Tag: Europese Unie

  • Zelensky mogelijk deze week op bezoek in Brussel

    Zelensky mogelijk deze week op bezoek in Brussel

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italië verzet zich tegen Ierse waarschuwingen op wijn

    » Meer dan 4300 doden bij aardbeving in Turkije en Syrië

    Mogelijk zijn tweede buitenlandse bezoek sinds de invasie

    De Oekraïense president Volodymyr Zelensky overweegt deze week een reis naar Brussel te maken. Zijn bezoek zou slechts enkele dagen komen nadat hij een groep hooggeplaatste EU-leiders in Kyiv heeft ontvangen. Volgens verschillende mensen die op de hoogte zijn van de besprekingen, worden voorlopige voorbereidingen getroffen om de Oekraïense president donderdag te ontvangen, meldt Politico. Zelensky zal het Europees Parlement toespreken en tijdens een geplande top van de Europese Raad en een lunch met EU-leiders hebben.

    Als de reis doorgang zal vinden, wordt het Zelensky’s tweede buitenlandse reis sinds de Russische inval in Oekraïne in februari. In december reisde hij naar de Amerikaanse hoofdstad Washington om te pleiten voor meer financiële en militaire hulp van de Verenigde Staten.

    Zelensky naar Brussel krijgen zou qua veiligheid een enorme uitdaging zijn

    De voorzitter van de Europese Raad, Charles Michel, pleitte voor een bezoek van Zelensky aan Brussel tijdens zijn reis naar Kyiv op 19 januari, volgens een hooggeplaatste bron binnen de EU. Oekraïense functionarissen zegden toen geen bezoek toe. Michel en de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, hebben het idee vervolgens opnieuw besproken met Zelensky en Oekraïense ambtenaren tijdens hun bezoek aan Kyiv vorige week.

    Zelensky leek tijdens een persconferentie vrijdag in Kyiv de mogelijkheid te bagatelliseren. In gezelschap van de twee EU-leiders zei hij dat er een ‘zeer aanzienlijk risico’ verbonden is aan een bezoek aan Brussel. Zelensky naar Brussel krijgen zou qua veiligheid een enorme uitdaging zijn.

    Een woordvoerder van de Europese Raad en een woordvoerder van de Europese Commissie weigerden het mogelijke bezoek te bevestigen. Wel merkten ze op dat er een open uitnodiging bestaat voor Zelensky om Brussel te bezoeken.

    Lees ook:

  • EU adviseert coronamaatregelen voor reizigers uit China

    EU adviseert coronamaatregelen voor reizigers uit China

    » Zeker 35 doden bij zelfmoordaanslagen Somalië

    » Duizenden politieke gevangenen in Belarus in 2022

    De EU verplicht echter niemand om beperkingen in te voeren

    EU-lidstaten worden sterk aangemoedigd om coronamaatregelen tegen reizigers uit China te nemen. Dat schrijft persbureau AP. De landen worden echter nog niet verplicht reisbeperkingen op te leggen.

    In China woedt een zware uitbraak van het coronavirus. EU-landen als Italië, Frankrijk en Spanje hebben al op eigen houtje maatregelen genomen. Zo moeten reizigers uit China die aankomen in Italië een negatieve coronatest kunnen overleggen. Op Schiphol kregen reizigers uit China woensdag zelftests aangeboden, al was het niet verplicht deze tests daadwerkelijk te doen.

    Chinese autoriteiten lieten eerder weten tegen dergelijke beperkingen te zijn en dat tegenmaatregelen genomen kunnen worden als de hele EU bijvoorbeeld verplichte tests invoert. Volgens het land komen de coronavarianten in China al voor in Europa. Ook de luchtvaartindustrie is tegen verregaande beperkingen.

    In de EU bestaat vrees dat er in China nieuwe coronavarianten rondgaan. Er wordt niet uitgesloten dat het advies op een later moment verandert in een verplichting. Naast het advies om te testen voor vertrek, raadt het landenblok aan om weer mondkapjes in te voeren op vluchten en na aankomst streekproefsgewijs te testen.

    Lees ook:

  • Kroatië twintigste land dat euro invoert

    Kroatië twintigste land dat euro invoert

    » Verkiezing nieuwe voorzitter Huis van Afgevaardigden loopt vertraging op

    » Canada verbiedt buitenlanders twee jaar lang huizen te kopen

    Kroaten klagen dat sinds de invoering het leven duurder is

    Kroatië is sinds dit nieuwe jaar officieel het twintigste euroland in de Europese Unie. Het land was tien jaar geleden al lid geworden van de EU, maar om ook daadwerkelijk de euro in te kunnen voeren, moesten nog verschillende stappen worden gezet, schrijft Euronews. Kroatië is daarnaast ook toegetreden tot de Schengenzone, wat betekent dat de douanecontroles voorbij zijn.

    Toch gaat de invoering van de euro in het land niet zonder slag of stoot. Volgens veel Kroaten is het dagelijkse leven in hun land fors duurder geworden sinds de Europese munt gebruikt wordt. Met name in de horeca zouden prijzen fors hoger komen te liggen.

    De Kroatische minister van Financiën Davor Filipovic heeft naar aanleiding van de klachten gezegd een onderzoek te willen gaan doen of horecaondernemers de invoering van de euro gebruiken om hun prijzen op te drijven. In Kroatië is het nog twee weken mogelijk om te betalen met de oude munt, daarna moet iedereen met euro’s betalen.

    Lees ook:

  • Hongarije spreekt veto uit over steun Oekraïne

    Hongarije spreekt veto uit over steun Oekraïne

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Argentijnse vicepresident Kirchner krijgt zes jaar

    » Georgia stemt over laatste Senaatszetel

    Hongarije en de EU liggen al langer in de clinch over betalingen

    EU-lidstaten zijn dinsdag gebotst met Hongarije over een geplande lening voor Oekraïne, schrijft persbureau Reuters. Als enige lidstaat sprak het land zijn veto uit over een lening ter waarde van 18 miljard euro, waarmee het door de oorlog getroffen land door de winter geholpen moest worden. Daarnaast moet het bedrag gebruikt worden voor de wederopbouw van Oekraïne.

    Hongarije ligt al langer dwars als het gaat om steun aan Oekraïne, iets wat op ergernis van andere EU-lidstaten kan rekenen. Ondanks het veto en de starre houding van Hongarije hebben EU-lidstaten gezegd door te willen zetten met hun plan Oekraïne financieel te helpen en te kijken hoe dat kan zonder steun van Hongarije.

    Op de achtergrond speelt een conflict tussen Hongarije en de EU, aangezien de regering van premier Viktor Orban enkele belangrijke Europese rechten, waaronder vrijheden voor minderheden en de LGTBI-gemeenschap, behoorlijk heeft ingeperkt. Ook de macht van rechtbanken zou zijn ingeperkt en universiteiten en pers zouden minder vrijheid hebben. De EU weigert daarom fondsen vrij te geven aan het land, dat momenteel kampt met economisch zware tijden. Hongarije noemt de maatregelen van Europa chantage om financiële middelen voor Oekraïne vrij te krijgen.

    Lees ook:

  • Italië: Giorgia Meloni belooft EU niet te ‘saboteren’ in eerste toespraak parlement

    Italië: Giorgia Meloni belooft EU niet te ‘saboteren’ in eerste toespraak parlement

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Negen doden bij terroristische aanslag van Al-Shabaab in Somalië

    » Joe Biden en Rishi Sunak beloven Oekraïne te steunen in eerste gesprek

    Meloni benadrukt geen fascist te zijn

    In haar eerste toespraak tot het parlement op dinsdag heeft de nieuwe Italiaanse premier ‘geprobeerd haar partners in de Europese Unie gerust te stellen’, analyseert Financial Times. Ten overstaan van de afgevaardigden, die vervolgens hun vertrouwen in haar regering uitspraken, verzekerde Giorgia Meloni (45) dat zij de EU niet wil ‘saboteren’, maar dat het instituut volgens haar effectiever moet worden.

    Verder zei Meloni dat de regerende rechtse coalitie zich niet zou verzetten tegen verdere Europese integratie, op een ‘pragmatische en niet-ideologische’ manier met andere lidstaten zou samenwerken en ‘vrijheid en democratie’ zou beschermen. Ze beloofde de gemeenschappelijke regels te respecteren en Oekraïne te steunen tegen ‘chantage’ van de Russische president Vladimir Poetin.

    ‘Giorgia Meloni, voorheen een euroscepticus, heeft een geruststellende toon aangeslagen over economische kwesties en buitenlands beleid’, merkt ook The Guardian op. Het hoofd van de meest rechtse regering van het schiereiland sinds de Tweede Wereldoorlog gebruikte te toespraak om te benadrukken dat ze geen fascist is, aldus de Britse krant. ‘Ik heb nooit enige sympathie voor ondemocratische regimes gevoeld, inclusief fascisme,’ verklaarde Meloni.

    Lees ook:

  • Geen overeenkomst EU-leiders over prijsplafond voor gas

    Geen overeenkomst EU-leiders over prijsplafond voor gas

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Strijd om Liz Truss op te volgen is begonnen, Johnson mogelijk kandidaat

    » Japanse yen op laagste niveau sinds 1990

    Duitsland blijft tegen maximumprijs

    De voorzitter van de Europese Raad, Charles Michel, kondigde in de nacht van donderdag 20 op vrijdag 21 oktober aan dat de regeringsleiders van de Europese Unie waren overeengekomen ‘te werken aan maatregelen’ om de stijging van de energieprijzen af te remmen. De gezamenlijke verklaring kwam na twee dagen van zware onderhandelingen in Brussel, aldus Deutsche Welle.

    De besprekingen, schrijft de Duitse omroep, duurden tot donderdagavond ‘omdat de verdeeldheid tussen sommige landen niet kon worden overbrugd’ en er geen consensus werd bereikt over een maximumprijs voor gas. Ten minste vijftien van de zevenentwintig landen op de top drongen aan op een gezamenlijk prijsplafond voor gas om de kosten van levensonderhoud te beteugelen.

    Duitsland en zijn traditionele partner Frankrijk stonden in het debat over de maximumprijs voor gas tegenover elkaar. Berlijn pleitte ervoor een dergelijke maatregel niet in te voeren uit vrees dat gasleveranciers hun gas naar Aziatische markten zouden sturen en dat de prikkel om energie te besparen zou worden verminderd.

    Voorlopig heeft de Europese Commissie voorgesteld dat landen hun gasinkopen gaan bundelen. Ook heeft zij een compromis aangeboden waardoor in uitzonderlijke omstandigheden een prijscorrectiemechanisme in werking kan treden.

    Lees ook:

  • Afrika biedt Europa een alternatief voor Russisch gas – maar tegen welke prijs?

    Afrika biedt Europa een alternatief voor Russisch gas – maar tegen welke prijs?

    De oorlog met Rusland heeft ervoor gezorgd dat de EU haar vizier richt op Afrika voor olie en gas. Het continent heeft die brandstoffen evengoed nodig.

    Naar aanleiding van de Russische invasie in Oekraïne is de EU al een tijdje wanhopig op zoek naar vervangers voor steenkool, olie en gas. In het document REPowerEU stelt de Europese Commissie zich ten doel ‘Europa vóór 2030 onafhankelijk te maken van Russische fossiele brandstoffen’. Daartoe wil de EU in de eerste plaats samenwerken met ‘internationale partners om alternatieve energiebronnen te vinden’, zoals het gas dat in sommige Afrikaanse landen onder de grond is opgeslagen.

    De Afrikaanse regeringen verwelkomen deze verandering in het Europese beleid met open armen. Vóór de oorlog was Algerije al de op twee na grootste leverancier van aardgas aan Europa via pijpleidingen naar Spanje en Italië. Een ander belangrijk aandeel wordt over zee vervoerd als vloeibaar aardgas (lng), vanuit de Golf van Guinee (Nigeria, Angola en Equatoriaal-Guinea).

    In de afgelopen maanden hebben verschillende Europese ambtenaren Algiers, Dakar, Abuja, Brazzaville en Luanda bezocht om de mogelijkheden voor grotere gasinvoer te onderzoeken. De Europese Commissie heeft een tripartiete overeenkomst ondertekend om de aankomst van Israëlisch gas via Egypte te verzekeren. Bovendien worden de investeringen van Europese ondernemingen in lng-projecten nieuw leven ingeblazen. Enkele voorbeelden: BP in Senegal en Mauritanië; ENI in Algerije, Egypte, Nigeria, Angola en de Republiek Congo; Equinor en Shell in Mozambique en Tanzania.

    Afrikaanse ontwikkeling

    Aardgas wordt echter niet alleen geëxporteerd, maar ook steeds meer binnen Afrikaanse landen gebruikt. Het wordt veelal gezien als een belangrijke stap richting de energietransitie, en een garantie voor ontwikkeling. Gasflessen kunnen heviger vervuilende energiebronnen als brandhout of houtskool vervangen, die nu nog op grote schaal in Afrikaanse huishoudens worden gebruikt, en die slecht zijn voor de gezondheid.

    De belangrijkste toepassing van gas – vooral in een werelddeel waar maar weinig mensen toegang hebben tot stroom – is het opwekken van elektriciteit. Hiervan wordt al gebruikgemaakt in landen als Ghana, dat weliswaar het grootste deel van zijn olie naar internationale markten exporteert, maar gas gebruikt om in elektrische energie te voorzien. Bovendien kunnen zowel de nationale als de regionale markten via pijpleidingen van aardgas worden voorzien.

    Momenteel doorkruist de West-Afrikaanse gaspijpleiding het grondgebied van Nigeria, Benin, Togo en Ghana en een andere pijpleiding verbindt Zuid-Afrika met Mozambique. Dat systeem wordt nog verder uitgebreid via verschillende projecten, zoals de Afrikaanse Renaissance-pijpleiding – een van de twee tussen Mozambique en Zuid-Afrika – en een initiatief dat de levering van gas vanuit Tanzania aan Oeganda mogelijk maakt. In Nigeria werkt men ten slotte aan de Trans-Sahara-gaspijpleiding, die reikt tot aan Algerije, en aan een leiding tussen Nigeria en Marokko. Belangrijk aan deze laatste twee pijpleidingen is dat ze kunnen worden aangesloten op de Europese gasnetwerken.

    Export leidt hoe dan ook tot de uitputting van een niet-hernieuwbare hulpbron

    Maar is dat wel mogelijk, om tegelijkertijd naar buiten toe uit te breiden en intern te optimaliseren? Zijn die twee doelen verenigbaar? Kunnen gasleveringen aan Europa worden verhoogd terwijl tegelijkertijd de Afrikaanse huishoudens en productiesector van energie worden voorzien? Hoe kunnen projecten op de buitenlandse markt worden gecombineerd met de energietransitie waar zoveel mensen in Afrika en Europa terecht om vragen?

    Sommigen zijn van mening dat al deze doelstellingen samenvallen. Hun voornaamste argument is het geloof dat groeiende Europese belangstelling zal leiden tot de investeringen die nodig zijn om de energiebronnen te exploiteren. Verder wordt beweerd dat de uitvoer van gas naar Europa Afrikaanse landen aanvullende middelen zal verschaffen om in de eigen ontwikkeling te investeren. Maar er zijn factoren die stemmen tot een minder optimistische houding.

    Risico’s van aardgas

    De energiebehoeften van Afrika zijn veel groter dan die van Europa. Hoezeer de productie en beschikbaarheid van gas op een gegeven moment ook mogen toenemen, export leidt hoe dan ook tot de uitputting van een niet-hernieuwbare hulpbron. Zo kan een soort hypotheek ontstaan, die de middellange- en langetermijnstrategie voor de ontwikkeling van Afrikaanse energie en industrie in de weg staat.

    De infrastructuur die de elektriciteitsvoorziening en de levering van gasflessen aan huishoudens op het continent mogelijk maakt, is niet geschikt voor de export van gas. Waar sprake is van gasexport, ontstaan vaak zogenaamde enclave-economieën. Er zijn talrijke verhalen over mislukte ontwikkelingsprocessen die geworteld waren in de winning en verkoop van natuurlijke hulpbronnen.

    De aanleg van meer gasinfrastructuur zou ontwikkeling dus flink kunnen tegenwerken

    Ook vanuit andere hoek klinken tegenargumenten, namelijk van Afrikaanse milieugroeperingen: gas is een fossiele brandstof, die bijdraagt aan klimaatverandering. Investeren in gas betekent dus dat er minder geld wordt besteed aan de bevordering van hernieuwbare energiebronnen. De Europese belangstelling zou bovendien van korte duur kunnen blijken, aangezien de EU ernaar streeft haar afhankelijkheid van fossiele brandstoffen vóór 2030 drastisch te verminderen. De aanleg van meer gasinfrastructuur zou ontwikkeling dus flink kunnen tegenwerken.

    Net als andere onderaardse grondstoffen leidt de aanwezigheid van gas nogal eens tot perverse, politieke situaties in landen waar het sociaal contract tussen heerser en burger op losse schroeven staat. Zo worden de opbrengsten van gasverkoop vaak ingezet om de macht en de rijkdom van machthebbers uit te breiden, en niet om openbare diensten en economische ontwikkeling te financieren.

    Het spreekt voor zich dat de stabiliteit van het sociaal contract en van staatsinstellingen in verschillende Afrikaanse landen sterk uiteenloopt. Maar externe partijen maken geen onderscheid tussen meer of minder democratische regeringen. Paradoxaal genoeg kan Europa’s streven om op het gebied van energie autonoom te worden en niet langer afhankelijk te zijn van een autocraat als Vladimir Poetin, uiteindelijk een steun zijn voor andere autocraten.

    Toekomstige dilemma’s

    Op een moment als dit, waarop iedereen onder hoogspanning staat, zullen Afrikaanse en Europese leiders weinig interesse hebben in deze redenen, die ertegen pleiten om Europa van meer Afrikaans gas te voorzien. Gelukkig neemt dit alles niet de aandacht weg van de tweede en derde strategie van het REPowerEU-plan, waarmee enige vooruitgang kan worden geboekt, namelijk energiebesparing en versnelde overgang op hernieuwbare energiebronnen.

    Ook Afrika kan een belangrijke rol spelen bij de productie van deze schone energiebronnen, zowel voor binnenlands gebruik als voor export. Maar ook dit toekomstbeeld levert dilemma’s op. We kunnen nog niet voorzien wat voor evenwicht Afrikaanse leiders vinden tussen de belangen van internationale investeerders en de behoeften van hun eigen burgers.

    Lees ook:

  • EU neemt baanbrekende wetgeving aan om big tech te reguleren

    EU neemt baanbrekende wetgeving aan om big tech te reguleren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verdachte schietpartij 4 juli-parade wordt aangeklaagd voor zeven moorden

    » Meer dan twintig Malinese migranten komen om bij schipbreuk voor Libische kust

    EU wil illegale content en monopolievorming tegengaan

    Het Europese Parlement heeft dinsdag met een overweldigende meerderheid nieuwe EU-wetgeving goedgekeurd om een einde te maken aan machtsmisbruik van techreuzen en wetteloosheid op het internet, bericht de Amerikaanse techsite Gizmodo. De voornaamste wet die het parlement heeft aangenomen, is die op digitale diensten (Digital Services Act, DSA), die onlineplatforms verplicht meer te doen om illegale inhoud op het web te controleren. De andere wet, de Digital Markets Act (DMA), richt zich op het bestrijden van concurrentiebeperkende bedrijfspraktijken, zoals monopolievorming.

    Toch blijft ‘de afdwingbaarheid van deze (…) ingrijpende wetten een vraagteken’, merkt Gizmodo op. ‘De EU heeft al eerder grote techwetgeving aangenomen, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van 2018, die uiteindelijk is geflopt, deels omdat de handhaving ongeorganiseerd en diffuus was.’

    Lees ook:

  • Pro-Europese Georgiërs eisen hervormingen van hun regering

    Pro-Europese Georgiërs eisen hervormingen van hun regering

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Colombia kiest voor het eerst linkse president en zwarte vicepresident

    » Rus Moeratov veilt Nobelprijs voor Oekraïense kindvluchtelingen

    Demonstraties in Tbilisi voor EU-lidmaatschap

    Zo’n 120.000 Georgiërs verzamelden zich maandag voor het parlement in Tbilisi. Ze eisten dat de regering de hervormingen doorvoert die nodig zijn om de status van kandidaat-lidstaat van de Europese Unie te verkrijgen, meldt Euronews.

    De vreedzame bijeenkomst, waar mensen met Europese en Georgische vlaggen vrolijk door elkaar liepen, vond plaats enkele dagen nadat de Europese Commissie (EC) had besloten Georgië na bestudering van zijn aanvraag slechts een ‘Europees perspectief’ te bieden.

    De EC heeft Georgië alleen het ‘vage vooruitzicht’ geboden om ooit lid van de EU te worden

    Georgië diende in maart een aanvraag in, samen met Moldavië en Oekraïne, enkele dagen na de inval van Rusland in laatstgenoemd land. De Commissie heeft aanbevolen Oekraïne en Moldavië de status van officiële kandidaat-lidstaat te verlenen, maar is met Georgië niet zo ver gegaan en heeft het land alleen het ‘vage vooruitzicht’ geboden om ooit lid van de EU te worden, aldus Agenda.

    ‘De Commissie heeft een lijst opgesteld van eisen waaraan voor het einde van het jaar moet zijn voldaan voordat een nieuw besluit over de aanvraag kan worden genomen’, aldus de Georgische nieuwssite. Europa vraagt Georgië op te treden tegen corruptie, de persvrijheid te versterken, een einde te maken aan de politieke verdeeldheid en de greep van de oligarchen op de economie en het bestuur van het land te bestrijden.

    Lees ook:

  • Frankrijk, Italië, Duitsland en Roemenië steunen EU-kandidatuur Oekraïne

    Frankrijk, Italië, Duitsland en Roemenië steunen EU-kandidatuur Oekraïne

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duizenden runderen sterven door hittegolf in Kansas

    » VS: 91 jaar na executie wordt zwarte tiener alsnog onschuldig verklaard

    Europese leiders spreken steun uit voor Oekraïne

    Frankrijk, Italië, Duitsland en Roemenië ’steunen de onmiddellijke toekenning van de status van kandidaat-lidstaat voor Oekraïne’, zei Emmanuel Macron donderdag in Kyiv, waar hij op bezoek was samen met zijn Italiaanse en Duitse ambtgenoten. Na gesprekken met de Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft de Franse president ‘ook toegezegd wapens te blijven sturen, om de Oekraïense oorlogsinspanningen te steunen’, meldt Financial Times.

    ‘Het Oekraïense volk verdedigt elke dag de waarden van democratie en vrijheid’

    ‘Het Oekraïense volk verdedigt elke dag de waarden van democratie en vrijheid, die aan de basis liggen van het Europese project, van ons project. We mogen niet treuzelen en dit proces vertragen’, aldus de Italiaanse premier Mario Draghi. Het besluit van de zeventwintig lidstaten, dat met unanimiteit moet worden genomen, zal volgen tijdens de Europese top op 23 en 24 juni.

    Olaf Scholz, de bondskanselier van Duitsland, benadrukte dat hij en zijn EU-collega’s naar Kyiv waren gekomen met een ‘duidelijke boodschap (…) dat Oekraïne bij de Europese familie hoort’. Ook de Roemeense president Klaus Iohannis maakte de reis per trein van Polen naar Kyiv. Een dag eerder was hij gastheer geweest voor Macron, die naar Roemenië was gereisd om de Franse NAVO-troepen te bezoeken.

    Lees ook:

  • EU stemt voor vrouwenquotum van 40 procent in raden van bestuur

    EU stemt voor vrouwenquotum van 40 procent in raden van bestuur

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Westerse landen veroordelen intransparante nucleaire programma van Iran

    » Stormachtig debat in Spaans parlement over afschaffing prostitutie

    Beursgenoteerde bedrijven krijgen vrouwenquotom

    Tien jaar heeft de Europese Commissie erover gedaan om een wet aan te nemen die het mogelijk maakt om meer vrouwen in bestuursfuncties van bedrijven in de EU te krijgen. De wet, die dinsdag werd goedgekeurd, is een mijlpaal op het gebied van Europese gendergelijkheid op de werkvloer, zo meldt The Guardian.

    Tegen 30 juni 2026 moet in beursgenoteerde Europese bedrijven de raden van bestuur voor 40 procent uit het ‘ondervertegenwoordigde geslacht’ – meestal vrouwen – bestaan. De lidstaten moeten sancties opleggen als bedrijven niet aan de norm voldoen.

    Momenteel hebben slechts negen EU-landen nationale wetgeving die gendergelijkheid in raden van bestuur afdwingt.

    Lees ook:

  • EU presenteert groen energieplan als alternatief voor Russische olie en gas

    EU presenteert groen energieplan als alternatief voor Russische olie en gas

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Amerikaanse ambassade in Kyiv weer geopend

    » Joe Biden stelt luchtbrug in om babymelkcrisis op te lossen

    Europese Commissie wil 210 miljard euro extra uittrekken

    De Europese Unie heeft woensdag een plan voor energieonafhankelijkheid gepresenteerd. De EU plant een ‘enorme’ toename van zonne- en windenergie, en een kortetermijnstimulans voor steenkool, om zo snel mogelijk een einde te maken aan haar afhankelijkheid van Russische olie en gas, aldus The Guardian. In het plan dat de Europese Commissie gisteren bekendmaakte, zei ze dat de EU de komende vijf jaar 210 miljard euro extra moet vrijmaken om het afbouwen van Russische fossiele brandstoffen te financieren en om de overschakeling op groene energie te versnellen.

    De Europese Commissie wil dat in 2030 45 procent van de energiemix uit hernieuwbare energiebronnen komt

    ‘Opgesteld als reactie op de Russische invasie in Oekraïne en het daaropvolgende debat over Europa’s afhankelijkheid van Russisch gas, is het plan een aanscherping van de Green Deal van de EU, het vlaggenschip van het Europees beleid om de klimaatcrisis aan te pakken,’ aldus The Guardian.

    De Europese Commissie wil dat tegen 2030 45 procent van de Europese energiemix uit hernieuwbare energiebronnen komt, wat de Britse krant omschrijft als ‘een stap vooruit ten opzichte van de huidige doelstelling van 40 procent, die minder dan een jaar geleden werd voorgesteld’.

    Lees ook:

  • Britse regering dreigt Noord-Ierlandprotocol te veranderen

    Britse regering dreigt Noord-Ierlandprotocol te veranderen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Biden spreekt zich uit tegen het ‘gif’ van witte suprematie na terreuraanslag

    » Venezuela: VS versoepelt oliesancties in ruil voor dialoog met oppositie

    Nieuwe wet belemmert goederenverkeer Noord-Ierland

    De Britse regering wil het Noord-Ierlandprotocol wijzigen, dat sinds brexit het goederenverkeer regelt tussen de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk en de Britse provincie Noord-Ierland. Brussel waarschuwt dat elk eenzijdig initiatief onaanvaardbaar is.

    Het nieuwe wetsvoorstel voorziet in een ‘groene corridor’, waardoor goederen uit het Verenigd Koninkrijk, die uitsluitend bestemd zijn voor de Noord-Ierse markt, niet gecontroleerd worden. Voor goederen naar Ierland, en in het verlengde daarvan de EU, zou een ‘rode corridor’ gelden met controles, schrijft The Irish Times.

    Het voorstel, dat de minister van Buitenlandse Zaken, Liz Truss, gisteren in het Britse Parlement toelichtte, zou een grote verandering teweegbrengen, merkt BBC op. Het zou betekenen dat het goederenverkeer in Noord-Ierland niet meer volgens de Europese regels verloopt.

    De regering van Boris Johnson neemt het risico om ‘een handelsoorlog te ontketenen’

    Volgens het huidige protocol wordt de controle op alle goederen die uit het VK komen, uitgevoerd in de havens van Noord-Ierland. Dat verhinderde het herstel van een fysieke grens tussen de Republiek Ierland en Noord-Ierland, maar creëerde een feitelijke grens tussen de Britse provincie en de rest van het VK. De pro-Britse unionisten in Noord-Ierland, die hun lidmaatschap met het VK fel verdedigen, hebben deze situatie steeds onaanvaardbaar geacht en weigeren met de pro-Ierse partij Sinn Féin te regeren zolang de problemen rond het protocol niet zijn opgelost, onderstreept Belfast Telegraph.

    Volgens The Guardian neemt de regering van Boris Johnson het risico om ‘een handelsoorlog te ontketenen’, terwijl de Britten nu al moeite hebben met in hun levensonderhoud te voorzien. Ook Financial Times is niet erg enthousiast, aangezien door het nieuwe protocol ‘de VK zijn reputatie van betrouwbare partner zal verliezen, de EU gedwongen wordt de vrijhandelsovereenkomst met het VK te annuleren en het Ierland zal verdelen’. De conservatieve The Sun daarentegen grijpt de kans om de EU nog weer eens aan te vallen: ‘Ze willen ons straffen voor brexit.’

    Lees ook:

  • EU onthult plan voor ‘grootste verbod ooit’ op gevaarlijke chemische stoffen

    EU onthult plan voor ‘grootste verbod ooit’ op gevaarlijke chemische stoffen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Frankrijk en Duitsland omzeilden embargo om wapens aan Rusland te verkopen

    » Turkije veroordeelt Osman Kavala tot levenslange gevangenisstraf

    EU wil grootschalig verbod op ziekmakende chemicaliën

    Duizenden potentieel schadelijke chemische stoffen zouden binnenkort in Europa verboden kunnen worden op grond van nieuwe beperkingen, bericht The Guardian. Het Europees Milieubureau (EEB) heeft het over ’s werelds ‘grootste verbod op giftige chemische stoffen ooit’.

    Eerder dit jaar verklaarden wetenschappers dat de chemische verontreiniging een ‘planetaire grens’ had overschreden, wat de ineenstorting van wereldwijde ecosystemen als gevolg zou kunnen hebben. Schadelijke chemische stoffen zouden walvissoorten op de rand van uitsterven brengen. Ook zoude deze stoffen de oorzaak zijn van de dalende menselijke vruchtbaarheidscijfers en 2 miljoen sterfgevallen per jaar.

    Het is voor het eerst dat een plan zich richt op hele klassen van chemische stoffen

    In de maandag gepubliceerde ‘routekaart’ van de EU wordt gebruikgemaakt van bestaande wetten om giftige stoffen te verbieden die in verband worden gebracht met kanker, hormonale verstoring, reprotoxische aandoeningen, zwaarlijvigheid, diabetes en andere ziekten.

    Het is voor het eerst dat een plan zich richt op hele klassen van chemische stoffen, aldus The Guardian. Stoffen die op de lijst staan voor een verbod zijn bijvoorbeeld alle vlamvertragers, bisfenolen, PVC-plastics, giftige chemicaliën in luiers voor eenmalig gebruik en PFAS, die ook wel ‘forever chemicals’ worden genoemd vanwege de lange tijd die ze nodig hebben om op natuurlijke wijze af te breken.

    Lees ook:

  • Biden: 800 miljoen dollar extra voor steun aan Oekraïens leger

    Biden: 800 miljoen dollar extra voor steun aan Oekraïens leger

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verdachte van schietpartij in New Yorkse metro kondigde geweld aan op YouTube

    » Ruikende telefoons kunnen op een dag ziekten als kanker opsporen

    Ook Europese Unie geeft extra wapenhulp

    De Verenigde Staten en de Europese Unie hebben woensdag beide extra militaire steun aan Oekraïne toegezegd. De aankondiging vindt plaats op het moment het land zich opmaakt voor een Russisch offensief in het oosten, dat een grotere uitdaging zou kunnen opleveren dan eerdere gevechten in de buurt van Kyiv, meldt The Washington Post.

    President Biden vertelde aan de Oekraïense president Volodymyr Zelensky dat hij 800 miljoen dollar extra toezegt voor veiligheidssteun, waaronder wapens en munitie. Eerder op woensdag zei de Europese Raad van regeringsleiders akkoord te gaan met 500 miljoen euro (544 miljoen dollar) aan extra steun voor de Oekraïense strijdkrachten.

    De nieuwe toezeggingen komen op een moment dat wereldleiders reageerden op de opmerking van Biden dat Rusland een ’genocide’ uitvoert in Oekraïne. De Franse president Emmanuel Macron waarschuwde voor ’een escalatie van de retoriek’ en een woordvoerder van het Kremlin noemde de uitspraak ’onaanvaardbaar’.

    Lees ook: