Tag: NAVO

  • Zweedse marinechef: ‘Spanningen op de Oostzee lopen op’

    Zweedse marinechef: ‘Spanningen op de Oostzee lopen op’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: veiligheidsregels van ChatGPT blijken makkelijk te omzeilen

    » Europese autosector in zwaar weer door concurrentie van Chinese auto’s

    Vloten van NAVO-landen en Rusland houden elkaar constant in de gaten

    De Oostzee is een riskante plaats geworden waar elke misstap moet worden vermeden, aldus de Zweedse marinechef Johan Norlén. Mede vanwege deze gespannen situatie besloot de Zweedse marine onlangs vier defensie- en interventiefregatten aan te schaffen bij de Franse Naval Group, en niet bij de nationale fabrikant Saab, schrijft Le Monde.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens Norlén is de toestand in de Oostzee het afgelopen jaar snel verslechterd. Zo houden de vloten van de NAVO-lidstaten en Rusland elkaar constant in de gaten in een sfeer die steeds grimmiger wordt.

    ‘Het grootste verschil met een jaar geleden is dat de Russische marine nu volledig openlijk opereert (…) Rusland stuurt bijvoorbeeld straaljagers of helikopters om een ​​westers schip te laten weten dat zijn aanwezigheid is opgemerkt,’ aldus Norlén.

  • Europese leiders verdeeld over het hervatten van de dialoog met Rusland

    Europese leiders verdeeld over het hervatten van de dialoog met Rusland

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland: automarkt in zwaar weer door afname van het aantal banen

    » VS: Logan Paul veilt zeldzame Pokémonkaart voor recordbedrag

    Landen willen dit alleen doen in coördinatie met de VS

    Vier jaar na de Russische invasie van Oekraïne lijken Europese leiders langzaamaan de diplomatieke banden met Rusland te willen aanhalen. Ze hebben de afgelopen maanden gedebatteerd over het herstellen van de dialoog met Rusland, schrijft The Moscow Times.

    Velen hebben zich verzet tegen dit idee, omdat Ruslands harde eisen onveranderd zijn en Moskou diplomatiek geïsoleerd moet blijven als straf voor de invasie van Oekraïne. Sommigen vrezen dat Europese belangen op de achtergrond raken in de door de VS geleide pogingen om een ​​vredesakkoord in Oekraïne te sluiten.

    De Franse president Emmanuel Macron bevestigde onlangs dat hij de gesprekken met Rusland had hervat door zijn belangrijkste buitenlandadviseur naar Moskou te sturen voor een ontmoeting met zijn Russische ambtgenoot.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In plaats van rechtstreeks met Moskou in gesprek te gaan, willen Europese leiders dit coördineren met de VS om ervoor te zorgen dat hun standpunten en belangen worden meegenomen.

    NAVO-chef Mark Rutte deelt die wens: ‘We zijn het er allemaal over eens dat Amerikaans leiderschap hier cruciaal is (…) Maar ik denk dat elk initiatief dat snel een einde maakt aan deze oorlog, aangemoedigd kan worden.’

    Volgens hoogste EU-diplomaat Kaja Kallas zal dezer dagen een lijst met concessies, waaronder beperkingen op de omvang van het Russische leger en de terugkeer van alle ontvoerde Oekraïense kinderen, aan de EU-lidstaten worden voorgelegd.

  • Europa stuurt soldaten naar Groenland om statement te maken richting VS

    Europa stuurt soldaten naar Groenland om statement te maken richting VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Venezolaanse oppositieleider Machado ontmoet Trump in het Witte Huis

    » Duitsland geeft Frankrijk twee fragmenten van het Tapijt van Bayeux terug

    De reden is zogenaamd ‘de Russische en Chinese dreiging’

    Frankrijk, Zweden, Duitsland en Noorwegen hebben samen met Nederland, Finland en het Verenigd Koninkrijk aangekondigd militairen op Groenland in te zetten voor een verkenningsmissie in het kader van de Deense oefening Arctic Endurance, georganiseerd met NAVO-bondgenoten.

    De komst van de soldaten zou kunnen worden geïnterpreteerd als ‘machtsvertoon tegenover de kwaadaardige ambitie om het gigantische eiland van het Scandinavische koninkrijk in te nemen, zoals herhaaldelijk benadrukt door Donald Trump’, maar ‘oordeel niet te snel’, waarschuwt Le Soir.

    ‘Denemarken, dat de dreiging van Trumps ambities voelt aankomen, wil met Groenland vooral aan de Amerikaanse president laten zien dat het in staat is de bescherming van de regio te waarborgen’, analyseert de Belgische krant, die eraan herinnert dat Trump ‘aanvankelijk de Chinese en Russische dreiging aanhaalde om zijn veroveringsdrang te rechtvaardigen’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dit is ook het argument dat Duitsland donderdag naar voren bracht. Tot de verkenningsmissie van Europese NAVO-landen op Groenland werd opdracht gegeven vanwege ‘Russische en Chinese dreigingen’ in het Arctische gebied, aldus het Duitse ministerie van Defensie in een persbericht waarin met geen woord gerept wordt over Amerikaanse territoriale ambities.

    ‘Het is duidelijk dat er bijzondere zorg aan wordt besteed om de Amerikaanse president niet al te veel te provoceren’, merkte de Süddeutsche Zeitung op. Maar ‘het belangrijkste doel is niettemin om een ​​signaal aan Trump af te geven en hem ervan te weerhouden zijn uiteindelijke doel na te streven: de invasie van ‘s werelds grootste eiland, dat tot Denemarken behoort. Dat doen ze door te laten zien dat ze bereid zijn de militaire aanwezigheid in het Arctische gebied te versterken’, aldus de krant.

  • De grote afbrokkeling is begonnen

    De grote afbrokkeling is begonnen

    Met enkele uitzonderingen is er sinds de Tweede Wereldoorlog vooral vrede geweest tussen de grootmachten van de wereld. Deze status quo kunnen wij echter niet meer voor lief nemen, aldus hoogleraar rechten en politieke wetenschappen Oona Hathaway: ‘die vrede is de afgelopen tien jaar afgebrokkeld en lijkt momenteel een totale ineenstorting nabij.’

    Het besluit van president Trump om de Venezolaanse president Nicolás Maduro door middel van een geheime ​​militaire operatie te arresteren is een flagrante schending van de internationale rechtsorde. Deze actie dreigt een einde te maken aan een periode van langdurige vrede en ons weer in een wereld te storten waar het recht van de sterkste geldt. De prijs hiervoor zal met mensenlevens worden betaald.

    Vorig jaar was het tachtig jaar geleden dat na het einde van de Tweede Wereldoorlog 51 landen het Handvest van de Verenigde Naties ondertekenden. De ondertekenaars beloofden alles in het werk te stellen om ‘toekomstige generaties te behoeden voor de gesel van de oorlog’. De grote mogendheden hebben sindsdien geen oorlog meer met elkaar gevoerd en geen enkele VN-lidstaat is door een buitenlandse verovering van de kaart geveegd.

    Maar die vrede is de afgelopen tien jaar afgebrokkeld en lijkt momenteel een totale ineenstorting nabij. Als dat gebeurt, zullen de gevolgen catastrofaal zijn. De verwoestende tol is nu al zichtbaar: volgens mijn berekeningen bedroeg het gemiddelde aantal doden als gevolg van grensoverschrijdende conflicten tussen 1989 en 2014 minder dan 15.000 per jaar. Vanaf 2014 is dat gemiddelde gestegen tot meer dan 100.000 per jaar. Nu staten steeds minder terugschrikken voor het onrechtmatig gebruik van geweld, is dit wellicht slechts het begin van een nieuw tijdperk van dodelijke conflicten.

    Het handvest

    De relatieve vreedzaamheid van de afgelopen acht decennia is allerminst vanzelfsprekend. Eeuwenlang was oorlog voeren volkomen legaal. Sterker nog, het was de aangewezen manier voor staten om hun geschillen te beslechten. Ze konden met wapens dreigen om verdragen af te dwingen en een oorlog beginnen als die verdragen alsnog werden geschonden. Staten die een oorlog wonnen, hadden het wettelijk recht om te behouden wat ze veroverden – land, goederen, mensen. Staten kwamen op en gingen weer ten onder, veroverden land en verloren het weer, en de bewoners van het betreffende gebied waren de dupe.

    Aan dat systeem van legale oorlogvoering kwam in 1928 een eind met de ondertekening van het Kellogg-Briand-pact, dat staten verbood conflicten nog langer door middel van oorlog te beslechten. Deze afspraak werd in 1945 herbevestigd door het VN-Handvest, dat het afzweren van oorlog tot een van de kernpunten van een nieuwe internationale rechtsorde verhief. Territoriale veroveringen en machtspolitiek waren voortaan uit den boze; in plaats van oorlog werden economische sancties het belangrijkste instrument voor internationale rechtshandhaving en landen die een oorlog begonnen konden voortaan strafrechtelijk worden vervolgd, zoals na de Tweede Wereldoorlog gebeurde tijdens de processen in Neurenberg en Tokio.

    Helemaal vreedzaam werd het helaas nooit, getuige de bloedige conflicten in Korea, Vietnam en Cambodja. Als gevolg van dekolonisatie nam het aantal staten in de wereld allengs toe en er woedden steeds meer burgeroorlogen, waarvoor geen specifieke bepalingen golden in VN-Handvest. Toch had het Handvest een opmerkelijk gevolg: het aantal buitenlandse veroveringen nam af en er vielen minder doden in conflicten buiten de eigen landsgrenzen.

    Helemaal vreedzaam werd het helaas nooit, getuige de bloedige conflicten in Korea, Vietnam en Cambodja.

    Dit laatste blijkt uit gegevens van het Uppsala Conflict Data Program, dat het aantal gevallen van georganiseerd geweld en de daaruit voortvloeiende sterfgevallen bijhoudt. De gegevens tonen aan dat het aantal doden als gevolg van grensoverschrijdende conflicten – inclusief conflicten tussen staten, zoals de Russische inval in Oekraïne, en gevallen waarin een staat zich mengt in een intern gewapend conflict in een andere staat, zoals de Amerikaanse aanvallen op Islamitische Staat in Irak – relatief laag was van de jaren 90 tot halverwege de jaren 2010.

    Er waren een paar uitzonderingen. In 1991 kwamen meer dan 20.000 mensen om bij de Iraakse invasie van Koeweit en de reactie daarop van de internationale gemeenschap. In 1992 stierven er meer dan 20.000 mensen in Bosnië-Herzegovina en in 1999 en 2000 vielen er tienduizenden slachtoffers in de oorlog tussen Ethiopië en Eritrea. Ook in 2003, toen de Verenigde Staten de oorlog tegen Irak begonnen, was er een stijging van het aantal doden.

    Maar vanaf begin 2000 kwam er de klad in de wettelijke restricties op oorlogvoering. Na de verwoestende aanslagen van Al Qaida in de Verenigde Staten op 11 september 2001 begonnen de VS overal in het Midden-Oosten geweld te gebruiken tegen iedereen die ze als een terroristische dreiging beschouwden. Om de voortzetting van de aanvallen en de uitbreiding ervan naar tal van andere terroristische groeperingen te rechtvaardigen, een strijd die later door sommigen als ‘de eeuwige oorlog’ werd bestempeld, beriepen de Verenigde Staten zich op een nieuwe uitleg van het VN-Handvest: zelfverdediging tegen niet-statelijke groeperingen die als een bedreiging werden gezien.

    De VS verschaften andere staten een legale dekmantel om op internationale schaal unilateraal geweld te gebruiken

    Tot dat moment was het regel onder VN-leden dat het door het Handvest geformuleerde recht op zelfverdediging alleen gold voor bedreiging door een andere staat. Door deze regel te verruimen tot bedreiging door niet-statelijke groeperingen, verschaften de VS andere staten een legale dekmantel om op internationale schaal unilateraal geweld te gebruiken. In het daaropvolgende decennium namen steeds meer regeringen deze theorie over.

    Tegen 2014 werden de gevolgen van deze verschuiving merkbaar. Met de opkomst van Islamitische Staat voerden de Verenigde Staten hun strijd tegen het terrorisme in het hele Midden-Oosten op, en vele andere landen sloten zich daarbij aan. In datzelfde jaar beëindigden de Verenigde Staten en de NAVO officieel hun gevechtsoperaties in Afghanistan, maar ze bleven in aanzienlijke mate steun verlenen aan de Afghaanse strijdkrachten. Tijdens het afgelopen decennium was er ook een golf van dodelijke conflicten in Syrië, Irak, Ethiopië, Jemen, de Democratische Republiek Congo, Nigeria, Somalië, Libië en Gaza, waarbij de buitenlandse staten die zich in die conflicten mengden meestal naar het recht op zelfverdediging verwezen. Dat heeft honderdduizenden levens gekost.

    Ondertussen zijn oorlogen tussen staten, waarvan het aantal na 1945 tot een nieuw dieptepunt was gezakt, weer volop terug. De grootschalige invasie van Oekraïne door Rusland in 2022 heeft jaarlijks tienduizenden Russen en Oekraïners het leven gekost. In datzelfde jaar vielen er doden bij interstatelijke conflicten in Syrië, Polen, Kirgizië en Tadzjikistan. In 2024 braken er conflicten uit tussen Iran en Israël en Afghanistan en Pakistan en gebruikten de Verenigde Staten en verschillende bondgenoten dodelijk geweld in Jemen.

    Ook andersoortige conflicten zijn de afgelopen jaren toegenomen. De oorlog tussen Israël en Gaza, waarvoor nu een fragiel en instabiel staakt-het-vuren geldt, heeft meer dan 72.000 levens gekost. Tienduizenden burgers zijn omgekomen in de burgeroorlog in Soedan, die in 2025 flink escaleerde.

    Internationaal recht

    Nu heeft Trump het Amerikaanse leger opdracht gegeven Venezuela te bombarderen, een operatie die volgens plaatselijke autoriteiten minstens tachtig mensen het leven heeft gekost. Uit deze aanval, gevoegd bij de Amerikaanse luchtaanvallen op meer dan dertig vermeende Venezolaanse drugssmokkelboten, blijkt dat de restricties op oorlogvoering die het Handvest formuleert volstrekt worden genegeerd en dat het recht van de sterkste terug is van weggeweest.

    Recht op zelfverdediging is geen rechtvaardiging voor deze militaire operatie. Drugshandel is geen ‘gewapende aanval’ op de Verenigde Staten, het internationale rechtscriterium voor een rechtmatige daad van zelfverdediging. Ook al is Maduro illegaal aan de macht gekomen en heeft hij zich schuldig gemaakt aan strafbare feiten, dan nog wettigt dat niet het gebruik van militair geweld tegen Venezuela. Geweldloze middelen, zoals economische en diplomatieke sancties, zijn de enige reacties die het internationaal recht toestaat. Het gebruik van militair geweld om een ​​ongewenste regering ten val te brengen zal zich niet beperken tot de Verenigde Staten. Reken maar dat anderen het voorbeeld zullen volgen.

    Misschien is er nog tijd om deze ontwikkeling te stoppen. Toen Rusland Oekraïne binnenviel, werd de invasie door meer dan 140 staten als illegaal veroordeeld, waardoor een vermoedelijke doodsteek voor het rechtssysteem werd afgewend. Zoiets is hoognodig om de internationale rechtsorde te beschermen wanneer een machtige staat de regels overtreedt. Tot nu toe is echter maar een handjevol staten bereid geweest zich krachtig tegen Trump te verzetten. Als staten er niet in slagen om gezamenlijk het verbod op het gebruik van geweld – de hoeksteen van de naoorlogse rechtsorde – te handhaven, zullen er nog veel meer doden vallen in conflicten waartegen geen kruid gewassen is.

    ‘Geleidelijk en toen opeens’

    In Ernest Hemingways roman En de zon gaat op legt het personage Mike Campbell uit hoe hij bankroet is geraakt: ‘Geleidelijk en toen opeens.’ De decennia van onvolmaakte maar ongekende vrede waaraan het VN-Handvest mede heeft bijgedragen wacht ​​nu hetzelfde lot. Nu de Verenigde Staten zich niet langer houden aan de grondbeginselen van de internationale rechtsorde die zij ooit zelf voorstonden, dreigt het toch al wankele rechtssysteem volledig in te storten.

    Oona Hathaway is hoogleraar Rechten en Politieke Wetenschappen aan Yale University en als extern onderzoeker verbonden aan de Carnegie Endowment for International Peace. Daarnaast wordt hij binnenkort voorzitter van de American Society of International Law.

  • Mark Rutte: ‘De NAVO is het volgende doelwit van Rusland’

    Mark Rutte: ‘De NAVO is het volgende doelwit van Rusland’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran: kindbruid ontsnapt aan de dood dankzij betaling van bloedgeld

    » Oostenrijk verbiedt hoofdbedekking voor meisjes onder de veertien

    Rusland zou binnen vijf jaar een NAVO-land kunnen aanvallen

    In een van zijn meest uitgesproken verklaringen tot nu toe zei NAVO-chef Mark Rutte donderdag in Berlijn dat de tweeëndertig NAVO-leden hun defensieve inspanningen moeten opvoeren om een oorlog met Rusland te voorkomen die ‘van dezelfde omvang zou kunnen zijn als de oorlog die onze grootouders en overgrootouders hebben meegemaakt’.

    ‘Wij zijn het volgende doelwit van Rusland. En we zijn al in gevaar,’ aldus Rutte, geciteerd door Radio Free Europe / Radio Liberty. Daarbij merkte hij op dat Rusland binnen vijf jaar gereed zou kunnen zijn om militair geweld tegen de NAVO te gebruiken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Ik vrees dat te veel mensen zich stilzwijgend tevreden stellen. Te veel mensen voelen de urgentie niet. En te veel mensen denken dat de tijd aan onze kant staat. Dat is niet zo. Het is nu tijd om in actie te komen’, aldus Rutte. Hij riep daarbij op tot een ‘snelle verhoging’ van de defensie-uitgaven en -productie van de bondgenoten om ervoor te zorgen dat de strijdkrachten van het bondgenootschap ‘beschikken over wat ze nodig hebben om ons te beschermen’.

    De NAVO is op haar hoede sinds het begin van de oorlog in Oekraïne, het grootste en dodelijkste conflict in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog. De Russische president Vladimir Poetin waarschuwde de Europese mogendheden op 2 december dat als zij een oorlog met Rusland beginnen, Moskou klaarstaat om te vechten.

    De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov zei op 11 december tijdens een rondetafelgesprek met ambassadeurs in Moskou dat het Kremlin geen plannen heeft om militair op te treden tegen de Europese Unie of de NAVO en ‘bereid is om de relevante garanties schriftelijk en in een juridisch document vast te leggen’.

  • Tijd voor een islamitische NAVO

    Tijd voor een islamitische NAVO

    Het tekenen van het wederzijdse defensieakkoord tussen Pakistan en Saoedi-Arabië in Riyad is een grote mijlpaal voor beide staten, aldus dit redactioneel.

    Hoewel er sinds de jaren zestig al defensieverdragen bestaan tussen Islamabad en Riyad en er meermaals Pakistaanse troepen in het koninkrijk zijn gestationeerd, versterkt dit nieuwe pact de eerdere afspraken en herhaalt het vooral dat ‘agressie tegen een van de landen wordt gezien als agressie tegen beide’.

    De laatste jaren werd al vaker over een defensieverdrag gesproken, maar de timing is belangrijk: wereldwijd is niet onopgemerkt gebleven dat de ondertekening slechts enkele dagen na de Israëlische aanval op Qatar plaatsvond. De golfstaten, waaronder Saoedi-Arabië, beseffen steeds meer dat Amerika hen, ondanks de diepe onderlinge banden, waarschijnlijk niet te hulp zal schieten. Daarom slaan ze een nieuwe weg in. Pakistan, een land dat hechte banden met de golfstaten heeft en over een doorgewinterd leger beschikt, lijkt de meest logische partner.

    Vraagtekens

    Toch zijn er de nodige vraagtekens bij dit verdrag te plaatsen. Zo is de situatie in het Midden-Oosten nog steeds zeer gevoelig. De Saoedische regering onderhoudt vriendschappelijke banden met New Delhi, dus zal Riyad Pakistan wel verdedigen als India opnieuw aanvalt? Er moeten concrete antwoorden komen op deze vragen, zeker nu India heeft gezegd toekomstig geweld tegen Pakistan niet uit te sluiten. Als reactie op de ontwikkelingen heeft het Indiase ministerie van Buitenlandse Zaken laten weten dat het ‘de gevolgen [van het verdrag] nog verder onderzoekt’.

    Maar het Pakistaans-Saoedische verdrag is van groot belang en het staat buiten kijf dat dit een belangrijke diplomatieke en geopolitieke overwinning is voor Pakistan. Hopelijk zal het de vriendschappelijke banden tussen beide staten verder versterken.

    Het is ook mogelijk dat andere golfstaten in de toekomst soortgelijke verdragen sluiten met Pakistan. Hoewel Pakistan moet blijven streven naar bilaterale defensieverdragen, gaapt er op grotere schaal – zeker wat betreft collectieve veiligheid in het Midden-Oosten – nog steeds een groot gat.

    Het verdrag is een diplomatische en geopolitische overwinning

    Hier kan de islamitische militaire alliantie, opgericht in 2015 en aangestuurd door de voormalige legerchef van Pakistan, Raheel Sharif, een nieuwe functie krijgen als collectief verdedigingsmiddel voor de islamitische wereld. Op dit moment wordt het 43 leden tellende orgaan nog te weinig benut. Als het zich uitbreidt door Iran en andere islamitische staten die nog geen lid zijn toe te laten, zou dat een sterk signaal vormen aan Israël, dat op dit moment de grootste dreiging vormt voor de Palestijnen en de islamitische en Arabische wereld in het algemeen. Door de organisatie nieuw richting te geven, kan er een eind worden gemaakt aan de genocide in Gaza en kunnen toekomstige aanvallen van de zionistische staat op buurlanden worden voorkomen.

    Er bestaat al een infrastructuur voor een ‘islamitische NAVO’; de alliantie hoeft slechts andere islamitische landen uit te nodigen en de wederzijdse verdedigingscapaciteit te versterken.

  • Moet de dienstplicht opnieuw worden ingevoerd?

    Moet de dienstplicht opnieuw worden ingevoerd?

    Net als in Nederland is in Duitsland de discussie over dienstplicht al enige tijd opgelaaid. Onze oosterburen zouden zo‘n tachtigduizend soldaten en tweehonderdduizend reservisten tekortkomen om aan de nieuwe NAVO-norm te voldoen. De SPD en de CDU werden het vorige week eens over een gedeeltelijke terugkeer van de dienstplicht: alle mannen die na 1 januari 2008 zijn geboren, worden opgeroepen voor een verplichte medische screening. Wie de screening doorstaat kan zich vrijwillig aanmelden voor het leger. Als het leger niet voldoende rekruten vindt, zal er een loting plaatsvinden. Twee Duitse journalisten reageren.

    Ja: ‘Het is tijd om terug te keren naar de dienstplicht’

    Als alle mannen van een bepaalde jaargang worden gekeurd, zou dat ook in het Kremlin worden opgemerkt en afschrikwekkend werken, aldus de Duitse minister van Defensie Boris Pistorius. ‘Deze uitspraak getuigt toch wel van een zekere wanhoop,’ meent de Duitse journalist Georg Ismar in Süddeutsche Zeitung. Het is volgens hem onwaarschijnlijk dat de Russische president nerveus op zijn nagels begint te knagen bij een massale keuring in Duitsland. ‘Hij kan altijd nog naar Pyongyang bellen en nieuwe soldaten uit Noord-Korea bestellen.’ Net zoals Oekraïne soldaten uit Zuid-Amerika in de frontlinie inzet.

    ‘Gelukkig is het Duitse debat nog niet aangekomen bij outsourcing en huurlingen. Maar na bijna twee jaar debatteren dringt de vraag zich op of iedereen zich wel echt bewust is van de situatie waarin Europa zich bevindt.’ Parallel aan het debat over de dienstplicht ziet Ismar de veiligheidssituatie steeds nijpender worden. ‘Er is altijd al fel gediscussieerd over oorlog en vrede, over rechtvaardigheid in de dienstplicht, wanneer sommigen worden opgeroepen en anderen niet. Maar de Koude Oorlog heeft aangetoond dat de aanpak om uit te gaan van het ergste, zodat het ergste niet gebeurt, werkt.’ Dat was niet gelukt zonder een sterk leger en zonder dienstplicht, aldus de auteur. 

    ‘Het Duitse leger, zoals het nu is, zal geen stand houden’

    ‘Afschrikken heeft toen echt gewerkt. Bovendien moeten vrijwel alle deskundigen inmiddels concluderen dat het Duitse leger, zoals het nu is, geen stand zal houden.’ Ismar vindt het terecht dat Pistorius aandringt op verplichte dienstplicht voor iedereen. ‘Als de doelstellingen voor de nieuwe vrijwillige militaire dienst in 2027 niet worden gehaald, dan moet de algemene dienstplicht voor mannen heringevoerd worden.’

    De zorg dat er dan meer dienstplichtigen zijn dan de Bundeswehr aankan, zou overdreven zijn. ‘Iedereen kan dienst weigeren. Van de ongeveer tweehonderdduizend dienstplichtigen per jaar zouden er dan – ook na aftrek van de afgekeurden – misschien zeventig- of tachtigduizend dienstplichtigen overblijven.’ Ook wijst de journalist erop dat het huidige voorstel uitsluitend jonge mannen treft, terwijl voor vrouwen deelname voorlopig vrijwillig blijft.

    Niet alleen de defensiecapaciteit, maar ook de veerkracht in de civiele bescherming zou worden versterkt met een dienstplicht, aldus Ismar. ‘Oost-Europese en Noord-Europese landen kunnen hier als voorbeeld dienen: zij zijn aanzienlijk verder met hun veiligheidsmaatregelen en vragen meer van hun burgers. Dat lijkt me volkomen terecht.’

    Georg Ismar is sinds januari 2023 politiek correspondent bij de parlementaire redactie van Süddeutsche Zeitung in Berlijn. Daarvoor leidde hij sinds april 2019 de hoofdstedelijke redactie van Tagesspiegel.


    Nee: ‘De jeugd wil niet naar de oorlog’

    ‘De dienstplicht wordt verheerlijkt’, aldus Sabine Rennefanz in Der Spiegel. Het is volgens haar dan ook veel te makkelijk om een maatregel in te voeren die je niet persoonlijk raakt. ‘De “dienstplicht voor iedereen” treft niet iedereen’, schrijft ze, verwijzend naar de leeftijden van de politici die het nieuwe voorstel hebben aangenomen.

    Er heerst een generatieconflict over de invoering van de dienstplicht, wat deze week opnieuw werd bevestigd door een enquête van het Duitse onderzoeksbureau Forsa: 61 procent van de ondervraagden van 60 jaar en ouder is voorstander van militaire dienstplicht, terwijl 63 procent van de 18- tot 29-jarigen tegen is. ‘Is de jeugd te egoïstisch? Nee, het komt waarschijnlijk doordat jongeren momenteel opgezadeld worden met alle mislukkingen van het beleid van de afgelopen decennia. Zij moeten het pensioenstelsel redden, de tekorten in de ziektekostenverzekering dichten en als soldaten het land verdedigen. En terwijl er in het begin nog sprake was van eigen keuze, klinkt het nu steeds meer als druk, dwang en bangmakerij – omdat “de Russen” voor de deur staan.’

    Voor de journalist staat buiten kijf dat de veiligheidssituatie gespannen is en dat Duitsland een goed functionerend leger nodig heeft. Maar het debat over de wet tot modernisering van de dienstplicht verloopt veel te eenzijdig omdat alles zich concentreert op degenen die vandaag achttien jaar en jonger zijn, aldus Rennefanz. Volgens het wetsontwerp zullen alleen mannen die na 1 januari 2008 zijn geboren, worden opgeroepen. ‘Dat zijn ook degenen die in de bevolking sterk ondervertegenwoordigd zijn en politiek geen stem hebben.’

    ‘De kiezers voelen dus zelf niet direct de gevolgen van alles wat momenteel wordt besproken’ 

    De grootste groep kiesgerechtigden is ouder dan zeventig jaar, gevolgd door de 60- tot 69-jarigen. Ouderen vormen ook de grootste kiezersgroepen van de CDU en de SPD. ‘De kiezers voelen dus zelf niet direct de gevolgen van alles wat momenteel wordt besproken.’ 

    De journalist vraagt zich bovendien af waarom Duitsland eigenlijk een dienstplicht nodig heeft. ‘Frankrijk en Groot-Brittannië hebben geen dienstplicht, en toch hebben beide landen goed functionerende legers. Waarom lukt dat de Bondsrepubliek niet?’ Het is niet zo dat de Bundeswehr een onaantrekkelijke werkgever is. Althans, als je kijkt naar het aantal sollicitanten. Alleen al in het afgelopen jaar is het aantal sollicitanten met bijna 20 procent gestegen. ‘Het lijkt er echter op dat het leger moeite heeft om de rekruten te behouden.’ Volgens het ministerie van Defensie bedraagt het uitvalpercentage 27 procent. ‘Meer dan een op de vier verlaat de Bundeswehr voortijdig. Maar dat zou natuurlijk niet mogelijk zijn als er sprake is van dienstplicht. En dan zou de Bundeswehr dus ook niet hoeven na te denken over de reden waarom het personeel vertrekt.’

    Sabine Rennefanz bekijkt in haar column in Der Spiegel ‘Neue Heimatkunde’ de Duitse politiek en samenleving onder andere vanuit het perspectief van haar Oost-Duitse afkomst. Ze is politicoloog, was redacteur bij Berliner Zeitung en werd in 2012 bekroond met de Duitse Reporterprijs. Ze heeft verschillende boeken gepubliceerd, waaronder de roman Kosakenberg.

  • Oud-NAVO-chef Stoltenberg levert kritiek op NAVO in nieuwe boek

    Oud-NAVO-chef Stoltenberg levert kritiek op NAVO in nieuwe boek

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: neustemperatuur zegt veel over stress

    » VS wijzen Israël terecht na stemming over inlijving Westelijke Jordaanoever

    De alliantie heeft Oekraïne ‘in de steek gelaten’

    De voorganger van Mark Rutte en de huidige minister van Financiën van Noorwegen belicht in zijn nieuwe boek On My Watch: Leading NATO in a Time of War de problemen van de NAVO, waaronder interne meningsverschillen over het beleid ten opzichte van Rusland, onvoldoende steun aan Oekraïne en de ‘defaitistische’ houding van de Verenigde Staten, schrijft Radio Free Europe / Radio Liberty.

    Stoltenberg wijst op vertragingen in wapenleveringen, onvoldoende hulp en een gebrek aan daadkrachtig optreden van NAVO-landen. Hij benadrukt de noodzaak van actievere steun aan Oekraïne om de onderhandelingspositie ten opzichte van Rusland te versterken. De oud-NAVO-secretaris-generaal stelt dat de alliantie Oekraïne ‘in de steek heeft gelaten’ door in 2023-2024 onvoldoende steun te verlenen en beschrijft de ‘defaitistische’ houding van Washington en Europese landen die hun wapenleveringsbeloftes niet nakwamen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ook Stoltenbergs herinneringen aan ontmoetingen met hooggeplaatste politici en functionarissen voor en tijdens de grootschalige invasie van Oekraïne door Rusland in 2022 zijn veelzeggend. Zo beschrijft hij Ruslands gebrek aan interesse in echte onderhandelingen. Hij noemt met name een bijeenkomst in New York in september 2021, waarbij de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov hem voortdurend onderbrak en de woordvoerder van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken, Maria Zacharova, ‘kreunde en rolde met haar ogen’ wanneer Stoltenberg aan het woord was.

    Tijdens een toespraak op de Frankfurter Buchmesse op 17 oktober zei hij dat NAVO-landen Oekraïne ‘te weinig en te laat’ blijven geven. Hij schreef dit direct toe aan de contacten tussen Trump en Poetin. ‘We moeten met de Russen praten. Maar als je met hen praat, moet dat gebaseerd zijn op kracht. Ze moeten weten dat wij de Oekraïners steunen. Hoe sterker Oekraïne op het slagveld staat, hoe sterker zijn positie aan de onderhandelingstafel zal zijn’, aldus de voormalige secretaris-generaal van de NAVO.

  • NAVO lanceert operatie om oostflank te versterken na drone-inval in Polen

    NAVO lanceert operatie om oostflank te versterken na drone-inval in Polen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spanje: laatste etappe Vuelta voortijdig afgelast wegens pro-Palestinaprotesten

    » Qatar roept de internationale gemeenschap op om Israël sancties op te leggen

    Operatie Eastern Sentinel gaat de komende dagen van start

    NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte kondigde op vrijdag 12 september een operatie aan om de verdediging van de oostflank van Europa te versterken, twee dagen nadat een Russische drone het Poolse luchtruim was binnengedrongen. Operatie Eastern Sentinel gaat de komende dagen van start en zal middelen mobiliseren uit Denemarken, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en andere landen, zei Rutte tijdens een persconferentie.

    Woensdagochtend vroeg staken eenentwintig Russische drones, vermoedelijk ongewapende lokvliegtuigen, de Poolse grens over, aldus The Guardian. Slechts drie of vier werden er neergeschoten en één drone vloog 257 kilometer het land in, waardoor vier luchthavens moesten worden gesloten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze inval op Pools grondgebied werd donderdag door Donald Trump, in een gesprek met verslaggevers in het Witte Huis, omschreven als een mogelijke ‘fout’. De Poolse leiders waren stelliger in hun oordeel, merkt The Guardian op. Zo sprak de Poolse premier Donald Tusk vrijdag van een ‘aanval’. ‘We willen ook graag geloven dat de droneaanval op Polen een vergissing was. Maar dat was het niet. En dat weten we’, schreef hij in een Engelstalig bericht op sociale media.

    Mark Rutte van zijn kant ‘bleef neutraal’, aldus de Britse krant. ‘De beoordeling door de NAVO van de incidenten van woensdag is nog gaande’, zei hij tijdens zijn persconferentie op vrijdag, waarbij hij benadrukte dat, ‘of de Russische acties nu opzettelijk waren of niet, Rusland het NAVO-luchtruim heeft geschonden’, wat een reactie vereist.

    ‘Het roekeloze gedrag van Rusland langs onze oostflank komt steeds vaker voor,’ voegde Rutte eraan toe. ‘We hebben drones ons luchtruim zien schenden in Roemenië, Estland, Letland en Litouwen. Of het nu opzettelijk was of niet, dit is gevaarlijk en onacceptabel.’

  • NAVO-landen schieten Polen te hulp na invasie van Russische drones

    NAVO-landen schieten Polen te hulp na invasie van Russische drones

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Brazilië: oud-president Bolsonaro veroordeeld tot 27 jaar celstraf

    » VS: moordenaar van Charlie Kirk nog steeds op vrije voeten

    Ook Nederland stuurt artillerie en manschappen

    Naar aanleiding van de aanwezigheid van Russische drones in het Poolse luchtruim hebben verschillende Europese NAVO-landen middelen naar hun bondgenoot gestuurd. Frankrijk levert drie Rafale-vliegtuigen om zijn luchtruim te beschermen. Ook Duitsland zal zijn inzet intensiveren, meldt de BBC.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Poolse minister van Defensie kondigde aan dat Nederland artillerie, een luchtverdedigingssysteem en driehonderd manschappen stuurt. Tsjechië zal helikopters en ongeveer honderd soldaten leveren. ‘Polen heeft in zijn geschiedenis veel woorden van solidariteit gehoord, die zelden werden gevolgd door daden. Vandaag hebben we concrete verklaringen,’ aldus de minister.

  • NAVO-topambtenaar: ‘Doel hybride oorlog is om samenlevingen te ontwrichten’

    NAVO-topambtenaar: ‘Doel hybride oorlog is om samenlevingen te ontwrichten’

    Jean Ellermann-Kingombe staat als adjunct-secretaris-generaal van de NAVO aan het hoofd van de nieuwe strategie voor hybride oorlogsvoering. Hij weet op welke manier de NAVO zo nodig kan terugslaan.

    Vergeet die vreedzame tijden maar. Donald Trump heeft dan wel gezegd dat hij de oorlog in Oekraïne zal beëindigen, maar zelfs als dat lukt is Rusland van plan de langdurige en veelal onzichtbare confrontatie met het Westen op te voeren. Die strijd wordt niet uitgevochten vanuit loopgraven, met het fluitende geluid van artilleriegranaten, maar reikt helemaal tot aan onze eigen deurmat, tot in onze huizen.

    In de zogenoemde hybride oorlog gaat Rusland intensief en met een groeiende risicobereidheid te werk. Daarom is het nodig dat we ons hiertegen verdedigen, en waar nodig kunnen antwoorden, aldus de analyse van de Deense topambtenaar Jean Ellermann-Kingombe. In augustus begon hij op de machtige positie van adjunct-secretaris-generaal op het gebied van Innovatie, Hybride en Cyber bij de NAVO. ‘Er zit een systeem in de Russische strategie dat je indrukwekkend zou kunnen noemen, als het niet zo schadelijk was. Want het doel ervan is om onze samenleving te ontwrichten,’ zegt hij.

    Datakabels

    Na het interview met Politiken hebben de Finse autoriteiten onlangs de olietanker Eagle S tegengehouden en onderzocht in de Finse Golf. De verdenking is dat het schip deel uitmaakt van de Russische schaduwvloot en een stroomkabel en meerdere data-kabels heeft gesaboteerd op de zeebodem tussen Estland en Finland.

    De NAVO gebruikt de term ‘hybride oorlog’ om het huidige conflict te omschrijven, dat zich in een grijs gebied tussen oorlog en vrede bevindt. Hierbij worden zowel militaire als niet-militaire middelen ingezet om onzekerheid te creëren, zonder daadwerkelijk een oorlog te ontketenen. Maar Ellermann-Kingombe noemt het een ‘onjuiste term’: ‘Als je een woord moet uitleggen, betekent dat dat mensen de ernst ervan niet intuïtief begrijpen. En wat er gaande is, is echt ernstig.’

    Zijn functie als adjunct-secretaris-generaal voor de komende drie jaar is voor Ellermann-Kingombe het voorlopige hoogtepunt van een omvangrijke carrière als diplomaat. Het internationale heeft hij van jongs af aan meegekregen. Hij werd geboren in Nørrebro en groeide op in Østerbro, als kind van een Deense moeder en een vader uit het voormalige Zaïre, het huidige Congo. Na op een Franse school te hebben gezeten, studeerde hij bedrijfseconomie aan de Copenhagen Business School, een opleiding die doorgaans niet veel diplomaten in buitenlandse dienst aflevert. Maar een stage in het kabinet van de toenmalige EU-commissaris Ritt Bjerregaard in Brussel werd bepalend voor zijn loopbaan, waarin hij veel kennis opdeed over de Europese samenwerking en vertrouwd raakte met het veiligheidsbeleid.

    Met zijn gevoel voor deze twee cruciale pijlers van het Deense buitenlandbeleid was de weg vrijgemaakt voor de functie van afdelingshoofd op het Bureau van de premier, waar hij meer dan vijf jaar adviseur was van premier Mette Frederiksen.

    Nieuwe strategie

    Nu is het NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte die naar zijn advies luistert. De eerste grote opdracht voor de Deense adjunct is het opstellen van een nieuwe strategie voor hybride oorlogsvoering, die in juni 2025 moet worden goedgekeurd op de top in Den Haag. ‘Ik heb zelf ook geen beter woord gevonden voor deze uitdaging dan ‘hybride oorlog’. Maar ik spreek liever over de concrete middelen die worden ingezet,’ zegt Ellermann-Kingombe. Hij noemt kwaadaardige cyberaanvallen, moordpogingen op Britse en Duitse bodem, explosies in munitiedepots, het verstoren van navigatiesignalen in de luchtvaart, het ondermijnen van verkiezingen en het onder druk zetten van landen door migranten over de grens te sturen. Vaak komen zulke gebeurtenissen als afzonderlijke incidenten in het nieuws, maar Ellermann-Kingombe wil dat wij begrijpen dat het onderdelen zijn van een systematische campagne.

    Volgens de NAVO zijn deze hybride aanvallen in de afgelopen jaren toegenomen in snelheid, schaal en intensiteit. Bovendien is de inschatting dat de risicobereidheid, onder andere als het gaat om sabotage, aan Russische zijde is toegenomen. Dat is ook de belangrijkste boodschap van de militaire inlichtingendienst in zijn jaarlijkse beoordeling van de dreigingen tegen Denemarken.

    Inlichtingendiensten in Noorwegen, Zweden en Denemarken hebben onder meer gewaarschuwd dat Rusland criminelen kan inzetten om sabotage uit te voeren. Dat verhoogt ook het risico dat er iets kan gebeuren wat eigenlijk niet de bedoeling was, omdat Rusland niet de volledige controle heeft over de acties. Ellermann-Kingombe: ‘Je kunt een warenhuis in brand steken als er geen klanten zijn, waarbij niemand om het leven komt. Maar het kan zijn dat je klanten over het hoofd ziet op het moment dat je de brand sticht. Daarom kan deze verhoogde risicobereidheid ernstige gevolgen hebben.’

    Het is niet nieuw dat landen elkaar proberen te hinderen wanneer ze een conflict hebben. Maar de agressieve handelwijze van Rusland in Oekraïne heeft de hybride oorlog serieus op de agenda gezet. In 2014 toonde Vladimir Poetin aan hoe effectief een hybride oorlog kan zijn, toen hij beïnvloedingscampagnes en ‘groene mannetjes’ zonder Russische vlag op hun uniform inzette om de Krim te bezetten, wat de weg vrijmaakte voor de latere invasie van Oost-Oekraïne. Ook tegenover het Westen kan Rusland hybride aanvallen inzetten. In dat geval gelden die als tegenreactie op de westerse leveringen van geld en militair materieel aan Oekraïne. Zolang de Russen geen ‘echte’ oorlog willen tegen de superieure NAVO, die in het uiterste geval kan eindigen in een kernoorlog, zijn hybride aanvallen een poging om het Westen ervan te weerhouden verdere hulp aan de Oekraïners te sturen.

    Wereldorde ondermijnen

    Maar Ellermann-Kingombe ziet het in geen geval voor zich dat de hybride oorlog ophoudt zodra de oorlog in Oekraïne eindigt. Integendeel, Rusland bereidt zich volgens hem voor op een ‘langdurige confrontatie’. Want het gaat Rusland om veel meer dan het verzwakken van de steun aan Oekraïne. Het doel is om de hele liberale wereldorde te ondermijnen. ‘We zien geen enkel teken dat de Russen op dit gebied hun voet van het gaspedaal halen.’

    Meer concreet benadrukt Ellermann-Kingombe dat Rusland ‘systematisch’ infrastructuur op Europees grondgebied en op de zeebodem in kaart brengt om meerdere doelwitten te hebben, mocht het conflict later worden opgevoerd. De onderzeese kabels met data, stroom en gas noemt hij ‘ons zwakke punt’. ‘Voor Rusland gaat het erom kaarten in handen te krijgen voor het geval er later een directer conflict komt. Ze hebben hiervoor speciale mogelijkheden binnen hun leger, waaronder schepen die als doel hebben om die locaties in kaart te brengen.’

    Voor Ellermann-Kingombe is het glashelder hoe grondig en geduldig de Russen te werk gaan met hun hybride aanvallen. Hij noemt de recente verkiezingen in Roemenië en Moldavië als voorbeelden om te laten zien hoe de Russen in verschillende etappes werken. Het begint lang vóór een verkiezing, wanneer ze de bevolkingssamenstelling in kaart brengen om kwetsbaarheden en politieke voorkeuren vast te stellen. Op basis daarvan kunnen ze religieuze netwerken in stelling brengen, influencers mobiliseren, hooligans trainen, betaalsystemen opzetten voor het kopen van stemmen en campagnes opzetten op basis van nepnieuws.

    ‘Veel van deze inspanningen hebben de Russen er tot nu toe niet van weerhouden om door te gaan’

    ‘Tijdens de verkiezingen maken ze vervolgens gebruik van cyberaanvallen tegen stemlocaties, om te voorkomen dat die met elkaar kunnen communiceren. Ze creëren onrust rond de verkiezingen en doen bommeldingen bij bepaalde stemlocaties,’ zegt Ellermann-Kingombe. Na de verkiezing gaat het om het aanvechten van de uitslag, het mobiliseren van protesten en het uitvoeren van verdere cyberaanvallen. Hierdoor zitten Denemarken en de andere NAVO-landen met een belangrijke vraag: hoe verdedigen we ons beter tegen dit soort aanvallen?

    Er is al veel gebeurd. Zoals bekend heeft Denemarken een nieuw ministerie voor staatsveiligheid opgericht en burgers geadviseerd een noodvoorraad aan te leggen voor in geval van crisis. Andere landen schalen ook op. Op EU-niveau worden richtlijnen geïmplementeerd die hogere eisen stellen aan de beveiliging van kritieke infrastructuur en cyberspace. En de NAVO heeft onder meer een nieuw netwerk opgericht dat zich richt op kritieke infrastructuur op de zeebodem.

    Maar Ellermann-Kingombe constateert dat we hier misschien nog eens goed over na moeten denken: ‘Veel van deze inspanningen hebben de Russen er tot nu toe niet van weerhouden om door te gaan, en zelfs enigszins op te schalen. Daarom moeten we een strategie bepalen die beter aansluit op de uitdagingen waar we momenteel voor staan.’

    Wat kunnen we doen om onszelf nog beter te beschermen?

    ‘We moeten vooral beter worden in het delen van informatie. We moeten kunnen bepalen of een cyberaanval in een land een opzichzelfstaand incident is, of onderdeel van een patroon. Daarom is het ook ontzettend belangrijk dat we beter gaan samenwerken met de private sector, die veel infrastructuur bezit.’

    Een andere vraag is of de NAVO moet terugslaan, en hoe dat dan zou moeten gebeuren. Want bijna per definitie is hybride oorlog een schimmige aangelegenheid, waarbij niemand de verantwoordelijkheid voor een aanval neemt, omdat die anonimiteit op zichzelf bijdraagt aan het creëren van de gewenste onzekerheid. Daarom kan het onderzoek naar een aanval maanden of jaren duren, als die überhaupt ooit volledig wordt opgehelderd. ‘Dat is precies waar de afzender op speculeert,’ zegt Ellermann-Kingombe.

    ‘Als we terugslaan, zal het vermoedelijk gaan om een ‘asymmetrische reactie’, omdat wij ons aan de regels houden

    Wat betekent dat voor de mogelijkheden van de NAVO om terug te slaan?

    ‘Allereerst moeten we voortdurend onze capaciteit versterken om deze krachten te weerstaan. Net zoals we voortdurend onze mogelijkheden moeten versterken om een conventionele aanval te weerstaan. Het gaat om veerkracht. Wat betreft de mogelijkheid om terug te slaan: dat hoeft niet per se van ons uit te gaan.’ In plaats daarvan kan de EU de leiding nemen; die kan nieuwe sancties opleggen of diplomaten naar huis sturen, aldus Ellermann-Kingombe.

    ‘Als we terugslaan, zal het vermoedelijk gaan om een ‘asymmetrische reactie’, omdat wij ons aan de regels houden. Stel dat de Russen, of anderen, een winkelcentrum in brand steken; dan antwoorden we niet door bij hen ook een winkelcentrum in brand te steken. Want dat strookt niet met onze waarden.’

    Maar is het Westen dan niet veel te netjes? Het kan toch ook Russische geldautomaten uitschakelen of gps-systemen saboteren? Waarom zouden we achteroverleunen en de klappen incasseren?

    ‘Heel fundamenteel binnen de nieuwe strategie van de NAVO is, naast het in kaart brengen van wat we tegenover ons hebben en wat er nu al gebeurt, de wens om te onderzoeken of we onze inspanningen kunnen vergroten om aanvallers bij voorbaat af te schrikken van het uitvoeren van dit soort aanvallen.’

    Dus dat de Russen moeten weten dat we hun geldautomaten kunnen saboteren?

    ‘Ik kan niet ingaan op details over hoe dat moet gebeuren. Maar we hebben de wens om, als we zien dat ze de druk opvoeren en meer risico’s nemen, terug te duwen – meer nog dan we nu al doen.’

    Hoe kan de NAVO dat doen?

    ‘Ik heb een paar voorbeelden genoemd, zoals het beperken van de bewegingsvrijheid van diplomaten en het opleggen van sancties. Maar de kern van de Russische intentie is het verzwakken van onze steun aan Oekraïne. Dus ons antwoord kan bijvoorbeeld ook bestaan uit het vergroten van de steun aan Oekraïne. Er zijn veel instrumenten. Het vereist wel dat we het met elkaar eens worden – ook over wat en hoe de NAVO iets moet aanpakken. En daar zijn we nu mee bezig.

    In een hybride oorlog gaat het niet noodzakelijk om ‘oog om oog, tand om tand’

    Momenteel worden de pijpleidingen voor aardgas van Siberië naar China aanzienlijk uitgebreid. Dergelijke dingen kun je ook digitaal lamleggen. Is het vergezocht dat de NAVO op die manier zou reageren?

    ‘De essentie is dat de Russische aanvallen dilemma’s voor ons creëren. Daarom moeten wij nadenken over de vraag hoe wij dilemma’s voor hen kunnen creëren, als zij aanvallen. In een hybride oorlog gaat het niet noodzakelijk om ‘oog om oog, tand om tand’. Maar we kunnen wel een robuust antwoord geven dat effect heeft, zonder dat het een-op-een overeenkomt met wat zij doen.’

    De hybride oorlog richt ook de schijnwerpers op het allesbepalende Artikel 5 uit het NAVO-handvest. Tijdens de Koude Oorlog ging het erom elkaar te hulp te schieten als buitenlandse troe-pen ergens, bijvoorbeeld in de Baai van Køge, een NAVO-land zouden binnenvallen. Dat geldt nog steeds, maar de hybride oorlog maakt het plaatje tegenwoordig wat complexer. Daarom voelde de NAVO zich in 2016 geroepen om duidelijk te maken dat de ‘musketier-eed’ ook kan worden geactiveerd bij hybride aanvallen. Dat gebeurde zonder de grens daarvan nader te definiëren, omdat het voor de Russen onzeker moet blijven waar die ligt.

    Jean Ellermann-Kingombe: ‘Als er vijftig mensen om het leven komen bij een sabotageaanval op een winkelcentrum, hoe zal een land dan reageren? Dat kan Rusland niet voorspellen. Het gaat erom dat Rusland de klassieke afschrikking en confrontatie wil vermijden; in plaats daarvan wil het tot aan onze voordeuren en in onze huizen komen door middel van aanvallen op de energie-infrastructuur, datakabels en dergelijke.’

    Toch wijst Ellermann-Kingombe de suggestie van de hand dat Denemarken en de rest van de NAVO zich met de massale investeringen van de afgelopen jaren – in tanks, gevechtsvliegtuigen en wapensystemen – voorbereiden op de verkeerde oorlog. ‘Helaas is het er de tijd niet naar om minder te doen aan de klassieke verdediging. De NAVO stelt vast dat er aanzienlijke investeringen in onze defensie nodig zijn. Er gebeurt al veel op het gebied van veerkracht, maar er moet nog meer gebeuren. We moeten een crisis-mentaliteit in ons systeem krijgen. We moeten begrijpen dat, vanuit Moskou gezien, onze energievoorziening en onze telefoonsystemen volledig legitieme doelen zijn in deze vorm van oorlogsvoering. En we kunnen niet verwachten dat dat ophoudt als de oorlog in Oekraïne eenmaal voorbij is.’

  • De NAVO herijken – met of zonder de VS

    De NAVO herijken – met of zonder de VS

    Door de snelheid waarmee de regering-Trump zich tegen haar vijanden op het oude continent heeft gekeerd, zijn de Europeanen gedwongen zich te buigen over allerlei toekomstscenario’s voor de NAVO. Een gigantische herijking is hoe dan ook onontkoombaar.

    ‘Samen sterker, samen veiliger, in de NAVO’: onder dit motto kwamen de leiders van 32 landen in juli 2024 bijeen in Washington D.C. om het 75-jarige bestaan van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie te vieren. Het initiatief daartoe was genomen door de belangrijkste lidstaat, de VS, vanwege de Russische agressie in Oekraïne. Zes maanden later volgde Donald Trump Joe Biden op in het Witte Huis en werd alles anders. Binnen enkele weken leek de NAVO op een schip in nood waarvan de kapitein de kluts kwijt was.

    Een fraai schip, dat zeker. Maar de Amerikaanse bondgenoot is zo ongrijpbaar, zo vijandig geworden dat niemand zich durft voor te stellen hoe de volgende NAVO-top, op 24 en 25 juni in Den Haag, zal verlopen. Zal president Trump daar überhaupt komen opdagen? En als hij komt opdagen, zal dat dan zijn om het militaire bondgenootschap dat mede door zijn land is opgericht tot zinken te brengen? ‘Het is niet uitgesloten dat we van de ene op de andere dag iets zullen moeten doen wat we tot dusver voor onmogelijk hebben gehouden,’ zegt een Europese diplomaat in Brussel.

    Nieuwe exercitie

    Het ondenkbare denken, een NAVO zonder de Amerikanen, is een nieuwe en verontrustende exercitie waar de Europeanen niet langer omheen kunnen, in het enorme hoofdkwartier van de organisatie in de buurt van de Belgische hoofdstad. Sommigen hebben bittere herinneringen aan de topconferenties tijdens Trumps eerste ambtstermijn (2017-2021), toen de Amerikaanse president bondskanselier Angela Merkel kapittelde omdat Duitsland niet genoeg uitgaf aan defensie. Maar hij nam er tenminste aan deel. Soms noemde hij de NAVO ‘achterhaald’ of uitte hij zijn twijfels over Artikel 5, dat de collectieve verdediging garandeert van een lidstaat wanneer die wordt aangevallen, maar zijn entourage zette dat dan altijd wel weer recht.

    De NAVO leek op een schip in nood waarvan de kapitein de kluts kwijt was

    Donald Trump zegt op dit moment niet dat hij de NAVO zal verlaten. Naar verluidt heeft hij secretaris-generaal Mark Rutte tijdens diens bezoek aan het Witte Huis op 13 maart zelfs verzekerd van zijn trouw aan het bondgenootschap. Maar zijn beloftes gelooft niemand meer, na zijn imperialistische plannen met andere NAVO-lidstaten zoals Canada en Denemarken. Het ergst denkbare scenario is een chaotische Amerikaanse terugtrekking uit de NAVO, zonder dat de Europeanen het kostbare samenwerkingsmechanisme kunnen erven dat in de loop der jaren onder leiding van de VS is opgebouwd tussen de verschillende nationale strijdkrachten. Dit scenario is vooralsnog nergens op gestoeld, maar het valt niet uit te sluiten. Admiraal Giuseppe Dragone, voorzitter van het Militair Comité van de NAVO, zei op 12 maart tijdens het Defensie- en Strategieforum in Parijs dat hij erop vertrouwde dat de VS de controle zouden behouden over ‘de lucht, de ruimte en het kernwapenarsenaal’, waarmee hij de conventionele verdediging impliciet aan Europa overliet. Dit scenario wordt het aannemelijkst geacht, om niet te zeggen het gunstigst, door Europeanen die een autonome defensiemacht en een regionale veiligheidsstructuur voorstaan, op voorwaarde dat zo’n reorganisatie zich ordentelijk en binnen een realistische termijn voltrekt.

    Herijking

    Een ‘gigantische herijking’ van de NAVO is hoe dan ook onontkoombaar, zegt een NAVO-bron. Tot nu toe heeft niemand van de regering-Trump met zoveel woorden gezegd dat de nucleaire garantie voor de Europeanen zal worden ingetrokken, maar wel is al meerdere malen gezinspeeld op het terugtrekken van de momenteel honderdduizend man sterke Amerikaanse troepenmacht op het continent.

    Donald Trump wil deze troepen niet alleen inzetten in de Indo-Pacifische regio om de Chinese invloed te bestrijden, maar ook aan zijn eigen grens met Mexico tegen illegale immigratie. Zijn prioriteiten zijn duidelijk: terwijl er wordt gesproken over een forse inkrimping van de Amerikaanse troepenmacht in Europa, kondigde de Amerikaanse minister van Defensie Pete Hegseth onlangs in Japan een versterking van de Amerikaanse aanwezigheid aldaar aan, waar een ‘oorlogshoofdkwartier’ zal komen met ‘operationele verantwoordelijkheden’.

    Een ander scenario is dat van de ‘lege huls’, waarbij het bondgenootschap nog altijd bestaat, maar door de VS van zijn wezenlijke inhoud is ontdaan, met name door het niet langer garanderen van de implementatie van Artikel 5. Camille Grand, een voormalige hoge NAVO-functionaris en momenteel onderzoeker bij de Europese Raad voor Buitenlandse Relaties, gelooft in deze hypothese van een ’terugtrekking de facto maar niet de jure, een soort Amerikaanse afsplitsing van het bondgenootschap zonder het formeel te verlaten’.

    In hoeverre vindt Donald Trump de ondergang van Oekraïne acceptabel?

    De Europeanen zullen bij deze ‘herijking’ van de NAVO, waarvan de contouren nog vaag maar onontkoombaar zijn, dus moeten inschatten wat voor gevolgen deze zal hebben voor militaire capaciteiten en bestuur, twee terreinen waarvoor de Amerikanen tot nu toe zelf de verantwoordelijkheid hebben genomen.

    De herbewapening van Europa, met steun van de Europese Unie, heeft het vergroten van de militaire capaciteiten tot doel. Dat zal tijd kosten, vooral omdat Europa voor de wapens die het van de VS koopt nog lang na aanschaf afhankelijk blijft van diezelfde VS. Dat de Europeanen hun wapenarsenaal tot nu toe niet hebben uitgebreid, ‘komt nu juist omdat Washington hun al decennialang voorhoudt dat dit tot dubbele arsenalen en verspilling zou leiden’, aldus Ivo Daalder, voormalig Amerikaans ambassadeur bij de NAVO, in het tijdschrift Foreign Affairs. Alsof de duivel ermee speelt.

    Rest nog één scenario, dat zo somber is dat we het nauwelijks onder ogen durven te zien: dat waarbij de situatie volledig wordt omgedraaid en de VS hun bondgenootschap met Europa inwisselen voor een akkoord met Rusland. Om die reden is de kwestie-Oekraïne voor de Europeanen zo belangrijk, en voor de Amerikanen slechts bijzaak. In hoeverre vindt Donald Trump de ondergang van Oekraïne acceptabel? Dat valt op dit moment nog niet te zeggen. Het is de meest beladen onbekende factor voor de toekomst van de NAVO, en voor die van Europa.

  • NAVO-landen komen overeen defensie-uitgaven te verhogen naar 5 procent van bbp

    NAVO-landen komen overeen defensie-uitgaven te verhogen naar 5 procent van bbp

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Griekenland: eiland Chios wordt geteisterd door grote bosbranden

    » VS bombardeert nucleaire doelwitten in Iran

    Alleen Spanje is van deze regeling uitgezonderd

    Geconfronteerd met de Russische dreiging en onder druk van Washington hebben de leden van het bondgenootschap zondag overeenstemming bereikt over een verklaring met het oog op hun top deze week in Den Haag. In die verklaring stellen ze hun doelstelling voor de jaarlijkse uitgaven voor defensie en veiligheid vast op 5 procent van hun bbp tegen 2035.

    De overeenkomst geeft Spanje echter de mogelijkheid om minder uit te geven, zo hebben twee NAVO-functionarissen aan de website Politico Europe laten weten. In een televisietoespraak had de Spaanse premier Pedro Sanchez al verklaard dat Madrid met de andere leden overeenstemming had bereikt om te worden vrijgesteld van de doelstelling van 5 procent. ‘Een budget van 5 procent zou onevenredig en onnodig zijn,’ zei hij.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Om de steun van Madrid te krijgen, is de nieuwe tekst die de leiders woensdag zullen goedkeuren, gewijzigd’, aldus Politico. In plaats van ‘alle bondgenoten verbinden zich ertoe’, stelt de tekst dat ‘de bondgenoten zich ertoe verbinden’ 5 procent van hun begroting aan defensie te besteden. ‘Dit geeft Spanje enige budgettaire flexibiliteit, op voorwaarde dat het voldoet aan de bijgewerkte capaciteitsdoelstellingen van de NAVO, die op 5 juni door de ministers van Defensie van de lidstaten van het bondgenootschap zijn goedgekeurd’, merkt Politico op.

  • Spanje weigert te voldoen aan de 5-procentnorm van de NAVO

    Spanje weigert te voldoen aan de 5-procentnorm van de NAVO

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: gerechtshof kent Trump het recht toe om Nationale Garde in LA in te zetten

    » Tel Aviv: woning van de Noorse ambassadeur beschadigd door granaatinslag

    Het land kan de richtlijnen niet nakomen

    Met de belangrijke NAVO-top in Den Haag in aantocht stuurde secretaris-generaal Mark Rutte een brief naar alle lidstaten waarin duidelijk werd gemaakt wat de Amerikaanse president Donald Trump van hen verwachtte, waaronder een minimale uitgave van 5 procent van het bbp voor militaire doeleinden. ‘Dit is meer dan wat elk land op het moment aan defensie uitgeeft, inclusief de VS’, meldt El País. De Spaanse regering reageerde dan ook dat dit voor haar een te hoog bedrag is. In haar geval zou dit neerkomen op 80 miljard euro per jaar, dat is ongeveer de helft van haar nationale pensioenen.

    Aanbiedingen 360 artikel


    Bij de aankomende NAVO-top kunnen verscheidene landen een veto uitbrengen op bepaalde regelingen die unaniem moeten worden aangenomen. ‘Uiteraard willen wij niet de ambities van andere bondgenoten begrenzen of de uitkomst van de top in de weg zitten’, schrijft premier Sánchez in een brief aan Mark Rutte. ‘Voor Spanje zou het streven naar uitgaven van 5 procent niet alleen onredelijk zijn, maar ook contraproductief; Spanje zou zijn budget niet optimaal benutten en het zou de EU verhinderen om een sterk ecosysteem van veiligheid en defensie te genereren.’

    Verschillende NAVO-landen hebben ook kritiek geuit op de grote sprong in het bbp-percentage voor militaire uitgaven, dat op dit moment nog maar 2 procent bedraagt. ‘Sommige landen vinden dat de doelen niet een vast percentage zouden moeten zijn, maar eerder specifieke doelen en capaciteiten. Deze landen zouden liever andere uitgaven binnen deze 5 procent scharen: 3,5 procent voor puur militaire uitgaven en de overige 1,5 procent voor cybersecurity, infrastructuur en andere zaken’, aldus El País.

  • Moet Oekraïne lid worden van de NAVO om de oorlog te beëindigen?

    Moet Oekraïne lid worden van de NAVO om de oorlog te beëindigen?

    De VS willen dat Oekraïne geen lid wordt van de NAVO. Hoe erg is dit voor het land? Is NAVO-lidmaatschap noodzakelijk om de oorlog in Oekraïne te beëindigen? ‘Als Oekraïne nu lid wordt, zal de oorlog alleen maar langer duren.’ ‘Oekraïne opnemen in de NAVO is de enige manier om een einde te maken aan de imperialistische ambities van Rusland.’

    ‘Het is de enige manier om de oorlog te beëindigen’

    Alyona Getmanchuk en Olena Halushka – Politico

    Decennialang werd het NAVO-beleid ten aanzien van Oekraïne ingegeven door de wens om Vladimir Poetin koste wat het kost niet te ‘provoceren’. En helaas lijkt het erop dat de NAVO-lidstaten geen lering hebben getrokken uit de invasie van Georgië in 2008 en van Oekraïne in 2014. Bij die invasies bleek dat je Rusland niet provoceert door kracht, maar door concessies te doen.

    In 2008 werd Oekraïne beloofd dat het op een dag lid zou worden van de NAVO, maar in de daaropvolgende vijftien jaar zijn er geen duidelijke stappen in de richting van integratie gezet. Het is de hoogste tijd om het land niet langer te behandelen als een lastpost voor de trans-Atlantische veiligheid en die belofte waar te maken.

    Oekraïne zou een aanwinst voor de NAVO zijn. Meer dan vijftien maanden lang hebben de strijdkrachten van het land een invasie van het zogenaamde op een na grootste leger ter wereld afgeslagen en de NAVO beschermd tegen ‘de belangrijkste directe bedreiging’. Daarvoor droeg Oekraïne ook bij aan alle grote NAVO-missies en -operaties, zoals die in Irak en Afghanistan. Het land maakte indruk door Afghanen die naar Canada zouden gaan uit Kaboel te evacueren terwijl de troepen zich terugtrokken. En toen de wereld werd getroffen door covid-19 leverden Oekraïense vrachtvliegtuigen medische noodvoorraden aan bondgenoten via het strategisch luchtbrugprogramma van de NAVO.

    Er is geen duidelijke lijst met criteria voor NAVO-lidmaatschap

    Ondertussen stimuleert het argument dat de NAVO zich in oorlogstijd niet kan uitbreiden Poetin alleen maar om de moeizame gevechten te laten voortduren. Bovendien is het een mythe dat de NAVO maar beperkte mogelijkheden heeft om landen uit te nodigen die midden in een oorlog zitten. In werkelijkheid is er geen duidelijke lijst met criteria en zijn er geen formele beperkingen met betrekking tot oorlogstijd. Volgens een onderzoek naar NAVO-uitbreiding uit 1995 worden deze criteria om een bepaald land al dan niet uit te nodigen per geval bekeken. En hoewel alle vorige toetredingen inderdaad plaatsvonden in afwezigheid van een actieve oorlog, betekent het ontbreken van een precedent niet dat het verboden is.

    Velen vrezen ook dat Oekraïne uitnodigen om lid te worden van het bondgenootschap zou betekenen dat NAVO-soldaten de volgende ochtend vroeg Oekraïne zouden binnenmarcheren om tegen het Russische leger te vechten. Eén blik op de officiële NAVO-toetredingsprocedure volstaat om te begrijpen dat hier geen sprake van is.

    Oekraïne moet nog altijd een manier vinden om de grootschalige corruptie in het land uit te roeien

    Artikel 5 is alleen van toepassing op volwaardige leden. Bovendien moet een land dat volwaardig lid wil worden eerst een complexe procedure doorlopen. Dus tegen de tijd dat Oekraïne daadwerkelijk lid zou worden van de NAVO, zou het al veel mogelijkheden hebben gehad om de controle over zijn grondgebied terug te krijgen. Bovendien heeft de NAVO ervaring met het toelaten van landen waarvan stukken grondgebied bezet zijn, zoals Duitsland. West-Duitsland bevond zich in de voorhoede van de Koude Oorlog in Europa toen het in 1955 toetrad tot het bondgenootschap, terwijl Oost-Duitsland onder Sovjetbezetting bleef en toetrad met de hereniging van Duitsland in 1990.

    Ondanks de aanzienlijke vooruitgang die is geboekt op het gebied van interoperabiliteit, zijn er echter nog steeds problemen die moeten worden aangepakt. Zo moet Oekraïne nog altijd een manier vinden om de grootschalige corruptie in het land uit te roeien. Hoewel nog niet alle veranderingen volledig zijn doorgevoerd, blijft het land ook in oorlogstijd hervormingen doorvoeren – zij het in een trager tempo –, waarbij deze strijd tegen corruptie een krachtige impuls krijgt van de EU. Oekraïne uitnodigen voor de NAVO en beginnen met het onderhandelingsproces zou ook een enorme impuls geven aan de hervormingen op het gebied van defensie en veiligheid.

    Oekraïne is een democratie met het grootste leger met gevechtservaring in Europa

    Bovendien brengt het verschillende geopolitieke en praktische risico’s met zich mee als Oekraïne niet wordt uitgenodigd om lid te worden van de NAVO. Het zou betekenen dat Rusland zijn feitelijke vetorecht over de NAVO-uitbreiding behoudt; een bevestiging dat zijn beleid van oorlogen voeren en andere landen bezetten werkt. Ook zouden landen van het bondgenootschap daarmee het signaal geven dat ze het NAVO-lidmaatschap van Oekraïne zien als een troefkaart in mogelijke toekomstige onderhandelingen. Daarmee zouden ze de wil van het Oekraïense volk en van vele Europese burgers negeren en het bondgenootschap in diskrediet brengen.

    Daarnaast is Oekraïne een democratie met het grootste leger met gevechtservaring in Europa. 

    Over het geheel genomen zou het Russische leger geen schijn van kans hebben in een militaire confrontatie met de NAVO; het is al nauwelijks opgewassen tegen de strijdkrachten van Oekraïne. Oekraïne opnemen in de NAVO is dus de enige manier om de oorlog te beëindigen – in plaats van uit te breiden –, duurzame vrede terug te brengen in Europa, een einde te maken aan de imperialistische ambities van Rusland en ervoor te zorgen dat dit conflict zich niet herhaalt zodra Rusland zijn nieuwe dienstplichtigen herbewapent en traint.

    Dit is een tijd van historische uitdagingen die historisch leiderschap vereisen, en het Westen moet niet bang zijn. Dat zijn de Oekraïners ook niet.


    ‘NAVO-lidmaatschap is geen magisch schild’

    Stephen M. WaltForeign Policy

    Mijn overtuiging dat het onverstandig is om Oekraïne nu of in de nabije toekomst in de NAVO op te nemen, is gebaseerd op drie aannames. Mijn eerste aanname is dat Oekraïne de situatie op het slagveld niet kan ombuigen en zijn verloren gebied niet kan heroveren, tenzij het veel meer wapens krijgt en tijd om zijn troepen weer op te bouwen na de tegenslagen van het afgelopen jaar. Het land lijdt onder een ernstig (en waarschijnlijk onomkeerbaar) tekort aan mankracht en de combinatie van dronebewaking, artillerie en uitgebreide Russische versterkingen zal het voor Kyiv moeilijk tot onmogelijk maken om grote territoriale vooruitgang te boeken.

    Mijn tweede aanname is dat de leiders van Rusland meer om het lot van Oekraïne geven dan het Westen. Poetin en zijn handlangers zijn bereid geweest om duizenden soldaten te sturen om te vechten en te sterven in Oekraïne; geen enkel NAVO-land is bereid om iets te doen wat daar ook maar een beetje op lijkt. Toen de Franse president Emmanuel Macron onverwacht de mogelijkheid opperde dat de NAVO troepen zou sturen, werd hij onmiddellijk berispt door de Duitse bondskanselier Olaf Scholz en NAVO-chef Jens Stoltenberg.

    Een van Poetins belangrijkste redenen voor de invasie van Oekraïne was om te voorkomen dat het land lid van de NAVO zou worden

    Mijn derde aanname is dat een van de belangrijkste redenen waarom Poetin zijn illegale invasie in februari 2022 lanceerde was om te voorkomen dat Oekraïne toenadering zou zoeken tot het Westen en uiteindelijk lid zou worden van het bondgenootschap. Onthullingen over de inspanningen van het Westen na 2014 om de verdediging van Oekraïne te versterken en de vaak herhaalde toezegging van de NAVO om Oekraïne bij het bondgenootschap te betrekken, hebben ongetwijfeld de zorgen van Moskou aangewakkerd. Poetins acties kunnen ook bepaalde persoonlijke overtuigingen weerspiegelen over de culturele eenheid van Oekraïners en Russen, maar dat zijn acties werden ingegeven door het vooruitzicht dat Oekraïne lid van de NAVO zou worden, is onmogelijk te ontkennen. 

    Waarom moet Oekraïne geen lid worden van de NAVO? Vijf redenen.

    1. Het voldoet niet aan de lidmaatschapscriteria. Oekraïne is op zijn best nog steeds een fragiele democratie. Corruptie is nog steeds wijdverbreid, verkiezingen zijn opgeschort sinds het begin van de oorlog en er zijn nog steeds invloedrijke elementen in de Oekraïense samenleving waarvan je je kunt afvragen of ze stroken met de democratische normen. Bovendien voldoet Oekraïne nog niet aan de voorwaarden van het standaardactieplan voor NAVO-lidmaatschap. De NAVO erkende dit feit en heeft besloten dit criterium te laten vallen. Door de normen voor toetreding tot de alliantie af te zwakken, schept deze beslissing mogelijk een slecht precedent voor de toekomst.

    Artikel 5 is geen trigger die NAVO-leden verplicht om te vechten als een ander lid wordt aangevallen

    2. Het is niet duidelijk of de NAVO zou handelen in overeenstemming met artikel 5. Dit artikel is geen trigger die leden verplicht om te vechten als een ander lid wordt aangevallen. Artikel 5 verplicht een lidstaat alleen om een aanval op één lid als een aanval op alle leden te beschouwen en vervolgens ‘de acties te ondernemen die hij nodig acht’. Toch wordt deze clausule alom geïnterpreteerd als een verplichting om elk lid dat wordt aangevallen te verdedigen, alsof het hele bondgenootschap op losse schroeven komt te staan als een lidstaat niet te hulp schiet in het geval van een serieuze invasie. Voordat er een nieuw lid bijkomt, moet de rest van het bondgenootschap goed nadenken over zijn bereidheid om zijn troepen in gevaar te brengen. Heeft het zin om stilzwijgend te beloven om over vijf of tien of twintig jaar voor Oekraïne te vechten, als je nu niet bereid bent om dat te doen?

    3. NAVO-lidmaatschap is geen magisch schild. De belangrijkste reden om Oekraïne snel toe te laten, is dat Rusland hierdoor zou worden ontmoedigd om de oorlog later te hervatten. Het is goed te begrijpen waarom Kyiv extra bescherming wil, maar dit argument gaat ervan uit dat een NAVO-lidmaatschap een magisch schild is dat Russische militaire acties onder bijna alle omstandigheden effectief zal afschrikken. Dat is niet het geval. Sterker nog, er wordt steeds vaker gewaarschuwd voor een mogelijke Russische confrontatie met de NAVO in de komende jaren. Als je echt gelooft dat Poetin de oorlog in Oekraïne zal beëindigen, een korte pauze zal inlassen om zijn gehavende strijdkrachten weer op te bouwen en dan een nieuwe aanval zal lanceren op Finland, Estland of een ander NAVO-lid, dan geloof je niet echt dat het magische schild zo betrouwbaar is.

    Als Oekraïne nu lid wordt, laat het een oorlog voortduren die het land momenteel aan het verliezen is

    4. Als Oekraïne nu lid wordt, zal de oorlog alleen maar langer duren. Als het waar is dat een belangrijke reden voor Moskou om Oekraïne binnen te vallen was om te voorkomen dat het lid zou worden van de NAVO, dan zal Oekraïne nu alleen maar een oorlog laten voortduren die het land op dit moment aan het verliezen is. Als dat de reden is waarom Poetin zijn ‘speciale militaire operatie’ lanceerde, zal hij die waarschijnlijk niet beëindigen als zijn troepen het redelijk goed doen en Oekraïense toetreding tot de NAVO nog steeds op tafel ligt. Het resultaat is dat Oekraïne nog meer schade zal oplopen en mogelijk zijn eigen toekomst op lange termijn op het spel zet. Oekraïne was een van de snelst ontvolkende landen in Europa voordat de oorlog begon. De oorlog zal dit probleem alleen maar verergeren.

    5. Gezien de geschiedenis van de Russisch-Oekraïense betrekkingen, is het begrijpelijk dat veel Oekraïners geen neutrale positie willen innemen. Maar neutraliteit is niet altijd slecht, zelfs niet voor landen die dicht bij Rusland liggen. Finland voerde tussen 1939 en 1940 een kostbare en onsuccesvolle oorlog tegen de Sovjet-Unie en moest ongeveer 9 procent van zijn vooroorlogse grondgebied afstaan. Maar net als Oekraïne vandaag vochten de Finnen heldhaftig terug en betaalde de Sovjet-Unie een hoge prijs voor de overwinning. Het resultaat was dat Finland een neutraal land en een democratie bleef, met een markteconomie die handel dreef met zowel de USSR als het Westen. Als Finland in die periode ooit had geprobeerd lid te worden van de NAVO, zou dat vrijwel zeker een grote crisis of zelfs een preventieve oorlog hebben uitgelokt.

    Dit laat zien dat formele neutraliteit niet hoeft uit te sluiten dat Oekraïne een robuuste democratie opbouwt en uitgebreide economische banden aanknoopt met westerse landen.

    Overhaast toetreden tot de NAVO is niet de beste weg naar een veiliger Oekraïne

    Om al deze redenen is een snelle toetreding van Oekraïne tot de NAVO geen goed idee. In plaats daarvan moeten de aanhangers van Oekraïne in het Westen creatief nadenken over alternatieve veiligheidsafspraken die Oekraïne gerust kunnen stellen met het oog op een naoorlogse wapenstilstand of vredesovereenkomst. Kyiv moet er zeker van kunnen zijn dat Moskou de oorlog niet hervat; het kan niet akkoord gaan met ontwapening of gedwongen acceptatie van de Russische overheersing. Overhaast toetreden tot de NAVO is hoe dan ook niet de beste weg naar een veiliger Oekraïne. Waarschijnlijker is dat de oorlog erdoor wordt verlengd en dat het land, dat al zo lang lijdt, er alleen nog maar slechter mee af zal zijn.