Tag: Donald trump

  • Trumps ruzie met Netanyahu laat afnemende steun van de VS voor Israël zien

    Trumps ruzie met Netanyahu laat afnemende steun van de VS voor Israël zien

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: video van arrestatie van doodgestoken student zorgt voor veel ophef

    » Oekraïne: massale Russische aanval eist minstens drieëntwintig mensenlevens

    Met zijn kritiek wil Trump een sterkere indruk maken in eigen land

    Toen details over het laatste telefoongesprek tussen Donald Trump en Benjamin Netanyahu uitlekten, ging de aandacht van de kranten uit naar de scheldtirade van de Amerikaanse president. ‘Wat ben je in godsnaam aan het doen?’ schreeuwde Trump, verwijzend naar de aanhoudende bombardementen van de Israëlische premier op Libanon. ‘Je bent fucking gestoord. Zonder mij had je in de gevangenis gezeten.’

    Veel verontrustender voor Israël zijn de woorden van Trump die daarop volgden: ‘Iedereen haat jullie nu. Iedereen haat Israël hierdoor.’ De steun in de VS voor Israël lijkt namelijk af te nemen. Onderzoek van het Pew Research Center, een denktank gevestigd in Washington D.C., wijst uit dat het aantal Amerikanen met een negatieve mening over Israël tussen maart 2022 en maart vorig jaar met 11 procentpunten was gestegen tot 53 procent.

    Veel commentatoren, met name op links, hebben erop gewezen dat dit niet de eerste keer is dat een Amerikaanse president zijn geduld verliest met een Israëlische leider. Toch is het veelzeggend dat Trump voor het eerst zulke stevige kritiek uit op het Israëlische militaire optreden, schrijft The Telegraph.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hij is namelijk de eerste Amerikaanse president die aan de macht is in een tijd waarin ruim de helft van de Amerikaanse bevolking Israël negatief beoordeelt. En hij is de enige Amerikaanse president met een kerngroep kiezers – MAGA – waarvan velen antisemitische stereotypen en complottheorieën aanhangen, aldus de rechtse Britse krant.

    Het mislukken van de oorlog met Iran dreigt Trump een zwak aanzien te geven. Elke dag probeert hij volgens The Telegraph daarom iets nieuws uit om dat aanzien te verbeteren. ‘Zijn aanval op Netanyahu heeft hem al lof opgeleverd. Israël en de Israëliërs zouden het volgende doelwit kunnen zijn.’

  • Trump heeft enkel nog zijn eigen toestemming nodig, niet die van het congres

    Trump heeft enkel nog zijn eigen toestemming nodig, niet die van het congres

    Oorlog en vrede kunnen niet worden overgelaten aan één man. En zeker niet deze man.

    Acht minuten. Zolang duurde het filmpje waarmee president Trump op sociale media zijn oorlog met Iran aankondigde. Hij ging niet naar het Congres. Hij vroeg niet om een resolutie van de VN-Veiligheidsraad. Nee, hij zette misschien wel de meest monarchale stap die hij in zijn toch al monarchale tweede termijn heeft gezet: hij gaf simpelweg bevel tot een oorlog.

    Ik doe voor niemand onder in mijn afkeer van het Iraanse regime. Ik zal geen traan laten om de dood van de hoogste leider ayatollah Khamenei, die zaterdag omkwam bij een luchtaanval. Mijn woede over het Iraanse bewind is persoonlijk. Toen ik in 2007 en 2008 in Irak in het leger diende, werden mannen die ik kende daar gedood of zwaar verwond door milities die door Iran werden gesteund, met wapens die door Iran waren geleverd.

    Maar mijn persoonlijke afkeer gaat niet boven de grondwet, en dat zou voor iedereen moeten gelden. Zoals ik op zaterdag in een debat hierover met medecolumnisten al zei, ben ik bang dat veel mensen nu zullen zeggen: ‘Ach ja, in een ideale wereld had Trump dit eerst aan het Congres gevraagd, maar dat is een gepasseerd station.’ En zo moeten we deze oorlog juist níét benaderen.

    Er zijn goede redenen waarom de beslissingsbevoegdheid over oorlog en vrede geregeld is in de grondwet

    Uiteindelijk komt het simpelweg hierop neer: Trump had het Congres om toestemming moeten vragen voor een aanval op Iran of hij had van een aanval moeten afzien. Zonder die toestemming verkleint hij de kans dat deze oorlog uiteindelijk een succes wordt en vergroot hij de kans dat we dezelfde fouten maken die wij, net als andere machtige landen, al vaker hebben gemaakt.

    Door hierop te wijzen offer je het landsbelang niet op aan juridische proceduredwang, maar herinner je Amerikanen aan de goede redenen waarom de beslissingsbevoegdheid over oorlog en vrede zo geregeld is als in onze grondwet.

    De grondwet van 1787 was vooral bedoeld om een republikeinse staatsvorm te vestigen. Daarvoor moesten de traditionele bevoegdheden van de vorst uiteengerafeld worden om ze onder te brengen bij verschillende takken van de overheid. Voor militaire aangelegenheden werd in de grondwet de bevoegdheid om een oorlog uit te roepen in andere handen gelegd dan het opperbevel over de strijdkrachten. Simpel gezegd mag Amerika eigenlijk alleen ten strijde trekken op last van het Congres, maar berust het opperbevel van de strijdkrachten in zo’n geval bij de president.

    Dit grondwettelijke kader dwingt een regering ook om haar beleid te verantwoorden

    Het belangrijkste van deze grondwettelijke taakverdeling is dat vrede vooropstaat. Ons land kan alleen oorlog gaan voeren als de regering een meerderheid van het Congres ervan weet te overtuigen dat een oorlog in het landsbelang is. En dit geldt zowel voor een directe oorlogsverklaring als voor de daaraan nauw verwante toestemming voor de inzet van militair geweld, zoals bij Desert Storm in de eerste Golfoorlog, operatie Enduring Freedom in Afghanistan en operatie Iraqi Freedom in Irak.

    Maar dit grondwettelijke kader doet nog veel meer: het dwingt een regering ook om haar beleid te verantwoorden. Als een president het Congres toestemming vraagt om oorlog te voeren, moet hij daarvoor niet alleen schetsen wat zijn redenen zijn, maar ook welke doelen hij zich stelt. Zo kunnen eventuele zwaktes in het pleidooi voor die oorlog worden aangewezen, en kan de slaagkans dan wel het risico op mislukking worden ingeschat.

    Mij bekruipt bijvoorbeeld een akelig gevoel van déjà vu bij de suggestie dat het verzwakken van regeringstroepen door middel van luchtaanvallen zal leiden tot de omverwerping van het regime door ongewapende (of toch grotendeels ongewapende) burgerdemonstranten en de vorming van een nieuwe regering. Aan het einde van Desert Storm hadden de VS het Iraakse leger weggevaagd en veel meer slachtoffers gemaakt dan Israël en de VS dit weekend in Iran. Het Iraakse volk kwam in opstand en de hoop bestond dat de dictator zou worden afgezet en de democratie zou zegevieren. Maar Saddam Hoessein had nog steeds meer dan genoeg vuurkracht en genoeg trouwe aanhangers om de opstand neer te slaan, nog ruim tien jaar aan de macht te blijven en tienduizenden tegenstanders te vermoorden.

    Vooruitzicht

    Het Iraanse regime verdient zijn ondergang, maar ik ben bang dat we niet meer dan de voorwaarden scheppen voor een nog groter bloedbad onder burgers, zonder dat we tegenstanders van het regime ook maar enig redelijk vooruitzicht op succes bieden.

    En als het regime al bezwijkt, dan is er geen garantie dat het resultaat naar onze zin zal zijn. Van Irak tot Syrië en Libië hebben we al gezien dat burgeroorlog leidt tot chaos, extremisme, terrorisme en destabiliserende migratiegolven.

    In een openbaar debat in het Congres hadden deze punten allemaal afgewogen kunnen worden. De regering had ons kunnen voorbereiden op de consequenties, zoals verlies van mensenlevens en economische ontwrichting. In plaats daarvan zei Trump zaterdag in zijn summiere toespraak: ‘Dit kan moedige Amerikaanse helden het leven kosten, er kunnen slachtoffers vallen. Zo gaat dat vaak in een oorlog.’ Ja, dat kun je wel zeggen. Maar daar blijft het niet bij, verre van. Het Amerikaanse volk had meer informatie moeten krijgen. Daar had het recht op.

    Er waren goede redenen om Iran aan te vallen.

    DOS Trump trap compressed edited
    De Amerikaanse president stapt uit Air Force One op Palm Beach International Airport, Florida. – © Getty Images

    Iran heeft een verdorven regime dat Amerika vijandig gezind is en militair agressief, zoals medecolumnist Bret Stephens betoogt. Het is al decennialang met de VS in conflict. Vanaf de gijzelingscrisis van 1979, toen Amerikaanse diplomaten en ambassademedewerkers 444 dagen door de Iraniërs werden gegijzeld, heeft Iran de Verenigde Staten talloze malen direct en indirect aangevallen.
    Door Iran gesteunde terroristen pleegden in 1983 de bomaanslag op een kazerne in Libanon die 241 Amerikanen het leven kostte. Door Iran gesteunde terroristen waren verantwoordelijk voor de dood van 19 Amerikanen bij de bomaanslag op het wooncomplex Khobar Towers in Saoedi-Arabië in 1996. Door Iran gesteunde milities hebben in Irak honderden Amerikaanse militairen gedood.

    Sinds de tweede Irakoorlog worden Amerikaanse troepen in Irak onophoudelijk door milities van Iran belaagd. Je mag wel stellen dat Iran al decennialang onvermoeibaar bezig is Amerikanen aan te vallen en te doden.

    Daarnaast heeft Iran een van de meest agressieve en destabiliserende regimes ter wereld. Het steunt Hamas, Hezbollah en de Houthi’s, drie van de meest geduchte terroristische milities ter wereld, het vuurt raketten af op Israël en heeft Rusland drones geleverd voor zijn illegale invasie van Oekraïne.
    En de eigen bevolking wordt hardhandig onderdrukt. Het regime drukt alle kritiek de kop in, ontneemt vrouwen de meest elementaire mensenrechten en deinst er niet voor terug om bij protesten de eigen burgers bij duizenden af te slachten.

    Als je een lijst wilt maken van landen die vooral niet de beschikking moeten krijgen over een kernwapen, eindigt Iran heel hoog, zo niet bovenaan. Verhinderen dat Iran een kernwapen kan inzetten moet een van onze hoogste nationale veiligheidsprioriteiten zijn.

    Zware wissel

    Maar er waren ook goede argumenten tegen een aanval. Zoals mijn collega Eric Schmitt eerder berichtte, is Trump door zijn stafchef, generaal Dan Caine, gewaarschuwd dat er een groot risico bestaat op slachtoffers en dat een campagne tegen Iran een zware wissel trekt op de voorraad precisiewapens, net nu die hard nodig zijn om China te weerhouden van eventuele manoeuvres tegen Taiwan.

    Bovendien komt Iran nu misschien tot de overtuiging dat het zich niet meer hoeft in te houden, maar simpelweg zo veel mogelijk slachtoffers moet gaan maken onder de Amerikaanse strijdkrachten (en misschien zelfs onder Amerikaanse burgers). Het heeft al verschillende landen in de Golfregio aangevallen. Tot dusver hebben die aanvallen niet veel schade aangericht, maar het is te vroeg om daaruit op te maken dat Iran de VS of onze bondgenoten geen pijn kan doen.

    En als we die verliezen lijden zonder dat we een eind maken aan een nucleair programma waarvan Trump bovendien eerder gezegd heeft dat het al ‘weggevaagd’ wás, zonder dat er uiteindelijk een nieuw regime komt (ook al is de hoogste leider nu dood) en zonder dat we demonstrerende burgers ook maar enige bescherming kunnen bieden, dan hebben we straks in feite een zinloze, dodelijke oorlog verloren.

    Laat u door niemand wijsmaken dat we aan Trump eisen stellen die we aan niemand anders stellen

    Laat u door niemand wijsmaken dat moderne presidenten het Congres nu eenmaal overslaan. Dat we aan Trump eisen stellen die we aan niemand anders stellen. Het ministerie van Justitie liet president Bush in 2002 weten dat hij beschikte over ‘afdoende wettige en grondwettelijke gronden voor de inzet van geweld tegen Irak’, ook zonder expliciete toestemming van het Congres of een nieuwe resolutie van de VN-Veiligheidsraad. Toch vroeg Bush eerst om die toestemming en die resolutie (die hij ook kreeg), net zoals zijn vader eerder had gedaan met operatie Desert Storm tegen Saddam Hoessein.

    Hoe je ook denkt over operatie Iraqi Freedom (ik stond er toen en sta er nog steeds achter), onze troepen trokken ten strijde in het besef dat een meerderheid van het Amerikaanse volk achter hen stond. Ze wisten dat politici aan beide kanten van het politieke spectrum voor die strijd hadden gestemd.

    Nu zijn miljoenen Amerikanen verbijsterd door de gebeurtenissen. Er is geen nationale consensus over het besluit om Amerikaanse levens op het spel te zetten. Er is zelfs geen consensus onder de Republikeinen. Er is alleen een individuele consensus, van een grillige man die zo is losgezongen van de realiteit dat hij op Truth Social daadwerkelijk een artikel heeft doorgelinkt met de kop: ‘Iran probeerde in 2020 en 2024 de verkiezingen te verstoren om een zege van Trump te verhinderen, en kan nu weer oorlog met de VS verwachten’. Maken Trumps complottheorieën hem ook meer bereid om oorlog te voeren?

    Na afloop van de Amerikaanse oorlog met Mexico schreef het kersverse Congreslid Abraham Lincoln in 1848: ‘Altijd hebben koningen hun volk meegesleept in en armer gemaakt door oorlogen, waarbij ze doorgaans, zij het niet altijd, pretendeerden dat die oorlogen in het belang van dat volk werden gevoerd. Dit vonden onze grondleggers de meest schadelijke van alle vormen van koninklijke onderdrukking, en ze besloten daarom de grondwet zo te formuleren dat niemand de macht kreeg om ons aan deze vorm van onderdrukking te onderwerpen.’ Dat waren toen wijze woorden en dat zijn ze nog steeds. Trump is geen koning, hoe hij daar zelf ook over moge denken. Maar door Amerika op eigen houtje een oorlog in te slepen, gedraagt hij zich wel zo.

  • Top Trump-Xi legt ondanks uiterlijke harmonie forse meningsverschillen bloot

    Top Trump-Xi legt ondanks uiterlijke harmonie forse meningsverschillen bloot

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » DR Congo: M23 wil mineralendeal sluiten met Donald Trump

    » Letland: premier Evika Silina treedt af om drone-incident

    Met name over Iran en Taiwan lopen de meningen ver uiteen

    Donald Trump begon zijn laatste dag in Beijing vandaag met een bericht op sociale media dat Xi Jinping hem had gefeliciteerd met zijn ‘vele enorme successen’ en dat ‘de relaties tussen de twee grootste wereldmachten goed waren en bleven verbeteren’, aldus Channel News Asia. ‘Er blijven echter aanzienlijke verschillen bestaan ​​met betrekking tot Iran, Taiwan en andere kwesties’, merkt de Singaporese televisiezender op.

    Om deze spanningen te begrijpen, hoeft men alleen maar ‘de verklaringen van China en de Verenigde Staten’ van donderdagavond te vergelijken: ze onthullen ‘scherpe contrasten in de prioriteiten van beide partijen’, aldus South China Morning Post. ‘Washington richt zich op handel, fentanyl en Iran, terwijl Beijing de nadruk legt op Taiwan, de stabilisatie van de bilaterale betrekkingen en Trumps lof voor president Xi Jinping’, vat de Hongkongse krant samen.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Iraanse kwestie is met name een goed voorbeeld van de verschillende aanpak van de twee landen. In haar verslag noemde het Witte Huis de Verenigde Staten en China ‘eensgezind over de noodzaak om de Straat van Hormuz te heropenen en vrij te houden van Iraanse tolheffingen’, schrijft The New York Times.

    Maar het verslag van de Chinese regering vermeldt slechts, in vage bewoordingen, dat de twee presidenten ‘van gedachten wisselden over belangrijke internationale en regionale kwesties, zoals de situatie in het Midden-Oosten, de Oekraïense crisis en het Koreaanse schiereiland’, aldus China Daily.

    Het verslag van het Witte Huis gaat daarentegen volledig voorbij aan ‘de nadrukkelijke bewering van Beijing dat de Taiwankwestie, indien verkeerd aangepakt, de gehele Chinees-Amerikaanse relatie in gevaar zou kunnen brengen’, merkt The Straits Times op.

    ‘Amerikaanse functionarissen en politici vreesden dat Trump zou zwichten voor de druk van Xi Jinping en zou afwijken van zijn Taiwanbeleid’, maar gezien de samenvatting van het Witte Huis ‘lijkt dit niet het geval te zijn geweest’.

  • Staakt-het-vuren tussen de VS en Iran hangt aan een zijden draadje

    Staakt-het-vuren tussen de VS en Iran hangt aan een zijden draadje

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » De EU legt sancties op aan extremistische Israëlische kolonisten

    » Griekenland: vondst van explosieve drone roept grote vragen op

    Trump overweegt de optie van grootschalige militaire operaties

    Donald Trump verklaarde maandag dat het staakt-het-vuren in het Midden-Oosten ‘op sterven na dood’ was, nadat hij Teherans reactie op het Amerikaanse plan voor een definitieve oplossing van het conflict had afgekraakt.

    Nu de wapenstilstand al langer dan een maand van kracht is, is de diplomatieke vooruitgang tussen de twee landen gestagneerd. Voorstellen om het staakt-het-vuren te consolideren worden weliswaar uitgewisseld via de Pakistaanse bemiddelaar, maar zonder doorslaggevend resultaat.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Iraanse reactie op het laatste Amerikaanse aanbod is ‘waardeloos’, verklaarde Donald Trump vanuit het Witte Huis. De voorzitter van het Iraanse parlement, Mohammad Bagher Ghalibaf, reageerde op X dat Iran klaar is ‘om wraak te nemen en een lesje te leren’ in geval van agressie.

    Adviseurs van de president vertelden CNN dat Trump de afgelopen dagen ‘serieuzer de mogelijkheid van grootschalige militaire operaties’ heeft overwogen, omdat hij ‘steeds meer gefrustreerd raakt door de manier waarop de Iraniërs de onderhandelingen voeren’.

  • Ophef om Trumps aanval op paus: ‘Dit is blasfemie’

    Ophef om Trumps aanval op paus: ‘Dit is blasfemie’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Man wint Picasso ter waarde van 1 miljoen bij een loterij voor het goede doel

    » Gesprekken tussen Libanon en Israël ‘productief’, maar leveren nog geen bestand op

    Er klinkt ook kritiek binnen Trumps achterban

    De aanval van Donald Trump op paus Leo XIV leidt tot felle reacties, ook onder zijn eigen aanhangers, schrijft La Repubblica. Sommige conservatieve christenen noemen zijn uitlatingen en een door hem gedeelde AI-afbeelding van zichzelf als Jezus zelfs ‘blasfemisch’.

    Trump bekritiseerde de paus vanwege diens verzet tegen de oorlog met Iran en noemde hem op sociale media onder meer ‘zwak’. Daarmee escaleert een conflict dat de afgelopen weken al was opgelopen door de steeds scherpere kritiek van de paus op het Amerikaanse beleid.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Opvallend is dat de kritiek niet alleen van politieke tegenstanders komt, maar ook uit Trumps eigen achterban. Vooral religieuze conservatieven nemen afstand van de toon en inhoud van zijn uitspraken.

    De paus liet weten zich niet te laten intimideren en zijn oproep tot vrede te blijven herhalen. De controverse onderstreept de groeiende spanningen tussen de Amerikaanse regering en het Vaticaan, en laat zien hoe religie en politiek steeds vaker met elkaar botsen.

  • Paus Leo XIV spreekt zich feller uit tegen oorlog met Iran

    Paus Leo XIV spreekt zich feller uit tegen oorlog met Iran

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland mag onder eigen vlag aan zwemwedstrijden meedoen, Oekraïne boos

    » JD Vance: wel verdrietig, maar niet verrast door Orbáns nederlaag

    Eerst was hij terughoudend, nu is hij steeds uitgesprokener

    Paus Leo XIV spreekt zich steeds nadrukkelijker uit tegen de oorlog met Iran en uit daarbij ook openlijk kritiek op het Amerikaanse beleid, schrijft The Atlantic. Zijn toon is duidelijk scherper en directer dan in eerdere verklaringen.

    Volgens het artikel markeert dit een verschuiving in zijn leiderschap. Waar de paus eerder terughoudend opereerde, profileert hij zich nu steeds meer als uitgesproken morele stem in internationale conflicten. Daarmee neemt hij ook vaker positie in tegenover politieke leiders.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zijn uitspraken hebben geleid tot spanningen met de Amerikaanse regering en conservatieve christelijke groepen, die vinden dat de paus zich te politiek opstelt. Tegelijkertijd krijgt hij steun van anderen die juist vinden dat religieuze leiders zich duidelijker moeten uitspreken over oorlog en vrede.

    De ontwikkeling onderstreept hoe het Vaticaan zich opnieuw mengt in geopolitieke kwesties, op een moment dat de internationale spanningen verder oplopen.

  • Trump ontslaat zijn loyale justitieminister Pam Bondi

    Trump ontslaat zijn loyale justitieminister Pam Bondi

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Landen bespreken mogelijke maatregelen om Straat van Hormuz te heropenen

    » Rusland zet volgende stap richting ‘soeverein internet’

    Ze krijgt mogelijk een nieuwe functie in de private sector

    Nadat hij op 5 maart zijn minister van Binnenlandse Veiligheid Kristi Noem de deur had gewezen, ontsloeg Donald Trump donderdag procureur-generaal Pam Bondi. Daarmee kwam er een einde aan een ambtstermijn die ‘gekenmerkt werd door mislukte pogingen om haar favoriete doelwitten te vervolgen en door het gevoel, gedeeld door de president en zijn adviseurs, dat ze de Jeffrey Epstein-affaire slecht had aangepakt‘, meldt The Wall Street Journal.

    ‘Pam Bondi is een groot Amerikaans patriot en een loyale vriendin, die zich het afgelopen jaar toegewijd heeft ingezet als procureur-generaal‘, schreef Donald Trump op zijn sociale media. Hij verzekerde haar dat haar een nieuwe functie ‘in de private sector‘ zou worden aangeboden, zonder te specificeren welke. Pam Bondi bedankte hem op haar beurt voor het vertrouwen dat hij haar gaf met het ministerie van Justitie, en noemde het ‘de eer van mijn leven‘.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Amerikaanse president heeft dus besloten een einde te maken aan ‘de lange en pijnlijke politieke beproeving van zijn loyale Pam Bondi, die hem altijd tegen alles beschermde, behalve tegen zijn eigen incompetentie‘, grapt Il Corriere della Sera.

    Gedurende haar veertien maanden in functie ‘deed Bondi alles wat nodig was om te doen wat van haar werd gevraagd‘, merkt The Atlantic op. ‘Ze vleide de MAGA-aanhangers door op Fox News te verschijnen en te beloven dat de cliëntenlijst‘ van de veroordeelde zedendelinquent Jeffrey Epstein ‘op dat moment op haar bureau lag‘ – om later toe te geven dat zo’n lijst niet bestond.

    Ze ‘liet ook elke schijn van een onafhankelijk ministerie van Justitie varen en viel Trumps politieke tegenstanders en vijanden aan, zelfs in zaken waar andere aanklagers misschien geen aanklacht zouden hebben ingediend‘, voegt het tijdschrift eraan toe.

    Kortom, ‘Bondi deed alles goed – of in ieder geval alles wat Trump van haar vroeg – maar uiteindelijk was het niet genoeg‘, concludeert The Atlantic.

  • VS: twee federale rechters fluiten president Trump terug

    VS: twee federale rechters fluiten president Trump terug

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Xi Jinping nodigt Taiwanese oppositieleider uit voor een bezoek aan China

    » Softwarebedrijf Oracle overspoeld door massale ontslaggolf

    Hij moet de bouw van de balzaal staken en een subsidieverbod opheffen

    Twee federale rechters hebben Donald Trump dinsdag een tegenslag bezorgd. De eerste zaak betreft de bouw van een balzaal in het Witte Huis, ‘een belangrijk project van de president in zijn tweede ambtstermijn‘, aldus NBC News. De tweede zaak gaat over het presidentiële decreet waarmee de federale financiering voor NPR en PBS, twee publieke omroepen, werd stopgezet.

    In de eerste zaak gaf een rechter – benoemd door George Bush – de National Trust for Historic Preservation gelijk, een organisatie die zich inzet voor de bescherming van erfgoed en die de bouw wilde tegenhouden. Hij oordeelde dat de president eerst toestemming van het Congres had moeten vragen voordat hij met het project begon. ‘Geen enkele wet geeft de president de bevoegdheid die hij claimt te hebben‘, benadrukte rechter Richard Leon volgens The Wall Street Journal. Hoewel de president momenteel de ‘beheerder‘ van het Witte Huis is, ‘is hij niet de eigenaar, voegde hij eraan toe. De regering-Trump heeft twee weken de tijd om in beroep te gaan.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De uitbreiding, waarvoor de oostvleugel van het Witte Huis moest worden gesloopt, zou een groter oppervlak beslaan dan de westvleugel. De zaal zou plaats bieden aan maximaal duizend mensen. De kosten worden geschat op 400 miljoen dollar. De financiering komt uit particuliere bronnen, waaronder donaties van Nvidia, Apple, Amazon en Meta.

    In een andere zaak oordeelde rechter Randolph Moss, benoemd door Barack Obama, dat het verbieden van federale subsidies aan NPR en PBS in strijd was met de vrijheid van meningsuiting zoals vastgelegd in het Eerste Amendement. De Amerikaanse president had deze twee mediabedrijven al langer bedreigd en hen ervan beschuldigd hem ‘oneerlijk‘ te behandelen, aldus The Hill. Vorig jaar dwong Donald Trump het Congres, dat al had ingestemd met een subsidie ​​van 1,1 miljard dollar, om die overeenkomst terug te draaien, legt NPR uit.

  • Anthropic klaagt regering-Trump aan wegens buitensporige sancties

    Anthropic klaagt regering-Trump aan wegens buitensporige sancties

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Australië verleent asiel aan Iraanse voetbalsters vanwege de oorlog

    » Bom gaat af bij synagoge in Luik, België spreekt van antisemitisme

    Het bedrijf staat de regering niet toe zijn AI-producten te gebruiken

    De startup heeft maandag een rechtszaak aangespannen bij een federale rechtbank in Californië om een ​​presidentieel decreet ongedaan te maken dat militaire aannemers verbiedt samen te werken met het bedrijf, omdat Anthropic een risico zou vormen voor de nationale veiligheid.

    Deze sancties werden opgelegd nadat Anthropic weigerde te voldoen aan een ultimatum van de overheid, waarin werd geëist dat het bedrijf het Pentagon zou toestaan onbeperkt gebruik te maken van de AI-assistent Claude.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het bedrijf maakte bezwaar tegen het gebruik van zijn modellen voor massasurveillance of de automatisering van dodelijke aanvallen door het leger. ‘Deze maatregelen zijn ongekend en illegaal’, betoogt Anthropic. ‘De grondwet geeft de overheid geen toestemming om haar enorme macht te gebruiken om een ​​bedrijf te straffen voor het uitoefenen van zijn vrijheid van meningsuiting.’

    Anthropic kreeg maandag steun van zevenendertig ingenieurs, onderzoekers en wetenschappers van Google DeepMind en OpenAI, die een vrijwillig memorandum indienden ter ondersteuning van de rechtszaak van de startup. ‘Een teken dat deze patstelling weerklank vindt in de hele techindustrie’, aldus The Washington Post.

  • Oorlog en vrede mogen niet afhangen van één enkele man

    Oorlog en vrede mogen niet afhangen van één enkele man

    Door middel van een korte video gaf Donald Trump bevel tot een oorlog, zonder daarvoor toestemming te vragen aan het Congres. Volgens opinieschrijver en voormalig veteraan David French is dat ronduit gevaarlijk. ‘Het Iraanse regime verdient zijn ondergang, maar ik ben bang dat we niet meer dan de voorwaarden scheppen voor een nog groter bloedbad onder burgers, zonder dat we tegenstanders van het regime ook maar enig redelijk vooruitzicht op succes bieden.’

    Acht minuten.

    Zolang duurde het filmpje waarmee president Trump op sociale media zijn oorlog met Iran aankondigde. Hij ging niet naar het Congres. Hij vroeg niet om een resolutie van de VN-Veiligheidsraad. Nee, hij zette misschien wel de meest monarchale stap die hij in zijn toch al monarchale tweede termijn heeft gezet: hij gaf simpelweg bevel tot een oorlog.

    Ik doe voor niemand onder in mijn afkeer van het Iraanse regime. Ik zal geen traan laten om de dood van de hoogste leider ayatollah Khamenei, die zaterdag omkwam bij een luchtaanval. Mijn woede over het Iraanse bewind is persoonlijk. Toen ik in 2007 en 2008 in Irak in het leger diende, werden mannen die ik kende daar gedood of zwaar verwond door milities die door Iran werden gesteund, met wapens die door Iran waren geleverd. 

    Maar mijn persoonlijke afkeer gaat niet boven de grondwet, en dat zou voor iedereen moeten gelden. Zoals ik op zaterdag in een debat hierover met medecolumnisten al zei, ben ik bang dat veel mensen nu zullen zeggen: ‘Ach ja, in een ideale wereld had Trump dit eerst aan het Congres gevraagd, maar dat is een gepasseerd station.’ En zo moeten we deze oorlog juist níét benaderen.

    Toestemming

    Uiteindelijk komt het simpelweg hierop neer: Trump had het Congres om toestemming moeten vragen voor een aanval op Iran of hij had van een aanval moeten afzien. Zonder die toestemming verkleint hij de kans dat deze oorlog uiteindelijk een succes wordt en vergroot hij de kans dat we dezelfde fouten maken die wij, net als andere machtige landen, al vaker hebben gemaakt.

    Door hierop te wijzen offer je het landsbelang niet op aan juridische proceduredwang, maar herinner je Amerikanen aan de goede redenen waarom de beslissingsbevoegdheid over oorlog en vrede zo geregeld is als in onze grondwet.

    De grondwet van 1787 was vooral bedoeld om een republikeinse staatsvorm te vestigen. Daarvoor moesten de traditionele bevoegdheden van de vorst uiteengerafeld worden om ze onder te brengen bij verschillende takken van de overheid. Voor militaire aangelegenheden werd in de grondwet de bevoegdheid om een oorlog uit te roepen in andere handen gelegd dan het opperbevel over de strijdkrachten. Simpel gezegd mag Amerika eigenlijk alleen ten strijde trekken op last van het Congres, maar berust het opperbevel van de strijdkrachten in zo’n geval bij de president.

    Het belangrijkste van deze grondwettelijke taakverdeling is dat vrede vooropstaat. Ons land kan alleen oorlog gaan voeren als de regering een meerderheid van het Congres ervan weet te overtuigen dat een oorlog in het landsbelang is. En dit geldt zowel voor een directe oorlogsverklaring als voor de daaraan nauw verwante toestemming voor de inzet van militair geweld, zoals bij Desert Storm in de eerste Golfoorlog, operatie Enduring Freedom in Afghanistan en operatie Iraqi Freedom in Irak.

    Aan het einde van Desert Storm had de VS het Iraakse leger weggevaagd

    Maar dit grondwettelijke kader doet nog veel meer: het dwingt een regering ook om haar beleid te verantwoorden. Als een president het Congres toestemming vraagt om oorlog te voeren, moet hij daarvoor niet alleen schetsen wat zijn redenen zijn, maar ook welke doelen hij zich stelt. Zo kunnen eventuele zwaktes in het pleidooi voor die oorlog worden aangewezen, en kan de slaagkans dan wel het risico op mislukking worden ingeschat.

    Mij bekruipt bijvoorbeeld een akelig gevoel van déjà vu bij de suggestie dat het verzwakken van regeringstroepen door middel van luchtaanvallen zal leiden tot de omverwerping van het regime door ongewapende (of toch grotendeels ongewapende) burgerdemonstranten en de vorming van een nieuwe regering. Aan het einde van Desert Storm had de VS het Iraakse leger weggevaagd en veel meer slachtoffers gemaakt dan Israël en de VS dit weekend in Iran. Het Iraakse volk kwam in opstand en de hoop bestond dat de dictator zou worden afgezet en de democratie zou zegevieren. Maar Saddam Hoessein had nog steeds meer dan genoeg vuurkracht en genoeg trouwe aanhangers om de opstand neer te slaan, nog ruim tien jaar aan de macht te blijven en tienduizenden tegenstanders te vermoorden.

    Het Iraanse regime verdient zijn ondergang, maar ik ben bang dat we niet meer dan de voorwaarden scheppen voor een nog groter bloedbad onder burgers, zonder dat we tegenstanders van het regime ook maar enig redelijk vooruitzicht op succes bieden.

    En als het regime al bezwijkt, dan is er geen garantie dat het resultaat naar onze zin zal zijn. Van Irak tot Syrië en Libië hebben we al gezien dat burgeroorlog leidt tot chaos, extremisme, terrorisme en destabiliserende migratiegolven.

    Afweging

    In een openbaar debat in het Congres hadden deze punten allemaal afgewogen kunnen worden. De regering had ons kunnen voorbereiden op de consequenties, zoals verlies van mensenlevens en economische ontwrichting. In plaats daarvan zei Trump zaterdag in zijn summiere toespraak: ‘Dit kan moedige Amerikaanse helden het leven kosten, er kunnen slachtoffers vallen. Zo gaat dat vaak in een oorlog.’ Ja, dat kun je wel zeggen. Maar daar blijft het niet bij, verre van. Het Amerikaanse volk had meer informatie moeten krijgen. Daar had het recht op.

    Er waren goede redenen om Iran aan te vallen.

    Iran heeft een verdorven regime dat Amerika vijandig gezind is en militair agressief, zoals medecolumnist Bret Stephens betoogt. Het is al decennialang met de VS in conflict. Vanaf de gijzelingscrisis van 1979, toen Amerikaanse diplomaten en ambassademedewerkers 444 dagen door de Iraniërs werden gegijzeld, heeft Iran de Verenigde Staten talloze malen direct en indirect aangevallen.

    Door Iran gesteunde terroristen pleegden in 1983 de bomaanslag op een kazerne in Libanon die 241 Amerikanen het leven kostte. Door Iran gesteunde terroristen waren verantwoordelijk voor de dood van 19 Amerikanen bij de bomaanslag op het wooncomplex Khobar Towers in Saoedi-Arabië in 1996. Door Iran gesteunde milities hebben in Irak honderden Amerikaanse militairen gedood.

    Je mag wel stellen dat Iran al decennialang onvermoeibaar bezig is Amerikanen aan te vallen en te doden

    Sinds de tweede Irakoorlog worden Amerikaanse troepen in Irak onophoudelijk door milities van Iran belaagd. Je mag wel stellen dat Iran al decennialang onvermoeibaar bezig is Amerikanen aan te vallen en te doden.

    Daarnaast heeft Iran een van de meest agressieve en destabiliserende regimes ter wereld. Het steunt Hamas, Hezbollah en de Houthi’s, drie van de meest geduchte terroristische milities ter wereld, het vuurt raketten af op Israël en heeft Rusland drones geleverd voor zijn illegale invasie van Oekraïne.

    En de eigen bevolking wordt hardhandig onderdrukt. Het regime drukt alle kritiek de kop in, ontneemt vrouwen de meest elementaire mensenrechten en deinst er niet voor terug om bij protesten de eigen burgers bij duizenden af te slachten.

    Als je een lijstje wil maken van landen die vooral niet de beschikking moeten krijgen over een kernwapen, eindigt Iran heel hoog, zo niet bovenaan. Verhinderen dat Iran een kernwapen kan inzetten moet een van onze hoogste nationale veiligheidsprioriteiten zijn.

    Maar er waren ook goede argumenten tegen een aanval.

    Tegenargumenten

    Zoals mijn collega Eric Schmitt eerder berichtte, is Trump door zijn stafchef, generaal Dan Caine, gewaarschuwd dat er een groot risico bestaat op slachtoffers en dat een campagne tegen Iran een zware wissel trekt op de voorraad precisiewapens, net nu die hard nodig zijn om China te weerhouden van eventuele manoeuvres tegen Taiwan.

    Bovendien komt Iran nu misschien tot de overtuiging dat het zich niet meer hoeft in te houden, maar simpelweg zo veel mogelijk slachtoffers moet gaan maken onder de Amerikaanse strijdkrachten (en misschien zelfs onder Amerikaanse burgers). Het heeft al verschillende landen in de Golfregio aangevallen. Tot dusver hebben die aanvallen niet veel schade aangericht, maar het is te vroeg om daaruit op te maken dat Iran de VS of onze bondgenoten geen pijn kan doen.

    En als we die verliezen lijden zonder dat we een eind maken aan een nucleair programma waarvan Trump bovendien eerder gezegd heeft dat het al ‘weggevaagd’ wás, zonder dat er uiteindelijk een nieuw regime komt (ook al is de hoogste leider nu dood) en zonder dat we demonstrerende burgers ook maar enige bescherming kunnen bieden, dan hebben we straks in feite een zinloze, dodelijke oorlog verloren.

    Laat u door niemand wijsmaken dat moderne presidenten het Congres nu eenmaal overslaan. Dat we aan Trump eisen stellen die we aan niemand anders stellen. Het ministerie van Justitie liet president Bush in 2002 weten dat hij beschikte over ‘afdoende wettige en grondwettelijke gronden voor de inzet van geweld tegen Irak’, ook zonder expliciete toestemming van het Congres of een nieuwe resolutie van de VN-Veiligheidsraad. Toch vroeg Bush eerst om die toestemming en die resolutie (die hij ook kreeg), net zoals zijn vader eerder had gedaan met operatie Desert Storm tegen Saddam Hoessein.

    Er is geen nationale consensus over het besluit om Amerikaanse levens op het spel te zetten

    Hoe je ook denkt over operatie Iraqi Freedom (ik stond er toen en sta er nog steeds achter), onze troepen trokken ten strijde in het besef dat een meerderheid van het Amerikaanse volk achter hen stond. Ze wisten dat politici aan beide kanten van het politieke spectrum voor die strijd hadden gestemd.

    Nu zijn miljoenen Amerikanen verbijsterd door de gebeurtenissen. Er is geen nationale consensus over het besluit om Amerikaanse levens op het spel te zetten. Er is zelfs geen consensus onder de Republikeinen. Er is alleen een individuele consensus, van een grillige man die zo is losgezongen van de realiteit dat hij op Truth Social daadwerkelijk een artikel heeft doorgelinkt met de kop: ‘Iran probeerde in 2020 en 2024 de verkiezingen te verstoren om een zege van Trump te verhinderen, en kan nu weer oorlog met de VS verwachten’. Maken Trumps complottheorieën hem ook meer bereid om oorlog te voeren?

    Na afloop van de Amerikaanse oorlog met Mexico schreef het kersverse Congreslid Abraham Lincoln in 1848: ‘Altijd hebben koningen hun volk meegesleept in en armer gemaakt door oorlogen, waarbij ze doorgaans, zij het niet altijd, pretendeerden dat die oorlogen in het belang van dat volk werden gevoerd. Dit vonden onze grondleggers de meest schadelijke van alle vormen van koninklijke onderdrukking, en ze besloten daarom de grondwet zo te formuleren dat niemand de macht kreeg om ons aan deze vorm van onderdrukking te onderwerpen.’ Dat waren toen wijze woorden en dat zijn ze nog steeds. Trump is geen koning, hoe hij daar zelf ook over moge denken. Maar door Amerika op eigen houtje een oorlog in te slepen, gedraagt hij zich wel zo.

    David French schrijft over recht, cultuur, religie en gewapende conflicten. Hij is een veteraan van Operatie Iraqi Freedom en voormalig constitutioneel advocaat.

  • Trump geeft zijn regering opdracht geen gebruik meer te maken van Anthropic

    Trump geeft zijn regering opdracht geen gebruik meer te maken van Anthropic

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: vegetarisme verlaagt risico op bepaalde kankersoorten

    » Bill Clinton houdt vol geen weet te hebben van de misdaden van Epstein

    Het AI-bedrijf heeft juridische stappen aangekondigd

    President Donald Trump gaf vrijdag zijn regering opdracht te stoppen met het gebruik van de AI-producten van Anthropic, nadat het bedrijf de dag ervoor had geweigerd zijn diensten zonder gebruiksbeperkingen aan te bieden. Het Pentagon gaf onmiddellijk gehoor aan de eis en plaatste de in Californië gevestigde startup op de zwarte lijst. Anthropic kreeg ‘zes maanden de tijd om zijn AI-diensten over te dragen aan een andere aanbieder’, aldus Bloomberg.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Amerikaanse soldaten zullen nooit gegijzeld worden door de ideologische grillen van Big Tech’, zei minister van Defensie Pete Hegseth. Anthropic, dat juridische stappen heeft aangekondigd, had geweigerd het Pentagon toestemming te geven om zijn AI te gebruiken voor ‘massasurveillance of volledig autonome wapens’, omdat het dergelijk gebruik onethisch vond.

  • Trump houdt speech voor Congres met economie en immigratie als speerpunten

    Trump houdt speech voor Congres met economie en immigratie als speerpunten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Frankrijk: de president van het Louvre neemt ontslag

    » Brazilië: minstens 30 doden en ongeveer 40 vermisten na hevige regenval

    Veel Amerikanen zijn bezorgd over de afgenomen koopkracht

    Donald Trump, die negen maanden voor de tussentijdse verkiezingen achter lag in de peilingen, probeerde dinsdag 24 februari ‘terrein terug te winnen op twee punten waarop hij recentelijk terrein heeft verloren: de economie en immigratie’, aldus The New York Times.

    In zijn State of the Union-toespraak, die volgens CNN een recordduur van een uur en 47 minuten had, richtte de president zich met name op de bestrijding van de hoge kosten van levensonderhoud, een grote zorg voor Amerikanen. Een YouGov/Marketwatch-peiling die dinsdag werd gepubliceerd, laat zien dat bijna 47 procent van de respondenten gelooft dat hun koopkracht is gedaald sinds Trump in januari 2025 weer aan de macht kwam.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Trump verklaarde in zijn toespraak onder meer dat zijn importheffingen – die vorige week een grote tegenslag te verduren kregen toen ze door het Hooggerechtshof werden afgewezen – ‘de inkomstenbelasting grotendeels zouden kunnen vervangen als financieringsmiddel voor de federale overheid’. ‘Dit zou niet alleen wiskundig moeilijk zijn, maar het zou ook de belastingdruk verschuiven van rijkere Amerikanen naar Amerikanen met een lager inkomen, aangezien importheffingen een regressieve vorm van belastingheffing zijn, terwijl inkomstenbelasting progressief is’, legt The New York Times-journalist Andrew Duehren uit.

    Wat immigratie betreft, ‘vermeldde Donald Trump niet de dodelijke arrestatiecampagne van ICE-agenten in Minnesota, die wijdverspreide verontwaardiging onder beide partijen teweegbracht nadat federale agenten Amerikanen hadden gedood’ in Minneapolis, merkt Luke Broadwater, Witte-Huiscorrespondent van The New York Times, op. ‘In plaats daarvan legde hij de focus op de slachtoffers van misdaden gepleegd door mensen die illegaal het land waren binnengekomen, om het publieke debat weer op veiligheid te richten en zijn immigratiebeleid te rechtvaardigen.’

  • VS: Trump deelt ‘genadeslag’ uit aan de strijd tegen klimaatverandering

    VS: Trump deelt ‘genadeslag’ uit aan de strijd tegen klimaatverandering

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Venezuela: Delcy Rodríguez belooft ‘vrije en eerlijke’ verkiezingen

    » Parijs: tien mensen gearresteerd wegens kaartjesfraude Louvre

    Hij ziet Obama’s klimaatbeleid als ‘een gigantische oplichterij’

    Donald Trump heeft donderdag de zogenaamde Endangerment Finding ingetrokken, een wet die in 2009 onder president Barack Obama werd aangenomen en stelt dat ‘de ophoping van broeikasgassen in de atmosfeer de volksgezondheid en het welzijn in gevaar brengt’. Volgens hem hebben deze regels ‘niets te maken met de volksgezondheid’ en ‘is het allemaal oplichterij, een gigantische oplichterij’.

    Op basis van genoemde wet kon het Environmental Protection Agency (EPA) ‘de uitstoot van vervuilende stoffen die bijdragen aan de opwarming van de aarde, afkomstig van voertuigen, energiecentrales en andere industriële bronnen, beperken. Transport is namelijk de grootste veroorzaker van klimaatvervuiling in de Verenigde Staten’, legt The Guardian uit. ‘Het Witte Huis verwerpt de klimaatwetenschap en opent de deur naar meer vervuiling.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Onder leiding van een president die klimaatverandering een hoax noemt, beweert de regering in feite dat de overgrote meerderheid van de wetenschappers wereldwijd ongelijk heeft en dat een warmere planeet geen enkele bedreiging vormt’, aldus The New York Times.

    Daarmee worden ‘feiten verworpen die decennialang zijn geaccepteerd door presidenten van beide partijen, waaronder Richard Nixon, wiens belangrijkste adviseur waarschuwde voor de gevaren van klimaatverandering, en George Bush, de eerste president die een internationaal klimaatverdrag ondertekende’, benadrukt de New Yorkse krant.

    ‘Hoewel je het kon zien aankomen – Washington heeft zich immers opnieuw teruggetrokken uit het Klimaatakkoord van Parijs na Trumps terugkeer in het Witte Huis – is deze aankondiging toch een zware klap voor de wereldwijde inspanningen om klimaatverandering te bestrijden’, concludeert El País.

  • Kan Trumps Board of Peace een effectief middel zijn voor vrede en wederopbouw in Gaza?

    Kan Trumps Board of Peace een effectief middel zijn voor vrede en wederopbouw in Gaza?

    Trumps Vredesraad, de Board of Peace, is een omstreden initiatief dat voortkomt uit de plannen voor de wederopbouw van Gaza. Critici zien er een project in dat Palestijnse zelfbeschikking ondermijnt en politieke schijnoplossingen verkoopt. Anderen stellen juist dat Trumps onconventionele aanpak beweging kan afdwingen waar klassieke diplomatie vastloopt.

    Ja: ‘Ambitieus én ridicuul – maar ondanks de kleine kans op succes kan de Vredesraad toch nuttig zijn’

    De door president Donald Trump voorgestelde Vredesraad wil functioneren als een soort vervanging van de Verenigde Naties. ‘Dat klinkt ambitieus én ridicuul – maar kan ondanks de kleine kans op succes toch nuttig zijn’, schrijft Dan Perry, voormalig hoofdredacteur van The Associated Press in Europa, Afrika en het Midden-Oosten, voormalig voorzitter van de Foreign Press Association in Jeruzalem en auteur in The Forward, een Amerikaanse nieuwsorganisatie voor een Joods-Amerikaans publiek.

    ‘Realistisch gezien zou het voor elk land een vergissing zijn om zijn veiligheid in handen te leggen van een mechanisme dat persoonlijk door Trump wordt gecontroleerd. Een dergelijke structuur – met de macht in handen van één man – is onverenigbaar met democratische principes, transparantie en de rechtsstaat. Dit maakt dat de Board of Peace geen toekomst heeft als instrument voor wereldvrede.’ Perry benadrukt daarnaast dat de VN ook ernstige tekortkomingen hebben, ‘met name de anti-Israëlische vooringenomenheid van de VN, vooral in organen als de Mensenrechtenraad. Maar het feit dat de VN niet goed functioneren, betekent niet dat ze gemakkelijk te vervangen is.’

    Het voorstel van Trump zou de tekortkomingen van de VN bovendien niet corrigeren, en geldt dus niet als legitiem alternatief. ‘Kijk maar naar het gedrag van Trump de afgelopen tijd.’ De agressie tegenover Groenland heeft het NAVO-bondgenootschap diep geschokt. ‘Een ineenstorting van de NAVO is waarschijnlijk het laatste wat je wilt als vrede je na aan het hart ligt. Deze Vredesraad is dus ridicuul, onwerkbaar en mogelijk ronduit gevaarlijk. Er is één reden waarom ik aarzel om het volledig te veroordelen: Gaza.’

    ‘De dwingende stijl van Trump kan voor beweging zorgen waar traditionele diplomatie vastloopt’

    Wat betreft de rampzalige oorlog in Gaza heeft het ingrijpen van Trump volgens Perry goed uitgepakt. ‘Zijn hardhandige optreden dwong Netanyahu om in te stemmen met een staakt-het-vuren, waardoor tientallen gijzelaars en nog veel meer Gazanen werden gered.’

    Trump geeft zich volgens Perry bovendien niet makkelijk gewonnen. ‘Als hij druk blijft uitoefenen, waardoor de greep van Hamas op Gaza verzwakt, dan kan de Vredesraad van groot belang zijn. Zelfs als de structuur ervan onverdedigbaar is.’

    Perry erkent dat het Midden-Oosten de afgelopen decennia geen tekort heeft gehad aan mislukte vredesprocessen. ‘Maar er is wel een tekort aan actoren die bereid zijn om ondanks enorme obstakels de nodige veranderingen door te voeren. De stijl van Trump is dwingend, transactioneel en vaak roekeloos, maar kan voor beweging zorgen waar traditionele diplomatie vastloopt.’ En in Gaza is beweging van cruciaal belang.

    ‘Deze twee dingen kunnen dus naast elkaar bestaan: Trumps groteske Vredesraad ondermijnt de betekenis van diplomatie. En tegelijkertijd kan Trumps aanpak in dit specifieke geval heel nuttig zijn. Ondanks alle redenen om sceptisch te zijn, is het daarom de moeite waard af te wachten wat het oplevert.’

    Dan Perry is voormalig Midden-Oostenredacteur in Caïro en Europa/Afrika-redacteur in Londen bij Associated Press. Hij was voorzitter van de Foreign Press Association in Jeruzalem en schreef twee boeken over Israël. Hij schrijft opiniestukken voor onder andere Newsweek en The Forward.


    Nee: ‘De voorstellen zien er misschien indrukwekkend uit, maar inhoudelijk gezien zijn ze hol’

    De verwoesting van Gaza vraagt om een serieuze wederopbouw. Woningen, ziekenhuizen, scholen, boerderijen, cultureel erfgoed en basisinfrastructuur liggen in puin. ‘De humanitaire nood is onmiskenbaar. Maar urgentie mag nooit een excuus worden voor valse hoop, spektakel en symboolpolitiek’, schrijft Sultan Barakat, hoogleraar openbaar beleid aan de Hamad Bin Khalifa University en honorair hoogleraar aan de University of York, in Al Jazeera

    ‘Terwijl Donald Trump en verschillende wereldleiders in Davos bijeenkwamen om het handvest van de zogenaamde Board of Peace te ondertekenen en glanzende wederopbouwplannen te onthullen, gingen de moorden in Gaza gewoon door.’ Sinds het staakt-het-vuren op 10 oktober van kracht werd, zijn er 480 Palestijnen gedood. Vier van hen werden gedood op de dag dat het handvest werd ondertekend door negentien ministers en staatsvertegenwoordigers.

    De plannen voor Gaza omvatten onder andere een havengebied, een vliegveld, luxe appartementen en wolkenkrabbers. ‘De voorstellen zien er misschien indrukwekkend uit en klinken hoopvol, maar inhoudelijk gezien zijn ze hol.’ Ze gaan volgens Barakat namelijk voorbij aan de echte oorzaken van het conflict. ‘De mooie praatjes van Trumps adviseur en schoonzoon Jared Kushner duiden Gaza niet aan als een getraumatiseerde samenleving, maar als kans om te investeren in luxe woningen, commerciële zones, datacentra en strandpromenades.’ 

    ‘Geen enkele skyline kan politieke uitsluiting compenseren’

    Een opvallende tekortkoming van het ‘masterplan’ is dat de Palestijnen zelf systematisch worden uitgesloten van het vormgeven van hun toekomstvisie. ‘De vastgoedplannen worden onthuld in conferentiezalen voor de elite, maar niet besproken met de mensen wier wijken met de grond gelijk zijn gemaakt.’ Zonder Palestijnse inspraak heeft het plan volgens de auteur geen legitimiteit; ‘Een gebied dat militair belegerd, economisch afgesloten en politiek onderworpen blijft, zal nooit een duurzaam herstel bereiken.’

    De plannen voor Gaza vallen samen met de oprichting van de Vredesraad. ‘De naam Board of Peace suggereert neutraliteit en collectief bestuur, maar in werkelijkheid ligt de macht en het initiatief bij Trump.’ De plannen berusten bovendien op een volgens Barakat valse aanname: dat economische groei politieke rechten kan vervangen. ‘Mensen verzetten zich niet alleen omdat ze arm zijn; ze verzetten zich omdat ze geen waardigheid, veiligheid, vrijheid van meningsuiting en zelfbeschikking hebben. Geen enkel masterplan kan deze realiteit omzeilen. Geen enkele skyline kan politieke uitsluiting compenseren.’

    Dit betekent niet dat Gaza moet wachten op totale vrede alvorens te kunnen worden herbouwd, benadrukt Barakat. ‘Het herstel moet dringend worden voortgezet. Maar de structuren die de onderdrukking in stand houden moeten worden ontmanteld, in plaats van verankerd in beton en bestemmingsplannen.’

    Zolang dat ontbreekt, dreigt de Board of Peace precies te worden wat hij lijkt: ‘een sterk staaltje zandkastelendiplomatie – indrukwekkend voor het wereldpubliek, geruststellend voor elites en gedoemd weg te spoelen bij de eerste serieuze golf van politieke realiteit.’

    Sultan Barakat is hoogleraar openbaar beleid aan de Hamad Bin Khalifa University, erehoogleraar aan de University of York en lid van de Raoul Wallenberg Institute ICMD Expert Reference Group. Hij staat bekend als pionier op het gebied van onderzoek naar door oorlog verscheurde samenlevingen en hun herstel. Professor Barakat richtte het Centrum voor Conflict- en Humanitaire Studies op aan het Doha Institute for Graduate Studies.

  • Trump matigt toon over Groenland en draait importheffingen terug

    Trump matigt toon over Groenland en draait importheffingen terug

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: Hogerhuis stemt voor verbod op sociale media voor jongeren onder de 16

    » Helft van honderd grootste wereldsteden kampt met grote waterschaarste

    Trump draaide bij na een gesprek met Mark Rutte

    ‘Heeft Rutte de code gekraakt?’ vroeg Sky News zich af, verwijzend naar NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte. Na een gesprek met ‘de man die hem daddy noemt’, maakte Donald Trump in Davos bekend dat er een raamovereenkomst over Groenland was bereikt en dat hij afzag van zijn dreigement met importheffingen tegen Europa.

    Als Rutte ‘hem op andere gedachten wist te brengen tijdens een borrel in de wandelgangen van Davos, verdient hij de titel Trump-fluisteraar ten volle’, grapte de Britse omroep. Een paar uur eerder had de Amerikaanse president de Europeanen de les gelezen en een militaire overname van Deens grondgebied uitgesloten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Le Soir ziet het liever als het begin van ‘een de-escalatie met de Europeanen’. De Belgische krant is van mening dat dit het gevolg is van het gedrag van de Europeanen, die, ‘nadat ze de appeasement-kaart volledig hadden uitgespeeld’, eindelijk van zich afbeten en ‘hun spieren lieten zien om dit autonome gebied dat bij Denemarken hoort te beschermen. Het is duidelijk dat deze aanpak zijn vruchten heeft afgeworpen’.

    Details over deze ‘raamovereenkomst’, zoals Trump die op CNBC presenteerde, ontbreken. De miljardair beweerde tegenover de pers dat de Verenigde Staten ‘alles hadden gekregen wat ze wilden’, waarbij hij zowel veiligheid als mineralen noemde. De kwestie van de soevereiniteit van Groenland ‘kwam echter niet aan de orde’ tijdens het gesprek, vertelde Rutte aan Fox News.

    The New York Times onthult het bestaan ​​van een compromis dat de Verenigde Staten soevereiniteit zou verlenen over kleine stukjes Groenland voor de bouw van militaire bases. Naast de mogelijkheid om militaire operaties uit te voeren zonder toestemming van Denemarken te vragen, zou de overeenkomst de Verenigde Staten ook toestaan ​​om zeldzame mineralen op het eiland te winnen.