Tag: extreemrechts

  • Tsjechië: leider van extreemrechtse SPD verkozen tot parlementsvoorzitter

    Tsjechië: leider van extreemrechtse SPD verkozen tot parlementsvoorzitter

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Mexico: president Sheinbaum dient klacht in na aanranding op straat

    » Washington vermindert vliegverkeer met 10 procent vanwege shutdown

    Babiš wilde de SPD-leider niet in zijn kabinet hebben

    De populistische partij SPD (Svoboda a přímá demokracie, Vrijheid en directe democratie), geleid door Tomio Okamura, tekende maandag een coalitieakkoord met de ANO-partij van de pro-Trump-miljardair Andrej Babiš en de rechtse partij AUTO. Daarmee stelden ze de positie van parlementsvoorzitter veilig, de derde belangrijkste na die van president en premier.

    ‘Uiteindelijk waren zelfs de waarschuwingen’ van zijn broer, Hayato Okamura, een christendemocratisch parlementslid, ‘tevergeefs’, merkt de Frankfurter Allgemeine Zeitung op. Hayato had Tomio Okamura omschreven als een ‘instabiel individu’ en een ‘ernstige bedreiging’ voor de veiligheid van het land.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De bliksemsnelle opkomst van de leider van de SPD, een extreemrechtse partij die bekendstaat om haar racistische retoriek en nauwe banden met Poetins Rusland, kan worden verklaard door de politieke berekeningen van (…) Babiš’, aldus de krant.

    ‘Die laatste had de stemmen van de SPD nodig voor zijn herverkiezing als regeringsleider, maar wilde voorkomen dat zo’n controversieel figuur als Okamura in zijn eigen kabinet zou komen. Hem degraderen tot de in wezen eervolle positie van parlementsvoorzitter was een handige oplossing voor Babiš, maar een die veel Tsjechen woedend maakte.’

  • De achterban van Bolsonaro is aan het versnipperen

    De achterban van Bolsonaro is aan het versnipperen

    De oud-president van Brazilië is onlangs veroordeeld tot 27 jaar cel voor zijn couppoging. Zijn extreemrechtse aanhang is er nog altijd, maar antropoloog Isabela Kalil, die al jaren bolsonaristische groepen volgt, ziet dat ze minder hecht en meer verspreid zijn.

    Aan de vooravond van het proces tegen en de veroordeling van [de Braziliaanse] oud-president Jair Bolsonaro vertoonde de beweging die bekendstaat als het ‘bolsonarisme’ tekenen van verandering. Voorheen wist deze beweging sectoren als het bedrijfsleven en de landbouw te mobiliseren, maar tegenwoordig is ze meer versnipperd geraakt over kleinere bubbels en individuele acties. Dit heeft te maken met recente ontwikkelingen zoals de importheffingen van Donald Trump, die een deel van de achterban direct hebben getroffen.

    Volgens antropoloog Isabela Kalil, die al jaren bolsonaristische groepen volgt, betekent deze verschuiving niet dat de oud-president aan macht heeft ingeboet. Kalil is coördinator van de postdoctorale opleiding Antropologie aan de School voor Sociologie en Politiek van São Paulo.

    In een interview met Agência Pública licht Kalil de veranderingen in het gedrag van de aanhangers van Bolsonaro toe. Ze spreekt ook over de mogelijke troonopvolgers aan extreemrechtse kant in Brazilië. Volgens haar maakt de voormalige presidentsvrouw Michelle Bolsonaro meer kans om politiek erfgenaam van haar man te worden dan zijn zonen.

    Welke signalen van betrokkenheid of mobilisatie onder bolsonaristische groepen ziet u, aan de vooravond van het proces tegen Bolsonaro? Heerst er een sfeer van anticipatie, van apathie of van radicalisering?

    ‘Mensen zijn ervan overtuigd dat het een politieke vervolging is. Voor hen is het dus geen echt proces, maar een schijnvertoning waarvan de uitkomst vooraf al vaststaat. De bolsonaristen spreken van een dictatuur van de rechterlijke macht.

    Ze verwachten niet dat er iets anders zal gebeuren; er heerst diep wantrouwen, niet alleen in overheidsinstellingen, maar ook in de werkelijkheid zelf. De mobilisatie richt zich eerder op het niet naleven van gerechtelijke bevelen dan op gewelddadige acties, zoals de bestorming van het Hooggerechtshof.

    Er heerst weliswaar altijd angst voor aanslagen, zoals die op het Hooggerechtshof, maar de situatie is anders dan in 2022, toen er sprake was van gemobiliseerde groepen, waarvan sommige zelfs gewapend waren. Dat zie ik nu niet gebeuren. Als er al sprake is van radicalisering, zal dat eerder het geval zijn bij individuen.’

    Welke stromingen binnen het bolsonarisme zijn momenteel het actiefst? En is er ook sprake van onderlinge verdeeldheid?

    ‘Na 8 januari [de dag van de aanvallen op het presidentieel paleis, het hooggerechtshof en het nationaal congres] zijn zakenlieden en militairen enigszins van het strijdtoneel verdwenen. In het openbaar, althans. Ze lieten een vacuüm achter dat werd opgevuld door evangelische christenen. Deze ontwikkeling is vooral zichtbaar in de figuur van dominee Silas Malafaia, die de recentste bolsonaristische straatprotesten organiseerde. Bij die gelegenheden wordt nu zelfs gebruikgemaakt van materiaal voor religieuze bijeenkomsten, zoals geluidswagens en grote videoschermen. Ondanks dit religieuze element zijn de actiefste groepen tegenwoordig degenen die zich roeren in het debat over de vrijheid van meningsuiting, voornamelijk op sociale media. Die roep om vrijheid van meningsuiting is gekoppeld aan het trumpisme en aan de acties van Elon Musk na de tijdelijke blokkade van X in Brazilië.

    Wat de ondernemers betreft; delen van het bedrijfsleven en de agrarische sector werden direct getroffen door Trumps importheffingen en hebben zich daarom teruggetrokken. Hoewel sommigen de schuld publiekelijk bij president Lula leggen, stelde deze sectoren zich pragmatisch op.

    Inmiddels zijn de actiefste aanhangers gewone burgers, en is het bolsonarisme wat meer versnipperd geraakt. Dat is anders dan een paar jaar geleden, toen je nog specifieke, hechte groepen rond Bolsonaro kon aanwijzen. Vandaag de dag is de beweging meer verspreid, vooral door de uiteenlopende meningen over de gebeurtenissen van 8 januari en de vrijheid van meningsuiting.’

    In hoeverre ziet de achterban Bolsonaro nog als een onvervangbare figuur? Is er ruimte voor de opkomst van nieuwe namen?

    ‘Hoewel hij niet verkiesbaar is, denk ik dat hij nog steeds als onvervangbaar wordt gezien. Zo zien niet alleen de kiezers het, het is ook een pragmatische overweging voor rechts en extreemrechts.

    Na zijn verkiezing was Bolsonaro oppermachtig; hij verstevigde het extreemrechtse kamp, dat in Brazilië nog niet zo institutioneel verankerd was. Ook andere politieke ontwikkelingen spelen een rol, zoals het uiteenvallen van de [centrumrechtse partij] PSDB. Traditionelere en nieuwere rechtse krachten zochten toenadering tot elkaar en het bolsonarisme trok heel rechts met zich mee. Bolsonaro is dus een onvervangbare figuur op rechts in de breedste zin, hoewel er ook wel enige ruimte is voor anderen.

    Uit opiniepeilingen blijkt inmiddels dat kiezers de zonen van Bolsonaro niet geloofwaardig vinden; er heerst wantrouwen tegenover hen. Als bolsonaristen op zijn zonen zouden moeten stemmen, zouden sommigen dat weigeren en anderen het met tegenzin doen. Die bezwaren zie ik echter niet bij Michelle Bolsonaro, de voormalige presidentsvrouw. Ik denk dat zij een goede kans maakt om de sterkste erfgenaam van het bolsonarisme te worden.

    Michelle Bolsonaro maakt goede kans om de sterkste erfgenaam van het bolsonarisme te worden

    De grootste kanshebber buiten de familie Bolsonaro is Tarcísio de Freitas, de gouverneur van São Paulo, maar binnen de familie heeft Michelle de politieke macht. Als vrouw zou zij een soort gematigd bolsonarisme kunnen aanspreken. Voor de bolsonaristische kiezer die gelooft dat een vrouw niet op eigen kracht een kandidatuur kan dragen, is het een geruststellende gedachte dat zij zeer dicht bij Jair Bolsonaro staat en als zijn spreekbuis kan fungeren. Zeker in het geval van een eventueel huisarrest, aangezien ze dan in hetzelfde huis zouden verblijven.

    Ik ben zeer sceptisch wanneer ik een bolsonarist zie die zich kandidaat stelt en zijn toekomstplannen uiteenzet; die veranderen immers om de haverklap. Maar ja, Bolsonaro is de enige die erin slaagt een breed politiek spectrum aan te spreken, iets wat geen van zijn erfgenamen hem nadoet.’

    Hoe spreken de digitale leiders van het bolsonarisme over het proces tegen de oud-president?

    ‘De betrokkenheid van internationale figuren als Elon Musk, Steve Bannon en Donald Trump geeft de bolsonaristen munitie. Het wekt de indruk dat er internationale erkenning is voor de vermeende onderdrukking van de vrijheid van meningsuiting en dat het geen eerlijk proces is. Musk was feitelijk de eerste die dit zo verwoordde. Voorheen waren er geen leiders die zich op deze manier uitlieten. Tijdens Trumps eerste ambtstermijn was het vooral Bolsonaro die toenadering probeerde te zoeken tot de Amerikaanse president.

    Het trumpisme heeft Lula en zijn Arbeiderspartij een zeker voordeel gegeven in hun pleidooi voor soevereiniteit. Anderzijds heeft het brandstof gegeven aan het bolsonaristische narratief van politieke vervolging, dat weer aansluit bij de discussie over big tech.’

    Ziet u dat bolsonaristen ‘het zinkende schip verlaten’ of houdt de harde kern voet bij stuk?

    ‘Er zijn bolsonaristen die het zinkende schip verlaten, al is het maar uit zelfbehoud, om vervolging te ontlopen. Maar of ze ook anders gaan stemmen, is een tweede.

    Tijdens de laatste verkiezingen merkten we in de focusgroep een opvallend fenomeen op bij jonge mannen. Aanvankelijk zeiden zij dat ze niet op Bolsonaro zouden stemmen. Destijds, in 2022, speelde de corona-aanpak een rol: mensen die dierbaren aan het virus hadden verloren, durfden er niet openlijk voor uit te komen dat ze Bolsonaro steunden. Ze vonden het lastig om aan hun partner, moeder, vrienden of baas toe te geven dat ze op Bolsonaro stemden. Maar naarmate het gesprek in de focusgroep vorderde, voelden ze zich vrijer om toch toe te geven dat hun stem naar Bolsonaro zou gaan.

    Openlijke steun voor het bolsonarisme is één ding, stemmen op een van zijn politieke erfgenamen of op iemand die door Bolsonaro wordt gesteund is iets anders. Hoeveel dat uitmaakt is nu nog niet te meten. We zullen moeten afwachten wat de daadwerkelijke impact van het vonnis zal zijn: zal de achterban verder afzwakken? En hoe zal de strijd om de politieke erfenis van Bolsonaro zich verder ontwikkelen?

  • Moeten we nog wel een Tesla blijven rijden?

    Moeten we nog wel een Tesla blijven rijden?

    Sinds Elon Musk extreemrechts is geworden en deel uitmaakt van de regering van Donald Trump, is de beurskoers van Tesla dramatisch gekelderd. Mensen doen afstand van hun Tesla of kopen geen auto meer van dit merk. Is dat terecht, of kunnen we gewoon in deze auto blijven rijden? Twee bezitters van een Tesla geven hun mening. 

    ‘Als ik opnieuw mocht beslissen, zou ik weer de Model 3 kopen’

    Dan Neil – The Wall Street Journal

    ‘Nieuwsgierige lezers hebben het altijd al willen weten: in wat voor auto rijdt de autorecensent van The Wall Street Journal?’ schrijft Dan Neil, de man die verantwoordelijk is voor de autorubriek van het Amerikaanse dagblad. Hij geeft op die vraag meestal liever geen antwoord, om te vermijden dat mensen hem in een bepaald hokje plaatsen. Maar nu biecht hij het dan toch op.

    ‘Onlangs heb ik een nieuwe auto gekocht. Maandenlang heb ik allerlei cijfers doorgespit: aankoopprijs, gebruikskosten, geavanceerde veiligheids-, communicatie- en gemaksfuncties. Met mijn levenslange expertise kwam ik tot de meest rationele, redelijke en verantwoorde keuze die ik kon maken. En nu denken mijn buren dat ik een zwak heb voor nazi’s.’ 

    Begin januari kocht Neil een amper gebruikte Tesla Model 3 Standard Range uit 2022 voor 26.400 dollar (24.500 euro). Hij had de aanschaf van een auto al een paar jaar uitgesteld, maar besloot tot aankoop over te gaan voordat de Trump-regering een einde zou maken aan het federale belastingvoordeel voor gebruikte EV’s en tarieven op auto’s en auto-onderdelen zou gaan heffen. Achteraf bezien heeft deze tijdige aankoop hem heel wat geld bespaard.

    ‘De Model 3 is een van de veiligste auto’s op de weg’ 

    Maar toen sloeg de tijdgeest om. ‘In de drie weken tussen het moment dat ik op de koopknop op de website van Tesla klikte en het bericht “Klaar om op te halen” ontving, sloot Tesla-CEO Elon Musk zich officieel aan bij de regering-Trump. Daarmee smeedde hij een alliantie tussen de man die de EV-industrie in de VS in feite heeft gecreëerd en degene die het liefst ziet dat de stekker eruit wordt getrokken.’ 

    Neil zag hoe Musk en Trump tijdens de laatste maanden van de presidentiële campagne naar elkaar toe groeiden en ging ervan uit dat Musks ommezwaai naar rechts het imago van Tesla zou schaden. Zijn vermoedens klopten: in China, de grootste automarkt ter wereld, daalde de verkoop van Tesla’s in februari met 49 procent ten opzichte van een jaar eerder; in Australië in dezelfde periode met 72 procent. In Californië – de grootste markt voor EV’s in de VS – daalde de verkoop van Tesla’s al in 2024 met bijna 12 procent, terwijl de verkoopcijfers binnen de EV-sector als geheel stabiel bleven.

    Maar dat extremisten showrooms van Tesla zouden vernielen, oplaadstations in brand zouden steken en auto’s op straat zouden aanvallen, had hij nooit verwacht. ‘Er zijn al eerder boycots geweest in de auto-industrie, maar de kritiek op Musk is aan het veranderen in een razzia.’ Vorig jaar begonnen mensen zelfs bumperstickers op hun Tesla te plakken met de tekst ‘Ik kocht deze voordat we wisten dat Elon gek was!’

    ‘De Model 3 blijft de juiste keuze, hoeveel saluten Musk ook brengt’

    Ondanks al deze kritiek op Musk heeft Neil geen spijt van zijn aankoop. ‘Als ik opnieuw moest beslissen, zou ik weer de Model 3 kopen. Omdat Musk gelijk had voordat hij de fout in ging. De Model 3 uit 2022 is een fantastische kleine auto: oerdegelijk, snel en sterk, met veel comfort in de cabine en een infotainmentsysteem dat dankzij regelmatige updates met de tijd alleen maar beter wordt. Het is ook een van de veiligste auto’s op de weg, met vijf sterren over de hele linie en een hele reeks geavanceerde rijhulpsystemen, zoals een robuuste rijstrookassistent. Er is niets wat in de buurt komt voor zo weinig geld.’ Tesla kan bovendien bijdragen aan een duurzamere toekomst, aldus Neil. ‘De Model 3 is nog steeds de juiste keuze, hoeveel saluten Musk ook met zijn opgeheven arm brengt,’ concludeert hij.  


    ‘Ik voel me niet meer prettig in een Tesla’

    John Blumenthal – Los Angeles Times

    De voormalige tijdschriftredacteur John Blumenthal schreef eind 2022 in Los Angeles Times over zijn worsteling met het feit dat hij in een Tesla rijdt. Hij kocht een paar jaar geleden een tweedehands exemplaar, naar eigen zeggen omdat hij ‘hypocriet was geweest’. Jarenlang had hij zich uitgesproken over de gevaren van koolstofuitstoot. Maar tegelijkertijd reed hij rond in een oude benzinebak die 1 op 10 reed en elke keer als hij de sleutel in het contactslot draaide ‘het geluid maakte van een raketlancering’.

    ‘Mijn vrienden die zich inzetten voor het milieu waren er niet van onder de indruk dat ik ijverig composteerde in de stad, ledlampen installeerde en energiezuinige apparaten gebruikte. Ik moest meer doen om mijn ecologische voetafdruk te verkleinen. Ze herinnerden me eraan dat de ijsbergen aan het smelten waren en zeiden dat er minstens één ijsbeer dakloos en hongerig rondzwierf door mijn schuld.’ 

    ‘Op den duur raakte ik gehecht aan het gestroomlijnde ontwerp van de auto’

    Omdat Blumenthal vaak om zich heen hoorde dat de Tesla de milieuvriendelijkste auto was, besloot hij afscheid te nemen van zijn benzineslurper en de overstap te wagen. ‘Het duurde een paar weken voordat ik de basis onder de knie had, maar op den duur raakte ik gehecht aan het gestroomlijnde ontwerp en de toeters en bellen van de auto. Dat gevoel was echter van korte duur.’ 

    Toen Elon Musk zijn politieke standpunten naar buiten bracht, begon Blumenthal zich zorgen te maken over het politieke statement dat de auto lijkt af te geven. ‘Zullen mensen me zien als een symbool van rechts milieuactivisme, een levend oxymoron? Toen ik de auto kocht, had ik niet echt een mening over Musks enigszins dubieuze politieke overtuigingen. Nu Musk blijkbaar naar uiterst rechts is gezwaaid – door journalisten van X te verbannen en neonazi’s weer toegang te geven tot het sociale netwerk – vind ik het verschrikkelijk om met zijn merk geassocieerd te worden.’ 

    ‘Zou een dreun voor de Tesla-aandelen echt iets veranderen aan het beleid van Musk?’

    Blumenthal zou zijn Tesla kunnen verkopen als een uiting van protest, maar, legt hij uit, hij gelooft niet dat dit Musk op andere gedachten zou kunnen brengen. ‘Al zou ik deel uitmaken van een grote beweging en zouden veel andere politiek bewuste potentiële Tesla-eigenaren kiezen voor andere, nieuwere EV’s, zou een dreun voor de Tesla-aandelen dan echt iets veranderen aan het beleid van Musk? En hoeveel mensen zouden wel niet hun baan verliezen als mensen geen Tesla’s meer zouden kopen?’ 

    Blumenthal is er nog niet helemaal over uit of hij zijn Tesla van de hand moet doen, al neigt hij daar wel sterk naar. ‘Ik voel me er niet meer prettig in. Het is een prachtig ontworpen auto zonder CO2-uitstoot en aanvankelijk was ik er trots op om te worden gezien in een voertuig dat mijn zorg voor het milieu uitdroeg. Maar ik ben progressief en als de politiek van Musk niet radicaal ten goede verandert, zal het rijden in een Tesla, voor mij althans, net zo hypocriet en onhoudbaar worden als het rijden in een benzineslurper was,’ concludeert hij.  

  • Frankrijk: Marine Le Pen veroordeeld tot celstraf wegens fraude

    Frankrijk: Marine Le Pen veroordeeld tot celstraf wegens fraude

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: lichamen van acht ambulancechauffeurs gevonden

    » Aardbeving Myanmar: mensen slapen op straat uit angst voor naschokken

    De extreemrechtse politica spreekt van een ‘heksenjacht’

    De Franse politica Marine Le Pen, de leider van de extreemrechtse partij Rassemblement National, is dinsdag vanwege financiële fraude door de rechter veroordeeld tot vier jaar celstraf, waarvan twee voorwaardelijk. Ze zou miljoenen euro’s aan geld van de Europese Unie hebben verduisterd. Verder mag ze de komende vijf jaar niet meedoen aan verkiezingen, wat betekent dat ze de presidentsverkiezingen van 2027 aan zich voorbij moet laten gaan.

    In extreemrechtse kringen klinkt – uiteraard – felle kritiek op het besluit van de rechter. ‘Wanneer radicaal links de stemming niet democratisch kan winnen, gebruiken ze justitie om hun tegenstanders gevangen te zetten’, tweette Elon Musk eerder op dinsdag. Donald Trump vergeleek Le Pens situatie met die van hemzelf, omdat ook tegen hem verschillende rechtszaken werden aangespannen in de aanloop naar de presidentsverkiezingen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Le Pen presenteert de zaak tegen haar als een heksenjacht, een echo van de taal die Donald Trump gebruikte in de rechtszaak tegen hem,’ merkt CNN op. ‘Net als Trump beweert Le Pen het slachtoffer te zijn van een deep state die wil voorkomen dat haar beweging aan de macht komt. Ze trok de onafhankelijkheid van de aanklagers in twijfel en beweerde dat hun eis van onverkiesbaarheid een gewelddadige aanval op de democratie was,’ schrijft The Washington Post.

    Volgens The Wall Street Journal is deze beslissing van de rechtbank ‘koren op de molen voor functionarissen van de Trump-regering, waaronder vicepresident JD Vance en Elon Musk, die het Europese politieke establishment ervan beschuldigen de democratie te verstikken door te proberen extreemrechtse partijen te isoleren’. The New York Times benadrukt echter dat de veroordeling is voorafgegaan door een ‘langdurig onderzoek’ en gebaseerd is op ‘gedetailleerd bewijsmateriaal’. Bovendien hebben andere prominente Franse politici zoals Nicolas Sarkozy zich ook schuldig gemaakt aan een ‘lange lijst van financiële onregelmatigheden’, aldus CNN. Zo verbazend is het dus niet, wil de nieuwszender zeggen.

  • Roemenië: extreemrechts schuift twee nieuwe kandidaten naar voren

    Roemenië: extreemrechts schuift twee nieuwe kandidaten naar voren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » DR Congo: rechtstreekse onderhandelingen gepland tussen Kinshasa en M23

    » Amerikaanse rechter oordeelt: ‘Elon Musks DOGE moet informatie vrijgeven’

    Kandidaat Călin Georgescu werd uitgesloten van deelname

    George Simion, leider van de nationalistische AUR-partij [Alliantie voor de Unie van Roemenen], ‘de op een na grootste politieke kracht in het Roemeense parlement’, en Anamaria Gavrila, ‘leider van een nieuwe extreemrechtse partij met de naam POT [Partij van de Jonge Mensen]’, kondigden dinsdag aan dat ze zullen deelnemen aan de verkiezingsrace, meldt Financial Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Simion beweerde dat ze allebei de steun hadden gekregen van de voormalige extreemrechtse kandidaat Călin Georgescu, die eerste werd in de eerste ronde maar ervan wordt verdacht te hebben geprofiteerd van Russische inmenging en werd uitgesloten van de verkiezingen.

    Simion en Gavrila zullen zich beiden kandidaat stellen zodra ze voor zaterdag de benodigde 200.000 handtekeningen hebben verzameld. ‘Als de papieren van ons beiden worden gevalideerd, zal een van ons zich terugtrekken’ om extreemrechts de best mogelijke kans te geven op de verkiezingswinst, aldus de leider van POT.

  • Roemenië: extreemrechtse kandidaat Georgescu uitgesloten van verkiezingen

    Roemenië: extreemrechtse kandidaat Georgescu uitgesloten van verkiezingen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada: oud-bankier Mark Carney volgt Justin Trudeau op als premier

    » Filipijnen: ex-president Rodrigo Duterte gearresteerd

    Er zou sprake zijn van Russische inmenging

    De Roemeense verkiezingscommissie heeft zondag de pro-Russische extreemrechtse kandidaat Călin Georgescu uitgesloten van deelname aan de nieuwe presidentsverkiezingen die gepland staan voor 4 mei. De beslissing leidde tot demonstraties van zijn aanhangers, van wie er ongeveer driehonderd probeerden door het veiligheidskordon voor het kiesbureau te breken terwijl ze ‘Vrijheid!’ scandeerden, meldt het dagblad Romania Libera uit Boekarest.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De eerste stembusgang, die vorig jaar november werd gehouden en in de eerste ronde werd gewonnen door Georgescu, werd nietig verklaard vanwege financiële onregelmatigheden die volgens het Grondwettelijk Hof verband hielden met Russische inmenging.

    De ultranationalistische kandidaat, die zijn uitsluiting van deelname bestempelde als een ‘institutionele staatsgreep’, gaat nog steeds aan de leiding met 40 procent van de stemmen. Het verbod is nog niet definitief en kan worden aangevochten bij het Grondwettelijk Hof, dat woensdag uitspraak moet doen. Georgescu wordt ook onderzocht op zes aanklachten, waaronder lidmaatschap van een fascistische organisatie en het verspreiden van valse informatie over de financiering van zijn campagne.

  • Waarom jongeren steeds minder vertrouwen hebben in de democratie

    Waarom jongeren steeds minder vertrouwen hebben in de democratie

    Het fascisme uit de jaren dertig veroorzaakte een genocidale oorlog. Inmiddels zijn de herinneringen vervaagd, net als het stigma dat aan extreemrechts kleeft. En dat is gevaarlijk voor de democratie.

    Overal ter wereld sterft de democratie uit. Dit klinkt misschien als paniekzaaierij, en roept op zijn minst een aantal vragen op. Want wat betekent dat eigenlijk? Komen er dan geen verkiezingen meer? Wordt de oppositie als crimineel afgespiegeld? Als dat de maatstaven zijn, is het Rusland van Vladimir Poetin nog altijd een democratie. Er zijn namelijk zes politieke partijen vertegenwoordigd in de Doema, het federale parlement, en er zijn in Rusland meer dan twintig geregistreerde politieke partijen. Maar zoals je waarschijnlijk begrijpt, is Rusland geen democratie: het is een natie die van een autoritair naar een totalitair regime afglijdt. Sinds Stalins tijd werden er niet zo veel Russen om politieke redenen vervolgd.

    Het geloof in de democratie is onmiskenbaar op zijn retour. Uit nieuw onderzoek blijkt dat een vijfde van de Britten onder de vijfenveertig gelooft dat het land het best kan worden bestuurd door ‘een sterke leider die zich niet druk hoeft te maken over verkiezingen’, terwijl dit onder hun oudere landgenoten 8 procent is. Deze cijfers weerspiegelen wereldwijde trends.

    Uit een onderzoek van Cambridge-onderzoekers in 2020, uitgevoerd in honderdzestig landen, bleek dat jongere generaties steeds minder vertrouwen hebben in de democratie. Daarnaast toonde een analyse van het Pew Research Center aan dat in 2024 bijna twee derde van de burgers in twaalf hoge-inkomenslanden ontevreden was over de democratie, een aanzienlijke stijging ten opzichte van net onder de helft in 2017.

    Economische uitsluiting

    Waar komt dit vandaan? Het Cambridge-onderzoek concludeerde dat economische uitsluiting een belangrijke reden was voor ontevredenheid onder jongeren. We kunnen een wijze les trekken uit het geval van Rusland. Toen de Sovjet-Unie uiteenviel, verklaarde de nieuwe Russische president, Boris Jeltsin, in 1990: ‘We zorgen ervoor dat de levensstandaard van de mensen niet daalt, en in feite moet die op den duur kunnen stijgen.’

    Binnen vier jaar werd het reële inkomen van Russen gehalveerd, en door de schoktherapie-beleidsmaatregelen belandden 32 miljoen Russen in armoede. In 2021 sprak nog slechts 16 procent van de Russen zich uit voor ‘het westerse model van democratie’. De chaos van het vrijemarktkapitalisme werd gepresenteerd als democratie, wat leidde tot een diep gevoel van desillusie – iets waar Poetin handig op inspeelde.

    Jonge Britten zijn het slachtoffer geworden van een beleid waar de meesten van hen nooit voor hebben gekozen

    Groot-Brittannië heeft niet geleden onder de verschrikkingen van het Rusland van de jaren negentig. Toch vormde de giftige combinatie van neoliberaal economisch beleid en bezuinigingen een zware last voor de jongeren. Het thatcherisme beloofde vrijheid, maar leverde in plaats daarvan onzekerheid op. Stabiele banen zijn verdwenen, huurprijzen zijn gestegen, lonen gedaald, de jeugdzorg is gedecimeerd en afgestudeerden worden geconfronteerd met torenhoge schulden voor het volgen van een universitaire studie.

    Jonge Britten zijn het slachtoffer geworden van een beleid waar de meesten van hen nooit voor hebben gekozen. Het is geen wonder dat democratie steeds meer aan aantrekkingskracht verliest voor hen en voor hun leeftijdsgenoten in andere landen die evengoed lijden onder het neoliberalisme. In Frankrijk bijvoorbeeld zegt bijna een derde van de jongeren het vertrouwen in de democratie te hebben verloren.

    Maar er is nog iets anders aan de hand. Neem de Verenigde Staten. De jaren zestig en zeventig vormden de ideale voedingsbodem voor de opkomst en triomf van een Trump-achtig figuur. De economie zat in een crisis: een giftige mix van hoge inflatie en stagnerende groei. Er vonden agressieve racistische protesten plaats tegen de burgerrechtenbeweging en er waren rellen door heel de VS. Er was ook veel meer criminaliteit en geweld, met een verdubbeling van het aantal moorden tussen het midden van de jaren zestig en het einde van de jaren zeventig.

    Nadat bijna zestigduizend Amerikaanse soldaten omkwamen in de oorlog in Vietnam, eindigde het conflict in een pijnlijke nederlaag en ontstond het gevoel dat de macht van de VS aan het afbrokkelen was. Het verzet tegen links was veel wijdverspreider, zoals blijkt uit de Hard Hat Riot van 8 mei 1970, toen in New York antioorlogsdemonstranten door honderden bouwvakkers werden belaagd. 

    Een vervaagd verleden

    De persoon die in die tijd het dichtst in de buurt van Trump nu kwam was George Wallace, een racist en aanhanger van segregatie, zij het nog altijd minder grof en leugenachtig dan de huidige gekozen president. Hij haalde 13,5 procent in de presidentsverkiezingen van 1968, en de VS kregen uiteindelijk Richard Nixon als president en daarna Ronald Reagan, een rechtse rakker van een heel ander soort. 

    Toch vertoonden de VS van de jaren zestig en zeventig veel minder ontvankelijkheid voor fascistische sympathieën dan in de jaren dertig. Charles Coughlin, een priester met nazisympathieën, had 30 miljoen luisteraars voor zijn radioshow op een Amerikaanse bevolking van minder dan 130 miljoen. Uit één opiniepeiling leek naar voren te komen dat hij wat populariteit en invloed betreft enkel voor president Franklin D. Roosevelt onderdeed.

    Het stigma dat kleeft aan dictatuur en extreemrechts is verminderd

    Wat is er dan veranderd? De schaduw van het fascisme uit de jaren dertig, dat resulteerde in een genocidale vernietigingsoorlog, verliest aan kracht. Het stigma dat kleeft aan dictatuur en extreemrechts is verminderd. Amerikaanse kiezers uit de jaren zeventig waren misschien diep gedesillusioneerd, maar een Trump zouden ze te veel naar Mussolini vinden neigen, of zelfs een Hitler. Van deze angst is nu geen sprake meer.

    De democratie onder het kapitalisme wordt altijd al sterk ingeperkt door bedrijfsbelangen en plutocraten die veel meer macht hebben dan de gemiddelde kiezer. Wanneer het kapitalisme in een crisis belandt, zoals in 2008, wekken de fundamentele tekortkomingen ervan de woede op van het volk. Het gaat erom wie hiervan profiteert. Extreemrechts heeft een verbijsterend succesvolle sociale mediastrategie ontwikkeld die steeds meer volgelingen radicaliseert, terwijl links lichtjaren achterloopt.

    Mensen hebben alle reden om woedend te zijn, maar hun woede is verkeerd gericht. Het geloof in de democratie brokkelt af als gevolg van een falend economisch systeem, en als er geen overtuigende antwoorden op deze crisis komen, kan dat fataal blijken te zijn.

  • De democratie zit in een neerwaartse spiraal, maar is nog niet verloren

    De democratie zit in een neerwaartse spiraal, maar is nog niet verloren

    Volgens politiek wetenschapper Cas Mudde is de rechts-extremis­tische golf geen politieke omwenteling, maar het resultaat van een transformatie die al aan het begin van deze eeuw is ingezet.

    ‘We hebben grootse plannen voor de ­toekomst!’ twitterde de Hongaarse premier Viktor Orbán na zijn eerste telefoontje met Donald Trump, enkele uren nadat die tot winnaar van de Amerikaanse presidentsverkiezingen was uitgeroepen. In andere landen, van Argentinië en Israël tot het het Verenigd Koninkrijk, waren radicaal-rechtse politici al even opgetogen. Maar eigenlijk waren leiders van alle politieke kleuren er als de kippen bij om Trump te feliciteren en de nauwe banden van hun land met de Amerikanen te benadrukken. ‘Als zeer hechte bondgenoten staan we schouder aan schouder voor de verdediging van onze gedeelde waarden van vrijheid, democratie en ondernemingsgeest,’ zei de Britse premier Keir Starmer.

    Het is duidelijk dat 2024 een goed jaar was voor ­radicaal-rechts, een heel slecht jaar voor zittende regeringen en wereldwijd een zorgelijk jaar voor de democratie. Hoe dat komt is even simpel als bedroevend: er is al lange tijd een proces gaande waarin radicaal-rechts steeds breder wordt geaccepteerd en genormaliseerd. Wat er het afgelopen jaar is gebeurd was geen politieke omwenteling, maar het resultaat van de politieke transformatie die al aan het begin van deze eeuw is ingezet.

    Er bestaan veel verschillende opvattingen over het onderscheid tussen links en rechts, maar ik definieer rechtse ideologieën als het gedachtegoed waarin maatschappelijke ongelijkheid goed en natuurlijk is en staten niet moeten proberen een egalitairdere samenleving te scheppen. Binnen deze brede groep ondersteunt centrumrechts de kerninstituties en de waarden van de liberale democratie. Uiterst rechts doet dat niet; het wezen daarvan zijn nativisme, een xenofobe vorm van nationalisme, en autoritarisme, een fundamenteel geloof in orde en gezag. 

    Binnen uiterst rechts verwerpt extreemrechts de democratie, het idee dat mensen bij meerderheid hun eigen leiders kiezen (denk aan het fascisme uit het verleden), terwijl radicaal rechts alleen tegen bepaalde elementen van de liberale democratie is, met name tegen rechten voor minderheden en de scheiding der machten. De afgelopen jaren is een deel van deze groep echter geradicaliseerd, bijvoorbeeld door het democratische stelsel te ondermijnen (zoals Orbán) of door verkiezingsuitslagen te verwerpen (zoals Trump), zonder openlijk een niet-democratisch stelsel voor te staan. 

    Garen spinnen

    John Burn-Murdoch, datajournalist van Financial Times, typeerde het afgelopen jaar zo: ‘Economische beroering + sociale onrust = verkiezings­uitslagen 2024.’ Deze beknopte uitleg weerspiegelt in grote lijnen de kennis die inmiddels bestaat over het succes van radicaal-rechts in de afgelopen vier tot vijf decennia. Maar al is duidelijk dat radicaal-rechts baat heeft bij economische en politieke ‘crises’ die economische zorgen en culturele achteruitgang veroorzaken, de vraag waarom radicaal-rechts de enige politieke familie is die daarvan profiteert wordt minder vaak gesteld. Zeker: het is logisch dat zij degenen zijn die garen spinnen bij de zogenaamde ‘vluchtelingencrisis’ of zelfs bij terroristische aanslagen, gezien de islamofobe reactie daarop, maar het is minder duidelijk waarom juist radicaal-rechts voordeel heeft van de andere grote crises van de eenentwintigste eeuw: de grote recessie, de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne. Geen daarvan houdt rechtstreeks verband met het wezen van radicaal-rechts: nativisme, of xenofoob nationalisme. Deze crises hadden net zo goed tot een toename van steun voor (centrum- en radicaal) links kunnen leiden, omdat ze alle drie het falen en de beperkingen van het neoliberale stelsel blootlegden. 

    De politieke schokken van 2016 hebben een golf van politieke doemliteratuur op gang gebracht. In 2024 werden boeken over de ondergang van de democratie en het liberalisme bestsellers, terwijl de media in vette letters een ‘wereldwijde democratie-crisis’ uitriepen. 

    Verkeert de democratie inderdaad in crisis? En zo ja, zal ze overleven wat er nu komen gaat? Zoals zo vaak hangt het antwoord op die vraag gedeeltelijk af van hoe je ‘democratie’ definieert. In electorale democratieën kunnen de burgers via vrije en eerlijke verkiezingen hun vertegenwoordigers kiezen, maar ontbreekt het aan liberale bescherming zoals rechten voor individuen en minderheden, die alleen in liberale democratieën gegarandeerd zijn. Meer in het algemeen hebben mensen zowel in democratieën als in autocratieën te maken met ‘autocratisering’. En dat is het echte verhaal van de eenentwintigste eeuw: dat liberale democratieën aan het eroderen zijn. 

    Radicaal-rechts beleefde zijn electorale doorbraak nog voordat het een krachtige media-infrastructuur kon opbouwen

    Zo had het niet hoeven gaan. De opkomst van radicaal-rechts en de crisis van de democratie zijn de gevolgen van politieke keuzes, voornamelijk gemaakt door de meest bevoorrechte mensen en de politieke en media-elites. Op microniveau zijn deze keuzes vooral te verklaren als arrogantie, onwetendheid en eigenbelang. Maar op macroniveau leggen ze een structurele kwestie bloot die problematischer is: het beperkte draagvlak voor en de inherente kwetsbaarheid van de liberale democratie.

    Radicaal-rechts beleefde zijn electorale doorbraak nog voordat het een krachtige media-infrastructuur kon opbouwen. Jarenlang waren radicaal-rechts en de media elkaars favoriete vijanden geweest. Naarmate radicaal-rechts breder geaccepteerd raakte, vooral via samenwerkingen en zelfs fusies met ­centrumrechts, gingen steeds meer rechtse media openlijk steun geven aan radicaal-rechtse partijen en politici. Zo werd Jair Bolsonaro door veel grote mediabedrijven in Brazilië gesteund, en ook door The Wall Street Journal in de VS, terwijl Fox News en een groot aantal nieuwere, extreemrechtse media als spreekbuis voor Trump en de geradicaliseerde Republikeinse Partij gingen dienen. 

    Natuurlijk spelen sociale media ook een rol, al is die niet zo groot als algemeen wordt aangenomen. Het is waar dat sociale media de rol van de traditionele ‘poortwachters’ verder hebben verzwakt en dat ze door sommige spelers op radicaal-rechts handig zijn gebruikt.

    Uit veel onderzoeken is bovendien gebleken hoe radicaal-rechts profiteert van ‘algoritmische radicalisering’, met andere woorden het proces waarmee sociale­mediaplatforms mensen in digitale ‘rabbit holes’ duwen door hen steeds radicalere dingen voor te schotelen. Toch is uit onderzoeken ook gebleken dat het effect van sociale media op kiesgedrag betrekkelijk klein is. Zo wijzen de eerste tekenen er ook op dat de invloed van kunstmatige intelligentie op verkiezingen tot nu toe veel kleiner is dan werd gevreesd.

    Politieke elites

    Van veel groter belang is het gedrag van politieke elites, voornamelijk, maar niet alleen, van rechts. Net als in het Europa van begin twintigste eeuw hebben politieke elites een cruciale rol gespeeld in de acceptatie en normalisering van radicaal-rechts. Nadat ze de beweging eerst grotendeels hadden genegeerd of buitengesloten, zouden centrumrechtse partijen na de electorale doorbraak van radicaal-rechts de boodschap daarvan overnemen. En doordat zij die beeldvorming en standpunten overnamen, met name over immigratie, werd radicaal-rechts steeds meer een logische coalitiepartner. Dit is in vrijwel alle Europese landen zichtbaar.

    Had in de jaren negentig nog maar een handvol landen een regering met radicaal-rechts erin, inmiddels heeft radicaal-rechts in de meeste EU-staten op dit moment of in het recente verleden op lokaal of landelijk niveau regeringsverantwoordelijkheid gekregen, net als in een toenemend aantal landen in Azië en de Amerika’s. 

    Politieke elites zijn nooit gedwongen om radicaal-rechts te omarmen. Ze kozen er zelf voor om dat te doen, vaak meer om strategische dan om ideologische redenen, vanuit de gedachte dat het uiteindelijk in hun voordeel zou zijn. In de meeste gevallen hebben de elites van het midden de radicaal-rechtse partijen ook onderschat, denkend dat ze die wel in de hand konden houden.

    Journalisten en politici denken vaak dat ‘het volk’ veel rechtser is dan het in werkelijkheid is

    De politieke en media-elites beweren geregeld dat centrumconservatieven simpelweg doen wat ‘het volk’ wil. Maar al hebben ze de geluiden en voorkeuren van radicaal-rechts inderdaad lang genegeerd, journalisten en politici denken vaak dat ‘het volk’ veel rechtser is dan het in werkelijkheid is. Ze denken ook dat bevolkingen de afgelopen jaren rechtser zijn geworden, wat aantoonbaar niet waar is. De Amerikaanse politicoloog Larry Bartels ontdekte dat de mensen in de EU en de VS niet naar rechts zijn opgeschoven. Ze zijn eerder iets inclusiever geworden dan exclusiever. En terwijl rechtse elites protesten tegen de ‘Latijns-Amerikaanse homorechtenrevolutie’ hebben ontketend, zijn er onder de bevolking in het algemeen ‘geen aanwijzingen voor verzet’ tegen die rechten. Ook op het gebied van homorechten zijn mensen eerder toleranter geworden. Dat komt niet zozeer doordat ze van standpunt zijn veranderd, maar doordat inclusievere jonge mensen de plaats innemen van exclusievere ouderen (die doodgaan).

    Toch is onder kiezers de focus veranderd. Ging politiek in de twintigste eeuw altijd over sociaal-economische onderwerpen, deze eeuw wordt het debat steeds meer gedomineerd door sociaal-culturele kwesties. Simpel gezegd: cultuuroorlogen hebben de plaats van de klassenstrijd ingenomen. En ook dat is geen proces dat zich van onderop voltrekt. Mensen volgen de elites, die de mogelijkheid hebben om de agenda te bepalen. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat wanneer de media veel aandacht besteden aan een specifieke kwestie, zoals immigratie, mensen zo’n kwestie ook belangrijker gaan vinden.

    Huisvesting

    Maar zelfs wanneer immigratie niet de belangrijkste zorg van het electoraat is, zoals in de Amerikaanse presidentsverkiezingen, waar het onderwerp voor de kiezers gemiddeld pas op de zesde plaats kwam, kan nativisme gedrag sturen. Dat gebeurt wanneer andere politieke onderwerpen, ook sociaal-economische, geradicaliseerd raken. Neem bijvoorbeeld het debat over huisvesting dat zowel in Nederland als in de VS speelt. In Nederland was huisvesting tijdens de campagne van 2023 een van de belangrijkste onderwerpen, maar de discussie richtte zich voor een groot deel op de druk die vluchtelingen op de huizenmarkt zouden leggen, terwijl in werkelijkheid maar 5 tot 10 procent van het totale sociale­woningbestand in het land naar vluchtelingen gaat.

    ‘Verkiezingen zijn geen democratie’

    Algemene verkiezingen zijn een aanfluiting voor de democratie, zegt de Engelse bioloog en denker George Monbiot in een pleidooi voor de heroverweging van het huidige verkiezingssysteem.

    Het oorspronkelijke artikel uit The Guardian publiceerde 360 in editie 235. Monbiot betoogt daarin dat verkiezingen niet de werkelijke democratie bevorderen, maar eerder de macht van elites in stand houden. Politieke partijen zaaien verdeeldheid om stemmen te winnen, terwijl belangrijke kwesties zoals de klimaatcrisis of ongelijkheid vaak onbesproken blijven. Hij benadrukt dat de meeste problemen na verkiezingen onopgelost blijven. ‘Zoals in het openbare debat zo vaak gebeurt, worden er concepten met elkaar verward. Verkiezingen zijn geen democratie en democratie is geen verkiezingen.’

    Monbiot haalt voorbeelden aan van alternatieve vormen van besturing, zoals participatiedemocratie en loting, die effectief blijken in andere samenlevingen, bijvoorbeeld in Rojava (de Autonome Regio Noord- en Oost-Syrië) en de Braziliaanse stad Porto Alegre. Loten, zoals in het oude Athene en in Venetië gebeurde, kan een representatiever en eerlijker systeem teweegbrengen, waarbij ‘gewone burgers’ beslissingen nemen die vaak inclusiever en duurzamer zijn dan die van verkozen volksvertegen­woordigers. Monbiot ziet geen gevaar in de tegenwerping dat onervaren of corrupte mensen zo in machtige posities zouden kunnen komen en benadrukt dat lobbyen en geld op deze manier minder invloed zullen hebben.

    Bovendien zijn er indrukwekkende resultaten mee gehaald. ‘Ierland gebruikte burgergroepen om de debatten over het homohuwelijk en abortus op te lossen en doorbrak daarmee de schijnbaar hardnekkige verdeeldheid in een grotendeels katholieke natie. Frankrijk heeft een burgervergadering ingesteld om zich een weg te banen door de complexe en politiek gevoelige kwestie van stervenshulp.’

    De komende jaren komt er ongetwijfeld een nieuwe golf aan democratische doemliteratuur en zullen veel mensen naar het verleden kijken om antwoorden voor de toekomst te vinden. Geen van beide zal erg nuttig zijn. Om radicaal-rechts te bestrijden en de liberale democratie te versterken moeten we zorgen dat we de juiste lessen leren. We hebben niet te maken met het radicaal-rechts van de jaren tachtig of de jaren dertig van de vorige eeuw. Zowel de dreiging vanuit die hoek als de politieke context zijn nu fundamenteel anders. Dat betekent dat de politieke oplossingen ook fundamenteel anders moeten zijn. 

    Hedendaags radicaal-rechts is in de eerste plaats een electorale dreiging, wat het fascisme uit het verleden nooit is geweest. Afgezien van enkele uitzonderingen, met name de nazipartij van Hitler, waren fascisten bij verkiezingen in de minderheid en kwamen ze alleen aan de macht via een semistaatsgreep (Mussolini’s mars op Rome) of dankzij een buitenlandse bezetter, met name nazi-Duitsland. Ook de politieke context is fundamenteel veranderd. In de jaren dertig was de democratie ten diepste impopulair en nog nauwelijks op de proef gesteld. Vandaag de dag heeft de democratie nog steeds sterk de voorkeur, ook al neemt het draagvlak ervoor wel af.

    Zowel onder de elites als bij de massa is radicaal-rechts nu breed geaccepteerd en genormaliseerd

    Ook van de jaren tachtig valt niet veel nuttigs te leren. Radicaal-rechtse partijen hadden toen in grote lijnen dezelfde ideologie als nu, zij het minder openlijk extreem, maar ze waren over het algemeen slecht georganiseerd, afhankelijk van één leider en kregen nooit veel steun van de kiezers. Bovendien hadden ze te maken met een cordon sanitaire: de meeste gevestigde partijen weigerden met hen samen te werken. 

    De enige manier om de democratie tegen hedendaags radicaal-rechts te beschermen is door radicaal-rechts en de democratie te zien zoals ze nu zijn. Zowel onder de elites als bij de massa is radicaal-rechts nu breed geaccepteerd en genormaliseerd. 

    Het gevecht tegen radicaal-rechts is belangrijk, maar daar zou het niet bij moeten blijven. Dat gevecht moet ook, zelfs in de eerste plaats, een strijd vóór de liberale democratie zijn. Het moet positief zijn in plaats van negatief, proactief in plaats van reactief. Het moet ook die delen van de elite en van de massa die de liberale democratie niet aanhangen of begrijpen, voor zich weten te winnen.

    Pluralisme

    Liberaal-democratische elites zouden radicaal-rechtse figuren en hun ideeën niet acceptabel en normaal moeten maken. Dat betekent niet dat de leiders, het gedachtegoed en de aanhangers van radicaal-rechts genegeerd moeten worden. Maar omdat radicaal-rechts de democratie bedreigt, moet er anders mee omgegaan worden dan met centrumpartijen die wel achter de liberale democratie staan. De meeste radicaal-rechtse figuren hebben zich onbetrouwbaar getoond door samenzweringstheorieën en leugens te verspreiden; de liberaal-democratische media kunnen hen niet zomaar op hun woord geloven. In plaats van opinie­artikelen of kritiekloze interviews te publiceren, moeten de media beweringen van radicaal-rechts kritischer analyseren en dan de ideologische aannames en de feitelijke onjuistheden laten zien.

    Politieke elites moeten op hun beurt radicaal-rechts als de stem van de luidruchtige minderheid gaan behandelen en niet meer als die van de zwijgende meerderheid. Dat wil niet zeggen dat ze de onderwerpen en standpunten van radicaal-rechts moeten negeren, maar ze moeten ook niet beweren dat die de belangrijkste of enige zorgen van ‘het volk’ zijn. Het fundament van de liberale democratie is pluralisme, dat erkent dat samenlevingen bestaan uit verschillende individuen en groepen met een scala aan belangen en waarden. Al die verschillende belangen en waarden zijn legitiem en het is aan politici om de compromissen te zoeken die recht doen aan de belangen en ­waarden van een meerderheid van de bevolking. Beweren dat er één oplossing bestaat die voor iedereen het beste is, zoals het neoliberalisme en het populisme doen, verzwakt niet alleen de ­liberale democratie. Het versterkt ook radicaal-rechts. 

    Cas Mudde is universitair hoofddocent aan de school voor publieke en internationale betrekkingen van de Universiteit van Georgia. Hij is auteur van o.a. The Far Right Today (2019) en Populism, A Very Short Introduction (2017, samen met Cristóbal Rovira Kaltwasser).

  • Duitsland: 250.000 mensen demonstreren in München tegen extreemrechts

    Duitsland: 250.000 mensen demonstreren in München tegen extreemrechts

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: Israëlische troepen trekken zich terug uit de Netzarim-corridor

    » DR Congo: buurlanden roepen op tot onmiddellijk staakt-het-vuren

    Over twee weken zijn er algemene verkiezingen in Duitsland

    De demonstratie van zaterdag in Beieren overtrof met grote afstand die van vorige week zondag in Berlijn, waar volgens de politie 160.000 mensen bijeenkwamen voor het Duitse parlement. Met nog twee weken te gaan voor de algemene verkiezingen werd deze reeks protesten vorige week uitgelokt door het feit dat de conservatieve kandidaat (CDU) voor het kanselierschap en favoriet in de peilingen, Friedrich Merz, nauwere banden heeft aangeknoopt met de extreemrechtse partij Alternative für Deutschland (AfD).

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Merz werkte met de AfD samen om op 29 januari in de Bondsdag een niet-bindende motie erdoor te krijgen die tot doel had alle buitenlanders zonder papieren aan de grens te blokkeren, inclusief asielzoekers. Bij de demonstratie van zaterdag in München ‘wezen honderdduizenden vingers in de richting van Friedrich Merz’, aldus de Süddeutsche Zeitung. ‘Lange tijd leek de democratie in dit land in de schemering te staan. Nu ontwaakt ze,’ analyseert het Beierse dagblad.

  • Duitsland: conservatieven en extreemrechts nemen anti-immigratiewetsvoorstel aan

    Duitsland: conservatieven en extreemrechts nemen anti-immigratiewetsvoorstel aan

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verenigde Staten: vliegtuig stort neer in Washington met 64 mensen aan boord

    » Syrië: rebellenleider Ahmed al-Sharaa benoemd tot interim-president

    De motie werd ingediend na een recente mesaanval

    Extreemrechts heeft woensdag in Duitsland een enorm ‘taboe’ doorbroken, merkt Die Zeit op. ‘Op de dag dat de Bondsdag de tachtigste verjaardag van de bevrijding van het vernietigingskamp Auschwitz herdacht’, verenigden CDU/CSU-parlementsleden – de partij van voormalig kanselier Angela Merkel – en de Alternative für Deutschland (AfD) hun stemmen om op het nippertje een wetsvoorstel door de kamer te loodsen dat gericht is op het aanscherpen van het immigratiebeleid van het land, merkt het Duitse weekblad op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De motie, die niet bindend is maar een hoge symbolische waarde heeft, werd ingediend door rechts, dat favoriet is in de peilingen in de aanloop naar de parlementsverkiezingen op 23 februari. De motie roept Duitsland op om alle buitenlanders zonder geldige toegangsdocumenten, inclusief asielzoekers, aan de grens terug te sturen. De motie werd ingediend na een mesaanval die werd toegeschreven aan een illegale Afghaanse migrant en waarbij twee doden vielen, waaronder een kind. Sinds de Tweede Wereldoorlog hebben de traditionele gematigde partijen samenwerking met extreemrechts op federaal niveau altijd uitgesloten.

  • EU wil de inmenging van TikTok bij Roemeense verkiezingen onderzoeken

    EU wil de inmenging van TikTok bij Roemeense verkiezingen onderzoeken

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Politierapport Brazilië: Bolsonaro zat achter de couppoging in 2022

    » Israël gaat akkoord met staakt-het-vuren in Libanon

    Waarnemers hebben duizenden nepaccounts ontdekt

    ‘De rol van TikTok, een Chinees bedrijf, wordt nauwkeurig onderzocht na de verrassende overwinning van een extreemrechtse kandidaat, Calin Georgescu, in de eerste ronde van de Roemeense presidentsverkiezingen op 24 november,’ schrijft Politico.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Valérie Hayer, voorzitster van de Renew-fractie in het Europees Parlement, heeft Shou Zi Chew, CEO van TikTok, opgeroepen om in Brussel te getuigen om er zeker van te zijn dat ‘zijn platform niet handelt in strijd’ met de Digital Services Act (DSA), de Europese regelgeving over online content. Waarnemers hebben ‘de verborgen activiteiten van duizenden nepaccounts in de aanloop naar de stemming’ aan de kaak gesteld, merkt Politico verder op.

    De eerste plaats van Georgescu, die door geen enkele partij werd gesteund en tijdens zijn campagne afwezig was in de reguliere media, verraste de opiniepeilers en de politieke klasse. De tweede verkiezingsronde wordt gehouden op 8 december.

  • RN-proces: gevangenisstraf en onverkiesbaarheid geëist tegen Marine Le Pen

    RN-proces: gevangenisstraf en onverkiesbaarheid geëist tegen Marine Le Pen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Brazilië: man geladen met explosieven sterft voor het Hooggerechtshof

    » Franse minister annuleert reis naar COP29 wegens spanningen met Bakoe

    Ze zou fondsen van het Europees Parlement verduisterd hebben

    Woensdag eiste de openbare aanklager in Parijs vijf jaar gevangenisstraf, waarvan twee jaar onvoorwaardelijk, en vijf jaar onverkiesbaarheid tegen Marine Le Pen in de rechtszaak inzake parlementaire medewerkers voor het Rassemblement National. Ze zei dat Le Pen de spil vormde van een ’georganiseerd systeem‘ dat ontworpen was om van het Europees Parlement de ’melkkoe‘ van de RN te maken. De extreemrechtse partij zou onder haar leiding EP-fondsen hebben verduisterd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ’Terwijl Le Pen, een doorgewinterde redenaar, haar kalmte wist te bewaren tijdens het proces, waren veel van haar medegedaagden niet in staat om zelf overtuigende argumenten naar voren te brengen’, merkt Politico op. ’Het bewijs dat in de rechtszaal werd gepresenteerd, toonde aan dat veel van de mensen die waren ingehuurd als parlementaire medewerkers zelden of nooit het Parlement bezochten.’

    De gevangenisstraf die dinsdag tegen Marine Le Pen werd geëist is aanpasbaar, wat betekent dat ze niet de gevangenis in zou hoeven gaan. Wel zou de straf het haar onmogelijk kunnen maken om zich kandidaat te stellen voor de presidentsverkiezingen van 2027, omdat het Openbaar Ministerie heeft gevraagd om de onverkiesbaarheid onmiddellijk in te laten gaan, zelfs als er hoger beroep wordt aangetekend.

  • België: Vlaams extreemrechts wint zijn eerste gemeente ooit

    België: Vlaams extreemrechts wint zijn eerste gemeente ooit

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zelensky beschuldigt Noord-Korea van het leveren van troepen aan Rusland

    » China lanceert militaire manoeuvres rond Taiwan

    De partij Vlaams Belang won er 47,4 procent van de stemmen

    ‘Nooit eerder gezien: extreemrechts wint de verkiezingen met een absolute meerderheid in Ninove’, kopt La Libre. De Belgische stad met 40.000 inwoners, ten westen van Brussel, is de eerste in de Belgische geschiedenis die in handen valt van een extreemrechtse partij.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De lijst Forza Ninove van de Vlaamse partij Vlaams Belang (VB), die geleid wordt door Tom Van Grieken, won 47,4 procent van de stemmen bij de lokale verkiezingen van zondag, ver boven de 30,8 procent die de vertrekkende liberale burgemeester behaalde. Extreemrechts was in Ninove al als winnaar uit de bus gekomen bij de verkiezingen van 2018, maar een grote coalitie rond de Vlaamse liberalen slaagde er toen in om het in de oppositie te houden.

  • Is de Europese Green Deal bij de laatste verkiezingen weggestemd?

    Is de Europese Green Deal bij de laatste verkiezingen weggestemd?

    De tegenstanders van de Europese Green Deal hebben bij de afgelopen verkiezingen veel meer stemmen gewonnen. De meest fervente voorstanders hebben massaal verloren. Wat betekent dit voor de huidige klimaatbeschermingsmaatregelen?

    Na de afgelopen verkiezingen is iedereen die klimaatbeleid als een van de belangrijkste kwesties van de EU beschouwt in een katerige stemming. In heel Europa bagatelliseren rechtse partijen de klimaatverandering of ontkennen ze die zelfs helemaal en voeren ze campagne om klimaatbeschermingsmaatregelen en milieuregelgeving te vertragen en te verhinderen. De rechtse populisten, zoals de Duitse AfD en het Franse Rassemblement National van Marine Le Pen, zijn het weliswaar niet altijd met elkaar eens, maar dat heeft weinig te maken met hun meningsverschillen over milieu- of klimaatbeleid. In geval van twijfel, zoals de stemmen van rechts de afgelopen jaren hebben laten zien, stemmen ze meestal samen tegen klimaatbescherming

    Dit speelde echter nauwelijks een rol in de afgelopen zittingsperiode. De meerderheid steunde de Europese eco- en klimaattransitie, die werd geïnitieerd door de conservatieve EC-voorzitter Ursula von der Leyen. In januari 2020 stemden 482 van de 713 Europarlementariërs in het EU-parlement voor de Green Deal, die Von der Leyen eerder had omschreven als een Europese ‘maanlanding’. Europarlementariërs stemden er dus met een duidelijke meerderheid voor dat de Europese Unie haar economieën tegen 2050 moet omzetten naar CO₂-vrije industrieën, elektriciteits- en warmteopwekking, elektrische auto’s en klimaatvriendelijke bouw en landbouw.

    Conservatieven, sociaaldemocraten en groenen trokken toen samen op – dit alles in de nasleep van klimaatprotesten in heel Europa en de verwoestende gevolgen van droogte in veel landen.

    Dat is nu aan het veranderen. Hoewel de rechtse populisten geen meerderheid hebben, hebben ze wel winst geboekt, maar in sommige gevallen minder dan aanvankelijk werd gedacht. Toch zouden ze nu goed kunnen zijn voor ongeveer een kwart van de zetels in het nieuwe parlement. Daarnaast moet de Conservatieve Fractie (EVP) misschien vertrouwen op de rechtse eurosceptische ECR-Fractie (Europese Conservatieven en Hervormers) voor de herverkiezing van Ursula von der Leyen – ervan uitgaande dat de sociaaldemocraten en Groenen niet meespelen. Waarnemers denken dat dit politiek gezien duur zou kunnen uitpakken. De valuta: compromissen over toekomstige klimaat- en milieubesluiten.

    Niet alleen de zetels, maar ook de stemming is veranderd sinds 2019. Hoewel de Green Deal en het ‘Fit for 55’-wetgevingspakket zijn opgesteld door Ursula von der Leyen, staan veel conservatieven er niet meer 100 procent achter. Dit is bijvoorbeeld te zien in de CDU/CSU-campagne tegen het verbod op verbrandingsmotoren – dat wil zeggen het verbod op nieuwe registraties van diesel- en benzineauto’s vanaf 2035.

    Waarnemers zien daarom het grootste probleem niet direct in de winst van rechts, maar in de wankele conservatieven: ‘Ze moeten stoppen met het afkraken van de Green Deal en deze verder ontwikkelen,’ zegt Lutz Weischer van de organisatie Germanwatch bijvoorbeeld. Als de conservatieven de kant van de rechtspopulisten kiezen, zullen ze een krappe meerderheid hebben. Alleen al vanwege het imago zal dit waarschijnlijk niet altijd gebeuren – maar het is ook zeker dat het moeilijker zal worden om de meerderheid te behalen voor nieuwe ambitieuze klimaat- en milieubeschermingsprojecten.

    Relatief veilig

    De volgende grote projecten zouden kunnen worden geschrapt of afgezwakt door het nieuwe EU-parlement:

    • Verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035: de verordening die daadwerkelijk is aangenomen, kan worden heropend, er kan opnieuw over worden onderhandeld of ze kan helemaal worden geschrapt.
    • Verordening inzake natuurherstel: deze is bedoeld om beschadigde ecosystemen te herstellen, ook om het verlies aan biodiversiteit een halt toe te roepen. Het parlement heeft deze al aangenomen, zij het in afgezwakte versie. De staatshoofden en regeringsleiders blokkeren momenteel echter de uitvoering ervan. Er wordt daarom gevreesd dat de verordening zal worden heropend en dat sommige passages opnieuw zullen worden geformuleerd. Dan zou de verordening weer door het nieuwe parlement moeten, of ze zou ook volledig ongedaan gemaakt kunnen worden.
    • Invoering van emissiehandel voor vervoer en gebouwen vanaf 2027 (ETS II): tot nu toe bestaat er in Europa alleen certificatenhandel voor emissies van energiebedrijven, binnenlandse vluchten en bepaalde industriële bedrijven (ETS I). ETS II is bedoeld om emissies van wegvervoer, gebouwen en bepaalde industriële brandstoffen vast te leggen, te beperken en langzaam te verminderen. Dit zou de verwarmingskosten en brandstoffen duurder kunnen maken. Dit klimaatbeschermingsinstrument is eigenlijk ook al lang rond. Onder druk van het Parlement zou de EU-Commissie het echter kunnen terugdraaien of herzien.
    • Nieuwe klimaatdoelstelling voor 2040: in februari 2024 stelde de EU-Commissie voor om de uitstoot van de lidstaten in 2040 met 90 procent te verminderen ten opzichte van 1990. Dit is nog niet besloten en zal de komende jaren waarschijnlijk ook moeilijk worden.
    • Hervorming van de chemicaliënverordening van de EU: de EU-Commissie wilde de meest schadelijke chemicaliën in consumentengoederen verbieden. Dit betreft ook zogenaamde eeuwigdurende chemicaliën zoals PFAS (geperfluoreerde en polygefluoreerde alkylverbindingen). Ook hiervoor zal waarschijnlijk geen meerderheid worden gevonden.

    Sommigen hopen dat de belangrijkste regelgeving al sinds 2019 van kracht is. ‘De koers is ook al uitgezet voor de handel in emissierechten,’ zegt Ottmar Edenhofer, hoofdeconoom bij het Potsdam Institute for Climate Impact Research. Hoewel de emissiehandel voor transport en gebouwen kan worden verzwakt door een te laag prijsplafond vast te stellen, moeten de lidstaten nog steeds aan hun klimaatverplichtingen voldoen. De politieke drempels voor een dergelijke afzwakking via prijzen zijn echter relatief hoog. ‘Ik denk daarom dat de Green Deal relatief veilig is.’

    De EU heeft in ieder geval goed gebruikgemaakt van de ‘window of opportunity’ om een aantal mijlpalen zoals emissiehandel redelijk waterdicht te maken. Toch kunnen de klimaatbeschermingsmaatregelen worden geannuleerd of ‘slechts’ worden afgezwakt. Veel experts vrezen dat de Green Deal op zijn minst gedeeltelijk zal worden afgebroken.

    ‘Toch weiger ik fatalistisch te zijn,’ verklaarde Laurence Tubiana, voormalig Frans klimaatdiplomaat en nu hoofd van de European Climate Foundation, maandag na de verkiezingen. ‘Er is geen oplossing voor de crisis in de kosten van levensonderhoud, veiligheid of concurrentievermogen zonder een ecologische ommekeer.’

    Het alternatief voor herstructurering is eigenlijk altijd uitstel. Overigens is dit heel duidelijk te zien in andere landen, zoals de VS. Tijdens het Trump-tijdperk is in een paar jaar tijd veel klimaatbeleid afgebroken, dat nu weer moeizaam moet worden opgebouwd.

  • Duitse politieagent raakt ernstig gewond bij mars tegen extreemrechts

    Duitse politieagent raakt ernstig gewond bij mars tegen extreemrechts

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nigeria: ten minste 18 doden bij reeks zelfmoordaanslagen

    » Extreemrechts domineert in eerste ronde Franse verkiezingen

    Demonstratie tegen AfD mondde uit in botsingen met de politie

    In het Duitse Essen is zaterdag een politieagent ernstig gewond geraakt. Dat gebeurde in de marge van het congres van de extreemrechtse partij Alternative für Deutschland (AfD). Terwijl de ongeveer 550 afgevaardigden van de partij stemden over de herverkiezing van hun leiders, ‘verzamelde zich een enorme menigte’ buiten het stadhuis waar het congres werd gehouden ‘om te protesteren tegen de populistische partij’, meldt Deutsche Welle.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Verschillende demonstranten kwamen in botsing met de politie, waarbij achtentwintig agenten gewond raakten, van wie één ernstig’, aldus de Duitse website. In de zaal werden Tino Chrupalla en Alice Weidel als de gezamenlijke leiders van AfD herkozen. Bij de laatste Europese verkiezingen won de partij bijna 16 procent van de stemmen, meer dan de sociaaldemocraten van bondskanselier Olaf Scholz.

    Volgens een correspondent van DW was het voornamelijk een vreedzaam protest van leden van kerkgenootschappen, de klimaatbeweging Fridays for Future en Omas gegen Rechts. ‘Ze kwamen allemaal bijeen om de boodschap over te brengen dat de stad Essen het partijcongres van de AfD niet verwelkomt.’ Het geweld tegen de politie zou komen van een kleine groep van links-extremisten. Een politiewoordvoerder zegt dat de zwaargewonde agent tegen zijn hoofd zou zijn geschopt.