Tag: iran

  • Macron en Poetin bespreken situatie in Oekraïne en Iran in zeldzaam telefoongesprek

    Macron en Poetin bespreken situatie in Oekraïne en Iran in zeldzaam telefoongesprek

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: Israël akkoord met bestand van zestig dagen, Hamas vooralsnog niet

    » Verenigde Staten zetten levering van bepaalde wapens aan Oekraïne stop

    Het was hun eerste gesprek sinds september 2022

    Dinsdag hebben Emmanuel Macron en Vladimir Poetin meer dan twee uur lang met elkaar gebeld. Het was het eerste gesprek tussen de twee presidenten sinds september 2022, herinnert La Stampa zich. Met uitzondering van de Hongaarse premier Viktor Orbán en de Slowaakse premier Robert Fico hadden EU-leiders tot nu toe ieder gesprek met Poetin vermeden. Ze spraken uiteraard over Oekraïne, maar ook Iran kwam ter sprake.

    Tijdens dit telefoongesprek benadrukte Macron ‘de onwrikbare steun van Frankrijk voor de soevereiniteit en territoriale integriteit van Oekraïne’ en pleitte hij voor een snel staakt-het-vuren. ‘Poetin herinnerde er nogmaals aan dat het conflict in Oekraïne een direct gevolg is van het beleid van de westerse staten’, meldt Rossiyskaya Gazeta. ‘Jarenlang hebben zij de veiligheidsbelangen van Rusland genegeerd en een anti-Russisch bruggenhoofd in Oekraïne gecreëerd’, vervolgt de door de Russische regering gefinancierde krant.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Wat Iran betreft, lijken Macron en Poetin het echter eens te zijn over de te volgen strategie: ‘De crisis rond het Iraanse programma moet uitsluitend via diplomatieke kanalen worden opgelost’, vat Politico Europe samen. ‘Beide leiders waren buiten de Amerikaanse beslissing gehouden’ om Iraanse nucleaire sites te bombarderen, constateert The New York Times.

    Het feit dat Emmanuel Macron – die na zijn gesprek met Poetin met Volodymyr Zelensky heeft gesproken – ‘het diplomatieke risico’ heeft genomen om contact op te nemen met zijn Russische ambtgenoot en zijn isolement te doorbreken, ‘lijkt op een poging om weer een rol te spelen in het Midden-Oosten’, meent de krant. Voor Poetin ‘was het een kans om de status van Rusland als belangrijke speler in de geopolitiek te versterken, ondanks de verontwaardiging van het Westen na de invasie van Oekraïne’.

  • IAEA: Iran kan binnen ‘enkele maanden’ weer uranium gaan verrijken

    IAEA: Iran kan binnen ‘enkele maanden’ weer uranium gaan verrijken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Europa kampt met een ongekende hittegolf

    » Oekraïne slaat grootste Russische droneaanval sinds het begin van de oorlog af

    Er is ‘aanzienlijke, maar geen algehele schade’ aangericht

    Ondanks de Israëlische en Amerikaanse bombardementen op zijn nucleaire installaties zou Iran binnen ‘enkele maanden’ weer uranium moeten kunnen verrijken, aldus Rafael Grossi, directeur-generaal van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA). In een interview met de Amerikaanse zender CBS dat zondag werd uitgezonden, bevestigt de baas van de IAEA dat er ‘aanzienlijke, maar geen algehele schade’ is aangericht aan de Iraanse nucleaire locaties en dat Teheran binnen ‘enkele maanden’ weer ‘centrifuges in gebruik zou kunnen nemen om verrijkt uranium te produceren’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ook de Amerikaanse inlichtingendienst heeft bevestigd dat de schade die door de Israëlische en Amerikaanse bombardementen is aangericht, het Iraanse nucleaire programma slechts enkele maanden zal vertragen. Deze conclusies zijn in tegenspraak met de uitlatingen van de Amerikaanse president Donald Trump, die beweert dat de Iraanse nucleaire faciliteiten bijna volledig zijn vernietigd.

  • Wat zij zeggen over de Amerikaanse aanvallen op Iran

    Wat zij zeggen over de Amerikaanse aanvallen op Iran

    Wat schrijven internationale commentatoren en opiniemakers over de Amerikaanse aanvallen op Iran? ‘De eenzijdige aanval zal Iran stimuleren om zo snel mogelijk een bruikbare bom te bemachtigen.’

    Amir Tibon – journalist en schrijver Haaretz

    Haaretz

    ‘Het is hoogst onwaarschijnlijk dat Iran het hierbij laat zitten. Het land staat voor een dilemma: een zware vergeldingsactie brengt grotere risico’s met zich mee, maar maakt de zaken ook ingewikkeld voor Trump, die beloofde dat dit een korte en succesvolle missie zou worden.

    Als Irans reactie meevalt, kan Trump de overwinning uitroepen. Zo niet, dan zal Trump een hoge politieke prijs moeten betalen voor het starten van een impopulaire oorlog, tegen zijn eigen belofte in dat hij “de vredespresident” zou zijn.’


    Belén Fernández – schrijver en columnist Al Jazeera

    Al Jazeera

    ‘Wie de aanvallen toejuicht en wijst op het “repressieve” karakter van Irans regering, doet er goed aan de voorgeschiedenis nog eens te bekijken. In 1953 orkestreerde de CIA een staatsgreep tegen de democratisch gekozen leider van Iran, die de weg vrijmaakte voor de heerschappij van de bloeddorstige sjah. Terwijl Amerikaanse media zich in bochten wringen om illegale aanvallen op een soevereine natie te rechtvaardigen, kan de hypocrisie van twee kernmachten die nucleaire “dreigingen” willen bestrijden, niet genoeg worden benadrukt.’


    David Hearst – commentator en analist Middle East Eye

    Middle East Eye

    ‘De eenzijdige aanval zal Iran stimuleren om zo snel mogelijk een bruikbare bom te bemachtigen. Als Netanyahu en Trump denken dat ze Iran kunnen weerhouden van de productie van een kernbom door de Iraanse zelfverdedigingsmiddelen te ontmantelen, hebben ze het goed mis. Elke nucleaire strateeg zal je vertellen dat hoe zwakker en minder betrouwbaar conventionele strijdkrachten zijn, hoe afhankelijker een kernmacht is van zijn kernbommen en hoe meer bereid om die als eerste noodweer in te zetten.’


    Rick Moran – opinieschrijver PJ Media

    PJ Media

    ‘Trumps besluit om Iraanse kerncentrales aan te vallen is het gevolg van historische missers van generaties van leiders. Alle presidenten van George Bush sr. tot en met Joe Biden erkenden de Iraanse nucleaire dreiging, maar weigerden actie te ondernemen. Hun verdedigers zullen aanvoeren dat de Iraanse dreiging destijds niet “existentieel” was. Ze stelden actie uit, in de hoop dat een opvolger zou doen wat zij niet wilden doen. Trump doet dat nu. De aanvallen brengen risico’s met zich mee. Maar deze gok moest absoluut worden gewaagd.’

  • Iran opent klopjacht op potentiële spionnen na Israëlische aanvallen

    Iran opent klopjacht op potentiële spionnen na Israëlische aanvallen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » AI maakt het mogelijk om dierentalen te leren verstaan

    » VS: kind geboren uit een hersendode vrouw wegens abortusverbod in Georgia

    Iraniërs moeten aangifte doen van verdachte activiteiten

    Iran heeft sinds de aanvallen van Israël tientallen mensen gearresteerd op verdenking van spionage. De Islamitische Republiek is bang dat er veel geheime agenten van de Mossad in het land rondlopen. Er is zelfs een man opgehangen onder beschuldiging van spionage, als waarschuwing voor potentiële collaborateurs. Verder heeft het Iraanse regime tientallen mensen in het hele land aangehouden omdat ze online artikelen zouden hebben gedeeld ‘ter ondersteuning van het zionistische regime’, meldt CNN.

    De arrestatiegolf komt op een moment dat Teheran nog steeds aan het bijkomen is van de onthulling dat Mossad-agenten wapens Iran binnen hebben gesmokkeld en deze hebben gebruikt om het land van binnenuit aan te vallen. Irans achterdocht is sindsdien zo sterk toegenomen dat het ministerie van Inlichtingen het publiek heeft gevraagd om verdachte activiteiten te melden en richtlijnen heeft uitgevaardigd over hoe ze collaborateurs kunnen herkennen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zo dient de bevolking te letten op vreemdelingen die maskers of veiligheidsbrillen dragen, in pick-uptrucks rijden en grote tassen bij zich hebben of filmen in de buurt van militaire, industriële of woonwijken. Ook mensen die hoeden en zonnebrillen dragen en vaak pakketjes per koerier ontvangen, moeten in de gaten worden gehouden. Verder moeten ze aangifte doen van ongebruikelijke geluiden in huizen, zoals geschreeuw, het geluid van metalen apparatuur, voortdurend gebonk, en van huizen waarvan de gordijnen overdag dicht zijn.

    De staatsmedia verspreiden een poster die verhuurders adviseert om onmiddellijk de politie te waarschuwen bij verdachte activiteiten. Journalisten mogen geen foto’s maken op straat. De angst voor Israëlische infiltratie versterkt alleen maar de onrust onder de steeds meer geïsoleerd geraakte leiders van de Islamitische Republiek. Iran werd de afgelopen jaren opgeschud door protesten tegen het regime naar aanleiding van het harde optreden van de zedenpolitie tegen vrouwen.

  • Was Israëls aanval op Iran een daad van zelfverdediging?

    Was Israëls aanval op Iran een daad van zelfverdediging?

    Recentelijk voerde Israël meerdere aanvallen uit op Iraanse nucleaire faciliteiten, hooggeplaatste militairen en atoomwetenschappers. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu rechtvaardigde de aanvallen met het argument dat Iran dicht bij de productie van een kernbom was. Uit zelfverdediging moest Israël volgens hem tot de aanval overgaan. Is dat terecht? 

    Ja: ‘Israël maakt zich terecht zorgen om zijn veiligheid’

    ‘Stel, je hebt foto’s van twee militairen uit de Tweede Wereldoorlog: de ene in een SS-uniform, de andere in een Amerikaans uniform. Een kind dat net de wereld aan het ontdekken is, zal zeggen dat deze soldaten hetzelfde zijn, omdat ze allebei een militair uniform dragen. Een volwassen en verstandig persoon zal zeggen dat ze verschillend zijn, omdat de ene vecht voor tirannie en de andere voor vrijheid.’ Zo begint Alexander Podrabinek, een Moskouse mensenrechtenactivist, journalist en voormalig politiek gevangene, zijn opiniestuk in Radio Svoboda.  

    Dat er bepaalde uitwendige overeenkomsten zijn tussen de oorlog van Rusland met Oekraïne en die van Israël met Iran, is nog geen reden om te beweren dat Rusland en Israël in niets van elkaar verschillen. Wie dat denkt, bekijkt de wereld door de ogen van een kind, aldus Podrabinek. ‘Aangezien zowel Rusland als Israël als eerste hun tegenstanders heeft aangevallen, kunnen beide landen formeel gezien als agressors worden beschouwd. Maar Oekraïne en Israël zijn democratische staten die zich houden aan het internationaal recht en in grote lijnen de mensenrechten respecteren. Dat kan niet gezegd worden van Rusland en Iran.’ 

    De oorlogen verschillen dus wel degelijk van elkaar, aldus de auteur. ‘Rusland heeft een deel van het grondgebied van Oekraïne geannexeerd en probeert nog meer te veroveren, vestigt zijn autoritaire regime in de bezette gebieden en bedreigt het voortbestaan van Oekraïne. Israël, in tegenstelling tot Rusland, maakt geen aanspraak op het grondgebied van zijn militaire tegenstander en bedreigt het voortbestaan van Iran niet.’ 

    Israël maakt zich volgens de journalist terecht zorgen om zijn veiligheid. ‘De militaire steun van Iran aan anti-Israëlische terroristen en de herhaalde oproepen van Teheran om de staat Israël te vernietigen, vormen een argument om de Israëlische aanval op Iran te kwalificeren als preventieve zelfverdedigingsmaatregel (…). Voor Israël is de oorlog met Iran een verdediging tegen de nucleaire dreiging van gestoorde religieuze fanatici.’  

    ‘Israël, in tegenstelling tot Rusland, maakt geen aanspraak op het grondgebied van zijn militaire tegenstander’

    De mensenrechtenactivist is zich ervan bewust dat het excuus van ‘zelfverdediging’ ruimte biedt voor speculatie. De nazi’s ontketenden immers onder hetzelfde voorwendsel een oorlog om de Duitse bevolking in andere landen te beschermen en de communisten en hun volgelingen vielen om die reden andere landen binnen, want ‘als wij het niet doen, doet de NAVO het wel’. Volgens hem is er echter een groot verschil: de nazi’s en communisten duldden geen vrijheid van meningsuiting en brachten met hun massale staatspropaganda het volk een ‘kinderlijke kijk’ op politieke gebeurtenissen bij. Israël is daarentegen een democratisch land, waar de vrijheid van meningsuiting wordt beschermd door de wet en de overheid, en ‘daar werken dergelijke trucjes niet’, schrijft Podrabinek.

    ‘In een democratisch bestel staat het buitenlands beleid van de staat, zij het indirect, onder controle van de samenleving. In landen met een despotisch bewind is het tegenovergestelde het geval: de macht is in principe geen verantwoording verschuldigd aan de samenleving en kan alle mogelijke gruweldaden begaan zonder bang te hoeven zijn voor een rechtvaardige vergelding.’ 

    Om deze redenen gaat een vergelijking tussen de strijd van Israël en die van Rusland mank. Israël voert een verdedigingsoorlog, Rusland een agressieoorlog, aldus Podrabinek. ‘De uiterlijke gelijkenis is een kinderachtig argument’, besluit hij.  


    Nee: ‘De aanval is een wanhopige poging om de wereld achter Israël te scharen’

    Analist Ori Goldberg schrijft in Al-Jazeera dat Israëls aanvallen op Iran juridisch gezien niet onder zelfverdediging vallen. ‘De aanval van Israël was ongetwijfeld zorgvuldig gepland gedurende een lange periode. Een preventieve aanval moet een element van zelfverdediging bevatten, dat op zijn beurt voortkomt uit een noodsituatie. Een dergelijke noodsituatie lijkt zich niet te hebben voorgedaan.’ 

    Om de aanvallen te rechtvaardigen, verwees Israël naar het rapport van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) van 12 juni, waarin Iran werd veroordeeld wegens schendingen van het Verdrag inzake de niet-verspreiding van kernwapens. ‘Maar zelfs het IAEA gaat daar niet in mee. Er stond niets in het rapport wat niet al bekend was bij de betrokken partijen.’

    Goldberg weerlegt ook de claim dat Israël met de aanvallen het nucleaire programma van Iran wilde ‘onthoofden’. Wetenschappers en beleidsmakers zijn het er unaniem over eens dat Israël, zeker in zijn eentje, niet in staat is om het programma te vernietigen. Bovendien lijkt de aard van de campagne erop te wijzen dat het Israël nooit te doen was om het Iraanse atoomprogramma, aldus de analist. 

    Het Israëlische leger heeft verschillende militaire en gouvernementele doelen gebombardeerd, van raketbases tot een gasveld en een oliedepot. Het heeft ook een reeks moorden gepleegd op hoge Iraanse militaire leiders, onder wie naar verluidt oud-Defensieminister Ali Shamkhani. Hij zou de afgelopen maanden een leidende rol hebben gespeeld in de onderhandelingen met de Verenigde Staten. ‘De dood van Shamkhani kan worden opgevat als een poging om de gesprekken tussen Iran en de VS te saboteren.’

    ‘De aard van de campagne lijkt erop te wijzen dat het Israël nooit te doen was om het Iraanse atoomprogramma’

    Een derde suggestie is dat Israël vastbesloten is om een ‘regimeverandering’ in Teheran op gang te brengen. Premier Benjamin Netanyahu zei dit openlijk toen hij het ‘trotse volk van Iran’ opriep om zich te ‘bevrijden van een kwaadaardig en onderdrukkend regime’. Een vreemde oproep, vindt Goldberg. 

    ‘De veronderstelling dat Iraniërs gewoon zouden doen wat Israël wil terwijl het hen meedogenloos en eenzijdig bombardeert, doet denken aan de theorie dat de Palestijnen in Gaza, als Israël ze maar lang genoeg uithongert en uitroeit, in opstand zouden komen tegen Hamas en de groep zouden afzetten. Zelfs als dat het geval zou zijn, getuigt deze veronderstelling van een groot gebrek aan begrip van de patriottische krachten die de Iraanse politiek aansturen.’ 

    Wat was dan de aanleiding voor de aanval? Volgens Goldberg heeft deze alles te maken met Netanyahu’s benarde positie. Zo hebben de internationale gemeenschap en regionale bondgenoten steeds meer openlijke kritiek op Israël en hangt Netanyahu onder meer een arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof boven het hoofd. 

    De aanval op Iran is ‘een wanhopige poging om de wereld achter Israël te scharen, net nu voorbereidingen worden getroffen om het land de absolute straffeloosheid te ontzeggen die het sinds zijn oprichting heeft genoten. Iran wordt door veel leidende machten in het mondiale noorden nog steeds als een potentiële bedreiging beschouwd. Door een beroep te doen op de bekende clichés hoopte Netanyahu de status quo te herstellen: Israël kan nog steeds doen waar het zin in heeft.’ 

    Met de oorlog in Iran hoopt Netanyahu volgens de analist ook voor elkaar te krijgen dat de Israëliërs hem zijn jammerlijke mislukkingen in eigen land en zijn gruwelijke misdaden in Gaza zullen vergeven. ‘Gezien de huidige jubelstemming in het publieke debat in Israël lijkt hij in die opzet geslaagd te zijn’, concludeert Goldberg. 

  • ‘De aanvallen op Iran zullen de regio en de rest van de wereld nog jaren achtervolgen’

    ‘De aanvallen op Iran zullen de regio en de rest van de wereld nog jaren achtervolgen’

    Afgelopen zondag voerde de Amerikaanse president Donald Trump ‘massale precisieaanvallen’ uit op Iraanse nucleaire complexen. Dat is geen verrassing; al dertig jaar probeert Israël de VS mee te slepen in een conflict met Iran. Deze keer lijkt het gelukt.

    De Amerikaanse president Donald Trump kwam afgelopen zondag met deze mededeling: ‘De Amerikaanse strijdkrachten hebben massale precisieaanvallen uitgevoerd op drie cruciale atoomcomplexen van het Iraanse regime: Fordow, Natanz en Isfahan. Ik kan de wereld melden dat deze aanvallen een doorslaand militair succes waren. De belangrijkste uraniumverrijkingsinstallaties van Iran zijn volledig verwoest.’

    Secretaris-generaal Antonio Guterres van de VN waarschuwde na de aanval dat het Amerikaanse geweld een gevaarlijke escalatie is in een toch al zo gespannen regio, die de internationale vrede en veiligheid in gevaar brengt. Op 13 juni was Israël begonnen met een reeks gecoördineerde lucht- en cyberaanvallen op de militaire en nucleaire infrastructuur in Iran, waarbij meerdere kerngeleerden en hoge militaire commandanten werden omgebracht. Iran sloeg terug met honderden raket- en droneaanvallen op militaire installaties en gebouwen van inlichtingendiensten in Israël.

    Al dertig jaar lang wordt deze leugen steeds weer herhaald

    Beëindiging van het Iraanse kernwapenprogramma was niet het hoofddoel van Israël. Al sinds begin jaren negentig zegt de huidige premier Benjamin Netanyahu elk jaar weer dat Iran binnen een jaar of twee in staat zal zijn een kernbom te bouwen. Al dertig jaar lang wordt deze leugen steeds weer herhaald. De waarheid is dat Netanyahu vooral aanvalt om de regering omver te werpen, de stabiliteit zodanig te ondermijnen dat het net zo’n failed state wordt als Syrië, Libanon en Libië, en dan te zorgen dat het land uiteenvalt. De consequenties van deze Amerikaanse en Israëlische aanvallen zullen de regio en de rest van de wereld nog jaren achtervolgen. Ik stip hier de belangrijkste gevolgen aan.

    Het staat buiten kijf dat Israël de aanval op Iran heeft afgestemd met de VS, Europa en de NAVO, en de strijd voortzet met hun directe en indirecte steun. Al sinds de jaren negentig tracht Netanyahu de VS mee te slepen in een oorlog tegen Iran, maar tot nu toe was geen enkele Amerikaanse president erin getrapt. Onder druk van Netanyahu maakte Trump in zijn eerste termijn al een eind aan het nucleaire akkoord met Iran, door de VN vastgelegd in resolutie 2231 van de Veiligheidsraad, en nu heeft hij in zijn tweede termijn binnen enkele maanden een aanval uitgevoerd op Iraanse atoomcomplexen.

    Netanyahu complimenteerde hem met zijn besluit om Iran aan te vallen. ‘Gefeliciteerd, president Trump. Uw dappere besluit om de geduchte en rechtvaardige macht van de Verenigde Staten in te zetten tegen de nucleaire installaties van Iran zal de loop van de geschiedenis veranderen,’ zei hij. Wrang genoeg kwam de aanval nadat Trumps speciale gezant Steve Witkoff eerder met de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi overeengekomen was dat de eerste drie rondes van de nucleaire besprekingen in Oman en Italië een goede basis hadden gelegd voor een akkoord. Zoals een goed ingelichte Iraanse bron me vertelde: ‘Over de hoofdonderdelen van het akkoord tussen Witkoff en Araghchi werd overeenstemming bereikt gedurende drie onderhandelingsrondes in Muscat en Rome.

    Het akkoord

    Het akkoord zou er zo uitzien: Iran zou akkoord gaan met maximale inspecties van en transparantie over zijn atoominstallaties, en met implementatie van de zogenaamde gewijzigde Code 3.1, de strengste internationale inspectieprotocollen voor nucleaire programma’s.’ En daarbij zei mijn informant:
    ‘Ten tweede zou Irans voorraad van tot 60 procent verrijkt uranium, genoeg voor tien kernbommen, worden omgezet of geëxporteerd. Ten derde zou Iran zijn huidige procedés voor verrijking tot 60 en 20 procent afschalen naar verrijking voor burgerdoelen, namelijk 3,67 procent. En ten slotte zegde Iran toe volledig met de IAEA te zullen samenwerken om alle technische onduidelijkheden op te lossen.

    In ruil daarvoor zouden de Verenigde Staten een eind maken aan de sancties die vanwege het nucleaire programma waren opgelegd. Er was afgesproken dat de technische teams van beide partijen op basis van deze vier punten een concept-akkoord zouden opstellen. Maar na een telefoongesprek tussen Netanyahu en Trump wilden de Amerikanen hun technische team ineens niet meer naar Muscat sturen en maakten ze een draai van honderdtachtig graden: ze eisten nu dat het vreedzame verrijkingsprogramma van Iran volledig werd stilgelegd.

    Dat vertraagde het sluiten van een akkoord tot na de door Trump gestelde deadline van twee maanden. En de zesde onderhandelingsronde stond gepland voor dag 63, maar op dag 61 lanceerde Israël zijn aanval op Iran. Dat was de valstrik van Israël, bedoeld om Amerika en Trump mee te slepen in een oorlog met Iran.’

    De buitenlandministers van Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland en de hoge vertegenwoordiger voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid van de EU, Kaja Kallas, hebben vrijdag gesprekken gevoerd met Araghchi en afgesproken om binnen een week opnieuw bijeen te komen. Deze ministers werden aangespoord om met de Iraanse minister te overleggen doordat Trump op 19 juni een termijn van twee weken had gegeven voor het zoeken naar diplomatieke oplossingen. ‘Vorige week voerden we onderhandelingen met de VS en werden die getorpedeerd door Israël. Deze week waren we in overleg met de grote Europese landen en besloot de VS dat te torpederen. Welke conclusie zou u daaruit trekken?’ schreef Araghchi aan Groot-Brittannië en de hoge vertegenwoordiger van de EU.

    Een halve waarheid

    Het Amerikaanse besluit om Iran aan te vallen toont aan dat de tiendaagse Israëlische militaire operatie tegen Teheran niet alleen is mislukt, maar dat Israël op het randje van een nederlaag stond. Waarom zou de VS tussenbeide komen als Israël niet in gevaar was? Het is het enige land in het Midden-Oosten dat daadwerkelijk over kernwapens beschikt (volgens sommige schattingen over wel vierhonderd kernkoppen), dus als bestrijder van nucleaire proliferatie is het weinig geloofwaardig. Bovendien bevestigen alle rapporten van het IAEA en Amerikaanse inlichtingendiensten van de afgelopen twintig jaar dat er geen bewijs is dat Iran een kernwapen probeert te maken. ‘We hebben, als u het mij vraagt, op dit moment geen tastbaar bewijs dat er een programma of een plan bestaat om een kernwapen te fabriceren,’ zegt het hoofd van het atoomagentschap.

    Het punt is vooral dat er geen sprake was van een ernstige directe dreiging. De bewering dat Iran over genoeg verrijkt uranium beschikt om in twee weken tien kernbommen te kunnen maken, is een halve waarheid. De andere helft is dat als Iran al zou besluiten zo’n bom te maken, het nog een of twee jaar nodig heeft om systemen te bouwen waarmee zo’n bom kan worden ingezet, zoals kernkoppen. ‘Tot de Israëlische aanval was er geen sprake van dat Iran dicht bij het maken een kernwapen was,’ aldus de American Arms Control Association.

    Dit is de eerste keer dat twee kernmogendheden een militaire aanval hebben uitgevoerd op een land zonder kernwapens. Dat toont aan dat het Non-proliferatieverdrag met name door Israël en de VS alleen maar als politiek drukmiddel is gebruikt. ‘Israël is niet aangevallen door Iran, het is deze oorlog zelf begonnen. De Verenigde Staten zijn niet aangevallen door Iran, ze zijn op dit punt zelf de confrontatie aangegaan,’ zegt Trita Parsi, vicevoorzitter van het Quincy Institute.

    ‘Benjamin Netanyahu heeft deze oorlog uitgelokt om zijn eigen politieke hachje te redden’

    De aanval van de VS druist duidelijk in tegen het VN-handvest. ‘Met zijn aanval op vreedzame nucleaire installaties in Iran maakt de VS, permanent lid van de Veiligheidsraad, zich schuldig aan een ernstige schending van het VN-Handvest, het internationaal recht en het Non-proliferatieverdrag,’ aldus de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken.

    Trumps nationale veiligheidsteam heeft de consequenties van een Amerikaanse aanval op Iran niet goed doordacht, of het wist Trump zo’n actie simpelweg niet uit het hoofd te praten. Hoe dan ook is deze aanval een veeg teken van de grote invloed die Netanyahu op het Witte Huis heeft. ‘Benjamin Netanyahu heeft deze oorlog uitgelokt om zijn eigen politieke hachje te redden, en Donald Trump geeft hem de militaire kracht van Amerika in handen om de oorlog voort te zetten. Amerika is geen loopjongen van andere landen, en onze strijdkrachten zijn geen wisselgeld in onderhandelingen,’ zei congreslid Bonnie Watson Coleman. In Iraanse ogen betekenen deze aanvallen door twee kernmachten dat het Non-proliferatieverdrag niet alleen waardeloos, maar ook schadelijk is. Landen als Noord- Korea, India, Pakistan en Israël, die zich er nooit bij aansloten en gewoon kernwapens hebben ontwikkeld, zijn verschoond gebleven van aanvallen door kernmogendheden. Het zou dus niet meer dan logisch zijn dat Iran zich nu gaat bezinnen op zijn nucleaire strategie, en ook op zijn aansluiting bij het Non- proliferatieverdrag.

    Iran heeft onherstelbare schade opgelopen, maar de negatieve gevolgen van deze aanval beperken zich niet tot Iran. Ook de Verenigde Staten en de vrede en veiligheid in de regio zullen eronder te lijden krijgen. Het is goed mogelijk dat deze oorlog geen duidelijke winnaar of verliezer zal kennen. Wel zitten Iran, Israël en de VS nu met het vooruitzicht van wederzijdse vernietiging, destabilisering van de regio en een langdurig nationaal trauma. In dat scenario zullen alle partijen op den duur veel meer verliezen dan ze er ooit bij kunnen winnen. De internationale gemeenschap moet daadkrachtig optreden om de situatie te de-escaleren. Gebeurt dat niet, dan dreigt een catastrofaal conflict te ontstaan in het Midden-Oosten, en misschien ook daarbuiten.

  • Rapport: atoomprogramma Iran maar enkele maanden vertraagd door aanvallen VS

    Rapport: atoomprogramma Iran maar enkele maanden vertraagd door aanvallen VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Balearen: burgerwacht vindt lichamen van migranten met gebonden handen en voeten

    » Oekraïne: Russische aanval op Dnipro veroorzaakt minstens zeventien doden

    Volgens het rapport zijn twee nucleaire locaties niet vernietigd

    Een eerste Amerikaanse beoordeling van de aanvallen van Donald Trump op Iraanse nucleaire faciliteiten afgelopen weekend concludeert dat twee van de locaties niet zijn vernietigd en dat Irans atoomprogramma waarschijnlijk slechts enkele maanden vertraging heeft opgelopen, aldus twee personen die met het rapport bekend zijn.

    Het rapport, opgesteld door de Defense Intelligence Agency – de inlichtingendienst van het Pentagon – concludeerde dat belangrijke onderdelen van het nucleaire programma, waaronder centrifuges, binnen enkele maanden weer opgestart konden worden, schrijft The Guardian.

    Het rapport stelde ook vast dat een groot deel van de Iraanse voorraad hoogverrijkt uranium, dat gebruikt zou kunnen worden voor een mogelijk kernwapen, vóór de aanvallen was verplaatst en mogelijk naar andere geheime nucleaire locaties van Iran was gebracht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De bevindingen van de DIA, die waren gebaseerd op een voorlopige beoordeling van de oorlogsschade door het Amerikaanse Central Command, dat toezicht houdt op de militaire operaties van de VS in het Midden-Oosten, suggereren dat de verklaring van Trump dat de locaties waren ‘vernietigd’ mogelijk overdreven was.

    De berichtgeving in de media over de beoordeling van de DIA leek de woede van Trump te wekken, die dinsdagavond de nieuwsmedia beschuldigde van het kleineren van de militaire aanval door te zeggen dat deze het nucleaire programma van Iran slechts enkele maanden had vertraagd. ‘DE NUCLEAIRE LOCATIES IN IRAN ZIJN VOLLEDIG VERNIETIGD!’, schreef Trump in hoofdletters op zijn Truth Social-platform.

    Karoline Leavitt, persvoorlichter van het Witte Huis, betwistte ook de bevindingen, die voor het eerst werden gemeld door CNN. ‘Het lekken van deze zogenaamde beoordeling is een duidelijke poging om president Trump te kleineren en de dappere gevechtspiloten in diskrediet te brengen die een perfect uitgevoerde missie hebben volbracht om het nucleaire programma van Iran te vernietigen’, aldus Leavitt in een verklaring.

  • Trump kondigt staakt-het-vuren aan tussen Israël en Iran

    Trump kondigt staakt-het-vuren aan tussen Israël en Iran

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Belarus: oppositieleider Tichanovski vrijgelaten na bemiddeling door de VS

    » Brazilië: acht doden bij brand in een luchtballon

    Iran lanceerde gister nog een tegenaanval op VS-doelen in Qatar

    Donald Trump heeft, na een vergadering bijeengeroepen te hebben, een staakt-het-vuren aangekondigd tussen Israël en Iran dat inmiddels is bevestigd door beide partijen, meldt The New York Times. Hoewel dit staakt-het-vuren destijds nog niet was bevestigd, plaatste president Trump toch alvast een bericht op sociale media waarin hij zei dat het staakt-het-vuren ‘volledig was afgehandeld’. ‘Drie diplomaten, die vanwege de gevoelige inhoud anoniem blijven, zeggen dat Qatarese hoogwaardigheidsbekleders namens de regering-Trump tussenbeide zijn gekomen en Iran hebben overgehaald om akkoord te gaan met het Amerikaanse staakt-het-vuren. Ze zeiden hierbij dat Israël er al mee akkoord was’, aldus de Amerikaanse krant in een ander bericht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Nadat de VS zondag een aantal Iraanse nucleaire faciliteiten hadden gebombardeerd, voerde Iran maandag een tegenaanval uit op een Amerikaanse militaire basis in het Midden-Oosten. Iran vuurde een aantal raketten af op de luchtbasis Al Udeid, die op ongeveer 26 kilometer van de Qatarese hoofdstad Doha ligt. Deze basis is volgens de Iraanse regering van groot belang voor de VS, schrijft El País. Het Amerikaanse ministerie van defensie heeft laten weten dat er geen doden zijn gevallen.

    De tegenaanval op Al Udeid was waarschijnlijk meer symbolisch dan destructief; de Iraanse regering heeft naar verluidt Doha en Washington gewaarschuwd voordat het bombardement plaatsvond. Het diende dus waarschijnlijk als vergelding voor de aanval van de VS op zondag, waarover president Donald Trump op Truth Social schreef dat de nucleaire doelwitten hierbij succesvol waren verwoest. ‘Hij gebruikte deze post ook om journalisten, die lieten weten dat hier nog geen overtuigend bewijs voor is, een veeg uit de pan te geven’, schrijft El País.

  • VS bombarderen nucleaire doelwitten in Iran

    VS bombarderen nucleaire doelwitten in Iran

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » NAVO-landen komen overeen defensie-uitgaven te verhogen naar 5 procent van bbp

    » Griekenland: eiland Chios wordt geteisterd door grote bosbranden

    Er zijn drie doelwitten geraakt

    President Donald Trump heeft bekendgemaakt dat de VS aanvallen hebben uitgevoerd op drie nucleaire doelwitten in Iran. Het gaat om de bases Fordo, Natanz en Isfahan. Het Amerikaanse ministerie van Defensie voegde hieraan toe dat, hoewel het volledige effect van de aanval nog moet worden ingeschat, er grote schade is aangericht. De Iraanse regering bevestigt dat de aanvallen hebben plaatsgevonden, maar heeft nog geen indicatie gegeven van de schade. VS-generaal Dan Caine, voorzitter van het militaire adviesorgaan Joint Chiefs of Staff, liet weten dat er ‘verscheidene misleidende tactieken’ zijn toegepast, ‘waaronder lokmiddelen’, meldt de BBC.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Bij de nucleaire basis Fordo, die ondergronds opereert, is gebruikgemaakt van de zogeheten bunker buster-bom. Dit is een projectiel dat van grote hoogte uit een vliegtuig wordt gedropt en daardoor veel kinetische energie opbouwt. Vervolgens boort de bom zich tientallen meters in de aarde, waarna hij explodeert. Volgens de Iraanse organisatie voor atoomenergie is de Amerikaanse aanval een ‘barbaarse inbreuk’ op internationaal recht. Volgens de BBC is het niet duidelijk hoe een mogelijke Iraanse tegenaanval eruit zou zien. Hoewel Iran snel kan toeslaan op Amerikaanse militaire doelwitten in het Midden-Oosten, kan het land er ook voor kiezen om later toe te slaan, wanneer de VS wellicht minder alert zijn, als er al een tegenvaanval komt.

    Premier Starmer van het VK, president Macron van Frankrijk en kanselier Merz van Duitsland zeiden in een gezamenlijk bericht dat ze ‘meermaals hebben laten weten dat Iran nooit kernwapens mag bezitten’ en dat ze de veiligheid van Israël steunen. Andere wereldleiders delen dit sentiment, maar de aanvallen zijn ook door veel landen veroordeeld.

  • Wat gebeurde er tijdens de G7-top?

    Wat gebeurde er tijdens de G7-top?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar de G7-top in Canada. Wat is er besproken tijdens de bijeenkomst en welke resultaten zijn er geboekt?

    Wie waren er aanwezig op de G7-top?

    Op zondag kwam de Groep van Zeven (G7), bestaande uit Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, samen in Canada. De vertegenwoordigers van de Europese Unie en de Wereldbank, Ursula von der Leyen en Ajay Banga, waren ook aanwezig. De gesprekken van de G7 duurden van zondag 15 juni tot dinsdag 17 juni. De Canadese premier Mark Carney leidde de G7-top. Met zijn overwinning in de Canadese verkiezingen had hij beloofd de strijd aan te gaan met Amerikaanse president Donald Trump vanwege zijn hoge tarieven en zijn idee om van Canada de eenenvijftigste staat van Amerika te maken. Behalve de G7 had Mark Carney ook een reeks gastlanden uitgenodigd, namelijk Australië, Brazilië, India, Mexico, Oekraïne, Zuid-Afrika en Zuid-Korea, die zich op dinsdag bij de groep zouden voegen.

    Kananaskis, een bergachtige regio in de Canadese provincie Alberta, werd gekozen als locatie voor de G7-top. De Canadese veiligheidsdiensten verwachtten veel protesten en kozen daarom voor deze plek, afgelegen van de bewoonde wereld, meldt Associated Press. In de steden Calgary en Banff werden plaatsen aangewezen waar demonstraties konden worden georganiseerd, die via een livestream door de G7-leden te volgen zijn tijdens hun vergaderingen.

    Wat werd er besproken tijdens de G7-top?

    Max Bergmann van het Center for Strategic and International Studies meldt dat ‘de G7 als doel heeft om voor globaal economisch bestuur te zorgen. De Europeanen zien de VS op dit moment als het land dat de oorzaak is van de meeste instabiliteit in de globale economie’. Spanningen over handelsverdragen waren een hoofdpunt tijdens de vergaderingen, aangezien bijna alle deelstaten lijden onder de tarieven van 10 procent die Trump heeft geheven, aldus AP.

    Friedrich Merz, de Duitse kanselier, confronteerde Trump samen met de Franse president Emmanuel Macron en de Italiaanse premier Giorgia Meloni over de hoge tarieven voor Europese landen. Ook Ursula von der Leyen gaf maandag kort na haar aankomst een speech waarin ze vroeg om eerlijke en transparante handel tussen de EU en de VS, meldt Al Jazeera. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan had Carney de Mexicaanse president Claudia Sheinbaum uitgenodigd om dinsdag samen met Trump de Noord-Amerikaanse vrijhandelsovereenkomst tussen de drie landen opnieuw te bekijken. Het zou de eerste ontmoeting worden tussen de Mexicaanse president en Donald Trump.

    Bijna alle leden van de Groep van Zeven zijn getroffen door Trumps nieuwe tarieven

    De focus op handelsverdragen en tarieven verdween echter door de escalatie tussen Israël en Iran die op vrijdag begon met Israëlische aanvallen op Iraanse nucleaire faciliteiten. Op maandag, tijdens de G7-top, werd een tv-station van de Iraanse staat geraakt tijdens een uitzending. ‘De G7 is erg verdeeld’, meldt James Bay van Al Jazeera. ‘Aan de ene kant heb je president Trump, die geen verklaring voor de-escalatie wil ondertekenen. Dan zijn er de Europeanen, die het al hebben over de-escalatie sinds de huidige situatie begon op vrijdag.’ ‘Japan is helemaal anders dan de andere landen’, voegt Bay toe. ‘Het Aziatische land veroordeelt de Israëlische aanvallen zeer fel. Er zijn dus veel verschillende meningen onder de leden.’

    De Groep van Zeven in vergadering
    De Groep van Zeven in vergadering. – © EPA/LUDOVIC MARIN / POOL

    Op maandagavond trok de Amerikaanse president Donald Trump zich abrupt terug uit de G7-top. Na het diner van maandagavond gaf Trump een korte toespraak over zijn vertrek. Hij zei: ‘Jullie zien waarschijnlijk hetzelfde als ik, en ik moet zo snel mogelijk terug.’ Hij verwees hiermee naar de aanvallen tussen Israël en Iran die steeds meer de gesprekken van de G7-top domineerden.

    Tijdens de G7-top had Trump geweigerd een de-escalatieverklaring te ondertekenen. Er was verwarring over Trumps standpunt ten aanzien van het conflict. Volgens Emmanuel Macron had Trump een staakt-het-vuren geopperd tijdens de besprekingen en reisde hij terug naar Washington om dit te bewerkstelligen. De Amerikaanse president sprak Macron snel tegen op zijn sociale netwerk Truth Social. Hij deelde dat ‘Macron geen idee heeft waarom ik terugga naar Washington, maar dat het zeker niks te maken heeft met een staakt-het-vuren. Het is veel groter dan dat.’ Tijdens zijn vliegreis terug naar de VS stuurde Trump enkele dreigementen richting Iran waaronder een oproep aan de inwoners van Teheran om te evacueren. De de-escalatieverklaring is uiteindelijk toch door alle partijen ondertekend, aldus El País.

    Na Trumps vertrek leken de wereldleiders kalmer dan de dag ervoor en de gesprekken ‘leken een stuk natuurlijker te verlopen’

    De Spaanse krant voegt toe dat wereldleiders zoals de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en de Mexicaanse president Claudia Sheinbaum, die pas aankwamen op dinsdag, door Trumps plotselinge vertrek niet de kans kregen om met de Amerikaanse president te onderhandelen. Volgens Denisse Rudich, hoofd van G7 Research Group London, was het vertrek van Trump misschien zo erg nog niet, meldt BBC. Zolang Trump aanwezig was, leek het erop alsof iedereen op zijn hoede was. Op dinsdag waren de wereldleiders ogenschijnlijk kalmer dan de dag ervoor en de gesprekken ‘leken een stuk natuurlijker te verlopen’, aldus Rudich.

    Trump stapt op het vliegtuig terug naar Washington met een vroegtijdig vertrek van de G7-top
    Trump stapt op het vliegtuig terug naar Washington met een vroegtijdig vertrek van de G7-top – © Brendan Smialowski / AFP​

    Op dinsdag voegden de gastlanden zich bij de Groep van Zeven. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky zou op dinsdagochtend komen, samen met de secretaris-generaal van de NAVO Mark Rutte, om de oorlog tussen Oekraïne en Rusland te bespreken met Trump, meldt AP. Maar door Trumps onverwachte vertrek kwam dit niet aan de orde. Na een gesprek met Zelensky kondigde Mark Carney aan dat Canada enkele miljarden zou schenken aan Oekraïne. Canada zou ook strengere sancties opleggen aan Russische individuen en bedrijven. Ondanks Zelensky’s bezoek kwam er geen gedeelde verklaring over het standpunt van de G7 ten opzichte van Oekraïne en Rusland. Volgens CBC kwam dit omdat de VS niet akkoord gingen met de bewoordingen van de andere zes leden. Premier Carney beweerde later tijdens een persconferentie echter dat alle zeven landen zich goed konden vinden in de verklaring.

    De nieuwe Koreaanse president Lee Jae-myung, die als gast was uitgenodigd, hield gesprekken met de Australische premier Anthony Albanese en ook met de Zuid-Afrikaanse president Cyril Ramaphosa. De leiders legden de nadruk op hun democratische waarden en besloten hun samenwerking op het gebied van veiligheid, handel en klimaat voort te zetten en uit te breiden. Ramaphosa nodigde Lee uit voor de G20-top in Johannesburg in november van dit jaar, aldus The Korea Times.

    De Australische premier heeft zich voorgenomen om minder Trump-vriendelijke zaken achter gesloten deuren te bespreken

    Volgens Tom McIlroy in The Guardian ziet de Australische premier Anthony Albanese, net als de EU-landen, het politieke beleid van Trump als een gevaar voor de globale stabiliteit. Albanese vindt het daarom belangrijk om zijn banden met andere landen zoals Canada, Zuid-Korea en Europese landen te versterken. De Australische premier heeft zich daarom voorgenomen om minder Trump-vriendelijke zaken met anderen te bespreken achter gesloten deuren. Vooral zijn ontmoeting met Mark Carney, die volgens AP beweert dat de VS sinds Trump niet meer de dominante rol spelen in de wereldpolitiek, was een groot succes. De twee premiers konden het goed met elkaar vinden.

    De Indiase president Narendra Modi was ook door Mark Carney uitgenodigd voor de laatste dag van de G7-top. De twee leiders wilden de banden tussen Canada en India versterken gezien de verslechtering van de diplomatieke banden twee jaar geleden. De toenmalige Canadese premier Justin Trudeau beschuldigde India van het orkestreren van geweld op Canadese bodem naar aanleiding van de moord op een Canadese Sikh-leider, aldus CBC.

    De Canadese premier Mark Carney (links) en de Australische premier Anthony Albanese (rechts)
    De Canadese premier Mark Carney (links) en de Australische premier Anthony Albanese (rechts). – © EPA/LUKAS COCH AUSTRALIA AND NEW ZEALAND OUT

    Wat zijn de resultaten van de G7-top?

    Ondanks het voortijdige vertrek van Trump vindt Rudich de bijeenkomst geslaagd. Carney had een duidelijke agenda voor de G7-top en de bijeenkomst is geëindigd met overeenkomsten over belangrijke punten zoals AI, migratie, mensensmokkel en handel in waardevolle mineralen, aldus de BBC. De Britse omroep meldt ook dat Carney een nieuwe handelsovereenkomst met Trump probeerde te bereiken die in een maand afgewerkt zou zijn. Behalve Canada streefden de andere aanwezigen ook naar het sluiten van nieuwe handelsovereenkomsten met Trump. De Japanse premier Shigeru Ishiba en EU-commissaris Ursula von der Leyen slaagden er niet in een definitieve afspraak met Trump te maken, maar hebben wel vooruitgang geboekt. Het lijkt erop dat enkel de Britse premier Keir Starmer een succesvolle overeenkomst kon sluiten met Trump. De Canadese premier Mark Carney hield zich ook bezig met het versterken van handelsakkoorden tussen Canada en de Europese landen, zodat beide partijen minder afhankelijk worden van de VS.

    Door Trumps vertrek kon de G7 geen gedeelde verklaring afgeven over Oekraïne en een aantal andere zaken. In plaats daarvan legde de Canadese premier een persoonlijke verklaring af aan het einde van de G7-top, meldt Politico. De EU en het VK zouden doorgaan met hun sancties tegen Rusland. Diplomaten en afgevaardigden hebben gemeld dat, hoewel Trump een andere aanpak hanteert ten opzichte van Rusland, de VS wel hogere tarieven zullen heffen op Russische brandstoffen. Voor de meeste wereldleiders was de G7-top uiteindelijk toch een groter succes dan ze hadden verwacht. Friederich Mertz vertelde verslaggevers dat hij ‘voorzichtig optimistisch’ was over Washingtons houding tegenover Rusland. 

    Pierre Haski vraagt zich echter af of de G7-top nog wel nut heeft. Trump is er duidelijk niet van gediend om met kleinere, minder machtige landen te onderhandelen. Daarbij komt dat de huidige wereldorde veranderd is en de Groep van Zeven allang niet meer de grootste economieën op aarde zijn. Rusland is sinds de aanval op de Krim in 2014 niet meer lid van de groep en China, de tweede grootste economie in de wereld, was niet eens uitgenodigd. Haski meldt in Internazionale echter dat de huidige geopolitieke situatie misschien de kans biedt om een nieuwe alliantie aan te gaan die bestaat uit democratische landen die niet willen kiezen tussen de VS of China.

  • Conflict Israël-Iran: Trump eist ‘onvoorwaardelijke overgave’ van Iran

    Conflict Israël-Iran: Trump eist ‘onvoorwaardelijke overgave’ van Iran

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: zeker vijftig doden door Israëlische beschietingen bij een hulpcentrum

    » Canada zegt Oekraïne 4,3 mld dollar toe en kondigt sancties tegen Rusland aan

    Een Amerikaanse interventie in het conflict lijkt aannemelijk

    Dinsdag plaatste Donald Trump een reeks oorlogszuchtige berichten op zijn netwerk Truth Social waarin hij zonder omwegen de ‘onvoorwaardelijke overgave’ van Iran eiste en beweerde dat de hoogste leider Ali Khamenei een gemakkelijk doelwit zou zijn voor de Amerikanen.

    ‘De Verenigde Staten weten precies waar de zogenaamde “opperste leider” van Iran zich schuilhoudt’, maar ‘we zijn niet van plan hem uit te schakelen (te doden!), althans voorlopig niet’, schreef hij. ‘Maar we willen niet dat er raketten worden afgevuurd op burgers of op Amerikaanse soldaten. Ons geduld raakt op.’ Hij voegde eraan toe: ‘We hebben volledige controle over het Iraanse luchtruim’ – een zin die twijfel zaaide in de Amerikaanse en internationale media.

    ‘Moet “wij” worden opgevat als het begin van een Amerikaanse interventie?’, vraagt Le Temps zich af, dat oordeelt dat ‘dinsdag nog niets echt duidelijk was over de bedoelingen van Amerika’. Het gebruik van ‘de eerste persoon meervoud in zijn recente berichten over de oorlog is voer voor speculaties’, voegt El País toe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    CNN meldt dat Donald Trump na zijn terugkeer van de G7-top ‘een vergadering heeft gehouden met zijn nationale veiligheidsteam en dat bronnen aangeven dat hij voorstander is van Amerikaanse aanvallen op Iraanse nucleaire installaties’.

    ‘Deze nieuwe, meer oorlogszuchtige houding betekent een belangrijke verandering in het denken van Trump, ook al hebben bronnen aangegeven dat hij open blijft staan voor een diplomatieke oplossing als Iran aanzienlijke concessies doet’, merkt de Amerikaanse zender op.

    Ook The New York Times wijst op de ‘steeds strijdlustiger toon’ van de bewoner van het Witte Huis en is van mening dat ‘het bewijs zich opstapelt’ dat de VS mogelijk zullen deelnemen aan de bombardementen van Israël op Iran, ook als dit ‘een radicale ommezwaai’ betekent ten opzichte van twee weken geleden, toen een nucleair akkoord met Iran nog ‘binnen handbereik’ leek.

  • Donald Trump verlaat voortijdig G7-top vanwege conflict Israël-Iran

    Donald Trump verlaat voortijdig G7-top vanwege conflict Israël-Iran

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » NASA-onderzoek: intensiteit van weersextremen is de laatste vijf jaar hard gestegen

    » Minstens veertien doden in Russisch bombardement op Kyiv

    Hierdoor ontbreekt bij de vergaderingen een belangrijke stem

    De Amerikaanse president Donald Trump heeft maandag besloten zijn verblijf in de Canadese Rockies, dat tot dinsdagavond zou duren, in te korten om zich te concentreren op de ontwikkeling van het conflict tussen Israël en Iran, zo heeft het Witte Huis bekendgemaakt, waardoor de agenda van de laatste dag van de G7 in de war is geraakt. Volgens Fox News zou de Republikein de Nationale Veiligheidsraad hebben gevraagd om zich klaar te maken voor een vergadering.

    ‘Het is onduidelijk of de inspanningen’ van internationale leiders op het gebied van kwesties als de handelsoorlog of het conflict in Oekraïne ‘nog steeds tot resultaat kunnen leiden of dat ze volledig zullen worden opgegeven vanwege het plotselinge vertrek van Trump’, merkt het Canadese dagblad The Globe and Mail op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Washington en Londen hebben maandag de verklaring ondertekend waarmee de vorige maand aangekondigde handelsovereenkomst tussen beide landen definitief is geworden. Daarentegen is de eerste persoonlijke ontmoeting tussen de Australische premier Anthony Albanese en Donald Trump geannuleerd, evenals de geplande bilaterale ontmoeting met de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. De Europeanen hebben bovendien geen tijd gehad om de Amerikaanse president over te halen om de sancties op Russische olie aan te scherpen.

    Wat het Midden-Oosten betreft, verklaarde een verantwoordelijke van het Witte Huis dat Donald Trump ‘weigerde een verklaring te ondertekenen die was opgesteld door de geïndustrialiseerde landen van de G7 en waarin werd opgeroepen tot een de-escalatie tussen Iran en Israël, wat opnieuw een bewijs is van een breuk tussen Trump en zijn collega-leiders’, aldus The New York Times. President Emmanuel Macron verklaarde daarentegen tijdens een persconferentie dat zijn Amerikaanse ambtgenoot Israël en Iran een staakt-het-vuren had voorgesteld.

    In een verklaring die maandagavond werd gepubliceerd, riep de Groep van Zeven op tot vrede en stabiliteit in de regio en sprak zij haar steun uit voor de Joodse staat, terwijl ze Iran aanduidde als een bron van instabiliteit in het Midden-Oosten.

  • Israël en Iran zetten vijandelijkheden voort

    Israël en Iran zetten vijandelijkheden voort

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: twee wetgevers neergeschoten door als politieagent geklede man

    » DR Congo: overstromingen in Kinshasa eisen minstens negentien levens

    De landen trekken zich niets aan van oproepen tot vrede

    De militaire escalatie tussen Israël en Iran gaat door. Het Israëlische leger heeft in de nacht van zaterdag op zondag verklaard dat het brandstofdepots in Teheran heeft aangevallen en het Iraanse ministerie van Defensie heeft getroffen. Iran heeft daarop twee nieuwe raketaanvallen uitgevoerd op de Joodse staat, die zondagmorgen volgens Haaretz ‘acht doden en meer dan 140 gewonden’ te betreuren had.

    Oproepen tot terughoudendheid hadden geen effect op de strijdende partijen, zelfs niet die van de Amerikaanse president Donald Trump, die vindt dat ‘de oorlog tussen Israël en Iran moet stoppen’. De landen beloven juist hun aanvallen te zullen intensiveren. Een Israëlische bron verklaarde tegenover The Wall Street Journal dat zelfs ‘de Iraanse opperbevelhebber Ali Khamenei niet veilig was voor aanvallen’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze opmerkingen geven ‘opnieuw aan dat de Israëlische aanvallen niet alleen gericht zijn op het Iraanse nucleaire programma, maar ook op het politiek en militair breken van het regime’, aldus de Amerikaanse krant. In Oman, waar zondag een nieuwe onderhandelingsronde over het Iraanse nucleaire programma zou plaatsvinden, verklaarde de minister van Buitenlandse Zaken dat de besprekingen ‘niet zouden doorgaan’.

    Een hoge functionaris van de regering-Trump verklaarde echter dat de Verenigde Staten ‘vastbesloten blijven om te onderhandelen’ en hopen dat de Iraniërs terugkeren naar de onderhandelingstafel. Teheran heeft op zijn beurt de Internationale Organisatie voor Atoomenergie (IAEA) bekritiseerd vanwege haar ‘stilzwijgen’ over de Israëlische aanvallen en gewaarschuwd dat Iran niet meer ‘zoals voorheen’ met haar zal ‘samenwerken’.

  • Israël voert ongekende aanval uit op nucleaire faciliteiten in Iran

    Israël voert ongekende aanval uit op nucleaire faciliteiten in Iran

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » India: vliegtuig crasht met 242 mensen aan boord

    » Californië: rechter oordeelt dat inzet Nationale Garde in LA onwettig was

    Twee generaals en wetenschappers en een stafchef zijn gedood

    Israël heeft verklaard dat het vrijdag nucleaire locaties, fabrieken voor ballistische raketten en Iraanse militaire commandanten heeft aangevallen in het kader van een operatie om Teheran ervan te weerhouden atoomwapens te ontwikkelen. Door vrijdag 13 juni vroeg in de ochtend het ‘hart van het nucleaire en militaire complex’ van Iran aan te vallen, heeft Israël een ‘ongekende aanval [uitgevoerd] die het Midden-Oosten in een nieuwe gevarenzone stort’, vat CNN samen.

    Volgens een Israëlische militaire bron heeft Israël ‘tientallen’ aanvallen uitgevoerd op installaties van het Iraanse nucleaire programma en andere militaire locaties in het hele land. De uraniumverrijkingsinstallatie in Natanz zou ‘meerdere keren’ zijn aangevallen, aldus de Iraanse staatstelevisie, die dikke zwarte rook uit de installatie liet zien.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Iraanse staatsmedia meldden ook ‘krachtige explosies’ in de hoofdstad, met burgerslachtoffers in woongebouwen en vlammen die uit het commandocentrum van de Revolutionaire Garde, het ideologische leger van het regime, sloegen. Volgens lokale media zijn ten minste twee leiders van dit elite-korps, waaronder het hoofd, generaal Hossein Salami, en generaal Gholam Ali Rachid, evenals twee wetenschappers van het Iraanse nucleaire programma, Mohammad Mehdi Tehranchi en Fereydoun Abbasi, omgekomen. Ook de Iraanse stafchef, generaal Mohammed Bagheri, is overleden, aldus de staatstelevisie. Iran heeft gewaarschuwd dat het het ‘wettelijke en legitieme recht’ heeft om op deze dodelijke aanvallen te reageren.

    ‘De Israëlische veiligheidsdiensten waren van mening dat dit het juiste moment was om toe te slaan, voordat Iran zijn verdedigingswerken had hersteld die tijdens de veel minder spectaculaire Israëlische aanval van afgelopen oktober waren vernietigd, en op een moment dat de inlichtingen over het Iraanse nucleaire programma als bijzonder betrouwbaar worden beschouwd’, aldus David Horovitz, hoofdredacteur van The Times of Israel.

    Hoewel de Israëlische premier Benjamin Netanyahu sprak over de aanstaande bevrijding van het Iraanse volk van de tirannie, is het doel niet om direct een regimewisseling te forceren, meent de journalist. ‘De veiligheidsdiensten hebben het namelijk alleen over het tegengaan van het gevaar van het Iraanse nucleaire programma, zonder te pochen dat ze alle aspecten ervan volledig hebben vernietigd.’

  • Hoe Iran de Europese onderwereld als machtsmiddel gebruikt

    Hoe Iran de Europese onderwereld als machtsmiddel gebruikt

    Teheran maakt gebruik van gewelddadige netwerken zoals het Zweedse Foxtrot en het Ierse Kinahan-kartel om geheime staatsoperaties uit te voeren. ‘Het vervagen van de grens tussen criminaliteit en staatsbeleid heeft grote gevolgen.’

    Op 1 oktober 2024 klonk er een geweerschot bij de Israëlische ambassade in de Zweedse hoofdstad Stockholm. Later die dag ontploften twee handgranaten bij de Israëlische ambassade in de Deense hoofdstad Kopenhagen. De aanslagen werden gepleegd door jongemannen, naar verluidt tussen vijftien en twintig jaar oud, die banden hebben met de Zweedse georganiseerde misdaad. Zweedse en Israëlische speurders verdachten Foxtrot, een keihard Zweeds misdaadsyndicaat dat een leidende positie heeft in de Noord-Europese onderwereld. Maar waarom zou een bende die zich vooral bezighoudt met drugshandel in Noord-Europa het op Israëlische ambassades hebben gemunt? Had hun ongrijpbare maffiabaas, Rawa Majid, ineens de Palestijnse zaak omarmd?

    Opmerkelijk was dat ook de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Marco Rubio, op 12 maart 2025 sancties instelde tegen Majid en zijn netwerk. Was dit het zoveelste staaltje trumpiaanse impulsiviteit, of was er meer aan de hand? Rubio suggereerde dat hier machinaties van Teheran in het spel waren; Majid zou een waardevol stuk zijn op het Iraanse schaakbord.

    Op het eerste gezicht lijkt het erop dat Washington Majid gebruikt om een van zijn stokpaardjes te berijden: de toename van criminaliteit en maatschappelijke problemen zouden het gevolg zijn van een ruimhartig immigratiebeleid. Donald Trump heeft Zweden als afschrikwekkend voorbeeld gesteld. Majids Koerdisch-Iraanse ouders ontvluchtten in de jaren tachtig de oorlog tussen Iran en Irak en vestigden zich in de lommerrijke universiteitsstad Uppsala, waar hun zoon vervolgens niet uitblonk als student, maar als crimineel. Majid maakte gebruik van hechte vriendschaps-, familie- en clanbanden om zijn netwerk op te bouwen. En hij was meedogenloos. Toen zijn vriend Ismail Abdo een eigen splintergroep oprichtte die zich bezighield met vergelijkbare criminele activiteiten als Foxtrot, betekende dat het einde van hun vriendschap. Majid wordt ervan verdacht in 2023 opdracht te hebben gegeven voor de moord op Abdo’s moeder.

    Majid (‘Koerdische Vos’) groeide uit tot een beruchte figuur. Zijn organisatie haalt regelmatig de Zweedse tabloids. Hij zou Noord-Europa overspoelen met drugs. Hij liet drugs uit Zuid-Amerika komen, verborgen in containers vol bananen en landbouwproducten. Hij smokkelde wapens en verdovende middelen over de Sontbrug die Denemarken met Zweden verbindt en kwam in contact met drugskartels in heel Europa.

    Majid deinsde er niet voor terug kinderen in te zetten voor moordaanslagen

    Majid deinsde er niet voor terug kinderen in te zetten voor moordaanslagen. Het liberale Zweedse rechtssysteem, dat bij minderjarigen de nadruk legt op rehabilitatie boven straf, speelde hem daarbij in de kaart. Tot zijn kindsoldaten behoorden de jongemannen die de aanslagen op de Israëlische ambassades zouden hebben gepleegd. Volgens de Zweedse en Israëlische veiligheidsdiensten overtuigden Majids activiteiten Iran ervan dat hij de ideale figuur was om bepaalde klussen in het buitenland op te knappen. Zijn ervaring en netwerk in de onderwereld reikten van Europa tot het Midden-Oosten. Hij beweegt zich als een kameleon tussen werelden, zonder vaste loyaliteit aan een land, ideologie of vlag, enkel gedreven door geld. Die kenmerken maakten hem aantrekkelijk voor de Iraniërs.

    In de huidige oorlogen lijken de zwakkeren in het voordeel te zijn. Steeds vaker gaat het om asymmetrische conflicten, waarin minder krachtige partijen met eenvoudige, dodelijke technologieën aanzienlijke schade kunnen aanrichten zonder dat het op een directe confrontatie met hun sterkere tegenstanders hoeft aan te komen. Een drone van hondervijftig dollar kan een stuk artillerie van twee miljoen dollar uitschakelen. Een Noord-Koreaanse hacker kan de Britse nationale gezondheidsdienst platleggen of de nationale bank van Bangladesh leegtrekken. Met gemodificeerde piepers kun je een paramilitaire organisatie buiten gevecht stellen. Met een man als Majid kon een staat als Iran zijn doelen op een goedkope en effectieve manier bereiken, en beschuldigingen simpel van de hand wijzen.

    Om te begrijpen waarom Teheran een Zweedse gangster als pion in zijn buitenlandse beleid zou inzetten, moeten we kijken naar de geschiedenis van Iraanse geheime operaties in het buitenland. Die strategie heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld. Majid is slechts één schakel in een groter plan om politieke doelen op het wereldtoneel te verwezenlijken.

    ‘Wees als water’

    Kort na de Islamitische Revolutie in 1979 begon Iran al gedurfde en brute plannen uit te voeren om zijn vijanden in Europa, Latijns-Amerika, Azië en Noord-Amerika uit te schakelen. Enkele maanden na de revolutie werd Shahriar Shafiq – een neef van de afgezette sjah Mohammed Reza Pahlavi – in Parijs vermoord. Dat was niet ongebruikelijk in die tijd; Israël schakelde zijn vijanden in het buitenland op soortgelijke wijze uit. Iran had echter geen machtige vrienden of bondgenoten zoals de Verenigde Staten. Zijn optreden leidde tot internationale isolatie en bevestigde zijn status als paria. De jonge republiek realiseerde zich al snel dat het inzetten van eigen agenten voor wereldwijde liquidaties contraproductief was: te riskant en te opzichtig.

    Tegelijkertijd moest het land, gebukt onder internationale sancties en afgesloten van de wereldwijde financiële markten, manieren vinden om strafmaatregelen te omzeilen en zo inkomsten te genereren om zijn militaire apparaat draaiende te houden. Het moest essentieel militair materieel aanschaffen om zijn strijdkrachten en bondgenoten te bevoorraden, en ondertussen geduchte tegenstanders uitschakelen, zoals de Volksmoedjahedien in het buitenland en de binnenlandse Groene Beweging. Hoe? Hiervoor werd Bruce Lees beroemde adagium gevolgd: ‘Wees als water.’ 

    Iran veranderde zijn tactiek en ging pragmatischer te werk. Het maakte zich minder afhankelijk van ideologische bondgenoten zoals Hezbollah in Libanon en wist transnationale misdaadkartels succesvol in te zetten als instrument van buitenlands beleid. Zowel Iraanse als buitenlandse criminele organisaties werden gebruikt om de eigen belangen te behartigen, en altijd op zo’n manier dat ontkenning mogelijk was.

    Iran is afhankelijk van gangsterbazen van eigen bodem als Naji Sharifi Zindashti om vijanden over de grens aan te vallen. Zindashti’s criminele connecties reiken tot Istanbul, Londen en Toronto. Hij huurde Canadese leden van de Hells Angels in om Iraanse dissidenten te vermoorden. Volgens de Turkse autoriteiten was Zindashti betrokken bij de ontvoering van een Zweeds-Iraanse activist in 2020, die in Iran werd geëxecuteerd. Majids Foxtrot lijkt dus slechts een van de vele criminele organisaties wereldwijd te zijn die Iran inzet voor zijn geheime operaties.

    [Zindashti] huurde Canadese leden van de Hells Angels in om Iraanse dissidenten te vermoorden

    Je kunt Foxtrot zelfs klein bier noemen vergeleken met het Ierse Kinahan-kartel, dat veel oudere banden heeft met Iran. Het Kinahan-kartel begon wellicht enigszins bescheiden in Dublin, maar tegen de tijd dat het zaken deed met de Iraniërs, strekte zijn criminele invloed en netwerk zich wereldwijd uit. De banden van het kartel met Teheran tonen aan hoe geraffineerd Irans beleid was geworden. De relatie tussen Iran en de Ierse misdaadfamilie gaat ten minste terug tot 2016. Onder leiding van de gangsters Christopher ‘Christy’ Kinahan sr. en zijn zonen Daniel en Christy jr. is het kartel ongeveer een miljard dollar waard geworden, voornamelijk door drugshandel. Ondanks zijn betrokkenheid bij meerdere moorden, werd de flamboyante Daniel – de feitelijke leider – zelfs positief genoemd door voormalig wereldkampioen boksen Tyson Fury.

    De Kinahans bewezen Iran goede diensten met hun criminele connecties en expertise in het witwassen van illegale inkomsten op plaatsen waar weinig financieel toezicht was, zoals Cyprus, Malta en Dubai. In 2016 ontdekte de Ierse politie dat de groep een Nederlands-Marokkaanse crimineel had ingehuurd om een ​​Iraanse tegenstander van het regime te vermoorden. Later, nadat de Kinahans zich in Dubai hadden gevestigd, ontdekte de Amerikaanse Drug Enforcement Administration dat het kartel geld witwaste op het Iraanse eiland Kish – een vrijhandelszone in Iran die bekendstaat om haar snelle en ruwe omgang met geld. Er doken ook berichten op over zakelijke banden met Hezbollah en geldstromen die via Syrië en Libanon werden doorgesluisd. Christy Kinahan zou zelfs hebben geprobeerd vliegtuigonderdelen te kopen voor Teheran, waar de luchtvaartmaatschappijen met hun verouderde vloten voortdurend behoefte aan hebben.

    De connectie tussen Kinahan en Iran maakte voor Europese veiligheidsdiensten duidelijk hoe Iran transnationale criminele netwerken had geïntegreerd in zijn staatsstructuur. Daarmee werd georganiseerde misdaad niet langer uitsluitend een kwestie voor justitie – het raakte rechtstreeks aan de nationale veiligheid. In 2022 zette de regering-Biden een beloning van 5 miljoen dollar per persoon uit voor informatie die zou leiden tot de arrestatie van leden van de organisatie. Inlichtingen- en opsporingsdiensten hebben inmiddels ook Iraanse banden blootgelegd met onder meer de Japanse Yakuza, de Nederlandse Mocromaffia, Peruaanse drugskartels en Oost-Europese misdaadgroepen – aanwijzingen dat het Iraanse regime zich doelbewust heeft aangepast aan de hedendaagse geopolitiek.

    Criminaliteit en staatsbeleid

    De sancties die senator Rubio tegen Majid instelde, lijken dan ook meer dan symbolisch. Ze weerspiegelen het groeiende besef dat het geopolitieke speelveld fundamenteel is veranderd. Een tactiek die ooit tot de schimmige marge van machiavellistische staatspraktijken behoorde, zou in het tijdperk van sterke leiders weleens gemeengoed kunnen worden. Het ligt dan ook voor de hand dat het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken in de toekomst vaker sancties zal instellen tegen actoren die georganiseerde misdaad en buitenlandse belangen met elkaar verweven.

    Deze ontwikkeling maakt het er voor westerse veiligheidsdiensten niet makkelijker op. De inzet is hoog – het raakt aan de wereldorde, maar ook aan de rechtsstaat, de handhaving van de wet, het bedrijfsleven en het maatschappelijk middenveld. Het vervagen van de grens tussen criminaliteit en staatsbeleid heeft grote gevolgen. Diaspora uit het Midden-Oosten zullen met grotere argwaan worden bekeken, simpelweg op basis van hun geloof of politieke overtuiging.

    Criminelen als Majid en de Kinahans dreigen ondertussen aan het recht te ontsnappen – ze weten immers als geen ander hoe in grijsgebieden te opereren. Ze kunnen altijd terecht in Teheran, Moskou of in andere landen die graag gebruikmaken van hun diensten.

    Nadat Majid een visum voor Turkije had gekocht, zou hij nu voortvluchtig zijn. Sommigen denken dat hij in Iran zit, of in Afghanistan. Het Kinahan-kartel is niet meer in Dubai gezien sinds de sancties die tegen hen werden opgelegd. Er gaan geruchten dat kartelleden in Iran van hun bescherming profiteren, en nog altijd actief zijn. De vraag is inmiddels niet of Iran de georganiseerde misdaad blijft inzetten, maar of het Westen bereid en in staat is om daar effectief tegen op te treden.

    Afgelopen weekend zaten Amerikaanse en Iraanse functionarissen in Oman aan tafel voor indirecte gesprekken over het Iraanse nucleaire programma. De VS eisten de volledige ontmanteling daarvan, terwijl de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi zich alleen bereid verklaarde directe onderhandelingen te blijven voeren als Trump de militaire optie opgeeft. Maar zelfs als Araghchi erin slaagt de oorlogsdreiging weg te nemen, kan Iran een schaduwoorlog blijven voeren met een leger van internationale criminele netwerken. Nu is het afwachten of de VS erin slagen zowel Irans nucleaire ambities in te dammen als hun inzet van georganiseerde misdaad zónder de regio te destabiliseren. Als er vooruitgang wordt geboekt in de nucleaire onderhandelingen, geeft dat Washington mogelijk meer ruimte om de criminele dreiging aan te pakken.