Tag: NAVO

  • Zelensky roept Westen op meer hulp en troepen te leveren voordat Trump aantreedt

    Zelensky roept Westen op meer hulp en troepen te leveren voordat Trump aantreedt

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nieuw onderzoek wijst uit dat dodental Gaza waarschijnlijk te laag wordt ingeschat

    » VS: Hooggerechtshof verwerpt hoger beroep van Trump in zwijggeldzaak

    ‘De terugkeer van Trump zal een nieuw hoofdstuk inluiden’

    Tijdens zijn bezoek aan de Amerikaanse luchtmachtbasis Ramstein in Duitsland nam de Oekraïense president Volodymyr Zelensky samen met de Amerikaanse minister van Defensie Lloyd Austin deel aan de laatste bijeenkomst van de ‘contactgroep’ van Kyivs militaire medestanders voor de inauguratie van Donald Trump op 20 januari.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De terugkeer van Trump in het Witte Huis zal een ‘nieuw hoofdstuk’ inluiden voor de Europeanen, verklaarde Zelensky. Hij spoorde zijn bondgenoten aan om ‘nog actiever deel te nemen’ aan de ontwikkeling van een ‘arsenaal drones’ voor Oekraïne, wapens die essentieel zijn geworden in de oorlog in Oekraïne. Lloyd Austin riep de aanwezige landen op niet te verslappen in hun steun voor Kyiv en verzekerde hen ervan dat de Verenigde Staten ‘een betrouwbare partner’ binnen de NAVO zouden blijven.

    ‘Donald Trump zei niet dat hij Oekraïne in de steek zou laten, maar hij werd verkozen met de belofte dat hij de oorlog in minder dan een dag zou beëindigen,’ merkt The Independent op. ‘De bondgenoten van Kyiv vrezen dat hij Zelensky zal dwingen om de ongeveer 18 procent van Oekraïne die momenteel door Rusland wordt bezet, af te staan, wat zou neerkomen op het belonen van Poetin voor de inbeslagname van dat land,’ aldus het Britse dagblad.

  • Zelensky oppert opnieuw het idee om Europese troepen in Oekraïne in te zetten

    Zelensky oppert opnieuw het idee om Europese troepen in Oekraïne in te zetten

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Roemenië en Bulgarije treden officieel toe tot Schengenverdrag

    » Canada: regering-Trudeau overleeft derde motie van afkeuring

    Emmanuel Macron stelde in februari dit jaar hetzelfde voor

    De Oekraïense president opperde maandag het controversiële idee, in februari geopperd door Emmanuel Macron, om westerse soldaten naar Oekraïne te sturen om de veiligheid van het land te garanderen als onderdeel van een poging om de oorlog te beëindigen, meldt The Independent.

    Deze troepen zouden aanwezig zijn in afwachting van de toetreding van het land tot de NAVO, legde Volodymyr Zelensky uit op een gezamenlijke persconferentie met de conservatieve Friedrich Merz, de leider van de Duitse oppositie die naar Kyiv was gekomen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Maar we moeten een helder idee hebben van wanneer Oekraïne lid zal zijn van de EU en wanneer het lid zal zijn van de NAVO,’ benadrukte hij. Een woordvoerder van het Oekraïense voorzitterschap gaf later aan dat Kyiv van plan was om in december een top te organiseren met zijn belangrijkste Europese bondgenoten om een gemeenschappelijk standpunt te coördineren.

    Afgelopen februari lokte Macrons voorstel om Europese troepen naar Oekraïne te sturen heftige reacties uit van zijn bondgenoten, met name de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

  • Biden geeft Oekraïne toestemming voor gebruik langeafstandsraketten

    Biden geeft Oekraïne toestemming voor gebruik langeafstandsraketten

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zelensky: ’De oorlog in Oekraïne zal onder Trump sneller eindigen‘

    » Biden en Xi Jinping bespreken toekomst VS en China onder Trump

    Oekraïne wachtte al maanden op groen licht

    Joe Biden heeft Oekraïne zondag toestemming gegeven om de door de Verenigde Staten geschonken ATACMS-raketten voor de lange afstand te gebruiken. ‘Het besluit van Biden is een grote verandering in het Amerikaanse beleid’, vat The New York Times samen. Zijn keuze ‘verdeelde zijn adviseurs’, aldus het dagblad, terwijl Kyiv al maanden wachtte op het groene licht van Washington. De komst van tienduizend Noord-Koreaanse soldaten aan het front, ‘een verrassingsbeslissing van Rusland’, was voor de Amerikaanse leider de reden om overstag te gaan, aldus The New York Times.

    Op deze manier herinnert Joe Biden ‘Amerika en de wereld eraan dat hij nog drieënzestig dagen president is, ook al doet iedereen alsof Trump al aan het bewind is’, schrijft Corriere della Sera. Zijn besluit ondermijnt ook ‘de intenties van Donald Trump om een vredesakkoord te bereiken dat in het voordeel van Rusland uitvalt’, merkt El Mundo op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Als Oekraïne erin slaagt om de gebieden die het bezet houdt in de Koersk-regio vast te houden tot 20 januari, de datum van de inauguratie van Trump en de dag die de verkozen president heeft aangekondigd voor rechtstreekse onderhandelingen met Poetin, is de uitgangspositie van het land sterker’, legt de Spaanse krant uit.

    Aan de andere kant, merkt de BBC op, nu de Amerikanen groen licht hebben gegeven, zouden de Fransen en Britten op hun beurt de Oekraïners toestemming moeten geven voor het gebruik van Storm Shadow-raketten in vijandelijk gebied. ‘In september waarschuwde Vladimir Poetin dat de NAVO een direct conflict met Rusland zou aangaan als Oekraïne langeafstandsraketten zou gebruiken om Rusland aan te vallen’, aldus het Britse medium. ‘Deze dreigementen gaan nu op de proef gesteld worden.’

  • Londen en Berlijn ondertekenen defensieovereenkomst

    Londen en Berlijn ondertekenen defensieovereenkomst

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bangladesh: vrouwelijke studenten demonstreren tegen geweld tegen vrouwen

    » Poetin verwelkomt wereldleiders op BRICS-top in Kazan

    Het doel is versterking van de nationale veiligheid

    De Britse minister van Defensie, John Healey, en zijn Duitse collega, Boris Pistorius, zullen woensdag in Londen het Trinity House-akkoord ondertekenen, waardoor Duitse vliegtuigen kunnen opereren vanaf de Schotse militaire basis in Lossiemouth.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het doel van deze ’historische‘ defensieovereenkomst is om ’de nationale veiligheid en economische groei te versterken in het licht van toenemende Russische agressie en verhoogde dreigingen‘, aldus een dinsdag gepubliceerde verklaring van het Britse Ministerie van Defensie.

    De twee legers zullen vaker samen trainen om de oostflank van de NAVO te versterken. Deze militaire toenadering is ’onderdeel van een breder initiatief‘ van de Britse Labourregering ’om de relaties met belangrijke Europese bondgenoten na Brexit weer op te bouwen‘, aldus de BBC.

  • Zelensky presenteert zijn ‘overwinningsplan’ aan het Oekraïense parlement

    Zelensky presenteert zijn ‘overwinningsplan’ aan het Oekraïense parlement

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Noord-Korea: grondwet beschrijft Zuid-Korea nu als een ‘vijandige staat’

    » VS: 38 jaar gevangenisstraf voor voormalig Mexicaans minister

    Het plan moet uiterlijk in 2025 de oorlog beëindigen

    De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft woensdag zijn ‘overwinningsplan’ gepresenteerd aan het Oekraïense parlement, dat volgens hem ‘uiterlijk in 2025’ een einde zou moeten maken aan de oorlog met Rusland, meldt The Kyiv Independent. Het plan bestaat uit vijf punten: ‘een uitnodiging om lid te worden van de NAVO, een defensiecomponent, afschrikking van Russische agressie, economische groei en samenwerking, en de naoorlogse veiligheidsarchitectuur’, aldus de website.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zelensky benadrukte dat de uitvoering van dit plan zou afhangen van de ‘partners’ van Oekraïne, en ‘duidelijk niet van Rusland’, dat ‘gedwongen zou moeten worden om deel te nemen aan een vredestop’. Het plan, dat geen enkel stuk grond aan Rusland afstaat, werd onmiddellijk verworpen door Rusland, dat Kyiv ervan beschuldigde NAVO-lidstaten in een ‘direct conflict’ met Moskou te ‘duwen’.

  • Letland: ‘Russische drone neergestort op NAVO-grondgebied’

    Letland: ‘Russische drone neergestort op NAVO-grondgebied’

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verenigd Koninkrijk: prinses Kate is klaar met chemotherapie

    » Draghi roept op tot extra investeringen om EU-economie op te krikken

    Russische drones zijn al meermaals Roemenië binnengedrongen

    De Letse minister van Defensie Andris Spruds zei dat de drone zondag vanuit Wit-Rusland het luchtruim van het Baltische land was binnengedrongen en was neergestort in de gemeente Rezekne in het oosten van Letland. ‘Het aantal incidenten van dit type neemt toe langs de oostflank van de NAVO en we moeten ze collectief aanpakken’, zei de Letse president Edgars Rinkevics op X.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze ‘inval van een Russische drone is de tweede dit weekend op grondgebied van de Europese Unie’, merkt Politico op, dat erop wijst dat Roemenië zaterdagavond F-16 moest sturen toen een Shahed-drone zijn grondgebied binnendrong. Volgens de nieuwswebsite zijn Russische drones deze zomer al meerdere keren Roemeens grondgebied binnengedrongen, ‘terwijl Moskou doorgaat met het bombarderen van de naburige Odessa-regio in Oekraïne’.

  • Mark Rutte, ofwel de Trump-fluisteraar

    Mark Rutte, ofwel de Trump-fluisteraar

    Mark Rutte wordt secretaris-generaal van de NAVO, ook al is niet iedereen het daarmee eens. Die Zeit-redacteur Jörg Lau denkt dat de antiaanbaklaag van de voormalige Nederlandse premier van pas zal komen bij de grootste dreiging voor het bondgenootschap: Donald Trump.

    Keuze uit het archief

    Afgelopen week vond in Den Haag de NAVO-top plaats, de eerste top onder leiding van Mark Rutte. De gebeurtenis kwam uitgebreid aan de orde in talkshows en de media, waarbij de aandacht vooral uitging naar de vleiende opmerkingen die Rutte over Donald Trump maakte. Zo lekte een appje uit waarin hij Trump prees om de aanvallen op Iran en noemde hij hem liefkozend ‘daddy’. De een vond het smakeloos en stuitend, de ander zag hierin een slimme tactische zet.
    Je kunt je afvragen of Rutte secretaris-generaal van de NAVO zou zijn geworden als hij niet bekendstond als degene die weet hoe je met Trump moet omgaan. Volgens dit artikel van Die Zeit van vorig jaar zou deze kwaliteit van hem weleens precies kunnen zijn wat de NAVO nodig heeft.

    Er zijn maar weinig landen waar je zulke sympathieke beelden kunt verwachten van een vreedzame machtsoverdracht: Mark Rutte, aftredend premier van Nederland, ontving zijn opvolger Dick Schoof vorige week in het Torentje, de ambtswoning van Den Haag, overhandigde hem de rituele houten voorzittershamer voor de kabinetsvergaderingen, en zwaaide vervolgens naar de camera om op zijn fiets zijn nieuwe avontuur tegemoet te gaan – zonder helm, zonder bewaker, een burger als alle andere.

    In zijn dertien jaar als president heeft Mark Rutte een imago verworven dat perfect balanceert tussen benaderbaarheid en eigenzinnigheid, en dat hem tot een van de populairste politici van zijn land heeft gemaakt: hij is altijd correct gekleed, woont altijd in hetzelfde bescheiden huis en gaat elk jaar met dezelfde vriend op vakantie naar New York. Hagenaars konden hem op de fiets naar kantoor zien gaan, bijtend in een appel. Vaak stopte hij onderweg even voor een praatje.

    Deze nabijheid tot de mensen is binnenkort verleden tijd, aangezien Rutte de nieuwe secretaris-generaal van de NAVO wordt. De alliantie had nog vóór de top ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum, die van 9 tot 11 juli in Washington plaatsvindt, hierover overeenstemming bereikt. De ex-minister-president zal zich moeten voorbereiden op een leven in een streng beveiligde vleugel.

    Populair

    Rutte is niet alleen populair in zijn thuisland, maar ook onder zijn collega’s. Dat bleek uit de spontane knuffel van Emmanuel Macron op de laatste EU-top, die meteen viraal ging. Rutte was bezig een menigte Brusselse journalisten te woord te staan toen Macron vanaf de achtergrond in beeld verscheen. De Fransman onderbrak het interview van zijn collega. ‘Sorry, ik heb dorst’, zei Macron in het Engels tegen de camera’s. Daarom zou hij Rutte meevoeren. ‘We zijn hier allemaal verdrietig omdat we een geweldige kameraad en premier verliezen,’ voegde hij eraan toe. Emotie, knuffel, schouderklopje. Een perfect moment voor op TikTok en een onverwacht coole meme voor de NAVO.

    Dit ontroerende tafereel kon de bittere waarheid niet verdoezelen: Mark Rutte staat, net als Emmanuel Macron, voor een liberaal centrum dat momenteel door nationalisten overal in het Westen wordt verdrongen. In Parijs grijpt het Rassemblement National van Marine Le Pen de macht. In Den Haag droeg Rutte de macht over aan een regering onder leiding van nationaal-populist Geert Wilders.

    Mark Rutte leidde zijn land bijna veertien jaar lang, ruim vijfduizend dagen, in vier verschillende coalities. Hij is wat je in Duitsland een neoliberaal zou noemen. Hoewel zijn kabinetten allerlei politieke smaken combineerden, waaronder de sociaaldemocratie, bleef Rutte altijd vasthouden aan het ideaal van een niet al te aanwezige overheid. In zijn ogen was de staat iets waarvan burgers bevrijd moesten worden, zodat ze ‘met verve konden leven’. Zelfs toen Europa achtereenvolgens te maken kreeg met de financiële crisis, de migratiecrisis en vervolgens de pandemie, bleef Rutte onverschrokken. 

    Het feit dat de terugtrekking van de staat onder zijn bewind de burgers een gevoel van onveiligheid bezorgde, kwam tot uiting in steeds nieuwe regeringscrises – en in de winst die rechts-extremistische en nationaal-populistische partijen boekten.

    Aan het einde van zijn liberale tijdperk staat, paradoxaal genoeg, het verlangen naar veiligheid vanuit de staat nu voorop. Het beheersen van migratie, het verlagen van de kosten van levensonderhoud, het beschermen tegen oorlog in Europa – het zijn vragen waarop het liberalisme van Mark Rutte geen antwoord kon geven. De illiberale krachten rondom Wilders namen de macht over – tegen de immigratie, tegen de EU en lange tijd ook tegen Oekraïne.

    Wat heeft de opkomst van de illiberalen te maken met de recordtermijn van aartsliberaal Rutte? Of fundamenteler: hoe verdedig je de democratie vandaag de dag tegen haar vijanden? Dit zijn vragen waar Mark Rutte mee te maken krijgt als hij binnenkort leiding geeft aan de militaire alliantie, die zichzelf ziet als een paraplu en een schild van de liberale democratie tegen autocratie.

    Volgens een inside joke verdient de Russische president eigenlijk de onderscheiding ‘Verkoper van het Jaar’

    De nieuwkomer treft een NAVO aan die op haar 75ste verjaardag zowel van buitenaf als van binnenuit onder druk staat zoals misschien wel nooit eerder in haar geschiedenis. Het is goed mogelijk dat Rutte de alliantie niet alleen ten opzichte van Vladimir Poetin zal moeten herpositioneren, maar ook tegen de aanvallen van Donald Trump.

    De nieuwe zoektocht van Rusland naar wijdverbreide macht is, hoe paradoxaal het in eerste instantie ook klinkt, geen al te grote uitdaging voor het zelfbeeld van de NAVO. De Russische oorlog brengt hen terug naar het oorspronkelijke doel van de Koude Oorlog, toen het Westen probeerde de agressieve expansiedrift van de Sovjet-Unie in toom te houden. Vladimir Poetin heeft de NAVO versterkt (in tegenstelling tot zijn bedoeling uiteraard); de organisatie is recentelijk uitgebreid met Zweden en Finland en telt nu 32 lidstaten. Volgens een inside joke verdient de Russische president eigenlijk de onderscheiding ‘Verkoper van het Jaar’. De bestaansreden van de NAVO is lang niet zo onbetwist geweest als nu – althans vanuit Europees perspectief.

    En juist op dit punt worden de zaken lastig voor de toekomstige secretaris-generaal. Zijn moeilijkste taak zal zijn om de NAVO door een tweede presidentschap van Trump te leiden. De existentiële dreiging voor het huidige bondgenootschap komt van binnenuit. Trump gebruikt de alliantie al jarenlang als iets om mee te schermen. Ofwel de Europeanen betalen meer, snoeft hij tijdens verkiezingscampagnes, ofwel ik laat Poetin met hen doen wat hij wil.

    Niemand binnen de NAVO spreekt dit openlijk uit, al was het maar om Joe Biden niet af te vallen, maar Mark Rutte is gekozen met de terugkeer van Trump al in gedachten. Financial Times heeft onlangs onthuld dat Rutte de NAVO eens al van zijn toorn heeft gered. Tijdens een top in juli 2018 in Brussel verraste Trump de verzamelde regeringsleiders met een ultimatum. De verdeling van de lasten is oneerlijk, was zijn klacht. De VS betalen een onevenredig hoog bedrag voor een bondgenootschap dat in de eerste plaats dient om Europa te verdedigen.

    Paniek

    Vooral de toenmalige Duitse president werd volgens het FT-artikel op haar stuk gezet. De Bondsrepubliek gaf aanzienlijk minder dan de afgesproken twee procent uit aan defensie en kocht grote hoeveelheden gas van Rusland. Trump sprak Angela Merkel sarcastisch toe: ‘Wij verdedigen jou tegen Rusland, maar jij betaalt miljarden dollars aan Rusland?’ Het toenmalige (en huidige) hoofd van de NAVO, Jens Stoltenberg, probeerde Trump van repliek te dienen. Tijdens de Koude Oorlog, zei hij, hebben we geleerd dat we ‘samen sterker’ zijn. Trump antwoordde: ‘Hoe kun je samen zijn als een land zijn energie bij de persoon vandaan haalt waartegen het ook beschermd wil worden?’ Ofwel iedereen zou zijn defensie-uitgaven verhogen, dreigde Trump, ofwel de VS zouden zich terugtrekken op nieuwjaarsdag 2019.

    In de paniek die volgde kwam het moment van Mark Rutte. Merkel, Macron en Stoltenberg stuurden hem naar voren om Trump te sussen met een drievoudige tegemoetkoming: u heeft gelijk als u ons bekritiseert; jullie hebben al voor hogere militaire uitgaven gezorgd; wij zullen in de toekomst veel meer doen. Trump stemde ermee in en dat leverde Rutte sinds 12 juli 2018 de reputatie op een Trump-fluisteraar te zijn.

    De chantage van Trump werkte (samen met de aanval van Poetin). De defensie-uitgaven van de NAVO-leden (exclusief de VS) zijn sinds de crash op de top met 55 procent gestegen. Destijds voldeden twee leden aan de doelstelling van twee procent; nu zijn dat er tweeëntwintig.

    Mark Rutte hoeft op het gebied van de lastenverdeling dus niet helemaal van voren af aan te beginnen wanneer hij straks opnieuw tegenover president Trump komt te staan. Maar rondom de belangrijkste kwestie is de situatie anders: de steun aan Oekraïne. Trump heeft hierover eveneens onconventionele ideeën: hij wil de oorlog snel beëindigen door Amerikaanse militaire hulp te gebruiken om beide partijen tot een deal te bewegen. Aan Zelensky wil Trump het signaal geven dat hij hiermee zal stoppen als de Oekraïense president bereid is te onderhandelen. Poetin daarentegen dreigt hij dat hij zijn steun anders zal verhogen.

    De NAVO bereidt zich voor op dit scenario door de coördinatie van de steun aan Oekraïne over te dragen van het door de VS gecontroleerde Ramstein-groep aan het bondgenootschap. Het idee is dat in de toekomst een NAVO-missie de levering van wapens en de training van Oekraïense soldaten zal controleren. (Waarschijnlijk zal de missie niet zo worden genoemd omdat de Duitse regering de naam afwijst; mensen in Berlijn vrezen dat het de indruk zou kunnen wekken dat de NAVO de troepen stuurt.)

    Rutte is een sympathieke stuurman die met veel mensen overweg kan en niet bang is voor contact met rechtspopulisten

    Vanuit Midden- en Oost-Europa werd de kandidatuur van Mark Rutte sterk bekritiseerd. Niet zonder reden: Rutte was lange tijd een van de voorstanders van de Nord Stream 2-Oostzeepijpleiding; Nederland heeft de doelstelling van twee procent niet gehaald; en eigenlijk zouden de nieuwe frontlijnstaten van het bondgenootschap eindelijk het voortouw moeten nemen. Dit was de reden voor de kandidatuur van de Estse premier Kaja Kallas voor de functie van secretaris-generaal van de NAVO.

    En toch is Rutte een goede keuze vanuit het perspectief van degenen die krachtige steun voor Oekraïne willen. Tijdens zijn ambtsperiode vond  in juli 2014 het Russische neerhalen van vlucht MH17 van Malaysia Airlines boven Oekraïne plaats, aan het begin van de eerste invasie door de Russen. Er kwamen 298 mensen om het leven, waaronder 192 Nederlanders. De Russische regering probeerde de misdaad te verdoezelen met eindeloze propagandaleugens. Het was Mark Rutte die de nabestaanden moest troosten en hen van informatie moest voorzien.

    Het betekende het einde van zijn naïviteit in het Ruslandbeleid en het verklaart ook waarom Nederland keer op keer een voortrekkersrol speelde bij de wapenleveranties aan Oekraïne, met bijvoorbeeld de zelfrijdende houwitser uit 2000 en de F-16-straaljager.

    Als je tegenwoordig naar NAVO-insiders luistert, ontstaat het volgende beeld: als regeringsleider heeft Mark Rutte met zijn pragmatische onderhandelingsvaardigheden vier kabinetten van alle politieke smaken bij elkaar gehouden. Geen slechte training om de westerse alliantie van nu 32 landen te leiden. Rutte is een sympathieke stuurman die met veel mensen overweg kan – van extreemrechts tot centrumlinks – en niet bang is voor contact met rechtspopulisten. Dit is niet alleen belangrijk met betrekking tot Trump, maar mogelijk ook in de omgang met Frankrijk.

    En dat de liberaal Rutte het naïeve geloof van veel West-Europeanen heeft belichaamd dat zij de veiligheid volledig aan de VS kunnen uitbesteden, hoeft geen nadeel te zijn als hij straks de taak op zich neemt om dit decennialange misverstand recht te zetten.

  • Mark Rutte, ofwel de Trump-fluisteraar

    Mark Rutte, ofwel de Trump-fluisteraar

    Mark Rutte wordt secretaris-generaal van de NAVO, al is Oost-Europa het er niet mee eens. Maar de ex-premier weet hoe om te gaan met de grootste dreiging voor het bondgenootschap: Donald Trump.

    Er zijn maar weinig landen waar je zulke sympathieke beelden kunt verwachten van een vreedzame machtsoverdracht: Mark Rutte, aftredend premier van Nederland, ontving zijn opvolger Dick Schoof vorige week in het Torentje, de ambtswoning van Den Haag, overhandigde hem de rituele houten voorzittershamer voor de kabinetsvergaderingen, en zwaaide vervolgens naar de camera om op zijn fiets zijn nieuwe avontuur tegemoet te gaan – zonder helm, zonder bewaker, een burger als alle andere.

    In zijn dertien jaar als premier heeft Mark Rutte een imago verworven dat perfect balanceert tussen benaderbaarheid en eigenzinnigheid, en dat hem tot een van de populairste politici van zijn land heeft gemaakt: hij is altijd correct gekleed, woont altijd in hetzelfde bescheiden huis en gaat elk jaar met dezelfde vriend op vakantie naar New York. Hagenaars konden hem op de fiets naar kantoor zien gaan, bijtend in een appel. Vaak stopte hij onderweg even voor een praatje.

    Deze nabijheid tot de mensen is binnenkort verleden tijd, aangezien Rutte de nieuwe secretaris-generaal van de NAVO wordt. De alliantie had nog vóór de top ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum, die van 9 tot 11 juli in Washington plaatsvindt, hierover overeenstemming bereikt. De ex-minister-president zal zich moeten voorbereiden op een leven in een streng beveiligde vleugel.

    Rutte is niet alleen populair in zijn thuisland, maar ook onder zijn collega’s. Dat bleek uit de spontane knuffel van Emmanuel Macron op de laatste EU-top, die meteen viraal ging. Rutte was bezig een menigte Brusselse journalisten te woord te staan toen Macron vanaf de achtergrond in beeld verscheen. De Fransman onderbrak het interview van zijn collega. ‘Sorry, ik heb dorst’, zei Macron in het Engels tegen de camera’s. Daarom zou hij Rutte meevoeren. ‘We zijn hier allemaal verdrietig omdat we een geweldige kameraad en premier verliezen,’ voegde hij eraan toe. Emotie, knuffel, schouderklopje. Een perfect moment voor op TikTok en een onverwacht coole meme voor de NAVO.

    Dit ontroerende tafereel kon de bittere waarheid niet verdoezelen: Mark Rutte staat, net als Emmanuel Macron, voor een liberaal centrum dat momenteel door nationalisten overal in het Westen wordt verdrongen. In Parijs grijpt het Rassemblement National van Marine Le Pen de macht. In Den Haag droeg Rutte de macht over aan een regering onder leiding van nationaal-populist Geert Wilders.

    Mark Rutte leidde zijn land bijna veertien jaar lang, ruim vijfduizend dagen, in vier verschillende coalities. Hij is wat je in Duitsland een neoliberaal zou noemen. Hoewel zijn kabinetten allerlei politieke smaken combineerden, waaronder de sociaaldemocratie, bleef Rutte altijd vasthouden aan het ideaal van een niet al te aanwezige overheid. In zijn ogen was de staat iets waarvan burgers bevrijd moesten worden, zodat ze ‘met verve konden leven’. Zelfs toen Europa achtereenvolgens te maken kreeg met de financiële crisis, de migratiecrisis en vervolgens de pandemie, bleef Rutte onverschrokken. 

    Het feit dat de terugtrekking van de staat onder zijn bewind de burgers een gevoel van onveiligheid bezorgde, kwam tot uiting in steeds nieuwe regeringscrises – en in de winst die rechts-extremistische en nationaal-populistische partijen boekten.

    Aan het einde van zijn liberale tijdperk staat, paradoxaal genoeg, het verlangen naar veiligheid vanuit de staat nu voorop. Het beheersen van migratie, het verlagen van de kosten van levensonderhoud, het beschermen tegen oorlog in Europa – het zijn vragen waarop het liberalisme van Mark Rutte geen antwoord kon geven. De illiberale krachten rondom Wilders namen de macht over – tegen de immigratie, tegen de EU en lange tijd ook tegen Oekraïne.

    Wat heeft de opkomst van de illiberalen te maken met de recordtermijn van aartsliberaal Rutte? Of fundamenteler: hoe verdedig je de democratie vandaag de dag tegen haar vijanden? Dit zijn vragen waar Mark Rutte mee te maken krijgt als hij binnenkort leiding geeft aan de militaire alliantie, die zichzelf ziet als een paraplu en een schild van de liberale democratie tegen autocratie.

    Volgens een inside joke verdient de Russische president eigenlijk de onderscheiding ‘Verkoper van het Jaar’

    De nieuwkomer treft een NAVO aan die op haar 75ste verjaardag zowel van buitenaf als van binnenuit onder druk staat zoals misschien wel nooit eerder in haar geschiedenis. Het is goed mogelijk dat Rutte de alliantie niet alleen ten opzichte van Vladimir Poetin zal moeten herpositioneren, maar ook tegen de aanvallen van Donald Trump.

    De nieuwe zoektocht van Rusland naar wijdverbreide macht is, hoe paradoxaal het in eerste instantie ook klinkt, geen al te grote uitdaging voor het zelfbeeld van de NAVO. De Russische oorlog brengt hen terug naar het oorspronkelijke doel van de Koude Oorlog, toen het Westen probeerde de agressieve expansiedrift van de Sovjet-Unie in toom te houden. Vladimir Poetin heeft de NAVO versterkt (in tegenstelling tot zijn bedoeling uiteraard); de organisatie is recentelijk uitgebreid met Zweden en Finland en telt nu 32 lidstaten. Volgens een inside joke verdient de Russische president eigenlijk de onderscheiding ‘Verkoper van het Jaar’. De bestaansreden van de NAVO is lang niet zo onbetwist geweest als nu – althans vanuit Europees perspectief.

    En juist op dit punt worden de zaken lastig voor de toekomstige secretaris-generaal. Zijn moeilijkste taak zal zijn om de NAVO door een tweede presidentschap van Trump te leiden. De existentiële dreiging voor het huidige bondgenootschap komt van binnenuit. Trump gebruikt de alliantie al jarenlang als iets om mee te schermen. Ofwel de Europeanen betalen meer, snoeft hij tijdens verkiezingscampagnes, ofwel ik laat Poetin met hen doen wat hij wil.

    Niemand binnen de NAVO spreekt dit openlijk uit, al was het maar om Joe Biden niet af te vallen, maar Mark Rutte is gekozen met de terugkeer van Trump al in gedachten. Financial Times heeft onlangs onthuld dat Rutte de NAVO al eens van zijn toorn heeft gered. Tijdens een top in juli 2018 in Brussel verraste Trump de verzamelde regeringsleiders met een ultimatum. De verdeling van de lasten is oneerlijk, was zijn klacht. De VS betalen een onevenredig hoog bedrag voor een bondgenootschap dat in de eerste plaats dient om Europa te verdedigen.

    Vooral de toenmalige Duitse president werd volgens het FT-artikel op haar stuk gezet. De Bondsrepubliek gaf aanzienlijk minder dan de afgesproken twee procent uit aan defensie en kocht grote hoeveelheden gas van Rusland. Trump sprak Angela Merkel sarcastisch toe: ‘Wij verdedigen jou tegen Rusland, maar jij betaalt miljarden dollars aan Rusland?’ Het toenmalige (en huidige) hoofd van de NAVO, Jens Stoltenberg, probeerde Trump van repliek te dienen. Tijdens de Koude Oorlog, zei hij, hebben we geleerd dat we ‘samen sterker’ zijn. Trump antwoordde: ‘Hoe kun je samen sterk zijn als een land zijn energie bij de persoon vandaan haalt waartegen het ook beschermd wil worden?’ Ofwel iedereen zou zijn defensie-uitgaven verhogen, dreigde Trump, ofwel de VS zouden zich terugtrekken op nieuwjaarsdag 2019.

    In de paniek die volgde kwam het moment van Mark Rutte. Merkel, Macron en Stoltenberg stuurden hem naar voren om Trump te sussen met een drievoudige tegemoetkoming: u heeft gelijk als u ons bekritiseert; jullie hebben al voor hogere militaire uitgaven gezorgd; wij zullen in de toekomst veel meer doen. Trump stemde ermee in en dat leverde Rutte sinds 12 juli 2018 de reputatie op een Trump-fluisteraar te zijn.

    De chantage van Trump werkte (samen met de aanval van Poetin). De defensie-uitgaven van de NAVO-leden (exclusief de VS) zijn sinds de crash op de top met 55 procent gestegen. Destijds voldeden twee leden aan de doelstelling van twee procent; nu zijn dat er tweeëntwintig.

    Onconventionele ideeën

    Mark Rutte hoeft op het gebied van de lastenverdeling dus niet helemaal van voren af aan te beginnen wanneer hij straks opnieuw tegenover president Trump komt te staan. Maar rondom de belangrijkste kwestie is de situatie anders: de steun aan Oekraïne. Trump heeft hierover eveneens onconventionele ideeën: hij wil de oorlog snel beëindigen door Amerikaanse militaire hulp te gebruiken om beide partijen tot een deal te bewegen. Aan Zelensky wil Trump het signaal geven dat hij hiermee zal stoppen als de Oekraïense president bereid is te onderhandelen. Poetin daarentegen dreigt hij dat hij zijn steun anders zal verhogen.

    De NAVO bereidt zich voor op dit scenario door de coördinatie van de steun aan Oekraïne over te dragen van de door de VS gecontroleerde Ramstein-groep aan het bondgenootschap. Het idee is dat in de toekomst een NAVO-missie de levering van wapens en de training van Oekraïense soldaten zal controleren. (Waarschijnlijk zal de missie niet zo worden genoemd omdat de Duitse regering de naam afwijst; mensen in Berlijn vrezen dat het de indruk zou kunnen wekken dat de NAVO de troepen stuurt.)

    Rutte is een sympathieke stuurman die met veel mensen overweg kan en niet bang is voor contact met rechtspopulisten

    Vanuit Midden- en Oost-Europa werd de kandidatuur van Mark Rutte sterk bekritiseerd. Niet zonder reden: Rutte was lange tijd een van de voorstanders van de Nord Stream 2-Oostzeepijpleiding; Nederland heeft de doelstelling van twee procent niet gehaald; en eigenlijk zouden de nieuwe frontlijnstaten van het bondgenootschap eindelijk het voortouw moeten nemen. Dit was de reden voor de kandidatuur van de Estse premier Kaja Kallas voor de functie van secretaris-generaal van de NAVO.

    En toch is Rutte een goede keuze vanuit het perspectief van degenen die krachtige steun voor Oekraïne willen. Tijdens zijn ambtsperiode werd in juli 2014 vlucht MH17 van Malaysia Airlines boven Oekraïne door Rusland neergehaald, aan het begin van de eerste invasie door de Russen. Er kwamen 298 mensen om het leven, waaronder 192 Nederlanders. De Russische regering probeerde de misdaad te verdoezelen met eindeloze propagandaleugens. Het was Mark Rutte die de nabestaanden moest troosten en hen van informatie moest voorzien.

    Het betekende het einde van zijn naïviteit ten aanzien van het Ruslandbeleid en het verklaart ook waarom Nederland keer op keer een voortrekkersrol speelde bij de wapenleveranties aan Oekraïne met bijvoorbeeld de zelfrijdende houwitser uit 2000 en de F-16-straaljager.

    Als je tegenwoordig naar NAVO-insiders luistert, ontstaat het volgende beeld: als regeringsleider heeft Mark Rutte met zijn pragmatische onderhandelingsvaardigheden vier kabinetten van alle politieke smaken bij elkaar gehouden. Geen slechte training om de westerse alliantie van nu 32 landen te leiden. Rutte is een sympathieke stuurman die met veel mensen overweg kan – van extreemrechts tot centrumlinks – en niet bang is voor contact met rechtspopulisten. Dit is niet alleen belangrijk met betrekking tot Trump, maar mogelijk ook in de omgang met Frankrijk.

    En dat de liberaal Rutte het naïeve geloof van veel West-Europeanen heeft belichaamd dat zij de veiligheid volledig aan de VS kunnen uitbesteden, hoeft geen nadeel te zijn als hij straks de taak op zich neemt om dit decennialange misverstand recht te zetten.

  • Zweden: parlement keurt omstreden defensieakkoord met VS goed

    Zweden: parlement keurt omstreden defensieakkoord met VS goed

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Poetin prijst Pyongyang voor steun aan Rusland tijdens staatsbezoek in Noord-Korea

    » Branden in New Mexico: gouverneur roept noodtoestand uit

    Tegenstanders zien het besluit als een ‘historische omwenteling’

    Op dinsdag heeft het Zweedse parlement met grote meerderheid een tekst aangenomen die in december door Stockholm en Washington is ondertekend. Het akkoord geeft de Amerikaanse strijdkrachten toegang tot zeventien Zweedse defensiebases en hun toestaat militaire uitrusting, wapens en munitie in het land op te slaan.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De overeenkomst betekent een belangrijke verschuiving in het defensiebeleid van Zweden, dat in maart afzag van twee eeuwen militaire ongebondenheid door toe te treden tot de NAVO. Tegenstanders van het besluit zien het als een ‘historische omwenteling’, schrijft Svenska Dagbladet. Ze vrezen dat de overeenkomst de weg vrijmaakt voor de inzet van kernwapens en de installatie van permanente Amerikaanse bases in Zweden.

    De centrumrechtse regering van premier Ulf Kristersson, gesteund door de extreemrechtse Zweden Democraten (SD), verzekerde dinsdag dat de overeenkomst de Zweedse soevereiniteit respecteert. ‘Geen enkel land zal Zweden kunnen dwingen om kernwapens op zijn grondgebied op te slaan’, reageerde minister van Defensie Pal Jonson.

  • Fogh Rasmussen: ‘Politici moeten bedreigingen in de ruimte niet negeren’

    Fogh Rasmussen: ‘Politici moeten bedreigingen in de ruimte niet negeren’

    ‘De toegenomen militaire afhankelijkheid van de ruimte brengt nieuwe gevaren en uitdagingen met zich mee, en westerse beleidsmakers moeten hier dringend op inspelen’, bepleit voormalig secretaris-generaal van de NAVO Anders Fogh Rasmussen.

    Februari jongstleden werd Washington DC opgeschrikt door het nieuws dat de VS op de hoogte waren van Russische plannen om nucleaire wapens te gebruiken in de ruimte. En hoewel de leiders van het Amerikaanse Congres en de regering-Biden de ontstane paniek snel wisten te bedwingen, zijn met deze onthulling toch een paar belangrijke feiten onder de aandacht gekomen.

    De militaire dreiging in de ruimte is een feit en wordt met de dag groter. En zoals de strijd in Oekraïne laat zien, is moderne oorlogsvoering bijna geheel afhankelijk van ruimtetechnologie, waarbij aan beide kanten satellieten worden gebruikt voor communicatie, situatiebewustzijn en het mikken op vijandelijke stellingen.

    Maar deze verhoogde militaire afhankelijkheid van de ruimte brengt nieuwe gevaren en uitdagingen met zich mee.

    Het is geen geheim dat Rusland en China grote investeringen doen in de ontwikkeling van nucleaire ruimtewapens. Beide landen hebben ruchtbaarheid gegeven aan hun tests met antisatellietraketten. Van Rusland is bovendien bekend dat het laserwapens bezit die ontworpen zijn om vanaf de aarde satellietsensoren te verblinden. Moskou heeft zelfs ronduit gezegd dat westerse commerciële satellieten in een toekomstig conflict als legitiem doelwit zullen worden beschouwd.

    De ontwikkeling van nucleaire antisatellietwapens in de ruimte zou echter een aanmerkelijke escalatie betekenen – en tevens in strijd zijn met het Ruimteverdrag van 1967, dat het verbiedt om nucleaire wapens of andere massavernietigingswapens in een baan rond de aarde te brengen.

    Bovendien bestaat het gevaar dat landen die geen geavanceerde ruimtetechnologie bezitten – zoals Iran – die achterstand zouden proberen te compenseren door bij een toekomstig conflict vanaf de aarde projectielen af te vuren op doelwitten in de ruimte. In dat geval zouden vooral satellieten die zich dicht bij de aarde bevinden risico lopen.

    Kwetsbaar ecosysteem

    Wie kwaad in de zin heeft, zou ook een paar ‘lage’ satellieten kunnen vernietigen om een gevaarlijke hoeveelheid ruimteschroot te veroorzaken. Hierdoor zouden andere satellieten dan weer worden uitgeschakeld, waarbij niet alleen schade zou worden toegebracht aan militaire operaties, maar aan alle diensten wereldwijd die gebruikmaken van satellietverbindingen.

    Westerse beleidsmakers moeten dringend inspelen op deze nieuwe dreigingen.

    Allereerst moet Rusland duidelijk te kennen worden gegeven wat de consequenties zullen zijn van een escalatie in de ruimte. De NAVO heeft op dit punt een belangrijke stap gezet in 2021, toen besloten werd dat ook bij ‘aanvallen op, vanuit of binnen de ruimte’ een beroep kan worden gedaan op de clausule inzake wederzijdse verdediging van artikel 5. 

    Vervolgens moeten er, net als op alle andere terreinen, veiligheidsmaatregelen worden genomen, om de boodschap af te geven dat we in de ruimte stabiliteit willen bewaren.

    Ten tweede moet de ruimte worden behandeld als cruciale infrastructuur. Ruimteactiviteiten en -technologie zijn van essentieel belang voor onze nationale veiligheid, economie en ons dagelijks leven, en daarom moeten militaire strategen nauwer samenwerken met toezichthouders en ruimteagentschappen. De ruimte is een kwetsbaar ecosysteem, en een militaire escalatie zou ernstige gevolgen hebben voor alle andere activiteiten waarbij satellietverbindingen worden gebruikt.

    Tot slot moeten we er ons rekenschap van geven dat menselijke activiteit in de ruimte niet alleen wordt bedreigd door vijandige staten, maar ook door activiteiten waarbij een verhoogd risico bestaat op het creëren van ruimteschroot. NASA onderkent dit probleem door te stellen dat ‘het allergrootste gevaar voor ruimteschepen, satellieten en astronauten wordt gevormd door ruimteschroot’.

    Megaconstellaties

    Aangezien het aantal objecten dat we de ruimte in zenden de komende jaren exponentieel zal groeien, schiet ook het risico op dit soort botsingen omhoog. In 2018 waren er ongeveer 2000 satellieten actief in de ruimte. Dat aantal is inmiddels meer dan verdrievoudigd, en tegen het eind van dit decennium zouden het er wel eens 100.000 of meer kunnen zijn. Deze groei is vooral te wijten aan de commerciële megaconstellaties van satellieten die door bedrijven als SpaceX of Amazon worden gelanceerd. 

    Wanneer wordt het te druk in de ruimte? Daarvan hebben we tot op heden geen duidelijk beeld. Voor een inschatting van de algemene risico’s moeten beleidsmakers ook kijken naar de consequenties van de hoeveelheid objecten die in een baan rond de aarde wordt gebracht – niet alleen naar het potentiële gevaar van nieuwe antisatellietwapens. Het is een denkfout om aan te nemen dat een constellatie beter bestand zou zijn tegen aanvallen als er meer satellieten aan worden toegevoegd. Integendeel, daarmee zou deze juist kwetsbaarder kunnen worden, want gevoeliger voor een kettingreactie van botsingen die door een aanval op gang kan worden gebracht.

    De ruimte wordt vaak beschreven als het nieuwe geopolitieke krachtveld. In werkelijkheid ís de ruimte al het voornaamste gebied waarop strategische concurrentie tussen landen plaatsvindt. Toch bevindt het thema zich al lange tijd aan de uitersten van ons politieke bewustzijn. Gezien de centrale rol die onze activiteiten in banen rond de aarde spelen voor onze economieën, gemeenschappen en veiligheid, moet daar verandering in komen – en wel nu meteen. 

    Anders Fogh Rasmussen was secretaris-generaal van de NAVO (2009-2014) en minister-president van Denemarken (2001-2009). Momenteel werkt hij pro bono voor de Oekraïense regering als adviseur op het gebied van veiligheid. 

  • Hongarije geeft groen licht voor NAVO-lidmaatschap Zweden

    Hongarije geeft groen licht voor NAVO-lidmaatschap Zweden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Macron sluit het sturen van westerse troepen naar Oekraïne niet uit

    » President Macky Sall van Senegal kondigt amnestiewet aan

    De meerderheid was verbluffend: 188 voor en 6 tegen

    Het Hongaarse parlement heeft gisteren zijn steun uitgesproken voor de toetreding van Zweden tot de NAVO. ‘Een reuzenstap’, schrijft het Zweedse dagblad Dagens Nyheter. Na maanden wachten ‘stemde het Hongaarse parlement met een overweldigende meerderheid in met de kandidatuur van Zweden’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dit betekent dat de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie binnenkort zijn tweeëndertigste lid erbij krijgt. Net als Recep Tayyip Erdoğan voor hem liet Viktor Orbán nog enige twijfel bestaan over de beslissing van zijn land voordat hij uiteindelijk het lidmaatschap accepteerde. Het waren de verhoogde spanningen met Rusland die hem deden besluiten om zich voor de toetreding uit te spreken.

    Nu het parlement ja heeft gezegd, hoeft de nieuw gekozen Hongaarse president (of mogelijk de waarnemend president) alleen nog maar te tekenen. Het document wordt dan naar Washington gestuurd en het Zweedse NAVO-lidmaatschap is dan een feit.

  • VS, VK, Frankrijk en Duitsland spreken steun uit voor Rutte als NAVO-chef

    VS, VK, Frankrijk en Duitsland spreken steun uit voor Rutte als NAVO-chef

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Prominente politici waarschuwen voor ‘dictatoriale tendens’ in Venezuela

    » Zuid-Afrikaanse Showmax verdringt Netflix in Afrika

    Vrijwel zeker dat Rutte de opvolger van Stoltenberg wordt

    De Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland hebben zich allemaal achter de vertrekkende Nederlandse premier Mark Rutte geschaard om de volgende secretaris-generaal van de NAVO te worden, ‘op een cruciaal moment voor de alliantie nu de oorlog van Rusland tegen Oekraïne voortwoedt’, zo schrijft Al Jazeera. De vier belangrijkste NAVO-landen spraken donderdag hun steun uit voor Rutte om de huidige voorzitter Jens Stoltenberg op te volgen wanneer deze in oktober aftreedt. Rutte komt hiermee ‘in een sterke positie om het leiderschap van de trans-Atlantische alliantie in de wacht te slepen’, aldus de Qatarese nieuwszender.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De Verenigde Staten hebben onze NAVO-bondgenoten duidelijk gemaakt dat wij geloven dat Rutte een uitstekende secretaris-generaal voor de NAVO zou zijn,’ zei John Kirby, woordvoerder van de Amerikaanse Nationale Veiligheidsraad, donderdag tegen journalisten. De woordvoerder van premier Rishi Sunak van het Verenigd Koninkrijk zei dat het VK Rutte ‘krachtig steunt’. Een hooggeplaatste Franse functionaris vertelde persbureau Reuters dat president Emmanuel Macron al in een vroeg stadium voorstander was van de benoeming van Rutte. En de Duitse regeringswoordvoerder Steffen Hebestreit zei op X dat Rutte de steun van Berlijn had en prees hem als ‘een uitstekende kandidaat’.

  • Alexander Stubb wint presidentsverkiezingen in Finland

    Alexander Stubb wint presidentsverkiezingen in Finland

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israëlische veiligheidstroepen bevrijden twee gijzelaars in Rafah

    » Hongaarse president Katalin Novák treedt af

    Stubb krijgt sleutelrol in Fins lidmaatschap van de NAVO

    Zondag kozen de Finnen de centrumrechtse oud-premier Alexander Stubb tot hun nieuwe president. Het nieuwe staatshoofd krijgt ‘een sleutelpositie in het vormgeven van de rol van Finland in de NAVO in een tijd van steeds meer gespannen relaties met Rusland’, schrijft The New York Times. Finland trad in april 2023 toe tot het militaire bondgenootschap.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Stubb won de verkiezingen met 51,7 procent van de stemmen en versloeg de voormalig minister van Buitenlandse Zaken Pekka Haavisto, de kandidaat namens de Groenen. ‘Dit is een grote overwinning voor de democratie in Finland en ik ben ontzettend trots op alle Finnen die hebben gestemd,’ zei de winnaar. Hoewel hij niet dezelfde bevoegdheden heeft als de premier, beslist de Finse president toch over het buitenlands beleid van het land in nauwe samenwerking met de regering.

  • Regeringspartij Hongarije blokkeert NAVO-stemming over Zweden

    Regeringspartij Hongarije blokkeert NAVO-stemming over Zweden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Trump daagt Biden uit voor rechtstreeks debat

    » Britse koning Charles III heeft kanker

    De partij van Orbán kwam niet opdagen bij de stemming

    De regerende Fidesz-partij in Hongarije heeft een zitting van het parlement geboycot die door de oppositie was belegd om het NAVO-lidmaatschap van Zweden te ratificeren. Dat schrijft Dagens Nyheter. Zelfs toen een groep westerse ambassadeurs in het gebouw aankwam om aan te dringen op een stemming, veranderde er niets.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Maandenlang zei de Hongaarse premier Viktor Orbán dat het land niet als laatste zou tekenen voor het Zweedse lidmaatschap. Maar toen Turkije vorige maand het Zweedse lidmaatschap ratificeerde, is Orbán daarop teruggekomen, waardoor Hongarije momenteel als enige de toetreding van Stockholm tegenhoudt.

    De Hongaarse leider beloofde vervolgens publiekelijk aan de secretaris-generaal van de NAVO, Jens Stoltenberg, dat hij er bij het parlement op zou aandringen om ‘de ratificatie bij de eerst mogelijke gelegenheid af te ronden’, om vervolgens die belofte maandag te breken door niet te komen opdagen bij de stemming, tot woede van westerse diplomaten.

  • Waarom Europese militaire leiders waarschuwen voor oorlog

    Waarom Europese militaire leiders waarschuwen voor oorlog

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar Europa, waar verschillende ministers van Defensie en militaire leiders waarschuwen dat de NAVO betrokken zou kunnen raken bij een oorlog met Rusland.

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €5 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Wat zeggen Europese politici en legerleiders?

    Europese defensieministers en militaire leiders luiden de noodklok nu er een reële kans bestaat dat de NAVO-sceptische Donald Trump tot de volgende president van de VS zal worden gekozen – en dat Rusland misschien niet zal worden verdreven of verslagen in Oekraïne, schrijft The Guardian. ‘Deze koortsachtige stemming heeft geleid tot toenemende waarschuwingen dat Europa betrokken kan raken bij een oorlog met Rusland, ook al is Rusland op dit moment verwikkeld in een strijd met Oekraïne.’

    Rusland zou binnen vijf jaar na de oorlog in Oekraïne een NAVO-land kunnen binnenvallen, schrijft The New York Times. Althans, dat is volgens functionarissen en experts de tijd die Moskou nodig heeft om zijn leger opnieuw op te bouwen en te bewapenen.

    ‘We hebben altijd vermoed dat die mogelijkheid de enige existentiële bedreiging voor ons is’, zei majoor-generaal Veiko-Vello Palm, de commandant van de belangrijkste landmachtdivisie van het Estse leger, over een mogelijke Russische invasie tegen de Amerikaanse krant. ‘De afgelopen jaren hebben heel duidelijk gemaakt dat de NAVO als militaire alliantie niet klaar is om grootschalige operaties uit te voeren – wat in eenvoudiger gezegd betekent dat veel NAVO-militairen niet klaar zijn om tegen Rusland te vechten.’ 

    Ook de Duitse minister van Defensie Boris Pistorius waarschuwt in een interview met Der Tagesspiegel voor een mogelijke oorlog met Rusland. ‘We horen bijna dagelijks dreigementen van het Kremlin – onlangs nog tegen onze vrienden in de Baltische staten. We moeten er dus rekening mee houden dat Vladimir Poetin op een dag zelfs een NAVO-land kan aanvallen. (…) Onze experts verwachten een periode van vijf tot acht jaar waarin dit mogelijk zal zijn.’

    ANP 486627937
    De Duitse minister van Defensie Boris Pistorius bezocht op 18 december Duitse militairen in Litouwen. Pistorius waarschuwt voor een oorlog met Rusland in de komende vijf tot acht jaar. – © Kay Nietfeld / dpa

    De Nederlandse admiraal Rob Bauer, voorzitter van het militaire comité van de NAVO, zei onlangs tijdens een NAVO-bijeenkomst in Brussel dat NAVO-landen waakzaam moeten zijn voor oorlog en ‘het onverwachte moet verwachten’, bericht Politico. Volgens Bauer is het ‘geen vaststaand gegeven dat we in vrede leven’ en is dit ‘de reden (…) dat we ons voorbereiden op een conflict met Rusland’. 

    Grant Shapps, de Britse minister van Defensie, gebruikte nog krachtiger taal en stelde dat het vredesdividend van de Koude Oorlog voorbij was en dat het VK en zijn bondgenoten ‘van een naoorlogse naar een vooroorlogse wereld gaan’, waarbij idealisme moet plaatsmaken voor ‘hardvochtig realisme’. Hij stelde dat het tijd was voor herbewapening, om zo Europa te kunnen beschermen tegen ‘Poetins woede’.

    Wat betekent de onzekere steun van de VS?

    Het lijkt er steeds meer op dat het Amerikaanse Congres een nieuw militair hulppakket voor Oekraïne ter waarde van 61 miljard dollar niet zal goedkeuren, nu de Republikeinen in ruil voor hun steun meer geld voor een strenger grensbeleid eisen. ‘Experts vrezen dat zonder Amerikaanse steun [voor Oekraïne] Rusland geleidelijk de bovenhand zal krijgen’, schrijft The Guardian.

    Tegelijkertijd lijkt Trump de Republikeinse presidentskandidaat te worden en maakt hij volgens peilingen zelfs kans om opnieuw zijn intrek te nemen in het Witte Huis. In Europa bestaat de vrees dat hij de steun aan Oekraïne nog verder zal inperken en zelfs uit de NAVO zal stappen, zoals hij al in 2018 dreigde, als andere landen hun eigen militaire uitgaven niet verhogen. 

    Met het oog op de mogelijke terugkeer van Donald Trump in het Witte Huis riep Manfred Weber, leider van de Europese Volkspartij, in een interview met Politico op om zich voor te bereiden op oorlog zonder steun van de Verenigde Staten en om een eigen nucleaire verdedigingslinie op te bouwen. De NAVO is momenteel sterk afhankelijk van Amerikaanse kernkoppen, die gestationeerd zijn op zes militaire luchtmachtbases in België, Duitsland, Italië, Nederland en Turkije. In Europa bezitten alleen het Verenigd Koninkrijk, dat geen EU-land meer is, en Frankrijk eigen kernwapens.

    ANP 488859957
    De Nederlandse admiraal Rob Bauer, voorzitter van het militaire comité van de NAVO, zei onlangs tijdens een NAVO-bijeenkomst in Brussel dat NAVO-landen waakzaam moeten zijn voor oorlog. – © Olivier Hoslet / EPA

    Maar Europa worstelt om een verenigd front te vormen tegen Poetin. Morgen, op donderdag 1 februari, begint een EU-top in Brussel waarbij een overeenkomst moet worden gevonden over een steunpakket van 50 miljard euro aan Oekraïne. De Hongaarse premier Viktor Orbán, die vaker dwarsligt als het gaat om steun voor Oekraïne, heeft al aangekondigd dat hij het plan gaat veto’en. 

    Ondertussen kampt Oekraïne dit jaar met een financieel tekort van meer dan 40 miljard dollar, aldus The Wall Street Journal. De financiering van de VS en de EU zou naar verwachting ongeveer 30 miljard dollar daarvan dekken. Het geld is nodig om de overheid draaiende te houden en wordt gebruikt om salarissen, pensioenen en subsidies aan de bevolking te financieren. ‘Uitstel van militaire hulppakketten zou een klap zijn voor de Oekraïense strijd op het slagveld, die is vastgelopen na een mislukt tegenoffensief’, aldus de zakenkrant.

    Lukt het Europa om zijn defensie te versterken?

    Of Hongarije ook daadwerkelijk zijn veto tegen steun aan Oekraïne inzet, is nog maar de vraag. In een uitgelekt document ingezien door Financial Times blijkt dat mocht Orbán dwars blijven liggen, ‘EU-leiders publiekelijk zullen dreigen om alle EU-financiering aan Boedapest permanent stop te zetten met als doel de markten schrik aan te jagen, een run op de forint [de valuta van Hongarije] te veroorzaken en de kosten van leningen de hoogte in te jagen’, aldus de Britse krant.

    Nu Polen niet meer geleid wordt door de rechtse PiS, staat de nieuwe centrumlinkse regering niet achter Orbán, schrijft Al Jazeera. Daardoor is het mogelijk dat alle EU-leden unaniem stelling nemen tegen Hongarije om het land te dwingen in te stemmen met het steunpakket. 

    ANP 488916536
    Op woensdag begon de grootste NAVO-oefening sinds het begin van de Koude Oorlog: Steadfast Defender 2024. – © Sascha Steinach / IMAGO

    Ook op nationaal niveau voeren Europese landen hun defensiebudget op. Vorig jaar haalden 9 van de 29 Europese NAVO-leden de NAVO-norm om 2 procent van het bruto binnenlands product aan defensie te besteden, tegenover slechts twee landen in 2014, toen de NAVO de drempel vaststelde. Naar verwachting zal dit jaar ongeveer de helft de norm behalen, aldus The Wall Street Journal in een ander artikel. Het Nederlandse ministerie van Defensie heeft gezegd dat de militaire uitgaven dit jaar 2 procent van het bbp zullen bedragen. Vorig jaar was dat 1,7 procent.

    Hoe de beoogde grotere militaire macht moet worden ingezet, wordt op dit moment onderzocht. Op woensdag begon de grootste NAVO-oefening sinds het begin van de Koude Oorlog. Steadfast Defender 2024, zoals de oefening genoemd wordt, loopt tot mei en tijdens deze operatie wordt gekeken hoe Amerikaanse en Europese troepen kunnen samenwerken in landen die grenzen aan Rusland en op de oostflank van de alliantie voor als er een conflict zou oplaaien, aldus Reuters. De oefening zal plaatsvinden in onder meer Polen, de Baltische Staten en Duitsland en er doen zo’n 90.000 militairen aan mee. 

    Volgens defensiespecialist Rajan Menon in een opinieartikel in The New York Times heeft Europa geen enkele reden te vrezen dat het niet in staat is zichzelf te verdedigen tegen Rusland. ‘Vergelijk je Europa en Rusland met elke maatstaf die gewoonlijk wordt gebruikt om macht te meten, dan blijkt Europa veruit superieur.’