Tag: geweld

  • Plunderingen en doden bij aanhoudende crisis in Haïti

    Plunderingen en doden bij aanhoudende crisis in Haïti

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zeldzame protesten op Cuba vanwege voedsel- en energieproblemen

    » Zeker 87 mensen ontvoerd in Nigeriaans dorp

    Bendes blijven de stad in een ijzeren greep houden

    Minstens tien mensen zijn maandag gedood in een welgestelde buitenwijk van de hoofdstad van Haïti. Dat meldt The Guardian, die daarbij aangeeft dat er ook berichten over plunderingen waren. Volgens de Britse krant is het een teken dat ook de voorheen veilige wijken van Port-au-Prince niet meer veilig zijn.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Een getuige zag maandagochtend in de straten van het chique Petion-Ville aan de rand van Port-au-Prince ten minste tien dode lichamen, waarvan enkelen vol kogelgaten, die later per ambulance werden afgevoerd. Intussen blijven bendes en politie met elkaar in gevecht, onder meer in de wijk Delmas, waar bendeleider Cherizier woont.

    Intussen wordt er hard gewerkt een overgangsbestuur te vormen, bestaande uit afgevaardigden uit de politiek, het zakenleven en maatschappelijke organisaties. Lokale media meldden dat de katholieke kerk van Haïti niet zou deelnemen aan de raad, zoals eerder werd verwacht, om een ‘morele afstand’ te bewaren.

    Leiders van de gewapende groepen die de inmiddels afgetreden premier Henry al lange tijd probeerden te verdrijven, hebben gewaarschuwd voor een ‘strijd’ om Haïti en bedreigen politici die zich aansluiten bij de overgangsraad. Inwoners worden geconfronteerd met een toenemend tekort aan voedsel en medische zorg omdat scheepvaartmaatschappijen niet langer aanmeren in Haïti. In het weekend zei UNICEF, de kinderorganisatie van de VN, dat een van haar containers met ‘essentiële spullen’ voor moeder-, neonatale en kinderverzorging was gestolen uit de belangrijkste haven van Haïti.

  • Ecuador doet grootste drugsvangst in geschiedenis land

    Ecuador doet grootste drugsvangst in geschiedenis land

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » ‘Israël stelt een staakt-het-vuren van twee maanden in Gaza voor’

    » Tientallen arrestaties in ‘moordcomplot’ tegen Venezolaanse president

    De vangst betekent goed nieuws voor president Daniel Noboa

    Ecuador heeft maandag een van de grootste drugsvangsten uit zijn geschiedenis gedaan: volgens het leger is ongeveer 22 ton cocaïne in beslag genomen. Dat schrijft Infobae. De inbeslagname komt twee weken nadat president Daniel Noboa een grootscheepse operatie tegen drugsbendes in het land lanceerde.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het leger zei in een verklaring dat de drugs, verdeeld over 733 pakketten, waarschijnlijk bestemd waren voor Azië, Europa en Amerika. ‘Deze operatie betekent een sterke verzwakking van de operationele, logistieke en financiële capaciteit van drugsbendes wereldwijd’, schreef het leger op X.

    De aankondiging van de inbeslagname valt samen met het bezoek van een Amerikaanse delegatie aan het Zuid-Amerikaanse land. De Amerikanen hebben hulp aangeboden in de strijd tegen de georganiseerde misdaad.

    Lees ook:

  • Netanyahu: drie voorwaarden voor beëindiging oorlog in Gaza

    Netanyahu: drie voorwaarden voor beëindiging oorlog in Gaza

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Vliegtuig dat vier dagen werd vastgehouden door Frankrijk landt in India

    » Oekraïne voert droneaanval op Russisch oorlogsschip uit

    De Israëlische premier zegt dat de oorlog nog niet voorbij is

    De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft in een opiniestuk in The Wall Street Journal uiteengezet wat zijn visie is op de oorlog in Gaza en wat er moet gebeuren voordat deze beëindigd zal worden. ‘Hamas moet worden vernietigd, Gaza moet worden gedemilitariseerd en de Palestijnse samenleving moet worden gederadicaliseerd’, schrijft hij in dat stuk.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De woorden van Netanyahu werden op dinsdag herhaald door Herzi Halevi, de stafchef van de Israel Defense Forces (IDF), die zei dat de oorlog in Gaza waarschijnlijk nog vele maanden zal duren en dat het leger de operaties in het zuiden en centrale deel van Gaza uitbreidt.

    Die intensivering en uitbreiding was dinsdag zichtbaar, toen Israëlische troepen Palestijnse vluchtelingenkampen in centraal Gaza bombardeerden. Ook werden nieuwe oproepen tot grootschalige evacuatie gedaan, wat erop zou wijzen dat het leger van plan is om het grondoffensief uit te breiden naar een nieuw deel in Gaza.

    Lees ook:

  • Zeker 110 doden gemeld in Nigeria, vermoedelijk door milities

    Zeker 110 doden gemeld in Nigeria, vermoedelijk door milities

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Tientallen arrestaties in Servië na protesten

    » ‘Verdwenen’ oppositiepoliticus Navalny gevonden in Siberische strafkolonie

    Het geweld vond plaats in het noorden van het land

    Bij aanvallen van vermoedelijke Nigeriaanse milities op dorpen in het noorden van het Afrikaanse land zijn zeker 113 doden gevallen. Dat meldt Al Jazeera. Het geweld vond plaats in Bokkos, een regio die al jaren geteisterd wordt door religieuze en etnische spanningen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Militaire bendes lanceerden ‘goed gecoördineerde’ aanvallen op zeker twintig dorpen en staken huizen in brand, zo zei een woordvoerder van de Nigeriaanse politie. Er zouden zeker driehonderd gewonden zijn gevallen.

    In Bokkos, dat op de scheidslijn ligt tussen het overwegend islamitische noorden van Nigeria en het overwegend christelijke zuiden, waren er maandagmiddag laat nog schoten te horen. In de regio wordt vaker extremistische geweld gemeld, vaak afkomstig van jihadistische groeperingen.

    Lees ook:

  • Tientallen doden bij separatistisch geweld in Kameroen

    Tientallen doden bij separatistisch geweld in Kameroen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Dodental in Gaza overstijgt tienduizend, waaronder ruim vierduizend kinderen

    » Verjaardagsgranaat doodt assistent Oekraïense generaal

    Het gaat om groepen die tegen de Franstalige meerderheid zijn

    Bij een aanval op een dorp in het westen van Kameroen hebben separatisten zeker twintig mensen gedood. Dat schrijft Africanews op basis van berichten van het Franse persbureau AFP. De aanval vond plaats vóór zonsopgang. In een wijk in de stad Mamfe werden huizen in brand gestoken en mensen gedood terwijl ze sliepen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Engelssprekende separatisten vechten voor een onafhankelijke staat Ambazonia in het westen van Kameroen. Deze gewapende groeperingen zijn sinds 2017 regelmatig in gevecht geraakt met regeringstroepen. De verantwoordelijkheid voor de aanval is nog niet opgeëist.

    De woede over vermeende discriminatie door de Franstalige meerderheid in Kameroen zorgden voor protesten en rellen in 2016. Deze protesten werden hard de kop ingedrukt en zorgden voor een nieuw, grootschalig conflict tussen de Kameroense strijdkrachten en Ambazoense separatistische rebellengroepen. Deze strijd heeft inmiddels meer dan zesduizend slachtoffers geëist.

    Lees ook:

  • Duizenden demonstreren tegen femicide in Bosnië

    Duizenden demonstreren tegen femicide in Bosnië

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » 35 doden bij zware explosie in tankstation Rusland

    » Georgia klaagt Trump aan vanwege verkiezingsfraude

    Directe aanleiding is de livestream van een moord op een vrouw

    In de Bosnische stad Sarajevo zijn maandag duizenden mensen de straat op gegaan om te demonstreren tegen vrouwengeweld in het Oost-Europese land. Dat meldt Radio Free Europe. Aanleiding is de moord op een vrouw, die via een livestream op Instagram door duizenden mensen werd gezien.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De moord op de achtendertigjarige Nizama Hecimovic vond vorige week plaats. Haar ex-man Nermin Sulejmanovic schoot haar dood en livestreamde de misdaad op Instagram. Daarna doodde hij nog twee mensen voordat hij zelfmoord pleegde. Hecimovic had eerder aangifte gedaan tegen Sulejmanovic wegens huiselijk geweld, maar was te bang om te getuigen. Daardoor weigerde de rechter een straatverbod uit te vaardigen.

    De Bosnische autoriteiten hebben aangekondigd de betrokken instanties, waaronder de rechter, te onderzoeken. Ook komt er een onderzoek naar kijkers van de livestream, die Sulejmanovic zouden hebben aangemoedigd. Voor de Bosnische betogers zit het probleem echter diepgeworteld in de maatschappij.

    Lees ook:

  • Onrust in Frankrijk houdt aan, huis burgemeester aangevallen

    Onrust in Frankrijk houdt aan, huis burgemeester aangevallen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Limiet voor Twittergebruikers na ‘noodmaatregel’ Elon Musk

    » Bolivia sluit miljardendeal met Rusland en China om lithium

    Gepland staatsbezoek van Macron aan Duitsland is afgezegd

    In Frankrijk is het al zes dagen op rij zeer onrustig. In steden door heel Frankrijk protesteren jongeren op vaak gewelddadige wijze tegen politiegeweld, nadat een zeventienjarige jongen was doodgeschoten door een politieagent. In de nacht van zaterdag op zondag werd het huis van de burgemeester van de Parijse voorstad L’Hay-les-Roses doelwit van een aanval, meldt Le Monde.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De burgemeester in kwestie was op het moment dat het gebeurde niet thuis. Zijn vrouw en kinderen wel; zij ontvluchtten het huis nadat betogers met een auto hun tuin waren ingereden. Tijdens de vluchtpoging werd er vuurwerk op de vrouw en kinderen afgevuurd, zij raakten gewond bij de actie die door premier Borne veroordeeld is.

    De oma van de zeventienjarige jongen die dinsdag werd doodgeschoten heeft de rellende jongeren in Frankrijk gevraagd te stoppen met het geweld. Ze zei hun woede te begrijpen, maar benadrukte dat het vernielen van bussen, bushokjes en scholen niet helpt. President Emmanuel Macron heeft zijn staatsbezoek aan Duitsland vanwege de aanhoudende rellen afgezegd.

    Lees ook:

  • Grote onrust in Frankrijk na dood tiener in Parijse voorstad

    Grote onrust in Frankrijk na dood tiener in Parijse voorstad

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Woede in Arabische wereld na koranverbranding Zweden

    » Hooggerechtshof: Amerikaanse universiteiten mogen niet langer positief discrimineren

    De jongen van Algerijnse afkomst stierf door een politiekogel

    In voorsteden van Parijs en steden elders in Frankrijk is het al enkele dagen onrustig vanwege de dood van een zeventienjarige jongen. De jongen, Nahel, van Algerijnse afkomst, werd dinsdag van dichtbij doodgeschoten door een politieagent omdat hij weigerde mee te werken aan een politiecontrole. Sindsdien zijn er protesten en rellen uitgebroken, schrijft Le Parisien.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Naar aanleiding van de rellen heeft de Franse regering veertigduizend extra agenten ingezet om te helpen de rust te bewaken. Bij de rellen werd op grote schaal brandgesticht: zo gingen overheidsgebouwen, bussen en auto’s in vlammen op. Er wordt ook op vreedzame wijze gedemonstreerd, onder meer door nabestaanden van Nahel, die gerechtigheid eisen voor de dood van de tiener.

    Volgens de politie was de agent, die inmiddels is gearresteerd, genoodzaakt zijn vuurwapen te gebruiken omdat de jongen met zijn auto dreigde over hen heen te rijden. Videobeelden laten echter zien dat de jongen juist wegrijdt van de politie. De Franse president Emmanuel Macron heeft het schietincident veroordeeld en roept inwoners van de voorsteden op de kalmte te bewaren.

    Lees ook:

  • Avondklok in Honduras na reeks moorden

    Avondklok in Honduras na reeks moorden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Grote verrassing bij presidentsverkiezingen in Guatemala

    » Leider Wagner noemt opstand een protest tegen regeringsplannen

    Vorige week vielen er tientallen doden bij een gevangenisopstand

    In Honduras is maandag in verschillende steden een avondklok afgekondigd nadat er binnen vierentwintig uur vierentwintig mensen om het leven kwamen bij schietpartijen. Dat meldt de BBC. Een van de schietpartijen vond plaats in de noordelijke stad Choloma, waar dertien mensen omkwamen toen er geschoten werd tijdens een verjaardagsfeestje in een biljartzaal.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Elders in het noorden, vlak bij de grens met Guatemala, kwamen meerdere mensen om bij drugsgerelateerde schietpartijen. Xiomara Castro, de linkse president van het land, heeft duizend extra agenten en militairen ingezet in de regio om de orde te helpen bewaken. De maatregelen zullen minstens twee weken gelden. In grote delen van het land geldt al langer een noodtoestand om bendegeweld aan te pakken.

    Vorige week kwamen zeker zesenveertig vrouwen om bij rellen in een gevangenis in de buurt van de hoofdstad Tegucigalpa. Die rellen waren volgens autoriteiten het gevolg van een hoogoplopend conflict tussen twee grote Centraal-Amerikaanse bendes: MS-13 en Barrio 18. De twee bendes zijn naast Honduras actief in Guatemala, El Salvador en Nicaragua, waar ze zich bezig houden met de smokkel van drugs, wapens en mensen op de route van Zuid-Amerika naar de VS.

    Lees ook:

  • Gevlucht uit Khartoem. ‘Vier soldaten richtten hun wapens op ons’

    Gevlucht uit Khartoem. ‘Vier soldaten richtten hun wapens op ons’

    Sinds april woedt er in Soedan een machtsstrijd tussen het regeringsleger van generaal Al-Burhan en de milities van de RSF onder leiding van generaal Dagalo. Raga Makawi vertelt over de angstaanjagende tocht die ze met haar vriendin in het door geweld verscheurde Khartoem maakte.

    De nacht voordat op straat de oorlog uitbrak in Khartoem, was ik in een cultureel centrum in het noorden van de stad om te luisteren naar een panel met feministische sprekers. Een evenement als dit zou ondenkbaar zijn geweest onder Omar al-Bashir, de dictator die vier jaar geleden door een volksopstand werd verdreven. Onder Bashir was Soedan voor vrouwen een van de meest repressieve plekken ter wereld, en het waren vrouwen die de protesten tegen hem leidden.

    De panelleden spraken die avond over strategieën om juridische hervormingen af te dwingen (nog steeds kunnen Soedanese rechtbanken vrouwen voor overspel veroordelen tot steniging). Na afloop zette het publiek, dat zowel uit mannen als vrouwen bestond, de discussie voort onder het genot van thee, koffie en Schwarzwalder Kirschtorte. Sinds in 2021 de revolutie werd gekaapt door een militaire junta, zijn dit soort burgerbijeenkomsten onze beste kans op verandering. De sfeer was geweldig. We wisten allemaal dat er spanning in de straten hing omdat de twee belangrijkste generaals van de junta, Abdel Fattah al-Burhan en Muhammad Hamdan Dagalo, in een impasse terechtgekomen waren. Maar we hadden nooit gedacht dat de situatie echt zou exploderen.

    Geweerschoten

    Ik was de week ervoor teruggekeerd naar Soedan om academisch onderzoek te doen, nadat ik enkele jaren eerder mijn huis had verlaten om in Groot-Brittannië te studeren. In Soedan verbleef ik bij mijn vriendin Kholood. Ik had nog maar een paar uur geslapen toen ze me wakker maakte. ‘Ik hoor geweerschoten,’ zei ze. We luisterden. Het geluid van geweerschoten maakte plaats voor het gedreun van explosies. In de woonkamer zetten we de tv aan en we keken even naar het nieuws. Toen hoorden we het geronk van een bommenwerper boven ons hoofd en drong tot ons door hoe dichtbij de gevechten waren. We verhuisden naar een raamloze bijkeuken naast de keuken, waar amper voldoende ruimte was voor twee personen. Toen viel de elektriciteit uit.

    We wisten niet dat we daar voor onbepaalde tijd vast zouden zitten. Het stelde me gerust dat mijn powerbank zes uur stroom voor onze telefoons kon leveren, maar de waterpomp viel uit, we konden ons niet wassen en het water in onze drinkflessen werd warm. Na ongeveer twaalf uur besloten we de bijkeuken te verlaten om te proberen te slapen. Het leek ons veiliger om bij elkaar in bed te liggen, zodat we het zouden merken als de ander door een verdwaalde kogel zou worden geraakt. Versuft lag ik op mijn zij door een kier in de deuropening naar de ochtendlucht te kijken.

    Uit angst dat de batterij van onze telefoon leeg zou raken keken we geen videobeelden – via Twitter probeerden we aan nieuws te komen

    De volgende dag was het duidelijk dat onze situatie niet zou verbeteren. Uit angst dat de batterij van onze telefoon leeg zou raken keken we geen videobeelden – via Twitter probeerden we aan nieuws te komen. Kholood was voortdurend op zoek naar informatie: hoe wijdverspreid waren de gevechten? Zat iedereen in Khartoem zonder elektriciteit? Weer ging een dag voorbij terwijl we in de bijkeuken zaten en luisterden naar het geweervuur, de mortieren en raketten. We konden niets doen. Ik raakte in paniek. ‘We moeten een plan maken,’ zei ik, terwijl ik naar voren leunde om de aandacht van Kholood te trekken. Ze bleef maar door haar telefoon scrollen. Ik stond op om haar wat ruimte te geven en herhaalde toen zachtjes: ‘We moeten een plan maken.’

    We probeerden uit te zoeken of er straten waren die misschien rustig genoeg waren om doorheen te rijden, de zogenaamde safe passages. Mensen appten elkaar daar voortdurend updates over; iemand had er zelfs speciaal een app voor gemaakt. Op de vierde dag kreeg ik om twee uur ’s middags een gehaast telefoontje van een vriend in het oosten van de stad die had gehoord over een veilige doorgang naar een rustiger wijk. ‘Het is nu of nooit,’ zei hij.

    We vertrokken een kwartier later, met alleen het meest noodzakelijke: schone kleren, geld en onze identiteitspapieren. We wilden naar mijn ouders, als we dat zouden redden. De vorige dag had ik gehoord over een man die was beschoten toen hij probeerde te ontsnappen via dezelfde route; hij bloedde dood in zijn auto. Toen we wegreden kon ik het beeld van ons bloed op de stoelen maar niet uit mijn hoofd krijgen. Ik besloot de getinte ramen die ons beschermden tegen de felle zon naar beneden te doen, zodat iedereen kon zien dat we vrouwen waren.

    Thelma en Louise

    De straten waren verlaten. Na tien minuten kwamen we bij een controlepost. Ik vertraagde en boog voorover om te zien van welke partij de soldaten waren. De man die onderuitgezakt bij de controlepost zat, droeg een donkergroen uniform en een oude AK-47, wat deed vermoeden dat hij behoorde tot de strijdkrachten van Burhan, het feitelijke hoofd van de junta. Ik glimlachte en zei met zachte, smekende stem: ‘Goedendag, officier, mogen we erlangs?’ Hij nam niet de moeite om op te staan, maar vroeg kortaf waar we heen gingen. Andere soldaten kwamen nu ook onze kant op.

    We hadden een verhaal bedacht voor deze situatie – iets waardoor we zo onschuldig mogelijk zouden overkomen. ‘Mijn moeder is een oudere vrouw en ze is alleen,’ zei ik. ‘Ik moet naar haar toe want ze zit al dagen zonder eten of drinken. Deze dame die met me meerijdt is mijn zus.’ Er viel een stilte, waarna de soldaat vroeg hoe ik van plan was daar te komen. Ik vroeg of hij zo vriendelijk wilde zijn om ons de weg te wijzen, maar hij wuifde alleen maar met zijn hand om aan te geven dat we bij het kruispunt verderop rechtsaf moesten slaan.

    Ik reed langzaam verder en sloeg de hoek om. Zo’n veertig meter verderop in de straat zag ik nog een controlepost met nog meer soldaten in donkergroene uniformen. Ik ging ervan uit dat we toestemming hadden om door het gebied te rijden dat door de mannen van Burhan werd gecontroleerd, dus reed ik verder. Maar toen hoorde ik soldaten schreeuwen en zag ik in mijn achteruitkijkspiegel dat vier van hen hun wapens op ons richtten. Angstig stopte ik en stak ik mijn armen uit het raam, als een gebaar van overgave. Nadat ze onze papieren hadden gecontroleerd en de auto hadden doorzocht, lieten ze ons gaan.

    Toen we de wijk van mijn ouders inreden en de soldaten in licht kaki met hun geavanceerde wapens zagen, verloor ik de moed

    De volgende anderhalf uur reden we door de buitenwijken van Khartoem. Toen we de wijk van mijn ouders inreden en de soldaten in licht kaki met hun geavanceerde wapens zagen, verloor ik de moed. Dit waren de Rapid Support Forces (RSF) van Dagalo. De RSF is voortgekomen uit de Janjaweed, een door de staat gesteunde militie die begin jaren 2000 werd beschuldigd van genocide in de regio Darfur. Het was de bedoeling dat de RSF zou fuseren met het leger als een stap op weg naar een burgerregering, maar commandant Dagalo lijkt van niemand bevelen aan te willen nemen. Ik had vreselijke dingen gehoord over de wreedheden van de Janjaweed, waaronder massaverkrachtingen. Maar toen we bij de controlepost aankwamen, riep de jonge militieofficier alleen maar ‘Ga!’ en wuifde ons haastig door.

    Ik verliet de hoofdweg zo snel mogelijk en reed door achterafstraatjes naar het huis van mijn ouders. We kwamen langs een bakkerij die open was en stopten om wat eten te kopen. De mensen stonden te dringen om geholpen te worden en de bakker leek de hoeveelheid brood per klant te rantsoeneren. Ik hoorde een man roepen: ‘Het is niet aan jou om te bepalen hoeveel brood je me geeft!’

    Kort daarna reden we de garage van mijn ouders binnen. Toen ik de motor uitzette, gaven we elkaar een high five. Het voelde als een moment uit Thelma and Louise. We hadden ons een weg weten te banen door de dodelijke en giftige wereld van mannen en hun wapens. Voor nu waren we veilig.

    Lees ook:

  • Militie vermoordt ruim veertig mensen in Democratische Republiek Congo

    Militie vermoordt ruim veertig mensen in Democratische Republiek Congo

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Controversiële Italiaanse oud-premier Berlusconi overleden

    » George Soros draagt imperium over aan Soros jr.

    De militie had het voorzien op mensen in een vluchtelingenkamp

    In het noordoosten van de Democratische Republiek Congo heeft een plaatselijke militie maandag zesenveertig mensen in een vluchtelingenkamp vermoord, meldt Al Jazeera. Het Afrikaanse land, en met name de provincie Ituri bij de grens met Oeganda, wordt al decennialang geplaagd door een voortdurend conflict tussen lokale stammen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De militie die de moordpartij aanrichtte heet Codeco en behoort tot de Lendu-gemeenschap. Die groep is al lange tijd verwikkeld in een bittere strijd met de Hema-gemeenschap. Tussen 1999 en 2003 laaide het conflict zo hoog op dat er duizenden doden tussen de twee gemeenschappen vielen en het nationale leger werd ingezet om de rust te herstellen.

    Bij de aanval maandag werden huizen en tenten in het vluchtelingenkamp in brand gestoken en bewoners van het kamp werden met onder meer kapmessen en vuurwapens om het leven gebracht. Volgens een lokale ngo kan het aantal slachtoffers nog oplopen omdat niet alle lichamen zijn teruggevonden en veel mensen al zijn begraven in een massagraf.

    Lees ook:

  • Pakistan mobiliseert leger na arrestatie oud-premier

    Pakistan mobiliseert leger na arrestatie oud-premier

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zeker 21 doden door aanhoudende raketaanvallen Israël

    » VS maken zich op voor instroom migranten na einde noodtoestand

    Aanhangers van Imran Khan zijn overal de straat opgegaan

    Na de arrestatie van oud-premier Imran Khan is overal in Pakistan hevige onrust uitgebroken. Volgens de BBC is het leger in verschillende delen van het land opgeroepen om de aanhangers van Khan, die vaak op gewelddadige wijze demonstreren, tegen te houden. In de hoofdstad Islamabad hebben aanhangers van Khan wegen geblokkeerd en controleposten van de politie en het leger in brand gestoken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Imran Khan stond deze week terecht voor diefstal, maar werd uit de rechtszaal verwijderd door agenten en weggevoerd in een politievoertuig. Hij is aangehouden op beschuldiging van corruptie en wordt zeker acht dagen vastgehouden in voorarrest op een militair terrein. Khan werd vorig jaar afgezet na een motie van wantrouwen, en noemt de arrestatie een daad van politieke vervolging. Volgens de Pakistaanse premier Sharif is er genoeg bewijs voor de beschuldiging.

    Hoewel ook de partij van Khan de aanhangers van de oud-premier tot kalmte heeft gemaand, lijken betogers geen gehoor te geven aan die oproepen. Volgens Sharif worden zelfs ambulances en radiostations aangevallen. Het leger heeft in een verklaring gewaarschuwd dat zij de protesten hard zullen neerslaan als deze te gewelddadig worden.

    Lees ook:

  • Negen militairen omgekomen bij aanval ELN op leger Colombia

    Negen militairen omgekomen bij aanval ELN op leger Colombia

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » EU neemt wet aan om CO2-uitstoot van auto’s tot nul te reduceren

    » Paus Franciscus in ziekenhuis met luchtweginfectie

    Ondanks vredesbesprekingen blijft de ELN aanvallen uitvoeren

    Negen Colombiaanse militairen zijn omgekomen bij een aanval door de guerrillagroepering ELN in het noorden van Colombia. El País meldt dat nog eens negen militairen gewond zouden zijn geraakt. De militairen bewaakten een pijpleiding toen ze onder vuur kwamen te liggen. Ze werden onder meer bestookt met explosieven, schrijven Colombiaanse media.

    De ELN is een van de guerrillabewegingen die met de Colombiaanse regering onderhandelt over vrede. Desondanks blijft de groepering aanvallen uitvoeren. De aanval op woensdag is een van de dodelijkste aanvallen sinds de vredesbesprekingen met de ELN begonnen. De ELN kent naar schatting tussen de tweeduizend en vierduizend leden die in de grensregio met Venezuela actief zijn en zich bezighouden met wapen- en drugssmokkel en illegale mijnbouw.

    Eerder sloot de Colombiaanse regering al vrede met de FARC, de grootste guerrillabeweging in Colombia. Sinds dat akkoord is het geweld in Colombia alleen maar toegenomen, omdat andere groeperingen en kartels in het vacuüm zijn gesprongen dat de FARC heeft achtergelaten. De ELN pleegde vorig jaar nog een bomaanslag op een politieopleiding in Bogotá. Daarbij kwamen tweeëntwintig mensen om het leven.

    Lees ook:

  • Het leed van de Arabische vrouw. ‘Meisjes worden van jongs af aan gekortwiekt’

    Het leed van de Arabische vrouw. ‘Meisjes worden van jongs af aan gekortwiekt’

    De Arabische nieuwswebsite Muwatin stelt de vraag hoe het alomtegenwoordige geweld tegen vrouwen is te stoppen. In een door mannen gedomineerde samenleving moeten vrouwen hun onafhankelijkheid bevechten door middel van werk en studie.

    Steeds wanneer er geweld plaatsvindt en er berichten over geweld via de media worden verspreid, vragen we ons af waarom vrouwen het geweld dat hun lange tijd is aangedaan, accepteren. Dat geldt vooral wanneer het geweld vrouwen treft die financieel onafhankelijk lijken, zoals beroemde artiesten, die zich kunnen omringen met de beste advocaten en psychiaters, die de misbruiker kunnen stoppen en daar een hoge prijs voor kunnen betalen.

    Misschien heeft de beroemde zangeres, die we de afgelopen maanden in de bladen en op sociale media hebben kunnen volgen, ons een nieuwe definitie gegeven van het begrip onafhankelijkheid, want een financieel onafhankelijke vrouw in een door mannen gedomineerde samenleving heeft misschien geen man nodig om haar van voedsel en kleding te voorzien, maar ze heeft hem wel nodig om te leven. Om de oorsprong te achterhalen van die ziekelijke behoefte van vrouwen om zich vast te klampen aan mannen, die door de samenleving worden bestempeld als ‘steun van de vrouw’, moeten we teruggaan naar de beginfase van de opvoeding, waarin de vleugels van meisjes al worden gebroken als ze nog een kind zijn.

    Hoe is het mogelijk dat deze samenleving eerst een crisis voor vrouwen creëert en vervolgens met mannelijke oplossingen komt om problemen die opzettelijk voor vrouwen zijn bedacht, op te lossen? Dat is bijvoorbeeld met polygamie gebeurd. De patriarchale samenleving, die polygamie hoog in het vaandel droeg, verminderde de keuzemogelijkheden van vrouwen door hun, met de wet in de hand, een huwelijk met mannen van een andere religie te ontzeggen. De genadeslag kwam toen in veel Arabische landen vrouwen bij wet werd verboden met mannen van een andere nationaliteit te trouwen. Het besluit om met een buitenlander te trouwen werd daardoor een riskant avontuur. En daar stopte het niet. Vrouwen mochten ook niet meer trouwen met iemand buiten de eigen stam, een verbod dat was gebaseerd op het stamrecht, terwijl het mannen vrijstond om met iedereen, overal ter wereld te trouwen. Hierdoor werd een crisis gecreëerd, die ‘de crisis van de oude vrijster’ werd genoemd, waarvoor vervolgens een oplossing werd geboden die de waardigheid van de vrouw voorgoed zou aantasten: polygamie.

    De vrouw is zwak

    Dit is hoe de mannelijke, patriarchale samenleving met vrouwen omgaat. Die vermindert hun opties, houdt logische oplossingen tegen en verzwakt hen op alle mogelijke manieren, tot ze zich onderwerpen. En dan wordt er gezegd: ‘Kijk, de vrouw is zwak en heeft de steun van de man nodig.’

    Vrouwen zijn in het beste geval een half mens en alles in hun omgeving bevestigt dat

    De maatschappij ziet vrouwen niet als volwaardige mensen en probeert op allerlei manieren te voorkomen dat ze dat ooit zullen worden. Om dit doel te bereiken, worden meisjes er al in hun kindertijd op voorbereid dat ze onvolwaardige volwassenen zullen worden. Meisjes zouden zich bijvoorbeeld kunnen afvragen waarom hun vader naar hun jongere broer wordt genoemd (vader van die-en-die), terwijl zij de oudste zijn. In het begin maken ze nog bezwaar tegen het feit dat ze geen aandacht krijgen, alsof ze niet bestaan, maar als ze opgroeien horen ze dat hun tante van vaderskant haar erfenis is ontnomen en dat hun tante van moederskant iets meer geluk heeft gehad en de helft van de erfenis van haar broer heeft gekregen. Vrouwen zijn in het beste geval een half mens en alles in hun omgeving bevestigt dat. 

    In patriarchale systemen wordt onafhankelijkheid vanaf de kindertijd aangeleerd. De man wordt opgevoed in zelfredzaamheid, terwijl de vrouw wordt opgevoed in volgzaamheid. Wanneer een meisje wordt gevraagd dienstbaar te zijn aan haar broers, die allemaal ongeveer dezelfde leeftijd hebben als zij, is dat verzoek niet zo onschuldig als het voor sommigen lijkt. Het is opzettelijk bedoeld om een deel van haar zelfvertrouwen weg te nemen en dat op een gouden dienblad aan te bieden aan haar broer. Vervolgens opent zich voor de man een wereld van ervaringen, die voor de vrouw gesloten blijft. Hij trekt erop uit, wordt geconfronteerd met het volle leven en leert. Hij gaat niet één keer, maar wel tien keer in de fout en wordt altijd vergeven, terwijl zij wegkwijnt in de gevangenschap van taboes en verboden en wordt doordrongen van het idee van één enkele, fatale zonde. Ze mag geen fouten maken, want als glas eenmaal is gebroken, kan het niet meer worden gerepareerd, en de vrouw is gemaakt van glas; dat heeft de samenleving haar geleerd. Geleidelijk geeft ze haar dromen op en wordt ze volgestopt met ideeën over de schoonheid van vrouwelijkheid en zwakte, vereist om het andere geslacht aan te trekken. En dit alles gaat gepaard met een systematisch proces van intimidatie, als ze tegen de wil van haar familie ingaat. 

    Haar reputatie is het belangrijkste wat ze heeft, belangrijker dan haar leven

    Dit alles maakt haar tot een zwakke, onderdanige persoonlijkheid, die confrontaties uit de weg gaat, uit angst dat iemand haar zal zien en haar verkeerd zal begrijpen. Haar reputatie is het belangrijkste wat ze heeft, belangrijker dan haar leven, haar toekomst en haar dromen. Zelfs dromen heeft ze niet. Ze geeft ze geleidelijk op, tot haar enige doel is geworden zich voegen naar de maatschappij en voldoen aan de lijst van eisen uit de Catalogus van de Meisjes. In diezelfde catalogus wordt gewaarschuwd voor angstaanjagende woorden als ‘oude vrijsters’ en ‘gescheiden vrouwen’. Opgroeiende meisjes zijn daar zo bang voor dat ze het eerste het beste aanzoek accepteren om aan de eerste benaming te ontsnappen en bereid zijn in elke giftige relatie te blijven hangen om ook aan de tweede benaming te ontkomen.

    Dit gendergerelateerde geweld, dat vanaf jonge leeftijd op meisjes wordt uitgeoefend, gaat gepaard met economisch geweld, waardoor vrouwen vaak niet in staat zijn om later in hun eigen levensonderhoud te voorzien. Hoewel gebrek aan geld waarschijnlijk een van de belangrijkste redenen voor vrouwen is om geweld te accepteren, leiden het gebrek aan zelfvertrouwen, de angst voor de buitenwereld en de onderworpenheid waarmee veel meisjes zijn grootgebracht ertoe dat ook veel financieel onafhankelijke vrouwen in gewelddadige, onstabiele relaties blijven hangen.

    Om te huilen

    Het is lachwekkend maar ook om te huilen dat dezelfde maatschappij die meisjes van jongs af aan kortwiekt, van hen verwacht dat ze kunnen vliegen als ze in de steek worden gelaten door hun man, of als ze weduwe worden of worden verstoten. We zien weduwen die plotseling op eigen benen moeten staan, op zichzelf moeten vertrouwen en zonder ervaring of hulp in de woelige zee van het leven moeten leren zwemmen. 

    Er is een groot verschil tussen afhankelijkheid en behoefte aan ondersteuning. We hebben allemaal steun nodig in het leven; die kan van een zus, broer, vader, moeder of vriend komen. Een man kan gesteund worden door een sterke vrouw. Steun krijgen betekent niet dat je iemand blindelings volgt of vernederingen accepteert. Goede relaties zijn gebaseerd op wederzijdse liefde en op het gevoel dat de behoefte aan ondersteuning wederzijds is.

    Het zijn die verstoorde relaties die bemiddelde vrouwelijke artiesten ertoe drijven zich te binden aan mannen die hen mishandelen

    Het zijn die verstoorde relaties die bemiddelde vrouwelijke artiesten ertoe drijven zich te binden aan mannen die hen mishandelen. Ze hebben het gevoel dat ze na hem hun steun kwijt zijn. Ze zijn er niet aan gewend in hun eentje overeind te blijven zonder een muur om tegen te leunen, ook al zijn zij het zelf die worden gechanteerd en alle ‘steunmuren’, zowel die van vroeger als die van nu, financieel overeind houden. 

    Het leed dat de Arabische vrouw tegenwoordig ondergaat, is bekend bij vrouwen over de hele wereld. Europese en Amerikaanse vrouwen hebben alles meegemaakt wat wij doormaken, maar zij zijn de strijd aangegaan. Beetje bij beetje hebben ze gelijke rechten verworven, dankzij de feministische bewegingen die actief waren na de Eerste Wereldoorlog en een aantal feministische golven die een hele eeuw overspanden. En nog steeds strijden ze voor meer rechten en dat zullen ze blijven doen, tot ze volledige gelijkheid hebben bereikt, volgens de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, een autoriteit die internationale consensus geniet en alle vormen van discriminatie verwerpt.

    Op de Internationale Dag voor de Uitbanning van Geweld tegen Vrouwen moeten we vrouwen eraan herinneren dat gewelddadige mannen destructieve vijanden zijn en geen steunpilaren. En we moeten hen eraan herinneren dat ze zich uit hun afhankelijkheidspositie kunnen bevrijden door te lezen, te studeren, hulp te zoeken bij specialisten, zich te omringen met een netwerk van echte vrienden en overal andere vrouwen te steunen en te helpen de onrechtvaardige, patriarchale wetten te veranderen. Daarnaast speelt ook werk een rol, dat hen economisch bevrijdt en hun ruimere mogelijkheden geeft dan de beperkte kansen die de samenleving biedt. 

  • VK: vrouw tot 8,5 jaar cel veroordeeld wegens misleiden justitie

    VK: vrouw tot 8,5 jaar cel veroordeeld wegens misleiden justitie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS houden adem in: wordt Trump opgepakt?

    » Brits parlement stemt in met nieuwe brexit-deal over Noord-Ierland

    Ze zou verkracht zijn, maar daar bleek niets van waar

    In het Verenigd Koninkrijk is een vrouw van tweeëntwintig jaar tot achtenhalf jaar cel veroordeeld wegens ‘het verstoren van de rechtsgang’, schrijft El Mundo. Een zekere Eleanor Williams had op sociale media foto’s geplaatst waarop ze te zien is met een paars en opgezwollen rechteroog en meerdere sneeën op haar gezicht, benen en onderbuik. De foto’s moesten dienen als bewijs dat drie Aziatische mannen haar verkracht hadden en haar meerdere messteken hadden toegebracht.

    Nu is gebleken dat het hele verhaal gelogen is. De vrouw had in werkelijkheid een hamer gekocht bij de supermarkt Tesco en zichzelf daarmee verwond. Ze zou de drie Aziaten ooit op een feestje ontmoet hebben, maar van een verkrachting wisten zij niets af. De zaak veroorzaakte grote opschudding in het Verenigd Koninkrijk. Slachtoffers van seksueel misbruik zijn bang dat door deze zaak de toch al kwetsbare positie van Britse vrouwen nog fragieler zal worden.

    Williams zou lijden aan een posttraumatische stressstoornis

    Een psychiater wees er in de rechtszaak op dat Williams lijdt aan een posttraumatische stressstoornis door een gebeurtenis uit haar kindertijd. Volgens een vriendin zou Williams het verhaal verzonnen hebben om de aandacht af te leiden van de schulden die ze open heeft staan als gevolg van haar cocaïne- en marihuanaverslaving. Volgens haar moeder zou ze al vanaf haar twaalfde het slachtoffer zijn van een netwerk mensenhandelaars, maar bewijzen voor deze bewering ontbreken.

    Wat het motief van Williams ook was, de gevolgen voor de drie verdachten waren zeer ernstig: ze hebben een tijdlang onterecht in de gevangenis gezeten en zelfs zelfmoordpogingen ondernomen. In haar woonplaats ontketende Williams een golf haatmisdrijven tegen Aziaten. Ze bekende geen schuld, maar erkende wel dat ze anderen kwaad had aangedaan.  

    Lees ook: