Tag: iran

  • Bewijsstukken suggereren dat Iran samenwerkt met criminele organisaties

    Bewijsstukken suggereren dat Iran samenwerkt met criminele organisaties

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderhandelingen Iran-VS: Trump gelooft dat nucleaire deal ‘dichtbij’ is

    » Oekraïne: Zelensky stuurt delegatie naar Istanboel voor vredesgesprekken

    Het land zou criminelen inhuren om aanslagen te plegen

    Door de jaren heen zijn verscheidene critici van de Iraanse overheid uit de weg geruimd. Nu blijkt uit bewijsstukken dat criminele organisaties waarschijnlijk als tussenpersoon werden gebruikt. De Iraanse overheid lijkt samen te werken met onder andere Russische criminele organisaties, maar ook met Iraanse criminelen in het buitenland. ‘Het Iraanse regime heeft soortgelijke beschuldigingen eerder ontkend. Er is nog geen nieuwe reactie van Iraanse functionarissen’, aldus de BBC.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In 2017 werd Saïd Karimian, hoofd van een prominente Perzische TV-zender, in Istanboel omgelegd. Hoewel hij door de Iraanse overheid als bedreiging werd gezien, ging de Turkse justitie ervan uit dat het om een maffiamoord ging. In 2019 werd Massoud Molavi, een deserteur uit de Iraanse Revolutionaire Garde (IRGC), ook in Istanboel neergeschoten. De internationale drugssmokkelaar Naji Sharifi Zindashti blijkt betrokken te zijn bij beide moorden. Hij was dertig jaar geleden ontsnapt uit een Iraanse gevangenis, naar verluidt onder verdachte omstandigheden. ‘De enige manier waarop hij terug kon keren en vrij kon zijn, is door samen te werken met de Iraanse inlichtingendiensten,’ aldus een anonieme bron van de BBC.

    In 1992 werden vier Iraanse Koerdische leiders doodgeschoten in een restaurant in Berlijn. De Duitse justitie legde de schuld bij Iran, aangezien de aanvallen onder andere door Iraanse agenten werden uitgevoerd. Vervolgens is er een internationaal arrestatiebevel uitgevaardigd tegen de Iraanse minister van Inlichtingen. ‘Sindsdien lijkt het erop dat het regime criminele organisaties inhuurt om ontvoeringen of moorden uit te voeren, zodat er geen directe link is tussen deze aanvallen en het regime’, schrijft de BBC.

  • Onderhandelingen Iran-VS: Trump gelooft dat nucleaire deal ‘dichtbij’ is

    Onderhandelingen Iran-VS: Trump gelooft dat nucleaire deal ‘dichtbij’ is

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne: Zelensky stuurt delegatie naar Istanboel voor vredesgesprekken

    » Bewijsstukken suggereren dat Iran samenwerkt met criminele organisaties

    Iran is bereid tot beperkingen in ruil voor opheffing van sancties

    Kort voordat hij naar de Verenigde Arabische Emiraten vloog, zei de Amerikaanse president Donald Trump donderdag in Qatar dat hij ‘in zeer serieuze onderhandelingen is met Iran voor een langdurige vrede’, meldt Al-Jazeera. ‘Ik denk dat we dichter bij het sluiten van een overeenkomst komen’ over het nucleaire programma van Iran, zei hij. Hij voegde eraan toe dat de Iraanse autoriteiten ‘tot op zekere hoogte de voorwaarden’ van het akkoord hadden geaccepteerd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Qatarese zender herinnert eraan dat Teheran deze week zei dat het bereid was om ‘vergaande beperkingen van zijn nucleaire programma te accepteren’, zonder te specificeren welke, in ruil voor de onmiddellijke opheffing van sancties. De meest recente onderhandelingen tussen Amerikaanse en Iraanse functionarissen vonden plaats in Oman op 11 mei.

  • Oman kondigt staakt-het-vuren aan tussen de VS en de Houthi’s

    Oman kondigt staakt-het-vuren aan tussen de VS en de Houthi’s

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hooggerechtshof geeft Trump toestemming om transgenders uit het leger te weren

    » Gaza: Hamas ziet geen heil meer in onderhandelingen

    Mogelijk heeft Iran de rebellen overgehaald hun aanvallen te staken

    De Verenigde Staten en de Jemenitische opstandelingen zullen elkaar niet langer aanvallen, aldus het sultanaat Oman dinsdag, dat uitlegde dat het had opgetreden als bemiddelaar tussen de Amerikanen en de Houthi’s. Eerder had president Donald Trump aangekondigd dat de Amerikaanse aanvallen op de rebellen zouden worden stopgezet. Volgens Ali Hashem, een journalist bij Al-Jazeera, ‘is het mogelijk dat Iran heeft geholpen om de Houthi’s zover te krijgen dat ze hun aanvallen beginnen te de-escaleren’, ‘vooral als dit uiteindelijk terug te zien is in de onderhandelingen tussen Iran en de Verenigde Staten’. Dit ‘zou een stimulans kunnen zijn geweest om de gesprekken over kernwapens te versnellen’, voegde hij eraan toe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Oman verduidelijkte dinsdag dat de overeenkomst tussen de Verenigde Staten en de Houthi’s betrekking had op Amerikaanse schepen die in de Zwarte Zee en de zeestraat Bab el Mandeb varen. Het communiqué van Muscat maakt echter geen melding van een wapenstilstand met Israël. De aankondiging van het akkoord kwam enkele uren nadat Israëlische luchtaanvallen de internationale luchthaven van de Jemenitische hoofdstad Sanaa verwoestten, waarbij volgens de rebellen, die gesteund worden door Teheran, drie mensen omkwamen.

  • Verenigd Koninkrijk arresteert acht mannen op verdenking van terrorisme

    Verenigd Koninkrijk arresteert acht mannen op verdenking van terrorisme

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Roemenië: nationalistische kandidaat Simion wint eerste verkiezingsronde

    » Australië: Labour-premier Anthony Albanese met ruime cijfers herkozen

    Van de acht mannen komen er zeven uit Iran

    Vijf mannen werden gearresteerd in de regio Manchester, in het westen van Londen en in Swindon, in het westen van het land. De drie andere mannen werden in Londen gearresteerd in het kader van een apart onderzoek. Van de acht mannen zijn zeven Iraniër. Ze worden verdacht van het plannen van een aanslag die ‘gericht was op een specifieke locatie’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In oktober 2024 waarschuwde het hoofd van MI5, de Britse inlichtingendienst, dat Teheran achter ‘complot na complot’ in het Verenigd Koninkrijk zat en dat er sinds januari 2022 twintig aanslagen waren verijdeld, aldus The Guardian.

    De Britse minister van Binnenlandse Zaken, Yvette Cooper, verklaarde dat de twee antiterroristische politieoperaties die zaterdag in Engeland werden uitgevoerd ‘grootschalig’ waren en betrekking hadden op de grootste bedreigingen voor de veiligheid van het koninkrijk ‘in de afgelopen jaren’, aldus The Times.

  • 130.000 Afghanen teruggekeerd, WHO voorspelt massale toename migranten

    130.000 Afghanen teruggekeerd, WHO voorspelt massale toename migranten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Parijs legt autogebruik aan banden: luchtkwaliteit aanzienlijk verbeterd

    » Civiele advocaten eisen dat VS gedeporteerde immigranten terughalen uit El Salvador

    Verwacht wordt dat nog 2 miljoen Afghanen zullen terugkeren

    Zo’n 130.000 Afghaanse migranten zijn teruggekeerd uit Pakistan en Iran, zo blijkt uit een rapport van het WHO. De organisatie schetst ook een forse toename van het aantal migranten: minstens 2 miljoen Afghanen zullen terugkeren uit Iran en meer dan 1,6 miljoen uit Pakistan.

    Alireza Karimi, een migrantenrechtenactivist, meldt aan TOLOnews: ‘Het Islamitische Emiraat [Afghanistan] moet bereid zijn om de terugkerende Afghanen te accepteren, te hervestigen en sociaal te integreren. Gastlanden hebben ook de verantwoordelijkheid om migranten humaan te behandelen volgens internationale wetten.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Raouf Mazou, adjunct-hoge commissaris voor operaties bij UNHCR, bespreekt de situatie met Mohammad Sadiq, de Pakistaanse speciale vertegenwoordiger voor Afghanistan. Volgens Sadiq, die zich uitliet op platform X, schiet de internationale gemeenschap tekort. ‘Van de 800.000 Afghanen die sinds augustus 2021 Pakistan binnenkwamen, zijn er slechts 86.000 hervestigd.’

    Het Islamitische Emiraat roept internationale hulporganisaties op om intensiever samen te werken en benadrukt tegelijkertijd dat ze reeds actie zou hebben ondernomen. Eerder, tijdens een bezoek van de Pakistaanse minister van Buitenlandse Zaken Ishaq Dar aan Kabul, was de situatie van Afghaanse migranten een van de belangrijkste gespreksonderwerpen met het Islamitische Emiraat.

  • De Islamitische Republiek Iran zal vallen

    De Islamitische Republiek Iran zal vallen

    De Iraanse winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede maakte van haar voorlopige vrijlating gebruik om te vertellen over haar land en haar hoop, in een tijd waarin het regime van de ayatollahs kwetsbaarder lijkt dan ooit.

    Narges Mohammadi was negentien jaar toen ze voor het eerst gearresteerd werd voor het dragen van een simpele oranje outfit. Sindsdien is ze niet opgehouden met haar activisme tegen de doodstraf en gendersegregatie in Iran. Haar strijd voor mensenrechten heeft ertoe geleid dat ze dertien keer gevangen is gezet, is mishandeld, vier keer in eenzame opsluiting is geplaatst en tien jaar lang haar twee kinderen, een tweeling, heeft moeten missen. De tweeling woont nu in Frankrijk bij hun vader, de verbannen dissident Taghi Rahmani. Maar niks kan Narges Mohammadi het zwijgen opleggen. Met de Vrouw, Leven, Vrijheid-beweging die in september 2022 ontstond terwijl zij gevangenzat, is ze een leidende figuur geworden in het verzet tegen de Islamitische Republiek. Toen in oktober 2023 de Nobelprijs voor de Vrede werd uitgereikt, zat ze nog steeds in de gevangenis. 

    Op 4 december werd ze vrijgelaten, vanwege een medisch verlof. Ze maakte gebruik van deze tijdelijke vrijheid om begin februari dit interview te geven. Ze weet dat het kan leiden tot een strafverhoging op de twaalf jaar gevangenisstraf die ze nog heeft. 

    Maar in een tijd waarin het regime in Teheran zowel intern als extern verzwakt is, blijft Mohammadi op 52-jarige leeftijd de repressie in Iran veroordelen en pleit ze met bewonderenswaardige vastberadenheid voor een democratische transitie.

    U hebt uw kinderen tien jaar niet gezien. Hoe ervaart u deze scheiding?

    Het is een ongeneesbare wond. Ali en Kiana werden geboren terwijl ik al in mijn activisme verwikkeld was. Ik herinner me het eerste afscheid nog: ze waren drieënhalf jaar oud en Kiana werd ziek terwijl ik gevangenzat. Dat ik niet bij ze kon zijn was pure marteling. 

    De gevangenis heeft mij nooit kunnen breken

    Twee jaar later werd ik opnieuw in isolatie geplaatst en hun vader was al in Frankrijk op dat moment. Toen ze achtenhalf jaar oud waren hebben ze op hun beurt Iran verlaten voor Frankrijk. Het was hartverscheurend, maar ook een opluchting, omdat ik wist dat ze eindelijk veilig zouden zijn. Sindsdien heb ik ze niet meer gezien. Sterker nog, de laatste twee jaar heeft de Islamitische Republiek mij verboden om met ze te bellen. Daarvoor had ik recht op vijftien minuten bellen per week met elk van hen… 

    Het is een onbeschrijfelijk lijden dat ik ze niet zie opgroeien. Ik hoop dat ze mijn keuze zullen begrijpen en mij zullen vergeven voor mijn afwezigheid.

    U werd op 4 december vrijgelaten vanwege medische redenen. Hoe gaat het nu met u?

    Ik werd vrijgelaten uit de gevangenis om een medische behandeling te ondergaan, na een zware operatie waarbij een tumor uit mijn rechterbeen was verwijderd. Maar mijn vrijlating blijft voorwaardelijk. Ik maak van de gelegenheid gebruik om weer in contact te komen met mijn dierbaren, om zo veel mogelijk mensen te zien die mij thuis komen bezoeken en om getuigenis af te leggen van de Iraanse gevangenissen en de onderdrukking door het regime. Mijn been doet pijn en ik voel ook de gevolgen van mijn jarenlange opsluiting. Maar ik ben goedgehumeurd en psychologisch sta ik nog steeds sterk. De gevangenis heeft mij nooit kunnen breken.

    U zou na drie weken, op 25 december, opnieuw worden opgesloten…

    Mijn botten zijn nog steeds broos, dus is er om verlenging van mijn medische verlof gevraagd. De procureur heeft hier niet op gereageerd. De autoriteiten wilden mijn vrijlating niet officieel bekendmaken, maar ze hebben me ook niet teruggestuurd naar de gevangenis. Ik weet niet wat hun plan is, maar wel dat ik niks heb misdaan. Ze hebben me vrijgelaten zonder enige uitleg en dat stilzwijgen is een repressietactiek: ik leef met de angst dat ik elk moment opgepakt kan worden zonder te weten wat er met mij zal gebeuren. Op die manier voorkomen ze dat ik mij engageer. 

    Waar haalt u de kracht vandaan om door te gaan?

    Er is geen scheiding tussen mijn privéleven en mijn activisme. Al meer dan dertig jaar zet ik mij in voor iedereen van wie de rechten worden geschonden. Sinds mijn studie wist ik al dat ik zou vechten voor de vrijheid van Iran. Deze strijd is de rode draad in mijn leven.

    Ondanks de scheiding van mijn kinderen, ondanks de gevangenis, ondanks de pijn blijft het geloof in een toekomst met respect voor menselijke waardigheid mij motiveren. De moed van het Iraanse volk geeft mij ook enorm veel kracht. Vrouwen, jongeren, arbeiders, leraren, families van gevangenen… iedereen vecht. 

    Sommigen zien uw voorlopige vrijlating als een teken dat het regime is verzwakt… 

    Mijn voorlopige vrijlating betekent niet dat het regime instort, maar het is duidelijk verzwakt. Ten eerste door de huidige gebeurtenissen in het Midden-Oosten: Iran had enorm geïnvesteerd in buurlanden door middel van proxyoorlogen. Het land heeft veel van deze investeringen verloren, vooral door de val van Bashar al-Assad, waardoor Irans geopolitieke positie in de regio is verzwakt.

    Iraniërs geven niet langer alleen kritiek in persoonlijke kringen, ze discussiëren openlijk met elkaar. Ze dagen het regime uit

    Tegelijkertijd moeten we ook de positie van de Iraanse bevolking ten opzichte van de staat bekijken: veel mensen accepteren het regime niet. Vroeger was repressie voldoende om elk protest de kop in te drukken. Tegenwoordig kijken we de Islamitische Republiek recht in de ogen. Ze kunnen dit regime niet voor altijd met geweld opleggen.

    U zat al in de gevangenis toen de Vrouw, Leven, Vrijheid-beweging begon in september 2022. Welk Iran trof u aan in december 2024?

    Een veranderd Iran. De opstanden zijn niet in 2022 begonnen: er wordt al meer dan veertig jaar gestreden. Maar nu heeft de bevolking veel meer moed. Tijdens bijeenkomsten zijn leuzen te horen die vijandig tegenover de regering zijn. Dat is ongekend. En in Teheran lopen vrouwen zonder sluier. Iraniërs geven niet langer alleen kritiek in persoonlijke kringen, ze discussiëren openlijk met elkaar. Ze dagen het regime uit.

    U wilt een einde aan de ‘tirannie’. Hoe stelt u zich dat voor?

    De vraag is niet langer of dit regime valt, maar wanneer het zal vallen. Er is corruptie, werkloosheid, een economische crisis en de vernietiging van natuurlijke hulpbronnen… 

    Iran zal niet overleven onder dit regime. Het verlangen naar verandering heeft zich inmiddels over de hele samenleving verspreid. Ik zeg niet dat de transitie gemakkelijk zal zijn, maar ik weet dat het zal gebeuren, omdat de Iraniërs qua mentaliteit de Islamitische Republiek al achter zich hebben gelaten. Ik hoop oprecht dat de machtswisseling vreedzaam zal verlopen, zodat de bevolking niet hoeft te lijden onder het geweld dat daarmee gepaard kan gaan.

    Werd u onder druk gezet om Iran te verlaten?

    Natuurlijk! De activisten in de gevangenis zijn voortdurend in dialoog met de samenleving en daarom drijven ze ons systematisch in ballingschap. Toen mijn man dertien jaar geleden naar Frankrijk vluchtte, weigerde de overheid mij een paspoort te geven. Ze probeerden mij te dwingen illegaal de grens met Koerdistan over te steken. Dat zou betekenen dat ik niet meer legaal naar Iran kon terugkeren. Het regime wilde mij voorgoed weg hebben, maar ik ga niet weg. Mijn strijd is hier, naast de mensen.

    In Torture blanche, dat in 2024 in Frankrijk werd gepubliceerd, hekelt u de detentieomstandigheden in Iran. U bent bezig met het voorbereiden van een nieuw boek over seksueel geweld in de gevangenis.

    Het probleem is niet nieuw. Twintig jaar lang heb ik talloze gevallen van seksueel geweld tegen vrouwelijke gevangenen waargenomen en de schadelijke effecten op zowel hun psyche als hun lichaam gezien. Sinds 2022, en het begin van de Vrouw, Leven, Vrijheid-beweging, merk ik dat dit seksuele geweld in gevangenissen op een systematische manier wordt toegepast om activisten het zwijgen op te leggen.

    Tijdens de protesten in 2019 organiseerden we een sit-in tegen de onderdrukking van demonstranten. Toen werd ik hevig geslagen

    Wie pleegt het seksuele geweld? De bewakers?

    Veel misdaden worden gepleegd tijdens verhoren in inlichtingencentra buiten de gevangenissen. Maar ik heb ook de getuigenis van iemand die seksueel misbruik heeft ondergaan op het kantoor van de officier van justitie, wat erg verontrustend is. Geweld vindt ook plaats binnen de gevangenis: niet door bewakers, maar meestal door agenten van de inlichtingendienst die daar komen om verhoren af te nemen. De plekken waar dat het meest voorkomt, zijn de isoleercellen, waar geen toezicht is.

    U heeft zelf onlangs 64 dagen in eenzame opsluiting doorgebracht, na de publicatie van Torture blanche. Heeft u daar te maken gehad met mishandeling of seksueel geweld?

    Isolatiecellen zijn op zichzelf al martelwerktuigen. Dat is de plek waar ‘white torture’ wordt toegepast, een vorm van psychologisch geweld om gevangenen gek te maken. Er is geen licht, geen frisse lucht, het is er piepklein, je kunt maar drie keer per week een kwartier naar buiten en je kunt maar beperkt douchen. Ikzelf heb vier keer in eenzame opsluiting gezeten.

    Ik heb ook geweld meegemaakt in de gevangenis. Tijdens de protesten in 2019 organiseerden we een sit-in tegen de onderdrukking van demonstranten. Toen werd ik hevig geslagen. Ik zat onder de blauwe plekken en mijn ledematen waren wekenlang verlamd door de pijn. De littekens zijn nog zichtbaar. 

    Op 23 januari vroeg u de internationale gemeenschap om u te steunen tijdens een hoorzitting in de Franse Senaat…

    Voor duurzame vrede moeten onze samenlevingen menselijker worden. Ons concept van democratie mag geen ongelijkheden bevatten. Dit geldt voor alle landen. Democratie in Iran zal bijdragen aan stabilisatie en vrede in de hele regio. Het is daarom van cruciaal belang dat de internationale gemeenschap naar het maatschappelijk middenveld luistert in landen waar de vrijheden in gevaar zijn.

    Dwangmatige controle over het lichaam van vrouwen begint al bij jonge meisjes die zichzelf moeten bedekken

    Het zijn tegenwoordig deze maatschappelijke organisaties die het voortouw nemen. Mijn strijd voor de erkenning van genderapartheid geldt niet alleen voor Iraanse vrouwen, maar ook voor anderen wier rechten worden bedreigd. Je inzetten voor vrouwenrechten betekent ook het bevorderen van democratie. Het begrijpen hiervan zou een even belangrijke stap zijn als het erkennen van raciale apartheid.

    U heeft The Handmaid’s Tale in de gevangenis gelezen, de roman van Margaret Atwood waarin vrouwen tot slaaf worden gemaakt. Welke overeenkomsten ziet u tussen deze dystopie en Iran?

    Wat in dit boek aansluit bij de situatie van Iraanse vrouwen, is de manier waarop de overheid beperkingen oplegt om vrouwen te onderwerpen. Dwangmatige controle over het lichaam van vrouwen begint al bij jonge meisjes die zichzelf moeten bedekken. Dat is wat ik heb meegemaakt, net als miljoenen andere vrouwen in Iran. De hoofddoek heeft dezelfde symbolische functie als
    de hoofdtooi van de slaven in The Handmaid ’s Tale. We moeten aantonen dat er macht over ons lichaam wordt uitgeoefend. 

    De cultuur van democratie en het verlangen naar vrijheid zíjn al krachtig verankerd in de mentaliteit van de Iraniërs

    Nog een opvallende overeenkomst tussen de roman en Iran zijn de openbare executies van dienstmeisjes die ervan worden beschuldigd onrein te zijn. Het lijkt sterk op de executies van Iraanse vrouwen die tot openbare steniging worden veroordeeld vanwege buitenechtelijke affaires. Ik heb met een van deze vrouwen in de gevangenis gezeten. Ze zou eerst gestenigd worden, maar dankzij internationale druk kon zij aan deze barbaarse praktijk ontsnappen.

    Welke boodschap zou u willen meegeven aan Iraanse vrouwen, maar ook aan de mannen die samen met hen strijden in de Vrouw, Leven, Vrijheid-beweging?

    Ik ben ervan overtuigd dat het Iraanse volk bereid is om verder te kijken dan de Islamitische Republiek en democratische principes te omarmen. Het moet vrijheden voor iedereen garanderen, ongeacht etnische, religieuze, gender- en politieke verschillen. Het is niet alleen mógelijk, de cultuur van democratie en het verlangen naar vrijheid zíjn al krachtig verankerd in de mentaliteit van de Iraniërs.

    Heeft u nog persoonlijke dromen buiten uw politieke engagement?

    Mijn grootste wens is om mijn twee kinderen in mijn armen te kunnen nemen en ze dicht bij me te kunnen houden. Ik droom ervan dat deze hereniging in Iran zal plaatsvinden, in ons land…

    Maar voordat ik dit interview afsluit, wil ik de leraren van Ali en Kiana bedanken en de families van hun klasgenoten. Ze hebben mijn kinderen in Frankrijk verwelkomd, gesteund en getroost. Daarnaast wil ik de hele Franse samenleving bedanken voor haar solidariteit en steun: bedankt voor het opvangen van mijn kinderen, maar ook van alle mensen wier rechten zijn geschonden. 

    Narges Mohammadi werd in 1972 geboren in Zanjan (Iran) en is talloze keren gevangengenomen door de Islamitische Republiek vanwege haar inzet voor vrijheid en mensenrechten. Ze is de auteur van het boek Torture blanche (Albin Michel, 2024), waarin de omstandigheden in detentie in Iran worden gedocumenteerd. In 2023 won ze de Nobelprijs voor de Vrede. Ze is nu veroordeeld tot twaalf jaar gevangenisstraf.

  • VN-rapport: Iran gebruikt technologie om vrouwen zonder hoofddoek op te sporen

    VN-rapport: Iran gebruikt technologie om vrouwen zonder hoofddoek op te sporen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël verbreekt wapenstilstand met dodelijke luchtaanval op Gaza

    » Conflict in de DRC: M23 trekt zich terug uit vredesbesprekingen

    De Iraanse politie zet drones in om vrouwen te monitoren

    Een uitgebreid technologisch netwerk in Iran rapporteert vrouwen die geen hoofddoek dragen, meldt een VN-rapport. ‘Twee jaar na de protesten van 2022 worden vrouwen en meisjes in Iran nog steeds geconfronteerd met systematische discriminatie (…), vooral met de verplichting tot het dragen van een hijab.‘ Sinds april 2024 heeft Iran een nieuw plan doorgevoerd, het Noor Plan, bedoeld om de verplichte kledingwetten te handhaven. Inmiddels zijn er al 618 vrouwen gearresteerd onder de wet.

    Het VN-rapport laat zien hoe Iraanse autoriteiten technologie gebruiken om vrouwen zonder hijab op te sporen. Bij de Amirkabir universiteit in Teheran zijn camera’s met gezichtsherkenning geplaatst om vrouwen zonder hoofddoek te rapporteren. De Iraanse politie maakt ook gebruik van ‘dronetoezicht vanuit de lucht’, meldt het rapport. Het team van onderzoekers vermoedt dat bewakingscamera’s op de grote wegen van Iran ook actief zoeken naar vrouwen zonder hoofddoek, aldus The Independent.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Iraanse politie heeft zelfs een nieuwe app ontwikkelt met de naam ‘Nazer’. De app stelt burgers in staat om een vrouw die geen hoofddoek draagt te rapporteren. Gebruikers van de app kunnen bijvoorbeeld ‘de locatie, datum, tijd en de nummerplaat van een voertuig’ toevoegen. ‘Dan wordt er per direct een sms gestuurd naar de eigenaar van het voertuig dat hen waarschuwt dat ze de wet van de verplichte hijab hebben overtreden en dat hun voertuig in beslag zal worden genomen als ze de waarschuwing negeren,’ aldus het VN-rapport.

    In 2022 waren er grote protesten in Iran naar aanleiding van de dood van Mahsa Amini, een vrouw die werd gearresteerd en mishandeld door de zedenpolitie. Dit rapport van de VN stelt de Islamitische Republiek verantwoordelijk voor haar dood en beklaagt de onderdrukking van vrouwenrechten in Iran.

  • De strijd om persvrijheid in Iran

    De strijd om persvrijheid in Iran

    De Iraanse journalist en filmmaker Navid Nikkhah Azad schetst hoe censuur en repressie de Iraanse media hebben gevormd. Dat geeft een somber beeld, maar laat ook zien hoe creatief Iraniërs zijn in hun strijd voor vrije informatie.

    Free Press Unlimited

    360 Magazine publiceert met ondersteuning van Free Press Unlimited elke maand een artikel over de staat van de persvrijheid in een bepaald land.

    RFG Magazine

    Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met RFG, een organisatie voor gevluchte journalisten.

    De persvrijheid in Iran is door de jaren heen sterk veranderd. Tijdens de Pahlavi-dynastie (1925-1979) kende de pers korte periodes van bloei, hoewel politieke beperkingen altijd aanwezig waren. Na de Islamitische Revolutie in 1979 eindigde die korte fase van relatieve vrijheid abrupt met de opdracht van de nieuwe machthebber Ayatollah Khomeini om ‘de pennen te breken’.

    Een publicatie als Zan-e Rooz (Woman of Today) weerspiegelt de verschuivingen voor en na de revolutie. Het tijdschrift veranderde van een roddelblad in westerse stijl naar een weekblad dat over vrouwenrechten gaat, maar dan wel binnen het islamitische kader. Na de revolutie werd de censuur niet alleen systematisch, maar ook ideologisch. Het autoritaire regime in Iran probeert actief de waarheid te manipuleren. Het presenteert verdraaide en vervalste gebeurtenissen aan het publiek via staatsnieuwsmedia, nationale televisie en radiostations. Iraniërs krijgen hun nieuws nu via staatsmedia als RNA, ISNA, Mehr News Agency, FARS, TASNIM en ILNA.

    Maar veel mensen gebruiken VPN om onafhankelijke media te kunnen volgen. Verschillende kanalen buiten Iran dienen als alternatieve nieuwsbron, zoals BBC Persian, IranWire, Radio Farda (de Perzisch-talige tak van Radio Free Europe/Radio Liberty), Iran International, DW Persian, Euro News Persian en Radio Zamaneh (gevestigd in Nederland).

    Onderdrukking

    De onderdrukking van de persvrijheid is wijdverbreid. Een recent voorbeeld daarvan is journalist Niloofar Hamedi. Zij werd opgepakt voor het naar buiten brengen van het nieuws over de dood van Mahsa Amini door de moraalpolitie in 2022. Ze zit nu een gevangenisstraf uit van vijf jaar, net als Elaheh Mohammadi, die verslag deed van de begrafenis van Amini. 11 februari 2025 kregen ze gratie van het regime.

    In het eerste kwartaal van 2024 legde Iran minstens 91 journalisten en mediaplatforms juridische en andere maatregelen op, zoals boetes, gedwongen landuitzettingen en beroepsverboden (bron: Defending Free Flow of Information Organization). Het regime veroordeelde 24 personen – 7 vrouwen en 17 mannen – tot meer dan 14 jaar gevangenisstraf. De Wereldpersvrijheidsindex van mei 2024 plaatst Iran op nummer 176. Met een score van 21,3 staat het land bijna onderaan de lijst. 

    De opkomst van burgerjournalistiek bemoeilijkte de pogingen van de regering om de waarheid te onderdrukken

    Zelf heb ik ook ervaring met repressie. Met alle beperkingen van de vrijheid van meningsuiting in Iran diende film voor mij als een medium om de werkelijkheid bloot te leggen en de censuur te omzeilen. Bij het uitbrengen van mijn korte, maatschappijkritische film The Recess in 2020 kreeg ik te maken met een mediaboycot en stond ik onder zware psychologische druk. Iraanse media publiceerden er nauwelijks over na de boycot. 

    Maar ondanks de uitgebreide censuur op de Iraanse pers in de afgelopen halve eeuw vonden sommige mediamakers manieren om de beperkingen te omzeilen. Zo kaarten ze taboes aan met gebruik van metaforen en indirecte manieren van vertellen. In de jaren negentig en de jaren nul bood de opkomst van blogs in Iran een platform om gedachten, vaak anoniem, te delen. De opkomst van digitale media en burgerjournalistiek bemoeilijkte de pogingen van de regering om de waarheid te onderdrukken. Veel activisten op sociale media (vooral X) verzetten zich nu tegen cyberagenten van het regime. Talrijke onafhankelijke Instagrampagina’s (waaronder ‘Khan e Cinema’) en andere online platforms verspreiden nieuws, geholpen door burgers die berichten en video’s delen.

    Navid Nikkhah Azad

    Navid Nikkhah Azad heeft een professionele achtergrond als filmregisseur, criticus en journalist. In november 2023 vluchtte hij naar Nederland na het produceren van No End, een film waarin de Iraanse regering en leider Ali Khamenei onder de loep worden genomen.

  • Nu Assad weg is, is een wrede dictatuur ten einde. Maar de onzekerheid is groot

    Nu Assad weg is, is een wrede dictatuur ten einde. Maar de onzekerheid is groot

    De val van het Assad-regime in Syrië heeft de machtsdynamiek in het Midden-Oosten op zijn kop gezet. De internationale gemeenschap wacht gespannen op de volgende stappen van de rebellen en de reacties van Iran en Rusland.

    De Amerikaanse strategie in het Midden-Oosten werd jarenlang gedomineerd door Iran, dat het hart vormde van een ‘sjiitische sikkel’. Syrië speelde de rol van doorgang voor Iraanse wapens die door terroristische groepen werden gebruikt om Israël aan te vallen, en was ook de basis voor de Russische marine- en luchtmacht in de regio.

    Maar toen de Syrische regering na meer dan een halve eeuw regeren afgelopen weekend met verbazingwekkende snelheid ten val kwam, waardoor nog een cruciaal element van de sikkel werd verbrijzeld, waren Amerikaanse inlichtingendiensten verrast. Vrijdagavond nog dachten hoge Amerikaanse functionarissen dat president Bashar al-Assad ongeveer 50 procent kans had om stand te houden – ook al zou dat betekenen dat hij naar de chemische wapens moest grijpen die hij tegen zijn eigen volk had gebruikt.

    Washington ontwaakte zondagochtend in een nieuwe realiteit. Het is misschien wel de meest gedenkwaardige omwenteling tot nu toe in de veertien maanden sinds de aanval van Hamas op Israël op 7 oktober 2023 een golf van gewelddadige vergelding ontketende en de machtsdynamiek in de regio veranderde.

    Nu Assad is verdreven, slechts zes weken voor de inauguratie van de voor zijn tweede termijn verkozen president Trump, doen twee dringende en verwante vragen de ronde in Washington, die onder andere betekenen dat Trumps termijn er dramatisch anders uitziet dan toen hij bijna vier jaar geleden zijn ambt neerlegde.

    Nieuw tijdperk van kwetsbaarheid

    Ten eerste: zullen de rebellen de Iraniërs en de Russen van Syrisch grondgebied verdrijven, zoals sommige van hun leiders hebben aangekondigd? Of zullen ze een soort schikking treffen met de twee machten die hen in een lange burgeroorlog te gronde hebben gericht?

    Ten tweede: zullen de Iraniërs – verzwakt door het verlies van Hamas en Hezbollah, en nu van Assad – concluderen dat hun beste strategie is om nieuwe onderhandelingen met Trump aan te gaan, slechts enkele maanden nadat ze huurmoordenaars hadden gestuurd om hem te vermoorden? Of zullen ze daarentegen de ontwikkeling van een kernbom versnellen, die door sommige Iraniërs wordt gezien als hun laatste verdedigingslinie in een nieuw tijdperk van kwetsbaarheid?

    Het kan nog maanden duren voordat het antwoord op een van deze vragen duidelijk wordt. Maar wat er nu komen gaat, zal aantonen of zondag puur een bevrijdingsdag was en het begin markeerde van een wederopbouw, dan wel de opmaat blijkt te zijn naar nog meer militaire actie.

    Voor de val van Damascus zei de leider van Hayat Tahrir al-Sham, de rebellengroepering die voorheen gelinkt was aan Al-Qaida en die de bliksemaanvallen op de regering van Assad leidde, tegen een interviewer van CNN dat ‘de revolutie is overgegaan van chaotisch naar meer gestructureerd’.

    Maar militieleider Mohammad al-Jolani, die door de Verenigde Staten nog steeds gezocht wordt als terrorist, gaf geen informatie over hoe de groep denkt te zullen regeren. ‘Het belangrijkst is om instituties op te bouwen,’ zei hij, waarmee hij suggereerde dat hij een samenleving wil opbouwen waarheen ontheemde Syriërs kunnen terugkeren en die ze kunnen helpen opbouwen. ‘Het is niet langer de bedoeling dat één enkele heerser willekeurige beslissingen neemt.’

    President Biden verklaarde dat dit ‘moment van kansen’ voor de wereld ‘ook een moment van risico’s en onzekerheid is’

    Zoals Dan Shapiro, een voormalige Amerikaanse ambassadeur in Israël en nu een hoge Pentagonfunctionaris met verantwoordelijkheid voor het Midden-Oosten, het verwoordde: ‘Niemand zou een traan moeten laten om het Assad-regime.’ Minstens 580.000 mensen stierven in het eerste decennium van de burgeroorlog die in 2011 begon, schatte de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties drie jaar geleden, en miljoenen raakten gewond of ontheemd.

    Maar het is één ding om de afzetting van Assad te vieren, die volgens de Russische staatstelevisie zondag in Moskou is aangekomen. Het is iets anders om het machtsvacuüm dat daaruit voortvloeit in goede banen te leiden – en om ervoor te zorgen dat Syrië geen terroristische staat van een ander soort wordt en ook niet een ‘mislukte’ staat, zoals Libië dat werd nadat Moammar al-Qadhafi dertien jaar geleden werd afgezet en vermoord.

    President Biden erkende dit nadat hij zondagmiddag vanuit de Roosevelt Room van het Witte Huis verklaarde dat dit ‘moment van kansen’ voor de wereld ‘ook een moment van risico’s en onzekerheid is’ zodat ‘de vraag wat hierna komt ons allemaal bezighoudt’.

    ‘Vergis je niet, sommige rebellengroepen die Assad ten val hebben gebracht, hebben hun eigen grimmige staat van dienst op het gebied van terrorisme en mensenrechtenschendingen,’ zei hij. Hij merkte op dat leiders als Jolani ‘nu weliswaar de juiste dingen zeggen, maar naarmate ze meer verantwoordelijkheid op zich nemen, zullen we niet alleen hun woorden, maar ook hun daden beoordelen’.

    Kroonjuweel

    Die beoordeling zal echter grotendeels aan de regering van Trump overgelaten worden. Deze zal ook een test zijn voor de betekenis van zijn berichten op social media, waarin hij beweert dat de beste strategie voor de Verenigde Staten is om zich erbuiten te houden.

    Het is onwaarschijnlijk dat Trump zich die luxe kan veroorloven. De Verenigde Staten hebben al een militaire troepenmacht van negenhonderd man in het oosten van Syrië, die IS-troepen opjaagt en aanvalt. En hoewel Trump tijdens zijn eerste termijn aanvankelijk de neiging had om zich terug te trekken, wisten zijn militaire adviseurs hem ervan te overtuigen dat een Amerikaanse terugtrekking uit de Syrische bases de strijd tegen de IS-strijdkrachten zou kunnen ondermijnen en belemmeren.

    Op zondag, terwijl Assad op de vlucht was geslagen, namen de Verenigde Staten samenscholingen van IS-strijders onder vuur. Ze lieten bommen en raketten vallen in een poging tot terrorismebestrijding die volgens functionarissen geen verband hield met de val van Damascus. Een hoge regeringsfunctionaris noemde dit een ‘belangrijke aanval’.

    En of Trump het nu erkent of niet, de Verenigde Staten hebben er groot belang bij dat Rusland wordt verdreven van zijn marinebasis in Tartus, de enige haven aan de Middellandse Zee waar Russische oorlogsschepen worden gerepareerd en ondersteund. ‘Voor Rusland is Syrië het belangrijkste strategische punt om een grote macht in de regio te worden, een gebied dat traditioneel onder invloed staat van de Verenigde Staten,’ zegt Natasha Hall, Syrië-expert bij het Center for Strategic and International Studies in Washington.

    Het is duidelijk dat de Iraniërs dit weekend net zo verbijsterd waren als iedereen

    Rusland heeft ook een Syrische luchtmachtbasis gebruikt om duizenden Syriërs te doden die zich verzetten tegen Assad. In een tijdperk van nieuwe koude oorlogen, waarin Rusland zijn invloed probeert uit te breiden, is de mogelijkheid dat Moskou permanent de toegang tot Syrië verliest een enorm strategisch voordeel voor de Verenigde Staten. Het zal ook een interessante eerste test zijn van hoe Trump omgaat met president Poetin, juist nu de onderhandelingen over de toekomst van Oekraïne op het punt staan te beginnen.

    Maar de belangrijkere vraag is hoe de nieuwe president Iran zal aanpakken. In de afgelopen weken heeft hij belangstelling getoond voor nieuwe onderhandelingen met Teheran, zes jaar nadat hij de nucleaire overeenkomst met het land uit 2015 had opgezegd. De Iraniërs hebben ook enige interesse getoond in een dialoog – hoewel het niet duidelijk is of ze bereid zijn het nucleaire programma op te geven waarin ze de afgelopen jaren zoveel hebben geïnvesteerd.

    Het risico is dat de Iraanse leiders besluiten dat het land zo verzwakt is – zijn bondgenoten zijn lamgelegd, de weg om wapens te verschepen via Syrië is in gevaar, zijn luchtafweer is weggevaagd door recente Israëlische aanvallen – dat het meer dan ooit een kernwapen nodig heeft.

    Het is duidelijk dat de Iraniërs dit weekend net zo verbijsterd waren als iedereen. De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Abbas Araghchi, zei op de staatstelevisie dat Teheran overrompeld was door de snelheid van de gebeurtenissen. ‘Niemand kon dit geloven,’ aldus Araghchi.

    Iran is al dichter bij een kernwapen dan op enig ander moment in de twintig jaar dat Iran zich inspande om zijn nucleaire capaciteiten op te bouwen. Op vrijdag zei Rafael M. Grossi, de directeur-generaal van het Internationaal Atoomenergieagentschap, de nucleaire waakhond van de Verenigde Naties, dat Iran de productie van uranium dat bijna geschikt is voor bommen in een ‘dramatische stroomversnelling’ heeft gebracht. Het land heeft al een voorraad die voldoende is om vier bommen te maken, hoewel het een jaar tot achttien maanden kan duren om er een kernkop van te maken. De verklaring van Grossi suggereerde dat het land nu in zo’n hoog tempo bezig is dat het er nog veel meer kan produceren.

    Dat kan gewoon een onderhandelstrategie zijn. Maar het is duidelijk dat het Iraanse leiderschap onder druk staat en de val van een oude bondgenoot en volgeling als Assad zal bij sommige Iraanse leiders waarschijnlijk de angst oproepen dat hun hetzelfde lot te wachten staat. Of die nieuwe onzekerheid hen ertoe zal aanzetten om zich via onderhandelingen uit de nesten te werken dan wel om naar het ultieme overlevingswapen te grijpen, is een van de vele raadsels van de toekomst.

  • Syrië: rebellen staan voor de poorten van de belangrijke stad Hama

    Syrië: rebellen staan voor de poorten van de belangrijke stad Hama

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Biden kondigt meer dan een miljard dollar aan humanitaire hulp voor Afrika aan

    » Mensenrechtencommissaris Georgië: ‘Politie martelt demonstranten’

    Hama is de op drie na grootste stad van Syrië

    Volgens het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten (OSDH) zijn de rebellen die een offensief in het noorden leiden dinsdag dicht bij Hama, de op drie na grootste stad van Syrië, gekomen. Hama is een strategische locatie in centraal Syrië tussen Aleppo en de hoofdstad Damascus. Het leger maakte melding van ‘hevige gevechten’, vooral in het noorden van de provincie Hama, terwijl ‘grote versterkingen’ waren aangekomen in de stad, volgens een militaire bron die geciteerd wordt door het officiële agentschap Sana.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op 27 november lanceerde de rebellencoalitie, gedomineerd door de radicale islamitische groep Hay’at Tahrir Al-Sham (HTS), de voormalige Syrische tak van Al-Qaeda, een bliksemoffensief in het noordwesten van het land. Ze veroverden tientallen steden en een groot deel van Aleppo, de op één na grootste stad van Syrië, voordat ze hun opmars naar het zuiden voortzetten.

    De Russische president Vladimir Poetin, wiens land samen met Iran de belangrijkste bondgenoot is van Damascus, zei dinsdag tijdens een telefoongesprek met zijn Turkse ambtgenoot Recep Tayyip Erdogan dat hij wilde dat het offensief van de rebellen ‘snel’ zou eindigen.

    ‘Het Syrische regime zou onder druk kunnen worden gezet om te onderhandelen door zijn Iraanse en Russische sponsors, die proberen hun macht te behouden en hun militaire betrokkenheid op het terrein te beperken,’ schrijft L’Orient-Le Jour.

  • Syrië: Russische en Syrische bombardementen op rebellen eisen elf slachtoffers

    Syrië: Russische en Syrische bombardementen op rebellen eisen elf slachtoffers

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Scholz in Kyiv: ‘Rusland kan Oekraïne geen vrede opleggen’

    » Roemenië: Constitutioneel Hof valideert uitslag van eerste verkiezingsronde

    De rebellen hebben de complete stad Aleppo in handen

    Syrische en Russische vliegtuigen hebben maandag gebieden gebombardeerd die in handen waren van opstandelingen in het noordwesten van Syrië. Daarbij kwamen elf burgers om, waaronder kinderen, nadat het regime de stad Aleppo had verloren, aldus het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten (OSDH).

    Het is de eerste keer sinds het begin van de oorlog in 2011 dat de regering, een bondgenoot van Iran en Rusland, de volledige controle over de noordelijke stad heeft verloren. Dit is een zware klap voor het regime, die werd uitgedeeld door de islamistische groep Hayat Tahrir Al-Sham (HTS) en geallieerde Syrische rebellengroeperingen, waarvan sommige worden gesteund door Turkije.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Syrische president Bashar al-Assad kreeg maandag de steun van Russische en Iraanse functionarissen. Moskou, dat verschillende bases heeft in Syrië, zei dat het Damascus en zijn strijdkrachten wilde helpen om de opstandelingen in de provincies Idlib, Hama en Aleppo terug te dringen. Ondanks de Russische steun ‘lijken de rebellen door te gaan met hun opmars door Aleppo’, meldt The New York Times.

    ‘Alleen al het feit dat ze er in een paar dagen in geslaagd zijn om een groot deel van het door de regering gecontroleerde gebied in te nemen, toont de zwakheden aan van het Iraans-Russische partnerschap dat al-Assad heeft geholpen om jaren van conflict te overleven’, analyseert het Amerikaanse dagblad.

  • Iran zit zonder brandstof en rantsoeneert zijn elektriciteit

    Iran zit zonder brandstof en rantsoeneert zijn elektriciteit

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Trump waarschuwt Poetin voor escalatie tijdens eerste gesprek na verkiezingen

    » Netanyahu geeft toe dat hij groen licht gaf voor de pieperaanval op Hezbollah

    Het land lijdt onder een energiecrisis

    Het land heeft bekendgemaakt dat de stroom in Teheran en andere provincies vanaf maandag dagelijks uitvalt. ‘Hoewel Iran de op twee na grootste oliereserves en de op een na grootste aardgasreserves ter wereld heeft, gaat het land gebukt onder een energiecrisis‘, formuleert de Financial Times.

    ’Terwijl de temperaturen in de winter dalen, is de Iraanse aardgasvoorraad ontoereikend om aan de groeiende vraag naar elektriciteit te voldoen, waardoor de elektriciteitscentrales gedwongen zijn om stookolie als grondstof te gebruiken.‘

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Afgelopen woensdag beval de regering echter om het gebruik van deze stof in drie elektriciteitscentrales in Arak en Isfahan, in centraal Iran en Karaj, ten westen van Teheran, stop te zetten om ’de volksgezondheid te waarborgen‘.

    In de afgelopen jaren zijn veel grote steden in Iran getroffen door vervuiling, die volgens deskundigen wordt veroorzaakt door het gebruik van stookolie van lage kwaliteit in elektriciteitscentrales.

  • Iran arresteert vrouw die in onderkleding protesteert tegen strenge kledingvoorschriften

    Iran arresteert vrouw die in onderkleding protesteert tegen strenge kledingvoorschriften

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Benyamin Netanyahu bezoekt Libanese grens, Hezbollah neemt Israël onder vuur

    » Pro-Europese president Maia Sandu wint verkiezingen in Moldavië

    Ze liep uit protest in haar ondergoed over straat

    Amnesty International heeft de Iraanse autoriteiten opgeroepen om ‘onmiddellijk en onvoorwaardelijk’ een studente vrij te laten. Ze werd in Iran gearresteerd nadat ze zich gedeeltelijk had uitgekleed. Dat deed ze naar aanleiding van wat de organisatie omschrijft als een publiek protest tegen de intimidatie in verband met de strenge kledingvoorschriften van het land, meldt The Guardian.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Op video’s die op sociale media zijn geplaatst lijkt de vrouw zich uit te kleden en in haar ondergoed de straat op te stappen,’ beschrijft de Britse krant. ‘Een tweede video lijkt te tonen hoe de vrouw in een auto wordt geduwd door mannen in burger.’

  • Duitsland sluit Iraanse consulaten na executie van Iraans-Duitse dissident

    Duitsland sluit Iraanse consulaten na executie van Iraans-Duitse dissident

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zeven doden in Israël door raketaanvallen van Hezbollah

    » EU: uitstoot van broeikasgassen in 2023 met 8,3 procent gedaald

    Duitsland houdt ’diplomatieke kanalen‘ met Iran in stand

    Op donderdag kondigde de Duitse minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock de sluiting aan van de Iraanse consulaten in Frankfurt am Main, München en Hamburg. Aanleiding hiervoor was de dood op maandag van de dissident Jamshid Sharmahd, die door Teheran ter dood was veroordeeld. Dit besluit van de minister heeft gevolgen voor 32 consulaire medewerkers.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Duitsland zal echter zijn ambassade in Teheran en zijn ’diplomatieke kanalen‘ met Iran in stand houden, in het bijzonder om ’andere Duitsers‘ te verdedigen die onterecht worden vastgehouden door het ’regime‘, zei de minister. Dit besluit zal ’Iraniërs beroven van consulaire diensten en faciliteiten‘, klaagt Teheran.

    De aangenomen sancties ’zijn weloverwogen en een breuk in de betrekkingen is koste wat het kost vermeden. Maar Berlijn voert ook geen intensieve diplomatieke onderhandelingen‘, merkt Der Spiegel op. En het was deze ’middenweg‘-strategie die ’leidde tot de dood van de Duitse burger Sharmahd‘, aldus het tijdschrift.

  • Iran executeert Iraans-Duitse dissident Jamshid Sharmahd

    Iran executeert Iraans-Duitse dissident Jamshid Sharmahd

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Pentagon: Noord-Korea heeft 10.000 soldaten naar Rusland gestuurd

    » De egel is nu ’bijna met uitsterven bedreigd‘

    Hij zou betrokken zijn geweest bij een aanslag op een moskee

    De 69-jarige dissident, die maandag werd geëxecuteerd, werd vorig jaar door een rechtbank in Teheran ter dood veroordeeld voor zijn vermeende betrokkenheid bij een aanslag op een moskee in Shiraz waarbij veertien mensen omkwamen in april 2008. Zijn familie wijst deze beschuldigingen resoluut van de hand. Zij beweren dat Sharmahd in augustus 2020 door de Iraanse autoriteiten werd gearresteerd toen hij door de Verenigde Arabische Emiraten reisde.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op maandag veroordeelde de Duitse minister van Buitenlandse Zaken, Annalena Baerbock, het ’onmenselijke regime‘ van Teheran na de executie van de Duitse dissident. ’Iran toont zijn hardheid in tijden van zwakte‘, aldus Der Spiegel, dat beargumenteert dat ’het regime probeert zijn tegenstanders af te schrikken‘.

    ’Na de moord op talloze militaire leiders van Hamas en Hezbollah is de veiligheidsarchitectuur van Iran duidelijk verzwakt. Dit is precies de reden waarom het regime vandaag niet zwak wil lijken‘, merkt het Duitse weekblad op. ’Iedereen die hoopt op een verandering van regime op dit moment (…) vergist zich‘, luidt de conclusie van Der Spiegel.