Tag: iran

  • Honderdduizenden wereldwijd de straat op om ​​regimewissel in Iran te eisen

    Honderdduizenden wereldwijd de straat op om ​​regimewissel in Iran te eisen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hongarije: Orbán belooft af te rekenen met ‘agenten van Brussel’

    » VK: rechtbank vindt verbod op Palestine Action ‘disproportioneel’

    Een van de demonstranten was sjahzoon Reza Pahlavi

    Zo’n 250.000 mensen namen zaterdag in München deel aan ‘de grootste demonstratie ooit georganiseerd in Europa door tegenstanders van het Iraanse regime’, meldt Radio Free Europe-Radio Liberty (RFE-RL). Deze bijeenkomst in München, in de marge van de Veiligheidsconferentie, ‘maakte deel uit van een wereldwijde actiedag die werd georganiseerd door Reza Pahlavi, de jongste zoon van de sjah van Iran, die tijdens de Islamitische Revolutie van 1979 werd afgezet’, legt de website uit.

    ‘Pahlavi, een vooraanstaand lid van de Iraanse oppositie in ballingschap’, was naar München gereisd om deel te nemen aan de conferentie. Hij werd met ‘een staande ovatie’ ontvangen door de demonstranten. ‘Ik ben hier om een ​​overgang naar een democratische en seculiere toekomst te garanderen’, verklaarde de Iraanse monarch. Hij benadrukte de transitie naar een ‘democratisch en transparant proces, via de stembus’ te willen leiden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    München was slechts een van de vele steden waar tegenstanders van het Iraanse regime zaterdag demonstreerden. In Toronto trok een nog grotere menigte, volgens schattingen van de politie zo’n 350.000 mensen, over een van de belangrijkste verkeersaders van de Canadese metropool voor ‘een van de grootste demonstraties in de geschiedenis van de stad’, aldus de Toronto Star. Ook in Sydney, Londen, Berlijn en Los Angeles werden demonstraties gehouden.

    Deze wereldwijde mobilisatie vindt plaats terwijl Donald Trump tegenstrijdige signalen naar Iran stuurt: enerzijds beweert hij een diplomatieke aanpak van de nucleaire kwestie na te streven, anderzijds versterkt hij de Amerikaanse militaire aanwezigheid aan de Iraanse grens.

    De Amerikaanse president verklaarde vrijdag vanuit het Witte Huis dat hij een tweede vliegdekschip naar het Midden-Oosten zou sturen en voegde eraan toe dat een regimeverandering in Iran het beste zou zijn wat er kon gebeuren, meldt Al-Jazeera.

  • VS: meeting Trump-Netanyahu legt onderlinge verschillen inzake Iran bloot

    VS: meeting Trump-Netanyahu legt onderlinge verschillen inzake Iran bloot

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada: 18-jarig meisje verdacht van het bloedbad in Tumbler Ridge

    » Kosovo: Albin Kurti herkozen tot premier

    De meeting vond achter gesloten deuren plaats

    De Amerikaanse president Donald Trump en de Israëlische premier Benjamin Netanyahu hebben op 11 februari in het Witte Huis ‘bijna drie uur lang overlegd’, ‘zonder tot een duidelijk akkoord te komen over hoe verder te gaan met Iran. Dit onderstreept de aanhoudende verschillen in diplomatie en veiligheidsstrategie’, aldus Radio Free Europe-Radio Liberty (RFE-RL).

    Deze ontmoeting – de zevende sinds Trumps terugkeer aan de macht – vond volledig achter gesloten deuren plaats, in tegenstelling tot Netanyahu’s eerdere bezoeken, waarbij ze zich wel samen lieten zien en persconferenties gaven, aldus de website. Geen van beide leiders beantwoordde vragen van journalisten en er werd geen gezamenlijke verklaring afgegeven.

    Beide partijen gaven slechts een korte samenvatting van de bijeenkomst. ‘Er is geen definitief besluit genomen, behalve dat ik heb benadrukt dat de onderhandelingen met Iran zullen worden voortgezet om te zien of er een akkoord kan worden bereikt’, schreef de Amerikaanse president op zijn sociale media, zoals gerapporteerd door The Times of Israel.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Netanyahu liet weten dat hij de nadruk legde op de veiligheidsbehoeften van zijn land, ‘terwijl zijn regering de Amerikaanse bondgenoot aanspoort tot een zeer brede overeenkomst waarvan zij hoopt dat die zal leiden tot de ondergang van haar toch al verzwakte Iraanse vijand’, aldus Le Soir.

    ‘Het Iraanse nucleaire programma blijft een belangrijk twistpunt tussen Washington en Israël’, legt RFE-RL uit. ‘Israël beschuldigt Teheran ervan kernwapens te willen verwerven – een beschuldiging die Iran herhaaldelijk heeft ontkend – en beschouwt het Iraanse ballistische raketprogramma en de steun aan regionale gewapende groeperingen als een existentiële bedreiging.’

    ‘Trump bevestigde op zijn beurt zijn voorkeur voor de diplomatieke weg, maar waarschuwde tegelijkertijd voor de mogelijke gevolgen van een mislukte onderhandeling’, vervolgt de website.

  • Wereldbeeld: internationale solidariteit met Iran

    Wereldbeeld: internationale solidariteit met Iran

    Betogingen tegen het repressieve regime van ayatollah Ali Khamenei kunnen ook buiten Iran op steun rekenen.

    Voor het Amerikaanse consulaat in Milaan stak een demonstrant een sigaret aan met een brandend stuk papier waarop de hoogste leider staat afgebeeld. Bij de dappere protesten zijn volgens mensenrechtenorganisaties inmiddels zeker 4500 doden gevallen.

    WB Ayatollah compressed
    © ANP

  • Hoe een bankfaillissement Irans economische vrijval versnelde

    Hoe een bankfaillissement Irans economische vrijval versnelde

    Dubieuze leningen aan medestanders van het regime brachten de Ayandeh Bank ten val, waardoor een slepende financiële crisis in een stroomversnelling kwam.

    De grootste voorbode van een economische ontwrichting in Iran was niet de gemuilkorfde woede van de oppositie of de gefrustreerde hoop van jongeren die snakten naar meer individuele vrijheid, maar het faillissement van een bank. 

    Eind vorig jaar werd de Ayandeh Bank ontmanteld. Deze werd gerund door medestanders van het regime en leed verliezen van bijna 5 miljard dollar als gevolg van een aantal dubieuze leningen. De regering nationaliseerde de bank en drukte een enorme hoeveelheid geld bij in een poging de rode cijfers te verdoezelen. Daarmee werd het probleem tijdelijk afgedekt, maar niet opgelost. 

    Integendeel, het faillissement groeide uit tot zowel symbool als katalysator van een economische ontwrichting, uitmondend in protesten die nu de grootste bedreiging vormen voor het regime sinds de oprichting van de Islamitische Republiek, een halve eeuw geleden. Door het faillissement van de bank werd duidelijk dat het Iraanse financiële systeem, dat al onder druk stond door jarenlange sancties, dubieuze kredietverlening en afhankelijkheid van inflatoir gedrukt geld, steeds meer begon te lijden onder insolventie en illiquiditeit. Vijf andere banken verkeren naar verluidt in een vergelijkbare zwakke positie. 

    De Rial

    De crisis kwam op het slechtst mogelijke moment. De geloofwaardigheid van de Iraanse regering was al aangetast door een twaalf dagen durende oorlog met Israël en de VS in juni, waarbij duidelijk werd dat zij niet in staat was haar bevolking tegen aanvallen te beschermen. De leiders van het land hadden hun poot stijf gehouden tijdens onderhandelingen over het nucleaire programma, en zich daarmee sanctieverlichting ontzegd. In november dreigden Israël en de VS opnieuw toe te slaan als Iran zou proberen zijn ballistische raketarsenaal weer op te bouwen of zijn nucleaire programma te hervatten.

    De zwaar beproefde munt van het land, de rial, belandde wederom in een scherpe neerwaartse spiraal. Amerikaanse maatregelen hadden Iran afgesneden van de cruciale dollarstroom uit Irak, inkomsten in harde valuta uit olieverkopen aanzienlijk verminderd en internationale vreemdevalutareserves buiten bereik geplaatst. 

    Na tientallen jaren van crisismaatregelen en het gebruik van duistere geldstromen om de gehavende economie van het land draaiende te houden, was Teheran op een dood spoor beland. Het ontbeerde de middelen om de voortschrijdende economische crisis aan te pakken of te voorzien in de behoeften van een steeds wanhopiger bevolking. Met het gevolg dat honderden ondernemers, die meestal niet deelnemen aan de massale protesten in het land, nu wel de straat op gingen in Teheran.

    ‘Deze bank had zeer goede connecties en was natuurlijk corrupt’

    ‘Deze bank had zeer goede connecties en was natuurlijk corrupt, wat onderstreepte dat het banksysteem gericht was op verrijking van mensen met de juiste contacten,’ aldus Adnan Mazarei van het Internationaal Monetair Fonds. Het faillissement van de bank droeg er volgens hem aan bij dat het regime na de Israëlische aanval snel aan legitimiteit verloor.

    De Ayandeh Bank werd in 2013 opgericht door Ali Ansari, een Iraanse zakenman die twee staatsbanken fuseerde met een bank die hij eerder had opgericht om de nieuwe kredietverstrekker te worden. Hij behoort tot een van de rijkste families van het land, bezit een kapitale villa in Noord-Londen en zou een vertrouweling zijn van de voormalige conservatieve president Mahmoud Ahmadinejad. 

    Enkele dagen na de val van de Ayandeh Bank, vorig jaar, legde Groot-Brittannië Ansari sancties op en noemde hem een corrupte bankier en zakenman, die had geholpen met de financiering van de Revolutionaire Garde – de wijdvertakte Iraanse paramilitaire en zakelijke organisatie van de elite.

    In een verklaring in oktober legde Ansari de schuld van het faillissement bij ‘beslissingen en beleidsmaatregelen waarop de bank geen invloed had’.

    De Ayandeh Bank bood de hoogste rentetarieven van alle Iraanse banken, trok op die manier miljoenen spaarders aan en leende vervolgens fors van de centrale bank, die geld drukte om de instelling overeind te houden, aldus economen. Evenals andere noodlijdende Iraanse banken had Ayandeh een groot aantal oninbare leningen, een van de factoren die tot een faillissement leidden. 

    Iran Mall

    De grootste investering betrof de Iran Mall, die in 2018 werd geopend. Het project toonde een ongerijmde overdaad, gezien de algemene stagnatie van de Iraanse economie. De Mall beslaat twee keer de oppervlakte van het Pentagon en is een stad binnen een stad, met een IMAX-bioscoop, een bibliotheek, zwembaden en sportcomplexen, binnentuinen, een autoshowroom en een spiegelzaal gemodelleerd naar een zestiende-eeuws Perzisch keizerlijk paleis.

    Economen en Iraanse functionarissen noemden het project een voorbeeld van zelffinanciering, waarbij Ansari’s bank in feite geld leende aan zijn eigen bedrijven. Toen de bank instortte, meldde het semiofficiële persbureau Tasnim dat meer dan 90 procent van de middelen van de bank vastzat in projecten onder eigen beheer.  Dit zou een hoge functionaris van de centrale bank hebben onthuld.

    De Ayandeh Bank lag jarenlang onder vuur van sommige conservatieve en reformatorische politici die aandrongen op sluiting en betoogden dat de steun van de centrale bank aan Ayandeh de inflatie zou opdrijven vanwege de noodzaak om geld bij te drukken.  

    Dergelijke oproepen bereikten eind vorig jaar een hoogtepunt. Het Iraanse hoofd van de rechterlijke macht, Gholamhossein Mohseni-Ejei, riep de centrale bank in oktober publiekelijk op actie te ondernemen en dreigde via sociale media met juridische stappen als de bancaire autoriteiten niet zouden ingrijpen. De volgende dag kondigde de centrale bank de ontbinding van de Ayandeh Bank aan.

    De directeur banktoezicht van de Iraanse Centrale Bank noemde de Ayandeh Bank vorig jaar ‘een vorm van Ponzi-fraude’

    De overheid nam de schulden van de bank over en dwong deze tot een fusie met de grootste staatsbank van het land, Bank Melli. Volgens economen en een functionaris van de Centrale Bank staat minstens vijf andere Iraanse banken momenteel een dergelijk lot te wachten, waaronder de staatsbank, Bank Sepah, een van de grootste van het land, die eerder al andere failliete banken had overgenomen. 

    De directeur banktoezicht van de Iraanse Centrale Bank noemde de Ayandeh Bank vorig jaar ‘een vorm van Ponzi-fraude’. Veel Iraniërs zagen het als symbool van een systeem dat de middelen richting een kleine elite leidde, terwijl zij zelf armoe leden. 

    ‘Dit is het zoveelste verhaal over corruptie, dat veel gewone Iraniërs het gevoel geeft dat het systeem hen tegenwerkt, of op zijn minst een kleine elite bevoordeelt,’ aldus Esfandyar Batmanghelidj, directeur van de Bourse & Bazaar Foundation, een economische denktank.

    De Ayandeh Bank vormde de kern van een volgens economen bredere financiële systeemcrisis, die in een stroomversnelling kwam nadat Amerikaanse sancties in 2018 opnieuw werden ingesteld. 

    De Ayandeh Bank vormde de kern van een volgens economen bredere financiële systeemcrisis

    Bij gebrek aan fondsen waren Iraanse banken aangewezen op leningen van de centrale bank via een noodliquiditeitsmechanisme waarbij weliswaar hoge rentetarieven in rekening werden gebracht, maar geld werd uitgeleend zonder eis van onderpand. De banken investeerden het geld vervolgens onverstandig, vaak door leningen te verstrekken aan gelieerde elites voor speculatie en grote bouwprojecten. 

    De centrale bank drukte geld om de leningen te financieren, terwijl bankfunctionarissen en economen keer op keer hadden gewaarschuwd dat dit een inflatoire cyclus zou veroorzaken en de munt zou verzwakken. 

    Het resultaat was een wankel financieel systeem dat afhankelijk was van de staat, op een moment dat Iran op het punt stond te worden getroffen door een reeks steeds zwaardere tegenslagen: een golf van sancties, de val van regionale bondgenoten zoals Hezbollah en het regime van Assad in Syrië, en een direct conflict met Israël en de VS. Volgens een analyse van Mazarei, voormalig IMF-functionaris, werd vanaf 2019 ongeveer 70 procent van het Iraanse banksysteem in feite gecontroleerd door de regering.

    De ondergang van de Ayandeh Bank deed alle alarmbellen afgaan. ‘De ineenstorting versterkte het besef van de enorme kwetsbaarheid van het banksysteem,’ aldus Mazarei. ‘Als er iets misgaat, komt dat ten laste van de schatkist.’

    Stroomversnelling

    De economische crisis in Iran kondigt zich al jaren aan, maar kwam de afgelopen maanden in een stroomversnelling. De nationale munteenheid verloor in 2025 84 procent van zijn waarde ten opzichte van de dollar. De voedselprijzen stegen op jaarbasis met 72 procent, bijna het dubbele van het gemiddelde van de jaren ervoor. Het land kampt bovendien met een energie- en watercrisis die dermate ernstig is dat president Masoud Pezeshkian heeft voorgesteld de hoofdstad te verplaatsen van Teheran naar een plek dichter bij de Indische Oceaan.

    De lonen konden deze stijging niet bijbenen en de snelle verhoging van de prijzen veroorzaakte een crisis onder Iraanse burgers, die aangaven geen eten meer te kunnen betalen. Omdat de waarde van de rial met het uur daalde, wisten winkeliers niet meer hoe ze hun prijzen moesten vaststellen. Importeurs leden al verliezen nog voordat ze hun goederen te koop konden aanbieden. 

     ‘De Iraanse middenklasse is weggevaagd,’ zegt een 43-jarige kunstenares uit Teheran. ‘Als het je niet eens meer lukt om aan voedsel te komen, heb je niets meer te verliezen.’ 

    ‘Als het je niet eens meer lukt om aan voedsel te komen, heb je niets meer te verliezen’ 

    Terwijl de regering geld uitgaf aan de afbouw van de Ayandeh Bank, bezuinigde ze op sociale voorzieningen. De in december voorgestelde overheidsbegroting bevatte bezuinigingsmaatregelen als afschaffing van een gunstige wisselkoers voor importen, opheffing van een aantal broodsubsidies en verkoop van geïmporteerde benzine tegen marktprijzen. 

    Voorgesteld werd om in totaal tien miljard dollar aan overheidssteun aan de bevolking en cruciale belangengroepen zoals importeurs te schrappen, volgens een analyse van Bijan Khajehpour van het in Wenen gevestigde adviesbureau Eurasian Nexus Partners.

    De begroting werd officieel op 23 december aan het parlement gepresenteerd, maar geruchten over de te verwachten bezuinigingsgolf deden al eerder de ronde. Daardoor werd de vrees voor nog meer economische problemen aangewakkerd in een tijd waarin de rial al in waarde aan het dalen was.

    Volgens economen bereikte deze groeiende financiële crisis een hoogtepunt op het moment dat een combinatie van factoren – strengere internationale sancties, de nasleep van de oorlog met Israël vorig jaar en jarenlang economisch wanbeheer – de capaciteit van de regering om de crisis aan te pakken ondermijnde.  

    Sancties

    De verzwaring van Amerikaanse en Europese sancties hebben de Iraanse olie-industrie gedwongen te vertrouwen op een internationale ‘schaduwvloot’ van tankers voor de export van haar producten. Dit betekent dat er meer olie-inkomsten in handen vallen van tussenpersonen en er minder in de staatskas en de Iraanse economie vloeit.

    Door het harde optreden van de VS tegen het witwassen van geld door Iraakse banken verloor Iran een van zijn belangrijkste dollarbronnen. Iraakse banken stonden bekend als de ‘longen’ van het Iraanse financiële systeem en zorgden voor liquiditeit van de verder geïsoleerde Iraanse banken.

    De oorlog met Israël in juni was een zware klap, die de regering noodzaakte meer geld uit te geven aan de heropbouw van de eigen militaire capaciteit en de ondersteuning van bondgenoten als Hezbollah.

    Na zes maanden begon de militaire druk aan het eind van het jaar weer toe te nemen. De VS en Israël dreigden met nieuwe aanvallen vanwege het raketprogramma van Iran. De Amerikaanse aanval op Caracas en de gevangenneming van de Venezolaanse president begin januari onderstreepte de bereidheid van Washington te interveniëren, waar het dat nodig acht. 

    De Amerikaanse aanval op Caracas onderstreepte de bereidheid van Washington te interveniëren, waar het dat nodig acht

    De angst voor een nieuwe aanval versnelde de kapitaalvlucht uit Iran, die was begonnen tijdens de twaalf dagen durende oorlog met Israël, afgelopen zomer. Iraniërs dumpten de rial en zetten hun geld om in vreemde valuta, goud, en activa zoals cryptovaluta.

    Djavad Salehi-Isfahani, econoom aan de Virginia Tech, schatte de totale kapitaalvlucht uit Iran vorig jaar op tien tot twintig miljard dollar, wat volgens hem leidde tot een onhoudbaar lijkende situatie.

    Een sinds 2024 woedende energiecrisis door een tekort aan aardgas veroorzaakte langdurige stroomuitval, en dat ondanks de enorme olie- en gasrijkdom van het land. Dit deed twijfels rijzen over de zin van riskante, decennialange pogingen om uranium te verrijken voor een officieel ‘vreedzaam’  kernenergieprogramma.

    Door de almaar frequentere stroomonderbrekingen, toenemende watertekorten en de allengs waardelozer wordende munt verloren veel Iraniërs vertrouwen in de staat.  

    De protesten begonnen eind vorig jaar en breidden zich binnen enkele weken uit naar tientallen steden in het hele land

    De regering probeerde de demonstranten te sussen door een maandelijkse subsidie van tien miljoen rial per persoon in te stellen – ongeveer zeven dollar, hoewel dat bedrag in verhouding meer waard is in Iran – en door te beloven hard op te treden tegen woekeraars. De gouverneur van de Iraanse Centrale Bank trad eind december af en werd vervangen door Abdolnaser Hemmati, de voormalige minister van Economie, die vorig jaar door het parlement was afgezet toen het land in de valutacrisis terechtkwam. 

    Maar het mocht allemaal niet baten. De protesten begonnen eind vorig jaar en breidden zich binnen enkele weken uit naar tientallen steden in het hele land. Duizenden mensen demonstreerden de afgelopen dagen, ondanks een internetblokkade en een steeds harder optredende overheid, waarbij volgens mensenrechtenorganisaties honderden mensen omkwamen. 

    Wat er ook gebeurt met de protesten, de druk op het regime als gevolg van structurele financiële problemen en internationale spanningen zal niet verdwijnen. 

    ‘Als ze zich eruit hadden kunnen redden door geld uit te geven, dan zouden ze dat allang hebben gedaan en hadden ze niet hun toevlucht hoeven te nemen tot dit soort geweld,’ aldus Erik Meyersson van de Zweedse bank SEB. ‘Dat maakt de zaken alleen maar beroerder voor het regime.’

  • Protesten Iran: autoriteiten hebben de situatie ‘volledig onder controle’

    Protesten Iran: autoriteiten hebben de situatie ‘volledig onder controle’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Crew 11-missie om medische redenen van het ISS geëvacueerd

    » Gaza: VS kondigen tweede fase van staakt-het-vuren aan

    Het schieten op demonstranten is gestopt

    De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Abbas Araghchi, verklaarde woensdag op Fox News dat de autoriteiten de situatie in Iran ‘volledig onder controle’ hebben. Het land wordt al meer dan twee weken geteisterd door massale en bruut onderdrukte antiregeringsprotesten. De situatie is nu ‘rustig’, verzekerde hij, terwijl mensenrechtenorganisaties schatten dat de repressie al duizenden levens heeft geëist. De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken verklaarde ook dat er ‘vandaag [woensdag] of morgen [donderdag] geen executies zullen plaatsvinden’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De in Noorwegen gevestigde ngo Hengaw bevestigde dat de executie van een 26-jarige demonstrant, die voor woensdag gepland stond, was uitgesteld. Ondertussen verklaarde Donald Trump vanuit het Witte Huis dat ‘het moorden’ in Iran ‘geëindigd’ was. ‘We zijn door zeer belangrijke bronnen aan de andere kant geïnformeerd en zij hebben gezegd dat het moorden is gestopt’, beweerde de Amerikaanse president, die een militaire interventie nog steeds niet uitsloot.

  • Iran beschuldigt de VS ervan een excuus te zoeken voor militaire interventie

    Iran beschuldigt de VS ervan een excuus te zoeken voor militaire interventie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Groenland en Denemarken bevestigen hun eenheid tegenover claims VS

    » Zuid-Korea: doodstraf geëist tegen voormalig president Yoon

    Volgens Trump is Amerikaanse hulp onderweg

    Terwijl Donald Trump de Iraanse demonstranten steeds meer aanmoedigt, beschuldigt Teheran Washington ervan de spanningen aan te wakkeren, meldt Al Jazeera. ‘Geconfronteerd met de steeds agressievere toon van de Amerikaanse president,’ aldus de Qatarese zender, verklaarde de Iraanse missie bij de VN op dinsdag 13 januari dat de Verenigde Staten een ‘voorwendsel’ zochten voor militaire interventie in Iran.

    De Iraanse gezant bij de Verenigde Naties, Amir Saeid Iravani, stuurde een brief naar de Veiligheidsraad waarin hij zijn bezorgdheid uitte over de ‘interventionistische retoriek’ van de Amerikaanse president jegens zijn land. Volgens hem ‘moedigt Trump expliciet politieke destabilisatie aan, zet hij aan tot geweld en bedreigt hij de soevereiniteit, territoriale integriteit en nationale veiligheid van de Islamitische Republiek Iran’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Eerder op dinsdag moedigde de Amerikaanse president de Iraanse demonstranten aan om hun protest voort te zetten totdat ze de autoriteiten omverwerpen. Hij beloofde op zijn sociale medianetwerk Truth Social dat ‘hulp onderweg was’, zonder verdere details te geven. Toen een verslaggever van CBS News Trump vroeg naar de mogelijkheid dat demonstranten in Iran al op woensdag zouden worden opgehangen, verklaarde Trump dat de Verenigde Staten ‘zeer krachtig’ zouden optreden als de Iraanse autoriteiten zouden beginnen met het executeren van arrestanten.

    Een hoge functionaris van het Iraanse ministerie van Volksgezondheid, die anoniem wilde blijven, vertelde The New York Times dat er in het hele land ongeveer drieduizend mensen waren omgekomen. Dit aantal omvatte honderden leden van de veiligheidsdiensten, specificeerde hij. Een andere overheidsfunctionaris bevestigde dat een intern rapport minstens drieduizend doden aangaf en dat dit aantal nog zou kunnen oplopen.

  • Von der Leyen: ‘De EU steunt de demonstranten in Iran volledig’

    Von der Leyen: ‘De EU steunt de demonstranten in Iran volledig’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: de regering keert terug naar Khartoem

    » Groenland reageert op VS: ‘Wij willen geen Amerikanen of Denen zijn’

    Het dodental van de protesten heeft de 200 overschreden

    De EU staat ‘volledig’ achter de demonstranten in Iran, verklaarde Ursula von der Leyen zaterdag op X. ‘De straten van Teheran en steden over de hele wereld weergalmen van de voetstappen van Iraanse vrouwen en mannen die vrijheid eisen. De vrijheid om te spreken, te vergaderen, te reizen en bovenal om vrij te leven. Wij veroordelen de gewelddadige onderdrukking van deze legitieme demonstraties ondubbelzinnig’, schreef de voorzitter van de Europese Commissie, geciteerd door Politico Europe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De verantwoordelijken [van deze onderdrukking] zullen worden herinnerd als mensen die aan de verkeerde kant van de geschiedenis stonden’, waarschuwde ze. Het dodental van de protesten is nu opgelopen tot boven de 200, naast 2600 arrestaties, aldus mensenrechtenactivisten. ‘Iran snakt naar vrijheid, misschien wel meer dan ooit. De Verenigde Staten staan ​​klaar om te helpen!!!’ reageerde Donald Trump op het sociale netwerk Truth Social.

  • Kunnen de protesten in Iran echte verandering teweegbrengen?

    Kunnen de protesten in Iran echte verandering teweegbrengen?

    Om de week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar Iran. Wat eind december begon als een staking van enkele markthandelaren, is uitgegroeid tot de grootste protestbeweging in het land in jaren. De autoriteiten treden wederom hard op, maar de internationale context is sinds de Woman, Life, Freedom-protesten van 2022 ingrijpend veranderd. Biedt dat de Iraniërs hoop?

    Waarom wordt er geprotesteerd en wat is de omvang van de protesten?

    Het begon met een staking van winkeliers en markthandelaren tegen de stijgende kosten van levensonderhoud, maar is inmiddels uitgegroeid tot een protestgolf die zich tot ver buiten Teheran heeft verspreid.

    De rial zakte eind december tot een historisch dieptepunt ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Bovendien is er sprake van inflatie en wijdverbreide werkloosheid. Een reeks internationale beperkingen bemoeilijkt Teherans toegang tot internationale financiële markten en bevroren buitenlandse activa. ‘De Iraniërs hebben zo’n verschrikkelijk jaar achter de rug dat niemand erg verbaasd was toen de straten volstroomden met demonstranten’, schrijft de Iraans-Amerikaanse auteur Arash Azizi in The Atlantic

    De protestgolf had zich tegen oudejaarsavond verspreid over zeventien van de eenendertig provincies van Iran, waarbij demonstranten uit alle lagen van de samenleving zich bij de beweging aansloten, aldus Al Jazeera. ‘De onrust is uitgegroeid tot een politiek protest.’

    ANP 545958312 1
    Iraanse winkeliers demonstreren op 29 december 2025 in Teheran tegen de verslechterende economische omstandigheden. – © Stringer / EPA

    Demonstranten scanderen onder meer ‘dood aan de dictator’, gericht tegen de tachtigjarige opperste leider van Iran ayatollah Ali Khamenei, die sinds 1989 aan de macht is. ‘Om echte verandering teweeg te brengen, zou het regime van Iran een akkoord moeten sluiten met de regering-Trump om de sancties op te heffen. Maar de harde ideologische houding van Khamenei tegenover Israël en de VS maakt dat praktisch onhaalbaar.’

    Demonstranten in Teheran maken ook gebruik van de leuze: ‘Noch Gaza, noch Libanon, ik geef mijn leven voor Iran.’ Deze slogan, die in 2009 populariteit verwierf, benadrukt het verzet tegen Irans steun aan milities als Hamas en Hezbollah. ‘De demonstranten zijn van mening dat militair avonturisme de Iraanse middelen heeft uitgeput en ertoe heeft bijgedragen dat het land op gespannen voet staat met zowel het Westen als zijn Arabische buurlanden. Met andere woorden, de Iraniërs brengen hun economische malaise in verband met het buitenlands beleid van hun regime’, schrijft Aziz. 

    ‘Beide protestbewegingen weerspiegelen een onoverbrugbare kloof tussen staat en samenleving’

    De protesten markeren de grootste onrust in het land sinds 2022. Toen brak er massale onrust uit in heel Iran na de dood in hechtenis van de tweeëntwintigjarige Mahsa Amini, die in september van dat jaar was gearresteerd omdat ze haar hijab verkeerd zou hebben gedragen. De Iraanse autoriteiten reageerden destijds met willekeurige arrestaties van tienduizenden mensen, grootschalig gebruik van traangas, het afvuren van scherpe munitie en, volgens mensenrechtenorganisaties, de onwettige dood van honderden mensen. Uit een onderzoek van VN-deskundigen in 2024 naar de reactie van de regering bleek dat haar acties neerkwamen op ‘misdaden tegen de menselijkheid’, aldus Al Jazeera

    Volgens Foreign Policy vertoont de huidige protestbeweging overeenkomsten met toen. ‘Hoewel ze verschillende oorzaken hebben, weerspiegelen ze allebei een diepgaande structurele onvrede en een onoverbrugbare kloof tussen staat en samenleving.’ In beide gevallen verspreidden de protesten zich snel via sociale mediaplatforms zoals X en Instagram, waardoor beelden van verzet in heel Iran en daarbuiten konden circuleren.

    Maar er zijn ook belangrijke verschillen. ‘De huidige opstand is in zijn beginfase breder en diepgaander. De protesten zijn geografisch meer verspreid, met grote stedelijke centra zoals Teheran, Isfahan, Mashhad en Hamedan, en strekken zich uit tot kleinere steden en economisch gemarginaliseerde gebieden.’

    Hoe reageren de autoriteiten en wat zijn de reacties uit de internationale politiek?

    Aan het begin van de beweging leek president Masoud Pezeshkian een verzoenende houding aan te nemen. De Iraanse regeringswoordvoerder Fatemeh Mohajerani verklaarde op dinsdag 30 december dat de regering ‘de protesten erkende’. Veiligheidstroepen sloegen echter steeds harder toe nadat opperleider Ali Khamenei de demonstranten als ‘relschoppers’ had bestempeld. Volgens mensenrechtenorganisatie HRANA, geciteerd door AP News, zijn er in negen dagen tijd al zeker vijfendertig doden gevallen en ruim twaalfhonderd mensen gearresteerd. Onder de dodelijke slachtoffers zijn negenentwintig demonstranten, vier minderjarigen en twee leden van de Iraanse veiligheidstroepen.

    ANP 546242835 1
    Ayatollah Ali Khamenei tijdens een ceremonie in Teheran op 3 januari 2026. In zijn toespraak benadrukte hij dat ‘onrust iets anders is dan protest’. – © Iran Supreme Leader Office / EPA

    De Iraanse pers is verdeeld over de protestbeweging, ziet Courrier International. ‘Alles wijst erop dat deze kleine groep relschoppers afhankelijk is van het zionistische regime’, fulmineert de ultraconservatieve Iraanse krant Kayhan. De hervormingsgezinde krant Ham Mihan veroordeelde dat artikel op zijn beurt als ‘haatdragend’. Jomhouri Eslami schrijft: ‘Degenen die de recente protesten als rellen bestempelen, zitten nog steeds gevangen in hun eigen illusie.’ De gematigde krant roept Masoud Pezeshkian op zijn verkiezingsbeloften na te komen door de betrekkingen met het Westen te verbeteren en de vrijheden voor de Iraniërs te vergroten.

    De Amerikaanse president Donald Trump waarschuwde de Iraanse regering vrijdag via een post op zijn sociale medianetwerk Truth Social en zei dat de VS ‘klaarstaan om in actie te komen’ als er dodelijke slachtoffers zouden vallen bij vreedzame protesten. ‘Een waarschuwing die krachtig werd onderstreept door de daaropvolgende arrestatie van Nicolas Maduro in Venezuela’, schrijft Reuters. ‘De leiders zitten klem tussen de publieke woede en de steeds strengere eisen en dreigementen van Washington,’ zei een Iraanse ambtenaar tegen het persbureau.  

    ‘Een mogelijke interventie van de VS versterkt ongetwijfeld de angst van de Islamitische Republiek voor Trump‘

    De internationale context is sinds 2022 ingrijpend veranderd. Destijds spraken westerse regeringen hun retorische steun uit, maar legden ze beperkte sancties op. De regering-Biden vermeed volledige economische druk en koos voor diplomatie boven confrontatie. ‘Trumps bewezen bereidheid om militair geweld te gebruiken tegen Iran heeft de politieke elite van de Islamitische Republiek aan het wankelen gebracht’, schrijft Foreign Policy. ‘Een mogelijke interventie van de VS’, die sinds de inval in Venezuela aannemelijker is geworden, ‘versterkt ongetwijfeld de angst van de Islamitische Republiek voor Trump, zijn onvoorspelbaarheid en zijn bereidheid om risico’s te nemen’.

    Over of de VS echt in staat zijn om in te grijpen in Iran naar het ‘Venezolaans model’, zijn de meningen overigens verdeeld. Volgens Sami Al-Arian, directeur van het Center for Islam and Global Affairs, zal een dergelijke operatie waarschijnlijk mislukken, zo schrijft hij in Middle East Eye. ‘Met een bevolking van 92 miljoen mensen en een grondgebied van 1,6 miljoen vierkante kilometer is dat in Iran noch demografisch, noch geografisch haalbaar.’

    ANP 546251181 1
    Een demonstratie op 3 januari 2026 bij de Iraanse ambassade in Brussel uit solidariteit met de landelijke protesten en stakingen die momenteel in Iran plaatsvinden. – © Timon Ramboer / Belga Photo

    Wat sinds 2022 ook is veranderd, is het netwerk van bondgenoten van Iran. In 2025 zijn de capaciteiten van veel regionale partners uitgehold, en sommige voormalige bondgenoten, zoals Bashar al-Assad, die tot dan toe een cruciaal bolwerk voor Teheran vormden, zijn niet langer aan de macht. Bovendien is het nucleaire programma van Iran ernstig beschadigd. In juni voerden Israël en de VS een serie aanvallen uit op de Islamitische Republiek. In een oorlog van twaalf dagen bombardeerden ze verschillende Iraanse nucleaire locaties.

    Welke hoop is er voor de demonstranten?

    ‘De islamitische heerschappij is nooit verenigbaar geweest met de Iraanse samenleving’, schrijft Raphael Geiger in Süddeutsche Zeitung. ‘De laatste jaren is er echter iets veranderd. Het regime is nu alleen nog aan de macht dankzij zijn veiligheidsapparaat, niet dankzij zijn aanhangers. Dat betekent dat kleine demonstraties onmiddellijk protesten tegen het systeem zelf worden.’ Bovendien verlaagt de aanhoudende economische crisis de drempel om risico’s te nemen – en om de straat op te gaan. ‘De combinatie van minder angst en meer lijden is gevaarlijk voor elke dictatuur, vooral voor een dictatuur die een nieuwe aanval van haar superieure vijanden vreest.’

    ‘De combinatie van minder angst en meer lijden is gevaarlijk voor elke dictatuur’

    Toch blijven tegenstanders van de Islamitische Republiek vooralsnog hopeloos ongeorganiseerd en verdeeld, ziet Aziz. Geen enkele oppositiefractie is er tot nu toe in geslaagd krachtige organisaties of duurzame netwerken op te bouwen die de protesten zouden kunnen aansturen. Zonder een dergelijke aansturing zal de huidige beweging waarschijnlijk uitdoven, net als eerdere protesten. 

    ‘Ik ben oprecht blij om anderen op straat te zien’, vertelde een jonge vrouw aan Aziz tijdens een demonstratie. ‘Maar ik weet ook dat we economisch gezien de pineut zijn en dat het er niet op lijkt dat het snel beter wordt. En er bestaat geen gemakkelijke manier om van deze klootzakken te winnen. Het is moeilijk om hoopvol te blijven.’

  • De onzekere toekomst van het Midden-Oosten

    De onzekere toekomst van het Midden-Oosten

    Het Midden-Oosten is in 2025 tegelijk drastisch veranderd en hardnekkig hetzelfde gebleven: Iran en zijn milities zijn verzwakt, Assad is gevallen en Israël viel voor het eerst Iran zelf aan, maar geen van de onderliggende conflicten is opgelost. Ook in 2026 blijft de regio de wereldagenda bepalen, terwijl zij zelf niet weet welke kant het op gaat. Toch ontstaan er, ondanks oorlog en politieke stagnatie, ook zones van vooruitgang.

    Gaza: wederopbouw in een gespleten land

    Na de oorlog is Gaza opgesplitst in een door Israël gecontroleerde ring en een kleinere, zwaar overbevolkte enclave waar twee miljoen ontheemden onder Hamas-heerschappij in kampen leven. Het nieuwe bestuurlijke model creëert twee realiteiten: een ‘Gaza Oost’ dat wordt ingericht als etalageproject – met een belastingvrije zone bij Rafah en een nieuw havencomplex, gefinancierd door de Golfregio en uitgevoerd door Egyptische bedrijven – en een ‘Gaza West’ dat blijft hangen in chronische noodhulp, grotendeels gefinancierd door Qatar.

    Economische veerkracht en groene omslag

    Ondanks politieke instabiliteit boeken diverse landen in het Midden-Oosten vooruitgang met economische transformatieprogramma’s. Saoedi-Arabië, de VAE en Marokko investeren fors in groene energie, waterstof en nieuwe industrieën, wat volgens IMF-ramingen in 2026 voor een deel van de regio tot bovengemiddelde groei kan leiden. Marokko en Jordanië versterken hun rol in de ontwikkeling van zonne-energie en duurzame wateroplossingen; de VAE en Qatar trekken wereldwijd talent aan via technologie- en klimaatprogramma’s. Zo ontstaat een onverwachte positieve dynamiek: een regio die door klimaatrisico’s extra kwetsbaar is, blijkt tegelijk een van de snelste ontwikkelaars van groene technologie in het mondiale Zuiden.

    De Trump-regering probeert via een internationale stabilisatiemacht en een zogeheten Board of Peace Hamas tot ontwapening te dwingen. Er wordt gespeculeerd over een rol voor Marwan Barghouti, die eventueel uit de gevangenis zou kunnen worden vrijgelaten en naar Gaza verbannen, in de hoop dat hij Hamas ooit via verkiezingen kan verslaan. Maar zolang Israël verdergaat met annexaties op de Westoever en de Palestijnse Autoriteit leegloopt, blijft een levensvatbare Palestijnse staat vooral theoretisch.

    Israël: beschadigde status quo

    Israël begint 2026 in een toestand van militaire pauze maar politieke uitputting. Na gedwongen wapenstilstanden met zowel Hamas als Iran is er geen overwinning, maar een beschadigde status quo. Premier Netanyahu probeert die ambiguïteit politiek te benutten. Met verkiezingen uiterlijk in oktober 2026 en afkalvende steun voor zijn rechtse en ultraorthodoxe blok verschuift hij de aandacht opnieuw naar een vertrouwd slagveld: de strijd om de rol van het Hooggerechtshof en de liberale instituties. Zo wordt 2026 mogelijk óf het jaar van zijn laatste, polariserende campagne, óf het eerste jaar van een moeizame herbouw van vertrouwen in de Israëlische democratie.

    Iran en de schaduw van een tweede oorlog

    Iran gaat 2026 in als het land dat een kort maar intens conflict heeft doorstaan en met een zwaar beschadigd, maar niet-opgegeven nucleair programma achterblijft. Bondgenoten zoals Hamas en Hezbollah zijn verzwakt maar niet verslagen. De kernvraag is of er een politieke deal met de VS mogelijk is, of dat de regio afstevent op een tweede, bredere confrontatie. Als Teheran de Amerikaanse eisen ziet als een poging tot regimeverandering, kan het conflict zich uitbreiden naar de Golfregio en de olie-infrastructuur, wat opnieuw Amerikaanse betrokkenheid afdwingt – dit keer vooral ter bescherming van Arabische bondgenoten.

    Golfstaten: tussen Amerikaanse veiligheid en Israëlische normalisatie

    De Golfstaten bevinden zich in een strategische spagaat. Saoedi-Arabië blijft het grote doelwit bij de Amerikaanse poging om de Abraham-akkoorden uit te breiden: erkenning van Israël door Riyad zou een domino-effect creëren in de Arabische wereld. Maar de Saoedische leiding houdt vol dat normalisatie van de betrekkingen met Israël zonder geloofwaardig vredesproces met de Palestijnen ondenkbaar is. Tegelijk groeit de kans dat de VS en Saoedi-Arabië een formeel defensiepact sluiten, zelfs zonder normalisatie. Dat verdiept de veiligheidsrelatie, maar versterkt ook het ongemak: Washington wordt tegelijkertijd gezien als onmisbaar én onbetrouwbaar.

    Syrië: het echte werk begint

    Na de val van Assad richt Syrië zich ogenschijnlijk op normalisatie en wederopbouw. De nieuwe president, Ahmed al-Sharaa, werd internationaal ontvangen, sancties lijken op weg naar versoepeling en banken bereiden heropening voor. Toch is het land op de grond grotendeels verwoest. Hoewel miljoenen Syriërs zijn teruggekeerd, blijven stadswijken in puin liggen en is de rechtsorde fragiel. De gevreesde geheime dienst is minder zichtbaar, maar sektarische spanningen steken opnieuw de kop op – met aanvallen op alawieten en druzen die het beeld van een ‘nieuw Syrië’ ondermijnen. Wederopbouw blijft voorlopig vooral een diplomatiek concept, geen realiteit.

    Palestijnen: een paradox

    Voor de Palestijnen ontstaat een paradoxaal beeld. In Gaza zijn miljoenen mensen afhankelijk van VN- hulp en onderworpen aan een verzwakt maar standhoudend Hamas-regime dat, ondanks zware militaire verliezen, nog steeds de feitelijke macht in handen heeft. De enclave balanceert tussen humanitaire nood en politieke stilstand, waarbij elke vooruitgang in wederopbouw afhankelijk is van buitenlandse financiering en Israëlische goedkeuring.

    Op de Westoever kondigt Mahmoud Abbas verkiezingen aan voor uiterlijk oktober 2026, maar zijn autoriteit is zo ver uitgehold dat de aankondiging eerder voelt als een ritueel dan als een perspectief op echte politieke vernieuwing. De instellingen van de Palestijnse Autoriteit functioneren slechts gedeeltelijk; wantrouwen en vermoeidheid overheersen onder de bevolking.

    Voorzichtig richting stabilisatie

    Hoewel er nog conflicten zijn, komt er in 2026 op meerdere fronten diplomatieke toenadering. Egypte en Turkije hebben hun ambassades heropend, Saoedi-Arabië en Iran praten weer over grensveiligheid, en regionale samenwerking rond water en energie groeit. Samen wijst dat op een voorzichtige beweging richting stabilisatie. Ook bínnen de Golfregio wordt intensiever samengewerkt op het gebied van luchtvaart, energie en logistiek. Deze kleine diplomatieke verschuivingen lossen geen grote conflicten op, maar verminderen wel de directe risico’s op escalatie en creëren ruimte voor economische projecten die jarenlang onmogelijk leken.

    Tegelijk blijven figuren zoals Marwan Barghouti rondspoken als mogelijke sleutelfiguur: iemand die zowel in Gaza als op de Westoever legitimiteit zou kunnen hebben en dus een brug zou kunnen slaan tussen twee Palestijnse werkelijkheden die steeds verder uit elkaar groeien. Maar zijn daadwerkelijke invloed is uiterst onzeker. Niet alleen omdat hij gevangenzit, maar ook omdat elke toekomstige rol voor hem – of voor wie dan ook – volledig afhankelijk blijft van regionale en internationale machtsverhoudingen: van Israëlische restricties, Amerikaanse druk, Qatarese financiering en de strategische belangen van Egypte en de Golfstaten.

    Zo ontstaat een situatie waarin de Palestijnen zelf nauwelijks speelruimte hebben, terwijl de contouren van hun politieke toekomst grotendeels buiten hen om worden bepaald.

    Amerika: onvoorspelbaar

    Over alle dossiers heen blijven de VS de bepalende externe actor. De regering-Trump beëindigt conflic- ten, dwingt wapenstilstanden af, trekt sancties in en tekent deals, maar vergroot tegelijkertijd de onzekerheid. Bondgenoten weten niet of Washington Israël zal intomen of juist aansporen. Golfstaten twijfelen aan de betrouwbaarheid van de Amerikaanse veiligheidsparaplu. Iran ziet een macht die bemiddelt, maar ook bombardeert. De regio moet dus op Amerika rekenen, maar heeft geen idee welk Amerika dat zal zijn.

    Burgerinitiatieven, jeugdbewegingen en culturele bloei

    Onder de oppervlakte broeit een nieuwe maatschappelijke energie. In Libanon, Irak, Jordanië en Tunesië ontstaat een generatie jongeren die zich los van partijpolitiek organiseert rond corruptiebestrijding, vrouwenrechten en klimaatactie. Cultureel gezien is de regio opvallend vitaal: Egyptische en Jordaanse films halen internationale festivals, de Saoedische kunstscene professionaliseert snel en Libanese en Palestijnse schrijvers en muzikanten vinden wereldwijd publiek. Deze civiele en culturele dynamiek staat vaak los van de politieke stagnatie.

  • Iran: kindbruid ontsnapt aan de dood dankzij betaling van bloedgeld

    Iran: kindbruid ontsnapt aan de dood dankzij betaling van bloedgeld

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oostenrijk verbiedt hoofdbedekking voor meisjes onder de veertien

    » Mark Rutte: ‘De NAVO is het volgende doelwit van Rusland’

    Iraanse vrouwen worden vaak mishandeld door hun man

    Een kindbruid die deze maand in Iran zou worden geëxecuteerd vanwege de dood van haar man, is gespaard door haar schoonouders, die omgerekend 160.000 euro aan bloedgeld hebben gekregen in ruil voor hun vergiffenis voor hun schoondochter. Het oorspronkelijke bedrag van 10 miljard tomans (200.000 euro) was teruggebracht tot 8 miljard tomans (160.000 euro) en dat bedrag was bijeengebracht door middel van donaties, schrijft The Guardian.

    De 25-jarige Goli Kouhkan zat de afgelopen zeven jaar in de dodencel in de centrale gevangenis van Gorgan in het noorden van Iran. Op 18-jarige leeftijd werd ze gearresteerd omdat ze zou hebben deelgenomen aan de moord op haar gewelddadige echtgenoot, Alireza Abil, in mei 2018, en veroordeeld tot qisas – vergelding in natura.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens Mai Sato, speciaal rapporteur van de VN voor de mensenrechtensituatie in Iran, is de zaak ‘een voorbeeld van de systematische genderdiscriminatie waarmee vrouwelijke slachtoffers van kindhuwelijken en huiselijk geweld binnen het strafrechtstelsel van Iran worden geconfronteerd’.

    Kouhkan werd op 12-jarige leeftijd gedwongen om met haar neef te trouwen, raakte op 13-jarige leeftijd zwanger en beviel van een zoon. Ze werd jarenlang fysiek en emotioneel mishandeld. Op de dag dat haar man werd vermoord, betrapte Kouhkan hem terwijl hij hun zoon, toen vijf jaar oud, sloeg. Ze belde de neef van haar man, Mohammad Abil, om hulp. Toen hij arriveerde, brak er een gevecht uit dat resulteerde in de dood van haar man. Volgens Iran Human Rights zit Abil nog steeds in de dodencel.

    Volgens de beschikbare gegevens executeert Iran het hoogste aantal vrouwen ter wereld. Amnesty International meldde dat vorig jaar minstens dertig vrouwen in het land zijn geëxecuteerd. In 2025 zijn tot nu toe minstens tweeënveertig vrouwen geëxecuteerd, van wie achttien voor de moord op hun echtgenoot, onder wie twee kindbruiden, aldus Iran Human Rights.

  • Iran roept op tot wraak na de dood van de legerleider van Hezbollah

    Iran roept op tot wraak na de dood van de legerleider van Hezbollah

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: RSF kondigen eenzijdig bestand van drie maanden aan

    » Wetenschappers ontdekken dat pollen gebruikt kan worden als kneedgum

    Hij kwam zondag om het leven bij een Israëlische aanval

    Iran, de belangrijkste militaire en financiële bondgenoot van de Libanese sjiitische groep Hezbollah, veroordeelde de moord op Haitham Ali Tabatabai maandag als een ‘laffe moord’, terwijl Hezbollah diezelfde dag zijn legerleider ter aarde bestelde. Tabatabai was de dag ervoor in een buitenwijk van Beiroet omgekomen bij een luchtaanval van het Israëlische leger.

    De Islamitische Revolutionaire Garde (IRGC), het ideologische leger van de Islamitische Republiek, verklaarde dat de ‘as van het verzet’ – gewapende groepen die door Teheran worden gesteund en vijandig staan ​​tegenover Israël, waaronder Hezbollah – het ‘recht’ heeft om ‘het bloed van de dappere strijders van de islam te wreken’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Was de Israëlische aanval op Haitham Ali Tabatabai zondag de druppel?’, vraagt ​​L’Orient-Le Jour zich af. ‘Deze aanval (…) zou voor de sjiitische groep de aanleiding kunnen zijn om de stilte te doorbreken na een jaar van bijna dagelijkse aanvallen zonder represailles. Dat is tenminste het heersende sentiment onder Hezbollah-vrienden en binnen hun achterban’, analyseert het Libanese dagblad.

    ‘Maar zo’n actie zou in de ogen van velen een regelrechte zelfmoordactie zijn, die Israël een gouden voorwendsel biedt om de aanvallen in Libanon op te voeren en de sjiitische milities uit te schakelen.’

  • Iran: president Pezeshkian stelt voor de hoofdstad naar het zuiden te verplaatsen

    Iran: president Pezeshkian stelt voor de hoofdstad naar het zuiden te verplaatsen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Aanslag op synagoge in Manchester: twee doden en drie gewonden

    » Poetin belooft een reactie op de ‘militarisering’ van Europa

    Teheran kampt met waterschaarste

    De Iraanse president Masoud Pezeshkian verklaarde donderdag dat Iran ‘geen andere keuze had’ dan de hoofdstad naar het zuiden van het land te verplaatsen, aangezien Teheran momenteel zucht onder zijn ‘exponentiële groei’ en het ‘tekort aan water’, schrijft The Guardian.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Pezeshkian stelt voor om de nieuwe hoofdstad ‘aan de oevers van de Perzische Golf’ te vestigen, om te profiteren van ‘directe toegang tot water’ en ‘de ontwikkeling van commerciële en economische betrekkingen’ met de Golfstaten mogelijk te maken.

    De president beweerde dat hij ‘dit voorstel vorig jaar met de hoogste leider, ayatollah Ali Khamenei, heeft besproken’, aldus de Britse krant. Teheran telt vandaag de dag meer dan tien miljoen inwoners en verbruikt bijna een kwart van de waterreserves van Iran.

  • De onbedoelde gevolgen van de sancties tegen Iran

    De onbedoelde gevolgen van de sancties tegen Iran

    De internationale sancties tegen Iran zijn bedoeld om het regime financieel te verzwakken en de nucleaire activiteiten te remmen. Hoewel de economie zwaar onder druk staat met hoge werkloosheid en inflatie, groeit tegelijkertijd het commerciële imperium van de Islamitische Revolutionaire Garde.

    Al voordat de bommen begonnen te vallen stond de Iraanse economie er slecht voor. Zes op de tien mensen in de werkende leeftijd waren werkloos. De prijzen waren het afgelopen jaar met 35 procent gestegen. Circa 18 procent van de bevolking leefde onder de armoedegrens volgens de definitie van de Wereldbank. Hoewel Iran olie en gas exporteert, moest het regime de energiecentrales draaiende houden met laagwaardige stookolie. En toen nam Benjamin Netanyahu economische doelen op de korrel. Naast militaire bases en nucleaire installaties werden er minstens twee gasvelden, een paar olievelden en een autofabriek door de Israëlische vliegtuigen gebombardeerd.

    De redenering achter die luchtaanvallen was dezelfde als die achter de internationale sancties tegen Iran. Als de economie wordt getroffen, dalen de belastinginkomsten van het regime, wat een klap zou moeten zijn voor de nucleaire ambities. Het probleem is dat de Iraanse veiligheidsdienst, de Islamitische Revolutionaire Garde, een cruciale rol speelt in de ontwikkeling van Irans nucleaire programma. En de Revolutionaire Garde heeft voor zijn financiering een geheim commercieel imperium opgebouwd dat juist profiteert van maatregelen die schadelijk zijn voor de economie.

    Iran zucht al lange tijd onder enkele van de zwaarste sancties ter wereld

    Iran zucht al lange tijd onder enkele van de zwaarste sancties ter wereld. Op aangeven van de VS waren die door het Westen versoepeld na de toezegging van Iran in 2015 om het nucleaire programma af te bouwen, en werden ze weer aangescherpt toen president Trump die overeenkomst in 2018 opzegde. De nieuwste maatregelen zijn een gevolg van de Iraanse steun voor Ruslands oorlog tegen Oekraïne en van Trumps terugkeer in het Witte Huis. Westerse bedrijven mogen geen Iraanse olie kopen, het belangrijkste exportproduct, of zaken doen met Iraanse banken.

    In 2018, toen Iran het IMF voor de laatste keer toestond zijn financiën door te lichten, exporteerde het land voor 46 miljard dollar aan olie, de helft van zijn totale export. Amerikaanse overheidsfunctionarissen denken dat dit aandeel tegenwoordig nog maar een derde bedraagt. Dit jaar zal Iran naar verwachting zo’n 1,7 miljoen vaten per dag exporteren, ongeveer evenveel als vorig jaar, ondanks de mogelijke productiedaling als gevolg van de Israëlische aanvallen.

    De sancties beperken zich niet tot olie. De ‘zwarte lijst’ van Iraniërs die de VS bijhoudt, telt al duizenden namen. En hij wordt elke maand langer. Het is westerse bedrijven verboden zaken te doen met Iraanse bedrijven in zowat elke bedrijfstak, van auto’s, metalen en mijnbouw tot de textielindustrie. Alleen boeren en farmaceutische bedrijven die producten voor burgers leveren zijn vrijgesteld, maar kampen wel met een afschrikwekkende hoeveelheid administratieve rompslomp.

    Slinkse omwegen

    Gevolg is dat er nauwelijks handel plaatsvindt tussen Iran en het Westen. Van het internationale banksysteem, waar transacties vaak in dollars worden afgewikkeld via het Europese betaalsysteem SWIFT, zijn Iraanse bedrijven nu uitgesloten, zodat ze zelfs voor het betalen van handelspartners in China en Rusland op slinkse omwegen zijn aangewezen. Dat verstoort de Iraanse economie, die volgens de Wereldbank de komende twaalf maanden met 1,6 procent zal krimpen. Nieuwe bedrijven kunnen niet exporteren en leveren dus vooral diensten aan de binnenlandse markt.

    Dat trekt een wissel op de overheidsfinanciën. In 2018 bedroegen de inkomsten uit olie en belastingen circa 17 procent van het bbp. Momenteel nog maar 11 procent. Het Iraanse begrotingstekort bedroeg in 2024 ongeveer 3 procent van het bbp. Het regime kan niet lenen van particuliere geldschieters en plundert dus het staatsinvesteringsfonds en drukt geld bij. Daardoor rijst de inflatie de pan uit.

    Bij nadere inspectie van de Iraanse geldstromen blijkt van het geld voor ayatollah Ali Khamenei, de hoogste leider, en voor de Revolutionaire Garde maar weinig afkomstig te zijn uit officiële bronnen. Ze leunen vooral op hun eigen financiële imperium. De Revolutionaire Garde heeft drie inkomstenbronnen. Ten eerste een reeks lokale bedrijven en stichtingen. Alle vijf de takken van de organisatie beschikken over een verbluffend breed scala aan banken, fabrieken en start-ups. In hun portefeuille zitten onder meer Persian Gulf Petrochemicals, de grootste Iraanse raffinaderij van petrochemische producten, tunnelbouwer Hara en autoconcern Bahman, ooit de Iraanse Mazda-fabrikant.

    Hij schat dat de helft van alle bedrijven in Iran op zijn minst gedeeltelijk in handen is van de veiligheidsdienst

    Veel bedrijven zijn onderdeel van Khatam al-Anbiya, een in 1990 opgericht conglomeraat waarin de Garde zijn inkomstenbronnen bundelde. Het is nu de grootste aannemer van het land. Volgens een westerse overheidsfunctionaris is het zo’n vijftig miljard dollar waard, maar hij zegt erbij dat dit maar een ruwe schatting is, omdat het in heel veel kleinere bedrijven belangen heeft. Hij schat dat de helft van alle bedrijven in Iran op zijn minst gedeeltelijk in handen is van de veiligheidsdienst.

    Maar het grootste deel van zijn geld haalt de Revolutionaire Garde uit het buitenland. De tweede inkomstenbron is de oliehandel. Elk jaar wordt van oudsher een deel van de Iraanse overheidsuitgaven gereserveerd voor de veiligheidsdienst. Maar omdat de schatkist de laatste jaren krap bij kas zit, krijgt de Garde het nu uitbetaald in olie. Tot de oorlog gingen er zo’n 500.000 vaten ruwe olie per dag naar de veiligheidsdienst, ofwel een kwart van de Iraanse export.

    De Garde verkoopt die olie via een uiterst ingewikkeld netwerk van beurzen en brievenbusfirma’s. De afnemers zijn voornamelijk Chinezen. Volgens Amerikaanse functionarissen is dit systeem zowel goedkoper als vernuftiger dan dat van de Iraanse regering. 

    De Revolutionaire Garde heeft ook bedrijven die zich bezighouden met illegale import en export. Amerika zegt al jaren dat de Garde voor Europa bestemde drugs uit Afghanistan doorsluist naar het Midden-Oosten. De Garde is ook verantwoordelijk voor de import van wapens in Iran en laat de strijdkrachten daarvoor duur betalen. In die ladingen worden sigaretten, consumentenelektronica en voedsel meegesmokkeld die voor veel geld verkocht kunnen worden aan de van steeds meer luxegoederen verstoken bevolking.

    Dilemma

    Deze spreiding van inkomstenbronnen stelt westerse beleidsmakers voor een dilemma. De Iraanse economie zucht onder de sancties. Maar als de druk verder wordt opgevoerd zodat de belastinginkomsten nog verder dalen, worden de goederen die de Revolutionaire Garde binnensmokkelt nog meer waard. De nieuwste sancties van Trump hebben er volgens een overheidsfunctionaris toe geleid dat andere Iraanse olieleveranciers nu bij de Garde aankloppen om hun olie te verhandelen, vanwege het geavanceerde netwerk van de veiligheidsdienst.

    Als Iran en Israël de vijandigheden hervatten, richten de Israëlische generaals het vizier misschien op locaties van de Revolutionaire Garde. Het herstel van de reeds vernietigde militaire locaties, vermoedelijk ook knooppunten in het distributienetwerk van de Garde, gaat veel geld kosten. Maar de recente geschiedenis van oliesancties wijst uit dat verscherping van sancties de Iraanse handel niet volledig kan stilleggen. Hooguit wordt het transport vertraagd, tot exporteurs een nieuwe omweg vinden. En met de stijgende inflatie en groeiende tekorten blijven Iraanse burgers de tol betalen voor de tegenspoed van hun veiligheidsdienst.

  • Iran: ayatollah Khamenei voor het eerst sinds oorlog met Israël en public gezien

    Iran: ayatollah Khamenei voor het eerst sinds oorlog met Israël en public gezien

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Syrië en het Verenigd Koninkrijk hervatten hun diplomatieke betrekkingen

    » Rusland: voormalig Transportminister pleegt zelfmoord

    Hij had zich alleen nog in videoboodschappen laten zien

    De Iraanse opperbevelhebber, de ayatollah Ali Khamenei, woonde zaterdag in Teheran de religieuze ceremonie Asjoera bij. De ayatollah was sinds 24 juni en het staakt-het-vuren met Israël niet meer in het openbaar gezien. ‘Tot nu toe had Khamenei zijn boodschappen beperkt tot enkele vooraf opgenomen verklaringen’, aldus Ynet. In deze videoboodschappen beweerde hij onder meer dat Iran ‘een overwinning’ op Israël had behaald, ondanks de vernietiging van een deel van zijn nucleaire infrastructuur door Amerikaanse bombardementen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ynet herinnert aan de uitspraken van Donald Trump dat de opperste leider alleen nog in leven is omdat de Amerikaanse president Israël heeft gezegd hem niet te vermoorden. Zijn ‘lange afwezigheid had geleid tot speculaties over zijn gezondheid en bedreigingen van zijn leven’, aldus The New York Times.

  • Iran schort zijn samenwerking met het IAEA officieel op

    Iran schort zijn samenwerking met het IAEA officieel op

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Vietnam sluit handelsakkoord met Verenigde Staten over douanerechten

    » Gaza: hulporganisatie GHF beschuldigd van het mengen van drugs in hulppakketten

    De VN noemen het besluit van Teheran ‘verontrustend’

    De Iraanse president Massoud Pezeshkian heeft woensdag een wet afgekondigd die op 25 juni door het parlement was aangenomen en die de samenwerking van zijn land met het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA), de nucleaire toezichthouder van de VN, opschort. Dit besluit volgt op de ‘twaalfdaagse oorlog’, zoals Donald Trump het noemde, tussen Israël en Iran, waar de Verenigde Staten zich korte tijd bij aansloten voordat ze een staakt-het-vuren afdwongen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Iran zou de opschorting van de samenwerking met de IAEA kunnen gebruiken als pressiemiddel in toekomstige onderhandelingen over zijn nucleaire programma, hoewel er momenteel geen besprekingen gepland zijn, aangezien Teheran het aanbod van president Donald Trump om de dialoog over deze kwestie onmiddellijk te hervatten, heeft afgewezen’, analyseert Newsweek. De VN noemden het besluit van Teheran ‘verontrustend’. Het Pentagon schatte woensdag dat de Amerikaanse en Israëlische bombardementen op Iraanse installaties het nucleaire programma van het land met ongeveer twee jaar hebben vertraagd.