Tag: crisis

  • Een Hollywoodmythe ontrafeld: Tijdens crises neigt men naar altruïsme

    Een Hollywoodmythe ontrafeld: Tijdens crises neigt men naar altruïsme

    Er heerst een sentiment dat de vernislaag van beschaafdheid snel verdwijnt in tijden van crisis, maar niets blijkt minder waar. Rampen halen juist het goede in de mens naar boven.

    Een vliegtuig boort zich in een van de hoogste torens ter wereld. Een ongekende noodsituatie, medewerkers van talloze verdiepingen moeten een voor een via de trap het gebouw verlaten. Hoe zou een dergelijke scène worden uitgebeeld in een Hollywood-film? Krijsende, duwende, egoïstische mensen die anderen vertrappen om zichzelf in veiligheid te brengen. Hoe ging het op 11 september 2001 in New York? In het hele gebouw werd de kalmte behouden die nodig was om vrijwel iedereen er levend uit te krijgen. De mensen die werden geëvacueerd hielpen anderen, droegen gewonde collega’s of leidden onbekenden door donkere trappenhuizen. Bij de ene na de andere ramp blijkt dit de norm: extreem egoïsme komt niet voor, de getroffenen tonen zich eerder menslievend, om niet te zeggen heldhaftig, ten aanzien van onbekenden. In crisissituaties, zoals de massale stroomuitval op het Iberische schiereiland van vorige week, gaan mensen niet met een honkbalknuppel hun buren te lijf. Ze zullen hun eerder een pakje batterijen geven, zelfs als ze tot dan toe nooit een woord met elkaar hebben gewisseld. Waarom blijven we dan toch geloven dat onze natuurlijke reactie hieraan tegenovergesteld is?

    ‘Rampenfilms en de media blijven de gemiddelde mens afschilderen als hysterisch of meedogenloos in het geval van een ramp. We hechten meer geloof aan de stemmen die ons afschilderen als slachtoffers of bruten dan aan onze eigen ervaringen,’ vat schrijver Rebecca Solnit het samen in haar essay ‘A Paradise Built in Hell’, waarin ze alle positieve reacties op een rij zet die we hebben gezien bij mensen die werden geconfronteerd met een ramp. Ons recente geheugen wordt bevolkt door apocalyptische angstbeelden en werkelijke rampen: de overstromingen in Valencia, de wereldwijde computerstoring, de coronalockdown… In al die gevallen waren we getuige van daden van solidariteit, zoals die op 28 oktober. Een Spaans centrum voor sociologisch onderzoek (het CIS) heeft dit vertaald in een statistiek: 88,2 procent van de Spanjaarden heeft mensen gezien die zich goed of heel goed gedroegen; slechts 5,3 procent meldde dat mensen zich gemiddeld, slecht of heel slecht gedroegen.

    ‘We hechten meer geloof aan de stemmen die ons afschilderen als slachtoffers of bruten dan aan onze eigen ervaringen’

    ‘De realiteit laat zien dat mensen zodra een crisis ontstaat de neiging hebben om elkaar te helpen; er ontstaat solidariteit. Dat helpt ons om weer controle te krijgen en om te bevatten wat er is gebeurd, en ook om de emoties van die ervaring te verwerken,’ legt psycholoog Lidia Rupérez uit, gespecialiseerd in noodsituaties. En dat is niet alleen omdat de Spanjaarden zo vriendelijk zijn; het zit in de aard van de mens.

    ‘Het probleem met de paniekmythe is dat die uitgaat van een overreactie op een noodsituatie. Uit de wetenschappelijke literatuur blijkt dat bij noodsituaties mensen eerder juist om het leven komen door onderreactie,’ aldus Stephen Reicher, hoogleraar sociale psychologie aan de University of St. Andrews in Schotland en gespecialiseerd in collectief gedrag. Hij houdt zich al tientallen jaren bezig met dit fenomeen en is nog altijd gefascineerd door de hardnekkigheid van het misverstand, dat door specialisten ‘de rampmythe’ wordt genoemd; een mythe die de solidariteit versluiert die we juist als waardevolle kwaliteit moeten omarmen. 

    Na de aanslagen in Oklahoma City in 1995, in Madrid in 2004 en in Londen in 2005, toen de eerste schok en de angst de overhand hadden en er nog werd gewacht op de hulpdiensten, vervaardigden omstanders geïmproviseerde brancards en legden ze tourniquets aan bij onbekenden. De zogeheten zero responders bij deze en vergelijkbare tragedies zijn vaak andere slachtoffers of volstrekt altruïstische onbekenden: dit is een wereldwijd fenomeen met lokale wortels. ‘Talloze eerdere onderzoeken en rampen die zich hebben voorgedaan in Spanje, zoals de bomaanslagen in Madrid of de vulkaanuitbarsting op La Palma, hebben ons geleerd dat samenwerking de menselijke norm is. In Spanje is de sociale cohesie heel sterk,’ aldus socioloog Celia Díaz van de Complutense University in Madrid.

    ‘Gedeelde identiteit ontstaat uit een gevoel van een gedeeld lot, het gevoel dat we allemaal hetzelfde meemaken’

    ‘Gedeelde identiteit ontstaat uit een gevoel van een gedeeld lot, het gevoel dat we allemaal hetzelfde meemaken. De grootste uitdaging is om dat gevoel over een langere periode vast te houden,’ zegt Reicher. Een gevoel van verbondenheid werkt wederzijdse hulp in de hand, spontane coördinatie en vertrouwen in de ander. Dit principe wordt beschreven in de sociale psychologie en is evolutionair gezien al heel vroeg ontstaan: we zorgen voor anderen die dat nodig hebben omdat we niet zonder elkaar kunnen overleven.

    Paleontologen hebben niet ver van Xàtiva, in Valencia, de overblijfselen gevonden van Tina, een Neanderthalermeisje met het syndroom van Down. Honderdduizenden jaren geleden hebben deze vroegste verwanten van de homo sapiens, onder de zwaarst denkbare omstandigheden, voor dat meisje gezorgd tot aan haar zesde levensjaar, zonder daar iets voor terug te verwachten. Het paleontologische dossier staat vol met zulke gevallen: tandeloze mensen die moesten worden gevoerd, armen of benen misten, artritis hadden, zware botbreuken die weer heelden of doof waren. Dat deze mensen overleefden kan alleen worden verklaard doordat er dagelijks voor hen werd gezorgd, doordat was besloten ze niet te laten vallen. De mensheid heeft geleerd lantaarns te maken, maar leerde lang daarvoor al zorgen voor wie in het duister achterbleef.

    En na de schok?

    De stroomstoring in Spanje duurde slechts enkele uren. Wat zou er zijn gebeurd als deze langer had aangehouden? Na de aanvankelijke heldhaftige fase dringt het besef van de verliezen door, maar de samenwerking blijft bestaan. Al enkele decennia lang circuleert de overtuiging dat de gehele mensheid binnen 48 uur – of vier maaltijden – kan instorten; een uitspraak die wordt toegeschreven aan de Britse geheime diensten, maar die geen enkele empirische basis heeft en eerder een logistieke simplificatie is. ‘Ik begrijp best dat veiligheidsdiensten het slechtste in de mens zien, maar ze zouden er goed aan doen de geschiedenis wat nauwlettender te bestuderen,’ merkt Reicher op.

    Na de zware aardbeving en de tsunami van 2011 kampte Japan wekenlang met ernstige tekorten, doordat de infrastructuur was verwoest en een nucleaire ramp dreigde. Maar in de rijen voor het eten overheerste solidariteit en er werd nauwelijks geplunderd. In 1998 zorgde een sneeuwstorm voor enorme verwoestingen in Canada, miljoenen mensen zaten dagen of weken zonder elektriciteit. De autoriteiten registreerden een duidelijke daling in de criminaliteit, buren namen hele gezinnen die geen warmtebron hadden in huis en de al bestaande solidariteitsnetwerken – zoals coöperaties en parochies – werden hechter. Doeltreffend overheidsoptreden, van militaire inzet tot steunuitkeringen, versterkte het vertrouwen.

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog zagen we dat in Engeland de onvrede over het bonnensysteem toenam, maar dat was omdat de rijken op de zwarte markt bonnen konden kopen en zich nog altijd luxe artikelen konden veroorloven. ‘Mensen komen in opstand als ze onrecht ervaren: sommigen hebben wel te eten en anderen niet; sommige mensen hamsteren en drijven de prijzen op… Als we sociale onrust willen voorkomen moet de overheid voorkomen dat elites profiteren en toezien op een eerlijke verdeling,’ zegt Reicher.

    ‘Een kenmerkend patroon is een hoge mate van onmiddellijke solidariteit en onderlinge hulp, die vervolgens wordt ondermijnd door overheidsingrijpen,’ voegt hij eraan toe. Wanneer onrust ontstaat, is het probleem dus niet de ‘menselijke natuur’, maar het politieke ingrijpen, dat de inzet van burgers ondermijnt in plaats van deze te benutten – vooral wanneer het officiële optreden te laat komt of onbevredigend is. ‘Overheden zijn vaak paternalistisch. Ze zien het publiek als kinderen of dieren die verzorgd moeten worden. Dat zagen we tijdens covid, toen ze het publiek beschouwden als onderdeel van het probleem dat moest worden aangepakt.’

    ‘Overheden zijn vaak paternalistisch. Ze zien het publiek als kinderen of dieren die verzorgd moeten worden’

    Een gebrek aan informatie kan de situatie verergeren: zestig procent van Spanjaarden had tijdens de black-out behoefte aan meer informatie, aldus het CIS. ‘In Spanje is het onderlinge vertrouwen tussen mensen erg groot – iets wat ook al tot uiting kwam bij de vaccinatiebereidheid tijdens de pandemie. Maar het vertrouwen in de overheid is veel lager,’ merkt Díaz op. Daarom, aldus de socioloog, ‘was niemand er echt ondersteboven van’ dat de regering zo lang wachtte met communiceren; ‘ze hadden niet veel anders verwacht’.

    Dit betekent niet dat mensen geen hevige stress ervaren, maar de sociale ineenstorting die zo vaak in films wordt gepresenteerd, is eerder de uitzondering dan de regel. Er zijn bovendien omstandigheden die veel meer invloed hebben dan simpelweg hoe lang de oplossing op zich laat wachten. New York is wat dat betreft een goed voorbeeld. Tijdens de grote stroomuitval van 2003 meldde de politie minder incidenten dan op een normale dag. Tijdens de black-out van 1977 daarentegen, toen de stad werd geteisterd door criminaliteit, armoede en raciale spanningen, sloegen de plunderingen snel toe.

    ‘De aanhoudende mythe van “ieder voor zich” heeft ook te maken met het feit dat ons collectieve voorstellingsvermogen de laatste decennia vooral dystopisch is geworden,’ legt Díaz uit. ‘Oorlogen, de bestorming van het Capitool – al die beelden staan scherper op ons netvlies gebrand dan de vrolijke.’ En dan is er natuurlijk nog de rol van de media bij het verspreiden van deze perceptie van chaos. Dat brengt ons bij het favoriete voorbeeld van dit betoog: het massaal inslaan van wc-papier. Een volkomen redelijke vorm van massahysterie, volgens Reicher: ‘Als je hoort dat anderen zich irrationeel gedragen door een bepaald product te gaan hamsteren, dan is het rationeel om je daarbij aan te sluiten voordat de schappen leeg zijn.’ Een lange rij heeft een grotere nieuwswaarde dan twee buren die op de trap kaarsen uitwisselen. Maar ondertussen zijn het wel onze buren die ons zullen redden van de apocalyps.

  • Canada: premier Justin Trudeau zou deze week al kunnen aftreden

    Canada: premier Justin Trudeau zou deze week al kunnen aftreden

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne lanceert nieuw offensief in de Russische regio Koersk

    » Gaza: Hamas zegt bereid te zijn gijzelaars vrij te laten

    Trudeau zit in zijn grootste politieke crisis ooit

    De Canadese regeringsleider, die al weken onder druk staat, zou in de komende dagen zijn aftreden kunnen bekendmaken, meldde The Globe and Mail zondag. De krant citeert drie anonieme bronnen die bekend zijn met de interne aangelegenheden van de partij en zegt dat de mededeling van Justin Trudeau maandag al zou kunnen komen. De bekendmaking zou plaatsvinden in de aanloop naar een nationale partijvergadering die gepland staat voor woensdag, aldus de bronnen van The Globe and Mail.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het vertrek van Justin Trudeau zou de Liberale Partij zonder leider achterlaten, slechts een paar maanden voor de volgende algemene verkiezingen, die eind oktober gehouden zullen worden. Bij navraag door AFP weigerde het kantoor van de premier commentaar te geven. Trudeau, die een minderheid in het parlement heeft en verzwakt is door de terugtrekking van zijn linkse bondgenoot en de groeiende ontevredenheid binnen zijn eigen partij, kampt met de ernstigste politieke crisis sinds hij negen jaar geleden aan de macht kwam.

  • Israël neemt Palestijnse kant grensovergang bij Rafah over

    Israël neemt Palestijnse kant grensovergang bij Rafah over

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Voormalig pornoster Stormy Daniels getuigt in zwijggeldzaak tegen Trump

    » Ruim 1300 bommeldingen op één dag op Slowaakse scholen

    Grensovergang Kerem Shalom inmiddels weer heropend

    Het Israëlische leger heeft dinsdag aangekondigd dat hun troepen de ‘operationele controle’ hebben overgenomen over de Palestijnse kant van de grensovergang Rafah tussen Gaza en Egypte. Dat meldt Al Jazeera. De grensovergang bij Rafah is de belangrijkste toegangspoort voor hulpgoederen en de enige uitgang voor mensen die het Israëlische offensief proberen te ontvluchten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Israëlische tanks trokken het grensgebied binnen na een nacht van intensieve aanvallen. Eerder sloot Israël de grensovergang bij Kerem Shalom, waardoor de twee belangrijkste hulpaders van Gaza waren afgesloten. Maandag gaf het Israëlische leger verder tienduizenden burgers het bevel om te beginnen met de evacuatie van de nabijgelegen oostelijke delen van de stad Rafah.

    Volgens Israël en bondgenoot Verenigde Staten gaat het om een ‘beperkte’ operatie om Hamas-strijders uit te schakelen en hun infrastructuur te ontmantelen. De Palestijnse gewapende groep zei maandag dat het een voorstel van Egypte en Qatar voor een staakt-het-vuren had geaccepteerd.

  • De letterlijke scheidingslijn tussen de Dominicaanse Republiek en Haïti

    De letterlijke scheidingslijn tussen de Dominicaanse Republiek en Haïti

    De Dominicaanse Republiek bouwt een muur om Haïtianen buiten te houden, terwijl chaos het buurland overspoelt. Het is de laatste fase in een eeuwenlange bittere verdeeldheid in de regio.

    Het Caribische eiland Hispaniola, dat van zowel Haïti als de Dominicaanse Republiek is, wordt al eeuwenlang verdeeld door taal, ras, geschiedenis en cultuur, soms met bittere gevolgen. Nu Haïti verder afglijdt naar chaos en ineenstorting, worden de scheidslijnen – letterlijk – concreet. De Dominicaanse Republiek werkt versneld aan een muur langs de ruim 400 kilometer lange grens die dwars door het binnenland van het eiland loopt. 

    De Dominicaanse president Luis Abinader wil hiermee voorkomen dat mensensmokkelaars of criminelen de grens oversteken. Hij waarschuwt de Verenigde Naties en andere internationale fora al lange tijd voor wat er zal gebeuren als Haïti instort. De afgelopen weken is de Haïtiaanse regering in anarchie vervallen. De premier kon niet terugkeren van een buitenlandse reis en grote delen van Port-au-Prince staan onder controle van krijgsheren en bendeleiders als Jimmy ‘Barbecue’ Chérizier, die het hele politieke systeem wil ontwortelen. 

    ‘Wij waren de eersten die waarschuwden dat Haïti een tweede Somalië aan het worden was,’ zei Abinader in een interview in het sierlijke presidentiële paleis in de Dominicaanse hoofdstad Santo Domingo. 

    Wereldwijde trend

    Abinader tekende drie jaar geleden voor de bouwplannen van de muur, naar het voorbeeld van de versterkingen die Israël bouwde in de Golan Hoogvlakte om het land van Syrië te scheiden. Het plan valt binnen de wereldwijde trend om muren of andere obstakels voor illegale migratie te bouwen, waaronder aan de zuidgrens van de VS. Polen is de afgelopen jaren begonnen met het bouwen van grensbarrières toen Rusland en Wit-Rusland migranten uit Syrië en Afghanistan binnenvlogen en hen daar loslieten om hun eigen weg naar Europa te zoeken. 

    Net als in de VS en een groot deel van Europa, is de controle over de grens een drijvende kracht geworden in de komende verkiezingen in de Dominicaanse Republiek.

    Als Abinader in mei de herverkiezing wint, zou het plan zijn om de barrière van 120 miljoen dollar [ca. 110 miljoen euro] langs de grens te voltooien. Aangezien opiniepeilingen laten zien dat veiligheid de grootste zorg is van de Dominicaanse kiezers, is de kans dat hij wint aanzienlijk. 

    Afgezien van klachten van mensenrechten- en religieuze groeperingen is er weinig weerstand geuit tegen de muur. Voormalig president Leonel Fernández, Abinaders belangrijkste tegenstander bij de verkiezingen in mei, heeft gezegd dat deze nodig is vanwege de verslechterende situatie in Haïti. 

    Abinader heeft het land eerder deze maand in hoogste staat van paraatheid gebracht nadat bendes politiebureaus in Haïti aanvielen en bijna vierduizend gevangenen uit twee gevangenissen bevrijdden. Volgens inlichtingen, zo zei hij, zou de toenemende wetteloosheid ‘Haïti de afgrond in duwen’. 

    De Dominicanen hebben sindsdien duizenden soldaten met spoed naar de grens gestuurd om de bewaking te versterken en te voorkomen dat ontsnapte gevangenen vanuit Haïti de grens oversteken. 

    Vanwege het risico op hongersnood nemen Haïtianen een vlot naar Miami of ze komen hierheen. Voor ons zou het een ramp zijn, wij zijn ook een arm land

    De eerste fase van het project omvat de bouw van een 12 meter hoge muur, voor de helft van beton, met daarbovenop een metalen hekwerk en prikkeldraad dat zich uitstrekt over zo’n 50 kilometer langs de dichtstbevolkte grensgebieden van Haïti. 

    De barrière werd voor het eerst voorgesteld in het Dominicaanse congres door Vinicio Castillo, destijds een extreemrechtse wetgever. ‘Het was in 2014, ruim voordat president Trump met een soortgelijk idee kwam,’ zei Castillo, die zich nu verkiesbaar stelt als senator. ‘Destijds werd het door sommige sectoren gezien als een extremistisch idee, maar dat bleek wel mee te vallen. Vanwege het risico op hongersnood nemen Haïtianen een vlot naar Miami of ze komen hierheen. Voor ons zou het een ramp zijn, wij zijn ook een arm land.’

    De muur is bezaaid met wachttorens, camera’s die op zonne-energie werken en militair personeel dat drones bedient langs de oevers van de vervuilde Massacre-rivier. Deze scheidt de twee landen in de stad Dajabón, met ongeveer 62.000 inwoners, in het noordelijke deel van het grensgebied. 

    Haïtiaanse functionarissen hebben hun bezorgdheid geuit en een voormalige premier van Haïti heeft Abinader publiekelijk ‘anti-Haïtiaans’ genoemd. ‘We zorgen ervoor dat deze destabiliserende situatie stopt bij de grens,’ aldus Abinader.  

    Zweet en arbeid

    In de afgelopen jaren is de Dominicaanse Republiek uitgegroeid tot een toeristische trekpleister, bekend om haar luxueuze strandresorts en tv-programma’s, waaronder de internationale versie van Survivor. Het is nu een van de snelst groeiende economieën van Latijns-Amerika, met een gemiddeld inkomen dat zeven keer hoger ligt dan dat van Haïti, nadat het zo’n vijftig jaar geleden op dezelfde basis begon.  

    Rechtenorganisaties zeggen echter dat de welvaart van de Dominicanen grotendeels te danken is aan het zweet en de arbeid van bijna een miljoen arme Haïtianen die daar werken en gediscrimineerd worden. 

    De geschiedenis van Haïti is er een van schrijnende armoede, enorme corruptie, militaire coups en buitenlandse interventies afgewisseld met perioden van chaos. Het land is nog steeds niet hersteld van de aardbeving in 2010, die een groot deel van de hoofdstad met de grond gelijk maakte en aan maar liefst 300.000 mensen het leven kostte.

    Een grote culturele en sociale kloof tussen de twee landen komt tot uiting in taal, religie, politiek, sport en muziek. Haïtianen spreken een Creools dat gebaseerd is op het Frans. Dominicanen spreken Spaans. Haïtianen houden van voetbal, Dominicanen zijn gek op honkbal.

    ‘Haïti ligt in Amerika, maar het maakt geen deel uit van de westerse wereld,’ zegt Osvaldo Concepción, een jezuïtische priester die sociale programma’s leidt in Dajabón. 

    Conservatieve Dominicaanse politici en denkers hebben geprobeerd om een Dominicaanse nationale identiteit te creëren die Spaans, wit en katholiek is, terwijl ze de grote Afrikaanse bijdrage aan de cultuur van de natie bagatelliseren of negeren, en bestempelen als Haïtiaans en on-Dominicaans.

    De rivier de Massacre, die de meest noordelijke grens tussen de twee naties vormt, is vernoemd naar een van de bloedigste gevechten

    In de achttiende eeuw vochten rivaliserende Franse en Spaanse kolonisten hevige gevechten uit om de heerschappij over Hispaniola. De rivier de Massacre, die de meest noordelijke grens tussen de twee naties vormt, is vernoemd naar een van de bloedigste gevechten. 

    Haïti, met een door slaven aangedreven suikereconomie, was de rijkste kolonie van Frankrijk. Een slavenopstand leidde in 1804 tot de stichting van Haïti, de eerste zwarte republiek ter wereld. Europese landen en de VS weigerden in eerste instantie om de republiek te erkennen. Ze waren geschokt dat slaven de macht konden grijpen en bang dat de opstand zich zou verspreiden.

    GettyImages 2056673663 1
    Een politiebureau in de buurt van de luchthaven van Port-au-Prince, na het uitbreken van vuurgevechten tussen bendeleden, de politie en het leger. – © Getty Images

    Frankrijk erkende de onafhankelijkheid van Haïti pas in 1825 en alleen in ruil voor de betaling door Haïti van een schadeloosstelling van 150 miljoen frank, een enorm bedrag in die tijd dat de Fransen rechtvaardigden als een vorm van herstelbetalingen. Later verlaagden ze het bedrag, maar armoede en onenigheid hadden de ontwikkeling van de nieuwe staat al ernstig belemmerd. 

    In de twintigste eeuw werd Haïti gedomineerd door François Duvalier, die in 1957 tot president werd gekozen en zichzelf zeven jaar later uitriep tot ‘president voor het leven’. Duvalier, een arts die bekendstond als ‘Papa Doc’, vermoordde en martelde duizenden mensen en stal miljoenen. Hij werd opgevolgd door zijn zoon Jean-Claude ‘Baby Doc’ Duvalier, die het land ontvluchtte en naar Parijs vertrok na een volksopstand in 1986. 

    Ook de Dominicaanse Republiek heeft haar portie bloedige dictators en buitenlandse interventies gehad. In de twintigste eeuw vermoordde de Dominicaanse dictator Rafael Leónidas Trujillo, die regeerde van 1930 tot zijn moord in 1961, duizenden politieke tegenstanders. Hij gaf met name opdracht tot de massamoord op Haïtianen en Haïtiaanse Dominicanen die in het grensgebied woonden. Volgens historici werden twaalf- tot vijfentwintigduizend mannen, vrouwen en kinderen vermoord. 

    De Dominicaanse Republiek heeft zich geleidelijk ontwikkeld tot een dynamische economie met een stabiele democratie sinds de jaren negentig, toen het zich begon open te stellen voor buitenlandse handel en investeringen. Een van de belangrijkste veranderingen was de ontwikkeling van een levendige toerisme-industrie, waardoor de Dominicaanse Republiek een belangrijke Caribische bestemming werd voor Amerikaanse toeristen.

    In Haïti begon de laatste fase van onrust met de moord op president Jovenel Moïse in 2021. Door een gebrek aan buitenlandse en binnenlandse politieke steun en de zwakke greep op de macht van interim-premier Ariel Henry, een vierenzeventigjarige neurochirurg, raakte Haïti verzeild in een bendeoorlog. 

    De VN schatten dat de afgelopen jaren meer dan 160.000 mensen hun huizen in het grootstedelijk gebied van de hoofdstad hebben moeten verlaten vanwege het bendegeweld.

    De luchthavens werden vanwege de chaos gesloten en Henry kon deze maand niet terugkeren naar Haïti nadat hij Kenia had bezocht om de inzet van een vredesmacht te krijgen om de orde te herstellen. Hij zat vast in Puerto Rico nadat de Dominicaanse Republiek een Amerikaans verzoek om hem te ontvangen had geweigerd.

    Het bereik van de bendes is de afgelopen dagen in de hele hoofdstad toegenomen. ‘De cirkel is aan het sluiten,’ zegt Frédérique Jean-Baptiste, programmamanager kinderbescherming van Catholic Relief Services, een hulporganisatie. 

    De meeste scholen zijn gesloten en 86 ervan zijn noodonderkomens geworden voor inwoners die op de vlucht zijn voor geweld en plunderingen. Veel gezinnen zijn van elkaar gescheiden, sommigen zitten vast aan de ene kant van de belegerde stad terwijl anderen zijn verhuisd naar schuilplaatsen met slechte sanitaire omstandigheden, aldus Jean-Baptiste. Door wegblokkades kunnen watertrucks en voedselwagens de schuilplaatsen niet bereiken. 

    ‘Ik probeer een voorraad aan te leggen. De laatste keer dat ik de straat op ging om naar de supermarkt te gaan was een week geleden. Veel schappen in de supermarkten zijn nu leeg,’ zei Jean-Baptiste.

    Anti-Haïtiaanse sectoren

    De groeiende economie van de Dominicaanse Republiek heeft lange tijd laagbetaalde arbeiders uit Haïti aangetrokken, net zoals de VS dat hebben gedaan met hun zuiderburen. Maar nu dwingen de Dominicaanse autoriteiten honderden Haïtianen per dag om terug te gaan, zo blijkt uit overheidsgegevens. Vorig jaar werden bijna 225.000 Haïtianen uitgezet of uitgewezen, waaronder meer dan 640 zwangere vrouwen.

    Autoriteiten zeggen dat een derde van de bedden in door de staat gerunde kraamklinieken bezet wordt door Haïtianen. Hoewel wie in het land geboren wordt niet automatisch recht heeft op burgerschap, vrezen nationalistische sectoren dat de nationale identiteit zou kunnen verwateren. 

    ‘Er zijn anti-Haïtiaanse sectoren die de aanwezigheid van Haïtianen zien als een bedreiging voor de Dominicaanse identiteit,’ zegt Edwin Paraison, een voormalig Haïtiaans diplomaat die ambassadeur was in de Dominicaanse Republiek. 

    VN-functionarissen hebben er bij de Dominicaanse autoriteiten op aangedrongen om massale deportaties naar zo’n gevaarlijk land op te schorten. Abinader zei dat zijn regering haar grondwettelijke mandaat volgt. 

    Volgens Abinader is een van de grootste problemen van de Dominicanen om bij te houden wie precies de grens oversteekt, omdat slechts ongeveer 15 procent van de Haïtianen een ID-kaart of paspoort heeft.

    De Dominicaanse inlichtingendienst is een biometrisch systeem aan het ontwikkelen om Haïtianen die het land binnenkomen te identificeren en om vast te stellen of een van de gevangenen die deze maand ontsnapten tijdens de gevangenisuitbraak de grens over is gekomen. Tot nu toe is er nog niemand gevonden.

    In Dajabón houdt de grenspolitie toezicht op de 25.000 mensen die over een voetgangersbrug komen voor een tweewekelijkse markt, een labyrint van zo’n 2500 kraampjes waar basisvoedingsmiddelen worden verkocht die moeilijk verkrijgbaar zijn in Haïti. Op de terugweg dragen Haïtiaanse vrouwen vaak een zware last op hun hoofd.

    ‘Onze ergste nachtmerrie is dat ze de grenshandel sluiten,’ zegt Eddy Bravo, een Dominicaanse eigenaar van een marktkiosk. Op een goede dag kan hij tot 17.000 dollar aan basisgoederen verkopen, zoals meel of pasta. Maar de verkoop kan instorten op dagen van onrust aan Haïtiaanse zijde, wanneer wegen en toegang tot de grens vaak gesloten zijn, vertelt Bravo.

    Het hoofdkwartier van de grenspatrouille bevindt zich bij een voormalige verkeersbrug over de Massacre-rivier. Deze werd verwoest door een overstroming in 2017 en is nooit herbouwd. Een Dominicaanse vlag wappert boven een barrière van zandzakken. 

    Beneden kronkelt de nieuwe muur langs de Dominicaanse kant van de rivier terwijl mensen op de Haïtiaanse oevers kleren wassen, een bad nemen of rotsen en zand opgraven om als bouwmateriaal te gebruiken.

    Vlakbij, in de buurt van een andere grensbrug, stopte onlangs een gestage stroom roestige vrachtwagens in de verzengende hitte, elk met een blauw opschrift: Immigratiecontrole. Er klonken kreten in het Creools en de vingers van tientallen migranten die binnenkort het land worden uitgezet staken door de ventilatieroosters heen.

    ‘Helaas is Haïti een mislukte staat,’ zegt Santiago Riverón, de conservatieve burgemeester van Dajabón die bekendstaat om zijn cowboyhoeden. ‘De grensmuur is niet alleen een nationalistisch symbool. Vroeger hadden we een hardnekkig probleem met veediefstal. Ritselaars namen dertig tot vijftig koeien mee in één nacht. Dat gebeurt nu niet meer.’

    Onder de gedeporteerden is Arsen Telfo, een slanke man met betraande ogen die een dag eerder was aangehouden. ‘Ik werk al een paar jaar als arbeider op rijst- en bananenplantages sinds bendes mijn huis in Haïti in brand hebben gestoken,’ zegt hij. ‘Ik zal proberen zo snel mogelijk terug te keren.’

  • Plunderingen en doden bij aanhoudende crisis in Haïti

    Plunderingen en doden bij aanhoudende crisis in Haïti

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zeldzame protesten op Cuba vanwege voedsel- en energieproblemen

    » Zeker 87 mensen ontvoerd in Nigeriaans dorp

    Bendes blijven de stad in een ijzeren greep houden

    Minstens tien mensen zijn maandag gedood in een welgestelde buitenwijk van de hoofdstad van Haïti. Dat meldt The Guardian, die daarbij aangeeft dat er ook berichten over plunderingen waren. Volgens de Britse krant is het een teken dat ook de voorheen veilige wijken van Port-au-Prince niet meer veilig zijn.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Een getuige zag maandagochtend in de straten van het chique Petion-Ville aan de rand van Port-au-Prince ten minste tien dode lichamen, waarvan enkelen vol kogelgaten, die later per ambulance werden afgevoerd. Intussen blijven bendes en politie met elkaar in gevecht, onder meer in de wijk Delmas, waar bendeleider Cherizier woont.

    Intussen wordt er hard gewerkt een overgangsbestuur te vormen, bestaande uit afgevaardigden uit de politiek, het zakenleven en maatschappelijke organisaties. Lokale media meldden dat de katholieke kerk van Haïti niet zou deelnemen aan de raad, zoals eerder werd verwacht, om een ‘morele afstand’ te bewaren.

    Leiders van de gewapende groepen die de inmiddels afgetreden premier Henry al lange tijd probeerden te verdrijven, hebben gewaarschuwd voor een ‘strijd’ om Haïti en bedreigen politici die zich aansluiten bij de overgangsraad. Inwoners worden geconfronteerd met een toenemend tekort aan voedsel en medische zorg omdat scheepvaartmaatschappijen niet langer aanmeren in Haïti. In het weekend zei UNICEF, de kinderorganisatie van de VN, dat een van haar containers met ‘essentiële spullen’ voor moeder-, neonatale en kinderverzorging was gestolen uit de belangrijkste haven van Haïti.

  • In Rusland dreigt een vastgoedcrisis

    In Rusland dreigt een vastgoedcrisis

    De door overheidssubsidies explosief gestegen huizenprijzen leiden in Rusland tot tweespalt aan de top. Met de verkiezingen in aantocht verwachten economen echter niet dat de regering de hypotheeksubsidies snel zal afbouwen, ondanks de nadelen die eraan kleven.

    Als zoethoudertje voor burgers die de oorlog moe zijn deelt de Russische staat miljarden dollars aan goedkope leningen uit om een huis te kopen. Al dat geld leidt nu tot een economisch probleem dat maar weinigen hadden voorzien: een snelgroeiende vastgoedzeepbel. Terwijl in Oekraïne de strijd doorwoedt, zorgen de steeds hogere huizenprijzen en de snel stijgende inflatie voor verdeeldheid in de hogere Russische echelons. Aan de ene kant heb je de strenge centrale bank die over de financiële stabiliteit van het land moet waken, aan de andere kant het Kremlin, dat in de aanloop naar de presidentsverkiezingen van 2024 vooral aan zijn populariteit werkt.

    President Poetin zei vorige week dat hij zeker tot het einde van 2024 wil doorgaan met de populaire hypotheeksubsidies, waardoor gezinnen met kinderen goedkoper geld kunnen lenen. Maar Elvira Nabioellina, de president van de Russische centrale bank, roept juist op tot het afbouwen ervan; zij waarschuwt dat deze subsidies fnuikend zijn voor de pogingen van de centrale bank om de vraag te drukken en de inflatie af te remmen. Vorige week verhoogde de centrale bank de belangrijkste rentevoet naar 16 procent, meer dan het dubbele van afgelopen juni. 

    Russen staan van oudsher argwanend tegenover hypotheken, die in de volksmond worden betiteld als ‘schuldslavernij’; ze kopen hun huizen liever zonder te lenen. Dat begon te veranderen in 2020, toen de overheid hypotheeksubsidies voor nieuwbouw begon te verstrekken als steunmaatregel in de pandemie. Sinds de Russische inval in Oekraïne heeft de interesse voor dat programma een hoge vlucht genomen. Direct na de inval kelderde het aantal hypotheken aanvankelijk nog, maar dat veranderde toen banken minder eisen gingen stellen, de subsidies voor burgers werden verhoogd en rijkere Russen als gevolg van de sancties minder bestedingsmogelijkheden hadden voor hun geld.

    Nieuw jaarrecord

    Volgens cijfers van de centrale bank is het Russische hypotheekvolume tot oktober 2023 met 72 procent gegroeid tot bijna 70 miljard dollar, een nieuw jaarrecord. Dankzij de overheidssteun is het merendeel van die hypotheken verstrekt tegen een rente die ver onder het marktpercentage ligt. De bijbehorende nieuwbouw heeft de economie een impuls gegeven. 

    Rusland heeft de sancties beter doorstaan dan het Westen voor mogelijk had gehouden; in 2024 wordt er zelfs weer gerekend op economische groei. De pijlers waar deze economische activiteit op rust zijn de nog immer hoge olieopbrengsten, de enorme toename van de defensiebestedingen en cadeautjes voor de gewone burger in de vorm van pensioenverhogingen en goedkope leningen. Het hypotheekprogramma is daar een belangrijk onderdeel van. 

    Maar economen zien verontrustende signalen van oververhitting van de economie als gevolg van al die hoge uitgaven en leningen. Volgens de Russische krant Vedomosti rekent de regering voor dit jaar op een verviervoudiging van de kosten van het subsidieprogramma tot 454 miljard roebel, oftewel zo’n 5 miljard dollar. Dat ook de regering zich van de risico’s bewust is, blijkt uit het feit dat ze de verplichte eigen inleg bij de aanschaf van een huis heeft verhoogd van 20 naar 30 procent.

    Rusland heeft de sancties beter doorstaan dan het Westen voor mogelijk had gehouden

    Voor veel Russen is onroerend goed een van de weinige zaken waar ze hun spaargeld in kunnen steken ter bescherming tegen de hoge inflatie die al decennialang met tussenpozen in Rusland woedt. De economische sancties drukken de aandelenhandel, en door de deviezenbeperkingen en westerse maatregelen is het ook moeilijk om geld naar het buitenland te sluizen. 

    Maar door de versoepeling van de hypotheekeisen stijgen de nieuwbouwprijzen. Een nieuwbouwappartement is in Rusland nu gemiddeld 40 procent duurder dan een appartement dat wordt doorverkocht. Vóór de komst van het hypotheekprogramma bedroeg dat verschil nog geen 10 procent. En die grote kloof betekent dat mensen er geld op kunnen verliezen als ze hun nieuw gekochte woning proberen te verkopen. ‘De spaartegoeden van mensen worden door de hypotheekrentesubsidies weggevaagd,’ zegt Olga Bytsjkova van onderzoeksbureau Moody’s Analytics. 

    Met de betalingsachterstanden valt het tot nog toe mee; daarvan is volgens cijfers van de centrale bank slechts sprake bij 0,4 procent van de hypotheken. Maar economen vrezen dat er onder de oppervlakte toch sprake is van financiële stress. Volgens Bytsjkova besteedt pakweg de helft van de nieuwe hypotheeknemers 80 procent of meer van het inkomen aan het aflossen van hun schuld, bijna tweemaal zoveel als twee jaar geleden.

    Een belangrijke groep burgers die deelt in de vastgoedhausse betreft de familie van gesneuvelde of gewond geraakte soldaten, zegt Alexandra Prokopenko, een voormalig medewerker van de Russische centrale bank die nu als extern onderzoeker verbonden is aan het Carnegie Russia Eurasia Center in Berlijn. Nabestaanden van in Oekraïne gesneuvelde soldaten kunnen rekenen op 5 miljoen roebel van de staat (circa 56.000 dollar), plus nog eens miljoenen aan steun van regionale overheden en uitkeringen van pensioenen en verzekeringen. Volgens Prokopenko gebruiken veel mensen dat geld om vastgoed mee te kopen. ‘Mensen voelen zich rijker,’ zegt ze. ‘Dat is een heel belangrijke politieke factor, dat mensen kunnen zien dat het ze beter gaat.’

    Vastgoedcrisis

    Prokopenko zegt dat er een vastgoedcrisis kan ontstaan als de overheid haar ruimhartige steunregelingen afschaalt of beëindigt. Dat kan tot betalingsachterstanden bij hypotheeknemers leiden en de banken opzadelen met oninbare schulden. ‘Die overheidssubsidies zijn niet voor eeuwig. Dat is een enorm risico,’ zegt ze. ‘Het is onduidelijk hoe mensen deze schulden over drie of vijf jaar moeten afbetalen.’

    Hypotheeksubsidies worden door Rusland ook ingezet om mensen over te halen dienst te nemen in het leger, te gaan werken in bepaalde sectoren zoals de ICT, of te verhuizen naar regio’s die de overheid wil ontwikkelen, zoals het uiterste oosten en het poolgebied. Die subsidieprogramma’s worden vaak ook nog aangevuld met bedragen aan contant geld. In het kader van het programma ‘Wonen in de poolcirkel’ kunnen kopers van een huis in die regio tot wel anderhalf miljoen roebel (circa 17.000 dollar) krijgen.

    Hypotheeksubsidies worden door Rusland ook ingezet om mensen over te halen het leger in te gaan

    De hypotheekgroei komt voor een groot deel op het conto van steden als Moskou en Sint-Petersburg, maar ook in andere regio’s wordt druk geleend. Op de in 2014 door Rusland geannexeerde Krim, de regio die Oekraïne nu probeert terug te veroveren, is volgens cijfers van de centrale bank het volume aan hypothecaire leningen het afgelopen jaar verdubbeld. In Toeva, een afgelegen regio in Siberië, is het hypotheekvolume gestegen met 233 procent, al was het aanvangsvolume daar laag. Aangezien er in maart verkiezingen zijn, waarvoor Poetin in december zijn kandidatuur heeft bevestigd, verwachten economen niet dat de regering de hypotheeksubsidies snel zal afbouwen. Ze blijven ‘heel populair, dus ik verwacht vóór de verkiezingen geen grote veranderingen, ondanks de neveneffecten,’ zegt Vasily Astrov van het Weens Instituut voor Internationaal Economisch Onderzoek.

  • Franse premier treedt af te midden van politieke crisis

    Franse premier treedt af te midden van politieke crisis

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Advocaten Bouterse willen dat vonnis wordt opgeschort

    » Geruchten over sekstapes Clinton, Andrew en Branson in Epsteindocumenten

    Op migratie en pensioenen heeft de regering het zwaar

    De Franse premier Elisabeth Borne is maandag afgetreden, zo schrijft Le Monde, enkele maanden voordat de verkiezingen voor het Europees Parlement en de Olympische Spelen in Parijs plaatsvinden. President Macron heeft nog geen opvolger aangewezen, maar Bornes vertrek wordt gezien als een poging om zijn regering frisse energie te geven.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Franse president heeft het lastig in het parlement sinds zijn partij haar absolute meerderheid heeft verloren in 2022. Het terugtreden van Borne volgt op een jaar dat werd gekenmerkt door politieke crises, onder meer rondom hervormingen van het pensioenstelsel en immigratiewetten.

    Opiniepeilingen laten zien dat Macrons partij acht tot tien procentpunten achterligt op de extreemrechtse leider Marine Le Pen voor de Europese verkiezingen in juni. Wat betreft de mogelijke opvolgers wordt gewezen naar de 34-jarige minister van Onderwijs Gabriel Attal en de 37-jarige minister van Defensie Sebastien Lecornu.

    Lees ook:

  • Verdeeld Duitsland 

    Verdeeld Duitsland 

    Hoewel Duitsland in het verleden in menig crisis verzeild is geraakt, voorspelt journalist Wolfgang Münchau dat de huidige situatie van het verdeelde land stugger van aard is.

    Sinds de Tweede Wereldoorlog maakte Duitsland ongeveer elke twintig jaar een crisis door die onoverkomelijk leek: eind jaren zestig, de eerste helft van de jaren tachtig, het begin van deze eeuw, en nu weer. Op het moment dat ze plaatsvonden, zagen de oude crises er uitzichtloos uit, maar toch kwam er een einde aan door een regeringswisseling of door hervormingen. De huidige crisis echter is fundamenteler van aard: ze heeft te maken met de rol van Duitsland in de wereld en met het economische groeimodel van het land. De regering heeft geen duidelijke hervormingsagenda om Duitsland hier doorheen te loodsen. En in de coulissen staat ook geen alternatieve regering of coalitie klaar die iets nieuws wil proberen. Dit keer is het dus anders.

    Tot een jaar geleden genoot Duitsland van zijn rol als geopolitieke scheidsrechter

    De grootschalige invasie van Rusland in Oekraïne in februari 2022 is niet de onderliggende oorzaak van iets specifieks, maar wel de aanleiding tot alles. Tot een jaar geleden genoot Duitsland van zijn rol als geopolitieke scheidsrechter. Het land had zowel iets met het Oosten als het Westen: het was van de VS afhankelijk voor veiligheid, van Rusland voor gas en van China voor export.

    De Russische invasie legde de onhoudbaarheid van deze diplomatieke neutraliteit bloot, namelijk hoezeer Duitsland afhankelijk is van oude, energieverslindende industrieën en hoe weinig het aan industriële modernisering heeft gedaan. Het debat in Duitsland laat zien dat er niet veel animo bestaat voor ingrijpende veranderingen. Misschien krijgt het land te maken met een situatie zoals die zich voordeed in Italië na de invoering van de euro in 1999; daarop volgde een lange periode van economische depressie, afkalving van het klassieke politieke centrum en de opkomst van extreme partijen.

    Rusland

    Deze zomer verstevigde de extreemrechtse Alternative für Deutschland (AfD) haar landelijke positie als de op een na grootste partij van Duitsland – groter nog dan de partijen in de driepartijencoalitie van Olaf Scholz – ook diens eigen sociaaldemocraten (SPD). Bij Tolstoj lezen we dat elke ongelukkige familie ongelukkig is op zijn eigen manier. De AfD is bij uitstek de ongelukkige familie van Oost-Duitsland. De partij werd ongeveer tien jaar geleden opgericht als een beweging van West-Duitse hoogleraren economie die tegen de euro waren. Later werd zij geïnfiltreerd door nationalisten die zich tegen immigratie keren, tegen het EU-lidmaatschap en alles wat buitenlands is.

    Het politieke zwaartepunt van de AfD verschoof van het westen naar het oosten en werd gaandeweg extremer. Ik zou de partij niet fascistisch willen noemen, al tonen sommige leden zich tolerant tegenover neonazi’s en namen ze deel aan neonaziprotesten. Volgens de laatste peilingen geniet de AfD steun van 21 à 22 procent van het Duitse electoraat. In Oost-Duitsland scoort de AfD tussen de 29 en 35 procent. In vier van de vijf Oost-Duitse deelstaten is zij de grootste partij in de peilingen.

    De meest recente opleving van de AfD kwam toen Duitsland Oekraïne ging steunen na de Russische invasie

    De meest recente opleving van de AfD kwam toen Duitsland Oekraïne ging steunen na de Russische invasie. De meeste Oost-Duitsers zijn tegen wapenleveranties aan Oekraïne. Oost-Duitsland staat bekend als een regio van oude mannen en vrouwen, van wie velen nog steeds een sterke band met Rusland hebben. In hun volwassen leven hebben ze drie perioden meegemaakt die zwaar overschaduwd werden door Rusland: het Koude Oorlog-tijdperk van de aan de Sovjet-Unie verbonden Duitse Democratische Republiek van 1949 tot 1990, het tijdperk van de Russisch-Duitse dooi in het verenigde Duitsland van 1990 tot 2021, en het huidige tijdperk tegenover het Rusland van Vladimir Poetin.

    Economisch en financieel maakt Duitsland deel uit van het Westen, ondanks dat het op veel vlakken ook sterk afhankelijk is van Rusland. Cultureel en politiek is Duitsland opgedeeld in een oosten dat naar het Oosten kijkt en een westen dat naar het Westen kijkt.

    Een Berlijnse journalist vertelde me een paar jaar geleden dat voor hem Moskou politiek en cultureel gezien dichter bij Berlijn ligt dan Parijs of Londen. Voor de Eerste Wereldoorlog gold dat gevoel voor heel Duitsland. De gespleten geopolitieke persoonlijkheid van het land bepaalde tot voor kort ook de houding ten opzichte van de NAVO. Frank-Walter Steinmeier, de Duitse bondspresident en minister van Buitenlandse Zaken van 2005 tot 2009 en van 2013 tot 2017, was een van de architecten van het pro-Russische beleid van Duitsland. In 2016 beschreef hij een NAVO-oefening in Oost-Europa als oorlogspropaganda. Het was een opvallende opmerking, die dan niet onopgemerkt bleef in Oost-Europa, waar Steinmeier met argusogen wordt bekeken.

    Boegbeeld

    Steinmeier is sindsdien van standpunt veranderd, maar veel Oost-Duitsers zijn dat niet. Zij hebben geprofiteerd van de nauwe betrekkingen tussen Duitsland en Rusland. Nord Stream – de Baltische gaspijpleiding – verbond de Baltische kust met Oost-Duitsland. Oost-Duitse sociaaldemocraten behoorden tot de belangrijkste voorstanders van dit nu ter ziele gegane project. Een SPD-deelstaatpremier hielp zelfs – met geld van Gazprom – bij het opzetten van een overheidsstichting om de Amerikaanse sancties tegen het consortium in Russische handen te omzeilen.

    Een Berlijnse journalist vertelde me voor hem Moskou politiek en cultureel gezien dichter bij Berlijn ligt dan Parijs of Londen

    Het boegbeeld van de Nord Stream-pijpleiding was Gerhard Schröder, bondskanselier tussen 1998 en 2005. Hij en verschillende Oost-Duitse politici creëerden hechte netwerken voor Duits-Russische politieke, economische en culturele diplomatie. In die periode ontstonden ook Russisch-Duitse maatschappelijke organisaties, die inmiddels zijn opgeheven. De inval van Rusland in Oekraïne en de reactie van het Westen maakten een einde aan een periode van dertig jaar nauwe politieke en economische samenwerking.

    Is dit nu allemaal voorbij? Wie vanuit Londen, Washington of Brussel naar Duitsland keek, was onder de indruk van de inmiddels beroemde toespraak van Olaf Scholz in maart 2022, waarin hij een Zeitenwende aankondigde: een omwenteling die Duitsland dichter bij de veiligheidsarchitectuur van het Westen zou brengen. Ik ben daar sceptischer over. 

    Ik denk niet dat Duitsland weer een gemoedelijke relatie met Rusland zal opbouwen. Maar de belofte van Scholz, die een nieuw tijdperk aankondigt ten aanzien van Duits buitenlands beleid en vooral van meer defensie-uitgaven, zal niet worden ingelost. Duitsland zal moeite blijven houden met het behalen van de NAVO-doelstelling: defensie-uitgaven ter waarde van 2 procent van de economische productie. Veel Duitsers, vooral in het oosten, willen daar niet aan meedoen.

    De invasie van Rusland heeft deze nieuwe verdeeldheid versterkt, maar ook op andere gebieden zijn er al langer spanningen. Oost-Duitsers zijn het minst groen, woke en globalistisch van alle Duitsers. Ze beschouwen zichzelf niet als deel van een door de VS geleide westerse wereld. Ik herinner me nog levendig de teleurstelling die veel Oost-Duitsers na de hereniging voelden toen Helmut Kohl instemde met de invoering van de euro. Ze hadden net de Deutschmark als nieuwe munteenheid gekregen en moesten nu alweer overstappen.

    Veel mensen realiseerden zich niet hoe ver de twee kanten tijdens de Koude Oorlog uit elkaar waren gegroeid

    Op het eerste gezicht was de hereniging in 1990 een succes, maar zij creëerde ook nieuwe vormen van verdeeldheid. Sommige daarvan worden nu pas zichtbaar. Oost-Duitsland onderhandelde niet over een nieuwe grondwet, maar nam de West-Duitse grondwet volledig over. Dat was destijds een democratische politieke keuze van de Oost-Duitsers. Een paar jaar later kregen ze wroeging. Niemand wilde of kon de hereniging ongedaan maken. Maar veel mensen realiseerden zich niet hoe ver de twee kanten tijdens de Koude Oorlog uit elkaar waren gegroeid.

    De VS waren voor het naoorlogse West-Duitsland het grootste politieke en culturele referentiepunt. Voor Oost-Duitsland was Rusland natuurlijk de belangrijkste partner. Ik heb familieleden die in het oosten van Duitsland woonden voordat de Berlijnse Muur werd gebouwd. Met tegenzin en onder dwang leerden ze Russisch op school, en ze hoopten dat ze dat later weer snel zouden vergeten. Maar misschien is mijn familie atypisch.

    De hereniging heeft geen einde gemaakt aan de verdeeldheid

    De hereniging heeft geen einde gemaakt aan de verdeeldheid. Economisch gezien was de eenwording een overname – geen fusie. West-Duitsland betaalde naar schatting met grote tegenzin een miljard euro aan overdrachtskosten: een ongekend groot bedrag. Kort na de hereniging zou Oost-Duitsland modernere wegen en infrastructuur krijgen, maar het voelde als een gouden kooi. Oost-Duitsland is voor West-Duitsland wat Zuid-Italië is voor Noord-Italië: hoeveel geld er ook in wordt gepompt, er wordt nooit een economische wisselwerking mee gecreëerd.

    Het was Rusland dat oost en west weer met elkaar verbond. Toen Schröder in 1998 kanselier van Duitsland werd, was een van zijn prioriteiten om de zakelijke banden met Rusland aan te halen. Hij en Poetin, die in 2000 president van Rusland werd, ze hadden een goede en zelfs persoonlijke band. Hun vriendschap overleefde het aftreden van Schröder, de annexatie van de Krim door Poetin, en later de volledige invasie van Oekraïne. Toen Rusland geleidelijk veranderde in een strategische partner voor het verenigde Duitsland, was er opeens een belangrijke rol weggelegd voor de Oost-Duitsers: ze kenden de Russen beter dan de West-Duitsers.

    Omwenteling

    Daar kwam op 24 februari vorig jaar in één klap een einde aan. Samen met de politieke omwentelingen kwam de economische schok. De eerste twee decennia van deze eeuw waren ongewoon gunstig geweest voor Duitsland, zowel in het oosten als in het westen, en Rusland speelde daarbij een belangrijke rol. Toen Schröder in 2005 zijn ambt neerlegde, sloot hij zich onmiddellijk aan bij het consortium Nord Stream 2, dat twee gaspijpleidingen uit Rusland zou aanleggen.

    Duitsland heeft geen andere natuurlijke energiebronnen dan steenkool. In het begin van de jaren 2000 was het voor elektriciteit afhankelijk van kernenergie. Maar de enige beschikbare politieke machtsoptie voor Schröder – en vandaag de dag voor Scholz – was een coalitie met de Groenen, die zijn voortgekomen uit de beweging tegen kernenergie in de jaren zeventig. Sindsdien is het standpunt van de Groenen hetzelfde gebleven.

    De Groenen maken deel uit van de regering en ze behaalden een grote zege met de controversiële ontmanteling van de laatste zes kerncentrales van Duitsland. Die voorzagen het land tot twee jaar geleden van ongeveer 14 procent van het totale elektriciteitsverbruik. De prijs die wordt betaald voor een kernenergievrij Duitsland is de toename van steenkool: een derde van alle elektriciteit komt daar nu vandaan; het resultaat van een ondoordacht energiebeleid.

    Het land werd nog afhankelijker van Russische gas- en olievoorraden

    Schröder en het Duitse bedrijfsleven wisten dat het oude, zakelijke Duitsland een alternatieve energiebron nodig zou hebben en zijn vriend Poetin was de man om die te leveren. In 2005 werd Schröder opgevolgd door Angela Merkel, de eerste leider van het verenigde Duitsland die afkomstig was uit Oost-Duitsland. Zij stond persoonlijk niet zo dicht bij Poetin als Schröder, maar voerde hetzelfde beleid. En zoals veel Oost-Duitsers – en in tegenstelling tot Schröder – sprak ze vloeiend Russisch. Tijdens het zestienjarige kanselierschap van Merkel kon Duitsland zijn positie als industriële grootmacht verstevigen, maar werd het land nog afhankelijker van Russische gas- en olievoorraden. De Duitse industrie werd een van de belangrijkste economische begunstigden van de industriële globalisering en geïntegreerde mondiale toeleveringsketens.

    In de jaren voor de pandemie boekte Duitsland overschotten op de lopende rekening ter grootte van 8 procent van zijn nationale economische productie. Dat is enorm veel, vooral voor een relatief grote economie die meer op de binnenlandse vraag zou moeten vertrouwen. Veel mensen waren opgetogen over wat ze – ten onrechte – als een sterke prestatie beschouwden. Slechts een klein aantal economen en commentatoren, meestal net als ik afkomstig uit het buitenland, wees op wat zij zagen als het onhoudbare bedrijfsmodel van Duitsland.

    De exportoverschotten bleken niet zozeer een teken van succes, als wel van een groot gebrek aan balans tussen besparingen en investeringen. Opeenvolgende regeringen verzuimden te investeren in het leger, in moderne digitale infrastructuur en in nieuwe energiebronnen. De meeste mensen werden zich pas het afgelopen jaar acuut bewust van deze problemen. Duitse media stellen sindsdien zeer kritische vragen over de Duits-Russische alliantie, vooral over de rol van Schröder en Merkel. Maar over het algemeen onderschrijven ze nog steeds de notie van het oude industriemodel, dat op export is gericht.

    De oude Duits-Russische relaties herstellen zich niet, weten ze daar, ook niet onder een nieuwe Russische leider

    Aan het eind van het vorige decennium werden de eerste krassen op dat model zichtbaar. De Duitse auto-industrie bleef vasthouden aan oude dieselmotoren en verzuimde te investeren in infrastructuur die nodig is om elektrische voertuigen te bouwen. Het hele Nord Stream-project was een poging om het speelveld te verschuiven ten gunste van Duitse industriële bedrijven. Dat gebeurde terwijl China en de VS investeerden in kunstmatige intelligentie, elektrische auto’s en andere hedendaagse technologieën. De Duitse economie deed het goed in die periode. Maar waar te weinig bij werd stilgestaan, is dat die bleef steken in het analoge tijdperk van dieselmotoren en koperen telefoonkabels.

    Het stortte allemaal ineen door de pandemie en de oorlog in Oekraïne. Het meest zichtbare symbool van de verandering was de ontploffing van drie van de vier Nord Stream-pijpleidingen in 2022. Het is nog steeds niet zeker wie er achter de bomaanslag zit. In de Duitse media zijn er berichten dat het een Oekraïens commando was. Of dat nu waar is of niet, de brokstukken van de ontplofte pijpleiding die boven kwamen drijven, markeerden het einde van een tijdperk. Ontkenning is meestal de eerste fase van rouw. Merkel zit nog steeds in de ontkenningsfase, net als haar partij en een groot deel van West-Duitsland. Het is allemaal de schuld van Poetin, wij konden er niets aan doen – dat is hun verhaal.

    Oost-Duitsland zit intussen al in de tweede fase van rouw: woede. De oude Duits-Russische relaties herstellen zich niet, weten ze daar, ook niet onder een nieuwe Russische leider. De oorlog heeft een nieuwe werkelijkheid tot stand gebracht. Samen met de rest van de westerse wereld legde Duitsland economische sancties op aan Rusland.

    Oost-Duitsland zit intussen al in de tweede fase van rouw: woede

    Volgens cijfers van de Duitse Oostelijke Handelsvereniging is de handel met Rusland sinds het begin van de oorlog met 76 procent gedaald. Om Russisch gas te vervangen, bouwde Duitsland in allerijl haventerminals voor vloeibaar aardgas. Het moet worden vervoerd met grote zeeschepen, en om het aardgas te lossen is een speciale haveninfrastructuur vereist. Tegenwoordig koopt Duitsland zijn gas op de wereldmarkt. De gaspijpleidingen zullen nooit worden herbouwd.

    Ik verwacht dat Duitsland verankerd zal blijven in het westerse bondgenootschap maar dat de Duitse samenleving geen zin heeft om de militaire uitgaven te verhogen of om een alternatief EU-breed veiligheidssysteem op te zetten. Voor zijn veiligheid blijft het land afhankelijk van de VS. Daarnaast zijn de VS intussen de grootste exportmarkt van Duitsland geworden. Tenzij de VS hun betrokkenheid bij de Europese veiligheid eenzijdig intrekken – bijvoorbeeld als Donald Trump opnieuw president wordt –, blijft Duitsland een trouwe bondgenoot. Maar daar hangt een prijskaartje aan, want Oost-Duitsland zal niet meedoen. Oude tegenstellingen zullen opnieuw de kop opsteken.

    Wagenknecht-partij

    De AfD profiteert het meest van deze geopolitieke verschuivingen, maar waarschijnlijk niet de enige. Er is een nieuwe linkse partij in de maak, die zal worden opgericht door Sahra Wagenknecht, voormalig leider van Die Linke en echtgenote van Oskar Lafontaine, voormalig SPD-leider en oud-minister van Financiën. De gedachte achter een Wagenknecht-partij is de creatie van een links alternatief dat zich afzet tegen grootstedelijk, liberaal links. Het belangrijkste campagnethema van Wagenknecht is haar verzet tegen wapenleveranties aan Oekraïne. Schröder en Lafontaine, die in 2000 ruzie kregen over economisch beleid, hebben onlangs hun meningsverschillen bijgelegd. Wat hen nu bindt is dat beiden paria zijn vanwege hun verzet tegen de Duitse steun aan Oekraïne.

    Een nieuwe linkse partij zou het politieke centrum verder uithollen. Hoe sterker de radicalen worden, hoe moeilijker het voor de centrumpartijen wordt om coalities te vormen en die hervormingen door te voeren die Duitsland gewend is. Blijven de hervormingen uit, dan zal dat meer mensen naar de extremen drijven.

    Blijven de hervormingen uit, dan zal dat meer mensen naar de extremen drijven

    Het is mogelijk dat Duitsland een manier vindt om de oude industrieën nieuw leven in te blazen. Misschien zit er nog een decenniumlang leven in. Je kunt ook nooit uitsluiten dat een externe wereldwijde schok de internationale vraag doet verschuiven naar vorkheftrucks van Duitse makelij, kettingzagen, analoge camera’s en zelfs, wie weet, naar auto’s die op brandstof rijden zolang regeringen de overstap naar elektrische voertuigen blijven uitstellen. Duitsland heeft te kampen met een acuut tekort aan vaardigheden, maar het zou nieuwe, nog niet aangeboorde bronnen van hoogopgeleide arbeidskrachten kunnen vinden. Noordzeeolie verbeterde de Britse economie in de jaren tachtig aanzienlijk: je kan altijd geluk bij een ongeluk hebben.

    Maar dat geldt ook voor onverwachte pech. Ik verwacht dat Duitsland zal proberen het oude industriële model te versterken, omdat het geen ander kent. Maar tenzij er een onvoorziene verschuiving plaatsvindt, is dat model niet duurzaam. De geschiedenis leert ons dat het niet-duurzame ofwel duurzaam wordt gemaakt, ofwel zal eindigen. In dit geval zal het eindigen, is mijn idee.

  • Venezolaanse migranten gerepatrieerd uit Chili na crisis

    Venezolaanse migranten gerepatrieerd uit Chili na crisis

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Vier Proud Boys-leden veroordeeld voor rol in Capitoolbestorming

    » Gemenebestlanden willen af van Britse koningshuis

    Honderden migranten gestrand aan de grens met Peru

    Na dagen van intensief diplomatiek overleg tussen Chili, Peru en Venezuela lijkt er een einde te komen aan de problemen waarin gestrande Venezolaanse migranten aan de grens met Peru zich bevinden. Volgens het Chileense Bíobío gaat de Venezolaanse regering een vliegtuig naar Chili sturen om honderden migranten te repatriëren. Peru heeft daarnaast toegezegd dat migranten uit Haïti en Colombia doorgang krijgen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Honderden migranten uit Venezuela, Colombia en Haïti, die de afgelopen weken Chili wilden verlaten vanwege de uitzichtloze situatie voor migranten in het land, probeerden naar het noorden te reizen, maar werden tegengehouden aan de grens met Peru. Dat land had de noodtoestand afgekondigd vanwege de grote aantallen illegale migranten die door het land reisden. Zo werd het Peruaanse leger ingezet om migranten tegen te houden.

    Hele families strandden vervolgens aan de grens, die in de onherbergzame Atacamawoestijn ligt, waar de temperaturen ’s nachts dalen tot ver onder het vriespunt en het overdag juist zeer heet is. Omdat veel migranten geen water of onderdak hadden, riepen mensenrechtenorganisaties beide regeringen op snel met een oplossing te komen. De Chileense autoriteiten noemen de repatriëringsvluchten een grote stap, maar geen oplossing voor de crisis.

    Lees ook:

  • Het kapitalisme komt altijd weer sterker uit de crisis tevoorschijn

    Het kapitalisme komt altijd weer sterker uit de crisis tevoorschijn

    Ondanks alle kritiek is het einde van het kapitalisme nog lang niet in zicht, schrijft de Duitse econoom Otmar Issing. ‘Het wordt tijd dat intellectuelen die af willen van de markteconomie zich bij die realiteit neerleggen.’

    Bij elke crisis van enige omvang verschijnen profeten ten tonele die het einde van het kapitalisme verkondigen. Dat soort voorspellingen kennen we al eeuwen. Maar tot nu toe zijn ze nooit uitgekomen, het kapitalisme heeft steeds weten te overleven en kwam vaak zelfs sterker uit crises tevoorschijn. Marx’ these van de noodzakelijke economische en sociale ontwikkeling en de onvermijdelijke ondergang van het kapitalisme bleek gewoon onjuist.

    Door een lang voor onmogelijk gehouden oorlog in Europa, de dreiging van een wereldwijde milieucrisis, het verwachte einde van het fossiele tijdperk, toenemende geopolitieke spanningen met het risico van handelsoorlogen, een voorspelbare strijd over de verdeling van inkomen en vermogen en het indrukwekkende succes van het Chinese economische model is een constellatie ontstaan waarin allerlei profeten wederom, en dit keer zeer nadrukkelijk, het einde van het kapitalisme zullen voorspellen. Door de veelheid aan crisishaarden verwachten ze min of meer dat het kapitalisme dit keer voorgoed schipbreuk zal lijden.

    De meeste aanvallen zijn dan ook in essentie gericht op de ‘markt’ als economisch en bovendien sociaal sturingssysteem

    Behalve door deze cyclische bewegingen wordt het kapitalisme begeleid door een constante, je zou bijna zeggen ‘trouwe’ oppositie van talrijke intellectuelen. Ze maken over het algemeen geen onderscheid tussen het ongebreidelde negentiende-eeuwse Manchester-kapitalisme met zijn erbarmelijke omstandigheden en de moderne marktsystemen waarin de staat een essentiële rol speelt, door middel van allerhande interventies de economie corrigeert en stuurt, en zorgt voor een steeds breder sociaal vangnet. De meeste aanvallen zijn dan ook in essentie gericht op de ‘markt’ als economisch en bovendien sociaal sturingssysteem. Hun aanval is simpelweg gericht op het ‘kapitalisme’ als zodanig, en onder die vlag vervalt dan ook de noodzaak tot differentiatie tussen de veelheid aan uitdrukkingsvormen.

    Creatieve vernietiging

    De Oostenrijkse macro-econoom Joseph Schumpeter heeft de markt beschreven als een medium van ‘creatieve vernietiging’ dat achterhaalde activiteiten verdringt en ruimte creëert voor vooruitgang; de markt functioneert als effectief stimuleringssysteem door succesvolle innovaties te belonen met winst. In de economische geschiedenis zijn daarvan ontelbaar veel voorbeelden te zien. Tijdens de pandemie werd de superioriteit van het marktmechanisme opnieuw overtuigend aangetoond. Neem alleen al BioNTech: het echtpaar Sahin reageerde op de uitbraak van de pandemie door, grotendeels gefinancierd door particulier durfkapitaal, zijn onderzoek te concentreren op het vinden van een vaccin. In onverwacht korte tijd presenteerden ze een oplossing die miljoenen mensen het leven heeft gered.

    Dat dit onderzoek is uitgevoerd op basis van door de overheid gefinancierd fundamenteel onderzoek doet geen afbreuk aan de effectiviteit van de markt als stimuleringsmechanisme. De markteconomie opereert tenslotte niet in een beleidsvrije ruimte, maar is geïncorporeerd in het staatsbestel. Het bevorderen van de wetenschap is een kerntaak van de overheid. In het samenspel van staat en markt ontstaan de beste resultaten.

    De voornaamste bron van scepsis of zelfs vijandschap ten aanzien van de markteconomie is echter de kritiek dat dit systeem onvermijdelijk in strijd is met fundamentele beginselen van rechtvaardigheid. Onder economen woedt al jaren een verhit debat over de ongelijkheid in de verdeling van inkomen en vermogen. Ook voorstanders van het marktsysteem zien hier het risico dat de grote en vooral toenemende ongelijkheid tot afnemende politieke acceptatie leidt. Deze opvatting gaat samen met het verwijt dat economische macht ook de politiek in zijn greep krijgt en dan ook het staatsbeleid in vergaande mate bepaalt. Die combinatie maakt dat de weg naar hervorming van het systeem definitief is afgesloten.

    Veel intellectuele niet-economen hebben deze omweg niet eens nodig.

    Veel intellectuele niet-economen hebben deze omweg niet eens nodig. Voor hen is het marktmechanisme per definitie asociaal en onrechtvaardig. Aan meer motivering hebben ze geen behoefte, vooral omdat het socialisme klaarstaat als superieure, op rechtvaardigheid gebaseerde orde. Publicaties die deze lijn volgen, krijgen vaak religieuze trekjes.

    De oorsprong van deze antipathie ligt in een ver verleden. Plato staat als een prominent vertegenwoordiger vooraan in de rij. Zijn minachting voor alle economische activiteit, vooral voor handelaren, gecombineerd met het idee van een optimale staatsinrichting met een filosoof-koning aan het hoofd, heeft door de eeuwen heen diepe sporen achtergelaten, niet alleen in de filosofie. Het lijkt op het eerste gezicht vergezocht om van Plato via allerlei tussenstadia een lijn te trekken naar de pretenties van moderne intellectuelen; en toch zijn hun gemeenschappelijke wortels makkelijk te herkennen. De vergelijking strookt ook met de observatie dat deze elitaire, zich althans elitair voelende, groep zich vrijwel zonder uitzondering niet in de actieve politiek mengt. De rol van koning is nu eenmaal niet te vergeven, dus zou men zich in een democratie moeten bezighouden met de problemen van alledag. Dan kun je beter het idee van een betere wereld propageren, en daar is het socialisme bij uitstek geschikt voor.

    Een paar eeuwen later hebben de grote religies in dezelfde richting gewerkt. De geschiedenis van het communisme in de vroege kerkgemeenschappen dient nog steeds als referentiepunt voor een betere samenleving. De ontwikkeling van het christendom is te complex verlopen om het christelijke standpunt over de economie onder één noemer te kunnen brengen. Maar men doet de twee christelijke kerken geen onrecht door ze niet bepaald als verdedigers van het kapitalisme te zien. (De school van Salamanca en de katholieke sociale leer vormen belangrijke uitzonderingen. De huidige paus belichaamt als het ware het kerkelijke speerpunt tegen het kapitalisme.)

    Overlevingskunstenaar

    Met zijn veelsoortige, buiten het economische liggende wortels is en blijft het socialisme een idee dat, ondanks alle in de praktijk mislukte pogingen, kan worden beschouwd als een soort intellectuele overlevingskunstenaar. Het socialisme zien als een hopeloos mislukt idee is iets heel anders dan het kapitalisme in al zijn vormen goedkeuren. Ook is het niet voldoende om te wijzen op de fundamentele verschillen tussen het ongebreidelde Manchester-kapitalisme en moderne markteconomieën. Gebeurtenissen zoals de bankencrisis, waarbij na grote particuliere winsten de verliezen op de samenleving werden afgewenteld, perverteren de argumenten voor de markteconomie. Die zondeval wordt niet goedgemaakt door het feit dat de staat ongehoord heeft gefaald bij het reguleren van en toezicht houden op de banken.

    Het volstaat evenmin om sociale rechtvaardigheid een ‘wezelwoord’ (als een ei dat door een wezel is leeggezogen en zo van zijn inhoud is beroofd) te noemen, zoals de Oostenrijkse Nobelprijswinnaar voor economie Friedrich A. von Hayek deed. Met de roep om meer (sociale) rechtvaardigheid worden wereldwijd ideologische gevechten geleverd en verkiezingscampagnes uitgevochten en ook vaak gewonnen. Het is een hele uitdaging om liberale boodschappen, zoals die van de filosoof John Rawls, in een krachtige slogan uit te drukken.

    Wordt het geen tijd dat de intellectuelen die zo op de markteconomie neerkijken zich eens bij die realiteit neerleggen?

    Het verdelingsvraagstuk vraagt om antwoorden, net als om het voor een zelfstandig leven, gelijke kansen en participatie noodzakelijke onderwijs. Het paal en perk stellen aan de macht van het geld is altijd al een belangrijk agendapunt van de neoliberalen geweest. In het tijdperk van de moderne netwerkeconomie is het een even urgente als moeilijke opgave geworden. Tegenover de vermoedelijk nooit aflatende beloften van een beter leven zal de markteconomie, met haar hoge eisen aan de persoonlijke verantwoordelijkheid, altijd haar uiterste best moeten doen de goedkeuring van de burgers te krijgen.

    Een onbevooroordeelde blik op de geschiedenis levert een eenduidige diagnose op. Alle experimenten om het socialisme in de praktijk te realiseren zijn uiteindelijk mislukt. Vrijheid en welvaart gedijen op lange termijn alleen in de combinatie van een democratische rechtsstaat en markteconomie. Wordt het geen tijd dat de intellectuelen die zo op de markteconomie neerkijken zich eens bij die realiteit neerleggen? Ook al geeft het beeld van de ideeëngeschiedenis daarvoor niet veel hoop, het is toch zaak steeds opnieuw het debat aan te gaan. 

    Lees ook:

  • Hoe de Verenigde Staten verslaafd raakten aan fentanyl

    Hoe de Verenigde Staten verslaafd raakten aan fentanyl

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week gaan we dieper in op de verwoestende fentanylcrisis in de Verenigde Staten. De zeer verslavende pijnstiller zorgt iedere dag voor honderden doden. Hoe is het land zo verslingerd geraakt aan fentanyl?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €4 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Wat is fentanyl?

    De Amerikaanse drugsautoriteit DEA noemt het ‘de grootste bedreiging waarmee onze natie ooit te maken heeft gehad’. Termen als ‘crisis’, ‘epidemie’ en zelfs ‘massavernietigingswapen’ worden gebruikt. In de Verenigde Staten bestaat er geen misverstand over: fentanyl is levensgevaarlijk voor iedereen, jong en oud, arm en rijk.

    Een moeder in Ohio verloor haar twintig maanden oude zoon toen hij de pillen per ongeluk in zijn mond stopte, schrijft The Wall Street Journal. Binnen een uur was hij dood. Zelf had ze de pillen in huis omdat zij en de vader van het kind eraan verslaafd waren. Het slachtoffer werd ‘onderdeel van een verschrikkelijke statistiek’ en een voorbeeld van hoe fentanyl hele gezinnen in de VS verwoest.

    Fentanyl is een synthetische opioïde, oftewel een pijnstiller. Naar schatting is fentanyl vijftig tot honderd keer krachtiger dan morfine en kan het medicijn zelfs in zeer kleine doses dodelijk zijn. Een dodelijke dosis fentanyl bedraagt slechts enkele milligrammen, in vergelijking, voor een overdosis aan heroïne zijn honderden milligrammen nodig. Op straat verkochte fentanyl wordt soms ook vermengd met andere drugs, zoals heroïne of cocaïne, wat het risico op een overdosis vergroot.

    ANP 464413575
    Een moeder die haar zoon verloor aan een overdosis spreekt op een conferentie over drugsgebruik. – © Hannah Schoenbaum / AP​

    Fentanyl was oorspronkelijk bedoeld als pijnstiller voor chirurgische ingrepen, maar bleek te krachtig voor algemeen gebruik. In plaats daarvan werd het gereserveerd voor gebruik bij zeer heftige pijn, zoals bij kankerpatiënten. Een van de gevaarlijkste bijwerkingen van fentanyl is dat het de ademhaling vertraagt. Daarnaast is het middel zeer verslavend: het medicijn verhoogt de afgifte van dopamine, een neurotransmitter die gevoelens van genot en ontspanning opwekt, waardoor gebruikers constant moeten blijven gebruiken om zich goed te voelen.

    Jongeren gebruiken fentanyl recreatief en scholen in de VS luiden hier de noodklok over. In de afgelopen jaren treffen leraren steeds vaker leerlingen met een overdosis aan op hun toiletten, niet zelden met dodelijke afloop. The New Yorker schrijft dat 40 procent van de fentanyloverdoses in de staat Texas jongeren onder de achttien jaar betreft. ‘Die stijging wordt deels toegeschreven aan een mentale gezondheidscrisis bij tieners, die op haar beurt weer komt door de pandemie, smartphones, sociale media en politieke verdeeldheid. Tegelijkertijd hebben synthetische opioïden het experimenteren met drugs voor tieners veel gevaarlijker gemaakt’, aldus het tijdschrift.

    Hoe groot is de crisis in de Verenigde Staten?

    In alle demografische groepen is het gebruik van fentanyl – en de daarbij horende overdoses – de afgelopen jaren explosief gestegen. Volgens het Amerikaanse overheidsbureau voor volksgezondheid CDC was het aantal doden door een overdosis fentanyl in 2020 achttien keer zo hoog als in 2013. Ruim 56.000 mensen stierven in 2020 aan overdoses waarbij synthetische opioïden betrokken waren.

    Onder meer onder jongeren is de fentanylcrisis verwoestend. Het aantal doden door overdoses onder tieners is in drie jaar tijd verdubbeld, terwijl het cannabis- en alcoholgebruik onder middelbare scholieren juist daalt. Volgens The Hill​ zijn jongeren zich er niet altijd bewust van dat ze fentanyl gebruken: de stof wordt verpakt in namaakpillen die lijken op minder krachtige drugs. Zo overleden in 2021 1755 kinderen van 15 tot 19 jaar aan een overdosis fentanyl, een stijging van bijna 300 procent ten opzichte van 2018.

    Waar het gebruik van fentanyl begon in de armere plattelandsgebieden in de VS, is het nu ook uitgegroeid tot een crisis in de grote steden. Zo is het aantal doden door overdoses fentanyl onder latino’s sinds 2011 bijna verdrievoudigd, schrijft NBC. Ook melden de autoriteiten dat er steeds meer en grotere hoeveelheden van de drugs in beslag worden genomen. In 2022 nam de DEA meer dan 57,7 miljoen valse fentanylpillen en meer dan 6200 kilogram fentanylpoeder in beslag, twee keer zoveel als in 2021.

    2023 Drug od death rates 2 1

    Wat kan ertegen gedaan worden?

    De meningen verschillen over hoe deze crisis het best het hoofd geboden kan worden. Experts benoemen het belang van informatie en voorlichting die gericht zijn op de doelgroep. Jongeren dienen anders aangesproken te worden dan ouderen. Per staat en per etnische achtergrond zijn er ook verschillen in hoe informatiecampagnes moeten worden opgezet.

    In het artikel van NBC worden deze verschillen ook benoemd als het gaat om afkicken. ‘In sommige Latinogemeenschappen is het gebruikelijk om religieuze afkickcentra te bezoeken die zich richten op “op geloof gebaseerde behandeling” in plaats van “op bewijs gebaseerde behandeling”,’ zegt een expert. Ze wijst daarnaast op ‘problemen met de migratiestatus en op het gebied van taalbarrières die het moeilijker maken om hulp te vinden in afkickcentra’.

    In Financial Times schrijven onderzoekers dat er op alle gebieden meer gedaan moet worden. ‘De fentanylcrisis wordt steeds erger en bedreigt een hele generatie jongeren,’ zegt Jim Rauh, oprichter van belangenorganisatie Families Against Fentanyl,  tegen de krant.

    Een plan van president Joe Biden om bezit en gebruik van en handel in fentanyl harder aan te pakken werd door deskundigen bekritiseerd. ‘Als je dingen criminaliseert, creëer je een stigma,’ zegt Maritza Perez Medina, directeur federale zaken van de Drug Policy Alliance tegen persbureau AP. ‘Als mensen weten dat ze in de problemen komen door het gebruik van drugs, zullen ze niet snel om hulp vragen.’

    ANP 459713026
    ​Autoriteiten in Californië tonen een drugsvangst van 43 kilogram fentanyl. – © Alameda County Sheriff’s Office / AFP

    Er wordt onder meer gekeken naar sociale media, waarop de drugs verkocht worden en waarop informatiecampagnes meer effect zouden kunnen hebben. Onder meer Snapchat zegt actief bezig te zijn met het gebruik van technologie om proactief drugsdealeraccounts te vinden en af te sluiten. Maar lokale en nationale politici en de VS willen, zoals Sam Quinones in een opiniestuk in The Washington Post​ bepleit, meer internationale samenwerking, met name met China en Mexico.

    China en landen als India produceren en vervoeren chemicaliën die nodig zijn om fentanyl te maken. Veel fentanyl wordt uiteindelijk gemaakt in en gesmokkeld uit Mexico. Een internationale aanpak zou de enige manier zijn om deze crisis het hoofd te bieden, zeggen deskundigen, voordat de fentanylcrisis naar Europa en Azië overslaat en een epidemie een pandemie wordt.

  • Het leed van de Arabische vrouw. ‘Meisjes worden van jongs af aan gekortwiekt’

    Het leed van de Arabische vrouw. ‘Meisjes worden van jongs af aan gekortwiekt’

    De Arabische nieuwswebsite Muwatin stelt de vraag hoe het alomtegenwoordige geweld tegen vrouwen is te stoppen. In een door mannen gedomineerde samenleving moeten vrouwen hun onafhankelijkheid bevechten door middel van werk en studie.

    Steeds wanneer er geweld plaatsvindt en er berichten over geweld via de media worden verspreid, vragen we ons af waarom vrouwen het geweld dat hun lange tijd is aangedaan, accepteren. Dat geldt vooral wanneer het geweld vrouwen treft die financieel onafhankelijk lijken, zoals beroemde artiesten, die zich kunnen omringen met de beste advocaten en psychiaters, die de misbruiker kunnen stoppen en daar een hoge prijs voor kunnen betalen.

    Misschien heeft de beroemde zangeres, die we de afgelopen maanden in de bladen en op sociale media hebben kunnen volgen, ons een nieuwe definitie gegeven van het begrip onafhankelijkheid, want een financieel onafhankelijke vrouw in een door mannen gedomineerde samenleving heeft misschien geen man nodig om haar van voedsel en kleding te voorzien, maar ze heeft hem wel nodig om te leven. Om de oorsprong te achterhalen van die ziekelijke behoefte van vrouwen om zich vast te klampen aan mannen, die door de samenleving worden bestempeld als ‘steun van de vrouw’, moeten we teruggaan naar de beginfase van de opvoeding, waarin de vleugels van meisjes al worden gebroken als ze nog een kind zijn.

    Hoe is het mogelijk dat deze samenleving eerst een crisis voor vrouwen creëert en vervolgens met mannelijke oplossingen komt om problemen die opzettelijk voor vrouwen zijn bedacht, op te lossen? Dat is bijvoorbeeld met polygamie gebeurd. De patriarchale samenleving, die polygamie hoog in het vaandel droeg, verminderde de keuzemogelijkheden van vrouwen door hun, met de wet in de hand, een huwelijk met mannen van een andere religie te ontzeggen. De genadeslag kwam toen in veel Arabische landen vrouwen bij wet werd verboden met mannen van een andere nationaliteit te trouwen. Het besluit om met een buitenlander te trouwen werd daardoor een riskant avontuur. En daar stopte het niet. Vrouwen mochten ook niet meer trouwen met iemand buiten de eigen stam, een verbod dat was gebaseerd op het stamrecht, terwijl het mannen vrijstond om met iedereen, overal ter wereld te trouwen. Hierdoor werd een crisis gecreëerd, die ‘de crisis van de oude vrijster’ werd genoemd, waarvoor vervolgens een oplossing werd geboden die de waardigheid van de vrouw voorgoed zou aantasten: polygamie.

    De vrouw is zwak

    Dit is hoe de mannelijke, patriarchale samenleving met vrouwen omgaat. Die vermindert hun opties, houdt logische oplossingen tegen en verzwakt hen op alle mogelijke manieren, tot ze zich onderwerpen. En dan wordt er gezegd: ‘Kijk, de vrouw is zwak en heeft de steun van de man nodig.’

    Vrouwen zijn in het beste geval een half mens en alles in hun omgeving bevestigt dat

    De maatschappij ziet vrouwen niet als volwaardige mensen en probeert op allerlei manieren te voorkomen dat ze dat ooit zullen worden. Om dit doel te bereiken, worden meisjes er al in hun kindertijd op voorbereid dat ze onvolwaardige volwassenen zullen worden. Meisjes zouden zich bijvoorbeeld kunnen afvragen waarom hun vader naar hun jongere broer wordt genoemd (vader van die-en-die), terwijl zij de oudste zijn. In het begin maken ze nog bezwaar tegen het feit dat ze geen aandacht krijgen, alsof ze niet bestaan, maar als ze opgroeien horen ze dat hun tante van vaderskant haar erfenis is ontnomen en dat hun tante van moederskant iets meer geluk heeft gehad en de helft van de erfenis van haar broer heeft gekregen. Vrouwen zijn in het beste geval een half mens en alles in hun omgeving bevestigt dat. 

    In patriarchale systemen wordt onafhankelijkheid vanaf de kindertijd aangeleerd. De man wordt opgevoed in zelfredzaamheid, terwijl de vrouw wordt opgevoed in volgzaamheid. Wanneer een meisje wordt gevraagd dienstbaar te zijn aan haar broers, die allemaal ongeveer dezelfde leeftijd hebben als zij, is dat verzoek niet zo onschuldig als het voor sommigen lijkt. Het is opzettelijk bedoeld om een deel van haar zelfvertrouwen weg te nemen en dat op een gouden dienblad aan te bieden aan haar broer. Vervolgens opent zich voor de man een wereld van ervaringen, die voor de vrouw gesloten blijft. Hij trekt erop uit, wordt geconfronteerd met het volle leven en leert. Hij gaat niet één keer, maar wel tien keer in de fout en wordt altijd vergeven, terwijl zij wegkwijnt in de gevangenschap van taboes en verboden en wordt doordrongen van het idee van één enkele, fatale zonde. Ze mag geen fouten maken, want als glas eenmaal is gebroken, kan het niet meer worden gerepareerd, en de vrouw is gemaakt van glas; dat heeft de samenleving haar geleerd. Geleidelijk geeft ze haar dromen op en wordt ze volgestopt met ideeën over de schoonheid van vrouwelijkheid en zwakte, vereist om het andere geslacht aan te trekken. En dit alles gaat gepaard met een systematisch proces van intimidatie, als ze tegen de wil van haar familie ingaat. 

    Haar reputatie is het belangrijkste wat ze heeft, belangrijker dan haar leven

    Dit alles maakt haar tot een zwakke, onderdanige persoonlijkheid, die confrontaties uit de weg gaat, uit angst dat iemand haar zal zien en haar verkeerd zal begrijpen. Haar reputatie is het belangrijkste wat ze heeft, belangrijker dan haar leven, haar toekomst en haar dromen. Zelfs dromen heeft ze niet. Ze geeft ze geleidelijk op, tot haar enige doel is geworden zich voegen naar de maatschappij en voldoen aan de lijst van eisen uit de Catalogus van de Meisjes. In diezelfde catalogus wordt gewaarschuwd voor angstaanjagende woorden als ‘oude vrijsters’ en ‘gescheiden vrouwen’. Opgroeiende meisjes zijn daar zo bang voor dat ze het eerste het beste aanzoek accepteren om aan de eerste benaming te ontsnappen en bereid zijn in elke giftige relatie te blijven hangen om ook aan de tweede benaming te ontkomen.

    Dit gendergerelateerde geweld, dat vanaf jonge leeftijd op meisjes wordt uitgeoefend, gaat gepaard met economisch geweld, waardoor vrouwen vaak niet in staat zijn om later in hun eigen levensonderhoud te voorzien. Hoewel gebrek aan geld waarschijnlijk een van de belangrijkste redenen voor vrouwen is om geweld te accepteren, leiden het gebrek aan zelfvertrouwen, de angst voor de buitenwereld en de onderworpenheid waarmee veel meisjes zijn grootgebracht ertoe dat ook veel financieel onafhankelijke vrouwen in gewelddadige, onstabiele relaties blijven hangen.

    Om te huilen

    Het is lachwekkend maar ook om te huilen dat dezelfde maatschappij die meisjes van jongs af aan kortwiekt, van hen verwacht dat ze kunnen vliegen als ze in de steek worden gelaten door hun man, of als ze weduwe worden of worden verstoten. We zien weduwen die plotseling op eigen benen moeten staan, op zichzelf moeten vertrouwen en zonder ervaring of hulp in de woelige zee van het leven moeten leren zwemmen. 

    Er is een groot verschil tussen afhankelijkheid en behoefte aan ondersteuning. We hebben allemaal steun nodig in het leven; die kan van een zus, broer, vader, moeder of vriend komen. Een man kan gesteund worden door een sterke vrouw. Steun krijgen betekent niet dat je iemand blindelings volgt of vernederingen accepteert. Goede relaties zijn gebaseerd op wederzijdse liefde en op het gevoel dat de behoefte aan ondersteuning wederzijds is.

    Het zijn die verstoorde relaties die bemiddelde vrouwelijke artiesten ertoe drijven zich te binden aan mannen die hen mishandelen

    Het zijn die verstoorde relaties die bemiddelde vrouwelijke artiesten ertoe drijven zich te binden aan mannen die hen mishandelen. Ze hebben het gevoel dat ze na hem hun steun kwijt zijn. Ze zijn er niet aan gewend in hun eentje overeind te blijven zonder een muur om tegen te leunen, ook al zijn zij het zelf die worden gechanteerd en alle ‘steunmuren’, zowel die van vroeger als die van nu, financieel overeind houden. 

    Het leed dat de Arabische vrouw tegenwoordig ondergaat, is bekend bij vrouwen over de hele wereld. Europese en Amerikaanse vrouwen hebben alles meegemaakt wat wij doormaken, maar zij zijn de strijd aangegaan. Beetje bij beetje hebben ze gelijke rechten verworven, dankzij de feministische bewegingen die actief waren na de Eerste Wereldoorlog en een aantal feministische golven die een hele eeuw overspanden. En nog steeds strijden ze voor meer rechten en dat zullen ze blijven doen, tot ze volledige gelijkheid hebben bereikt, volgens de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, een autoriteit die internationale consensus geniet en alle vormen van discriminatie verwerpt.

    Op de Internationale Dag voor de Uitbanning van Geweld tegen Vrouwen moeten we vrouwen eraan herinneren dat gewelddadige mannen destructieve vijanden zijn en geen steunpilaren. En we moeten hen eraan herinneren dat ze zich uit hun afhankelijkheidspositie kunnen bevrijden door te lezen, te studeren, hulp te zoeken bij specialisten, zich te omringen met een netwerk van echte vrienden en overal andere vrouwen te steunen en te helpen de onrechtvaardige, patriarchale wetten te veranderen. Daarnaast speelt ook werk een rol, dat hen economisch bevrijdt en hun ruimere mogelijkheden geeft dan de beperkte kansen die de samenleving biedt. 

  • Artsen Zonder Grenzen schaalt activiteiten in Haïti verder af

    Artsen Zonder Grenzen schaalt activiteiten in Haïti verder af

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Georgië trekt omstreden ‘Russisch’ wetsvoorstel in na grote protesten

    » Primeur in Zwitserland: eerste gevangene beëindigt leven onder begeleiding

    De organisatie sluit voor de tweede keer dit jaar een ziekenhuis

    Aanhoudend bendegeweld in Haïti heeft ervoor gezorgd dat de internationale hulporganisatie Artsen zonder Grenzen (AzG) voor de tweede keer dit jaar een ziekenhuis sluit, schrijft persbureau AFP. Volgens de organisatie is de situatie rondom het ziekenhuis dermate gevaarlijk dat de veiligheid van ziekenhuispersoneel en patiënten niet gegarandeerd kan worden. Activiteiten van de organisatie bij een medische post in een buitenwijk worden flink teruggeschroefd.

    Haïti wordt al maandenlang geteisterd door bendes die elkaar naar het leven staan en proberen hun territorium uit te breiden. Daarnaast worden er op het eiland grote protesten gehouden door de bevolking, die betere levensomstandigheden eist, en door politieagenten, die het geweld zat zijn.

    In het ziekenhuis dat nu sluit zijn patiënten overleden omdat ze moesten schuilen voor kogels

    In alle opzichten kent het land zware crises. In juli 2021 werd de president van het land, Jovenel Moïse, omgebracht in zijn privéwoning door een groep grotendeels Colombiaanse huurlingen. Daar kwam een zware aardbeving bovenop die het eiland in 2021 trof.

    Hulporganisaties als Artsen zonder Grenzen trekken ook steeds vaker de stekker uit hun activiteiten. Hoewel AzG zegt actief te blijven in het land, en met name vrouwen en kinderen ondersteunt, worden ziekenhuizen en hulpposten gesloten. Eerder dit jaar werd een patiënt doodgeschoten toen hij net van de eerste hulp kwam. In het ziekenhuis dat nu sluit zijn patiënten overleden omdat ze moesten schuilen voor kogels.

    Lees ook:

  • Dossier: Bonheur

    Dossier: Bonheur

    Er komt maar geen einde aan de crises die elkaar opvolgen en door elkaar heen lopen. Pandemie. Oorlog. Brute repressie. Inflatie. Migratie. Klimaatschade. Het is om moedeloos van te worden.

    Maar ondanks alles wat ons overkomt, blijven we zoeken naar een zekere vorm van welbevinden. Misschien dat deze aanbevelingen uit de buitenlandse pers voor een betere (innerlijke) wereld een zetje in de rug kunnen zijn.

    1. Onverschrokken passie
    2. Recepten voor geluk volgens de buitenlandse pers
    3. Veerkracht in uitzonderlijke tijden
    4. Klassieke oplossingen voor moderne malaise
  • Inflatie in Argentinië op hoogste punt in dertig jaar

    Inflatie in Argentinië op hoogste punt in dertig jaar

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek naar president Biden na vondst documenten

    » Grote hoeveelheid zeldzame aardmetalen gevonden in Zweden

    Binnen een jaar stegen de prijzen met 95 procent

    De inflatie in Argentinië heeft vorige maand een absolute piek van 95 procent bereikt. Dat meldt het Argentijnse Clarín op basis van regeringsgegevens. Het is voor het eerst in dertig jaar dat de inflatie in het Zuid-Amerikaanse land zo hoog is. Voor veel Argentijnen wordt het steeds moeilijker om rond te komen door de economische crisis in het land.

    De inflatie van 95 procent is in vergelijking met de prijzen een jaar eerder. Ondanks steunplannen van de overheid blijft economische groei uit en blijft de koopkracht afnemen. Ondertussen verhogen veel winkeliers de prijzen van hun producten om zelf het hoofd boven water te houden, waardoor er een vicieuze cirkel ontstaat die de inflatie verder omhoogdrijft.

    Omdat er momenteel een tekort is aan buitenlandse valuta in Argentinië, verwachten experts dat de komende maanden de inflatie nog zal blijven stijgen. Ook het bestaan van parallelle markten, bijvoorbeeld via voordelige koersen van geldwisselkantoor Western Union, zorgt ervoor dat ingrepen van de Centrale Bank van Argentinië, maar zelden effect hebben.

    Lees ook: