Tag: NAVO

  • Zal de Derde Wereldoorlog in Kaliningrad beginnen?

    Zal de Derde Wereldoorlog in Kaliningrad beginnen?

    De westerse scenario’s over een eventueel gewapend treffen tussen de Russische strijdkrachten en die van de NAVO nemen toe. De Moskovische site Vzglyad spreekt wat de Russische enclave betreft zelfs van ‘hysterie’.

    Keuze uit het archief

    Afgelopen week werd op een website van het Kremlin een decreet gepubliceerd waarin werd opgeroepen om de grenzen tussen de territoriale wateren in de Finse Golf te herzien. Rusland heeft het document inmiddels verwijderd, maar het maakte verontwaardigde reacties los bij een aantal buurlanden. De Russische woordvoerder Dmitri Peskov zei in een reactie dat ‘het niveau van de confrontatie in de Baltische regio vereist dat Rusland stappen onderneemt om zijn veiligheid te waarborgen’.
    De spanningen in deze regio dateren niet van gisteren, zo blijkt uit dit artikel van de Russische nieuwswebsite Vzglyad van begin 2017. De Russische exclave Kaliningrad, die aan de Oostzee ingeklemd ligt tussen Polen en Litouwen, fungeert al jaren als een opslagplaats voor raketten en kernwapens en wordt daarom door de omringende landen met argusogen bekeken. Als het tot een conflict tussen Rusland en de NAVO komt, dan zal Kaliningrad daarin een cruciale rol spelen, is de algemene gedachte in Oost-Europa.

    De regio Kaliningrad, ook wel het ‘Gibraltar van de Oostzee’ genoemd, behoort tot de belangrijkste strategische knooppunten op de wereldkaart. Enerzijds ligt ze ingeklemd tussen NAVO-grondgebied (Polen en Litouwen), anderzijds is elke operatie van de Atlantische Verdragsorganisatie in Noord-Europa verdacht zolang de enclave bestaat.



    De Verenigde Staten, Polen en Litouwen nemen eendrachtig aanstoot aan het feit dat Rusland zijn Iskander-raketten in Kaliningrad installeert en zijn militaire aanwezigheid in de regio versterkt. De Amerikaanse generaal buiten dienst Jack Keane luidde kortgeleden de noodklok in de Daily Mirror. Volgens hem zou Rusland van plan zijn de Baltische staten aan te vallen om de nieuwe president Donald Trump uit te dagen. Naast duizenden soldaten zou Rusland militaire installaties en kernkoppen in de regio Kaliningrad hebben gestationeerd.

    De Poolse pers lijkt nog meer geneigd om paniek te zaaien

    The Independent bevestigt op zijn beurt dat het Westen beducht is voor eventuele Russische militaire operaties op het grondgebied van de Europese Unie en dat Kaliningrad het eerste spanningsveld op het continent zou kunnen worden. De Britse krant citeert de Poolse minister van Defensie Antoni Macierewicz, die zijn bezorgdheid uitsprak over de komst van Russische oorlogsschepen met kruisraketten naar Kaliningrad.

    Deze hysterie rond Kaliningrad dateert niet van gisteren. Op 9 november 2015 sprak luitenant-generaal Ben Hodges, de opperbevelhebber van het Amerikaanse leger in Europa, een waarschuwing uit tijdens een ontmoeting met Litouwse militairen: ‘Sinds Kaliningrad is Rusland in staat NAVO-schepen de weg te versperren naar de Oostzee, waar we drie bondgenoten hebben: Estland, Letland en Litouwen.’ De generaal maakte zich ook zorgen over de gebieden ten noorden en oosten van Polen die respectievelijk aan de regio Kaliningrad en Wit-Rusland grenzen. ‘Wij noemen deze zone de Suwalki-kloof. De Russische en Wit-Russische legers zouden zeer snel de handen ineen kunnen slaan om de grens tussen Polen en Litouwen te blokkeren, waarmee drie NAVO-bondgenoten van de rest van de Verdragsorganisatie zouden worden afgesneden.’ Zijn verklaring vond veel weerklank in de regio.

    Korter geleden presenteerde de kolonel buiten dienst Douglas Macgregor, inmiddels adviseur, een ander conflictscenario tussen Rusland en de NAVO. Het eerste doelwit van de in Wit-Rusland gestationeerde Russische strijdkrachten zouden de Litouwse steden Vilnius en Kaunas zijn, waarna de Russen een corridor zouden forceren naar Kaliningrad om vanuit het zuiden Riga aan te vallen en de NAVO-strijdkrachten die ten oosten van de Litouwse hoofdstad zijn gestationeerd klem te zetten. De in Kaliningrad gestationeerde Russische troepen zouden op hun beurt in actie komen om hun collega’s bij te staan.

    Maar de Poolse pers lijkt nog meer geneigd om paniek te zaaien. Volgens analist Marek Swierczynski van de politieke site Polityka Insight zou er een ‘ernstig en gefundeerd gevaar’ bestaan dat ‘de Russen doorstoten naar Polen nadat ze de Baltische staten hebben bezet’. Net als Ben Hodges is Swierczynski van mening dat ‘de bezettingsmacht zijn troepen via de Suwalki-kloof zal laten aansluiten bij de strijdkrachten die al in de regio Kaliningrad zijn gestationeerd’.

    Bron: Courrier International
    Bron: Courrier International

    Met de Suwalki-kloof zou de aanzet zijn gegeven tot een oorlog tussen Rusland en de NAVO. Hierover heerst in elk geval wonderbaarlijke eensgezindheid onder de ‘specialisten op het gebied van de Derde Wereldoorlog’ in Oost-Europa. ‘De NAVO-troepen die de Baltische staten willen bereiken zijn gedwongen dat via deze kloof te doen, wat in het geval van een tegenaanval een zeer ongemakkelijke situatie oplevert. De eenheden van de Verdragsorganisatie zouden aan de ene kant in de tang worden genomen door de strijdkrachten in Kaliningrad, en aan de andere door die in Wit-Rusland,’ verklaarde Andrzej Wilk, voormalig analist van het Poolse ministerie van Defensie, in de krant Tygodnik Powszechny. De Poolse president Andrzej Duda bevestigt dat de regio Kaliningrad ‘de zwaarst gemilitariseerde zone in Europa’ is geworden. We moeten dus begrijpen dat in het geval van een werkelijk conflict de NAVO in de eerste plaats zal proberen de regio Kaliningrad te bezetten en de daar gestationeerde Russische strijdkrachten te liquideren.

    Volgens de Amerikaan Glen Howard, bestuursvoorzitter van de Jamestown Foundation, zou er in de nabije toekomst een hybride of conventioneel, of zelfs nucleair, conflict kunnen uitbreken in de Baltische staten. ‘In Kaliningrad zijn meer militaire middelen geconcentreerd dan in de drie Baltische staten tezamen. Naast de antiraketinstallatie S-400, met een bereik van vierhonderd kilometer, heeft Rusland er ballistische Iskander- en Tosjka-raketten staan die met hun bereik van vijfhonderd kilometer Warschau of Berlijn kunnen aanvallen. De Russische verdedigingsstrategie in de Oostzee is gebaseerd op een systeem van het type A2/AD (Anti-Access/Area Denial), dat de toegang tot een grondgebied verspert, zodat het te gevaarlijk voor de vijand wordt om zijn strijdkrachten in de zone te stationeren die hij wil verdedigen. De geografie van de Oostzee is bij uitstek geschikt voor dit type conflict, vooral vanwege de geringe diepte van de zee (53 meter), die het inzetten van grote oorlogsbodems bemoeilijkt. Om op een Russische aanval te kunnen reageren zal de NAVO eerst Kaliningrad moeten innemen.’

    De Russische marine bij Kaliningrad. – © Reuters
    De Russische marine bij Kaliningrad. – © Reuters

    Ook bevestigt Glen Howard de prognoses van de experts van het Pentagon, die denken dat de VS bijna 72 uur nodig zou hebben om zijn 82ste luchtlandingsdivisie in te zetten. ‘De andere oplossing zou het mobiliseren van de snelle reactiemacht van de NAVO zijn. Maar daarvoor is de politieke instemming van de leden van de Verdragsorganisatie vereist, terwijl met name Duitsland ervoor beducht zal zijn Rusland opnieuw voor het hoofd te stoten,’ vat Howard samen.

    Maar de confrontatie zou ook volgens een ander scenario kunnen verlopen: de blokkade van de regio Kaliningrad. Andrej Vypolzov, redacteur van de in Kaliningrad gevestigde informatiesite NewsBalt, herinnert eraan dat Litouwen onlangs de derde versie heeft gepubliceerd van een gratis brochure over verdedigingstechnieken in geval van een bezetting: ‘Met de verspreiding van guerrillahandleidingen wil Vilnius de Litouwers voorbereiden op de ergste scenario’s voor de driehoek Litouwen-Polen-Kaliningrad. De NAVO-analisten maken niet echt meer een geheim van dit plan, dat eruit zou bestaan een militaire blokkade van de regio Kaliningrad te provoceren, zodat Rusland genoodzaakt zou zijn een humanitaire corridor te openen in de Suwalki-kloof. Daarmee zou Litouwen, dat de aanzet tot de provocatie zou geven, Rusland dwingen de miljoen inwoners van de regio Kaliningrad te hulp te schieten, zodat de Russen vervolgens als “agressor” zouden kunnen worden weggezet en men de Litouwse bevolking zou kunnen oproepen om in verzet te komen.’

    Dit alles betekent natuurlijk niet dat de NAVO de ‘knoop van Kaliningrad’ tegen elke prijs wil doorsnijden, en al helemaal niet in één keer. Maar er wordt zo fel over de kwestie gediscussieerd dat die onvermijdelijk van invloed zal zijn op de relaties tussen Rusland en de Atlantische Verdragsorganisatie. En die zullen er zeker niet beter op worden.

    CONTEXT: Kwetsbaarheid van de Baltische Staten

    Het jaar 2016 is in het Donetsbekken niet rustig verlopen, zoals blijkt uit de verliezen van het Oekraïense leger. ‘Gedurende het jaar hebben 211 leden van de Oekraïense strijdkrachten hun leven gegeven voor de vrede en vrijheid in ons land,’ zo zei president Petro Porosjenko in een toespraak op 31 december, geciteerd in de KyivPost.

    De gevechten zijn doorgegaan, ondanks de akkoorden van Minsk die voorzagen in het terugtrekken van alle zware wapens uit het gebied. ‘In 2016’, pochte desalniettemin Oleksander Toertsjinov, hoofd van de Nationale Defensieraad, in het dagblad Den, ‘hebben we voor het eerst in drie jaar geen centimeter van het nationale grondgebied prijsgegeven aan de vijand. (…) Dit is pas het begin, 2017 wordt het jaar van de overwinning!’


    Dat krijgshaftig enthousiasme wordt getemperd door de onrust die de verkiezing van Donald Trump heeft teweeggebracht, die niets opheeft met de sancties tegen Rusland. Velen in Kiev vrezen dat het aan de macht komen van de Republikeinen in de VS de separatisten in het Donetsbekken de vrije hand zal geven, waardoor die op korte termijn een groot offensief zouden kunnen inzetten.

  • Gaddafi-aanhangers 
willen de macht terug

    Gaddafi-aanhangers 
willen de macht terug

    Vijf jaar na de dood van Moammar Gaddafi verkeert Libië in chaos. Dit geeft aanhangers van de voormalige leider de kans om voorzichtig terug te keren op het politieke toneel.

    De situatie in Libië is zo chaotisch dat er wel van ‘libisering’ gesproken wordt. Het is een fatale combinatie van balkanisering – opsplitsing van een staat in autonome gebieden – en somalisering, waarbij een regering niet is opgewassen tegen gewapende milities. Op het moment telt het land drie regeringen. In de afgelopen vijf jaar zijn er in Libië twee keer algemene verkiezingen gehouden, is IS er actief geworden en laaien er voortdurend etnische conflicten op. De wetteloosheid is zo groot dat steeds meer Libiërs een terugkeer eisen van de Jamahiriya [‘staat van de massa’] van Moammar Gaddafi.

    ‘Wij willen herstel van de Jamahiriya die door een staatsgreep van de NAVO vernietigd is,’ stelt Franck Pucciarelli. Deze in Tunesië woonachtige Fransman is woordvoerder van een overkoepelende organisatie van Libische en internationale revolutionaire comités, die fungeert als het officiële kanaal van de gaddafistische ideologie. Hij vertelt dat zijn organisatie sinds 2012 in Libië en daarbuiten actief is. In Libië heeft ze 20.000 leden, terwijl er in de buurlanden nog eens 15.000 à 20.000 gevluchte ex-militairen klaarstaan om het land binnen te trekken. ‘Wij zijn in staat om een volksopstand te ontketenen; de chaos die nu in Libië heerst, komt door onze acties,’ verzekert de woordvoerder.

    Typen aanhangers

    Ahmed, een vroegere ambtenaar van het ministerie van Buitenlandse Zaken die nu in Tunesië woont, is minder stellig. ‘We hebben van de instabiele situatie gebruik kunnen maken om terug te keren, maar we zijn er nog lang niet. Maar zo langzamerhand beginnen de Libiërs en de internationale gemeenschap wel in te zien dat Libië alleen onder de Jamahiriya regeerbaar is.’

    De twee mannen zijn het eens over wat er na de herovering van de macht in Libië moet gebeuren: er moet een referendum – of beter gezegd een volksraadpleging – komen over het herstel van de Jamahiriya. De internationale gemeenschap zou daarbij waarnemers moeten sturen om toe te zien op een eerlijk verloop. De herboren massastaat zou moderner van opzet moeten zijn, met een Senaat waarin de verschillende stammen vertegenwoordigd zijn, een Tweede Kamer en vooral een grondwet, die er onder Moammar Gaddafi niet was.

    Rachid Kechana, directeur van het Maghrebijns Centrum voor Onderzoek naar Libië, glimlacht als hij dit scenario hoort. Hij erkent dat de groene ideologie [groen is de kleur van de Jamahiriya] weer helemaal terug is: ‘Deze herwaardering van het oude regime is vooral het gevolg van de instabiele politieke situatie van na de revolutie. De aanhangers van Gaddafi maken hier handig gebruik van om hun plek terug te veroveren, maar echte steun onder de bevolking hebben ze niet. De Gaddafi-aanhangers zullen nooit meer aan de macht komen, maar ze kunnen nog wel, door strategische bondgenootschappen aan te gaan, een belangrijke rol gaan spelen.’

    Mattia Tosido, Libië-specialist bij de European Council on Foreign Relations, onderscheidt drie typen Gaddafi-aanhangers: de getrouwen van Gaddafi’s lievelingszoon Saïd al-Islam, die sinds 2011 in de westelijke stad Zintan gevangenzit; de aanhangers van generaal Khalifa Haftar, in het oosten van het land; en ten slotte de Jamahiriya-orthodoxen. Franck Pucciarelli hoort bij die laatste – en fanatiekste – categorie.

    Strijders van het Libische regeringsleger maken zich op voor een aanval op IS op 1 december 2016. – © Reuters
    Strijders van het Libische regeringsleger maken zich op voor een aanval op IS op 1 december 2016. – © Reuters

    De strijders die zich weer bij Haftar hebben aangesloten, profiteerden van een in juli 2015 door het parlement van Tobroek aangenomen amnestiewet voor plegers van misdaden tijdens de opstand in 2011. Deze wet moet de terugkeer mogelijk maken van de 1,5 à 3 miljoen merendeels gaddafistische vluchtelingen in Tunesië en Egypte.

    De clan van Saïd al-Islam is waarschijnlijk het beste georganiseerd; ook een deel van de orthodoxen heeft zich erbij aangesloten. Al-Islam werd weliswaar op 28 juli 2015 in Tripoli ter dood veroordeeld, maar zit nog steeds in Zintan gevangen. Officieel is hij de gevangene van lokale milities, maar hij geniet ruime privileges: hij schijnt zich vrijelijk door de stad te kunnen bewegen en voert continu gesprekken op zijn telefoon via de app Viber.

    Voorlopig lijkt Saïf al-Islam niet van plan te zijn om openlijk een greep naar de macht te doen. Eerder probeert hij van achter de schermen de politieke constellatie in zijn voordeel te veranderen. Veel westelijke stammen zijn bang voor een opmars van Haftar, die door oostelijke stammen gesteund wordt. Dat geldt ook voor de inwoners van Zintan, al zijn de machthebbers in die stad officieel medestanders van de generaal.

    De regio Tripoli is momenteel opgedeeld tussen een radicaal-islamitische groepering en de – ondanks internationale steun – erg zwakke regering van nationale eenheid. Saïd al-Islam zou zich kunnen opwerpen als compromisfiguur, nu de oostelijke regio Cyrenaica dankzij de recente overwinningen van generaal Haftar aan invloed gewonnen heeft. De strategische positie van de zoon van de vroegere dictator lijkt zo alsmaar sterker te worden.

    De zelfverklaarde Opperste Raad van Libische Stammen verkoos Saïd al-Islam in september 2015 dan ook tot leider van het land. In deze raad zijn bijna alleen maar Gaddafi-getrouwe stammen vertegenwoordigd en hij heeft verder geen enkele officiële status, maar toch is het symbolisch belang van deze uitverkiezing groot.

    ‘Dit land is een grap: er wordt alleen maar gevochten. Er is geen geld meer en de enige manier om aan werk te komen is door je aan te sluiten bij een militie’

    Sinds het voorjaar werkt de vroegere aanvoerder van het zuidelijke leger onder Gaddafi, Ali Kana, aan de vorming van een leger in de stad Fezzan, maar het is lastig in te schatten hoe succesvol hij hierin is. Ali Kana heeft altijd duidelijk gezegd dat zijn troepen noch Tripoli noch Tobroek zullen steunen, maar alleen een macht die de Jamahiriya erkent.

    In augustus hebben de Verenigde Naties voor het eerst voormalige Gaddafi-aanhangers, waaronder een voormalig president van het Volkscongres (het parlement onder de Jamahiriya) gevraagd om mee te praten over een politieke en economische oplossing van de crisis.

    Ook de bevolking begint zich af te vragen of de nieuwe situatie nu wel beter is dan de oude. In de Jumhouria-bank in Tripoli staat veertiger Mahmoed Abdelaziz al twee uur te wachten om 500 dinar [ca. 330 euro] op te nemen, net zoals hij dat meerdere keren per week doet. ‘Dit land is een grap: er wordt alleen maar gevochten. Er is geen geld meer en de enige manier om aan werk te komen is door je aan te sluiten bij een militie,’ schampert hij. Wel geeft hij toe dat je sinds de revolutie tenminste kritiek mag leveren, wat onder Gaddafi streng verboden was. Toch vond hij het vroeger beter, want ‘veiligheid is belangrijker dan vrijheid’.

    De revolutionaire milities van Tripoli zijn er goed van doordrongen hoe gevaarlijk deze wijdverbreide nostalgie kan worden. In juni vermoordden zij in Tripoli twaalf aanhangers van de Jamahiriya, toen hun gevangenisstraf voor in 2011 begane afpersingen erop zat.

    Auteur: Mathieu Galtier

    Drie machteloze regeringen

    2012 7 juli – Eerste vrije verkiezingen. Het gekozen parlement krijgt de naam Algemeen Nationaal Congres.

    2014 25 juni – Een nieuw gekozen parlement wordt door de internationale gemeenschap erkend. De ‘Libische Dageraad’, een coalitie van voornamelijk islamistische milities, steunt het oude parlement, dat uitwijkt naar de oostelijke stad Tobroek.

    2016 30 maart – In Tripoli wordt, met steun van de Verenigde Naties, een regering van nationale eenheid ingesteld, geleid door Fayez al-Sarraj.

    Middle East Eye
    Verenigd Koninkrijk | middleeasteye.net

    Gebeurtenissen in ‘Midwest-Azië’, o.l.v. David Hearst, afkomstig van The Guardian.

  • 2. Een EU-leger, serieus?

    2. Een EU-leger, serieus?

    Nu de VS een isolationistische koers dreigen te gaan varen, gaan er weer stemmen op voor een Europees leger. Een lachertje, oordeelt de Frankfurter Allgemeine.

    Al sinds lange tijd zijn er tal van goede redenen waarom de EU een grotere rol in de wereldpolitiek zou moeten spelen, zoals de opkomst van landen als China, het Russische revisionisme en de vele crises in de Arabische wereld en Afrika. Al deze ontwikkelingen schreeuwen haast om een gemeenschappelijke Europese reactie, want geen enkel EU-lid is sterk genoeg om ook maar in een van die gevallen zijn belangen zonder hulp te verdedigen.

    Daarbij komt inmiddels nog de verkiezingsoverwinning van een verklaard voorstander van afschermingspolitiek in de Verenigde Staten. Obama was al begonnen met een strategische terugtocht van de te groot gegroeide wereldmacht, maar hij beperkte zich tot Irak en Afghanistan. Hoewel nog lang niet duidelijk is hoe Trumps buitenlandpolitiek er precies uit gaat zien, is de reële kans aanwezig dat Amerika in de toekomst op veel plaatsen zal wegvallen als garantie van westerse zekerheid en westerse invloed. Dat geldt niet in de laatste plaats voor Europa.

    De voorwaarde voor een EU-leger is een Europese regering

    Is dat genoeg reden om grote stappen te zetten met de gemeenschappelijke defensiepolitiek van de EU, die tot nog toe bescheiden vormen aanneemt? Waarschijnlijk niet. De voorstellen daarover die momenteel in Brussel worden besproken, kunnen zeker niet worden beschouwd als de grondslag van een supermacht, ook al wordt daar door sommigen over gebazeld. Met een verbeterde planning van missies of een beetje meer samenwerking op het gebied van bewapening zijn de EU-landen nog lang niet in staat om de twee essentiële taken over te nemen die de Verenigde Staten momenteel via de NAVO uitvoeren: het leiden van ambitieuze operaties, en de bescherming van het NAVO-gebied.

    Poolse soldaten bij een NAVO-oefening in Polen. – © Reuters
    Poolse soldaten bij een NAVO-oefening in Polen. – © Reuters

    Voor beide hebben de Europeanen een veel omvangrijkere conventionele macht nodig en voor het afschrikken van Rusland bovendien een nucleair arsenaal, dat veel verder zou moeten gaan dan wat de Britten en Fransen te bieden hebben. En op een Britse bijdrage kan om bekende redenen toch al niet lang meer worden gerekend.

    Een Europees leger, waarvoor nu in Duitsland weer wordt gepleit, is echter niet alleen om materiële redenen een illusie. Als zo’n leger inzetbaar moet zijn en serieus genomen wil worden, dan zou het niet onder het vetorecht van 28, binnenkort 27 regeringen mogen vallen. De voorwaarde voor een EU-leger is een Europese regering. En daartoe zal zelfs Trump de Europeanen niet kunnen bewegen.

    Auteur: Nikolas Busse
    Vertaler: Pieter Streutker

    Frankfurter Allgemeine Zeitung
    Duitsland | dagblad | oplage 382.000

    Een van de belangrijkste kranten van Duitsland. Hoewel politiek onafhankelijk, wordt de FAZ over het algemeen een gematigd conservatief profiel toegedicht.

  • Dossier: Poetins nieuwe Koude Oorlog

    Dossier: Poetins nieuwe Koude Oorlog

    Hoe reageert Donald Trump op de Russische provocaties?

    Bij zijn aantreden wacht de nieuwe Amerikaanse president Trump een pikante confrontatie met Vladimir Poetin, de man over wie hij lovende woorden sprak. Nooit immers sinds de val van de Berlijnse Muur was de spanning tussen het Westen en Rusland zo groot.

    Poetin zorgt voor onrust op de Balkan en in de Baltische staten, dreigde met het inzetten van kernwapens en zou hebben geprobeerd de Amerikaanse verkiezingen (in het voordeel van Trump) te beïnvloeden. De Russische politicoloog Fjodor Loekianov waarschuwt voor een confrontatie in Syrië, de Financial Times voor een cyberoorlog. 

    1. Het woord ‘oorlog’ valt weer in Sarajevo

    2. Hoofdbrekens voor Trump

    3. Voorkom confrontatie in Syrië

    4. De gevaren van een cyberoorlog

    5. Een heel ander soort Koude Oorlog

    6. Stop de domme provocaties tegen Rusland

    © Illustraties: Tammo Schuringa

  • Stop de domme provocaties tegen Rusland

    Stop de domme provocaties tegen Rusland

    Volgens de bekende Britse journalist en polemist Rod Liddle is het Westen op een onnozele manier bezig om Rusland en Poetin zwart te maken. En vergeet het daarbij even de eigen fouten in Oekraïne, Syrië en Irak.

    Keuze uit het archief

    Deze week ging de oorlog in Oekraïne zijn vijfde jaar in. Er is al heel wat geschreven over de oorzaken en implicaties van dit conflict. In veel analyses ontbreekt echter de zelfreflectie, aldus journalist Rod Liddle. Het Westen draagt er met zijn eenzijdige kritiek op Rusland alleen maar aan bij dat het wederzijdse vijanddenken en de oorlogsretoriek in stand worden gehouden, betoogt hij in dit opiniestuk uit 2016.

    Al een paar weken vraag ik me af wat goedkoper zou zijn: een kelder uitgraven en een geigerteller en jodiumpillen kopen, of emigreren naar Nieuw-Zeeland. Je kunt me een angsthaas noemen, maar de kant die we opgaan bevalt me helemaal niet. Ik heb alleen de laatste jaren van de Koude Oorlog bewust meegemaakt, maar voor zover ik me kan herinneren toonden beide kanten, wij en zij, meestal wel een zekere mate van redelijkheid en gezond verstand.

    Ik heb liever dat een politicus pragmatisch is dan charismatisch, en als je me zou vragen wie mijn favoriete Russische politicus is, zou mijn antwoord dan ook altijd zijn: Brezjnev. Liever Brezjnevs grijze, verstikkende onverschilligheid en detente, dan Chroesjtsjov in zijn rol van onberekenbare boer die met de vuist op tafel slaat.

    Als Reagan in die tijd voor een microfoon aankondigde: ‘Over vijf minuten beginnen we met bombarderen’, snapte iedereen dat hij een grapje maakte. Als er nu een idioot parlementslid opkrabbelt en eist dat we Russische vliegtuigen gaan neerschieten, snapt iedereen dat hij geen grapje maakt, maar gewoon stompzinnig en gevaarlijk bezig is. Alleen, dit is een oorlogszuchtige stompzinnigheid die snel om zich heen grijpt. Elke dag schakelt de anti-Ruslandretoriek een tandje hoger. Soms komt die retoriek vanuit onze krijgsmacht, die zich misschien beter op haar gemak voelt met een vijand die ze begrijpt dan met allerlei bendes nihilistische, jihadistische gekken. Dan worden we gewaarschuwd dat de Russen Iskander-raketten in de buurt van de Baltische kust stationeren, om Letland, met zijn grote Russische minderheid, en Polen te bedreigen. En dan vertellen de tabloids ons elke dag dat Russische straaljagers telkens weer langs onze kust op en neer vliegen. Alsof ze dat niet al zeventig jaar doen. En alsof wij niet al zeventig jaar hetzelfde doen bij hen.

    Elke dag schakelt de anti-Ruslandretoriek een tandje hoger

    Van een krijgsmacht kun je dit soort zaken verwachten, neem ik aan. Maar als er ook politici aan boord klauteren, word ik echt ongerust. Want het is ónze kant die me bang maakt – niet de hunne. Boris Johnson, onze minister van Buitenlandse Zaken, riep als een clowneske ayatollah mensen op om te gaan demonstreren bij de Russische ambassade. Hiermee reageerde Boris op de inderdaad barbaarse luchtaanval van de Russen en het Syrische regeringsleger op Aleppo. Een week later ongeveer begon het Westen met chirurgische precisie in het laatste Iraakse IS-bolwerk, Mosul, mensen met echt volle baarden eruit te pikken en aan flarden te bombarderen, waarbij de fatsoenlijke, democratisch ingestelde burgers ter plaatse heel menselijk en barmhartig werden gespaard en natuurlijk zonder een schrammetje het bombardement overleefden.

    Slikken mensen die onzin? De VN en het Internationale Comité van het Rode Kruis hebben gewaarschuwd dat door de glorieuze inname van Mosul meer dan een miljoen mensen op de vlucht zullen slaan – en waarschijnlijk honderden mensen zullen omkomen. Maar als dat gebeurt, is het niet de schuld van de coalitie, het is de schuld van IS, of van wraakzuchtige sjiitische Iraakse soldaten, of van de bloeddorstige peshmerga. Wij hebben niks gedaan, chef.

    Wat de coalitie doet in Syrië en Irak, is net zo onsamenhangend en verkeerd als alle andere dingen die we de afgelopen tijd in het Midden-Oosten hebben gedaan – van de invasie in Irak en de steun aan de opstanden van de enigszins imaginaire ‘Arabische lente’ tot de rampzalige en domme interventie in Libië. Wat wij uit naam van een dwaas, goedbedoeld, liberaal evangelisme hebben gedaan, heeft veel meer levens gekost dan we op het conto van de Russen en Vladimir Poetin kunnen bijschrijven. In Syrië en Irak vechten we om mensen te ondersteunen die niet echt bestaan: de goedwillende, gematigde mensen, niet de jihadisten, maar ook niet Assad. Ze zijn op de vingers van één hand te tellen.

    © Tammo Schuringa
    © Tammo Schuringa

    Een tijdje geleden sprak ik iemand die voor de vluchtelingen in die twee ongelukkige landen werkt en die zeker geen vriend is van het Assad-regime. Wat zou nu het beste scenario zijn, vroeg ik hem. ‘Dat Rusland en Assad zo snel mogelijk winnen. Dan worden de minste burgers gedood.’ Maar wij doen wat we kunnen om die uitkomst te voorkomen, en verlengen zo de oorlog.

    Toen in de uitermate lichtgelovige westerse media de strijd om de bevrijding van Mosul werd aangekondigd, zei Vladimir Poetin te hopen dat de coalitie haar best zou doen om het aantal burgerslachtoffers als gevolg van de militaire acties te beperken; maar hij zei ook dat hij begreep dat een oorlog winnen soms onschuldige levens kost en dat hij niet zou gaan stampvoeten of iedereen zou oproepen om te gaan demonstreren bij de dichtstbijzijnde Amerikaanse of Britse ambassade.

    Kort nadat hij zijn verklaring had afgelegd, kondigden de Russen en de Syrische regering – uit humanitaire overwegingen – een staakt-het-vuren af in en rond Aleppo, zodat burgers zich via zes goed bewaakte corridors in veiligheid konden brengen. Dus terwijl de luchtmacht en de artillerie van de coalitie Mosul bombardeerden, kondigde Poetin zijn staakt-het-vuren af. En misschien is ook dat een reden voor de anti-Russische razernij van onze regering en de zwakke, angstige Amerikaanse regering – Poetin is sluw. Hij wint op zijn sloffen de propagandaoorlog.

    Jachtseizoen

    Het jachtseizoen op al wat Russisch is, is nu al een tijdje geopend. Hun atleten spelen vals en worden uitgesloten van sportevenementen. De onze slikken ondertussen prestatieverhogende medicijnen tegen de astma die ze anders de winst in de Tour de France zou kosten. De VS beschuldigen Poetin ervan dat Rusland een cyberoorlog voert om de presidentsverkiezingen te beïnvloeden. Maar moeten we soms geloven dat de VS géén geheime cyberoorlog voert?

    En dan is er Russia Today, dat nu naar de frontlinie is gedrongen. De Britse bank NatWest, grotendeels staatseigendom, heeft in serieuze, plechtige bewoordingen aangekondigd de bankrekeningen van deze in Groot-Brittannië gevestigde, door Rusland gefinancierde zender te zullen bevriezen. Verdomd, dat hebben we met de Pravda nooit gedaan. NatWest moest inbinden toen Russia Today – niet geheel ten onrechte – over beperking van de vrijheid van meningsuiting klaagde en dreigde dat de bankrekeningen van de BBC-poot in Rusland bevroren zouden worden. Onze regering ontkende glashard de hand te hebben gehad in het oorspronkelijke besluit van NatWest – ja hoor – en een woordvoerder van premier Theresa May voegde daar nogal onhandig aan toe: ‘Als je het breder bekijkt: willen we voorkomen dat er onjuiste informatie wordt verspreid? Ja, natuurlijk willen we dat.’

    Dus het is nogal duidelijk, nietwaar? De regering is hier wel degelijk direct bij betrokken. We proberen een zender dwars te zitten en liefst kapot te maken, omdat die iets uitzendt waar onze regering het niet mee eens is. Ik dacht altijd dat dat iets van de Russen was, dissidenten de mond snoeren? En toch, Russia Today mag dan standaard Poetins wandaden goedpraten, hun nieuwsuitzendingen onthullen soms een waarheid die anders verborgen zou zijn gebleven. Dan is het probleem niet dat ze desinformatie verspreiden, maar dat Russia Today juiste informatie verspreidt die de Britse overheid slecht uitkomt. Is de zender onbevooroordeeld, is hij onpartijdig, biedt hij altijd nuance en wederhoor? Nee, nee en nog eens nee. De BBC wel?

    We negeren onze eigen wandaden tegenover de mensenrechten en de vrijheid van meningsuiting

    Sommige Britten, vooral mannen van ongeveer mijn leeftijd, hebben een zekere neiging om Vladimir Poetin te bewonderen, voornamelijk vanwege zijn daadkracht en ultraconservatisme. Het Westen blijft tobben, maar Poetin treedt op – en misschien vergeven we hem daarom zijn homofobe oprispingen (of prijzen hem er zelfs om).

    Ik ben geen lid van deze ontluikende Britse fanclub. Het is gemakkelijk om daadkracht te tonen als je niet gehinderd wordt door democratie – zoals Poetin. Die is volgens mij amoreel, meedogenloos en oorlogszuchtig. En ik weet niet hoe diep zijn vreemde machismo van de-man-die-naakt-met-een-beer-worstelt gaat, of in hoeverre dat voor de show is. Dit is mijn zorg: wij provoceren en provoceren, we verdraaien de feiten tot ze in ons straatje passen, we demoniseren Poetin en zijn land op een oorlogszuchtige, eenzijdige manier en we negeren onze eigen wandaden tegenover de mensenrechten en de vrijheid van meningsuiting – in Oekraïne, in Syrië en in Irak.

    Ik hoop vurig dat Poetins oorlogszucht alleen maar een act is op het internationale toneel, en dat hij bij lange na niet zo dom is als Boris Johnson. Aan die hoop klamp ik me vast, voordat ik die tickets naar Wellington boek. Want het zou best ijdele hoop kunnen zijn. En het zou kunnen dat hij verder wordt gedreven dan hij kan verdragen.

    Voor een deel hebben we Poetin natuurlijk zelf geschapen. Je kunt een land niet in vijf of zes korte jaren zijn imperium, zijn politieke systeem en reden van bestaan, zijn industrie, zijn banen, zijn geld, zijn prestige en status in de wereld afnemen, en niet verwachten dat daarvoor iets terugkomt, een bepaalde hunkering naar het leven van vroeger, het verlangen naar een Stalin-light. Een hunkering naar Poetin. Het is een gemiste kans dat we Rusland halverwege de jaren negentig niet met liefde hebben overladen en niet hebben uitgenodigd om lid te worden van de NAVO. Het gevolg is dat we nu een antwoord moeten vinden op Poetin. En dat lukt ons niet. We verliezen het aan alle kanten.

  • De risico’s van een interventie in Libië

    De risico’s van een interventie in Libië

    Het heeft er steeds meer schijn van dat het Westen militair wil gaan ingrijpen in Libië. Maar zal dit de situatie niet juist verergeren?

    Westerse landen staan op 
het punt een offensief te lanceren tegen IS in Libië, aldus een militaire woordvoerder in de westelijke stad Misrata. Maar ter plekke bestaan grote zorgen dat verdere internationale inmenging in het land de situatie alleen maar zal verergeren.

    Libië is de afgelopen weken opgeschrikt door een reeks grote aanslagen van IS, waaronder een bomaanslag op een 
politiebureau in Zliten, bij Misrata, op 
7 januari, waarbij vijfenzestig mensen omkwamen en honderd anderen gewond raakten. Ook heeft IS aanslagen uitgevoerd op de belangrijkste olieterminals van Libië in R’as Lanoef en Sidra. Het zijn deze incidenten die 
hebben geleid tot speculaties dat de VS en zijn bondgenoten hun strijd tegen IS wel eens zouden kunnen uitbreiden naar Libië.

    De situatie op 8 februari.
    De situatie op 8 februari.

    Het nationale oliebedrijf van Libië (NOC) heeft ook opgeroepen tot een interventie om strategische delen van het land, waaronder de olieterminals, te beschermen. Ibrahim Bate el Mal, een woordvoerder voor de militaire raad van Misrata, verklaarde dat officials al gesprekken hebben gevoerd met Amerikaanse, Franse en Italiaanse militaire contacten. ‘Ik kan alleen maar zeggen dat de Amerikanen, Fransen 
en Italianen hebben gevraagd hoe zij de Libiërs kunnen helpen tegen IS te vechten, en dat de operatie niet lang zal duren. We zijn dicht bij een interventie,’ aldus Bate el Mal.

    Maar hij gaf ook toe dat veel mensen bezorgd zijn dat een militaire interventie kan mislukken en het misschien al te laat zou kunnen zijn. ‘Ik denk dat het verkeerd was om zo lang te wachten. We hebben het gevaar waarschijnlijk onderschat. Ik denk dat zelfs de westerse regeringen het verkeerd hebben gezien,’ zei hij. ‘Het punt is dat enerzijds de expansie van IS uit de hand is gelopen, maar dat anderzijds het gevaar bestaat dat de situatie door een militaire interventie alleen maar slechter wordt. Dat is het gevoel van onze mensen en onze troepen.’

    IS zal het spookbeeld oproepen van een westerse overname van het land

    In 2011 was een door de NAVO geleide luchtcampagne – met Amerikaanse, Franse, Italiaanse en Britse steun – van cruciaal belang bij het omverwerpen van het regime van de Libische leider Muammar Kadhafi. Maar het land is sindsdien in de greep van instabiliteit en onrust.

    Volgens Basher Bernani, lid van de gemeenteraad van Zliten, zijn de meeste mensen tegen buitenlands ingrijpen. ‘Deze situatie kan niet 
langer worden opgelost door luchtaanvallen,’ aldus Bernani. ‘Ze hadden eerder tussenbeide moeten komen, maar nu heeft IS Sirte helemaal ingenomen. Er zijn fundamentalistische militieleden in Benghazi, Misrata en Bin Jawad, er zijn “sleeper cells” in Tripoli en hier in Zliten en in Sabratha zijn twee trainingskampen.’

    Mensensmokkel

    Bernani zegt dat de plaatselijke bevolking bang is dat een buitenlandse interventie door IS als propaganda 
kan worden gebruikt om het spookbeeld op te roepen van een westerse overname van het land. Daardoor wint IS aan steun onder jonge mensen en kan de beweging sympathiserende strijders aantrekken uit Tunesië, Marokko, Algerije en andere landen, via de poreuze grenzen van Libië. ‘Het is waarschijnlijk dat Europese militaire actie de situatie zal verergeren en tientallen buitenlandse strijders hierheen zal brengen,’ zegt hij.

    Sinds IS op 7 januari zijn aanwezigheid in Zliten kenbaar maakte door de bomaanslag op het politiebureau, terwijl driehonderd rekruten op het plein daarvóór aan het trainen waren, hebben officials als Bernani voortdurende gewapende bescherming nodig gehad als zij zich door de stad bewogen. Terwijl we over het verwoeste plein lopen, wijst hij op scherven van de bomvrachtwagen, die was volgeladen met stukjes ijzer en scherpe messen om zo veel mogelijk slachtoffers te maken. ‘We hebben de armen en benen van onze jongens teruggevonden op de derde verdieping van het slaapverblijf,’ zegt hij. ‘Twaalf families hebben zonen verloren en kunnen niet rouwen, omdat de lichamen onherkenbaar zijn verminkt.’

    Een Tunesische militaire helikopter bij de grens met Libië, waar een 196 kilometer lange geul is gegraven om de doortocht van voertuigen te bemoeilijken. – © Nacer Talel / Getty
    Een Tunesische militaire helikopter bij de grens met Libië, waar een 196 kilometer lange geul is gegraven om de doortocht van voertuigen te bemoeilijken. – © Nacer Talel / Getty

    Bersani zegt dat onderzoekers denken dat IS het politiebureau op de korrel heeft genomen vanwege de banden met de Libische Kustwacht, die de 
faciliteit ook als rekruterings- en trainingscentrum gebruikte. Hij zegt dat Zliten een belangrijk tussenstation is voor mensen die de Middellandse Zee proberen over te steken naar Europa, en dat IS connecties lijkt te zijn aangegaan met andere militiegroeperingen die betrokken zijn bij de mensensmokkel, als een manier om inkomsten te verwerven. ‘Het wordt nu steeds duidelijker dat IS betrokken is bij de mensensmokkel, waardoor ze verzekerd zijn van grote hoeveelheden contanten,’ zegt hij.

    Volgens andere officials was de aanval in Zliten voor IS ook belangrijk, omdat de beweging zo aantoonde dat ze aanwezig is in de kuststrook tussen Tripoli en Misrata, en dat ze de middelen en de manschappen heeft om elders in Libië aanslagen te plegen.

    Mustafa Ben Aish, een ander lid van de gemeenteraad van Zliten en de directeur van een noodeenheid die in actie kwam na de bomaanslag op het politiebureau, verklaarde dat IS profiteert 
van de machtsstrijd tussen de rivaliserende regeringen in Tripoli en Tobroek. De situatie werd deze maand verder gecompliceerd door de aankondiging van een nationale regering. Deze wordt gesteund door de VN, maar afgewezen door veel leden van de twee concurrerende parlementen van Libië.

    ‘De Libiërs zijn niet klaar voor een nieuwe oorlog’

    Martin Kobler, de VN-gezant voor het land, gaf toe dat het politieke vredesproces te traag is verlopen om gelijke tred te kunnen houden met de expansie van IS. Hij betichtte de groepering van het ‘stelen van grondgebied van het Libische volk’.

    ‘De enige echte winnaar is IS, en de verwoesting van de barakken is daar het bewijs van,’ zegt Ben Aish, terwijl hij een lijst laat zien van de doden en gewonden. ‘De zwaarst gewonden werden geëvacueerd naar andere landen. Er zijn er nu vijftien in Italië en ongeveer twintig in Turkije. Sommigen van hen verkeren in kritieke toestand en iedere keer dat ik een telefoontje van hun familie krijg denk ik dat het in plaats van die jongens ook mijn eigen zoon had kunnen zijn. Dat is heel pijnlijk voor me,’ zegt hij.

    Na de bomaanslag in Zliten heeft IS aanvallen gepleegd op de olieterminals in R’as Lanoef en Sidra, waarbij minstens 37 personen zijn omgekomen en een stuk of vijf opslagtanks in brand zijn gevlogen, zodat een nieuwe klap 
is uitgedeeld aan de toch al zwaar belaagde Libische oliesector.

    Olie

    Vóór de revolutie van 2011 produceerde Libië 1,6 miljoen vaten ruwe olie per dag, vandaag nog geen 350.000. De aanvallen van IS doen vrezen voor een totale ineenstorting van de industrie. Voor IS lijkt het doel niet het verkopen van olie, zoals de beweging in Syrië en Irak heeft gedaan, maar het saboteren van de economie, waardoor Libië nóg instabieler wordt en IS kan profiteren van het machtsvacuüm.

    Volgens Bate el Mal zijn de militaire inlichtingenchefs bang dat een mogelijke interventie het land verder kan destabiliseren. IS-strijders uit Syrië, Irak en van elders zouden aan de oproep 
gehoor kunnen geven het territorium van het zelf uitgeroepen kalifaat te komen verdedigen. Hij zei dat strijders uit Soedan, Tunesië, Egypte, Algerije en Jemen zich al in Sirte aan het verzamelen waren, en opperde dat Kadhafi-loyalisten die uit zijn op wraak de beweging in de geboortestad van de vroegere leider steunen, net zoals aanhangers van Saddam Hoessein ervan zijn beticht IS in Irak te hebben gesteund.

    ‘We zien hier gebeuren wat in Irak al met de Baath-partij is gebeurd,’ zei hij.

    ‘De Libiërs betalen nu de prijs voor de gevolgen van hun revolutie. Ze zijn niet klaar voor een nieuwe oorlog, maar hun kinderen sterven door toedoen van IS. Al wat de beweging wil is het land verwoesten.’

    Auteur: Francesca Mannocchi
    Vertaler: Menno Grootveld

    Middle East Eye
    VK | middleeasteye.net

    Onafhankelijke site met een groot reservoir aan correspondenten, die de gebeurtenissen in ‘Midwest-Azië’ op de voet volgen o.l.v. David Hearst, afkomstig van The Guardian.

    CHRONOLOGIE: van hoop tot chaos

    20 okt 2011 | Dictator Muammar Kadhafi wordt gedood in Sirte. Drie dagen later roept de Nationale Overgangsraad (CNT) ‘de bevrijding’ van het land uit als slotstuk van de opstand die in februari begon en door een westerse coalitie wordt ondersteund.

    7  juli 2012 | Eerste vrije verkiezingen. Het Verbond van Nationale Krachten (AFN) komt als winnaar uit de bus. Het correcte verloop van de verkiezingen lijkt hoopgevend. Op 8 augustus draagt de CNT de macht over aan het parlement, de Algemene Nationale Raad (CGN).

    14 okt 2012 | Ali Zeidan wordt tot premier benoemd.

    2013 | De milities die Kadhafi hebben bestreden, weigeren de wapens neer te leggen en blijven actief in de grote steden. Islamistische stromingen, in het parlement vertegenwoordigd door de Partij voor Recht en Wederopbouw (PJC), blijven de regering in de wielen rijden. In het oosten van het land roeren de federalisten van Ibrahim Jadran zich. Het komt sporadisch her en der tot botsingen.

    20 feb 2014 | Vorming van een Grondwetgevende Raad, die in april voor het eerst bijeenkomt.

    11 maart 2014 | Ali Zeidan wordt afgezet en ontvlucht het land. Abdallah al-Theni neemt tijdelijk zijn plaats in.

    16 mei 2014 | Generaal Khalifa Haftar, ex-balling in de VS, duikt op in Libië en begint de Operatie Waardigheid tegen de islamistische milities.

    25 juni 2014 | Opnieuw verkiezingen. Het nieuwe parlement, zetelend in Tobroek, krijgt internationale erkenning.

    22 augustus 2014 | Een coalitie van islamistische milities, waaronder de Libische Dageraad, bezet Tripoli en steunt de CGN, die weigert het nieuwe parlement te erkennen.

    september 2014 | Er komt een dialoog op gang onder leiding van de VN-gezant Bernardino Léon.

    september 2014 | IS duikt op in Derna.

    januari 2015 | IS bezet Sirte, maar wordt uit Derna verdreven.

    17 dec 2015 | Er wordt in Skhirat (Marokko) een akkoord gesloten tussen een aantal strijdgroepen na bemiddeling van de nieuwe VN-gezant Martin Kobler.

    14 jan 2016 | Gevechten met IS rond de belangrijkste olie-installaties.

    19 januari | Er wordt een regering van nationale eenheid gevormd onder leiding van de voormalige architect Faiez Sarraj, onafhankelijk van beide ‘parlementen’. De regering zal in Tripoli zetelen. Om alle politieke groeperingen en alle etnische minderheden een stem te geven, telt deze regering 32 ministers, maar zij wordt (nog) niet erkend door alle deelnemers.