigde woensdag aan dat ze luchtvaartmaatschappijen zal vragen om vanaf vrijdag vluchten te annuleren. Deze beslissing wordt gerechtvaardigd door zorgen over personeelstekorten in verkeerstorens en bij veiligheidscontroles als gevolg van de gedeeltelijke shutdown van de overheid. ‘We zullen de vluchtcapaciteit met 10 procent verminderen op veertig van de drukste luchthavens van het land,’ aldus minister van Transport Sean Duffy.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘We komen tweeduizend luchtverkeersleiders tekort’, voegde hij eraan toe. ‘Deze beslissing is ongekend’ en zou met name ‘de goederenstroom kunnen beïnvloeden’, aldus The Washington Post. De krant is van mening dat het ‘ook de plannen van reizigers kan verstoren nu de drukke Thanksgiving-periode nadert’. De Verenigde Staten gingen woensdag de zesendertigste dag van de shutdown in, waarmee het record voor de langste shutdown in de geschiedenis van het land werd verbroken.

  • New York: Zohran Mamdani met ruime cijfers verkozen tot burgemeester

    New York: Zohran Mamdani met ruime cijfers verkozen tot burgemeester

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Filipijnen: dodental van tyfoon Kalmaegi loopt op tot boven de 140

    » Kaja Kallas: ‘De EU zou tegen 2030 nieuwe leden kunnen verwelkomen’

    Hij is de jongste burgemeester die de stad ooit heeft gehad

    Zohran Mamdani bevestigt met zijn ‘historische overwinning’ na een ‘felle campagne’ zijn status als ‘rijzende ster’ en blijft ‘een controversieel figuur binnen de Democratische Partij’, schrijft Politico over Mamdani’s overwinning bij de burgemeestersverkiezingen in New York. Met bijna 50 procent van de stemmen behaalde hij de felbegeerde meerderheid en overtrof hij Andrew Cuomo ruimschoots, die slechts 41 procent van de stemmen kreeg. De Republikein Curtis Sliwa eindigde als derde met een bescheiden 7 procent.

    Op 1 januari 2026 wordt Zohran Mamdani de 111e burgemeester van de stad, de jongste, de eerste moslim en de tweede na David Dinkins die zichzelf een ‘democratische socialist’ noemt, aldus Politico. In zijn overwinningstoespraak sprak hij de hoop uit dat ‘New York in deze tijd van politieke duisternis het licht zal zijn’, meldt ABC News. ‘De toekomst ligt in onze handen, mijn vrienden; we hebben een politieke dynastie omvergeworpen’, voegde hij eraan toe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    The New York Times, die gedurende de campagne bedenkingen uitte over de 34-jarige voormalige wetgever van de staat New York, geeft toe dat hij ‘een inspirerende stem is geworden voor New Yorkers die gedesillusioneerd zijn door de exorbitante kosten van levensonderhoud en een door schandalen geteisterde oude garde’. Zijn overwinning, ‘die zich uitstrekte van de gentrificeerde wijken van Brooklyn tot de arbeidersklasse en immigrantenenclaves van Queens’, vormde een van de ‘meest opmerkelijke politieke omwentelingen in de geschiedenis van New York’.

    Hoewel hij ‘het probleem van de economische ongelijkheid niet kan oplossen’, stelt de krant, ‘kan hij wel vooruitgang boeken: meer woningen bouwen, de toegang tot kinderopvang en kwalitatief goede scholen verbeteren, en de bus- en metroverbindingen versnellen’. En als hij daarin slaagt, concludeert The New York Times, ‘zal hij een bestuursmodel bieden voor de Democratische Partij in een tijd waarin veel Amerikanen haar wantrouwen’.

  • VS: Trump bemoeit zich met verkiezing van burgemeesters in New York

    VS: Trump bemoeit zich met verkiezing van burgemeesters in New York

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verenigd Koninkrijk gaat porno met beelden van wurgseks binnenkort verbieden

    » Israël: wetsvoorstel goedgekeurd inzake doodstraf voor Palestijnse ‘terroristen’

    Hij roept zijn aanhang op om op Andrew Cuomo te stemmen

    Aan de vooravond van de burgemeestersverkiezing in Amerika’s grootste stad moedigt Donald Trump kiezers aan om de koploper, de Democraat Zohran Mamdani, te blokkeren en te stemmen op Andrew Cuomo, de Democratische oud-gouverneur van New York.

    Trump noemde Mamdani een ‘communist’ in een bericht op zijn Truth Social-netwerk, meldt New York Post. Hij dreigt ook de federale financiering te korten, ‘behalve het absoluut vereiste minimum’, voor zijn ‘geliefde’ geboorteplaats, met het argument dat een overwinning van Mamdani zou leiden tot een ‘economische en sociale ramp’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Tot slot riep de president de Republikeinen op om hun eigen kandidaat, Curtis Sliwa, te laten vallen ten gunste van Andrew Cuomo, de in ongenade gevallen oud-Democraat – deels als gevolg van beschuldigingen van seksuele intimidatie – die zich onafhankelijk kandidaat stelt na de voorverkiezingen van zijn partij te hebben verloren. ‘Jullie hebben eigenlijk geen keus,’ spoorde hij zijn aanhangers aan.

  • Beurswaarde van Nvidia passeert de grens van 5 biljoen dollar

    Beurswaarde van Nvidia passeert de grens van 5 biljoen dollar

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Fles met briefjes uit WO I spoelt na meer dan een eeuw aan in Australië

    » Soedan: RSF richten bloedbad aan in kraamkliniek in El-Fasher

    Nooit eerder was een bedrijf zoveel geld waard

    De Amerikaanse chipgigant was woensdag het eerste bedrijf ter wereld ooit dat de symbolische drempel van 5 biljoen dollar overschreed, een bewijs van de groeiende vraag naar AI-gerelateerde aandelen. De waardering van het bedrijf is hoger dan die van Tesla, Meta (Facebook) en Netflix samen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Maar de spectaculaire groei van Nvidia is een waarschuwing voor investeerders – van de grootste banken op Wall Street tot kleine aandeelhouders’, waarschuwt The New York Times. ‘De aandelenmarkt wordt steeds afhankelijker van een cluster van techbedrijven die miljardenwinsten genereren en massaal investeren in de ontwikkeling van onbewezen technologie die aanzienlijke rendementen zal moeten opleveren.’

  • VS wijzen Israël terecht na stemming over inlijving Westelijke Jordaanoever

    VS wijzen Israël terecht na stemming over inlijving Westelijke Jordaanoever

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oud-NAVO-chef Stoltenberg levert kritiek op NAVO in nieuwe boek

    » Onderzoek: neustemperatuur zegt veel over stress

    Trump wil niet dat Israël de West Bank annexeert

    De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft scherpe kritiek geuit op de stemming in het Israëlische parlement, die in eerste lezing de oplegging van Israëlische soevereiniteit over de Westelijke Jordaanoever goedkeurt. Tijdens een bezoek aan Tel Aviv zei hij dat hij ‘beledigd’ was door de wettekst, die hij ‘dom’ vond, en bevestigde hij dat ‘het beleid van de Trump-regering erop gericht is dat de Westelijke Jordaanoever niet door Israël zal worden geannexeerd’. Donald Trump herhaalde vervolgens de opmerkingen van Vance en vertelde verslaggevers in het Witte Huis dat Israël ‘niets met de Westelijke Jordaanoever zou doen’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In Jeruzalem probeerde het kantoor van Benjamin Netanyahu de brand te blussen door te beweren dat de stemming niets meer was dan ‘een opzettelijke politieke provocatie van de oppositie’ en dat hij ‘geen steun van de Likoed’ had. De stemming werd gesponsord door de extreemrechtœse partij Noam, die tot voor kort deel uitmaakte van de rechtse regeringscoalitie, en gesteund door de ultranationalisten Itamar Ben-Gvir, minister van Nationale Veiligheid, en Bezalel Smotrich, minister van Financiën.

    De stemming werd aangenomen met 25 tegen 24 stemmen van de 120 parlementsleden, meldt Al-Jazeera. Hoewel de stemming in de tweede lezing ‘weinig kans van slagen’ heeft, ‘vindt er langzaam een ​​feitelijke annexatie plaats op de Westelijke Jordaanoever, terwijl Israël illegale nederzettingen op Palestijns grondgebied blijft uitbreiden’, benadrukt de Qatarese zender.

  • JD Vance op bezoek in Israël: ‘zeer optimistisch’ over de wapenstilstand

    JD Vance op bezoek in Israël: ‘zeer optimistisch’ over de wapenstilstand

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » OpenAI gaat webbrowser lanceren die gekoppeld is aan ChatGPT

    » Louvreroof: waarde van gestolen juwelen geschat op 88 miljoen euro

    Israël heeft vijftien van de achtentwintig dode gijzelaars terug

    De Amerikaanse vicepresident JD Vance verklaarde dinsdag tijdens een bezoek aan de Joodse staat ‘zeer optimistisch’ te zijn over het handhaven van de vrede in Gaza, schrijft NBCNews. ‘Wat we de afgelopen week hebben gezien, stemt mij zeer optimistisch dat het staakt-het-vuren stand zal houden,’ zei hij.

    ‘Vance’s bezoek aan Israël komt op een gespannen moment’, merkt de Amerikaanse zender op. ‘Het staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas, deze maand bemiddeld door president Donald Trump, is gevolgd door wederzijdse beschuldigingen van schendingen van het bestand, Israëlische aanvallen en een poging van een verzwakt Hamas om zijn gezag over de enclave te herstellen’, aldus het bericht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Israëlische leger bevestigde dinsdag dat het twee gijzelaars had geïdentificeerd die door Hamas waren teruggebracht. Dit brengt het aantal door Israël geborgen stoffelijke overschotten op vijftien. Aan het begin van het staakt-het-vuren had de Palestijnse gewapende groepering er nog achtentwintig in bezit.

  • Australië en VS tekenen een overeenkomst over zeldzame aardmetalen

    Australië en VS tekenen een overeenkomst over zeldzame aardmetalen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Internet wereldwijd verstoord door een cloudstoring bij Amazon

    » Ongeluk met de kabeltram in Lissabon: de kabel voldeed niet aan de norm

    Verder krijgt Australië Amerikaanse kernonderzeeërs

    De Australische premier Anthony Albanese, die maandag een bezoek bracht aan Washington, moest ‘tien maanden wachten op zijn eerste persoonlijke ontmoeting met de Amerikaanse president’ Donald Trump, maar hij verliet het Witte Huis maandag met ‘een miljardencontract voor mijnbouw, bedoeld om de wereldwijde dominantie van China te bestrijden’ op het gebied van kritieke mineralen en zeldzame aardmetalen, meldt de Australische omroep ABC.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hij wist ook een ‘vernieuwde toezegging’ van de Verenigde Staten te verkrijgen ten aanzien van hun gezamenlijke veiligheidspact, ‘inclusief de bevestiging dat Australië de Amerikaanse AUKUS-kernonderzeeërs zou krijgen’ zoals vastgelegd in de overeenkomst.

  • Deze hondenuitlaters verdienen meer dan 100.000 dollar per jaar

    Deze hondenuitlaters verdienen meer dan 100.000 dollar per jaar

    Meer dan 23 miljoen Amerikaanse huishoudens hebben tijdens de pandemie een hond of kat aangeschaft. Nu ze weer buitenshuis werken, moet iemand al die pandemiepuppy’s uitlaten.

    In een zwarte legging en een gewatteerd jack loopt Bethany Lane, 35, door Bleecker Street in Manhattan, samen met een roedel van drie goldendoodles en een bernedoodle genaamd Tinkerbelle. Bij de Whalebone-winkel krijgen ze wat lekkers. Daarna draven ze door het Hudson River Park, waar ze worden gefotografeerd door toeristen.

    Na een uur neemt Lane ze weer mee naar huis: een statig herenhuis van een echtpaar van veertig dat fortuin heeft gemaakt met onroerend goed. ‘Het is mijn taak om de honden te vermaken als hun eigenaren het druk hebben,’ zegt ze. ‘Ik ben verliefd op deze honden. Ik zie ze als mijn baby’s.’

    Zes cijfers

    Lane begon met het uitlaten van honden in 2012, nadat ze was afgestudeerd aan de Rutgers University en naar New York was verhuisd voor een carrière in de zorg. ‘Ik moest mijn huur en studieleningen betalen, dus ik keek op Craigslist [o.a. een vacaturesite],’ zegt ze. ‘Daar zag ik dat iemand bereid was te betalen voor het uitlaten van honden. Perfect voor een dierenliefhebber als ik.’

    De zaken gingen goed en in 2014 richtte ze in de West Village Whistle & Wag op, een boetiek voor dierenverzorging. Op een gegeven moment maakte ze dagen van twaalf uur. Dat stelde haar in staat haar studieleningen af te betalen en andere hondenuitlaters in te huren. Nu, in 2023 – bijna drie jaar na het begin van de pandemie – kan ze de vraag bijna niet aan. Ze denkt vorig jaar een bedrag van zes cijfers te hebben verdiend (specifieker wil ze niet zijn) na verhoging van haar tarieven. Tientallen nieuwe klanten meldden zich aan. Nu vraagt ze 35 dollar, ruim 32 euro, per wandeling.

    Ze heeft zoveel vertrouwen in haar bedrijf dat ze in de zomer van 2022 een weekendhuis kocht in Tuckerton, New Jersey. ‘Het is een huis met drie slaapkamers en een heel mooie tuin, aan de baai,’ vertelt Lane. Ze woont in Williamsburg, Brooklyn, waar ze een huis met twee slaapkamers huurt samen met haar partner. ‘Ik kan naar elk restaurant gaan, wanneer ik maar wil. Ik kan op vakantie gaan. Ik ben bevoorrecht. Had iemand me vroeger verteld dat ik de kost zou kunnen verdienen met de zorg voor honden, dan had ik diegene voor gek verklaard.’

    Er zijn doorgewinterde hondenverzorgers met welgestelde klanten die bijna drie keer zoveel vragen

    Het is een lucratieve tijd voor de hondenzorg, zeker als je je als ondernemer richt op de rijken. Op Rover en andere vacaturesites zijn beginnende hondenuitlaters in Manhattan te vinden, die slechts 14 dollar vragen voor een wandeling van 30 minuten. Ook zijn er doorgewinterde hondenverzorgers met welgestelde klanten die bijna drie keer zoveel vragen en per jaar 100.000 dollar of meer verdienen.

    De markt voor dierenverzorgers is groot. Volgens de American Society for the Prevention of Cruelty to Animals hebben meer dan 23 miljoen Amerikaanse huishoudens – bijna een op de vijf – tijdens de pandemie een hond of kat aangeschaft. Nu veel Amerikanen weer buitenshuis werken, moet iemand al die pandemiepuppy’s uitlaten. ‘Voor de pandemie kreeg ik misschien een of twee keer per maand een telefoontje van een potentiële nieuwe klant,’ zegt Lane. ‘Nu krijg ik meerdere telefoontjes per week. Het gaat om véél puppy’s.’

    Een hondenuitlaatservice was aanvankelijk aantrekkelijk voor mensen die een stabiel inkomen wilden, maar ook de flexibiliteit verlangden om andere passies na te jagen. Het was een geschikte baan voor acteurs, muzikanten, schrijvers, studenten, gepensioneerden, huismoeders en -vaders en mensen die nog wilden uitzoeken wat ze eigenlijk wilden.

    Door de toename van het aantal huisdierbezitters is de dierenverzorgingsindustrie gegroeid en ook flink uitgebreid. Het gaat niet langer alleen om standaardwandelingen, maar bijvoorbeeld ook om wandelingen in de natuur voor stadshonden, dagtochten naar boerderijen, trainingskampen en hondenspa’s.

    Puppy check-in

    Michael Josephs, 34, voormalig leraar in Brooklyn, hoopt mee te profiteren van deze hausse. Na schooltijd trainde hij zijn gemengde zwarte labrador Willy in Prospect Park. ‘Na drie maanden reed ik op mijn fiets het park in met de hond achter me aan,’ vertelt hij. ‘Mensen zagen onze interactie en vroegen of ik hun huisdier ook zou kunnen trainen.’

    In 2019 besloot Josephs zijn baan als leraar op te zeggen om Parkside Pups te beginnen. Hij bracht 20 dollar in rekening voor een groepswandeling van 30 minuten. Binnen een maand had hij ongeveer acht klanten. Hij werkte zo’n vijf uur per dag en verdiende circa 30.000 dollar per jaar.

    Tijdens de lockdowns in 2020 vielen de zaken stil, maar inmiddels is er weer volop belangstelling. ‘2022 was een geweldig jaar,’ zegt Josephs, die in Middletown, New Jersey, woont. ‘Vroeger hadden we vooral klanten in downtown Brooklyn of rond Prospect Park. Nu komen we in buurten waar je voorheen nooit veel honden zag, zoals Ditmas Park en Windsor Terrace.’

    Parkside Pups biedt nu puppytraining à 60 dollar per uur, een huisdieroppas voor 65 dollar per dag en voor 12 dollar een kwartier puppy check-in, ofwel een snelle dienst zoals uitlaten of voeren. Josephs genereerde vorig jaar meer dan 100.000 dollar aan inkomsten.

    Zijn vrouw Clarissa Soto helpt in het bedrijf. Het echtpaar overweegt uit te breiden met een hondendagverblijf in de buurt van Prospect Park en een overnachtingskamp in het westen van Connecticut. ‘Het belangrijkst voor ons is dat we nu financiële zekerheid hebben voor onze zoon,’ zegt Soto, die vorig jaar bevallen is. ‘We hebben een spaarrekening voor hem geopend, we hebben een studiefonds.’

    Ze hebben ook meer vrij besteedbaar inkomen. ‘We zijn net zes dagen met ons gezin op vakantie geweest naar Disney World,’ vertelt Josephs. ‘We zijn naar Miami geweest; we waren in Canandaigua voor een bruiloft en zijn een paar dagen gebleven. Zulke dingen kunnen we ons nu permitteren.’

    Sommige hondenverzorgers doen het financieel zo goed dat ze hun oude ambities weer op kunnen pakken

    Sommige hondenverzorgers doen het financieel zo goed dat ze hun oude ambities weer op kunnen pakken. Zo nam Maren Lavelle, 28, een aspirant-filmmaker uit New York, in 2017 samen met een studievriend het hondenuitlaatbedrijf Big City Woof Walker over. In het begin maakten ze dagen van acht uur. Ze lieten vijftien tot vijfentwintig honden per dag uit en verdienden 15 dollar per wandeling. Het werk ging al snel vervelen – de hele dag door poep oprapen en blaffende honden in bedwang houden –, maar na een tijdje verdienden ze genoeg om een tiental uitlaters in dienst te nemen. Het bedrijf was tijdens de pandemie een paar maanden gesloten, maar sinds de heropening gaan de zaken beter dan ooit.

    Ze hebben nu, in 2023, ongeveer zevenhonderd klanten, zo’n vijfentwintig hondenuitlaters in dienst in New York en daarnaast nog eens dertien uitlaters in Chicago, waar ze een tweede vestiging zijn begonnen. Om tegemoet te komen aan de puppyhausse biedt het bedrijf ook ‘socialisatietrainingen’ aan. ‘Veel van de pandemiepuppy’s hebben nauwelijks sociale skills ontwikkeld,’ vertelt Lavelle. ‘Ze zijn angstig of reageren heftig op geluiden en bewegingen, omdat die supernieuw voor ze zijn.’

    Door de goede business durfde Lavelle zelfs weer te gaan filmen. Ze maakt nu een korte horrorfilm die zich afspeelt in de staat New York. ‘Toen de zaak zoveel van ons vergde en niet veel betaalde, was het moeilijk om nog energie in het filmen te steken,’ zegt ze. ‘Nu heb ik een filmproductiebedrijf met mijn man. Het is dankzij ons succes met de hondenservice dat ik nu ook een creatieve carrière kan nastreven.’

  • Trump kondigt nieuwe top aan tussen hem en Poetin ‘binnen twee weken’

    Trump kondigt nieuwe top aan tussen hem en Poetin ‘binnen twee weken’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: grensovergang bij Rafah gaat waarschijnlijk zondag open

    » Jemen: militaire leider van de Houthi’s gedood bij Israëlische aanval

    De top zal plaatsvinden in Hongarije

    President Donald Trump en zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin zullen elkaar ergens in de komende twee weken in Boedapest ontmoeten om te praten over het einde van de oorlog in Oekraïne. De Amerikaanse president is op zoek naar een ‘nieuwe diplomatieke doorbraak, enkele dagen nadat hij een staakt-het-vuren-akkoord tussen Israël en Hamas heeft gesloten’, aldus The Washington Post.

    De aankondiging volgde op een telefoongesprek van tweeënhalf uur tussen de twee mannen, dat volgens Trump ‘zeer productief’ en volgens Poetin ‘uiterst openhartig’ was, aan de vooravond van het bezoek van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky aan het Witte Huis.

    Dit telefoongesprek vond plaats ‘terwijl de diplomatieke inspanningen om tot een vredesakkoord in Oekraïne te komen al twee maanden op een laag pitje staan, na het mislukken van de topontmoeting tussen Poetin en Trump in Alaska op 15 augustus’, aldus The Moscow Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De BBC herinnert eraan dat Donald Trump sinds de top in Alaska ‘een veel hardere lijn ten opzichte van Poetin had ingenomen over de oorlog in Oekraïne’ en zelfs meer steun aan Oekraïne had beloofd, tot grote tevredenheid van de bondgenoten van Kyiv.

    ‘De verzoenende toon van Trump na het telefoongesprek met Poetin wekt echter twijfel over de waarschijnlijkheid van onmiddellijke hulp aan Oekraïne en wakkert de Europese vrees voor een Amerikaanse capitulatie tegenover Moskou weer aan’, benadrukt The Guardian.

    Na de aankondiging van de top verklaarde de Hongaarse premier Viktor Orbán – die ‘militaire hulp aan Oekraïne heeft geblokkeerd of vertraagd en banden met Poetin heeft onderhouden’, aldus The Kyiv Independent – op X dat de geplande bijeenkomst ‘uitstekend nieuws was voor vredelievende volkeren over de hele wereld’.

  • Trump overweegt grondaanvallen tegen de kartels in Venezuela

    Trump overweegt grondaanvallen tegen de kartels in Venezuela

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Wapenstilstand tussen Afghanistan en Pakistan na dagen van geweld

    » Kenia rouwt om de dood van oppositieleider Raila Odinga

    De CIA heeft toestemming gekregen voor clandestiene operaties

    Toen Trump woensdag door de pers werd gevraagd naar de mogelijkheid van grondoperaties tegen kartels in Venezuela, antwoordde de Amerikaanse president dat de Verenigde Staten inderdaad ‘nu hun vizier op de grond richten, omdat ze de zee zeer goed onder controle hebben’. Trump bevestigde ook dat hij de CIA toestemming heeft gegeven om clandestiene operaties in Venezuela uit te voeren, zoals eerder door The New York Times was onthuld.

    ‘Deze openbare bevestiging, die ongebruikelijk is voor geheime operaties van de CIA, veroorzaakte een schokgolf in Caracas en binnen de internationale gemeenschap, waardoor de vrees voor een directe confrontatie in het westelijk halfrond is aangewakkerd’, aldus de Venezolaanse website Efecto Cocuyo.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De bewoner van het Witte Huis weigerde echter te zeggen of de CIA groen licht had gekregen om zijn Venezolaanse ambtgenoot Nicolás Maduro te vermoorden. In een toespraak op woensdag reageerde laatstgenoemde met weerzin op de ‘door de CIA aangestookte staatsgrepen’.

    ‘Nee tegen oorlog in het Caribisch gebied (…) Nee tegen regimeverandering die ons zo sterk doet denken aan de eeuwigdurende mislukte oorlogen in Afghanistan, Iran en Irak’, benadrukte het Venezolaanse staatshoofd. Maduro had eerder een programma van militaire manoeuvres in het hele land voortgezet, waarbij hij onder meer troepen had ingezet in Petare en Catia, de twee grootste volkswijken van Caracas, de hoofdstad van Venezuela.

  • VS nemen opnieuw Venezolaans drugsschip onder vuur

    VS nemen opnieuw Venezolaans drugsschip onder vuur

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Californië gaat AI-chatbots reguleren, een primeur in de VS

    » Madagaskar: het leger neemt de macht over

    Volgens Venezuela willen de VS een regimewissel afdwingen

    Trump beweert dat bij een Amerikaanse aanval voor de kust van Venezuela zes vermeende drugshandelaren zijn gedood. De Verenigde Staten hebben zich gericht op ‘een schip dat banden heeft met een buitenlandse terroristische organisatie die zich bezighoudt met drugshandel’ in de internationale wateren van het Caribisch gebied, schreef de Amerikaanse president op zijn platform Truth Social.

    ‘Het is de vijfde bekende aanval’ van dit type sinds begin september, aldus El País. Net als bij andere Amerikaanse operaties zijn de ‘verstrekte details zeer beperkt’, schrijft de krant, die opmerkt dat de identiteit van de personen op wie de aanval gericht was, niet bekend is gemaakt.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Washington beschuldigt de Venezolaanse president Nicolás Maduro en zijn regering ervan aan het hoofd te staan van een enorme organisatie die drugs naar de Verenigde Staten smokkelt, en heeft acht oorlogsschepen en een atoomonderzeeër voor de kust van Venezuela ingezet, officieel in het kader van een operatie tegen drugshandel.

    Venezuela spreekt dit met klem tegen en beschuldigt Washington ervan drugshandel te gebruiken als voorwendsel ‘om een regimewissel af te dwingen’ en zich de belangrijke oliereserves van het land toe te eigenen.