Tag: gevangenis

  • Rapport: Frankrijk en Turkije hebben grootste cellentekort van Europa

    Rapport: Frankrijk en Turkije hebben grootste cellentekort van Europa

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italiaans kerkfresco opnieuw aangepast na gelijkenis met politici

    » Londen opent tentoonstelling over de aanslagen van 7 oktober

    Ze hebben gemiddeld 131 gevangenen per 100 cellen

    Van alle lidstaten van de Raad van Europa hebben Frankrijk en Turkije de meest overbevolkte gevangenissen met 131 gevangenen per 100 beschikbare plaatsen. Dat blijkt uit een rapport dat dinsdag 19 mei werd gepubliceerd.

    Deze cijfers, samengesteld door de Universiteit van Lausanne voor het in Straatsburg gevestigde orgaan met 46 leden, dateren van begin 2025. Sindsdien hebben de Franse autoriteiten recentere en nog alarmerendere cijfers verstrekt, waarbij de gevangenisoverbevolking in april 2026 wordt geschat op 139,1 procent, aldus Le Monde.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Van de 51 gevangenisautoriteiten die gegevens hebben aangeleverd (sommige landen, zoals Spanje, Groot-Brittannië en Bosnië, rapporteren per regio), hebben er veertien meer gevangenen dan beschikbare plaatsen. Op de derde plaats staan ​​Kroatië (123 gevangenen per 100 plaatsen), Italië (121), Malta (118), Cyprus (117), Hongarije (115), België (114) en Ierland (112). Tot de landen met de beste resultaten behoren Oekraïne (50), Spanje (77) en Duitsland (80).

    De landen met de meeste gevangenen zijn Turkije (458 gevangenen per 100.000 inwoners), Azerbeidzjan (271) en Moldavië (245). Onder de EU-lidstaten zijn dat Hongarije (206), Polen (189) en Tsjechië (178).

    In totaal waren er op 31 januari 2025 iets meer dan 1,1 miljoen gevangenen in alle onderzochte landen, een stijging van 8,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het percentage vrouwelijke gevangenen steeg van 4,8 procent naar 5,2 procent tussen januari 2024 en januari 2025, aldus de Franse krant.

  • Geweld in Frankrijk: aanvallen op meerdere gevangenissen, personeel geïntimideerd

    Geweld in Frankrijk: aanvallen op meerdere gevangenissen, personeel geïntimideerd

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Brazilië verbiedt hormoonbehandelingen voor minderjarige transgenders

    » Israël verandert 30 procent van Gaza in een ‘bufferzone’

    Het is vrijwel zeker dat er drugsbendes achter zitten

    De laatste paar dagen zijn gevangenissen in Frankrijk overspoeld door een golf van geweld. Maandag werden meerdere gecoördineerde acties tegen verschillende gevangenissen in Frankrijk uitgevoerd, terwijl woensdag voertuigen in brand werden gestoken op een parkeerplaats van de gevangenis van de zuidelijke stad Tarascon. Verder werd de ontvangsthal van een gevangenisdirecteur in brand gestoken in Seine-et-Marne, een bij Parijs gelegen Frans departement, en werden met automatische wapens kogels afgevuurd op de gevangenispoort in Toulon, een stad in Zuid-Frankrijk. Het nationale antiterroristische parket onderzoekt alle incidenten die zich sinds zondag hebben voorgedaan.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    President Macron heeft beloofd dat degenen die gevangenispersoneel ‘proberen te intimideren’ en ’gevangenissen aanvallen met onacceptabel geweld’ zullen worden ‘opgespoord, berecht en gestraft’. Tijdens het onderzoek werden mysterieuze inscripties met de letters DDPF gevonden, die vermoedelijk zouden staan voor ‘verdediging van de rechten van Franse gevangenen’ (Défense des Droits des Prisonniers Français). ‘Alles wijst erop dat het om georganiseerde drugsbendes ging, vooral gezien het gebruik van een kalashnikov bij een van de aanvallen, maar extreemlinkse groeperingen kunnen ook niet worden uitgesloten, gezien de inscripties die op sommige voertuigen werden aangetroffen en die nog nooit eerder waren gezien,’ merkt El País op. De aanvallen op de gevangenissen zouden een reactie zijn op het aangescherpte antidrugsbeleid van de Franse regering, die een einde wil maken aan de drugshandel in het land.

  • China zet 45 prodemocratische activisten gevangen in Hongkong

    China zet 45 prodemocratische activisten gevangen in Hongkong

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Berlijn en Helsinki ‘diep bezorgd’ over breuk in een telecommunicatiekabel

    » VS erkennen González Urrutia als gekozen president van Venezuela

    Ze hielpen oppositieleden om zich kandidaat te stellen

    Dinsdag veroordeelde de justitie vijfenveertig Hongkongers, die waren veroordeeld voor ‘subversie’, tot gevangenisstraffen tot tien jaar. Advocaat Benny Tai, een van de leidende figuren in de beweging, kreeg de langste gevangenisstraf tot nu toe onder de wet van 2020, die een jaar na massale prodemocratische protesten in China’s speciale administratieve regio werd uitgevaardigd, meldt de South China Morning Post.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Alle activisten werden schuldig bevonden aan het organiseren van een onofficiële voorverkiezing om oppositiekandidaten te selecteren voor de parlementsverkiezingen van 2020. Dat deden ze in de hoop een meerderheid te behalen in de lokale volksvertegenwoordiging, een veto uit te spreken over begrotingen en mogelijk het aftreden af te dwingen van de toenmalige pro-Beijing leider van Hong Kong, Carrie Lam.

