Tag: Saoedi-Arabië

  • Kroonprins MBS moderniseert Saoedi-Arabië met harde hand

    Kroonprins MBS moderniseert Saoedi-Arabië met harde hand

    Met een combinatie van uiterst autoritair optreden en drastisch moderniseren heeft kroonprins Mohammed bin Salman het ‘dewahabiseringsproces’ van Saoedi-Arabië in gang gezet. Te oordelen naar het succes van de hervormingen is de bevolking, die voor twee derde uit mensen van onder de vijfendertig bestaat, rijp voor deze revolutie.

    Het nieuwste stedelijke megaproject van Mohammed bin Salman, bijgenaamd MBS, de kroonprins van Saoedi-Arabië: de Mukaab, een gigantisch bouwwerk in de vorm van een kubus met een hoogte, breedte en diepte van vierhonderd meter, moet het icoon van Riyad worden. Een soort Saoedische Eiffeltoren of Big Ben, maar dan in XXL-formaat, met een grondoppervlakte van twee miljoen vierkante meter, die plaats moet bieden aan een armada van hotels, winkelcentra en zelfs een immersief theater. Volgens berekeningen van de Amerikaanse pers belooft de mastodont twintig keer zo groot te worden als het Empire State Building.

    Dit Babylonische project is afkomstig uit de koker van ‘MBS’, de zoon van koning Salman die samen met hem de scepter zwaait over Saoedi-Arabië. Hij wil een revolutie in het koninkrijk ontketenen door te breken met de sociaal-religieuze ouderwetsheid en de economie, die nu nog volledig afhankelijk is van olie-inkomsten, te diversifiëren.

    Voordat hij zijn Mukaab-plan lanceerde heeft deze overactieve dertiger, die is opgegroeid met videogames, andere projecten geïnitieerd die al net zo opzienbarend zijn: Neom in het noordwesten van het land, een megalopolis met robotbedienden, vliegende taxi’s en een kunstmaan; The Line, een klimaatneutrale stad die zich in een rechte lijn van 170 kilometer lang uitstrekt door de woestijn; Qiddiya, een gigantisch entertainmentproject aan de rand van Riyad dat drie keer zo groot moet worden als Parijs; Trojena, een prestigieus skiresort in de bergen boven de stad Tabuk, waar naar verwachting de Aziatische winterspelen van 2029 zullen worden gehouden; het Rode Zee-project, een keten van ultraluxueuze hotels aan de oevers van de Rode Zee, et cetera.

    Wie de promotiefilmpjes voor deze projecten bekijkt, die veel weghebben van trailers voor sf-blockbusters, zal misschien zijn schouders erover ophalen, of er de draak mee steken. Grillen van een megalomane postpuber? Pogingen om veel minder flatteuze acties in het vergeetboek te doen raken, zoals de rampzalige oorlog in Jemen of de moord op journalist Jamal Khashoggi, die in 2018 in het Saoedische consulaat in Istanboel met een botzaag van zijn ledematen werd ontdaan?

    Autocratie

    De werkelijkheid is complexer. Naar alle waarschijnlijkheid zal maar een deel van deze zeer grote bouwwerken het daglicht zien, geheel in lijn met andere half voltooide, nooit echt van de grond gekomen megaprojecten als de Economische Stad van koning Abdoellah, de voorganger van Salman, die daarmee een eiland van liberalisme wilde stichten aan de oevers van de Rode Zee. Het faraonische karakter van de projecten is bedoeld om het imago van de Saoedische kroonprins op te vijzelen. Ze zijn bedoeld om een ander verhaal te vertellen, ter meerdere glorie van de jonge prins die zich meer dan ooit als een ondernemer van de toekomst presenteert, naar voorbeeld van zijn grote idool Elon Musk, de baas van SpaceX, die Mars wil koloniseren.

    Maar als deze overdreven grote projecten de aandacht blijven trekken, dan is dat omdat ze passen in de wezenlijke ambitie van Saoedi-Arabië om op ongekende schaal veranderingen door te voeren. Ze zijn een teken voor de rest van de planeet, en in het bijzonder voor investeerders, dat het koninkrijk wel degelijk bezig is zich aan zijn verstarring te ontworstelen. MBS wil een nieuw Saoedi-Arabië creëren en het lijdt geen twijfel dat hij daarin slaagt, aldus Bertrand Besancenot, voormalig Frans ambassadeur in Riyad, die er in 2015 getuige van was hoe het nieuwe fenomeen MBS zijn intrede deed op het Saoedische politieke toneel. MBS ziet zichzelf als de nieuwe Ibn Saoed, de eerste koning van het moderne Saoedi-Arabië, die het koninkrijk in 1932 tot een eenheid smeedde. Hij wil van zijn land een van de tien machtigste ter wereld maken.

    Deze kentering begon in 2016, met de inperking van de bevoegdheden van de zedenpolitie. De Muttawa, die een sinistere reputatiegenoot, was belast met de handhaving van de geboden van het wahabisme, de ultrapuriteinse stroming binnen de islam die lange tijd de staatsgodsdienst van Saoedi-Arabië was. In de jaren daarna heeft MBS de weke en collegiale dictatuur waarvan lange tijd sprake was weliswaar vervangen door een ultra-autoritair bewind, maar is hij doorgegaan met het doorbreken van taboes: het toestaan van muziekuitvoeringen (2016), opheffing van het autorijverbod voor vrouwen (2017), heropening van de bioscopen (2018), beëindiging van het apart zetten van mannen en vrouwen in restaurants (2019), toestemming voor winkels om open te blijven gedurende gebedstijden (2021) et cetera.

    De karikaturaalste symbolen waardoor het Saoedische koninkrijk in westerse ogen lange tijd het ultieme toonbeeld van conservatisme is geweest, leggen stuk voor stuk het loodje. Het dewahabiseringsproces is in gang gezet en te oordelen naar het succes van de hervormingen is de bevolking, die voor twee derde uit mensen van onder de 35 bestaat, rijp voor deze revolutie. Het proces is des te moeilijker te stoppen omdat MBS ervan verzekerd is dat hij na de dood van zijn vader, die 87 is, de troon zal bestijgen en dat hij, rekening houdend met zijn jonge leeftijd van 37 jaar en mits er geen ongelukken gebeuren, nog drie of vier decennia zou moeten kunnen regeren.

    ’MBS is de opperheerser die alle regels aan zijn laars lapt, goedschiks of kwaadschiks’

    ‘We zijn in feite getuige van de geboorte van de vierde Saoedische staat,’ zegt politicoloog Stéphane Lacroix, gespecialiseerd in de geschiedenis van het Arabische schiereiland. Eerst was er het emiraat Diraja, dat duurde van 1727 tot 1818, toen het emiraat Nadjd, van 1824 tot 1891, en daarna het koninkrijk dat in 1932 door Abdoel Aziz al-Saoed werd gesticht. ‘Dit idee van een vierde staat was een geliefd thema van de Saoedische oppositie, die lange tijd heeft gedroomd van de stichting van een constitutionele monarchie,’ aldus Lacroix. ‘Maar MBS is bezig met de verwezenlijking van een heel ander project, namelijk een door moderniseringsdrift en grootheidswaanzin bezielde autocratie. Hij is de opperheerser die alle regels aan zijn laars lapt, goedschiks of kwaadschiks.’

    Met dit hervormingsproces is langzaam maar zeker een begin gemaakt in de tijd van koning Abdoellah. Behalve de Economische Stad is ook de toegang van vrouwen tot de Majlis al-Shura, het Saoedische surrogaatparlement, aan hem te danken, evenals het staatsmonopolie op fatwa’s en de eerste investeringen in toerisme en mijnbouw, de twee belangrijkste sectoren waarmee MBS de afhankelijkheid van olie wil verminderen. Maar de macht in Saoedi-Arabië was in die tijd nog sterk verdeeld en de pogingen van Abdoellah liepen al snel spaak.

    Mohammed bin Salman heeft lering getrokken uit deze mislukkingen en besloten dat het systeem alleen kan worden veranderd door het ten val of op zijn minst aan het wankelen te brengen. Vandaar zijn grootschalige arrestatiecampagnes, zowel onder islamisten als liberalen, en zowel binnen de koninklijke familie als binnen de grote zakenfamilies en geestelijke kringen. Zo wil hij een verticale machtsstructuur creëren en het reële of denkbeeldige verzet tegen zijn grootse plannen breken.

    Monddood

    Vooral op religieus gebied heeft hij opvallend veel succes geboekt. De wahabitische geestelijkheid die, in ruil voor haar trouw aan koning Saoed, de hele maatschappij haar obscurantistische credo oplegde, is volledig monddood gemaakt. De islamitische toon wordt inmiddels door MBS zelf gezet, die zich heeft ontpopt als een voorvechter van de ‘iitidal’, de religieuze gematigdheid. Tijdens een interview met de zender Al-Arabiya in 2021 had de kroonprins de traditionalisten zelfs tot het uiterste getergd door op te roepen Mohammed ibn Abdul-Wahab, de imam die het wahabisme in de achttiende eeuw had gesticht, niet langer als een heilige te vereren.

    Deze modernisering wordt niet alleen ingegeven door imago-overwegingen. In een recent boek, L’Arabie saoudite. De l’or noir à la mer Rouge, legt historicus en diplomaat Louis Blin, die de Franse consul in Djedda is geweest, uit hoe het ‘antimodernisme’ van de fundamentalisten, gevoegd bij de verslaving aan het zwarte goud, de industriële ontwikkeling van Saoedi-Arabië heeft gedwarsboomd. ‘Het welslagen van de post-wahabitische gok van de kroonprins staat of valt met zijn vermogen om het rentenierssysteem dat door de salafisten wordt gesteund te vervangen door een productie-economie,’ aldus Blin.

    Maar de productiviteit van de Saoedische bevolking, die gewend is aan een uiterst genereuze staatsruif, is notoir zwak. De kroonprins weet dat. Het succes van zijn plannen is afhankelijk van een ontwikkeling van het arbeidsethos en een integrale hervorming van het plaatselijke onderwijssysteem. Het bekeren van de Saoediërs tot het mondiale materialisme, het onuitgesproken doel van Mukaab, Trojena en andere soortgelijke projecten, zal niet volstaan om het koninkrijk te hervormen.

    Lees ook:

  • Saoedi-Arabië: twee doden bij vuurgevecht voor Amerikaans consulaat in Jeddah

    Saoedi-Arabië: twee doden bij vuurgevecht voor Amerikaans consulaat in Jeddah

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne: 11 doden bij Russische raketaanval op pizzeria in Kramatorsk

    » Vermoedelijk menselijke resten gevonden in brokstukken van onderzeeër Titan

    Het consulaat was al eerder het doelwit van aanslagen

    Op woensdag vielen bij een vuurgevecht voor het Amerikaanse consulaat in de Saoedische stad Jeddah twee doden, bericht The Jerusalem Post. De schutter en een particuliere beveiliger van het consulaat, een Nepalees staatsburger, kwamen om bij de aanval, zo maakten de Saoedische autoriteiten bekend.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Amerikaanse consulaat in de Saoedische kuststad Jeddah, aan de Rode Zee, is in het verleden ook al het doelwit geweest van aanslagen. Op 4 juli 2016 blies een individu zichzelf op op de Amerikaanse Onafhankelijkheidsdag. En in 2004 bestormden vijf mensen het Amerikaanse consulaat met bommen en geweren, waarbij negen slachtoffers vielen. Drie van de aanvallers werden gedood tijdens de aanval en twee werden gevangen genomen.

    The Jerusalem Post wijst erop dat de betrekkingen tussen Washington en Riyad onlangs onder spanning zijn komen te staan. Saoedi-Arabië heeft ‘geprofiteerd van zijn groeiende relaties met Rusland en China, terwijl de regering-Biden bepaalde Saoedische eisen heeft afgewezen, met name het opheffen van beperkingen op wapenverkopen‘, aldus het Israëlische dagblad.

    Lees ook:

  • Saoedi-Arabië verlaagt olieproductie opnieuw om prijs te stuwen

    Saoedi-Arabië verlaagt olieproductie opnieuw om prijs te stuwen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Levensbedreigende hitte kan tegen 2100 twee miljard mensen treffen

    » De Zweedse krant Aftonbladet brengt het nieuws als rap

    Productieverlaging ging niet zonder slag of staat

    Saoedi-Arabië gaat zijn olieproductie met een miljoen vaten per dag verlagen in een poging om de olieprijzen omhoog te brengen. Dat kondigde energieminister prins Abdulaziz bin Salman aan tijdens een ‘gespannen’ bijeenkomst van de OPEC+-groep van olieproducerende landen in Wenen op zondag, zo schrijft Financial Times.

    ‘De olieprijzen zijn de afgelopen tien maanden gekelderd, ondanks verschillende pogingen van producenten om het aanbod te beperken’, aldus het zakenblad. ‘Het Saoedische koninkrijk en andere leden kondigden in april een verrassingsverlaging aan, maar na een korte opleving richting 90 dollar per vat, zakten de prijzen weer en daalden ze vorige week op een gegeven moment tot bijna 70 dollar per vat.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ook andere landen hebben toegestemd om hun productie te verlagen, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Veel Afrikaanse leden van OPEC+ verzetten zich afhankelijk tegen pogingen om hun productie naar beneden bij te stellen, aldus FT. Of Rusland, ’s werelds op een na grootste olie-exporteur ook de productie moet verlagen, is nog onzeker.

    OPEC+ is bekritiseerd vanwege zijn alliantie met Rusland na de grootschalige invasie in Oekraïne vorig jaar en vanwege de maatregelen die de groep heeft genomen om de prijzen op peil te houden tijdens een energiecrisis die werd veroorzaakt door de acties van Moskou.

    Lees ook:

  • MBS wil rentenierssysteem vervangen door productie-economie

    MBS wil rentenierssysteem vervangen door productie-economie

    De Mukaab is het zoveelste megalomane stedelijke project uit de koker van Mohammed bin Salman, alias MBS, de zoon van koning Salman die samen met zijn vader de scepter zwaait over Saoedi-Arabië. MBS wil de economie diversifiëren, want die is nu nog volledig afhankelijk van olie-inkomsten.

    Het nieuwste stedelijke megaproject van Mohammed bin Salman, bijgenaamd ‘MBS’, de kroonprins van Saoedi-Arabië: de Mukaab, een gigantisch kubusvormig bouwwerk met een hoogte, breedte en diepte van 400 meter. Het moet het symbool van Riyad worden. Een soort Saoedische Eiffeltoren of Big Ben, maar dan in XXL-formaat, met 2 miljoen vierkante meter aan vloeroppervlak, die plaats moet bieden aan een armada van hotels, winkelcentra en zelfs een ‘immersief theater’. Volgens berekeningen van de Amerikaanse media belooft deze mastodont twintig keer zo groot te worden als het Empire State Building.

    Dit Babylonische project is afkomstig uit de koker van MBS, de zoon van koning Salman die samen met zijn vader de scepter zwaait over Saoedi-Arabië. Hij wil een revolutie ontketenen in het koninkrijk door te breken met ouderwetse sociaal-religieuze aspecten en door de economie, die nu nog volledig afhankelijk is van olie-inkomsten, te diversifiëren.

    Voordat hij zijn plan voor de Mukaab lanceerde, had deze overactieve, met games opgegroeide dertiger al andere projecten geïnitieerd die minstens zo opzienbarend zijn: Neom in het noordwesten van het land, een megalopolis met robotbedienden, vliegende taxi’s en een kunstmaan; The Line, een klimaatneutrale stad die zich in een lijn van 170 kilometer lang uitstrekt door de woestijn; Qiddiya, een reusachtig entertainmentproject aan de rand van Riyad dat drie keer zo groot moet worden als Parijs; Trojena, een prestigieus skiresort in de bergen boven de stad Tabuk, waar naar verwachting de Aziatische Winterspelen van 2029 zullen worden gehouden; het Red Sea Project, met een reeks super-de-luxe hotels aan de Rode Zee, et cetera.

    Imago opvijzelen

    Grillen van een megalomane postpuber? Pogingen om minder flatteuze acties in het vergeetboek te doen geraken, zoals de rampzalige oorlog in Jemen of de moord op journalist Jamal Khashoggi, die in 2018 in het Saoedische consulaat in Istanboel met een botzaag in stukjes werd gesneden?
    De werkelijkheid is complexer. Naar alle waarschijnlijkheid zal maar een deel van deze enorme bouwwerken het daglicht zien, geheel in lijn met eerdere half voltooide megaprojecten. Zo is de Koning Abdoellah Economische Stad, waarmee de voorganger van Salman een eiland van liberalisme wilde stichten aan de oevers van de Rode Zee, nooit echt van de grond gekomen. Het faraonische karakter van de projecten is bedoeld om het imago van de Saoedische kroonprins op te vijzelen. Ze moeten een ander verhaal vertellen, dat van de jonge prins die zich meer dan ooit als ondernemer van de toekomst presenteert, naar het voorbeeld van een van zijn idolen, Elon Musk, de baas van SpaceX die Mars wil koloniseren.

    De productiviteit van de Saoedische bevolking, die gewend is aan een uiterst genereuze staatsruif, ligt notoir laag

    Deze projecten zijn een teken voor de rest van de planeet, en in het bijzonder voor investeerders, dat het koninkrijk daadwerkelijk bezig is zich aan zijn verstarring te ontworstelen. ‘MBS wil een nieuw Saoedi-Arabië creëren, en het lijdt geen twijfel dat hij daarin slaagt,’ zegt Bertrand Besancenot, voormalig Frans ambassadeur in Riyad, die in 2015 zag hoe het nieuwe fenomeen zijn intrede deed op het Saoedische politieke toneel. ‘Hij ziet zichzelf als de nieuwe Ibn Saoed (de eerste koning van het moderne Saoedi-Arabië, die het koninkrijk in 1932 tot een eenheid smeedde) en wil van zijn land een van de tien machtigste ter wereld maken.’

    Deze kentering begon in 2016, met de inperking van de bevoegdheden van de zedenpolitie. De muttawa, die een sinistere reputatie genoot, was belast met de handhaving van de geboden van het wahabisme, de ultrapuriteinse stroming binnen de islam die lange tijd de staatsgodsdienst van Saoedi-Arabië was. In de jaren daarna heeft MBS de zachte dictatuur waarvan lange tijd sprake was weliswaar vervangen door een ultra-autoritair bewind, maar is hij doorgegaan met het doorbreken van taboes, door muziekuitvoeringen toe te staan (2016), het verbod op autorijden voor vrouwen op te heffen (2017), bioscopen te heropenen (2018), de scheiding tussen mannen en vrouwen in restaurants op te heffen (2019), winkels toestemming te geven om tijdens gebedstijden open te blijven (2021) et cetera.

    Vierde Saoedische staat

    Het dewahabiseringsproces is in gang gezet, en te oordelen naar het succes van de hervormingen is de bevolking, van wie tweederde jonger is dan 35, rijp voor deze revolutie. Het proces is des te moeilijker te stoppen doordat MBS ervan verzekerd is dat hij na de dood van zijn vader, die nu 87 is, de troon zal bestijgen; rekening houdend met zijn jonge leeftijd (37) zou hij, mits er geen ongelukken gebeuren, nog drie of vier decennia moeten kunnen regeren.

    ‘We zijn in feite getuige van de geboorte van de vierde Saoedische staat,’ zegt politicoloog Stéphane Lacroix, gespecialiseerd in de geschiedenis van het Arabisch Schiereiland. Eerst was er het emiraat Diriyah, dat duurde van 1727 tot 1818, toen het emiraat Nadjd, van 1824 tot 1891, en daarna het koninkrijk dat in 1932 door Abdoel Aziz al-Saoed werd gesticht. ‘Dit idee van een vierde staat was een geliefd thema van de Saoedische oppositie, die lange tijd heeft gedroomd van de stichting van een constitutionele monarchie,’ aldus Lacroix. ‘Maar MBS is bezig een geheel ander project te verwezenlijken: een door moderniseringsdrift en grootheidswaanzin bezielde autocratie. Hij is de opperheerser die alle regels aan zijn laars lapt, goedschiks of kwaadschiks.’

    Vrouwen

    Met dit hervormingsproces was al langzaam maar zeker een begin gemaakt in de tijd van koning Abdoellah. Aan hem is, behalve de Economische Stad, ook de toegang van vrouwen tot de Majlis al-Shura (het Saoedische surrogaatparlement) te danken, evenals het staatsmonopolie op fatwa’s en de eerste investeringen in toerisme en mijnbouw – de twee belangrijkste sectoren waarmee MBS de afhankelijkheid van olie wil verminderen. Maar de macht in Saoedi-Arabië was in die tijd nog sterk verdeeld en de pogingen van Abdoellah liepen vaak al snel spaak.

    Mohammed bin Salman heeft lering getrokken uit deze mislukkingen en besloten dat het systeem alleen kan worden veranderd door het ten val of op z’n minst aan het wankelen te brengen. Vandaar zijn grootschalige arrestatiecampagnes, zowel onder islamisten als liberalen, en zowel binnen de koninklijke familie als binnen vooraanstaande zakenfamilies en geestelijke kringen. Zo wil hij een verticale machtsstructuur creëren en het – al dan niet reële – verzet tegen zijn grootse plannen breken.

    Vooral op religieus gebied heeft hij opvallend veel succes geboekt. De wahabitische geestelijkheid die in ruil voor haar trouw aan koning Saoed de hele maatschappij haar obscurantistische credo oplegde, is volledig monddood gemaakt. De islamitische toon wordt inmiddels gezet door MBS zelf, die zich heeft ontpopt als een voorvechter van de iitidal, de religieuze gematigdheid. Tijdens een opzienbarend interview met de zender Al-Arabiya in 2021 tergde de kroonprins de traditionalisten zelfs tot het uiterste door op te roepen om Mohammed ibn Abdul-Wahhab, stichter van het wahabisme, niet als een heilige te vereren.

    Deze modernisering wordt niet alleen ingegeven door imago-overwegingen. In een recent boek, L’Arabie saoudite. De l’or noir à la mer Rouge, beschrijft de Franse historicus en diplomaat Louis Blin, voormalig consul in Djedda, hoe het ‘antimodernisme’ van de fundamentalisten, gepaard met de verslaving aan het zwarte goud, de industriële ontwikkeling van Saoedi-Arabië heeft gedwarsboomd. ‘Het welslagen van de postwahabitische gok van de kroonprins staat of valt met zijn vermogen om het rentenierssysteem dat door de salafisten wordt gesteund te vervangen door een productie-economie,’ aldus Blin.

    Maar de productiviteit van de Saoedische bevolking, die gewend is aan een uiterst genereuze staatsruif, ligt notoir laag, en de kroonprins weet dat. Het succes van zijn plannen is afhankelijk van een ontwikkeling van het arbeidsethos en een integrale hervorming van het lokale opleidingsstelsel. Het bekeren van de Saoediërs tot het wereldwijde materialisme, het onuitgesproken doel van Mukaab, Trojena en andere soortgelijke projecten, zal niet volstaan om het koninkrijk te hervormen.

  • Canada en Saoedi-Arabië knopen de diplomatieke banden weer aan

    Canada en Saoedi-Arabië knopen de diplomatieke banden weer aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland sleept buitenlanders voor de rechter die voor Oekraïne zouden hebben gevochten

    » Zwitserland beboet klimaatactivisten die luchtverkeer verstoorden

    Diplomatieke breuk ontstond na tweet Canadese minister

    Saoedi-Arabië en Canada hebben aangekondigd dat ze hun diplomatieke betrekkingen hervatten, waarmee een einde komt aan een bitter geschil uit 2018 over mensenrechten. In afzonderlijke verklaringen zeggen de twee landen dat ze ‘het niveau van diplomatieke betrekkingen’ zullen herstellen dat vóór de ruzie van 2018 bestond, schrijft Al Jazeera.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De diplomatieke banden werden in 2018 verbroken nadat Saoedi-Arabië verschillende prominente vrouwelijke mensenrechtenactivisten arresteerde. De Canadese minister van Buitenlandse Zaken riep op Twitter op tot de vrijlating van de activisten. Dit schoot in het verkeerde keelgat van de Saoedi’s, die het Noord-Amerikaanse land beschuldigde van bemoeienis met binnenlandse aangelegenheden, waarop het Saoedi-Arabië de banden verbrak.

    De aanleiding voor het opnieuw aanknopen van de diplomatieke betrekkingen waren gesprekken tussen de Canadese premier Justin Trudeau en de Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman tijdens het Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC) Forum in november. Canada noemde ‘wederzijds respect en gemeenschappelijke belangen’ als motivatie voor de hernieuwde banden.

    Lees ook:

  • Bashar al-Assad aanwezig op top van Arabische Liga

    Bashar al-Assad aanwezig op top van Arabische Liga

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Ontvoerde Australiër in Burkina Faso na zeven jaar vrijgelaten

    » Israël: Gespannen ‘vlaggenmars’ in Jeruzalem

    Syrië is na elf jaar weer toegelaten tot de Arabische Liga

    De Syrische president Bashar al-Assad is donderdag aangekomen in Saoedi-Arabië voor zijn eerste bezoek aan het land sinds het begin van de oorlog in Syrië, meldt Al-Jazeera. Het staatshoofd zal vrijdag de top van de Arabische Liga bijwonen, aangezien Syrië deze maand, na een schorsing van meer dan elf jaar, opnieuw is toegetreden tot het regionale samenwerkingsverbond, aldus de Qatarese tv-zender, die Al-Assads komst ziet als een ‘teken van zijn regionale rehabilitatie’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De komst van de president naar Saoedi-Arabië, een regionaal zwaargewicht, is het nieuwste voorbeeld van een poging van de meerderheid van de Arabische staten om de banden te herstellen”, aldus Al-Jazeera, die echter opmerkt dat ‘het gastland tijdens de Syrische burgeroorlog ooit een belangrijke supporter was van gewapende oppositiegroepen die de heer Al-Assad omver wilden werpen’.

    Lees ook:

  • Aantal executies door landen vorig jaar flink gestegen

    Aantal executies door landen vorig jaar flink gestegen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nieuw-Zeeland: zeker zes doden bij brand in hostel

    » Belangrijkste oppositieleider Tunesië veroordeeld tot celstraf

    Volgens Amnesty is het aantal met zeker de helft gestegen

    Afgelopen jaar zijn er in de hele wereld 883 mensen geëxecuteerd. Dat meldt Amnesty International, schrijft Deutsche Welle. Het gaat om een stijging van ruim 50 procent ten opzichte van een jaar eerder, zegt de mensenrechtenorganisatie.

    Ruim de helft van de executies in 2022 vond plaats in Iran. Ook Saoedi-Arabië executeerde veel mensen: bijna tweehonderd mensen werden daar omgebracht, onder meer door middel van onthoofding. Aangezien Amnesty International alleen geregistreerde executies meldt, kan het daadwerkelijke wereldwijde aantal nog hoger liggen. Momenteel zitten er wereldwijd zeker 28.000 ter dood veroordeelden in een gevangenis.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens de organisatie werd een overgrote meerderheid van de executies voltrokken in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Toch worden ook Aziatische landen als China, Noord-Korea en Vietnam genoemd. Sterker nog, volgens Amnesty staat China met stip op één als land met de meeste executies: daar worden naar schatting ieder jaar duizenden mensen omgebracht, maar ontbreken harde cijfers. In Europa is de doodstraf alleen nog van kracht in Belarus, dat het vonnis in 2022 één keer voltrok.

    Lees ook:

  • China profileert zich als ‘vredestichter’

    China profileert zich als ‘vredestichter’

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week gaan we dieper in op de nieuwe geopolitieke rol van China. Het land profileert zich internationaal steeds meer als diplomatiek alternatief voor de Verenigde Staten.

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €4 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Hoe stelt China zich op in het Oekraïneconflict?

    China heeft zich de laatste tijd veelvuldig geprofileerd als vredestichter en gepleit voor een vreedzame oplossing voor het Oekraïneconflict. Maar het vriendschappelijke bezoek van de Chinese president aan Moskou vorige maand en de presentatie van een vredesplan voor Oekraïne dat volgens velen op de hand van Rusland is, hebben ervoor gezorgd dat westerse landen zich zorgen maken over China’s houding. 

    Om de Chinese president ‘ervan te weerhouden de inval van Rusland in Oekraïne te steunen’ is Emmanuel Macron vandaag in China gearriveerd voor een driedaags staatsbezoek, schrijft The Guardian. ‘Parijs ziet China als een mogelijke “gamechanger” in de oorlog’, vervolgt de Britse krant. Het land zou een dialoog tussen de strijdende partijen tot stand kunnen brengen die tot vrede leidt. Anderzijds wordt gevreesd dat Beijing overweegt de steun aan Rusland op te voeren en wapens te leveren.

    Op zijn beurt bracht Xi Jinping op 20 maart een bezoek aan de Russische president. Toen verzekerde hij Vladimir Poetin dat de ‘vriendschap tussen hun landen geen grenzen kent’, zoals The Wall Street Journal opmerkt. Al eerder, op 24 februari, presenteerde China een vredesplan van twaalf punten, waarin het zich uitspreekt voor onderhandelingen tussen Rusland en Oekraïne.

    Maar ‘Xi Jinping [was] niet in Moskou om vrede te sluiten’, schrijft The Sunday Times. Het bezoek was volgens de Britse zondagskrant alleen bedoeld om ‘de indruk te wekken’ dat de Chinese president ‘een einde probeert te maken aan de oorlog in Oekraïne’. ‘Xi weet heel goed dat een einde aan de gevechten niet in zicht is, maar op die manier kan hij zich voordoen als een groot staatsman die geobsedeerd is door wereldvrede.’

    CgTtLvBwMCg8HFI6guuqBPbTw QNsIut2 AOPwR0WCprgJLxixvjbfD3HLoAEF9FOjmasjsg rpXu3dDuFDzKzIDJ asH4x61fQTWFRXQTonikEr6cPA8rexplVSa1fduqW7
    Xi sprak zich tijdens zijn bezoek aan Moskou uit tegen het arrestatiebevel van het ICC voor Vladimir Poetin. – © Sergei Karpukhin / Sputnik / AFP

    The Observer, een andere grote zondagskrant uit de Britse hoofdstad, is het daarmee eens: ‘Beijing probeert zich het imago van een onpartijdige bemiddelaar aan te meten.’ Gideon Rachman schrijft hierover in Financial Times: ‘Voor Xi is het belangrijk om China te presenteren als een land dat zich vooral bezighoudt met commerciële overwegingen en het streven naar gedeelde welvaart benadrukt, in tegenstelling tot de Verenigde Staten, die door China worden afgeschilderd als een ideologische oorlogsstoker die de wereld verdeelt in vrienden en vijanden.’

    Maar in het geval van het Oekraïense conflict heeft Xi Jinping ‘duidelijk partij gekozen’, aldus The Observer. Dat blijkt onder meer uit China’s weigering om de Russische invasie te veroordelen en uit het ‘zeer onevenwichtige’ vredesplan voor Oekraïne. Daarin spreekt China zich onder andere uit tegen de westerse sancties. 

    In zijn hart hoopt Xi Jinping ‘vooral de nederlaag van Poetin te voorkomen’, analyseert The Sunday Times. ‘Ondanks de ups en downs in hun relatie is de bromance tussen de twee leiders oprecht, bestendigd door hun grieven met de door de VS gedomineerde wereldorde.’ Voor hun gemeenschappelijk doel, het opbouwen van een ‘alternatief model van internationale betrekkingen’, is het beter dat het Russische regime overleeft. ‘Vooral omdat een vernedering [van Rusland], gekoppeld aan een bekrachtigde eenheid van het Westen, de positie van de VS zou versterken, die vervolgens hun volledige aandacht op China zouden richten.’

    Tekenend voor die houding is dat Xi Jinping zich bij monde van een woordvoerder tijdens zijn bezoek aan Moskou uitsprak tegen het arrestatiebevel voor Vladimir Poetin van het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag wegens oorlogsmisdaden. Volgens China moet het ICC de immuniteit respecteren die het internationaal recht aan staatshoofden toekent, bericht de Singaporese krant Lianhe Zaobao.

    ANP 463325067
    Op 22 februari had Vladimir Poetin een ontmoeting met Wang Yi, chef buitenlands beleid van de Chinese Communistische Partij, in Moskou. – © Anton Novoderezhkin / Sputnik / Kremlin Pool Photo via AP

    Wat wil China bereiken op het diplomatieke toneel?

    Ook buiten de oorlog in Oekraïne probeert China zich te profileren als vredestichter.  Zo bemiddelde het land met succes om tot een akkoord te komen tussen Iran en Saudi-Arabië, die lange tijd met elkaar in conflict waren. Op 10 maart kondigden de landen aan dat zij hun diplomatieke betrekkingen hervatten. ‘Soms kan geopolitieke rivaliteit [in dit geval tussen de VS en China] grootmachten ertoe aanzetten iets goeds te doen’, oordeelt Michael Schuman in The Atlantic.

    ‘De wereld mag meer van dergelijke initiatieven verwachten’, vervolgt de Amerikaanse journalist. ‘Het Iraans-Saoedische pact zou het begin kunnen zijn van een trend in het Chinese buitenlandse beleid, waarbij Beijing actievere diplomatie nastreeft in regio’s waar het beperkte macht heeft.’ Door een dergelijke rol aan te nemen probeert China voor landen buiten het Westen een alternatieve bondgenoot te zijn, in plaats van de VS. ‘De overeenkomst maakt deel uit van een intensievere campagne van Beijing om de Amerikaanse macht te ondermijnen en de wereldorde opnieuw vorm te geven.’

    In die campagne worden de VS afgeschilderd als een door oorlog geobsedeerde natie en wordt de trans-Atlantische wereldorde weggezet als onrechtvaardig, instabiel en niet in staat om de urgente problemen van de wereld op te lossen, schrijft Schuman. In een in februari door de Chinese regering uitgebracht rapport worden de VS afgeschilderd als een dominante oorlogsstoker en wordt gewezen op ‘de gevaren van het Amerikaanse handelen voor de internationale vrede en stabiliteit en het welzijn van alle volkeren’.

    China daarentegen is volgens zijn eigen propaganda een land van vrede dat betere oplossingen heeft voor onrecht in de wereld, ‘oplossingen die geworteld zijn in de Chinese wijsheid en geformuleerd zijn door Xi, de meesterfilosoof’, schetst Schuman. Die ideeën zijn vastgelegd in het Global Security Initiative dat Xi vorig jaar lanceerde, waarin het grote belang van staatssoevereiniteit wordt benadrukt en wordt opgeroepen tot niet-inmenging in binnenlandse aangelegenheden van landen en het beëindigen van ‘blokconflicten’, waarin landen gedwongen worden partij te kiezen. 

    Wat zijn de gevolgen van het actieve Chinese diplomatieke beleid?

    China lijkt de rol als alternatief voor de VS voor landen buiten het Westen te willen voortzetten. The Wall Street Journal bericht bijvoorbeeld dat China later dit jaar een topontmoeting wil organiseren met leiders van een aantal Arabische landen en Iran. ‘Er lijkt een strategische leegte in [het Midden-Oosten] te zijn, en de Chinezen lijken te hebben bedacht hoe ze daar munt uit kunnen slaan,’ zei Mohammed Alyahya, een Saoedische fellow bij het Belfer Center for Science and International Affairs van Harvard, tegen The New York Times. ‘China wordt de spil van de machtspolitiek in het Midden-Oosten,’ aldus een andere analist in het New Yorkse dagblad. 

    Ook in Afrika speelt China niet alleen economisch maar ook politiek een steeds grotere rol. Zo heeft Beijing zijn invloed op defensie en veiligheid in heel Afrika uitgebreid, aldus South China Morning Post. Naast het leveren van diverse wapens heeft China een netwerk ontwikkeld van particuliere militaire beveiligingsbedrijven die Chinese investeringen in de bouw, infrastructuur en mijnbouw beschermen.

    Diezelfde krant schreef vorig jaar nog dat China zich ook steeds meer laat gelden als vredestichter in de Hoorn van Afrika. Deze regio is al lange tijd het toneel van burgeroorlogen, islamistische opstanden en militaire staatsgrepen die Chinese investeringen bedreigen. Dit gebeurde het meest recent in Ethiopië, Eritrea en Somalië.

    De rol van China roept ‘ernstige vragen op over het soort “vreedzame” nieuwe wereldorde dat Beijing nastreeft’, aldus Schuman in The Atlantic. ‘Met zijn nauwe banden met Rusland en Iran en zijn langdurige steun aan Noord-Korea is China een belangrijke beschermheer van de drie meest destabiliserende staten ter wereld. Afgezien van het akkoord tussen Iran en Saoedi-Arabië zijn er weinig aanwijzingen dat Beijing van plan is zijn invloed aan te wenden om de gevaarlijkste plannen van deze landen te beteugelen. Zolang dat niet het geval is, zal China’s nieuwe orde allesbehalve vreedzaam zijn.’

    Lees ook:

  • Biden dreigt Saoedi-Arabië met vergelding vanwege verlaging olieproductie

    Biden dreigt Saoedi-Arabië met vergelding vanwege verlaging olieproductie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Peru: president aangeklaagd voor corruptie

    » Venezuela: bijna honderd doden bij aardverschuivingen door regen

    Verlaging olieproductie spekt oorlogskas Rusland

    De Amerikaanse president heeft dinsdag beloofd dat er ‘consequenties’ zullen volgen voor Saoedi-Arabië omdat het samenwerkt met Rusland om de olieproductie te verminderen. ‘Deze opstelling wijst op een breuk in de relatie tussen twee oude bondgenoten en een omkering van zijn eigen inspanningen om het energierijke koninkrijk voor zich proberen te winnen’, schrijft The New York Times. ‘Er zullen gevolgen zijn voor wat ze hebben gedaan, met Rusland,’ zei Joe Biden in een interview met CNN, zonder te specificeren welke dat zouden zijn.

    ‘Gezien de recente gebeurtenissen en de besluiten van de OPEC is de president van mening dat we de bilaterale relatie met Saoedi-Arabië opnieuw moeten revalueren,’ zei John Kirby, woordvoerder van de Nationale Veiligheidsraad van het Witte Huis, eerder al tegen de pers. Joe Biden ‘is bereid om samen met het Congres na te denken over wat die relatie zou moeten zijn.’

    De OPEC+, het oliekartel onder leiding van Riyad, heeft onlangs besloten zijn productiequota te verlagen, wat de prijzen zou kunnen opdrijven en zo de oorlogskas van Moskou zou kunnen spekken. In een interview met Al Arabiya op dinsdag zei de Saoedische minister van Buitenlandse Zaken Faisal bin Farhan dat het OPEC+-besluit een ‘zuiver economische’ maatregel was die werd genomen met de unanieme instemming van de leden van de groep.

    Lees ook:

  • Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman benoemd tot premier

    Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman benoemd tot premier

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Orkaan Ian laat verwoesting achter in Cuba en koerst nu naar Florida

    » Guinee: voormalig dictator verschijnt voor de rechter vanwege bloedbad

    Benoeming betekent consolidatie van macht MBS

    De Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman is dinsdag benoemd tot premier. ‘Het is een besluit dat de macht van degene die momenteel de dagelijkse zaken van het land beheert nog wat meer consolideert’, merkt Financial Times op. Koning Salman blijft staatshoofd, maar de ambitieuze kroonprins, die een plan heeft opgesteld om de economie van het land te hervormen, promoveert van vicepremier tot regeringsleider.

    De zeer invloedrijke prins, die dinsdag bij koninklijk besluit tot hoofd van de ministerraad werd benoemd, erfde een positie die traditioneel door de koning zelf wordt bekleed. De laatste jaren zijn er steeds meer geruchten over de gezondheid van de zesentachtigjarige monarch, die volgens persberichten dit jaar twee keer in het ziekenhuis is opgenomen, voor het laatst in mei. Prins Mohammed, die vorige maand zevenendertig werd, is de eerste in lijn om zijn vader op te volgen.

    Lees ook:

  • Even ambitieus als de piramides van Egypte

    Even ambitieus als de piramides van Egypte

    Met een reeks megalomane projecten die dwars door de bergen en de woestijn lopen, wil prins Mohammed bin Salman de economie van zijn Saoedisch koninkrijk minder afhankelijk maken van olie.

    Toen de Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman opdracht gaf het dorre land in het noordwesten van het koninkrijk in ontwikkeling te brengen, wilde hij iets wat even ambitieus was als de piramides van Egypte. Als reactie kwamen stedenbouwkundigen met plannen voor het grootste bouwwerk ter wereld: twee gebouwen van 490 meter hoog die zich over een lengte van 120 kilometer evenwijdig aan elkaar uitstrekken door kustgebied, bergen en woestijn en verbonden zijn door overdekte loopbruggen. Een vertrouwelijk document van enkele honderden bladzijden onthult voor het eerst de details van het ontwerp.

    De Mirror Line is de uitwerking van een eerder aangekondigd voornemen van prins Mohammed om een lineair woongebied te ontwikkelen. Naar verwachting zullen de kosten 1 biljoen dollar bedragen en zal het project na voltooiing woonruimte bieden aan zo’n vijf miljoen mensen.

    Bewoners zullen van voedsel worden voorzien door middel van verticale landbouw, geïntegreerd in de gebouwen

    Uit het ontwerp, dat dateert van afgelopen herfst, blijkt dat er onder de gespiegelde gebouwen een hogesnelheidstrein zal rijden. De bewoners zullen van voedsel worden voorzien door middel van verticale landbouw, geïntegreerd in de gebouwen. Voor ontspanning zal er op 300 meter hoogte een stadion verrijzen. Ook komt er een jachthaven die gelegen is onder een boog in de twee gebouwen.

    Topontmoeting

    De Mirror Line is onderdeel van Neom, een reeks prestigieuze projecten voor een grondgebied ter grootte van de Amerikaanse staat Massachusetts, waarmee prins Mohammed de economie van het koninkrijk minder afhankelijk van olie wil maken. Neom is eigendom van het Saoedische koningshuis en wil buitenlandse investeerders aantrekken en duizenden nieuwe banen creëren.

    skynews the line saudi arabia 5846101
    Videostills van het ontwerp voor The Line. – © YouTube

    Maar het aantrekken van buitenlandse investeerders verloopt tot nu toe moeizaam omdat veel westerse landen en bedrijven het koninkrijk en prins Mohammed, de feitelijke machthebber, sinds de moord op de journalist Jamal Khashoggi door Saoedische commando’s in 2018, boycotten vanwege de vele mensenrechtenschendingen in Saoedi-Arabië. Aan dat door het Westen gecreëerde isolement kwam enkele weken geleden een voorlopig einde toen de Amerikaanse president Biden een topontmoeting had met prins Mohammed, waarmee misschien de weg wordt vrijgemaakt voor meer buitenlandse investeringen in Neom.

    Belangrijk is ook dat het koninkrijk de wind in de zeilen heeft vanwege de hoge olieprijs, wat prins Mohammed in staat heeft gesteld in versneld tempo verder te gaan met ambitieuze projecten als Neom en daarmee van zijn land een van de aantrekkelijkste bestemmingen ter wereld te maken. De plannen voor het project kunnen overigens nog veranderen.

    Als Saoedi-Arabië erin slaagt de Mirror Line te realiseren, zal het bouwwerk met niets ter wereld vergelijkbaar zijn. Voor de stedenbouwkundigen die het ontwerpen is het een grote uitdaging. Zo kijken ze aan tegen de deadline 2030 en moeten ze nog vele vragen oplossen, bijvoorbeeld hoe het moet met de trekroute van miljoenen vogels die door de Mirror Line zal worden doorsneden.

    skynews the line saudi arabia 5846104
    Videostills van het ontwerp voor The Line. – © YouTube

    Volgens een eerste rapport uit januari 2021 zou de ontwikkeling van de Mirror Line in fases moeten verlopen en vijftig jaar kunnen duren. Neom-werknemers spraken in het rapport de vrees uit dat mensen na de pandemie niet meer in hoge gebouwen zouden willen wonen en dat de omvang van het bouwwerk de dynamiek van de grondwaterstroom in droge rivierbeddingen zou veranderen en de bewegingsvrijheid van vogels en andere dieren zou beperken.

    Bouwwoede

    Het ontwerp van de Mirror Line doet denken aan de bouwwoede die voor de wereldwijde financiële crisis heerste in het naburige Dubai, een stad die door prins Mohammed is geprezen vanwege zijn snelle en ambitieuze ontwikkeling. Het emiraat bouwde de hoogste toren ter wereld (829,80 meter); een palmvormig eiland met villa’s en appartementen en een archipel in de vorm van de wereldkaart.

    Maar net als in Dubai hoeven niet alle plannen in Saoedi-Arabië per se te worden gerealiseerd. Tijdens de laatste oliehausse wilde Saoedi-Arabië de hoogste wolkenkrabber ter wereld bouwen, een plan dat later in de ijskast is gezet. Neom heeft al heel wat masterplannen versleten en tal van buitenlandse werknemers zien vertrekken uit frustratie over het ontwikkelingstempo en de managementcultuur.

    Het volledige lineaire plan met een totale lengte van 168 kilometer is ‘The Line’ gedoopt

    De Mirror Line is ontworpen door het Amerikaanse bureau Morphosis Architects, opgericht door de gelauwerde architect Thom Mayne, en er werken minstens negen andere ontwerp- en ingenieursbureaus aan mee, waaronder WSP Global in Montreal en Thornton Tomasetti in New York. Zij willen het bouwwerk in fases bouwen door het aaneenkoppelen van 800 meter lange modules van maximaal 490 meter hoog, hoger dan het Empire State Building. Morphosis, WSP en Tomasetti waren niet bereikbaar voor commentaar, maar volgens Javier Quintana de Uña, leidinggevende van de in Chicago gevestigde non-profitorganisatie Tall Buildings and Urban Habitat, ‘gaan ze iets doen wat nooit eerder is vertoond’.

    skynews the line saudi arabia 5846107
    Videostills van het ontwerp voor The Line. – © YouTube

    Na voltooiing zal de Mirror Line vanaf de Golf van Akaba een bergketen doorsnijden die zich uitstrekt langs de kust. Hij zal verder lopen in oostelijke richting, in de bergen een vakantieoord huisvesten en in de woestijn uitgroeien tot een ‘luchtstad’ van woontorens.

    Het volledige lineaire plan met een totale lengte van 168 kilometer is ‘The Line’ gedoopt. Het is een idee waarvoor stedenbouwkundigen al meer dan een eeuw warm lopen. In 1882 stelde de Spaanse architect Arturo Soria y Mata al voor een langgerekte stadswijk te bouwen die de inspiratie vormde voor de wijk Ciudad Lineal in Madrid.

    ‘Ik wil mijn piramides bouwen’

    Prins Mohammed onthulde zijn idee voor een lineaire stad zonder auto’s noch enige andere vorm van vervuiling in januari 2021. In een video noemde hij het idee het toppunt van menselijk vernuft, vergelijkbaar met de uitvinding van penicilline en de maanlanding, en een manier om geen levens meer verloren te laten gaan door vervuiling en verkeersongelukken. ‘Het project The Line is een revolutionaire ontwikkeling in de beschaving die mensen op de eerste plaats zet,’ zei hij in de video.

    Nog maar een jaar eerder kreeg Neom kritiek van mensenrechtenorganisaties omdat het veiligheidstroepen inzette om stammen met geweld van hun land te verdrijven, waarbij een dode viel. In de video zei Prins Mohammed dat The Line een miljoen bewoners in staat moet stellen elkaar dagelijks te ontmoeten binnen een loopafstand van maximaal vijf minuten en om in twintig minuten van het ene uiteinde naar het andere te reizen. Het project zou groene energie gebruiken en de natuur in het ongerepte noordwesten beschermen. Details daarover zouden nog volgen. 

    Bewoners zullen een vast bedrag betalen voor ontbijt, lunch en diner

    Aanvankelijk voorzagen stedenbouwkundigen ook de bouw van woonwijken her en der langs The Line. Maar tijdens een privéontmoeting zei de prins tegen mensen die aan The Line werkten dat ze groot moesten denken. ‘Ik wil mijn piramides bouwen,’ zou hij vorig jaar volgens The Wall Street Journal tegen hen hebben gezegd.

    Stedenbouwkundigen zinnen al op manieren om het aantal bewoners van The Line te verhogen naar zes miljoen, waaronder vijf miljoen in de gebouwen van de Mirror Line. Voor de voedselvoorziening zal groente ‘autonoom worden geoogst en naar gemeenschappelijke kantines en keukens’ worden vervoerd. Bewoners zullen een vast bedrag betalen voor ontbijt, lunch en diner.

    Een van de grootste uitdagingen voor een constructie van twee hoge gebouwen die evenwijdig aan elkaar lopen is de schaduw die daarmee wordt gecreëerd. Gebrek aan zonlicht zou schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn, staat in de plannen. Ook krijgt het project te maken met een uitdaging waarmee bouwers nooit eerder hebben gekampt: de kromming van de aarde. Omdat die kromming een kleine 8 centimeter per kilometer bedraagt, aldus de plannen, stellen de ontwerpers voor een uitsparing aan te brengen in de top van de 800 meter lange modules om ze te laten ‘meebuigen’ met de wereld.

  • Saoedi-Arabië stelt luchtruim open voor alle luchtvaartmaatschappijen

    Saoedi-Arabië stelt luchtruim open voor alle luchtvaartmaatschappijen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Achterstallig onderhoud dreigt voor westerse vliegtuigen in Rusland

    » President Sri Lanka stuurt ontslagbrief naar parlement

    Besluit enkele uren voor aankomst Biden aangekondigd

    Saoedi-Arabië heeft zijn luchtruim opengesteld voor alle luchtvaartmaatschappijen. ‘In het besluit wordt Israël niet genoemd’, merkt Jerusalem Post op, maar heeft het wel betrekking op de Joodse staat. ‘In de afgelopen weken hebben verschillende media gemeld dat Saoedi-Arabië zijn luchtruim zou openstellen voor Israëlische luchtvaartmaatschappijen in een gebaar van goede wil als reactie op de Amerikaanse en Israëlische inspanningen om de betrekkingen tussen het koninkrijk en de Joodse staat te bevorderen’, vervolgt Jerusalem Post.

    ‘Dit besluit opent de weg naar een meer geïntegreerde, stabiele en veilige regio in het Midden-Oosten’

    ‘Dit besluit opent de weg naar een meer geïntegreerde, stabiele en veilige regio in het Midden-Oosten, wat van essentieel belang is voor de veiligheid en de welvaart van de Verenigde Staten en het Amerikaanse volk, en voor de veiligheid en de welvaart van Israël,‘ aldus een woordvoerder van het Witte Huis.

    De aankondiging werd enkele uren voor de aankomst van Joe Biden in Riyadh bekendgemaakt. Arab News wijst er ook op dat prins Mohammed ben Salmane vanaf juni 2021 van zijn land een mondiaal vervoersknooppunt wil maken.

    Lees ook:

  • Biden bezoekt Saoedi-Arabië – ondanks belofte om oliestaat als paria te behandelen

    Biden bezoekt Saoedi-Arabië – ondanks belofte om oliestaat als paria te behandelen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Wapens voor Oekraïne kunnen bij criminelen terechtkomen, waarschuwt Interpol

    » Canada betaalt historische schadevergoeding aan inheemse gemeenschap

    Biden negeert belofte na moord Khashoggi voor lagere olieprijzen

    De Amerikaanse president brengt tegen het einde van de maand een bezoek aan de Saoedische kroonprins, meldden Amerikaanse media donderdag. Voor zijn verkiezing had Joe Biden daarentegen aangekondigd dat hij de omstreden leider als een ‘paria’ zou behandelen, na de moord op journalist Jamal Khashoggi.

    Het besluit komt nadat de OPEC+, het kartel van olie-exporterende landen onder leiding van Riyad, donderdag heeft toegezegd de olieproductie op te voeren. Dit gebeurt na maanden van afwachten ondanks de sterk stijgende prijzen, waarmee gehoor werd gegeven aan oproepen uit het Westen.

    ‘Biden plaatst zijn behoefte om de olieprijzen omlaag te brengen en zo Rusland te straffen voor de invasie van Oekraïne, boven zijn standpunt over mensenrechten’, merkt The Guardian op over het Saoedische staatsbezoek van de president.

    Lees ook:

  • Wapenstilstand in Jemen tijdens ramadan

    Wapenstilstand in Jemen tijdens ramadan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Uruguay wil stoppen met verplicht testen voor gevaccineerde reizigers

    » Ten minste vijf doden bij aanslagen in de buurt van Tel Aviv

    Saoedi-Arabië kondigt staakt-het-vuren aan

    Saoedi-Arabië heeft dinsdagavond een staakt-het-vuren aangekondigd tussen de coalitie die het leidt en de Houthi-rebellen in Jemen, schrijft Al-Jazeera. De wapenstilstand, waartoe door de Verenigde Naties is opgeroepen, gaat woensdag in en zal naar verwachting gedurende de gehele maand Ramadan in acht worden genomen.

    Het is ‘de belangrijkste stap naar vrede in meer dan drie jaar. De internationale gemeenschap spant zich in om een einde te maken aan een conflict dat in zeven jaar tienduizenden mensen het leven heeft gekost en miljoenen tot de hongerdood heeft veroordeeld’, aldus het Qatarese nieuwsmedium.

    Lees ook:

  • Saoedi-Arabië begint offensief tegen Jemen

    Saoedi-Arabië begint offensief tegen Jemen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Protest bij Indiase Apple-leverancier na massale voedselvergiftiging

    » China vervangt zijn sterke man in de Oeigoerse regio Xinjiang

    Offensief is een reactie op raketaanvallen op Saoedi-Arabië

    De door Saoedi-Arabië geleide coalitie is zaterdag begonnen met een grootschalige aanval op Houthi-doelen in Jemen nadat twee mensen waren omgekomen bij raketaanvallen door de door Iran gesteunde militie in de zuidwestelijke regio Jazan, aldus Arab News. Het doelwit: wapendepots.

    Tweehonderddrieëntwintig Houthi-strijders werden gedood en zeventien militaire voertuigen vernietigd tijdens veertig operaties die zaterdag in Marib en Al-Jouf werden uitgevoerd, melden de Saoedische autoriteiten.

    Lees ook: