Onderwerpen: Oorlog

  • Oorlog in Oekraïne: Poetin laat twee Oekraïens-Hongaarse gevangenen vrij

    Oorlog in Oekraïne: Poetin laat twee Oekraïens-Hongaarse gevangenen vrij

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » De VS claimen al de overwinning: ‘Iran is verslagen en dat weten ze’

    » Brazilië: Senaat ratificeert vrijhandelsakkoord tussen EU en Mercosur

    Oekraïne spreekt van een politieke verkiezingstruc 

    De Russische president Vladimir Poetin heeft woensdag twee krijgsgevangenen overgedragen aan de Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken, Peter Szijjártó, die Moskou bezocht. ‘De twee mannen, die zowel de Hongaarse als de Oekraïense nationaliteit bezitten, hadden in het Oekraïense leger gevochten voordat ze door Russische troepen werden gevangengenomen’, meldt Euronews

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Oekraïense regering veroordeelde de vrijlating als een ‘cynische’ manipulatie van de krijgsgevangenen, ‘voor politieke doeleinden in aanloop naar de verkiezingen in Hongarije en als onderhandelingsmiddel in de relatie met het Kremlin’. 

    Hongarije bekritiseert regelmatig wat het de ‘gedwongen dienstplicht van Hongaarse staatsburgers in het Oekraïense leger’ noemt, legt de Europese nieuwszender uit. Oekraïne telt ongeveer ‘honderdduizend etnische Hongaren, voornamelijk geconcentreerd in Transkarpatië’, wier situatie een van de vele twistpunten is tussen Kyiv en Boedapest.

  • De VS claimen al de overwinning: ‘Iran is verslagen en dat weten ze’

    De VS claimen al de overwinning: ‘Iran is verslagen en dat weten ze’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Brazilië: Senaat ratificeert vrijhandelsakkoord tussen EU en Mercosur

    » Oorlog in Oekraïne: Poetin laat twee Oekraïens-Hongaarse gevangenen vrij

    Trump heeft onbeperkte bevoegdheden om het conflict te leiden

    ‘De oorlog in het Midden-Oosten wordt steeds minder een Midden-Oosten-oorlog’, merkt El País op, nu het conflict zich steeds verder buiten de landsgrenzen verspreidt. Op de vijfde dag van het conflict breidde de Israëlisch-Amerikaanse oorlog zich uit naar de Indische Oceaan, ‘waar de Verenigde Staten een Iraans oorlogsschip tot zinken brachten voor de kust van Sri Lanka’. Turkije, een NAVO-lid, ‘onderschepte een raket die vanuit Iran was afgevuurd’ en Frankrijk ‘steun verleende aan de Verenigde Arabische Emiraten bij het neerhalen van drones die door Teheran waren gestuurd’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ondanks deze ‘voortdurende geografische uitbreiding van het conflict’ gaf het Pentagon in de persoon van defensieminister Pete Hegseth een ‘boodschap af om de wereld een triomfaal beeld te schetsen’, voegt de Spaanse krant eraan toe. ‘We winnen’, verklaarde Hegseth. ‘Iran zal het niet veel langer volhouden dan wij, ze zijn verslagen en dat weten ze’, verkondigde hij.

    Trump gebruikte soortgelijke taal. ‘Op militair gebied doen we het erg goed – dat is nog zacht uitgedrukt.’ Om er met zijn gebruikelijke grootspraak aan toe te voegen: ‘Iemand vroeg me: “Welk cijfer zou u de operatie geven op een schaal van 1 tot 10?” Ik zei: ongeveer 15.’

    Ondanks de Amerikaanse tegenstand – 59 procent van de Amerikanen keurt de bombardementen op Iran af, aldus een peiling van CNN van afgelopen weekend – zal Donald Trump het conflict naar eigen goeddunken kunnen leiden.

    De Amerikaanse Senaat stemde namelijk tegen een resolutie die de bevoegdheden van de Amerikaanse president in de oorlogvoering wilde beperken, ‘ondanks de zorgen die door verschillende Republikeinse senatoren werden geuit over het ontbreken van een duidelijke strategie om het conflict te beëindigen’, aldus The Hill.

  • Waarom kozen de VS en Israël juist nu voor oorlog met Iran?

    Waarom kozen de VS en Israël juist nu voor oorlog met Iran?

    Om de week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar de snel escalerende oorlog tussen de Verenigde Staten, Israël en Iran. Wat schrijven buitenlandse media over de achtergrond van het conflict – en over de mogelijke gevolgen voor de regio en de wereldeconomie?

    Proberen de Verenigde Staten en Israël het Midden-Oosten opnieuw vorm te geven?

    Volgens verschillende internationale analyses is de aanval op Iran meer dan een militaire operatie. Het Israëlische platform Ynet beschrijft de campagne van de Verenigde Staten en Israël bijvoorbeeld als een poging om de geopolitieke orde in het Midden-Oosten ingrijpend te veranderen.

    Iran speelt al jaren een centrale rol in een regionaal netwerk van bondgenoten en milities, waaronder Hezbollah in Libanon, sjiitische milities in Irak en de Houthi’s in Jemen. Door Iran zelf aan te vallen, proberen Washington en Tel Aviv niet alleen het nucleaire programma van het land te verzwakken, maar ook deze bredere machtsstructuur te ondermijnen, schrijft Ynet.

    Toch gaat het volgens analisten om een strategische gok. Als Iran besluit het conflict uit te breiden via zijn bondgenoten, kan de oorlog snel regionaliseren. Bovendien kan een aanval op het regime in Teheran politieke chaos veroorzaken – een scenario dat in landen als Irak en Libië eerder tot langdurige instabiliteit leidde.

    De VS en Israël proberen het Iraanse regime militair zo zwaar te verzwakken dat het zijn regionale invloed verliest

    In het Libanese dagblad L’Orient-Le Jour wordt de oorlog tussen de Verenigde Staten, Israël en Iran gezien als onderdeel van een bredere hertekening van de machtsverhoudingen in het Midden-Oosten. De krant schrijft dat Washington en Tel Aviv het Iraanse regime militair zo zwaar proberen te verzwakken dat het zijn regionale invloed verliest – of uiteindelijk instort.

    Toch blijft het onzeker of deze strategie zal slagen. Volgens L’Orient-Le Jour hangen de ontwikkelingen van het conflict vooral af van twee cruciale vragen: hebben de Verenigde Staten en Israël een duidelijke exit-strategie, en hoe ver zal Iran gaan in zijn tegenaanval?

    Teheran beschikt over verschillende mogelijkheden om de kosten van de oorlog te verhogen. Zo kan het land Amerikaanse bases in de Golfregio aanvallen, regionale milities activeren of proberen de Straat van Hormuz te verstoren.

    Ook Hezbollah speelt hierin een belangrijke rol. De Libanese militie heeft gedreigd Iran te steunen als het regime ernstig wordt bedreigd. Tegelijk zou een directe deelname aan de oorlog voor Hezbollah – en voor Libanon – waarschijnlijk verwoestende gevolgen hebben.

    ‘Zelfs binnen de logica van Hezbollah lijkt het opofferen van Libanon om Iran te redden moeilijk te rechtvaardigen’

    Dat plaatst de organisatie voor een strategisch dilemma: loyaal blijven aan Iran, of voorkomen dat Libanon opnieuw het toneel wordt van een grote oorlog met Israël. ‘Zelfs binnen de logica van Hezbollah lijkt het opofferen van Libanon om Iran te redden moeilijk te rechtvaardigen’, schrijft L’Orient-Le Jour

    De geopolitieke betekenis van het conflict wordt overigens nog groter door de dood van de Iraanse leider Ali Khamenei. In The Atlantic beschrijft Iran-expert Karim Sadjadpour hem als ‘de woordvoerder van een geest’, een leider die probeerde een revolutionair systeem in stand te houden dat steeds minder aansluiting vond bij de Iraanse samenleving.

    Khamenei stond sinds 1989 aan het hoofd van de Islamitische Republiek en zag het als zijn historische taak om de revolutie van 1979 te beschermen. Volgens Sadjadpour hield het regime zich vooral staande dankzij de veiligheidsdiensten en de Revolutionaire Garde, terwijl de ideologische legitimiteit bij een groot deel van de bevolking geleidelijk afbrokkelde.

    The Atlantic wijst bovendien op iets ironisch: Khamenei stond bekend om slogans als ‘Death to America’ en ‘Death to Israel’, maar stierf uiteindelijk door een aanval van precies die landen. Daarmee symboliseert zijn dood ook de confrontatie die hij zelf jarenlang heeft aangewakkerd, aldus het Amerikaanse opinieblad.

    Waarom breekt deze oorlog juist nu uit?

    Niet alle analyses richten zich uitsluitend op de geopolitieke logica van het conflict. In het essay Why Attack Iran? op zijn Substack stelt historicus Timothy Snyder een andere vraag: waarom vindt deze oorlog juist op dit moment plaats?

    Volgens hem verklaren officiële argumenten – zoals nucleaire dreiging of regionale veiligheid – de timing van de aanval niet volledig. In plaats daarvan suggereert Snyder dat het conflict mogelijk moet worden begrepen vanuit de binnenlandse politiek van de Verenigde Staten.

    In de geschiedenis zijn buitenlandse oorlogen vaker gebruikt om politieke steun te mobiliseren of leiders intern te versterken. Nationale crises kunnen de oppositie verzwakken, kritiek als onpatriottisch framen en de aandacht van binnenlandse problemen afleiden.

    Daarom pleit Snyder ervoor om niet alleen naar geopolitieke motieven te kijken: ‘Wanneer een oorlog geen duidelijke verklaring heeft, moeten we vragen wie er politiek voordeel bij heeft.’

    Ook binnen de Verenigde Staten klinkt kritiek op de manier waarop de oorlog is begonnen. In The New York Times bekritiseert columnist David French het feit dat president Donald Trump de aanval op Iran aankondigde via een korte video op sociale media, zonder vooraf toestemming te vragen aan het Amerikaanse Congres.

    De Amerikaanse grondwet moest voorkomen dat één leider het land in een conflict kan storten

    Volgens French ondermijnt dat een fundamenteel principe van de Amerikaanse grondwet. De grondleggers van de Verenigde Staten wilden juist voorkomen dat één leider het land eigenhandig in een oorlog kon storten. Daarom verdeelt de grondwet de militaire macht bewust tussen twee instellingen: het Congres, dat het aangaan van een oorlog moet goedkeuren, en de president, die als opperbevelhebber de strijdkrachten aanvoert.

    Volgens French dwingt deze verdeling een regering ook om haar plannen publiekelijk te verantwoorden: waarom een oorlog nodig is, wat de doelen zijn en welke risico’s eraan verbonden zijn.

    Hij verwijst naar een waarschuwing van Abraham Lincoln uit 1848, die destijds schreef dat koningen hun volk vaak in oorlog meeslepen die hun veel leed aandoen terwijl ze beweren dat deze in hun belang is. De Amerikaanse grondwet moest voorkomen dat één leider het land in een conflict kan storten.

    Wat betekent de oorlog voor de wereldeconomie – en voor Iran zelf?

    De gevolgen van een oorlog met Iran reiken bovendien ver voorbij het Midden-Oosten. In een analyse waarschuwt The Economist dat het conflict kan uitmonden in de grootste schok op de oliemarkt in jaren.

    Het grootste risico ligt bij de Straat van Hormuz, de smalle zeestraat tussen Iran en Oman waar dagelijks ongeveer vijftien miljoen vaten olie passeren – bijna een derde van alle olie die wereldwijd over zee wordt vervoerd. Als die route wordt verstoord, kunnen energieprijzen wereldwijd sterk stijgen.

    Volgens het tijdschrift hangen de olieprijzen af van drie factoren: welke doelen Iran kiest voor zijn tegenaanvallen, of olie de wereldmarkt nog kan bereiken en wat er politiek met Iran gaat gebeuren. ‘De onzekerheid die de oorlog ontketent kan nog lang blijven hangen,’ aldus The Economist.

    Veel van deze dissidenten waarschuwen dat een buitenlandse oorlog Iran niet zal bevrijden

    Te midden van alle geopolitieke analyses wijst tijdschrift The Nation op een perspectief dat in het internationale debat vaak onderbelicht blijft: dat van Iraanse dissidenten zelf.

    Na de recente protesten veroordeelden activisten, schrijvers, vakbonden en studenten de massale repressie door het regime. Zij spreken van ernstige mensenrechtenschendingen en eisen politieke hervormingen, de vrijlating van politiek gevangenen en een democratische transitie.

    Tegelijk waarschuwen veel van deze dissidenten dat een buitenlandse oorlog Iran niet zal bevrijden, maar juist verder kan destabiliseren. Volgens hen zou militaire escalatie de hardliners binnen het regime versterken en vooral de Iraanse bevolking treffen.

    Volgens deze groep Iraniërs – die zowel het autoritaire regime als buitenlandse interventie afwijzen – kan echte verandering alleen van binnenuit komen. ‘Buitenlandse militaire interventie zal ons niet bevrijden, maar begraven,’ aldus de activisten geciteerd door The Nation.

  • Hoe deepfakes een kernoorlog kunnen uitlokken

    Hoe deepfakes een kernoorlog kunnen uitlokken

    Nucleaire waarschuwingssystemen zijn te kwetsbaar voor hallucinerende kunstmatige intelligentie. De gevolgen van een AI-fout kunnen op dit gebied desastreus zijn.

    Al sinds het begin van het atoomtijdperk doen beleidsmakers en strategen hun best om te voorkomen dat landen per ongeluk een kernwapen inzetten. Maar het risico op zo’n ongelukje is nog steeds even groot als tijdens de Koude Oorlog. In 1983 meldde een waarschuwingssysteem van de Sovjet-Unie ten onrechte dat de VS kernraketten hadden afgevuurd. Deze hadden een desastreuze tegenaanval kunnen uitlokken. Dat dit voorkomen werd, is enkel te danken aan de officier van dienst op dat moment, Stanislav Petrov, die besloot dat het loos alarm moest zijn. Had hij die conclusie niet getrokken, dan hadden de Sovjetleiders een reden gehad om de meest verwoestende wapens ter wereld op de Verenigde Staten af te vuren.

    De snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie verhoogt de risico’s voor de nucleaire veiligheid. Zo bestaat de vrees dat een kernmogendheid het besluit over de inzet van kernwapens zou kunnen overlaten aan machines. De VS hebben al waarborgen ingebouwd om ervoor te zorgen dat er uiteindelijk altijd mensen over zo’n aanval beslissen. Volgens de Nationale Defensiestrategie van 2022 moet er altijd een mens ‘betrokken zijn’ bij elk besluit tot het al dan niet inzetten van een kernwapen. President Biden en de Chinese leider Xi Jinping hebben beiden een onderling afgestemde verklaring afgegeven waarin ze in identieke bewoordingen stelden dat een ‘besluit over de inzet van kernwapens door mensen moet worden genomen’.

    Maar de opkomst van AI levert nog een ander gevaar op voor de nucleaire veiligheid. Deze vergemakkelijkt het maken en verspreiden van deepfakes, overtuigend gemanipuleerde beelden en geluiden met valse informatie over mensen of gebeurtenissen. Een techniek die steeds geraffineerder wordt. Enkele weken na de Russische inval in Oekraïne dook er in 2022 al een breed verspreide deepfake op van de Oekraïense president Zelensky die zijn landgenoten opriep de wapens neer te leggen. In 2023 werd mensen door een deepfake wijsgemaakt dat Poetin de tv-uitzending van de staatsomroep had onderbroken om de algehele mobilisatie af te kondigen. In een extremer scenario zou zo’n deepfake de leider van een kernmogendheid ervan kunnen overtuigen dat zijn land wordt aangevallen, of zou een inlichtingenplatform dat berust op AI ten onrechte alarm kunnen slaan over de mobilisatie van een tegenstander of zelfs een aanval met een vuile bom.

    De regering-Trump wil AI inzetten voor de nationale veiligheid. In juli is er een actieplan uitgevaardigd dat oproept tot ‘agressieve’ inzet van AI in alle geledingen van het ministerie van Defensie. In december onthulde het ministerie GenAI.mil, een platform met AI-tools voor zijn medewerkers. Maar als AI geïntegreerd wordt in de infrastructuur voor nationale veiligheid, is het van cruciaal belang dat beleidsmakers en systeemontwerpers heel voorzichtig zijn met de rol die ze machines geven in de beginfasen van de besluitvorming rond kernwapens. Inherent aan AI is ook het probleem van het hallucineren en vervalsen van informatie, waarbij de taalmodellen onjuiste voorspellingen over feiten of patronen spuien. Zolang dat nog niet kan worden voorkomen, moet de Amerikaanse overheid erop toezien dat er bij de nucleaire waarschuwingssystemen mensen aan de knoppen blijven zitten. En hetzelfde geldt voor andere kernmogendheden.

    Opeenlopende crises

    Donald Trump heeft momenteel een telefoon waarop hij deepfakes bekijkt. Die deelt hij soms op sociale media, net als veel van zijn naaste adviseurs. Naarmate de scheidslijn tussen echte en valse informatie vervaagt, groeit de kans dat zulke deepfakes invloed krijgen op de besluitvorming rond nationale veiligheid, ook inzake kernwapens.

    Als desinformatie de Amerikaanse president op het verkeerde been kan zetten, al is het maar voor een paar minuten, kan dat rampzalig uitpakken voor de wereld. De president is niet bij wet verplicht om met iemand ruggespraak te plegen voordat hij bevel geeft tot de inzet van kernwapens, of het nu voor een vergeldingsactie of een eerste aanval is. Het leger staat continu paraat om de vliegtuigen, onderzeeërs en grondraketten met kernkoppen in te zetten. Een Amerikaanse intercontinentale raket kan zijn doel binnen een half uur bereiken, en als zo’n raket eenmaal gelanceerd is, is dat niet meer terug te draaien.

    De nucleaire strijdkrachten van zowel Amerika als Rusland staan paraat voor een zogenaamde ‘launch on warning’, wat inhoudt dat ze meteen tot vuren kunnen overgaan zodra er vijandelijke raketten worden waargenomen. Dat betekent dat het staatshoofd binnen enkele minuten moet beslissen of er van een vijandelijke kernaanval sprake is. (Volgens het huidige Amerikaanse beleid heeft de president ook de optie om zijn besluit uit te stellen tot nadat de VS daadwerkelijk door een kernwapen van de vijand zijn getroffen.) Als het Amerikaanse waarschuwingssysteem een dreiging detecteert, wordt alles in het werk gesteld om die aanval aan de hand van zowel geheime als openbare inlichtingenbronnen te verifiëren. Dan wordt er naar meer context en informatie over de situatie ter plaatse gezocht in satellietgegevens over activiteiten bij bekende militaire faciliteiten, recente verklaringen van buitenlandse regeringsleiders en berichten in buitenlandse nieuwsbronnen en sociale media. Vervolgens moeten militairen, ambtenaren en andere functionarissen bepalen welke informatie ze aan hun superieuren doorgeven en hoe ze die presenteren.

    Omdat de logica achter het AI-proces een black box is, hebben we geen idee hoe AI toe zijn conclusies komt

    Desinformatie afkomstig van AI kan een lawine aan crises veroorzaken. Als AI-systemen worden gebruikt voor de duiding van de data in het waarschuwingssysteem, kunnen ze een aanval hallucineren die helemaal niet plaatsvindt en de Amerikaanse autoriteiten zo in dezelfde positie brengen waarin Petrov veertig jaar geleden verkeerde. Omdat de logica achter het AI-proces een black box is, hebben we geen idee hoe AI toe zijn conclusies komt. Onderzoek wijst uit dat mensen met een gemiddelde mate van AI-ervaring de neiging hebben om de informatie die de machine ophoest eerder klakkeloos te accepteren dan te controleren op eenzijdigheid of fouten, zelfs als de nationale veiligheid in het geding is. Zonder intensieve training en tools en werkprocessen die rekening houden met de minpunten van AI kunnen de adviseurs van de beleidsmakers in het Witte Huis in de gewoonte vervallen om er klakkeloos van uit te gaan, of in ieder geval de mogelijkheid open te houden, dat van AI afkomstige informatie feitelijk correct is.

    Deepfakes op openbare mediakanalen zijn al bijna net zo gevaarlijk. Een Amerikaanse beleidsmaker zou op grond van een deepfakefilmpje bijvoorbeeld een Russische kernproef kunnen aanzien voor een aanval, of Chinese schietoefeningen voor een aanval op een bondgenoot van Amerika. Deepfakes kunnen gebruikt worden om een aanleiding voor een oorlog in scène te zetten, de steun van de bevolking voor een conflict aan te wakkeren of verwarring te zaaien.

    Een kritische blik

    In juli kwam de regering met een actieplan dat oproept tot agressieve inzet van AI-middelen bij Defensie, het grootste overheidsapparaat ter wereld. Dat heeft zijn nut bij het verhogen van de efficiëntie in sommige legeronderdelen al bewezen. Met AI is de planning van het onderhoud van torpedobootjagers gestroomlijnd. Dankzij AI-technologie in autonome munitie zoals drones kunnen soldaten op grotere afstand van het front blijven. En inlichtingenofficieren hebben baat bij AI-vertaaltools om data uit andere landen te analyseren. AI kan zelfs nuttig zijn voor sommige andere standaardtaken, zoals het detecteren van verschillen tussen foto’s die op meerdere dagen zijn genomen van bommenwerpers die op vliegvelden geparkeerd staan.

    Gebruik van AI in militaire systemen is geen simpele kwestie van alles of niets. Er zijn operationele domeinen waar AI beslist uit den boze moet blijven, zoals de nucleaire waarschuwingssystemen en de commandovoering: daar weegt het risico van hallucinatie en datavervalsing zwaarder dan de eventuele voordelen van AI-software. De beste AI-systemen berusten op uitgebreide en geverifieerde datasets. Die zijn voor nucleaire waarschuwingssystemen niet voorhanden, want sinds de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki heeft er geen nucleaire aanval meer plaatsgevonden. Een AI-waarschuwingssysteem zou waarschijnlijk getraind moeten worden met data van raketproeven en van satellietsystemen en met synthetische data. Bij de programmering zouden de ontwerpers bescherming moeten inbouwen tegen hallucinaties en onjuiste betrouwbaarheidsinschattingen: een flinke technische horde.

    Het kan verleidelijk zijn om de controles door hoogopgeleid personeel te vervangen door AI-tools, of om met behulp van AI verschillende gegevensbronnen samen te voegen teneinde de analyse te versnellen. Maar het schrappen van die kritische menselijke blik kan resulteren in fouten, gekleurde interpretaties en misverstanden. Momenteel geldt bij Defensie al de eis dat de acties van autonome drones door mensen worden gecontroleerd, en zo moet ook voor elk onderdeel van de waarschuwingssystemen en inlichtingentechnologie rond kernwapens de lat zelfs nog hoger worden gelegd. AI-tools voor data-integratie mogen geen substituut worden voor menselijke medewerkers die de gegevens over raketten beoordelen. Het proces waarbij de initiële waarschuwing van een nucleaire aanval op grond van satelliet- of radargegevens geverifieerd wordt, mag hooguit ten dele worden geautomatiseerd. En deelnemers aan cruciaal beraad over de nationale veiligheid mogen hun overwegingen alleen baseren op geverifieerde en ongemanipuleerde data.

    In juli 2025 heeft Defensie het Congres om geld gevraagd voor de toevoeging van nieuwe technologie aan de commandovoering en communicatie voor kernwapens. De overheid zou er goed aan doen om de integratie van AI en automatisering te beperken tot cybersecurity, bedrijfsvoering en analyses, en eenvoudige taken zoals het tijdig inschakelen van de noodstroomvoorziening.

    Een oude strategie

    Het risico op een kernoorlog is vandaag de dag groter dan het in decennia is geweest. Rusland heeft al met kernwapens gedreigd in Oekraïne, China is zijn arsenaal in rap tempo aan het uitbreiden, Noord-Korea heeft nu intercontinentale raketten waarmee het de VS kan bereiken en het mondiale nonproliferatiebeleid wankelt. Tegen deze achtergrond is het des te belangrijker dat de daden, intenties en doelen van tegenstrevers niet worden beoordeeld door machines die getraind zijn met slechte en onvolledige data, maar door mensen.

    Inlichtingendiensten moeten beter worden in het traceren van de herkomst van informatie die door AI is gegenereerd en er een gewoonte van maken om beleidsmakers erop te wijzen wanneer data door AI is bewerkt of gegenereerd. In de rapporten met analyses van satellietgegevens van de National Geospatial-Intelligence Agency wordt bijvoorbeeld altijd duidelijk vermeld welke informatie afkomstig is van AI. Inlichtingenanalisten, beleidsmakers en hun medewerkers moeten worden opgeleid om daar extra kritisch op te zijn en gegevens na te trekken die niet meteen verifieerbaar zijn, net zoals men in het bedrijfsleven nu extra waakzaam is op gerichte phishingaanvallen. En beleidsmakers moeten vertrouwen stellen in hun inlichtingendiensten, hoe verleidelijk de neiging ook is om eerder te vertrouwen op hun eigen ogen en wat ze zien op hun telefoon (of dat nu klopt of niet) dan op de conclusies van een inlichtingenrapport.

    Technologen en andere deskundigen moeten blijven zoeken naar methoden voor het opsporen en tegengaan van valse informatie, beelden en filmpjes op sociale media die beleidsmakers kunnen beïnvloeden. Maar aangezien openbare informatiestromen moeilijk te beteugelen zijn, is het van des te groter belang dat de informatie van de inlichtingendiensten zelf wel klopt.

    AI is nu al in staat om leiders te laten denken dat ze een aanval zien die er niet is

    Bij verdere aanpassingen van het kernwapenbeleid in de Nationale Defensiestrategie moet de regering-Trump zich tegen de reële en onbeheersbare gevaren van AI-informatie wapenen door expliciet te bevestigen dat er nooit zonder menselijke inbreng een besluit over de lancering van een kernwapen mag worden genomen door een machine. Als eerste stap moeten alle kernmogendheden samen overeenkomen dat alleen mensen over de inzet van kernwapens mogen beslissen. Vervolgens moeten ze de communicatiekanalen voor crisissituaties verbeteren. Tussen Washington en Moskou is er al een hotline, maar tussen Washington en Beijing nog niet.

    Het Amerikaanse standpunt en beleid inzake kernwapens is nog praktisch hetzelfde als in de jaren tachtig, toen vooral gevreesd werd voor een onverwachte aanval van de Sovjet-Unie. De beleidsmakers van toen hadden zich nooit kunnen voorstellen hoeveel desinformatie er binnenkomt op de mobiele telefoons van de mensen die tegenwoordig aan de knoppen zitten. Het Amerikaanse kernwapenbeleid stamt nog uit de Koude Oorlog en is toe aan een grondige herziening door zowel de regering als het parlement. De beleidsmakers zouden bijvoorbeeld de eis kunnen stellen dat een president in de toekomst eerst met de fractieleiders van het Congres overlegt voordat hij bevel geeft voor het eerste gebruik van een kernwapen. Of dat inlichtingendiensten de tijd moeten krijgen om de informatie waarop zo’n besluit berust te verifiëren. Omdat Amerika over uitstekende opties voor een tegenaanval beschikt, moet juistheid van informatie voorrang krijgen boven snelheid van besluitvorming.

    AI is nu al in staat om belangrijke spelers in het besluitvormingsproces en leden van de nucleaire commandostructuur te laten denken dat ze een aanval zien die er niet is. In het verleden zijn misverstanden tussen kernmogendheden alleen uit de wereld geholpen door middel van echte dialoog en diplomatie. Het beleid en de procedures moeten bescherming bieden tegen de verraderlijke informatierisico’s die anders tot onze nucleaire ondergang kunnen leiden.

  • Pakistan verklaart de oorlog aan de Afghaanse taliban

    Pakistan verklaart de oorlog aan de Afghaanse taliban

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Denemarken: premier Frederiksen kondigt vervroegde verkiezingen aan

    » AI-bedrijf Anthropic weigert zich te schikken naar de regering-Trump

    Het staakt-het-vuren tussen beide landen dreigt in te storten

    De Pakistaanse minister van Defensie, Khawaja Asif, verklaarde vrijdag de open oorlog aan de Afghaanse talibanregering, ‘na hernieuwde confrontaties langs de grens tussen Afghanistan en Pakistan’, meldt NDTV. ‘Ons geduld is op. Het is nu open oorlog tussen ons’, twitterde Asif.

    ‘Deze escalatie volgt op Pakistaanse bombardementen op Kaboel en Kandahar in Afghanistan op vrijdag, slechts enkele uren na een aanval van Afghaanse troepen op Pakistaanse grenstroepen’, legt de Indiase particuliere zender uit.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De talibanregering bestempelde de aanval als vergelding voor dodelijke Pakistaanse luchtaanvallen eerder deze week. Beide partijen claimden ‘tientallen vijandelijke soldaten te hebben gedood, waarmee het door Qatar bemiddelde staakt-het-vuren’ van afgelopen oktober verder werd ondermijnd, voegt de zender eraan toe.

    De betrekkingen tussen de twee landen verslechterden aanzienlijk nadat de taliban in 2021 in Afghanistan aan de macht kwamen. Islamabad beschuldigt zijn buurland ervan onderdak te bieden aan gewapende militanten die aanvallen uitvoeren op Pakistaans grondgebied, een beschuldiging die Kaboel ontkent.

  • Kenia uit kritiek op Rusland wegens de inzet van Kenianen in Oekraïne

    Kenia uit kritiek op Rusland wegens de inzet van Kenianen in Oekraïne

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada: tien mensen omgekomen bij een schietpartij

    » Cycloon Gezani komt aan land in Madagaskar

    Rond de tweehonderd Kenianen zouden al zijn gerekruteerd

    Kenia zegt dat het met Rusland in gesprek zal gaan over de toenemende stroom berichten dat Keniaanse burgers worden gerekruteerd om te vechten in de oorlog in Oekraïne. Minister van Buitenlandse Zaken Musalia Mudavadi noemde de praktijk in een interview met de BBC ‘onaanvaardbaar en clandestien’. Hij zei dat Kenia meer dan zeshonderd illegale wervingsbureaus heeft gesloten die Kenianen zouden misleiden met de belofte van een baan in het buitenland. Ook zal Kenia Moskou aansporen een overeenkomst te tekenen die de dienstplicht voor Keniaanse soldaten verbiedt.

    De Keniaanse regering schat dat ongeveer tweehonderd Keniaanse staatsburgers zijn gerekruteerd om voor Rusland te vechten. Het exacte aantal is onduidelijk, aangezien Nairobi volhoudt dat de soldaten bij hun vertrek niet de officiële procedures hebben gevolgd. Tot nu toe zijn zevenentwintig Kenianen die in Rusland hebben gevochten gerepatrieerd. De autoriteiten bieden hun psychologische zorg om hun trauma te verwerken en hen te ‘deradicaliseren’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het is onduidelijk hoeveel Kenianen zijn omgekomen in de strijd voor de Russische troepen, en Rusland heeft zich nog niet formeel over deze berichten uitgelaten. Familieleden die de Russische ambassade in Nairobi om antwoorden hebben gevraagd, melden dat ze zijn afgewezen. Volgens schattingen van de Oekraïense inlichtingendienst zijn meer dan veertienhonderd mensen uit zesendertig ​​Afrikaanse landen gerekruteerd om voor Rusland te vechten.

    Oekraïne is eerder ook al bekritiseerd voor pogingen om buitenlandse staatsburgers te rekruteren om aan hun zijde te strijden. Oekraïense functionarissen hebben herhaaldelijk gewaarschuwd dat iedereen die voor Rusland vecht, als vijandelijke strijder zal worden behandeld en dat zich overgeven en behandeld worden als krijgsgevangene de enige veilige uitweg is.

  • Israël neemt omstreden maatregelen om greep op de Westbank te verstevigen

    Israël neemt omstreden maatregelen om greep op de Westbank te verstevigen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Ghislaine Maxwell weigert vragen van het Congres te beantwoorden 

    » VK: Keir Starmer ‘nog niet klaar om af te treden’ 

    De maatregelen zijn in strijd met de Oslo-akkoorden

    De kritiek op Israël is toegenomen sinds er zondag maatregelen zijn aangekondigd die de greep van Israël op de Westelijke Jordaanoever aanzienlijk versterken. Deze maatregelen, zo waarschuwt The New York Times, ‘lijken in strijd te zijn’ met de Oslo-akkoorden die in 1993 werden ondertekend en wekken de vrees voor een uiteindelijke annexatie van het Palestijnse gebied dat sinds 1967 bezet is.

    Aanbiedingen 360 artikel

    Het Israëlische veiligheidskabinet keurde zondag een reeks regels goed die Israël niet alleen in staat stellen zijn controle uit te breiden in gebieden die onder het bestuur van de Palestijnse Autoriteit vallen, maar ook om de afgifte van bouwvergunningen voor Israëlische kolonisten te vergemakkelijken, met name in Hebron.

    Het Witte Huis herhaalde maandagavond in een verklaring dat het ‘de annexatie van de Westelijke Jordaanoever door Israël niet steunt’ en benadrukte het belang van het handhaven van een ‘stabiel’ gebied. The Times of Israel merkt echter op dat deze verklaring de nieuwste maatregelen ‘niet direct veroordeelt of er zelfs maar op ingaat’. Ook wordt niet gespecificeerd of ‘de Verenigde Staten hun bezorgdheid hebben geuit’ aan premier Benjamin Netanyahu.

    Dit is niet de eerste keer dat Washington ‘zulke vage uitspraken’ doet, voegt de Israëlische krant eraan toe. De krant herinnert eraan dat Donald Trump, die aanvankelijk voorstander was van de annexatie van de Westelijke Jordaanoever door Israël, pas in september officieel van gedachten veranderde onder druk van zijn Arabische bondgenoten.

    Via zijn woordvoerder Stéphane Dujarric, geciteerd door Radio-Canada, zei VN-secretaris-generaal António Guterres ‘ernstig bezorgd’ te zijn. Hij waarschuwde dat ‘de huidige koers ter plaatse, inclusief dit besluit, het vooruitzicht op een tweestatenoplossing in gevaar brengt’. Eerder op de dag had de Europese Unie ook al deze ‘nieuwe stap in de verkeerde richting’ veroordeeld.

  • Rusland en VS onderhandelen over mogelijk akkoord, Oekraïne bezorgd

    Rusland en VS onderhandelen over mogelijk akkoord, Oekraïne bezorgd

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Portugal: socialist Seguro verplettert extreemrechts en wint verkiezingen

    » VK: stafchef van Keir Starmer treedt af wegens Epstein-affaire

    Trump wil vóór juni een eind aan de oorlog maken

    Volgens Volodymyr Zelensky, geciteerd door The Kyiv Independent, dringt Donald Trump aan op een einde aan de oorlog vóór de zomer, zodat de oorlog niet samenvalt met de tussentijdse verkiezingen van november 2026. Zelensky waarschuwde ook dat de Oekraïense inlichtingendiensten gesprekken over grootschalige Russisch-Amerikaanse economische samenwerking hebben ontdekt, waarbij ze verwijzen naar een ‘Dmitriev-plan’ – vernoemd naar de Russische onderhandelaar Kirill Dmitriev – ter waarde van naar schatting twaalf biljoen dollar.

    Aanbiedingen 360 artikel

    ‘We zullen geen enkel akkoord steunen dat over ons gaat buiten ons om,’ benadrukte de president. Hij riep op tot een ‘rechtvaardige en duurzame’ vrede die agressie niet beloont. Deze uitspraken volgen op trilaterale gesprekken die begin februari in Abu Dhabi plaatsvonden. Daar stelden de VS onder meer voor de spanningen op energiegebied te verminderen en het idee van een speciale economische zone in de Donbas opperden, een plan waar Oekraïne niet enthousiast over was. Territoriale kwesties, de status van de Krim en de toekomst van de kerncentrale van Zaporizjzja blijven de belangrijkste knelpunten.

  • Zelensky: ‘Het bereiken van duurzame vrede is realistisch’

    Zelensky: ‘Het bereiken van duurzame vrede is realistisch’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Friedrich Merz pleit voor meer economische Europese onafhankelijkheid

    » India en de Verenigde Staten bereiken handelsakkoord

    Deze week staan gesprekken met Rusland en de VS gepland

    Zelensky heeft maandag met zijn onderhandelaars overlegd ter voorbereiding op de trilaterale gesprekken met Rusland en de Verenigde Staten, die gepland staan ​​voor 4 en 5 februari, meldt Pravda. ‘Oekraïne is klaar voor echte vooruitgang. Wij geloven dat het bereiken van duurzame vrede realistisch is,’ zei hij in zijn dagelijkse toespraak.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hij verwelkomde ‘de-escalatiemaatregelen die het vertrouwen van het publiek in het onderhandelingsproces en de mogelijke uitkomsten ervan versterken’, zoals het stopzetten van de Russische luchtaanvallen op het Oekraïense energienet.

    Een Kremlin-woordvoerder gaf maandag echter aan dat directe onderhandelingen tussen Vladimir Poetin en Volodymyr Zelensky ‘alleen in Moskou kunnen plaatsvinden’, aldus The Kyiv Post. De Oekraïense president weigert echter ‘categorisch’ naar de Russische hoofdstad te reizen, meldt de krant.

  • De oorlog in Oekraïne duurt al langer dan de Sovjetoorlog tegen Duitsland

    De oorlog in Oekraïne duurt al langer dan de Sovjetoorlog tegen Duitsland

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Venezuela: Corina Machado en Delcy Rodríguez nemen elkaar op de korrel» Zendingswerkers ontdekken het nut van AI voor Bijbelvertaalwerk

    » Zendingswerkers ontdekken het nut van AI voor Bijbelvertaalwerk

    Rusland heeft na vier jaar minimale terreinwinst geboekt

    De oorlog in Oekraïne nadert zijn vierde jubileum. Sinds 12 januari 2026 duurt het conflict langer dan de tijd die de Sovjet-Unie van 1941 tot 1945 nodig had om nazi-Duitsland te verslaan. Er is echter een cruciaal verschil tussen het Sovjetoptreden in de Tweede Wereldoorlog en de Russische oorlog in Oekraïne, schrijft Europa Liberă România, de Roemeense versie van Radio Free Europe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Waar de Sovjet-Unie in de jaren veertig enorme stukken grondgebied terugwon, nieuwe territoria veroverde en een klinkende overwinning behaalde, worstelt Moskou nu om de overwinning op het slagveld te behalen.

    In plaats van uitgestrekte gebieden te veroveren, rukken de Russische troepen tergend langzaam op, tegen een absurd hoge prijs in termen van mensenlevens en materieel. Een kaartje op de website van het nieuwsplatform geeft weer welke gebieden Rusland in de jaren veertig en sinds 2022 in de oorlog in Oekraïne heeft veroverd.

  • Oekraïne: minstens twaalf doden bij Russische luchtaanvallen op Charkiv

    Oekraïne: minstens twaalf doden bij Russische luchtaanvallen op Charkiv

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zweden: regering wil gevangenisstraf vanaf dertien jaar mogelijk maken

    » Stroomuitval Berlijn: Duitsland looft 1 miljoen uit voor gouden tip

    Het totale aantal oorlogsslachtoffers nadert de 2 miljoen

    In de regio Charkiv in het noordoosten van Oekraïne trof een Russische drone een passagierstrein met bijna tweehonderd mensen, waarbij minstens vijf mensen omkwamen. Voorafgaand aan deze aanval had de regio Odessa in het zuiden al zo’n vijftig drones uit de lucht geschoten, aldus de lokale autoriteiten. In de stad Odessa zelf werden de lichamen van drie mensen vanonder het puin vandaan gehaald.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens de Oekraïense luchtverdediging werden er tussen dinsdag en woensdag in totaal 165 Russische drones op het land afgevuurd, waarvan er 135 werden neergehaald. Een nieuwe studie, gepubliceerd op dinsdag door het Center for Strategic and International Studies (CSIS) in Washington, voorspelt dat het aantal Russische en Oekraïense soldaten dat is gedood, gewond geraakt of vermist, tegen het voorjaar de twee miljoen zal bereiken.

    ‘Een duizelingwekkend aantal’, merkt The New York Times op, die erop wijst dat sinds het begin van het conflict ‘het moeilijk is om de menselijke verliezen nauwkeurig vast te stellen. Rusland wordt ervan verdacht het aantal doden en gewonden systematisch te onderschatten, terwijl Oekraïne geen officiële cijfers publiceert.’

  • Israël start grootschalige operatie om laatste dode gijzelaar terug te vinden

    Israël start grootschalige operatie om laatste dode gijzelaar terug te vinden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: zingen biedt niet alleen mentale, maar ook fysieke voordelen

    » Minneapolis weer in rouw nadat ICE opnieuw een Amerikaan doodschiet

    Zijn lichaam ligt op een begraafplaats in Gaza

    De 24-jarige Ran Gvili werd op 7 oktober 2023 gedood nadat hij, terwijl hij gewond was geraakt aan zijn schouder, zijn uniform had aangetrokken om een ​​kibboets te verdedigen. Zijn lichaam werd vervolgens naar de Gazastrook vervoerd. Volgens Haaretz ligt zijn lichaam nu op een begraafplaats in Gaza-stad.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hamas beweert de IDF alle informatie te hebben verstrekt die nodig is om hem te lokaliseren, een bewering die het Israëlische leger tegenspreekt. De operatie zal zo lang duren als nodig is, aldus het kantoor van premier Benjamin Netanyahu.

  • Gaza: Israël begint met de sloop van het UNRWA-hoofdkantoor

    Gaza: Israël begint met de sloop van het UNRWA-hoofdkantoor

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Treinontsporing in Catalonië: één dode en meer dan dertig gewonden

    » Afghanistan: IS eist verantwoordelijkheid op voor dodelijke aanslag in Kaboel

    UNRWA zou heulen met Hamas, maar daar is geen bewijs voor

    In de vroege ochtend van dinsdag 20 januari is Israël begonnen met de sloop van het hoofdkantoor van de VN-organisatie voor Palestijnse vluchtelingen (UNRWA) in Oost-Jeruzalem. Al Jazeera meldt dat Israëlische soldaten, na de omliggende straten in de wijk Sheikh Jarrah te hebben afgesloten, zijn begonnen ‘de gebouwen binnen het complex’ met bulldozers te slopen.

    De VN-organisatie veroordeelde deze ‘ongekende aanval’, die volgens directeur Philippe Lazzarini ‘volgt op andere maatregelen van de Israëlische autoriteiten om de identiteit van Palestijnse vluchtelingen uit te wissen’. Hij voegde eraan toe: ‘Wat vandaag met UNRWA gebeurt, zal morgen met elke andere internationale organisatie of diplomatieke missie gebeuren.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Vorige week waarschuwde VN-secretaris-generaal António Guterres de Israëlische premier Benjamin Netanyahu dat hij de zaak voor het Internationaal Gerechtshof zou kunnen brengen als hij de tegen UNRWA gerichte wetten niet intrekt en de in beslag genomen bezittingen en eigendommen niet teruggeeft.

    Israël beschuldigt UNRWA van samenwerking met Hamas en verbood de organisatie vorig jaar om op Israëlisch grondgebied te opereren, aldus The Guardian. In een verklaring ter verdediging van het besluit om het complex in beslag te nemen, verklaarde Oren Marmorstein, woordvoerder van het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken, dat de organisatie ‘al lang geen humanitaire hulporganisatie meer is en een broedplaats voor terrorisme is geworden’.

    Het pan-Arabische medium The New Arab merkt echter op dat de Israëlische autoriteiten weigeren bewijs voor deze samenspanning te leveren en dat een onafhankelijk onderzoek uit 2024, uitgevoerd door de voormalige Franse minister van Buitenlandse Zaken Catherine Colonna, ‘geen feitelijke onderbouwing vond voor de beschuldigingen van Israël aan het adres van de organisatie’.

  • Gaza: VS kondigen tweede fase van staakt-het-vuren aan

    Gaza: VS kondigen tweede fase van staakt-het-vuren aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Protesten Iran: autoriteiten hebben de situatie ‘volledig onder controle’

    » Crew 11-missie om medische redenen van het ISS geëvacueerd

    Hamas moet nog het lichaam van één gijzelaar overhandigen

    De VS hebben de start van de tweede fase van het staakt-het-vuren in Gaza aangekondigd, inclusief de oprichting van een comité van Palestijnse technocraten die de dagelijkse leiding van het gebied gedurende een overgangsperiode moeten overnemen, schrijft The Guardian.

    De aankondiging werd via sociale media gedaan door Donald Trumps speciale gezant, Steve Witkoff, maar bevatte geen details of namen van potentiële leden van het voorgestelde ‘nationale comité voor het bestuur van Gaza’. Het comité zal naar verwachting pas aan de slag gaan nadat het daartoe opdracht heeft gekregen van een ‘vredesraad’ onder voorzitterschap van Trump, die nog moet worden opgericht.

    Witkoff zei dat de tweede fase de ‘volledige demilitarisatie en wederopbouw van Gaza’ zou inhouden, met name ‘de ontwapening van al het onbevoegde personeel’. De eerste fase van het staakt-het-vurenplan begon op 10 oktober met de uitwisseling van Israëlische gijzelaars en Palestijnse gevangenen. Israëlische troepen trokken zich terug tot een gele lijn, waardoor ze de controle over het grootste deel van het gebied behielden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Israëlische bombardementen op Gaza namen af, maar zijn niet gestaakt. Sinds het staakt-het-vuren zijn ongeveer 450 Palestijnen omgekomen. Er is nog geen overeenkomst bereikt over de ontwapening van Hamas, aldus de Britse krant.

    Twee groepen die voormalige Israëlische gijzelaars en hun families vertegenwoordigen, hadden de VS opgeroepen de tweede fase van het staakt-het-vuren niet te laten ingaan voordat de stoffelijke resten van de laatste gijzelaar die nog vermist is, Ran Gvili, door Hamas waren teruggegeven. Hamas heeft verklaard het lichaam van Gvili tot nu toe niet te hebben kunnen vinden.

    ‘De VS verwachten dat Hamas volledig aan zijn verplichtingen voldoet, inclusief de onmiddellijke teruggave van de laatste overleden gijzelaar’, aldus Witkoff. ‘Als dit niet gebeurt, zal dat ernstige gevolgen hebben.’

  • Soedan: de regering keert terug naar Khartoem

    Soedan: de regering keert terug naar Khartoem

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Groenland reageert op VS: ‘Wij willen geen Amerikanen of Denen zijn’

    » Von der Leyen: ‘De EU steunt de demonstranten in Iran volledig’

    De regering werd in 2023 uit de stad verdreven

    De Soedanese premier Kamel Idris maakte zondag bekend dat de regering is teruggekeerd naar de Soedanese hoofdstad, waaruit ze in 2023 door de oorlog was verdreven. Hij beloofde ziekenhuizen te herbouwen en het onderwijs, de elektriciteitsvoorziening en de watervoorziening te verbeteren. Khartoem, dat in maart 2024 door het leger werd heroverd, heeft sindsdien meer dan een miljoen mensen zien terugkeren.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De herstelwerkzaamheden aan internet- en rioleringsnetwerken, die werden geplunderd toen de paramilitaire troepen van de Rapid Support Forces (RSF) delen van de stad controleerden, duren nog steeds voort’, aldus de Sudan Tribune. Wat betreft de overheidsgebouwen, ‘die worden geleidelijk heropend in tijdelijke gebouwen in de centrale en zuidelijke districten, aangezien het presidentieel paleis en verschillende ministeriegebouwen te zwaar beschadigd zijn om te kunnen worden gebruikt’.