    Ondanks waarschuwingen van de autoriteiten brachten 610.000 mensen hun stem uit in de voorverkiezing van juli 2020. De Verenigde Staten, Australië en mensenrechtenorganisaties reageerden onmiddellijk en veroordeelden deze vonnissen als bewijs van de uitholling van de politieke vrijheden in Hongkong sinds Peking zijn greep op de bestuurlijke regio heeft verstevigd.

  • VS: aannemer moet 42 miljoen dollar betalen aan Abu Ghraib-gevangenen

    VS: aannemer moet 42 miljoen dollar betalen aan Abu Ghraib-gevangenen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verenigde Staten schorten burgervluchten naar Haïti op na schietincidenten

    » Washington: ‘Duizenden Noord-Koreaanse soldaten vechten mee met Russen‘

    Gevangenen in Abu Ghraib werden gemarteld en vernederd

    Dinsdag beval een federale rechtbank in de VS het privébedrijf CACI International, waaraan het Amerikaanse ministerie van Defensie de ondervraging van gevangenen in de Iraakse Abu Ghraib-gevangenis had gedelegeerd, om drie Irakese ex-gevangenen te compenseren met een bedrag van 42 miljoen dollar. ‘Daarmee kwam een einde aan een 15 jaar durende juridische strijd‘, merkt Al-Jazeera op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De onderaannemer werd door een jury in de Amerikaanse staat Virginia schuldig bevonden aan de ‘marteling en wrede, onmenselijke en vernederende behandeling‘ van de gedetineerden. De gecompenseerde gevangenen zijn een schoolhoofd, een fruitverkoper en journalist Salah Al-Ejaili, gearresteerd na de Amerikaanse invasie van Irak in 2003.

    De publicatie in 2004 van foto‘s waarop te zien was hoe gevangenen in de Abu Ghraib-gevangenis vernederd en mishandeld werden door Amerikaanse soldaten leidde tot wereldwijde verontwaardiging.

  • Rusland: journalist Alsoe Koermasjeva veroordeeld tot 6,5 jaar gevangenisstraf

    Rusland: journalist Alsoe Koermasjeva veroordeeld tot 6,5 jaar gevangenisstraf

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Kamala Harris stelt haar nominatie veilig en doet mee aan de race

    » Spanje: premier Sánchez gedagvaard in het onderzoek naar zijn vrouw

    Ze werd op dezelfde dag veroordeeld als Evan Gershkovich

    Tijdens een hoorzitting achter gesloten deuren op vrijdag in de Russische stad Kazan werd de Amerikaans-Russische journalist Alsoe Koermasjeva schuldig bevonden aan het verspreiden van valse informatie over het Russische leger. Ze woont in Praag, waar ze werkt voor Radio Free Europe / Radio Liberty, een radiostation dat sinds de Koude Oorlog wordt gesteund door de Verenigde Staten. Ze werd in oktober 2023 gearresteerd nadat ze zich niet had geregistreerd als buitenlands agent toen ze op reis was om haar moeder in Rusland te bezoeken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op dezelfde dag, vrijdag, ‘veroordeelde een rechtbank in Jekaterinenburg journalist Evan Gershkovich van The Wall Street Journal tot 16 jaar gevangenisstraf wegens spionage, na een proces dat door zijn krant en de Verenigde Staten als een farce werd beschreven’, merkt CNN op. De gelijktijdigheid en snelheid van deze twee processen ‘roepen vragen op over de intentie van het Kremlin om journalisten te gebruiken als onderdeel van een gevangenenruil’ met Washington, aldus de nieuwszender.

  • Julian Assange voor het eerst in vijftien jaar weer terug in Australië

    Julian Assange voor het eerst in vijftien jaar weer terug in Australië

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Kenia: president Ruto trekt zijn begrotingsplan in

    » Rishi Sunak wint met verve slotdebat tegen Labour Party

    De klokkenluider werd deze week vrijgelaten

    Julian Assange is weer thuis. De oprichter van Wikileaks, die afgelopen week op vrije voeten werd gesteld na schuldig te hebben gepleit aan het publiceren van geheime documenten, heeft voor het eerst in bijna vijftien jaar weer voet op Australische bodem gezet. Op beelden van de Australische omroep ABC is te zien hoe hij uit het vliegtuig stapt en zijn vrouw in de armen valt.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Stella Assange, de vrouw van Julian, vertelde de media dat hij al degenen die hem gesteund hadden dankbaar was, maar dat hij moe was en privacy met zijn gezin nodig had. ‘Julian heeft tijd nodig om te herstellen, om te wennen aan zijn pas herkregen vrijheid,’ aldus zijn vrouw, geciteerd door de Australische omroep ABC.

    De advocaat van Assange, Jen Robinson, sprak van een ‘enorme overwinning voor Australië, dat onze premier verhaal kwam halen bij onze bondgenoot, de Verenigde Staten, en de terugkeer eiste van een Australisch burger’. Ook de premier zelf reageerde op Assanges terugkomst. ‘Ik ben erg blij dat deze saga voorbij is. En ik had eerder deze avond het geluk om met hem te spreken en hem thuis te verwelkomen,’ aldus premier Anthony Albanese.

  • Julian Assange vrijgelaten na een deal met de Amerikaanse justitie

    Julian Assange vrijgelaten na een deal met de Amerikaanse justitie

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Netanyahu kondigt einde aan van zware gevechten bij Rafah

    » Kenia stuurt politieagenten naar Haïti om de vrede te herstellen

    Hij zat vast wegens het publiceren van geheime documenten

    Julian Assange, de oprichter van WikiLeaks, is vrijgelaten nadat hij schuldig pleitte aan ‘een samenzwering om informatie met betrekking tot de nationale defensie te verkrijgen en openbaar te maken’, volgens rechtbankdocumenten die in de nacht van maandag 24 op dinsdag 25 juni openbaar zijn gemaakt. ‘Met dit schuldig pleiten komt er waarschijnlijk een einde aan een lange juridische saga en een trans-Atlantisch getouwtrek waarin nationale veiligheid tegenover persvrijheid werd gesteld’, vat The Washington Post samen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De 52-jarige klokkenluider – die ervan werd beschuldigd tussen 2009 en 2011 geheime militaire en diplomatieke documenten te hebben gepubliceerd – moet woensdag voor een federale rechtbank op de Marianen-eilanden verschijnen, een Amerikaans territorium in de Stille Oceaan, waar hij zal worden veroordeeld tot de 62 maanden die hij achter de tralies heeft doorgebracht. Omdat zijn straf al is uitgezeten, kan hij daarna onmiddellijk terugkeren naar zijn land van herkomst, Australië.

    ‘Julian Assange is vrij’ en maandag verliet hij het Verenigd Koninkrijk en de zwaarbeveiligde gevangenis in de buurt van Londen waar hij opgesloten zat, bevestigde WikiLeaks. ‘Na meer dan vijf jaar in een cel van 2 bij 3 meter te hebben gezeten, 23 uur per dag geïsoleerd, zal hij binnenkort worden herenigd met zijn vrouw Stella en hun twee kinderen, die hun vader alleen achter de tralies hebben gekend.’ Zijn moeder Christine zei in een verklaring: ‘Ik ben dankbaar dat er eindelijk een einde komt aan de lijdensweg van mijn zoon. Deze ontwikkeling toont het belang en de kracht van stille diplomatie.’

  • Zuid-Afrika: ex-president Zuma mag toch niet meedoen aan verkiezingen

    Zuid-Afrika: ex-president Zuma mag toch niet meedoen aan verkiezingen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Brits bloedschandaal met 3000 doden was volgens rapport te voorkomen

    » OpenAI wil stem van ChatGPT veranderen wegens te veel gelijkenis met Scarlett Johansson

    De politicus is onverkiesbaar verklaard vanwege een gevangenisstraf in 2021

    Ex-president Jacob Zuma is negen dagen voor de verkiezingen in Zuid-Afrika alsnog uitgesloten. Het hoogste gerechtshof van het land heeft de politicus maandag onverkiesbaar verklaard vanwege een gevangenisstraf in 2021. Dat meldt The Daily Maverick.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De verkiezingen van 29 mei kunnen een historische tegenslag betekenen voor het ANC, dat sinds het einde van de apartheid aan de macht is. Volgens opiniepeilingen gaat meer dan 8 procent van de stemmen naar de nieuwe kleine oppositiepartij uMkhonto weSizwe Party (MK), een partij waar Zuma zich vorig jaar bij aansloot nadat hij de regerende African National Congress-partij, die hij ooit leidde, had verlaten.

    ‘De MK moet nu onder ogen zien dat Zuma niet naar het parlement gaat’, hoewel hij ‘nog steeds het gezicht van de partij zal zijn op het stembiljet als mensen gaan stemmen’, schrijft The Daily Maverick.

  • Zoektocht in Frankrijk na dodelijke bevrijdingsactie op snelweg

    Zoektocht in Frankrijk na dodelijke bevrijdingsactie op snelweg

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitse rechtbank geeft boete voor nazi-uitlatingen AfD-kopstuk

    » Zeker acht seizoenarbeiders omgekomen bij busongeluk in Florida

    Bij de ontsnapping kwamen twee cipiers om het leven

    De Franse politie is op zoek naar schutters die een gevangenisbusje in Normandië hebben aangevallen, waarbij ten minste twee cipiers werden gedood en een zwaarbeveiligde gevangene werd bevrijd. Dat meldt Le Monde. De Franse premier Gabriel Attal zei dat bij de aanval drie andere cipiers ernstig gewond waren geraakt.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Attal zei dat de aanval gericht was tegen de Franse Republiek en het rechtssysteem. ‘Het hele land is geschokt door deze aanval’, zei hij nadat het parlement een minuut stilte had gehouden voor de agenten. De aanval vond rond 11 uur plaats in Incarville in Normandië. Een zwaarbeveiligde gevangene werd vervoerd van een gerechtsgebouw in Rouen naar een gevangenis in Evreux.

    Volgens een bron bij de politie ramden meerdere personen, die aankwamen in twee voertuigen, de politiebus en sloegen op de vlucht. Eén van hen raakte gewond, aldus de politie. Franse media meldden dat de mannen in het zwart gekleed waren, bivakmutsen droegen en zwaar bewapend waren.

  • Aung San Suu Kyi overgeplaatst van gevangenis naar huisarrest

    Aung San Suu Kyi overgeplaatst van gevangenis naar huisarrest

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zware overstromingen zorgen voor tientallen doden in Afghanistan

    » Brits Lagerhuis stemt in met unieke antirookwet

    Aanleiding voor de maatregel is een hittegolf in Myanmar

    De voormalige leider van Myanmar, Aung San Suu Kyi is overgeplaatst van de gevangenis naar haar huis vanwege een hittegolf, zo schrijft The Guardian op basis van de militaire regering. Woensdag verleende de regering daarnaast amnestie aan meer dan 3.000 gevangenen, ter gelegenheid van de traditionele nieuwjaarsvakantie.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Suu Kyi, 78 jaar, en Win Myint, de 72-jarige voormalige president van haar afgezette regering, behoorden tot de oudere en zieke gevangenen die uit de gevangenis zijn gehaald vanwege de hitte, vertelde de woordvoerder van het leger.

    Nadat het leger in 2021 de gekozen regering afzette, Suu Kyi gevangen zette en geweldloze protesten begon te onderdrukken, begon een burgeroorlog in het land die tot vandaag de dag voortduurt. Suu Kyi zit al jaren in de gevangenis in de hoofdstad Naypyitaw.

    Volgens haar aanhangers en mensenrechtengroeperingen zijn haar veroordelingen verzonnen om haar achter tralies te houden. Win Myint zat een gevangenisstraf van acht jaar uit in Taungoo in de regio Bago in Myanmar.

  • Aleksej Navalny’s laatste maanden in zijn eigen woorden. ‘Hoop. Ik heb er geen probleem mee’

    Aleksej Navalny’s laatste maanden in zijn eigen woorden. ‘Hoop. Ik heb er geen probleem mee’

    Trump. Indiaas eten. Matthew Perry. En boeken, boeken, boeken. Fragmenten uit brieven die The New York Times in handen kreeg, geven een inkijk in de onverminderd actieve geest van Navalny, te midden van barre gevangenisomstandigheden.

    Opgesloten in koude, betonnen cellen en vaak alleen met zijn boeken, zocht Aleksej A. Navalny troost in brieven. Hij schreef in juli aan een kennis dat niemand het Russische gevangenisleven kon begrijpen ‘zonder hier geweest te zijn’, en voegde er met zijn gortdroge humor aan toe: ‘Maar je kunt hier beter niet zijn.’

    ‘Als ze morgen opdracht krijgen je kaviaar te eten te geven, zullen ze dat doen’, schreef de Russische oppositieleider Navalny in augustus aan dezelfde kennis, Ilja Krasilsjtsjik. ‘Als ze te horen krijgen dat ze je in je cel moeten wurgen, dan wurgen ze je.’

    Veel details over zijn laatste maanden – evenals de omstandigheden van zijn dood, die de Russische autoriteiten vrijdag bekendmaakten – blijven onbekend; zelfs de verblijfplaats van zijn lichaam is onduidelijk.

    Navalny’s assistenten hebben weinig laten horen nu ze het verlies aan het verwerken zijn. Maar zijn laatste levensmaanden zijn gedetailleerd beschreven in eerdere verklaringen van hem en zijn assistenten, zijn getuigenissen voor de rechtbank, interviews met mensen dicht bij hem en uittreksels uit privébrieven die verschillende vrienden, waaronder Krasilsjtsjik, deelden met The New York Times.

    Symbool van verzet

    De brieven onthullen de intense ambitie, vastberadenheid en nieuwsgierigheid van een leider die de oppositie tegen president Vladimir V. Poetin nieuw leven inblies en die, zo hopen zijn aanhangers, zal voortleven als een verbindend symbool van hun verzet. Ze laten ook zien hoe Navalny – met een gezond ego en onophoudelijk vertrouwen dat wat hij deed het juiste was – worstelde om in contact te blijven met de buitenwereld.

    Zelfs toen de brute omstandigheden in de gevangenis hun fysieke tol eisten – medische en tandheelkundige behandelingen werden hem vaak geweigerd – was er geen aanwijzing dat Navalny zijn helderheid van geest had verloren, zo blijkt uit zijn geschriften.

    Hij pochte dat hij in één jaar vierenveertig boeken in het Engels had gelezen en bereidde zich methodisch voor op de toekomst: hij stelde zijn agenda bij, bestudeerde politieke memoires, discussieerde met journalisten, gaf vrienden carrièreadvies en deelde zijn mening over virale berichten op sociale media die zijn team hem stuurde.

    In zijn openbare berichten noemde Navalny, die zevenenveertig was toen hij stierf, zijn gevangenschap sinds januari 2021 zijn ‘ruimtereis’. In de herfst van vorig jaar was hij eenzamer dan ooit, moest hij een groot deel van zijn tijd in eenzame opsluiting doorbrengen en moest hij het stellen zonder drie van zijn advocaten, die waren gearresteerd wegens betrokkenheid bij een ‘extremistische groepering’.

    Toch bleef hij op de hoogte van de actualiteit. Aan een andere vriend, de Russische fotograaf Evgeny Feldman, vertrouwde Navalny toe dat de verkiezingsagenda van de voormalige Amerikaanse president Donald J. Trump er ‘echt eng’ uitzag.

    ‘Mocht president Biden problemen krijgen met zijn gezondheid, dan zal Trump president worden’, schreef Navalny vanuit zijn zwaarbeveiligde gevangeniscel. ‘Maken de Democraten zich geen zorgen over deze voor de hand liggende gevolgtrekking?’

    Navalny vertelde zijn vriend dat hij genoot van de hoorzittingen, ondanks het routineuze karakter van het Russische rechtssysteem

    Dat Navalny in staat was om honderden handgeschreven brieven te versturen was dankzij de merkwaardige digitalisering van het Russische gevangenissysteem, een overblijfsel van een korte opleving van liberale hervormingen in het midden van de vierentwintigjarige heerschappij van Poetin. Via een website konden mensen hem schrijven voor 40 cent per pagina en scans van zijn antwoorden ontvangen, meestal een week of twee nadat hij ze had verstuurd en nadat ze door een censor waren gegaan.

    Navalny communiceerde ook met de buitenwereld via zijn advocaten, die documenten omhooghielden tegen het raam dat hen scheidde nadat hun was verboden om papieren door te geven. Op een gegeven moment, meldde Navalny in 2022, bedekten gevangenisbeambten het raam met folie.

    Dan waren er nog de frequente rechtszittingen over nieuwe strafzaken die de staat had aangespannen om zijn gevangenschap te verlengen, of over klachten die Navalny had ingediend over de manier waarop hij werd behandeld. Navalny vertelde Krasilsjtsjik, een mediaondernemer die nu in ballingschap in Berlijn woont, dat hij genoot van deze hoorzittingen, ondanks het routineuze karakter van het Russische rechtssysteem.

    ‘Ze bieden afleiding en zorgen ervoor dat de tijd sneller voorbij gaat’, schreef hij. ‘Bovendien zorgen ze voor enige opwinding en veroorzaken ze dat gevoel van strijd, en achtervolging.’

    Ook boden de rechtszaken hem de gelegenheid om zijn minachting voor het systeem te tonen. Afgelopen juli, aan het einde van een proces dat resulteerde in nog eens een veroordeling van negentien jaar, vertelde Navalny de rechter en de officieren in de rechtszaal dat ze ‘gek’ waren.

    ‘Je hebt één door God gegeven leven, en is dit waar je het aan wijdt?’ zei hij, volgens de tekst van de toespraak die door zijn team is gepubliceerd.

    In een van zijn laatste hoorzittingen, uitgezonden via videoverbinding in januari, pleitte Navalny voor het recht op langere maaltijdpauzes om de ‘twee mokken kokend water en twee stukken smakeloos brood’ te kunnen nuttigen waar hij recht op had.

    Het beroep werd afgewezen; tijdens zijn hele gevangenschap leek Navalny via anderen van eten te genieten, zo blijkt uit interviews. Hij vertelde Krasilsjtsjik dat hij in Berlijn de voorkeur gaf aan döner kebab boven falafel en zich interesseerde voor het Indiase eten dat Feldman in New York uitprobeerde.

    De rechtbank verwierp ook zijn klacht over de eenzame ‘strafcellen’ in de gevangenis, waarin Navalny zo’n driehonderd dagen doorbracht. De cellen waren meestal koude, vochtige en slecht geventileerde betonnen ruimtes van 2 bij 3 meter. Maar Navalny protesteerde tegen iets anders: gevangenen die in deze cellen moesten verblijven, mochten maar één boek bij zich hebben.

    ‘Ik wil tien boeken in mijn cel,’ deelde hij de rechtbank mee.

    ‘Men schijnt te denken dat ik meelevende en hartverscheurende woorden nodig heb. Maar ik mis juist de dagelijkse sleur’

    Boeken leken het middelpunt te zijn van het gevangenisleven van Navalny, tot aan zijn dood toe.

    In een brief van april vorig jaar aan Krasilsjtsjik legde Navalny uit dat hij het liefst tien boeken tegelijk las en ‘ze afwisselde’. Hij zei dat hij van memoires was gaan houden: ‘Om de een of andere reden heb ik ze altijd veracht. Maar ze zijn eigenlijk geweldig.’

    Hij vroeg vaak om leestips, en deelde ze zelf ook uit. In een brief aan Krasilsjtsjik van juli beschreef hij het gevangenisleven en beval hij negen boeken over dit onderwerp aan, waaronder een driedelige serie van 1012 pagina’s van de Sovjet-dissident Anatoly Marchenko.

    Navalny voegde er in die brief aan toe dat hij Een dag uit het leven van Ivan Denisovitsj, de aangrijpende roman van Aleksandr Solzjenitsyn over de goelag van Stalin, had herlezen. Nadat hij een hongerstaking had overleefd en maandenlang ‘in de toestand van “ik wil eten”’ had verkeerd, zei Navalny dat hij nu pas de gruwelijkheid van de werkkampen uit het Sovjettijdperk begon te begrijpen.

    ‘Je begint je te realiseren hoe gruwelijk het is geweest’, schreef hij.

    Rond dezelfde tijd las Navalny ook over het moderne Rusland. Michail Fishman, een liberale Russische journalist en televisiepresentator die nu in ballingschap werkt vanuit Amsterdam, hoorde van een assistent van Navalny dat de oppositieleider zijn nieuwe boek over de vermoorde oppositiefiguur Boris J. Nemtsov had gelezen.

    Fishman vertelt te hebben gehoord dat Navalny het boek goed vond, maar dat hij het te positief vond over Boris N. Jeltsin, de voormalige Russische president.

    Fishman schreef Navalny dat hij zijn woorden terug moest nemen, onder andere met het argument dat Jeltsin een hekel had aan de KGB, de gevreesde geheime politie van de Sovjet-Unie die andersdenkenden het zwijgen oplegde. Navalny antwoordde dat hij ‘bijzonder verontwaardigd’ was over die bewering.

    ‘De gevangenis, het onderzoek en de berechting zijn nu nog precies hetzelfde als in de boeken’ van Sovjetdissidenten, schreef Navalny en hij benadrukte dat de voorganger van Poetin er niet in was geslaagd om het Sovjetsysteem te veranderen. ‘Dit is wat ik Jeltsin niet kan vergeven.’

    Maar Navalny bedankte Fishman ook voor de details over zijn leven in Amsterdam.

    ‘Men schijnt te denken dat ik meelevende en hartverscheurende woorden nodig heb’, schreef hij in een fragment dat Fishman deelde met The New York Times. ‘Maar ik mis juist de dagelijkse sleur – nieuws over het leven, eten, salarissen, roddels.’

    Ook Kerry Kennedy, een mensenrechtenactiviste en de dochter van de Democratische politicus Robert F. Kennedy, die in 1968 werd vermoord, wisselde brieven uit met Navalny. Hij vertelde haar dat hij ‘twee of drie keer’ had gehuild tijdens het lezen van een boek over haar vader dat een vriend hem had aanbevolen. Na zijn dood plaatste Kennedy een kopie van een brief, handgeschreven in het Engels, op Instagram.

    Navalny bedankte Kennedy voor het sturen van een poster met een citaat uit de toespraak van haar vader over hoe een ‘sprankeltje hoop’, als het een miljoen keer vermenigvuldigd wordt, ‘de sterkste muren van onderdrukking en verzet kan neerhalen’.

    ‘Ik hoop dat ik het op een dag aan de muur van mijn kantoor kan hangen’, schreef Navalny.

    Friends

    De vriend die het Kennedy-boek aanraadde was Feldman, de Russische fotograaf die verslag deed van de poging van Navalny om zich kandidaat te stellen voor het presidentschap in 2018. Feldman, nu in ballingschap in Letland, vertelt dat hij ten minste zevenendertig brieven naar Navalny heeft gestuurd sinds zijn arrestatie in 2021 en dat hij op bijna alle brieven antwoord heeft gekregen.

    ‘Ik hou echt van je brieven’, schreef Navalny in het laatste bericht dat Feldman ontving, gedateerd 3 december, waarvan hij uittreksels deelde met The New York Times. ‘Ze bevatten alles wat ik graag bespreek: eten, politiek, verkiezingen, schandalige onderwerpen en etnische kwesties.’ 

    Dat laatste, zei Feldman, was een verwijzing naar hun uitwisselingen over antisemitisme en de Gaza-oorlog. Navalny beschreef ook zijn hernieuwde waardering voor de acteur Matthew Perry, die in oktober overleed; hoewel hij nooit naar Friends had gekeken, was Navalny ontroerd door een overlijdensbericht dat hij las in The Economist.

    De brief van december eindigde met de gedachten van Navalny over een punt van zorg dat hij deelde met Feldman – de Amerikaanse politiek. Na te hebben gewaarschuwd voor een mogelijk presidentschap van Trump, sloot Navalny af met een vraag: ‘Noem één hedendaagse politicus die je bewondert.’

    Drie dagen nadat Navalny die brief had verstuurd, verdween hij. Tijdens een verwoede zoektocht van twintig dagen zeiden bondgenoten van Navalny in ballingschap dat ze meer dan zeshonderd verzoeken naar gevangenissen en andere overheidsinstanties hadden gestuurd.

    Op 25 december verklaarde de woordvoerster van Navalny dat hij was gevonden in een afgelegen Arctische gevangenis die bekendstaat als Polar Wolf.

    ‘Ik ben jullie nieuwe Kerstman’, postte Navalny de volgende dag op sociale media, nadat zijn advocaat hem had bezocht. ‘Ik zeg geen “ho-ho-ho”, maar ik zeg “oh-oh-oh” als ik uit het raam kijk, waar het nacht is, dan avond en dan weer nacht.’

    Op de Noordpool

    Navalny zei in zijn bericht dat hij via een omweg door het Oeralgebergte naar zijn nieuwe gevangenis werd gebracht, die te boek staat als een zwaardere faciliteit met een ‘speciaal regime’.

    Zelfs tijdens die reis las Navalny boeken. Hij schreef aan de journalist Sergei Parkhomenko dat hij tegen de tijd dat hij aankwam in Polar Wolf alles gelezen had wat hij mee kon nemen en dat hij gedwongen was om te kiezen uit de klassiekers in zijn nieuwe gevangenisbibliotheek: Tolstoj, Dostojevski of Tsjechov.

    ‘Had niemand me kunnen vertellen dat Tsjechov de meest deprimerende Russische schrijver is?’ schreef Navalny in een brief die Parkhomenko deelde op Facebook.

    Parkhomenko vertelt dat hij een brief ontving op 13 februari. In tegenstelling tot de vorige brieven van Navalny, was de brief met de hand geschreven op eenvoudig, ruitvormig notitiepapier en als foto naar hem doorgestuurd door Joelja Navalnaja, Navalny’s vrouw. Polar Wolf stond de elektronische schrijfservice die zijn vorige gevangenis bood niet toe.

    Het was duidelijk geworden dat het Kremlin van plan was om Navalny het zwijgen op te leggen. De advocaten die hem het grootste deel van zijn tijd achter de tralies hadden vertegenwoordigd, zaten in de gevangenis, en brieven en bezoekers zouden er langer over doen om hem in zijn nieuwe gevangenis te bereiken.

    De moeder van Navalny, Ljoedmila Navalnaja, vloog naar de Noordpool na de aankondiging van zijn dood en ontving zaterdag een officieel bericht dat hij de dag ervoor om 14:17 uur was overleden.

    De nalatenschap van Navalny zal voortleven, zeggen vrienden en bondgenoten, mede door zijn geschriften in de gevangenis. Feldman, de fotograaf, vertelt van het juridische team van Navalny te hebben gehoord dat de oppositieleider had gereageerd op ten minste enkele van de brieven die Feldman de afgelopen weken had gestuurd.

    ‘Om eerlijk te zijn vind ik dit nogal een naar idee,’ zei Feldman. ‘Als ze door de censuur heen komen, krijg ik de komende maanden nog brieven van hem.’

    Krasilsjtsjik, de mediaondernemer, vertelt dat de laatste brief die hij ontving, in september, hem veel stof tot nadenken gaf. Navalny sloot de brief af met de stelling dat als Zuid-Korea en Taiwan in staat waren om de overgang van dictatuur naar democratie te maken, Rusland dat misschien ook zou kunnen.

    ‘Hoop. Ik heb er geen probleem mee’, schreef Navalny.

    Hij tekende af: ‘Blijf schrijven! A.’

  • Ecuador: leger en politie nemen controle over gevangenissen

    Ecuador: leger en politie nemen controle over gevangenissen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » De vijf rijkste mannen verdubbelen hun vermogen terwijl de armsten armer worden

    » Donald Trump wint de eerste Republikeinse voorverkiezingen in Iowa 

    President Noboa probeert de rust te herstellen

    In Ecuador trokken het leger en de politie zondag in verschillende gevangenissen in het land binnen om de controle te heroveren en de orde in de detentiecentra te herstellen. Dat schrijft El Telégrafo. Dit gebeurde nadat de 136 gevangenisbeambten, die een week lang gegijzeld werden door muitende gevangen, werden vrijgelaten. Volgens de Ecuadoriaanse politie zijn de gevangenissen van Esmeraldas, Machala, Azogues, Cotopaxi, Loja, Tungurahua en Azuay weer in handen van de autoriteiten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Vorige week maandag begon in Ecuador een ongekende uitbarsting van geweld en onrust toen een beruchte bendeleider, bekend als Fito, naar verluidt uit zijn cel verdween. Een dag daarna drongen gewapende criminelen een live-nieuwsuitzending binnen en raakten bendeleden in gevechten met veiligheidstroepen. Op video’s op sociale media was te zien hoe doodsbange gevangenisbewakers werden vastgehouden en bedreigd door met machetes zwaaiende bendeleden die veel van Ecuadors detentiecentra hadden overgenomen.

    Als reactie hierop verklaarde de president van Ecuador, Daniel Noboa, dat zijn land in een staat van ‘intern gewapend conflict’ verkeerde en beval hij een grootschalig optreden van de politie en het leger tegen de bendes. Ecuador is lange tijd beschouwd als een van de veiligste landen van Latijns-Amerika, maar het aantal moorden is sinds 2018 verviervoudigd, voor een groot deel als gevolg van een gewelddadige strijd om de controle over de cocaïnesmokkelroutes die worden gebruikt om drugs naar Europa, zoals de haven van Rotterdam, en de VS te smokkelen.

    Lees ook:

  • Ecuador gaat nieuwe gevangenissen bouwen om misdaad aan te pakken

    Ecuador gaat nieuwe gevangenissen bouwen om misdaad aan te pakken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Suriname bereidt zich voor op arrestatie Bouterse

    » Zuid-Afrika beticht Israël van genocide voor het Internationaal Gerechtshof

    180 gevangenisbewakers worden momenteel nog gegijzeld

    De Ecuadoraanse president Daniel Noboa heeft donderdag aangekondigd twee nieuwe streng beveiligde gevangenissen te bouwen, als onderdeel van zijn belofte om de strijd aan te binden met drugsbendes. Dat meldt El Universo. Noboa heeft eerder al de noodtoestand voor zestig dagen uitgeroepen, het leger de straat op gestuurd en 22 bendes als terroristische groeperingen bestempeld.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Noboa zei dat hij gevangen bendeleiders wil opsluiten in de nieuwe gevangenissen. De faciliteiten moeten plaats bieden aan 736 gevangenen, met onder meer maximale beveiliging. In de gevangenis zullen alle mobiele en satellietsignalen geblokkeerd worden, wordt de elektriciteit zelf opgewekt en het water zelf gezuiverd. De huidige machtige bendes in Ecuador opereren veelvuldig vanuit de gevangenis, waar ze meer macht hebben dan bewakers.

    Sinds de nieuwe geweldsuitbarsting in Ecuador zijn zo’n 170 gevangenismedewerkers gegijzeld in ten minste zeven gevangenissen. ‘De situatie is zeer zorgwekkend. We weten nog steeds niet hoe de omstandigheden binnen zijn’, zei een voorzitter van de vereniging van gevangenismedewerkers daarover. ‘Niemand gaat naar binnen, niemand komt naar buiten; we hebben geen exacte informatie.’

    Lees ook:

  • ‘Verdwenen’ oppositiepoliticus Navalny gevonden in Siberische strafkolonie

    ‘Verdwenen’ oppositiepoliticus Navalny gevonden in Siberische strafkolonie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zeker 110 doden gemeld in Nigeria, vermoedelijk door milities

    » Tientallen arrestaties in Servië na protesten

    Van Navalny was al twee weken niets meer gehoord

    De Russische oppositiepoliticus Aleksej Navalny is gevonden in een gevangenis in Siberië. Dat zegt zijn woordvoerder, nadat meer dan twee weken niets van Navalny was gehoord, zo meldt The Guardian. Hij zit in strafkolonie IK-3 in Charp, in de regio Jamalië, ongeveer 1900 kilometer ten noordoosten van Moskou.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De verblijfplaats van Navalny was sinds 6 december niet meer bekend, wat tot bezorgdheid leidde bij mensenrechtenorganisaties en westerse regeringen. Er werd al gespeculeerd dat hij naar een andere gevangenis werd gebracht, iets wat in Rusland weken kan duren omdat gevangenen per spoor worden verplaatst tussen verafgelegen faciliteiten.

    Zijn nieuwe thuis, bekend als de ‘Poolwolf’-kolonie, wordt beschouwd als een van de zwaarste gevangenissen in Rusland. De gevangenen die er zitten, zijn veroordeeld voor zware misdaden. De winters zijn er streng, met temperaturen die de komende week zullen dalen tot ongeveer min 28 graden Celsius. Zijn medewerkers noemen het ‘de hoogst mogelijke niveau van isolatie van de wereld’.

    Lees ook:

  • Zweedse ambtenaar al anderhalf jaar vast in Iran

    Zweedse ambtenaar al anderhalf jaar vast in Iran

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Weer lange gevangenisstraf voor betrokkene Capitoolbestorming

    » Cuba maakt melding van rekrutering huurlingen door Rusland

    Johan Floderus wordt beschuldigd van spionage door Iran

    De Iraanse autoriteiten houden al zeker anderhalf jaar een Zweedse ambtenaar, die in Brussel voor de Europese Unie werkte, vast in een beruchte gevangenis. Dat schrijft The New York Times in een nieuw onderzoek. De 33-jarige Johan Floderus werd in april van vorig jaar aangehouden in Teheran op verdenking van spionage.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Sinds de arrestatie hebben zowel Iran, Zweden als de EU niets losgelaten over de identiteit van Floderus. Na het artikel van de Amerikaanse krant is daar echter verandering in gekomen. Zweden heeft er publiekelijk bij Iran op aangedrongen de man vrij te laten. Volgens het land is Floderus slachtoffer van wat ook wel ‘gijzeldiplomatie’ wordt genoemd, waarbij iemand wordt aangehouden om vervolgens te worden geruild voor een Iraanse gevangene.

    EU-buitenlandchef Josep Borrell heeft gezegd dat de EU probeert de Zweed vrij te krijgen. De Evin-gevangenis in Iran, waar Floderus vast zou zitten, is berucht vanwege martelingen en andere misstanden die er plaatsvinden. Na het artikel is er veel kritiek gekomen op de manier waarop zowel de EU als Zweden de gevangenneming aanpakken.

    Lees ook: