Tag: parlement

  • Rechts-populisten consolideren macht in Zwitserland

    Rechts-populisten consolideren macht in Zwitserland

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hamas laat twee gegijzelde vrouwen vrij na Egyptisch-Qataarse diplomatie

    » Peronist Massa wint verrassend bij Argentijnse verkiezingen

    Migratie en klimaat waren de grootste thema‘s

    De rechts-populistische partij SVP heeft haar positie als grootste politieke partij van Zwitserland verstevigd. Dat meldt Swiss Info. De partij kreeg bijna 29 procent van de stemmen bij de parlementsverkiezingen van zondag. De tweede partij werd de socialistische partij, met 17 procent van de stemmen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De heersende thema’s bij de verkiezingen waren klimaatverandering, stijgende kosten voor de gezondheidszorg en migratie. De winst van de SVP toont aan dat het migratiebeleid van het neutrale Zwitserland, dat zich niet aan EU-voorschriften hoeft te houden, waarschijnlijk de komende jaren streng blijft.

    De parlementsverkiezingen in Zwitserland zijn een van de twee belangrijkste manieren waarop de 8,5 miljoen Zwitsers hun stem kunnen uiten. Een andere manier is door middel van regelmatige referenda – meestal vier keer per jaar – over een willekeurig aantal beleidsbeslissingen, die richtlijnen vaststellen die het parlement moet volgen bij het opstellen en aannemen van wetgeving.

    Lees ook:

  • Onduidelijkheid over politieke toekomst Spanje na verkiezingen

    Onduidelijkheid over politieke toekomst Spanje na verkiezingen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël neemt omstreden hervorming Hooggerechtshof aan

    » Cambodjaanse leider Hun Sen blijft langer aan de macht na doortrapte verkiezingen

    De twee grootste partijen, PSOE en PP, zoeken samenwerkingen

    Na de parlementsverkiezingen van zondag in Spanje is er veel onzekerheid over hoe het de komende maanden verder moet. ABC meldt dat de centrumrechtse partij Partido Popular (PP) zoekt naar akkoorden met regionale partijen om een meerderheidscoalitie te kunnen vormen, maar dat die partijen tot nu toe nul op rekest geven vanwege de samenwerking van de PP met de extreemrechtse Vox.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Het is mijn plicht om een stabiele regering te vormen,’ zei PP-leider Alberto Núñez Feijóo vlak na de verkiezingen, maar hij weet dat het een moeilijk verhaal wordt. Zijn partij won 136 zetels en zou met een samenwerking met Vox uitkomen op 169 zetels, terwijl er 176 zetels nodig zijn voor een meerderheid. Regionale partijen zijn echter huiverig voor een samenwerking met Vox, juist omdat die partij zeer nationalistisch is en tegen de regionale identiteit van bijvoorbeeld Catalaanse of Baskische partijen.

    Intussen probeert regeringspartij PSOE van premier Pedro Sánchez ook met de regionale partijen tot een akkoord te komen voor een samenwerking. Sumar, een samenwerkingsverband van linkse partijen, heeft al toegezegd te willen samenwerken, maar zal daarvoor flinke toezeggingen verwachten van Sánchez. Volgens politiek experts moeten nieuwe verkiezingen vanwege de grote onzekerheid niet uitgesloten worden.

    Lees ook:

  • Parlement Israël stemt in met omstreden herziening rechtssysteem

    Parlement Israël stemt in met omstreden herziening rechtssysteem

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Poetin sprak Prigozjin enkele dagen na muiterij

    » Turkije zwicht toch: Zweden wordt lid van de NAVO

    De wetten beperken de macht van het Hooggerechtshof

    In Israël heeft het parlement een controversiële wet aangenomen waarmee het rechtssysteem van het land grondig wordt herzien, schrijft The Jerusalem Post. Tegen de herziening werd eerder massaal gedemonstreerd en voor dinsdag worden nieuwe protesten verwacht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De herziening van het systeem beslaat onder meer een beperking van de macht van het Hooggerechtshof, dat niet meer kan ingrijpen als wetten als onredelijk worden gezien. De overheid kan met de herziening rechters benoemen en het parlement krijgt meer bevoegdheden. Critici vrezen dat de regering van premier Benjamin Netanyahu met het wetsvoorstel meer macht naar zich toetrekt.

    Maandag werd al voor het parlementsgebouw in Israël gedemonstreerd en voor dinsdag zijn grootschalige protesten aangekondigd. De eerdere demonstraties tegen de hervormingen werden gezien als de grootste sinds de stichting van de staat Israël.

    Lees ook:

  • President Oeganda wil aanpassingen homowet na internationale druk

    President Oeganda wil aanpassingen homowet na internationale druk

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Starship ontploft vlak na lancering in Texas

    » President Biden gaat voor herverkiezing in 2024

    Het parlement moet zich opnieuw over de wet buigen

    De president van Oeganda wil dat het parlement opnieuw gaat kijken naar een controversiële antihomowet, meldt Al Jazeera. Hoewel de wet al werd aangenomen, moet gekeken worden of deze wel grondwettelijk is. Het goedkeuren ervan zorgde eerder voor grote kritiek van de internationale gemeenschap; het is een van de strengste wetten ter wereld tegen homoseksualiteit.

    Zo is het openlijk uitkomen voor je seksuele geaardheid als homoseksueel strafbaar, net als het aanmoedigen of promoten van homoseksualiteit. Voor sommige delicten, zoals seks met iemand van hetzelfde geslacht, kunnen Oegandezen een levenslange gevangenisstraf krijgen. Ook staat op ernstigere strafbare feiten de doodstraf, bijvoorbeeld als iemand ook hiv heeft.

    Westerse landen, aangemoedigd door mensenrechtenorganisaties, dreigen met het terugschroeven van ontwikkelingshulp en investeringen als Oeganda de wet niet van tafel haalt.

    Lees ook:

  • Netanyahu zwicht en stelt hervormingen uit

    Netanyahu zwicht en stelt hervormingen uit

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zes doden bij schietpartij op school Nashville

    » Aardverschuiving in Ecuador eist minstens zeven levens

    De premier zegt de plannen voorlopig niet in stemming te brengen

    De geplande juridische hervormingen in Israël gaan voorlopig niet door. Dat heeft de Israëlische premier Benjamin Netanyahu bekendgemaakt in een televisietoespraak aan het hele land, meldt Haaretz. De Knesset, het parlement in Israël, zal op zijn vroegst pas eind april naar het wetsvoorstel kijken. Volgens Netanyahu dreigt een burgeroorlog en moet Israël niet verder verscheurd worden.

    De hervormingen kunnen al maanden op grote protesten rekenen. Ook in aanloop naar de toespraak van Netanyahu stonden tachtigduizend betogers voor het Israëlische parlement. Eerder op de dag werd er al gestaakt, onder meer op universiteiten, ambassades in het buitenland en op luchthavens. Grote vakbonden hadden ook stakingen aangekondigd, die na de aankondiging van Netanyahu zijn uitgesteld.

    Oppositiepartijen hebben tevreden gereageerd op de toespraak van Netanyahu. Volgens oppositiepoliticus Lapid kan het uitstel goed nieuws zijn voor zowel de regering als Israël, zeker als er meer rechtvaardige plannen komen waar iedereen bij betrokken is. Binnen de regering is er wel onenigheid over. Zo zou de ultrarechtse politicus Ben Gvir alleen akkoord zijn gegaan omdat hij dan een nieuwe politiemacht mag vormen in het land.

    Lees ook:

  • Israëlisch parlement neemt controversiële wet aan

    Israëlisch parlement neemt controversiële wet aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » EC-rapport: 46 procent van alle honing die Europa importeert is namaak

    » Duizenden botresten uit nazitijdperk begraven in Berlijn

    Protesten tegen hervormingen blijven doorgaan

    Het Israëlische parlement heeft donderdag de eerste van een reeks controversiële justitiële hervormingen aangenomen. Door de nieuwe wet kan een zittende premier moeilijker afgezet worden, schrijft Haaretz. Het wetsvoorstel werd met een minimale meerderheid van 61 tegen 47 stemmen aangenomen, waarna premier Benjamin Netanyahu in een toespraak aankondigde de resterende hervormingen ook door te zetten. Door de wet kan Netanyahu, die verdacht wordt van corruptie, zich actief bemoeien met die hervormingen.

    In de nieuw aangenomen wet staat dat een premier alleen kan worden afgezet als er sprake is van fysiek of psychologisch onvermogen. Vervolgens moet een ruime meerderheid van 75 procent van het parlement daarmee instemmen. Netanyahu vreesde eerder afgezet te worden vanwege de corruptieonderzoeken die naar hem lopen. Ook andere hervormingen zijn gericht op het machtiger maken van het parlement, ten koste van het Hooggerechtshof.

    Donderdag kwam het weer tot een confrontatie tussen betogers en de oproerpolitie

    De plannen van de regering kunnen op zware kritiek rekenen, onder meer van het Israëlische leger en buitenlandse bondgenoten, waaronder de VS. Honderdduizenden Israëliërs hebben de afgelopen tijd gedemonstreerd tegen de aangekondigde hervormingen. Donderdag, na de stemming in het parlement, kwam het weer tot een confrontatie tussen betogers en de oproerpolitie. Traangasgranaten en waterkanonnen werden ingezet tegen demonstranten die een snelweg blokkeerden. Tientallen mensen werden gearresteerd.

    Lees ook:

  • Aanhoudende onrust in Frankrijk na opmerkelijke actie Franse regering

    Aanhoudende onrust in Frankrijk na opmerkelijke actie Franse regering

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Kim Jong-un voert dreigementen van nucleaire aanval op

    » Biden roept Netanyahu op democratische waarden te respecteren

    Premier omzeilde het parlement om pensioenwet door te voeren

    In meerdere Franse steden is het dit weekend zeer onrustig geweest naar aanleiding van de aangekondigde pensioenhervorming van de Franse regering, schrijft Le Monde. Aanleiding is de actie van de premier Elisabeth Borne, die aankondigde grondwetsartikel 49.3 te gebruiken om een stemming over de hervorming in het parlement te omzeilen. De premier vreesde geen meerderheid te hebben voor de hervormingsplannen.

    Ook in steden als Nantes, Bordeaux en Marseille is het al dagen onrustig

    De actie wordt door oppositieleden als ondemocratisch gezien en machtige vakbonden, studentenorganisaties en tegenstanders van de regering gingen massaal de straat op om tegen de beslissing te protesteren. In onder meer Parijs ging het er gewelddadig aan toe: de oproerpolitie werd bekogeld en er werden brandende barricades opgezet. Politieagenten moesten meerdere malen traangas en waterkanonnen inzetten om de menigte uiteen te drijven.

    Ondanks een verbod op protesten in Parijs gaan mensen nog steeds de straat op. Tientallen mensen zijn inmiddels opgepakt. Ook in steden als Nantes, Bordeaux en Marseille is het al dagen onrustig. Volgens veel betogers gaan ze er financieel op achteruit door de pensioenhervorming en zullen ze daarnaast langer moeten werken.

    Lees ook:

  • Controverse: ‘Peru moet zijn socialistische waandenkbeelden laten varen’

    Controverse: ‘Peru moet zijn socialistische waandenkbeelden laten varen’

    Al maanden wordt er heftig geprotesteerd in Peru. Nadat president Pedro Castillo werd afgezet en in de gevangenis werd gegooid omdat hij probeerde het parlement buitenspel te zetten, claimen zijn aanhangers dat er sprake is van een staatsgreep door de rechtse elite. Wat moet er gebeuren om de rust te doen wederkeren in het Zuid-Amerikaanse land?

    Volgens Mario Vargas Llosa, de beroemde Peruaanse schrijver die in 2010 de Nobelprijs voor de Literatuur won, ligt het probleem bij de politieke ideologie van Castillo. De inmiddels opgesloten president is lid van de Marxistische partij in Peru en wilde grote sociale hervormingen doorvoeren in Peru. ‘Socialistische waandenkbeelden’, aldus Vargas Llosa, die zowel Peru als andere Zuid-Amerikaanse landen moeten vergeten.

    De Franse schrijver Éric Vuillard ziet het anders. Allereerst moet de repressie door de ordetroepen, aangestuurd door interim-president Dina Boluarte, gestopt worden. Castillo moet worden vrijgelaten, zelfs als hij ongrondwettelijke dingen heeft gedaan, en het zeer impopulaire Congres moet worden ontbonden. Nieuwe verkiezingen zijn de uitkomst, zegt Vuillard, om niet in een spiraal van geweld terecht te komen.

    Lees hieronder hun betogen:

    Het uur van de waarheid

    Laten we hopen dat de Peruanen bij de volgende verkiezingen een betere keuze maken. Niet alleen Peru, maar alle ontwikkelingslanden moeten hun socialistische waandenkbeelden laten varen.

    Kortgeleden las ik een artikel in de Miami Herald waarin Andrés Oppenheimer de spijker op zijn kop slaat als het gaat over de situatie in Peru. Hij onthult daarin dat de verkozen presidenten van Mexico, Argentinië, Bolivia, Chili, Honduras en Colombia samen een klein complot vormen met de bedoeling een staatsgreep te plegen om zo een eind te maken aan de democratie van Peru. Uiteraard zijn Cuba, Venezuela en Nicaragua ook bij deze samenzwering betrokken, maar dat zijn geen ‘democratieën’, vooral Cuba niet, het eiland waar vrije verkiezingen al meer dan zestig jaar verboden zijn. Daarom kunnen we deze drie landen niet in deze statistiek opnemen.

    Hoe zit het nou precies met de situatie in Peru? Heel simpel. Pedro Castillo, de president die door het Peruaanse volk verkozen is, hield op 7 december een ‘toespraak’ op nationale radio en televisie, waarin hij aangaf een staatsgreep te willen plegen. De toespraak was een kopie van die van Alberto Fujimori van dertig jaar terug. In de toespraak, die door miljoenen Peruanen werd aangehoord, zei het staatshoofd toentertijd dat hij alle parlementariërs naar huis stuurde en kondigde hij verkiezingen aan om het Congres te vervangen door een parlementaire vergadering, iets wat volgens de wetten van Peru abnormaal en illegaal is. Ook verklaarde hij dat het Openbaar Ministerie en de rechterlijke macht ‘gereorganiseerd’ zouden worden (dat wil zeggen, hij ontbond ze).

    Laten we hopen dat de Peruanen bij de volgende verkiezingen een betere keuze maken

    Het Congres hield een spoedberaad en zette de president af, die onmiddellijk daarop door zijn erewacht aan de politie werd uitgeleverd, in plaats dat hij naar de ambassade van Mexico gebracht werd, waar president Andres Manuel López Obrador hem asiel had aangeboden. Sindsdien zit Pedro Castillo op gerechtelijk bevel gevangen, in afwachting van zijn vonnis, vanwege het misdrijf dat hij een poging deed tot een staatsgreep. De militaire strijdkrachten van Peru hebben daartegen opgetreden overeenkomstig de grondwet en de wetten en zijn daarbij dus binnen de wettelijke kaders gebleven.

    Als plaatsvervanger van de president heeft het parlement de vicepresident Dina Boluarte benoemd, die lid is van dezelfde partij als president Castillo en bij meerdere gelegenheden verklaard heeft dat ze een ‘leninistische marxist’ is. Zij heeft voorgesteld om binnen een jaar verkiezingen te houden, en het Congres heeft de vervroeging van de verkiezingen in eerste instantie reeds goedgekeurd, wat in geen enkel opzicht indruist tegen de grondwet. Binnen iets meer dan twaalf maanden zullen de Peruanen dus een staatshoofd hebben dat verkozen is op een manier die geheel in lijn is met de wet.

    En hier beginnen de ‘verkozen presidenten’ van de buurlanden Mexico, Argentinië, Colombia, Chili, Bolivia en Honduras hun gal te spuwen. Volgens hen was president Castillo helemaal niet van plan om een staatsgreep te plegen en is het de schuld van de ‘rechtse’ partijen met heel die samenzwering van hen dat hij nu gevangen is genomen. Waar halen die presidenten dit absurde en krankzinnige idee vandaan? Geen idee, maar de beschuldiging ligt er en is naar het schijnt verzonnen door het Mexicaanse staatshoofd López Obrador, die het gezin van Castillo naar zijn land heeft overgebracht en onophoudelijk dit soort lasterpraatjes verkondigt. Het is bedroevend dat meerdere landen geloof hechten aan dit verzinsel, namelijk dat president Castillo het slachtoffer zou zijn van de intriges van de rechtse partijen van Peru.

    Waar halen die presidenten dit absurde en krankzinnige idee vandaan?

    Datzelfde waandenkbeeld heeft postgevat onder bepaalde extreemlinkse groeperingen in Peru, die steden en luchthavens aanvallen en daarbij een politieagent levend verbrand hebben en confrontaties hebben uitgelokt met de ordehandhavers, waarbij tot nu toe al bijna zestig doden zijn gevallen. De president Dina Boluarte heeft aangekondigd dat de gerechtelijke instanties al deze sterfgevallen zullen onderzoeken om de verantwoordelijken voor het gerecht te slepen, en ondertussen eist de algemene opinie dat ze het onderzoek zo gauw mogelijk uitvoeren. De president, die van haar stuk is gebracht door de uitspraken van haar vroegere medestanders, zal voor nu al wel afstand genomen hebben van hun ideologische opvattingen.

    Het is onzinnig om te stellen dat de rechterflank heel deze schijnvertoning op touw heeft gezet om af te rekenen met Pedro Castillo. Alle Peruanen hebben de toespraak gehoord waarin Castillo zich uitzonderlijke bevoegdheden aanmatigde en de parlementariërs, openbare aanklagers en rechters naar huis stuurde. Het enige wat voor hem verkeerd uitpakte was dat de soldaten hem niet steunden en dat zijn erewacht hem aan de politie uitleverde in plaats van hem naar de ambassade van Mexico te brengen.

    Waar komt dat achterlijke waandenkbeeld vandaan dat Pedro Castillo ‘ontvoerd’ is door de rechtse partijen?

    Dit is min of meer de stellingname van Andrés Oppenheimer die hij na diepgaand onderzoek in de Miami Herald onthulde en die miljoenen Peruanen zonder enig bezwaar zullen onderschrijven. Binnen een jaar zullen er verkiezingen worden gehouden en zullen de Peruanen een nieuwe president hebben, in lijn met de wetten en de constitutie. Het is geloof ik de eerste keer in de nationale geschiedenis dat het leger zich aan de wet gehouden heeft.

    Waar komt dat achterlijke waandenkbeeld vandaan dat Pedro Castillo ‘ontvoerd’ is door de rechtse partijen? López Obrador, het staatshoofd van Mexico, heeft uit woede, niemand weet waarom, samen met de president van Colombia heel deze onzin verzonnen die de bevolking en de regering van Peru uit alle macht van de hand wijzen. Meneer López Obrador kan zich beter bezighouden met de problemen in Mexico, waar moordpartijen aan de orde van de dag zijn.

    De Peruanen betreuren het dat de jonge president van Chili, Gabriel Boric, het oor leent aan deze farce en de belachelijke beschuldigingen van López Obrador steunt, die zegt dat de val van Pedro Castillo het werk is ‘van de rechtervleugel van Peru’. Tot nu toe was hij erg voorzichtig te werk gegaan en had hij de wet nauw in acht genomen. Terwijl Gustavo Petro van Colombia zijn welbekende leugens verkondigde, hield Boric zich tactvol afzijdig, maar die afzijdigheid heeft hij nu doorbroken. Wat heeft hem op andere gedachten gebracht? Dit is een beklagenswaardige daad die het Peruaanse volk altijd bij zal blijven.

    De waarheid is dat weinig Peruanen wakker zullen liggen van de val van president Pedro Castillo. Sinds zijn verkiezing hebben de blunders van deze man, die de meest fundamentele kwesties in Peru negeerde, in verschillende sectoren van de maatschappij geleid tot verontwaardiging en woede. Een van zijn barbaarse acties was dat hij een eind wilde maken aan de mijnbouw om het nationale leefgebied in de kijker te zetten. De stumperd snapte niet dat Peru niet zonder de mijnbouw kan als het ooit een efficiënt land wil worden en op het lijstje met de meest welvarende landen ter wereld wil komen. Dit geeft al min of meer een indruk van de intellectuele kwaliteiten van de man die door de Peruanen verkozen is tot hoofd van de staat, een beslissing die tot een conflict geleid heeft. Bij zo’n 70 procent van de bevolking was hij al in ongenade gevallen, en die schrikbarende cijfers zouden nog oplopen.

    Als gevolg van de poging van Castillo tot een staatsgreep is de krankzinnige verkiezingsuitslag waardoor hij in het regeringspaleis terechtgekomen is, teruggedraaid. Daarom geloof ik vast en zeker dat het niet genoeg is dat er ‘vrije verkiezingen’ worden gehouden in ontwikkelingslanden, maar stemgerechtigden moeten ook een goede keuze maken, oftewel de keuze voor democratie en vooruitgang.

    In Latijns-Amerika hebben we het voorbeeld van Venezuela gezien; erger kan niet

    Als ze namelijk een verkeerde keuze maken, bijvoorbeeld door op een dictator te stemmen die alles in zijn eigen zak steekt en geen moeite doet om de lagen in de samenleving naar een hoger niveau te tillen, zal de situatie verergeren, met het gevolg dat honderden of duizenden gezinnen aan hun lot worden overgelaten. Laten we hopen dat de Peruanen bij de volgende verkiezingen een betere keuze maken dan de vorige keer.

    Niet alleen Peru heeft met dit probleem te kampen, maar ook heel Latijns-Amerika en de ontwikkelingslanden in het algemeen. Het verbazingwekkende is dat landen in deze tijd ervoor kunnen kiezen om arm of welvarend te zijn. Daarom moeten ontwikkelingslanden echt afscheid nemen van socialistische waandenkbeelden. Waar heeft het socialisme gezegevierd? In Latijns-Amerika hebben we het voorbeeld van Venezuela gezien; erger kan niet. Of neem Cuba, de situatie daar is toch dramatisch?

    Zestig jaar geleden was ik net als vele anderen enthousiast over de Cubaanse revolutie. Sindsdien is het met het land van kwaad tot erger gegaan en miljoenen Cubanen zwerven op dit moment door de wereld op zoek naar werk in een poging invulling te geven aan hun leven, omdat hun eigen land ze geen werk of hoop te bieden heeft. Dat is toch triest? Ik hoop dat de mensen in Latijns-Amerika dit bij de volgende stembusgang in hun achterhoofd houden.

    Mario Vargass Llosa – El País


    De noodkreet van de Peruanen

    De Peruanen die de straat opgaan, hebben laten zien dat ze zich ervan bewust zijn dat ze overheerst en uitgebuit worden door een hebzuchtige en corrupte elite. Om het geweld te stoppen, moet er een eind komen aan de repressie, moet president Castillo worden bevrijd en moeten er nieuwe verkiezingen komen.

    Het begint allemaal met een indrukwekkende sliert politieagenten. Een inheemse vrouw vaart tegen ze uit: ‘Ik studeer niet, maar ik weet heus wel dat…’ Haar stem klinkt hees, ze maakt hartstochtelijke, koortsachtige gebaren. Ze heeft wat te zeggen. Al twee maanden lang hebben arme boeren, straatventers, kleine ambachtslieden, het stadse en plattelandse proletariaat, alle mensen die in Peru meestal onder de noemer ‘vreedzame Peruanen’ geschaard worden, wat te zeggen. En al twee maanden lang worden ze in elkaar geslagen, opgesloten en neergeschoten. Dit kan zo niet langer.

    Om het geweld te stoppen, moet er een eind komen aan de repressie

    In een korte video die ik van een Peruaanse vriend kreeg doorgestuurd, is te zien hoe de inheemse vrouw tegen de agenten tekeergaat met een moed en overtuiging waar je alleen maar het diepste respect voor kunt hebben. Er is heel wat intelligentie en pijn voor nodig om een dergelijke mate van vastberadenheid en karakter te bereiken. Tegen de achtergrond van de vijftig doden die er gevallen zijn [inmiddels zijn er negenenzestig dodelijke slachtoffers] en de troosteloze situatie waar de Peruaanse middenklasse, ofwel de overgrote meerderheid van het land, in zit, moeten de aanhoudende demonstraties en blokkades gezien worden als een concrete aanwijzing voor datgene wat ze ook wel ‘bewustzijn’ noemen.

    Hoe vervelend het ook is voor die twee jongens in de video die onverschillig met een blikje bier in de hand tussen de rij politieagenten en de inheemse vrouw door lopen, de bevolking van Peru heeft bewustzijn. Bewustzijn van hun concrete situatie, van de overheersing waar ze al sinds het kolonialisme onder gebukt gaan, van het feit dat ze uitgebuit worden door een hebzuchtige en corrupte elite.

    Castillo is de eerste mesties in de nationale geschiedenis die president werd

    De twee jongens lopen onbekommerd langs. Een van hen, degene met de korte broek aan, de brutaalste van het stel, glimlacht naar de agenten en roept: ‘Knal haar neer, slome drol.’ Dit grapje was bedoeld voor de politie-eenheden die sinds het begin van de protesten al meer dan vijftig mensen hebben gedood en past binnen het kader dat honderdvijftig jaar geleden voor eens en altijd werd vastgesteld. Het is dus geen grap. Het is een begrip om de klasse mee aan te duiden. Peru is geen democratie.

    Castillo is de eerste mesties in de nationale geschiedenis die president werd, en de keuze voor hem als president is de mensen duur komen te staan. Dat bleek overduidelijk toen er onlangs corrupte zaakjes van hem aan het licht kwamen. Castillo heeft niet alleen te lijden gehad van de systematische tegenwerking door een parlement dat in handen is van de rechterflank, maar is ook voortdurend het mikpunt geweest van de wraak van de media die in dienst staan van mensen die geld hebben. Iedereen weet dat. 

    De president, de eerste die van lage komaf was en uit het Andesgebied kwam, werd uiteindelijk aangehouden, afgezet en beschuldigd van een poging tot een staatsgreep, en dat terwijl de toestand van het land juist vanaf dat moment meer dan ooit aan een echte staatsgreep doet denken. Hoe dan ook, sinds zijn arrestatie wordt hij gesteund door de Peruaanse bevolking, die met de demonstraties haar leven op het spel zet.

    Deze video, die al door vele Peruanen bekeken is, laat ons in negentien seconden de werkelijkheid zien waarin wij leven. Twee gewone en doorsnee jongens, zoals je ze overal in stadscentra in ontwikkelde landen ziet, maken een ommetje. Op het eerste gezicht staan we voor een kopie van een wereld die ons vertrouwd voorkomt: de wereld die opkomt voor de tolerantie, de liberale democratie, het hoger onderwijs; de wereld van ‘onze waarden’. Na tien seconden verandert dat echter allemaal. Een van de jongens wendt zich tot de afschrikwekkende sliert politieagenten en zegt tegen een van hen, met een glimlach op zijn gezicht: ‘Knal haar neer, slome drol.’

    Peru is een feodaal land. Onze wereld is dat echter voor een deel ook

    De boeken van José María Arguedas, de grote schrijver van Peru, beschrijven doorlopend deze afschuwelijke werkelijkheid: Peru is een feodaal land. Onze wereld is dat echter voor een deel ook. In het beste geval wekken de inheemsen, de zwarten, de mestiezen, de arme mensen op deze planeet bij ons de nieuwsgierigheid van een toerist of medelijden op, maar in het dagelijks leven buiten we ze op afstand uit en verachten we ze. Wat deze korte video ons met al zijn rauwheid, dwars door de hardheid van de koloniale samenleving van Peru laat zien, is dat onze wereld een schijnwerkelijkheid is en dat de structuur ervan zeer diep in de grond verankerd is. In werkelijkheid leven we wederom in een feodale wereld, net als in de tijd voor de Verlichting, waarin het de rijksten totaal niet kan schelen hoe de rest het heeft.

    En ondertussen is Frankrijk in z’n nopjes met het feit dat het een Peruaanse schrijver mag vereren die zijn steun gegeven heeft aan Keiko Fujimori, aan de extreemrechtse flank dus, uiteraard vanuit een ‘open mentaliteit’ die ‘beantwoordt aan onze waarden’. De koning-emeritus van Spanje, die na de zoveelste beschuldiging van corruptie moest aftreden, was aanwezig toen zijn vriend toetrad tot de Franse Academie.

    Met wat voor vreemd globaliseringsproces zijn we eigenlijk bezig? Heeft deze globalisering alleen betrekking op het liberale deel van de wereld? Terwijl de Peruaanse bevolking al wekenlang demonstraties houdt, treedt een Peruaanse schrijver die zich tussen de jet set beweegt toe tot de Franse Academie en nodigt hij een koning-emeritus uit die bij duistere zaakjes betrokken is en vanuit zijn ballingsoord in een oliemonarchie naar de ceremonie toe komt. Wat een bizarre wereld!

    Als je de video nog eens bekijkt, zie je uiteindelijk woede tegenover onderdrukking, oprechtheid tegenover onverschilligheid, woorden tegenover geweld, minachting tegenover ellende staan. De woorden die de jongen zegt zijn heel zeker geen grapje. Niemand maakt hier grapjes. Schrijvers niet, academiën niet, koningen-emeritus niet, oliemonarchieën niet, hippe stadsbewoners niet. Als die glimlachende jongen aan de politie vraagt: ‘knal haar neer, slome drol’, dan moeten we dat helaas letterlijk opvatten. Wat hebben mensen de afgelopen eeuwen eigenlijk gedaan, in de tijd van het kolonialisme, van de dictaturen, van de omverwerping van regimes naar het goeddunken van de VS en van de landen die alleen in naam een democratie zijn? Arbeiders, mestiezen en arme inheemsen afslachten.

    Met wat voor vreemd globaliseringsproces zijn we eigenlijk bezig?

    Dit moet ophouden. Er moet een eind komen aan de repressie. Er moet een eind komen aan het geweld van de politie-eenheden. En als we werkelijk willen dat het tot een verzoening komt, dan moet president Castillo, wat we verder ook van hem vinden, worden vrijgelaten en moet het Congres worden ontbonden om nieuwe verkiezingen uit te kunnen schrijven. Algemene verkiezingen in Peru, nu! Een andere mogelijkheid om gerechtigheid en vrede tot stand te brengen is er niet.

    Ik ben Peru wat verschuldigd. Ik ben daar geweest. Ik heb daar herinneringen en vrienden. De roman Diamanten en vuurstenen van José Maria Arguedas bevat een passage waarin Quechua kinderen een bloem op een klif proberen te pakken en schreeuwen: ‘Kon ik je maar bereiken!’ Vandaag de dag schreeuwt de monddood gemaakte bevolking van Peru: ‘Kon ik je maar bereiken!’ Laat het niet weer gebeuren dat er niets met deze noodkreet gedaan wordt.

    Éric Vuillard – El País

  • Waar kwam de geweldsuitbarsting in Suriname vandaan?

    Waar kwam de geweldsuitbarsting in Suriname vandaan?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week gaan we dieper in op de bestorming van het parlement in Suriname. Waar komt de volkswoede vandaan?

    Dit artikel verscheen eerder als nieuwsbrief, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €4 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Wat is er vrijdag precies gebeurd in Suriname?

    Op het Onafhankelijkheidsplein in de Surinaamse hoofdstad Paramaribo stond afgelopen vrijdag een protest gepland tegen de regering en het beleid van president Chan Santokhi. Duizenden Surinamers waren aanwezig en het ging er aanvankelijk vreedzaam aan toe. In de middag sloeg de sfeer echter om, toen een deel van de betogers optrok richting de Nationale Assemblee, het parlement van Suriname.

    Het parlementsgebouw werd bekogeld en enkele relschoppers wisten het gebouw te bestormen en door te dringen tot de centrale hal. De oproerpolitie reageerde door traangas te spuiten en rubberkogels af te schieten. Ook elders in Paramaribo liep het uit de hand, schrijft nieuwssite Waterkant. Winkels en benzinestations werden geplunderd en journalisten werden belaagd.

    De regering reageerde door sociale media in Suriname af te sluiten en kondigde een avondklok af in het centrum van de hoofdstad. Militairen werden ingezet om te helpen de orde te bewaken en er werden 128 aanhoudingen verricht. Een dag later zei de Surinaamse minister van Justitie en Politie, Kenneth Amoksi, dat er sprake was van een gecoördineerde actie van de relschoppers en dat de onlusten niet spontaan waren, maar duidelijk gepland, zo meldt nieuwssite Starnieuws.

    Stephano Biervliet, die het protest vrijdag organiseerde, is dit weekend aangehouden. Zelf zegt Biervliet geen banden te hebben met de relschoppers die plunderden en het parlement bestormden.

    LHaNDIqe MaAk bv0aynf7vvtHhTDNK1xIU9W4Ye 3u7CRUnKadbfiwMPzf1wNpuYp2BAXYaW3eImvCYn
    Duizenden Surinamers protesteerden afgelopen vrijdag in Paramaribo tegen het beleid van de regering. – ©  Ranu Abhelakh / AFP

    Waar komt deze volkswoede vandaan?

    De Surinaamse economie staat er al jaren slecht voor. Door hoge overheidsuitgaven onder de regering-Bouterse heeft het land forse tekorten opgelopen en daarnaast zijn er onder de vorige president veel ambtenaren aangenomen. De huidige regering is van plan overheidspersoneel te ontslaan om de uitgaven op orde te krijgen. Ook wil Santokhi flink bezuinigen, en daar zijn verregaande hervormingen voor nodig.

    Zo draait de regering de huidige subsidie op brandstof terug, meldt Suriname Herald, en voert zij btw in. Deze maatregelen raken de Surinamers recht in hun portemonnee. Dat de inflatie in 2022 bijna op 55 procent lag, maakt het voor veel mensen nog moeilijker het hoofd boven water te houden. En hoewel een deel van de bevolking begrijpt dat de regering van Santokhi genoodzaakt is deze hervormingen en bezuinigingen door te voeren, is er ook onvrede over andere aspecten van zijn beleid. Hij heeft de hoge verwachtingen die er bij zijn aantreden van hem waren voor veel Surinamers niet waargemaakt.

    Zo zou Santokhi belangrijke banen binnen staatsbedrijven en de regering aan vrienden en familieleden hebben gegeven, terwijl hij beloofd had een einde te maken aan de vriendjespolitiek en corruptie die de Surinaamse politiek lang in zijn greep hield. Een goed voorbeeld is de aanstelling van Melissa Santokhi-Seenacherry, die aantrad in de Raad van Commissarissen van staatsbedrijf Staatsolie. Na een storm van kritiek trad ze terug. De broer van vicepresident Ronnie Brunswijk zit echter nog wel in deze commissie. 

    u5fXDW947QJ DyRf60UnfNci6BUiQwK wRDy7ByEKm73vqRPWLHYbqpDNwqX6Bs2tZGIu9cfC1IXvEZIQ YV ikIchLv1lFBpSAbNenvptBA2zSGx
    De demonstratie, die eerst rustig en georganiseerd verliep, ontaardde in een chaotische situatie, vooral in de buurt van het parlementsgebouw. – © Ranu Abhelakh / ANP

    Is de positie van Santokhi hiermee in gevaar gekomen?

    Binnen de regeringscoalitie bestaat al langer onvrede over Santokhi. De kleinere regeringspartij Nationale Partij van Suriname (NPS) stapte afgelopen week zelfs uit de regering. Desondanks behoudt de Vooruitstrevende Hervormings Partij (VHP) van Santokhi samen met de Algemene Bevrijdings- en Ontwikkelingspartij (ABOP) van vicepresident Ronnie Brunswijk een meerderheid en kan hij dus verder regeren. Santokhi benadrukte maandag in een toespraak in het parlement dat zijn regering geen andere keus heeft dan moeilijke maatregelen te nemen, bericht Dagblad Suriname.

    Wat de protesten aangeven, is dat de onvrede groot is onder Surinamers en dat men er zelfs niet voor terugdeinst om geweld te gebruiken. Santokhi staat nu voor een groot dilemma: moeten de bezuinigingen verder worden doorgevoerd of (deels) worden teruggedraaid? Arme Surinamers die hard geraakt worden door de economisch zware tijden zullen moeten worden gecompenseerd, wellicht door de olie-, goud- en houtsector zwaarder te belasten. Santokhi zelf zal niet snel aftreden, mede omdat er momenteel geen verkiezingen kunnen worden uitgeschreven in Suriname vanwege een gat in de wet, maar als hij de onvrede niet serieus neemt, kan de instabiliteit in Suriname de komende maanden flink toenemen.

    Lees ook:

  • Suriname nog steeds in shock na bestorming van parlement

    Suriname nog steeds in shock na bestorming van parlement

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: China overweegt wapenleveringen aan Rusland

    » Brazilië: 36 doden in deelstaat São Paulo door zware regenval

    Een organisator van het protest is gearresteerd

    Enkele dagen nadat een woedende menigte het nationale parlement in de Surinaamse hoofdstad Paramaribo bestormde, zijn autoriteiten in het land bezig verantwoordelijken aan te houden en herhaling te voorkomen. De politie heeft bij monde van justitieminister Kenneth Amoksi toegegeven niet voorbereid te zijn geweest op de onlusten, meldt Starnieuws. Voor de komende dagen is het centrum van Paramaribo grotendeels afgesloten, net als het aangelegen district Wanica.

    Vanwege de protesten en de daaropvolgende rellen zijn 128 mensen opgepakt. Twintig mensen raakten gewond, onder meer door traangaskogels die werden afgevuurd door de oproerpolitie. Naast wegblokkades in Paramaribo zijn overheidsgebouwen extra beveiligd. Ook heeft het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken het reisadvies voor Suriname aangepast. Reizigers wordt nu aangeraden voorlopig niet naar drukbezochte plekken te gaan.

    Stephano Biervliet, die het protest vrijdag organiseerde, is dit weekend aangehouden. Zelf zegt Biervliet geen banden te hebben met de relschoppers die plunderingen aanrichtten en het parlement bestormden. Volgens de protestleider waren de relschoppers goed georganiseerd en ging het om een vooropgezette actie, een observatie die gedeeld wordt door de Surinaamse politie.

    Lees ook:

  • Bolsonaro-aanhangers bestormen parlement in Brasilia

    Bolsonaro-aanhangers bestormen parlement in Brasilia

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Republikein Kevin McCarthy eindelijk verkozen tot voorzitter Huis

    » Senegal in rouw na zwaar busongeluk

    Ook presidentieel paleis en Hooggerechtshof werden bezet

    Een donkere dag voor de democratie in Brazilië: aanhangers van de voormalig president Jair Bolsonaro hebben zondag drie van de belangrijkste overheidsgebouwen in de hoofdstad Brasilia bestormd. Ze bezetten enkele uren het parlementsgebouw, het Hooggerechtshof en het presidentieel paleis en moesten worden ontzet door de oproerpolitie. Honderden betogers zijn gearresteerd, tot zover bekend zijn er geen doden gevallen.

    Eerder op zondag was aangekondigd dat Bolsonaro-aanhangers, die zich nog steeds niet neerleggen bij de verkiezingswinst van de vorige week geïnstalleerde president Lula, een mars zouden houden in de buurt van de overheidsgebouwen. Al snel braken deze radicale betogers door politiebarricades heen. Oproerpolitie zou op dat moment, volgens Folha de São Paulo, maar weinig tegenstand hebben geboden. Daarna bereikten de aanhangers de gebouwen, waar ze binnendrongen en zware vernielingen aanrichtten.

    Volgens Lula deden regionale veiligheidsdiensten te weinig om het geweld te stoppen. Hij is onmiddellijk naar het regeringsdistrict gevlogen en spreekt van een aanval door fascisten. Bolsonaro heeft ook gereageerd, hij zegt het geweld te veroordelen, maar geen rol te hebben gespeeld in de protestbeweging. Beweringen over verkiezingsfraude heeft de oud-president nooit helpen ontkrachten.

    Lees ook:

  • Verkiezingen in Tunesië grotendeels geboycot

    Verkiezingen in Tunesië grotendeels geboycot

    » Noodtoestand in El Paso door illegale migratie

    » Tientallen doden in Peru door onlusten

    Slechts negen procent van de bevolking stemde dit weekend

    Een groot deel van de Tunesische bevolking heeft de parlementsverkiezingen in het land geboycot, nadat de oppositie en verschillende vakbonden in het land daar eerder toe opriepen, schrijft Al Jazeera. Volgens peilingen hebben circa negen procent van de stemgerechtigden in Tunesië hun stem uitgebracht. Naar aanleiding van de lage opkomst hebben oppositiepartijen de zittende president Kais Saied opgeroepen om af te treden.

    De boycot tegen de verkiezingen komt voort uit onvrede tegen Saied. Hij stuurde vorig jaar de premier weg en ontbond het parlement. Ook benoemde hij een nieuwe minister-president, die meer op zijn hand was. Daarnaast voerde Saied een nieuwe grondwet in, waarmee zijn positie versterkt werd en het parlement juist minder belangrijk werd.

    Politieke instabiliteit sinds de Arabische Lente van 2011, economisch zware tijden en hoge inflatie zorgen ervoor dat Tunesië onder meerdere crises lijdt. Jongeren verlaten het land op zoek naar een betere toekomst of hebben het vertrouwen in de politiek verloren. Het merendeel van de mensen die wel hun stem uitbrachten dit weekend waren aanhangers van de president Saied.

    Lees ook:

  • Peruaanse president Pedro Castillo afgezet na chaotische dag

    Peruaanse president Pedro Castillo afgezet na chaotische dag

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitse politie arresteert 25 mensen die een coup zouden hebben beraamd

    » Netflix lanceert controversiële documentairereeks over Harry en Meghan

    Castillo ontbond het parlement maar werd zelf afgezet

    De Peruviaanse president Pedro Castillo is woensdag afgezet door het parlement, schrijft El Comercio. Vicepresident Dina Boluarte is beëdigd als de nieuwe president van het Zuid-Amerikaanse land. Boluarte is de eerste vrouwelijke president in de geschiedenis van Peru en de zesde president van het land sinds 2016.

    Aan de afzetting gingen enkele chaotische uren vooraf. Wetende dat het parlement over zijn afzetting zou stemmen, besloot Castillo het parlement te ontbinden. Hij kondigde nieuwe parlementaire verkiezingen aan en zou in de tussentijd per decreet regeren. Ook kondigde hij een nieuwe grondwet, een reorganisatie van de rechterlijke macht en een avondklok aan.

    Zijn aankondiging werd door tegenstanders én bondgenoten van Castillo gezien als een couppoging. Talloze ministers van Castillo dienden hun ontslag in en het leger zei de stap van Castillo niet te steunen. Na zijn afzetting verliet Castillo het presidentieel paleis, waarna hij werd aangehouden door de politie in Lima. In de hoofdstad vinden momenteel protesten plaats van zowel voor- als tegenstanders van de afgezette president.

    Lees ook:

  • Deze Deense partij wordt volledig aangestuurd door kunstmatige intelligentie

    Deze Deense partij wordt volledig aangestuurd door kunstmatige intelligentie

    Een groep Deense kunstenaars heeft de eerste politieke partij opgericht die volledig wordt aangestuurd door kunstmatige intelligentie. De Synthetische Partij heeft ter voorbereiding van de parlementsverkiezingen van 2023 zelfs een niet-virtuele vergadering gehouden.

    In de politiek pakken mensen complexe vraagstukken aan met verstand en gevoel en worden beslissingen genomen die voor de samenleving van belang zijn. Maar is er in Christiansborg [het paleis dat onder meer het Deense parlement en de kantoren van premier Mette Frederiksen huisvest] ook plek voor een politieke partij die uitsluitend door kunstmatige intelligentie wordt aangestuurd? Die vraag probeert kunstenaarscollectief Computer Lars te beantwoorden.

    In samenwerking met het technologische centrum MindFuture heeft het collectief de Synthetische Partij opgericht, die volledig wordt geleid door kunstmatige intelligentie. Het collectief, dat zich beweegt op de grens tussen kunst en politiek, neemt deze taak zeer serieus en heeft als doel een zetel in het Folketing [parlement] te veroveren.

    De kunstmatige intelligentie waarvan de Synthetische Partij gebruikmaakt is ontworpen en geprogrammeerd door Computer Lars. Deze kreeg allerlei teksten voorgelegd die op internet zijn gepubliceerd door kleine Deense partijen die niet aan de verkiezingen kunnen deelnemen. Zo werd de Synthetische Partij een smeltkroes van politieke standpunten en ideeën over democratie, waarmee ze zich onderscheidt van de andere partijen die in Christiansborg het politieke spel spelen.

    ‘De kunstmatige intelligentie is een samensmelting van wat gewone Denen op politiek vlak denken’

    ‘We hopen dat de Synthetische Partij het gevestigde politieke systeem kan veranderen door zeer verschillende burgers en hun politieke visies te vertegenwoordigen,’ zegt Asker Bryld Staunæs, een kunstenaar en filosoof die deel uitmaakt van Computer Lars. ‘De kunstmatige intelligentie is een samensmelting van wat gewone Denen op politiek vlak denken. Individuen hebben de neiging zichzelf te matigen, terwijl kunstmatige intelligentie juist een idee geeft van de werkelijke politieke opvattingen onder de bevolking.’

    Het collectief, legt hij uit, heeft de teksten van kleine partijen gebruikt omdat die meer reflecteren op de vraag wat politiek en democratie precies inhouden en de manier waarop de politiek georganiseerd zou moeten worden. Volgens hem hebben de gevestigde partijen zulke kwesties allang achter zich gelaten.

    Interactie

    Om de Synthetische Partij concrete en interessante beleidsstandpunten te laten ontwikkelen, moet Computer Lars interactie aangaan met mensen, zegt Asker Bryld Staunæs. ‘Hoe meer mensen verschillende vragen blijven stellen en hoe meer interactie er is, hoe meer de kunstmatige intelligentie in staat zal zijn om te lezen, te schrijven en te debatteren.’

    Waar komt het idee van deze politieke toepassing vandaan? Waarom niet gewoon een kunstwerk maken dat soortgelijke ideeën over technologie kan oproepen? De vertegenwoordiger van Computer Lars vindt het antwoord simpel: de politieke kant is onontkoombaar. Hij herinnert eraan hoe de Federatie van Bewust Luie Elementen [een Deense politieke partij die in 1979 werd opgericht door de komiek Jacob Haugaard] kunst en een flinke dosis humor gebruikte om kritiek te leveren op het arbeidsethos van de moderne samenleving. Haugaard werd in de jaren negentig in het parlement gekozen, met als programmapunten onder meer wind in de rug op fietspaden en grotere kerstcadeaus voor iedereen.

    ‘Als kunstenaars zich met politiek bezighouden, is dat om zaken onder de aandacht te brengen die gewoonlijk niet worden opgepikt’

    ‘Als kunstenaars zich met politiek bezighouden, is dat om zaken onder de aandacht te brengen die gewoonlijk niet worden opgepikt. Ons project moet wel politiek zijn, want het is moeilijk om op een andere manier algoritmen ter verantwoording te roepen en vast te stellen wie zij vertegenwoordigen,’ aldus Asker Bryld Staunæs. ‘Techgiganten als Google hebben onze berichten allemaal gelezen en al onze foto’s doorzocht. Zij zijn dus op de hoogte van de gedachten en standpunten van gewone mensen. Maar omdat veel algoritmen en kunstmatige intelligentie in het geheim werken, is het lastig bepalen welke politieke onderwerpen hier concreet uit voortkomen.’

    Computer Lars zal deze verborgen algoritmen zichtbaar maken, zodat we beter inzien wat het precies inhoudt om met machines te praten in plaats van met individuen.

    Verruimd kader

    Bovendien is het kunstenaarscollectief van mening dat het politieke en democratische kader verruimd kan worden en dat bestaande meningen die niet altijd worden gehoord, directer kunnen worden geuit. ‘De Synthetische Partij systematiseert de verschillende posities die kunstmatige intelligentie aan het licht brengt niet op basis van een ideologie, maar op basis van een reeks statistische gemiddelden. De partij geeft niet duidelijk aan wat mensen denken, maar geeft veel verschillende standpunten weer. Daar kunnen we dan direct op reageren,’ legt Asker Bryld Staunæs uit.

    De eerste verkiezingsbijeenkomst van de Synthetische Partij (met het oog op de parlementsverkiezingen, waar nog geen datum voor is vastgesteld maar die uiterlijk op 4 juni 2023 zullen worden gehouden) zal plaatsvinden in het gebouw van MindFuture tijdens de Vestegnenweek – een cultureel festival dat van 8 tot 18 september wordt gehouden in verschillende buurten in de westelijke voorsteden van Kopenhagen. Geïnteresseerde kiezers kunnen dan chatten met de kunstmatige intelligentie en zo helpen om de positie van de partij verder te ontwikkelen.

    Maar stel dat de Synthetische Partij uitsluitend kwalijke meningen verkondigt? Die zijn dan blijkbaar door verschillende mensen geuit. Wie wordt daar uiteindelijk verantwoordelijk voor gehouden? ‘Computer Lars is verantwoordelijk voor het censureren van bepaalde standpunten, maar ook personen die interactie aangaan met de kunstmatige intelligentie hebben in dit opzicht een verantwoordelijkheid. Het zou spijtig zijn als mensen opzettelijk op onplezierige dingen zouden aansturen,’ aldus Asker Bryld Staunæs.

    ‘Het is niet altijd leuk om te horen wat machines zeggen, maar het kan wel veel indruk maken’

    Hij gelooft dat de wereld bijna klaar is om deze technologie te verwelkomen. De afgelopen jaren zijn wij, gewone mensen, getuige geweest van de groei van voor een bredere doelgroep toegankelijke kunstmatige intelligentie, en zijn we steeds beter gaan begrijpen hoe algoritmen te werk gaan.

    Hij geeft toe dat er nog vaak moeilijkheden ontstaan wanneer mensen en machines moeten leren samenleven, maar hij gelooft niet dat machines zich tegen ons zullen keren en de planeet zullen overnemen. Integendeel, hij en Computer Lars denken dat we veel kennis kunnen vergaren als we kunstmatige intelligentie creatief gebruiken – vooral kennis over onszelf.

    ‘Veel mensen denken dat de enige betrouwbare uitspraken die van menselijke wezens zijn. Maar kunstmatige intelligentie is een versterkte manifestatie van bepaalde tendensen in ons gemeenschappelijk cultureel erfgoed,’ zegt hij. ‘Het is niet altijd leuk om te horen wat machines zeggen, maar het kan wel veel indruk maken, en zo kunnen we echt een samenleving creëren waarin ook zij meningen en standpunten bijdragen.’

    Lees ook:

  • President Sri Lanka stuurt ontslagbrief naar parlement

    President Sri Lanka stuurt ontslagbrief naar parlement

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Achterstallig onderhoud dreigt voor westerse vliegtuigen in Rusland

    » Saoedi-Arabië stelt luchtruim open voor alle luchtvaartmaatschappijen

    Gotabaya Rajapaksa treedt af

    Gotabaya Rajapaksa, op de vlucht in Singapore, heeft donderdag zijn ontslagbrief naar het parlement gestuurd, ‘waarmee een einde komt aan bijna drie jaar van een driftig en chaotisch bewind’, aldus Daily Financial Times. De aankondiging zal morgenochtend officieel worden bekendgemaakt, nadat de echtheid van de brief is geverifieerd.

    ‘Het is een vernederend einde voor een man die in november 2019 met een overweldigende meerderheid werd verkozen op de belofte van een effectief en eerlijk bestuur’, voegt Daily Financial Times eraan toe. Daily News merkt op dat de rust in de straten van Colombo is teruggekeerd. ‘De demonstranten hebben op eigen houtje besloten regeringsgebouwen, waaronder de residentie van de president, te ontruimen om de rust in het land te herstellen’, aldus de krant.

    Lees ook: