Onderwerpen: Oorlog

  • Dossier: Oorlogvoeren

    Dossier: Oorlogvoeren

    In tijden van conflict staan veel leiders voor een dilemma: er buiten blijven of toch ten strijde trekken voor de goede zaak. Maar is oorlog ooit echt gerechtvaardigd? Waar komt het principe van rechtvaardige oorlog vandaan en hoe is het door de jaren heen veranderd?

    In het dossier oorlogvoeren:

    1. Bestaat er zoiets als een rechtvaardige oorlog?
    2. ‘Er is nog nooit oorlog gevoerd tegen een ondergrondse stad‘
    3. Niet vouwen, verdraaien of beschadigen
    4. Duitsland keert terug naar klassieke doctrine

    ANTONIA RADOS

    De gastredacteur van dit dossier, Antonia Rados (Oostenrijk, 1953), is al veertig jaar oorlogsverslaggever voor de Oostenrijkse televisie en vooral voor publieke en commerciële zenders in Duitsland. Ze deed verslag van oorlogen in het Midden-Oosten, Afrika en Azië en interviewde onder anderen de voormalige Libische leider Muammar Kadhafi, PLO-voorzitter Yasser Arafat, de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad en de Turkse president Recep Tayyip Erdoğan. Ze werd meerdere malen bekroond voor haar verslaggeving, schreef diverse boeken en woont in Wenen, Parijs en Caïro.

  • Kent IS een heropleving?

    Kent IS een heropleving?

    Het zwaartepunt van de transnationale jihadistische terroristische beweging Islamitische Staat (IS) ligt niet langer alleen in het Midden-Oosten. Sinds de dood van leider Abu Bakr al-Baghdadi is hun enigszins afgezwakte ‘dodelijke oorlog’ verspreid naar andere landen, waaronder Afghanistan, Centraal-Azië en vooral Afrika.

    Wat is er met IS gebeurd?

    De jihadistische organisatie ontstond in 2006 in Irak en raakte na de Amerikaanse invasie verwikkeld in een bloedig conflict tussen soennieten en sjiieten. Ze bereikte haar hoogtepunt met de proclamatie in 2014 van een kalifaat – gevestigd in grote delen van Syrië en Irak – dat terreur zaaide in het Midden-Oosten en de rest van de wereld. Het kostte IS al snel veel moeite om haar kalifaat te handhaven tegenover een internationale militaire alliantie van de oppositie. In december 2017 was ze 95 procent van haar grondgebied kwijtgeraakt en in maart 2019 werd ze officieel verslagen na het verlies van haar laatste stuk land, aldus Barnabas Aid, een organisatie die opkomt voor christenen die lijden onder islamitisch geweld.

    In oktober 2019 werd leider Abu Bakr al-Baghdadi gedood tijdens een Amerikaanse inval in zijn schuilplaats in Barisha, Noord-Syrië. Maar zijn dood leidde niet tot de ondergang van de organisatie. ‘Hij liet een flexibele organisatiestructuur en ideologische kaders achter waardoor IS de schok van de instorting van het kalifaat te boven kon komen en de voortzetting van haar activiteiten kon waarborgen’, schrijft Jummar. Nadat een internationale coalitie en lokale Koerdische en sjiitische strijdkrachten in 2019 haar laatste bolwerk in Syrië ten val had gebracht, ging Daesh (de Arabische afkorting voor Islamitische Staat) ‘een nieuwe fase in die gekenmerkt werd door decentralisatie’, aldus de Iraakse website.

    IS is daarmee overgegaan van ‘geografische controle naar een defensieve rustperiode en guerrillatactieken, terwijl ze zich heeft gereorganiseerd tot een netwerk van slapende cellen en flexibele wilayas [provincies], verspreid over verschillende continenten’, meldt Jummar. Deze strategie werpt vruchten af, volgens de internationale pers, die al maanden bericht over een ‘heropleving’ van de organisatie.

    Waar is IS nog actief ?

    Het ‘zwaartepunt’ van de groepering ligt niet langer in het Midden-Oosten, al heeft IS de strijd daar niet opgegeven. Zo meldt Jummar dat IS in Irak nog steeds ‘sporadische’ aanvallen uitvoert vanuit de woestijngebieden die grenzen aan Syrië.

    Tegenwoordig is Afrika het ‘epicentrum’ van IS. De terreurorganisatie heeft hier sinds begin 2025 wereldwijd meer dan twee derde van haar aanslagen uitgevoerd. Het Afrikaanse continent ‘neemt nu een prominente plaats in in haar propaganda’, schrijft Modern Diplomacy. Van de Sahelregio (Burkina Faso, Mali en Niger) tot Somalië, via Nigeria, de Democratische Republiek Congo (DRC) en Mozambique, tot aan Zuid-Afrika ‘vermenigvuldigen lokale afdelingen van IS, die concurreren met die van Al-Qaida, hun aanslagen’. Ze voeren een ‘dodelijke oorlog in heel Afrika’, aldus Newsweek.

    De groei van IS in Afrika, waar de groep duizenden leden telt, is gebaseerd op verschillende sleutelfactoren: ‘poreuze grenzen, het ontbreken van een functionerende staat, corruptie, wijdverbreide armoede en snelle bevolkingsgroei, evenals politieke instabiliteit en herhaalde staatsgrepen’, somt Modern Diplomacy op. Een belangrijk probleem hierbij is dat Rusland Amerika en Frankrijk grotendeels heeft verdrongen als imperialistische grootmachten in West-Afrika en de Sahel. De wreedheid, afleiding in Oekraïne en het onvermogen van Rusland hebben IS in staat gesteld haar invloed uit te breiden en de militaire regeringen te ondermijnen, analyseert de website UnHerd.

    Een nieuwe fase wordt gekenmerkt door decentralisatie

    Een belangrijke vertakking van de terreurorganisatie die zich de afgelopen jaren heeft laten gelden, is Islamitische Staat in Khorasan (ISIS-K). ISIS-K, gevestigd in Afghanistan en actief in heel Centraal-Azië en daarbuiten, wordt onder meer verdacht van de bomaanslag op Kerman in Iran, waarbij in januari 2024 bijna honderd mensen omkwamen en driehonderd gewond raakten.

    Daar komt bij dat de overwinning van zes jaar geleden op de jihadistische groepering in Syrië ‘verbrok- kelt’, waarschuwt The Wall Street Journal. IS ‘herrijst’ en profiteert van de val van het regime van Bashar al-Assad en de verminderde Amerikaanse aanwezigheid. Hoewel de groep nu ‘geen enkel gebied meer kan controleren’, beschikt ze nog over veel slagkracht, zoals blijkt uit de dodelijke aanval op een kerk in Damascus afgelopen juni.

    De groepering, die volgens sommige schattingen ongeveer drieduizend leden in Syrië heeft, ‘herrijst’ voornamelijk in het oosten van het land, waar ze mensen ‘rekruteert’ en probeert ‘haar invloed uit te breiden’. Volgens Koerdische troepen, die een deel van deze regio controleren, zijn er sinds begin dit jaar meer dan honderd aanvallen geregistreerd met ‘hinderlagen’ of ‘zelfgemaakte explosieven’.

    Hoewel de groep nu ‘geen enkel gebied meer kan controleren’, beschikt ze nog over veel slagkracht

    In bredere zin probeert IS zich ‘van de woestijn naar de steden’ te verplaatsen, wat voor de Syrische interim-president Ahmed al-Sharaa een reden was om ‘openlijk de oorlog te verklaren’ aan IS. De Syrische veiligheidstroepen hebben de afgelopen maanden hun operaties tegen de terreurgroep geïntensiveerd, schrijft het pan-Arabische dagblad Asharq Al-Awsat.

    Behalve deze aanwezigheid van gewapende groepen zitten er duizenden buitenlandse strijders met hun families in gevangenissen en interneringskampen in het noordoosten van Syrië, met name in Al-Hol.

    Hoeveel dreiging gaat er van uit?

    Volgens UnHerd vormt IS nog steeds een reële bedreiging voor Europa. Zo werd er op 22 maart 2024 in de Crocus City Hall in Moskou een bomaanslag gepleegd waarbij 145 mensen omkwamen en meer dan 500 gewond raakten. Het vermoeden is dat ISIS-K, de Centraal-Aziatische tak van IS, achter deze aanslag zat.

    IS is erin geslaagd om gestaag Noord-Afrika te infiltreren, en deze opkomende golf van jihadisme zo dicht bij Europa is zeer verontrustend, aldus UnHerd. IS zorgt met haar optreden voor massale verhuizingen en maakt van migrantenstromen gebruik om terroristen Europa binnen te smokkelen. Deze ontwikkelingen zijn reden tot zorg.

    Vorig jaar kondigde IS een hervatting van de wereldwijde campagne aan: een golf van aanvallen volgde in Europa en bereikte zelfs Amerika. De groepering deed dit grotendeels vanuit de terreurcel in Afghanistan. Het lijkt logistiek gezien makkelijker om de Afrikaanse infrastructuur te gebruiken, en het lijkt erop dat de groepering dat nu ook begint door te krijgen, analyseert UnHerd.

    IS is erin geslaagd om gestaag Noord-Afrika te infiltreren

    In augustus dit jaar vierde de groep in Al-Naba (de wekelijkse nieuwsbrief waarin IS haar prioriteiten en strategie uiteenzet), haar oorlog tegen christenen in Afrika en moedigde ze haar troepen aan dit conflict uit te breiden naar Europa. Ook voor de Verenigde Staten vormt IS een bedreiging, schrijft Newsweek. Tijdens de laatste nieuwjaarsviering reed een veteraan van het Amerikaanse leger, die trouw zwoer aan IS, met zijn auto in op een menigte in New Orleans, waarbij vijftien mensen omkwamen.

    ‘Als ze niet in toom worden gehouden, vormen ze [IS en andere islamitische militante groeperingen in Afrika] een directe bedreiging voor de VS’, zei generaal Michael Langley in april tegen Newsweek. De Amerikaanse oud-gezant J. Peter Pham ziet dat het niet ontbreekt aan kennis, maar aan de wil om het terrorismeprobleem bij de naam te noemen. Hij herinnert eraan dat hij tijdens de eerste ambtstermijn van Trump de islamitische rebellengroep ADF in de DR Congo als terroristische organisatie wilde laten erkennen; dat ‘stuitte op veel weerstand bij de beleidsmakers’. Onder president Joe Biden lukte het wel.

    Zelfs na de terreuraanslag eind juli 2025 op een kerk in Komanda in de DRC, waarbij 43 doden vielen, zag Pham naar eigen zeggen geen spijt bij degenen die de ADF niet als terroristen wilden aanmerken, schrijft Newsweek.

    ‘Als ze niet in toom worden gehouden, vormen ze een directe bedreiging voor de VS’

    Amerikanen hebben er zelf strategisch belang bij om in te zetten op terrorismebestrijding, vervolgt Pham. ‘Het gaat niet alleen om de strijd tegen terrorisme, maar ook om toegang tot cruciale mineralen die nodig zijn voor de nationale veiligheid en economische groei. Deze kunnen alleen worden gewonnen en verwerkt in samenwerking met Afrikaanse landen als er sprake is van een veilige situatie.’

    Ondanks dat ze veel territoria en meerdere leiders heeft verloren, is IS ‘erin geslaagd haar operationele capaciteit te behouden en haar activiteiten te hervatten’, vat La Libre Belgique samen. De krant wijst erop dat de groep haar propaganda- en fondsenwervingscampagnes heeft afgestemd op de nieuwe toepassingen van sociale media, versleutelde berichten, crowdfundingplatforms en kunstmatige intelligentie. Volgens het Belgische dagblad zouden staten deze innovatieve methoden moeten gebruiken om terroristische activiteiten op te sporen en te voorkomen. Het nieuwste rapport van het VN-bureau voor terrorismebestrijding suggereert dat staten meer moeten investeren in preventieve strategieën voor de lange termijn, met name om de grondoorzaken van radicalisering aan te pakken. Dat is beter dan overmatig vertrouwen op de strategie om radicale groeperingen uit te roeien door hun terroristenleiders te elimineren, concludeert het rapport.

    BUITEN DE GRENZEN

    Buiten De Grenzen is een tweewekelijkse nieuwsbrief van 360 Magazine, waarin door de redactie een actuele gebeurtenis aan de hand van de internationale pers wordt uitgeplozen, in drie vragen. Hoe wordt er door verschillende media geschreven over de jaarlijkse VN-klimaatconferentie COP30, wat wordt er gezegd over de protesten van Gen Z, of de Noorse verkiezingen? U vindt de afleveringen ook op 360magazine.nl

  • Soedan: RSF kondigen eenzijdig bestand van drie maanden aan

    Soedan: RSF kondigen eenzijdig bestand van drie maanden aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Wetenschappers ontdekken dat pollen gebruikt kan worden als kneedgum

    » Iran roept op tot wraak na de dood van de legerleider van Hezbollah

    Het Soedanese leger kan zich niet in het akkoord vinden

    In Soedan hebben de paramilitairen een eenzijdig bestand van drie maanden aangekondigd. Dit besluit, dat maandag werd genomen door de Rapid Support Forces (RSF), komt een dag nadat het rivaliserende leger een internationaal voorstel voor een staakt-het-vuren had afgewezen in het land dat al meer dan twee jaar geteisterd wordt door dodelijke conflicten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De Soedanese strijdkrachten, onder leiding van generaal Abdel Fattah Al-Burhan, hebben maandag niet onmiddellijk bevestigd dat er een akkoord was bereikt’, meldt Al Jazeera. De Qatarese zender herinnert eraan dat de generaal het nieuwe internationale voorstel voor een bestand zondag ‘onaanvaardbaar’ had geacht en de bemiddelaars van vooringenomenheid had beschuldigd, omdat de Verenigde Arabische Emiraten – beschuldigd van militaire en financiële steun aan de RSF – er deel van uitmaken.

    De paramilitairen hadden begin november aangegeven dat ze het principe van een door de bemiddelaars voorgestelde humanitaire wapenstilstand accepteerden. Daarop heeft het leger niet gereageerd, en sindsdien zijn de gevechten tussen de twee strijdende partijen onverminderd doorgegaan.

  • ‘Dankzij de liefde overleven we’: een verjaardagsbrief uit Gaza

    ‘Dankzij de liefde overleven we’: een verjaardagsbrief uit Gaza

    Fedaa Ziad uit Gaza schrijft een verjaardagsbrief aan haar idool, de zanger Fairuz. Het is een ode aan de troost die Fairuz’ muziek haar gegeven heeft.

    Hallo lieve Fairuz,

    Liever zou ik je geen gewone brief schrijven, maar jij bent voor mij de oorsprong van het gewone, van openhartig en eerlijk praten over wat dan ook. Jij bent het die [zoals een meisje in een van haar liedjes] door het raam ontsnapte en ons liet zien dat, ondanks de maatschappij waarin we leven, alles bespreekbaar is. Niemand anders dan jij kan op zo’n gewone manier over haar verlangens praten.

    Je bent overal te vinden, alsof je woont in een paleis, een hut, een tent, in de oude wijk, de nieuwe wijk, in een eenvoudig café met twee stoelen aan zee, of in de buurtwinkel nabij, in een ver gelegen chique restaurant. Zo gewoon. Weet je, Fairuz, bewoner van het huis en de stad: niemand in mijn wereld heeft deze eenvoud zo geschapen als jij die voor mij hebt geschapen. Zodanig dat ik vrees dat ik als ik op een feestje kwam waar jij voor me zou gaan zingen, ik het niet zou geloven. Weet je waarom?

    De geneeskunde en de wetenschap stellen dat het eerste zintuig dat zich in het geheugen van de foetus vormt, het gehoor is. De psychologie stelt dat het gehoor je meevoert naar de krochten van het gevoel. Er wordt wel gezegd: ‘Het oor wordt soms eerder verliefd dan het oog.’ Maar het oor kan ook angst aanjagen. Hoe overwon jij, Fairuz, de geluiden van de explosies, van de oorlog?

    De stem van de liefde is luider dan die van de angst. Dankzij de liefde overleven we.

    Jij vormde mijn gehoor. Ik was nog een kind, samen met mijn moeder op bezoek bij mijn grootmoeder. Mijn grootmoeder snoeide de basilicum- en muntblaadjes. Uit haar keuken kwam de geur van saliethee, uit de kamer van mijn oom klonk jouw stem, ‘Khabtet Qadumkun’, [jullie voetstappen]. Ik stopte met basilicum plukken en met het plagen van mijn grootmoeder en zette mijn thee weg. Ik ging bij de deur van mijn ooms kamer staan en zag hem met jou meezingen: ‘Jij bent de meest geliefde [vrouw] …’ maar de zin bleef hangen, alsof jij samen met mij bij de deur van de kamer stond. Lange tijd dacht ik dat je in de kamer van mijn oom woonde.

    Je zang en stem zijn geschikt voor alle tijden en alle plaatsen

    Het is nog steeds een geruststellend idee. Telkens wanneer je naam valt, of wanneer ik iemand met jouw naam tegenkom, klinkt jouw stem uit de kamer van mijn oom in mijn grootmoeders huis. Daarbij horen twee geuren – basilicum en salie – en ook de hand van mijn grootmoeder rustend in haar schoot, terwijl ze met haar andere hand de basilicumblaadjes snoeit.

    Kom je daar echt vandaan?!

    De eerste keer dat ik voor een klein kind moest zorgen, ging het om mijn neefje. Ik was zeventien, in mijn armen lag een vijf maanden oude baby. Ik probeerde mijn angst te overwinnen voor dit kleine mensje, dat met zijn kleine gezicht en gelaatstrekken schreeuwde en huilde. Het lukte me niet. Maar jouw verre stem kwam als een redder in nood. Ik herinnerde me dat jij, Fairuz, tegen een kind zei: ‘Oh, ga slapen! Oh, dat het alle dagen goed met hem moge gaan.’ Zijn geschreeuw verstomde en jouw stem vervulde de droom van een vijf maanden oude baby, die ik, een tiener, maar niet kon kalmeren.

    Maar tijdens de oorlog wisten we niet wat te doen tegen de angst van de kinderen, tegen het geluid van de opeenvolgende explosies. We onderdrukten onze zware ademhaling zo dat de kinderen het niet zouden merken, wij die machteloos waren om te voorkomen dat de raketten en de dood hen zouden meevoeren.

    De aanvallen namen af. Ilia, een van de kleintjes, nestelde zich op mijn schoot. Ik zong een slaapliedje; ‘Ik slacht een duif voor je.’ Ze protesteerde: ‘Ik wil slapen… Ik wil geen duif.’ Ze draaide zich om, besefte dat niemand van ons haar angst kon wegnemen. Ik zei: ‘We wassen Ilia’s kleren en hangen die aan de jasmijn.’ Ze viel glimlachend in slaap, wilde me waarschijnlijk iets vragen over de jasmijn, waar die vandaan kwam. Ik zou hebben geantwoord: ‘De stem van Fairuz.’

    Dat is toch zo, Fairuz?

    Als ik jouw stem zou moeten beschrijven, zou ik zeggen: ‘Je zang en stem zijn geschikt voor alle tijden en alle plaatsen.’

    De stem van hoop is luider, nietwaar, Fairuz?

    ‘Alles stortte in. Maar ik heb nog steeds hoop’

    In Afghanistan spreken vrouwelijke journalisten zich uit ondanks alle risico’s die ze daarmee lopen.
    Afghaanse vrouwelijke journalisten laten hun stem niet verdwijnen onder het talibanregime, schrijft Khadija Haidary voor Zan Times. Ondanks sluitingen van zenders, salarisverla­gingen, intimidatie en censuur blijven sommigen werken, vaak vanuit huis, onder pseudoniem en met voortdu­rende angst. Zo bouwde Samira, geïn­spireerd door haar vermoorde zus, die ook journalist was, een radiocarrière op tot de taliban vrouwenstemmen op de radio volledig verboden. ‘Alles stortte in,’ zegt ze, ‘maar mijn hoop bleef.’
    In 19 van de 34 provincies is inmiddels geen enkele vrouwelijke journalist meer officieel actief; in één centrale provincie werkt alleen Humaira nog, ondanks systematische tegenwerking en de eis overal een mannelijke voogd mee naartoe te nemen.
    Rohafza presenteert in Kaboel bij een populaire, maar financieel uitgeholde privézender. Entertainment­programma’s zijn geschrapt, salaris­sen gekort en elke uitglijder kan slui­ting betekenen. Toch trekken haar onderwijsprogramma’s, waar vrouwelijke docenten lesmateriaal als podcasts inzenden, meer dan een mil­joen luisteraars. Sinds april 2024 stuurt de inlichtingendienst corrige­rende brieven; in augustus 2024 trad de ‘wet op de bevordering van deugd en het voorkomen van ondeugd’ in werking. Die wet verplicht de muhtasib om ‘afwijkende’ content te stop­pen, verbiedt afbeeldingen van leven­de wezens en behandelt, in artikel 13.3, de vrouwenstem als ‘awrah’ – een lichaamsdeel dat bedekt of ver­borgen moet worden. Veel redacties weren daarom vrouwen fysiek van kantoor.
    Aisha werkt onder volledige schuilna­men via VPN’s en kent haar eigen team niet. In Herat is handhaving minder expliciet, maar ook daar wordt verslaggeving belemmerd. Ondanks alles houden deze journalis­ten vast aan praktische hoop en bie­den hun stem aan als laatste publieke ruimte voor vrouwen.

    Vanuit de straat in de wijk waar ik woonde in Al-Sudaniya raast je stem naar buiten, richting school, richting universiteit, richting werk, richting de auto’s die klaarstaan om de kinderen naar school te brengen. Vele ramen en vele stemmen. Je stem raast en concurreert met de Heilige Koran Radio, het nieuwsbulletin en de omroeper die ons een ‘Goedemorgen!’ wenst. ‘Op een morgen van hoop…’ even volgt de muziek van een liedje dat ze afkapt om te vervolgen: ‘en vastberadenheid’. Ik wou dat ik haar kon zeggen: ‘Laat Fairuz’ stem aan ons en kap hem niet af.’ Uit het raam van het huis klinkt Fairuz’ liedje ‘Sallimli Aleyhu’ [zeg hem gedag].

    Mijn vrienden noemen me een ochtendmens. Ik hou van de ochtend, de ochtend hoort bij mij. Mijn moeder vertelde me dat ik op een ochtend geboren werd. Omdat jij, Fairuz, ieders ochtendritueel bent, heb ik het gevoel dat we op hetzelfde moment geboren zijn: ’s ochtends, en omdat ‘namen woorden zijn’ hebben we beiden een naam. Jij definieert voor mij het concept van de ochtend. Zelfs als ik je stem op een ander moment hoor, ervaar ik deze als een begin van de dag, van het licht, van de verwarring en van bekentenissen.

    Je bent zoals een goede vriendin waaraan ik openlijk moeilijke vragen kan stellen: ‘Waarom heb je hem niet met de vaas geslagen en een einde gemaakt aan dat verwijt, Fairuz?’ en ‘Hoe heb je hem in de zomer liefgehad?’ en ‘Waarom heb je de politie niet verteld wat die dronken Hanna heeft gedaan?’

    De stem van hoop is luider, nietwaar, Fairuz?

    Met spijt beëindig ik deze brief, zodat je ook nog tijd overhoudt voor je verjaardag. Maar voordat ik afsluit, deel ik met jou mijn verlangens naar het schitteren- de Shatt al-Sudaniya, de kust ten noordwesten van Gaza.

    Je stem raast over de golven in de kiosk van oom Abu Ismail. Op herfstochtenden buldert de zee zo hevig dat zwemmen niet veilig is – maar dan kalmeert ze en breken de golven zachtjes, waardoor het geschreeuw van het water wordt overstemd. Aan de kust komt ze tot rust, en vanuit de houten kiosk van oom Abu Ismail klinkt jouw gezang: ‘Er is hoop… ooh er is hoop.’

    Een stem die luider is dan alle brullende stemmen. De stem van hoop is luider, nietwaar, Fairuz?

    Het onderstaande gedicht schreef ik geïnspireerd door jouw lied dat ik beluisterde tijdens de ochtenden in de oorlog; ‘Konna Natlaqa’ [we ontmoetten elkaar]:

    ‘Niemand weet waar we zijn, behalve de lucht en de bladeren van oktober.
    Terwijl hij me zegt: “ik hou van je”
    “Ik hou van jou”
    En de droevige wolken vluchten in ons’

    Alleen jij kan zo luchtig de wensen van jongeren uitspreken.

    Gelukkig worden de meeste feestdagen, zoals vandaag, steeds populairder, Fairuz.

    – Fedaa Ziad

    Fairuz is een van de invloedrijkste artiesten die de Arabische wereld ooit heeft gekend. Haar liedjes kwamen half vorige eeuw uit maar worden nog door velen beluisterd en gezongen. In haar zestigjarige carrière heeft ze tachtig albums uitgebracht met bij elkaar bijna vijftienhonderd liedjes. Fairuz is onder andere bekend vanwege de manier waarop ze over controversiële en rebelse onderwerpen zong, zoals romantische gevoelens en verlangens.

  • Iran roept op tot wraak na de dood van de legerleider van Hezbollah

    Iran roept op tot wraak na de dood van de legerleider van Hezbollah

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: RSF kondigen eenzijdig bestand van drie maanden aan

    » Wetenschappers ontdekken dat pollen gebruikt kan worden als kneedgum

    Hij kwam zondag om het leven bij een Israëlische aanval

    Iran, de belangrijkste militaire en financiële bondgenoot van de Libanese sjiitische groep Hezbollah, veroordeelde de moord op Haitham Ali Tabatabai maandag als een ‘laffe moord’, terwijl Hezbollah diezelfde dag zijn legerleider ter aarde bestelde. Tabatabai was de dag ervoor in een buitenwijk van Beiroet omgekomen bij een luchtaanval van het Israëlische leger.

    De Islamitische Revolutionaire Garde (IRGC), het ideologische leger van de Islamitische Republiek, verklaarde dat de ‘as van het verzet’ – gewapende groepen die door Teheran worden gesteund en vijandig staan ​​tegenover Israël, waaronder Hezbollah – het ‘recht’ heeft om ‘het bloed van de dappere strijders van de islam te wreken’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Was de Israëlische aanval op Haitham Ali Tabatabai zondag de druppel?’, vraagt ​​L’Orient-Le Jour zich af. ‘Deze aanval (…) zou voor de sjiitische groep de aanleiding kunnen zijn om de stilte te doorbreken na een jaar van bijna dagelijkse aanvallen zonder represailles. Dat is tenminste het heersende sentiment onder Hezbollah-vrienden en binnen hun achterban’, analyseert het Libanese dagblad.

    ‘Maar zo’n actie zou in de ogen van velen een regelrechte zelfmoordactie zijn, die Israël een gouden voorwendsel biedt om de aanvallen in Libanon op te voeren en de sjiitische milities uit te schakelen.’

  • Libanon: Hezbollahs legerleider gedood bij Israëlische luchtaanval

    Libanon: Hezbollahs legerleider gedood bij Israëlische luchtaanval

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Meerdere landen schorten vluchten naar Venezuela op wegens spanningen met VS

    » Onderzoek: Poetin is een veel geciteerde autoriteit in Rusland

    Bij de aanval vielen in totaal vijf doden

    Het Israëlische leger maakte zondag bekend dat het Hezbollahs legerleider had gedood bij een luchtaanval in Beiroet. ‘Hezbollah bevestigde vervolgens de dood van Haytham Ali Tabatabai, de hoogste militaire commandant van de organisatie, bij deze Israëlische aanval’, meldt Haaretz.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Bij deze aanval, de vijfde op de zuidelijke buitenwijken van Beiroet – een bolwerk van Hezbollah – sinds de wapenstilstand tussen de islamistische beweging en Israël in november 2024 van kracht werd, zijn volgens de Libanese autoriteiten in totaal vijf doden en achtentwintig gewonden gevallen.

    ‘Tabatabai was aangesteld om de operaties van Hezbollah tegen Israël te leiden en bekleedde deze functie’ sinds het einde van de vijandelijkheden, aldus het Israëlische dagblad. Hezbollah kwam onthoofd uit de oorlog met Israël door de dood van zijn militaire kopstukken en leider Hassan Nasrallah.

  • Wat zij zeggen over de VN-resolutie over Gaza

    Wat zij zeggen over de VN-resolutie over Gaza

    Wat schrijven internationale commentatoren en opiniemakers over de VN-resolutie over Gaza? ‘Het is duidelijk dat de resolutie geen duurzame oplossing vertegenwoordigt, maar eerder een regeling die is opgelegd om het imago van de VS te redden.’

    Sayid Marcos Tenorio – historicus en expert Internationale Betrekkingen

    Middle East Monitor

    ‘Het is duidelijk dat de resolutie geen duurzame oplossing vertegenwoordigt, maar eerder een regeling die is opgelegd om het imago van de VS te redden en Israël te beschermen tegen de verantwoordelijkheden die het volgens het internationaal recht moet dragen. De Veiligheidsraad, zogenaamd de bewaker van de wereldvrede, heeft opnieuw ingestemd met de legitimering van het door het Witte Huis gefabriceerde narratief. Het is al decennialang hetzelfde patroon: wanneer westerse bondgenoten misdaden plegen, trekt de VN zich terug, zwijgt of fungeert als instrument om de koloniale status quo te handhaven.’


    Yara Hawari – codirecteur van pro-Palestijnse denktank Al-Shabaka

    Al-Shabaka

    ‘In plaats van dit moment aan te grijpen om rechtvaardigheid en aansprakelijkheid na te streven en een precedent voor de mensheid te scheppen, heeft de VN – via de Veiligheidsraad – er opnieuw voor gekozen om haar eigen normen en principes te overtreden vanwege de Amerikaanse druk en de bijna volledige wereldwijde eerbied voor Trump. Sterker nog, ze beloont de VS, een medeplichtige aan genocide, met controle over Gaza en het potentieel lucratieve wederopbouwproces, terwijl ze tegelijk het Israëlische regime ontheft van al zijn verantwoordelijkheden als illegale bezettingsmacht.’


    Isaac Herzog – president van Israël

    The Times of Israel

    Ik hoop dat Europa afstand neemt van zijn oude aannames en het beschuldigen van Israël en de Palestijnse leiders en natie duidelijk oproept om te hervormen en om te stoppen met het betalen van terroristen en met het aanmoedigen van de retoriek die terroristen aanmoedigt. Er moet een veel intensievere dialoog komen tussen Israëliërs en Palestijnen. We moeten een hoopvolle toekomst mogelijk maken en ik hoop dat deze resolutie van de Veiligheidsraad, plus de intermenselijke activiteiten en nieuwe initiatieven, tot een positieve uitkomst zullen leiden.’


    Aleš Gaube – journalist

    Dnevnik

    ‘Omdat er geen brede steun is voor enig ander plan om twee staten voor twee volkeren te creëren, is een slechte oplossing met een slecht plan het enige pragmatische alternatief voor een nieuwe Israëlische oorlog in Gaza. Of dit de tand des tijds zal doorstaan ​​en daadwerkelijk zal resulteren in een Palestijnse staat, is zeer de vraag. In Washington is er namelijk niets veranderd als het gaat om dubbele normen ten opzichte van Israël en de Palestijnen. Israël heeft nooit de druk ervaren die herhaaldelijk op de Palestijnen wordt uitgeoefend om hun beleid te veranderen.’

  • Libanon: minstens 13 doden bij Israëlische luchtaanval op vluchtelingenkamp

    Libanon: minstens 13 doden bij Israëlische luchtaanval op vluchtelingenkamp

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Washington: Saoedische kroonprins met alle egards ontvangen door Trump

    » Polen: twee Oekraïners verdacht van het saboteren van een spoorlijn

    Volgens Israël was er een trainingskamp van Hamas gevestigd

    De luchtaanval op een Palestijns vluchtelingenkamp, ‘uitgevoerd met een drone en drie raketten’, aldus Mountasser Abdallah, correspondent Zuid-Libanon voor L’Orient-Le Jour, ‘is een van de dodelijkste die de Joodse staat heeft uitgevoerd sinds het begin van de wapenstilstand, die op 27 november 2024 inging’. De IDF beweerde dinsdag een Hamas-trainingskamp te hebben aangevallen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Palestijnse islamistische groep veroordeelde de aanval en beschuldigde het Israëlische leger van leugens toen het beweerde dat Hamas daar strijders aan het trainen was. De Israëlische strijdkrachten melden doorgaans dat ze Hezbollah-leden of faciliteiten van de door Iran gesteunde beweging aanvallen, maar ze hebben in het verleden ook vermeende Hamasleden in Libanon aangevallen.

  • Thuiskomen in Damascus. ‘Het was ijskoud, maar mijn hart voelde alsof het in brand stond’

    Thuiskomen in Damascus. ‘Het was ijskoud, maar mijn hart voelde alsof het in brand stond’

    Voor het eerst in bijna tien jaar keert Zida Qanawati terug naar Damascus, naar het huis waar ze opgroeide. Ze slaapt in haar kinderbed, loopt door de straten van oud Damascus en spreekt met vrouwen die uit de gevangenissen zijn vrijgelaten. Een persoonlijk verslag van een thuiskomst die te lang op zich liet wachten.

    Het duurde bijna tien jaar voordat ik een kopje Arabische koffie kon drinken in de keuken van mijn moeder. Daar, waar de warme zon van het land schijnt en de stad ’s avonds door het gebrek aan elektriciteit in duisternis gehuld is. Daar, waar de muren volhingen met afbeeldingen van vermisten en vermoorden, in plaats van met portretten van de president, die voorheen de straten van de stad vulden. Een groot deel van ons leven wachtten we tot de oorlog voorbij was, tot de tiran stierf en wij weer toegang kregen tot onze steden. Tot 8 december 2024 was mijn leven verscheurd. Ik leefde met een wond die nooit leek te genezen: de wond van ballingschap, vervreemding en isolatie.

    In Europa, en in veel steden daarbuiten, heb ik twee kinderen alleen opgevoed. Ik heb tientallen keren gedroomd dat mijn moeder ze samen met mij opvoedde en dat mijn gezin een huis in mijn stad zou hebben, waar we de weekends samen door konden brengen, hun favoriete gerechten voor ze kon koken en in hun armen kon huilen over het verdriet van mijn alleenstaande moederschap.

    Ik droomde dat de afgelopen vertien jaar niet zo eenzaam zouden zijn.

    En daar was het dan, dat historische moment dat ik nog steeds kan bevatten: Syrië heeft volgehouden en Assad is gevallen.

    Diepe littekens

    Het vliegtuig landde op het vliegveld van Beiroet, een stad die indruk op me maakte vanwege de diepe littekens van de recente oorlog en de verwoeste gebouwen langs de vliegveldweg in de zuidelijke buitenwijken.

    Er lag veel sneeuw op de weg, net zoals toen ik Damascus verliet.

    Bij de grensovergang tussen Syrië en Libanon stond mijn hart even stil. Mijn angst voor arrestatie kwam even terug. Ik dacht aan de vrienden die op exact deze grensovergang verdwenen waren.

    Hij [Bashar Al Assad] daarentegen stak veilig over, zonder enig spoor van de veiligheidstroepen van het voormalige regime. Hoe had hij plotseling kunnen verdwijnen? Hoe was hij ontsnapt? Waarom gebeurde dit allemaal?

    Waarom moesten Syriërs veertien jaar wachten op vrijheid?

    Waarom moesten Syriërs veertien jaar wachten op vrijheid? Waarom moesten wij zo veel levens verliezen, moesten mensen gemarteld worden in de slachthuizen van een tirannieke familie, kennismaken met de moderne hel, verpletterd worden in gevangenissen, van al hun rechten beroofd?

    Waarom stopte de wereld niet bij het eerste bloedbad van Assad? Dit zijn vragen waar geen zinvol antwoord op bestaat. In een absurde wereld kunnen we enkel absurde antwoorden verwachten. Ik ontmoette mijn vader en moeder in het huis waar ik ben opgegroeid. We omhelsden elkaar stevig en ik heb veel gehuild…

    Dit keer waren mijn kinderen er niet bij, ik wilde deze emotioneel zware ervaring niet met hen delen. Die nacht viel ik in slaap in mijn kinderlijk bed, in mijn eerste kamer, te midden van mijn eigen schoolboeken en die van mijn zus en van het speelgoed dat mijn moeder voor onze kinderen had bewaard om mee te spelen. Voordat ze die kans kregen, waren ze al volwassen.

    Het was ijskoud en ik trilde tot op het bot, maar mijn hart voelde alsof het in brand stond.
    Niet alleen onze huizen en onze dierbaren, onze levensjaren zijn ons ontnomen, ver buiten Syrië.

    Kortstondige vreugde

    Ik keek uit het raam waar ik al jaren van droomde. Ik zag een oude kerk en moskee, een palmboom vol mals, rood fruit, een tuin en Damasceense daken vol met zonnepanelen; de enige energiebron voor gezinnen die het zich konden veroorloven.

    Had het er altijd zo uitgezien? vroeg ik me af.

    Op de eerste dag nam mijn moeder me mee naar oud Damascus. Ik realiseerde me dat dit vroeger onze vaste route was. We gingen winkelen, dronken koffie en maakten lange wandelingen onder het dak van de historische Hamidiyeh Souq. Bij de baden van Khan Asaad Pasha rustten we zwijgend uit.
    Een kortstondig gevoel van vreugde komt op, waarna ik weer besef hoeveel verwoesting, wreedheid en armoede de bevolking hier heeft gekend.

    De gezichten in Damascus zijn getekend door honger als gevolg van jaren van belegering en onderdrukking. Hun huid hangt over de dunne botten in het gezicht.

    Maar deze gezichten dragen ook menselijke waardigheid, vanwege het onverwoestbare verlangen dat het leven doorgaat, de hoop op gerechtigheid, al is het maar gedeeltelijk, en de liefde voor degenen die terugkeren uit een gedwongen ballingschap die eeuwig leek te duren.

    Ik ruik de geuren van Damascus, een mengeling van diesel, uitlaatgassen, specerijen en thee. Ik denk aan alle inwoners van de gebieden die zijn gebombardeerd. Kunnen de wonden in de harten van de overlevennden worden genezen?

    Ik besef dat mijn familie heeft overleefd en dat iedereen die nog in Syrië is die alomaanwezige dood heeft weten te trotseren.

    Stap-voor-stapafspraken

    Politicoloog Amr Hamzawy betoogt dat voor Gaza een gefaseerde, verifieerbare aanpak kansrijker is dan een totaalakkoord.

    Het nieuwe, in Egypte ondertekende Gaza­akkoord heeft juist dankzij zijn gefaseerde opzet kans van slagen, betoogt Hamzawy in Foreign Affairs, mits het stevig wordt bewaakt en begeleid. Zijn punt: ‘gradualisme’ werkte eerder in het Midden-­Oosten, zolang er monitoring, prikkels en druk bestonden; waar die ontbraken (zoals bij Oslo) ging het mis.

    De geschiedenis biedt voorbeelden. Na 1948 legden de wapenstilstands­akkoorden van 1949 niet ‘de vrede’ vast, maar wel een werkbare pauze met duidelijke lijnen en gemengde commissies die incidenten moesten temperen: een klassiek stap­-voor­-stap kader.

    In de jaren zeventig volgden de Sinaï­ disengagements tussen Egypte en Israël (1974 en 1975): eerst scheiding van troepen en zones van beperking, daarna pas verdere politieke stappen. Die sequentie, onder intensieve Amerikaanse druk, effende de weg naar Camp David en het vredesver­drag van 1979 (met de MFO als toezichthouder).

    Parallel aan die logica stond het Israël-­Syrië­akkoord van 1974 op de Golan, waarbij een VN-­missie (UNDOF) decennialang de scheidslijn bewaakte; een voorbeeld van hoe volgehouden, extern toezicht een fra­giel bestand kan stabiliseren. Hamzawy plaatst daar tegenover dat Oslo niet struikelde over het principe van fasering, maar over gebrekkige borging: te weinig harde afspraken, prikkels en sancties om partijen door de moeilijke fases heen te duwen. Dat is volgens hem de les voor Gaza nu.

    In het huidige akkoord – met staps­gewijze vrijlatingen en gefaseerde veiligheids­ en hulpafspraken – staat of valt de vooruitgang met conse­quente internationale betrokkenheid en verificatie. Zonder die combinatie wordt een gefaseerd plan een verza­meling tactische pauzes; mét die combinatie kan het, zoals eerder in de regio, ‘de brug slaan tussen een wapenstilstand vandaag en politieke afspraken morgen’.

    Die nacht slaap ik niet gemakkelijk. De pijn van de stad ligt me zwaar op het hart en ik huil om alles wat ik verloren heb. Daarna heb ik het elke dag kouder en met de toenemende stroom- en wateruitval wordt het leven met de dag moeilijker. De afgelopen acht jaar, na mijn afstuderen aan de Media-universiteit in Tsjechië, heb ik gewerkt voor feministische organisaties die zich inzetten voor de rechten van Syrische vrouwen. Ik heb de schendingen gedocumenteerd waarmee zij te maken krijgen onder de druk van oorlog, militarisering en de strijdende krachten binnen Syrië, gedomineerd door de duistere kant van het patriarchaat. De oorlogsjaren hebben interne conflicten aangewakkerd en in veel opzichten de generaties-oude geweldscycli vergroot, met een directe impact op het leven van Syrische vrouwen.
    Maar ze bleven strijden. En hoewel de strijd van de Syrische vrouwen werd beperkt door bombardementen, ontheemding, verbanning, arrestaties en zelfs moord, gaven ze niet op. Zodra het oude Syrische regime viel, voelde ik dat alles waar we ons voor hadden ingespannen zinvol was en dat we binnenkort de zon zouden zien, of in ieder geval een glimp daarvan.

    Ik ben niet voor een persoonlijk bezoek naar Damascus gekomen. Ik wilde vrouwen ontmoeten die uit de gevangenis zijn vrijgelaten. Ik wilde hun overlevingsverhalen vastleggen en de moedige keuzes die ze hebben gemaakt door zich te verzetten. Ik wilde hen vragen waar ze de moed vandaan halen om om ondanks de angst voor dood en marteling te blijven strijden. Hoe gaan ze om met het stigma waarmee ze te maken krijgen tijdens hun detentie en na hun vrijlating, en met welke gevolgen hiervan hebben ze vandaag de dag nog steeds te maken? Ondanks de somberheid meen ik hoop in hun blikken te ontwaren…

    Hoop

    In Damascus heb ik mezelf herhaaldelijk afgevraagd wat hoop betekent en wat het is dat ons aanmoedigt om eraan vast te houden. Ik besefte dat we geen andere keus hebben.

    Wat hebben we in een land waar grote delen met de grond gelijk zijn gemaakt en de gezichten van de bevolking zijn weggevaagd, behalve hoop om te overleven? Na tien jaar ontmoette ik mijn levenslange vriendin Lama in Damascus. Terwijl ik daar naast haar zat en de tranen me over de wangen stroomden voelde ik hoe erg ik haar miste, hoeveel liefdevoller mijn leven zou zijn geweest als ik dicht bij haar was geweest, bij iedereen van wie ik hou.

    Lama zei: ‘Ik had niet verwacht dat we elkaar ooit nog zouden zien. Mijn droom om Damascus te bezoeken was een fantasie geworden, zoals veel van van onze wensen zijn dromen geworden.’
    Maar sommige fantasieën zijn uitgekomen. Zou ook de vrede die we zo vurig voor Syrië wensen ooit hersteld kunnen worden?

    ’s Avonds, terwijl ik tussen mijn moeder en vader zit op het wollen kleed, naast een kleine oliekachel die nauwelijks warmte brengt, pak ik mijn tas weer in. Uit de enorme boekenkast kies ik mijn favoriete boek van Isabel Allende, Liefde en schaduw, om mee te nemen naar Berlijn, mijn nieuwste ballingsoord, waar ik al anderhalf jaar woon.

    In dat boek las ik voor het eerst over een massagraf. Ik vond het een schokkend idee, en had nooit verwacht dat ik op een dag in mijn eigen prachtige stad over massagraven zou lopen, met daarin misschien wel de botten van mijn schoolvrienden, mijn stadsgenoten en kinderen die de smaak van brood, de geur van tijm en goedkoop snoepgoed onthouden werd.

    Mijn moeder blijft hardop herhalen: ‘Als een droom… je kwam bij ons als een droom.’

    Ik open de laatste pagina van Allendes boek en lees:

    ‘Bij het gouden ochtendgloren bleven ze even stilstaan om voor de laatste keer naar hun thuisland te kijken. Erin fluisterde: “Komen wij nog eens terug?”
    Francesco antwoordde: “Wij komen terug.”

    Deze belofte zou hun lot voor de komende jaren bepalen: Wij komen terug, wij komen terug.’


  • Soedan: situatie in El-Fasher ‘catastrofaal’ na inname door RSF

    Soedan: situatie in El-Fasher ‘catastrofaal’ na inname door RSF

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verenigd Koninkrijk: tien gewonden bij mesaanval in een trein

    » Servië: tienduizenden studenten demonstreren jaar na ongeval in Novi Sad

    ‘Het bloed is vanuit de ruimte zichtbaar’

    Een week nadat de Rapid Support Forces (RSF) El-Fasher, de hoofdstad van de Soedanese provincie Noord-Darfur, hebben ingenomen, is de situatie ‘catastrofaal’, waarschuwt Al Jazeera. Tienduizenden burgers zitten nog steeds vast in wat ooit het laatste bolwerk van de Soedanese strijdkrachten (SAF) in Darfur was, terwijl duizenden anderen vermist zijn nadat ze de stad, die vóór de val bijna 250.000 inwoners telde, ontvluchtten.

    El-Fasher, dat is ‘omgeven door een zandwal die tijdens de achttien maanden durende belegering is opgetrokken’, is het toneel geworden van ‘ongekende bloedbaden’. Dat blijkt niet alleen uit verhalen van overlevenden, maar ook uit ‘satellietbeelden en -video’s die op sociale media zijn gedeeld’, soms door de daders zelf, merkt NBC News op. ‘Het bloed is vanuit de ruimte zichtbaar’, aldus de Amerikaanse zender.

    Het medium sprak donderdag met ‘een van de weinige inwoners die erin slaagden te ontsnappen’, Mutaz Mohamed Musa. ‘Ze openden het vuur rechtstreeks op de burgers’, getuigde de 42-jarige man. ‘Mensen vlogen alle kanten op’ terwijl ze werden achtervolgd en overreden door vrachtwagens, vertelde hij.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Humanitarian Research Laboratory van de Yale School of Public Health (Yale HRL) publiceerde vrijdag zijn derde rapport met een analyse van satellietbeelden sinds Soedanese paramilitairen de macht in El-Fasher hadden overgenomen.

    De eerste belangrijke bevinding: er heeft geen massale volksverhuizing plaatsgevonden, zoals gebruikelijk is in een nieuw veroverd gebied, wat ‘de kans vergroot dat de meeste burgers dood, gevangengenomen of ondergedoken zijn’, aldus het rapport, geciteerd door Middle East Eye.

    Dit komt overeen met cijfers van de Verenigde Naties, die schatten dat ongeveer zestigduizend mensen erin geslaagd zijn El-Fasher te ontvluchten – wat betekent dat er nog steeds bijna tweehonderdduizend mensen in handen zijn van de wrede milities.

  • Dossier: Liefde en schoonheid in verzet

    Dossier: Liefde en schoonheid in verzet

    Ik zit in de woonkamer op de bank, het is een beetje koud in huis. Door de ramen zie ik de grijze lucht. Twee bomen staan heel dichtbij, er zitten geen bladeren meer aan. Ik ben geen liefhebber van dit weer; ik functioneer nauwelijks wanneer het buiten zo is, wanneer duisternis niet alleen een overgang is tussen dag en nacht, maar steeds aanwezig. Wanneer duisternis niet langer tot boeken en ver­halen behoort, maar tot het dagelijks bestaan van mensen; waarin menselijk leven wordt behandeld alsof het geen waarde heeft.

    Op zulke momenten komt de twijfel op, aan de rol van schrijven, aan de betekenis en de impact ervan.
    Maar ik, Palestijn, heb mijn hele leven uit boeken en verhalen geleerd dat we ons aan hoop moeten vasthouden om door te kunnen gaan. Dat is misschien een van de redenen waarom ik schrijver en journalist ben geworden. Door je eigen verhalen te vertellen of de stemmen van anderen te delen, wordt hoop iets praktisch. Het is een voortzet­ting van andermans onvoltooide wegen, zoals journalist Samira (p. 34) zei. In haar geval was het haar zus, ook journalist, die in Afghani­ stan werd gedood; later werd ze radiopresentator en daagde ze de wetten van de taliban uit.

    Hoop wordt praktisch als we vasthouden aan dagelijkse gewoonten, zoals schrijver Fedaa Zeyad blijft doen (p. 33): elke ochtend naar Fai­ ruz luisteren, terwijl Israël Gaza, waar zij woont, blijft bombarderen. Naar Fairuz luisteren te midden van genocide is voor Fidaa een aan­ kondiging van liefde: liefde voor de kleine details van het leven, liefde voor wat ondanks de verwoesting blijft.

    Hoop wordt praktisch wanneer we getuige zijn van de terugkeer van journalist Zeina Kanwati naar huis, naar Damascus, en na veertien jaar gedwongen ontheemding koffiedrinken met haar moeder in haar keuken niet langer een illusie is (p. 35).

    De bron van hoop, wil die praktisch worden, ligt misschien in ons ver­ mogen als mens – maar vooral in ons werk als schrijvers en journalis­ ten – om historische en actuele pijn en woede om te vormen tot een weg naar een andere wereld, een betere, die we allemaal verdienen. Een wereld waar niemand van ons te lang op hoeft te wachten. Buiten mijn raam is de lucht nog steeds grijs. Maar ik houd me vast aan de gedachte dat mijn dochters zo thuiskomen van de opvang. Als ze binnen zijn, kruipen ze naast me op de bank, lachend en knuffe­ lend. De lucht wordt er niet lichter van, de werkelijkheid niet minder hard, maar het brengt liefde en schoonheid naar het twijfelende zelf, voert het teder verder in het verzet tegen onrecht, opdat menselijk leven weer met waarde wordt behandeld.

    Rasha Hilwi

  • Fles met briefjes uit WO I spoelt na meer dan een eeuw aan in Australië

    Fles met briefjes uit WO I spoelt na meer dan een eeuw aan in Australië

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: RSF richten bloedbad aan in kraamkliniek in El-Fasher

    » Beurswaarde van Nvidia passeert de grens van 5 biljoen dollar

    Nakomelingen van de briefschrijvers zijn verbijsterd

    Aan de zuidwestkust van Australië is een fles aangespoeld met daarin een paar briefjes die in 1916 geschreven zijn door twee Australische soldaten. Ze schreven de vrolijke briefjes slechts enkele dagen nadat ze vertrokken waren in de richting van het Franse front om in de Eerste Wereldoorlog te gaan vechten, aldus de BBC.

    Een van de soldaten, soldaat Malcolm Neville, vertelde zijn moeder dat het eten aan boord ‘echt goed’ was en dat ze ‘zielsgelukkig waren’. Maanden later sneuvelde hij op 28-jarige leeftijd. De andere soldaat, William Harley, overleefde de oorlog en keerde naar huis terug. De brieven zijn doorgegeven aan hun nakomelingen, die verbijsterd zijn door de ontdekking.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De fles werd eerder deze maand gevonden op het afgelegen Wharton Beach, nabij Esperance in West-Australië, door de lokale inwoner Deb Brown en haar gezin. Ze bezocht het strand met haar man en dochter tijdens een van hun regelmatige quadtochten om zwerfvuil op te ruimen, toen ze een dikke glazen fles in het zand zagen, vertelde ze dinsdag. Hoewel het papier nat was, waren beide letters nog steeds leesbaar, dus begon Brown de families van de soldaten op te sporen om ze door te geven.

    Mevrouw Brown vond de achterneef van Neville door online te zoeken naar de naam van de soldaat en de plaats waar hij vandaan kwam, aangezien het adres van zijn moeder in het briefje stond. De brief van Harley was simpelweg geadresseerd aan de vinder van de fles. Zijn moeder was jaren eerder overleden.

    Harleys kleindochter, Ann Turner, vertelt dat zij en de vier andere nog levende kleinkinderen van de soldaat ‘absoluut verbijsterd’ waren door de boodschap. ‘Het voelt echt als een wonder en we hebben echt het gevoel dat onze grootvader vanuit zijn graf contact met ons heeft opgenomen,’ zei ze.

  • Gaza: Israël voert opnieuw bombardementen uit, minstens 38 doden

    Gaza: Israël voert opnieuw bombardementen uit, minstens 38 doden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Orkaan Melissa richt een ravage aan in Jamaica

    » Oost-Timor treedt toe tot de Associatie van Zuidoost-Aziatische Naties

    De aanval is een reactie op een schending door Hamas

    Dinsdagavond werd door de Israëlische premier Benjamin Netanyahu het bevel gegeven tot ‘massale aanvallen’, ‘minder dan drie weken nadat president Donald Trump een staakt-het-vuren had bemiddeld’, meldt NPR. De Israëlische regering beschuldigt Hamas ervan de teruggave van het lichaam van een gijzelaar in scène te hebben gezet. De terreurgroep had het stoffelijk overschot moeten overhandigen in overeenstemming met de voorwaarden van het staakt-het-vuren. Ze zouden het lichaam zelf hebben begraven en daarna weer opgegraven.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Tot op heden zijn de lichamen van twaalf Israëlische gijzelaars nog niet teruggegeven door de Palestijnse beweging, die Israël beschuldigt van ‘het verzinnen van valse excuses ter voorbereiding op verdere agressieve actie’. Hamas beweert ook niet verantwoordelijk te zijn voor de aanvallen op Israëlische soldaten in Rafah en heeft 125 schendingen van het staakt-het-vuren door Israël gedocumenteerd sinds het op 10 oktober van kracht werd, met 94 burgerdoden en meer dan 344 gewonden tot gevolg.

    De Amerikaanse vicepresident JD Vance, die onlangs Israël bezocht, vertelde aan verslaggevers in Washington dat hij er vertrouwen in had dat het staakt-het-vuren stand zou houden ondanks het geweld. ‘Dat betekent niet dat er hier en daar geen kleine schermutselingen zullen zijn,’ waarschuwde hij. ‘Maar de door de president beloofde vrede zal desalniettemin standhouden.’

  • Moet Oekraïne grondgebied aan Rusland afstaan ​​om vrede te bereiken?

    Moet Oekraïne grondgebied aan Rusland afstaan ​​om vrede te bereiken?

    Afgelopen weekend was Volodymyr Zelensky op bezoek bij Donald Trump om een einde aan de oorlog in Oekraïne te bespreken. De Amerikaanse president gaf aan dat het land de Donbas aan Rusland moet afstaan, omdat Poetin het anders zal ‘vernietigen’. Moet Oekraïne aan deze eis gehoor geven?

    Ja: ‘Zonder onderhandelingen zal er onvermijdelijk alleen maar meer oorlog, vernietiging en dood volgen’

    Gereon Asmuth, hoofd van de redactie van Die Tageszeitung, begrijpt hoe moeilijk het voor Oekraïne is om een deel van zijn territorium aan Rusland af te staan. ‘Het zou een overwinning zijn voor Poetin en een zwaar te dragen nederlaag voor Oekraïne. Maar het is de enige manier om een ​​einde te maken aan deze even ondraaglijke oorlog’, schrijft hij in Die Tageszeitung

    Volgens de redacteur zijn er twee manieren om een oorlog te beëindigen. De eerste optie is een militaire overwinning, waarbij de vijand tot overgave wordt gedwongen, zoals in 1945. Maar dat is voor Oekraïne ten enenmale uitgesloten, denkt hij. ‘Een militaire overwinning op Rusland is ondenkbaar zonder wereldwijde escalatie. Omgekeerd blijft een triomf van Poetin in Kyiv helaas mogelijk als Oekraïne aan het eind van zijn Latijn is gekomen. Maar daar zit niemand op te wachten.’ 

    De tweede optie is dat de oorlog vastloopt, zonder akkoord, met het constante gevaar dat hij weer uitbreekt. Veiligheid, stabiliteit, zelfs vrede, worden daardoor onmogelijk. Daarmee blijven er volgens hem twee opties over: de oorlog gaat door, met alle funeste gevolgen van dien, of er wordt door middel van onderhandeling een oplossing bereikt. Poetin gaat zijn troepen hoe dan ook nooit uit Oekraïne terugtrekken. 

    Een militaire overwinning is voor Oekraïne ten enenmale uitgesloten

    Asmuth denkt dat er voor Zelensky niets anders op zit dan onderhandelen. ‘Een aanhoudende oorlog doet meer pijn dan een in wezen onaanvaardbaar einde aan de oorlog. Maar vrede over de rug van de Oekraïners is geen vrede.’ 

    Mocht er een vredesakkoord komen, dan is het niet te verwachten dat Poetin zich eraan zal houden. ‘Het zal niet werken zonder op zijn minst vredestroepen van de VN of derde landen. Zelfs dan is er geen garantie dat er geen nieuwe oorlog uitbreekt. Maar zonder onderhandelingen zal er onvermijdelijk alleen maar meer oorlog, vernietiging en dood volgen,’ besluit Asmuth. 


    Nee: ‘Toegeven aan Rusland zou voor Oekraïne neerkomen op zelfmoord in termijnen’ 

    Barbara Oertel, redacteur Oost-Europa en hoofd van de buitenlandredactie van Die Tageszeitung, ziet territoriale concessies als een no-go. ‘Toegeven aan deze eis zou betekenen dat landroof die in strijd is met het internationaal recht wordt gelegitimeerd en dat de agressor wordt beloond voor zijn criminele daden.’ 

    Bij deze territoriumruil gaat het om de vier Oekraïense gebieden die min of meer bezet zijn door Russische troepen: Donetsk, Loehansk, Cherson en Zaporizja. ‘De Russische president wil deze gebieden nu volledig annexeren; het Kremlin zal zelfs de minimale toezegging om aan de onderhandelingstafel te komen niet doen. Te midden van deze cynische oorlogsspelletjes wordt de bevolking van Oekraïne, die al leeft en lijdt onder de Russische bezetting, volledig uit het oog verloren.’  

    ‘Toegeven aan deze eis zou betekenen dat de agressor wordt beloond voor zijn criminele daden’ 

    Onderhandelen heeft volgens de redacteur Oost-Europa dus geen zin: Rusland blijft vasthouden aan zijn eis dat Oekraïne deze vier gebieden inlevert en wil geen onderhandelingen over dit punt. Die eis is voor Oekraïne echter onmogelijk in te willigen. ‘Toegeven aan Rusland, dat zijn inzet voor vrede dagelijks demonstreert met grootschalige bombardementen op zijn buurland, zou voor Oekraïne neerkomen op zelfmoord in termijnen. En bovendien: welke garanties hebben we dat Moskou tevreden zal zijn met wat het heeft bereikt? Helaas hebben de voorstanders van territoriale concessies geen antwoord op deze vraag.’ 

    Oertel verwijst in het slot van haar betoog naar het boek Als Rusland wint van de Duitse politicoloog en militair expert Carlo Masala. Daarin beschrijft hij hoe Russische troepen in 2028 de Estische stad Narva innemen, die grotendeels bewoond wordt door mensen van Russische afkomst. Hoewel dit nog maar een toekomstscenario is, vraagt Oertel zich af hoe lang dit nog zo zal blijven.

  • Jemen: militaire leider van de Houthi’s gedood bij Israëlische aanval

    Jemen: militaire leider van de Houthi’s gedood bij Israëlische aanval

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Trump kondigt nieuwe top aan tussen hem en Poetin ‘binnen twee weken’

    » Gaza: grensovergang bij Rafah gaat waarschijnlijk zondag open

    De Houthi’s vechten door ondanks het staakt-het-vuren in Gaza

    De Jemenitische Houthi-rebellen hebben donderdag de dood bekendgemaakt van hun stafchef Muhammad Al-Ghamari, ‘een van de hoogste militaire leiders van de groep’, aldus Al-Jazeera. Kort na de aankondiging ‘eiste Israël de verantwoordelijkheid voor de moord op, toen minister van Defensie Israël Katz verklaarde dat Al-Ghamari was gedood tijdens een Israëlische aanval’, voegt de Qatarese zender toe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Houthi’s hebben de Joodse staat ‘een afschrikwekkende straf’ belooft voor ‘de misdaden die hij heeft begaan’. Volgens Katz zou generaal Al-Ghamari zijn bezweken aan de verwondingen die hij eind augustus bij Israëlische aanvallen in Sanaa had opgelopen, waarbij premier Ahmad Ghaleb Al-Rahwi om het leven kwam.

    De door Iran gefinancierde Houthi’s steunen Hamas sinds het begin van de oorlog tegen Israël en voeren steeds meer aanvallen uit op de Joodse staat. Ondanks het staakt-het-vuren in Gaza hebben ze hun operaties niet officieel opgeschort.