Tag: Donald trump

  • Wat zij zeggen over de presidentskandidatuur van Ron DeSantis

    Wat zij zeggen over de presidentskandidatuur van Ron DeSantis

    Internationale commentatoren en opiniemakers over de kansen van de Republikeinse kandidaat Ron DeSantis om president van de VS te worden.

    James Oliphant – politiek redacteur Reuters

    Reuters

    ‘Volgens Democraten heeft het feit dat DeSantis tijdens de pandemie bleef aandringen op het openhouden van bedrijven en scholen en zich verzette tegen de vaccinatieplicht, hem waarschijnlijk populair gemaakt bij latinokiezers uit de midden- en arbeidersklasse die het zich niet konden veroorloven om thuis te blijven en ook hun kinderen thuis te houden. Deze kiezers zouden anders misschien niet op een Republikeinse kandidaat stemmen. Volgens Republikeinen vindt het felle verzet van DeSantis tegen progressief onderwijsbeleid met betrekking tot afkomst en geslacht weerklank bij veel cultureel conservatieve latinokiezers.


    Anthony Zurcher – Amerika-correspondent, BBC

    BBC

    ‘DeSantis is een formidabele kandidaat – althans op papier. Maar campagnes worden niet op papier gevoerd, ze worden gevoerd voor levende kiezers en onder het scherpe oog van de nationale media. Sinds hij een niet te stoppen kracht leek te zijn in de nasleep van zijn indrukwekkende herverkiezing in november, is de steun voor hem afgenomen. Uit peilingen van vorig jaar bleek dat DeSantis nek-aan-nek ging of zelfs zou winnen van Trump. Maar Trump krijgt nu in veel peilingen meer dan 50 procent terwijl DeSantis met dubbele cijfers achterloopt.’


    Liz Peek – columnist Fox News en The Hill

    The Hill

    ‘Er is waarschijnlijk nog nooit een presidentskandidaat geweest die al zo bont en blauw was voordat hij zelfs maar in de ring stapte. DeSantis kreeg het niet alleen van Trump maar ook van de Democraten te verduren. Waarom? Omdat alle partijen weten dat DeSantis een formidabele, jonge en talentvolle kandidaat is met een uitstekende staat van dienst die president Biden absoluut kan verslaan. Peilingen laten het zien en het gezond verstand zegt het. Eind april bleek uit een peiling dat Biden Trump in een onderlinge strijd zou verslaan, maar zou verliezen van DeSantis.’


    Richard Luscombe – correspondent VS voor The Guardian

    The Guardian

    ‘Minderheidsgroepen en anderen die slachtoffer werden van Ron DeSantis tijdens zijn opmars naar het Witte Huis, waarschuwen dat de democratie op nationaal niveau in gevaar is. Zijn aankondiging leidde tot woede en een hernieuwde belofte tot verzet bij voorvechters van transgenderrechten, organisaties voor immigranten en burgerrechten. ‘Het wordt alleen maar erger als DeSantis in de buurt van het Witte Huis komt,’ zegt Democratisch congreslid Anna Eskamani. “We zijn hier niet alleen om terug te vechten, maar ook om mensen in dit geweldige land eraan te herinneren hoe gevaarlijk DeSantis echt is.”‘

    Lees ook:

  • Vier Proud Boys-leden veroordeeld voor rol in Capitoolbestorming

    Vier Proud Boys-leden veroordeeld voor rol in Capitoolbestorming

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gemenebestlanden willen af van Britse koningshuis

    » Venezolaanse migranten gerepatrieerd uit Chili na crisis

    Onder meer de leider van de extreemrechtse groep is veroordeeld

    Vier voormalig leden van de extreemrechtse groepering Proud Boys zijn in de Verenigde Staten veroordeeld voor hun rol in de bestorming van het Capitool. Dat schrijft The Washington Post. Hen wordt opruiing en samenzwering tegen de staat ten laste gelegd en ze kunnen tot twintig jaar gevangenisstraf krijgen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Proud Boys zijn een groep zeer conservatieve aanhangers van oud-president Trump, die geweld niet afzweren en de huidige president Joe Biden niet erkennen. Ze zouden rond de bestorming van het Amerikaanse Congres berichten naar elkaar hebben verstuurd waarin ze leken aan te sturen op geweld. Eerder werden zes leden van de extreemrechtse Oath Keepers veroordeeld voor hun rol in de bestorming.

    Er lopen ook nog onderzoeken en rechtszaken naar Donald Trump en andere leden van zijn staf voor hun rol bij de bestorming. Zo verdenken onderzoekers Trump ervan zijn aanhang te hebben opgestookt naar het Capitool te marcheren en op het moment dat de bestorming plaatsvond niet te hebben ingegrepen. Enkele advocaten van de Proud Boys gebruikten die verdediging deze week om hun cliënten vrij te pleiten.

    Lees ook:

  • Oud-vicepresident Pence getuigt tegen Donald Trump

    Oud-vicepresident Pence getuigt tegen Donald Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Strijdende partijen in Soedan verlengen wapenstilstand

    » Crisissituatie voor Venezolaanse migranten aan Chileens-Peruaanse grens

    Trump wordt verdacht van verkiezingsbeïnvloeding

    Mike Pence, die vicepresident was onder Donald Trump, heeft woensdag in een Amerikaanse rechtbank getuigd voor een jury in een onderzoek naar Trump zelf, schrijft CNN. De oud-president wordt onderzocht omdat hij wordt verdacht van het proberen ongedaan maken van de verkiezingsuitslag van 2020.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De getuigenis is een belangrijk moment in het strafrechtelijk onderzoek en de eerste keer in de moderne geschiedenis dat een vicepresident moet getuigen over de president naast wie hij diende’, aldus CNN. Pence zou meer dan zeven uur in de zwaarbeveiligde rechtbank zijn geweest om zijn getuigenis af te leggen.

    Advocaten van Trump probeerden eerder op de dag middels een beroep nog te voorkomen dat Pence zou getuigen. De voormalig vicepresident ging naar de rechtbank omdat een rechter hem daartoe had verplicht. Eerder had Pence, die mogelijk net als Trump een gooi doet naar de kandidatuur voor de Republikeinse Partij, al kritiek geuit op de rol van Trump bij de bestorming van het Capitool.

    Lees ook:

  • Een nieuwe crisis dreigt voor Europa als we geen lessen trekken uit 2009

    Een nieuwe crisis dreigt voor Europa als we geen lessen trekken uit 2009

    Net als in 2009 kampt Europa op dit moment met meerdere crises. Inflatie, Russische dreiging en handelsoorlogen. Als 2023 net als 2009 alleen maar het oog van de storm is, welke gruwelen staan Europa dan nog te wachten?

    Denk aan begin 2009. Klinkt het vertrouwd? Een strook van Europese landen vroeg zich af hoe de kachel kon blijven branden nadat Rusland de gastoevoer had afgesloten vanwege een conflict met Oekraïne. Het jaar daarvoor dreigde er nog een economische ineenstorting als gevolg van een wereldwijde crisis, maar dat leek mee te vallen. Europa vroeg zich af hoe het, zonder de interne markt de nek om te draaien, moest reageren op een gigantisch Amerikaans subsidieprogramma dat bedoeld was om autoproducenten in de VS in de watten te leggen.

    De Franse president eiste een einde aan de ongebreidelde vrijhandel. Een Duitse kanselier die bezig was aan haar eerste termijn, werd ervan beschuldigd dat ze het nationaal belang liet prevaleren boven het Europese. Experts op het gebied van buitenlandse politiek braken zich het hoofd over hoe er met Rusland moest worden omgegaan nadat Moskou had geprobeerd een buurland binnen te vallen. Taylor Swift voerde de hitlijsten aan. Onder Recep Tayyip Erdogan leek Turkije steeds verder van het democratische pad te raken. Frankrijk was verlamd door stakingen. 

    Als 2024 ook maar enigszins lijkt op 2010, is er alle reden om de borst nat te maken

    Ook al zal de geschiedenis zich misschien niet letterlijk herhalen, de kans is groot dat het weinig zal schelen.

    Afgezien van de capriolen van de Franse werknemers, meneer Erdogan en mevrouw Swift – vrijwel jaarlijks terugkerende fenomenen, niet alleen in 2009 en 2023 – zouden de Europese beleidsmakkers de overeenkomsten sterk genoeg moeten vinden om de gebeurtenissen van veertien jaar geleden nog eens nauwgezet te bestuderen. En er ontnuchterende conclusies uit te trekken. Want het begin 2009 gekoesterde idee dat een ramp ternauwernood was afgewend, bleek onjuist.

    Europa meende de gevolgen van een wereldwijde financiële crisis te hebben doorstaan. In werkelijkheid had het zich alleen maar door de voorloper heen geslagen van het veel grotere onheil dat de eurozone zou treffen. Achteraf bezien was begin 2009 een periode waarin wat meer preventie had kunnen voorkomen dat de EU-top jarenlang koortsachtig moest overleggen tot in de kleine uurtjes. Als 2024 ook maar enigszins lijkt op 2010, is er alle reden om de borst nat te maken.

    Geen haast

    Zeker is dat Europa zich wederom wentelt in zelfgenoegzaamheid. Het warme weer heeft geholpen om het gaswapen onklaar te maken waarvan Rusland had gehoopt dat het de doorslag zou geven (anders dan in 2009, toen een kort koufront een groot deel van Oost-Europa deed rillen). Een gevolg daarvan is mede dat een recessie die eerst onvermijdelijk leek, nu minder waarschijnlijk is.

    Evenmin lijkt er veel haast te zijn om voortvarend op te treden in de oorlog in Oekraïne: kijk maar eens hoe lang het heeft geduurd voordat Kyiv tanks kreeg toegezegd om Rusland van zich af te slaan. Duitsland beloofde al een jaar geleden een Zeitenwende – een omslag van de tijdgeest – maar ook daar is minder van terecht gekomen dan verwacht.

    Op economisch gebied wil de EU vooral een nieuwe Amerikaanse subsidielawine neutraliseren met behulp van een steunfonds voor de Europese industrie. Maar zelfs een ruwe schets van de inhoud daarvan zal nog tot de zomer op zich laten wachten. Ondertussen werd op 9 februari een nieuwe top van Europese leiders belegd, de tiende in een jaar. Ook is niet veel uitgekomen.

    Een deprimerend scenario is een nieuwe variant van de eurocrisis

    Als 2023 net als 2009 alleen maar het oog van de storm is, welke gruwelen staan Europa dan nog te wachten? Een deprimerend scenario is een nieuwe variant van de eurocrisis. De zwakke plekken in de muntunie, waardoor een huis-tuin-en-keukencrisis in iets veel ergers kon ontaarden, zijn na 2010 nooit echt aangepakt. De eurozone heeft nog altijd geen permanent budget om economische schokken op te vangen, of een functionerende bankenunie om te voorkomen dat een kwakkelend financieel systeem de openbare financiën besmet (al zijn de banken zelf nu veiliger).

    Een uitzonderlijke pandemie leidde tot een uitzonderlijke economische terugval en als reactie daarop tot schreeuwend dure stimuleringsmaatregelen. Desondanks blijven de financiële hulpmiddelen die in de nasleep van de Griekse crisis voor de eurozone zijn ontwikkeld deels onbeproefd. 

    Erger is dat de pandemie de nationale regeringen met veel meer schuld heeft opgezadeld dan in 2009. De Europese Centrale Bank hielp door een heleboel Italiaanse en Spaanse obligaties op te kopen zodat deze landen goedkoop konden lenen. Maar vanwege de inflatie zal de ECB de lage rentetarieven vaarwel moeten zeggen. Een jaar geleden vroegen beleggers minder dan 2 procent rente per jaar voor leningen aan Griekenland. Nu bedraagt dat percentage meer dan 4. Het fiscaal verstandige Finland verwacht dat de kosten van zijn leningen dit jaar zullen verdrievoudigen vergeleken bij 2022.

    Scheidslijn

    Als het leed is geleden zullen beleidsmakers beducht zijn voor een herhaling van de eurocrisis en met ideeën komen voor het voorkomen daarvan. Maar waarschijnlijker is dat de volgende crisis zal behoren tot de categorie ‘dingen die achteraf bezien vanzelfsprekend lijken’, en die men van tevoren dus had kunnen zien aankomen. Zoals dat een isolationistische Republikein – ofwel een ideologische kloon van Donald Trump, ofwel de man zelf – volgend jaar het Witte Huis zal winnen.

    Nadat het land Europa al een keer eerder heeft gewaarschuwd dat het voor zijn eigen verdediging moet betalen, zal een trumpiaans Amerika er nog minder moeite mee hebben om zijn eigen belang te laten voorgaan. Terwijl Amerikaanse groene belastingvoordelen investeringen en banen naar de overkant van de Atlantische Oceaan dreigen te zuigen, bewijst de regering-Biden lippendienst aan de Europese inspanningen. Een isolationistisch Amerika zal zelfs dat niet doen. 

    Of neem China. Biden probeert te voorkomen dat Europa zaken doet met zijn geopolitieke rivaal. Een minder tot diplomatie geneigde president zou misschien hetzelfde doel nastreven, maar niet schromen Europa daarbij aan zijn lot over te laten.

    Er wordt nu onterecht van uitgegaan dat het ergste achter de rug is

    In welke vorm de volgende crisis in Europa zich ook zal aandienen, ze zal worden verergerd door onenigheid binnen de eurozone. Na 2009 was het de door de Duitsers geleide ‘kern’ tegen de ‘periferie’ van Club Med. Ditmaal loopt de scheidslijn tussen de oostflank van het continent en de oorspronkelijke EU-leden in het westen. Polen en de Baltische staten worden steeds ongeduldiger over de behoedzame manier waarop Duitsland en Frankrijk hulp aan Oekraïne bieden. Dat ongenoegen is wederzijds, en zal nog veel erger worden als de oorlog de komende lente een wending ten gunste van Rusland neemt. Die ontwikkeling zou ook fellere meningsverschillen binnen de NAVO kunnen veroorzaken.

    Europa heeft de kwestie-Oekraïne niet slecht aangepakt, zoals het ooit zo goed mogelijk de beroering na Lehman aanpakte. Maar het bereiken van complexe compromissen om crises op EU-niveau aan te pakken is over het algemeen tijdrovend, zo niet regelrecht uitputtend. De verstandigste manier is om eerst uitgebreider stil te staan bij de achtergrond van het onderhavige probleem, en dan het volgende probleem waarmee het continent te kampen kan krijgen te verhelpen. In plaats daarvan wordt er nu van uitgegaan dat het ergste achter de rug is. Bij spoorwegovergangen staat vaak de waarschuwing dat er na de ene trein nog een andere kan komen. Hetzelfde geldt voor crises.

    Lees ook:

  • Trump klaagt zijn voormalige advocaat aan en eist 500 miljoen dollar

    Trump klaagt zijn voormalige advocaat aan en eist 500 miljoen dollar

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Japan: kort alarm voor Hokkaido na lancering Noord-Koreaanse raket

    » Macron blijft bij controversiële uitspraken over Taiwan

    Michael Cohen zou zijn beroepsgeheim hebben geschonden

    Donald Trump heeft woensdag een rechtszaak aangespannen tegen zijn voormalige advocaat, Michael Cohen. Cohen zal naar verwachting als kroongetuige optreden in de zaak tegen Trump over het zwijggeld dat hij aan ex-pornoster Stormy Daniels zou hebben betaald. Cohen fungeerde bij die deal als tussenpersoon.

    In zijn klacht, ingediend bij een federale rechtbank in Florida, beschuldigt de voormalige president van de Verenigde Staten ‘zijn vroegere vertrouweling’ ervan zijn beroepsgeheim te hebben geschonden, meldt The New York Times. ‘De zaak, hoewel mogelijk vergezocht, suggereert dat Trump probeert Cohen het zwijgen op te leggen’, schrijft het Amerikaanse dagblad.

    Cohen pleitte in 2018 schuldig aan fraude met campagnedonaties voor het regelen van het zwijggeld en aan een verscheidenheid aan andere aanklachten, waaronder liegen tegen het Congres over een plan voor een Trump-gebouw in Moskou.

    Lees ook:

  • Vandaag wordt Donald Trump voorgeleid in historische rechtszaak

    Vandaag wordt Donald Trump voorgeleid in historische rechtszaak

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Russische droneaanval op Oekraïense havenstad Odessa

    » Nigeria: ten minste 12 doden bij reeks aanslagen

    Vanmiddag zal hij de aanklachten tegen hem horen

    Donald Trump is gisteren in New York aangekomen, aan de vooravond van de historische rechtszaak tegen hem. Trump is de eerste voormalig president in de geschiedenis die wordt aangeklaagd. Vanmiddag zal Trump in het gerechtsgebouw in Manhattan worden voorgeleid en zal openbaar aanklager Alvin Bragg Jr. de aanklachten tegen hem uitspreken in een fraudezaak over het zwijggeld dat hij aan de pornoster Stormy Daniels betaald zou hebben, schrijft CNN.

    Trump beweert dat hij slachtoffer is van een ‘heksenjacht’

    Gezien zijn status wordt verwacht dat hij een speciale behandeling krijgt. Zo zal er naar verluidt geen mugshot van hem worden gemaakt, en zo wel, dan zal deze niet openbaar worden gemaakt. Verder krijgt hij geen handboeien om, hoeft hij niet te wachten in een cel voordat hij voor de rechter verschijnt, wordt hij hoogstwaarschijnlijk onmiddellijk op borgtocht vrijgelaten en kan hij de rechtszaal discreet via de achterkant verlaten en ’s avonds terugkeren naar Mar-a-Lago. Daar zal hij naar verwachting een toespraak houden.

    Trump zelf zweert dat hij onschuldig is. Hij schreef in hoofdletters op zijn sociale netwerk Truth Social dat hij naar New York ging om ‘America great again’ te maken en dat hij het slachtoffer is van een ‘heksenjacht terwijl zijn prachtige land naar de hel gaat’. Het gebied rond de Trump Tower werd maandag streng bewaakt door de politie. Ook werd hij opgewacht door een grote groep journalisten. Er was echter slechts ‘een handjevol supporters aanwezig die met spandoeken zwaaiden met boodschappen als “Trump heeft gewonnen” en “arresteer Biden,”’ meldt CNN.

    Lees ook:

  • Ex-vicepresident Pence moet getuigen tegen Trump

    Ex-vicepresident Pence moet getuigen tegen Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Frankrijk erkent Oekraïense hongersnood in 1932-1933 als genocide

    » Bijna veertig doden bij brand migrantencentrum Mexico

    Een jury wil weten wat Trump deed tijdens de Capitoolbestorming

    Mike Pence, vicepresident van de Verenigde Staten tijdens het presidentschap van Donald Trump, moet getuigen voor een onderzoeksjury over mogelijke ondermijning van de presidentsverkiezingen door Trump. Dat meldt CNN. De jury wil van Pence horen in welke mate Trump zou hebben geprobeerd de uitslagen te beïnvloeden.

    Ook wil men weten welke rol de oud-president heeft gespeeld in de bestorming van het Capitool in Washington op 6 januari 2021, zo wordt gemeld. Bekend is dat Trump in aanloop naar die dag zijn aanhangers opriep te demonstreren en te voorkomen dat Pence in zijn rol als vicepresident de verkiezingsuitslag zou bekrachtigen. Uiteindelijk drongen de aanhangers van Trump het Capitool binnen en scandeerden sommige dat Pence opgehangen moest worden.

    Pence heeft op meerdere momenten uitgehaald naar Trump vanwege de bestorming

    Pence heeft op meerdere momenten, waaronder recentelijk in een interview, uitgehaald naar Trump vanwege die bestorming. Naar het handelen van de oud-president lopen meerdere onderzoeken, maar het is voor het eerst dat Pence wordt opgeroepen te getuigen. Nooit eerder in de geschiedenis is het voorgekomen dat een vicepresident verklaringen afgeeft aan een jury over een president.

    Lees ook:

  • Nikki Haley wordt de eerste Republikeinse rivaal van Trump

    Nikki Haley wordt de eerste Republikeinse rivaal van Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Panama: minstens 38 migranten omgekomen bij busongeluk

    » Europese Commissie daagt Polen voor Europees Hof van Justitie

    Nikki Haley neemt het op tegen haar ex-baas

    Nikki Haley, voormalig gouverneur van South Carolina en ambassadeur van de Verenigde Naties, heeft dinsdag haar kandidatuur voor het presidentschap aangekondigd. Zij wordt daarmee de eerste belangrijke rivaal van voormalig president Donald Trump voor de Republikeinse nominatie van 2024, bericht AP News.

    Twee jaar geleden zei Haley nog dat ze haar voormalige baas niet zou uitdagen tijdens de presidentsverkiezingen in 2024. Maar vanwege onder meer de economische problemen van het land en de behoefte aan een ‘generatiewisseling’, een knipoog naar de leeftijd van de zesenzeventigjarige Trump, veranderde ze van gedachten.

    Haley was de eerste vrouw en eerste persoon uit een minderheidsgroep die gouverneur van South Carolina werd

    De eenenvijftigjarige Haley is de eerste in een lange rij Republikeinen die zich naar verwachting in de komende maanden kandidaat zullen stellen voor de presidentsverkiezingen van 2024. Mocht Haley worden verkozen, dan zou zij de eerste vrouwelijke president van het land zijn en de eerste Amerikaanse president van Indiase afkomst. Als dochter van Indiase immigranten groeide ze op in een klein stadje in South Carolina. In haar jeugd werd ze vaak racistisch bejegend. In haar videoboodschap stond ze stil bij de impact die dat heeft gehad op haar persoonlijk leven en politieke loopbaan.

    Voordat ze de politiek inging, was Haley accountant. Met haar verkiezingsoverwinning in 2010 was ze de eerste vrouw en eerste persoon uit een minderheidsgroep die gouverneur van South Carolina werd – en als achtendertigjarige de jongste gouverneur van het land. Haley mocht spreken op de Republikeinse Nationale Conventie van 2012 en reageerde namens de Republikeinen op de State of the Union van president Barack Obama in 2016.

    Lees ook:

  • Onderzoek naar president Biden na vondst documenten

    Onderzoek naar president Biden na vondst documenten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Grote hoeveelheid zeldzame aardmetalen gevonden in Zweden

    » Inflatie in Argentinië op hoogste punt in dertig jaar

    Biden had vertrouwelijke documenten in garage liggen

    De Amerikaanse minister van Justitie Merrick Garland heeft een onderzoek ingesteld naar de vertrouwelijke staatsdocumenten die de afgelopen dagen in de privéwoning van president Joe Biden in Delaware werden gevonden, schrijft The Washington Post. Er is een speciaal aanklager op de zaak gezet, waardoor voor het eerst in de geschiedenis zowel een zittend- als een oud-president door een speciaal aanklager wordt onderzocht.

    Het zou gaan om enkele vertrouwelijke documenten die onder meer in de garage van Biden lagen opgeslagen. Ze werden aangetroffen door de advocaten van de Amerikaanse president, die onmiddellijk het Nationaal Archief waarschuwden, waar regeringsstukken officieel worden bewaard. Biden zelf zegt niet te weten hoe de documenten daar terecht zijn gekomen en zegt mee te werken met het onderzoek.

    Voor de Republikeinse Partij, die sinds dit jaar de meerderheid in het Huis van Afgevaardigden hebben, is de vondst van de regeringsstukken koren op de molen. Zij zeggen dat het ministerie van Justitie Democraten anders behandelt en willen een onderzoekscommissie instellen die kijkt in hoeverre Biden de wet heeft overtreden.

    Lees ook:

  • Verkiezing nieuwe voorzitter Huis van Afgevaardigden loopt vertraging op

    Verkiezing nieuwe voorzitter Huis van Afgevaardigden loopt vertraging op

    » Kroatië twintigste land dat euro invoert

    » Canada verbiedt buitenlanders twee jaar lang huizen te kopen

    Republikein McCarthy wist geen meerderheid te behalen

    Na een chaotische dag heeft het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden nog geen nieuwe voorzitter. De Republikeinse Partij heeft sinds januari een meerderheid in het Huis, maar Kevin McCarthy, de grootste kanshebber namens de partij, kreeg in drie verschillende stemrondes telkens geen absolute meerderheid achter zich, meldt The Washington Post. Op woensdag worden er een nieuwe stemronde gehouden.

    Binnen verschillende factoren binnen de Republikeinse Partij waren twijfels over McCarthy. Enkele zeer conservatieve afgevaardigden vonden hem niet conservatief genoeg, anderen vonden hem te veel achter Trump aanlopen. Bij de stemming kwamen die twijfels naar boven: telkens lukte het de Republikeinse fractie niet om massaal achter McCarthy te gaan staan, waar de Democratische fractie zich wel achter Hakeem Jeffries wist te scharen, die de nieuwe fractievoorzitter van de Democraten is.

    Het is voor het eerst in honderd jaar dat er na een eerste stemronde geen voorzitter in het Huis werd gekozen. McCarthy hoopte de opvolger van Nancy Pelosi te worden, die de afgelopen jaren namens de Democraten het Huis voorzat. Zij zit nog wel in het Huis maar is gewoon afgevaardigde voor haar district.

    Lees ook:

  • Hooggerechtshof houdt anti-immigratiewet in stand

    Hooggerechtshof houdt anti-immigratiewet in stand

    » Ghanese politie wil geen negatieve nieuwjaarsvoorspellingen

    » Militieleider Michigan veroordeeld tot 16 jaar

    Met de wet mogen migranten zonder papieren worden uitgezet

    Een controversiële anti-immigratiewet uit het tijdperk van oud-president Donald Trump mag niet komen te vervallen. Dat heeft het Hooggerechtshof in de Verenigde Staten dinsdag besloten, meldt The Texas Tribune. De wetsmaatregel, die in de VS bekend staat als Titel 42, zou 21 december aflopen en met name Republikeinen vreesden een grote toename van illegale migratie vanuit Mexico.

    Onder de Titel 42-wet kunnen migranten die zonder papieren de grens zijn overgestoken zonder proces uitgezet worden. Sinds de invoering van de wet in maart 2020, werd de maatregel ruim 2,5 miljoen keer toegepast. Mensenrechtenorganisaties waarschuwen dat de verwachte grote aantallen migranten alsnog zullen komen, en zullen stranden aan de grens waar het momenteel winters koud is.

    Eerder werd in de Texaanse grensstad El Paso de noodtoestand uitgeroepen omdat de stad en omliggende steden de opvang van illegale migranten niet langer aankon. Steeds meer mensen werden gedwongen in de kou te overnachten op straat. Het Witte Huis heeft aangegeven het migratiebeleid te willen hervormen, maar heeft ook gezegd zich te zullen houden aan de uitspraak van het Hooggerechtshof.

    Lees ook:

  • Commissie: Trump moet vervolgd worden

    Commissie: Trump moet vervolgd worden

    » Harvey Weinstein schuldig aan verkrachting

    » Poetin bezoekt bondgenoot Loekasjenka in Belarus

    Trump zou vervolgd moeten worden voor de Capitool-bestorming

    Een parlementaire onderzoekscommissie in de VS vindt dat het ministerie van Justitie de voormalige Amerikaanse president Donald Trump strafrechtelijk moet vervolgen, schrijft persbureau Reuters. Dat is de uitkomst van het maandenlange onderzoek van de commissie naar de bestorming van het Capitool op 6 januari. Volgens de commissie heeft Trump geprobeerd een vreedzame machtsoverdracht te saboteren.

    De commissie heeft vier gerechtelijke gronden onderzocht op basis waarvan Trump vervolgd zou kunnen worden. Het zou gaan om het verhinderen van rechtsproces, een ‘samenzwering om de VS te benadelen’, een ‘samenzwering om valse getuigenissen te produceren’ en het ‘aanzetten tot, bijstaan van of helpen en steunen bij’ een opstand.

    Ondanks het advies van de commissie is een strafrechtelijke vervolging van Trump geen feit. Het ministerie van Justitie moet daar nog over beslissen, wetende dat een vervolging de polarisatie in de VS verder zal voeden. Trump zelf wil meedoen aan de presidentsverkiezingen van 2024. Een vervolging zou die ambitie in de weg kunnen staan.

    Lees ook:

  • Lula wordt opnieuw president van Brazilië ‘dat niet meer hetzelfde is’

    Lula wordt opnieuw president van Brazilië ‘dat niet meer hetzelfde is’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Datacenters Duitse overheid moeten duurzamer worden

    » VS: grootschalige fraude met corona-uitkeringen

    Lula behaalt niptste overwinning in Braziliaanse geschiedenis

    Luiz Inácio Lula da Silva heeft in de verkiezingen van zondag nipt zittend president Jair Bolsonaro verslagen en gaat na de periode 2003-2010 aan een derde termijn beginnen als president van Brazilië. Sinds de terugkeer van de democratie in Brazilië in de jaren tachtig heeft een president nog nooit drie termijnen gediend. ‘Onze meest urgente verplichting is het opnieuw uitbannen van honger,’ zei Lula in zijn overwinningstoespraak in São Paulo. Ook beloofde het Amazonegebied te beschermen en verklaarde hij dat ‘wij één volk zijn’. Er zijn niet ‘twee Braziliës’, citeert Correiro Braziliense.

    De kloof tussen de twee kandidaten in de tweede ronde was de kleinste in de geschiedenis, volgens Rio Times. Lula kreeg 50,89 procent van de stemmen en Bolsonaro 49,11 procent. Een verschil van ongeveer 2 miljoen stemmen, met een totaal van 120 miljoen Brazilianen die naar de stembus gingen. Zoals The New York Times opmerkt ‘blijft er bezorgdheid bestaan over de gezondheid van een van ’s werelds grootste democratieën’. Maandenlang heeft Bolsonaro bij voorbaat de uitslag van de verkiezingen in twijfel getrokken. ‘Nu vraagt een deel van het land: zal hij zijn nederlaag accepteren?’ aldus het dagblad. Volgens verschillende Braziliaanse kranten weigerde Bolsonaro, de eerste president die niet werd herkozen, zondag elk bezoek aan huis, ook van zijn familie. Ook heeft hij zijn tegenstander nog niet gefeliciteerd.

    ‘Brazilië kan weer ademhalen met het einde van het tijdperk-Bolsonaro’

    Het Braziliaanse dagblad O Globo verwelkomt de overwinning van Lula: ‘Brazilië kan weer ademhalen met het einde van het tijdperk-Bolsonaro’. Lula staat echter voor een ‘groot aantal uitdagingen’, waarschuwt La Tercera. Het Chileense dagblad noemt de inflatie, de terugkeer op het internationale toneel na het unilateralisme van Bolsonaro en de ontbossing in het Amazonegebied. De Argentijnse krant Clarín herinnert Lula eraan dat sinds zijn twee mandaten in het begin van de jaren 2000 ‘het land niet meer hetzelfde is’. De welvaart in Brazilië is niet meer dezelfde als tien jaar geleden, door hoge schulden en de economische gevolgen van de pandemie.

    Ook politiek gezien is de Zuid-Amerikaanse natie veranderd. ‘Ondanks zijn staat van dienst heeft het bolsonarisme zich geconsolideerd als een populaire rechtse optie in een verdeeld land’, merkt Folha de São Paulo op. Bolsonaro ‘heeft Donald Trump altijd als zijn idool gehad’ en de voormalige Amerikaanse president ‘is er zelfs buiten de macht in geslaagd het trumpisme in de VS levend te houden’. Lula kan daarom vijandige oppositie verwachten.

    In het buitenland moet de 74-jarige leider juist rekenen op de steun van zijn buren. El País merkt op dat ‘de vijf belangrijkste Latijns-Amerikaanse economieën voor het eerst door links zullen worden geregeerd’. De leiders van Colombia, Mexico, Chili en Argentinië zullen de eerste zijn die Lula’s terugkeer op het wereldtoneel zullen steunen. ‘Deze zondag heeft de coalitie van Lula niet alleen Bolsonaro verslagen, maar ook de leiding genomen in een nog nooit eerder vertoonde regionale alliantie die geen precedent zal kennen‘, benadrukt het Spaanse dagblad.

    Lees ook:

  • Elon Musk neemt Twitter over en ontslaat bedrijfstop

    Elon Musk neemt Twitter over en ontslaat bedrijfstop

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Vladimir Poetin: ‘Wereld staat voor gevaarlijkste decennium sinds Tweede Wereldoorlog’

    » Canada treedt toe tot Amerikaanse anti-Chinese alliantie

    Twitter gaat ‘nieuw tijdperk’ in na overname

    Een ‘nieuw tijdperk’ breekt aan bij Twitter, in de woorden van The Washington Post. Elon Musk is nu de eigenaar van het sociale netwerk, nadat hij op donderdag 27 oktober zijn overname voor 44 miljard dollar heeft afgerond. De deal is het einde van ‘een maandenlange saga waarin hij een vijandig overnamebod leidde om [Twitter] tegen een exorbitante prijs te kopen voordat hij op zijn beslissing terugkwam en een bittere juridische strijd aanging’ met het bedrijf.

    Volgens informatie van het Amerikaanse dagblad was een van de eerste maatregelen die de baas van Tesla en SpaceX nam het ontslaan van verschillende topmanagers, die ‘in allerijl uit het hoofdkantoor in San Francisco [werden] geëscorteerd’. ‘CEO Parag Agrawal, CFO Ned Segal en Vijaya Gadde, hoofd juridisch beleid, vertrouwen en veiligheid, zijn allen ontslagen’, aldus bronnen ‘bekend met de situatie’. ‘Juridisch directeur Sean Edgett is er ook uitgezet’. De beslissingen die de rijkste man ter wereld donderdag nam, tonen ‘zijn voornemen om zijn stempel te drukken op een van de meest invloedrijke sociale netwerken’, aldus The Washington Post.

    Hij neemt ‘de controle over een van de machtigste megafoons ter wereld’, aldus USA Today. De 51-jarige miljardair ‘belooft het socialemediaplatform te transformeren’, met name door ‘de moderatieregels te versoepelen, het algoritme transparanter te maken en abonnementsmodellen uit te rollen’, aldus The New York Times. Hij heeft ook aangekondigd dat het account van voormalig president Donald Trump te herstellen.

    Lees ook:

  • Rechtszaak Capitool: extremistische groepen blijven democratie VS bedreigen

    Rechtszaak Capitool: extremistische groepen blijven democratie VS bedreigen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Turkije voert gevangenisstraffen in voor ‘desinformatie’

    » Zweden: centrum-rechts bereikt coalitieakkoord met steun van extreemrechts

    Ongeveer 18 miljoen Amerikanen steunen bestorming

    ‘De golf van gewelddadig extremisme op rechts is nog lang niet voorbij’, schrijft Los Angeles Times. Vijf leiders van de Oath Keepers, een rechtse militie die een leidende rol speelde bij de bestorming van het Capitool op 6 januari 2021, stonden vorige week terecht in Washington. De verdachten, waaronder oprichter Stewart Rhodes, werden beschuldigd van ‘opruiende samenzwering’: het beramen van een aanval op de federale regering om te voorkomen dat het Congres de presidentsverkiezingen van 2020 zou certificeren.

    De aanklagers zeiden dat Rhodes en anderen de aanval op het Capitool planden, hun troepen opdroegen om ‘zombie killer tomahawks’ en andere wapens mee te nemen en geweren in hotels opsloegen voor het geval de strijd zou escaleren. ‘De vervolgingen hebben echter geen merkbare deuk geslagen in het grotere fenomeen van rechts-extremisme, een ecosysteem dat witte supremacisten, antiregeringsmilitanten en veel (maar lang niet alle) aanhangers van ex-president Trump omvat’, aldus Los Angeles Times.

    De Proud Boys bijvoorbeeld, een andere militie waarvan de leiders in december terecht zullen staan voor soortgelijke beschuldigingen, lijken alleen maar te groeien. Ook is het volgens experts een fout om alleen op milities te focussen. ‘Uit opiniepeilingen blijkt dat ongeveer 18 miljoen Amerikanen geweld gerechtvaardigd vinden om Trump weer in het Witte Huis te krijgen’, schrijft het dagblad uit Californië.

    Lees ook: