Tag: groenland

  • Denemarken: premier Frederiksen kondigt vervroegde verkiezingen aan

    Denemarken: premier Frederiksen kondigt vervroegde verkiezingen aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » AI-bedrijf Anthropic weigert zich te schikken naar de regering-Trump

    » Pakistan verklaart de oorlog aan de Afghaanse taliban

    De verkiezingen worden van oktober verplaatst naar maart

    Minder dan een jaar voor het einde van de huidige regeerperiode kondigde de Deense premier Mette Frederiksen donderdag aan dat er op 24 maart parlementsverkiezingen zullen worden gehouden. Denemarken zou eerst tot 31 oktober de tijd hebben om naar de stembus te gaan, maar Frederiksen geeft er de voorkeur aan om direct te profiteren van ‘de sterke populariteitsstijging van de regerende Sociaaldemocraten, na de agressieve dreigementen van de Amerikaanse president Donald Trump om Groenland te annexeren’, aldus Politico.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Tijdens haar aankondiging verwees de leider ‘direct naar de aanhoudende spanningen tussen Kopenhagen en Washington en zei dat haar interim-regering waakzaam zou blijven tot de verkiezingen in maart’, aldus de website. ‘Hoewel de verkiezingscampagne in Denemarken in volle gang is, wacht de wereld niet af’, zei ze. ‘Zoals iedereen weet, is het conflict in Groenland nog niet voorbij. De regering zal uiteraard de belangen van Denemarken blijven verdedigen.’

  • Trump matigt toon over Groenland en draait importheffingen terug

    Trump matigt toon over Groenland en draait importheffingen terug

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: Hogerhuis stemt voor verbod op sociale media voor jongeren onder de 16

    » Helft van honderd grootste wereldsteden kampt met grote waterschaarste

    Trump draaide bij na een gesprek met Mark Rutte

    ‘Heeft Rutte de code gekraakt?’ vroeg Sky News zich af, verwijzend naar NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte. Na een gesprek met ‘de man die hem daddy noemt’, maakte Donald Trump in Davos bekend dat er een raamovereenkomst over Groenland was bereikt en dat hij afzag van zijn dreigement met importheffingen tegen Europa.

    Als Rutte ‘hem op andere gedachten wist te brengen tijdens een borrel in de wandelgangen van Davos, verdient hij de titel Trump-fluisteraar ten volle’, grapte de Britse omroep. Een paar uur eerder had de Amerikaanse president de Europeanen de les gelezen en een militaire overname van Deens grondgebied uitgesloten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Le Soir ziet het liever als het begin van ‘een de-escalatie met de Europeanen’. De Belgische krant is van mening dat dit het gevolg is van het gedrag van de Europeanen, die, ‘nadat ze de appeasement-kaart volledig hadden uitgespeeld’, eindelijk van zich afbeten en ‘hun spieren lieten zien om dit autonome gebied dat bij Denemarken hoort te beschermen. Het is duidelijk dat deze aanpak zijn vruchten heeft afgeworpen’.

    Details over deze ‘raamovereenkomst’, zoals Trump die op CNBC presenteerde, ontbreken. De miljardair beweerde tegenover de pers dat de Verenigde Staten ‘alles hadden gekregen wat ze wilden’, waarbij hij zowel veiligheid als mineralen noemde. De kwestie van de soevereiniteit van Groenland ‘kwam echter niet aan de orde’ tijdens het gesprek, vertelde Rutte aan Fox News.

    The New York Times onthult het bestaan ​​van een compromis dat de Verenigde Staten soevereiniteit zou verlenen over kleine stukjes Groenland voor de bouw van militaire bases. Naast de mogelijkheid om militaire operaties uit te voeren zonder toestemming van Denemarken te vragen, zou de overeenkomst de Verenigde Staten ook toestaan ​​om zeldzame mineralen op het eiland te winnen.

  • Europa stuurt soldaten naar Groenland om statement te maken richting VS

    Europa stuurt soldaten naar Groenland om statement te maken richting VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Venezolaanse oppositieleider Machado ontmoet Trump in het Witte Huis

    » Duitsland geeft Frankrijk twee fragmenten van het Tapijt van Bayeux terug

    De reden is zogenaamd ‘de Russische en Chinese dreiging’

    Frankrijk, Zweden, Duitsland en Noorwegen hebben samen met Nederland, Finland en het Verenigd Koninkrijk aangekondigd militairen op Groenland in te zetten voor een verkenningsmissie in het kader van de Deense oefening Arctic Endurance, georganiseerd met NAVO-bondgenoten.

    De komst van de soldaten zou kunnen worden geïnterpreteerd als ‘machtsvertoon tegenover de kwaadaardige ambitie om het gigantische eiland van het Scandinavische koninkrijk in te nemen, zoals herhaaldelijk benadrukt door Donald Trump’, maar ‘oordeel niet te snel’, waarschuwt Le Soir.

    ‘Denemarken, dat de dreiging van Trumps ambities voelt aankomen, wil met Groenland vooral aan de Amerikaanse president laten zien dat het in staat is de bescherming van de regio te waarborgen’, analyseert de Belgische krant, die eraan herinnert dat Trump ‘aanvankelijk de Chinese en Russische dreiging aanhaalde om zijn veroveringsdrang te rechtvaardigen’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dit is ook het argument dat Duitsland donderdag naar voren bracht. Tot de verkenningsmissie van Europese NAVO-landen op Groenland werd opdracht gegeven vanwege ‘Russische en Chinese dreigingen’ in het Arctische gebied, aldus het Duitse ministerie van Defensie in een persbericht waarin met geen woord gerept wordt over Amerikaanse territoriale ambities.

    ‘Het is duidelijk dat er bijzondere zorg aan wordt besteed om de Amerikaanse president niet al te veel te provoceren’, merkte de Süddeutsche Zeitung op. Maar ‘het belangrijkste doel is niettemin om een ​​signaal aan Trump af te geven en hem ervan te weerhouden zijn uiteindelijke doel na te streven: de invasie van ‘s werelds grootste eiland, dat tot Denemarken behoort. Dat doen ze door te laten zien dat ze bereid zijn de militaire aanwezigheid in het Arctische gebied te versterken’, aldus de krant.

  • Groenland en Denemarken bevestigen hun eenheid tegenover claims VS

    Groenland en Denemarken bevestigen hun eenheid tegenover claims VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Korea: doodstraf geëist tegen voormalig president Yoon

    » Iran beschuldigt de VS ervan een excuus te zoeken voor militaire interventie

    De twee landen spreken vandaag met de VS in het Witte Huis

    Het autonome gebied zal een integraal onderdeel van Denemarken blijven, mocht het moeten kiezen tussen aansluiting bij het Scandinavische koninkrijk of de Verenigde Staten. Dit bevestigde de Groenlandse premier Jens-Frederik Nielsen dinsdag tijdens een gezamenlijke persconferentie in Kopenhagen met de Deense premier Mette Frederiksen. ‘We staan ​​verenigd met het Koninkrijk Denemarken,’ benadrukte hij.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Deense minister van Buitenlandse Zaken Lars Løkke Rasmussen en zijn Groenlandse collega Vivian Motzfeldt worden woensdag in Washington verwacht voor gesprekken met de regering-Trump. De twee diplomaten hadden om een ​​ontmoeting verzocht naar aanleiding van de ambities van de Republikeinse president met betrekking tot Groenland.

    De geplande ontmoeting met de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio is ‘verplaatst naar het Witte Huis’ en zal plaatsvinden in aanwezigheid van vicepresident JD Vance, aldus de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Deze wijziging dreigt de situatie voor Denemarken aanzienlijk te compliceren, omdat Vance, in tegenstelling tot Rubio, een compromisloze houding ten opzichte van Groenland heeft aangenomen.

  • Groenland reageert op VS: ‘Wij willen geen Amerikanen of Denen zijn’

    Groenland reageert op VS: ‘Wij willen geen Amerikanen of Denen zijn’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Von der Leyen: ‘De EU steunt de demonstranten in Iran volledig’

    » Soedan: de regering keert terug naar Khartoem

    ‘Het is aan de Groenlanders zelf om te beslissen’

    ‘Als leiders van de Groenlandse partijen willen we nogmaals benadrukken dat we een einde willen zien aan de minachting van de Verenigde Staten voor ons land’, staat in een persbericht namens de vijf partijen in de lokale regering. ‘We willen geen Amerikanen zijn’, voegt de tekst eraan toe, maar benadrukt tegelijkertijd: ‘We willen geen Denen zijn, we willen Groenlanders zijn.’

    Jyllands-Posten meldt ook dat ‘twee leden van de Groenlandse onafhankelijkheidspartij Naleraq er de voorkeur aan geven dat de Groenlandse minister van Buitenlandse Zaken, Vivienne Motzfeldt, volgende week onder vier ogen met haar Amerikaanse ambtgenoot Marco Rubio spreekt’. Ook de Deense minister van Buitenlandse Zaken, Lars Løkke Rasmussen, zal naar verwachting aan de gesprekken deelnemen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Om redenen die ik niet begrijp, zaait Denemarken paniek binnen de NAVO door Groenland te willen behouden, terwijl Groenland geen deel wil uitmaken van Denemarken. Het is aan de Groenlanders zelf om te beslissen wat ze willen. Dit heeft niets met Denemarken te maken,’ aldus Pele Broberg, voorzitter van Naleraq.

    Jyllands-Posten maakt ook melding van een peiling van Voxmeter waaruit blijkt dat bijna vier op de tien Denen een Amerikaanse invasie van Groenland onder Donald Trump verwachten.

  • De Trump-regering overweegt Groenland te kopen

    De Trump-regering overweegt Groenland te kopen

    Lees ook het andere korte nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: agent schiet vrouw dood tijdens ICE-operatie

    » Marokko: ontdekking fossielen werpt nieuw licht op oorsprong mensheid

    Een militaire interventie is ook niet uitgesloten

    ‘De president en zijn nationale veiligheidsteam bespreken dit actief,’ zei Karoline Leavitt woensdag
    tijdens een persconferentie, in reactie op een vraag over een mogelijke overname. Ze voegde eraan
    toe dat het idee niet ‘nieuw’ was voor de Verenigde Staten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De perssecretaris van het Witte Huis herhaalde ook de mogelijkheid om het leger in te zetten voor
    een overname van Groenland, een idee dat dinsdag al tot verontwaardiging in Europa had geleid.
    ‘Onder Republikeinse leiders in het Congres wordt de mogelijkheid van militaire interventie in
    Groenland echter met scepsis ontvangen,’ merkt NPR op.

    De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Marco Rubio, kondigde eerder op de dag aan dat
    hij volgende week met Deense functionarissen zou overleggen over de kwestie van het
    semiautonome gebied, maar zonder de locatie of de vorm te specificeren. De minister van
    Buitenlandse Zaken van Groenland gaf aan dat haar regering aan de bijeenkomst zal deelnemen

  • Deense premier: ‘Amerikaanse aanval op Groenland betekent einde NAVO’

    Deense premier: ‘Amerikaanse aanval op Groenland betekent einde NAVO’

    » President Zuid-Korea bezoekt China om betrekkingen tussen beide landen te herstellen

    » Israël neemt doelen in Zuid- en Oost-Libanon onder vuur

    Trumps dreiging moet ‘serieus genomen worden’, aldus premier Mette Frederiksen

    Als de Amerikaanse president Donald Trump Groenland binnenvalt, betekent dat het einde van de NAVO, waarschuwde de Deense premier Mette Frederiksen maandag. Trump, die vorige week zijn dreigementen opvoerde om het autonome Deense gebied in het Noordpoolgebied over te nemen, moet ‘serieus genomen worden wanneer hij zegt dat hij Groenland wil hebben’, aldus Frederiksen in een interview met de televisiezender TV2, geciteerd door Politico.

    ‘Laat het duidelijk zijn: als de VS ervoor kiezen om een ander NAVO-land militair aan te. vallen, houdt alles op, inclusief de NAVO en daarmee de veiligheid die sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog werd gewaarborgd,’ vervolgde ze.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Trump dringt er al lange tijd op aan dat het mineraalrijke eiland, dat grotendeels autonoom is maar deel uitmaakt van Denemarken en daarom tot het militaire NAVO-bondgenootschap behoort, zich bij de VS aansluit. Hij noemt het een strategische noodzaak en sluit het gebruik van geweld of economische dwang niet uit.

    ‘We hebben Groenland nodig vanwege onze nationale veiligheid,’ zei hij zondag tegen verslaggevers aan boord van zijn Air Force One. ‘We zullen Groenland over ongeveer twee maanden onder handen nemen. Laten we binnen twintig dagen Groenland hebben,’ voegde hij eraan toe, zonder verdere informatie te geven over wat er dan zal gebeuren.

    De Amerikaanse aanval op Venezuela heeft in Europa de vrees aangewakkerd dat Washington zich gesterkt zou kunnen voelen om Groenland als volgende land te annexeren. Leiders van de Scandinavische landen tot het Verenigd Koninkrijk hebben hun steun toegezegd aan Kopenhagen en hun steun betuigd aan Groenlands recht op zelfbeschikking, aldus Politico.

  • Een op de twee Groenlandse vrouwen slachtoffer van gedwongen anticonceptie

    Een op de twee Groenlandse vrouwen slachtoffer van gedwongen anticonceptie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Polen schiet Russische drones neer na schending van het Poolse luchtruim

    » DRC: minstens 71 doden bij een aanval van ADF-rebellen

    De Deense premier bood eind augustus haar excuses aan

    De helft van de vrouwen in Groenland heeft, meestal zonder toestemming, van de Denen een spiraaltje gekregen in het kader van de anticonceptiecampagne die in de jaren zeventig op het arctische eiland werd gevoerd, zo bleek dinsdag uit een historisch onderzoek.

    Meisjes van slechts 12 jaar oud kregen tijdens controles een spiraaltje geplaatst en velen maakten melding van hevige bloedingen, infecties en zulke hevige pijn dat ze bedlegerig werden of niet meer naar school konden gaan. Veel vrouwen zijn onvruchtbaar geworden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Deense premier Mette Frederiksen heeft eind augustus haar excuses aangeboden aan de slachtoffers, waarmee ze tegemoetkwam aan een verzoek dat deze vrouwen al jarenlang hadden ingediend.

    ‘Het schandaal is voor de Groenlanders het pijnlijke symbool geworden van generatielange koloniale mishandeling door de Denen’, merkt The New York Times op. De Amerikaanse krant herinnert eraan dat ‘de conclusies van het rapport op een bijzonder gevoelig moment komen’: Donald Trump heeft ‘verklaard dat hij wil dat de Verenigde Staten de controle over Groenland overnemen’, waardoor Denemarken gepusht wordt om ‘zijn banden met het eiland aan te halen’.

  • Groenland: Denemarken ontbiedt Amerikaanse gezant wegens ‘inmenging’

    Groenland: Denemarken ontbiedt Amerikaanse gezant wegens ‘inmenging’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: twee kinderen gedood bij schietpartij in een kerk in Minneapolis

    » Argentinië: demonstranten vallen Milei aan tijdens een politieke bijeenkomst

    Drie Amerikanen zouden in Groenland opinies hebben gepeild

    Denemarken heeft woensdag de Amerikaanse zaakgelastigde – momenteel de hoogste Amerikaanse diplomaat in Denemarken – op het matje geroepen ‘nadat Deense media hadden gemeld dat Amerikanen die dicht bij Donald Trump staan, beïnvloedingsoperaties hadden uitgevoerd’ in Groenland, een Deens gebied waar de Amerikaanse president zijn zinnen op heeft gezet, meldt Politico.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens een onderzoek van de Deense televisiezender DR, waarop Politico zich baseert, zouden ‘ten minste drie Amerikaanse burgers’ met banden met Washington achter de schermen hebben gewerkt om de Groenlandse opinie te peilen over een mogelijke inlijving van het gebied bij de Verenigde Staten. In een reactie zei de Deense minister van Buitenlandse Zaken Lars Løkke Rasmussen dat ‘elke inmenging in Deense aangelegenheden’ ‘onaanvaardbaar’ is.

  • Een race om de zeldzame metalen van Groenland 

    Een race om de zeldzame metalen van Groenland 

    De Europese Unie, voor mineralen en metalen nu nog afhankelijk van China, begint een charmeoffensief om de talrijke Groenlandse ­bodemschatten in handen te krijgen, zo blijkt uit een reportage in het Deense dagblad Politiken.

    Het lijkt misschien een cliché om te zeggen dat een bureaucratisch instituut als de Europese Commissie met een geopolitieke aardbeving te maken zou kunnen krijgen die ramen en vloeren doet schudden. Toch is dat precies wat er gebeurde toen Rusland in 2022 Oekraïne binnenviel. Het ging uiteraard allereerst om een militaire aanval op een Europees land, maar ook beseften tal van Europese landen opeens hoe afhankelijk ze waren van olie en gas uit Rusland. Ze vreesden dat als Poetin de kraan dicht zou draaien, duizenden Europese bedrijven lamgelegd ­zouden worden en miljoenen huishoudens in Europa zonder verwarming zouden komen te zitten. 

    Al snel na de invasie bleek dat de Europese landen het zonder Rusland konden stellen. Dit keer kwam Europa met de schrik vrij. Wel leerde Brussel de les dat Europa nooit meer afhankelijk zou mogen worden van dictators en autocraten.

    Momenteel dreigt zich een zelfde scenario te ontwikkelen, al gaat het nu niet meer alleen om olie en gas, maar ook om onder meer koper, lithium en magnesium. Veruit het grootste deel van de mondiale productie van mineralen en metalen die Europa in de toekomst nodig zal hebben voor de productie van windturbines en elektrische auto’s, maar ook van mobiele telefoons, computers en wapens, is vooralsnog afkomstig uit China.

    Grootmacht

    De Europese Commissie heeft daarom momenteel haar ogen gericht op Groenland [een autonoom eiland dat deel uitmaakt van EU-lidstaat Denemarken], waarvan de bodem niet minder dan 25 van de 34 mineralen en metalen bevat die de EU als de cruciaalste beschouwt voor haar technologische evolutie. ‘Groenland is een soort grootmacht als het gaat om kritieke grondstoffen,’ zei Jutta Urpilainen, voormalig Eurocommissaris voor Internationale Partnerschappen, half september tijdens haar bezoek aan de hoofdstad Nuuk.

    De EU heeft Groenland dus nodig, maar Groenland heeft kennelijk ook de EU nodig. Erik Jensen, minister van Financiën en Fiscaliteit in de Groenlandse regering, benadrukt tegenover Politiken dat het eiland zijn mijnbouwindustrie op grote schaal wil ontwikkelen. Daarmee zou de komende vijf tot tien jaar inderdaad een economische basis kunnen worden gelegd voor de onafhankelijkheid van Groenland. 

    ‘Groenland is een gigantisch land. Wij zijn er absoluut van overtuigd dat als we onze bodemschatten beter benutten, onze financiële situatie in de toekomst zal verbeteren. Het was geen grap dat Donald Trump ­tijdens zijn eerste termijn als president met het idee kwam om Groenland op te kopen,’ zegt Jensen, en hij voegt eraan toe: ‘Groenland is niet te koop, maar wel bereid om zaken te doen.’

    Verhuld dreigement

    Jensen zou graag zien dat buitenlandse bedrijven in ruil voor een deel van de toekomstige winst het risicokapitaal verstrekken dat nodig is voor de aanleg van mijnen, en dat Groenland zijn deel van de jackpot zal krijgen via vennootschaps- en inkomstenbelastingen en licentierechten. Dat zou een situatie creëren die voor alle partijen voordelig is. Maar zijn boodschap kan misschien ook worden opgevat als een verhuld dreigement. De Groenlandse regering is zich ervan bewust dat niet alleen de EU, maar de hele wereld inmiddels zit te springen om de grondstoffen die zich in de Groenlandse bodem bevinden.

    Toen de regering in Nuuk afgelopen februari haar nieuwe beleidsplannen op het gebied van buitenlandse betrekkingen, veiligheid en defensie presenteerde, sprong vooral in het oog dat Groenland van plan was zijn economie te diversifiëren. In het kader daarvan wilde het niet alleen zijn handelsrelaties met bijvoorbeeld de VS, Canada en de EU verder uitbouwen, maar ook die met China. Op een vraag naar deze nieuwe strategie antwoordt Jensen dat het de Groenlandse regering ‘niet uitmaakt of haar handelspartners blauw, geel of rood zijn’, zolang ze zich maar aan de Groenlandse wet houden. ‘Wij houden natuurlijk wel in de gaten met wie we samenwerken,’ voegt hij eraan toe. Naast zijn portefeuille als minister is Jensen voorzitter van een van de twee partijen in de Groenlandse regering, het sociaaldemocratische Siumut. 

    Noorwegen

    In Noorwegen wachten tegenstanders van de exploitatie van mineralen uit de zeebodem in spanning op de week van 13 tot 17 januari 2025. Dan zal een rechtbank in Oslo beslissen of het besluit van de centrumlinkse regering om die exploitatie toe te staan wettelijk geoorloofd is of niet. Volgens het Wereld Natuur Fonds is dat niet het geval. Het spande daarom een proces aan tegen de Noorse staat, dat in het buitenland met veel belangstelling werd gevolgd omdat het een van de eerste keren was dat er bezwaar werd aangetekend tegen exploratie van de zeebodem. Ondanks veelvuldige kritiek gaf het Noorse parlement groen licht voor dergelijke activiteiten in een enorm onderwatergebied. Maar hoe het vonnis in januari ook zal uitvallen, inmiddels heeft een parlementaire meerderheid op 1 december besloten dat er in 2025 geen exploratievergunningen zullen worden verleend aan energiemaatschappijen om in Noorwegen aan de slag te gaan. Een tegenvaller die de regeringspartijen tijdens de jongste begrotingsonderhandelingen hebben moeten incasseren.

    Naar de mening van voormalig Eurocommissaris Urpilainen heeft de EU meer te bieden dan China. Volgens een rapport van de Chinese denktank The Green Finance and Development Center heeft de regering in Beijing de afgelopen tien jaar zo’n 890 miljoen euro gestoken in de ontwikkeling van het Belt and Road Initiative, de nieuwe Zijderoute, met als doel de handelsbetrekkingen van China met de rest van de wereld uit te breiden. In het kader daarvan heeft China met name wegen, luchthavens, havens en spoorwegverbindingen gefinancierd in tal van landen die projecten van een dergelijke omvang niet zelf konden ondersteunen. Maar tegelijkertijd zijn deze investeringen aan strenge voorwaarden gebonden en wordt Beijing ervan beschuldigd dat het deze landen in Chinese marionetstaten heeft veranderd.

    De Europese Commissie kan niet rechtstreeks investeren in mijnbouwprojecten in Groenland, maar wel bankgaranties verstrekken voor de leningen die bedrijven zullen moeten afsluiten voor de aanleg van mijnen in Groenland. Ook kan de Commissie Groenland helpen om gespecialiseerde arbeidskrachten op te leiden die nodig zijn voor de exploitatie van de mijnen, zodat het land in de toekomst over genoeg competentie zal beschikken. Het idee is dat de EU op deze manier minder afhankelijk wordt van China en met nieuwe partners kan gaan samenwerken.

    Zullen Europese bedrijven in dat geval bereid zijn meer te betalen voor Groenlandse mineralen en metalen dan voor Chinese?

    Er zijn enkele onzekere factoren. Zo wijst Rasmus Leander Nielsen, hoofd van het Centrum voor buitenland- en veiligheidsbeleid van de Universiteit van Groenland, erop dat zijn land er tot nu toe niet in is geslaagd grote mijnbouwprojecten te realiseren. Bovendien kan de aanleg van een nieuwe mijn gemakkelijk tien tot twintig jaar vergen, omdat er eerst geologisch en ecologisch onderzoek moet worden verricht en er een hele reeks vergunningen moet worden verkregen. Om nog maar te zwijgen van de enorme investeringen. 

    Ook is het maar de vraag of mijnbouw in Groenland wel een goede zaak is. We hebben al gezien dat China in staat was de prijzen van mineralen en metalen te verlagen om onlangs geopende mijnen die buiten de zeggenschap van China vielen de loef af te steken. Op dezelfde manier heeft Beijing bijvoorbeeld de prijzen van Chinese elektrische auto’s verlaagd om zijn Europese concurrenten te verslaan. Als de mijnbouw in Groenland werkelijk doorgang vindt, is het dus voorstelbaar dat China de prijzen van grondstoffen zal verlagen. Zullen Europese bedrijven in dat geval bereid zijn meer te betalen voor Groenlandse mineralen en metalen dan voor Chinese? 

    Ten slotte werd de afgelopen jaren een groot mijnbouwproject in de buurt van Kvanefjeld in het zuiden van Groenland stilgelegd omdat de lokale bevolking bang was voor grootschalige ­uraniumvervuiling. Het is de vraag of Groenland over voldoende politieke stabiliteit beschikt om te garanderen dat de besluiten die momenteel worden genomen over vijf, tien of vijftien jaar nog steeds van kracht zijn. ‘Dat weet je maar nooit in een democratie,’ zei Urpilainen hierover. ‘Maar ik denk ook dat het hoog tijd wordt dat Groenland zijn economie gaat diversifiëren.’ 

  • Europa moet zijn eigen koers gaan varen

    Europa moet zijn eigen koers gaan varen

    Of het nu gaat om het ontketenen van een handelsoorlog of het onder druk zetten van Groenland, de Amerikaanse politiek wordt gedreven door een diepgewortelde haat jegens Europa.

    Het ‘Signalgate’-schandaal was een bevestiging van wat Europeanen al wisten. De minachting van de regering-Trump voor Europa zit diep en de trans-Atlantische breuk is onherstelbaar. Terwijl onze leiders in het openbaar het belang bagatelliseren van de verwijdering die onmiskenbaar gaande is, klinken de meesten achter de schermen een stuk minder stellig.

    Men blijft hoop koesteren dat Europa de meest vergaande consequenties van de teloorgang van de onderlinge band zal weten te voorkomen – of dat nu een invasie van Groenland is, het terugtrekken van de Amerikaanse strijdkrachten uit de NAVO of een volledige handelsoorlog. Op dit moment is het vooral van belang dat de Europese leiders alles op alles zetten om te zorgen dat een gemeenschappelijk Europa er op de een of andere manier in zal slagen Oekraïne overeind te houden als een vrij, onafhankelijk en democratisch land, als (of misschien wanneer) de VS Kyiv voor de haaien gooien. Maar we moeten de illusie laten varen dat dit zal gebeuren in samenwerking met Washington, of zelfs maar met Washingtons stilzwijgende goedkeuring.

    Geen verrassing

    Hoewel Signalgate niet echt als een verrassing kwam, was het toch schokkend. Het was geen verrassing omdat de persoonlijke animositeit jegens de Europese landen, die overduidelijk doorklinkt in de verondersteld vertrouwelijke chatgroep van het Amerikaanse nationale veiligheidsteam, maar weinig verschilt van wat overheidsfunctionarissen in het openbaar hebben gezegd. Denk aan JD Vance op de veiligheidsconferentie in München in februari, denk aan de speciale gezant Steve Witkoff in zijn interview met Tucker Carlson, of aan Donald Trump zelf met zijn eindeloze verklaringen en berichten op sociale media. Er is een opmerkelijke consistentie in al die uitingen, zowel openbaar als privé: Europa heeft haar beste tijd gehad, is arrogant en gedraagt zich als een profiteur.

    Maar wat desondanks als een schok kwam, is dat Amerika Europa niet alleen ziet als een werelddeel dat op sterven na dood is, maar dat Trumps regering maar al te graag het laatste zetje wil geven. Hoe je ook tegen de Houthi-dreiging in de Rode Zee aankijkt, het Amerikaanse beleid stoelt op de gedachte dat een aanval op de pro-Iraanse milities in het belang is van de eigen nationale veiligheid. Maar zoals Vance en Pete Hegseth duidelijk maakten in de groepschat, denken de VS ook dat een aanval op de Houthi’s Europa in de kaart speelt, en dat is voldoende reden om eventueel af te zien van een aanval. Met andere woorden: het helpen van Europeanen wordt gezien als zo’n groot nadeel, dat het opweegt tegen het directe voordeel dat het uit de weg ruimen van een vermeende dreiging oplevert voor de VS zelf. Het schokkende zit hem in de diepgewortelde haat jegens Europeanen die uit deze kromme redenering spreekt.

    Het zal pijn doen, maar in dit conflict, waarin met gelijke munt wordt betaald, zal die pijn aan beide kanten worden gevoeld

    Deze diepe minachting heeft drie belangrijke consequenties voor Europa. Allereerst wat betreft de handel.

    Trump is zijn handelsoorlog begonnen tegen landen die volgens hem de Amerikaanse economie ‘een loer draaien’. De gevolgen van deze oorlog voor Amerika en Europa zullen op geen enkele manier worden verzacht door goodwill of historische banden, integendeel. Maar het is Europa’s wettelijke plicht om het handelsbelang van 27 regeringen te behartigen, en het blok heeft een gezamenlijk economisch gewicht waar de VS niet omheen kunnen. Het zal pijn doen, maar in dit conflict, waarin met gelijke munt wordt betaald, zal die pijn aan beide kanten worden gevoeld. Als de Europeanen één front vormen op het gebied van handel, en op het gebied van de regulering van technologie, zullen de VS niet al te wild tekeer kunnen gaan, al is hun haat nog zo irrationeel. Washington zal zich gedwongen zien tot een vergelijk te komen met Brussel, en uiteindelijk zal er een deal worden gesloten.

    Ten tweede: Groenland. Hier zal Amerika zich niet laten tegenhouden. Trump heeft keer op keer gezegd dat hij Groenland zal krijgen. Het provocerende reisje van Vance naar het eiland in het poolgebied en zijn snier naar Denemarken, dat de afgelopen decennia ‘slecht werk’ zou hebben verricht op het gebied van Groenlands veiligheid, maken duidelijk dat Washington de druk en de dwang alleen maar zal opvoeren.

    Maar de controverse laat ook zien dat het Europese verzet, dat in dit geval begon in Groenland zelf, effect sorteert. Na een koor van kritische stemmen werd het reisje haastig aangepast, waarbij een bezoek aan de hoofdstad Nuuk werd afgeblazen en er alleen een bezoek werd gebracht aan de troepen op een afgelegen Amerikaanse militaire basis, helemaal in het noorden. De Deense premier Mette Frederiksen, die aanvankelijk vrij ingetogen reageerde op de inmenging van de regering-Trump, spreekt zich inmiddels een stuk steviger uit en heeft Amerika beschuldigd van het uitoefenen van ‘onacceptabele druk’.

    ‘Integrale veiligheid’

    Hoe kan de nationale veiligheid worden gewaarborgd als de samenleving emotioneel vervreemd is van de staat?

    Arūnas Burinskas, docent aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Vilnius, schrijft in het Litouwse maandblad IQ dat veiligheid gewoonlijk wordt geassocieerd met het leger, grensbewaking of de NAVO. De echte verdediging van een staat begint volgens hem echter van binnenuit, met de eenheid, het vertrouwen en de betrokkenheid van de samenleving. Als een groot deel van de bevolking zich vervreemd voelt van het bestuur van het land, wordt het niet alleen moeilijker om steun te mobiliseren in crisissituaties, maar wordt een land ook een makkelijker doelwit voor manipulatie.

    Na de annexatie van de Krim in 2014 en het uitbreken van de oorlog in Oekraïne in 2022 hebben de Baltische staten hun defensiebudget aanzienlijk verhoogd – tot ruim 2 procent van het bbp. Gemoderniseerde legers, de aanwezigheid van NAVO-troepen en cyberdefensie zijn centraal komen te staan in het overheidsbeleid. Maar gaan die uitgaven voor bewapening niet ten koste van de sociale voorzieningen? Steeds meer deskundigen en politici stellen een model van ‘integrale veiligheid’ voor dat militaire, sociale, economische, ecologische en civiele aspecten combineert. Een dergelijke benadering maakt het mogelijk om niet alleen een gewapende staat op te bouwen, maar ook een staat die van binnenuit sterk is.

    De Estische Kaitseliit, de Letse Zemessardze en de vrijwillige strijdkrachten in Litouwen tonen aan dat burgers willen bijdragen aan de verdediging van het land. Een integrale defensie moet uiteraard meer omvatten dan alleen een uniform – het betekent ook het versterken van het sociaal beleid, het verminderen van economische ongelijkheid en het accepteren van taalkundige diversiteit zonder discriminatie. Het is juist democratische vermoeidheid die een bedreiging vormt voor de veiligheid, stelt Burinskas. Veiligheid en welvaart zijn geen tegenstellingen, maar principes die elkaar versterken.

    Tegen de achtergrond van alles wat we weten over de minachting die de regering Trump koestert voor Europa, is het nu aan de overige Europese leiders om zich achter Denemarken te scharen. Hoe meer Europeanen de indruk geven geen ruggengraat te hebben, hoe meer Amerika de druk zal opvoeren.

    Als laatste, maar minstens zo belangrijk, is er Oekraïne. De bereidwilligen, onder leiding van Emmanuel Macron en Keir Starmer, zijn samen met de Oekraïense president Volodymyr Zelensky plannen aan het maken om Oekraïne te steunen. Maar het wordt steeds duidelijker dat ze het zónder de VS zullen moeten doen, en misschien zelfs tégen de VS. Ze kunnen niet rekenen op Amerikaanse steun. Terwijl de belangrijkste krachten binnen Europa plannen maken voor meer economische en militaire steun voor Oekraïne, en voor een zogeheten reassurance force die de Oekraïense strijdkrachten moet trainen en steun moet bieden bij de bescherming van steden, civiele en militaire infrastructuur, zullen ze zich moeten neerleggen bij de realiteit dat er geen Amerikaanse ‘achtervang’ zal zijn.

    Ze moeten Washington natuurlijk wel blijven betrekken bij de gesprekken, met name waar het de uitwisseling van informatie en logistieke steun betreft. Maar als Washington blijft steigeren, zullen Europa en Oekraïne een manier moeten bedenken om het zonder de VS te stellen. Wat de sancties tegen Rusland aangaat, zal Europa vermoedelijk tegen de VS in moeten gaan. Het is duidelijk welk spel Poetin speelt. Om een aangekondigd staakt-het-vuren af te wenden maakt hij het afhankelijk van het stoppen van alle westerse hulp aan Oekraïne en het opheffen van de sancties tegen Rusland. Het lijkt zeer waarschijnlijk dat de Amerikaanse regering niet alleen het spelletje van het Kremlin zal meespelen, maar ook nog eens druk zal uitoefenen op Europa om dit voorbeeld te volgen. De Europeanen zullen worden gezien als een obstakel voor vrede.

    Voet bij stuk

    Tot nog toe houden de Europese regeringen voet bij stuk. De EU heeft met klem de Russische eis van de hand gewezen dat de financiële sancties tegen de agrovoedingsindustrie moeten worden opgeschort, wil er een staakt-het-vuren komen in de Zwarte Zee. Niet toegeven aan de Amerikaanse intimidatie, ongeacht of het gaat over Oekraïne, Groenland of de handel, is niet alleen een kwestie van goed beleid. De waarderingscijfers van wereldleiders die zich niet lijken te laten intimideren door Trump – van Zelensky en Canada’s Mark Carney tot Claudia Sheinbaum in Mexico en Macron en Starmer in Europa – vertonen een stijgende lijn. Europa kan het best zijn eigen koers blijven varen, met vastberadenheid, moed en goede manieren.

    Nathalie Tocci is politicoloog en directeur van de Italiaanse denktank Instituto Affari Internazionali. Ze is een autoriteit op het gebied van internationale betrekkingen en de rol van de EU. Sinds 2014 is ze adviseur binnen de Italiaanse en Europese overheid.

  • VS: vicepresident JD Vance kondigt aan vrijdag Groenland te zullen bezoeken

    VS: vicepresident JD Vance kondigt aan vrijdag Groenland te zullen bezoeken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Korea: minstens achttien doden bij ergste bosbranden in de landsgeschiedenis

    » Gaza: Palestijnen demonstreren tegen Hamas

    De Deense premier heeft felle kritiek op het bezoek geuit

    Doof voor de bedenkingen van Denemarken heeft de Amerikaanse vicepresident JD Vance dinsdag bekendgemaakt dat hij vrijdag een bezoek zal brengen aan Groenland, een autonoom gebied dat door Kopenhagen wordt gecontroleerd en door Donald Trump wordt begeerd. Hij zal een bezoek brengen aan ‘Amerikaans militair personeel op de Pituffik Space Base’ – een van de bases van de ruimtetak van het Amerikaanse leger – om ‘een briefing over Arctische veiligheidskwesties’ te ontvangen, aldus NPR.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Andere Amerikaanse functionarissen die de komende dagen op de Pituffik-basis worden verwacht zijn onder andere de nationale veiligheidsadviseur Mike Waltz en de minister van Energie Chris Wright. De vrouw van JD Vance, Usha Vance, zal ook van donderdag tot zaterdag in Groenland zijn voor een ‘cultureel’ bezoek, aldus de Amerikaanse radiozender.

    Eerder op dinsdag liet de Deense premier Mette Frederiksen ook al van zich horen, waarbij ze haar ongenoegen over deze onvoorziene bezoeken niet onder stoelen of banken stak. ‘We kunnen geen privébezoek organiseren met officiële vertegenwoordigers van een ander land,’ zei ze tegen de pers. ‘De druk die in deze situatie op Groenland en Denemarken wordt uitgeoefend, is onaanvaardbaar,’ aldus Frederiksen.

  • Groenland bijt van zich af nadat Trump opnieuw zijn annexatieplan te berde brengt

    Groenland bijt van zich af nadat Trump opnieuw zijn annexatieplan te berde brengt

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VN-rapport: Israël gebruikt een patroon van seksueel geweld als oorlogswapen

    » Argentinië: demonstraties tegen Milei lopen uit in rellen

    Groenland zal ‘vroeg of laat’ bij de VS horen, aldus Trump

    Tijdens een persconferentie in het Witte Huis op donderdag beweerde Donald Trump opnieuw dat hij Groenland ‘vroeg of laat’ onder de Amerikaanse vlag zal scharen. Toen een journalist hem vroeg naar zijn visie op de annexatie van het grootste eiland ter wereld, antwoordde hij: ‘Ik denk dat het zal gebeuren.’ De inlijving van Groenland was volgens hem in het belang van de ‘internationale veiligheid’. Zijn gesprekspartner, NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte, gaf geen direct commentaar en zei dat hij de NAVO niet in deze zaak wilde ‘meeslepen’. Wel benadrukte hij het strategische belang van het Noordpoolgebied en van de beveiliging daarvan, schrijft CNN.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De politieke leiders van Groenland hebben de expansionistische ambities van Trump unaniem verworpen. Zo kondigde de vertrekkende premier van Groenland Mute Egede donderdag aan dat hij partijleiders zou oproepen om hun verzet tegen het Amerikaanse annexatieplan kracht bij te zetten, meldt CNN. ‘De president van de Verenigde Staten heeft opnieuw het idee geopperd (…) Genoeg is genoeg,’ reageerde Egede op Facebook. Jens Frederik Nielsen, leider van de Groenlandse Demokraatit-partij, die de laatste parlementsverkiezingen won, hekelde de ‘ongepaste’ uitspraken van Trump en riep op tot eenheid tegenover druk van buitenaf.

  • Groenland verklaart zich bereid om banden met Trump aan te halen

    Groenland verklaart zich bereid om banden met Trump aan te halen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland beschuldigt Oekraïne van aanvallen op de gaspijplijn van TurkStream

    » Biden: ‘Wapenstilstand tussen Hamas en Israël is zeer dichtbij’

    ‘Maar Groenlanders willen geen Amerikanen worden’

    De premier van Groenland, Mute Egede, zei maandag dat het autonome Deense gebied bereid is om ‘zaken te doen met de Verenigde Staten’, met name in regio’s met onontgonnen minerale hulpbronnen. ‘We zijn de dialoog aangegaan en zoeken naar mogelijkheden voor samenwerking met Trump,’ benadrukte de leider. Toch herhaalde hij dat Groenlanders geen Amerikanen willen worden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Trump, die op 20 januari als president aantreedt, zorgde vorige week voor opschudding toen hij weigerde militair ingrijpen uit te sluiten om Groenland onder controle van de VS te brengen. ‘De hernieuwde interesse van internationale machten in de natuurlijke hulpbronnen van het gebied gaat hand in hand met Groenlands zoektocht naar onafhankelijkheid, en deze verleiding is alleen maar toegenomen,’ merkt de speciale gezant van The New York Times in Nuuk, Jeffrey Gettleman, op. ‘Tegelijkertijd zijn veel mensen hier [in Groenland] huiverig om de banden met Denemarken volledig te verbreken vanwege de honderden miljoenen dollars aan subsidies die Kopenhagen elk jaar verstrekt.’

  • Trump dreigt opnieuw het Panamakanaal en Groenland te annexeren

    Trump dreigt opnieuw het Panamakanaal en Groenland te annexeren

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne zegt gevechtsoperaties uit te voeren in de Russische regio Koersk

    » Dodental van aardbeving in Tibet loopt op tot 126

    Volgens adviseurs zijn Trumps dreigementen pure bluf

    Tijdens een persconferentie op dinsdag 7 januari vanuit zijn woning in Mar-a-Lago zei Donald Trump opnieuw dat hij het Panamakanaal en Groenland wil annexeren. Op de vraag of hij kon garanderen dat hij de strijdkrachten niet zou gebruiken om de vitale slagader van de wereldwijde scheepvaart en het autonome grondgebied van Denemarken te annexeren, antwoordde de Republikein: ‘Ik kan u dat niet verzekeren, bij geen van beide.’

    ‘Sinds William McKinley eind negentiende eeuw (…) heeft een gekozen Amerikaanse president niet meer zo schaamteloos gedreigd met geweld om de territoriale grenzen van zijn land uit te breiden,’ merkt The New York Times op. Trump dreigde ook met het gebruik van economische macht tegen Canada, nadat hij een dag eerder had gezegd dat het in het belang van deze Amerikaanse bondgenoot was om de eenenvijftigste staat van de Verenigde Staten te worden. ‘Canada zal nooit deel uitmaken van de Verenigde Staten,’ reageerde premier Justin Trudeau dinsdag.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Maar voormalige adviseurs van de Republikein en huidige leden van zijn entourage vertelden het conservatieve dagblad The Wall Street Journal dat zijn uitspraken niet letterlijk moeten worden genomen, omdat de Amerikaanse president vooral druk wil uitoefenen op de desbetreffende landen om economische of veiligheidswinst te behalen.

    ‘Trumps belofte om Canada in te lijven is niets anders dan bluf om druk uit te oefenen op de regering in aanloop naar de handelsbesprekingen met Ottawa,’ zeggen sommige adviseurs. Zijn dreigement om het kanaal terug te nemen zou een truc zijn om lagere prijzen te bedingen voor Amerikaanse schepen die door Panama varen. ‘Zijn obsessie met het overnemen van Groenland is erop gericht om toegang te krijgen tot zeldzame aardmetalen en deze te ontzeggen aan China,’ aldus de adviseurs.