Tag: Zuid-Amerika

  • Wat is de winst van het EU-Mercosur-akkoord?

    Wat is de winst van het EU-Mercosur-akkoord?

    Om de week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar het Mercosur-akkoord. Na meer dan een kwart eeuw onderhandelen hebben de Europese Unie en het Zuid-Amerikaanse handelsblok Mercosur een omvangrijk vrijhandelsakkoord ondertekend. De overeenkomst belooft nieuwe markten, maar roept felle tegenstand op van Europese boeren en krijgt bovendien een geopolitieke lading in een wereld die steeds verder polariseert. Wat betekent het EU-Mercosur-akkoord nu echt?

    Wat is het?

    De Europese Unie en het Mercosur-blok hebben zaterdag hun langverwachte handelsovereenkomst ondertekend, waarmee na meer dan vijfentwintig jaar onderhandelen een van ’s werelds grootste vrijhandelsakkoorden werd bezegeld. De voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, en de voorzitter van de Europese Raad, António Costa, woonden de ceremonie bij in Asunción, Paraguay, samen met de leiders van Mercosur uit Argentinië, Uruguay en gastland Paraguay. De Braziliaanse president Luiz Inácio Lula da Silva, een belangrijke voorstander van het pact, was niet aanwezig en liet zich vertegenwoordigen door zijn minister van Buitenlandse Zaken.

    ‘Deze overeenkomst geeft een sterk signaal af aan de wereld,’ zei Von der Leyen tijdens de ceremonie, geciteerd door Politico. ‘Het akkoord weerspiegelt een duidelijke en weloverwogen keuze. We kiezen voor eerlijke handel in plaats van invoerheffingen. We kiezen voor een productief, langdurig partnerschap.’ De overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de nationale wetgevende instanties aan beide zijden van de Atlantische Oceaan.

    Als de overeenkomst wordt geratificeerd, ontstaat een vrijhandelszone die meer dan 700 miljoen mensen in Europa en Latijns-Amerika omvat. Meer dan 90 procent van de invoerrechten op EU-exportproducten wordt geleidelijk afgeschaft, wat nieuwe markten opent voor Europese fabrikanten, met name in industriële sectoren. De Mercosur-landen zouden op hun beurt meer toegang krijgen tot de EU-markt voor landbouwproducten.

    In totaal genereren de landen van de EU en Mercosur een vijfde van het totale bruto binnenlands product (bbp) van de wereld. Op papier is dit een aanzienlijke markt, maar de twee blokken hebben onderling weinig handelsverkeer, merkt Le Monde op. ‘Mercosur is goed voor slechts 2,1 procent van de EU-uitvoer, ver achter Turkije, Noorwegen of zelfs Zuid-Korea.’

    ANP 547847355
    Leiders en vertegenwoordigers van de Europese Unie en Mercosur poseren na de ondertekening van het handelsakkoord. Asunción, 17 januari 2026. – © Luis Robayo / AFP

    De overeenkomst heeft dan ook het doel de handel tussen beide partijen te bevorderen. Brussel schat dat dankzij de verlaging van de douanebarrières tussen beide blokken het bbp van de EU tegen 2040 met 77,6 miljard euro (0,05 procent) en dat van Mercosur met 9,4 miljard euro (0,25 procent) zou kunnen stijgen. Maar volgens het Franse dagblad plaatsen veel economen hun vraagtekens bij deze cijfers, die zij als een overschatting beschouwen. 

    Waarom duurde het zo lang?

    De onderhandelingen tussen de EU en Mercosur begonnen in 1999, maar liepen vast door het aantreden van een reeks linkse leiders in Zuid-Amerika in de jaren 2000 en begin jaren 2010. Met de komst van meer marktgerichte presidenten in Argentinië in 2015 en Brazilië in 2016 vorderden de onderhandelingen en werd in 2019 een principeakkoord bereikt. Deze keer liep de ratificatie echter vast door tegenstand van Europese protectionisten.

    De overeenkomst leek ten dode opgeschreven toen de voormalige Braziliaanse president Jair Bolsonaro – een extreemrechtse ontkenner van klimaatverandering – tijdens zijn ambtstermijn van 2019-2023 in heel Europa een persona non grata werd. Uit bezorgdheid dat het pact ontbossing in het Amazonegebied zou aanwakkeren of klimaatnormen zou verzwakken, voegde de EU in 2023 strengere groene kaders toe. Die stap bracht de onderhandelingen bijna tot stilstand; de leiders van Mercosur reageerden verontwaardigd op wat zij zagen als Europese bemoeizucht, maar bereikten later een compromis, aldus Foreign Policy

    De landbouwlobby maakte zich echter veel zorgen. In Frankrijk blokkeerden boeren met hun tractoren snelwegen ten zuiden van Toulouse en de toegang tot de grootste containerhaven van het land in Le Havre. Ook in Ierland vonden nieuwe tractorkonvooien plaats uit protest tegen het pact. ‘Omdat boeren twee jaar geleden enig succes boekten met hun protesten tegen het EU-landbouwbeleid, kwamen ze nu opnieuw in opstand,’ constateert Süddeutsche Zeitung.

    De Commissie beloofde 45 miljard euro extra steun voor EU-boeren en temperde zo het verzet van landbouwsectoren en regeringen die bezorgd waren over goedkope import. ‘De Franse president Emmanuel Macron kwam als een van de grootste verliezers uit de bus. Ondanks aanhoudende pogingen om de overeenkomst te blokkeren of uit te stellen – onder druk vanuit de Franse landbouwsector – slaagde Parijs er niet in het akkoord van tafel te vegen’, aldus Foreign Policy. Italië steunde de overeenkomst uiteindelijk nadat het garanties en financieringsverplichtingen voor zijn eigen boeren had bedongen.

    ANP 547587209 1
    Boeren demonstreren met honderden tractoren tijdens een landelijke actiedag tegen het vrijhandelsakkoord tussen de Europese Unie en Mercosur. Lyon, 15 januari 2026. – © Konrad K. / SIPA

    ‘De EU heeft dus opnieuw gereageerd op de protesten van de boeren en ingestemd met aanvullende beschermingsbepalingen. Als de markten instabiel worden door import uit Zuid-Amerika, zullen de hogere tarieven opnieuw worden ingevoerd. Deze beslissing heeft de Zuid-Amerikaanse landbouworganisaties ongetwijfeld ontstemd’, schrijft Süddeutsche Zeitung.

    Wat levert het uiteindelijk op?

    Deze vraag is moeilijk te beantwoorden, concludeert Le Monde, aangezien de overeenkomst waarschijnlijk veel onderling verweven ecologische, geopolitieke en economische gevolgen zal hebben, ‘waardoor het onmogelijk is om de impact van elk afzonderlijk element nauwkeurig in te schatten’.

    Vanuit economisch oogpunt zou de Europese industriële sector de meeste baat hebben bij de overeenkomst, aangezien deze een einde maakt aan de hoge invoerrechten op onder andere auto’s, machines en chemische producten. 

    Volgens El Mundo biedt de overeenkomst tussen Mercosur en de EU daarnaast handelsmogelijkheden die kunnen leiden tot meer industrie en hoogwaardige banen in de regio. ‘Het is ook een bron van handels- en investeringsmogelijkheden voor Europa, dat volgend jaar al meer dan 4 miljard euro aan invoerrechten zal besparen.’ In The Conversation schrijft Sergi Basco, universitair hoofddocent economie aan de Universiteit van Barcelona, echter dat ‘deze handelsovereenkomst geen grote economische effecten zal hebben’.

    Voor de Mercosur-landen gaat de overeenkomst met de EU minder over een plotselinge exportboom en meer over geopolitieke invloed. ‘De sterkere banden met Europa vormen een aanvulling op de banden met de Verenigde Staten en China; Zuid-Amerikaanse regeringen zullen niet gedwongen worden om een keuze te maken tussen de druk van Washington en de aantrekkingskracht van Beijing,’ analyseert Foreign Policy. Door Mercosur via een formeel pact aan de EU te binden, krijgt Mercosur bovendien weer een gezamenlijk doel en cohesie. ‘De overeenkomst versterkt ook de diplomatieke geloofwaardigheid van Brazilië, dat zichzelf als regionale leider ziet.’

    Voor Europa biedt de overeenkomst een gedeeltelijke bescherming in de wereldwijde strijd om zeldzame aardmetalen en andere cruciale grondstoffen. Brazilië alleen al controleert meer dan 20 procent van de wereldwijde reserves aan cruciale mineralen, waaronder zeldzame aardmetalen die essentieel zijn voor geavanceerde productie, schone energietechnologieën en militaire toepassingen. Argentinië en Bolivia beschikken over belangrijke lithiumreserves, die onder andere gebruikt kunnen worden voor het ontwikkelen van batterijen van elektrische voertuigen en eveneens belangrijk zijn voor de energietransitie. ‘Nu regeringen wereldwijd hun afhankelijkheid van China voor kritieke mineralen willen verminderen, is het vastleggen van de toegang tot Zuid-Amerikaanse toeleveringsketens niet alleen een commerciële, maar ook een strategische troef geworden’, schrijft het Amerikaanse tijdschrift.

    ANP 488660500 1
    Donald Trump geeft een toespraak tijdens een bijeenkomst van de Republikeinse voorverkiezingen in Des Moines, Iowa, op 15 januari 2024 – © Jim Watson / AFP

    ‘Op dit moment is de overeenkomst met Mercosur het beste antwoord op de uitgebreide versie van de Monroe-doctrine die Trump in de regio toepast’, schrijft El Mundo. Het akkoord creëert de grootste vrijhandelszone ter wereld, die door dezelfde waarden en normen zal worden geregeerd. 

    De overeenkomst is daarmee veel meer geworden dan alleen een handelsakkoord: het is een teken dat Europa en een groot deel van Zuid-Amerika strategieën nastreven om hun economische en strategische autonomie te vergroten in het licht van het protectionisme en de militaire dreigingen van de VS.

    Sterker nog, volgens El País was Donald Trump zelfs onmisbaar bij het nieuw leven inblazen van het handelsakkoord tussen de EU en Mercosur. ‘De Republikein was nog niet eens aangetreden toen EC-voorzitter Ursula von der Leyen in december 2024 op het vliegtuig stapte en naar Montevideo vloog om een principeakkoord te ondertekenen – het tweede – na onderhandelingen die al het hele decennium hadden geduurd.’ Het uitbreiden van handelsallianties met voorspelbare partners is een grote stap om de handelsafhankelijkheid van Europa van zijn voormalige grote partner te verminderen. 

    De afgelopen jaren heeft een golf van populisme en protectionisme – van de brexit tot de invoerheffingen van Trump – twijfel gezaaid over de toekomst van open markten. Veel analisten vreesden dat de wereld afstevende op ontkoppeling en rivaliserende economische blokken. De overeenkomst tussen de EU en Mercosur biedt een tegenwicht. ‘Ze toont aan dat zelfs in 2026 het mondiale noorden en het mondiale zuiden kunnen kiezen voor samenwerking in plaats van confrontatie’, schrijft Foreign Policy. ‘Het akkoord laat zien dat de onvoorspelbaarheid van Washington onbedoelde positieve effecten kan hebben: het stimuleert andere mogendheden om nieuwe allianties te smeden en te investeren in diplomatie.’ 

  • Een beslissend jaar voor Noord- en Zuid-Amerika

    Een beslissend jaar voor Noord- en Zuid-Amerika

    In Noord- en Zuid-Amerika wordt 2026 een beslissend jaar voor de vraag wie het woord heeft (of neemt) – over het verleden, over de staat en over de toekomst van de democratie. Zuid-Amerika balanceert tussen radicale experimenten en pogingen tot normalisering, met Argentinië en Brazilië als laboratoria voor economische en politieke koerswijzigingen.

    Wie het verleden beheerst…

    Dat Donald Trump geen fijnzinnig stilist is, weerhoudt hem er niet van het perfecte beeld te kiezen voor Amerika’s 250ste verjaardag: een UFC-kooi op het gras van het Witte Huis, waar vechters elkaar op 4 juli te lijf zullen gaan. Er komen parades, vuurwerk en herdenkingsmunten, maar het gevecht in de achthoek vat de stemming beter samen dan welke patriottische ceremonie ook. Met één verschil: in de UFC gelden nog regels van sportiviteit die in het Amerikaanse politieke gevecht grotendeels verloren gingen.

    Zelfs hóé het jubileum gevierd wordt, is onderwerp van polarisatie: naast het America250-comité, dat officieel uit Democraten en Republikeinen bestaat, heeft Trump na zijn terugkeer in het Witte Huis zijn eigen Task Force 250 opgericht, waarvan hij alle leden zelf heeft benoemd. Hoe deze twee commissies moeten samenwerken is onduidelijk, en het is de vraag of Trumps taskforce gevoelige thema’s, zoals Washingtons slavernijgeschiedenis of ‘dekoloniserende’ en lhbti+-inclusieve benaderingen, überhaupt wil omarmen.

    Die strijd om het verleden wordt in 2026 wel heel letterlijk gevoerd. Trump liet een audit uitvoeren van de National Historic Landmarks – federale erfgoedsites zoals historische huizen, slagvelden en musea – om wat hij ‘divisive narratives’ noemt terug te dringen: interpretaties die volgens hem te veel nadruk leggen op slavernij, racisme of andere pijnlijke hoofdstukken uit de Amerikaanse geschiedenis, en te weinig op nationale grootsheid. Bordjes over slavernij verdwijnen op sommige plekken; de vraag wie de verhalen vertelt, wordt net zo belangrijk als wát er verteld wordt. Was het tweehonderdjarig jubileum van 1976, ondanks Vietnam en Watergate, nog een gezamenlijke, zij het omstreden viering, het tweehonderdvijftigjarig gedenkfeest wordt vooral een gevecht om interpretatie. George Orwells inzicht – wie het heden beheerst, beheerst het verleden; wie het verleden beheerst, beheerst de toekomst – is zelden zo letterlijk beleidsprogramma geweest.

    Argentinië: van kettingzaag naar rekenkamer

    De Argentijnse Javier Milei, de libertaire president met de metaforische ‘fiscale kettingzaag’, heeft na een moeilijk eerste jaar een overtuigende overwinning in de tussentijdse verkiezingen geboekt. Hierdoor krijgt hij een sterkere positie, maar nog steeds geen absolute meerderheid in het parlement. Dat betekent dat zijn derde regeringsjaar draait om iets wat minder goed bij zijn publieke imago past: onderhandelen.

    Macro-economisch balanceert Argentinië op het randje. De poging om de peso kunstmatig sterk te houden drukte zwaar op de munt; alleen een uitzonderlijke reddingslijn uit Washington hield de situatie tot de verkiezingen stabiel. In 2026 zal Milei vrijwel zeker het wisselkoersregime moeten hervormen: een vrijer zwevende peso, minder kapitaalcontroles, mogelijk zelfs een klassieker monetair beleid. Dat levert eerst een inflatiepiek op, maar kan daarna leiden tot groei, investeringen en reserves.

    Als markten vertrouwen krijgen in Mileis koers, kan Argentinië in 2026 terugkeren naar de internationale kapitaalmarkten. Dan staan arbeidsmarkt- en belastinghervormingen op de agenda, evenals een begroting met een stevig primair overschot. Of dat lukt, hangt volledig af van Mileis vermogen om provincies en gematigde oppositiepartijen mee te krijgen.

    DOS Milei compressed edited scaled
    De Argentijnse president Javier Milei viert zijn overwinning in de mid-termverkiezingen in oktober j.l. – © Getty Images

    Brazilië: een megaverkiezing

    In Brazilië fungeert oktober 2026 als een soort groot nationaal referendum over een decennium polarisatie. Kiezers kiezen dan tegelijk een president en een vicepresident, twee derde van de senaat, alle gouverneurs en meer dan vijftienhonderd volksvertegenwoordigers. Waar de afgelopen jaren werden gedomineerd door de botsing tussen Jair Bolsonaro en Luiz Inácio Lula da Silva, lijkt nu een zekere verzadiging op te treden.

    Bolsonaro zelf is uitgeschakeld: in 2025 werd hij veroordeeld voor zijn poging een coup te organiseren na zijn verkiezingsnederlaag. Pogingen om via zijn zonen of echtgenote een politieke dynastie op te bouwen stuiten op scepsis. Tegelijk is ook de vermoeidheid ten opzichte van Lula voelbaar. De inmiddels negenenzeventigjarige president flirt met een vierde termijn, maar een grote meerderheid van de bevolking vindt dat hij niet opnieuw zou moeten kandideren. Zijn waarderingscijfers zijn hoog genoeg om serieus mee te doen, maar niet om de onbetwiste favoriet te zijn.

    Daartussenin ontstaat ruimte voor meer klassieke centrum- en centrumrechtse kandidaten, vaak gouverneurs met een reputatie van degelijk bestuur: Tarcísio de Freitas (São Paulo), Ratinho Júnior (Paraná), Ronaldo Caiado (Goiás). Ze spreken Bolsonaro’s achterban niet frontaal tegen, beloven hem zelfs gratie, maar nemen afstand van zijn confronterende stijl. Als het deze groep lukt coalities te smeden in het versnipperde partijsysteem, kan 2026 het begin markeren van een relatieve depolarisatie, al blijft het risico bestaan dat radicaal-rechts via het parlement alsnog een meerderheid verovert om rechters en instituties aan te pakken.

    Cultuurexplosie

    Latijns-Amerika ontwikkelt zich in rap tempo tot het kloppende hart van de wereld.
    En 2026 belooft het jaar te worden waarin dat onmiskenbaar zichtbaar wordt. In de mondiale entertainmentindustrie zijn Latijns-Amerikaanse makers inmiddels richtinggevend: hun muziek, series, films en formats bepalen trends, ritmes en esthetische opvattingen wereldwijd.
    De motor achter die groei is deels technologisch. Streaming heeft grenzen weggevaagd, waardoor Latijns- Amerikaanse producten veel sneller een mondiaal publiek vinden. Netflix kondigde in 2025 aan maar liefst 1 miljard dollar te investeren in producties in Mexico, en Vix – het Spaanstalige platform van TelevisaUnivision – wordt het snelst groeiende streamingplatform van de Amerika’s. Daardoor kunnen lokale producenten in Mexico, Brazilië en Colombia series en films maken die niet alleen nationaal scoren, maar ook prijzen winnen op internationale festivals.
    Het succes van Bajo las banderas, el sol (Under the Flags, the Sun), een Paraguayaanse documentaire over de dictatuur, laat zien dat ook politiek en historisch materiaal wereldwijd weerklank kan vinden. Verschillende regeringen ondersteunen de sector actief: Brazilië herstelde quota die bioscopen verplichten om een minimum aantal dagen per jaar Braziliaanse films te vertonen, en boekte een symbolische overwinning toen de film Ainda Estou Aqui (I’m Still Here) in 2025 de Oscar voor Beste Internationale Film won – een primeur voor het land.
    Minstens zo invloedrijk is de muziek. De Latijnse muziekmarkt groeit explosief en genereerde in 2024 al een omzet van 1,4 miljard dollar in de Verenigde Staten. Regionale Mexicaanse muziek is nu de lucratiefste subcategorie, terwijl supersterren als Bad Bunny, Karol G, Peso Pluma en Bizarrap de wereldwijde hitlijsten domineren. Bad Bunny treedt zelfs op tijdens de Super Bowl-halftime show van februari 2026, een cultureel ijkpunt dat de verschuiving bevestigt. Tegelijk sijpelt de tresilloritmiek van reggaeton door in Engelstalige pop; zelfs artiesten als Ed Sheeran gebruiken de Latijns-Amerikaanse cadans.

    Cariben en Centraal-Amerika

    Aan de noordrand van Zuid-Amerika laat Haïti zien hoe ver instorting kan gaan. Sinds de moord op president Jovenel Moïse in 2021 is de staat praktisch verdwenen: er zijn geen nationaal gekozen functionarissen meer, een overgangsraad is vooral fictie en gewapende bendes controleren hoofdstad en verkeersaders. Eerdere pogingen om met een kleine, door Kenia geleide politiemissie orde te scheppen mislukten; geïmproviseerde dronebommen en wederzijds geweld maakten de situatie alleen grimmiger. Voor 2026 staat een grotere, door de VN-Veiligheidsraad gesteunde Gang Suppression Force gepland, bestaande uit ruim vijfduizend politiemensen en militairen. Deze zou, met betere logistieke steun dan de vorige missie, iets meer grip moeten kunnen krijgen op de veiligheid. Maar zelfs in het gunstigste scenario blijft Haïti een land in humanitaire nood: hongersnood, cholera, gesloten scholen en klinieken tekenen een samenleving waar verkiezingen voorlopig sciencefiction zijn. De schaduw van vorige VN-missies – met seksueel misbruik en een eerdere choleraepidemie – maakt internationale betrokkenheid moreel beladen en politiek precair.

    El Salvador beweegt ondertussen in de tegenovergestelde richting: geen afbrokkelende, maar een opvallend strak aangestuurde staat. President Nayib Bukele, begin veertig, heeft in rap tempo alle institutionele checks-and-balances geneutraliseerd: hij herschreef via loyale rechters de regels voor herverkiezing en schafte vervolgens de termijnlimiet geheel af. Sinds 2021 geldt een permanente noodtoestand; naar schatting 85.000 mensen zitten vast, wat El Salvador het hoogste detentiepercentage ter wereld oplevert. De bendegeweldstatistieken zijn indrukwekkend gedaald, maar mensenrechtenorganisaties wijzen op geheime deals met gangleiders en massale willekeur.

    In 2026 draait het om twee vragen: kan Bukele de economische kosten van zijn regime beheersen – lage groei, hoge schuld, bezuinigingseisen van het IMF – en blijft zijn populariteit rond de 80 procent of zakt die weg? In een ‘normale’ democratie zou dat electorale risico’s opleveren; in El Salvador, waar media, ngo’s en rechtspraak onder zware druk staan en oppositiefiguren vervolgd worden, lijkt zijn macht voorlopig eerder geconsolideerd dan kwetsbaar. De steun en openlijke bewondering van Trump in Washington verminderen bovendien het laatste beetje internationale druk.

  • De eerste honderd dagen onder de Argentijnse president Milei

    De eerste honderd dagen onder de Argentijnse president Milei

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar Argentinië. De zelfbenoemde anarcho-kapitalist Javier Milei beloofde de gierende inflatie in het Zuid-Amerikaanse land aan te pakken en het mes in de torenhoge overheidsuitgaven te zetten. Hoe gaat het hem af?

    Wat heeft Milei tot nu toe voor elkaar gekregen?

    ‘Ik wil dat jullie begrijpen dat Argentinië zich in een kritieke situatie bevindt. De veranderingen die ons land nodig heeft zijn drastisch. Er is geen ruimte voor geleidelijkheid.’

    Was getekend: Javier Milei, enkele uren na zijn aantreden als president van Argentinië.

    Toen Milei aantrad, bedroeg de inflatie 143 procent, was het armoedepercentage 40 procent en had de overheid een schuld van 110 miljard dollar bij buitenlandse schuldeisers, schrijft Al Jazeera. Vlak na zijn inauguratie begon de voormalige tv-presentator met de uitvoering van zijn radicale plan – hij devalueerde de peso met 50 procent, verlaagde de staatssubsidies voor brandstof en halveerde het aantal ministeries.

    Hoewel Milei is teruggekomen op zijn campagnebeloften om de economie te dollariseren en de centrale bank af te schaffen, werden zijn eerste stappen toegejuicht door het Internationaal Monetair Fonds (IMF). In januari betuigde het IMF zijn steun door $ 4,7 miljard aan leningen uit te betalen. Ook investeerders keken weer met (iets) meer vertrouwen naar de Argentijnse economie.

    Daarnaast is het Milei gelukt de inflatie in Argentinië te laten dalen. ‘Het terugdringen van de inflatie heeft de verwachtingen overtroffen’, zegt Carl Moses, een economisch adviseur uit Buenos Aires, tegen Deutsche Welle. ‘Argentijnse aandelen en obligaties zijn sterk in waarde gestegen ondanks de ernstige recessie.’

    Over het dalen van de inflatie schrijft AS: ‘De inflatie is ook weer gedeeltelijk op het goede spoor, met een daling van zeven punten vorige maand. Dit is een prestatie die amper drie maanden na het aantreden van Milei werd geleverd, toen het jaar-op-jaarcijfer 142 procent bedroeg. Deze veranderingen kunnen van invloed zijn op de toegang tot buitenlandse valuta, die momenteel beperkt is in het land en die investeerders en importeurs parten speelde bij de toegang tot de Amerikaanse dollar.’

    Er is een chronologie van Mileis eerste honderd dagen in de Casa Rosada (het presidentieel paleis), zo schrijft The Buenos Aires Times. ‘De econoom herhaalt dat hij de geschiedenis in wil gaan als een held, maar er is nog een lange weg te gaan om erachter te komen of dat mogelijk is. Tot nu toe presenteert hij als zijn belangrijkste successen de twee opeenvolgende maanden met een begrotingsoverschot en de vermeende “vertraging” van de inflatie, waarmee een hyperinflatie is voorkomen.’

    ‘Het begin van zijn regering werd gekenmerkt door een sterke koerswijziging om de overheidsrekeningen in evenwicht te brengen en het risico van een inflatoire escalatie af te wenden’, schrijft de Argentijnse krant La Nación. De krant somt een aantal successen van de Argentijnse president op: het terugbrengen van het begrotingstekort, de stabilisatie van de dollar na een devaluatie, het behouden van steun onder kiezers ondanks de bezuinigingen en het stimuleren van de huurmarkt.

    Waarop krijgt Milei vooral kritiek?

    Op met name economisch gebied lijkt Milei lof te krijgen. Maar zijn bezuinigingen, zijn strenge aanpak, het snijden in de overheidsuitgaven hebben een flinke prijs, zo meldt El País. ‘Milei regeert voor de markt en keert de maatschappij de rug toe’, zegt econoom Juan Manuel Telechea tegen de Spaanse krant. ‘Hoeveel meer gaan we nog kunnen bezuinigen op sociale programma’s en pensioenen?’

    ANP 491063340 1
    Mensen wachten bij een gaarkeuken bij het stadje Loma Hermosa in de provincie Buenos Aires. – © Juan Mabromata / AFP

    De middenklasse verdient minder, en geeft minder uit, wat weer een effect heeft op de mkb’s in Argentinië, die in februari alleen al een daling van inkomsten hadden van 25 procent. Van de 46 miljoen inwoners van Argentinië lijden bijna 5 miljoen mensen honger. Een op de tien huishoudens komt niet rond, mede door de inflatie en omdat ze niet langer overheidssubsidies ontvangen.

    The Economist wijdt een analyse aan de zware offers die de Argentijnen en de Argentijnse economie moeten brengen. ‘De eerste honderd dagen van Milei hebben ernstige problemen aan het licht gebracht. Naast de pijn [van het bezuinigen] zitten er veel onzekerheden aan zijn economische plan. Een daarvan is de wisselkoers. In een poging de inflatie af te remmen devalueert de regering de peso elke maand met 2 procent. Maar met een maandelijkse inflatie die veel hoger is dan 2 procent is dat waarschijnlijk te weinig. Een plotselinge scherpe devaluatie zou echter meer inflatie veroorzaken.’

    Denktank ODI analyseert het presidentschap van Milei op andere vlakken, en ziet dat het daar ernstig tekortschiet. ‘Milei heeft laten zien dat hij de burgerlijke vrijheden en de vrijheid van meningsuiting minacht in zijn streven naar economische “schoktherapie”. Vooruitlopend op verzet tegen bezuinigingsmaatregelen heeft hij protesten met wegversperringen verboden en verschillende andere maatregelen ingevoerd die de vervolging van demonstranten mogelijk maken. Eerder deze maand sloot hij het grootste Spaanstalige nieuwsagentschap van Latijns-Amerika op grond van vermeende partijdigheid. Hij staat openlijk vijandig tegenover de pers en journalisten.’

    Milei gaat in zijn streven de Argentijnse economie aan te pakken de confrontatie niet uit de weg, zo citeert de Buenos Aires Herald een rapport van Amnesty International. Volgens de mensenrechtenorganisatie is ‘confrontatie het officiële verhaal geworden om de aandacht af te leiden van echte problemen’ en gebruikt de president ‘een onfeilbaar recept van confrontatie en desinformatie’, wat heeft geleid tot een stap achteruit op het gebied van mensenrechten.   

    Met name de cultuursector en de sociale sector hebben te lijden onder het presidentschap van Milei, zo schrijft de BBC. Van openbaar onderwijs (de regering heeft de opening van vijf universiteiten opgeschort die tijdens de vorige ambtstermijn van Alberto Fernández waren goedgekeurd) tot feminisme (de regering heeft een verbod ingesteld op ‘inclusief taalgebruik’ in overheidsdocumenten), van de media (het staatsnieuwsagentschap Télam, het grootste in Latijns-Amerika, opgericht in 1945, wordt door Milei gesloten) tot cultuur (fondsen, subsidies en beurzen worden teruggeschroefd en prestigieuze instituten worden gesloten): Milei zet de botte bijl erin.

    Wat kunnen we de komende tijd van Milei verwachten?

    Vooruitkijkend naar de komende tijd, spreken de meeste media, zowel Argentijns als die uit andere landen, over één begrip: geduld. Hoe lang hebben de Argentijnen nog geduld? De bezuinigingen eisen hun tol, en hoewel tot nu toe een groot deel van de bevolking begrip lijkt te hebben voor de strenge maatregelen die de regering neemt, wil men wel resultaat zien. Als dat uitblijft, kan dat catastrofale gevolgen hebben voor Milei.

    ‘Het is bijna zeker dat de regering-Milei haar bezuinigingsbeleid zal voortzetten om de Argentijnse economie om te vormen’, schrijft Patterson Journal. ‘Milei zal vrijwel zeker te maken krijgen met voortdurende politieke strijd in zijn pogingen de economie te stabiliseren door middel van wetgeving, omdat zijn partij geen meerderheid heeft in het Congres.’ Volgens de publicatie moet Milei, zoals hij eerder ook heeft geprobeerd, terugvallen op decreten, en dat kan zorgen voor sociale problemen.

    ANP 493729306 1
    De politie gebruikt traangas tegen de demonstranten die protesteren tegen de bezuinigingen in de cultuursector. – © Cristina Sille / dpa

    ‘De huidige situatie van het land is zeer delicaat en vereist gecoördineerde actie van het openbaar bestuur als geheel’, schrijft Infobae. Volgens de site moet Argentinië weer economisch weten te groeien, maar die groei moet daarnaast voelbaar zijn voor de gehele bevolking. ‘Groei is een noodzakelijke voorwaarde, maar niet voldoende; het beleid moet een positief effect hebben op de sociale structuur van het land als geheel. Argentinië heeft een geschiedenis van perioden van groei die niet hebben geleid tot positieve ontwikkelingen voor de levensstandaard.’

    Milei zal daarnaast meer moeite moeten doen om grote vakbonden, sociale organisaties en het maatschappelijk middenveld niet te veel tegen zich in het harnas te jagen, schrijft Phenomenal World. ‘De krachtige Argentijnse traditie van massale demonstraties blijft de grootste bedreiging voor Milei en zijn regering. Milei mag dan wel proberen om het sociale weefsel van Argentinië opnieuw vorm te geven, maar na zijn eerste honderd dagen in de regering blijft het onduidelijk of hij daarin zal slagen.’

    The New York Times schrijft in een analyse dat Milei de steun van de mensen niet mag verliezen en dat het gevaar dreigt in dat in Argentinië het geduld opraakt. ‘Milei zal een overtuigende oproep moeten doen aan de echte hoofdrolspelers in dit verhaal: de mensen op straat, wier geduld sneller dan verwacht opraakt als Milei niet snel de inflatie verslaat, iets wat zelden is gelukt in de lange geschiedenis van het land’, schrijft de krant. ‘Als hij faalt, zal hij niet herinnerd worden als het libertaire genie dat Trump en Musk van hem maken, maar als de zoveelste in een lange rij van Zuid-Amerikaanse politici die hun beloften niet nakwamen – en het leven van miljoenen mensen miserabel maakten.’‘De situatie in Argentinië is onhoudbaar en het enige wat Milei nog voor zich heeft is het restje geduld van het Argentijnse volk’, schrijft de krant Milenio in een opiniestuk. ‘Met kakelen en beledigen op X zoals en huilen bij de Klaagmuur [Milei bezocht Israël eerder dit jaar] willigt hij zijn beloften niet in. Tik-tak, tik-tak.’

  • Extreemrechts gaat in Chili nieuwe grondwet schrijven

    Extreemrechts gaat in Chili nieuwe grondwet schrijven

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Tienduizenden betogers in Servië tegen vuurwapengeweld

    » Spanningen in Senegal na veroordeling oppositieleider

    De Republikeinse Partij kreeg een derde van de stemmen

    Bij de grondwetsverkiezingen in Chili heeft rechts een grote slag geslagen. Volgens 24 Horas heeft de extreemrechtse Republikeinse Partij ruim een derde van de stemmen gekregen. Omdat een andere coalitie van conservatieve partijen ruim twintig procent van de stemmen kregen, heeft rechts de absolute meerderheid in handen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Omdat de rechtse partijen nu ruim de helft van de zetels in de nieuwe grondwetgevende raad hebben, is het aannemelijk dat Chili een zeer conservatieve grondwet krijgt. De huidige grondwet dateert uit het tijdperk van dictator Pinochet en moest volgens linkse partijen en betogers weg omdat deze te gedateerd en te weinig progressief zou zijn. De kans is echter groot dat het nieuwe voorstel niet minder conservatief is.

    In Chili heerst sinds 2019 instabiliteit, nadat betogers massaal de straat op gingen om te protesteren tegen de hoge levenskosten, de ongelijkheid en de grondwet. Een eerder grondwetsvoorstel werd in 2022 afgewezen, omdat te progressief was. Volgens experts is Chili juist door de instabiliteit na de protesten van 2019 een stuk rechtser gaan stemmen.

    Lees ook:

  • Peruaanse oud-president Toledo uitgeleverd aan Peru

    Peruaanse oud-president Toledo uitgeleverd aan Peru

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Diplomaten en buitenlanders geëvacueerd uit Soedan

    » Keniaanse politie vindt lichamen van tientallen sekteleden

    Toledo was in 2019 opgepakt op verdenking van fraude

    De Peruaanse oud-president Alejandro Toledo is dit weekend uitgeleverd aan Peru door de Verenigde Staten, meldt het Peruaanse La República. Toledo wordt in zijn thuisland verdacht van grootschalige corruptie. Zo zou hij miljoenen dollars hebben ontvangen in het Odebrechtschandaal.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Toledo was tussen 2001 en 2006 president van het Zuid-Amerikaanse land. In die periode zou hij voor zeker 20 miljoen dollar aan steekpenningen hebben ontvangen van het Braziliaanse bouwbedrijf Odebrecht in ruil voor het toekennen van grootschalige bouwcontracten. De oud-president was vier jaar geleden al gearresteerd in de VS, maar verzette zich altijd tegen uitlevering aan Peru.

    Hij zat lange tijd in voorarrest in een gevangenis in Californië en wachtte de afgelopen jaren de uitkomst van de zaak af in zijn huis. Mogelijk wordt Toledo de komende tijd vastgehouden in de gevangenis in Lima waar ook de Peruaanse oud-presidenten Alberto Fujimori en Pedro Castillo zitten.

    Lees ook:

  • Aardverschuiving in Ecuador eist minstens zeven levens

    Aardverschuiving in Ecuador eist minstens zeven levens

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zes doden bij schietpartij op school Nashville

    » Netanyahu zwicht en stelt hervormingen uit

    De ramp was het gevolg van een aardbeving en zware regenval

    Als gevolg van een aardverschuiving worden in Ecuador minstens zesenveertig mensen vermist. De ramp deed zich zondagnacht voor in Alausí, driehonderd kilometer ten zuiden van de hoofdstad Quito, na hevige regenval. De autoriteiten schatten het dodental aanvankelijk op zestien, schreef El Comercio maandag. Inmiddels is het dodental teruggebracht tot zeven, meldde de Spaanstalige website van CNN later die dag. De aardverschuiving ontstond als gevolg van een aardbeving met een kracht van 6,8 op de schaal van Richter.

    Politie, brandweer en andere reddingsteams zijn naar het kanton Alausí in de provincie Chimborazo afgereisd. Daarnaast heeft de gemeente Quito donatiepunten opgezet om de slachtoffers te helpen. Er zouden zo’n 500 inwoners en 163 woningen getroffen zijn.

    ‘De inwoners klagen dat men allang wist dat deze tragedie eraan zat te komen’

    Het leger heeft soldaten ingezet met materiaal en middelen om dringende steun te verlenen aan de slachtoffers. Daarnaast heeft het vrachtwagens gestuurd om goederen te vervoeren en tijdelijke onderkomens op te zetten, alsook twee helikopters voor luchtverkenning en noodtransport. Boven het kanton Alausí worden tevens verschillende vluchten uitgevoerd om te kijken of er nieuwe aardverschuivingen dreigen die de inwoners in gevaar kunnen brengen.  

    Al sinds 19 februari dit jaar gold code geel voor het kanton Alausí, wat betekent dat er nog geen acuut gevaar dreigt, maar dat voorzichtigheid en zorg geboden zijn. ‘In december begonnen zich scheuren in de grond te vormen. De inwoners klagen dat men allang wist dat deze tragedie eraan zat te komen’, schrijft La Hora.  

    Lees ook:

  • Brazilië: 36 doden in deelstaat São Paulo door zware regenval

    Brazilië: 36 doden in deelstaat São Paulo door zware regenval

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: China overweegt wapenleveringen aan Rusland

    » Suriname nog steeds in shock na bestorming van parlement

    Gouverneur roept noodtoestand uit

    De Braziliaanse deelstaat São Paulo heeft te kampen met zware regenval. Afgelopen zondag zijn er tenminste zesendertig mensen omgekomen als gevolg van aardverschuivingen en overstromingen. De gouverneur van de deelstaat heeft in een aantal gemeentes van de deelstaat de noodtoestand uitgeroepen, schrijft O Globo.

    Om de getroffen gebieden te helpen, is de hulp van het leger, de brandweer en medici ingeroepen. Doordat de wegen echter bezaaid zijn met obstakels als gevolg van aardverschuivingen, lukt het de brandweer niet om de gebieden te bereiken. Volgens de prefect van São Sebastião, de zwaarst getroffen gemeente, is de verwoesting gigantisch: ‘Allerlei soorten huizen zijn ingestort; niet alleen eenvoudige huisjes, maar ook huizen van de midden- en hoge klasse.’ De prefect en de gouverneur dringen aan op noodhulp.  

    Verwacht wordt dat nog veel mensen onder het puin liggen

    Om de getroffen gebieden te hulp te komen, zijn het leger, de nationale veiligheidsdienst en de federale staat ingeschakeld. Zo heeft een militair commando twee helikopters ter beschikking gesteld voor opsporings- en reddingswerkzaamheden, heeft een geniebataljon mechanici gestuurd om een snelweg vrij te maken en is het rampenbestrijdingsteam van de nationale burgerbescherming in het rampgebied actief. Verwacht wordt dat nog veel mensen onder het puin liggen.

    Binnen vierentwintig uur viel in steden rond de noordkust van São Paulo meer regen dan normaal gesproken in een hele maand. In São Sebastião bedroeg de hoeveelheid regen zelfs meer dan dubbel zoveel als het normale gemiddelde van de hele maand februari. De hevige regenval werd veroorzaakt door een lagedrukgebied.

    Lees ook:

  • Bolsonaro-aanhangers bestormen parlement in Brasilia

    Bolsonaro-aanhangers bestormen parlement in Brasilia

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Republikein Kevin McCarthy eindelijk verkozen tot voorzitter Huis

    » Senegal in rouw na zwaar busongeluk

    Ook presidentieel paleis en Hooggerechtshof werden bezet

    Een donkere dag voor de democratie in Brazilië: aanhangers van de voormalig president Jair Bolsonaro hebben zondag drie van de belangrijkste overheidsgebouwen in de hoofdstad Brasilia bestormd. Ze bezetten enkele uren het parlementsgebouw, het Hooggerechtshof en het presidentieel paleis en moesten worden ontzet door de oproerpolitie. Honderden betogers zijn gearresteerd, tot zover bekend zijn er geen doden gevallen.

    Eerder op zondag was aangekondigd dat Bolsonaro-aanhangers, die zich nog steeds niet neerleggen bij de verkiezingswinst van de vorige week geïnstalleerde president Lula, een mars zouden houden in de buurt van de overheidsgebouwen. Al snel braken deze radicale betogers door politiebarricades heen. Oproerpolitie zou op dat moment, volgens Folha de São Paulo, maar weinig tegenstand hebben geboden. Daarna bereikten de aanhangers de gebouwen, waar ze binnendrongen en zware vernielingen aanrichtten.

    Volgens Lula deden regionale veiligheidsdiensten te weinig om het geweld te stoppen. Hij is onmiddellijk naar het regeringsdistrict gevlogen en spreekt van een aanval door fascisten. Bolsonaro heeft ook gereageerd, hij zegt het geweld te veroordelen, maar geen rol te hebben gespeeld in de protestbeweging. Beweringen over verkiezingsfraude heeft de oud-president nooit helpen ontkrachten.

    Lees ook:

  • Lula geïnstalleerd als nieuwe president van Brazilië

    Lula geïnstalleerd als nieuwe president van Brazilië

    » Zeker veertien doden bij oproer in Mexicaanse gevangenis

    » Negen doden bij vuurwerkshow in Oeganda

    Strenge veiligheidsmaatregelen rondom ceremonie

    In een volgepakt Brasilia is Luiz Inácio (Lula) da Silva zondag geïnstalleerd als de nieuwe president van Brazilië. Honderdduizenden aanhangers van de president waren aanwezig bij de inauguratie, net als tientallen wereldleiders, schrijft het Braziliaanse Folha de São Paolo. De veiligheidsmaatregelen rondom de ceremonie waren extra aangescherpt uit angst voor een mogelijke aanslag op Lula door aanhangers van de vorige president Bolsonaro. Deze aanhangers hebben zich niet neergelegd bij de verkiezingswinst van Lula.

    Eén man werd gearresteerd toen hij met een mes en vuurwerk richting de ceremonie liep. Bolsonaro zelf was niet aanwezig: hij had het land twee dagen eerder verlaten, mogelijk omdat zijn juridische onschendbaarheid afliep en hij vervolgd kan worden om zijn aanpak van de coronacrisis. Bij afwezigheid van Bolsonaro waren het onder meer een vertegenwoordiger van de zwarte gemeenschap en een inheems opperhoofd die de presidentiële sjerp aan Lula overhandigden.

    In zijn eerste toespraak voor het Braziliaanse Congres, waar bondgenoten van Bolsonaro overigens nog steeds een behoorlijk aantal zetels hebben, zei Lula het land weer te willen verenigen. Hij hamerde op het belang van eenheid en samenwerking, noemde Bolsonaro niet in zijn toespraak maar refereerde wel meerdere malen aan de staat waarin de vorige regering het Zuid-Amerikaanse land heeft achtergelaten.

    Lees ook:

  • Onrust in Bolivia na arrestatie oppositieleider

    Onrust in Bolivia na arrestatie oppositieleider

    » Lula benoemt laatste ministers en voltooit kabinet

    » India onderzoekt doden door hoestsiroop

    Luis Fernando Camacho werd woensdag opgepakt door de politie

    In Bolivia zijn aanhangers van de woensdag gearresteerde Luis Fernando Camacho de straat opgegaan om te demonstreren tegen zijn arrestatie. Volgens het Boliviaanse El Deber werden overheidsgebouwen aangevallen en werd er brand gesticht. Zeker 23 mensen werden aangehouden. De heftigste protesten vonden plaats bij Santa Cruz, de thuisbasis van Camacho en zijn partij. Aanhangers van Camacho zeggen dat zijn arrestatie neerkomt op kidnapping en wijzen erop dat hij bij zijn arrestatie zeer hardhandig werd aangepakt.

    Camacho is gouverneur van de provincie Santa Cruz en een prominente tegenstander van de regering van Luis Arce. Hij werd woensdag gearresteerd op verdenking van terrorisme, hij zou een rol hebben gespeeld in de vermeende staatsgreep tegen Evo Morales in 2019. Morales moest het land verlaten nadat hij, tegen de grondwet in, een nieuwe ambtstermijn wilde bekleden. De oppositie, waaronder Camacho, organiseerde vervolgens grote demonstraties tegen Morales.

    Het leger werd ingezet en aanhangers van Morales kwamen bij confrontaties met autoriteiten om het leven. Een interim-bewind onder leiding van oppositieleider Jeanine Añez werd geïnstalleerd. Zij hield het een jaar vol en zit inmiddels ook in de gevangenis.

    Lees ook:

  • Zorgen om geweld in aanloop naar inauguratie Lula

    Zorgen om geweld in aanloop naar inauguratie Lula

    » Zeker 50 doden in VS door winterweer

    » Drones vliegen Zuid-Koreaans luchtruim binnen

    Een man werd opgepakt met een explosief en vuurwapens

    Autoriteiten in de Braziliaanse hoofdstad Brasilia zijn in de hoogste staat van paraatheid gebracht nu de inauguratie van de nieuw verkozen president Lula nadert. Gewelddadige aanhangers van de huidige president Jair Bolsonaro spreken zich online uit over aanvallen op overheidsgebouwen die dag. Dit weekend werd een man gearresteerd die een bomaanslag wilde plegen nabij de luchthaven van Brasilia.

    Volgens persbureau Reuters was de man geïnspireerd door eerdere uitlatingen van Bolsonaro, die had gezegd dat zich wilde aansluiten bij een op handen zijnde staatsgreep tegen Lula en wilde helpen het communisme in het Zuid-Amerikaanse land uit te roeien. Naast en explosief droeg hij drie geweren en vijf pistolen bij zich bij zijn arrestatie.

    De man zou zijn explosief hebben gekregen in een van de kampen die Bolsonaro-aanhangers in de nasleep van de verkiezingen hebben opgezet vlak bij overheidsgebouwen. Zij roepen het leger en politie om in te grijpen en Lula af te zetten. Eerder deze maand vielen deze extremistische aanhangers het hoofdkwartier van de federale politie binnen, omdat deze politie een prominente leder van de protestbeweging gearresteerd had.

    Lees ook:

  • Venezolaanse oppositie stemt Guaidó weg

    Venezolaanse oppositie stemt Guaidó weg

    » NYT: Russische eenheid doodde burgers Boetsja

    » Commissie: Trump medeschuldig aan bestorming Capitool

    In aanloop naar de verkiezingen wil de oppositie verenigd zijn

    Juan Guaidó, die lange tijd hét gezicht was van de politieke oppositie in Venezuela en zichzelf uitriep tot interim-president van het Zuid-Amerikaanse land, heeft donderdag een zware klap te verwerken gehad. Drie van de vier partijen in de Venezolaanse oppositie stemden voor het ontslag van zijn interim-regering, meldt persbureau Reuters. Alleen zijn eigen partij stemde tegen.

    In Venezuela worden in 2024 presidentsverkiezingen gehouden en de oppositie ziet daarin geen rol weggelegd voor Guaidó. Daarnaast wil de oppositie buitenlandse activa van Venezuela, die door sancties niet toegankelijk zijn voor de regering van Nicolás Maduro, kunnen beheren. Guaidó beheert deze bedrijven, die voornamelijk actief zijn in de brandstof- en aardoliesector, na goedkeuring door de VS.

    De oppositie is al langer in gesprek met Maduro om te zorgen dat de humanitaire crisis in Venezuela beter aangepakt wordt. Guaidó was al niet betrokken bij deze gesprekken. Nadat hij zich in 2019 uitriep tot interim-president probeerde hij met steun van buitenlandse partijen Maduro te verdrijven, maar nadat dat niet lukte, verdween hij steeds verder naar de achtergrond.

    Lees ook:

  • Peruaanse president Pedro Castillo afgezet na chaotische dag

    Peruaanse president Pedro Castillo afgezet na chaotische dag

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitse politie arresteert 25 mensen die een coup zouden hebben beraamd

    » Netflix lanceert controversiële documentairereeks over Harry en Meghan

    Castillo ontbond het parlement maar werd zelf afgezet

    De Peruviaanse president Pedro Castillo is woensdag afgezet door het parlement, schrijft El Comercio. Vicepresident Dina Boluarte is beëdigd als de nieuwe president van het Zuid-Amerikaanse land. Boluarte is de eerste vrouwelijke president in de geschiedenis van Peru en de zesde president van het land sinds 2016.

    Aan de afzetting gingen enkele chaotische uren vooraf. Wetende dat het parlement over zijn afzetting zou stemmen, besloot Castillo het parlement te ontbinden. Hij kondigde nieuwe parlementaire verkiezingen aan en zou in de tussentijd per decreet regeren. Ook kondigde hij een nieuwe grondwet, een reorganisatie van de rechterlijke macht en een avondklok aan.

    Zijn aankondiging werd door tegenstanders én bondgenoten van Castillo gezien als een couppoging. Talloze ministers van Castillo dienden hun ontslag in en het leger zei de stap van Castillo niet te steunen. Na zijn afzetting verliet Castillo het presidentieel paleis, waarna hij werd aangehouden door de politie in Lima. In de hoofdstad vinden momenteel protesten plaats van zowel voor- als tegenstanders van de afgezette president.

    Lees ook:

  • Zeker 34 doden bij aardverschuiving Colombia

    Zeker 34 doden bij aardverschuiving Colombia

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Negen jaar cel geëist tegen prominente Kremlincriticus

    » Overblijfselen laatste Tasmaanse tijger gevonden

    Onder de doden zijn drie minderjarigen die in een bus zaten

    Bij een aardverschuiving in het noordwesten van Colombia zijn zeker 34 mensen om het leven gekomen. De bus waarin zij zaten raakte bedolven onder de modder, schrijft El Espectador. De regio in het Zuid-Amerikaanse land kampt al enkele weken met zware regenval, waardoor met name regionale wegen steeds sneller onbegaanbaar raken.

    Het merendeel van de passagiers van de bus overleed bij het ongeluk, slechts vijf mensen werden levend uit het wrak gehaald. Autoriteiten hebben de lichamen van de slachtoffers naar een sporthal in het plaatsje Pueblo Rico gebracht en gezegd dat nabestaanden hulp krijgen.

    Door de ongebruikelijk zware regenval dit jaar zijn al 216 mensen om het leven gekomen in Colombia, regelmatig door lokale overstromingen of aardverschuivingen. 48 mensen worden nog vermist. Ruim een half miljoen mensen, met name in de rurale regio’s van het land, zijn dakloos geraakt door het aanhoudende noodweer.

    Lees ook:

  • Noodtoestand in delen van Ecuador na bendegeweld

    Noodtoestand in delen van Ecuador na bendegeweld

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Denemarken: sociaaldemocraten weer de grootste na verkiezingen

    » Bolsonaro reageert na verlies en weigert Lula te feliciteren

    Zeker vijf agenten zijn gedood op een dag

    Bij bendegeweld in Ecuador zijn dinsdag zeker vijf politieagenten om het leven gekomen. Volgens persbureau Reuters waren de slachtoffers doelwit vanwege eerdere overplaatsingen van bendeleiders naar andere gevangenissen. Na de aanvallen heeft de regering in twee provincies de noodtoestand afgekondigd.

    In de steden Guayaquil en Esmeraldas vonden dinsdag explosies plaats. De aanslagen waren volgens president Lasso gericht op politieagenten. In de genoemde regio’s is een avondklok afgekondigd en het leger wordt ingezet om te helpen de orde te bewaken. In Esmeraldas werden zeven gevangenisbewakers korte tijd gegijzeld uit protest tegen de overplaatsingen van bendeleiders.

    Ecuador kampt al jarenlang met overvolle gevangenissen waar bendes de dienst uitmaken. Sinds 2020 zijn zeker vierhonderd gevangenen omgekomen bij bendegeweld in gevangenissen. De overheid probeert met name de leiders uit deze inrichtingen over te plaatsen.

    Lees ook: