Tag: oorlog

  • Oorlog en vrede mogen niet afhangen van één enkele man

    Oorlog en vrede mogen niet afhangen van één enkele man

    Door middel van een korte video gaf Donald Trump bevel tot een oorlog, zonder daarvoor toestemming te vragen aan het Congres. Volgens opinieschrijver en voormalig veteraan David French is dat ronduit gevaarlijk. ‘Het Iraanse regime verdient zijn ondergang, maar ik ben bang dat we niet meer dan de voorwaarden scheppen voor een nog groter bloedbad onder burgers, zonder dat we tegenstanders van het regime ook maar enig redelijk vooruitzicht op succes bieden.’

    Acht minuten.

    Zolang duurde het filmpje waarmee president Trump op sociale media zijn oorlog met Iran aankondigde. Hij ging niet naar het Congres. Hij vroeg niet om een resolutie van de VN-Veiligheidsraad. Nee, hij zette misschien wel de meest monarchale stap die hij in zijn toch al monarchale tweede termijn heeft gezet: hij gaf simpelweg bevel tot een oorlog.

    Ik doe voor niemand onder in mijn afkeer van het Iraanse regime. Ik zal geen traan laten om de dood van de hoogste leider ayatollah Khamenei, die zaterdag omkwam bij een luchtaanval. Mijn woede over het Iraanse bewind is persoonlijk. Toen ik in 2007 en 2008 in Irak in het leger diende, werden mannen die ik kende daar gedood of zwaar verwond door milities die door Iran werden gesteund, met wapens die door Iran waren geleverd. 

    Maar mijn persoonlijke afkeer gaat niet boven de grondwet, en dat zou voor iedereen moeten gelden. Zoals ik op zaterdag in een debat hierover met medecolumnisten al zei, ben ik bang dat veel mensen nu zullen zeggen: ‘Ach ja, in een ideale wereld had Trump dit eerst aan het Congres gevraagd, maar dat is een gepasseerd station.’ En zo moeten we deze oorlog juist níét benaderen.

    Toestemming

    Uiteindelijk komt het simpelweg hierop neer: Trump had het Congres om toestemming moeten vragen voor een aanval op Iran of hij had van een aanval moeten afzien. Zonder die toestemming verkleint hij de kans dat deze oorlog uiteindelijk een succes wordt en vergroot hij de kans dat we dezelfde fouten maken die wij, net als andere machtige landen, al vaker hebben gemaakt.

    Door hierop te wijzen offer je het landsbelang niet op aan juridische proceduredwang, maar herinner je Amerikanen aan de goede redenen waarom de beslissingsbevoegdheid over oorlog en vrede zo geregeld is als in onze grondwet.

    De grondwet van 1787 was vooral bedoeld om een republikeinse staatsvorm te vestigen. Daarvoor moesten de traditionele bevoegdheden van de vorst uiteengerafeld worden om ze onder te brengen bij verschillende takken van de overheid. Voor militaire aangelegenheden werd in de grondwet de bevoegdheid om een oorlog uit te roepen in andere handen gelegd dan het opperbevel over de strijdkrachten. Simpel gezegd mag Amerika eigenlijk alleen ten strijde trekken op last van het Congres, maar berust het opperbevel van de strijdkrachten in zo’n geval bij de president.

    Het belangrijkste van deze grondwettelijke taakverdeling is dat vrede vooropstaat. Ons land kan alleen oorlog gaan voeren als de regering een meerderheid van het Congres ervan weet te overtuigen dat een oorlog in het landsbelang is. En dit geldt zowel voor een directe oorlogsverklaring als voor de daaraan nauw verwante toestemming voor de inzet van militair geweld, zoals bij Desert Storm in de eerste Golfoorlog, operatie Enduring Freedom in Afghanistan en operatie Iraqi Freedom in Irak.

    Aan het einde van Desert Storm had de VS het Iraakse leger weggevaagd

    Maar dit grondwettelijke kader doet nog veel meer: het dwingt een regering ook om haar beleid te verantwoorden. Als een president het Congres toestemming vraagt om oorlog te voeren, moet hij daarvoor niet alleen schetsen wat zijn redenen zijn, maar ook welke doelen hij zich stelt. Zo kunnen eventuele zwaktes in het pleidooi voor die oorlog worden aangewezen, en kan de slaagkans dan wel het risico op mislukking worden ingeschat.

    Mij bekruipt bijvoorbeeld een akelig gevoel van déjà vu bij de suggestie dat het verzwakken van regeringstroepen door middel van luchtaanvallen zal leiden tot de omverwerping van het regime door ongewapende (of toch grotendeels ongewapende) burgerdemonstranten en de vorming van een nieuwe regering. Aan het einde van Desert Storm had de VS het Iraakse leger weggevaagd en veel meer slachtoffers gemaakt dan Israël en de VS dit weekend in Iran. Het Iraakse volk kwam in opstand en de hoop bestond dat de dictator zou worden afgezet en de democratie zou zegevieren. Maar Saddam Hoessein had nog steeds meer dan genoeg vuurkracht en genoeg trouwe aanhangers om de opstand neer te slaan, nog ruim tien jaar aan de macht te blijven en tienduizenden tegenstanders te vermoorden.

    Het Iraanse regime verdient zijn ondergang, maar ik ben bang dat we niet meer dan de voorwaarden scheppen voor een nog groter bloedbad onder burgers, zonder dat we tegenstanders van het regime ook maar enig redelijk vooruitzicht op succes bieden.

    En als het regime al bezwijkt, dan is er geen garantie dat het resultaat naar onze zin zal zijn. Van Irak tot Syrië en Libië hebben we al gezien dat burgeroorlog leidt tot chaos, extremisme, terrorisme en destabiliserende migratiegolven.

    Afweging

    In een openbaar debat in het Congres hadden deze punten allemaal afgewogen kunnen worden. De regering had ons kunnen voorbereiden op de consequenties, zoals verlies van mensenlevens en economische ontwrichting. In plaats daarvan zei Trump zaterdag in zijn summiere toespraak: ‘Dit kan moedige Amerikaanse helden het leven kosten, er kunnen slachtoffers vallen. Zo gaat dat vaak in een oorlog.’ Ja, dat kun je wel zeggen. Maar daar blijft het niet bij, verre van. Het Amerikaanse volk had meer informatie moeten krijgen. Daar had het recht op.

    Er waren goede redenen om Iran aan te vallen.

    Iran heeft een verdorven regime dat Amerika vijandig gezind is en militair agressief, zoals medecolumnist Bret Stephens betoogt. Het is al decennialang met de VS in conflict. Vanaf de gijzelingscrisis van 1979, toen Amerikaanse diplomaten en ambassademedewerkers 444 dagen door de Iraniërs werden gegijzeld, heeft Iran de Verenigde Staten talloze malen direct en indirect aangevallen.

    Door Iran gesteunde terroristen pleegden in 1983 de bomaanslag op een kazerne in Libanon die 241 Amerikanen het leven kostte. Door Iran gesteunde terroristen waren verantwoordelijk voor de dood van 19 Amerikanen bij de bomaanslag op het wooncomplex Khobar Towers in Saoedi-Arabië in 1996. Door Iran gesteunde milities hebben in Irak honderden Amerikaanse militairen gedood.

    Je mag wel stellen dat Iran al decennialang onvermoeibaar bezig is Amerikanen aan te vallen en te doden

    Sinds de tweede Irakoorlog worden Amerikaanse troepen in Irak onophoudelijk door milities van Iran belaagd. Je mag wel stellen dat Iran al decennialang onvermoeibaar bezig is Amerikanen aan te vallen en te doden.

    Daarnaast heeft Iran een van de meest agressieve en destabiliserende regimes ter wereld. Het steunt Hamas, Hezbollah en de Houthi’s, drie van de meest geduchte terroristische milities ter wereld, het vuurt raketten af op Israël en heeft Rusland drones geleverd voor zijn illegale invasie van Oekraïne.

    En de eigen bevolking wordt hardhandig onderdrukt. Het regime drukt alle kritiek de kop in, ontneemt vrouwen de meest elementaire mensenrechten en deinst er niet voor terug om bij protesten de eigen burgers bij duizenden af te slachten.

    Als je een lijstje wil maken van landen die vooral niet de beschikking moeten krijgen over een kernwapen, eindigt Iran heel hoog, zo niet bovenaan. Verhinderen dat Iran een kernwapen kan inzetten moet een van onze hoogste nationale veiligheidsprioriteiten zijn.

    Maar er waren ook goede argumenten tegen een aanval.

    Tegenargumenten

    Zoals mijn collega Eric Schmitt eerder berichtte, is Trump door zijn stafchef, generaal Dan Caine, gewaarschuwd dat er een groot risico bestaat op slachtoffers en dat een campagne tegen Iran een zware wissel trekt op de voorraad precisiewapens, net nu die hard nodig zijn om China te weerhouden van eventuele manoeuvres tegen Taiwan.

    Bovendien komt Iran nu misschien tot de overtuiging dat het zich niet meer hoeft in te houden, maar simpelweg zo veel mogelijk slachtoffers moet gaan maken onder de Amerikaanse strijdkrachten (en misschien zelfs onder Amerikaanse burgers). Het heeft al verschillende landen in de Golfregio aangevallen. Tot dusver hebben die aanvallen niet veel schade aangericht, maar het is te vroeg om daaruit op te maken dat Iran de VS of onze bondgenoten geen pijn kan doen.

    En als we die verliezen lijden zonder dat we een eind maken aan een nucleair programma waarvan Trump bovendien eerder gezegd heeft dat het al ‘weggevaagd’ wás, zonder dat er uiteindelijk een nieuw regime komt (ook al is de hoogste leider nu dood) en zonder dat we demonstrerende burgers ook maar enige bescherming kunnen bieden, dan hebben we straks in feite een zinloze, dodelijke oorlog verloren.

    Laat u door niemand wijsmaken dat moderne presidenten het Congres nu eenmaal overslaan. Dat we aan Trump eisen stellen die we aan niemand anders stellen. Het ministerie van Justitie liet president Bush in 2002 weten dat hij beschikte over ‘afdoende wettige en grondwettelijke gronden voor de inzet van geweld tegen Irak’, ook zonder expliciete toestemming van het Congres of een nieuwe resolutie van de VN-Veiligheidsraad. Toch vroeg Bush eerst om die toestemming en die resolutie (die hij ook kreeg), net zoals zijn vader eerder had gedaan met operatie Desert Storm tegen Saddam Hoessein.

    Er is geen nationale consensus over het besluit om Amerikaanse levens op het spel te zetten

    Hoe je ook denkt over operatie Iraqi Freedom (ik stond er toen en sta er nog steeds achter), onze troepen trokken ten strijde in het besef dat een meerderheid van het Amerikaanse volk achter hen stond. Ze wisten dat politici aan beide kanten van het politieke spectrum voor die strijd hadden gestemd.

    Nu zijn miljoenen Amerikanen verbijsterd door de gebeurtenissen. Er is geen nationale consensus over het besluit om Amerikaanse levens op het spel te zetten. Er is zelfs geen consensus onder de Republikeinen. Er is alleen een individuele consensus, van een grillige man die zo is losgezongen van de realiteit dat hij op Truth Social daadwerkelijk een artikel heeft doorgelinkt met de kop: ‘Iran probeerde in 2020 en 2024 de verkiezingen te verstoren om een zege van Trump te verhinderen, en kan nu weer oorlog met de VS verwachten’. Maken Trumps complottheorieën hem ook meer bereid om oorlog te voeren?

    Na afloop van de Amerikaanse oorlog met Mexico schreef het kersverse Congreslid Abraham Lincoln in 1848: ‘Altijd hebben koningen hun volk meegesleept in en armer gemaakt door oorlogen, waarbij ze doorgaans, zij het niet altijd, pretendeerden dat die oorlogen in het belang van dat volk werden gevoerd. Dit vonden onze grondleggers de meest schadelijke van alle vormen van koninklijke onderdrukking, en ze besloten daarom de grondwet zo te formuleren dat niemand de macht kreeg om ons aan deze vorm van onderdrukking te onderwerpen.’ Dat waren toen wijze woorden en dat zijn ze nog steeds. Trump is geen koning, hoe hij daar zelf ook over moge denken. Maar door Amerika op eigen houtje een oorlog in te slepen, gedraagt hij zich wel zo.

    David French schrijft over recht, cultuur, religie en gewapende conflicten. Hij is een veteraan van Operatie Iraqi Freedom en voormalig constitutioneel advocaat.

  • Iran belooft een ‘lange oorlog’, Israël ‘snelle en beslissende actie’ 

    Iran belooft een ‘lange oorlog’, Israël ‘snelle en beslissende actie’ 

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Griekenland: treinongeluk bij Tempi na drie jaar nog altijd een open wond

    » Verloren gewaande Rembrandt na 65 jaar herontdekt

    De bombardementen over en weer gaan nog altijd door

    Er is geen einde in zicht nu de vierde dag van het conflict tussen de VS, Israël en Iran aanbreekt. Israël lanceerde eerst een nieuwe aanval op Teheran in de nacht van maandag op dinsdag. ‘Een aanhoudende reeks explosies’ klonk in de Iraanse hoofdstad, aldus lokale correspondenten van Al Jazeera die melden dat ‘de aanhoudende bombardementen heviger zijn dan in de voorgaande nachten’. Het hoofdkantoor van de Iraanse staatsomroep IRIB werd geraakt, maar ‘de programmering gaat door’, bevestigde de Qatarese zender.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In een interview maandagavond met Fox News beweerde de Israëlische premier Benjamin Netanyahu dat zonder onmiddellijke actie het Iraanse nucleaire programma binnen enkele maanden ‘onaantastbaar’ zou zijn. ‘Jullie krijgen geen eindeloze oorlog’, benadrukte hij, en hij beloofde ‘snelle en beslissende actie’.

    Iran van zijn kant belooft een ‘lange oorlog’ en wijst elke vorm van onderhandeling af, na maandag nieuwe aanvallen te hebben uitgevoerd op Tel Aviv, Haifa en Oost-Jeruzalem, evenals op verschillende doelen in de Golfstaten.

  • Europese leiders verdeeld over het hervatten van de dialoog met Rusland

    Europese leiders verdeeld over het hervatten van de dialoog met Rusland

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland: automarkt in zwaar weer door afname van het aantal banen

    » VS: Logan Paul veilt zeldzame Pokémonkaart voor recordbedrag

    Landen willen dit alleen doen in coördinatie met de VS

    Vier jaar na de Russische invasie van Oekraïne lijken Europese leiders langzaamaan de diplomatieke banden met Rusland te willen aanhalen. Ze hebben de afgelopen maanden gedebatteerd over het herstellen van de dialoog met Rusland, schrijft The Moscow Times.

    Velen hebben zich verzet tegen dit idee, omdat Ruslands harde eisen onveranderd zijn en Moskou diplomatiek geïsoleerd moet blijven als straf voor de invasie van Oekraïne. Sommigen vrezen dat Europese belangen op de achtergrond raken in de door de VS geleide pogingen om een ​​vredesakkoord in Oekraïne te sluiten.

    De Franse president Emmanuel Macron bevestigde onlangs dat hij de gesprekken met Rusland had hervat door zijn belangrijkste buitenlandadviseur naar Moskou te sturen voor een ontmoeting met zijn Russische ambtgenoot.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In plaats van rechtstreeks met Moskou in gesprek te gaan, willen Europese leiders dit coördineren met de VS om ervoor te zorgen dat hun standpunten en belangen worden meegenomen.

    NAVO-chef Mark Rutte deelt die wens: ‘We zijn het er allemaal over eens dat Amerikaans leiderschap hier cruciaal is (…) Maar ik denk dat elk initiatief dat snel een einde maakt aan deze oorlog, aangemoedigd kan worden.’

    Volgens hoogste EU-diplomaat Kaja Kallas zal dezer dagen een lijst met concessies, waaronder beperkingen op de omvang van het Russische leger en de terugkeer van alle ontvoerde Oekraïense kinderen, aan de EU-lidstaten worden voorgelegd.

  • Genève: ‘zeer gespannen’ gesprekken tussen Kyiv, Moskou en Washington

    Genève: ‘zeer gespannen’ gesprekken tussen Kyiv, Moskou en Washington

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rubio voert campagne voor Orbán tijdens bezoek aan Hongarije

    » Iran: mensen brengen hulde aan vermoorde demonstranten

    De onderhandelingen zullen woensdag voortgezet worden

    De gesprekken die dinsdag in Genève plaatsvonden tussen Oekraïense en Russische functionarissen waren ‘zeer gespannen’, aldus The Kyiv Post, die een bron dicht bij de Russische delegatie citeert. ‘Ze duurden zes uur. Ze zijn nu voorbij’, aldus de bron.

    Ondanks de spanningen ‘zullen de trilaterale onderhandelingen, gericht op het beëindigen van de oorlog, woensdag zoals gepland worden voortgezet’, voegde de bron eraan toe. Deze gesprekken achter gesloten deuren volgen op twee onderhandelingsrondes in Abu Dhabi.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Hoewel tijdens de laatste ronde een gevangenenruil werd overeengekomen, blijft het kader voor een breder vredesakkoord dat voor beide partijen aanvaardbaar is, onzeker’, merkt de krant op. De Oekraïense hoofdonderhandelaar Roestem Oemerov had verklaard dat de nieuwe sessie zich zou richten op ‘veiligheids- en humanitaire kwesties’, terwijl de Russische kant van plan was de heikele kwestie van ‘territoria’ aan te pakken.

  • Kenia uit kritiek op Rusland wegens de inzet van Kenianen in Oekraïne

    Kenia uit kritiek op Rusland wegens de inzet van Kenianen in Oekraïne

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada: tien mensen omgekomen bij een schietpartij

    » Cycloon Gezani komt aan land in Madagaskar

    Rond de tweehonderd Kenianen zouden al zijn gerekruteerd

    Kenia zegt dat het met Rusland in gesprek zal gaan over de toenemende stroom berichten dat Keniaanse burgers worden gerekruteerd om te vechten in de oorlog in Oekraïne. Minister van Buitenlandse Zaken Musalia Mudavadi noemde de praktijk in een interview met de BBC ‘onaanvaardbaar en clandestien’. Hij zei dat Kenia meer dan zeshonderd illegale wervingsbureaus heeft gesloten die Kenianen zouden misleiden met de belofte van een baan in het buitenland. Ook zal Kenia Moskou aansporen een overeenkomst te tekenen die de dienstplicht voor Keniaanse soldaten verbiedt.

