Tag: extreemrechts

  • Overheidsfinanciering voor Duitse extreemrechtse partij stopgezet

    Overheidsfinanciering voor Duitse extreemrechtse partij stopgezet

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Tientallen doden in China door aardverschuiving

    » NAVO-lidmaatschap Zweden dichterbij met goedkeuring Turkije

    Door de uitspraak staat ook de AfD ter discussie

    Het constitutionele hof in Duitsland heeft dinsdag besloten dat de overheidsfinanciering van de partij Die Heimat (‘Het Vaderland’) moet worden stopgezet. Volgens het hof was Die Heimat er expliciet op uit om de Duitse democratie te ondermijnen of zelfs omver te werpen. Dat meldt Politico.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens de uitspraak van dinsdag zal Die Heimat niet langer overheidssubsidies ontvangen en zullen Die Heimat en haar donateurs niet langer belastingaftrek krijgen, zo zei de rechtbank. Door de uitspraak is het debat opgelaaid of de AfD ook dergelijke sancties kan krijgen.

    Markus Söder, de minister-president van de zuidelijke deelstaat Beieren, zei voorafgaand aan de uitspraak dat het stoppen van overheidsfinanciering van Die Heimat een blauwdruk zou kunnen zijn voor het aanpakken van de AfD. Eerder deze week demonstreerden honderdduizenden Duitsers tegen de extreemrechtse partij.

    Lees ook:

  • Moet de extreemrechtse Alternative für Deutschland verboden worden?

    Moet de extreemrechtse Alternative für Deutschland verboden worden?

    Na recente onthullingen dat AfD-politici plannen bespraken om immigranten te deporteren, is in Duitsland het debat opgelaaid of de partij verboden moet worden. Maar een lange verbodsprocedure zou de partij alleen maar groter maken, stellen tegenstanders.

    Ja: ‘De samenleving kan het probleem niet zelf oplossen’

    Er zijn veel argumenten tegen een verbod van de extreemrechtse partij Alternative für Deutschland, schrijft Mark Bauer, juridisch redacteur bij de Duitse omroep ARD, in een commentaar op de website van het nieuwsprogramma Tagesschau. ‘Maar in tijden waarin taboes voortdurend worden doorbroken, kan de samenleving het probleem niet alleen oplossen.’

    Bauer verwijst hierbij naar de berichten van het Duitse onderzoeksplatform Correctiv over een omstreden bijeenkomst van hooggeplaatste AfD-politici met een Oostenrijkse extremist, waar werd gesproken over een plan voor massadeportaties van immigranten. Naar aanleiding hiervan zijn de afgelopen dagen tienduizenden Duitsers de straat op gegaan in verschillende steden om te protesteren tegen extreemrechts.

    ‘Het maatschappelijk middenveld is niet langer in staat om rechts-extremisten buiten de macht te houden’

    ‘Het moment is dan ook aangebroken voor een verbod’, aldus Bauer. Alle argumenten tegen een partijverbod van de AfD zijn gebaseerd op het vertrouwen ‘in een verlichte samenleving die haar eigen problemen met vijanden van vrijheid en democratie oplost. Maar daar ligt het probleem: deze ideale samenleving bestaat steeds minder in deze tijden. Het publieke debat is snel veranderd. TikTok, X en YouTube zetten de toon. En deze media zijn geen plekken om in een doordacht debat naar elkaar te luisteren. De algoritmes van sociale media zijn gericht op snelle prikkels, rumoer, het permanent doorbreken van taboes.’

    Dit politieke klimaat is de ideale voedingsbodem voor de AfD, vervolgt Bauer. ‘Vooroordelen en haat, puberale opstandigheid, het verdelen van de wereld in vriend en vijand, in echte Duitsers en gevaarlijke migranten – dit patroon vindt een publiek op sociale media voor wie bedachtzaamheid, nuancering, geduld en empathie steeds minder belangrijk zijn. De democratische cultuur heeft zodanig geleden dat het maatschappelijk middenveld alleen niet langer in staat is om rechts-extremisten buiten de macht te houden.’

    Bauer wijst erop dat ‘dit een bittere constatering is in het licht van de Duitse geschiedenis, waarin een samenleving de democratie al eens eerder in de steek heeft gelaten en zich heeft overgeleverd aan een misantropisch wij-tegen-zijfascisme’. Hij stelt dan ook dat politici en rechters het beschermen van de democratie niet alleen aan de samenleving mogen overlaten. ‘De Grondwet is niet blind voor deze situatie. Er bestaan niet voor niets instrumenten om de democratie te verdedigen, zoals een verbod op politieke partijen of het verlies van grondrechten in het geval van extreemrechtse opruiers zoals Björn Höcke [de fractieleider van de AfD in Thüringen, die wordt beschuldigd van antisemitisme en banden met neonazi’s]. Politici moeten een beschermend schild voor de democratie creëren. Nu meteen. Het moment is aangebroken.’


    Nee: ‘Een verbodsprocedure zou op dit moment te riskant zijn’

    ‘Het is bemoedigend om te zien hoeveel mensen nu in heel Duitsland de straat op gaan om een signaal af te geven tegen een steeds openlijker rechts-extremistische partij: de AfD. Lange tijd werd het groeiende succes ervan met verbazingwekkende gelijkmoedigheid geaccepteerd, wat beschamend genoeg is in een land met deze geschiedenis.’ Zo opent journalist en commentator Georg Mascolo zijn opiniebijdrage in de Süddeutsche Zeitung. ‘’Stabiliteit wordt niet alleen beïnvloed door wie de democratie aanvalt, maar ook van wie bereid is haar zichtbaar te verdedigen. Juist daarom zijn de protesten die nu plaatsvinden een signaal op het juiste moment.’

    Hoewel Mascolo de protesten toejuicht en zich terdege bewust is van de dreiging van de AfD voor de Duitse democratie, ziet hij geen heil in een partijverbod, ‘althans niet op dit moment’. De procedure voor een verbod kan alleen door de landelijke politiek of door de regering in gang worden gezet, maar ‘aangezien de betrokken autoriteiten waarschuwen tegen een verbod op de partij vanwege een gebrek aan bewijs, zouden politici hun voorbeeld moeten volgen’, aldus Mascolo.

    ‘Uitsluiting van de stembusgang mag alleen in extreme noodsituaties worden gebruikt’

    Daarnaast zou een verbod weinig zin hebben, aldus politiek redacteur Stefan Reinecke in Die Tageszeitung. ‘Een verbodsprocedure bij het Federale Constitutionele Hof duurt maanden, zo niet jaren. Dit zou de AfD de kans geven om zich bij de deelstaatverkiezingen in 2024 en bij de federale verkiezingen in 2025 te presenteren in haar favoriete rol: als de eenzame verkondiger van de waarheid en als superslachtoffer dat bedreigd wordt door onderdrukking. De slachtofferrol is de grondstof van extreemrechtse politiek.’

    Ook vindt Reinecke dat een partijverbod alleen in hoge uitzondering mag worden toegepast in een liberale rechtsstaat, en dat de maatregel eigenlijk meer iets is voor autoritaire regimes. ‘De verkiezingen zijn het hart van de parlementaire democratie. Uitsluiting van de stembusgang is een maatregel die alleen in extreme noodsituaties gebruikt zou moeten worden, als het al gebeurt. Er zijn dus terecht zeer hoge drempels voor een partijverbod: Er zijn terecht zeer hoge drempels voor een partijverbod: een partij moet hiertoe de liberale democratie “agressief” en “effectief” willen vernietigen. Het uiten van  anticonstitutionele ideeën op partijcongressen is niet genoeg.’

  • De overwinning van Wilders bevestigt de opmars van extreemrechts in Europa

    De overwinning van Wilders bevestigt de opmars van extreemrechts in Europa

    De uitslag van de Nederlandse parlementsverkiezingen laat zien dat populistische en extreemrechtse partijen opschuiven naar de politieke mainstream, schrijft Jon Henley in The Guardian.

    Keuze uit het archief

    Komende woensdag gaat heel Nederland naar de stembus in de hoop dat er nu een kabinet komt dat wél vier jaar meegaat. Ook dit keer gaat de PVV voorop in de peilingen, net als twee jaar geleden. Maar aangezien meerdere grote partijen regeren met de PVV hebben uitgesloten, gaat het opnieuw moeilijk worden om een stabiel kabinet te vormen.
    Dat voorspelde dit artikel van The Guardian al meteen na de verpletterende verkiezingswinst van Geert Wilders in 2023. Die voorspelling is in vervulling gegaan. Dat laat onverlet dat de opmars van populistische partijen een zorgelijke ontwikkeling is, aldus het Britse dagblad.

    De schokkende overwinning van Geert Wilders bij de Nederlandse parlementsverkiezingen bewijst de opkomst van populistische en extreemrechtse partijen in Europa, die – ondanks enkele tegenslagen – hun gestage opmars naar de mainstream voortzetten.

    Wilders won 37 zetels met zijn anti-islamitische Partij voor de Vrijheid (PVV). Dat is meer dan twee keer zoveel als in 2021. Maar er is geen garantie dat het hem zal lukken om een regering te vormen met een meerderheid in het Nederlandse parlement, dat uit 150 zetels bestaat.

    Het Nederlandse coalitieproces bestaat uit een eindeloze reeks compromissen en concessies met drie, vier of zelfs meer partijen. Dus zelfs als het Wilders lukt om een meerderheidskabinet te vormen, zullen zijn extreemste plannen – van een verbod op de koran tot een nexit-referendum – niet snel regeringsbeleid worden.

    Wel is de kans nu groot dat een radicaalnationalistische partij die al meer dan tien jaar door de politieke mainstream wordt buitengesloten, zich volgend jaar voegt bij de groep extreemrechtse partijen die in een groot deel van Europa oprukken.

    Een groot deel van centrumrechts in Europa is nu bijvoorbeeld net zo fel over immigratie als extreemrechts

    Die opmars is het resultaat van een reeks factoren. Lange tijd vormde het verzet tegen immigratie, de islam en de EU de kern van extreemrechts. Sinds kort zijn ook de rechten van minderheden, de zogenaamde oorlog tegen woke en de klimaatcrisis belangrijke thema’s geworden.

    Door de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne zijn de kosten van levensonderhoud enorm gestegen, wat de aantrekkingskracht van extreemrechts nog eens versterkt. De snelle, duizelingwekkende sociale en digitale veranderingen en een groeiend wantrouwen tegenover mainstreampolitici dragen er ook aan bij.

    Heel geleidelijk zijn extreemrechtse partijen op twee verschillende manieren genormaliseerd: centrumrechts heeft hun ‘eigen volk eerst’-praatjes overgenomen en is bereid geweest om coalitieafspraken te maken, terwijl extreemrechtse partijen sommige minder breed gedragen standpunten matigen.

    Een groot deel van centrumrechts in Europa is nu bijvoorbeeld net zo fel over immigratie als extreemrechts. Ondertussen proberen extreemrechtse partijen economische discipline uit te stralen, uiten ze minder scepsis tegenover de EU en nemen ze hun voormalige steunbetuigingen aan Rusland terug.

    Wilders heeft zijn overwinning te danken aan frustraties over immigratiebeleid en over de vele mainstreamcoalities die hem voorgingen. Zelf heeft hij nu zijn anti-islamitische taal wat afgezwakt, kennelijk in de hoop deel te kunnen nemen aan een coalitie.

    Of hij nu wel of niet de volgende Nederlandse regering zal leiden, zijn verkiezingsresultaat herinnert ons eraan dat bijna een derde van de Europeanen nu op populistische – extreemrechtse of extreemlinkse – partijen stemt, zoals The Guardian in september onthulde.

    Op het hele continent blijft de steun voor partijen buiten de gevestigde orde toenemen – waardoor de middenmoot steeds verder op de proef wordt gesteld.

  • Internationale media over verkiezingswinst Wilders: ‘anti-islampopulist’ wint

    Internationale media over verkiezingswinst Wilders: ‘anti-islampopulist’ wint

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Arrestaties in Spanje na aanslag op extreemrechtse politicus

    » Grote onrust na explosie tussen grens Canada en Verenigde Staten

    Bondgenoot van Le Pen en Orbán wint verkiezingen

    De verpletterende verkiezingswinst van Geert Wilders en de PVV zijn ook in het buitenland met enige verbazing ontvangen. Zo schrijft de BBC dat ‘de ervaren anti-islampopulist Geert Wilders’ een dramatische overwinning bij de Nederlandse parlementsverkiezingen heeft geboekt. Volgens de Britse staatsomroep zal de uitslag ‘de Nederlandse politiek op zijn grondvesten doen schudden’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    El País schrijft dat ‘extreemrechts’ heeft gewonnen met de verkiezingszege van Geert Wilders, voor het eerst sinds 1945. De Spaanse krant benadrukt dat het vormen van een regering moeilijk kan worden voor de PVV, omdat tot op heden weinig partijen hebben aangegeven te willen regeren met de PVV.

    Veel buitenlandse media noemen ook de anti-islam- en antimigratiestandpunten van Wilders. Zo schrijft Frankfürter Allgemeine Zeitung over de winst van ‘rechtse populist’ Wilders dat hij tot in het laatste debat zijn retoriek over migratie verdedigde. Le Monde wijst op de bondgenoten van Wilders in Europa, waaronder Marine le Pen in Frankrijk en Viktor Orbán in Hongarije.

    Lees ook:

  • Dossier: Oppoppend populisme

    Dossier: Oppoppend populisme

    Overal in Europa groeit de macht van extreemrechtse partijen. De Italiaanse premier probeert haar Fratelli d’Italia nu te deradicaliseren om aansluiting bij het midden te vinden. Met de achterban meedraaien en onderwerpen als immigratie telkens laten oppoppen doen ze allemaal.

    In het dossier Oppoppend populisme:

    1. Giorgia Meloni, de premier met vele gezichten
    2. Europa’s immigratiebeleid staat in schril contrast met mensenrechten

  • Ook in democratische landen worden mensen ingedeeld op huidskleur of afkomst

    Ook in democratische landen worden mensen ingedeeld op huidskleur of afkomst

    In democratische landen worden mensen nog altijd getagd, gelabeld of bestempeld op basis van hun huidskleur of afkomst. In Mexico is het palet wel erg uitgebreid. ‘Hoe leggen we deze figuren uit dat er witte Latijns-Amerikanen, Duitsers met een donkere huid en Europese moslims bestaan?’

    ‘Kom binnen, güerita, wat zal het zijn, wat is er van je dienst?’ Het woord güera/o wordt niet in alle landen gebruikt, maar in het mijne, Mexico, worden er blonde personen of personen met een witte huid mee bedoeld. De enige uitzondering zijn de marktkooplieden, die de gewoonte hebben iedere vrouw güerita (‘blondje’) te noemen, of ze er nou uitziet als een Barbie met platinablond haar of een chocoladekleurige huid heeft. Ik neem aan dat deze gewoonte oorspronkelijk een vorm van vleierij was, want eeuwenlang, en nog steeds, worden mensen met een lichte huid gezien als mensen met macht, als bazen en eigenaren. Als je op de markt in Mexico deel uitmaakt van de clientèle ben je dus vanzelf güerita

    Deze merkwaardige uitzondering daargelaten beschikt de Mexicaanse kleurenwaaier, net als die in andere landen van Latijns-Amerika, over enkele hulpmiddelen om onze kleurverschillen aan te geven, waarbij de lichte huid, die wij ‘wit’ noemen, altijd als vertrekpunt geldt. Wie over een lichte huid beschikt is güera/o, al ben je óók güera/o als je al dan niet geverfd blond haar hebt. En van wit naar boven – of naar beneden, het is maar hoe je het bekijkt – beschrijven de mensen zichzelf aan de hand van bepaalde schakeringen: je kunt een gezonde roze, een tarwekleurige, een kastanjebruine of een gebronsde huidskleur hebben. Het woord moreno wordt doorgaans afgezwakt met de toevoeging ‘licht’. Met de donkere huid heeft men meer moeite, vandaar dat de verkleinvorm wordt gebruikt: de pasgeboren baby is morenito; net iets donkerder en het wordt prietito, en alleen iemand met een heel donkere huid is mulato. In bepaalde kringen, met name als je behoort of wilt behoren tot een sociaal-economische of culturele middenklasse of bovenlaag, typeren maar weinigen zichzelf als moreno of ‘zwart’. Nu ja, in grappen en beledigingen komt het woord ‘zwart’ veelvuldig voor.

    Ik ben opgegroeid in een geschoold arbeidersgezin in het Mexico van de jaren zeventig en ging dus op de markt door voor güerita, op school – een nonnenschool met veel meisjes uit Spaanse gezinnen – voor wit, en bij de kapper voor kastanjebruin. Eigenlijk ben ik het een noch het ander, ik ben wit noch güera: ik heb donker kastanjekleurig haar en een kaneelkleurige huid. Maar in de denkbeeldige klasse uit mijn kindertijd en jeugd was ik een wit Mexicaans meisje dat op een particuliere school zat, een buitenlandse naam had en bovendien Engels sprak. 

    Brown, white en latina

    Om te profiteren van die twee laatste eigenschappen pakte ik in 2004 mijn biezen en ging in de Verenigde Staten wonen. Eenmaal in Los Angeles duurde het geen jaar voor het tot me doordrong dat ik helemaal niet was wat ik dacht dat ik was en dat ik ook nog eens van alles was waarvan ik me niet bewust was. Al stond het in mijn Mexicaanse paspoort – in die tijd werd in je paspoort je huidskleur vermeld –, wit was ik niet, want in de VS is white voorbehouden aan Angelsaksische Noord-Amerikanen. Ik was niet güera, wat dat staat gelijk aan blonde, en ik heb mijn haar nooit willen blonderen. Ik had niet langer een buitenlandse naam – al bleven ze hem bij Starbucks verkeerd spellen – en wat ik beschouwde als een behoorlijk goed niveau Engels viel vies tegen, want één ding is films zonder ondertiteling begrijpen, schrijven over het uitgavenbudget van Californië is andere koek. Wat nog het meeste indruk op me maakte was dat het feit dat ik Mexicaans was niet zo belangrijk leek, want toen ik in de Verenigde Staten kwam, veranderde ik prompt in ‘brown’ en in ‘latina’: Brown, immigrant, latina, who writes in Spanish and speaks English with a funny heavy accent.’

    Yup, that was me.

    Terwijl ik bezig was me een nieuwe identiteit aan te meten, had ik vooral moeite om de vinger achter het etiket ‘latina’ te krijgen. Strikt genomen is iedereen latino – voornamelijk mensen afkomstig uit Europa en Midden- en Zuid-Amerika – die een van het Latijn afgeleide taal spreekt. Spanjaarden, Italianen en Fransen zijn dus latinos, en natuurlijk ook Mexicanen, Colombianen, Argentijnen en Peruanen. En omdat we met zovelen zijn kwam iemand op het idee om de latinos van het Amerikaanse continent onder één noemer te brengen en ons Latijns-Amerikanen te noemen. Tot zover is het min of meer duidelijk. Het wordt pas problematisch als het etiket daadwerkelijk wordt gebruikt.  

    Alle hispanos zijn latinos, maar niet alle latinos zijn hispanos

    In het dagelijks leven van de Verenigde Staten gebruikt men ‘latino’ voor iedereen die uit een Latijns-Amerikaans land afkomstig is. De bepaling ‘Amerikaans’ wordt uiteraard weggelaten, want degenen die in de VS wonen beschouwen alleen zichzelf als Amerikanen. (Bolívar draait zich om in zijn graf.) ‘Latino’ wordt ook gebruikt als synoniem voor ‘brown’: je bent ‘moreno’, je bent ‘latino’. En het wordt door elkaar gehaald met ‘hispano’, wat de benaming is voor degenen die afkomstig zijn uit landen die het Spaans als officiële taal hebben: alle hispanos zijn latinos, maar niet alle latinos zijn hispanos. Op officiële papieren vallen beide categorieën onder het kopje ‘etnische groepering’. 

    Wat het kopje ‘race’ betreft bieden genoemde formulieren vier opties: wit, zwart, Aziatisch of Native American, die laatste om de inheemse volkeren van het continent aan te duiden. Wat een onzin, opnieuw. Want ik ben niet wit, maar ook niet zwart of een van de andere opties. Als het om kleur gaat past brown me het best. Maar brown geldt als synoniem van latino, wat een etnische categorie is. Toen ik in 2010 mijn bedenkingen kenbaar maakte aan de mensen van het Census Bureau, opperden ze om Race: white. Ethnicity: latinain te vullen. Maar hoor eens: in dit land ben ik zelfs op de markt niet white

    Nationalisme en witte suprematie

    Als het voorgaande niet genoeg is om iemand in zijn identiteit te laten verstrikken, zal ik je vertellen wat me overkwam toen ik na 17 jaar Verenigde Staten besloot in Spanje te gaan wonen. Het eerste wat ze vragen als ze horen waar ik vandaan kom, is wat ik vind van de Amerikaanse politiek. Ik zou kunnen antwoorden: van welke van de 35 landen van Amerika? Ik doe het niet, want ik weet best wat ze bedoelen: Amerikanen, dat zijn de inwoners van de VS (Bolívar draait zich nog eens om). Ze zeggen toch dat zij, de Spanjaarden, Amerika, de Amerikanen dus, hebben ‘veroverd’? Denken ze soms dat Hernán Cortés tot Manhattan is gekomen? Maar het mooiste komt nog: als met ‘Amerikanen’ de inwoners van de Verenigde Staten worden bedoeld, wat zijn wij dan? Het antwoord: latinos. In Spanje gebruiken de Spanjaarden, dus de oorspronkelijke latinos die ons een Latijnse/Romaanse taal hebben opgelegd, het woord ‘latino’ om ons, de Mexicaanse, Ecuadoriaanse of Peruaanse immigranten, aan te duiden. En de Spanjaarden? Dat zijn witte Europeanen. 

    Het punt is dat deze Europeanen die Spaans spreken, en in veel gevallen niet blond zijn en ook geen blauwe ogen hebben, als ze in de Verenigde Staten aankomen, etiketten krijgen opgeplakt als immigrant, latino, en in sommige gevallen brown. Ook al zijn ze geboren in Europa. Ook al beheersen ze het Engels. Kunt u zich de verwarring voorstellen?

    Welkom in mijn wereld.

    Aan welke kant van de Atlantische Oceaan je je ook bevindt, nationalisme en witte suprematie plegen de troef van de kleurenkaart te spelen: zeg me hoe donker je huid is en ik zal je zeggen hoe weinig je waard bent voor je land en je samenleving. Dat is hetzelfde in Mexico ten aanzien van de inheemse bevolking uit Oaxaca of van immigranten uit Honduras of Haïti, en in de Verenigde Staten als er sprake is van Mexicanen, Midden-Amerikanen of Afro-Amerikanen, en in Spanje als er mensen ten Zuiden van de Sahara, moros oftewel Noord-Afrikanen of zigeuners in het spel zijn: in het dagelijks leven word je onophoudelijk geconfronteerd met uitingen van latent of expliciet, niet-aflatend, heftig racisme, waarin het wemelt van de etiketten. En dat in landen die er prat op gaan tot het democratische deel van de wereld te horen.

    Hoe kunnen we de diversiteit begrijpen als het onszelf al zo’n moeite kost om te weten wat wij zijn?

    Ik schrijf dit vanuit Barcelona, een paar uur na de Spaanse verkiezingscampagne die uiteindelijk in de media werd gedomineerd door een racistische belediging aan het adres van een zwarte voetballer, die ‘aap’ werd genoemd. Na afloop van de gemeenteraadsverkiezingen bleken rechts en extreemrechts in het hele land belangrijke winst te hebben geboekt, zowel wat het aantal zetels als het aantal gemeenten betreft. Heel wat leden van die partijen zinspelen heimelijk of zelfs openlijk op hun witte huid of Europese afkomst als een van de waarden die hun programma voorstaat. 

    En hier wordt het opnieuw ingewikkeld. Hoe leggen we deze figuren uit dat er witte Latijns-Amerikanen, Duitsers met een donkere huid, Europese moslims, latinos die Spaans noch Amerikaans zijn of niet-nationalistische witten bestaan, als het ons soms moeite kost de anderen én onszelf te zien als zwarte Latijns-Amerikanen, als Noord-Amerikanen die Spaans spreken, als Latijns-Europeanen, als niet-witte Spanjaarden, als niet-Noord-Amerikaanse Amerikanen, als Native Americans? Hoe kunnen we de diversiteit begrijpen en recht doen als het onszelf al zo’n moeite kost om te weten – of te accepteren – wat wij zijn? 

  • Onrust in Duitsland na onverwachte districtwinst extreemrechtse AfD

    Onrust in Duitsland na onverwachte districtwinst extreemrechtse AfD

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Werk van Oostenrijkse schilder Klimt duurste schilderij ooit in Europa

    » Poetin spreekt over Wagner en Prigozjin duikt op in Belarus

    In het district wordt een onderzoek gestart naar de winst

    In Duitsland is grote onrust ontstaat nadat de extreemrechtse Alternative für Deutschland (AfD) de lokale verkiezingen in een klein district heeft gewonnen, zo meldt Deutsche Welle. Het is voor het eerst dat het AfD een verkiezing in het land heeft gewonnen, en andere politieke partijen zien dat als een gevaarlijk signaal, ondanks dat Sonneberg, dat in Oost-Duitsland ligt, een zeer klein kiesdistrict is.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ook in de landelijke peilingen staat de AfD er zeer goed voor, met zo’n 20 procent van de stemmen. De nationale verkiezingen zijn in 2025 en inlichtingendiensten maken zich in toenemende mate zorgen om de partij, waarvan zo’n tienduizend leden, oftewel een derde van het partijbestand, wordt gezien als extreemrechts. Met name in het oosten van het land is de partij zeer populair.

    Naast verontruste reacties van oppositiepolitici heeft de Duitse deelstaat Thüringen, waar Sonneberg onder valt, een officieel onderzoek gestart naar de verkiezingswinst. De winnaar, AfD’er Robert Sesselmann, wordt namelijk door de inlichtingendiensten in de gaten gehouden. Als Thüringen stelt dat Sesselmann niet opkomt voor democratie, zoals is vastgelegd in de grondwet, kan zijn winst worden teruggedraaid.

    Lees ook:

  • Spionagedienst: extreemrechts en Rusland grootste gevaren voor Duitsland

    Spionagedienst: extreemrechts en Rusland grootste gevaren voor Duitsland

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Estland stemt als eerste voormalige Sovjet-staat voor homohuwelijk

    » Zeker 41 doden bij rellen in vrouwengevangenis Honduras

    Extreemrechts groeit in het land

    Duitsland kampt met een groeiend probleem van extreemrechts. Dat heeft de Duitse veiligheidsdienst dinsdag gezegd bij de publicatie van hun jaarlijkse rapport, schrijft de Frankfürter Allgemeine Zeitung. Volgens de dienst is de extreemrechtse beweging binnen een jaar tijd met zeker vijfduizend leden gegroeid tot bijna veertigduizend mensen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dat er meer extreemrechtse mensen op de radar van de Duitse veiligheidsdienst zijn verschenen, heeft te maken met de monitoring van politieke partij AfD. Zeker tienduizend leden van deze partij worden als extreemrechts beschouwd. Volgens de dienst hangen veel leden van de partij complottheorieën aan en zijn ze bereid geweld te gebruiken om hun doelen te bereiken. Ook proberen ze grond op te kopen om autonome gemeenschappen te stichten. Daar staat tegenover dat ook extreemlinks in Duitsland groeit, al is deze groep minder gewelddadig.

    Volgens de veiligheidsdienst neemt ook de dreiging vanuit Rusland toe in Duitsland. Sinds de oorlog in Oekraïne zijn er meer spionnen actief in het land en wordt er meer nepnieuws verspreid over de oorlog, onder meer via sociale media. Omdat Duitsland steeds actiever Russische diplomaten en spionnen uitzet, probeert Rusland op andere manieren aan informatie te komen.

    Lees ook:

  • Hoe extreemrechts in Europa steeds normaler wordt

    Hoe extreemrechts in Europa steeds normaler wordt

    De populariteit van extreemrechtse politieke partijen neemt in steeds meer Europese landen toe. In onder andere Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Spanje is de grens tussen reguliere politieke partijen en extreemrechts aan het vervagen. Normalisering ligt op de loer.

    Keuze uit het archief

    Afgelopen week presenteerde de aankomende coalitie – bestaande uit de PVV, BBB, NSC en VVD – het hoofdlijnenakkoord dat de basis moet vormen voor een nieuwe regering. De oppositie stak haar teleurstelling en bezorgdheid over het akkoord niet onder stoelen of banken: er vielen woorden als ‘luchtkastelen op financieel drijfzand’, ‘rampzalig akkoord’ en ‘een zwarte dag voor Nederland’. Esther Ouwehand van de PvdD zei zelfs dat radicaal-rechtse partijen ‘niks te zoeken hebben in het centrum van de macht’.
    Dit artikel uit The Guardian van een jaar geleden laat zien hoe extreemrechtse partijen in Europa en de VS het zover hebben kunnen schoppen dat ze op het regeringspluche beland zijn. Journalist Owen Jones wijst op het gevaar van het imiteren van extreemrechtse retoriek door reguliere partijen en stelt dat we er alles aan moeten doen om normalisering van ultrarechts gedachtegoed te voorkomen.

    Normalisering is het proces waardoor iets ongewoons of extreems deel wordt van het leven van alledag. Wat ooit afschuw en woede wekte, wordt algauw nauwelijks meer opgemerkt. Het bekendste voorbeeld is misschien wel de manier waarop de aanwezigheid van Donald Trump een doodgewoon politiek gegeven werd. Maar deze normalisering van uiterst rechts voltrekt zich op meer plekken in de democratische wereld.

    Toen Trump eenmaal ‘normaal’ was geworden, werden gebeurtenissen die nog extremer leken dat ook. Een enquête uit 2022 wees uit dat twee op de vijf Amerikanen de kans groot achten dat het komende decennium een burgeroorlog zal uitbreken. Eén politicoloog oppert de mogelijkheid dat er in 2030 een rechtse dictator aan het hoofd van de VS zal staan.

    Dezelfde griezelige normalisering zien we ook in de Europese politiek. Rond de afgelopen eeuwwisseling, toen de rechts-populistische Freiheitliche Partei Österreichs (FPÖ) – geleid door Jörg Heider, die had laten doorschemeren dat hij sympathie koesterde voor het naziregime – een coalitie aanging met de christendemocratische Volkspartei, braken er niet alleen massale protesten uit in Wenen maar ook elders in Europa en in de VS. De EU legde Oostenrijk zelfs diplomatieke sancties op. Iedereen was het erover eens dat er een grens was overschreden; dat gezien de met bloed doordrenkte geschiedenis van Europa uiterst rechts met ferme hand buiten de deur moest worden gehouden.

    Dat gaat niet langer op. Toen de FPÖ in 2017 een nieuwe coalitie vormde, klonk er al veel minder protest. Momenteel boekt de partij winst bij gemeenteraadsverkiezingen en gaat ze aan kop in de Oostenrijkse opiniepeilingen. Als belangrijkste politieke partij maakt de FPÖ grote kans de nieuwe regering te zullen leiden. Ondertussen staat de Volkspartei, onder druk van haar rechterflank, een nog strenger antimigratiebeleid voor.

    Patroon

    En dan is er Spanje. Nog jaren na de financiële crisis leek dat land, in tegenstelling tot veel andere Europese landen, niet te worden geconfronteerd met een opkomende uiterst rechtse partij. Kopstukken van de linkse Podemos-partij hadden daarvoor een verklaring: de massale Indignados-protesten tegen de bezuinigingen, die uitbraken in 2011, leken te garanderen dat de onvrede tegen machtige belangengroeperingen was gericht in plaats van tegen kwetsbare groepen als migranten. 

    Maar bij de algemene verkiezingen van 2019 eindigde de uiterst rechtse Vox-partij als derde en ook bij de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen 28 mei boekte ze een onverwacht succes. Deze partij is migranten vijandig gezind en verzet zich tegen regionale autonomie in Spanje. Voor komende juli zijn er vervroegde verkiezingen uitgeschreven, waarmee de kans groter wordt dat uiterst rechts voor het eerst sinds de val van Franco op het Spaanse regeringspluche zal belanden.

    De Duitse Brandmauer begint te verbrokkelen.

    Het patroon is overduidelijk. In Duitsland is het uiterst rechtse Alternative für Deutschland (AfD) sterk in opkomst: volgens een recente peiling zou de partij bij algemene verkiezingen als tweede eindigen, vóór de regerende sociaaldemocraten. Hoewel andere partijen verklaren dat ze op nationaal niveau zullen weigeren met de AfD samen te werken, gebeurt dat op gemeentelijk niveau al regelmatig. Het toonaangevende blad Foreign Policy verklaarde onlangs dan ook dat de Duitse Brandmauer (brandmuur) begint te verbrokkelen.

    Dat is tenslotte ook in Zweden gebeurd, waar andere partijen weigerden samen te werken met Zweden Democraten, een partij met neonazistische wortels. In 2016 maakte Anna Kinberg Batra, de leider van de conservatieve Moderata samlingspartiet, Zweden Democraten nog uit voor racistisch. Maar bij de laatste verkiezingen eindigde de partij als tweede en verleende ze gedoogsteun aan de vorming van een centrumrechts minderheidskabinet.

    Zondebok

    In Frankrijk behaalde Marine Le Pen met haar partij Rassemblement national bij zowel de presidentiële als de parlementsverkiezingen van vorig jaar de beste resultaten uit de geschiedenis. De Italiaanse premier Giorgia Meloni is van de uiterst rechtse partij Fratelli d’Italia. In Oost-Europa hebben we Hongarije, waar een de facto uiterst rechtse autocratie de macht heeft en een nog extremere partij, de Ons Vaderland-beweging (Mi Hazánk Mozgalom, MHM), stijgt in de peilingen. En vergeet Polen niet, bestuurd door een radicaal rechtse regering die momenteel de Oekraïnecrisis misbruikt om een commissie in het leven te roepen die zogenaamd de Russische invloed in het land moet onderzoeken. In de praktijk is dit niet meer dan een slap excuus om de oppositie te dwarsbomen.

    Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Het lijdt geen twijfel dat uiterst rechtse partijen de groeiende economische onzekerheid en ongelijkheid graag aangrijpen om regerende partijen tot zondebok te maken. Als linkse bewegingen er beter in waren geslaagd de woede daarover naar de ware schuldigen te verleggen – zoals politici die de sociale voorzieningen uitkleden, werkgevers die slecht betaalde banen aanbieden en een financieel systeem dat de wereld in een crisis heeft gestort – dan zou uiterst rechts misschien minder aantrekkelijk zijn geweest.

    Overal in de westerse wereld imiteren reguliere partijen de retoriek en het beleid van uiterst rechts in plaats van daar krachtig tegenin te gaan en een alternatieve kijk op de toekomst te bieden

    Maar ook de reguliere partijen zijn medeplichtig. Trump is het monster dat is gecreëerd door dezelfde gevestigde Republikeinse orde, met haar anti-Obamaretoriek, haar islamofobie en haar op niets gebaseerde anticommunisme, die hem nu lijkt te verafschuwen. Overal in de westerse wereld imiteren reguliere partijen de retoriek en het beleid van uiterst rechts in plaats van daar krachtig tegenin te gaan en een alternatieve kijk op de toekomst te bieden. Het enige wat ze daarmee hebben bereikt is dat de fanatiekelingen worden gelegitimeerd en in staat zijn de discussie te bepalen.

    We dachten te hebben geleerd van de donkerste momenten van onze geschiedenis. Maar zolang we het er niet over eens worden dat uiterst rechts opnieuw de politieke perken te buiten gaat, wachten ons nieuwe gruwelen.

    Lees ook:

  • VS: extreemrechtse militieleider veroordeeld tot 18 jaar celstraf

    VS: extreemrechtse militieleider veroordeeld tot 18 jaar celstraf

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Beruchte verdachte Rwandese genocide na twintig jaar gearresteerd

    » Zoektocht naar ‘Maddie’ McCann loopt op niets uit

    Rhodes zou een grote rol in de Capitoolbestorming hebben gehad

    Een rechtbank in Washington heeft een extreemrechtse militieleider veroordeeld tot achttien jaar celstraf vanwege onder meer opruiing in aanloop naar de bestorming van het Capitool. Dat schrijft The Washington Post. Het gaat om Stewart Rhodes, de leider van de Oath Keepers. Niet eerder werd een verdachte van de bestorming van het Capitool veroordeeld tot zo’n hoge celstraf.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Rhodes en zijn Oath Keepers zouden zich in de weken voor de bestorming bezig hebben gehouden met het ronselen van nieuwe leden voor hun groepering. Daarbij werd actief gekeken of nieuwe aanwas een militaire achtergrond had. Via sociale media werden opruiende teksten over een aanstaande opstand verspreid. Tijdens de bestorming trokken tientallen Oath Keepers het Capitool in, terwijl een andere groep bewapende leden zich in een nabijgelegen hotel hadden verzameld om indien nodig op te trekken naar het Capitool.

    De Oath Keepers werden opgericht in 2009, toen Barack Obama werd verkozen tot president van de VS. Leden zweren de grondwet van de VS te dienen en een groot aantal Oath Keepers hebben een militaire achtergrond. Rhodes zelf diende ook in het leger als parachutist, tot hij bij een ongeluk zijn rug brak. Zijn militieleden hebben regelmatig als beveiliging opgetreden tijdens Trumprally’s.

    Lees ook:

  • Extreemrechts gaat in Chili nieuwe grondwet schrijven

    Extreemrechts gaat in Chili nieuwe grondwet schrijven

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Tienduizenden betogers in Servië tegen vuurwapengeweld

    » Spanningen in Senegal na veroordeling oppositieleider

    De Republikeinse Partij kreeg een derde van de stemmen

    Bij de grondwetsverkiezingen in Chili heeft rechts een grote slag geslagen. Volgens 24 Horas heeft de extreemrechtse Republikeinse Partij ruim een derde van de stemmen gekregen. Omdat een andere coalitie van conservatieve partijen ruim twintig procent van de stemmen kregen, heeft rechts de absolute meerderheid in handen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Omdat de rechtse partijen nu ruim de helft van de zetels in de nieuwe grondwetgevende raad hebben, is het aannemelijk dat Chili een zeer conservatieve grondwet krijgt. De huidige grondwet dateert uit het tijdperk van dictator Pinochet en moest volgens linkse partijen en betogers weg omdat deze te gedateerd en te weinig progressief zou zijn. De kans is echter groot dat het nieuwe voorstel niet minder conservatief is.

    In Chili heerst sinds 2019 instabiliteit, nadat betogers massaal de straat op gingen om te protesteren tegen de hoge levenskosten, de ongelijkheid en de grondwet. Een eerder grondwetsvoorstel werd in 2022 afgewezen, omdat te progressief was. Volgens experts is Chili juist door de instabiliteit na de protesten van 2019 een stuk rechtser gaan stemmen.

    Lees ook:

  • Vier Proud Boys-leden veroordeeld voor rol in Capitoolbestorming

    Vier Proud Boys-leden veroordeeld voor rol in Capitoolbestorming

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gemenebestlanden willen af van Britse koningshuis

    » Venezolaanse migranten gerepatrieerd uit Chili na crisis

    Onder meer de leider van de extreemrechtse groep is veroordeeld

    Vier voormalig leden van de extreemrechtse groepering Proud Boys zijn in de Verenigde Staten veroordeeld voor hun rol in de bestorming van het Capitool. Dat schrijft The Washington Post. Hen wordt opruiing en samenzwering tegen de staat ten laste gelegd en ze kunnen tot twintig jaar gevangenisstraf krijgen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Proud Boys zijn een groep zeer conservatieve aanhangers van oud-president Trump, die geweld niet afzweren en de huidige president Joe Biden niet erkennen. Ze zouden rond de bestorming van het Amerikaanse Congres berichten naar elkaar hebben verstuurd waarin ze leken aan te sturen op geweld. Eerder werden zes leden van de extreemrechtse Oath Keepers veroordeeld voor hun rol in de bestorming.

    Er lopen ook nog onderzoeken en rechtszaken naar Donald Trump en andere leden van zijn staf voor hun rol bij de bestorming. Zo verdenken onderzoekers Trump ervan zijn aanhang te hebben opgestookt naar het Capitool te marcheren en op het moment dat de bestorming plaatsvond niet te hebben ingegrepen. Enkele advocaten van de Proud Boys gebruikten die verdediging deze week om hun cliënten vrij te pleiten.

    Lees ook:

  • Wat zij zeggen over Israëls poging tot herziening van de rechterlijke macht

    Wat zij zeggen over Israëls poging tot herziening van de rechterlijke macht

    Internationale commentatoren en opiniemakers over de afbraak van de Israëlische democratie door de nieuwe regering-Netanyahu.

    Dan Perry – voormalig hoofdredacteur Midden-Oosten van Associated Press 

    CNN

    ‘De nieuwe extreemrechtse regering van Israël onder Benjamin Netanyahu wil het systeem herzien dat de politieke stabiliteit in het land in stand hield. Onder protest van de oppositie en tienduizenden demonstranten buiten, is het parlement begonnen met hervorming van de wetgeving. Het belangrijkste punt is de ‘inmengingclausule’, die het parlement in staat stelt rechterlijke beslissingen te vetoën. Dat zou het gerechtelijk apparaat ondergeschikt maken aan de uitvoerende macht en aan de leider daarvan, Netanyahu.’


    Neve Gordon – hoogleraar internationaal recht, Queen Mary University in Londen

    Al Jazeera

    ‘In het mondiale noorden is het dominante verhaal dat Israël “de enige democratie in het Midden-Oosten” is. Zeker, er is democratie in Israël – maar die lijkt meer op de democratie tijdens de apartheid in Zuid-Afrika dan die in het VK of Frankrijk. Het Israëlische Hooggerechtshof is inderdaad een principiële verdediger van democratische rechten – maar alleen voor Joden. De rechtbank speelde een cruciale rol bij het faciliteren van het Israëlische koloniale project en legitimatie van geweld tegen Palestijnen.’


    Yuval Noah Harari – historicus en futuroloog

    The Washington Post

    ‘Wat er gebeurt met de poging tot herziening van het Hooggerechtshof door de Israëlische regering, is geen hervorming van het gerechtelijk apparaat, maar lijkt op een antidemocratische staatsgreep. Deze extreemrechtse coalitie vaardigt een reeks uiterst controversiële wetten uit, die samen één heel simpel ding betekenen: de regering krijgt de macht om elke wet aan te nemen die ze wil, en om bestaande wetten te interpreteren zoals ze wil, zonder controle op haar macht en zonder dat de rechten van minderheden worden beschermd.’


    Zehava Galon – voormalig partijleider Meretz

    Haaretz

    ‘Voor de creatie van een echt apartheidsregime is onderdrukking van de Palestijnen en uitsluiting van Arabische Israëli’s niet voldoende. Ook de Hoge Raad, de media, maatschappelijke organisaties, de academische en de culturele wereld moeten eraan geloven. Een regering die illegale buitenposten toestaat, de bouw van nederzettingen aankondigt en annexatie faciliteert – met als gevolg diplomatiek, economisch, en internationaal isolement –, is een ondemocratische regering.’

  • Waarom gingen zaterdag 80.000 mensen de straat op in Israël?

    Waarom gingen zaterdag 80.000 mensen de straat op in Israël?

    Elke week pluist de redactie van 360 een nieuwsgebeurtenis uit de internationale pers voor je uit. Deze week gaan we dieper in op de demonstraties in Israël tegen de uiterst rechtse regering van Benjamin Netanyahu en haar hervormingen van het rechtssysteem. Critici vrezen voor het einde van de scheiding der machten.

    Dit artikel verscheen woensdag in de tweede editie van de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €4 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Wat is er aan de hand?

    Zaterdagavond verzamelden, ondanks de regen, ongeveer tachtigduizend mensen zich op het Habimaplein in Tel Aviv om te demonstreren tegen het controversiële wetsontwerp dat door de regering-Netanyahu is ingediend. Een van de demonstranten was Ayala Procaccia, een voormalig rechter van het Hooggerechtshof. ‘Een land waar rechters de straat op gaan om te demonstreren is een land waar alle grenzen zijn overschreden’, zei hij tegen de Israëlische krant Haaretz.

    Na drie weken in het zadel werkt de Israëlische regering, de meest rechtse in de geschiedenis van het land, aan wetgeving waarvan critici vrezen dat deze de Israëlische democratie zal uithollen. Benjamin Netanyahu is terug als premier en leidt ditmaal een coalitie van conservatieve, extreemrechtse en ultraorthodoxe partijen.

    ‘Het Israëlische politieke debat, dat zelden rustig verloopt, is deze week in vuur en vlam geraakt door de agenda van de nieuwe extreemrechtse regering van het land – en niets heeft die agenda meer aangewakkerd dan het vlaggenschipbeleid van de regering: justitiële verandering’, schrijft The New York Times.

    De leider van de oppositie, Yair Lapid, zei dat hij vreesde dat het plan van de regering zou kunnen leiden tot de ineenstorting van Israëls democratie. Voormalig minister van Defensie Benny Gantz waarschuwde voor een burgeroorlog. Een voormalig legergeneraal, Yair Golan, riep op tot grootschalige burgerlijke ongehoorzaamheid. Als antwoord riep een parlementslid uit de regeringscoalitie, Zvika Fogel, op om alle drie te arresteren wegens ‘verraad’.

    Wat staat er precies in de controversiële wet?

    Volgens een gedetailleerd plan dat de nieuwe minister van Justitie, Yariv Levin, woensdag bekendmaakte, wil de regering de mogelijkheden van het Hooggerechtshof om wetten die in het parlement zijn aangenomen te herroepen, beperken. Als het voorstel in de komende maanden door het parlement wordt aangenomen, krijgt de regering ook meer invloed op wie rechter wordt.

    Analisten hebben gewaarschuwd dat dit het parlement in staat zou kunnen stellen de corruptiezaak tegen Netanyahu te beïnvloeden. In een open brief die donderdag werd gepubliceerd door elf voormalige aanklagers wordt gezegd dat de hervormingen de Israëlische rechterlijke macht dreigen te vernietigen, bericht Middle East Eye.

    ANP 460807547
    Tachtigduizend Israëliërs demonstreerden zaterdagavond in kuststad Tel Aviv tegen de nieuwe extreemrechtse regering van premier Benjamin Netanyahu. Netanyahu, al de langstzittende premier van Israël, keerde eind december terug aan de macht om de meest rechtse regering in de geschiedenis van het land te leiden. – © Ahmad Gharabli / AFP

    Wat is de nieuwe regering-Netanyahu nog meer van plan?

    ‘Voor de Palestijnen is de regering van Netanyahu de meest ondubbelzinnige Israëlische oppositie tegen een Palestijnse staat sinds de onderhandelingen over de beëindiging van het Israëlisch-Palestijnse conflict in de jaren negentig op gang kwamen’, oordeelt The New York Times in een ander artikel.

    De financiering van de Palestijnse Autoriteit is verminderd, en de nieuwe minister van Nationale Veiligheid, Itamar Ben-Gvir, heeft de Palestijnen en veel Arabische landen boos gemaakt door een bezoek te brengen aan een gevoelige religieuze plaats en de politie het bevel te geven Palestijnse vlaggen neer te halen, vat NYT samen. Ben-Gvir is in het verleden strafrechtelijk veroordeeld wegens het aanzetten tot racisme tegen Arabieren en steun aan een Joodse terreurgroep.

    Ook maakte de nieuwe regering een einde aan de Palestijnse hoop op teruggave van grondgebied op de bezette Westelijke Jordaanoever. Een lijst van de leidende beginselen van de coalitie begon met een duidelijke bevestiging van het ‘exclusieve en onbetwistbare recht van het Joodse volk op alle gebieden van het Land Israël’, een Bijbelse term die zowel Israël als de bezette Westelijke Jordaanoever omvat, en beloofde ‘nederzettingen te ontwikkelen in alle delen van het Land Israël’.

    Een afzonderlijke nevenovereenkomst tussen de partij van Netanyahu, Likoed, en een andere partij in haar coalitie, het Religieus Zionisme, belooft ook dat Netanyahu de inspanningen zal leiden om de Westelijke Jordaanoever formeel te annexeren – zij het op een door hem te bepalen tijdstip, aldus NYT.

    Op het internationale podium heeft minister van Buitenlandse Zaken Eli Cohen laten weten dat het land Rusland niet meer zal bekritiseren voor haar wrede optreden in Oekraïne, schrijft Haaretz. Rusland trekt namelijk op met Israël in de nog steeds woedende burgeroorlog in Syrië.

    ‘Netanyahu en zijn coalitiepartners zijn uit ideologie, eigenbelang en pure strijdlustige woede onomwonden bezig om van Israël een Joodse versie van het Hongarije van Viktor Orbán te maken. Als zij daarin slagen, zullen de voordelen die zij denken te behalen op den duur betaald worden in de donkere, chaotische wereld die zij hebben helpen inluiden’, aldus Yehudah Mirsky in Haaretz.

    Lees ook:

  • Militieleider Michigan veroordeeld tot 16 jaar

    Militieleider Michigan veroordeeld tot 16 jaar

    » Hooggerechtshof houdt anti-immigratiewet in stand

    » Ghanese politie wil geen negatieve nieuwjaarsvoorspellingen

    De man wilde in 2020 de gouverneur van de staat ontvoeren

    Een extreemrechtse militieleider uit Michigan is veroordeeld tot een gevangenisstraf van zestien jaar omdat hij van plan was in 2020 de gouverneur van de Amerikaanse staat te ontvoeren. Dat schrijft de Detroit Free Press. Het openbaar ministerie had aanvankelijk levenslang geëist, omdat de man met de ontvoering een burgeropstand had willen ontketenen.

    De Amerikaanse regering noemde de rechtszaak een van de grootste zaken van binnenlands terrorisme in de recente Amerikaanse geschiedenis. Een andere leider van de extremistische beweging hoort later deze week zijn gevangenisstraf. Andere leden van de militie kregen aanzienlijk lagere straffen omdat zij meewerkten aan het proces en getuigden tegen de leiders.

    De groep, bestaande uit dertien leden, werd in 2020 aangehouden door de FBI na maandenlange infiltraties. Naar eigen zeggen waren de leden het niet eens met de strenge coronamaatregelen van de gouverneur van Michigan, maar volgens de autoriteiten wilden zij al langere tijd een staatsgreep plegen en hadden zij daar ruim genoeg vuurwapens en explosieven voor verzameld.

    Lees ook: