Tag: Canada

  • De meest gevreesde sluipschutter van Oekraïne: ‘Dit spel kan heel slecht aflopen’

    De meest gevreesde sluipschutter van Oekraïne: ‘Dit spel kan heel slecht aflopen’

    Sluipschutter Wali kwam op verzoek van president Zelensky terug uit Canada om als ‘commandant voor de herovering’ mee te strijden in Oekraïne tegen de invasie van Rusland. Sindsdien houdt hij een dagboek bij.

    Het dagboek van de sluipschutter bestaat uit bijna stenografische aantekeningen in Canadees Frans. In zijn doktershandschrift krabbelt hij ze in een schrift met ruitjespapier. Met een versleten vulpen. Het zijn gedachten en herinneringen aan zijn nieuwe missie in Oekraïne. Ja, hij is terug. Dat is het antwoord op de vraag ‘Waar is Wali?’ De vraag die steeds terugkeert bij degenen die in de ban waren van het verhaal over deze sluipschutter, die door de Russen zozeer werd gevreesd dat ze zelfs het nepnieuws verspreidden dat hij was gedood.

    In werkelijkheid pakte Wali zijn koffers aan het begin van de Oekraïense oorlog, op verzoek van president Zelensky. Hij zette zijn leven op het spel en hielp bij de bevrijding van Kyiv. Toen ging hij terug naar huis, met herinneringen aan de doden en gewonden maar voldaan over zijn opoffering. Ergens tussen eind april en begin mei arriveerde hij in Quebec. Zijn vrouw omhelsde hem, en hoewel hij het tegendeel vreesde, herkende zijn baby hem nog.

    Niet vergeten

    Vanaf dat moment hielden we contact. In juni begon hij zijn terugkeer naar Oekraïne te plannen. Eerder al schreef hij een boodschap aan degenen van wie hij het meest hield. ‘Het is niet de haat tegen de vijand die vooropstaat, het is de liefde voor degenen die jou liefhebben… Dat mag niet vergeten worden. De afgelopen maanden, terwijl ik vocht in Oekraïne, begon mijn zoon me langzaam te vergeten. Ik merkte het tijdens videogesprekken. Toen besefte ik hoe het zou zijn als ik zou omkomen in de strijd. Mijn zoon zou me niet meer kennen. Ik zou een verhaal worden dat ze hem zouden vertellen…. Ik zou die vader zijn die, eenmaal vertrokken naar Oekraïne, nooit meer terugkwam. Ze zouden hem foto’s van mij laten zien. Ze zouden hem mijn versleten helm, mijn gescheurde, modderige laarzen en mijn uniformen tonen. Maar toen ik terugkwam, herkende mijn zoon me. Zijn moeder, mijn vrouw, was mij niet vergeten. Zij herinnerde mijn zoon er elke dag aan dat zijn vader hem niet vergeten was! En dat hij niet is vergeten waarvoor hij vecht: het welzijn van zijn zoon.’

    In augustus vertelde hij me, via strikt besloten en vertrouwelijke kanalen, over zijn plannen. Hij was vooral blij dat Den Tolmor, de voor een Oscar genomineerde producent, een film wilde maken die is gebaseerd op zijn strijd met precisiegeweren tegen de Russen. De film is voorlopig getiteld The Good Fight. Maar hij wilde terug. Hij was onrustig vanwege het nieuws over de herovering van gebieden en de opmars van zijn vroegere kameraden.

    Alles is tot op de millimeter gepland: zijn vlucht, wie hem ophaalt, de geheime route onder begeleiding. Tussen 10 en 17 september komt hij aan in Europa (voor zijn veiligheid worden geen verdere details gegeven). Van daaruit steekt hij met de auto de grens over. Hij maakt een tussenstop in Lviv. De verandering van zijn status helpt hem soepel de controleposten te passeren. Zijn rol is nu ‘commandant van de sluipschutters’. Hij vertelt het me pas als hij al in Oekraïne is.

    We praten over drones en de mogelijkheid aangevallen te worden. Grappig en ironisch als hij is, vergeet hij nooit dat de Russen hem al eerder hebben vermoord. Althans op hun socialemediakanalen. Totdat hij het bericht zelf ontkrachtte, met een foto van hemzelf met zijn aanvalsgeweer op een honkbalveld. Zo is Wali. Eindelijk stuurt hij me deze week een bericht voor publicatie, waarin hij de redenen voor zijn terugkeer uitlegt…

    ‘Oekraïne heeft genoeg stieren maar niet genoeg vossen’

    Maandag 19 september 2022. ‘Ik ben terug in Oekraïne voor de aanstaande aanvalsoperaties. De precieze omschrijving van mijn nieuwe taken zal de komende dagen duidelijker worden. Ze zouden meer kunnen omvatten dan sluipschutterszaken, dat zullen verschillende bijeenkomsten uitwijzen.’

    ‘In de huidige staat van de oorlog heeft Oekraïne genoeg stieren, maar niet genoeg vossen,’ aldus Wali. Hij legt uit dat Zelensky genoeg dappere mensen heeft, maar niet genoeg professionals die weten wat een oorlog is. ‘De Russen hebben ons laten zien wat het betekent om veel man- en wapenkracht te hebben maar te weinig leiderschap en goed opgeleide soldaten. Ik ben iemand met belangrijke vaardigheden die nuttig kunnen zijn voor Oekraïne. Oekraïne moet op lange termijn worden gesteund, zowel militair als economisch. Momenteel betekent dat voor mij het helpen verbeteren van het professionalisme van de Oekraïense strijdkrachten.’

    Hij gaat terug naar het slagveld als leider van een eskader. Hij is een soort commandant die toekomstige sluipschutters zal opleiden. ‘Eerst moeten we het zwaard slijpen, dan moeten we dat zwaard gebruiken… Toen ik aan het begin van het conflict naar Oekraïne kwam, was dat om grondgebied te verdedigen en vast te houden. Nu ga ik terug om aan te vallen en op te bouwen… Terwijl de militaire capaciteit van Rusland afneemt, vergroot Oekraïne zijn operationele capaciteit en verbetert die voor de komende aanvallen op de Russische bezettingsmacht.’

    Cider

    Dinsdag 20. ‘Ik heb de leden van mijn eenheid ontmoet. Ze zijn serieus. De bijeenkomst vond plaats in een goed restaurant. De staf was er eerder dan wij, wat een teken van respect is. Ik deelde een fles cider afkomstig uit de regio Laurentians in Quebec, die ik had meegenomen. Ze genoten ervan. Er was een vrouwelijke officier. Ik vroeg de ober de dames eerst te bedienen. Daarna was het de beurt aan de commandant, de plaatsvervangend commandant en de rest van de staf.’

    Het is een rustige dag in een Oekraïense stad waar geen bommen vallen. Het diner is bedoeld als welkom en ter coördinatie. Wali is verrast door de normaliteit. De situatie in Oekraïne is sterk veranderd sinds hij voor het eerst betrokken raakte bij de door Rusland ontketende oorlog. ‘In Kyiv heb ik niet eens het gevoel van oorlog,’ aldus een opgetogen Wali.

    ‘Een vrouw vertelde me hoe ze een paar maanden geleden gevechten hoorde in Irpin, niet ver van haar huis. Nu zijn er geen beschietingen, geen gevechten. Restaurants en sportscholen zijn weer open. Toen ik aankwam, kon ik zelfs naar de film Top Gun kijken alsof ik in mijn eigen woonkamer zat. Enkele vrienden van mij gingen vissen op plekken waar ik een paar maanden geleden bijna ben omgekomen. Dat alles herinnert mij eraan hoe belangrijk soldaten zijn bij de verdediging van de vrede.’

    ‘De beste sluipschutters ter wereld zijn Oekraïense sluipschutters. Rusland zal verslagen worden’

    De situatie is anders waar de bloedbaden plaatsvonden. Daar heerst rouw. Wali is zich er altijd van bewust dat hij een buitenlandse strijder is en een voormalig sluipschutter uit het Canadese leger. Hij benadrukt dat hij betrokken was bij meerdere oorlogen: twee keer in Afghanistan, in de regio Kandahar. Hij schoot op IS, aan de kant van de Koerden. Daarna sloot hij zich aan bij de Oekraïense strijdkrachten en nam deel aan gevechten in de hoofdstad, de uitgemoorde voorsteden en – dat kan hij nu toegeven – in de Donbas.

    Terug naar zijn dagboek. De kersverse commandant schrijft: ‘We genoten van het moment. Soms vervult deze rust je met hoop. Op andere momenten betekent die onzekerheid.’

    Diezelfde dag durft hij een bericht op Facebook te plaatsen en publiceert hij een foto van zichzelf met zijn wapen. Hij geeft niet aan waar hij zich bevindt, maar erkent in het onderschrift – in het Engels, Frans en Oekraïens – dat hij is teruggekeerd naar de strijd. ‘Ik ben terug in Oekraïne. Wat ik wil zeggen: Oekraïne moet op lange termijn worden gesteund. De beste sluipschutters ter wereld zijn Oekraïense sluipschutters. Rusland zal verslagen worden.’

    De fans raken opgewonden. Valeri bedankt hem in dezelfde talen. Tussen de honderden commentaren wenst een trol (met slechts één vriend op Facebook) hem de dood toe.

    Boksring

    Woensdag 21 september. Deze keer denkt hij na over de redenen waarom Rusland de oorlog aan het verliezen is. ‘De recente overwinningen van Oekraïne op Rusland zijn belangrijk en bijzonder. Dit is waarom… In Kyiv leden de Russen zware verliezen en trokken ze zich terug. Hetzelfde is gebeurd in andere regio’s. Daarom besloten ze de boksring te verlaten.

    De gebieden die de Russen aan het begin van de oorlog in beslag namen, werden niet verdedigd; Marioepol was omsingeld. Toen stond er niemand in de ring. De recente Oekraïense overwinningen zijn anders. Oekraïense troepen gingen de strijd aan in een gebied dat door de Russen actief werd verdedigd. En bij die verdediging waren niet alleen onervaren soldaten betrokken, maar ook de beste Russische eenheden. Deze keer renden de Russen dus niet weg uit de ring, zoals in Kyiv – ze werden verslagen in de ring zelf!’

    Diezelfde dag kondigt een in het nauw gedreven Vladimir Poetin aan dat hij 300.000 reservisten gaat inzetten en hij dreigt kernwapens te gebruiken tegen degenen die Oekraïne hebben geholpen. De straten van Ruslands grote steden vullen zich met mensen die geen kalasjnikov willen hanteren. De prijzen voor vliegtickets om het land te verlaten bereiken astronomische hoogtes, maar de tickets raken toch uitverkocht. De wegen naar de grenzen met Finland, Georgië en Mongolië staan vol met auto’s.

    ‘Uit ervaring weet ik dat het tijd kost om soldaten te vormen die ten strijde kunnen trekken’

    Donderdag 22 september. Wali schrijft: ‘We bezochten de basis van de eenheid. Het deed me denken aan een hoofdkwartier uit de Tweede Wereldoorlog. Het was een soort van…’ Uit veiligheidsoverwegingen maakt hij zijn zin niet af. Details uit zijn aantekeningen zouden de toekomstige strategie in gevaar kunnen brengen. ‘Er gaan wat luchtalarmen af. Niet ver bij ons vandaan kampeerden mensen.’

    We voeren een videogesprek. De oorlog heeft inmiddels een nieuwe dimensie bereikt. In de afgelopen uren werden duizend demonstranten in Rusland gearresteerd. Hij vertelt ons dat ze in Oekraïne niet bang zijn voor de mobilisatie. Ze voelen dat ze nu tegen gelijken gaan vechten, burgers tegen burgers. ‘Het zijn niet langer alleen maar soldaten,’ zei een serveerster. ‘We wachten op ze,’ klinkt het overal.

    Wali vergelijkt wat er gebeurd is met een kaartspel. Een geopolitiek kaartspel. ‘Poetin heeft zijn wapens verloren. Zijn beste wapens, zijn beste soldaten. Deze massamobilisatie is een grote gok. Maar uit ervaring weet ik dat het tijd kost om soldaten te vormen die ten strijde kunnen trekken. Oekraïne ligt enkele maanden op hem voor.’ 

    Bloedbad

    Wali’s rol als trainer van nieuwe sluipschutters is cruciaal. Ze schieten niet meer alleen van grote afstand. Ze markeren militaire doelen om die met nauwkeurige precisie aan te vallen… Het betekent dat het een bloedbad wordt als er reservisten bij betrokken zijn die slechts in militaire dienst hebben gezeten. ‘Ze komen terug in doodskisten. En voor de moeder van een soldaat is het anders om haar dode zoon terug te krijgen dan voor de moeder van een burger die bijna met geweld is opgeroepen… Dit spel kan heel slecht aflopen.’

    Hij maakt van de gelegenheid gebruik om commentaar te leveren op de komst van buitenlandse soldaten. ‘Ik heb geen Spanjaarden gezien,’ zegt hij nadrukkelijk. De meesten die aankwamen zijn simpelweg niet geslaagd voor basale testen. Wat de aanwerving van buitenlanders betreft, voegt Wali eraan toe: ‘Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. We hebben mensen nodig, jazeker, maar dan wel de goede.’ Hij maakt duidelijk dat hij het niet alleen heeft over mensen die kunnen schieten. In de strijd is meer steun nodig.

    ‘We hebben veel meer professionals nodig. Dat betekent dus niet alleen soldaten maar ook specialisten in allerlei beroepen die aan de oorlog zijn gerelateerd.’ En hij doorbreekt een taboe: verslavingen. ‘We willen geen mensen met drugs- of alcoholproblemen. We willen geen mensen met slechte gewoontes. Respect is het belangrijkste. Hun eigen leven en dat van hun collega’s staat op het spel.’

    Op de vraag welke nationaliteiten er, afgezien van Oekraïners, allemaal in zijn team zitten, zegt hij terwijl hij probeert niemand te vergeten: ‘Britten, Polen, Roemenen, Fransen, Amerikanen…’ ‘We zijn met ongeveer dertig man, echte toppers,’ zegt hij trots. ‘De beste. Hij bevestigt twee slachtoffers onder de sluipschutters aan zijn kant. De Russen hebben er al minstens twintig verloren.

    Dronkenschap

    Vrijdag 23 en zaterdag 24 september. Het nieuws van de jacht op Russische burgers in de metro bereikt Oekraïne. Het betreft vooral etnische minderheden. Uit het binnenvallende land komen er steeds meer beelden van mensen die afscheid nemen. Ook beschuldigingen dat er geen kinderen van Russische politici worden opgeroepen… Weldra zijn die jongens hier, te midden van een oorlog waarvoor ze niet erg gemotiveerd zijn. Referenda in geannexeerde gebieden als Donetsk, Loehansk, Cherson en Zaporizja worden beschouwd als een aanfluiting. Geen internationale waarnemers… Een VN-onderzoek concludeert dat het leger van Poetin oorlogsmisdaden heeft begaan: standrechtelijke executies van onschuldige mensen.

    Ondertussen voert Wali steeds vaker belangrijke besprekingen. ‘Ik heb leden van de speciale troepen ontmoet om het laatste nieuws van het front te krijgen. Ik kan niet alles vertellen, maar ik kan je wel zeggen dat het niveau van dronkenschap binnen het Russische leger hoog is… Een van mijn collega’s schoot een Rus neer die naar de Oekraïners toe wankelde. Hij was dronken en kwam op hen af alsof hij wilde sterven…. En dat gebeurde ook.’

    ‘Veel Russische soldaten smeken om gevangen genomen te worden’

    De wanhoop bij de vijandelijke troepen is extreem hoog. ‘Veel Russische soldaten smeken om gevangen genomen te worden. Sommigen gebruiken radioverbindingen zonder encryptie en vragen Oekraïners hen krijgsgevangen te maken.’ 

    Dat is beter dan doorgaan met een oorlog waarin ze niet geloven. Zo denkt ook Pavel Filatjev, een soldaat die besloot te deserteren en wiens getuigenis werd gepubliceerd in El Mundo: ‘We hadden niet het morele recht om een ander land aan te vallen, zeker niet van de mensen die het dichtst bij ons staan… Ze hebben gewoon besloten Oekraïne in deze oorlog te bedelven onder onze lijken.’

    De foto’s bij dit verslag zijn in dezelfde periode genomen. Wali’s dagboek ligt op de vloer, op stroken stof en stukken touw. Zijn vulpen ligt klaar. Hij wil de foto’s van zijn schuilplaats altijd een kinderlijke toets geven: hij is te zien met een knuffel. Met zijn geweer. Hij maakt portretten buiten, in Oekraïense straten, zonder geweer. Gekleed als een militair met een baard van een week. Op zijn pet staat een vlag en er staat op geschreven: Blood (Rh+).

    ‘Nu weten we je bloedgroep.’

    ‘Misschien wel. Misschien niet.’

    ‘Als alles goed gaat, wanneer denk je dan dat de oorlog zal eindigen?’

    ‘Er spelen veel factoren mee. Maar ik zet mijn geld op zes maanden als alles zo blijft gaan.’

    Ik vraag hem met luide stem om goed voor zichzelf te zorgen. ‘Dat is wat ik altijd probeer te doen. Levend zijn we nuttiger,’ zegt hij met een glimlach. De afspraak om een fles te ontkurken als dit voorbij is, hier, daar of waar dan ook, blijft staan. Hij pakt zijn geweer en vertrekt. Hij wacht op orders om opnieuw de strijd aan te binden. Weldra.

    Lees ook:

  • Canada: tweede verdachte steekpartijen Saskatchewan overlijdt na arrestatie

    Canada: tweede verdachte steekpartijen Saskatchewan overlijdt na arrestatie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne herovert verschillende dorpen bij Charkiv, claimt Zelensky

    » Japans verzorgingstehuis zet baby’s in tegen eenzaamheid

    Saskatchewan is opgelucht dat klopjacht voorbij is

    Myles Sanderson, een van de twee verdachten van de reeks steekaanvallen die zondag plaatsvond in de Canadese provincie Saskatchewan, is kort na zijn arrestatie op woensdag overleden, bericht Radio Canada. ‘Zijn broer, Damien Sanderson (31), was ook voortvluchtig voordat hij maandag dood werd aangetroffen’, aldus de radiozender. De moorden waren gericht tegen gemeenschappen van oorspronkelijke bewoners van Canada in James Smith Cree Nation en de nabijgelegen stad Weldon in Saskatchewan.

    In de Canadese provincie, waar in totaal tien mensen bij de aanslagen om het leven kwamen, voelen veel mensen zich opgelucht nu de klopjacht voorbij is. ‘Nu kunnen mensen zich weer veilig voelen,’ zei Marc Arcand, leider van de Saskatoon Tribal Council.

    Lees ook:

  • Canada: een van de verdachten van steekpartij dood aangetroffen

    Canada: een van de verdachten van steekpartij dood aangetroffen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland stelt referendum annexatie Zuid-Oekraïne uit

    » Ierland: Instagram krijgt boete van 405 miljoen euro

    Damien Sanderson is mogelijk vermoord door andere dader

    Een van de twee verdachten van de Canadese steekpartijen is dood aangetroffen. Hij werd gevonden in een van de gemeenschappen waar de moorden plaatsvonden, zei de politie maandag volgens The Globe and Mail. Het lichaam van Damien Sanderson (31) droeg verschillende ‘zichtbare wonden’ die niet door hemzelf toegebracht leken te zijn. De doodsoorzaak is nog niet vastgesteld, ‘maar het kan zijn dat hij door zijn broer is vermoord’, voegde de politie eraan toe.

    De broer, Myles Sanderson (30) is nog steeds op de vlucht en kan ook gewond zijn geraakt. De moorden waren zondag gericht tegen gemeenschappen van oorspronkelijke bewoners van Canada in James Smith Cree Nation en de nabijgelegen stad Weldon in Saskatchewan, een grote plattelandsprovincie in het middenwesten van het land. Daarbij kwamen tien mensen om. Sindsdien zijn honderden politieagenten bezig met een klopjacht naar de twee broers in het uitgestrekte gebied van de Canadese prairie.

    Lees ook:

  • Canada: wegwerpplastic vanaf december verboden

    Canada: wegwerpplastic vanaf december verboden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Engeland hoort op 5 september wie Boris Johnson opvolgt als premier

    » VN: steeds meer Oekraïners keren terug naar huis

    Canada verbiedt als eerste land ook uitvoer van plastic

    Canada heeft bekendgemaakt dat er een definitief verbod komt op plastic zakjes, rietjes, verpakkingen voor afhaalmaaltijden en ander wegwerpplastic, meldt The Guardian. ‘Slechts 8 procent van het plastic afval wordt gerecycled,’ aldus de Canadese minister van Volksgezondheid Jean-Yves Duclos. Hij voegde eraan toe dat jaarlijks 43.000 ton plastic voor eenmalig gebruik in het milieu terechtkomt, voornamelijk in waterwegen.

    Het verbod op de productie en invoer van plastic wegwerpzakjes, bestek, rietjes, roerstaafjes, bekertrays en meeneemverpakkingen gaat december dit jaar in en het verbod op de verkoop daarvan een jaar later. Eind 2025 gaat Canada ook de uitvoer verbieden; het is daarmee het eerste land dat dit internationaal doet, volgens een persbericht van de regering.

    In de nieuwe regelgeving ontbreekt een verbod op plastic verpakkingen voor consumptiegoederen – de belangrijkste bron van plastic afval wereldwijd – maar Canada belooft ervoor te zorgen dat alle plastic verpakkingen in 2030 voor zeker de helft uit gerecycleerd materiaal zullen bestaan.

    Lees ook:

  • Wereldnieuws: Hittegolf in de Middellandse Zee & Meer

    Wereldnieuws: Hittegolf in de Middellandse Zee & Meer

    Canada doet plastic in de ban

    Canada heeft eind juni bekendgemaakt dat er een definitief verbod komt op plastic zakjes, rietjes, verpakkingen voor afhaalmaaltijden en ander wegwerpplastic, meldt The Guardian. ‘Slechts 8 procent van het plastic afval wordt gerecycled,’ aldus de Canadese minister van Volksgezondheid Jean-Yves Duclos. Hij voegde eraan toe dat jaarlijks 43.000 ton plastic voor eenmalig gebruik in het milieu terechtkomt, voornamelijk in waterwegen. Het verbod op de productie en invoer van plastic wegwerpzakjes, bestek, rietjes, roerstaafjes, bekertrays en meeneemverpakkingen gaat december dit jaar in en het verbod op de verkoop daarvan een jaar later. Eind 2025 gaat Canada ook de uitvoer verbieden; het is daarmee het eerste land dat dit internationaal doet, volgens een persbericht van de regering.

    In de nieuwe regelgeving ontbreekt een verbod op plastic verpakkingen voor consumptiegoederen – de belangrijkste bron van plastic afval wereldwijd – maar Canada belooft ervoor te zorgen dat alle plastic verpakkingen in 2030 voor zeker de helft uit gerecycleerd materiaal zullen bestaan.

    tanvi sharma 4bD2p5zbdA unsplash kopie
    © Unsplash

    Oekraïners keren terug naar huis

    Ondanks het aanhoudende bloed-vergieten in het oosten van hun land, keren veel Oekraïners terug naar huis, aldus de vluchtelingenorganisatie van de VN, die bijhoudt hoeveel vluchtelingen de grenzen zijn overgestoken. Op 16 juni bedroeg het aantal migraties vanuit Oekraïne naar de buurlanden 7,7 miljoen. Maar het aantal teruggekeerden bedraagt 2,6 miljoen, wat suggereert dat een derde van degenen die waren vertrokken, weer is teruggekeerd, aldus The Economist.

    De VN denkt dat mensen terugkeren naar delen van het land waar de gevechten zijn afgenomen

    De cijfers vertellen niet het hele verhaal, want soms gaat het om snelle bezoekjes om de situatie ter plaatse te beoordelen, familieleden te bezoeken of andere mensen te helpen om te vertrekken. Hulporganisatie International Rescue Committee meldt dat sommige werknemers pendelen tussen Moldavië en Odessa. Toch denkt de VN dat mensen terugkeren naar delen van het land waar de gevechten zijn afgenomen, omdat deze veilig genoeg worden geacht om in ieder geval tijdelijk te verblijven.


    Hittegolf in de Middellandse Zee

    Het Middellandse Zeegebied wordt geteisterd door een mariene hittegolf (MHW): de temperatuur was op 10 mei vier graden hoger dan het gemiddelde in de periode 1985-2005, meldt ANSA. De temperatuur van het oppervlaktewater bereikte pieken van meer dan 23° Celsius. Dit blijkt uit de eerste resultaten van het CAREHeat-project dat wordt gefinancierd door het Europees Ruimteagentschap. Het project heeft tot doel MHW’s te identificeren en het effect ervan te onderzoeken op mariene ecosystemen en op economische activiteiten zoals de visserij.

    De resultaten bevestigen de bevindingen van het rapport Mare Caldo (Hete zee) van Greenpeace, waarin staat dat de gevolgen van de klimaatcrisis sterk voelbaar zullen zijn in de zeeën rond Italië, onder meer omdat stijgende watertemperaturen drastische veranderingen in de mariene biodiversiteit zullen veroorzaken.

    freddie marriage o7 oinSBcfo unsplash kopie
    © Unsplash


    Alexa bootst stemmen van overledenen na

    Amazon werkt aan een techniek waarbij gebruikers via spraakassistent Alexa met familieleden kunnen spreken, zelfs nadat deze zijn overleden. Op een conferentie van Amazon in Las Vegas presenteerde Rohit Prasad, senior vicepresident en hoofd wetenschap van het Alexa-team, een functie die de spraakassistent in staat stelt om een specifieke menselijke stem na te bootsen, meldt CNBC.

    Alexa kan op basis van geluidsopnames van ‘minder dan een minuut’ een stem van hoge kwaliteit produceren

    In een demonstratievideo zegt een kind: ‘Alexa, can Grandma finish reading me the Wizard of Oz?’ Dat verzoek wordt door Alexa eerst beantwoord met de standaard robotachtige stem en daarna met een zachtere, menselijkere stem, die het familielid van het kind lijkt te imiteren. Volgens Prasad heeft zijn team een model ontwikkeld waarmee Alexa op basis van geluidsopnames van ‘minder dan een minuut’ een stem van hoge kwaliteit produceren. Het is niet bekend wanneer die functie beschikbaar zal zijn voor het publiek. 

    Hoewel de techniek gebruikt kan worden om elke stem te imiteren, suggereerde Prasad dat deze zou kunnen worden toegepast als hulpmiddel om een overleden familielid te herdenken. Kunstmatige intelligentie natuurlijker en gezelliger maken, is een belangrijk aandachtspunt geworden, vooral gezien het feit dat ‘zo velen van ons een geliefde hebben verloren’ tijdens de pandemie, aldus Prasad.

    Het bedrijf wil conversaties met Alexa in het algemeen natuurlijker maken, en heeft al een reeks functies uitgerold die de spraakassistent in staat stellen om menselijkere gesprekken te voeren, waarbij Alexa zelfs vragen zal kunnen stellen aan gebruikers.


    Achterstallig onderhoud dreigt voor westerse vliegtuigen in Rusland

    Internationale luchtvaartexperts zullen steeds sneller aarzelen om in Rusland aan boord van een vliegtuig te gaan omdat ze weten wat er mis kan gaan, aldus Wired. Dat zit zo. Eind mei telde de Russische commerciële luchtvaart 876 vliegtuigen, eind februari waren dat er nog 968. De meeste zijn van Airbus of Boeing, en beide bedrijven hebben vanwege sancties de levering van reserveonderdelen aan Russische luchtvaartmaatschappijen stopgezet. ‘Ze kunnen geen enkel onderdeel van Boeing of Airbus krijgen,’ aldus Bijan Vasigh, van de Embry-Riddle Aeronautical University in Florida. ‘En ook het leveren van technische expertise is verboden.’ 

    En dat terwijl vliegtuigen voortdurend onderhoud en reparaties nodig hebben, sommige onderdelen moeten zelfs zeer regelmatig worden vervangen. Banden bijvoorbeeld moeten om de 120 tot 400 landingen worden vervangen. Voor binnenlandse vluchten betekent dat om de een, twee of drie maanden. Boeing stopte de levering aan de Russische markt op 1 maart, Airbus volgde een dag later. ‘Die banden gaan slijten,’ zegt Max Kingsley-Jones, van Ascend by Cirium, een adviesbureau voor de luchtvaart, ‘en ze kunnen niet aan vervanging komen; dat is een potentieel risico.’

    ‘Sommige van die onderdelen hebben een beperkte levensduur’

    Ook computersystemen vereisen regelmatig onderhoud, evenals vliegtuigmotoren en hulpaggregaten. ‘Sommige van die onderdelen hebben een beperkte levensduur,’ zegt Kingsley-Jones. ‘Ze moeten letterlijk uit het vliegtuig worden gehaald en worden vervangen, na een bepaalde tijd of een bepaald aantal vluchten.’

    De Russische capaciteit op het gebied van luchtvaarttechniek moet niet worden onderschat, voegt hij eraan toe. ‘Ze zijn zeer capabel, hebben een eigen luchtvaartindustrie en zijn goed in staat om hun vliegtuigen te onderhouden.’ Maar naarmate de voorraad officiële reserveonderdelen van de Russische luchtvaartmaatschappijen slinkt, zullen zij gedwongen worden tot alternatieve maatregelen. Als de situatie de komende twee, drie maanden niet verandert, zouden vliegtuigen ofwel aan de grond moeten worden gehouden, ofwel de lucht in moeten met niet-goedgekeurde of niet-geautoriseerde onderdelen, voorspelt Vasigh.

    ANP 449691676
    Sjeremetjevo International Airport is na Luchthaven Domodedovo de grootste luchthaven van Moskou en Rusland. ©  Ivan Vodop’janov/Kommersant/Sipa

  • Canada betaalt historische schadevergoeding aan inheemse gemeenschap

    Canada betaalt historische schadevergoeding aan inheemse gemeenschap

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Wapens voor Oekraïne kunnen bij criminelen terechtkomen, waarschuwt Interpol

    » Biden bezoekt Saoedi-Arabië – ondanks belofte om oliestaat als paria te behandelen

    Trudeau keert 1 ,3 miljard dollar uit aan de Siksika

    Canada zal 1,3 miljard dollar aan de Siksika, een inheemse gemeenschap, betalen wegens het afnemen van grondgebied. Het was een ‘historische’ overeenkomst die donderdag werd ondertekend door de Canadese premier Justin Trudeau en het hoofd van de Siksika, Ouray Crowfoot, aldus Calgary Herald.

    Tijdens een ceremonie in Alberta heeft Canada toegezegd het equivalent van 960 miljoen euro te betalen aan de inheemse gemeenschap in het westen van het land, als genoegdoening voor de onteigening van een deel van haar land aan het begin van de twintigste eeuw. Ook zal de Siksika op termijn 46.500 hectare land uit de omliggende gebieden kunnen verwerven.

    ‘Vandaag hebben we, zonder het verleden te vergeten, de kans om naar de toekomst te kijken’

    Het is een van de grootste schadevergoedingen voor grondonteigening in Canada ooit. Volgens Justin Trudeau heeft Canada op een ‘onwaardige manier’ gehandeld en heeft ze de gemeenschap beroofd van haar ‘vruchtbare en mineraalrijke land’.

    ‘Ik begrijp dat we nog veel werk te verzetten hebben op het pad van verzoening,’ zei Trudeau. ‘Maar vandaag hebben we, zonder het verleden te vergeten, de kans om naar de toekomst te kijken.’

    Lees ook:

  • Canada: Justin Trudeau wil handvuurwapens verbieden

    Canada: Justin Trudeau wil handvuurwapens verbieden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël wil twee extreemrechtse anti-Arabische groeperingen aanmerken als terroristen

    » Egyptische archeologen ontdekken honderden sarcofagen en bronzen beelden

    Aankoop, verkoop en invoer zal worden verboden

    De Canadese premier heeft maandag een ‘nationale bevriezing van de verkoop van handvuurwapens’ aangekondigd. Het besluit van de regering volgt op de recente schietpartijen in buurland de Verenigde Staten en ‘gaat verder dan haar verkiezingsbelofte’, merkt Le Devoir op. Het nieuwe wetsontwerp houdt in dat de aankoop, verkoop en invoer van handvuurwapens in Canada zal worden verboden. Wie al een handvuurwapen bezit, zal het kunnen blijven gebruiken.

    De minister van Openbare Veiligheid schat dat er ongeveer 1 miljoen handvuurwapens in omloop zijn

    Het plan moet worden voorgelegd aan het parlement, waar de Liberale Partij van Justin Trudeau in de minderheid is. ‘Dit hadden we niet verwacht. Het is een grote ommezwaai van de regering’, zei Heidi Rathjen, coördinator van de organisatie PolySeSouvient, in een interview met Le Devoir. ‘Alles wat we wilden was een federale maatregel om de verspreiding van legale handwapens tegen te gaan.’

    Militaire vuurwapens waren al verboden in Canada na een massale schietpartij in Nova Scotia in april 2020, waarbij drieëntwintig mensen omkwamen, de ergste in de geschiedenis van het land. Minister van Openbare Veiligheid Marco Mendicino schat dat er ongeveer een miljoen handvuurwapens in omloop zijn, waarvan vele illegaal uit de Verenigde Staten zijn ingevoerd.

    Lees ook:

  • Canadees Hooggerechtshof schaft extreem lange straffen voor massamoordenaars af

    Canadees Hooggerechtshof schaft extreem lange straffen voor massamoordenaars af

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: beurstoezichthouder vraagt Elon Musk om uitleg over zijn investering in Twitter

    » Colombia: linkse Gustavo Petro ligt mijlenver voor in eerste verkiezingsronde

    Massamoordenaars met levenslang kunnen na 25 jaar vrijkomen

    Het Hooggerechtshof van Canada heeft vrijdag (27 mei) een wetsbepaling uit 2011 die extreem lange gevangenisstraffen voor massamoordenaars mogelijk maakte, ongrondwettig verklaard. Dit betekent dat ‘alle massamoordenaars die op grond van [de bepaling] tot levenslang zonder voorwaardelijke vrijlating zijn veroordeeld, nu de kans krijgen om vrij te komen na vijfentwintig jaar van hun straf te hebben uitgezeten’, aldus The Globe and Mail.

    Het Hooggerechtshof oordeelde dat het veroordelen van massamoordenaars, waaronder terroristen, tot levenslange gevangenisstraffen wreed en ongebruikelijk is. Het is daarom onwettig volgens de grondwet. Volgens de Canadese hoogleraar rechten Adelina Iftene is de uitspraak in overeenstemming is met de internationale normen op het gebied van de mensenrechten en betekende de beslissing van het hof ‘een grote dag voor gerechtigheid’, aldus The Globe and Mail.

    Volgens de krant zijn er ten minste twaalf veroordeelde massamoordenaars in het land die aanspraak kunnen maken op voorwaardelijke vrijlating, ‘waaronder mannen die Mounties, jonge kinderen en bejaarden hebben gedood’.

    Lees ook:

  • Canada trekt 6,5 miljard euro uit voor het klimaat

    Canada trekt 6,5 miljard euro uit voor het klimaat

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zelensky spreekt het Belgische parlement streng toe

    » Amerikaanse boekhandelsketen verkoopt meer boeken aan jongeren door TikTok

    Uitstoot moet met 40 procent omlaag

    De Canadese premier Justin Trudeau kondigde dinsdag een investeringsplan van 6,5 miljard euro aan om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 40 procent te verminderen ten opzichte van 2005. De energie- en transportsectoren zullen hierdoor het hardst worden getroffen, schrijft CBC News.

    Om zo’n grote reductie te bereiken – de regering gaat uit van 42 procent ten opzichte van de huidige niveaus in slechts acht jaar – omarmt Ottawa CCUS, een proces waarbij CO2-emissies worden opgevangen en hergebruikt of opgeslagen. Het land is van plan om ook fors te investeren in elektrische voertuigen en laadpalen, wind- en zonne-energie en in energieneutrale gebouwen.

    Lees ook:

  • Canada keurt een vaccin op plantaardige basis goed

    Canada keurt een vaccin op plantaardige basis goed

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gebroeders Klytsjko, oud-bokskampioenen, nemen de wapens op voor Oekraïne

    » Zijn Elon Musk en zijn broer schuldig aan handel met voorkennis?

    Covifenz gebruikt geen mRNA

    Terwijl een ‘vrijheidskonvooi’ tegen verplichte vaccinatie blijft protesteren, hebben de Canadese autoriteiten volgens CBC toestemming gegeven voor het op de markt brengen van een zesde vaccin tegen corona. Het vaccin is geproduceerd door een in Quebec gevestigd laboratorium, Medicago, en gaat gebruikt worden voor achttien- tot vierenzestigjarigen. Medicago zegt dat dit het eerste coronavaccin is op basis van eiwitten van een plantensoort, Nicotiana benthamiana.

    In december bleek uit tests dat Covifenz, zoals het Canadese vaccin heet, voor ten minste 71 procent effectief is, waarbij twee doses nodig zijn. De doeltreffendheid ervan tegen de omikronvariant is nog niet gemeten. De Canadese regering heeft al in oktober 20 miljoen doses besteld.

    ‘Zal dit een grote impact hebben op het verloop van de pandemie hier in Canada? Waarschijnlijk niet. Maar er zijn mensen die misschien de voorkeur geven aan een vaccin zonder mRNA,’ vertelde Isaac Bogoch, een specialist op het gebied van infectieziekten, aan CBC.

    Lees ook:

  • GoFundMe stopt campagne voor Canadese truckers na berichten van geweld

    GoFundMe stopt campagne voor Canadese truckers na berichten van geweld

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » In Singapore zijn vooral kinderen besmet met omikron

    » Italië schaft mondkapjesplicht buiten af

    ‘Vreedzaam protest werd bezetting’

    GoFundMe, het Amerikaanse crowdfundplatform waarmee geld kan worden opgehaald voor allerlei projecten en doeleinden, gaat automatisch alle donaties terugbetalen die zijn gedaan aan de protestcampagne van Canadese vrachtwagenchauffeurs, berichtte Buzzfeed vorige week. De truckers protesteren tegen coronabeperkingen en verplichte vaccinaties voor truckers die tussen Canada en de Verenigde Staten rijden, en houden al dagenlang het centrum van Ottawa bezet. De teruggave gaat om miljoenen dollars.

    Het besluit om de campagnepagina van het platform te verwijderen werd vorige week vrijdag genomen nadat GoFundMe vaststelde dat de demonstraties die door de campagne werden gefinancierd uit de hand zijn gelopen.

    ‘We hebben nu bewijs in handen, afkomstig van de autoriteiten, dat de voorheen vreedzame demonstratie een bezetting is geworden; politierapporten spreken van geweld en andere illegale activiteiten’, aldus het bedrijf. GoFundMe had al 1 miljoen dollar van het gedoneerde geld aan de organisatoren overgemaakt, maar stort de rest van het bedrag, naar verluidt zo’n 9 miljoen dollar, terug aan de donateurs.

    Lees ook:

  • Burgermeester van Ottowa vraagt Trudeau om hulp bij truckersprotest

    Burgermeester van Ottowa vraagt Trudeau om hulp bij truckersprotest

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Damien Hirst heeft diamanten schedel van 50 miljoen nog

    » Voor het eerst sinds 2008 kampt Zuid-Korea met een handelstekort

    Burgermeester heeft protest niet meer onder controle

    De burgemeester van Ottowa heeft maandag een brief gestuurd naar de federale regering van Canada en naar de regering van Ontario waarin hij vraagt om onmiddellijke hulp van meer dan 1700 politieagenten en 100 burgeragenten om ‘het oproer de kop in te drukken’, meldt Radio-Canada. Sinds 5 februari blokkeren minstens 500 vrachtwagens de wegen rond het Canadese parlement uit protest tegen de coronamaatregelen.

    Burgemeester Jim Watson ‘is van mening dat de huidige situatie neerkomt op psychologische oorlogsvoering’, verklaart de radiozender. ‘Daarom’, zegt Watson, ‘moeten wij alle mogelijke middelen aanwenden om een einde te maken aan de criminele en vandalistische activiteiten die nu al bijna twee weken aan de gang zijn in het centrum van Ottawa.’

    Lees ook:

  • Canada trekt 40 miljard uit om inheemse kinderen te compenseren

    Canada trekt 40 miljard uit om inheemse kinderen te compenseren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Plasticafval Amazon is met een derde gestegen tijdens pandemie

    » NFT’s zijn populair in kunstwereld

    Kinderen uit inheemse families zijn jarenlang achtergesteld

    Dinsdag kondigde de Canadese regering een pakket aan van 40 miljard Canadese dollar (27,64 miljard euro) ten behoeve van kinderen uit inheemse families. Het bedrag zal worden gebruikt om kinderen uit inheemse families dezelfde kwaliteit van zorg en hulpverlening te bieden als kinderen uit niet-inheemse families. De regering heeft gezegd dat de helft van het geld zal worden gebruikt om kinderen en hun families te compenseren, en dat de andere helft zal worden gebruikt om het systeem te hervormen, zo meldt The Globe and Mail.

    In 2019 veroordeelde het Canadese mensenrechtentribunaal de regering tot betaling van een schadevergoeding van 40.000 Canadese dollar aan alle kinderen van de First Nations, zoals de inheemse volkeren van Canada genoemd worden, die na 2006 uit huis werden geplaatst en onder toezicht van de kinderbescherming werden gezet. Het land wordt sinds mei opgeschrikt door onthullingen over het jarenlange beleid van assimilatie van de inheemse bevolking.

    Lees meer:

  • Canada: geen meerderheid voor Trudeau na verkiezingen | Italië staat thuisteelt cannabis toe

    Canada: geen meerderheid voor Trudeau na verkiezingen | Italië staat thuisteelt cannabis toe

    Canada: Liberale Partij van Trudeau wint verkiezingen

    ‘Na 36 dagen campagne voeren voor de stem van de Canadees‘ wint de Liberale Partij van premier Justin Trudeau de vervroegde federale verkiezingen van Canada op maandag 20 september, aldus de prognoses van CBC News bij het sluiten van de stembussen. Maar een parlementaire meerderheid zal de partij niet halen.

    ‘Ondanks de overwinning zal het resultaat teleurstellend zijn voor de liberalen’

    Tegen de avond stonden de liberalen aan de leiding in 155 districten. De Conservatieve Partij wonnen in 122, en de overige zetels werden verdeeld tussen het Bloc Québécois (29), de NDP (29) en de Groenen (2). ‘De nieuwe regering zal dezelfde zijn als de oude‘, merkt CBC op. ‘Ondanks de overwinning zal het resultaat teleurstellend zijn voor de liberalen, die mikten op een meerderheidsregering.’


    Tunesische president gaat nieuwe premier benoemen

    De Tunesische president Kaïs Saïed heeft maandag aangekondigd dat de noodtoestand van 25 juli zal worden verlengd, en heeft tegelijkertijd gezegd dat er binnenkort een regeringsleider zal worden benoemd en dat er een nieuwe kieswet zal worden opgesteld, zo meldde het Tunesische nieuwsplatform Kapitalis.

    ‘Deze maatregelen nam ik om de natie te beschermen’

    Het staatshoofd sprak vanuit Sidi Bouzid, de bakermat van de Tunesische revolutie, waar hij werd toegejuicht door een menigte die scandeerde: ‘Het volk wil de ontbinding van het parlement’, aldus het artikel. Hij ‘trachtte de burgers gerust te stellen over de toekomst van het land’ en zei dat er niets was om zich zorgen over te maken.

    Om de hevige protesten te sussen nam president Saïed op 25 juli enkele uitzonderlijke maatregelen, zo zette hij de premier is af en stelde het parlement buiten werking. Zijn optreden wordt door zijn critici als een ‘staatsgreep’ omschreven. ‘Deze maatregelen nam ik om de natie te beschermen’, zei hij zelf tijdens zijn toespraak.

    Lees ook:


    Italië staat thuisteelt van cannabis toe

    Italië staat op het punt om de kleinschalige thuisteelt van cannabis toe te staan. Afgelopen woensdag gaf de justitiecommissie van de Italiaanse Tweede Kamer, de Camera dei Deputati, zijn goedkeuring aan herziening van een wet die thuisteelt nu nog verbiedt, bericht persbureau ANSA. Als de herziening wordt bekrachtigd is het niet langer strafbaar om thuis maximaal vier cannabisplanten te kweken voor eigen gebruik.

    Met de herziening van de wet worden tegelijkertijd ook de straffen voor overtreding van de regels verhoogd. Misdaden die verband houden met de doorvoer en de handel in cannabis kunnen dan worden bestraft met gevangenisstraffen van zes tot tien jaar.

  • De 27e keer dat Toby Obed stierf

    De 27e keer dat Toby Obed stierf

    Over de misstanden in Canadese internaten voor Inuït-kinderen is de laatste jaren steeds meer bekend. Er werden verschillende massagraven gevonden. Toby Obed is een van de overlevenden. Een voorpublicatie uit het verhaal over zijn leven (en vele doden).

    Over de auteur

    In de reportages van de Poolse Joanna Gierak-Onoszko (1980) staan vaak mensenrechten en maatschappelijke kwesties centraal. Ze publiceert regelmatig in weekblad Polityka, dagblad Gazeta Wyborcza, het literaire non-fictietijdschrift Pismo en het reportageblad Non/fiction. Ze woonde een aantal jaar in Canada en schreef daar haar literaire debuut Het 27 keer sterven van Toby Obed (Dowody na Istnienie, 2019) over hoe werd omgegaan met de kinderen van de inheemse Canadese bevolking. Geschat wordt dat ongeveer 150.000 kinderen het slachtoffer zijn geworden van lichamelijk en psychisch geweld en seksueel misbruik.

    Het boek belandde in 2020 op de shortlist van de prestigieuze Nike-prijs en won de publieksprijs.

    Als Toby Obed eindelijk wakker wordt, is het al lente.

    Hij ligt op zijn rug in ongesteven beddengoed en herkent het plafond en de muren om hem heen niet. Net was hij nog in een kalme kunstmatige slaap, maar nu zijn zijn neuronen witheet en proberen alle informatie tegelijk te verwerken.

    Waar ben ik? Waarom doet het pijn? Zal het eindelijk overgaan?

    Toby kijkt om zich heen, zoekt naar het uitzicht uit het raam, een aanknopingspunt. Maar zijn blik dwaalt steeds af naar het midden van het bed. Dat is de plek waar zijn armen en benen zich zouden moeten bevinden, maar de deken waarmee Toby is toegedekt ligt vlak.

    Toby denkt dat hij hallucineert – dat gebeurt soms als je flink gedronken hebt. Hij wil in zijn ogen wrijven en heft zijn armen.

    Maar onder zijn linker elleboog is niets meer.

    Hij kijkt naar rechts. Wat er van zijn andere hand over is, zit in dik verband.

    ‘Wacht eens even! Waar zijn mijn benen? Wat hebben jullie verdomme met mijn armen gedaan?!’

    Een vrouw in een wit schort buigt zich over het bed.

    ‘Wat ben ik blij dat je wakker bent! We wisten niet of dat nog zou gebeuren. Toby, we zijn in het ziekenhuis in St. John’s, in de hoofdstad van Newfoundland en Labrador. Het is al maart. Je bent net tweeëntwintig geworden. En ik kan je zeggen dat je echt iets te vieren hebt.’

    Maar Toby is het oneens met dat het al maart is en ook met zijn nieuwe ingekorte lichaam. Hij kan zich niet herinneren dat iemand die veranderingen met hem heeft besproken.

    Het laatste dat hij zich herinnert is een feest in Happy Valley-Goose Bay, ruim zestienhonderd kilometer ten noorden van het bed dat van nu af aan altijd veel te lang zal lijken.

     * * * 

    Goose, zoals het stadje in de volksmond heet, ligt op het schiereiland Labrador – het deel van Canada dat in het oosten aan de Atlantische Oceaan en in het noorden aan het Noordpoolgebied grenst. Er wonen iets meer dan achtduizend mensen. Goose is het resultaat van het samenvoegen van twee plaatsen: Happy Valley en Goose Bay, maar de idyllische naam van het stadje is misleidend. Want de aanleiding van zijn bestaan is oorlog.

    In de jaren veertig stond in de kranten dat er in de Labradorzee torens van Duitse U-boten waren gezien. Nu de VS aan de oorlog deelnam was het duidelijk dat er in deze regio zo snel mogelijk een sterke militaire basis moest komen voor de verdediging van het continent. Voor de bouw werden mannen uit dorpen in heel Labrador naar Goose gehaald. Ze werkten in verschillende ploegendiensten. De bevoorrading had berekend dat ze vier- tot vijfduizend pakjes sigaretten per dag nodig hadden.

    De arbeiders kregen een fractie van het loon dat de mensen die in de binnenlanden werkten verdienden, maar ze morden niet. Ze klaagden maar over één ding: voor hun vertrek naar de bouw hadden ze hun huizen moeten afsluiten. En dat betekende dat ze voor vertrek hun honden hadden moeten afmaken.

    In 1943 beschouwde men Goose als het grootste vliegveld ter wereld. Na de oorlog bleef het een belangrijk knooppunt van de lucht-, asfalt- en zeewegen van Labrador. In vredestijd hielden NAVO-eenheden hier oefeningen en de door het leger beheerde terreinen zouden moeten dienen als reservelandingsplaats voor ruimtevaartuigen van de NASA.

    Maar Goose bleef voor altijd een reservestad. De oorlog ging eraan voorbij, er landde geen ruimteveer en in 2010 vertrokken de eenheden van de NAVO van de basis. Nu kom je hier voor satelliettelefoons – die zijn gratis te leen als je de omgeving gaat verkennen, wat het werk van de politie en de reddingsteams moet vereenvoudigen als een toerist verdwaalt. Tijdens lange tochten door Labrador kun je onderweg in Goose kariboeworstjes of gepaneerde kabeljauwtongetjes eten. Vroeger was het armeluisvoedsel, maar nu is het een chic hapje van 13 dollar per portie.

    Dat is nu Labrador, het Grote Land. Hier hoor je de Aarde bewegen, zeggen ze.

    Maar het stadje met de naam Happy Valley-Goose Bay bracht Toby Obed geen geluk. Hier stierf Toby voor de zesentwintigste keer.

    Dat was vlak voor hij tweeëntwintig werd, achttien jaar na zijn eerste dood.

    * * * 

    Als je in een piepkleine nederzetting van walvisjagers in het afgelegen Labrador woont, is een uitstapje naar Goose een hele afwisseling. Toby ging er zijn neef opzoeken. Ze hadden elkaar lang niet gezien en trokken een fles open. Toen kwam er een vriend: ‘Hoe is het? Laten we drinken.’

    Ze dronken.

    De rest zal door de verpleegster worden verteld.

    ‘De politie heeft je pas de volgende dag in de sneeuw gevonden. Ze waren ervan overtuigd dat je dood was.’

    Toby kwam in het Miller Center terecht, een ziekenhuis voor oorlogsveteranen waar chirurgen, fysiotherapeuten, psychologen en prothesemakers verminkten terugslepen naar het leven. De artsen hielden Toby twee maanden lang in een kunstmatig coma om hem zo uit zijn diepe hypothermie te krijgen.

    ‘Dat is gelukt, maar we hebben je moeten amputeren’, zegt de verpleegster aan zijn bed.

    ‘Mens, ik weet niet waar je het over hebt. Geef me mijn benen terug! Geef me onmiddellijk mijn arm terug!’

    ‘Je bent een gelukskind, Toby. Ik leef erg met je mee.’

    * * * 

    Sinds die nacht is er een kwarteeuw verstreken. In het voorjaar van 2018 is Toby Obed zevenenveertig, en zijn vijfhonderd Inuit uit het Dal van de Hoop zijn spiegel.

    Voordat de Europeanen hier arriveerden (onder wie de Portugese ontdekkingsreiziger João Fernandes Lavrador) woonden er op dit grondgebied inheemse gemeenschappen, zoals de Inuit en de Innu. Beide groepen noemden elkaar eskimo’s, wat rauwvleeseters betekent. Dat begrip werd overgenomen door witte antropologen en archeologen voor wie de Eskimo’s een algemene, brede benaming voor de mensen van het Noorden was: van Labrador, het Canadese Poolgebied en Alaska tot aan Kamtsjatka.

    In sommige Europese landen wordt het woord nog altijd gebruikt. In Canada daarentegen hoor je dat niet meer te zeggen, omdat het opgedrongen, discriminerend en beledigend is. De inwoners van de noordelijke provincies worden nu genoemd zoals ze zelf willen. In hun taal, ofwel het Inuktitut, betekent inuk mens, en inuit gemeenschap.

    En zo ziet Toby Obed hen en zichzelf: niet als museumstukken, maar als mensen. Hij zoekt hun gezelschap op, want ze zijn voor hem tegelijk een spiegel en identiteitsbewijs, belangrijker dan zijn Canadese paspoort.

    ‘Ik vind het fijn als een buurman terloops opmerkt dat ik net zo’n gezicht trek als mijn moeder. Of dat ik net zo loop als mijn vader, dat we van een afstand niet van elkaar te onderscheiden zijn. Dan ben ik zo gelukkig! Want dat betekent dat zij hebben bestaan – en dat ik een overblijfsel van hen ben.’

    Als Toby zijn moeder wil zien, raakt hij met zijn rechterhand zijn wang aan. Een gladde, strakke huid, zonder poriën, zonder ook maar een rimpel. Hoge, prominente jukbeenderen. Daarboven diepgelegen smalle ogen, verscholen onder dikke zwarte wenkbrauwen. Toby’s haar is als peper en zout. Zwart en helder wit, niets ertussenin. Dik en stug, tot aan zijn kleine driehoekige kin.

    Had zijn moeder zulk draadachtig haar? Zulke kleine ogen, zo zwart dat je maar moeilijk de pupil van de iris kunt onderscheiden?

    Dat weet Toby niet.

    ‘Ik heb geen enkele foto. Ik herinner me niet hoe ze eruitzag. Ik weet dus niet waar ik vandaan kom, en waarom.’

    * * * 

    De naam Tobijah betekent in het Hebreeuws ‘Jahweh is goed’. Een woord van troost voor iemand die alles heeft verloren en geen hoop meer heeft. Volgens het Oude Testament wordt Tobias blind, en gemarteld smeekt hij God te mogen sterven. Maar God heeft andere plannen met hem. De Schrift leert dat het grote lijden van Tobias geen straf voor hem is, maar een welgemeende beproeving. De liefhebbende God zendt eerst kwellingen, maar voorziet op zijn tijd een beloning voor gehoorzaamheid en loyaliteit. Het is een didactisch verhaal – de dreunen van het lot moet je opvatten als tekenen van de barmhartige God.

    Die profetische naam kreeg Toby van zijn moeder.

    Ze had vijf kinderen. Kinderen die moeite hadden om het thuis uit te houden. Hun ouders besteedden niet al te veel aandacht aan hen. Ze dronken. Emily en Sonny, ofwel Zoontje, waren een jaar of tien ouder dan de rest. Zij zorgden voor de kleintjes: Sara, Elias en Tobias.

    Hoe kwamen ze in zo’n afgelegen nederzetting voor walvisjacht aan zulke namen?

    Vroeger heette die plek Arvertok, wat in de taal van de Inuit de Walvissenplek betekent. Er werd op walvissen gejaagd in de wintermaanden – de Inuit woonden dan in diep in de rauwe, ongastvrije grond verborgen huizen die maar deels boven het oppervlak uitstaken. Ze zochten daar beschutting tegen de snijdende wind, en in de lente, als het zeehonden- en walvissenseizoen was afgelopen, trokken ze dieper het land in. Ze namen tenten van zeehondenhuid mee en gingen jagen op vleesrijke kariboes. Ze raapten de karige vruchten die de toendra mondjesmaat verschafte en bereidden zich voor op het doorstaan van de volgende winter.

    Suikerziekte, aderverkalking, kanker – dat waren ook geschenken die de witte kolonisten met zich meebrachten

    Dat ritme werd verstoord door de bewoners van het Oude Continent, Duitse mennonieten uit Moravië, missionarissen met een protestantse arbeidsethiek. Ze waren hier gebracht door de imperatief hun rijkdom te vergroten en de kerkelijke schola te vullen. Ze begrepen de mensen die ongehaast de cyclus van de natuur volgden niet. Ze verlangden er vurig naar om in naam van de handel onder zware omstandigheden te zwoegen: in Europa was grote vraag naar echte, warme bontjassen. Daarmee werd een fortuin verdiend, dat nu in Canada ‘oud geld’ wordt genoemd. De Moravische kolonisten waren verrukt over de ondiepe wateren vol zeehonden en de dichte bossen vol vossen. In 1782 doopten ze de Walvissenplek om in het Duitse Hoffenthal, het Dal van de Hoop.

    Ze brachten hetzelfde mee als de meeste anderen die van zichzelf zeiden dat ze nieuwe landen ontdekten: het woord Gods, gereedschap, wapens, groente en ziektes.

    Suikerziekte, aderverkalking, kanker – dat waren ook geschenken die de witte kolonisten met zich meebrachten. Labrador is ze tot op de dag van vandaag niet te boven gekomen.

    De mennonieten veroverden de gebieden met de hoorn en de trombone. Ze geloofden dat met Haydn en Bach als bondgenoten de Inuit verrukt zouden raken over de barokmissen en ze hun ziel zouden openstellen voor een hun onbekende God. Tot op de dag van vandaag kun je in het kleinste gehucht een blaasorkest vinden dat in de woestenij van de Canadese toendra Bachcantaten speelt.

    De missionarissen deelden graag hun bladmuziek, maar ze zeiden dat het hun God niet beviel hoe er in de huishoudens met elkaar geslapen werd: zonder sacrament, met meerderen tegelijk, in het bijzijn van de kinderen. Volgens de lokale traditie was een levenspartner precies zoals het klinkt: een compagnon, iemand met wie het leven draaglijker was of überhaupt mogelijk. Het gezin was een onderneming om te overleven, maar de mensen wilden naar bed met degenen die ze aantrekkelijk vonden, niet per se met de mensen met wie ze samenwerkten om te overleven. Soms woonden er meerdere gezinnen onder één dak en waren genegenheid en seks binnen handbereik.

    De missionarissen uit Moravië waren gekomen om hun mee te delen dat ze in zonde leefden en God beledigden, die zijn volk in de hitte door de woestijn had geleid. De bewoners van deze gebieden begrepen niet wat een zonde was en hadden nog nooit een woestijn gezien.

    De Duitse kolonisten zijn er nu niet meer – ze hebben de oorlog met het handelsimperium Hudson’s Bay Company (HBC) om de vachten verloren en hebben het Grote Land verlaten. Van hen zijn grafstenen, resten van de houten gebouwen van de mennonitische missie en de gewoonte om Inuitkinderen Bijbelse namen te geven achtergebleven. Na verloop van tijd, toen de Britse monarchie dit deel van de wereld in haar macht kreeg, werd de naam veranderd – van Hoffenthal in Hopedale.

    Er is hier niet veel meer veranderd dan dat.

    * * *

    In 1975 stond er opeens een politieagent in een rood uniform op de drempel en zei: ‘Kinderen, jeugdzorg is geweest, we moeten jullie meenemen.’

    Toby’s ouders waren verrast, want ze kwamen onaangekondigd. Geen gelegenheid om in te pakken, geen gelegenheid om afscheid te nemen.

    ‘We gingen zoals we er toen bij liepen. Later hoorden we dat ouders dergelijke situaties eigenlijk geen keuze hadden. Op het niet meegeven van de kinderen stonden straffen, waaronder hechtenis en het intrekken van de uitkering, waarvan de meeste gezinnen in de omgeving leefden. Of we ons verzetten? Dat weet ik niet meer. Of we huilden? We huilden allemaal. Emily was dertien, Sonny vijftien, en ik pas vier. Toen, in 1975, in de deuropening bij de laarzen van de agent van de bereden politie, stierf ik voor het eerst.

    We stapten in een klein vliegtuig dat op water kon landen. We vlogen een kilometer of tweehonderd naar het zuiden, naar North West River. Eerst brachten ze ons naar het ziekenhuis. Daar werd nagekeken of alles met ons in orde was. Routineonderzoek: of er geen actieve infecties waren, parasieten, ondervoeding. En of niemand ons kwaad had gedaan.

    Natuurlijk werden we gescheiden, mijn broers en zussen waren van een andere leeftijdscategorie. Ik begreep het niet. ’s Ochtends had ik nog familie, en nu was ik ineens alleen, terwijl ik pas vier jaar oud was. Alles wat ik weet van het leven, heb ik daar geleerd, in het internaat, in het juniorenhuis in North West River. Dat waren verplichte lessen die ik niet wilde. Rekenen en grammatica deden er nog het minste toe, je moest vooral snel door zien te krijgen wie je vriend was en wie je beter kon mijden. Waar je heen moest en hoe, en achter welke deur je nooit mocht komen. Wat je mocht zeggen en waar je jarenlang over moest zwijgen. Ik was een kleuter toen ik begreep dat ik, net zoals ik onbewust en automatisch ademhaalde, onophoudelijk en instinctmatig in de gaten moest houden of ik veilig was. Ik controleerde constant of ik niet in gevaar was. In zulke omstandigheden loeit er constant een alarm in je hoofd.’

    Toby Obed, een Canadees uit Labrador, zegt niet over zichzelf dat hij de Yale-school heeft afgerond die in North West River door de liefdadigheidsorganisatie Grenfell werd geleid.

    Hij zegt: ‘Ik ben een overlever. Ik heb het overleefd, ik ben in leven gebleven.’

    * * *

    Toby vertelt over school alsof er een veer is losgesprongen, alsof er een la met mappen vol politiedocumentatie is opengeschoten. Hij praat en praat, kalm, systematisch, alsof hij verslag uitbrengt van iets wat een ander is overkomen. Hij gaat bijna twee uur lang door.

    In Toby Obeds vroegschoolse herinneringen komen niet veel kaligrafie-oefeningen, lessen over scheepsbouw of zelfs het verplichte corvee in de koeienstal voor.

    De volgende sleutelwoorden komen wel steeds terug:

    zwiep, klets, pats (zo klapte de zweep); 

    taal, accent, slaag (voor het spreken van Inuktitut kreeg je ervan langs); 

    cel, duisternis, honger (een triade die elk kind zonder uitzondering verlamt).

    Ik hoor van Toby dat in je broek plassen van angst helemaal geen beeldspraak is.

    In zijn herinneringen komt een persoon in het bijzonder naar voren: een lerares, Miss Devil, Juffrouw Duivel.

    ‘Ze liet ons toekijken’, zegt Toby. ‘Ik wilde niet kijken, maar geen kind mocht zijn gezicht afwenden.’

    ‘Je bent vier, zes, tien jaar oud en je weet dat niemand, maar dan echt niemand zich voor je interesseert’

    Toby vat zijn schooltijd als volgt samen: ‘De volwassenen van buiten wisten het. Ze deden er niets aan.’

    Wat er binnen de houten wanden van Grenfell gebeurde was een verschrikking, maar werd mettertijd de norm. Maar je kon er echter niet aan wennen dat er niemand in de buurt was aan wie je erover zou kunnen vertellen. En die je niet zozeer om redding, om ingrijpen kon vragen, want daar hoopten de kinderen al niet meer op, maar om wat troost.

    Toby wachtte op mededogen, dat jarenlang niet kwam. Ook had hij niet het gevoel iemand dierbaar te zijn.

    ‘Je bent vier, zes, tien jaar oud en je weet dat niemand, maar dan echt niemand zich voor je interesseert.’

    Toen dachten de kinderen dat er van de door de liefdadigheidsorganisatie gerunde school geen bevrijding mogelijk was. Maar een zomer was het geld op en werd de instelling gesloten. Dat was in 1979 of 1980, de bronnen stemmen niet overeen.

    Er zijn in Canada geen kindertehuizen. De oplossing waren pleeggezinnen, waar de kinderen rechtstreeks van de kostschool heen werden gestuurd. Uiteraard zonder rekening te houden met familiebanden.

    De kinderen Obed maakten geen kans om samen te blijven. Wie wilde er nu voor een paar gebroken Inuit-kinderen zorgen? 

    Ze werden opnieuw gescheiden, deze keer voor jaren. De kinderen verloren elkaar volledig uit het oog. Die vakantie raakten ze echt alles kwijt, werden de laatste lijntjes verbroken. Toby zag zijn zus Sara pas zevendertig jaar later terug.

    ‘Ze maakten ons gezin helemaal kapot’, zegt Toby. ‘Ik was acht toen mijn leven opnieuw ten einde kwam.’

    Dat was tijdens de Koude Oorlog. In de Canadese bossen werden legereenheden ondergebracht, Goose Bay werd uitgebreid, er werden militairen gestationeerd. Velen van hen hadden al een vrouw, maar nog geen kinderen. Ze konden zorgen voor de beschermelingen van de school in het dennenbos.

    Toen Toby bij het eerste pleeggezin terechtkwam was hij acht jaar oud en dacht hij dat zijn lijdensweg ten einde was, dat hij nu een thuis zou krijgen. Maar in plaats daarvan verplaatsten ze hem van de ene verzorgers naar de andere.

    ‘De acht jaar die volgden heb ik bij twintig gezinnen gewoond. Gemiddeld eens in de vierenhalve maand verhuisde ik, of eerder – werd ik verhuisd. Wat ik wilde, wat ik ervan vond, vroegen ze niet. We werden behandeld als meubels, als obstakels, als zakken met vuilnis.

    In elk huis was het weer anders, maar ik werd geloof ik overal geslagen’, herinnert Toby zich. ‘Ik was niet klein meer, ik hoefde niet meer gespaard te worden. Ik ging al naar de tweede klas, dus ze konden me flink op m’n sodemieter geven. Dat verdiende ik op zich ook: ik begreep niet wat er tegen me gezegd werd. Ik wist niet hoe ik ze tevreden moest stellen. Ik probeerde ernaar te gissen, ik probeerde me aan te passen, maar ik was machteloos.’

    Uiteindelijk wende hij eraan. Het werd dus routine: eten, slapen, school, slaag. Nepmoeders en nepvaders sloegen met de riem en sloegen met de hand voor van alles en nog wat. Hoe je de klappen moest ontwijken, hoe je moest overleven leerde Toby van twintig gespierde, sportieve mannen die werden gesteund door twintig vooruitziende, toegewijde echtgenotes.

    Toby’s lichaam was sterk, dat hielp hem erdoor. Zijn geest was hem ook goedgezind, de meeste huizen heeft hij kunnen vergeten. Toby weet dat ze ergens zijn, hij ze in zich draagt als wild vlees, als littekens, als kanker. Maar zijn hoofd heeft hem ervan afgesneden. In het dagelijks leven ziet hij ze niet, zijn de ziektehaarden niet vast te stellen. Maar Toby weet dat ze nog altijd schade aanrichten, net als gezwellen die bij onderzoek niet te zien zijn.

    Van alle twintig gezinnen kan Toby er misschien vijf of zes voor de geest halen. Aan sommige heeft hij goede herinneringen. Hij gelooft dat ze hun best deden. Bijvoorbeeld enkele nepmoeders. Soms waren ze aardig, kookten ze, wilden ze Toby’s stijve dikke haar kammen.

    Als achtjarige had Toby het overlevens-abc voor kinderen onder de knie: hij loog, stal en bedroog

    ‘Rot op, zei ik, laat me met rust. Niet jij, maar mijn echte moeder zou me nu over mijn hoofd moeten aaien. Maak dat je uit m’n buurt komt, zei ik. Ook sommige nepvaders deden hun best. Soms maakten ze tijd voor me vrij. Probeerden me uit te leggen dat ik zelf om problemen vroeg. Dat spijbelen en weglopen nergens goed voor waren. Maar ik had geen zin om te luisteren. Ik neem het ze niet kwalijk. Ik was geen kind om van te houden, want waarvoor ook?’

    Als achtjarige had Toby het overlevens-abc voor kinderen onder de knie: hij loog, stal en bedroog. Hij vocht veel. De school in Goose waar hij toen op zat, was voor hem één grote boksring. Hij vocht vier, vijf keer per dag, dag in dag uit. En hij verloor nooit, hij was altijd degene die anderen tot bloedens toe sloeg. Hij hield niet op voor hij zeker wist dat ze pijn hadden. De kinderen op school zeiden dat Toby gevaarlijk was. Dat beviel hem wel. Vechten was die opening, die lichtflits, het moment waarop hij even sterk was en er iets van hem afhing. Hij werd dan overweldigd door geluk. Hij voelde geen pijn, het waren de anderen die leden. Ze leden, omdat hij zo beslist had.

    Dat zorgde ervoor dat hij zich kon wapenen voor de middag en avond. Want na school moest hij natuurlijk terug naar zijn pleeggezin en was hij degene die ervan langs kreeg. Maar er waren meer straffen, alledaagse, gewone. Meestal moest hij gewoon zijn mond houden en naar zijn kamer gaan. Ze stuurden hem weg, hij kreeg geen eten. Dat is zogenaamd alleen vervelend, geen marteling.

    ‘Weet je, een of twee keer kun je het best zonder avondeten doen. Maar zelfs als duidelijk is dat je het ergste, vervelendste kind bent, wil je niet de hele tijd honger hebben. Met een kind kun je alles doen. Het is voldoende om hem niet genoeg te eten te geven.’

    Jarenlang was hij ervan overtuigd dat hij slecht was, dat hij het niet verdiende om niet geslagen te worden, niet gestraft. Later drong tot hem door dat de militairen vaak moesten verhuizen. Er kwamen orders, en dan werden de in huis opgenomen kinderen en hun zaken achtergelaten. Maar niemand die dat aan de kinderen uitlegde. Die waren er dus van overtuigd dat ze steeds opnieuw werden verlaten, omdat ze net zo veel waard waren als knellende of afgedragen pantoffels.

    Terugkeren naar zijn vader en moeder was geen optie. De jaren gingen voorbij, maar zijn ouders hielden niet op met drinken. De autoriteiten lieten de kinderen niet terug naar huis gaan, maar er werd ook niet veel gedaan om de ouders te steunen. De kinderen uit huis plaatsen: dat was een radicale en eenvoudige, en vrijwel de enige mogelijke therapie.

    ‘Toen, mijn hele jeugd en nog vele jaren daarna, was ik kwaad. Agressief. Ik voelde me gekwetst en verworpen. Waarom konden anderen bij hun moeder blijven maar ik niet? Waarom konden anderen een normaal leven hebben, alleen ik niet?’

    Toen had Toby er nog geen idee van dat er in de omgeving meer dan duizend kinderen waren zoals hij.

    Deze vertaling kwam tot stand in samenwerking met CELA, Connecting Emerging Literary Artist.