    De Keniaanse regering schat dat ongeveer tweehonderd Keniaanse staatsburgers zijn gerekruteerd om voor Rusland te vechten. Het exacte aantal is onduidelijk, aangezien Nairobi volhoudt dat de soldaten bij hun vertrek niet de officiële procedures hebben gevolgd. Tot nu toe zijn zevenentwintig Kenianen die in Rusland hebben gevochten gerepatrieerd. De autoriteiten bieden hun psychologische zorg om hun trauma te verwerken en hen te ‘deradicaliseren’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het is onduidelijk hoeveel Kenianen zijn omgekomen in de strijd voor de Russische troepen, en Rusland heeft zich nog niet formeel over deze berichten uitgelaten. Familieleden die de Russische ambassade in Nairobi om antwoorden hebben gevraagd, melden dat ze zijn afgewezen. Volgens schattingen van de Oekraïense inlichtingendienst zijn meer dan veertienhonderd mensen uit zesendertig ​​Afrikaanse landen gerekruteerd om voor Rusland te vechten.

    Oekraïne is eerder ook al bekritiseerd voor pogingen om buitenlandse staatsburgers te rekruteren om aan hun zijde te strijden. Oekraïense functionarissen hebben herhaaldelijk gewaarschuwd dat iedereen die voor Rusland vecht, als vijandelijke strijder zal worden behandeld en dat zich overgeven en behandeld worden als krijgsgevangene de enige veilige uitweg is.

  • Zelensky: ‘Het bereiken van duurzame vrede is realistisch’

    Zelensky: ‘Het bereiken van duurzame vrede is realistisch’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Friedrich Merz pleit voor meer economische Europese onafhankelijkheid

    » India en de Verenigde Staten bereiken handelsakkoord

    Deze week staan gesprekken met Rusland en de VS gepland

    Zelensky heeft maandag met zijn onderhandelaars overlegd ter voorbereiding op de trilaterale gesprekken met Rusland en de Verenigde Staten, die gepland staan ​​voor 4 en 5 februari, meldt Pravda. ‘Oekraïne is klaar voor echte vooruitgang. Wij geloven dat het bereiken van duurzame vrede realistisch is,’ zei hij in zijn dagelijkse toespraak.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hij verwelkomde ‘de-escalatiemaatregelen die het vertrouwen van het publiek in het onderhandelingsproces en de mogelijke uitkomsten ervan versterken’, zoals het stopzetten van de Russische luchtaanvallen op het Oekraïense energienet.

    Een Kremlin-woordvoerder gaf maandag echter aan dat directe onderhandelingen tussen Vladimir Poetin en Volodymyr Zelensky ‘alleen in Moskou kunnen plaatsvinden’, aldus The Kyiv Post. De Oekraïense president weigert echter ‘categorisch’ naar de Russische hoofdstad te reizen, meldt de krant.

  • De oorlog in Oekraïne duurt al langer dan de Sovjetoorlog tegen Duitsland

    De oorlog in Oekraïne duurt al langer dan de Sovjetoorlog tegen Duitsland

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Venezuela: Corina Machado en Delcy Rodríguez nemen elkaar op de korrel» Zendingswerkers ontdekken het nut van AI voor Bijbelvertaalwerk

    » Zendingswerkers ontdekken het nut van AI voor Bijbelvertaalwerk

    Rusland heeft na vier jaar minimale terreinwinst geboekt

    De oorlog in Oekraïne nadert zijn vierde jubileum. Sinds 12 januari 2026 duurt het conflict langer dan de tijd die de Sovjet-Unie van 1941 tot 1945 nodig had om nazi-Duitsland te verslaan. Er is echter een cruciaal verschil tussen het Sovjetoptreden in de Tweede Wereldoorlog en de Russische oorlog in Oekraïne, schrijft Europa Liberă România, de Roemeense versie van Radio Free Europe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Waar de Sovjet-Unie in de jaren veertig enorme stukken grondgebied terugwon, nieuwe territoria veroverde en een klinkende overwinning behaalde, worstelt Moskou nu om de overwinning op het slagveld te behalen.

    In plaats van uitgestrekte gebieden te veroveren, rukken de Russische troepen tergend langzaam op, tegen een absurd hoge prijs in termen van mensenlevens en materieel. Een kaartje op de website van het nieuwsplatform geeft weer welke gebieden Rusland in de jaren veertig en sinds 2022 in de oorlog in Oekraïne heeft veroverd.

  • Oekraïne: minstens twaalf doden bij Russische luchtaanvallen op Charkiv

    Oekraïne: minstens twaalf doden bij Russische luchtaanvallen op Charkiv

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zweden: regering wil gevangenisstraf vanaf dertien jaar mogelijk maken

    » Stroomuitval Berlijn: Duitsland looft 1 miljoen uit voor gouden tip

    Het totale aantal oorlogsslachtoffers nadert de 2 miljoen

    In de regio Charkiv in het noordoosten van Oekraïne trof een Russische drone een passagierstrein met bijna tweehonderd mensen, waarbij minstens vijf mensen omkwamen. Voorafgaand aan deze aanval had de regio Odessa in het zuiden al zo’n vijftig drones uit de lucht geschoten, aldus de lokale autoriteiten. In de stad Odessa zelf werden de lichamen van drie mensen vanonder het puin vandaan gehaald.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens de Oekraïense luchtverdediging werden er tussen dinsdag en woensdag in totaal 165 Russische drones op het land afgevuurd, waarvan er 135 werden neergehaald. Een nieuwe studie, gepubliceerd op dinsdag door het Center for Strategic and International Studies (CSIS) in Washington, voorspelt dat het aantal Russische en Oekraïense soldaten dat is gedood, gewond geraakt of vermist, tegen het voorjaar de twee miljoen zal bereiken.

    ‘Een duizelingwekkend aantal’, merkt The New York Times op, die erop wijst dat sinds het begin van het conflict ‘het moeilijk is om de menselijke verliezen nauwkeurig vast te stellen. Rusland wordt ervan verdacht het aantal doden en gewonden systematisch te onderschatten, terwijl Oekraïne geen officiële cijfers publiceert.’

  • Europa en VS komen met eensgezind vredesplan voor Oekraïne

    Europa en VS komen met eensgezind vredesplan voor Oekraïne

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Sneeuw, ijs en vrieskou eisen zes levens in Europa

    » Rodríguez: ‘De Venezolaanse regering bestuurt ons land, niemand anders’

    Kyiv wordt duurzaam versterkt met Franse en Britse troepen

    Europa en de Verenigde Staten vormden dinsdag in Parijs ‘een eensgezind front ter ondersteuning van Oekraïne’. Daarbij verwelkomden de Europeanen ‘de door de Amerikanen gesteunde veiligheidsgaranties en presenteerden ze een gedetailleerd plan om Kyiv duurzaam te versterken, inclusief de inzet van Britse en Franse troepen’ na een mogelijk staakt-het-vuren, aldus Politico.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Europeanen, Amerikanen en Oekraïners zijn het eens geworden over ‘robuuste’ veiligheidsgaranties voor Oekraïne, bevestigde Emmanuel Macron na overleg tussen de 35 lidstaten van de ‘Coalitie van de Bereidwilligen’. De Franse president specificeerde dat ‘enkele duizenden’ Franse soldaten ingezet zouden kunnen worden om de vrede in Oekraïne te bewaren in geval van een staakt-het-vuren.

    Zijn Oekraïense ambtgenoot, Volodymyr Zelensky, verwelkomde de vooruitgang, hoewel het vooruitzicht op een wapenstilstand nog ver weg lijkt. Rusland heeft zich tot nu toe stelselmatig verzet tegen elke vorm van westerse militaire aanwezigheid in Oekraïne.

  • Rusland beschuldigt Oekraïne van aanval op Poetins residentie

    Rusland beschuldigt Oekraïne van aanval op Poetins residentie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Noord-Korea doet proeven met langeafstandsraketten

    » VS: twee piloten komen om bij helikopterbotsing boven New Jersey

    Zelensky spreekt van ‘weer een Russische leugen’

    Rusland heeft aangegeven zijn standpunt over vredesonderhandelingen te zullen herzien nadat het Oekraïne heeft beschuldigd van een droneaanval op de residentie van president Poetin in Valdai, in de regio Novgorod. Volgens de Russische minister van Buitenlandse Zaken, Sergej Lavrov, probeerde Oekraïne de residentie aan te vallen met 91 langeafstandsdrones, maar werden alle drones vernietigd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Oekraïense president Volodymyr Zelensky ontkende de beschuldigingen en zei tegen journalisten dat het ‘weer een leugen van de Russische Federatie’ was. Hij waarschuwde dat Rusland mogelijk aanvallen op overheidsgebouwen in Kyiv en Oekraïne voorbereidt en daarvoor een excuus zoekt. ‘Ik ben er zeker van dat ze voorbereidingen treffen voor een aanval op de hoofdstad en waarschijnlijk op overheidsgebouwen,’ aldus Zelensky, geciteerd door The Times.

    Het is nog niet duidelijk of Poetin zich op het moment van de aanval in de residentie in Valdai bevond. Oekraïense media hebben eerder gemeld dat het paleisachtige bosverblijf nabij het Valdaimeer bijna net zoveel luchtafweersystemen heeft als Moskou. Satellietbeelden en onafhankelijke rapporten hebben aangetoond dat de locatie is versterkt met talrijke luchtafweersystemen.

  • Michael Walzer: ‘Er is nog nooit oorlog gevoerd tegen een ondergrondse stad’

    Michael Walzer: ‘Er is nog nooit oorlog gevoerd tegen een ondergrondse stad’

    Moraaltheoreticus Michael Walzer verdiept zich sinds jaar en dag in de beweegredenen om een oorlog te voren. En ja, soms zijn die, volgens hem, te rechtvaardigen.

    ZEITmagazin: Professor Walzer, voert Israël een rechtvaardige oorlog tegen Hamas?

    Michael Walzer: Ja. Maar de hoofdzaak is het verschil tussen ius ad bellum, de juiste beweegredenen om oorlog te voeren, en ius in bello, het juiste gedrag in een oorlog. Het bloedbad op 7 oktober was voldoende reden om oorlog te voeren; Israël heeft het recht om zichzelf te verdedigen. Maar er is veel ruimte voor kritiek over hoe Israël deze oorlog voert.

    Wat kenmerkt een rechtvaardige oorlog?

    Dat kan ik het beste uitleggen met een voorbeeld uit het dagelijks leven. Als ik op straat word aangevallen, heb ik het recht om mijzelf te verdedigen. Ook iemand die mij te hulp schiet handelt rechtvaardig. Dit zijn de twee fundamentele principes: zelfverdediging en de verdediging van anderen. Een derde geval van rechtvaardige oorlog is een interventie om massamoord te voorkomen, zoals toen de Vietnamezen een einde maakten aan het schrikbewind van de Rode Khmer in Cambodja. Of dat het Westen had moeten ingrijpen in Rwanda, maar niets deed.

    Hoe kijkt u naar de grootschalige Iraanse aanval op Israël [in april 2024]?

    Ik vond de Israëlische aanval op het Iraanse consulaat in Damascus een roekeloze escalatie, hoewel hij niet opweegt tegen de aanval op de Israëlische ambassade in Argentinië in 1992, die nu officieel aan Iran is toegeschreven door het Argentijnse gerechtshof. De Iraanse reactie was een nog grotere escalatie. Hoe onbezonnen dit was, hangt ervan af of Iran verwachtte dat een aantal raketten door de verdediging heen zou komen om dood en verderf te zaaien, of op de een of andere manier wist dat dat niet zou gebeuren.

    Wat denkt u dat de inschatting was van het regime?

    Ik neem aan dat eerste, wat Israël weer reden geeft om terug te slaan als je gelooft in vergeldingsaanvallen. Dat geldt voor mij niet, dus ik hoop dat Israël een indrukwekkende verdedigingsoverwinning incasseert en dank uitspreekt voor de multinationale coalitie die dit mogelijk heeft gemaakt. Ik hoop, tegen beter weten in, dat deze verschrikkelijke Israëlische overheid haar kans grijpt om met deze coalitie samen te werken en een politieke overwinning tegen Hamas af te dwingen, aangezien een militaire overwinning een onaanvaardbaar aantal mensenlevens zal kosten – als die al mogelijk is. [In juni jl. reageerde Israël met een grootschalige aanval op Iraanse nucleaire en militaire doelen.]

    een militaire overwinning zal een onaanvaardbaar aantal mensenlevens kosten – als het al mogelijk is

    In uw onderzoek heeft u gekeken naar hoe er de afgelopen drieduizend jaar oorlog is gevoerd. Wat is er zo uniek aan de Israëlische oorlog tegen Hamas?

    Er is nog nooit oorlog gevoerd tegen een ondergrondse stad. Weinig mensen hebben het hierover. De Vietcong had ook een tunnelsysteem, maar vergeleken met Hamas was dat primitief. De Amerikaanse soldaten, toen ook wel tunnelratten genoemd, moesten klein en dun zijn zodat ze in de gangen pasten. Met de tunnels van Hamas is dat niet nodig. Hamas heeft een technisch wonder gebouwd: meer dan 700 kilometer aan tunnels van drie verdiepingen, in zo’n klein gebied. De Israëliërs waren overrompeld. Het feit dat ze verwoestende bommen van twee ton per stuk op Gaza hebben gegooid, hangt hiermee samen; ze wilden de tunnels raken. Maar dat is nog nauwelijks gelukt. Het netwerk ligt te diep onder de grond. In dit opzicht is de oorlog bijna experimenteel.

    De Gazastrook is ook aan alle kanten afgesloten en er is geen uitweg voor de burgerbevolking.

    De Joodse filosoof Maimonides schreef in de middeleeuwen dat een stad slechts van drie kanten belegerd mag worden: de vierde zijde moet open blijven zodat burgers kunnen vluchten en noodhulp binnen kan komen. In feite betekent dat dat een strijdmacht een stad niet volledig mag omsingelen. Gaza hééft geen vierde, open zijde: aan drie kanten wordt het gebied gecontroleerd door Israël, aan de vierde kant weigert Egypte grootschalige tentenkampen in de Sinaï uit vrees dat Israël de ontheemde mensen niet meer laat terugkeren. Daar komt bij dat een belegering zoals die aan het begin van de oorlog om nog een reden niet kon werken. Door de eeuwen heen hebben legers geprobeerd hun vijanden uit te hongeren om zo van hun leiders een capitulatie af te dwingen, maar Hamas lijkt bereid zijn eigen bevolking zeer zwaar te laten lijden. Juist daarom is deze belegeringsstrategie van Israël op politiek, strategisch en moreel vlak een fout.

    De secretaris-generaal van de Verenigde Naties heeft Israël er onlangs van beschuldigd dat het ‘honger als oorlogswapen’ gebruikt. De humanitaire situatie in Gaza is verschrikkelijk. Wat denkt u daarover?

    Toen Israël deze oorlog verklaarde, was er geen plan om de burgerbevolking te verzorgen. Gezaghebbers dachten waarschijnlijk dat Hamas of humanitaire organisaties dat zouden doen. Voor veel Israëliërs speelde het na de aanval op 7 oktober simpelweg geen rol. Maar humanitaire organisaties zijn afhankelijk van hulpmiddelen die de grens overkomen en de Israëliërs zijn terughoudend om bezorgingen door te laten. Bepaalde leden van het extreemrechtse kamp wilden de bezorgingen zelfs actief stopzetten. Het is geen nieuws dat deze regering incompetent en immoreel is, maar binnen het leger hadden ze moeten weten hoe schadelijk zo’n aanpak zou zijn voor het imago van het land. Nu krijgt Israël de schuld van de humanitaire situatie en tot op zekere hoogte zijn ze inderdaad verantwoordelijk.

    Het is geen nieuws dat deze regering incompetent en immoreel is

    De zware bombardementen op de Gazastrook worden vergeleken met die op Dresden, Aleppo en Grozny. Is dat terecht?

    In Dresden was het doel van de geallieerden om een vuurstorm te creëren waarin zo veel mogelijk mensen omkwamen. Er waren nauwelijks nog relevante militaire doelwitten. In Hamburg en Keulen bombardeerden de Britten woongebieden om burgers dakloos te maken. De Israëliërs zijn niet altijd even voorzichtig geweest in de weken na 7 oktober en hebben de criteria voor aanvaardbare nevenschade versoepeld in vergelijking tot eerdere conflicten, waarbij het doel was om het aantal burgerslachtoffers te minimaliseren. Maar het is niet hun doel om burgers te doden. Anders was het dodental nog hoger geweest.

    Winston Churchill rechtvaardigde het bombarderen van Duitse steden met het principe van de ‘absolute noodsituatie’, een existentiële bedreiging voor eigen land. Bestaat er in de huidige situatie een existentiële dreiging voor Israël?

    De oorlog is voor Israël van existentieel belang, maar er was geen concrete dreiging van genocide tegen de Israëlische bevolking. Deze oorlog is in zoverre existentieel dat als Israël er niet in slaagt zijn grenzen te bewaken en toekomstige aanvallen te voorkomen, veel burgers waarschijnlijk het land zullen verlaten. Maar op dit moment is er geen absolute noodsituatie. Daarom is het land gebonden aan dezelfde standaarden waar ze zich in eerdere conflicten aan hebben gehouden.

    Welk effect zal de oorlog hebben op het Palestijnse collectieve bewustzijn?

    Als Hamas op de een of andere manier wordt verslagen en Gaza onder het gezag komt van een multinationale autoriteit, kan ik mij voorstellen dat de Palestijnen die kans grijpen om te proberen een vorm van veiligheid en zelfbeschikking te bewerkstelligen. Als dat niet lukt en Hamas de oorlog overleeft, zullen de Palestijnen radicaliseren, en daarmee de Israëliërs. Dit is het effect dat oorlog op mensen uitoefent als de uitkomst onzeker is. Ook hier dient Duitsland als een goed voorbeeld; de bombardementen op Hamburg, Keulen en Dresden en de overwinning van de geallieerden hebben geen nieuwe nazi’s gecreëerd.

    Als Hamas de oorlog overleeft, zullen de Palestijnen en de Israëliërs radicaliseren

    De druk om de oorlog te beëindigen ligt bijna uitsluitend op Israël. Waarom vraagt bijna niemand aan Hamas om de wapens neer te leggen?

    Deze vraag krijg ik vaak van Amerikaanse Joden. Niemand oefent druk uit op Hamas omdat het duidelijk is dat het lijden van hun bevolking ze niets kan schelen.

    Wat zou de prioriteit van Israël moeten zijn vanuit moreel perspectief ? Hamas verslaan? De gijzelaars redden? Of de Palestijnse burgers beschermen?

    Het bevrijden van de gijzelaars kan zelfs samengaan met het verbeteren van de humanitaire situatie in Gaza als gevolg van vredesonderhandelingen. Netanyahu’s aanpak is een paradox: op deze manier oorlog voeren en de gijzelaars willen bevrijden. Mijn vrienden in Israël zeggen dat het redden van de gijzelaars topprioriteit moet hebben omdat het van groter belang is voor de toekomst van het land en de solidariteit onder de bevolking dan het uitroeien van Hamas. Als Hamas de oorlog overleeft, zullen de Palestijnen en de Israëliërs radicaliseren

    Wie zijn uw vrienden in Israël?

    Mijn vrouw Judy en ik zijn zo’n veertig à vijftig keer naar Israël geweest; we hebben daar meer vrienden dan in Princeton, waar we hebben gestudeerd. Mijn vrienden zijn linkse zionisten, voornamelijk van mijn generatie: professoren en intellectuelen die de vredesbeweging steunen.

    Netanyahu’s aanpak is een paradox: op deze manier oorlog voeren en de gijzelaars willen bevrijden

    Het Israëlische leger heeft bewijs geleverd dat meerdere werknemers van UNWRA, de noodhulpdienst van de VN in de Palestijnse gebieden, betrokken waren bij het bloedbad op 7 oktober. Bent u hierdoor van gedachten veranderd wat betreft het werk van humanitaire organisaties in Gaza?

    Ja, maar niet zoals je zou verwachten. Ik was heel lang erg kritisch op UNWRA; ik zag het als een organisatie die een eind aan het conflict in de weg stond omdat ze de vluchtelingenstatus van Palestijnen willen behouden. Door een terugkeer naar het oude Palestijnse thuisland te bevorderen, weerhoudt UNRWA mensen ervan zich in andere landen te vestigen. Ik ben er altijd een voorstander van geweest dat de VS financiële steun aan UNRWA stopzetten. Vandaag de dag vind ik dat de organisatie daadwerkelijk in staat is om nuttige humanitaire hulp te bieden. In deze crisis zou het verkeerd zijn om deze organisatie te delegitimeren en de steun stop te zetten. Tegelijkertijd moet men erkennen dat UNRWA niet al die jaren in Gaza had kunnen bestaan zonder met Hamas samen te werken.

    Waarom is er zo veel internationale aandacht voor deze oorlog? Men heeft het nauwelijks over de verschrikkelijke conflicten en tienduizenden doden in Soedan, Oost-Congo of, tot een paar maanden geleden, in Ethiopië.

    (Na een korte stilte) Het heeft te maken met het bijbelse gedachtegoed dat joden, christenen en moslims delen. Het heeft iets te maken met Jeruzalem als centrum van drie religies. En het gaat om de historische status van joden in de wereld.

    Wat betekent dat, de historische status van joden in de wereld?

    (Lacht) dat weet ik ook niet. Men is er gewoon door geïntrigeerd.

    Doelt u op antisemitisme?

    Deels. Maar ook het soort filosemitisme dat wordt gekoesterd door, bijvoorbeeld, de rechtse evangelicals hier in de VS. Zij geloven dat in het einde der tijden de laatste veldslagen tussen goed en kwaad in Israël zullen plaatsvinden. Dat is niet het soort liefde dat wij joden nodig hebben. Maar het is waar; in Israël kijkt iedereen mee, de hele wereld. Zo vermoordde de overheid in Sri Lanka jarenlang tienduizenden Tamils. Niemand kon het iets schelen of deed er wat aan. Niemand eiste een staakt-het-vuren.

    KEANE VS. FERGUSON

    In de podcast In Our Time van BBC praten politicoloog John Keane en histroicus Niall Ferguson over de vraag of er zoiets bestaat als een rechtvaardige oorlog of dat dit vooral een mooie term is om geweld goed te praten. Keane beschrijft de pacifistische wortels van de christelijke just-war-traditie: vroege christenen weigerden te vechten, maar na de val van Rome probeerde Augustinus in De civitate Dei duidelijk te maken wanneer christenen toch naar de wapens mogen grijpen. Keane benadrukt dat deze leer niet bedoeld is om oorlog te verheerlijken, maar juist om geweld moreel te begrenzen. Pacifisme vindt hij in veel situaties zelf-contradictorisch: weigering van geweld kan brute regimes juist in de kaart spelen. Ferguson is veel sceptischer. In de praktijk claimt elke oorlogvoerende partij het recht aan haar kant te hebben, zegt hij, en zijn degenen die sterven zelden degenen die de oorlog ontketenen. Een rechtvaardige oorlog is voor hem bijna een innerlijke tegenspraak. Hij wijst op de Eerste Wereldoorlog, waar alle staten morele rechtvaardigingen opvoeren, en op de paradox van de Tweede Wereldoorlog: een oorlog tegen een evident kwaad, maar gewonnen in bondgenootschap met het stalinistische regime en mogelijk gemaakt door het uitbreken van de oorlog zelf.
    Keane ziet in de heropleving van internationaal humanitair recht een voorzichtige hoop; Ferguson waarschuwt dat ‘rechtvaardigheid’ in oorlog telkens opnieuw door de overwinnaars wordt ingevuld.

    U zei ooit dat de eerste ‘rechtvaardige oorlog’ die u ooit meemaakte, de Tweede Wereldoorlog was. Die maakte u als kind mee in New York. Wat kunt u zich daarvan herinneren?

    In de jaren veertig was er een links dagblad in New York genaamd PM. Mijn ouders kochten het iedere dag en ik las het als kind. Het had een goede oorlogsreportage; ik vond de kaarten waarop je de voortgang in Europa kon zien heel mooi. Ik had zelfs een eigen schriftje waarin ik verslag deed van de oorlog, net als in PM. De laatste zin was melodramatisch: ‘Rusland vecht niet voor de verovering, maar om voor eens en altijd een eind te maken aan de verovering.’ (lacht)

    Vertelden uw ouders u over de holocaust?

    Ze probeerden dat gedeelte van de oorlog toen voor me te verbergen. We hadden familie in Litouwen waar we contact mee waren verloren, dat is alles wat ik wist. Ik raakte geobsedeerd met de oorlog. Als kind dacht ik al dat de Amerikanen alle rechtvaardiging hadden om deze te voeren. Als ik terugkijk denk ik dat de Tweede Wereldoorlog mijn eerste inenting was tegen pacifisme. Daarna kon ik simpelweg geen pacifist meer zijn.

    U schreef onlangs in een essay dat terreur geen legitieme vorm van verzet is. Maar de vereniging voor boycotts, desinvestering en sancties (BDS) wordt vaak als antisemitisch gezien, net als veel anti-Israëlprotesten. Welke mogelijkheden hebben Palestijnen dan nog voor verzet tegen de Israëlische bezetting?

    Er zijn altijd mogelijkheden. Het is bekend dat er binnen het Ierse verzetsleger en het Nationaal Bevrijdingsfront in Algerije interne ruzies waren over of terreur het juiste middel was. Er zijn ook Palestijnse activisten die vasthouden aan het principe van geweldloos verzet. Zo was de eerste intifada voornamelijk geweldloos en effectief, op wat steenworpen na. Er bestaan opties zoals algemene stakingen en grootschalige burgerlijke ongehoorzaamheid, maar ook politieke verkiezingen – in Israël ten minste. Een verenigde pro-Arabische beweging met twintig zetels in de Knesset die een Palestijnse staat steunt, dat zou een belangrijke toevoeging zijn voor politieke verandering.

    Het soort filosemitisme van de rechtse evangelicals hier in de VS is niet het soort liefde dat wij joden nodig hebben

    Hoe is oorlog centraal komen te staan in uw professionele leven?

    In 1967 gaf ik door de hele VS toespraken tegen de Vietnamoorlog. Toen voerde Israël plotseling een preventieve aanval uit tegen Egypte en won het land de Zesdaagse Oorlog. Ik steunde het offensief en mensen beschuldigden me van hypocrisie. Om mijzelf te verdedigen begon ik over rechtvaardigde en onrechtvaardigde oorlogen. Dit vraagstuk is me bijgebleven, dus heb ik me in de vijf jaar daarna ingelezen over militaire geschiedenis en katholieke oorlogsethiek en heb ik gesprekken gevoerd met veteranen. Het resultaat was het boek Rechtvaardige en onrechtvaardige oorlogen.

    Luisterde u tijdens deze periode naar de muziek van Bob Dylan, of was zijn vredesboodschap u te naïef ?

    Ik luisterde naar de muziek, niet naar de tekst. Hij was tenslotte geen theoreticus!

    Kunt u Israël net zo kritisch benaderen als andere landen? Of maakt uw persoonlijke band met het land dat onmogelijk?

    Daar word ik zeker zo nu en dan van beschuldigd. Ik heb misschien ook de neiging gevoeld om kritisch te zijn op Israël-critici, deels omdat ze de boel vaak overdrijven. Maar zelf heb ik altijd geprobeerd kritisch te blijven op Israël.

    Welk effect heeft de oorlog tegen Hamas op de toch al gespannen band tussen Amerikaanse Joden en Israël?

    Zoals te verwachten keert de oorlog veel jonge linkse Joden tegen Israël. Veel oudere mensen reageren hierop door het, al dan niet met tegenzin, voor Israël op te nemen. Ik geef bij mijn synagoge een cursus over oorlog en politiek. Gisteravond hadden we het over de situatie in Israël. Er waren vijfentwintig à dertig mensen, overtuigde zionisten die in de staat Israël geloven. Ik verwachtte blindelings vertrouwen, maar er waren nauwelijks mensen die Israël onvoorwaardelijk wilden steunen. Mensen vormen hun eigen mening.

  • Drie misvattingen over rechtvaardige oorlog

    Drie misvattingen over rechtvaardige oorlog

    Volgens fellow in katholieke studies George Weigel zijn er drie misvattingen in omloop over de op ‘rechtvaardige oorlog’ gebaseerde morele analyse: vouwen, verdraaien en beschadigen.

    ‘Niet vouwen, verdraaien of beschadigen,’ stond er op de ponskaarten waarmee IBM-computers in de jaren vijftig hun data ingevoerd kregen, toen die oerrekenmachines nog een hele verdieping in beslag namen. Deze waarschuwing kwam weer in me op toen, zoals de laatste vier decennia deprimerend vaak gebeurt, de op ‘rechtvaardige oorlog’ gebaseerde morele analyse weer eens werd verdraaid en beschadigd – maar ook vervormd, omgekeerd en onherkenbaar gemaakt – in veel van het commentaar op het militaire optreden van Israël en de VS in Iran in juni.

    Ik zal de schade ietwat proberen te repareren door nog eens te herhalen wat het idee van de rechtvaardige oorlog [oftewel bellum iustum] nu precies wel en niet inhoudt.

    Misvatting 1:

    De theorie gaat ervan uit dat oorlog niet nodig is

    Dat is niet zo. Augustinus’ theorie ging daar niet van uit, noch die van Thomas van Aquino, noch welke serieuze hedendaagse bellum iustum-theorie dan ook. In plaats daarvan gaat het idee uit van de morele plicht van een legitieme overheid om de veiligheid van degenen voor wie ze verantwoordelijk is, te waarborgen. Die plicht kan op veel verschillende manieren worden vervuld. Een daarvan is proportioneel en selectief gebruik van het leger. Het uitgangspunt van de veronderstelling dat oorlog niet nodig is verdraait de interne logica en de structuur van het morele denken binnen de bellum iustum-theorie. Bellum iustum-redeneringen worden gereduceerd tot een aantal hoepels waar leiders volgens ethici doorheen moeten springen, of hokjes die beleidsmakers moeten afvinken.

    In plaats daarvan is het bellum iustum-principe een model voor gezamenlijke reflectie door ethici, het volk en de ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor volkswelzijn, voor wanneer en hoe proportioneel en selectief gebruik van strijdkrachten vrede, gerechtigheid en vrijheid kunnen bevorderen. Het is uiteraard nuttig als alle drie de partijen kennis van en respect voor dit model hebben. Geestelijken die verklaren dat oorlog ‘altijd onrechtvaardig’ is, beschikken niet over die kennis.

    Misvatting 2:

    De theorie sluit preventieve militaire actie of het toedienen van de eerste slag uit

    Dat is niet zo. Zoals kijkers van de film Midway uit 2019 al weten, keerden admiraal William Halsey en de gevechtseenheid van de USS Enterprise op 7 december 1941 terug naar Hawaï, nadat ze een aantal marinevliegtuigen hadden afgeleverd op Wake Island. De Kido Butai, de mobiele gevechtseenheid van de Japanse luchtmacht onder leiding van admiraal Chuichi Nagumo, was de Amerikanen ontgaan.

    Maar wat als Halsey die wel had ontdekt? Je kunt er redelijkerwijs van uitgaan dat Nagumo niet op de Hawaïaanse eilanden afstevende om een bouwproject te starten op Waikiki Beach. De pogingen van Japan om zijn rijk uit te breiden waren duidelijk sinds de meedogenloze invasie van China in 1937 en de bezetting van Frans-Indochina in 1940. Als de Amerikaanse bommenwerpers of de verkenners van de Enterprise de Japanse vloot hadden ontdekt, was het voor Halsey, vanuit een bellum iustum-perspectief, compleet gerechtvaardigd geweest een preventieve aanval uit te voeren om een aanval op Pearl Harbor te voorkomen. De agressie vanuit Japan was al begonnen, al waren de torpedovliegtuigen en de met rode zonnen uitgedoste bommenwerpers nog niet ingezet.

    Iran voert al decennialang oorlog tegen de VS (‘de Grote Satan’), Israël (‘de Kleine Satan’), en het Westen in het algemeen. Er zijn daarbij ruim duizend Amerikanen gesneuveld. Als een totalitair regime met apocalyptische fanatici aan het roer op kernwapens aast – en consequent liegt over de voortgang ervan – is dat niet slechts afschrikking of krachtpatserij. Het was een morele en strategische verplichting om Iran de enorme, verwoestende macht van kernwapens te ontzeggen. In dit geval, waarbij diplomatie duidelijk niet werkte, er al veel vormen van geweld woedden en de plannen van het regime vrij duidelijk waren, was preventie moreel te rechtvaardigen, zelfs als de uitkomst van die gerechtvaardigde actie op middellange en lange termijn nog niet helemaal duidelijk was.

    Misvatting 3:

    ‘Het laatste redmiddel’ is het primaire uitgangspunt

    Dat is niet zo. Het principe van ‘het laatste redmiddel’ in de bellum iustum-theorie kan logischerwijs niet betekenen dat elke mogelijke manier van conflictoplossing moet zijn uitgeput voordat proportioneel en selectief gebruik van strijdkrachten moreel te rechtvaardigen is. Het is simpelweg onmogelijk om met zekerheid te weten wanneer de ‘laatste’ optie bereikt is.

    Je kunt altijd nog één onderhandelingsinitiatief, nog één ‘rode lijn’, nog één sanctie bedenken – zoals verslaggevers van het isolationistische rechts en het praktisch pacifistische links onlangs aantoonden. Het criterium van het ‘laatste redmiddel’ kan dus niet worden gezien als het eindpunt van een proces met een duidelijk begin en eind. Integendeel: als antwoord op een agressor die moet worden aangepakt is besluiten dat alle niet-militaire opties hebben gefaald een kwestie van weloverwogen beoordelen, geen rekensom.

    Gezien de hedendaagse staat van de wereld zou men deze principes beter moeten kennen.

  • EU gaat Kyiv 90 miljard euro lenen bij gebrek aan akkoord over Russische activa

    EU gaat Kyiv 90 miljard euro lenen bij gebrek aan akkoord over Russische activa

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bangladesh: hevige rellen na de dood van een leider van de studentenprotesten

    » VS: concertzaal Kennedy Center omgedoopt tot Trump-Kennedy Center

    België verzette zich tegen het gebruik van Russische tegoeden

    Nadat het niet was gelukt een akkoord te bereiken over het gebruik van Russische activa voor de financiering van hulp aan Oekraïne, kozen de 27 landen uiteindelijk ‘voor een conventionele lening (…) gefinancierd met gezamenlijke schuld’, vat de Italiaanse krant La Repubblica samen.

    Na urenlange, moeizame onderhandelingen kwamen de Europese leiders in Brussel in de vroege uren van 19 december overeen om Kyiv de komende twee jaar 90 miljard euro te lenen. Het betreft een renteloze lening, gefinancierd door de EU-begroting, een oplossing die aan het begin van de onderhandelingen werd afgewezen vanwege een gebrek aan consensus.

    De 27 lidstaten moesten dringend een duurzame oplossing vinden om Oekraïne te financieren, dat al in het eerste kwartaal van volgend jaar zonder geld dreigt te komen zitten. In oktober hadden ze toegezegd het grootste deel van de financiële en militaire steun aan Kyiv in 2026 en 2027 te blijven verstrekken, na de door Donald Trump bevolen stopzetting van de Amerikaanse financiering.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De beslissing die vrijdag werd aangekondigd is ‘een bitterzoete overwinning voor de meest fervente aanhangers van Oekraïne’, die ‘liever de Russische activa hadden vrijgemaakt’ om de hulp aan Kyiv te financieren, aldus Politico Europe. ‘Het is zeker niet de ideale optie, maar het belangrijkste is dat de financiering van Oekraïne gegarandeerd is,’ vertelde een Europese regeringsfunctionaris aan het tijdschrift.

    Een akkoord over het gebruik van Russische activa stuitte wekenlang op fel verzet van België, aangezien het grootste deel van deze tegoeden, zo’n 210 miljard euro, daar ligt opgeslagen. De Belgische premier Bart De Wever had in oktober al vrijwel onbeperkte garanties van zijn partners geëist om het risico op Russische represailles of vervroegde terugbetaling te beperken.

  • Duitsland verandert van oorlogsethiek en zet in op de Just War-theorie

    Duitsland verandert van oorlogsethiek en zet in op de Just War-theorie

    Poetins ‘verwerpelijke schending van het internationaal recht’ vereist ‘nieuwe, krachtige capaciteiten’ voor de Duitse strijdkrachten, stelt Christian Göbel, filosoof en militair reserveofficier.

    Toen Rusland op 24 februari 2022 zijn invasie van Oekraïne begon, veroordeelde de Duitse regering de aanval meteen en sprak zij haar onvoorwaardelijke steun aan Oekraïne uit. Maar het duurde enige tijd – en vergde meerdere beleidsaanpassingen – tot Duitsland de brede en robuuste steun bood die het inmiddels tot de op een na grootste wapenleverancier van Oekraïne heeft gemaakt, na de VS. De vertragingen waren grotendeels te wijten aan politieke en ethische overwegingen, waaronder constitutionele zorgen over wapenleveranties aan een oorlogsgebied, een mogelijke escalatie van de oorlog (nucleaire dreigingen, economische risico’s et cetera) en bezwaren van invloedrijke pacifisten. Met een beroep op het beginsel van verdediging van anderen en op de noodzaak de mondiale vredesorde te beschermen door de Russische agressor te stoppen, besloot de Duitse regering echter niet alleen Oekraïne te steunen, maar ook haar veiligheidsbeleid te herzien. Bondskanselier Olaf Scholz bestempelde deze koerswijziging veelzeggend als een ‘Zeitenwende’ (een keerpunt en begin van een nieuw tijdperk): Poetins ‘verwerpelijke schending van het internationaal recht’ vereist ‘nieuwe, krachtige capaciteiten’ voor de Bundeswehr (de Duitse strijdkrachten). De nieuwe defensierichtsnoeren van Duitsland, gepubliceerd op 9 november 2023, werken dit uit: ‘oorlogsvoeringsvermogen’ is het doel, en Duitsland wil de ‘ruggengraat van afschrikking en collectieve verdediging in Europa’ zijn.

    Koerswijziging

    Dit roept de vraag op of de strategische koerswijziging ook een verandering in onze benadering van de ethiek van oorlog en vrede vereist. Voor Duitsland betekent dit concreet een terugkeer van de doctrine van de rechtvaardige vrede naar de klassieke doctrine van de rechtvaardige oorlog. Terwijl de huidige focus op oorlogsvoering enerzijds brede ongemakkelijkheid heeft veroorzaakt in de Duitse burgersbevolking (hoewel de meeste Duitsers niet antimilitaristisch zijn, is de mogelijke militarisering van de samenleving een aanzienlijke zorg), zijn er anderzijds zelfs theologen die de ‘just-war-theorie’ (JWT, theorie van de rechtvaardige oorlog) nieuw leven hebben ingeblazen om (a) de steun aan Oekraïne en (b) sterkere inspanningen om de Bundeswehr te versterken te rechtvaardigen. Hoe begrijpelijk ook, dat is niet nodig. Mijn korte schets van het Duitse concept van de just peace-theorie (JPT, theorie van de rechtvaardige vrede) laat zien waarom Poetins agressie geen zoektocht naar een ‘nieuwe’ ethiek en een terugkeer naar de JWT vereist; de internationale reactie tot dusver bevestigt eerder de effectiviteit van JPT.

    De theorie van rechtvaardige oorlog berust op zeven principes. Deze worden traditioneel onderverdeeld in (a) jus ad bellum (‘het recht tot oorlogsvoering’, de voorwaarden die oorlog moreel toelaatbaar maken: een rechtvaardige aanleiding, het laatste redmiddel, legitiem gezag, de juiste intentie en een redelijke kans op slagen) en (b) jus in bello (‘het juiste gedrag in de oorlog’, oftewel proportionaliteit en de onschendbaarheid van non-combattanten). Hoewel JWT wortels heeft in filosofie uit de oudheid en tegenwoordig ook in niet-religieuze contexten wordt gebruikt, is de theorie voornamelijk ontwikkeld door christelijke denkers als Augustinus (354-430) en Thomas van Aquino (1225-1274). Lange tijd werd het beschouwd als een essentieel onderdeel van de katholieke sociale leer. Katholieke ethici in de VS spraken dan ook van een ‘ingrijpende verandering’ toen de Vaticaanse conferentie ‘Geweldloosheid en rechtvaardige vrede’ in 2016 pleitte voor de vervanging van JWT door een concept van ‘rechtvaardige vrede’.

    Op het hoogtepunt van de Koude Oorlog riep het Tweede Vaticaans Concilie uit tot ‘Nooit meer oorlog!’

    Het Duitse concept van JPT werd ontwikkeld na het einde van de Koude Oorlog. De principes gaan uit van een stabiele vrede in Europa – waar Duitsland ‘omringd is door vrienden’, zoals voormalig minister van Defensie Volker Rühe het omschreef – en richten zich op internationaal crisisbeheer. Het zou echter misleidend zijn om JPT te beschouwen als een vredesethiek voor het tijdperk ná de Koude Oorlog en JWT als een ethiek voor de Koude Oorlog, die nu nieuw leven moet worden ingeblazen vanwege de confrontatie met Rusland onder Poetin. JPT, zoals de Duitse bisschoppen die opvatten, stamt daarentegen uit de christelijke vredesleer, geïnspireerd door Jezus’ gebod om elkaar lief te hebben, in het bijbelse ‘verband tussen gerechtigheid en vrede’ en in het streven naar een op regels gebaseerde veiligheidsorde. Dit streven werd beïnvloed door Immanuel Kants visie op de ‘Eeuwige Vrede’ en kwam tot uiting in het oorlogsverbod van het VN-Handvest. Op het hoogtepunt van de Koude Oorlog riep het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) uit tot ‘Nooit meer oorlog!’ Dit motto is sindsdien leidend geweest voor pausen als Paulus VI, Johannes Paulus II en Franciscus.

    Tegelijkertijd erkende het Concilie de rol van een sterke krijgsmacht bij het veiligstellen van de vrede; het noemde soldaten ‘vredesinstrumenten’ en rechtvaardigde hun dienst. De Duitse bisschoppen bouwen hierop voort, en het is veelzeggend dat deze visie naadloos aansluit bij het idee achter de Duitse herbewapening. De krijgsmacht – zo schreef generaal Wolf Graf von Baudissin, een van de grondleggers van de Bundeswehr, in 1957 – erkent ‘de vrede als de normale toestand, het enige doel dat een oorlog kan rechtvaardigen kan zijn. De vrede geeft de oorlogsvoering haar mandaat en haar grenzen.’

    In tegenstelling tot anderen zie ik JPT niet zozeer als een ingrijpende ‘paradigmaverschuiving’, maar veeleer als een perspectiefwisseling die zich richt op het enige aanvaardbare doel van gerechtvaardigd militair geweld: vrede. JPT geeft prioriteit aan (a) vrede door gerechtigheid: het doel is geweldspreventie door ‘de diepere oorzaken van oorlog’ aan te pakken en wereldwijd economisch, sociaal, ecologisch en politiek rechtvaardige omstandigheden te scheppen die oorlog onnodig en onwenselijk maken. Geweldloze, civiele, constructieve en coöperatieve conflictoplossing en verzoening krijgen voorrang op militair geweld. Tegelijkertijd benadrukt JPT dat (b) alleen een rechtvaardige vrede acceptabel is, niet slechts de afwezigheid van vijandelijkheden.

    DO Duitsland Merz compressed
    De Duitse bondskanselier Friedrich Merz (l.) verwelkomt de Oekraïense president Zelensky. — © Getty Images

    Na 1945 vonden velen het idee van oorlog als een gerechtvaardigd politiek middel niet langer houdbaar. De wereldoorlogen hadden het langdurige misbruik van JWT opnieuw aan het licht gebracht. De inspanningen van vroege voorstanders als Augustinus en Thomas van Aquino om geweld in te dammen, waren verworden tot een vermeend ‘recht op oorlog’. Nationale belangen kregen vaak een schijn van legitimiteit doordat jus ad bellum werd gereduceerd tot het criterium van ‘legitiem gezag’, waaraan werd voldaan zodra een soevereine staat formeel de oorlog verklaarde. Massavernietigingswapens vormden een extra uitdaging voor de normen van het jus in bello, met name het principe van de onschendbaarheid van non-combattanten. Maar de Koude Oorlog hield JWT in leven en politici bleven de retoriek van JWT gebruikten om schijnmorele rechtvaardigingen te bieden voor proxy-oorlogen.

    De filosofische renaissance van JWT, ingezet door Amerikaanse wetenschappers als R. Potter en M. Walzer, werd door Duitse ethici met scepsis ontvangen, waarna ze het concept van JPT ontwikkelden. Maar daarbij zagen ze over het hoofd dat hedendaagse JWT-theoretici kritisch stonden tegenover bijvoorbeeld de Vietnamoorlog en de doctrine van nucleaire afschrikking, en nooit de intentie hadden om oorlog opnieuw als een moreel aanvaardbaar politiek instrument te introduceren.

    Die verwarring bestaat nog steeds. Hedendaagse JWT (contemporary JWT, cJWT) interpreteert het principe van de juiste intentie zeer restrictief: men moet niet alleen streven naar het herstel van de vrede, maar ‘de vrede die na de oorlog wordt gesticht, moet te verkiezen zijn boven de vrede die zou hebben geheerst als de oorlog niet was gevoerd’. Het doel van een werkelijk ‘rechtvaardige en duurzame vrede’ wordt nu soms zelfs beschouwd als een nieuwe categorie binnen JWT genaamd ‘jus post bellum’. Recent is ook een vierde categorie voorgesteld: ‘jus ante bellum’. Sommige Amerikaanse academici gebruiken de term in lijn met een kernidee van het Duitse JPT-concept: als een uitdrukking van de plicht om vrede te verzekeren en conflicten te voorkomen door middel van gerechtigheid en diplomatie.

    Morele camouflage

    Voor alle duidelijkheid: ik heb geen bezwaar tegen cJWT, dat geweld meer inperkt dan het legitimeert. Maar omdat het Duitse JPT-concept veel gemeen heeft met de huidige vormen van JWT, is er geen reden om naar laatstgenoemde terug te keren. Het grote voordeel van JPT is de terminologische helderheid: de focus ligt op vrede en de weigering om oorlog als een morele categorie te erkennen. Bovendien lijkt een realistische JPT, die prioriteit geeft aan conflictpreventie zonder de incidentele noodzaak van militair geweld te negeren, voor de hand liggender dan pogingen om conflictpreventie onder de noemer ‘jus ante bellum’ in JWT te integreren. Kortom, de oproepen van sommige Duitse theologen om JWT nieuw leven in te blazen na de Russische aanval zijn onnodig, aangezien het JPT-concept uit de kerkelijke documenten en cJWT een vergelijkbare opvatting heeft over gerechtvaardigd militair geweld.

    Het is begrijpelijk dat Poetins agressie de belangstelling voor JWT opnieuw heeft aangewakkerd. Belangrijker is echter dat internationale reacties de principes van JPT onderstrepen. Ondanks enkele sympathisanten van Rusland blijft hierover een overweldigende consensus bestaan, die op 2 maart 2022 leidde tot de veroordeling van Rusland door de Algemene Vergadering van de VN. Politieke leiders wereldwijd, van de voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen tot NAVO-secretaris-generaal Jens Stoltenberg en VN-secretaris-generaal Antonio Guterres, hebben de term ‘rechtvaardige vrede’ op precies dezelfde manier gebruikt als die door de Duitse kerken wordt opgevat, namelijk om een vrede te eisen die meer is dan een ‘door Rusland gedicteerde vrede’, zoals Gutteres in januari 2024 zei. De oorlog in Oekraïne toont aan dat het Duitse JPT-concept geen ‘speciale weg’ is, zoals soms wordt beweerd, maar juist strookt met de internationale vredesethiek. Dit komt doordat het (a) prioriteit geeft aan vredesopbouw door gerechtigheid, en (b) de voorwaarden vaststelt voor een werkelijk rechtvaardige vrede.

    Vasthoudend aan de principes van JPT steunen de meeste Duitse kerkleiders, met uitzondering van enkele radicale pacifisten, dan ook de militaire hulp aan Oekraïne. De Duitse Protestantse Kerkdag nodigde in 2023 voor het eerst in zijn geschiedenis de inspecteur-generaal van de Bundeswehr, generaal Carsten Breuer, uit. Hij greep de gelegenheid aan om het Oekraïnebeleid van de regering bondig samen te vatten: ‘Als het Westen geen wapens had geleverd, was de oorlog voorbij, maar dan zou Oekraïne onder het juk van Rusland leven. De oorlog zou voorbij zijn, maar het lijden zou doorgaan.’ De katholieke militair bisschop van Duitsland, Franz-Josef Overbeck, heeft een vergelijkbaar argument aangevoerd. Beiden verwoorden het fundamentele principe van JPT: negatieve vrede volstaat niet; we moeten strijden voor rechtvaardige omstandigheden die een vreedzaam bestaan garanderen.

    Internationaal humanitair recht stelt militaire ethische vorming voor stevige uitdagingen

    JPT en JWT delen de jus in bello-gedachte, die is verankerd in het internationaal humanitair recht. Deze omvat echter meer dan een reeks wettelijke normen waaraan soldaten zich moeten houden. Dit stelt de militaire ethische vorming voor stevige uitdagingen. Van militairen mag worden verwacht dat zij – om met [de Amerikaanse psycholoog] Lawrence Kohlberg te spreken – boven het ‘conventionele’ morele oordeel uitstijgen en hun beslissingen toetsen aan universele mensenrechtennormen. Daarbij is het goed om te beseffen dat de waarden waarop in de vorming vaak de nadruk ligt – plicht, loyaliteit, moed – vooral instrumentele deugden zijn: ze krijgen pas werkelijke morele betekenis wanneer ze zijn ingebed in een breder normatief kader.

    Tijdens de Duitse deelname aan de internationale militaire missie in Afghanistan (ISAF) pleitten sommige generaals voor een ‘nieuwe’ krijgersmentaliteit, waarbij – zoals zij het formuleerden – ‘archaïsche vechters’ prioriteit kregen boven morele overwegingen. De oorlog in Oekraïne laat zien hoe kortzichtig dat was. Ze onderstreept het belang van een krijgsmacht die moreel handelt en in het bijzonder de jus in bello-principes omarmt die zowel deel uitmaken van JWT als JPT: de internationale gemeenschap heeft niet alleen de Russische aantasting van de internationale vredesorde veroordeeld, maar ook de voortdurende schendingen van het internationaal humanitair recht (IHR) – oorlogsmisdaden tegen burgers, krijgsgevangenen, civiele infrastructuur, enzovoort. Het feit dat Rusland elke morele verhevenheid heeft prijsgegeven, heeft de westerse steun voor Oekraïne alleen maar versterkt. Om deze en andere redenen kan de oorlog in Oekraïne worden gezien als een casus over de strategische relevantie van militaire ethiek – of beter gezegd: over het gebrek daaraan.

  • Mark Rutte: ‘De NAVO is het volgende doelwit van Rusland’

    Mark Rutte: ‘De NAVO is het volgende doelwit van Rusland’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran: kindbruid ontsnapt aan de dood dankzij betaling van bloedgeld

    » Oostenrijk verbiedt hoofdbedekking voor meisjes onder de veertien

    Rusland zou binnen vijf jaar een NAVO-land kunnen aanvallen

    In een van zijn meest uitgesproken verklaringen tot nu toe zei NAVO-chef Mark Rutte donderdag in Berlijn dat de tweeëndertig NAVO-leden hun defensieve inspanningen moeten opvoeren om een oorlog met Rusland te voorkomen die ‘van dezelfde omvang zou kunnen zijn als de oorlog die onze grootouders en overgrootouders hebben meegemaakt’.

    ‘Wij zijn het volgende doelwit van Rusland. En we zijn al in gevaar,’ aldus Rutte, geciteerd door Radio Free Europe / Radio Liberty. Daarbij merkte hij op dat Rusland binnen vijf jaar gereed zou kunnen zijn om militair geweld tegen de NAVO te gebruiken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Ik vrees dat te veel mensen zich stilzwijgend tevreden stellen. Te veel mensen voelen de urgentie niet. En te veel mensen denken dat de tijd aan onze kant staat. Dat is niet zo. Het is nu tijd om in actie te komen’, aldus Rutte. Hij riep daarbij op tot een ‘snelle verhoging’ van de defensie-uitgaven en -productie van de bondgenoten om ervoor te zorgen dat de strijdkrachten van het bondgenootschap ‘beschikken over wat ze nodig hebben om ons te beschermen’.

    De NAVO is op haar hoede sinds het begin van de oorlog in Oekraïne, het grootste en dodelijkste conflict in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog. De Russische president Vladimir Poetin waarschuwde de Europese mogendheden op 2 december dat als zij een oorlog met Rusland beginnen, Moskou klaarstaat om te vechten.

    De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov zei op 11 december tijdens een rondetafelgesprek met ambassadeurs in Moskou dat het Kremlin geen plannen heeft om militair op te treden tegen de Europese Unie of de NAVO en ‘bereid is om de relevante garanties schriftelijk en in een juridisch document vast te leggen’.