Tag: diplomatie

  • G7-leiders, onder wie Trump, spreken extra steun uit voor Oekraïne

    G7-leiders, onder wie Trump, spreken extra steun uit voor Oekraïne

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: archeologen ontdekken een oudere versie van Stonehenge

    » Afghanistan: taliban voeren smartphoneverbod in voor overheidspersonen

    De zeven landen voeren ook nieuwe sancties tegen Rusland in

    Aan het einde van de tweede dag van de G7-top in Évian, die werd bijgewoond door de Oekraïense president Volodymyr Zelensky, bekrachtigden de leiders van zeven van ’s werelds meest geïndustrialiseerde landen, waaronder de Amerikaanse president Donald Trump, een gezamenlijke verklaring waarin zij beloofden de militaire steun aan Kyiv op te voeren en de sancties tegen Rusland aan te scherpen.

    ‘Wij, de G7-leiders, staan ​​verenigd in onze onwankelbare steun aan Oekraïne in de verdediging van zijn vrijheid, soevereiniteit en territoriale integriteit’, verklaarden zij in een verklaring die kort na middernacht op woensdag 17 juni werd gepubliceerd, aldus Politico.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In een ander artikel merkt Politico op dat de ‘gebaren van openheid’ van de Amerikaanse president ‘het optimisme herstelden’ bij de leiders van de Europese Unie op de tweede dag van de bijeenkomst. Dit was des te belangrijker gezien het feit dat zij bij hun aankomst in Frankrijk ‘een confrontatie’ met de bewoner van het Witte Huis ‘over Iran en de oorlog in Oekraïne’ hadden verwacht.

    ‘De Amerikaanse president, die afwisselend glimlachte en zich ingetogen opstelde, verraste de deelnemers door na een zeventig minuten durende ontmoeting met de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en andere leiders aan te kondigen dat de Verenigde Staten de sancties tegen de Russische oliesector zouden herinvoeren’, meldt het mediakanaal.

    De positieve uitkomst van de besprekingen die dinsdag plaatsvonden in het Hôtel Royal, met uitzicht op het Meer van Genève, ‘is grotendeels te danken aan de inspanningen van de G7-leiders om Donald Trump te charmeren’, aldus Politico. Zo nodigde Emmanuel Macron de Amerikaanse president uit voor een diner in het Paleis van Versailles en bood Friedrich Merz Trump op zijn beurt een gepersonaliseerd voetbalshirt aan met een 47 op de rug, dat de 47e president van de VS met een glimlach aannam.

  • Bolivia en de VS kondigen herstel van hun diplomatieke betrekkingen aan

    Bolivia en de VS kondigen herstel van hun diplomatieke betrekkingen aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Turkije vaardigt arrestatiebevel uit tegen Netanyahu en andere Israëliërs

    » Portugal: tienduizenden protesteren tegen hervorming van arbeidswetten

    Sinds 2008 hebben beide landen geen ambassadeur meer van elkaar

    De nieuwe president van Bolivia, Rodrigo Paz, maakte de aankondiging zaterdag bekend tijdens een ontmoeting met de Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken Christopher Landau, kort nadat hij in La Paz was beëdigd in bijzijn van meer dan zeventig internationale delegaties.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Verenigde Staten en Bolivia hebben geen ambassadeurs meer in hun respectievelijke hoofdsteden gehad sinds 2008, toen de regering van Evo Morales de toenmalige Amerikaanse afgevaardigde Philip Goldberg uitzette op verdenking van steun aan een rechtse samenzwering, meldt El Deber. De Verenigde Staten namen vervolgens een soortgelijke stap.

    De nieuwe centrumrechtse president beloofde zaterdag in zijn inauguratietoespraak dat Bolivia ‘nooit meer’ ‘geïsoleerd’ zal worden van de wereld. Zijn inauguratie maakt een einde aan twintig jaar socialistische regeringen in een land dat in een ernstige economische crisis verkeert.

  • Syrië en het Verenigd Koninkrijk hervatten hun diplomatieke betrekkingen

    Syrië en het Verenigd Koninkrijk hervatten hun diplomatieke betrekkingen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland: voormalig Transportminister pleegt zelfmoord

    » Iran: ayatollah Khamenei voor het eerst sinds oorlog met Israël en public gezien

    Na veertien jaar tijd bezoekt een Britse minister weer het land

    David Lammy is de eerste Britse minister van Buitenlandse Zaken sinds 2011 die Syrië weer bezocht heeft, een land dat ‘in een fragiele situatie’ verkeert, aldus de BBC. Hij heeft gesproken met president Ahmad Al-Sharaa, die in december aan de macht kwam, en heeft een hulppakket van 94,5 miljoen pond aangekondigd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Ik ben hier om met deze nieuwe regering te praten, om haar aan te sporen inclusief te blijven, maar ook om het Syrische volk te laten weten dat we hen bijstaan tijdens deze vreedzame overgang,’ vertrouwde de minister van Buitenlandse Zaken de BBC toe.

    Net als het Verenigd Koninkrijk hebben ook Frankrijk – Emmanuel Macron ontving de Syrische president in mei in het Élysée –, de Verenigde Staten – Donald Trump heeft vorige maand de sancties tegen het land opgeheven – en Oekraïne – de minister van Buitenlandse Zaken heeft een bezoek gebracht aan Syrië – hun diplomatieke betrekkingen met Damascus hervat.

  • Hillary Clinton over de regering-Trump. ‘Hoe dom wil je het hebben?’

    Hillary Clinton over de regering-Trump. ‘Hoe dom wil je het hebben?’

    De recent gelekte berichten uit een Signal-groepschat tussen hooggeplaatste Amerikaanse functionarissen hebben velen verstomd achtergelaten, waaronder Hillary Clinton. In deze column uit The New York Times deelt de voormalige minister van Buitenlandse Zaken en First Lady haar ergernissen en zorgen over het beleid van de regering-Trump.

    Het is niet eens de hypocrisie die me zo stoort, maar de domheid. We zijn allemaal geschokt – geschokt! – dat president Trump en zijn team zich niets gelegen laten liggen aan het beschermen van geheime informatie of het naleven van federale dataretentiewetten. Maar dat is niets nieuws. Wat veel erger is, is dat hooggeplaatste functionarissen binnen de regering-Trump onze troepen in gevaar hebben gebracht door militaire aanvalsplannen te delen op een commerciële berichtendienst en per ongeluk een journalist hebben uitgenodigd voor de groepschat. Dat is gevaarlijk. En het is oerstom.

    Dit is het nieuwste incident in een hele reeks zelf aangebrachte wonden die de kracht van Amerika ondermijnen en onze nationale veiligheid in gevaar brengen. Honderden mensen ontslaan die zijn belast met de bescherming van onze kernwapens is ook dom. Net als het stopzetten van alle inspanningen om pandemieën te bestrijden, net nu in Afrika een dodelijke ebola-uitbraak om zich heen grijpt. Het is gespeend van elke logica om zuiveringsacties uit te voeren onder getalenteerde generaals, diplomaten en spionnen in een tijd waarin rivalen als China en Rusland hun mondiale invloedssfeer proberen te vergroten.

    In een gevaarlijke en complexe wereld voldoet het niet om sterk te zijn. Je moet ook slim zijn. Als minister van Buitenlandse Zaken in de regering-Obama heb ik me sterk gemaakt voor slimme kracht, voor het samenbrengen van de harde kracht van ons leger en de zachte krachten van onze diplomatie, ontwikkelingshulp, economische macht en culturele invloed. Geen van deze elementen afzonderlijk is in staat de klus te klaren. Samen maken ze het Amerika van nu tot een supermacht. De Trumpaanpak is die van de domme kracht. In plaats van een sterk Amerika dat al onze krachten gebruikt om een wereldleider te zijn en onze vijanden het hoofd te bieden, zal het Amerika van Trump in toenemende mate blind en blunderend te werk gaan, ontdaan van macht en vrienden.

    Massaontslagen

    Laten we beginnen met het leger, waarvan Trump beweert dat hij het hoog in het vaandel heeft staan. Laat u niet misleiden door zijn bravoure. Trump en zijn minister van Defensie, Pete Hegseth (bekend van de groepschat), hebben duidelijk meer affiniteit met hun strijd voor de bühne tegen woke dan met de voorbereidingen voor de echte strijd met Amerika’s tegenstanders. Is er werkelijk iemand die gelooft dat ons land veiliger wordt door elk eerbetoon aan de Tuskegee Airmen [een groep voornamelijk Afro-Amerikaanse piloten uit de tweede Wereldoorlog] te verwijderen? Het Trump-Pentagon heeft beelden verwijderd van het vliegtuig dat de atoombom afwierp, waarmee een einde werd gemaakt aan de Tweede Wereldoorlog, enkel en alleen omdat het vliegtuig Enola Gay heette. Dom.

    In plaats van samen te werken met het Congres om het defensiebudget te moderniseren zodat het aansluit op de veranderende dreigingen, ontslaat de president zonder geloofwaardige argumentatie hooggeplaatste generaals. Vijf voormalige ministers van Defensie, zowel Republikeinen als Democraten, hebben terecht gewaarschuwd dat dit onze ‘geheel vrijwillige krijgsmacht ondermijnt en onze nationale veiligheid in gevaar brengt’. Ook inlichtingendiensten hebben te maken gekregen met massaontslagen. Om de woorden van een voormalig spion te gebruiken: ‘We schieten onszelf door het hoofd, niet in de voet.’ Ook niet slim.

    ‘We schieten onszelf door het hoofd, niet in de voet’

    Als er al zo roekeloos wordt omgegaan met Amerika’s hard power, zal het geen verbazing wekken dat ook onze soft power het moet ontgelden. Als voormalig minister van Buitenlandse Zaken maak ik me met name zorgen over de plannen van de regering om ambassades en consulaten te sluiten, diplomaten te ontslaan en USAID te ontmantelen. Ik zal uitleggen waarom dat ertoe doet, want het belang hiervan wordt vaak minder goed begrepen dan dat van tanks en straaljagers.

    Als Amerikaanse topdiplomaat heb ik 112 landen bezocht en bijna anderhalf miljoen kilometer gereisd, en ik heb gezien hoe belangrijk het voor ons land is om in afgelegen gebieden te worden vertegenwoordigd. Het Amerikaanse leger is zich er al heel lang van bewust dat onze troepen proactief moeten worden ingezet om de Amerikaanse macht te beschermen en om snel te kunnen reageren in het geval van een crisis. Hetzelfde geldt voor onze diplomaten. Onze ambassades zijn onze ogen en oren, en ze leveren informatie voor de beleidsbeslissingen die in Washington worden genomen. Ze fungeren als uitvalsbases voor de operaties die onze veiligheid en welvaart borgen, variërend van het trainen van buitenlandse antiterrorisme-eenheden tot het helpen van Amerikaanse bedrijven bij het aanboren van nieuwe markten.

    China begrijpt de waarde van diplomatie ter plaatse en heeft dan ook overal ter wereld nieuwe ambassades en consulaten geopend, waardoor het er inmiddels meer heeft dan Amerika. Als de regering-Trump zich terugtrekt, laat ze het speelveld open voor Beijing, dat ongehinderd haar invloedssfeer verder kan uitbreiden.

    Diplomatie

    Diplomaten sluiten vriendschappen waardoor Amerika er niet alleen voor staat in deze competitieve wereld. Zo waren mijn collega’s en ik in staat om zware sancties op te leggen aan het nucleaire programma van Iran, waardoor we Teheran uiteindelijk wisten te dwingen de ontwikkeling van een bom te staken – iets wat Trump met zijn stoere praat niet is gelukt. (Sterker nog, hij heeft de financiering stopgezet van de inspecteurs die toezicht hielden op Iraanse onderzoeksfaciliteiten. Dom.)

    Diplomatie is betrekkelijk goedkoop, zeker in vergelijking met militair ingrijpen. Het is goedkoper om oorlogen te voorkomen dan om ze uit te vechten. Trumps eigen voormalige minister van Defensie, Jim Mattis, een gepensioneerde viersterrengeneraal van het Korps Mariniers, heeft tegen het Congres gezegd: ‘Als u het ministerie van Buitenlandse Zaken niet volledig financiert, zal ik meer munitie moeten kopen.’

    Onze ontwikkelingshulp, die nooit meer dan een klein deel heeft uitgemaakt van het federale budget, heeft een ongekende invloed gehad op de internationale stabiliteit, zeker in combinatie met effectieve diplomatie. Wanneer Amerikaanse hulpgelden een hongersnood of een uitbraak weten te voorkomen, wanneer we te hulp schieten bij een natuurramp of wanneer we scholen openen, winnen we de hearts and minds van de bevolking, van wie de loyaliteit anders misschien zou uitgaan naar terroristen of rivalen als China. We zorgen voor een vermindering van het aantal migranten en vluchtelingen. We versterken bevriende regeringen die anders wellicht omvergeworpen zouden worden.

    We zouden moeten investeren in de patriotten die ons land dienen, in plaats van hen te beledigen

    Ik zal niet beweren dat het allemaal makkelijk is, of dat het Amerikaanse buitenlandbeleid niet gebukt is gegaan onder verkeerde inschattingen. Leiderschap is bepaald niet eenvoudig. Maar we maken de meeste kans om het goed te doen, en om ons land sterker te maken, door onze overheid te versterken in plaats van te verzwakken. We zouden moeten investeren in de patriotten die ons land dienen, in plaats van hen te beledigen.

    Door slimme hervormingen kunnen federale instanties, waaronder het Ministerie van Buitenlandse Zaken en USAID, efficiënter en effectiever worden. Tijdens de regering-Clinton is met het Reinventing Government Initiative van mijn man, onder leiding van vicepresident Al Gore, in samenwerking met het Congres op doordachte wijze de bureaucratie gestroomlijnd en het personeelsbestand gemoderniseerd, waardoor er miljarden dollars zijn bespaard. In meerdere opzichten was dit het tegenovergestelde van de sloophameraanpak van de regering-Trump. Het overheidsapparaat wordt nu niet hervormd; het wordt met de grond gelijk gemaakt.

    Politiek gokspelletje

    Dit alles is zowel dom als gevaarlijk. En dan heb ik het nog niet eens over de schade die Trump aanricht door aan te pappen met dictators zoals de Russische Vladimir Poetin, door onze bondgenootschappen op te blazen – samenwerkingsverbanden die onze invloedsfeer vergroten en onze lasten verlichten – en door met het ondergraven van de Amerikaanse rechtsstaat onze morele invloed te verkwanselen. Of kijk hoe hij onze economie ondermijnt en onze staatsschuld laat oplopen. Propagandisten in Beijing en Moskou weten dat er wereldwijd een debat op gang is gekomen over verschillende staatsvormen.

    Over de hele wereld kijken mensen en leiders toe, benieuwd of democratie nog altijd vrede en voorspoed kan garanderen, of überhaupt nog kan functioneren. Als Amerika wordt bestuurd als een bananenrepubliek, met een stuitende corruptie en een leider die zichzelf boven de wet plaatst, verliezen we die discussie. Dan verliezen we ook de kwaliteiten die Amerika uniek en onmisbaar maken.

    Als er al sprake mocht zijn van een alomvattende strategie, dan zou ik niet weten wat die is. Misschien hoopt Trump terug te keren naar negentiende-eeuwse invloedssferen. Misschien wordt hij enkel gedreven door persoonlijke rancune en groeit het hem allemaal boven het hoofd. Als zakenman heeft hij zijn casino’s in Atlantic City failliet laten gaan. Nu heeft hij de veiligheid van de Verenigde Staten als inzet genomen. Als dit zo doorgaat, is een stommiteit met een groepschat wel het minste wat ons zorgen moet baren en zullen alle vuist- en vlagemoji’s ter wereld ons niet kunnen redden.

  • Verenigde Staten en Panama in de clinch over tolgelden voor Panamakanaal

    Verenigde Staten en Panama in de clinch over tolgelden voor Panamakanaal

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: eerste vlucht illegale migranten op weg naar Guantánamo Bay

    » Milei trekt Argentinië terug uit de WHO

    Volgens de VS zijn hun schepen tolvrij, Panama ontkent dat

    Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft op zijn X-account bekendgemaakt dat de Amerikaanse overheid niet langer geld hoeft te betalen om Amerikaanse schepen door het Panamakanaal te laten varen. ‘De geruchten lijken waar te zijn,’ meldde het Panamese medium La Estrella de Panamá gisteravond. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Marco Rubio, was zondag voor een diplomatieke reis in Panama om de eisen van Donald Trump door te geven, die ontevreden is over het beheer van het kanaal, dat deels door de Verenigde Staten is aangelegd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Belastingvrije doorgang voor Amerikaanse schepen zou een nieuwe concessie zijn, bovenop de opzegging van de overeenkomst over de Nieuwe Zijderoute met de Chinese regering’ en de toestemming voor mensen die uit de VS worden gedeporteerd om op een lokale luchthaven in Panama te landen, merkt La Estrella op.

    De autoriteit van het Panamakanaal, die zoals La Estrella opmerkt ‘de bevoegdheid heeft om tolgelden en andere kosten vast te stellen voor het oversteken van het kanaal’, weerlegde woensdag de verklaringen van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Het instituut verklaarde in een persbericht dat het geen wijzigingen had aangebracht in de tarieven of rechten voor doorvaart door het kanaal en voegde eraan toe dat zijn verklaring was afgegeven als directe reactie op de verklaringen van de Verenigde Staten.

  • Azerbeidzjan: ‘Poetin moet aansprakelijkheid voor vliegtuigcrash erkennen’

    Azerbeidzjan: ‘Poetin moet aansprakelijkheid voor vliegtuigcrash erkennen’

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Twee bedreigde slakkensoorten opnieuw uitgezet in hun habitat op Madeira

    » Oekraïne en Rusland wisselen opnieuw gevangenen uit

    Rusland heeft tot nu toe alleen excuses aangeboden

    De Azerbeidzjaanse president Ilham Aliyev eist dat Poetin de Russische verantwoordelijkheid voor de crash van het Azerbeidzjaanse passagiersvliegtuig expliciet erkent, zo meldt Der Spiegel. Het vliegtuig van Azerbaijan Airlines, met 67 passagiers aan boord, vloog woensdag van de Azerbeidzjaanse hoofdstad Bakoe naar Grozny in Rusland. ‘Het vliegtuig veranderde echter van koers in de richting van Aktau in Kazachstan, waar het neerstortte en in vlammen opging,’ meldt de Duitse krant. Daarbij kwamen 38 mensen om het leven.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Aliyev heeft Rusland ervan beschuldigd de oorzaak van de crash van het passagiersvliegtuig te verhullen. Moskou verzint volgens hem theorieën die aantonen dat Rusland de zaak wil verdoezelen,’ aldus het Duitse dagblad. Volgens de Azerbeidzjaanse president is er van een terroristische aanslag geen sprake, maar wel verklaarde hij dat het vliegtuig ‘ernstig beschadigd werd door beschietingen vanaf de grond’.

    Poetin bood zaterdag aan Aliyev zijn excuses aan. ‘Maar Poetin wilde niet publiekelijk erkennen dat het vliegtuig door Rusland is geraakt,’ schrijft Der Spiegel. Op de staatszender Azertac zei Aliyev dat Poetin zijn schuld had moeten erkennen tegenover Azerbeidzjan, dat als een bevriend land wordt beschouwd, en het land publiek had moeten informeren. Euronews merkt op dat de piloot van het vliegtuig een noodlanding wilde maken, maar dat dit werd afgewezen door het luchtvaartbestuur van Rusland.

  • Oekraïne en Rusland wisselen opnieuw gevangenen uit

    Oekraïne en Rusland wisselen opnieuw gevangenen uit

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Azerbeidzjan: ‘Poetin moet aansprakelijkheid voor vliegtuigcrash erkennen’

    » Twee bedreigde slakkensoorten opnieuw uitgezet in hun habitat op Madeira

    Ruim driehonderd gevangenen vrijgelaten

    Onder toezicht van de Verenigde Arabische Emiraten zijn maandag meer dan driehonderd Oekraïense en Russische gevangenen naar huis teruggekeerd. Onder de 189 vrijgelaten Oekraïners bevinden zich 87 soldaten, 43 leden van de nationale garde, 33 grenswachten, 24 matrozen en twee burgers, aldus The Guardian. Van de Russische gevangenen zijn er honderdvijftig vrijgelaten.

    Deze uitwisseling is het resultaat van bemiddeling door de Verenigde Arabische Emiraten, meldt The National. De inspanningen van het land hebben geleid tot de vrijlating van in totaal 2484 mensen sinds het begin van de oorlog. Rusland en Oekraïne hebben geen officiële cijfers vrijgegeven over het aantal soldaten dat door de vijand wordt vastgehouden, maar in het geval van Oekraïne liggen de schattingen rond de achtduizend.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Middle East Eye merkt op dat de overeenkomst ‘illustreert hoe de Golfstaten zich positioneren als bemiddelaars’ in het conflict. De neutraliteit van de Emiraten is een voordeel geweest. De nieuwssite meldt dat zowel Oekraïners als Russen aan het begin van het conflict naar Dubai kwamen en ‘de vastgoedmarkt een impuls gaven’. De Emiraten dienen ook als platform voor de wederuitvoer van luxegoederen en militaire technologie van het Westen naar Rusland.

    Er hebben zo’n zestig uitwisselingen plaatsgevonden sinds het begin van de oorlog, zoals The New York Times opmerkt, maar deze keer vindt de gevangenenruil plaats tegen de achtergrond van de terugkeer van Donald Trump naar het Witte Huis. In Kyiv ‘hopen sommigen dat Keith Kellogg, Trumps gezant voor Oekraïne en Rusland, snel zal doorhebben dat Vladimir Poetin niet erg geïnteresseerd is in een vredesakkoord en zal proberen een verlenging van de steun voor Oekraïne te krijgen. Anderen vrezen dat Trump, gezien zijn langdurige bewondering voor de Russische president, hun land zal opofferen,’ schrijft The Guardian.

  • Antony Blinken bezoekt Jordanië om te spreken over de situatie in Syrië

    Antony Blinken bezoekt Jordanië om te spreken over de situatie in Syrië

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Niger stelt de BBC voor drie maanden op non-actief

    » Trump uit felle kritiek op gebruik Amerikaanse ATACMS-raketten in Rusland

    Zaterdag houdt het land een top over de toekomst van Syrië

    Tijdens een bezoek aan Jordanië riep de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken op tot ‘een inclusieve overgang’ naar een ‘verantwoordelijke en representatieve’ regering. Verwijzend naar de Israëlische en Turkse militaire activiteiten in Syrië sinds de overwinning van de rebellen, zei hij dat het ‘echt belangrijk’ is voor iedereen om ‘ervoor te zorgen dat we geen nieuwe conflicten beginnen’. Daarna hield hij besprekingen in Ankara met president Recep Tayyip Erdogan, wiens land rebellen steunt die vechten tegen de Koerdische controle in het noordoosten van Syrië.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zaterdag wordt in Jordanië een top georganiseerd waarop vergaderd zal worden over de situatie in Syrië. Aan de vergadering, die voor zaterdag gepland staat, zullen vertegenwoordigers van Jordanië, Saoedi-Arabië, Irak, Libanon, Egypte, de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein en Qatar deelnemen, evenals hun Turkse en Amerikaanse tegenhangers, het hoofd van de diplomatie van de Europese Unie en de speciale gezant van de VN voor Syrië. Dat maakte het Jordaanse ministerie van Buitenlandse Zaken donderdag bekend. ‘De wereldmachten zijn al begonnen met het sturen van afgezanten naar de regio om te proberen de toekomst van Syrië en hun relaties met de rebellen vorm te geven,’ aldus The New York Times.

  • Defensieovereenkomst tussen Moskou en Pyongyang treedt in werking

    Defensieovereenkomst tussen Moskou en Pyongyang treedt in werking

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Syrië: rebellen zetten alles op alles om Hama in te nemen

    » Zuid-Korea: minister van Defensie dient ontslag in

    Als een van beide wordt aangevallen, schiet de ander te hulp

    De defensieovereenkomst tussen Rusland en Noord-Korea ‘is op woensdag 4 december in werking getreden’, met de ‘uitwisseling van documenten om het verdrag te ratificeren’, meldt The Korea Times. De overeenkomst, die afgelopen juni werd ondertekend door de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un en de Russische president Vladimir Poetin, voorziet in ‘onmiddellijke’ militaire bijstand in het geval van een aanval tegen een van de twee partijen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens het Noord-Koreaanse persbureau KCNA, geciteerd door The Korea Times, zal de overeenkomst ‘dienen als een krachtige aanjager om de vestiging van een onafhankelijke en rechtvaardige multipolaire wereldorde, vrij van overheersing, onderwerping en hegemonie, te versnellen’.

  • Biden kondigt meer dan een miljard dollar aan humanitaire hulp voor Afrika aan

    Biden kondigt meer dan een miljard dollar aan humanitaire hulp voor Afrika aan

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Mensenrechtencommissaris Georgië: ‘Politie martelt demonstranten’

    » Syrië: rebellen staan voor de poorten van de belangrijke stad Hama

    Hij is voor de eerste keer op bezoek in Angola

    Tijdens een bezoek aan Angola heeft Joe Biden meer dan een miljard dollar aan humanitaire hulp voor Afrika aangekondigd. In een toespraak op dinsdag in het Nationaal Slavernijmuseum in de Angolese hoofdstad Luanda zei de Amerikaanse president dat dit bedrag bestemd was voor ‘Afrikanen die ontheemd zijn geraakt door historische droogte’ in eenendertig landen over het hele continent.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zijn reis naar Afrika is het eerste bezoek van een Amerikaans staatshoofd aan het continent sinds 2015 en het eerste bezoek aan Angola. Met zijn Angolese ambtgenoot, João Lourenço, sprak Biden uitvoerig over de ‘Lobito-corridor’, een gigantisch spoorwegproject en een ‘enorme en zeer ambitieuze’ Amerikaanse investering, op een moment dat China veel investeert op het continent.

    Maar de Amerikaanse president ‘zal binnenkort plaats moeten maken voor (…) Donald Trump, die al lang bestaande allianties en handelsovereenkomsten (tussen de Verenigde Staten en andere landen) ter discussie heeft gesteld, waardoor sommigen vrezen dat de Amerikaanse steun voor de Lobito-corridor en andere projecten zal afnemen als hij zijn ambt aanvaardt’, schrijft The Washington Post.

  • Zelensky: ‘De oorlog in Oekraïne zal onder Trump sneller eindigen’

    Zelensky: ‘De oorlog in Oekraïne zal onder Trump sneller eindigen’

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Biden en Xi Jinping bespreken toekomst VS en China onder Trump

    » Biden geeft Oekraïne toestemming voor gebruik langeafstandsraketten

    Trump wil zo snel mogelijk een einde aan de oorlog maken

    Volodymyr Zelensky is er zeker van dat de oorlog met Rusland onder de regering van Donald Trump ‘eerder zal eindigen’ dan het geval zou zijn geweest als Trump eerder deze maand niet was herkozen als president van de VS. Dat zei hij in een interview met het Oekraïense mediakanaal Soespilne dat op zaterdag 16 november werd gepubliceerd.

    De oorlog ’zal sneller eindigen met het beleid van dit team dat nu het Witte Huis gaat leiden’, zei Zelensky, verwijzend naar de toekomstige regering-Trump. ‘Dit is hun aanpak, hun belofte aan hun samenleving, en het is ook heel belangrijk voor hen’, benadrukte hij.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Donald Trump heeft ‘altijd’ gezegd dat het zijn prioriteit was om een einde te maken aan de oorlog, ’die begon met de grootschalige invasie van Rusland in Oekraïne in februari 2022‘. ‘Hij beschouwt de oorlog als een aanslag op de Amerikaanse middelen die naar Kyiv worden verscheept om militaire hulp te bieden’, meldt de BBC.

    Tijdens zijn presidentscampagne verklaarde de Republikeinse kandidaat bij verschillende gelegenheden dat de oorlog in Oekraïne niet zou zijn begonnen als hij in het Witte Huis had gezeten, merkt CNN op. In juli verklaarde hij dat hij het conflict in één dag kon oplossen, zonder echter ‘te specificeren hoe hij dat zou doen’, merkt de Amerikaanse zender op. Meer in het algemeen hebben Donald Trump en zijn running mate J.D. Vance ‘ernstige twijfels geuit over de voortdurende betrokkenheid van de Verenigde Staten bij de Europese Unie’, aldus het nieuwskanaal.

  • Biden en Xi Jinping bespreken toekomst VS en China onder Trump

    Biden en Xi Jinping bespreken toekomst VS en China onder Trump

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Biden geeft Oekraïne toestemming voor gebruik langeafstandsraketten

    » Zelensky: ’De oorlog in Oekraïne zal onder Trump sneller eindigen‘

    De ontmoeting vond plaats op de APEC-top

    Bij de laatste ontmoeting tussen Xi Jinping en Joe Biden op zaterdag 16 november tijdens de top van de Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC) in Peru was de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump hét onderwerp van gesprek. De ontmoeting vond plaats ‘tegen de achtergrond van de onzekerheid over wat de tweede termijn van de Republikein zou kunnen betekenen voor de betrekkingen tussen hun twee landen’, merkt CNN op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Achter gesloten deuren bespraken de Chinese en Amerikaanse presidenten ‘een reeks controversiële kwesties die ongetwijfeld controversieel zullen blijven onder de volgende regering’, aldus de zender. Aan het einde van het vertrouwelijke gesprek zei Xi Jinping dat hij bereid was om de banden stabiel te houden zodra Biden van het internationale toneel verdwenen zal zijn. Maar ‘de vragen over wat Trump van plan is te doen als hij over drieënzestig dagen aantreedt, bleven grotendeels onbeantwoord’.

  • Franse minister annuleert reis naar COP29 wegens spanningen met Bakoe

    Franse minister annuleert reis naar COP29 wegens spanningen met Bakoe

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » RN-proces: gevangenisstraf en onverkiesbaarheid geëist tegen Marine Le Pen

    » Brazilië: man geladen met explosieven sterft voor het Hooggerechtshof

    Frankrijk steunt Armenië, een grote rivaal van Azerbeidzjan

    De Franse minister van Landbouw en Voedselbeleid Agnès Pannier-Runacher heeft woensdag bekendgemaakt dat ze niet naar de grote klimaatconferentie in Azerbeidzjan zal gaan als reactie op de ’onacceptabele‘ aanvallen van de Azerbeidzjaanse president Ilham Aliev ’tegen Frankrijk en Europa’. Geen enkel lid van de Franse regering zal dit jaar de top bijwonen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In een toespraak tot vertegenwoordigers van eilandstaten tijdens COP29 op woensdag, hekelde Aliev de koloniale geschiedenis van Frankrijk, in het bijzonder de kernproeven in het verleden, en wat hij omschreef als de misdaden ’van het regime van president Macron’ in overzeese gebieden, met name Nieuw-Caledonië.

    ’De betrekkingen tussen Parijs en Bakoe zijn bekoeld vanwege de langdurige steun van Frankrijk aan zijn rivaal Armenië, dat vorig jaar door Azerbeidzjan werd verslagen in een bliksemsnel militair offensief waarbij de afgescheiden regio Nagorno-Karabach werd heroverd’, aldus Al-Jazeera.

  • Trump waarschuwt Poetin voor escalatie tijdens eerste gesprek na verkiezingen

    Trump waarschuwt Poetin voor escalatie tijdens eerste gesprek na verkiezingen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Netanyahu geeft toe dat hij groen licht gaf voor de pieperaanval op Hezbollah

    » Iran zit zonder brandstof en rantsoeneert zijn elektriciteit

    Trump wil een snelle oplossing voor de oorlog in Oekraïne

    Volgens informatie van The Washington Post had Trump donderdag zijn eerste telefoongesprek met het Kremlin sinds hij de presidentsverkiezingen won. ‘Volgens anonieme bronnen adviseerde hij de Russische president om de oorlog in Oekraïne niet te laten escaleren en herinnerde hij hem eraan dat Washington een aanzienlijke militaire aanwezigheid heeft in Europa‘, aldus het dagblad.

    Naar verluidt bespraken ze ook het doel van vrede op het Europese continent; Trump zei dat hij hoopte vervolggesprekken te kunnen voeren om te praten over ’een spoedige oplossing voor de oorlog in Oekraïne‘.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Bij navraag door AFP bevestigde de entourage van de Republikein deze informatie niet. The Washington Post herinnert eraan dat Trump onder vier ogen een overeenkomst zou hebben gesteund, waarbij Rusland een deel van het grondgebied zou behouden dat het heeft afgenomen van Oekraïne.

    De nationale veiligheidsadviseur Jake Sullivan vertelde dat de regering Biden van plan was om de resterende zes miljard dollar die voor Kyiv was uitgetrokken, uit te geven, voordat Trump zijn intrek neemt in het Witte Huis. Dit zei Sullivan in een interview met CBS op zondag.

  • Duitsland sluit Iraanse consulaten na executie van Iraans-Duitse dissident

    Duitsland sluit Iraanse consulaten na executie van Iraans-Duitse dissident

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zeven doden in Israël door raketaanvallen van Hezbollah

    » EU: uitstoot van broeikasgassen in 2023 met 8,3 procent gedaald

    Duitsland houdt ’diplomatieke kanalen‘ met Iran in stand

    Op donderdag kondigde de Duitse minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock de sluiting aan van de Iraanse consulaten in Frankfurt am Main, München en Hamburg. Aanleiding hiervoor was de dood op maandag van de dissident Jamshid Sharmahd, die door Teheran ter dood was veroordeeld. Dit besluit van de minister heeft gevolgen voor 32 consulaire medewerkers.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Duitsland zal echter zijn ambassade in Teheran en zijn ’diplomatieke kanalen‘ met Iran in stand houden, in het bijzonder om ’andere Duitsers‘ te verdedigen die onterecht worden vastgehouden door het ’regime‘, zei de minister. Dit besluit zal ’Iraniërs beroven van consulaire diensten en faciliteiten‘, klaagt Teheran.

    De aangenomen sancties ’zijn weloverwogen en een breuk in de betrekkingen is koste wat het kost vermeden. Maar Berlijn voert ook geen intensieve diplomatieke onderhandelingen‘, merkt Der Spiegel op. En het was deze ’middenweg‘-strategie die ’leidde tot de dood van de Duitse burger Sharmahd‘, aldus het tijdschrift.